Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Geen matches
PeteSplit schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:27:
[...]

Ik heb terug gezocht hoe laat deze sensors verdwenen en dat was na de update
en ik heb toen eerst een refresh en daarna een reload gedaan.
Dit is de tweede keer dat er niets in de wijzigingslijst staat en er een sensor van de integratie veranderd,
maar deze is erg belangrijk om de omvormer limiet te kunnen regelen.
Het is jammer dat je niet de keuze hebt om alleen bepaalde delen (of iintegraties) van HA te updaten.
Ik kan en wil nu geen updates meer doen, ik wil deze functie voor de omvormer niet kwijt.
Kun je blijven skippen, of zal er uiteindelijk een update gepusht worden ?
Als dit inderdaad door de 2026.7 update komt, dan is dit een bug. Je kunt hier dus de integration owner van op de hoogte brengen zodat hij dit kan fixen.
Dat lijkt me de eerste stap.

HA zal nooit een core update pushen, maar op een gegeven moment moet je wellicht wel updaten. Het kan zijn dat bij één van de integraties die je gebruikt de API aangepast wordt, wat in een HA update dan doorgevoerd wordt. Als jij dan vervolgens niet update, dan werkt die integratie dus niet meer.

Het is overigens wel mogelijk om de versie van de GoodWe integration van 2026.6.4 te blijven gebruiken terwijl je HA wel update. Je kunt die als custom integration draaien.

Home Assistant configuratie

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 11:14
Geen matches
@TheFes Dank voor je reacties. Ik ga ze besturen en kijken of ik dat voortaan beter kan overbrengen.

Vandaag ontdekt dat van het Anker 767 Powerstation dagelijks, sinds vorige week, ineens de SoC ineenstort van 45-20% naar 1%.
De automatisering krijgt dus de kans niet om op tijd te reageren en de laders AC of Orion DC tijdig aan te zetten.

De XT60 DC solar input (max 1000W) van het PPS wordt gevoed door een Victron Orion Smart in voeding modus 24V/48V 8,5A (max 15A/ 10sec 480W) vanaf een 25,6V (24) 100Ah accu die op zijn beurt weer gevoed wordt door een Victron MPPT Solarsmart 100/30 waar 2 Trina 450W zonnepanelen op zitten. De XT60 input
The solar input supports an 11-60V solar charger with an XT-60 connector. If you use an 11-32V solar charger, the current supports 10A max. When you use a 32-60V solar charger, the current supports 20A max.
Ik vraag me af of de Orion soms onder de 32V grens zakt.
Andere oorzaken zou ik dan in de Anker zelf moeten zoeken. Die heeft ook een mppt waar je normaal externe zonnepanelen op aansluit. Omdat de Orion in theorie een stabiele 48Vdc voeding zou leveren, zou dat niets uit moeten maken. Maar als de belasting door de interne Anker mppt instabiel wordt??
Volgens HA verloopt het laden en ontladen volgens deze afbeelding;

P.s. Ik heb vanmorgen alle stekkers van de uitgangen verwijderd en hem helemaal opgeladen (AC in).
7:54u/86% - 8:39u/99% - 10:41u/100%.
Vreemd detail. Ik kocht een Solix F2000, maar blijkt een Powerhouse 767 te hebben.
Verschil zit m in de afmetingen, de max AC output piek 2800W/3200W en Wifi Ja/Nee.
Echter meld hij zich in de router met 2,4GHz Wifi, dus vermoed een firmware update. v5.1.8
En hij meld zich in HA als 767 Power House (SOLIX F2000) with WLAN (A1780P)
De YT vergelijk video behandeld de Amerikaanse uitvoering, ik heb de Europese.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBvlu4U0wq3zOAQGcO8_ns9wwfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8WR40ThxudW4D4kYCUGr6Wy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PCan op 05-07-2026 11:14 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:18

PeteSplit

ik weet het niet

Geen matches
TheFes schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Als dit inderdaad door de 2026.7 update komt, dan is dit een bug. Je kunt hier dus de integration owner van op de hoogte brengen zodat hij dit kan fixen.
Dat lijkt me de eerste stap.

HA zal nooit een core update pushen, maar op een gegeven moment moet je wellicht wel updaten. Het kan zijn dat bij één van de integraties die je gebruikt de API aangepast wordt, wat in een HA update dan doorgevoerd wordt. Als jij dan vervolgens niet update, dan werkt die integratie dus niet meer.

Het is overigens wel mogelijk om de versie van de GoodWe integration van 2026.6.4 te blijven gebruiken terwijl je HA wel update. Je kunt die als custom integration draaien.
Ik heb in SCS een map aangemaakt custom_component/goodwe
Hoe kan ik nu de bestanden overzetten.
Als ik dat via de GUI doe, nieuwe integratie toevoegen, krijg ik een melding Device is already configured

Wat zijn de juiste stappen die ik moet doen (ben helaas maar een leek)

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Geen matches
PeteSplit schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:48:
Ik heb in SCS een map aangemaakt custom_component/goodwe
Hoe kan ik nu de bestanden overzetten.
Als ik dat via de GUI doe, nieuwe integratie toevoegen, krijg ik een melding Device is already configured
Wat zijn de juiste stappen die ik moet doen (ben helaas maar een leek)
De stappen die ik zou doen:
  1. Maak een backup
  2. Download de zip van deze release
  3. Update naar 2026.7.1
  4. Check of de entity het nu weer niet doet, indien dat het geval is download de diagnostics van de integration en kopieer meldingen van de GoodWe integration uit de log
  5. Extract de zip uit stap 2, zoek in homeassistant/components naar de goodwe folder.
  6. Pas het manifest.json bestand in die folder aan zodat er een version in staat, zie voorbeeld hieronder
  7. Kopieer de goodwe folder naar de custom_components folder van je HA
  8. Herstart HA
  9. Check of de entity het nu wel weer doet.
  10. Indien hij het niet doet, zet je backup terug
  11. Ook als hij het wel weer doet, maak een issue aan voor de GoodWe integratie met vermelding van je diagnostics en log meldingen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "domain": "goodwe",
  "name": "GoodWe Inverter",
  "codeowners": ["@mletenay", "@starkillerOG"],
  "config_flow": true,
  "documentation": "https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe",
  "integration_type": "device",
  "iot_class": "local_polling",
  "loggers": ["goodwe"],
  "requirements": ["goodwe==0.4.10"],
  "version": "2026.6.4"
}

Home Assistant configuratie

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen matches
Voor degenen met Somfy RTS motoren heb ik vandaag (samen met Claude) een ESPHome implementatie gemaakt, waarbij de RTS gordijnen op een voor mij logische manier aangestuurd kunnen worden.

Heb nu al mijn 13 (vouw-)gordijnen gekoppeld aan 1x LilyGO TTGO T3 LoRa32 433MHz V1.6.1 ESP32. Tot zover lijkt het helemaal goed te werken. Stuk goedkopere oplossing dan de Tahoma Switch en de RFXCom alternatieven.

https://github.com/danielpetrovic/home-assistant-config/tree/main/esphome

Ik ga morgen aan de slag met Somfy IO via de LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32, om te kijken hoe ver we daarmee komen.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 04-07-2026 23:35 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:47
Geen matches
Septillion schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:24:
@DDoubleU Klinkt meer in een issue in NGINX of je routing. En neem aan echt onbereikbaar en niet cert error?

Klopt IP bij dynuDNS werkelijk nog?

Forward op beide router (meh, dubbele NAT) staat ook nog naar correcte IPs?
Het gekke is dat soms de remote toegang totaal niet werkt (dus inderdaad geen cert error), maar soms terug wel. Alleen werken bepaalde elementen uit de GUI niet (afbeeldingen of specifieke pagina's worden niet geladen). Het publieke IP-adres klopt nog en de configuratie op beide routers is nog correct.

In de NGINX Proxy Manager logs zie ik wel het volgende:
code:
1
2
3
[04/Jul/2026:22:47:11 +0200] - 504, 200 200 - GET https my.domain.org "/frontend_latest/47436.5af483c4cb7c98b5.js" [Client 192.168.0.1] [Length 5812] [Gzip -] [Sent-to homeassistant.local] "Mozilla/5.0 (Linux; Android 16; SM-A566B Build/BP4A.251205.006; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/149.0.7827.159 Mobile Safari/537.36" "-"
2026/07/04 22:47:17 [warn] 212#212: *2603 upstream server temporarily disabled while connecting to upstream, client: 192.168.0.1, server: my.domain.org, request: "GET /frontend_latest/92470.abd25c1329ba99ad.js HTTP/1.1", upstream: "http://172.30.232.1:8123/frontend_latest/92470.abd25c1329ba99ad.js", host: "my.domain.org"
2026/07/04 22:47:17 [error] 212#212: *2603 upstream timed out (110: Operation timed out) while connecting to upstream, client: 192.168.0.1, server: my.domain.org, request: "GET /frontend_latest/92470.abd25c1329ba99ad.js HTTP/1.1", upstream: "http://172.30.232.1:8123/frontend_latest/92470.abd25c1329ba99ad.js", host: "my.domain.org"
In m'n configuration.yaml staat het volgende hierrond:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
#  - 170.30.32.0/24
  - 172.30.33.0/24
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

#  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
#  ssl_key: /ssl/privkey.pem 
Kan daar mogelijk de issue zitten? Moet het container IP van NGINX hier toegevoegd worden?

@synoniem : ik heb ondertussen een extra backup genomen en gedownload en Core geüpgraded, maar het wisselvallige karakter blijft.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@DDoubleU Dus soms werkt het helemaal niet, soms cert error en soms missen dingen?

Test je via externe verbinding, dus met je mobiel ofzo? Dan kan je in ieder geval het geklooi van hairpin NAT uitsluiten.

Had je het IP in dynuDNS nog handmatig gecontroleerd?

Als het goed is zou je Nginx IP binnen 172.30.33.0/24 moeten vallen. Dus dat is dan goed.

Ander ding om te bedenken is dat Nginx Proxy Manager app niet meer onderhouden/ondersteund wordt.

• DDoubleU
Geen matches
Septillion schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:45:
@DDoubleU Dus soms werkt het helemaal niet, soms cert error en soms missen dingen?

Test je via externe verbinding, dus met je mobiel ofzo? Dan kan je in ieder geval het geklooi van hairpin NAT uitsluiten.

Had je het IP in dynuDNS nog handmatig gecontroleerd?

Als het goed is zou je Nginx IP binnen 172.30.33.0/24 moeten vallen. Dus dat is dan goed.

Ander ding om te bedenken is dat Nginx Proxy Manager app niet meer onderhouden/ondersteund wordt.
Sorry, ik had me wat onduidelijk uitgedrukt. Op Android krijg ik ondertussen oftewel eerst een time-out, maar als ik dan op "Externe URL vernieuwen" duw komt het dashboard er meestal wel door. Soms lukt het ook van de eerste keer, maar het gebeurt wel regelmatig dat bepaalde elementen uit de GUI niet geladen worden (of toch niet tijdig alleszins).

Ik test trouwens via de wifi als via 5G, maar de resultaten zijn dezelfde. Ik heb in HA nog geen thuisnetwerk ingesteld dus HA wordt steeds "van buitenaf" benaderd.

Op Windows had ik net m'n browser cache gecleared. Ik kreeg nadien m'n inlogpagina gepresenteerd, maar het duurde heel lang alvorens de MFA-code gevraagd werd. Er lijken dus ergens time-outs zoals gepresenteerd in de NPM-logs plaats te vinden.

Certificaat-gerelateerde foutmeldingen krijg ik niet. NPM zorgt voor het automatisch vernieuwen via Let's Encrypt, ik heb een addon voor DynuDNS, maar die houdt enkel het DNS-record actueel en dat lijkt allemaal te kloppen.

Ik had gaandeweg ook gezien dat de NPM addon niet meer in onderhoud is dus ik ben sowieso van plan uit te wijken naar deze:

https://github.com/SlopSync-Labs/ha-app-nginx-proxy-manager

Kan ik ergens het exacte IP-adres van de container van NPM achterhalen?

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:57
Geen matches
Ik had tot de update eerder deze week een SMTP integratie via de YAML file om mij dagelijks een mail te sturen mbt de systeemsensoren, RAM use, DIskspace etc.
Nu is na de update dit niet meer nodig en schijnt het in de UI opgenomen te zijn. Ik vindt de SMTP integratie ook terug, maar waar ik ook zoek, waar staan nu de instellingen mbt server, poort, user, password etc die eerst in de YAML file stonden bij notify?

Iemand een idee?

Arriving Somewhere but not here....

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:20
Geen matches
Joop_Klepzeiker schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:11:
Ik had tot de update eerder deze week een SMTP integratie via de YAML file om mij dagelijks een mail te sturen mbt de systeemsensoren, RAM use, DIskspace etc.
Nu is na de update dit niet meer nodig en schijnt het in de UI opgenomen te zijn. Ik vindt de SMTP integratie ook terug, maar waar ik ook zoek, waar staan nu de instellingen mbt server, poort, user, password etc die eerst in de YAML file stonden bij notify?

Iemand een idee?
Instellingen (Settings) -> Apparaten & Diensten (Devices & Services) -> SMTP -> Klik op de drie puntjes naast de naam van jouw SMTP-notificatie.
Selecteer Herconfigureren (Reconfigure)

Er opent nu een pop-upvenster waarin je de serverhost, poort, het type beveiliging (zoals TLS of STARTTLS), de gebruikersnaam en het wachtwoord rechtstreeks kunt aanpassen.

Vergeet niet het oude notify tekstblok voor de SMTP-mail uit je configuration.yaml te verwijderen.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-07 11:25
Geen matches
Impossibl3 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:39:
Nu zit ik ook met een Somfy IO zonnescherm en ik wilde nog iets kopen om het in HA te hangen. Welke raden jullie nu aan voor lokaal gebruik (eenmalig online activeren is prima)?

De:
Somfy Tahoma Box (€126,--) of de
Somfy Connectivity Kit (€65,--)?

Zover ik zie is de Tahoma box uitgebreider en vervangt die ook je zigbee stick (indien gewenst). De Connectivity ondersteund alleen IO en RTS van Somfy. Alleen de Tahoma box ondersteund "dynamische zonwering" maar dat zou ook via HA kunnen.

De Hue lampen etc die ik in huis heb laad ik op hun eigen hub zitten tenzij er een goede reden is om deze over te zetten naar een centrale box.
Kijk eens naar de velux gateway, die stuurt alles van smofy aan en is goedkoper dan de tahoma (klf200 versie)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-07 11:25
Geen matches
skank schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:20:
Ik heb sinds een 2tal dagen dat mn home assistant plots zegt dat hij disconnected is.. en dit om de x tijd.
Daarna komt hij direct terug up.
Wanneer hij disconnected zegt, kijk ik in mijn unifi controller, en het device zegt gewoon connected..
Ik snap er niets van.. Ook niets gewijzigd... Waar moet ik beginnen zoeken?
Ik heb ondertussen heel wat custom components afgezet, mn ram usage zat op 3.4 van 4 gig ram en harde schijf is bijna vol 52,3 gig verbruikt van de 58

Dus ik denk dat het resources is?

Verder wil ik de core logs opvragen maar faalt die telkens na +- 27 MB (site onbereikbaar?). Zitten die logs niet gewoon in de config map? vroeger zag ik ze daar denk ik, nu niet meer, enkel een homeassistant.log.fault (die leeg is)

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-07 11:31
Geen matches
Cyberpope schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:08:
Power-one. Niet eentje die zelfstandig naar pv-output kan uploaden, beestje van 15 jaar oud. En de andere is een APsystems.. Die kan dat ook niet betrouwbaar. Ik heb wel betrouwbare KWH-meters en die komen terecht in HA. Welke ik graag naar PV-output zou uploaden.
Hmm, het is een tijdje geleden dat ik dit heb gedaan maar met onderstaande zou je er uit moeten geraken.

Ik heb volgende in mijn configuration.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rest_command:
  post_pvoutput_data:
    url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
    method: POST
    headers:
      X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key
      X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id
    payload: >
      d={{ now().strftime('%Y%m%d') }}
      &t={{ now().strftime('%H:%M') | urlencode }}
      &v1={{ states('sensor.hms_2000_4t_yieldday') | float | int }}
      &v2={{ states('sensor.hms_2000_4t_power') | float | int }}
    content_type: "application/x-www-form-urlencoded"
en heb volgende automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Tuinhuis naar PVOutput
description: ""
triggers:
  - minutes: /5
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: sun
    before: sunset
    after: sunrise
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.hms_2000_4t_power
    above: 0
actions:
  - action: rest_command.post_pvoutput_data
    data: {}
mode: single

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:57
Geen matches
xavier_82 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Instellingen (Settings) -> Apparaten & Diensten (Devices & Services) -> SMTP -> Klik op de drie puntjes naast de naam van jouw SMTP-notificatie.
Selecteer Herconfigureren (Reconfigure)

Er opent nu een pop-upvenster waarin je de serverhost, poort, het type beveiliging (zoals TLS of STARTTLS), de gebruikersnaam en het wachtwoord rechtstreeks kunt aanpassen.

Vergeet niet het oude notify tekstblok voor de SMTP-mail uit je configuration.yaml te verwijderen.
Dankjewel, dat is 'm inderdaad!

Arriving Somewhere but not here....

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Geen matches
Ik vermoed dat failed login attempts niet in de logfile gezet worden, hoe kan ik dat controleren of instellen?

Ik zag een notification in Home Assistant van een failed login attempt vanaf een lokaal ip adres. Dat ip adres heeft op het moment dat ik nu kijk echter geen apparaat eraan verbonden. Ik klikte op "dismiss" (de enige knop op de melding) en ging op zoek naar de melding in de logs. In de logs is er totaal niets van te vinden. Ik ben ruim een uur bezig geweest met Google AI, maar die helpt ook niks eigenlijk. Dan wordt je probleem alleen maar erger lijkt het.

Ik heb ondertussen wel de debug logging van RFlink uitgezet, want die vulde mijn logs met enorm veel data.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@DDoubleU Ik zou vooral eerst even met browser testen, die geeft wat meer weer dan de app.

En juist als je ook intern je DynuDNS gebruikt zou ik vooral eerst via extern (dus 5G). Anders vertrouw je ook weer op hair pin enzo.

• DDoubleU
Geen matches
Septillion schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:06:
@DDoubleU Ik zou vooral eerst even met browser testen, die geeft wat meer weer dan de app.

En juist als je ook intern je DynuDNS gebruikt zou ik vooral eerst via extern (dus 5G). Anders vertrouw je ook weer op hair pin enzo.
Ik heb ondertussen een oplossing/workaround gevonden. Blijkbaar is in HAOS 17.3 de manier waarop mDNS werkt veranderd. In de NGINX Proxy Manager heb ik de FQDN "homeassistant.local" vervangen door het IP-adres en dan werkt het terug (conform: https://github.com/home-assistant/operating-system/issues/4688)

Bedankt voor de hulp!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:02
Geen matches
PeteSplit schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:02:
Ik gebruik de GoodWe intergratie in Home Assistant.
Vandaag de HA Core update gedaan 2027.7.1 (van 3 juli)

Daarbij was de Grid export Limit instelling uit de integratie unavailable geworden !! :-(

Hoe kan ik zien of een integratie getroffen wordt door een update ?
In de lijst worden de wijzigingen van GoodWe niet vermeld.

https://www.home-assistan...se-20267/#202671---july-3

Altijd eerst een backup maken voor de update ?
Ik ben nu een hele dag gegevens kwijt... :(
(Backup van 5 uur, update om 18 uur)

[Afbeelding]
Dit was na de update unavailable en door de backup weer terug
Werkt de grid export limit uberhaupt bij jou?
ik heb dat schuifje ook maar mijn Goodwe GW3000-NS doet er helemaal niets mee.

Homo sapiens non urinat in ventum

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:18

PeteSplit

ik weet het niet

Geen matches
Jan Smit schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:25:
[...]

Werkt de grid export limit uberhaupt bij jou?
ik heb dat schuifje ook maar mijn Goodwe GW3000-NS doet er helemaal niets mee.
Ik heb een GW4k-DT en de integratie werkte goed tot de HA versie 2026.7.0
Bij de update naar 2026.7.1 was het schuifje verdwenen.
Ik heb wel eerst in de omvormer, de grid limit op ON moeten zetten (standaard OFF)

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

Pagina: 1 ... 403 404 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.