The Third Man schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:53:
[...]
Zou je wat kunnen toelichten hoe je jouw zoneregeling hebt opgebouwd? Ik wil namelijk zoiets zelf op gaan bouwen:
Ik zit nu met een eTwist in de woonkamer op een Remeha Calenta op het balkon (daar zit ook de gateway). Ik heb naast de woonkamer nog de slaapkamer en de zolderetage waar ik evt wil stoken met een lokale thermostaat of temperatuursensor (nu moet ik steeds de woonkamer stoken om de thermostaat te laten regelen). Ik bedien verder zelf de radiatorkranen, dat is geen bezwaar. Ik heb nu een Tado X draadloze set op proef gekocht, daarmee kan ik met de temperatuursensor rondlopen en dat werkt op zich, maar de sensor is nu al 2x vastgelopen en moest met een factory reset weer gekoppeld worden. Verder is het allemaal dichtgetimmerd qua API dus alleen via Matter aan HA te koppelen en verder niks te tweaken of OpenTherm uit te lezen.
Ik zat dus te denken aan de Tado retour sturen en zelf met Diyless shields + HA de Tado-oplossing na te gaan bouwen. Liefst met de eTwist in HA als bedienpaneel gebruiken, maar als dat niet kan zelf wat klussen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jij dit hebt opgelost?
Die diyless met een ESP32 met daarop ESPHome in combinatie met HA stuurt de boel. Een oude iPad met magneet op de koelkast met de HA app is de interface en vervangt de eTwist. Of de eTwist moet met HA praten, maar geen idee
- Ik gebruik Xiaomi LYWSD03MMC sensoren in de kamers (BLE) samen met Sonoff TRVZB kranen. Heb het nu zo dat de temperaturen van de sensoren via de ESP32 met ESPHome (BLE tracker) ook naar die TRVZB gaan (external temperature sensor aan). Op die ESP32 draait ook de OpenTherm component en shield aangesloten, kosten per kamer een €30-35
- Dan stuur ik de TRVZB langzaam (stapjes van 5% per 0,05 graad)open (vreemd genoeg via de sluitgraad
) via HA zodra het setpoint in de buurt komt (minder geluid van de motor, kort). - Die sluitgraad van alle TRVZB samen bepalen of de ketel aangaat of weer uit. Zo krijgt iedere kamer wat die vraagt zonder dat je echt iets in hoeft te regelen op de radiator zelf, ik accepteer dat er een 0,2-0,5 graad afwijking ontstaat.
- Wil je een kamer opwarmen gaat dat niet met lage temperatuur (ketel draait nu met 32°C setpoint) en pas ik een instelbare boost toe (hier nu 20°C erbovenop) als de TRVZB in state heating gaat. Dient ook als veiligheid om zeker te stellen dat de kamer op temperatuur blijft als ik de ketel te laag in temperatuur stuur, als die TRVZB vol open gaat door het setpoint is de aanvoer te koud, en met die boost houd je je partner tevreden en mag je doorknutselen

Blijft nog steeds veranderen aangezien we nog geen serieuze vriestemperaturen hebben gehad, werk nu via een stooklijn met buitensensor, maar kan zomaar wijzigen, klikerdeklik en beter, of niet

.