Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 362 363 Laatste
Acties:

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:51
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:51:
Ook is wifi helemaal niet geschikt voor iot, maar dat is een andere discussie.
Want? Heb hier aardig wat wifi apparaten draaien voor
IoT en nog nooit problemen mee gehad. Zeker voor de ESPHome devices werkt het zeer stabiel.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:55
Tot het niet meer werkt. Hetzelfde werd altijd over powerline gezegd.

Je hebt over het algemeen veel meer iot devices dan normale wifi devices in je netwerk.
En elk device pakt een stuk bandbreedte ook al doet hij verder niets en dat is in verhouding tot de data die hij verstuurt vaak enorm veel.
Dit in tegenstelling tot Zigbee dat alleen iets op het netwerk doet als er echt data verstuurt wordt en in veel kleinere pakketjes dan via wifi.
Ook is Zigbee een een mess netwerk in tegenstelling tot wifi wat een ster netwerk is (ook noemen marketing jongens het vaak mess).
Ofwel, een wifi device moet een AP kunnen bereiken, een Zigbee device hoeft enkel een ander Zigbee device te bereiken.

En als je ergens minder bereik hebt of last van buren dan wordt iot een ramp, want die blijven maar proberen een data connectie te realiseren waardoor het hele wifi netwerk onderuit kan gaan.
Kortom wifi is veel minder betrouwbaar dan Zigbee voor iot.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:51
Ben(V) schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:18:
Tot het niet meer werkt. Hetzelfde werd altijd over powerline gezegd.

Je hebt over het algemeen veel meer iot devices dan normale wifi devices in je netwerk.
En elk device pakt een stuk bandbreedte ook al doet hij verder niets en dat is in verhouding tot de data die hij verstuurt vaak enorm veel.
Dit in tegenstelling tot Zigbee dat alleen iets op het netwerk doet als er echt data verstuurt wordt en in veel kleinere pakketjes dan via wifi.
Ook is Zigbee een een mess netwerk in tegenstelling tot wifi wat een ster netwerk is (ook noemen marketing jongens het vaak mess).
Ofwel, een wifi device moet een AP kunnen bereiken, een Zigbee device hoeft enkel een ander Zigbee device te bereiken.

En als je ergens minder bereik hebt of last van buren dan wordt iot een ramp, want die blijven maar proberen een data connectie te realiseren waardoor het hele wifi netwerk onderuit kan gaan.
Kortom wifi is veel minder betrouwbaar dan Zigbee voor iot.
Ik lees vooral: je moet zorgen voor een goede infrastructuur.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Toppe schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:27:
[...]

Ik lees vooral: je moet zorgen voor een goede infrastructuur.
Ja en nee. Wifi apparaten moeten periodiek een "checkin" sturen. Dat verbruikt gewoon bandbreedte / airtime, en dat is airtime die andere apparaten niet kunnen zenden / ontvangen. En dat los je niet op met "betere infrastructuur" want dat is gewoon een inherent probleem van wifi, ook doordat IoT vaak 802.11n apparaten zijn en dus nog aan een heel oude wifi standaard voldoen ("wifi 4"). Dan kun je wel wifi 7 (/802.11be) apparatuur plaatsen, maar daar heb je dus helemaal niks aan, want die moet nog steeds "n" babbelen met jouw IoT spul en kan geen "be" babbelen. En het "ax" of "be" verkeer met jouw moderne apparaten (laptops, telefoons, ...) wordt dus nog steeds verstoord doordat het access point ook tussendoor met het ("n") IoT spul moet babbelen.

En met meer access points los je het ook niet op. Je maakt het eerder erger. Want op 2,4GHz heb je maar 3 bruikbare kanalen (1, 6 en 11) dus als je meer dan 3 access points plaatst ga je v.w.b. frequenties / kanalen al onderling ruis veroorzaken. (Dus als IoT apparaat X op kanaal 1 met AP A aan het babbelen is kan IoT apparaat Y dat ook op kanaal 1 babbelt, maar dan met AP B, niks doen aangezien de "frequentie al bezet is").

En die problemen heb je met Zigbee minder en met ZWave nog veel minder. Doordat beiden geen periodieke checkin nodig hebben. En Zigbee zit dan wel ook in de 2,4GHz frequentie waardoor wifi verstoring in de frequentie kan geven, maar voor ZWave geldt dat niet (want die zit op 8xxMHz, ddnk 868MHz zoals wel meer IoT achtige protocollen).

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Meer mensen sinds de laatste updates dat sommige Automations niet meer triggeren ? Ik heb er.2 die aan de hand van een helper schedule een input_boolean moeten omzetten om vervolgens een volgende automation te draaien die een MQTT commando verstuurd.
Die eerste 2 automations lijken te lopen maar volgens mij verstuurd hij het MQTT commando niet in de laatste automation.

Als ik hem manual trigger, dan werkt hij wel.
In de traces op die laatste automation zie ik wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ3ElVZmdLhKHa4PLy2Pd-9NjCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkQHfbl6kz2YPH29UYBsK46q.png?f=fotoalbum_large

Yaml code van de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Warmtepomp - Verwarmen Blokkeren Nacht
description: Verwarmen Blokkeren Itho
triggers:
  - entity_id:
      - input_boolean.input_boolean_wpu_heating
    from: "on"
    to: "off"
    trigger: state
  - entity_id:
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
  - entity_id:
    for:
      hours: 1
      minutes: 0
  - entity_id:
    for:
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.input_boolean_wpu_heating
actions:
  - data:
      topic: itho/cmd
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,
        "manual_operation_dryrun":false }
    action: mqtt.publish

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2025 14:49 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
GeeMoney schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:42:
Meer mensen sinds de laatste updates dat sommige Automations niet meer triggeren ? Ik heb er.2 die aan de hand van een helper schedule een input_boolean moeten omzetten om vervolgens een volgende automation te draaien die een MQTT commando verstuurd.
Die eerste 2 automations lijken te lopen maar volgens mij verstuurd hij het MQTT commando niet in de laatste automation.

Als ik hem manual trigger, dan werkt hij wel.
In de traces op die laatste automation zie ik wel dit:
[Afbeelding]

Yaml code van de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Warmtepomp - Verwarmen Blokkeren Nacht
description: Verwarmen Blokkeren Itho
triggers:
  - entity_id:
    from: "on"
  - entity_id:
    for:
      hours: 0
  - entity_id:
    for:
      minutes: 0
  - entity_id:
    for:
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.input_boolean_wpu_heating
actions:
  - data:
      topic: itho/cmd
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,
        "manual_operation_dryrun":false }
    action: mqtt.publish
Die error zie je in de GUI omdat je platform: gebruikt in plaats van trigger. Daardoor snap hij het in de GUI niet meer, en krijg je die Error describing trigger melding. De trigger werkt dan wel gewoon.
Op je screenshot is verder ook te zien dat hij de acties uitgevoerd heeft.

In het screenshot zie ik ook dat je platform gebruikt, maar in je YAML code niet. Dus daar klopt iets niet..

Home Assistant configuratie

• GeeMoney
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:02:
[...]

Die error zie je in de GUI omdat je platform: gebruikt in plaats van trigger. Daardoor snap hij het in de GUI niet meer, en krijg je die Error describing trigger melding. De trigger werkt dan wel gewoon.
Op je screenshot is verder ook te zien dat hij de acties uitgevoerd heeft.

In het screenshot zie ik ook dat je platform gebruikt, maar in je YAML code niet. Dus daar klopt iets niet..
Dit zijn 2 out-of-the-box bij elkaar geklikte automations via de GUI.
Waar moet ik dan nu de aanpassingen doen? Zelf met de hand in de yaml code van de automations? Daar staat inderdaad geen platform: .
Er gaat echt iets niet goed want de pomp is niet afgeslagen. Helaas kan ik met mqtt moeilijk de historie terug zien. Hij is wel afgeslagen zie ik, dan is er iets anders wat herrie heeft gemaakt vannacht :+ .

Ik wil de errors best fixen (ik heb er nog 2) maar heb dus niet echt een idee hoe.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2025 15:09 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
GeeMoney schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:05:
[...]

Dit zijn 2 out-of-the-box bij elkaar geklikte automations via de GUI.
Waar moet ik dan nu de aanpassingen doen? Zelf met de hand in de yaml code van de automations? Daar staat inderdaad geen platform: .
Er gaat echt iets niet goed want de pomp is niet afgeslagen. Helaas kan ik met mqtt moeilijk de historie terug zien. Hij is wel afgeslagen zie ik, dan is er iets anders wat herrie heeft gemaakt vannacht :+ .

Ik wil de errors best fixen (ik heb er nog 2) maar heb dus niet echt een idee hoe.
Die platform: moet trigger worden. Maar als je hem in de GUI kunt bewerken, gaat dat automatisch bij het opslaan al.

Home Assistant configuratie

• GeeMoney
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:40:
[...]

Die platform: moet trigger worden. Maar als je hem in de GUI kunt bewerken, gaat dat automatisch bij het opslaan al.
Dan moet ik de automation dus even wijzigen tijdelijk met een extra trigger ofzo en dan opslaan en vervolgens weer die tijdelijke extra eruit halen?
Pagina: 1 ... 362 363 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.