Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 359 360 Laatste
Acties:

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Barfman schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:39:
Wat is nou precies de juiste configuratie voor IKEA plugs firmware updaten in ZHA.
Ik heb een 3 weken gelden wat IKEA Inspelning plugs met stroommonitor gekocht, werken prima in ZHA, maar bij firmware staat "Onbekend" Heb gezocht op op het forum van home assistant en github, maar zie zoveel verschillende configs dat ik er niet uit kom.

Ik heb nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
zha:
  database_path: !secret zdb
  enable_quirks: true
  custom_quirks_path: !secret quirks

zigpy_config:
    ota:
      otau_directory: !secret ota
      providers:
        - type: ikea
Ik heb dezelfde vraag over het updaten van IKEA firmware via ZHA. Onlangs een twee nieuwe Tretakt smart plugs gekocht (zijn in de aanbieding!) en een met ZHA geïnstalleerd en de ander met Z2M. ZHA deed niets met de firmware en Z2M ging direct een update installeren.....

Net even de hele cyclus gedaan. Eerst ZHA, geen update firmware, dan Z2M en update gedaan, terug naar ZHA en, jawel, hogere versie van de firmware.

Dus update gaat vanzelf via Z2M maar hoe het nu gaat via ZHA???

[ Voor 17% gewijzigd door Prisma16 op 13-12-2025 16:36 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:40
Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:26:
@0xygen500 Je batterij moet alleen onder battery in het energy dashboard.

Maar tuurlijk kan het wel als een device gewoon een onnauwkeurige meting doet. Als deze te veel rapporteren dus zal de som van al je individuele apparaten dus meer zijn dan je opwek aan geeft.
Dan hou ik de batterij erbuiten. Ik vraag mij alleen of ik de juiste helper heb gemaakt voor surroundset en tv. Die geeft 0.8kWh weer, is er een manier om te controleren of dit klopt?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@0xygen500 Batterij moet wel onder batterij dus als je er een hebt. Anders zijn de berekeningen fout. Maar hij moet niet onder individual devices.

Qua werking controleren kan je alleen afschatte. 800W voor een uur is 0,8kWh, 80W voor 10 uur is 0,8kWh etc.

• 0xygen500
Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:07:
@0xygen500 Batterij moet wel onder batterij dus als je er een hebt. Anders zijn de berekeningen fout. Maar hij moet niet onder individual devices.

Qua werking controleren kan je alleen afschatte. 800W voor een uur is 0,8kWh, 80W voor 10 uur is 0,8kWh etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUhhyHz31hx1iE0hu_XQlyhp_N8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L4simiuinSJ3vDXvWOp3tRSx.png?f=fotoalbum_large
Ja ik heb de batterij toegevoegd zoals hierboven. DIt komt ook overeen met het dashboard van de leverancier. 800w voor 1 uur is 0,8 kWh zo ver kan ik idd volgen. Vond het alleen wat veel, maar volgens AI is niet perse enorm veel. 55 inch tv +versterker + surround systeem vond die niet raar als het 800W trok.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 11:37 . Reden: Plaatje wat kleiner voor de desktopgebruikers ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:01
0xygen500 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:12:
Meer mensen die hier soms negatief verbruik hebben het energieoverzicht? Ik bezig een thuisaccu
[Afbeelding]
Ik vraag mij überhaupt af of dit kan of dat mijn helper van surround system te hoge waardes geeft.
[Afbeelding]

[url="https://tweakers.net/i/2vzvHwpSkPoIbvltnomsBPlXGbg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EZzL6xSPb7BxtpLjiXPyUeXw.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url
Hierboven hoe de helper gemaakt is en met welke entity
abs gebruiken zodat die niet negatief kan worden, laatst geleerd van iemand.

Django/Jinja:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (1000 * (plant + battery) | abs) | round(0) }}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 11:40 . Reden: Jinja tag ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben vandaag in de weer geweest om automations en scripts van de yaml files naar de GUI om te zetten. Het was even een klus. Maar met het toevoegen van aliassen bij diverse stappen, de categorieën en labels heb ik nu een beter overzicht van hoe elke automation in elkaar zit, bij de helpers wat bij welke automation hoort en het is makkelijk te filteren. Dit gedeelte is echt wel vooruit gegaan vergeleken met een 2-3 jaar terug.

In de yaml files zijn nu alleen nog template sensors aanwezig. Kan ik die nu nog eenvoudig omzetten naar de GUI, met behoud van history?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:29
Prisma16 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb dezelfde vraag over het updaten van IKEA firmware via ZHA. Onlangs een twee nieuwe Tretakt smart plugs gekocht (zijn in de aanbieding!) en een met ZHA geïnstalleerd en de ander met Z2M. ZHA deed niets met de firmware en Z2M ging direct een update installeren.....

Net even de hele cyclus gedaan. Eerst ZHA, geen update firmware, dan Z2M en update gedaan, terug naar ZHA en, jawel, hogere versie van de firmware.

Bij mij werkt otaupdate voor sonoff devices, ben voor de TRVZB van 1.2.0 naar 1.3.0 en 1.4.0 updates via HA, prompt komt automatisch.

In configuration.yaml staat:
YAML:
1
2
3
4
5
6
zha:
  custom_quirks_path: /config/zha-quirks/
  zigpy_config:
    ota:
      sonoff_provider: true                        # Auto update sonoff devices
      otau_directory: /config/zigpy_ota

Maar draai 2025.8.2 dus weet niet of ikea_provider: true gaat werken, maar probeer het eens.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:34
breinonline schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:25:
Ik ben vandaag in de weer geweest om automations en scripts van de yaml files naar de GUI om te zetten. Het was even een klus. Maar met het toevoegen van aliassen bij diverse stappen, de categorieën en labels heb ik nu een beter overzicht van hoe elke automation in elkaar zit, bij de helpers wat bij welke automation hoort en het is makkelijk te filteren. Dit gedeelte is echt wel vooruit gegaan vergeleken met een 2-3 jaar terug.

In de yaml files zijn nu alleen nog template sensors aanwezig. Kan ik die nu nog eenvoudig omzetten naar de GUI, met behoud van history?
Aangezien ik van NodeRed naar GUI ben gegaan heb ik ongeveer hetzelfde. Hoe heb jij je categorieën en labels toegepast?

Is verder geen antwoord op je vraag maar interesse

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:04
Ik draai mijn Home Assistant in een docker container op mijn Synology NAS, nu ben ik voornemens om enkele apparaten aan te schaffen die met behulp van Matter werken (o.a. wat nieuwe producten bij IKEA). Zoals ik het begrijp is het niet verstandig om een USB dongle te pakken met Matter ondersteuning omdat dit niet heel lekker werkt met HA in een docker container op de Synology NAS.

Daardoor moet ik naar alternatieven kijken, maar wat zou dan een goede optie zijn?
- Nu heb ik nog een oude Google Nest Hub 2 liggen, die schijnt ook als Matter hub te kunnen functioneren, weet niet of dat aan te raden is?
- ~ 50 euro Home Assistant Connect ZBT-2 - zou dan via een MQTT Broker moeten connecten die in een aparte container op de NAS draait.
- 49,99 euro: https://www.ikea.com/nl/n...ucten-wit-smart-10503406/

Andere suggesties die goed werken met Home Assistant in een docker container op de Synology NAS.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• breinonline
  • Laatst online: 20:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Koepert schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:34:
[...]

Aangezien ik van NodeRed naar GUI ben gegaan heb ik ongeveer hetzelfde. Hoe heb jij je categorieën en labels toegepast?

Is verder geen antwoord op je vraag maar interesse
Ik heb zo veel mogelijk gecategoriseerd op de apparaten. Aan de automations, scripts en helpers hangen vervolgens de automations en scripts als labels. De kleuren van de automations en scripts die bij hetzelfde apparaat horen heb ik ook dezelfde kleur gegeven.
Op die manier zie ik snel wat waarin gebruikt wordt. En ik heb meteen wat oude rotzooi kunnen opruimen. Er werd meer niet meer gebruikt dan ik dacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy_y0L_NoE0EqfCybEzJMMVhY0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OGLEkfgRjCCb5rTRgxuSEXU8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 13-12-2025 20:50 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Gynnad schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:35:
Ik draai mijn Home Assistant in een docker container op mijn Synology NAS, nu ben ik voornemens om enkele apparaten aan te schaffen die met behulp van Matter werken (o.a. wat nieuwe producten bij IKEA). Zoals ik het begrijp is het niet verstandig om een USB dongle te pakken met Matter ondersteuning omdat dit niet heel lekker werkt met HA in een docker container op de Synology NAS.

Daardoor moet ik naar alternatieven kijken, maar wat zou dan een goede optie zijn?
- Nu heb ik nog een oude Google Nest Hub 2 liggen, die schijnt ook als Matter hub te kunnen functioneren, weet niet of dat aan te raden is?
- ~ 50 euro Home Assistant Connect ZBT-2 - zou dan via een MQTT Broker moeten connecten die in een aparte container op de NAS draait.
- 49,99 euro: https://www.ikea.com/nl/n...ucten-wit-smart-10503406/

Andere suggesties die goed werken met Home Assistant in een docker container op de Synology NAS.
Je haalt waarschijnlijk wat dingen door elkaar.

Matter is puur een op IP based protocol en gaat over je gewone netwerk heen. Daar heb je hardwarematig niks voor nodig en de software die ervoor nodig kan zijn (als je nog geen Matter "controller" hebt) zal vast prima op een Syno draaien, het is immers puur software.
Daarnaast heb je ook nog Thread. Dat is een draadloos protocol / signaal om IP door de lucht te sturen op een efficiente manier incl. een mesh netwerk etc (zeg maar een "wifi voor IoT"). Hiervoor heb je wel hardware nodig, zoals bv de ZBT-2.
En vervolgens heb je Matter-over-Thread apparaten. Dat zijn dus apparaten die Thread gebruiken om signalen door de lucht te sturen, en de data "binnen" die signalen is vervolgens Matter. (Maar bv ESPHome kan ook Thread gebruiken, als zijnde "ESPHome over Thread" bv. En het oude HomeKit van Apple kan volgens mij ook over Thread heen. Dus Thread en Matter zijn niet hard aan elkaar gekoppeld. Matter kan over Thread, maar ook gewoon over ethernet / "je netwerk"; en Thread kan Matter, ESPHome, HomeKit, ... overheen, transparant / zonder dat de Thread apparaten er vanaf weten).

Nu is het wel zo dat Ikea spul Matter over Thread gebruikt. Dus ja, ergens zul je dan iets met een Thread radio (antenne) moeten gaan doen. Of beter gezegd, je hebt een "Thread Border Router" nodig. Een apparaat dat IP over Thread omzet naar IP over ethernet en vice versa. Dit zou zomaar de Google Nest kunnen zijn (niet gecontroleerd, maar kan best kloppen dat die een Thread radio bevat, zoals wel meer Google spul dienst kan doen als een Thread Border Router, bv ook de Google Streamer (Chromecast opvolger)). Maar kan ook de combinatie van de ZBT-2 met "software" zijn, dus de ZBT-2 moet je dan alsnog aansluiten op een "server" (/de Syno, die het wel of niet kan; Of bv een Raspberry Pi, of wat anders) waarop je de openthread-border router software draait. En vervolgens heb je ook nog de Matter server nodig (immers heb je anders geen Matter "controller"). Of je koopt dus de Ikea Dirigera die als ik het goed begrepen heb ook "universeel" Thread en Matter ondersteund.

Waarbij dat "universeel" ook weer belangrijk is. Want er zijn ook Thread Border Routers van fabrikanten die niet "universeel" zijn. Als in: TBRs van merk X die ook alleen Thread apparaten van merk X kunnen koppelen. Maar bv de Ikea Dirigera dan meen ik van dat die universeel inzetbaar is en dus alle Thread apparaten aan gekoppeld kunnen worden en niet alleen die van Ikea zelf.

Persoonlijk zou ik, from scratch, de ZBT-2 of soortgelijk kopen, en die aansluiten op mijn HA server. Maar jij geeft aan dat dat bij jou niet kan i.v.m. de Syno? Geen idee waarom dat dan is. Zou ik zoals in jouw geval al een Nest Hub 2 hebben, die inzetbaar is als TBR, zou ik gewoon daar mee beginnen. Werkt het niet kun je evt altijd nog de Ikea hub kopen of naar "zelfbouw" gaan.

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-12 14:15
Sinds de release van de Philips Hue BLE integratie krijg ik echt tientallen discovery meldingen van BLE apparaten. Weet iemand hoe ik die uitziet? Mijn ignored devices lijst is nu echt bomvol! :(

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:04
Thanks voor de uitgebreide toelichting @RobertMe , volgens mij een klassieke fout om Matter en Thread door elkaar te halen.

Ik was denk ik niet helemaal scherp - heb een Google TV Streamer in huis - dus die kan ik ook prima als Thread border router gebruiken! Thanks voor de hulp, is dat in elk geval een topic waar ik mij geen zorgen over hoef te maken :)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ_qXSIzCrmtpDq_nhnYz2Nx2Uc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V7F1lQjb29cgRdU4jodQJj97.png?f=user_large

Vraag over de date picker bij de chart history. Ik kies voor 'last hour', maar hij pakt dan nooit tot en met de huidige tijd. Ik snap niet zo goed wat hij daar doet eigenlijk. Ik ben Grafana gewend en verwacht daarom iets van "nu - 60 min. geleden" maar in HASS gaat die denkwijze blijkbaar niet op. Ik mis nu eigenlijk de meest recente data.

En waar komt die xx:56 vandaan als ik het om 10:43 aanroep? De container staat netjes op 'TZ=Europe/Amsterdam' en een data in de container console geeft terug "Sun Dec 14 10:48:51 CET 2025".

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2025 10:53 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ThinkPad Als je in Dev tools => Template invult {{ now() }}, krijg je dan gewoon 2025-12-14 11:30:00.472419+01:00?

En de tijd van je computer klopt ook? Want frontend gebruikt die als referentie.

Maar heb ik het verleden ook wel eens gehad dat het zich niet zo liet instellen als ik wilde. Zit je op 2025.12.3?

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 11:32 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Gynnad schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:35:
Zoals ik het begrijp is het niet verstandig om een USB dongle te pakken met Matter ondersteuning omdat dit niet heel lekker werkt met HA in een docker container op de Synology NAS.
Fixed that :+ Is vooral dat Synology lastig loopt te doen met drivers.
Volgens mij daar voor zowel ZHA als Thread geen MQTT voor nodig.

Andere universele Thread border router is dus ook prima. Maar heel transparant hebben ze het dan weer niet gemaakt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
0xygen500 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]
Ja ik heb de batterij toegevoegd zoals hierboven. DIt komt ook overeen met het dashboard van de leverancier. 800w voor 1 uur is 0,8 kWh zo ver kan ik idd volgen. Vond het alleen wat veel, maar volgens AI is niet perse enorm veel. 55 inch tv +versterker + surround systeem vond die niet raar als het 800W trok.
800W is niet weinig daarvoor maar ook weer niet onrealistisch. Grootste deel zit waarschijnlijk in de versterker.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jojos104 Denk dat je daarvoor onder de bluetooth integratie "Enable newly added entities" uit kunt zetten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Septillion schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:31:
@ThinkPad Als je in Dev tools => Template invult {{ now() }}, krijg je dan gewoon 2025-12-14 11:30:00.472419+01:00?

En de tijd van je computer klopt ook? Want frontend gebruikt die als referentie.

Maar heb ik het verleden ook wel eens gehad dat het zich niet zo liet instellen als ik wilde. Zit je op 2025.12.3?
Ja met die template krijg ik dezelfde (kloppende) tijd te zien als op mijn PC.

Ik zat nog op 2025.12.1 (ik update m'n Docker containers elke zondagnacht), zojuist even de container bijgewerkt naar 2025.12.3 en het lijkt nu gefixed :D (of het was iets raars in browser cache wellicht). Thanks voor het meedenken.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-12 17:59
0xygen500 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]
Nou ben ik geen AI maar 800W lijkt mij wel ruim, maar alles staat of valt met je versterker. Je zou er een slimme stekker tussen kunnen hangen. Zou zelf AI niet vertrouwen met dit soort kennisvragen.

• 0xygen500
stat schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:57:
[...]

Nou ben ik geen AI maar 800W lijkt mij wel ruim, maar alles staat of valt met je versterker. Je zou er een slimme stekker tussen kunnen hangen. Zou zelf AI niet vertrouwen met dit soort kennisvragen.
Zelf ben ik ook geen AI, maar heb ook niet echt de kennis om te zien of dit logisch is. Gevoelsmatig voelde het wat veel.
Ik heb er een slimme stekker op de stekkerdoos waar alles op is aangesloten (TV+ Surroundset+ versterker)
- 55 inch 4k led tv
- Teufel 5.1 surround set
- Versterker: Denon AVR-X1700H
- Oh ja ook nog een chrome 4k (non streamer variant)

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

0xygen500 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:21:
[...]

Dan hou ik de batterij erbuiten. Ik vraag mij alleen of ik de juiste helper heb gemaakt voor surroundset en tv. Die geeft 0.8kWh weer, is er een manier om te controleren of dit klopt?
Als het geen 180 inch OLED is of zo dan is dit veel te veel. Een gemiddelde surroundset neemt (zolang je de deur nog niet uitblaast) nog geen 100W. Idem voor een beetje reguliere 55" TV (overdag).

Natuurlijk kun je controleren of het klopt. Koop voor een tientje een goede energiemeter dan kun je alles uitstekend nalopen (en zo'n ding is nooit weg). Deze is prima: https://www.amazon.nl/goo...ergavemodi/dp/B0CKR62YMC/

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2025 15:42 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Ligt toch echt aan de grote van de versterker. Mijn vorige Marantz met een Classe AB versterker erin deed ook vrolijk 500W. Vandaar dat ik zeg, 800W is niet weinig maar het zou wel kunnen.

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:58:
@HuismAndré Ligt toch echt aan de grote van de versterker. Mijn vorige Marantz met een Classe AB versterker erin deed ook vrolijk 500W. Vandaar dat ik zeg, 800W is niet weinig maar het zou wel kunnen.
Piek? Zeker (da's dan ook de aansluitwaarde die achterop de versterker vermeld staat). Maar continu? Naah. Met een beetje dynamiek (zeg 10dB bij gemiddelde Top-40 muziek) staat je 500W installatie gemiddeld 50W te stoken. Met een beetje gemiddeld rendement van 40-50% (wat ruimere Klasse-A werkgebied zoals je bij HiFi wel vaker ziet) kom je dan op een gemiddeld gebruik uit van 100-120W (op volle sterkte en met de buren aan de deur). Maar meet het gerust na (en dan niet de pieken maar het gemiddelde).

• 0xygen500
Zal er binnenkort eens een andere smartplug er tussen zetten. Kijken of dit verschil maakt. Als het geen verschil maakt zal het wel kloppen .

• HuismAndré

HuismAndré

0xygen500 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:19:
Zal er binnenkort eens een andere smartplug er tussen zetten. Kijken of dit verschil maakt. Als het geen verschil maakt zal het wel kloppen .
Je kunt, als de rest van je huis vrij constant is in gebruik, ook de P1 meter (de energiemeter in de meterkast) gebruiken. Hou daarbij wel rekening met periodieke gebruikers zoals koelkast, vriezer, WTW en dat soort dingen.

Veel slimme stopcontactjes met energiemeting werken pas een beetje betrouwbaar (en zelfs dan..) nadat je ze gekalibreerd hebt. Met "en zelfs dan" doel ik op het feit dat de meesten niet goed overweg kunnen met blindstromen (je P1 meter wel gelukkig).

• 0xygen500
HuismAndré schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:28:
[...]

Je kunt, als de rest van je huis vrij constant is in gebruik, ook de P1 meter (de energiemeter in de meterkast) gebruiken. Hou daarbij wel rekening met periodieke gebruikers zoals koelkast, vriezer, WTW en dat soort dingen.

Veel slimme stopcontactjes met energiemeting werken pas een beetje betrouwbaar (en zelfs dan..) nadat je ze gekalibreerd hebt. Met "en zelfs dan" doel ik op het feit dat de meesten niet goed overweg kunnen met blindstromen (je P1 meter wel gelukkig).
P1 meter ga ik niks aan hebben. De batterij stuurt op nom. Nu andere smartplug gepakt en die rapporteert 88-95watt(andere plug is kWh, maar voor deze nog geen template entity gemaakt voor kWh) voorzelfde apparaten. Factor 9 verschil. Het zal wel 8)7

• RobertMe
0xygen500 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:58:
[...]

P1 meter ga ik niks aan hebben. De batterij stuurt op nom. Nu andere smartplug gepakt en die rapporteert 88-95watt(andere plug is kWh, maar voor deze nog geen template entity gemaakt voor kWh) voorzelfde apparaten. Factor 9 verschil. Het zal wel 8)7
Je weet dat je twee zaken door elkaar haalt? 88-98 Watt, en daarna heb je het over kWh oftewel (kilo)Wattuur. Maar Watt en Wattuur is iets totaal anders. (Naast de factor 1000 bij Wh vs kWh / W vs kW).

Niet dat je dadelijk gekke verschillen hebt doordat je zaken door elkaar haalt.

En wat @HuismAndré aanhaalt is inderdaad vaak ook prima. Zo weet ik dat mijn TV + versterker ong ~150W verbruikt. Gewoon doordat het uiteindelijk opvalt dat elke keer rond het aan/uitzetten van de TV dat het gevolg op stroomverbruik is. Waarbij "een enkele keer" er natuurlijk een afwijking kan zijn door bv een koelkast of diepvries die aan/uit gaat. Maar na een aantal jaren zo nu en dan (terug)kijken weet ik zeker de diepvries prima te filteren. En als je ~20x rond aan/uitzetten TV kijkt is het onwaarschijnlijk dat daar heel vaak net ook de diepvries/... bij zit.

• 0xygen500
RobertMe schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:13:
[...]

Je weet dat je twee zaken door elkaar haalt? 88-98 Watt, en daarna heb je het over kWh oftewel (kilo)Wattuur. Maar Watt en Wattuur is iets totaal anders. (Naast de factor 1000 bij Wh vs kWh / W vs kW).

Niet dat je dadelijk gekke verschillen hebt doordat je zaken door elkaar haalt.

En wat @HuismAndré aanhaalt is inderdaad vaak ook prima. Zo weet ik dat mijn TV + versterker ong ~150W verbruikt. Gewoon doordat het uiteindelijk opvalt dat elke keer rond het aan/uitzetten van de TV dat het gevolg op stroomverbruik is. Waarbij "een enkele keer" er natuurlijk een afwijking kan zijn door bv een koelkast of diepvries die aan/uit gaat. Maar na een aantal jaren zo nu en dan (terug)kijken weet ik zeker de diepvries prima te filteren. En als je ~20x rond aan/uitzetten TV kijkt is het onwaarschijnlijk dat daar heel vaak net ook de diepvries/... bij zit.
Ik weet dat ik over twee verschillende dingen spreek. Laat ik dan iets anders opschrijven. De vorige smartplug meette 800W. Deze meer 88W

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-12 11:28
Ik heb vandaag de upgrade naar 2025.12.2 gedaan. Hierbij kreeg ik een hele waslijst aan configuratie errors binnenin mijn configuration.yaml.

Dit ging voornamelijk over templates en sensors die ik in yaml heb aangemaakt.
Home assistant geeft zelf de juiste code, waarmee je de oude code kunt vervangen. Zou dus allemaal zonder problemen moeten verlopen. Echter kan ik de sensors die ik heb aangemaakt nu niet meer terugvinden.

Een voorbeeld. Dit was mijn oude code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

- sensors:
    devices_with_low_battery:
      friendly_name: "Devices with Low Battery"
      unit_of_measurement: devices
      value_template: >-
        {% set ignore_entities = ['sensor.iphone_van_robin_battery_level', 'sensor.ipad_van_robin_battery_level', 'sensor.ipad_internal_battery_level', 'sensor.iphone_van_suus_battery_level', 'sensor.plant_woonkamer_battery', 'sensor.iphone_suus_watch_battery_level'] %}
        {{ states.sensor
          | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'battery')
          | rejectattr('entity_id', 'in', ignore_entities)
          | map(attribute='state')
          | reject('in', ['unknown', 'unavailable'])
          | map('int', -1) | select('le', 10)
          | select('ge', 0)
          | list | count
        }}
      icon_template: >-
        {% if is_state('sensor.devices_with_low_battery', '0') %}
          mdi:battery-check
        {% else %}
          mdi:battery-alert
        {% endif %}

En dit is de code die Home Assistent heeft voorgedragen als vervanger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
    - unit_of_measurement: devices
      default_entity_id: sensor.devices_with_low_battery
      icon:
        "{% if is_state('sensor.devices_with_low_battery', '0') %}\n  mdi:battery-check\n{%
        else %}\n  mdi:battery-alert\n{% endif %}"
      name: Devices with Low Battery
      state:
        "{% set ignore_entities = ['sensor.iphone_van_robin_battery_level', 'sensor.ipad_van_robin_battery_level',
        'sensor.ipad_internal_battery_level', 'sensor.iphone_van_suus_battery_level',
        'sensor.plant_woonkamer_battery', 'sensor.iphone_suus_watch_battery_level']
        %} {{ states.sensor\n  | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'battery')\n
        \ | rejectattr('entity_id', 'in', ignore_entities)\n  | map(attribute='state')\n
        \ | reject('in', ['unknown', 'unavailable'])\n  | map('int', -1) | select('le',
        10)\n  | select('ge', 0)\n  | list | count\n}}"

Waar ik voorheen dus een sensor kon vinden met het aantal apparaten wat een lage accu heeft , kan ik nu niks meer vinden. Sterker nog, ik krijg nu enkel als waarde 'unknown'

Weet iemand wat ik fout doe en hoe ik de sensor weer terug kan vinden?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:18 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
HuismAndré schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:09:
[...]

Piek? Zeker (da's dan ook de aansluitwaarde die achterop de versterker vermeld staat). Maar continu? Naah. Met een beetje dynamiek (zeg 10dB bij gemiddelde Top-40 muziek) staat je 500W installatie gemiddeld 50W te stoken. Met een beetje gemiddeld rendement van 40-50% (wat ruimere Klasse-A werkgebied zoals je bij HiFi wel vaker ziet) kom je dan op een gemiddeld gebruik uit van 100-120W (op volle sterkte en met de buren aan de deur). Maar meet het gerust na (en dan niet de pieken maar het gemiddelde).
Je brengt me aan het twijfelen voor exacte getal. :+ Maar weet nog wel dat het meer dan dubbele was dan nu. En nu is spelen op -60dB (= achtergrond) een 160W continue incl de sub. Versterker heeft maximaal vermogen van 1210W. Dat was met de Marantz een stuk meer daar het een class AB was en dit volgens mij een class D. Dus de oude deed absoluut 400W+. En de wat oudere TV lustte ook 100W+.

Dus 800W blijft wel goed veel, maar niet compleet onmogelijk. Maar een keer bekijken met de P1 (liefst zonder PV/ESS) is altijd een goede. Afwijking in de meter zou best kunnen verklaren waarom er aardig wat negatief untracked energy was. Maar vind de afwijking nu wel weer heel groot en 100W voor TV en audio wel weer weinig... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:18 ]

• TheFes
  • Laatst online: 21:40
YellowCab schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:48:
Ik heb vandaag de upgrade naar 2025.12.2 gedaan. Hierbij kreeg ik een hele waslijst aan configuratie errors binnenin mijn configuration.yaml.

Dit ging voornamelijk over templates en sensors die ik in yaml heb aangemaakt.
Home assistant geeft zelf de juiste code, waarmee je de oude code kunt vervangen. Zou dus allemaal zonder problemen moeten verlopen. Echter kan ik de sensors die ik heb aangemaakt nu niet meer terugvinden.

Een voorbeeld. Dit was mijn oude code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

- sensors:
    devices_with_low_battery:
      friendly_name: "Devices with Low Battery"
      unit_of_measurement: devices
        {% set ignore_entities = ['sensor.iphone_van_robin_battery_level', 'sensor.ipad_van_robin_battery_level', 'sensor.ipad_internal_battery_level', 'sensor.iphone_van_suus_battery_level', 'sensor.plant_woonkamer_battery', 'sensor.iphone_suus_watch_battery_level'] %}
        {{ states.sensor
          | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'battery')
          | rejectattr('entity_id', 'in', ignore_entities)
          | map(attribute='state')
          | reject('in', ['unknown', 'unavailable'])
          | map('int', -1) | select('le', 10)
          | select('ge', 0)
          | list | count
        }}
      icon_template: >-
        {% if is_state('sensor.devices_with_low_battery', '0') %}
          mdi:battery-check
        {% else %}
          mdi:battery-alert
        {% endif %}

En dit is de code die Home Assistent heeft voorgedragen als vervanger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
    - unit_of_measurement: devices
      default_entity_id: sensor.devices_with_low_battery
      icon:
        "{% if is_state('sensor.devices_with_low_battery', '0') %}\n  mdi:battery-check\n{%
        else %}\n  mdi:battery-alert\n{% endif %}"
      name: Devices with Low Battery
      state:
        "{% set ignore_entities = ['sensor.iphone_van_robin_battery_level', 'sensor.ipad_van_robin_battery_level',
        'sensor.ipad_internal_battery_level', 'sensor.iphone_van_suus_battery_level',
        'sensor.plant_woonkamer_battery', 'sensor.iphone_suus_watch_battery_level']
        %} {{ states.sensor\n  | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'battery')\n
        \ | rejectattr('entity_id', 'in', ignore_entities)\n  | map(attribute='state')\n
        \ | reject('in', ['unknown', 'unavailable'])\n  | map('int', -1) | select('le',
        10)\n  | select('ge', 0)\n  | list | count\n}}"

Waar ik voorheen dus een sensor kon vinden met het aantal apparaten wat een lage accu heeft , kan ik nu niks meer vinden. Sterker nog, ik krijg nu enkel als waarde 'unknown'

Weet iemand wat ik fout doe en hoe ik de sensor weer terug kan vinden?
Waar heb je die nieuwe code nu in gezet?

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@YellowCab Waar heb je het toegevoegd?

En even in je log kijken naar errors.

• 0xygen500
Septillion schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:10:
[...]

Je brengt me aan het twijfelen voor exacte getal. :+ Maar weet nog wel dat het meer dan dubbele was dan nu. En nu is spelen op -60dB (= achtergrond) een 160W continue incl de sub. Versterker heeft maximaal vermogen van 1210W. Dat was met de Marantz een stuk meer daar het een class AB was en dit volgens mij een class D. Dus de oude deed absoluut 400W+. En de wat oudere TV lustte ook 100W+.

Dus 800W blijft wel goed veel, maar niet compleet onmogelijk. Maar een keer bekijken met de P1 (liefst zonder PV) is altijd een goede. Afwijking in de meter zou best kunnen verklaren waarom er aardig wat negatief untracked energy was.
Een can de twee zit er tenminste flink naast of beide 😂. Nu wordt er maar 81,0wh gerapporteerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 Aantal Wh zegt niets over het opgenomen vermogen als je niet weet over hoe lang dat gebeurde. Iets kan prima 95kWh opgenomen hebben en maar 5W gebruiken. Duurt alleen 26 maanden :+

Maar wat ik zeg, 800W is erg fors. 90W vind ik dan weer erg laag voor TV + receiver :P

• 0xygen500
Septillion schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:31:
@0xygen500 Aantal Wh zegt niets over het opgenomen vermogen als je niet weet over hoe lang dat gebeurde. Iets kan prima 95kWh opgenomen hebben en maar 5W gebruiken. Duurt alleen 26 maanden :+

Maar wat ik zeg, 800W is erg fors. 90W vind ik dan weer erg laag voor TV + receiver :P
:+. Laat maar weer zien dat ik er weinig kaas van heb gegeten. Sensor laat stabiel rond de 80-90W zien. Voelt voor mij ook redelijk laag aan. Misschien haal ik de smart plugs ook gewoon weg. Beter geen data, dan verkeerde data.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:53
Prisma16 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:47:
[...]

@Barfman FWIW, al mijn pluggen zijn op FW-versie 0x02040045 en functioneren naar behoren. Deze zijn volgens ZHA ook up-to-date.

Ik weet niet óf het de goede configuratie is (kon het niet testen omdat alles up-to-date was), maar wellicht helpt dit jullie:
YAML:
1
2
3
4
5
zha:
  zigpy_config:
    ota:
      extra_providers:
        - type: ikea

Gebaseerd op: https://github.com/zigpy/zigpy/wiki/OTA-Configuration

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 22:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
@tagican Dit was hem, de melding onbekend is weg en nu staat er up-to-date, en heb dus dezelfde firmware versie als jou, ik had het woord extra voor providers er niet voor staan :P

Thnx

[ Voor 21% gewijzigd door Barfman op 14-12-2025 21:23 ]

System | Racing is in my Blood

• YellowCab
TheFes schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:21:
[...]

Waar heb je die nieuwe code nu in gezet?
@Septillion & @TheFes In mijn template.yaml bestand, waar de oude code ook al stond.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCab op 14-12-2025 21:59 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@YellowCab De opbouw van de nieuwe templates is anders, die horen onder een andere key. Dus op dezelfde plaats toevoegen is zeker fout.

Hoe include je de template.yaml nu in je configuration.yaml?

• YellowCab
@Septillion Bedankt voor je hulp! In mijn configuration.yaml heb ik een stuk staan met de volgende verwijzingen:

code:
1
2
3
4
5
6
# YAML File Locations
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensor.yaml
template: !include template.yaml

Dit heeft, tot nu toe, prima gewerkt.
De code waar nu het probleem mee is ontstaan staat dan in mijn template.yaml bestand.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@YellowCab Mm, bijzonder. Want lijkt me toch echt een oud en nieuw format mix.

Oud:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      foo:
        friendly_name: Foo Bar
        unique_id: bar
        value_template: "{{ 'foo' ~ 'bar' }}"

Nieuwe voor hetzelfde:
YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
      - name: Foo Bar
        unique_id: bar
        default_entity_id: sensor.foo
        state:"{{ 'foo' ~ 'bar' }}"

Of heb je de include nu aangepast?

Indentatie van je nieuwe sensor klopt ook niet helemaal maar dacht dat het een copy-paste error was. Maar check het even. Ook zou ik gewoon de templates overnemen uit de oude want UI heeft formatting wel wat lastig gemaakt.

Voor je icoon zou je ook gebruik kunnen maken van this.state ipv de state ophalen via states().

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:31:

Onze 55" Sony KD-55X85L neemt 's avonds iets van 45-50W. Overdag kan dat oplopen tot het dubbele. Dus die 90W voor een TV + geluidsinstallatie is (in de avond) helemaal geen gekke waarde.

• YellowCab
@Septillion Oud format had ik geen probleem. Nieuw format heb ik overgenomen van wat HA suggereerde.

Ik zie dat er nu nog veel meer sensors niet meer bestaan / op unavailable staan.
Bijvoorbeeld deze: Oude YAML
YAML:
1
2
3
4
5
6
- sensors:
    netto_stroomverbruik_dag:
      friendly_name: netto_stroomverbruik_dag
        {{ states('sensor.stroomverbruik_dag') | float - states('sensor.stroom_teruglevering_dag') | float}}
      unit_of_measurement: "kWh"

Nieuwe YAML
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- sensor:
    - unit_of_measurement: kWh
      default_entity_id: sensor.netto_stroomverbruik_dag
      name: netto_stroomverbruik_dag
      state:
        "{{ states('sensor.stroomverbruik_dag') | float - states('sensor.stroom_teruglevering_dag')
        | float}}"

Kan het misschien eraan liggen dat ik in mijn template.yaml nergens begin met template, maar direct begin met sensor?

Dus ipv:
YAML:
1
2
template:
- sensor

Enkel
YAML:
1
- sensor

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 22:40 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• HuismAndré

HuismAndré

0xygen500 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:37:
[...]

:+. Laat maar weer zien dat ik er weinig kaas van heb gegeten. Sensor laat stabiel rond de 80-90W zien. Voelt voor mij ook redelijk laag aan. Misschien haal ik de smart plugs ook gewoon weg. Beter geen data, dan verkeerde data.
Hele normale waarde voor een recente 55" LCD TV met daarbij een HiFi installatie.

• HuismAndré

HuismAndré

YellowCab schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:30:
@Septillion Oud format had ik geen probleem. Nieuw format heb ik overgenomen van wat HA suggereerde.
Kan het misschien eraan liggen dat ik in mijn template.yaml nergens begin met template, maar direct begin met sensor?

Dus ipv:
code:
1
2
template:
- sensor

Enkel
code:
1
- sensor
Gangbaar is om dat bestand templates.yaml te noemen.

Ja, heel normaal dat je daar geen template: ziet staan. Die staat immers al in de verwijzing naar (in jouw geval) template.yaml. En vandaar ook dat alle code in die template.yaml 2 posities naar links geplaatst wordt (omdat de eerste key - sensor, - binary_sensor e.d. is).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@YellowCab Check toch nog eens je includes. Want de oude yaml kan niet gewerkt hebben met een template: !include template.yaml. Want het viel helemaal niet onder de template-key...

• YellowCab
@Septillion

Dit is letterlijk copy paste van hoe het erin staat in mijn configuration.yaml en hoe het eigenlijk tot en met 2025.12.2 gewerkt heeft:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# YAML File Locations
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensor.yaml
template: !include template.yaml
homeassistant: !include customize.yaml

Wat zou er fout kunnen zijn dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 22:50 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@YellowCab Naar mijn idee zou dat dus niet gewerkt moeten kunnen hebben met oude format... Dat dus aangepast?

En volledige restart gedaan? En de log er nu al eens bij gepakt? :D

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46

ST10©DE

Dus.............

ST10©DE schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:52:
Right, ik heb mijn Home Assistant kapot gemaakt. Ik draai (de) nog HA Core op Debian Bookworm, met een houtje touwtje oplossing for Python. Nu heb ik dit dus de nek om weten te draaien... Nu was ik toch al van plan om HA in docker te gaan draaien. Dus dat ga ik nu gelijk uitvoeren. Alleen kan ik geen backup meer maken van mijn huidige configuratie. Kan ik op een of andere manier een back-up maken en terugzetten zonder een werkende HA? Kan ik eventueel gewoon de files overzetten oid? Wie kan mij helpen?
Okay... story continues... @RudolfR @commentator @Septillion Bedankt voor de tips.

Ik heb echter alles weer aan de praat gekregen, vraag niet hoe, dat weet ik zelf ook niet. Blijkt dat ik sowieso heb ingesteld dat ik automatisch back-ups maak 8)7 Prima dus. Net voor de zekerheid nog eentje extra gemaakt.

Maar zoals gezegd draai ik nu core op debian (inmiddels dus trixie). Omdat dit niet meer gesupport gaat worden en updaten ivm python steeds weer een werkje is, wil ik naar een andere oplossing. Ik nijg naar Debian met docker. Maar wat zijn de grote nadelen van HA OS? Ik zou opzich nog wel andere dingen willen doen op mijn server. Bestanden delen, backups maken van foto's, addblocker draaien, etc. Wat is dan wijsheid om te gaan doen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• YellowCab
@Septillion Waarom zou dat niet gewerkt moeten kunnen hebben? Hoe zou het er normaal gesproken uit moeten zien?

Ik heb al een volledige restart gedaan, werkt niet helaas.
Als ik de logs open staan er maar een paar errors in, bijvoorbeeld deze:

Logger: homeassistant.components.template.template_entity
Source: components/template/template_entity.py:101
integration: Template (documentation, issues)
First occurred: 22:58:05 (1 occurrence)
Last logged: 22:58:05

TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'None' when rendering template '{{100 - (state_attr('cover.slide_woonkamer','current_position')|int)}}' but no default was specified') while processing template 'Template<template=({{100 - (state_attr('cover.slide_woonkamer','current_position')|int)}}) renders=4>' for attribute '_attr_current_cover_position' in entity 'cover.slide_woonkamer_inverse'

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@YellowCab Omdat het legacy format niet onder de template-key viel maar onder de sensor-key.

Anders een optie om ze via de UI te aan te maken? Anders zou ik gewoon even stapje terug nemen en een simpele template sensor aanmaken.

En de error is omdat je geen default values gebruikt als je een int of een float filter gebruikt.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27

BiG-GuY

ST10©DE schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:57:
[...]

Okay... story continues... @RudolfR @commentator @Septillion Bedankt voor de tips.

Ik heb echter alles weer aan de praat gekregen, vraag niet hoe, dat weet ik zelf ook niet. Blijkt dat ik sowieso heb ingesteld dat ik automatisch back-ups maak 8)7 Prima dus. Net voor de zekerheid nog eentje extra gemaakt.

Maar zoals gezegd draai ik nu core op debian (inmiddels dus trixie). Omdat dit niet meer gesupport gaat worden en updaten ivm python steeds weer een werkje is, wil ik naar een andere oplossing. Ik nijg naar Debian met docker. Maar wat zijn de grote nadelen van HA OS? Ik zou opzich nog wel andere dingen willen doen op mijn server. Bestanden delen, backups maken van foto's, addblocker draaien, etc. Wat is dan wijsheid om te gaan doen?
Binnen HA OS kan je het meeste gewoon als Add-Ons draaien. Wat onderhuids ook gewoon Docker Containers zijn.

En je kan ook gewoon Home Assistent in Docker draaien als je zelf volle controle wilt over het Docker deel van je server.

Ben zelf juist meer tevreden met HA OS op barebone. Stuk makkelijker om bij te houden en alles wat ik naast HA nodig heb draai ik als Add-on erop.

Gallery V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ST10©DE Grootste "nadeel" van HA OS is dat je er niets anders mee kan. Voordeel daarvan is dat HA OS dan ook gewoon alles voor je doet incl updates etc.

Je zou dus docker kunnen draaien. Heb je net als Core geen addons. Maar network_mode: host is voor mij wel echt een groot nadeel aan HA Docker. Als je per ongeluk een poort die HA wil toewijst aan een andere container heb je issues.

Dus als je een servertje hebt (dus meer dan een Pi) zou ik voor een VM gaan. Gewoon Proxmox met VM voor HA OS en een VM voor Debian met whatever je meer wilt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had graag het icoon van een template sensor ingesteld op basis van de waarde, maar de logs laten zien dat trash_dict niet is gedefinieerd voor het icoon.

code:
1
TemplateError('UndefinedError: 'trash_dict' is undefined') while processing template 'Template<template=({% if trash_dict.get(next_date) == Papier %} mdi:package-variant {% elif trash_dict.get(next_date) == PMD %} mdi:bottle-soda-classic-outline {% endif %}) renders=5>' for attribute '_attr_icon' in entity 'sensor.afvalfractie'

Template:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- sensor:
    - name: Afvalfractie
      unique_id: afvalfractie
      state: >
        {% set trash_dict = 
          { states('sensor.pmd'): "PMD",
            states('sensor.papier_karton'): "Papier"
          }
         %}
        {% set next_date = trash_dict.keys()|sort|first %}
        {{ trash_dict.get(next_date)}}: {{ (next_date|as_datetime).strftime("%-d/%m") }}
      icon: >
        {% if trash_dict.get(next_date) == Papier %}
          mdi:package-variant
        {% elif trash_dict.get(next_date) == PMD %}
          mdi:bottle-soda-classic-outline
        {% endif %}

Ik kan de code van de state opnieuw hernemen, maar is er een efficiëntere manier om die waarde (tijdelijk) op te slaan en opnieuw uit te lezen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:50
ST10©DE schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:57:
[...]

installeer proxmox en je kunt het allemaal regelen

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Psycho_Mantis schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Er wordt al hard gewerkt aan een nieuwe intergratie:
https://github.com/JjyKsi/bmw-cardata-ha/

Echter is dit read-only, dus je auto voorverwarmen, ontgrendelen, sluiten etc. vanuit home assistant kan je vergeten.
Je kan in de BMW/Mini portal CarData inschakelen. Hoe het precies werkt ben ik ook nog aan het uitvogelen.
Die is ondertussen dood. Heb overgenomen

Met hoop verbeteringen en bugfixes

https://github.com/kvanbiesen/bmw-cardata-ha

Als je wil kan ik je helpen opzetten moest het nog niet gelukt zijn.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• RobertMe
Septillion schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:23:
Maar network_mode: host is voor mij wel echt een groot nadeel aan HA Docker. Als je per ongeluk een poort die HA wil toewijst aan een andere container heb je issues.
Ik gebruik al jaren macvlan zonder enig issue (incl discovery etc). network_mode: host is dus zeker geen harde eis. Wel (iets) meer werk om op te zetten dan puur die ene regel in de compose YAML.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:28
Ha Tweakers,

Onlangs zelf begonnen met HA en heb de basis redelijk klaar, oude nuc met hass erop en bijbehorende Zigbee ontvanger/zender. Het gros was relatief makkelijk. Hue lampen, tuya spul en wat handige automatiseringen.

Nu wilde ik graag het laatste smart proberen te maken. Dat zijn mijn keuken spotjes. Deze bedien ik nu met een button. 1 klik en het gaat uit of aan. Ingedrukt houden om te dimmen.

Online al gezocht, maar kom er niet uit. Misschien dat hier iemand is die mij kan helpen. De button waarmee het bedient wordt is dit.

MC 400291
https://www.matcall.nl/producten/mc-easy-1-knops-dimmer/ het werkt op 868Mhz, iemand een idee hoe ik het signaal kan nabootsen zodat ik vanuit HA de keuken spots kan bedienen.

Had ook gezocht naar 868Mhz transmitters maar hoe dan verder, om specifiek die spots aan te sturen

[ Voor 6% gewijzigd door Pukson op 15-12-2025 08:47 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Zou mooi zijn als daar de compose + stappen gewoon onder install methodes zou staan. Want netwerk: host lijkt me lastig onderhouden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pukson Out of the box, controller niet te vervangen door een Zigbee ofzo?

Er zijn wel wat opties voor RF maar hele state-less sturen is gewoon erg non-smart.

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 15-12-2025 08:58 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:41

PnD

like in Pinda ^_^

Septillion schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:32:
@PnD Dan even de yaml van je blueprint implementatie posten (incl code tags!). En de error als tekst.
Bedankt voor het meedenken, ik kom niet zo ver meer :( Heb mijn HA een paar jaar geleden opgezet en doe weinig behalve het in stand houden.

Ik heb de blueprint direct geïmporteerd vanuit de site: https://epmatt.github.io/...s/controllers/ikea_e2201/

Dit is de foutmelding:

Invalid blueprint: extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['double_press_options_section']['collapsed']. Got True extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['double_press_options_section']['icon']. Got 'mdi:remote' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['double_press_options_section']['input']. Got {'button_up_double_press_exposed': {'name': '(Optional) Expose up button double press event', 'description': 'Choose whether or not to expose the virtual double press event for the up button. Turn this on if you are providing an action for the up button double press event.', 'default': False, 'selector': {'boolean': None}}, 'button_down_double_press_exposed': {'name': '(Optional) Expose down button double press event', 'description': 'Choose whether or not to expose the virtual double press e... extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['long_press_options_section']['collapsed']. Got True extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['long_press_options_section']['icon']. Got 'mdi:remote' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['long_press_options_section']['input']. Got {'button_up_long_max_loop_repeats': {'name': '(Optional) Up button long press - Maximum loop repeats', 'description': 'Maximum number of repeats for the custom action, when looping is enabled. Use it as a safety limit to prevent an endless loop in case the corresponding stop event is not received.', 'default': 20, 'selector': {'number': {'min': 1.0, 'max': 1000.0, 'mode': 'slider', 'step': 1.0}}}, 'button_down_long_max_loop_repeats': {'name': '(Optional) Down button long press - Maximum loop ...

• RobertMe
Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:56:
@RobertMe Zou mooi zijn als daar de compose + stappen gewoon onder install methodes zou staan. Want netwerk: host lijkt me lastig onderhouden.
Host is net makkelijk te onderhouden. Dat werkt out of the box en vereist geen aanpassingen. Bij macvlan moet je docker network create ... doen én daarbij het subnet opgeven. Dus als je dan in het router het subnet aanpast / ..., dan moet je ook weer de container(s) down brengen, het netwerk verwijderen, en weer opnieuw aanmaken met het nieuwe subnet, en de container(s) weer uppen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Niet helemaal mee eens. Het is puur Russisch roulette als je dan een poort uit kiest voor een andere container. Dus macvlan is meer werk met opzetten maar hoef je daarna niet meer aan te denken. Als je subnetten aanpast heb je überhaupt wel meer werk.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PnD Alleen een Blueprint toevoegen doet nog niets. Maar je probeert hem denk ik te gebruiken. Doe je dat via de UI? Kan je daar de yaml van posten?

• Pukson
Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:57:
@Pukson Out of the box, controller niet te vervangen door een Zigbee ofzo?

Er zijn wel wat opties voor RF maar hele state-less sturen is gewoon erg non-smart.
Dat zou een mogelijkheid misschien zijn, maar geen idee waar dat zit. Zou wel ergens weggewerkt zijn in de keuken. Gok dat dit de huidige controller is, denk wel dat het in de koof is weggemoffeld.

https://www.matcall.nl/producten/mc-easy-ontvanger-m12/

Ik ga ook maar eens contact opnemen met de keukenboer

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pukson Als dat hem is heb je mooi een losse voeding en een losse controller. En lijkt me gewoon een 12V constant voltage (CV) driver dus daar is wel makkelijk een slimmere vervanger voor te vinden. Zal je hem alleen in de keuken moeten vinden. Niet gewoon op de kastjes? Want zou namelijk best dom zijn als zo zoiets echt onmogelijk weg hebben gewerkt...

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-12 14:42

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SadisticPanda schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:50:
[...]

Die is ondertussen dood. Heb overgenomen

Met hoop verbeteringen en bugfixes

https://github.com/kvanbiesen/bmw-cardata-ha

Als je wil kan ik je helpen opzetten moest het nog niet gelukt zijn.
Goed bezig!
Ik heb de intergratie inmiddels draaien en werkt eigenlijk wel vrij probleemloos. Maar had inderdaad al gelezen dat de originele ontwikkelaar niet zo veel meer van zich laat horen, dus zonder onderhoud stop het vanzelf met werken.

Mij is het alleen niet helemaal duidelijk hoe ik een intergratie kan switchen zonder de configuratie kwijt te raken. Ik heb hier 2 auto's geconfigureerd en heb niet zo veel zin om die hele procedure opnieuw te moeten zoen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:36
Pukson schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:43:
Ha Tweakers,

Onlangs zelf begonnen met HA en heb de basis redelijk klaar, oude nuc met hass erop en bijbehorende Zigbee ontvanger/zender. Het gros was relatief makkelijk. Hue lampen, tuya spul en wat handige automatiseringen.

Nu wilde ik graag het laatste smart proberen te maken. Dat zijn mijn keuken spotjes. Deze bedien ik nu met een button. 1 klik en het gaat uit of aan. Ingedrukt houden om te dimmen.

Online al gezocht, maar kom er niet uit. Misschien dat hier iemand is die mij kan helpen. De button waarmee het bedient wordt is dit.

MC 400291
https://www.matcall.nl/producten/mc-easy-1-knops-dimmer/ het werkt op 868Mhz, iemand een idee hoe ik het signaal kan nabootsen zodat ik vanuit HA de keuken spots kan bedienen.

Had ook gezocht naar 868Mhz transmitters maar hoe dan verder, om specifiek die spots aan te sturen
Je zou het met rfxcom kunnen proberen, die kan met veel 433Mhz protocollen werken.
http://rfxcom.com/
https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:34
Hi Vraagje over nabouwen van iets van Node-Red in HA gui.

Daar heb ik nu een flow als volgt (idem voor droger overigens:

Status Wasmachine_power komt in NR - Gaat naar een power_monitor node (URL) die start als verbruik boven 100W is en stopt bij 0. Bij een stop-event krijg ik vervolgens een bericht uit de Power_monitor Node met device_name, event_type, verstreken tijd en verbruikte energie. Die verwerk ik met een Function Node tot tijd en kosten en die notify ik mezelf.

Hoe kan ik dit het beste in de GUI verwerken? Ik zat eerst te denken aan een Drempelwaarde sensor voor aan/uit, maar die logt dan nog steeds niet de tijd en het verbruik. De notificatie sturen is niet zozeer het probleem :P maar het loggen van dat tijdelijke verbruik.

• Pukson
Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:33:
@Pukson Als dat hem is heb je mooi een losse voeding en een losse controller. En lijkt me gewoon een 12V constant voltage (CV) driver dus daar is wel makkelijk een slimmere vervanger voor te vinden. Zal je hem alleen in de keuken moeten vinden. Niet gewoon op de kastjes? Want zou namelijk best dom zijn als zo zoiets echt onmogelijk weg hebben gewerkt...
Ga op jacht! Thanks voor alle vlotte reacties. Enig voorstel waar ik het eventueel voor zou kunnen vervangen?

Edit:

https://www.matcall.nl/pr...bee-3-0-dimontvanger-m12/ zou dit dan zijn, maar liever wat goedkopers

@Ben(V) zover ik weet werkt dit op 868Mhz, dus die vlieger gaat niet op. In zoverre ik hier verstand van heb

[ Voor 7% gewijzigd door Pukson op 15-12-2025 10:27 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:36
Heb het even gegoogeld en daar vond ik dat ze wel met 433Mhz werken maar met een rolling code.
Dus dan wordt het besturen van die dingen met iets anders erg lastig.

Het enige wat er dan opzit is de leddriver vervangen door iets anders, wat je wel kunt automatiseren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:36
De RFXcom is er ook in een 868 versie. Gebruik zelf de 433 versie al vele jaren naar tevredenheid (voor klikaanklikuit spul, oregon scientific weersensoren en somfy rtx gordijnen). Maar het blijft behelpen met one-way communicatie zonder feedback, je blijft toch af en toe een schakeling missen als er net iets anders in dat spectrum aan het zenden is.

Ik zou je toch ook adviseren naar een andere led-driver/dimmer te kijken die met een modern tweeweg protocol werkt, ipv zoveel geld uit te geven aan achterhaalde en onbetrouwbare techniek. Die zigbee led dimmers vindt je volop op ali en amazon voor weinig. Er zijn ook genoeg zigbee dimknoppen te vinden. Ben je voor 35 euro klaar en dan heb je iets dat echt betrouwbaar werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 15-12-2025 10:58 ]

All-electric.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pukson Drop in replacement is wel heeeeeel makkelijk :D

Andere alternatieven die ik snel kan vinden:
Gledopto
Ali inline
Ali module
Shelly Plus RGBW (Wifi, geen Zigbee)

En @RonJ linkt ook een aardige.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 15-12-2025 12:08 ]

• YellowCab
Zijn er hier meer mensen waar hun Slide niet meer met Home Assistant koppelt na de update naar 2025.11?
De Slide is lokaal verbonden met Home Assistant en heeft altijd prima gewerkt. Via de Slide app kan ik hem nog wel aansturen overigens.

Binnen Home Assistant krijg ik overigens de volgende foutmelding:

Configuration warnings
Platform error 'cover' from integration 'slide' - cannot import name 'STATE_CLOSED' from 'homeassistant.components.cover' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/cover/__init__.py)
Integration error: scenes - Integration 'scenes' not found.

[ Voor 41% gewijzigd door YellowCab op 15-12-2025 11:28 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind zelf zigbee niet altijd betrouwbaar, om eerlijk te zijn. Misschien omdat ik in een druk gebied woon met alle 2,4 GHz netwerken om me heen incuslief die van kantoorpanden, maar ik heb regelmatig dat de signalen niet aankomen, en terugkoppelingen niet verwerkt worden. Tevens een volledig blinde hoek in het pand (dikke betonnen muren).

Ik ben op dit moment bezig met een nieuwbouwwoning (vrije kavel) en ik zit daarvoor toch wel echt te kijken naar een (in de basis) bekabeld systeem zoals KNX en daarbovenop (voor de persoonlijke automatiseringen en visualisatie) Home Assistant. Dat lijkt me eigenlijk de meest ideale oplossing, maar ook de meest kostbare.

Ik ben er daarom nog niet helemaal uit. Misschien ga ik ook wel voor draadloos met Z-wave, of tóch Zigbee, waar ik nu mee ben begonnen, maar dan heb ik meer routers nodig die via UTP worden gekoppeld denk ik.

Home Assistant blijft er in ieder geval wel een integraal onderdeel van uitmaken, zover ben ik al wel ;)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• RonJ
JanHenk schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:14:
Ik vind zelf zigbee niet altijd betrouwbaar, om eerlijk te zijn. Misschien omdat ik in een druk gebied woon met alle 2,4 GHz netwerken om me heen incuslief die van kantoorpanden, maar ik heb regelmatig dat de signalen niet aankomen, en terugkoppelingen niet verwerkt worden. Tevens een volledig blinde hoek in het pand (dikke betonnen muren).

Ik ben op dit moment bezig met een nieuwbouwwoning (vrije kavel) en ik zit daarvoor toch wel echt te kijken naar een (in de basis) bekabeld systeem zoals KNX en daarbovenop (voor de persoonlijke automatiseringen en visualisatie) Home Assistant. Dat lijkt me eigenlijk de meest ideale oplossing, maar ook de meest kostbare.

Ik ben er daarom nog niet helemaal uit. Misschien ga ik ook wel voor draadloos met Z-wave, of tóch Zigbee, waar ik nu mee ben begonnen, maar dan heb ik meer routers nodig die via UTP worden gekoppeld denk ik.

Home Assistant blijft er in ieder geval wel een integraal onderdeel van uitmaken, zover ben ik al wel ;)
Er zijn meer hardwired oplossingen dan knx. Loxone bijvoorbeeld. Of Shelly Pro. Die zijn toch wat makkelijker te koppelen en beheren dan KNX waar je bij elke wijziging dure programmeersoftware of een installateur nodig hebt.

Maar ik herken de onbetrouwbaarheid van zigbee wel. Hier ook wat notoire probleemgevallen. Heb hier van oudsher het merendeel op Z-wave (met name Fibaro dimmers/relays en de robbshop 55mm drukknoppen) en dat blijft toch vele malen betrouwbaarder dan zigbee.

All-electric.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Als je ècht bekabeld wilt met KNX, dan loop je natuurlijk wel het risico dat je over een aantal jaar iets erbij wilt of juist iets compleet anders wilt. KNX is wel erg interessant hoor, maar het is niet zo bewerkelijk als iets dat draadloos is. Z-Wave lijkt mij voor jou dan de beste tussenoplossing. Lage frequentie, waardoor je relatief weinig problemen hebt met obstakels, weinig andere apparatuur die op dezelfde frequentie zit, grotere afstanden afleggen, etc. Er zitten wat dat betreft veel voordelen aan Z-Wave t.o.v. Zigbee.

Ik ben nogal terughoudend als het gaat om KNX. Ook als het mijn portemonnee weinig zou doen. Simpelweg omdat het niet zo bewerkelijk is als iets dat draadloos is.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:31:
[...]

Er zijn meer hardwired oplossingen dan knx. Loxone bijvoorbeeld. Of Shelly Pro. Die zijn toch wat makkelijker te koppelen en beheren dan KNX waar je bij elke wijziging dure programmeersoftware of een installateur nodig hebt.
Van Loxone ben ik op zich wel gecharmeerd. Maar de interface met HA is houtje touwtje dus daar kun je niet op vertrouwen. Dus dan zou ik alles op Loxone (Miniserver) zetten en geen Home Assistant meer draaien. Terwijl voor heel veel zaken HA wel makkelijker werkt dan Loxone.

Dat is mede de reden dat ik neig naar wat basisfuncties op KNX gebaseerd. De interface met Home Assistant werkt goed en het is een standaard van decennia oud. Basisfuncties kun je dan (laten) programmeren in de modules zelf en daarbovenop kun je HA draaien. Lijkt me vooral voor verlichting, zonwering en dergelijke best te doen.
Maar ik herken de onbetrouwbaarheid van zigbee wel. Hier ook wat notoire probleemgevallen. Heb hier van oudsher het merendeel op Z-wave (met name Fibaro dimmers/relays en de robbshop 55mm drukknoppen) en dat blijft toch vele malen betrouwbaarder dan zigbee.
Z-Wave heeft qua protocol zeker mijn interesse, maar het productaanbod is relatief smal. Wel leuk dat Nabu Casa het wat leven heeft ingeblazen met de ZWA-2. En Shelly, waar ik wel fan van ben, heeft wel een aardig goed aanbod op dat protocol. Wel een kanshebber :-)
InjecTioN schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:32:
[...]

Ik ben nogal terughoudend als het gaat om KNX. Ook als het mijn portemonnee weinig zou doen. Simpelweg omdat het niet zo bewerkelijk is als iets dat draadloos is.
Niet zo bewerkelijk, of juist bewerkelijker? In beginsel lijkt het me bewerkelijker in de opzet, maar als de basisfuncties draaien lijkt het me juist iets om niet meer naar om te kijken.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@JanHenk Ik heb hier ook KNX draaien en HA voor wat leuke dingen erbij. De KNX-integratie is idd heel stabiel. En HA is nog altijd stuk makkelijker dan in ETS dingen beginnen herprogrammeren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• paQ
  • Laatst online: 23:46

paQ

Doe ik wat fout :?
Sinds een week of zo zie ik de 'verbruik' stippellijn niet meer op de grafiek, en zodra zon in beeld komt gebeurt dit, terwijl hij de verbruikers wel gewoon ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCRVMby9jX9LFc-f0L72jb2GvdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waPb1Htsav6iI2EZxH49093W.png?f=fotoalbum_large

Het plotten van de PV grafiek klopt van geen kant.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TheFes
PnD schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:59:
[...]

Bedankt voor het meedenken, ik kom niet zo ver meer :( Heb mijn HA een paar jaar geleden opgezet en doe weinig behalve het in stand houden.

Ik heb de blueprint direct geïmporteerd vanuit de site: https://epmatt.github.io/...s/controllers/ikea_e2201/

Dit is de foutmelding:

Invalid blueprint: extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['double_press_options_section']['collapsed']. Got True extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['double_press_options_section']['icon']. Got 'mdi:remote' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['double_press_options_section']['input']. Got {'button_up_double_press_exposed': {'name': '(Optional) Expose up button double press event', 'description': 'Choose whether or not to expose the virtual double press event for the up button. Turn this on if you are providing an action for the up button double press event.', 'default': False, 'selector': {'boolean': None}}, 'button_down_double_press_exposed': {'name': '(Optional) Expose down button double press event', 'description': 'Choose whether or not to expose the virtual double press e... extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['long_press_options_section']['collapsed']. Got True extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['long_press_options_section']['icon']. Got 'mdi:remote' extra keys not allowed @ data['blueprint']['input']['long_press_options_section']['input']. Got {'button_up_long_max_loop_repeats': {'name': '(Optional) Up button long press - Maximum loop repeats', 'description': 'Maximum number of repeats for the custom action, when looping is enabled. Use it as a safety limit to prevent an endless loop in case the corresponding stop event is not received.', 'default': 20, 'selector': {'number': {'min': 1.0, 'max': 1000.0, 'mode': 'slider', 'step': 1.0}}}, 'button_down_long_max_loop_repeats': {'name': '(Optional) Down button long press - Maximum loop ...
Is HA updaten ook onderdeel van dat in stand houden? Ofwel, welke versie van HA draai je?
Het lijkt er op dat jouw HA niet het opdelen van blueprint inputs in verschillende sections ondersteunt, wat in 2024.6 geïntroduceerd is.

• Pukson
Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:11:
@Pukson Drp in replacement is wel heeeeeel makkelijk :D

Andere alternatieven die ik snel kan vinden:
Gledopto
Ali inline
Ali module
Shelly Plus RGBW (Wifi, geen Zigbee)

En @RonJ linkt ook een aardige.
Je bent een held, thanks!

• RonJ
paQ schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:53:
Sinds een week of zo zie ik de 'verbruik' stippellijn niet meer op de grafiek, en zodra zon in beeld komt gebeurt dit, terwijl hij de verbruikers wel gewoon ziet.

[Afbeelding]

Geeft je PV-opwek sensor een negatieve waarde? Je zou eens een andere sensor kunnen pakken die de opwek in een positieve waarde geeft (of je gebruikt een template sensor die dit genereert).

All-electric.

• paQ

paQ

RonJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:39:
[...]

Geeft je PV-opwek sensor een negatieve waarde? Je zou eens een andere sensor kunnen pakken die de opwek in een positieve waarde geeft (of je gebruikt een template sensor die dit genereert).
nope, positieve waarde.
Ze staan in alle andere overzichten van het energie dashboard ook gewoon juist vermeld. ]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAadnSfmBQT2EokFw-8CqUfTLYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fxAyoW7M4CCmo1dfa11Ii56x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRPp80qbsBL-IJz5yPdrTKAXJ9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FgotyVEsNhiXmg3r3epy2lbk.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
paQ schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:53:

[Afbeelding]

Er is wel meer mis met die grafiek, in plaats van dat het deel onder de lijn geel is, is het er boven geel (afgekapt door een curve)

Ik heb dat overigens al wel vaker voorbij zien komen, er is vast al een issue voor gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 15-12-2025 12:54 ]

• paQ

paQ

TheFes schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:53:
[...]

Er is wel meer mis met die grafiek, in plaats van dat het deel onder de lijn geel is, is het er boven geel (afgekapt door een curve)

Ik heb dat overigens al wel vaker voorbij zien komen, er is vast al een issue voor gemaakt.
Het stomme is dat ie het in het begin goed heeft gedaan :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjpjpkqVpgL7HPZkD08yeJHPZIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQa0miRcxgeVW1nF7aNax5xA.png?f=fotoalbum_large

En toen ineens kreeg ik dit soort fratsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z23Zw7Vw_t49-CA6dh8FIgjrbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GdsEk8OQ1XGwI1WZL0zk8hC.png?f=fotoalbum_large

En daarna dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7WDB6hxYDA-2ofX0FbaGRFAgX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jnP4W5DGSkokfNlQPaqxY5PA.png?f=fotoalbum_large

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Ik had ook problemen met Zigbee, werkte prima tot op een dag dat alle acties met remotes etc vertraagd werden uitgevoerd. Nadat ik de channel had aangepast van mijn zigbee antenne werkte alles weer naar behoren. Je zou dus kunnen proberen om het kanaal van de zigbee antenne te veranderen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Zit je op 2015.12.3? Meen dat het iets was met meerder bronnen. En dacht het het nu opgelost was.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-12 15:24
In HA heb ik een afstandsbediening gemaakt om mijn Chromecast met Google TV te kunnen bedienen.
Ik heb al een paar dedicated knoppen om bijv. Youtube, Netfix en Disney+ te openen. Weet iemand toevallig met welk commando / url men de KPN TV-app kan openen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cEaLui-nGFkWpZZ-mqgH-njy48=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/saw1FhFUpS0CHSYOfOXJQV6e.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 44% gewijzigd door CappieL op 15-12-2025 13:13 ]

• paQ

paQ

Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:08:
@paQ Zit je op 2015.12.3? Meen dat het iets was met meerder bronnen. En dacht het het nu opgelost was.
yep laatste versie.
Had zelfs al gedowngrade naar 12.1, maar het ging niet weg ermee.
Core
2025.12.3
Supervisor
2025.12.3

edit:

Ik zie nu duidelijk dat het "nu" punt een rechtstreekse lijn naar het begin van de dag lijkt te trekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-iFKAGlaDeCPv43cwdxuvRHhek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1feVRlOqfomaWHjuX7GydNl.png?f=fotoalbum_large

edit edit:
Dit gebeurt sinds 10 december zie ik nu. De dagen daarvoor was de zwarte stippellijn er ook nog.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 15-12-2025 13:13 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik gebruik een (default) blueprint om een aantal van mijn lampen in huis aan te sturen op basis van een bewegingsensor. Maar er zijn meerdere scenario's waardoor de actie licht uit van deze automation niet altijd goed geactiveerd wordt. Oa met als oorzaak dat er wat gebeurt in de waiting time.

Ik wil daarom een automation bouwen die de lamp periodiek uitzet als de automation niet meer draait en de lamp toch aan staat.
Hoe kan ik in een automation checken of een automation "running" is?

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 15-12-2025 13:52 ]

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 13:59
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:39:
Hiervoor gebruik ik Eastron SDM630 tussenmeters die ik in de groepenkast heb gebouwd.
Heb je ook advies voor een 1-fase tussenmeter (bijv. van Eastron) zodat elke groep apart te meten is? Zo'n tussenmeter lijkt mij een betere oplossing dan CT-klemmen voor elke groep.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 14:58
Hi allemaal, ik ben nieuw hier en sinds een paar weken met HA bezig. Tot nu toe heb ik alleen nog maar apparaten toegevoegd die via de wifi zijn te vinden, maar ik wil gaan uitbreiden met de eerste smart home lampen. Ik heb nog geen dongle (?) maar ik ben dus van plan om de Home Assistant Connect ZBT-2 Zigbee Thread USB Antenne te kopen, voornamelijk omdat hij heel schappelijk geprijsd is. Ik zie allerlei andere dongles maar geen idee welke het beste is. Ik ben vooral van plan om zoveel mogelijk matter/thread apparaten te gaan gebruiken omdat ik dat protocol erg interessant vind. Ik weet dat het nog heel erg in opkomst is, maar het lijkt me een leuke ontwikkeling om te volgen. Ik zal in eerste instantie alles in een soort test-fase gaan uitproberen voordat ik daadwerkelijk lampen ga vervangen.

• TheFes
Get!em schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:51:
Ik gebruik een (default) blueprint om een aantal van mijn lampen in huis aan te sturen op basis van een bewegingsensor. Maar er zijn meerdere scenario's waardoor de actie licht uit van deze automation niet altijd goed geactiveerd wordt. Oa met als oorzaak dat er wat gebeurt in de waiting time.

Ik wil daarom een automation bouwen die de lamp periodiek uitzet als de automation niet meer draait en de lamp toch aan staat.
Hoe kan ik in een automation checken of een automation "running" is?
Er is een current attribute in je automation wat de waarde 0 heeft als je automation inactief is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TheFes schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:01:
[...]

Er is een current attribute in je automation wat de waarde 0 heeft als je automation inactief is.
Ah, thanks..... in Nederlandse GUI heeft die de naam "Lopende automatiseringen"

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Get!em een andere optie is afstappen van de wait. Als je met blueprints wil blijven werken; volgens mij bevatten de meest populaire blueprints om lichten te schakelen geen wait (meer).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben na de aanschaf van een thuisbatterij met HA aan de slag gegaan, da's nog best een leercurve. Daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien maar:

Is het mogelijk om een apparaat te creeren waar je dan entiteiten aan kan koppelen, en dan dat apparaat aan een ruimte koppelen? Ik heb een Zendure batterij, die heeft tig entiteiten, maar geen apparaat. Kan ik dat handiger toewijzen aan mijn garage dan iedere entiteit apart naar de ruimte verplaatsen?

• 0xygen500
Ik zit hier met een idee om een led strip onder het bed te bevestigen. Deze wil ik laten aangaan met een bewegingssensor. Nu wil ik dat het licht mij volgt, dus ik wil niet dat het bed rechts wordt verlicht als ik links het bed uitstap en vice versa.
Ik dacht als ik dan twee led strips neem kunnen deze als aparte entities in homeassistant worden weergegeven. Dan kan ik de ene of de andere kant laten aangaan. Nu vraag ik mij af kan ik hiervoor 1 bewegingssensor gebruiken of is dit niet echt mogelijk? Kan je met een bewegingssensor niet aangeven bij welke hoe er wel en niet gereageerd wordt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jheroun Je kan losse entiteiten ook aan een ruimte koppelen maar je kan geen device maken. Dat is iets voor de integratie. Dus als die dat niet doet dan zou je daar een feature request voor kunnen maken want is wel vrij standaard tegenwoordig.
Pagina: 1 ... 359 360 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.