Gynnad schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:35:
Ik draai mijn Home Assistant in een docker container op mijn Synology NAS, nu ben ik voornemens om enkele apparaten aan te schaffen die met behulp van Matter werken (o.a. wat nieuwe producten bij IKEA). Zoals ik het begrijp is het niet verstandig om een USB dongle te pakken met Matter ondersteuning omdat dit niet heel lekker werkt met HA in een docker container op de Synology NAS.
Daardoor moet ik naar alternatieven kijken, maar wat zou dan een goede optie zijn?
- Nu heb ik nog een oude Google Nest Hub 2 liggen, die schijnt ook als Matter hub te kunnen functioneren, weet niet of dat aan te raden is?
- ~ 50 euro Home Assistant Connect ZBT-2 - zou dan via een MQTT Broker moeten connecten die in een aparte container op de NAS draait.
- 49,99 euro:
https://www.ikea.com/nl/n...ucten-wit-smart-10503406/
Andere suggesties die goed werken met Home Assistant in een docker container op de Synology NAS.
Je haalt waarschijnlijk wat dingen door elkaar.
Matter is puur een op IP based protocol en gaat over je gewone netwerk heen. Daar heb je hardwarematig niks voor nodig en de software die ervoor nodig kan zijn (als je nog geen Matter "controller" hebt) zal vast prima op een Syno draaien, het is immers puur software.
Daarnaast heb je ook nog Thread. Dat is een draadloos protocol / signaal om IP door de lucht te sturen op een efficiente manier incl. een mesh netwerk etc (zeg maar een "wifi voor IoT"). Hiervoor heb je wel hardware nodig, zoals bv de ZBT-2.
En vervolgens heb je Matter-over-Thread apparaten. Dat zijn dus apparaten die Thread gebruiken om signalen door de lucht te sturen, en de data "binnen" die signalen is vervolgens Matter. (Maar bv ESPHome kan ook Thread gebruiken, als zijnde "ESPHome over Thread" bv. En het oude HomeKit van Apple kan volgens mij ook over Thread heen. Dus Thread en Matter zijn niet hard aan elkaar gekoppeld. Matter kan over Thread, maar ook gewoon over ethernet / "je netwerk"; en Thread kan Matter, ESPHome, HomeKit, ... overheen, transparant / zonder dat de Thread apparaten er vanaf weten).
Nu is het wel zo dat Ikea spul Matter over Thread gebruikt. Dus ja, ergens zul je dan iets met een Thread radio (antenne) moeten gaan doen. Of beter gezegd, je hebt een "Thread Border Router" nodig. Een apparaat dat IP over Thread omzet naar IP over ethernet en vice versa. Dit zou zomaar de Google Nest kunnen zijn (niet gecontroleerd, maar kan best kloppen dat die een Thread radio bevat, zoals wel meer Google spul dienst kan doen als een Thread Border Router, bv ook de Google Streamer (Chromecast opvolger)). Maar kan ook de combinatie van de ZBT-2 met "software" zijn, dus de ZBT-2 moet je dan alsnog aansluiten op een "server" (/de Syno, die het wel of niet kan; Of bv een Raspberry Pi, of wat anders) waarop je de openthread-border router software draait. En vervolgens heb je ook nog de Matter server nodig (immers heb je anders geen Matter "controller"). Of je koopt dus de Ikea Dirigera die als ik het goed begrepen heb ook "universeel" Thread en Matter ondersteund.
Waarbij dat "universeel" ook weer belangrijk is. Want er zijn ook Thread Border Routers van fabrikanten die niet "universeel" zijn. Als in: TBRs van merk X die ook alleen Thread apparaten van merk X kunnen koppelen. Maar bv de Ikea Dirigera dan
meen ik van dat die universeel inzetbaar is en dus
alle Thread apparaten aan gekoppeld kunnen worden en niet alleen die van Ikea zelf.
Persoonlijk zou ik, from scratch, de ZBT-2 of soortgelijk kopen, en die aansluiten op mijn HA server. Maar jij geeft aan dat dat bij jou niet kan i.v.m. de Syno? Geen idee waarom dat dan is. Zou ik zoals in jouw geval al een Nest Hub 2 hebben, die inzetbaar is als TBR, zou ik gewoon daar mee beginnen. Werkt het niet kun je evt altijd nog de Ikea hub kopen of naar "zelfbouw" gaan.