Op basis van afstand? Maar dat kan een PIR dus niet (@0xygen500). Dan zou je al naar mmwave moeten gaan. Maar of dat echt een verbetering is? Ik zou gewoon 2 PIRs pakken. "Desnoods" gewoon zelfbouw. 2 PIRs + 2 LED strips koppelen aan 1 ESP (met ESPHome). Dan kun je het daarin ook nog uit programmeren en hoef je niet eens via HA te gaan (oftewel: het werkt altijd, ook als HA er uit ligt).Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:01:
@0xygen500 Maar hoe zag je dan voor je om de juiste strip te selecteren? Aan welke parameter?
Ik had gehoopt dat je een kant kon kiezen. Als in, Noord -Noord/oost is led 1, Zuid- Zuid/west is led 2.Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:01:
@0xygen500 Maar hoe zag je dan voor je om de juiste strip te selecteren? Aan welke parameter?
Ik heb nog nooit gewerkt met ESP Home, ook nog nooit geprogrammeerd. Mijn naam is ook niet Pipi Langkous, dus ik verwacht niet dat ik dit automagisch ook kanRobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:04:
[...]
Op basis van afstand? Maar dat kan een PIR dus niet (@0xygen500). Dan zou je al naar mmwave moeten gaan. Maar of dat echt een verbetering is? Ik zou gewoon 2 PIRs pakken. "Desnoods" gewoon zelfbouw. 2 PIRs + 2 LED strips koppelen aan 1 ESP (met ESPHome). Dan kun je het daarin ook nog uit programmeren en hoef je niet eens via HA te gaan (oftewel: het werkt altijd, ook als HA er uit ligt).
Had zelf zo iets in gedachten
2x
:strip_exif()/f/image/mpO5w5cnGdxkZyW3PVhdkBsI.jpg?f=fotoalbum_large)
1 of twee keer deze:
:strip_exif()/f/image/5MqZHTpq12CCpctNLn7E9igk.png?f=user_large)
Het probleem is een beetje, Die dingen zijn rond, dus ik verwacht dat als ik er één gebruik, deze eigenlijk te goed is en altijd alle leds direct aan doet.
Voor die strip, zo met plaatje en de naam zou ik nog wel checken of er echt een Zigbee controller bij zit. En gezien je het denk ik ook in de nacht wilt gebruiken zou ik vooral niet te veel leds per meter pakken, dat is snel veel licht.
Het is inderdaad gewoon in de nacht om wat verlichting te hebben voor het begeleiden naar een andere kamer. Niet om heel de kamer te verlichten. Tuya is geen ramp voor mij, heb al meerdere devices in smarlife. Deze gooi ik allemaal op een eigen IoT 2.4ghz netwerkSeptillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:19:
@0xygen500 Gewone PIR geeft niets meer terug dan ja of nee. mWave kan soms meer maar lijkt me ook complex. Want die kijkt ook weer makkelijk door het bed heenEn als ik bij mij zo inschat ziet een PIR iets van 120-150 graden.
Voor die strip, zo met plaatje en de naam zou ik nog wel checken of er echt een Zigbee controller bij zit. En gezien je het denk ik ook in de nacht wilt gebruiken zou ik vooral niet te veel leds per meter pakken, dat is snel veel licht.
Kun je automations in HA schrijven in YAML? Zo ja: dan kun je vast ook met ESPHome overweg. Echt programmeren is er niet voor nodig, maar de juiste YAML opbouwen. Het is anders dan HA YAML, maar ook weer niet extreem veel anders (alleen als je met lambda's gaat werken schrijf je echt C-code. Maar lambda's heb je hier in principe niet voor nodig).0xygen500 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:14:
[...]
Ik heb nog nooit gewerkt met ESP Home, ook nog nooit geprogrammeerd. Mijn naam is ook niet Pipi Langkous, dus ik verwacht niet dat ik dit automagisch ook kan
Kwestie van richten dus. PIRs reageren AFAIK niet op "reflectie". Als je bij wijze van spreken beiden tegen elkaar plakt met de achterkant en dit vervolgens midden onder het bed in plaatst kijken ze beiden aan 1 kant onder het bed uit.1 of twee keer deze:
[Afbeelding]
Het probleem is een beetje, Die dingen zijn rond, dus ik verwacht dat als ik er één gebruik, deze eigenlijk te goed is en altijd alle leds direct aan doet.
Ik heb het vullen van mijn shopping list geprobeerd een op spraak gebaseerde boodschappenlijst te laten maken.
Gebruikmakend van HA-CLOUD en de Voice PE op een server HP T630. Nu komt mijn probleem. Dit is de .yaml code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Boodschappenlijstje via spraakcommando description: Voeg één of meerdere items toe via HA Voice PE triggers: - trigger: conversation command: "Zet op de boodschappenlijst {items}" actions: - variables: lijst: "{{ items.split(' en ') }}" - repeat: for_each: "{{ lijst }}" sequence: - action: shopping_list.add_item data: name: "{{ repeat.item }}" mode: single |
En deze code werkt soms wel en soms weer niet.
Nu heb ik ontdekt, dat als ik de code wegschrijf en nergens meer naar omkijk werkt deze code niet altijd, na wat zoeken geeft de 5e regel aan:
command: Zet op de boodschappenlijst {items}
zonder ACCOLADES ("") dus.
Dit gebeurt heel vaak en dan moet ik die twee accolades er weer bij zetten, wegschrijven en niet meer in deze .yaml komen want dan werkt het niet meer.
Kan iemand mij van deze kwelgeest
Veel dank.
Je zou ondertussen wel moeten weten hoe de code-tags werken
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 15-12-2025 21:17 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@wernert De Eastron SDM120 bedoel je?wernert schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:56:
[...]
Heb je ook advies voor een 1-fase tussenmeter (bijv. van Eastron) zodat elke groep apart te meten is? Zo'n tussenmeter lijkt mij een betere oplossing dan CT-klemmen voor elke groep.
En als je gewone 16A groepen hebt (geen alamat dus), dan kun je mss nog heel even wachten. Shelly komt binnenkort met groepsautomaten met ingeboude metering en bediening. De productpresentatie heb ik al gezien. Dat lijkt me wel handig, want dat neemt geen extra ruimte in in de groepenkast.
Helaas nix voor mij, want ik heb geen losse ALS, alles is alamat.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Probeer het eens met intents?Gondelier schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:08:
Kan iemand mij misschien helpen met deze kwelgeest.
Ik heb het vullen van mijn shopping list geprobeerd een op spraak gebaseerde boodschappenlijst te laten maken.
Gebruikmakend van HA-CLOUD en de Voice PE op een server HP T630. Nu komt mijn probleem. Dit is de .yaml code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15alias: Boodschappenlijstje via spraakcommando description: Voeg één of meerdere items toe via HA Voice PE triggers: - trigger: conversation command: "Zet op de boodschappenlijst {items}" actions: - variables: lijst: "{{ items.split(' en ') }}" - repeat: for_each: "{{ lijst }}" sequence: - action: shopping_list.add_item data: name: "{{ repeat.item }}" mode: single
En deze code werkt soms wel en soms weer niet.
Nu heb ik ontdekt, dat als ik de code wegschrijf en nergens meer naar omkijk werkt deze code niet altijd, na wat zoeken geeft de 5e regel aan:
command: Zet op de boodschappenlijst {items}
zonder ACCOLADES ("") dus.
Dit gebeurt heel vaak en dan moet ik die twee accolades er weer bij zetten, wegschrijven en niet meer in deze .yaml komen want dan werkt het niet meer.
Kan iemand mij van deze kwelgeestaf helpen, of misschien een juiste oplossing voor wat ik verkeerd doe.
Veel dank.
intents.yaml
1
2
3
4
| AddShoppingItems: data: - name: items type: wildcard |
intents_script.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| AddShoppingItems: action: - variables: lijst: > {{ items | lower | replace(',', ' en ') | split(' en ') | map('trim') | reject('equalto', '') | list }} - repeat: for_each: "{{ lijst }}" sequence: - service: shopping_list.add_item data: name: "{{ repeat.item }}" |
Op jouw manier kan er heel veel misgaan namelijk vanwege extra tekens (aanhalings, komma etc etc).
En nog wel meer dingen die te veel zijn op op te noemen
Het feit dat je failures stil zijn, en dus ook geen logging kunt uitlezen geeft jou het idee dat het soms wel soms niet werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-12-2025 20:35 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
gewoon de oude repo verwijderen, en de mijne installeren. Dan gewoon er los over; Neemt normaal alles gewoon overPsycho_Mantis schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:41:
[...]
Goed bezig!
Ik heb de intergratie inmiddels draaien en werkt eigenlijk wel vrij probleemloos. Maar had inderdaad al gelezen dat de originele ontwikkelaar niet zo veel meer van zich laat horen, dus zonder onderhoud stop het vanzelf met werken.
Mij is het alleen niet helemaal duidelijk hoe ik een intergratie kan switchen zonder de configuratie kwijt te raken. Ik heb hier 2 auto's geconfigureerd en heb niet zo veel zin om die hele procedure opnieuw te moeten zoen.
enkel devive tracker kan je er 2 hebben , eentje verwijderen en klaar.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Hmm dat zou nog wel wat zijn tegen elkaar plakken en zo ervoor zorgen dat ze elkaar niet beinvloedenRobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:07:
[...]
Kun je automations in HA schrijven in YAML? Zo ja: dan kun je vast ook met ESPHome overweg. Echt programmeren is er niet voor nodig, maar de juiste YAML opbouwen. Het is anders dan HA YAML, maar ook weer niet extreem veel anders (alleen als je met lambda's gaat werken schrijf je echt C-code. Maar lambda's heb je hier in principe niet voor nodig).
[...]
Kwestie van richten dus. PIRs reageren AFAIK niet op "reflectie". Als je bij wijze van spreken beiden tegen elkaar plakt met de achterkant en dit vervolgens midden onder het bed in plaatst kijken ze beiden aan 1 kant onder het bed uit.
Onder entiteiten kom ik hem nu niet meer tegen.
Hoe zet ik hem weer aan? :x
Laat maar, moest gewoon filteren op uitgeschakeld onder entiteiten.
[ Voor 20% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-12-2025 20:44 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Of gewoon zorgen voor een schot tussen beide kanten0xygen500 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:39:
[...]
Hmm dat zou nog wel wat zijn tegen elkaar plakken en zo ervoor zorgen dat ze elkaar niet beinvloeden
Enige wat tricky kan zijn is dat de wandelroute van de een alsnog de PIR aan de andere kant triggert. Dus als één van de PIRs zicht heeft op de deur maakt het niet uit aan welke kant je het bed uit gaat, als door de deur wordt gelopen zal het licht aan die kant sowieso (ook) aan gaan.
Overigens v.w.b. aansturing. Als je zou gaan voor een hele simpele (witte) LED strip die maar aan/uit hoeft ("op volle sterkte") zou je het zelfs volledig hardwarematig kunnen aansturen, "dom". PIR waarvan de "trigger" (aan/uit signaal, gewoon "stroom" voor aan en "geen stroom" voor uit) gekoppeld is aan een simpele mosfet die de -/ground komende van de LED strip schakeld. Dan kun je niet dimmen, niet slim aansturen vanuit HA (, geen kleur), .... Maar werkt ook gewoon. En AFAIK bestaan daar ook kant en klare oplossingen voor: LED strips voor onder het bed die automatisch aan en uit gaan bij beweging. En hetzelfde bv ook voor in een kast. Deur open is licht aan.
Poeh, geen haar op mijn hoofd die een beveiliging van Shelly zou gebruiken... Prima voor het smart deel maar voor de beveiliging pak ik liever toch wat betersHippe Lip schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:16:
[...]
@wernert De Eastron SDM120 bedoel je?
En als je gewone 16A groepen hebt (geen alamat dus), dan kun je mss nog heel even wachten. Shelly komt binnenkort met groepsautomaten met ingeboude metering en bediening. De productpresentatie heb ik al gezien. Dat lijkt me wel handig, want dat neemt geen extra ruimte in in de groepenkast.
Helaas nix voor mij, want ik heb geen losse ALS, alles is alamat.
Maar dat betekende niet dat ik ze zelf niet meer had. Paar template sensoren uit de begintijd had ik nog steeds op de todo list staan om om te zetten. Dus nu met de deprecated melding maar opgepakt. Omzetten is natuurlijk ook geen enkel probleem. Maar ik had enkele die ik toch niet meer gebruikte dus die gewoon weggegooid. Maar na een herstart staan ze alleen nog in HA en mag ik ze niet weggooien omdat ze geen unique id hebben...
Voor de template sensoren kon ik het oplossen door ze eerst een unique id te geven, dan weg te gooien uit de yaml en dan kon ik ze verwijderen. Maar ik gooide ook wat utility meters uit de yaml en die blijven ook staan en hebben geen unique id optie...
Ik kan me niet echt heugen dat ik ze eerder niet weg kon gooien na verwijderen. Of sterker nog, dat ze dan gewoon verdwenen. Heb ik dat mis? Of verdwijnen ze vanzelf als ze uit de recorder vallen? Of hoe krijg ik ze anders weg?
Je zou ze wel moeten kunnen verwijderen, ook zonder unique_id.Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:35:
Mm, nu riep ik al tijden dat je niet meer legacy templates moet maken omdat ik ze wel zag verdwijnen. En tada, nu in 2025.12 natuurlijk deprecated.
Maar dat betekende niet dat ik ze zelf niet meer had. Paar template sensoren uit de begintijd had ik nog steeds op de todo list staan om om te zetten. Dus nu met de deprecated melding maar opgepakt. Omzetten is natuurlijk ook geen enkel probleem. Maar ik had enkele die ik toch niet meer gebruikte dus die gewoon weggegooid. Maar na een herstart staan ze alleen nog in HA en mag ik ze niet weggooien omdat ze geen unique id hebben...
Voor de template sensoren kon ik het oplossen door ze eerst een unique id te geven, dan weg te gooien uit de yaml en dan kon ik ze verwijderen. Maar ik gooide ook wat utility meters uit de yaml en die blijven ook staan en hebben geen unique id optie...
Ik kan me niet echt heugen dat ik ze eerder niet weg kon gooien na verwijderen. Of sterker nog, dat ze dan gewoon verdwenen. Heb ik dat mis? Of verdwijnen ze vanzelf als ze uit de recorder vallen? Of hoe krijg ik ze anders weg?
Maar ik heb dus nog spook utility meters. Ik heb er 4 weggegooid, één is nu "unavailable" en mag ik verwijderen. Eén is verdwenen (maar durf niet 100% te zeggen dat ik die niet al verwijdert heb). Maar twee staan er dus nog vrolijk in met een waarde van 0
Opzich ook een optie om een kant en klare set te kopen. Een schot onder bed is sws geen optie, moet nog een robotstofzuiger onderdoor.RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:02:
[...]
Of gewoon zorgen voor een schot tussen beide kantenPIR kan nergens doorheen kijken. Als je dus zorgt voor een plank van het hoofdeind tot voeteind kan die ook niet aan de andere kant zien.
Enige wat tricky kan zijn is dat de wandelroute van de een alsnog de PIR aan de andere kant triggert. Dus als één van de PIRs zicht heeft op de deur maakt het niet uit aan welke kant je het bed uit gaat, als door de deur wordt gelopen zal het licht aan die kant sowieso (ook) aan gaan.
Overigens v.w.b. aansturing. Als je zou gaan voor een hele simpele (witte) LED strip die maar aan/uit hoeft ("op volle sterkte") zou je het zelfs volledig hardwarematig kunnen aansturen, "dom". PIR waarvan de "trigger" (aan/uit signaal, gewoon "stroom" voor aan en "geen stroom" voor uit) gekoppeld is aan een simpele mosfet die de -/ground komende van de LED strip schakeld. Dan kun je niet dimmen, niet slim aansturen vanuit HA (, geen kleur), .... Maar werkt ook gewoon. En AFAIK bestaan daar ook kant en klare oplossingen voor: LED strips voor onder het bed die automatisch aan en uit gaan bij beweging. En hetzelfde bv ook voor in een kast. Deur open is licht aan.
Ik draai ook gewoon Tuya niet lokaal. Nooit werkend gekregen en als China mijn bedlamp wilt laten flikkeren, tsja succes.Septillion schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:17:
@0xygen500 Als je Zigbee gebruikt met ZHA of Z2M dan maakt het niet uit dat het Tuya is. Dan blijft dan lokaal.
@CrankyGamerOG Bedankt voor de hulp en ik ga hiermee aan de slagCrankyGamerOG schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:28:
[...]
Probeer het eens met intents?
intents.yaml
YAML:
1 2 3 4 AddShoppingItems: data: - name: items type: wildcard
intents_script.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 AddShoppingItems: action: - variables: lijst: > {{ items | lower | replace(',', ' en ') | split(' en ') | map('trim') | reject('equalto', '') | list }} - repeat: for_each: "{{ lijst }}" sequence: - service: shopping_list.add_item data: name: "{{ repeat.item }}"
Op jouw manier kan er heel veel misgaan namelijk vanwege extra tekens (aanhalings, komma etc etc).
En nog wel meer dingen die te veel zijn op op te noemen
Het feit dat je failures stil zijn, en dus ook geen logging kunt uitlezen geeft jou het idee dat het soms wel soms niet werkt.
Ik denk dat ik deze getackeld heb. Ziet iemand hier volledige overkill of fouten?Koepert schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
Hi Vraagje over nabouwen van iets van Node-Red in HA gui.
Daar heb ik nu een flow als volgt (idem voor droger overigens:
Status Wasmachine_power komt in NR - Gaat naar een power_monitor node (URL) die start als verbruik boven 100W is en stopt bij 0. Bij een stop-event krijg ik vervolgens een bericht uit de Power_monitor Node met device_name, event_type, verstreken tijd en verbruikte energie. Die verwerk ik met een Function Node tot tijd en kosten en die notify ik mezelf.
Hoe kan ik dit het beste in de GUI verwerken? Ik zat eerst te denken aan een Drempelwaarde sensor voor aan/uit, maar die logt dan nog steeds niet de tijd en het verbruik. De notificatie sturen is niet zozeer het probleemmaar het loggen van dat tijdelijke verbruik.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| alias: Verbruik Was description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.wasmachine_power for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 above: 10 conditions: [] actions: - action: input_number.set_value metadata: {} target: entity_id: input_number.wasbeurt data: value: "{{ states('sensor.wasmachine_energy') | float}}" - wait_for_trigger: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.wasmachine_power for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 below: 5 - action: input_number.set_value metadata: {} target: entity_id: input_number.wasbeurt data: value: >- {{ (states('sensor.wasmachine_energy') | float ) - (states('input_number.wasbeurt') | float | round(0)) }} - action: notify.homeassistant_bot metadata: {} data: target: "kanaalnummer weggehaald" message: >- 🧺👕De was is klaar! Het verbruik was {{ states('input_number.wasbeurt' ) | round(0) }} wH. alias: Discord melding mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Lampen binnen uit knop description: "" triggers: - event_data: actionName: Alle lampen uit event_type: ios.action_fired trigger: event conditions: [] actions: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: floor_id: - begane_grond - eerste_verdieping mode: single |
Ik heb een plug ("lamp") die ik meestal gebruik in een van de slaapkamers (onder de noemer "konijn"), maar nu buiten heb gehangen voor kerstverlichting. Ik heb de ruimte gewijzigd naar "buiten" (dit is géén onderdeel van BG). De automatisering zet toch nog de lamp uit.
De logs op het niveau van de lamp zijn echter bijzonder. Bij een willekeurige lamp, zie ik
Bij de betreffende lampSlaapkamer xxx uitgezet getriggerd door automatisering Lampen binnen uit knop triggered
08:22:54 - 1 uur geleden
Tijdstip hetzelfde, maar geen verwijzing naar de automatisering.Konijn aka buiten kerst uitgezet
08:22:54 - 1 uur geleden
[/quote]
Iemand een idee hoe dit kan? Een reboot zou niet nodig zijn na wijzigen ruimte toch?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Heb je wellicht alleen de area gewijzigd op de entity, maar staat het device nog wel op de slaapkamer?pietje63 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:29:
Vraagje. ik heb een "alle lampen uit" automatisering. Deze is beperkt tot de begane grond en eerste verdieping beneden. De automatisering kan worden gestart met een knop in dashboard (vandaar de naam..) maar is inmiddels ook gekoppeld aan mijn avondroutine (script - vanuit ios widget)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 alias: Lampen binnen uit knop description: "" triggers: - event_data: actionName: Alle lampen uit event_type: ios.action_fired trigger: event conditions: [] actions: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: floor_id: - begane_grond - eerste_verdieping mode: single
Ik heb een plug ("lamp") die ik meestal gebruik in een van de slaapkamers (onder de noemer "konijn"), maar nu buiten heb gehangen voor kerstverlichting. Ik heb de ruimte gewijzigd naar "buiten" (dit is géén onderdeel van BG). De automatisering zet toch nog de lamp uit.
De logs op het niveau van de lamp zijn echter bijzonder. Bij een willekeurige lamp, zie ik
[...]
Bij de betreffende lamp
[...]
Tijdstip hetzelfde, maar geen verwijzing naar de automatisering.
[/quote]
Iemand een idee hoe dit kan? Een reboot zou niet nodig zijn na wijzigen ruimte toch?
Even gecontroleerd:TheFes schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:57:
[...]
Heb je wellicht alleen de area gewijzigd op de entity, maar staat het device nog wel op de slaapkamer?
entity staat op "ruimte van apparaat gebruiken"
en appartaat staat op "buiten".
In de tijdslijn tracering van de automation komt deze lamp ook niet terug.
Inmiddels denk ik wel het probleem te hebben gevonden. In de tijdslijn tracering van de automation stond een lamp in die ik niet kon plaatsen (want voor mijn gevoel uit was). Blijkt dat er een hue groep is, waar deze nog wel in zit... en deze groep zit (zat) nog wel gekoppeld aan de slaapkamer
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.