Geen probleem. Dacht dat ik alleen dit gemist had, maar gelukkig heb ik een medestander gevondenSonnyBBQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:47:
[...]
Zoooo, dat was 'em inderdaad.Totaal overheen gekeken. Bedankt om me wakker te schudden.
Ik was er zelf nog niet ingedoken, ook omdat ik die sensor verder niet gebruik, maar zag in de log wel een error dat mV niet toegestaan is voor illuminance. Dus daarom zal hij het niet meer doen.Cimpel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:21:
Sinds de update naar 2025.12.1 is de "Illuminance" entiteit vam de regen/lichtsensor RB-SRAIN01 bij mij verdwenen.
In 12.1 is in Z2M de 'lx' eenheid aangepast naar 'mV', wellicht ligt daar een oorzaak.
De waarde is wel in de Z2M blootgestelde device gegevens zichtbaar, maar is niet meer als entiteit beschikbaar.
Herstarten van HAos en Z2M helpt niet.
Wat is de truc om dit te herstellen ? (zonder op de ladder te moeten klimmen om hem in pairing mode te zetten)
Er is al een actief issue voor in de Zigbee2MQTT repo
Ja, HA op meerdere manieren herstart, via de UI in HA tot zojuist een reboot van de VM. Ik draai HA OS in Proxmox in een VM. Even hardop denken: ik heb het idee dat er gisteren rond 21:45 uur wat mis is gegaan, ik zie in de history van mijn entiteiten dat vanaf dat moment meerdere entiteiten 'unavailable' worden. Ik heb gisteravond nog wel de Terminal & SSH add-on een update gegeven, maar dat kan ik niet rijmen met netwerkproblemen.Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:05:
[...]
De complete host al eens een restart gegeven?
En hoe draai je HA? HA OS, docker etc?
:strip_exif()/f/image/coek0LeaFj4u4zQBDrDyYN7u.png?f=user_large)
Hmm, ik host mijn domein bij Vimexx en zie net dit bericht op de frontpage: nieuws: Hoster Vimexx heeft last van 'nieuw soort aanval', klanten ondervinde.... Wellicht heeft dit er mee te maken?
[ Voor 19% gewijzigd door Ronker32 op 09-12-2025 14:14 ]
Voorlopig gebruik ik de 20min average maarTheFes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:02:
[...]
Ik was er zelf nog niet ingedoken, ook omdat ik die sensor verder niet gebruik, maar zag in de log wel een error dat mV niet toegestaan is voor illuminance. Dus daarom zal hij het niet meer doen.
Er is al een actief issue voor in de Zigbee2MQTT repo
Dit werkt, ook met mn stroom inmiddels, dus nogmaals bedankt!Septillion schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:37:
[...]
Het lijkt me heel sterk dat hij ooit de 30 minuten doet. De tijd tussen het triggeren van de automation doordat 'binary_sensor.wcdeur' aan is en de check (condition) of 'binary_sensor.wcdeur' uit is, is milliseconde werk. Lijkt me heeeeel knap als je de deur zo snel open en dicht kan doenOm iets werkbaars te maken zou je wel moeten definiëren hoeveel tijd "de deur direct weer dicht gaat" mag kosten. Persoonlijk zou ik de delay weghalen en een timer helper maken.
Voor de gaskosten moet je dus niet direct de notificatie sturen maar het opslaan in een variable:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: Gaskosten gisteren description: "" triggers: - trigger: time at: "23:58:00" conditions: [] actions: - variables: gas_cost: "{{states('sensor.gas_costs') }}" - wait_for_trigger: - trigger: time at: "08:00:00" - action: notify.mobile_app_iphone metadata: {} data: title: Gaskosten message: Gisteren is er €{{ gas_cost }} gas verbruikt mode: single
Voor de volledigheid, dit is nu de WC automatisering
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
| alias: WC verlichting description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.wcdeur to: - "on" from: - "off" alias: WC Deur open conditions: [] actions: - action: switch.turn_on metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} - choose: - conditions: - condition: state entity_id: switch.schakelaar_wc state: - "on" sequence: - action: timer.start metadata: {} target: entity_id: timer.deurcheck data: {} - wait_for_trigger: - trigger: state entity_id: - timer.deurcheck from: - active to: - idle timeout: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.wcdeur state: - "on" then: - action: timer.start metadata: {} target: entity_id: timer.plassen data: {} else: - action: timer.start metadata: {} target: entity_id: timer.poepen data: {} - wait_for_trigger: - trigger: state entity_id: - timer.poepen to: - idle from: - active id: Poepen - trigger: state entity_id: - timer.plassen from: - active to: - idle id: Plassen timeout: hours: 0 minutes: 35 seconds: 0 milliseconds: 0 - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.plassen' }}" sequence: - action: switch.turn_off metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} - conditions: - condition: template value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.poepen' }}" sequence: - action: switch.turn_off metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} mode: restart |
Sinds de introductie van het energy dashboard, dus in augustus 2021Kenhas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:42:
@Gizz @SonnyBBQ Weet niet hoe lang dat er al in zit maar had nog niet opgemerkt dat dit in het energy dashboard zat.
In deze post waarin het energy dashboard onthuld wordt is ook meteen de forecast optie genoemd:
If users have solar panels they can set up the Forecast.Solar integration which allows users to see at a glance how today’s production is going to be. This enables users to schedule when to charge their electric car or heat extra water.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb bij "Vermogen van het net" alleen de afname (W) opgegeven? Moet ik hier nu ook de teruglevering (W) bij zetten? Volgens mij wel he!? De andere sensors zijn namelijk Energie (kWh) mbt afname en teruglevering.TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:25:
[...]
Je kunt meerdere sensoren opgeven, maar dan moet die voor teruglevering negatieve waardes geven. Anders kan een netto sensor ook.
Ja, maar die moet dan dus wel negatieve waardes geven. Als hij positieve waardes geeft moet je dus een template sensor maken om deze om te zetten naar negatieve waardes.loyske schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:40:
[...]
Ik heb bij "Vermogen van het net" alleen de afname (W) opgegeven? Moet ik hier nu ook de teruglevering (W) bij zetten? Volgens mij wel he!? De andere sensors zijn namelijk Energie (kWh) mbt afname en teruglevering.
Heeft iemand deze IKEA Rodret al werkend? Ik krijg hem wel toegevoegd, maar zie alleen de battery status. Hij geeft wel een event af als ik de schakelaar druk. Is me alleen nog niet gelukt om op basis van dit event iets getriggerd te krijgen.
Heb HA met Deconz/Phoscon met een Conbee 2. En doe niet veel meer met HA behalve het gebruiken 😬 vandaar deze wellicht simpele vraag.
Lijkt erop dat de bug bekend is, maar geen fix krijgt: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/27491
Heb HA met Deconz/Phoscon met een Conbee 2. En doe niet veel meer met HA behalve het gebruiken 😬 vandaar deze wellicht simpele vraag.
Lijkt erop dat de bug bekend is, maar geen fix krijgt: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/27491
![]() | ![]() |
Vandaar ook dat dit er tussen haakjes bij stond:TheFes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:42:
[...]
trigger id's zijn hier verder helemaal niet nodig.
2 triggers, 2 conditions, 1 action
(als het onderdeel is van een grotere automatisering)
André Huisman (www.new-line.nl)
@PnD Maar als je Deconz gebruikt heb je niets aan een fix in Zigbee2MQTT...
Ik quote mezelf nog maar even omdat ik wat aanvullende informatie hebt en nog steeds met dit probleem zit, erg irritant.Barfman schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:04:
Ik heb een probleem met mijn automations. Ik kon ze voorheen altijd migreren via de UI, maar na de laatste update van home assistent core blijft alles grijs als ik op migreren knop druk. Vreemd genoeg kan ik wel via de home assistent app op migreren klikken, en dan kan ik de automation bewerken en opslaan. Waarom kan dat dan niet via mijn mini-pc thuis. Ik heb niets veranderd, er is ook niets nieuws geïnstalleerd op de core update na.
Ik heb een map die automations heet en daar staan verschillende automatie in
En ik heb wat package waar ook verschillende automation in staan.
Dit werkte altijd prima met migreren, de automations doen het wel gewoon.
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik kan mijn automatiseringen in de gebruikersinterface niet meer migreren; alles blijft grijs. Dit begon nadat ik de update naar Home Assistant Core 2025.12.0 had uitgevoerd. Home Assistant Core 2025.12.1 en 2025.12.2 hebben hetzelfde probleem. Als ik terug ga naar Home Assistant Core 2025.11.3, kan ik weer migreren in de gebruikersinterface.
Een deel van mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages/ # !include yaml-bestanden automation: !include_dir_merge_list automations/ |
Mijn automatiseringen staan in:
CONFIG -> automations -> abcdefg.yaml (enz.)
CONFIG -> packages -> abcdefg.yaml (enz.)
Installatiemethode: Home Assistant OS
Kern: 2025.12.2
Supervisor: 2025.12.2
Besturingssysteem: 16.3
Frontend: 20251105.1
Weer een paar verbeterpuntjes:Koepert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:42:
[...]
Dit werkt, ook met mn stroom inmiddels, dus nogmaals bedankt!
Voor de volledigheid, dit is nu de WC automatisering
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 alias: WC verlichting description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.wcdeur to: - "on" from: - "off" alias: WC Deur open conditions: [] actions: - action: switch.turn_on metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} - choose: - conditions: - condition: state entity_id: switch.schakelaar_wc state: - "on" sequence: - action: timer.start metadata: {} target: entity_id: timer.deurcheck data: {} - wait_for_trigger: - trigger: state entity_id: - timer.deurcheck from: - active to: - idle timeout: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.wcdeur state: - "on" then: - action: timer.start metadata: {} target: entity_id: timer.plassen data: {} else: - action: timer.start metadata: {} target: entity_id: timer.poepen data: {} - wait_for_trigger: - trigger: state entity_id: - timer.poepen to: - idle from: - active id: Poepen - trigger: state entity_id: - timer.plassen from: - active to: - idle id: Plassen timeout: hours: 0 minutes: 35 seconds: 0 milliseconds: 0 - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.plassen' }}" sequence: - action: switch.turn_off metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} - conditions: - condition: template value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.poepen' }}" sequence: - action: switch.turn_off metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} mode: restart
Beginnende met dat je choose nu overbodig geworden is. Bevat maar een enkele optie waarvan je zeker weet dat hij waar is want je zet er vlak voor de state voor goed
En juist leuke van een timer is dat je dus niet meer hoeft te wachten in je automation. Wat je nu doet is een kookwekker zetten maar net zo lang naar het display staren tot hij klaar is. Het is dus veel
En gezien je maar een enkele timer tegelijk hebt lopen zou je ook gewoon een enkele timer kunnen gebruiken.
En niet direct gerelateerd aan de automation, maar als je een switch gebruikt voor een lamp is het duidelijker in HA als je er een light van maakt. Dit kan met een helper (Change device type of a switch).
Ik zou er iets van maken als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
| alias: WC verlichting description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.wcdeur to: "on" from: "off" alias: WC Deur open id: Deur open - trigger: state entity_id: - binary_sensor.wcdeur to: "off" from: "on" alias: WC Deur dicht id: Deur dicht - trigger: event id: Timer klaar event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.wc - trigger: state entity_id: - switch.switch.schakelaar_wc from: "on" to: "off" conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - Deur open - condition: state entity_id: switch.schakelaar_wc state: "off" sequence: - action: switch.turn_on metadata: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc data: {} - alias: Set timer to check door action: timer.start metadata: {} data: duration: "0:00:30" target: entity_id: timer.wc - conditions: - condition: trigger id: - Deur dicht - condition: state entity_id: timer.wc state: active - condition: template value_template: "{{ state_attr('timer.wc', 'duration') <= '0:01:00' }}" alias: Als timer kort is ingesteld was het de check sequence: - action: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.wc - alias: Set timer voor poepen action: timer.start metadata: {} data: duration: "0:30:00" target: entity_id: timer.wc - conditions: - condition: trigger id: - Timer klaar - condition: template value_template: "{{ state_attr('timer.wc', 'duration') <= '0:01:00' }}" alias: Als timer kort is ingesteld was het de check sequence: - alias: Set timer voor plassen action: timer.start metadata: {} data: duration: "0:10:00" target: entity_id: timer.wc default: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.schakelaar_wc - action: timer.cancel metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.wc mode: single max_exceeded: silent |
@MJV Ziet er op zich goed uit, niet een spatie bij W ofzo? Daarnaast, verzeker jezelf er dus van dat de originele sensor ook in Watt is. En een availability template is onmisbaar om geen errors te krijgen.
W en watt klopt met origineel. Ik begrijp op basis van de documentatie niet wat die availability template moet doen, heb hem nu op 'true' staan.Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:07:
@MJV Ziet er op zich goed uit, niet een spatie bij W ofzo? Daarnaast, verzeker jezelf er dus van dat de originele sensor ook in Watt is. En een availability template is onmisbaar om geen errors te krijgen.
@MJV Zorgen dat je template sensor geen error geeft als de bron geen getal bevat. Want dan errort je float filter. Gebruikelijke daarvoor is:
Maar je ziet je entity nu wel onder je device (Plug-in Battery)?
Django/Jinja:
1
| {{ states('sensor.bron') |is_number }} |
Maar je ziet je entity nu wel onder je device (Plug-in Battery)?
@Septillion Thanks, met wat voorbeelden snap ik 'm.
Ja, hij laat hem zien en hij werkt ook. Alleen blijft HA kieskeurig om 'm te accepteren als Power sensor.
Ja, hij laat hem zien en hij werkt ook. Alleen blijft HA kieskeurig om 'm te accepteren als Power sensor.
@MJV Dat is gek, je probeert wel echt de power sensor aan te passen?
Je mag "Plug-in Battery Power" (sensor.plug_in_battery_power) wel selecteren?
Je mag "Plug-in Battery Power" (sensor.plug_in_battery_power) wel selecteren?
Jep, en die werkt dus ook. Alleen (denk ik...) net onlogisch.
:strip_exif()/f/image/rOdOOAy2caOL3KUl0VjTQLyE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is dus nu even aan het opladen, vanmiddag ontlading die dus negatief is
Het werkt. Ik leep even door mijn Settings en trof daar een melding dat ik een issue moest fixen omdat ik de unit of measurement had aangepast voor die template sensor en er mogelijk historische data verloren zou gaan. Dat gedaan, en nu kan ik hem selecteren.
:strip_exif()/f/image/rOdOOAy2caOL3KUl0VjTQLyE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is dus nu even aan het opladen, vanmiddag ontlading die dus negatief is
Het werkt. Ik leep even door mijn Settings en trof daar een melding dat ik een issue moest fixen omdat ik de unit of measurement had aangepast voor die template sensor en er mogelijk historische data verloren zou gaan. Dat gedaan, en nu kan ik hem selecteren.
[ Voor 21% gewijzigd door MJV op 09-12-2025 21:49 ]
Vanavond even "los" gegaan bij de Ikea. Je komt voor 1 slimme plug loopt naar buiten met 4 plugs, 2 watersensoren en 2 E27 led lampen met dimmers.
Die lampen waren nog wel even een ding om in HA te krijgen. Uiteindelijk via Hue gedaan. De rest zit via ZHA in het systeem.
Maar ben nu bezig met de automatisering maar ligt het aan mij of is de nieuwe methodiek echt onhandig. Ik kan niet meer instellen (althans niet 123) als de schakelaar een signaal stuurd (maakt niet uit wat) kijk dan of het aan of uit is. Zet daarna de lampen aan of uit. Ik kan nu alleen als trigger instellen signaal aan of uit (2 triggers) en die niet als voorwaarde in de bouwsteen stoppen. Vroeger kon dat wel. Ligt dit aan mijn vastgeroeste denken of kijk ik ergens overheen?
Die lampen waren nog wel even een ding om in HA te krijgen. Uiteindelijk via Hue gedaan. De rest zit via ZHA in het systeem.
Maar ben nu bezig met de automatisering maar ligt het aan mij of is de nieuwe methodiek echt onhandig. Ik kan niet meer instellen (althans niet 123) als de schakelaar een signaal stuurd (maakt niet uit wat) kijk dan of het aan of uit is. Zet daarna de lampen aan of uit. Ik kan nu alleen als trigger instellen signaal aan of uit (2 triggers) en die niet als voorwaarde in de bouwsteen stoppen. Vroeger kon dat wel. Ligt dit aan mijn vastgeroeste denken of kijk ik ergens overheen?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
@Impossibl3 Ligt een beetje aan de integratie hoe ze binnen komen. De nieuwe evert triggers blijft nog steeds beholpen ja. Maar dat is dus niet recent gewijzigd.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/tR6B9s7y9iDbYov8TDjPUI33.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DSydWwMj9pomqR8h8ThXnYRK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QoQYIqiK9pUpJNxKxs2UD7ms.jpg?f=fotoalbum_large)