Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 356 357 Laatste
Acties:

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
   - icon: mdi:heat-wave
          ripple: none
          entity: input_select.airco_mode_daikin
          name: false
          state_styles:
            heat:
              button:
                background: var(--active-small)
              icon:
                color: var(--black)
          tap_action:
            action: call-service
            service: automation.set_daikin_hvac_mode
          styles:
            button:
              background: var(--gray150)
              width: 34px
              height: 34px
              border-radius: 0
            icon:
              color: var(--gray800)

Twee vragen:

Ik heb een helper gemaakt voor het selecteren van de hvac. Het eerste stuk code moet de button een kleur geven als hij op iets anders dan off staat. Dit zie ik nog niet gebeuren.

Dan roept de button een automation aan die de dropdown helper input_select aanroept. Hoewel ik de automation selecteer via auto complete zegt hij toch dat de automation niet gevonden kan worden rara?

Wat ik wil bereiken is een dropdown krijgen als je op het knopje drukt.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-12-2025 21:33 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Xiaomi 13T Pro

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Btje De indentatie is wat raar en mis denk ik ook een type.

Daarnaast is een automation niet aan te roepen als actie zelf. Daarom zou het dus ook logischer zijn als je de automation vervangt door een script. Maar dat gaat niet niet magisch opeens een drop down in de UI geven natuurlijk.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

BiG-GuY

peterpijpelink schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:40:
[...]

snap ik, heb al test die items nu als Tile cards gemaakt. Maar als die display alleen lekker werkt met native kaarten en dit soort tekortkomingen, dan ga ik sparen voor een touchscreen en een raspberry Pi5 of zo. Voor dit geld mag je toch verwachten dat je een vlot werkend display krijgt?
Weet niet of de Pi5 SoC veel sneller is dan RK3566, is vooral hoger geklokt, maar dat zegt niet alles. Heb je al geprobeerd om een compleet los dashboard te maken specifiek voor de tablet, dus ook zonder links naar de rest?

Heb zelf dus sowieso een los dashboard gemaakt, die wel grotendeels een kopie is van mijn normale/mobiele dashboard.

Een Android tablet rond dit prijsniveau kan een snellere SoC hebben, maar verschilt enorm per tablet hoe goed of slecht die is.

Maar heb zelf juist bewust voor deze gekozen, zodat ik hem op een inbouwdoos kon monteren, waar ik makkelijk 230V heen kon krijgen. Ook geen lelijke en/of dure mounts nodig, want de tablet zit gelijk vast op de inbouwdoos.

Gallery V&A

• Btje
Septillion schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:39:
@Btje De indentatie is wat raar en mis denk ik ook een type.

Daarnaast is een automation niet aan te roepen als actie zelf. Daarom zou het dus ook logischer zijn als je de automation vervangt door een script. Maar dat gaat niet niet magisch opeens een drop down in de UI geven natuurlijk.
Ok, ik dacht dat als je een drop down helper maakt dat je dan het menu krijgt als je deze correct aanroept.

Ik krijg geen voorbeeld gevonden wat mij verder helpt. Iemand een stukje voorbeeld code?

Xiaomi 13T Pro

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21

Septillion

Topicstarter
@Btje Je kan de helper wel gewoon als item op je dashboard plaatsen. Als een entity card of entity list card bijvoorbeeld.

Je zou sort of een popup kunnen maken door de more info box van de entity op te roepen. Toont wel iets meer dan alleen een dropdown. Je zou daarvoor hem als button card toe kunnen voegen.

Aan wat voor card was jij aan het denken?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 07-12-2025 22:29 ]

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om een lijst te genereren van automatisaties en/of scripts die in hun code een bepaald script aanroepen?

• Btje
Ik heb er verschillende geprobeerd. Ik denk dat ik beter kan kijken naar een popupcard en dan daar losse buttons op plaatsen.
Septillion schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:29:
@Btje Je kan de helper wel gewoon als item op je dashboard plaatsen. Als een entity card of entity list card bijvoorbeeld.

Je zou sort of een popup kunnen maken door de more info box van de entity op te roepen. Toont wel iets meer dan alleen een dropdown. Je zou daarvoor hem als button card toe kunnen voegen.

Aan wat voor card was jij aan het denken?

Xiaomi 13T Pro

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:06

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:41:
[...]
Weet niet of de Pi5 SoC veel sneller is dan RK3566, is vooral hoger geklokt, maar dat zegt niet alles. Heb je al geprobeerd om een compleet los dashboard te maken specifiek voor de tablet, dus ook zonder links naar de rest?
Ja heb ik gemaakt en met 6 items, maar identiek gedrag. Ga eens testen met de Pi die in de meterkast aan de UPS hangt. Die reageert naar mijn idee stuk sneller en toont ook video etc.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24
Ik heb een probleem met mijn automations. Ik kon ze voorheen altijd migreren via de UI, maar na de laatste update van home assistent core blijft alles grijs als ik op migreren knop druk. Vreemd genoeg kan ik wel via de home assistent app op migreren klikken, en dan kan ik de automation bewerken en opslaan. Waarom kan dat dan niet via mijn mini-pc thuis. Ik heb niets veranderd, er is ook niets nieuws geïnstalleerd op de core update na.

Ik heb een map die automations heet en daar staan verschillende automatie in
En ik heb wat package waar ook verschillende automation in staan.

Dit werkte altijd prima met migreren, de automations doen het wel gewoon.

System | Racing is in my Blood

Barfman schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:04:
Ik heb een probleem met mijn automations. Ik kon ze voorheen altijd migreren via de UI, maar na de laatste update van home assistent core blijft alles grijs als ik op migreren knop druk. Vreemd genoeg kan ik wel via de home assistent app op migreren klikken, en dan kan ik de automation bewerken en opslaan. Waarom kan dat dan niet via mijn mini-pc thuis. Ik heb niets veranderd, er is ook niets nieuws geïnstalleerd op de core update na.

Ik heb een map die automations heet en daar staan verschillende automatie in
En ik heb wat package waar ook verschillende automation in staan.

Dit werkte altijd prima met migreren, de automations doen het wel gewoon.
browser cache issue wellicht?

Home Assistant configuratie

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoe kan ik die enorm irritante beveiliging uitzetten? Ik krijg nu regelmatig een 403 bij het openen van mijn HomeAssistant en de app begint ook te zeuren over onveilige verbinding.

Ik snap dat er een check is toegevoegd op accesspoint SSID. Die heb ik uitgezet, want niet nodig. Ik gebruik een Tailscale tunnel (via de tailscale addon) om een ts.net url te gebruiken extern en een VPN voor interne verbinding op mijn 5G. Omdat huis VPN niet altijd direct aanstaat en ik die op werk niet kan/mag gebruiken, gebruik ik de bookmark met de ts.net url in een gepinned tabblad. In de app op mijn mobiel staan zowel interne als externe url geconfigureerd.

Met de VPN aan en de accespoint controle uit, krijg ik de melding dat het onveilig is op de interne url
Met de VPN uit en de tailscale url, krijg ik 403
Met de VPN uit, en via Tailscale, terwijl ik op mijn thuisnetwerk zit, krijg ik een 403.

Thuis en op VPN werkt de homeassistant.local prima.
Het gaat dus om een check in HomeAssistant zelf. Waar configureer ik dit?

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24
@TheFes Dat had ik al nagekeken, maar dat hielp niet. Wat ik wel opmerk is dat ik in mijn configuration.yaml bij alle !include yaml files "patternWarning" krijg, maar dan zou het via de HA app ook niet moeten lukken.

Edit: bij de HA app wil het nu ook niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Barfman op 08-12-2025 09:54 ]

System | Racing is in my Blood

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:53

luigi87

Domotica Fanaticus

Eerste vraag verhuist naar Z2M topic :)

-------

En dan nog andere vraagje.

Ik moet de aanpassing nog gaan maken in mijn systeem, en al mijn automations hebben wel een notify erin.
Is er een manier om dit eenvoudig aan te pakken ipv iedere automation open aanpassen en opslaan?
The Telegram notify service has been migrated. A new notify entity per chat ID is available now.

Update all affected automations to use the new notify.send_message action exposed by these new entities and then restart Home Assistant.

[ Voor 72% gewijzigd door luigi87 op 08-12-2025 10:41 ]

- leeg -

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

luigi87 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:55:
Ik moet de aanpassing nog gaan maken in mijn systeem, en al mijn automations hebben wel een notify erin.
Is er een manier om dit eenvoudig aan te pakken ipv iedere automation open aanpassen en opslaan?
Ik zou automations.yaml openen (bijvoorbeeld met Studio Code Server) en daar met find & replace het stukje aanpassen. Ervan uitgaande dat het een uniek stukje is dat je gaat vervangen dat alleen bij je notifications voorkomt :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Gizz schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:11:
[...]

Ik zou automations.yaml openen (bijvoorbeeld met Studio Code Server) en daar met find & replace het stukje aanpassen. Ervan uitgaande dat het een uniek stukje is dat je gaat vervangen dat alleen bij je notifications voorkomt :P
Het is niet een simpele string find and replaces. Er moeten meerdere velden aangepast worden in de action.
De action zelf moet aangepast worden van notify.een_of_andere_telegram_service naar notify.send_message
Daarna moet er een target toegevoegd worden, waar nu nog geen target is:
YAML:
1
2
target:
  entity_id: notfify.een_of_andere_telegram_notify_entity

En dit kan alleen wanneer de action alleen een title en message bevat, als je attachments meestuurt (foto/video) of een een keyboard meestuurt voor actionable knoppen, dan moet je de telegram_bot actions gebruiken en dan daarbij config_entry_id en chat_id meesturen (als je meerdere bots hebt).

Dus, dit is niet iets wat je makkelijk met een simpele find and replace oplost.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ben even in de war, na een update kreeg ik de waarschuwing dat ik de keys bij mijn included yaml's moest verwijderen, sensors en switches bijvoorbeeld. Nu zijn de waarschuwingen weg, maar ik krijg wel onderstaande configuration warnings. Mis ik iets hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Configuration warnings
Invalid config for 'template' from integration 'switch' at switches.yaml, line 1: required key 'switches' not provided
Invalid config for 'template' from integration 'switch' at switches.yaml, line 2: 'pixoo64' is an invalid option for 'switch.template', check: pixoo64
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 11: 'venray_morgen_type' is an invalid option for 'sensor.template', check: venray_morgen_type
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 18: 'venray_papier' is an invalid option for 'sensor.template', check: venray_papier
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 1: required key 'sensors' not provided
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 2: 'venray_volgende_ophaaldag' is an invalid option for 'sensor.template', check: venray_volgende_ophaaldag
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 30: 'addons_updates' is an invalid option for 'sensor.template', check: addons_updates
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 34: 'hacs_updates' is an invalid option for 'sensor.template', check: hacs_updates
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 38: 'wasmachine' is an invalid option for 'sensor.template', check: wasmachine
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 47: 'droger' is an invalid option for 'sensor.template', check: droger

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Sp33dFr34k schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:23:
Ik ben even in de war, na een update kreeg ik de waarschuwing dat ik de keys bij mijn included yaml's moest verwijderen, sensors en switches bijvoorbeeld. Nu zijn de waarschuwingen weg, maar ik krijg wel onderstaande configuration warnings. Mis ik iets hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Configuration warnings
Invalid config for 'template' from integration 'switch' at switches.yaml, line 1: required key 'switches' not provided
Invalid config for 'template' from integration 'switch' at switches.yaml, line 2: 'pixoo64' is an invalid option for 'switch.template', check: pixoo64
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 11: 'venray_morgen_type' is an invalid option for 'sensor.template', check: venray_morgen_type
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 18: 'venray_papier' is an invalid option for 'sensor.template', check: venray_papier
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 1: required key 'sensors' not provided
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 2: 'venray_volgende_ophaaldag' is an invalid option for 'sensor.template', check: venray_volgende_ophaaldag
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 30: 'addons_updates' is an invalid option for 'sensor.template', check: addons_updates
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 34: 'hacs_updates' is an invalid option for 'sensor.template', check: hacs_updates
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 38: 'wasmachine' is an invalid option for 'sensor.template', check: wasmachine
Invalid config for 'template' from integration 'sensor' at sensors.yaml, line 47: 'droger' is an invalid option for 'sensor.template', check: droger
Je hebt de instructies uit de repairs niet goed opgevolgd.
De legacy syntax voor template entities gaat er over 6 maanden uit, je moet dat omzetten naar de moderne syntax. Maar dat is niet simpelweg de code die je had nu onder template included, de hele opzet is gewijzigd, en de correcte YAML staat in de repair issues.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 08-12-2025 10:26 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes dank voor de verduidelijking, dit kon ik niet opmaken uit de post van @luigi87. Ik kan me voorstellen dat direct in automations.yaml werken alsnog sneller is voor het steeds plakken van hetzelfde stukje code (onder de plek die je vindt door te zoeken op notify.een_of_andere_telegram_service) dan tientallen(?) automations in de GUI openen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:22:
[...]

Het is niet een simpele string find and replaces. Er moeten meerdere velden aangepast worden in de action.
De action zelf moet aangepast worden van notify.een_of_andere_telegram_service naar notify.send_message
Daarna moet er een target toegevoegd worden, waar nu nog geen target is:
YAML:
1
2
target:
  entity_id: notfify.een_of_andere_telegram_notify_entity

En dit kan alleen wanneer de action alleen een title en message bevat, als je attachments meestuurt (foto/video) of een een keyboard meestuurt voor actionable knoppen, dan moet je de telegram_bot actions gebruiken en dan daarbij config_entry_id en chat_id meesturen (als je meerdere bots hebt).

Dus, dit is niet iets wat je makkelijk met een simpele find and replace oplost.
Jammer de bammer dan weet ik waar ik mijn kerstvakantie aan kan spenderen, 236 automatation doorlopen :+

@Gizz Thanks, had nog niet gedacht aan de Automations.yaml kan mij wel weer helpen in overzicht krijgen in welke automation het allemaal zit.

- leeg -

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
Ik ervaar de laatste maanden een beperkte beschikbaarheid van de ui voor home assistant.
De frontend is dan niet bereikbaarheid, dit terwijl het systeem verder wel functioneert, en pingbaar is. De observer geeft ook alles groen aan op dat moment.

Het vervelende is dat het na een paar minuten weer is opgelost, of als ik dan de app gebruik of vica versa het wel weer bereikbaar is.

In de logging is verder nisk te zien, cpu is rond de 10% met uitschieters naar 30% of soms 50%. Geheugengebruik is rond de 50%. Ik draai op ene rpi4 met 4Gb geheugen.

Het lijkt dus niet aan HA te liggen.
Misschien dan de Router, dit is een fritsbox met daarop een stuk of 70 aparaten aangesloten vooral via wifi en een paar bedraad. Meeste zijn shellies, maar ook een paar camera die continue streamen naar de NAS voor opname.
Hier is echter ook niks te zien in de logging, en verder werkt alles ook gewoon zoals verwacht.

Hoe nu verder om te troubleshooten, dit omdat het wel erg iritant is om voortdurend niet in HA te kunnen om iets aan te kunnen zetten. En de WAF neemt helaas ook aardig af.

Tijd van werken, tijd van rusten

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Driek Het kan zijn dat de power saving functies van je browser roet in het eten gooit. Die gooit browsing windows die niks doen op een soort van non actief. Ik zie dat op de werk PC's in de loods ook (waar soms een dag niet naar de interface gekeken wordt). Dan is een browser reload nodig om de boel weer op "gang" te brengen (omdat er dan volgens mij alleen nog maar een soort van "snapshot" van de pagina getoond wordt).

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 08-12-2025 11:06 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:30:
Hoe kan ik die enorm irritante beveiliging uitzetten? Ik krijg nu regelmatig een 403 bij het openen van mijn HomeAssistant en de app begint ook te zeuren over onveilige verbinding.

Ik snap dat er een check is toegevoegd op accesspoint SSID. Die heb ik uitgezet, want niet nodig. Ik gebruik een Tailscale tunnel (via de tailscale addon) om een ts.net url te gebruiken extern en een VPN voor interne verbinding op mijn 5G. Omdat huis VPN niet altijd direct aanstaat en ik die op werk niet kan/mag gebruiken, gebruik ik de bookmark met de ts.net url in een gepinned tabblad. In de app op mijn mobiel staan zowel interne als externe url geconfigureerd.

Met de VPN aan en de accespoint controle uit, krijg ik de melding dat het onveilig is op de interne url
Met de VPN uit en de tailscale url, krijg ik 403
Met de VPN uit, en via Tailscale, terwijl ik op mijn thuisnetwerk zit, krijg ik een 403.

Thuis en op VPN werkt de homeassistant.local prima.
Het gaat dus om een check in HomeAssistant zelf. Waar configureer ik dit?
Hmmm.. in iedergeval het 403 deel opgelost. Door de accesspoint controle (die wel even aan heeft gestaan) en de bijbehorende blokkade, is mijn external IP in de blocklist IP-bans yaml terecht gekomen.
Even de token van de sessie vanuit de tailscale url en de IP bans geleegd, homeassistant herstart, en ik krijg weer verbinding via tailscale...

Fijn dat er aan beveiliging gedaan wordt, jammer dat de ip-ban niet in de log terecht komt. Nu even aankijken of ik de accespoint melding en controle nog weer krijg.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

luigi87 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:40:
[...]

Jammer de bammer dan weet ik waar ik mijn kerstvakantie aan kan spenderen, 236 automatation doorlopen :+

@Gizz Thanks, had nog niet gedacht aan de Automations.yaml kan mij wel weer helpen in overzicht krijgen in welke automation het allemaal zit.
Vraag me wel af waarom je bij al je 236 automations met notifications werkt. Word je niet helemaal gek van een notificatie bij elke lamp die aan gaat door een automation? :P

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
HuismAndré schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
@Driek Het kan zijn dat de power saving functies van je browser roet in het eten gooit. Die gooit browsing windows die niks doen op een soort van non actief. Ik zie dat op de werk PC's in de loods ook (waar soms een dag niet naar de interface gekeken wordt). Dan is een browser reload nodig om de boel weer op "gang" te brengen (omdat er dan volgens mij alleen nog maar een soort van "snapshot" van de pagina getoond wordt).
Zal ik eens naar kijken, hoewel een reload dus ook niet altijd werkt. Soms moet ik echt 5 minuten wachten alvorens hij weer beschikbaar komt.
Bijzondere is dat het ook per tabblad kan verschillen, ene is dan connecting, terwijl een andere het dan wel doet.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:21
Zijn er hier meer mensen waarbij het 'energy' overzicht van HA niet altijd even accuraat is?

Ik heb vannacht van 2:00 tot 4:30 de auto geladen, ik zie in zowel mijn Zonneplan app als in de Zonneplan integratie in HA dat er dan continue ~9,7KW wordt getrokken. Sluimerverbruik van huis is zo'n 250W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj5smwOWw_Fmdnf4b2Vy6ijXayU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nbbmDydmKwoO8nvrbygNBaz.png?f=fotoalbum_large
Kijk ik echter in het energy overzicht zie ik dat er tussen 2:00 en 3:00 7,4kWh is verbruikt, tussen 3:00 en 4:00 9,8kWh en van 4:00 tot 5:00 7,2kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chfaJrwnqCc9xFEMn31klVlsEWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrr9xC0gVoo4bCGTGcMkuk4Q.png?f=fotoalbum_large
Ook bij het 'Individual device detail usage' zie ik soms dat ik midden in de nacht ineens -2kWh untracked consumption heb...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJGuWXaJCg12wXaocw8CbJL73uw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eEqHBX45OvBruVLHbogtpMUc.png?f=user_large

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Gizz schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:09:
[...]

Vraag me wel af waarom je bij al je 236 automations met notifications werkt. Word je niet helemaal gek van een notificatie bij elke lamp die aan gaat door een automation? :P
hahaha terechte opmerking :+
Nee ik bouw en test vaak met een notificatie, deze gaat dan uit (uitgeschakeld) als het werkt.
Maar laat het er instaan voor het bugfixen e.d.

Dus ja nu moet ik de zooi opruimen :+

- leeg -

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:36
@Card Nox Dat heb ik hier inderdaad ook! Tussen 1:00 en 2:00 -0,783 kWh ongetraceerd verbruik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzP1g1rnD2s3CVpz1bjMksslW54=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zm7C7XB3Mk5lonkBNZ5Guafo.jpg?f=user_large

@D4NG3R

Ik denk trouwens dat ik de oorzaak bij mij weet.
Het negatieve verbruik wordt alleen getoond als mijn Zehnder WTW zijn verbruik doorgeeft.
Deze geeft zijn verbruik door bij iedere 1 kWh aan verbruik (lange tijdsperiode dus niet iedere 5 minuten), wat ervoor kan zorgen dat dit de overige metingen door de war gooit!
Maar eens kijken om het verbruik wat accurater/vaker te krijgen van de WTW.

[ Voor 39% gewijzigd door loyske op 08-12-2025 12:17 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:25:
[...]

Je hebt de instructies uit de repairs niet goed opgevolgd.
De legacy syntax voor template entities gaat er over 6 maanden uit, je moet dat omzetten naar de moderne syntax. Maar dat is niet simpelweg de code die je had nu onder template included, de hele opzet is gewijzigd, en de correcte YAML staat in de repair issues.
Chips, dat had ik niet in de gaten. Dacht effe snel te kunnen updaten op het werk, kwam bedrogen uit :+ Maar het werkt nu weer in ieder geval, thnx!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@Card Nox @loyske Bekijk de individuele apparaten even, het ongetraceerd verbruik is simpelweg het totaalverbruik bij de meter (import + intern gebruik inverter/accu) minus het verbruik van de individuele apparaten.

Als je bij wijze van 5000Wh (bij de meter) verstookt hebt, maar je individuele apparaten vermelden 5500Wh, heb je een ongetraceerd verbruik van -500Wh.

Ik zie die Zappi tot ~9kWh gaan, terwijl het totaal verbruik maar tot ~7.8kWh gaat.

Om 4:00 zie ik dan weer een gigantisch positief ongetraceerd verbruik. Vermeld dat ding wellicht pas heel laat het verbruik?

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 08-12-2025 13:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:52
Ik zou graag tussen mijn airco en laadpaal (beide aparte groepen) een kwh meter tussen willen zetten die ik op afstand kan uitlezen en data kan importeren in home assistant.

Nu ken ik alleen de kwh meters van home wizard en ik vraag mij af of er alternatieven zijn.

In de meterkast blijf ik het liefst weg van chinees spul. Het gebruikte protocol maakt voor mij niet heel veel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door prekz op 08-12-2025 12:46 ]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online

V-8

Edit: nevermind, was een probleem met een integratie die ik verwijderd had

[ Voor 89% gewijzigd door V-8 op 08-12-2025 12:52 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

V-8 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:51:
Hallo mensen,

Ik heb zojuist mijn HA Configuration.yaml gewijzigd (i.v.m. een recente update moesten de verwijzingen naar de templates / sensors gewijzigd worden)

Uiteraard met Ontwikkelhulpmiddelen gecontroleerd of de configuratie geldig is, dat was hij, en toen herstart.

Nu kan ik niet meer in HA.

Via http://homeassistant.local:4357/ krijg ik allerlei foutmeldingen, er is toch iets misgegaan blijkbaar.
Supervisor: Connected
Support: Processing...
Health: Processing...

-knip- hier een héle lange lijst met allerlei meldingen, te lang voor deze post-knip-

Kan ik een backup terugzetten? Zo ja, hoe?
Andere oplossingen?
Wat heb je precies gedaan? Want het lijkt me sterk dat je hiermee je HA zodanig om zeep geholpen hebt.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online

V-8

TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:52:
[...]

Wat heb je precies gedaan? Want het lijkt me sterk dat je hiermee je HA zodanig om zeep geholpen hebt.
Ik had nog een oude, ongebruikte en gare integratie er in staan. Daarbij had ik op Verwijderen gedrukt, en hij bleef maar 'rondjes draaien' in het cirkeltje.
Na lange tijd startte HA toch op met de melding dat er dus iets niet OK was met die integratie.
Nu werkt alles weer.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Weet iemand hier toevallig waar 'Grid Power' op het energiedashboard voor dient? Ik herinner mij niet deze ooit eerder te hebben gezien, maar het is ook alweer even geleden dat ik bij deze instellingen keek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9fWLrE7hmTm9GQc1rMmSUa_C3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rXxxUyDuNCVWmb3J6XSbFUCM.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 08-12-2025 13:42 ]

D4NG3R schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:42:
Weet iemand hier toevallig waar 'Grid Power' op het energiedashboard voor dient? Ik herinner mij niet deze ooit eerder te hebben gezien, maar het is ook alweer even geleden dat ik bij deze instellingen keek:

[Afbeelding]
Dit is nieuw sinds 2025.12 en voegt informatie over Power toe aan het Energy Dashboard.
https://www.home-assistan...r-in-the-energy-dashboard

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@TheFes Thanks. In een grijs verleden ooit een keer een custom energy dashboard gedraaid voor het weergeven van die data, maar het is tof dat het nu ook gewoon natively kan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3NNbb73_qQ0kLt_iU-86pjM9Nw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bxBI9vW8bCxH3CklZbY3vFhH.png?f=user_large

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb de Encoding teruggezet naar Standard i.p.v. Enhanced, zodat de camera's in H.264 werken i.p.v. HEVC. Dat zorgde ervoor dat de live feed wel stabiel werkte. Van de deurbel heb ik gewoon de HQ videostream wat 1600x1200 is die nu live weergegeven wordt zonder merkbare haperingen. Je kan in de Unifi Protect integratie in HA ook de Medium en Low Quality streams aanzetten, standaard staat alleen High Quality aan.
Waar doe je dat? Ik de settings van de integratie zie ik die optie niet, en ik zie ook geen disabled entities bij de camera's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmAoXcN6AA9usLpm2B3EFdP0XPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8puqSD1sx73zjNt4N8yEcMt.png?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:21
D4NG3R schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:14:
@Card Nox @loyske Bekijk de individuele apparaten even, het ongetraceerd verbruik is simpelweg het totaalverbruik bij de meter minus het verbruik van de individuele apparaten.

Als je bij wijze van 5000Wh (bij de meter) verstookt hebt, maar je individuele apparaten vermelden 5500Wh, heb je een ongetraceerd verbruik van -500Wh.

Ik zie die Zappi tot ~9kWh gaan, terwijl het totaal verbruik maar tot ~7.8kWh gaat.

Om 4:00 zie ik dan weer een gigantisch positief ongetraceerd verbruik. Vermeld dat ding wellicht pas heel laat het verbruik?
De Zappi laat nagenoeg realtime het verbruik zien.

Mbt het ongetraceerd verbruikvan -500Wh, ik snap het idee maar er is niets van stroom opwekt in de nacht hier, dus het zal vast ergens een timing issues oid zijn.

Fijn/niet fijn dat ik niet de enige bent.
D4NG3R schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:42:

[Afbeelding]
Die heb ik niet bij mij erbij staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 08-12-2025 14:21 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002

BiG-GuY

fsfikke schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:49:
[...]

Waar doe je dat? Ik de settings van de integratie zie ik die optie niet, en ik zie ook geen disabled entities bij de camera's.
[Afbeelding]
Ik heb wel 'uitgeschakelde' entities per camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1pwI6j1KX7IDlGtGBIbg8q_PzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3nftGC4zhwqtoWuvfq1DgOu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb in het verleden wel ook Scrypted gebruikt, die zette alle RTSP streams aan, mogelijk staan die standaard uit. Dit kan je aanzetten per camera binnen Unifi Protect zelf onder Settings -> Share Livestream.

Gallery V&A

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

prekz schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:42:
Ik zou graag tussen mijn airco en laadpaal (beide aparte groepen) een kwh meter tussen willen zetten die ik op afstand kan uitlezen en data kan importeren in home assistant.

Nu ken ik alleen de kwh meters van home wizard en ik vraag mij af of er alternatieven zijn.

In de meterkast blijf ik het liefst weg van chinees spul. Het gebruikte protocol maakt voor mij niet heel veel uit.
@prekz Dat heb ik ook gedaan. Hiervoor gebruik ik Eastron SDM630 tussenmeters die ik in de groepenkast heb gebouwd. Gewoon degelijk en betrouwbaar spul. Draait hier al zo'n 10 jaar 8)

Die meters bestaan er met verschillende communicatievormen. De eenvoudigste heeft een pulsuitgang en die kan ik je niet aanraden omdat je na een reboot niet weet wat de tellerstand is.
Beter gebruik je een modbusversie (bedraad) of eentje met WiFi. Bij die laatste is de verbinding natuurlijk wat minder betrouwbaar, maar dat moet je zelf even kijken wat je wilt.

Heb je hier wat aan?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Card Nox schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:19:
[...]

De Zappi laat nagenoeg realtime het verbruik zien.

Mbt het ongetraceerd verbruikvan -500Wh, ik snap het idee maar er is niets van stroom opwekt in de nacht hier, dus het zal vast ergens een timing issues oid zijn.

Fijn/niet fijn dat ik niet de enige bent.
Uitzoeken dus waarom je totaalverbruik (P1 meter?) lager ligt dan het verbruik wat de Zappi in hetzelfde tijdsbestek vermeld. :)
Die heb ik niet bij mij erbij staan.
Zit er dus in sinds 2025.12, realtime data is altijd leuk. :D

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:04

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:52:
[...]

Het led in de ZBT-2 kun je alleen bedienen in combinatie met ZHA.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat de LED helemaal uit was als je hem gebruikte als Thread. In Zigbee modus gaat ie knipperen als de antenne scheef staat. Thanks!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:17
Ik zie dat je in het energie dashboard nu ook vermogens op kunt geven, tof hoor. Bij vermogen van het net, vul ik daar netto in (dus verbruik min teruglevering?) of echt puur de afname?
zunrob schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
Ik zie dat je in het energie dashboard nu ook vermogens op kunt geven, tof hoor. Bij vermogen van het net, vul ik daar netto in (dus verbruik min teruglevering?) of echt puur de afname?
Je kunt meerdere sensoren opgeven, maar dan moet die voor teruglevering negatieve waardes geven. Anders kan een netto sensor ook.

• Btje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - type: custom:button-card
        action: climate.set_hvac_mode
        icon: mdi:hvac-off
        size: 40px
        name: Uit
        target:
          entity_id: climate.daikin_airco
          data:
            preset_mode: "Off"[code][/code]

Het icon wordt nu boven de text geplaatst. Hoe krijg ik dit er voor?

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1 ... 356 357 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.