Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 355 356 Laatste
Acties:

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:05

Antonio di

a mi me dijeron que si

Orangelights23 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:07:
[...]

Kijk, dit is waarom Tweakers handig blijft. Slim, bedankt!
Ik heb boutjes gebruitk om de open-dicht sensor aan een hoekprofieltje te bevestigen
Zie voorbeelden van hoekprofieltje gebruik (foto's 28 en 29) bij de review (handig bij kunststof en Alu ramen):
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di

PS,
De Lupusec Open-dicht sensoren kun je niet aansluiten op Home Assistant!!

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:29
Antonio di schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb boutjes gebruitk om de open-dicht sensor aan een hoekprofieltje te bevestigen
Zie voorbeelden van hoekprofieltje gebruik (foto's 28 en 29) bij de review (handig bij kunststof en Alu ramen):
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di

PS,
De Lupusec Open-dicht sensoren kun je niet aansluiten op Home Assistant!!
Mooie oplossing! Ik ga even kijken of dat bij ons ook werkbaar is, gezien er een centimeter of 7 zit tussen het raam en het kozijn (woonachtig in Zweden en daar zijn ramen intens dik :P)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik zag dat het energie dashboard ook weer verder is opgeleukt, maar een wens van velen is nog steeds niet ingewilligd, namelijk het bijhouden van de kosten van individuele apparaten.
Meer eye candy, maar geen functionele verbeteringen, behalve dat je het makkelijker kan bereiken.

Zelf gebruik ik al een poosje de integratie Dynamic Energy Cost en een hoop extra template sensors om de afzonderlijke kosten per dag, week, maand en jaar te berekenen.
Nu niet zo interessant meer omdat ik op dit moment geen dynamisch contract meer heb.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:07:
Ik zag dat het energie dashboard ook weer verder is opgeleukt, maar een wens van velen is nog steeds niet ingewilligd, namelijk het bijhouden van de kosten van individuele apparaten.
Meer eye candy, maar geen functionele verbeteringen, behalve dat je het makkelijker kan bereiken.

Zelf gebruik ik al een poosje de integratie Dynamic Energy Cost en een hoop extra template sensors om de afzonderlijke kosten per dag, week, maand en jaar te berekenen.
Nu niet zo interessant meer omdat ik op dit moment geen dynamisch contract meer heb.
Het toevoegen van power en individuele water devices lijken me toch zeker wel functionele verbeteringen.

Home Assistant configuratie

• Phaselhoff
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:59
TheFes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:11:
[...]

Volgens mij zou Entso-E op dit moment geen problemen meer moeten geven, en van issues met ESPHome weet ik al helemaal niets.
Gebruik je toevallig ook een custom ChatGPT integratie, want daar zijn ook wel issues mee geloof ik.

Kun je er een monitor op aansluiten?
Ik zit op dit moment achter mijn pc en hiermee kom ik er ook niet in via de browser.
Ook via het lokale IP adres kom ik er niet in.
Dit is de melding die ik krijg (ik gebruik Chrome)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRt7rL4W6Q4Ti5k4E6asNRUb7Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAoC1Hs0P7gJ70UPcaHoet3e.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42
Phaselhoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:40:
[...]

Ik zit op dit moment achter mijn pc en hiermee kom ik er ook niet in via de browser.
Ook via het lokale IP adres kom ik er niet in.
Dit is de melding die ik krijg (ik gebruik Chrome)

[Afbeelding]
probeer het eens met http://je_ip:8123 én https://je_ip:8123
uiteraard het IP adres van je HA server gebruiken ipv je_ip

Home Assistant configuratie

• Phaselhoff
TheFes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:43:
[...]

probeer het eens met http://je_ip:8123 én https://je_ip:8123
uiteraard het IP adres van je HA server gebruiken ipv je_ip
Ik krijg helaas op beide manieren hetzelfde

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:23
Phaselhoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:47:
[...]

Ik krijg helaas op beide manieren hetzelfde
Kan je 'm wel pingen, of ook niet?

Misschien is het toch verstandig om dan even de CLI te openen.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
Jay-v schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:59:
[...]
Kun je de instellingen van die kaart delen vind hem wel mooi zo.

Werkt bij mij prima:

[Afbeelding]

Ik heb het zo ingesteld:

[Afbeelding]

Xiaomi 13T Pro

• Phaselhoff
markimarc schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:55:
[...]

Kan je 'm wel pingen, of ook niet?

Misschien is het toch verstandig om dan even de CLI te openen.
Ik heb hem nog een keer uit en aan gehad en nu doet hij het weer. Ik snap er niets van. Ik moet er ook bijzeggen dat ik niet zou weten hoe ik de CLI kan openen (ben niet mega handig met computers).

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:06

Frenck

Home Assistant

Je bedoelt jouw wens ;)

Er zijn veel wensen, van nog meer mensen. We geven het weer wat aandacht. Stapje voor stapje maken we progressie. Dat betekend, dat we niet Rome bouwen in een single release ;)

../Frenck

Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:02
Ik gebruik een custom plugin waar een bug in zit, deze toont Wh als kWh. nu probeer ik dit aan te passen, maar met deze aanpassing start home assistant niet meer op.

https://github.com/sweebe...fa73dcb94fadf178cd9e82533

ik kan in de logs van home assistant niets vinden. Iemand een idee?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:34
De Dynamic Energy Cost integratie maakt zelf al sensoren aan voor totalen per uur/dag/week/maand/kwartaal/jaar en totaal. Wat voor template sensoren heb je dan zelf nog nodig?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
dixet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:03:
[...]

De Dynamic Energy Cost integratie maakt zelf al sensoren aan voor totalen per uur/dag/week/maand/kwartaal/jaar en totaal. Wat voor template sensoren heb je dan zelf nog nodig?
De integratie berekent alleen de kosten per tijdvak, maar ik wilde ook de €/kWu weten om te zien hoe veel bv. de e-boiler (die alleen tijdens de goedkope uren aan staat) kost in vergelijking met een gemiddeld tarief.. En daar had ik een utilitymeter en een reken template voor nodig. Misschien kan het meer direct, maar het werkte dus niet verder gezocht naar volmaaktheid.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Orangelights23 Je kunt het bijgeleverde magneetje vervangen door een plakmagneetje. Zo gebruik ik bij mijn deursensoren 20x10mm neodymium plakmagneetjes (en dat werkt prima; zowel bij "langsgaande" beweging (foto1) alsook bij benaderende beweging (foto2) waarbij die laatste trouwens het makkelijkst te doen is qua positionering van de magneet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL1_J_sOYJjN1OB68s5VjEytNMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNIWvqCDIgTIouj6zNpCsMgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaOwAsQ6lg2ULUe0tSzi9uG3Kac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8JFI7pR9FmUwsHwhnMLxYOH.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn de magneetjes die ik gebruik: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0DFY6GR2T

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 05-12-2025 15:21 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:05
Kan de Dynamic Energy Cost integratie al rekening houden met PV (na salderen)? Ik heb het geprobeerd werkbaar te maken maar dat is niet gelukt. Met name mijn boiler en EV gebruiken voor een deel PV direct. Voor dat deel zou het tarief zonder energiebelasting gerekend moeten worden.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:48
TheFes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:16:
[...]

Entso-E gaf inderdaad problemen, maar dat zou op dit moment niet het geval moeten zijn. Gisteren was de data vanuit Entso-E niet beschikbaar, en de integratie is zo brak dat hij dan je hele HA om zeep helpt. Op dit moment is de data wel beschikbaar, dus zou er geen probleem moeten zijn.

Toch wel verstandig om Entso-E uit ge schakelen, in ieder geval tot er een update van de integration is die het fixt, maar ik denk dat hier iets anders speelt.
Ik had, na de update, opstartproblemen door een niet gebruikte Ollama integratie.
Ik heb wel het idee dat de 2025.12.0 update best wel wat probleem kan geven. Nu al twee mijn systeem moeten recoveren na deze update.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:40
HuismAndré schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:18:
@Orangelights23 Je kunt het bijgeleverde magneetje vervangen door een plakmagneetje. Zo gebruik ik bij mijn deursensoren 20x10mm neodymium plakmagneetjes (en dat werkt prima; zowel bij "langsgaande" beweging (foto1) alsook bij benaderende beweging (foto2) waarbij die laatste trouwens het makkelijkst te doen is qua positionering van de magneet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit zijn de magneetjes die ik gebruik: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0DFY6GR2T
Cool. Hiermee zou je ook nog die grapjes kunnen doen van bv in de bovenkant van de deur een gat / sleuf frezen waar je de sensor in legt (hoeft dan uiteraard niet vast te zitten, en kun je hem er ook zo uit wippen voor een nieuwe batterij). En vervolgens het magneetje in de sponning plakken. Ik heb dit dus wel eens gezien waarbij ook een sleuf in het kozijn werd gefreesd om daar het andere deel in te doen. Maar dan moet je natuurlijk ook weer dat gat afdekken. Met zo'n magneet stickertje in de plaats zie je het toch al vrijwel niet.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:18
Inmiddels draai ik alweer enige tijd Home Assistant. Momenteel in een VM op mijn Unraid Systeem.
Toen ik begon met HA wist ik niet echt wat ik aan het doen was en daar heb ik nu eigenlijk nog steeds 'last' van. Incosistente naamgeving, integraties die ik misschien niet eens meer gebruik. Dubbele integraties? enzovoort.

Het liefst zou ik dan ook volledig overnieuw willen beginnen en het in de komende lekker opbouwen waar ik eerst begin met het creeren van zone's en tags en dergelijke. Maar hoe doe ik dit nu? Ik heb maar 1 MQTT stick waar mijn meeste apparaten aan hangen, dat is een probleem verwacht ik?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:10:
[...]

Cool. Hiermee zou je ook nog die grapjes kunnen doen van bv in de bovenkant van de deur een gat / sleuf frezen waar je de sensor in legt (hoeft dan uiteraard niet vast te zitten, en kun je hem er ook zo uit wippen voor een nieuwe batterij). En vervolgens het magneetje in de sponning plakken. Ik heb dit dus wel eens gezien waarbij ook een sleuf in het kozijn werd gefreesd om daar het andere deel in te doen. Maar dan moet je natuurlijk ook weer dat gat afdekken. Met zo'n magneet stickertje in de plaats zie je het toch al vrijwel niet.
Dit dus. En het magneetje kun je dan gewoon overheen schilderen.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
Robbie T schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:18:
Inmiddels draai ik alweer enige tijd Home Assistant. Momenteel in een VM op mijn Unraid Systeem.
Toen ik begon met HA wist ik niet echt wat ik aan het doen was en daar heb ik nu eigenlijk nog steeds 'last' van. Incosistente naamgeving, integraties die ik misschien niet eens meer gebruik. Dubbele integraties? enzovoort.

Het liefst zou ik dan ook volledig overnieuw willen beginnen en het in de komende lekker opbouwen waar ik eerst begin met het creeren van zone's en tags en dergelijke. Maar hoe doe ik dit nu? Ik heb maar 1 MQTT stick waar mijn meeste apparaten aan hangen, dat is een probleem verwacht ik?
Onderstaande is een lijstje wat ik heb gemaakt toen vorige maand ook opnieuw ben begonnen met opbouwen van een nieuwe Home Assistant

1)
Begin met een lijst van alle apparaten in je huis. Noteer per apparaat:
- Naam en type (bijv. Hue Bridge, NUC 10)
- Locatie (ruimte en verdieping)
- Eventuele bijzonderheden (bijv. PoE, slimme stekker, protocol)

Voorbeeld – Begane grond
Voordeur
- Reolink smart deurbel (PoE)
Meterkast
- P1 HomeWizard
- 1-fase kWh-meter HomeWizard
- Watermeter HomeWizard
- Ikea smart stroomstekker
- Hue Bridge
- SkyConnect
- NUC 10

Dit overzicht helpt je bij het aanmaken van ruimtes en verdiepingen in Home Assistant, zodat je configuratie meteen logisch en overzichtelijk is.

2)
Maak labels en categorieën aan en voeg deze toe aan:
- Apparaten
- Helpers
- Automatiseringen

Zo kun je later sneller filteren en terugvinden wat bij elkaar hoort (bijvoorbeeld Verlichting, Energie, Beveiliging).

3)
Controleer bestaande configuraties :
- Bekijk de sensoren, switches en templates die je eerder hebt gemaakt.
- Vraag jezelf af: Zijn ze nog relevant?
- Maak nieuwe waar mogelijk via de GUI in plaats van handmatig in YAML.
- Dit maakt onderhoud eenvoudiger en minder foutgevoelig.

4)
Aanvullende aanbevelingen:
- Documenteer extra details zoals IP-adressen, integraties en firmwareversies. Dit helpt bij storingen.
- Maak back-ups van je Home Assistant-configuratie, zodat je altijd kunt herstellen.
- Groeperen van automatiseringen: organiseer ze per ruimte of functie (bijv. klimaat, verlichting, beveiliging).
- Dashboards per verdieping: zo zie je in één oogopslag wat er speelt in een bepaalde zone van je huis.
- Gebruik duidelijke namen: vermijd “Lamp 1” en kies voor “Lamp woonkamer links” – dat scheelt later veel verwarring.
Pagina: 1 ... 355 356 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.