Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 356 ... 367 Laatste
Acties:

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:07

Antonio di

a mi me dijeron que si

Orangelights23 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:07:
[...]

Kijk, dit is waarom Tweakers handig blijft. Slim, bedankt!
Ik heb boutjes gebruitk om de open-dicht sensor aan een hoekprofieltje te bevestigen
Zie voorbeelden van hoekprofieltje gebruik (foto's 28 en 29) bij de review (handig bij kunststof en Alu ramen):
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di

PS,
De Lupusec Open-dicht sensoren kun je niet aansluiten op Home Assistant!!

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
Antonio di schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb boutjes gebruitk om de open-dicht sensor aan een hoekprofieltje te bevestigen
Zie voorbeelden van hoekprofieltje gebruik (foto's 28 en 29) bij de review (handig bij kunststof en Alu ramen):
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di

PS,
De Lupusec Open-dicht sensoren kun je niet aansluiten op Home Assistant!!
Mooie oplossing! Ik ga even kijken of dat bij ons ook werkbaar is, gezien er een centimeter of 7 zit tussen het raam en het kozijn (woonachtig in Zweden en daar zijn ramen intens dik :P)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:21
Ik zag dat het energie dashboard ook weer verder is opgeleukt, maar een wens van velen is nog steeds niet ingewilligd, namelijk het bijhouden van de kosten van individuele apparaten.
Meer eye candy, maar geen functionele verbeteringen, behalve dat je het makkelijker kan bereiken.

Zelf gebruik ik al een poosje de integratie Dynamic Energy Cost en een hoop extra template sensors om de afzonderlijke kosten per dag, week, maand en jaar te berekenen.
Nu niet zo interessant meer omdat ik op dit moment geen dynamisch contract meer heb.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:07:
Ik zag dat het energie dashboard ook weer verder is opgeleukt, maar een wens van velen is nog steeds niet ingewilligd, namelijk het bijhouden van de kosten van individuele apparaten.
Meer eye candy, maar geen functionele verbeteringen, behalve dat je het makkelijker kan bereiken.

Zelf gebruik ik al een poosje de integratie Dynamic Energy Cost en een hoop extra template sensors om de afzonderlijke kosten per dag, week, maand en jaar te berekenen.
Nu niet zo interessant meer omdat ik op dit moment geen dynamisch contract meer heb.
Het toevoegen van power en individuele water devices lijken me toch zeker wel functionele verbeteringen.

Home Assistant configuratie

• Phaselhoff
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:13
TheFes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:11:
[...]

Volgens mij zou Entso-E op dit moment geen problemen meer moeten geven, en van issues met ESPHome weet ik al helemaal niets.
Gebruik je toevallig ook een custom ChatGPT integratie, want daar zijn ook wel issues mee geloof ik.

Kun je er een monitor op aansluiten?
Ik zit op dit moment achter mijn pc en hiermee kom ik er ook niet in via de browser.
Ook via het lokale IP adres kom ik er niet in.
Dit is de melding die ik krijg (ik gebruik Chrome)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRt7rL4W6Q4Ti5k4E6asNRUb7Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAoC1Hs0P7gJ70UPcaHoet3e.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
Phaselhoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:40:
[...]

Ik zit op dit moment achter mijn pc en hiermee kom ik er ook niet in via de browser.
Ook via het lokale IP adres kom ik er niet in.
Dit is de melding die ik krijg (ik gebruik Chrome)

[Afbeelding]
probeer het eens met http://je_ip:8123 én https://je_ip:8123
uiteraard het IP adres van je HA server gebruiken ipv je_ip

• Phaselhoff
TheFes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:43:
[...]

probeer het eens met http://je_ip:8123 én https://je_ip:8123
uiteraard het IP adres van je HA server gebruiken ipv je_ip
Ik krijg helaas op beide manieren hetzelfde

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:46
Phaselhoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:47:
[...]

Ik krijg helaas op beide manieren hetzelfde
Kan je 'm wel pingen, of ook niet?

Misschien is het toch verstandig om dan even de CLI te openen.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-01 08:53
Jay-v schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:59:
[...]
Kun je de instellingen van die kaart delen vind hem wel mooi zo.

Werkt bij mij prima:

[Afbeelding]

Ik heb het zo ingesteld:

[Afbeelding]

Xiaomi 13T Pro

• Phaselhoff
markimarc schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:55:
[...]

Kan je 'm wel pingen, of ook niet?

Misschien is het toch verstandig om dan even de CLI te openen.
Ik heb hem nog een keer uit en aan gehad en nu doet hij het weer. Ik snap er niets van. Ik moet er ook bijzeggen dat ik niet zou weten hoe ik de CLI kan openen (ben niet mega handig met computers).

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

Frenck

Home Assistant

Je bedoelt jouw wens ;)

Er zijn veel wensen, van nog meer mensen. We geven het weer wat aandacht. Stapje voor stapje maken we progressie. Dat betekend, dat we niet Rome bouwen in een single release ;)

../Frenck

Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 20:21
Ik gebruik een custom plugin waar een bug in zit, deze toont Wh als kWh. nu probeer ik dit aan te passen, maar met deze aanpassing start home assistant niet meer op.

https://github.com/sweebe...fa73dcb94fadf178cd9e82533

ik kan in de logs van home assistant niets vinden. Iemand een idee?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:27
De Dynamic Energy Cost integratie maakt zelf al sensoren aan voor totalen per uur/dag/week/maand/kwartaal/jaar en totaal. Wat voor template sensoren heb je dan zelf nog nodig?

• JukeboxBill
dixet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:03:
[...]

De Dynamic Energy Cost integratie maakt zelf al sensoren aan voor totalen per uur/dag/week/maand/kwartaal/jaar en totaal. Wat voor template sensoren heb je dan zelf nog nodig?
De integratie berekent alleen de kosten per tijdvak, maar ik wilde ook de €/kWu weten om te zien hoe veel bv. de e-boiler (die alleen tijdens de goedkope uren aan staat) kost in vergelijking met een gemiddeld tarief.. En daar had ik een utilitymeter en een reken template voor nodig. Misschien kan het meer direct, maar het werkte dus niet verder gezocht naar volmaaktheid.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Orangelights23 Je kunt het bijgeleverde magneetje vervangen door een plakmagneetje. Zo gebruik ik bij mijn deursensoren 20x10mm neodymium plakmagneetjes (en dat werkt prima; zowel bij "langsgaande" beweging (foto1) alsook bij benaderende beweging (foto2) waarbij die laatste trouwens het makkelijkst te doen is qua positionering van de magneet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL1_J_sOYJjN1OB68s5VjEytNMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNIWvqCDIgTIouj6zNpCsMgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaOwAsQ6lg2ULUe0tSzi9uG3Kac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8JFI7pR9FmUwsHwhnMLxYOH.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn de magneetjes die ik gebruik: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0DFY6GR2T

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 05-12-2025 15:21 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:11
Kan de Dynamic Energy Cost integratie al rekening houden met PV (na salderen)? Ik heb het geprobeerd werkbaar te maken maar dat is niet gelukt. Met name mijn boiler en EV gebruiken voor een deel PV direct. Voor dat deel zou het tarief zonder energiebelasting gerekend moeten worden.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:28
TheFes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:16:
[...]

Entso-E gaf inderdaad problemen, maar dat zou op dit moment niet het geval moeten zijn. Gisteren was de data vanuit Entso-E niet beschikbaar, en de integratie is zo brak dat hij dan je hele HA om zeep helpt. Op dit moment is de data wel beschikbaar, dus zou er geen probleem moeten zijn.

Toch wel verstandig om Entso-E uit ge schakelen, in ieder geval tot er een update van de integration is die het fixt, maar ik denk dat hier iets anders speelt.
Ik had, na de update, opstartproblemen door een niet gebruikte Ollama integratie.
Ik heb wel het idee dat de 2025.12.0 update best wel wat probleem kan geven. Nu al twee mijn systeem moeten recoveren na deze update.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
HuismAndré schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:18:
@Orangelights23 Je kunt het bijgeleverde magneetje vervangen door een plakmagneetje. Zo gebruik ik bij mijn deursensoren 20x10mm neodymium plakmagneetjes (en dat werkt prima; zowel bij "langsgaande" beweging (foto1) alsook bij benaderende beweging (foto2) waarbij die laatste trouwens het makkelijkst te doen is qua positionering van de magneet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit zijn de magneetjes die ik gebruik: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0DFY6GR2T
Cool. Hiermee zou je ook nog die grapjes kunnen doen van bv in de bovenkant van de deur een gat / sleuf frezen waar je de sensor in legt (hoeft dan uiteraard niet vast te zitten, en kun je hem er ook zo uit wippen voor een nieuwe batterij). En vervolgens het magneetje in de sponning plakken. Ik heb dit dus wel eens gezien waarbij ook een sleuf in het kozijn werd gefreesd om daar het andere deel in te doen. Maar dan moet je natuurlijk ook weer dat gat afdekken. Met zo'n magneet stickertje in de plaats zie je het toch al vrijwel niet.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:37
Inmiddels draai ik alweer enige tijd Home Assistant. Momenteel in een VM op mijn Unraid Systeem.
Toen ik begon met HA wist ik niet echt wat ik aan het doen was en daar heb ik nu eigenlijk nog steeds 'last' van. Incosistente naamgeving, integraties die ik misschien niet eens meer gebruik. Dubbele integraties? enzovoort.

Het liefst zou ik dan ook volledig overnieuw willen beginnen en het in de komende lekker opbouwen waar ik eerst begin met het creeren van zone's en tags en dergelijke. Maar hoe doe ik dit nu? Ik heb maar 1 MQTT stick waar mijn meeste apparaten aan hangen, dat is een probleem verwacht ik?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:10:
[...]

Cool. Hiermee zou je ook nog die grapjes kunnen doen van bv in de bovenkant van de deur een gat / sleuf frezen waar je de sensor in legt (hoeft dan uiteraard niet vast te zitten, en kun je hem er ook zo uit wippen voor een nieuwe batterij). En vervolgens het magneetje in de sponning plakken. Ik heb dit dus wel eens gezien waarbij ook een sleuf in het kozijn werd gefreesd om daar het andere deel in te doen. Maar dan moet je natuurlijk ook weer dat gat afdekken. Met zo'n magneet stickertje in de plaats zie je het toch al vrijwel niet.
Dit dus. En het magneetje kun je dan gewoon overheen schilderen.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:13
Robbie T schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:18:
Inmiddels draai ik alweer enige tijd Home Assistant. Momenteel in een VM op mijn Unraid Systeem.
Toen ik begon met HA wist ik niet echt wat ik aan het doen was en daar heb ik nu eigenlijk nog steeds 'last' van. Incosistente naamgeving, integraties die ik misschien niet eens meer gebruik. Dubbele integraties? enzovoort.

Het liefst zou ik dan ook volledig overnieuw willen beginnen en het in de komende lekker opbouwen waar ik eerst begin met het creeren van zone's en tags en dergelijke. Maar hoe doe ik dit nu? Ik heb maar 1 MQTT stick waar mijn meeste apparaten aan hangen, dat is een probleem verwacht ik?
Onderstaande is een lijstje wat ik heb gemaakt toen vorige maand ook opnieuw ben begonnen met opbouwen van een nieuwe Home Assistant. In proxmox heb een tweede Home Assistant aangemaakt, de bestaande Home Assistant bleef ook proxmox tot het einde gewoon draaien.

1)
Begin met een lijst van alle apparaten in je huis. Noteer per apparaat:
- Naam en type (bijv. Hue Bridge, NUC 10)
- Locatie (ruimte en verdieping)
- Eventuele bijzonderheden (bijv. PoE, slimme stekker, protocol)

Voorbeeld – Begane grond
Voordeur
- Reolink smart deurbel (PoE)
Meterkast
- P1 HomeWizard
- 1-fase kWh-meter HomeWizard
- Watermeter HomeWizard
- Ikea smart stroomstekker
- Hue Bridge
- SkyConnect
- NUC 10

Dit overzicht helpt je bij het aanmaken van ruimtes en verdiepingen in Home Assistant, zodat je configuratie meteen logisch en overzichtelijk is.

2)
Maak labels en categorieën aan en voeg deze toe aan:
- Apparaten
- Helpers
- Automatiseringen

Zo kun je later sneller filteren en terugvinden wat bij elkaar hoort (bijvoorbeeld Verlichting, Energie, Beveiliging).

3)
Controleer bestaande configuraties :
- Bekijk de sensoren, switches en templates die je eerder hebt gemaakt.
- Vraag jezelf af: Zijn ze nog relevant?
- Maak nieuwe waar mogelijk via de GUI in plaats van handmatig in YAML.
- Dit maakt onderhoud eenvoudiger en minder foutgevoelig.

4)
Aanvullende aanbevelingen:
- Documenteer extra details zoals IP-adressen, integraties en firmwareversies. Dit helpt bij storingen.
- Maak back-ups van je Home Assistant-configuratie, zodat je altijd kunt herstellen.
- Groeperen van automatiseringen: organiseer ze per ruimte of functie (bijv. klimaat, verlichting, beveiliging).
- Dashboards per verdieping: zo zie je in één oogopslag wat er speelt in een bepaalde zone van je huis.
- Gebruik duidelijke namen: vermijd “Lamp 1” en kies voor “Lamp woonkamer links” – dat scheelt later veel verwarring.

• JukeboxBill
Robbie T schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:18:

Weet niet precies hoe dat moet in een VM, maar je zou een tweede HA kunnen aanmaken en de bestaande tijdelijk uitschakelen als je de nieuwe gaat opbouwen.
Zo heb ik het gedaan met 2 thinclients naast elkaar. Moest alleen de Zigbee stick telkens verwisselen.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03

WoBBeL

*zwaai*

Iemand een idee, ik heb vier esphome devices maar na elke update van esphome (de addon) zie ik maar drie devices die zeggen dat ze geüpdatet kunnen worden in HA zelf. Een van de vier laat alleen in esphome zien dat het device geüpdate kan worden.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:32:
[...]

Weet niet precies hoe dat moet in een VM, maar je zou een tweede HA kunnen aanmaken en de bestaande tijdelijk uitschakelen als je de nieuwe gaat opbouwen.
Zo heb ik het gedaan met 2 thinclients naast elkaar. Moest alleen de Zigbee stick telkens verwisselen.
Kan dan toch gewoon een tweede vm draaien en het daar idd in opbouwen.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:04
WoBBeL schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:11:
Iemand een idee, ik heb vier esphome devices maar na elke update van esphome (de addon) zie ik maar drie devices die zeggen dat ze geüpdatet kunnen worden in HA zelf. Een van de vier laat alleen in esphome zien dat het device geüpdate kan worden.
Heb je bij dat missende device misschien de 'update.*' entity op disabled staan? Dan krijg je daar geen updatemeldingen meer van namelijk.

Als je de Device-pagina opent, dan staat die onder Configuration.

[ Voor 6% gewijzigd door Sicco92 op 05-12-2025 20:14 ]

• JukeboxBill
0xygen500 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:22:
[...]

Kan dan toch gewoon een tweede vm draaien en het daar idd in opbouwen.
Zo bedoel ik het ook, maar je moet oppassen voor conflicten tussen beide instanties. Ze krijgen bv. allebei hetzelfde IP adres in het netwerk en in beginsel ook de URL homeassistant.local:8123 toegewezen.
Daarom kan je ze niet allebei tegelijk actief hebben. Althans zo heb ik het begrepen toen ik op zoek was naar info over twee HA systemen.
Met twee afzonderlijke thinclients had ik dat probleem niet omdat ze fysiek compleet gescheiden waren.
Kon alleen homeassistant.local:8123 niet gebruiken, maar dat was op te lossen door het directe IP adres te gebruiken in de browser.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 05-12-2025 20:17 ]

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:04
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:13:
[...]

Zo bedoel ik het ook, maar je moet oppassen voor conflicten tussen beide instanties. Ze krijgen bv. allebei hetzelfde IP adres in het netwerk en in beginsel ook de URL homeassistant.local:8123 toegewezen.
Daarom kan je ze niet allebei tegelijk actief hebben. Althans zo heb ik het begrepen toen ik op zoek was naar info over twee HA systemen.
Met twee afzonderlijke thinclients had ik dat probleem niet omdat ze fysiek compleet gescheiden waren.
Een VM kan je prima een ander IP-adres geven dan de host. Unraid ondersteunt dat in ieder geval wel. Zo kan je prima meerdere VMs op 1 host hebben draaien die ook nog elk hun eigen IP-adres hebben.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:13:
[...]

Kon alleen homeassistant.local:8123 niet gebruiken, maar dat was op te lossen door het directe IP adres te gebruiken in de browser.
Nah, zelfde ip hoeven ze niet te hebbemn. homeassistant.local:8123 is idd ander verhaal.

• JukeboxBill
Sicco92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:17:
[...]

Een VM kan je prima een ander IP-adres geven dan de host. Unraid ondersteunt dat in ieder geval wel. Zo kan je prima meerdere VMs op 1 host hebben draaien die ook nog elk hun eigen IP-adres hebben.
Dat is dan wel iets waar @Robbie T rekening mee moet houden.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Sicco92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:13:
[...]

Heb je bij dat missende device misschien de 'update.*' entity op disabled staan? Dan krijg je daar geen updatemeldingen meer van namelijk.

Als je de Device-pagina opent, dan staat die onder Configuration.
Halleluja *O*

Geen idee waarom hij uit stond maar opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door WoBBeL op 05-12-2025 20:58 ]

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:44
Hoi! Ik ben er ook nog en heb meteen een vraag waar ik mij voor schaam.

Al mij automations stonden in NodeRed. Grootste nadeel: niet te editen op mobiel. Dus ik heb inmiddels 95% gemigreerd naar HA (GUI). Over die overige 5% kom ik vast nog wel met een vraag ;) Maar nu heb ik al van 2 automations de melding in Log: Is still running.

ik weet dat dit met de mode te maken heeft, maar wat is hier de beste aanpak om te zorgen dat bij bepaalde meldingen hij alle stappen doorloopt en dan vervolgens ook "klaar" is.

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
alias: WC verlichting
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
    alias: WC Deur open
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.schakelaar_wc
    state:
      - "off"
actions:
  - action: switch.turn_on
    metadata: {}
    target:
    data: {}
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.wcdeur
            state:
              - "off"
            state:
              - "on"
        sequence:
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 30
              seconds: 0
              milliseconds: 0
          - action: switch.turn_off
            target:
      - conditions:
            state:
              - "on"
            state:
              - "on"
        sequence:
          - delay:
              minutes: 10
            target:
  - delay:
    target:
mode: parallel
max: 3

Heb m nu op parallel gezet, stond op single en liep dus tegen n issue aan dat hij nog wachtte terwijl iemand alweer naar de wc ging (hoofddoel is overigens: lamp aan bij openen deur en lamp uit bij sluiten OF na X tijd, maar vrouw en kind laten de deur vaak open staan dus daarom expliciet van dicht naar open)

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Heb je wellicht meer aan restart?

Edit=deur open werd ik ook droevig van, helemaal omdat je vanuit woonkamer via glazen deur zo het klokkenspel ziet :-)
Dus nu speelt de Alexa op de gang een waarschuwing als de deur langer dan x sec openstaat

[ Voor 76% gewijzigd door wienesroa op 05-12-2025 21:47 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Koepert De hele automation is wat ingewikkelde dan nodig denk ik.

In je choose check je bij elke optie of 'switch.schakelaar_wc' aan staat. Maar de eerste stap die je onconditioneel doet is die aanzetten. Dus de hele check voegt niets toe.

Daarnaast trigger je de automation op 'binary_sensor.wcdeur' die aan gaat. De kans dat hij dan uit staat het moment dat je de choose in gaat is dan heeeeeeeeeel erg klein. Want dan moet iemand die deur wel heeeeeel snel open en dicht gedaan hebben :+

Vervolgens zet je in elke optie van de choose als laatste 'switch.schakelaar_wc' weer uit. Om daarna weer even te wachten en hem weer uit te zetten...
wat is hier de beste aanpak om te zorgen dat bij bepaalde meldingen hij alle stappen doorloopt en dan vervolgens ook "klaar" is.
Ongeacht welke mode, zodra alle stappen doorlopen zijn is hij klaar. Maar je issue is dat je een aantal stappen hebt die "nogal lang" duren. Namelijk de delays :D Maar zolang je gewoon lang genoeg wacht is er geen issue.

Het probleem begint als je de deur nogmaals open doet terwijl je nog in een delay zit. Zou je kunnen afvangen door te zeggen, prima dan beginnen we gewoon opnieuw. Dan kan je af met een mode: restart

Alle punten bij elkaar kom je dan eigenlijk uit op alleen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
conditions: []
actions:
    target:
  - delay:
    target:
mode: restart

Maar dit is misschien niet wat je precies wilt. Maar wat je wel exact wilt bereiken blijkt niet echt uit de automation. Dus kan je eens in worden vertellen wat je allemaal wilt bereiken?

• Koepert
Septillion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:35:
@Koepert De hele automation is wat ingewikkelde dan nodig denk ik.

In je choose check je bij elke optie of 'switch.schakelaar_wc' aan staat. Maar de eerste stap die je onconditioneel doet is die aanzetten. Dus de hele check voegt niets toe.

Daarnaast trigger je de automation op 'binary_sensor.wcdeur' die aan gaat. De kans dat hij dan uit staat het moment dat je de choose in gaat is dan heeeeeeeeeel erg klein. Want dan moet iemand die deur wel heeeeeel snel open en dicht gedaan hebben :+

Vervolgens zet je in elke optie van de choose als laatste 'switch.schakelaar_wc' weer uit. Om daarna weer even te wachten en hem weer uit te zetten...

[...]

Ongeacht welke mode, zodra alle stappen doorlopen zijn is hij klaar. Maar je issue is dat je een aantal stappen hebt die "nogal lang" duren. Namelijk de delays :D Maar zolang je gewoon lang genoeg wacht is er geen issue.

Het probleem begint als je de deur nogmaals open doet terwijl je nog in een delay zit. Zou je kunnen afvangen door te zeggen, prima dan beginnen we gewoon opnieuw. Dan kan je af met een mode: restart

Alle punten bij elkaar kom je dan eigenlijk uit op alleen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
actions:
    target:
  - delay:
    target:

Maar dit is misschien niet wat je precies wilt. Maar wat je wel exact wilt bereiken blijkt niet echt uit de automation. Dus kan je eens in worden vertellen wat je allemaal wilt bereiken?
Dank voor je reactie. De choose is voornamelijk omdat het volgende scenario nogal eens voorkomt:

1) Deur blijft open terwijl vrouw zit te plassen, sluit nooit, dus trigger komt nooit meer voor (Maar dat hou je sowieso)
2) Boodschap #2 doe ik graag met de deur dicht, dus alleen maar deur DICHT als trigger voor lamp uit werkt niet (en duurt soms 30min O-) kortom als ik #2 doe, wil ik niet halverwege in t donker zitten
3) Zie #1: Daardoor zal de deur niet sluiten maar mag de lamp na 10 minuten echt wel uit als hij nog aanstaat.
4) De condition heb je idd gelijk in.. Had ik niet helemaal bedacht
5) En welke keuze dan ook mag de lamp vervolgens na 10min wel uit, maar dat slaat eigenlijk nergens op.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koepert Okay, dat zijn inderdaad scenarios waar je rekening mee moet houden. Maar nu moet je nog omschrijven per scenario wat er wel moet gebeuren :D Want dat laat je nu eigenlijk nog open.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:10:
[...]

Dat heb ik met een aantal deuren ook gedaan. Kleine aqara's in een geboord gat, stukje tape erop om 'm niet aan de magneet te laten kleven en een klein rond magneetje in de metalen sponning erboven. Werkt super en vrijwel onzichtbaar.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:10

Esumontere

Floep, banaan.

Is de 2025.12 update teruggetrokken? Mijn HAOS ziet hem niet, geen updates beschikbaar....

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:35
@Esumontere

Voor mij is er een 2025.12.1

• TheFes
Hier ook net geïnstalleerd

• RobertMe
Heeft iemand hier de Aqara H2 Wall Outlet? Ik wil er daar eentje van kopen / gaan gebruiken, maar zag dat Aqara aangeeft dat deze in een inbouwdoos van 5cm diep moet. Nu heb ik even het bestaande stopcontact er uit gehaald maar meet maar een binnenmaat van ~4,5cm. Iemand die dus weet of dit gaat passen?

Tussenstekker heeft er jaren terug al gezeten en ziet niet uit. Wat ik nog als alternatief overweeg is het dubbele stopcontact te vervangen door een enkele + blindplaat, met een gewone inbouwmodule achter de blindplaat. Dan heb ik dus een hele lege doos om de module in te proppen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:07
Jay-v schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:59:
[...]

Werkt bij mij prima:

[Afbeelding]

Ik heb het zo ingesteld:

[Afbeelding]
Thanks, kun je ook laten zien wat je onder de "solar panels" configuratie hebt staan? Ik heb exact hetzelfde gedrag als @_Mitchie_ namelijk. Ik heb een P1 meter van home wizard en ik heb deze exact hetzelfde ingesteld als jij, @Jay-v .

• Koepert
Septillion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:53:
@Koepert Okay, dat zijn inderdaad scenarios waar je rekening mee moet houden. Maar nu moet je nog omschrijven per scenario wat er wel moet gebeuren :D Want dat laat je nu eigenlijk nog open.
Ik heb t voor nu gefixt denk ik, maar hoofdzaak was:

De lamp moet aan gaan als je de deur opent en na 10minuten uitgaan als deze open blijft, als de deur direct weer dicht gaat en de lamp is aan dan moet er een duur van 30min overheen gaan voordat de lamp pas uit gaat. In short :P

andere vraag, ik heb in NodeRed een function node die dit doet (verbruik en tarieven om 23:58 verzamelen en die als 1 bericht versturen om 07:58 s ochtends als een soort samenvatting van gisteren). Dit kan in HA niet echt in 1 automation denk ik he?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
// get access to all HA entities
const entities = global.get('homeassistant').homeAssistant.states;

// get entity states for gas and electricity
var daily_gas = entities['sensor.daily_gas'].state;
var gas_tariff = entities['sensor.gas_tariff'].state;
var daily_offpeak = entities['sensor.daily_energy_offpeak'].state
var offpeak_tariff = entities['sensor.energy_low_tariff'].state
var daily_peak = entities['sensor.daily_energy_peak'].state 
var peak_tariff = entities['sensor.energy_high_tariff'].state

// calculate costs
var gas_price = daily_gas * gas_tariff;
var offpeak_price = daily_offpeak * offpeak_tariff;
var peak_price = daily_peak * peak_tariff;
var total_price = offpeak_price + peak_price;

var format_gas_price = gas_price.toFixed(2);
var format_offpeak_price = offpeak_price.toFixed(2);
var format_peak_price = peak_price.toFixed(2);
var format_total_price = total_price.toFixed(2);

msg.payload = {
    Gas: format_gas_price,
    Peak: format_peak_price,
    Offpeak: format_offpeak_price,
    Total: format_total_price
}
return msg;

Dit stuurt NR dan door een template node die hier 1 bericht van maakt.

code:
1
Gisteren is € {{payload.Gas}} aan Gas gebruikt en € {{payload.Peak}} aan Piek en € {{payload.Offpeak}} aan Dal Stroom. Totaal Stroom is € {{payload.Total}}

• smeerbartje
Kan iemand mij helpen met het toevoegen van de zonnepanelen, maar dan op een manier waarop het compatible is met de nieuwe "power sources" graph. Ik wil even 100% zeker weten dat het allemaal werkt namelijk en mijn huidige grafiek ziet er niet goed uit (zelfde probleem als @_Mitchie_ .

Dit zijn de values die m'n (SMA) inverter levert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4Wqfg2dpaxY9XG4j43EMmjig10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BDyqfIPh80FjjJ3hHwgv79AK.png?f=fotoalbum_large

En dit moet ik dus invullen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp6FLmH33V3YcsYk7Te13b__xeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vJ9L6N5kqumnNaQm3qy2w1Hn.png?f=fotoalbum_large

• _Mitchie_
Ik loop tegen een uitdaging aan waar ik nu even niet uit kom.
In de home connect alt heb ik een sensor te weten :
code:
1
sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program

die als uikomst geeft bijvoorbeeld "Donkere Was"

Nu heb ik een template gemaakt dat als die unavailable, unknown, none,null ik als uitkomst krijg "Gereed"
code:
1
2
3
4
5
6
{% set prog = states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program') %}
{% if prog in ['unavailable','unknown','none','null'] %}
  Gereed
{% else %}
  {{ prog }}
{% endif %}

Helaas blijf ik maar bij de nieuwe gemaakt sensor het volgende krijgen :
code:
1
LaundryCare.Washer.Program.DarkWash

Doe ik nu iets verkeerd in de template of is er een andere oplossing via GUi mogelijk.

• RobertMe
_Mitchie_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:12:
Ik loop tegen een uitdaging aan waar ik nu even niet uit kom.
In de home connect alt heb ik een sensor te weten :
code:
1
sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program

die als uikomst geeft bijvoorbeeld "Donkere Was"

Nu heb ik een template gemaakt dat als die unavailable, unknown, none,null ik als uitkomst krijg "Gereed"
code:
1
2
3
4
5
6
{% set prog = states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program') %}
{% if prog in ['unavailable','unknown','none','null'] %}
  Gereed
{% else %}
  {{ prog }}
{% endif %}

Helaas blijf ik maar bij de nieuwe gemaakt sensor het volgende krijgen :
code:
1
LaundryCare.Washer.Program.DarkWash

Doe ik nu iets verkeerd in de template of is er een andere oplossing via GUi mogelijk.
Ik ben niet bekend met de Alt integratie, maar met Home Connect Local heb ik een "operation state" sensor, die van zichzelf al "Finished" (of "Run", of "Inactive" of...) is. Dat is dus wat ik zelf gebruik om aan te geven dat de wasmachine klaar is, gewoon letterlijk het feit dat het apparaat zelf de state Finished heeft (die ook weer automatisch naar Ready gaat op het moment dat de deur wordt geopend).

Extra leuk dat er ook een deur sensor is van de wasmachine, die HA op het automatisch gegenereerde Security dashboard zet :+

Edit:
Overigens blijkt uit jouw template ook dat de sensor dus niet "Donkere was" is, maar die "<...>.DarkWash". Die "Donkere was" is waarschijnlijk dus een (UI) vertaling.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 06-12-2025 10:21 ]

• _Mitchie_
smeerbartje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:06:
Kan iemand mij helpen met het toevoegen van de zonnepanelen, maar dan op een manier waarop het compatible is met de nieuwe "power sources" graph. Ik wil even 100% zeker weten dat het allemaal werkt namelijk en mijn huidige grafiek ziet er niet goed uit (zelfde probleem als @_Mitchie_ .

Dit zijn de values die m'n (SMA) inverter levert:

[Afbeelding]

En dit moet ik dus invullen:

[Afbeelding]
Ik heb dat opgelost met een template sensor die zonnepanelen positieve vermogen heb genoemd en die heb ik toegevoegd in het energie dashboard bij zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKyFuwNQuiASxKK8i4SrcCNwti4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/srw14O7np3UeTve7EmSYTgMd.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk wordt FR die TheFes heeft gevraagd snel opgepakt https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/1915

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

smeerbartje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:53:
[...]

Thanks, kun je ook laten zien wat je onder de "solar panels" configuratie hebt staan? Ik heb exact hetzelfde gedrag als @_Mitchie_ namelijk. Ik heb een P1 meter van home wizard en ik heb deze exact hetzelfde ingesteld als jij, @Jay-v .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3SFyGcxL1-pFGNp2Q1Hnl37LlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfQ8jroEVNWNGqDa1Sx1P4kj.jpg?f=fotoalbum_large

• smeerbartje
_Mitchie_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:20:
[...]

Ik heb dat opgelost met een template sensor die zonnepanelen positieve vermogen heb genoemd en die heb ik toegevoegd in het energie dashboard bij zonnepanelen.
[Afbeelding]

Hopelijk wordt FR die TheFes heeft gevraagd snel opgepakt https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/1915
Dank voor de info; helpt echt!
Even een controle-vraag: mijn SMA levert mij een sensor ie je hieronder kunt zien. Dit is het huidige, actuele vermogen dat de zonnepanelen leverten (in Watt). Dit is wat jij met de sensor probeert te fixen toch? M.a.w. ik heb de sensor niet nodig, want ik kan de al-bestaande sensor vanuit SMA inverter zelf gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm8aGMmzP5eJvqvaLgI8dpopHVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gz8iHOtWcClAmzfWsAmNLdBw.png?f=fotoalbum_large

• Tribunus
  • Laatst online: 12:25
Ik gebruik de zigbee2mqtt integratie in HA en heb diverse sensoren en zaken op basis van zigbee.

Nu heb een aqara sensor in de garage hangen, met aan de andere kant van de muur een ikea inspelning, wat volgens mij een router is.

Toch heeft die senor in de garage telkens problemen met de status doorgeven. Batterij is vol, dus dat is het niet. Verder door de woning heb ik best wat van die aqara sensoren en die werken allemaal prima.

Kan ik die aqara sensor in de garage misschien koppelen ofzo aan een specifieke router? Kan me alleen bedenken dat deze rechtstreeks probeert te communiceren met de zigbee stick oid.

Iemand goede tips of tricks

• _Mitchie_
smeerbartje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:04:
[...]

Dank voor de info; helpt echt!
Even een controle-vraag: mijn SMA levert mij een sensor ie je hieronder kunt zien. Dit is het huidige, actuele vermogen dat de zonnepanelen leverten (in Watt). Dit is wat jij met de sensor probeert te fixen toch? M.a.w. ik heb de sensor niet nodig, want ik kan de al-bestaande sensor vanuit SMA inverter zelf gebruiken?

[Afbeelding]
De uitdaging waar ik tegen aanliep was dat ik een homewizard kWh meter heb die een totale oplopende sensor heeft die ik op de bovenste regel in vul bij zonnepanelen. Maar ik heb ook homewizard kwh sensor die het huidige, actuele vermogen weergeeft alleen die uitkomst is negatief getal (-180 w). En daar kan het energie dashboard niet mee omgaan want die verwacht een positief getal. Daar heb ik nu template sensor voor aangemaakt die ik op de tweede regel in vul bij zonnepanelen.

Ik ben niet bekend met SMA, maar als je totale oplopende hebt en de huidige, actuele vermogen positief is dan vul je op de bovenste de totale in en bij de tweede actuele. Mocht niet zo zijn dan hoop dat iemand anders SMA de oplossing heeft.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:20
Na de upgrade 2025.12.1 ben ik template sensors aan het fixen, maar kom in VS Code voortdurend deze warning tegen. Zegt me eigenlijk niets en kan ook niet zo snel vinden wat er mis is? YAML code is valide.

Iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY0eA5SciBk2q70HpeNeQ2U4Gns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xT7QtID3bkO4FDrCunn0OLq7.png?f=fotoalbum_large

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:43:
Na de upgrade 2025.12.1 ben ik template sensors aan het fixen, maar kom in VS Code voortdurend deze warning tegen. Zegt me eigenlijk niets en kan ook niet zo snel vinden wat er mis is? YAML code is valide.

Iemand?

[Afbeelding]
Als de yaml check van HA zelf niet aanslaat is het een kwestie van VS Code die nog niet bijgewerkt is.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 22:20
synoniem schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:48:
[...]

Als de yaml check van HA zelf niet aanslaat is het een kwestie van VS Code die nog niet bijgewerkt is.
Ehhh, volgens mij heb ik dit al erg lang dus is niet recent. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• smeerbartje
_Mitchie_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:40:
[...]

Ik ben niet bekend met SMA, maar als je totale oplopende hebt en de huidige, actuele vermogen positief is dan vul je op de bovenste de totale in en bij de tweede actuele. Mocht niet zo zijn dan hoop dat iemand anders SMA de oplossing heeft.
Nogmaals dank! Helemaal duidelijk zo. De SMA inverter levert inderdaad precies de sensors die het energy dashboard graag ziet.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Tribunus schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:13:
Ik gebruik de zigbee2mqtt integratie in HA en heb diverse sensoren en zaken op basis van zigbee.

Nu heb een aqara sensor in de garage hangen, met aan de andere kant van de muur een ikea inspelning, wat volgens mij een router is.

Toch heeft die senor in de garage telkens problemen met de status doorgeven. Batterij is vol, dus dat is het niet. Verder door de woning heb ik best wat van die aqara sensoren en die werken allemaal prima.

Kan ik die aqara sensor in de garage misschien koppelen ofzo aan een specifieke router? Kan me alleen bedenken dat deze rechtstreeks probeert te communiceren met de zigbee stick oid.

Iemand goede tips of tricks
Die garagemuur zal wel te veel demping geven zodat die aqara sensor hij die Ikea Inspelling niet kan bereiken.
Misschien een dubbele muur met geïsoleerde spouw?

En Zigbee is een mesh netwerk dus proberen devices altijd via het best te bereiken andere device dat router is te verbinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TheFes
Vaevictis_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:01:
[...]

Ehhh, volgens mij heb ik dit al erg lang dus is niet recent. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Er is niets aan op te lossen, je YAML is correct.
Je kunt de HA VSCode extension uitzetten, maar dan mis je dus alle functionaliteit van die extension

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door GoEV6 op 06-12-2025 21:27 ]

• Tribunus
Ben(V) schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:47:
[...]

Die garagemuur zal wel te veel demping geven zodat die aqara sensor hij die Ikea Inspelling niet kan bereiken.
Misschien een dubbele muur met geïsoleerde spouw?

En Zigbee is een mesh netwerk dus proberen devices altijd via het best te bereiken andere device dat router is te verbinden.
Wellicht, maar is zigbee zo “slecht” dan qua bereik? Er zit nog geen 3 meter tussen, maar idd wel een geïsoleerde muur. Heb ook een sensor buiten hangen, zit ook een muur tussen en 6 meter oid en werk prima, maar de eerste zigbee router die de buiten sensor tegenkomt is de zigbee stick.

Het zal dan denk ik geen zin hebben om een zigbee stekker in de schuur te hangen? Of hebben de apparaten met router functie betere antennes?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22

Seafarer

XXX

Tribunus schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:40:
[...]

Wellicht, maar is zigbee zo “slecht” dan qua bereik? Er zit nog geen 3 meter tussen, maar idd wel een geïsoleerde muur. Heb ook een sensor buiten hangen, zit ook een muur tussen en 6 meter oid en werk prima, maar de eerste zigbee router die de buiten sensor tegenkomt is de zigbee stick.

Het zal dan denk ik geen zin hebben om een zigbee stekker in de schuur te hangen? Of hebben de apparaten met router functie betere antennes?
Pir met beide zijden aluminium houd heel veel signaal tegen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Tribunus
@Ben(V) @Seafarer zie net dat ik een inspelning stekker in de schuur heb welke prima werkt, er zit dus nog geen 2m afstand tussen die stekker en verder niets ertussen.

Denk dat het toch een ander probleem zou moeten zijn. Zal de aqara wel even een tijdje bovenop een werkende leggen, kijken of het dan wel goed gaat!

Dank iig zover voor de reacties

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:28
Toppe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:16:
Nadat m’n 3d plattegrond er mee stopte terug gegaan naar een simpel dashboard. Vrijwel alle ‘info’ sensoren zijn klikbaar naar uitgebreide informatie of via een pop-up krijg je een ander scherm te zien.

Ik heb er een heleboel badges (17) in verwerkt die alléén zichtbaar worden als ze relevant zijn en alleen de weer badge is altijd zichtbaar (maar die gaat weer weg).
[Afbeelding]
Nice

Hoe heb je dat deel van ruimtes gemaakt met dr sensor info?

• _Mitchie_
RobertMe schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:19:
[...]

Ik ben niet bekend met de Alt integratie, maar met Home Connect Local heb ik een "operation state" sensor, die van zichzelf al "Finished" (of "Run", of "Inactive" of...) is. Dat is dus wat ik zelf gebruik om aan te geven dat de wasmachine klaar is, gewoon letterlijk het feit dat het apparaat zelf de state Finished heeft (die ook weer automatisch naar Ready gaat op het moment dat de deur wordt geopend).

Extra leuk dat er ook een deur sensor is van de wasmachine, die HA op het automatisch gegenereerde Security dashboard zet :+

Edit:
Overigens blijkt uit jouw template ook dat de sensor dus niet "Donkere was" is, maar die "<...>.DarkWash". Die "Donkere was" is waarschijnlijk dus een (UI) vertaling.
Na een goede wandeling bedacht ik me ineens dat het in een oudere versie van Home Assistant wél werkte. Dus heb ik snel een Home Assistant in Proxmox opgezet en een oude backup teruggezet.
En wat bleek: ik had destijds via HACS de volgende integratie geïnstalleerd: Custom Templates
https://github.com/PiotrM...mponents-Custom-Templates

Deze integratie voegt extra functies toe aan de Jinja2‑templating engine van Home Assistant. Hier had @TheFes me destijds op gewezen.

Met de onderstaande template doet hij precies wat ik wilde:
- Als de wasmachine aanstaat, toont hij bijvoorbeeld Katoen of Wol.
- Als de wasmachine uitstaat, geeft hij Gereed weer.
code:
1
2
{% set program = states('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program') %}
{{ 'Gereed' if program in ['unavailable', 'unknown'] else ct_state_translated('sensor.bosch_waxh2m90nl_68a40e43ddf0_selected_program', 'nl') }}

Zo zie maar weer hoe fijn het als je nog een oude backup hebt _/-\o_

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:06
Tribunus schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:03:
@Ben(V) @Seafarer zie net dat ik een inspelning stekker in de schuur heb welke prima werkt, er zit dus nog geen 2m afstand tussen die stekker en verder niets ertussen.

Denk dat het toch een ander probleem zou moeten zijn. Zal de aqara wel even een tijdje bovenop een werkende leggen, kijken of het dan wel goed gaat!

Dank iig zover voor de reacties
Heb je hem gepaired waar ie nu hangt? Of later verplaatst?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Soullancer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:21:
[...]

Nice

Hoe heb je dat deel van ruimtes gemaakt met dr sensor info?
Is een standaard ha kop kaart met entiteiten er in :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Batterij sensors geven over het algemeen alleen data door als er iets wijzigt dit om de batterij te sparen.
Ik weet niet wat voor sensor het is maar als er niets verandert doet hij helemaal niets

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tribunus
new_guy schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
[...]

Heb je hem gepaired waar ie nu hangt? Of later verplaatst?
Ik pair eigenlijk atlijd op de plek waar de sensor moet komen, dus dan zou die wat mij betreft een router moeten pakken met een goed signaal.
Ben(V) schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:33:
Batterij sensors geven over het algemeen alleen data door als er iets wijzigt dit om de batterij te sparen.
Ik weet niet wat voor sensor het is maar als er niets verandert doet hij helemaal niets
Eens, alleen dit is een TEMP/RV sensor, dus die veranderd wel degelijk de hele dag door. En zodra deze dus in de garage zit is het ineens altijd 15,07 graden. En dat is dus zeker weten niet zo :+.

Heb de sensor nu in de woonkamer, en daar blijft deze wel gewoon werken. Zal em wel even verplaatsen zo, kijken of die het blijft doen 8)7

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik probeer een dashboard bijeen te puzzelen maar loop tegen wat Jinja (denk ik) aan die in het testsjabloon wel werkt, maar in de praktijk niet. Het idee is het volgende:
  • Geen lampen aan: tekst 'Alle lichten uit'
  • Eén lamp aan: tekst '1 licht aan'
  • Meerdere lampen aan: tekst 'X lichten aan' (waarbij X het aantal lampen is)
Het aantal lampen registreert netjes en komt ook op de card te staan. Maar van de if clause lijkt de card niks te nemen (niet bij 0, niet bij 1 lamp aan) en hij spring ineens naar de laatste, dus de card toont alleen 'X lichten aan', of dat nu 0, 1 of meer is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
      - type: custom:bubble-card
        card_type: button
        button_type: state
        entity: sensor.teller_lichten
        name: Verlichting
        icon: mdi:lightbulb
        card_layout: normal
        styles: >-
          ha-card {
            --bubble-main-background-color: rgba(255,255,255,0.1) !important;
          }

{% if states('sensor.teller_lichten') == '0' %}
            ${card.querySelector('.bubble-state').innerText = 'Alle lichten uit'}
          {% elif states('sensor.teller_lichten') == '1' %}
            ${card.querySelector('.bubble-state').innerText =
            hass.states['sensor.teller_lichten'].state + ' licht aan'}
          {% else %}
            hass.states['sensor.teller_lichten'].state + ' lichten aan'}
          {% endif %}

In de editor werkt de if clause zonder problemen (getest zonder de card.querySelector, ik weet niet direct hoe ik die in de editor krijg).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          {% if states('sensor.teller_lichten') == '0' %}
            GEEN
          {% elif states('sensor.teller_lichten') == '1' %}
            Eéntje is geentje
          {% else %}
            Twee.
          {% endif %}

Wat doe ik hier verkeerd?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Borromini Je hebt de eerste zin uit de documentatie van de custom:bubble-card voor templates gemist ;)
Bubble Card doesn’t support Jinja templates but advanced users can add templates in JS directly
Ofwel, je moet het omschrijven in JavaScript ipv Jinja.

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 06-12-2025 22:30 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Koepert schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb t voor nu gefixt denk ik, maar hoofdzaak was:

De lamp moet aan gaan als je de deur opent en na 10minuten uitgaan als deze open blijft, als de deur direct weer dicht gaat en de lamp is aan dan moet er een duur van 30min overheen gaan voordat de lamp pas uit gaat. In short :P

andere vraag, ik heb in NodeRed een function node die dit doet (verbruik en tarieven om 23:58 verzamelen en die als 1 bericht versturen om 07:58 s ochtends als een soort samenvatting van gisteren). Dit kan in HA niet echt in 1 automation denk ik he?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
// get access to all HA entities
const entities = global.get('homeassistant').homeAssistant.states;

// get entity states for gas and electricity
var daily_gas = entities['sensor.daily_gas'].state;
var gas_tariff = entities['sensor.gas_tariff'].state;
var daily_offpeak = entities['sensor.daily_energy_offpeak'].state
var offpeak_tariff = entities['sensor.energy_low_tariff'].state
var daily_peak = entities['sensor.daily_energy_peak'].state 
var peak_tariff = entities['sensor.energy_high_tariff'].state

// calculate costs
var gas_price = daily_gas * gas_tariff;
var offpeak_price = daily_offpeak * offpeak_tariff;
var peak_price = daily_peak * peak_tariff;
var total_price = offpeak_price + peak_price;

var format_gas_price = gas_price.toFixed(2);
var format_offpeak_price = offpeak_price.toFixed(2);
var format_peak_price = peak_price.toFixed(2);
var format_total_price = total_price.toFixed(2);

msg.payload = {
    Gas: format_gas_price,
    Peak: format_peak_price,
    Offpeak: format_offpeak_price,
    Total: format_total_price
}
return msg;

Dit stuurt NR dan door een template node die hier 1 bericht van maakt.

code:
1
Gisteren is € {{payload.Gas}} aan Gas gebruikt en € {{payload.Peak}} aan Piek en € {{payload.Offpeak}} aan Dal Stroom. Totaal Stroom is € {{payload.Total}}
Dat is al heel wat meer beschrijving. Hoe beter je het eerst in woorden kunt omschrijven hoe beter de automation is :)

Kan je delen wat je er van gemaakt hebt?

Voor die andere automation, op zich prima mogelijk in een automation alles te verzamelen en te berekenen. De trick is het om 24:00 verzamelen en om 8:00 versturen. Daarvoor zou je gewoon 8 uur delay in een automation kunnen wachten. Enige nadeel is dat het geen HA herstart (of herladen van deze automation) overleeft. Nu gok ik eigenlijk dat dit bij NR ook al het geval is dus dan zou het geen issue zijn.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Septillion schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:30:
@Borromini Je hebt de eerste zin uit de documentatie van de custom:bubble-card voor templates gemist ;)

[...]

Ofwel, je moet het omschrijven in JavaScript ipv Jinja.
Bah :+. Bedankt!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:38

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vraagje, wat gebruiken jullie als (touch) display voor Home Assistant? Ben begonnen te testen met Shelly display (kleine variant) en de XL variant. (10inch). Maar de snelheid valt nogal tegen. Er draait Android in die displays. Met een simpel dashboard met 4 knoppen duurt minuut om te laden. Wifi router staat 2 meter verder, dus bereik is niet de uitdaging.

Wat gebruiken jullie als display/bediening van HA?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Koepert
Septillion schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:39:
[...]

Dat is al heel wat meer beschrijving. Hoe beter je het eerst in woorden kunt omschrijven hoe beter de automation is :)

Kan je delen wat je er van gemaakt hebt?

Voor die andere automation, op zich prima mogelijk in een automation alles te verzamelen en te berekenen. De trick is het om 24:00 verzamelen en om 8:00 versturen. Daarvoor zou je gewoon 8 uur delay in een automation kunnen wachten. Enige nadeel is dat het geen HA herstart (of herladen van deze automation) overleeft. Nu gok ik eigenlijk dat dit bij NR ook al het geval is dus dan zou het geen issue zijn.
Dit;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
actions:
    target:
  - choose:
      - conditions:
            state:
              - "off"
            state:
              - "on"
        sequence:
          - delay:
            target:
      - conditions:
            state:
              - "on"
            state:
              - "on"
        sequence:
          - delay:
            target:

En dat lijkt prima te werken. Maar die kosten-automation loop ik dus in vast om de waardes goed vast te leggen en dan om 07:58 alsnog te versturen. De delay e.d. had ik wel allemaal maar om 23:59 de waarde van de sensor in de automation op te nemen zonder de notificatie al direct te sturen niet.

Simpele versie die ik nu heb stuurt om 23:58 de juiste waarde maar om 7:58 niet
Test met alleen de gasprijs
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Gaskosten gisteren
triggers:
  - trigger: time
    at: "23:58:00"
actions:
  - action: notify.mobile_app_iphone
    data:
      title: Gaskosten
      message: Gisteren is er € {{states('sensor.gas_costs')}} Gas verbruikt
  - delay:
      hours: 8
      minutes: 0
    data:
mode: single

[ Voor 18% gewijzigd door Koepert op 07-12-2025 08:13 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Septillion Ik heb het herschreven in JS, maar hij springt elke keer naar de else, dus ik doe iets mis maar ik zie niet wat :F.

Deze code werkt, want ik krijg 'alle lichten uit' te zien. (Ik ga ervanuit dat HA die if zou negeren als die niet werkte.)

JavaScript:
1
2
3
          if ( hass.states['sensor.teller_lichten'].state === '0' ) {
            }

Maar als ik er een if/else van maak dan springt hij ineens naar de fallback ('X lichten aan'), dus er lijkt toch iets niet juist te lopen, maar het is me onduidelijk wat:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            }
          else if ( hass.states['sensor.teller_lichten'].state === '1' ) {
            }
          else {
            }

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

BiG-GuY

peterpijpelink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:06:
Vraagje, wat gebruiken jullie als (touch) display voor Home Assistant? Ben begonnen te testen met Shelly display (kleine variant) en de XL variant. (10inch). Maar de snelheid valt nogal tegen. Er draait Android in die displays. Met een simpel dashboard met 4 knoppen duurt minuut om te laden. Wifi router staat 2 meter verder, dus bereik is niet de uitdaging.

Ik gebruik de XL, en de laadtijd per pagina is misschien 1-2s, dus vind ik prima bruikbaar. Heb zelfs een live camera feed van mn Unifi G4 Doorbell die 24/7 live video weergeeft in het dashboard dat werkt gewoon prima. Bedoel je een volwaardige reboot die zo lang duurt? Want dat doe ik zelden. Ik laat het scherm gewoon dimmen als er niemand in de buurt is.

Let op dat Graphs wel trager kunnen zijn, dus kamers die je opent via de XL waar graphs zichtbaar zijn, duren iets langer, maar dan heb je het over 1-3s afhankelijk van de drukte per pagina.

Heb mijn eigen gemaakte dashboard iets aangepast, zodat ik een logischere indeling heb dan op mobiel, wat we ook qua controls gebruiken samen met de Hue Tap Dial Switch in elke kamer.

Weet niet zeker of er meerdere iteraties van de XL versie zijn, heb degene met een RK3566 SoC, die presteert ok. De Shelly Wall Display X2i heeft dezelfde SoC. De Display X2 en de kleinere zijn veel trager.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 07-12-2025 09:52 ]

Gallery V&A

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:35
Borromini schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:42:
@Septillion Ik heb het herschreven in JS, maar hij springt elke keer naar de else, dus ik doe iets mis maar ik zie niet wat :F.

Deze code werkt, want ik krijg 'alle lichten uit' te zien. (Ik ga ervanuit dat HA die if zou negeren als die niet werkte.)

JavaScript:
1
2
3
            }

Maar als ik er een if/else van maak dan springt hij ineens naar de fallback ('X lichten aan'), dus er lijkt toch iets niet juist te lopen, maar het is me onduidelijk wat:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
            }
            }
          else {
            }
heb je het ook al eens geprobeerd met 2x = ipv 3x= ?

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Edit: verplaatst naar dit topic

[ Voor 98% gewijzigd door martinvdm op 07-12-2025 10:26 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@commentator Ja, dat maakt geen verschil. 3x = is een striktere match (zelfde type data).

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:47:
[...]

Ik gebruik de XL, en de laadtijd per pagina is misschien 1-2s, dus vind ik prima bruikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2UKThYcJzidJfAOKBZy3JZPt50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DCgBCTa65TkSiPKk6twYWxw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze testpagina duurt 10 seconden. En waar op telefoon en tablet alles werkt, hier klik ik en niets of een vertraging of foutmelding. Heb de laatste versie van de firmware. Wifi accespoint denk ik 3 meter verder. Heb de kleinste en de XL versie en ben van beiden niet onder de indruk. Ik wil vooral dat kleine display in de hal, 4 knoppen en voldoende. Maar die XL in de keuken zou toch mijn oude iPad moeten kunnen vervangen ?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:47:
[...]

Ik gebruik de XL, en de laadtijd per pagina is misschien 1-2s, dus vind ik prima bruikbaar. Heb zelfs een live camera feed van mn Unifi G4 Doorbell die 24/7 live video weergeeft in het dashboard dat werkt gewoon prima. Bedoel je een volwaardige reboot die zo lang duurt? Want dat doe ik zelden. Ik laat het scherm gewoon dimmen als er niemand in de buurt is.
Ik heb sinds kort ook een Shelly XL, maar merk wel dat live videobeelden van m'n G6 PTZ extreem schokkend gaan, vooral als de PTZ nog beweegt. Ik heb verschillende camera settings geprobeerd maar dat lijkt niets te helpen. Oude opnames/events terugkijken gaat wel weer vloeiend. Misschien moet ik eens met een rtsp feed gaan klooien, daar kan je ook lagere resoluties doorsturen/.
peterpijpelink schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]

Deze testpagina duurt 10 seconden. En waar op telefoon en tablet alles werkt, hier klik ik en niets of een vertraging of foutmelding. Heb de laatste versie van de firmware. Wifi accespoint denk ik 3 meter verder. Heb de kleinste en de XL versie en ben van beiden niet onder de indruk. Ik wil vooral dat kleine display in de hal, 4 knoppen en voldoende. Maar die XL in de keuken zou toch mijn oude iPad moeten kunnen vervangen ?
Dat is heel langzaam, bij mij openen best complexe dashboards 1-2s

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Toppe
  • Nu online
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om te zien welke HACS dingen je geïnstalleerd hebt maar die niet in gebruik zijn?

Ik heb best wel wat HACS zaken geïnstalleerd maar verwacht dat een groot deel niet (meer) relevant is en in plaats van alles handmatig na te moeten gaan zou het me niets verbazen als er een mogelijkheid als deze al reeds bestaat…?

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

fsfikke schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb sinds kort ook een Shelly XL, maar merk wel dat live videobeelden van m'n G6 PTZ extreem schokkend gaan, vooral als de PTZ nog beweegt. Ik heb verschillende camera settings geprobeerd maar dat lijkt niets te helpen. Oude opnames/events terugkijken gaat wel weer vloeiend. Misschien moet ik eens met een rtsp feed gaan klooien, daar kan je ook lagere resoluties doorsturen/.

[...]

Dat is heel langzaam, bij mij openen best complexe dashboards 1-2s
Welke versie draai je van HA? Ik draai laatste 2025.12.1 en heb van Shelly de laatste fw:

Device Type Shelly Wall Display XL - Device Model SAWD-3A1XE10EU2
Firmware Version 20251110-103151/2.5.4-f4b72567

Kan het iets uitmaken met de laaste firmware die niet compatibel is met laatste versie HA?

Wat ik ook niet snap is dat shelly alles via http webview doet terwijl de HA companion app beter zou kunnen draaien op dit soort devices? (ja, bekend dat te bricken is en HA companion app te laden is).

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-01 10:31
In een eerdere post vroeg ik hoe HA extern te benaderen. Uiteindelijk geen van de opties uitgewerkt, mede omdat wij hier thuis toch ook vaak Siri gebruiken via de Apple Watch om e.e.a. te controleren. Dus via de HomeKit integraties alle noodzakelijke accessoires beschikbaar gemaakt in HomeKit. Werkt fantastisch!

Een belangrijke is de garagedeur. Eerder had ik deze al zonder HA in HomeKit zitten, maar HomeKit staat geen 'zone' toe voor het mogen bedienen van de accessoire. Een van de redenen waarom ik naar HA wilde. Nu zit ik dus met het volgende:

Stel dat de garagedeur geopend wordt via een iPhone (of via de gekoppelde Apple Watch), is het dan mogelijk om te checken in HA of de iPhone die het commando verstuurde binnen de thuiszone (zoals bepaald in HA) aanwezig is, of hierbuiten, alvorens de garagedeur te openen?

Ik heb naast twee iphones ook een iPad (altijd in huis) en een smart button (in de garage) die nooit de zone verlaten en in het laatste geval ook niet op zone gecheckt kan/hoeft te worden?

Wat is de slimste route hiervoor, via een automation?

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

tomahowk schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
In een eerdere post vroeg ik hoe HA extern te benaderen. Uiteindelijk geen van de opties uitgewerkt, mede omdat wij hier thuis toch ook vaak Siri gebruiken via de Apple Watch om e.e.a. te controleren. Dus via de HomeKit integraties alle noodzakelijke accessoires beschikbaar gemaakt in HomeKit. Werkt fantastisch!

Een belangrijke is de garagedeur. Eerder had ik deze al zonder HA in HomeKit zitten, maar HomeKit staat geen 'zone' toe voor het mogen bedienen van de accessoire. Een van de redenen waarom ik naar HA wilde. Nu zit ik dus met het volgende:

Stel dat de garagedeur geopend wordt via een iPhone (of via de gekoppelde Apple Watch), is het dan mogelijk om te checken in HA of de iPhone die het commando verstuurde binnen de thuiszone (zoals bepaald in HA) aanwezig is, of hierbuiten, alvorens de garagedeur te openen?

Ik heb naast twee iphones ook een iPad (altijd in huis) en een smart button (in de garage) die nooit de zone verlaten en in het laatste geval ook niet op zone gecheckt kan/hoeft te worden?

Wat is de slimste route hiervoor, via een automation?
Zelf heb ik dit anders aangepakt, ik wilde zeker weten of deur open of dicht was, dus een zigbee contact sensor op de garagedeur. En via een notificatie als deur open gaat of sluit. MIjn ervaring met de presence via de companion app was dat deze soms of achter liep of niet correct was. Je kan dus ook die sensor status als controle gebruiken, open of gesloten status is dan mee te nemen als voorwaarde om iets wel of niet te doen.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Toppe schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:09:
Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om te zien welke HACS dingen je geïnstalleerd hebt maar die niet in gebruik zijn?

Ik heb best wel wat HACS zaken geïnstalleerd maar verwacht dat een groot deel niet (meer) relevant is en in plaats van alles handmatig na te moeten gaan zou het me niets verbazen als er een mogelijkheid als deze al reeds bestaat…?
Check Watchman eens

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-01 10:31
peterpijpelink schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:22:
Zelf heb ik dit anders aangepakt, ik wilde zeker weten of deur open of dicht was, dus een zigbee contact sensor op de garagedeur. En via een notificatie als deur open gaat of sluit. MIjn ervaring met de presence via de companion app was dat deze soms of achter liep of niet correct was. Je kan dus ook die sensor status als controle gebruiken, open of gesloten status is dan mee te nemen als voorwaarde om iets wel of niet te doen.
Dank voor je ervaringen met de presence, misschien niet echt ideaal dus.....

Ik heb mijn ouderwetse garagedeur-motor aangepast met een Shelly 1 en er een reed sensor tussen gezet, zodat ik ook inderdaad de melding krijg of de deur werd geopend of dicht is gegaan. Gaat er meer om dat ik niet per ongeluk op m'n telefoon swipe en de deur open gaat. Een soort broekzakcall voor de garagedeur.
Bij het missen van de notificatie staat dan je garagedeur mogelijk onnodig lang open...

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

tomahowk schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:05:
[...]

Dank voor je ervaringen met de presence, misschien niet echt ideaal dus.....

Ik heb mijn ouderwetse garagedeur-motor aangepast met een Shelly 1 en er een reed sensor tussen gezet, zodat ik ook inderdaad de melding krijg of de deur werd geopend of dicht is gegaan. Gaat er meer om dat ik niet per ongeluk op m'n telefoon swipe en de deur open gaat. Een soort broekzakcall voor de garagedeur.
Bij het missen van de notificatie staat dan je garagedeur mogelijk onnodig lang open...
deze gezien? Contact Sensor (Door or Window) Left Open Notification https://community.home-as...-open-notification/652571

[ Voor 3% gewijzigd door peterpijpelink op 07-12-2025 12:08 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

fsfikke schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb de Encoding teruggezet naar Standard i.p.v. Enhanced, zodat de camera's in H.264 werken i.p.v. HEVC. Dat zorgde ervoor dat de live feed wel stabiel werkte. Van de deurbel heb ik gewoon de HQ videostream wat 1600x1200 is die nu live weergegeven wordt zonder merkbare haperingen. Je kan in de Unifi Protect integratie in HA ook de Medium en Low Quality streams aanzetten, standaard staat alleen High Quality aan.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 07-12-2025 13:15 ]

Gallery V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

peterpijpelink schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]

De RK3566 is nog steeds geen supersnelle SoC. In verhouding tot andere wall panels wel, maar afhankelijk van hoe oud je iPad is of die niet nog steeds sneller is.

Wel zie ik niks bijzonders in je dashboard, ik heb veel meer elementen en als ik tussen de pagina's wissel door een knop in te drukken is het laden echt maar 1-2s tussen de pagina's. Ook bij teruggaan naar de hoofdpagina waar de livestream actief is.

Heb je iets van Custom Components actief voor je dashboard? Sowieso zie ik een thema, weet niet of die specifiek zwaar kan zijn.

Heb zelf een thema gemaakt die grotendeels lijkt op de originele, maar dan zonder de accentrand. Elke kamer knop laat dynamisch zien of er een lamp aanstaat in de kamer en dat update ook direct. Onderstaande screenshot is even via mijn laptop gemaakt via mijn normale account, de Wall tablet heeft zijn eigen beperktere account.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 07-12-2025 13:19 ]

Gallery V&A

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

peterpijpelink schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:06:

Een stokoude Amazon Fire HD8 tablet (heeft nog usb-micro dus ga maar na). Wordt wel hoofdzakelijk gebruikt als display (maar ook bedienen van switches en zo gaat dikke prima). 2e hands op Marktplaat/Ebay voor 25 euro per stuk. Kunnen probleemloos 24/7 aan de USB voeding hangen (in mijn geval een 5,1V adapter van een Karcher stomer aangezien een 5V voeding net te veel verliest door de hergebruikte bekabeling van de CV thermostaat). Werkt al een jaar of 2-3 feilloos.

Accutemperatuur wordt 24/7 bijgehouden (tablets hebben daar zelf een sensor voor die je daarna alleen maar beschikbaar hoeft te maken in HA). Ingebouwde lichtsensor wordt eveneens gebruikt (voor het bepalen van de lichtstanden). Deze oude Fire HD 8 is een erg zuinig ding (uit het hoofd iets van 1,2W in standby en 1,8W gemiddeld met beeld aan (ooit gemeten met een USB meter maar de metingen kan ik niet terugvinden dus doe ik het uit het falend geheugen)).

Wij gebruiken het scherm vrijwel alleen maar als display (vandaar de "king size" interface zodat je deze prima vanaf de bank kunt bekijken). In de gameroom heb ik nog een extra interface neergezet in de vorm van een oude Moto G10 telefoon (met ook daarop Fully Kiosk). Bevalt eveneens erg goed. Overigens laat ik die meehobbelen met de slimme USB voeding die o.a. ook de lokale switch voedt (en mocht de accu ooit onder de 40% dan wordt deze USB voeding speciaal voor de G10 aangezet (is nog nooit gebeurd)). Scherm daar staat aleen aan als er iemand in de ruimte is (licht en elektrische apparaten als sensor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27j167dWhcSwwYvGpp5nxWAYSlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2IphOcRRpJsz35mZ22nrnKe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxEQoqSEK3PYQuPLoBbvm9X3o08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwaKl9ADRFB6a4S0wyM3BBpx.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• Toppe
  • Nu online
Dit lijkt erg op Spook!

Helaas niet helemaal wat ik zoek, het meeste is gericht op entiteiten (inclusief deze) maar daar heb ik geen snars aan…

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:40:
[...]

Heb je iets van Custom Components actief voor je dashboard? Sowieso zie ik een thema, weet niet of die specifiek zwaar kan zijn.
Nee terug gezet naar standaard dashboard en dit zijn mushroom cards, niets speciaal. Maar wisselen scherm is zo 5-8 seconden. Niet goed werkbaar wat mij betreft.

• BiG-GuY

BiG-GuY

peterpijpelink schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:23:
[...]

Nee terug gezet naar standaard dashboard en dit zijn mushroom cards, niets speciaal. Maar wisselen scherm is zo 5-8 seconden. Niet goed werkbaar wat mij betreft.
Mushroom Cards zijn custom, niet native. Ik ben zelf al een tijd terug overgestapt op de Tile cards die Home Assistant native zijn. Toevallig ook ontwikkeld door degene die Mushroom Cards gemaakt heeft.

Nu heb ik zelf al meer dan een jaar geen Mushroom Cards gebruikt, dus geen idee of die zwaarder zijn om te laden. Mijn Dashboards zijn grotendeels Tile cards. De camerafeed is een picture-entity card.

Gallery V&A

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Koepert schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:54:
[...]

Dit;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
actions:
    target:
  - choose:
      - conditions:
            state:
              - "off"
            state:
              - "on"
        sequence:
          - delay:
            target:
      - conditions:
            state:
              - "on"
            state:
              - "on"
        sequence:
          - delay:
            target:

En dat lijkt prima te werken. Maar die kosten-automation loop ik dus in vast om de waardes goed vast te leggen en dan om 07:58 alsnog te versturen. De delay e.d. had ik wel allemaal maar om 23:59 de waarde van de sensor in de automation op te nemen zonder de notificatie al direct te sturen niet.

Simpele versie die ik nu heb stuurt om 23:58 de juiste waarde maar om 7:58 niet
Test met alleen de gasprijs
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
triggers:
actions:
    data:
  - delay:
      hours: 8
      minutes: 0
    data:
Het lijkt me heel sterk dat hij ooit de 30 minuten doet. De tijd tussen het triggeren van de automation doordat 'binary_sensor.wcdeur' aan is en de check (condition) of 'binary_sensor.wcdeur' uit is, is milliseconde werk. Lijkt me heeeeel knap als je de deur zo snel open en dicht kan doen :+ Om iets werkbaars te maken zou je wel moeten definiëren hoeveel tijd "de deur direct weer dicht gaat" mag kosten. Persoonlijk zou ik de delay weghalen en een timer helper maken.

Voor de gaskosten moet je dus niet direct de notificatie sturen maar het opslaan in een variable:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
triggers:
actions:
  - variables:
      gas_cost: "{{states('sensor.gas_costs') }}"
  - wait_for_trigger:
        at: "08:00:00"
    data:

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:26:
[...]

Mushroom Cards zijn custom, niet native. Ik ben zelf al een tijd terug overgestapt op de Tile cards die Home Assistant native zijn. Toevallig ook ontwikkeld door degene die Mushroom Cards gemaakt heeft.

Nu heb ik zelf al meer dan een jaar geen Mushroom Cards gebruikt, dus geen idee of die zwaarder zijn om te laden. Mijn Dashboards zijn grotendeels Tile cards. De camerafeed is een picture-entity card.
snap ik, heb al test die items nu als Tile cards gemaakt. Maar als die display alleen lekker werkt met native kaarten en dit soort tekortkomingen, dan ga ik sparen voor een touchscreen en een raspberry Pi5 of zo. Voor dit geld mag je toch verwachten dat je een vlot werkend display krijgt?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Borromini Kan je eens het hele stuk plaatsen?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@tomahowk Je weet van wie de telefoon is dus je kan van die persoon gewoon checken in de automation of deze persoon thuis is.

Persoonlijk heb ik weinig issues met presence via de HA companion app maar dat is op Android. Van iOS hoor ik soms wat meer issues dat Apple de boel de kop in drukt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bubble card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
        styles: |-
          ha-card {
          }
          // Dit moet JS zijn (!)
            }
            }
          else {
            }

Ik heb me hiervoor geînspireerd op deze (eenvoudigere) code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                entity: counter.sheetchangecounter
                show_name: true
                show_last_changed: false
                show_attribute: false
                attribute: icon
                name: 'Nights '
                icon: mdi:bed
                styles: >-
                  ha-card {
                  }

${card.querySelector('.bubble-name').innerText =
                  hass.states['counter.sheetchangecounter'].state + ' nights' }

${card.querySelector('.bubble-state').innerText = 'since last
                  sheets change' }

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 07-12-2025 16:19 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Borromini Onder styles moet alles CSS zijn. En om JS te kunnen doen gebruik je ${ }. Dus ook je if-elif-else moet dus tussen die markeringen. Denk dus iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
        styles: |-
          ha-card {
          }
          // Dit moet JS zijn (!)
          ${if ( hass.states['sensor.teller_lichten'].state === '0' ) {
              card.querySelector('.bubble-state').innerText = 'Alle lichten uit'
            }
              card.querySelector('.bubble-state').innerText = hass.states['sensor.teller_lichten'].state + ' licht aan'
            }
            else {
              card.querySelector('.bubble-state').innerText = hass.states['sensor.teller_lichten'].state + ' lichten aan'
            }
          }

Ik weet alleen niet of het multi line leuk vind...

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Zijn er hier mensen met een ZBT-2? Bij mij werken de leds niet met de Thread firmware.

Bij de zigbee firmware werken de leds wel.

En ik kan de github repo niet vinden om te kijken of dit een known issue is 8)7

• TheFes
WoBBeL schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:21:
Zijn er hier mensen met een ZBT-2? Bij mij werken de leds niet met de Thread firmware.

Bij de zigbee firmware werken de leds wel.

En ik kan de github repo niet vinden om te kijken of dit een known issue is 8)7
Het led in de ZBT-2 kun je alleen bedienen in combinatie met ZHA.

Pagina: 1 ... 356 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.