@Btje Wat je WP doorgeeft hangt van je WP en integratie af. Dus de device page van de WP is een goed begin om eens te kijken welke entities je hebt.
Daar vind ik geen items over power en temperatuur een graad hoger of lager. Ik heb er wel de items gehaald die de temperatuur aangeven.Septillion schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:22:
@Btje Wat je WP doorgeeft hangt van je WP en integratie af. Dus de device page van de WP is een goed begin om eens te kijken welke entities je hebt.
Xiaomi 13T Pro
Ik heb wat Shelly's (plus 1pm gen3) gekocht om wat extra monitoring toe te voegen. Maar ik krijg het niet aan de praat. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe? Stopcontact heeft spanning nadat ik de Shelly heb aangesloten, maar de Shelly zelf niet (geen lampje, geen wifi, geen bluetooth). Heb er al een ander aangehangen maar dat geeft hetzelfde resultaat.
2 draadjes welke naar boven lopen gaan naar het stopcontact, die andere 2 komen vanuit mijn meterkast.
/f/image/lSWD1LEd8dkRSsj7UPAStpAo.png?f=fotoalbum_large)
2 draadjes welke naar boven lopen gaan naar het stopcontact, die andere 2 komen vanuit mijn meterkast.
/f/image/lSWD1LEd8dkRSsj7UPAStpAo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 24-11-2025 22:15 ]
Op de Shelly zelf niet? Er zal toch spanning staan op de L en N daar rechts op die Shelly? Hij haalt z’n power toch niet uit de lucht?Jay-v schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:13:
Ik heb wat Shelly's (plus 1pm gen3) gekocht om wat extra monitoring toe te voegen. Maar ik krijg het niet aan de praat. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe? Stopcontact heeft spanning nadat ik de Shelly heb aangesloten, maar de Shelly zelf niet (geen lampje, geen wifi, geen bluetooth).
En je weet hoe je contact maakt met een nieuwe Shelly? Eerst wordt die Access Point waar je met je telefoon (of zo) op inlogt. Je verbind dus niet met de WiFi thuis maar met het eigen WiFi punt van de Shelly. Heb je dat gedaan?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat is het probleem nou net. Hij lijkt niet in AP mode te gaan. Kan geen wifi vinden en ook geen Bluetooth. Ook het ledje op de shelly gaat niet aan. Er moet spanning op staan want mijn stopcontact doe het immers welHippe Lip schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:55:
[...]
Op de Shelly zelf niet? Er zal toch spanning staan op de L en N daar rechts op die Shelly? Hij haalt z’n power toch niet uit de lucht?
En je weet hoe je contact maakt met een nieuwe Shelly? Eerst wordt die Access Point waar je met je telefoon (of zo) op inlogt. Je verbind dus niet met de WiFi thuis maar met het eigen WiFi punt van de Shelly. Heb je dat gedaan?
Jay-v schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:06:
[...]
Dat is het probleem nou net. Hij lijkt niet in AP mode te gaan. Kan geen wifi vinden en ook geen Bluetooth. Ook het ledje op de shelly gaat niet aan. Er moet spanning op staan want mijn stopcontact doe het immers wel
commentator schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:31:
heb je al eens alleen bruin + blauw op die shelly aangesloten, dus zonder stopcontact erachter?
@Jay-v Heeft de rechter bruine draad ook spanning?
Zijn er nog mensen bij wie de Waze Travel integratie niet meer werkt? Ik heb er verschillende en deze ochtend stel ik vast dat geen enkele werkt. Een nieuwe toevoegen lukt ook niet. Los daarvan werkt de app Waze wel naar behoren. Ik vermoed dus dat het probleem niet bij Waze ligt, en aangezien gisteren alles bij mij nog foutloos werkte, en nu ook, behalve de Waze integraties, ben ik op zoek…
Ja, Waze heeft blijkbaar hun API veranderd. Staat al een issue voor uit.Brynnie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:22:
Zijn er nog mensen bij wie de Waze Travel integratie niet meer werkt? Ik heb er verschillende en deze ochtend stel ik vast dat geen enkele werkt. Een nieuwe toevoegen lukt ook niet. Los daarvan werkt de app Waze wel naar behoren. Ik vermoed dus dat het probleem niet bij Waze ligt, en aangezien gisteren alles bij mij nog foutloos werkte, en nu ook, behalve de Waze integraties, ben ik op zoek…
En wat meet je dan direct op de schroefjes van de Shelly?Jay-v schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:13:
Ik heb wat Shelly's (plus 1pm gen3) gekocht om wat extra monitoring toe te voegen. Maar ik krijg het niet aan de praat. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe? Stopcontact heeft spanning nadat ik de Shelly heb aangesloten, maar de Shelly zelf niet (geen lampje, geen wifi, geen bluetooth). Heb er al een ander aangehangen maar dat geeft hetzelfde resultaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb een switchbot plug gekocht die matter ondersteund. Dit is het eerste matter apparaat wat ik heb. Ik heb de matter add on server gedownload. Nu wil ik connecten, maar de plug wordt niet gevonden. Het licht knippert wel. Heb ik een niet werkende plug ontvangen of heb ik ook nog een connector nodig voor matter?
Is het een Matter over wifi of Matter over Thread apparaat? Of doet die potentieel zelfs alleen Matter via de bridge/hub? Want volgens mij gebruikt Switch ot altijd Bluetooth en heb je in de basis een Switchbot bridge/hub nodig om het ding over IP/je netwerk te bereiken.0xygen500 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:36:
Ik heb een switchbot plug gekocht die matter ondersteund. Dit is het eerste matter apparaat wat ik heb. Ik heb de matter add on server gedownload. Nu wil ik connecten, maar de plug wordt niet gevonden. Het licht knippert wel. Heb ik een niet werkende plug ontvangen of heb ik ook nog een connector nodig voor matter?
Als het Matter over wifi is dan zou het lijkt mij moeten werken? Als het Matter over Thread is heb je een Thread Border Router (TBR) nodig. Die kun je zelf bouwen (met een voor Thread geschikte ontvanger + OpenTBR), maar mogelijk heb je er al een (Apple TV, HomePod, Google TV Streamer, ... hebben er een ingebakken bv).
Ik zit mezelf al 2 dagen gek te zoeken hoe ik een heading in een grid kan voorzien van een andere achtergrond. Ik heb card_mod al geinstalleerd maar niets lijkt te werken.
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| type: heading heading: Badkamer heading_style: title icon: mdi:shower badges: - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_temperatuur color: light-green - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_luchtvochtigheid color: light-blue - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.athom_presence_sensor_v3_ae0cb4_occupancy color: state tap_action: action: more-info icon: mdi:motion |
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hmm lijkt mij gewoon via wifi, onderstaande staat op de paginaRobertMe schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:54:
[...]
Is het een Matter over wifi of Matter over Thread apparaat? Of doet die potentieel zelfs alleen Matter via de bridge/hub? Want volgens mij gebruikt Switch ot altijd Bluetooth en heb je in de basis een Switchbot bridge/hub nodig om het ding over IP/je netwerk te bereiken.
Als het Matter over wifi is dan zou het lijkt mij moeten werken? Als het Matter over Thread is heb je een Thread Border Router (TBR) nodig. Die kun je zelf bouwen (met een voor Thread geschikte ontvanger + OpenTBR), maar mogelijk heb je er al een (Apple TV, HomePod, Google TV Streamer, ... hebben er een ingebakken bv).
Matter-compatibele stekker: De SwitchBot Plug Mini ondersteunt Matter via Wi-Fi en kan rechtstreeks worden toegevoegd aan de Woning-app of Home Assistant voor eenvoudige bediening.
Ik wil graag voor een gebruiker alleen een speciaal dashboard tonen en de toegang tot het overzicht (overview) volledig blokkeren. Nu ben ik daar gisteren een tijd mee bezig geweest, maar heb het idee dat het niet helemaal werkt.
Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt en een nieuw dashboard. De betreffende gebruiker krijgt op de pc het betreffende dashboard te zien (al weet ik nu niet meer hoe ik dat gedaan heb). Het overzicht is alleen nog bereikbaar door de link direct in te typen in de adresbalk.
Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. Hoe kom ik van dat overzicht af? (En waarom is dat sowieso niet een pagina die alleen via instellingen bereikbaar is?)
Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt en een nieuw dashboard. De betreffende gebruiker krijgt op de pc het betreffende dashboard te zien (al weet ik nu niet meer hoe ik dat gedaan heb). Het overzicht is alleen nog bereikbaar door de link direct in te typen in de adresbalk.
Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. Hoe kom ik van dat overzicht af? (En waarom is dat sowieso niet een pagina die alleen via instellingen bereikbaar is?)
Dit is zo te zien het actuele issuetjanssen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:26:
[...]
Ja, Waze heeft blijkbaar hun API veranderd. Staat al een issue voor uit.
https://github.com/eifinger/pywaze/issues/48
Ik heb er ook last van helaas, hopelijk snel een fix!
Volgens mij zou het zo moeten lukken:Toppe schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:07:
Ik zit mezelf al 2 dagen gek te zoeken hoe ik een heading in een grid kan voorzien van een andere achtergrond. Ik heb card_mod al geinstalleerd maar niets lijkt te werken.
Iemand enig idee?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 type: heading heading: Badkamer heading_style: title icon: mdi:shower badges: - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_temperatuur color: light-green - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_luchtvochtigheid color: light-blue - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.athom_presence_sensor_v3_ae0cb4_occupancy color: state tap_action: action: more-info icon: mdi:motion
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| type: custom:stack-in-card card_mod: style: | ha-card { background: url('/local/pad/naar/jou/image.png'); background-size: cover; background-position: center; border-radius: 20px; padding: 12px; } cards: - type: heading heading: Badkamer heading_style: title icon: mdi:shower badges: - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_temperatuur color: light-green - type: entity show_state: true show_icon: true entity: sensor.klimaatsensor_badkamer_luchtvochtigheid color: light-blue - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.athom_presence_sensor_v3_ae0cb4_occupancy color: state icon: mdi:motion tap_action: action: more-info |
Nodig:
stack-in-card (HACS)
card-mod (HACS)
Inloggen in de app met die gebruiker en het default dashboard toewijzen. Dan opent de app met dat default dashboard.BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:39:
Ik wil graag voor een gebruiker alleen een speciaal dashboard tonen en de toegang tot het overzicht (overview) volledig blokkeren. Nu ben ik daar gisteren een tijd mee bezig geweest, maar heb het idee dat het niet helemaal werkt.
(klik op je gebruikersicoon/profiel linksonder, scroll naar beneden en kies dashboard)
Helaas is de instelling per device/browser/app, dus als gebruiker meerdere devices heeft, moet je dit meerdere keren doen.
Gebruikers en groepenbeheer is in Development heb ik begrepen. Nu HA volwassener wordt, is security wel een dingetje aan het worden inderdaad.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 25-11-2025 09:38 ]
Wat bedoel je precies met het overzicht in "Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. "BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:39:
Je kunt dashboards admin only maken, maar dat kan niet met het default dashboard. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het dashboard voor deze gebruiker juist het default dashboard te maken, en je algemene dashboard admin only.
Ja, het heeft spanning. De blauwe draden nu met een wago verbonden en nu werkt het allemaal weldenneappel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 05:26:
@Jay-v Heeft de rechter bruine draad ook spanning?
@Brynnie @belly89 Issue is al opgelost. Je kunt de volgende update afwachten, of bestand homeassistant/components/waze_travel_time/manifest.json editen in je core container (zoals beschreven in het PR). Bij mij werkt ie weer....belly89 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:56:
[...]
Dit is zo te zien het actuele issue
https://github.com/eifinger/pywaze/issues/48
Ik heb er ook last van helaas, hopelijk snel een fix!
Ik draai hem nu als custom component. Morgen kan die weer weg, dan zal de fix in de beta zitten.tjanssen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:52:
[...]
@Brynnie @belly89 Issue is al opgelost. Je kunt de volgende update afwachten, of bestand homeassistant/components/waze_travel_time/manifest.json editen in je core container (zoals beschreven in het PR). Bij mij werkt ie weer....
Ik bedoel het bovenste item in het linker menu van HA, in het Nederlands heet dat het "Overzicht" in het Engels staat er "Overview". Dat lijkt op een dashboard maar hier staan alle gevonden apparaten en scenes in. Dus ook de schakelaars waar ik niet wil dat mensen mee gaan rommelen, zoals de Tapo schakelaar van de server welke ik alleen gebruik om verbruik te meten, maar die ook kan schakelen.TheFes schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:40:
[...]
Wat bedoel je precies met het overzicht in "Maar wanneer ik de android app installeer en inlog met die gebruiker, laat hij gewoon het overzicht zien wanneer ik de app sluit en open. "
Je kunt dashboards admin only maken, maar dat kan niet met het default dashboard. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het dashboard voor deze gebruiker juist het default dashboard te maken, en je algemene dashboard admin only.
Je kunt die pagina helaas niet Admin-only maken, dat zou al iets oplossen.
Edit, ik zie nu dat deze pagina inderdaad het default dashboard is.
"The default dashboard, Overview, cannot be edited from the UI. You can hide it by setting another dashboard as default."
Maar dat verstoppen lukt dus niet heel erg. Ik ga eens kijken via de app of dat lukt.
[ Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 25-11-2025 13:54 ]
Je kunt de controle overnemen op dat Overview dashboard, en dan kun je hem wel bewerken.BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:52:
[...]
Ik bedoel het bovenste item in het linker menu van HA, in het Nederlands heet dat het "Overzicht" in het Engels staat er "Overview". Dat lijkt op een dashboard maar hier staan alle gevonden apparaten en scenes in. Dus ook de schakelaars waar ik niet wil dat mensen mee gaan rommelen, zoals de Tapo schakelaar van de server welke ik alleen gebruik om verbruik te meten, maar die ook kan schakelen.
Je kunt die pagina helaas niet Admin-only maken, dat zou al iets oplossen.
Edit, ik zie nu dat deze pagina inderdaad het default dashboard is.
"The default dashboard, Overview, cannot be edited from the UI. You can hide it by setting another dashboard as default."
Maar dat verstoppen lukt dus niet heel erg. Ik ga eens kijken via de app of dat lukt.
Ik zie het, dan kan ik daar een basic of zelfs leeg dashboard van maken. Alleen zie ik dan niet meer automatisch welke devices HA heeft gevonden. Dat wordt dan zoeken bij devices in de settings. Maar dat komt als het goed is niet vaak voor.TheFes schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:55:
[...]
Je kunt de controle overnemen op dat Overview dashboard, en dan kun je hem wel bewerken.
Als je een nieuw dashboard aanmaakt, dan heb je daar weer je automatisch gecreëerde dashboard zoals je had. Die kun je dan admin only maken.BounceMeister schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:06:
[...]
Ik zie het, dan kan ik daar een basic of zelfs leeg dashboard van maken. Alleen zie ik dan niet meer automatisch welke devices HA heeft gevonden. Dat wordt dan zoeken bij devices in de settings. Maar dat komt als het goed is niet vaak voor.
[ Voor 24% gewijzigd door TheFes op 25-11-2025 14:14 ]
Uit de handleiding van Shelly:Jay-v schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet je zeker dat de Shelly 1 correct is aangesloten, maar is z’n WiFi SSID toch niet
zichtbaar, of wil je de Shelly 1 met een ander WiFi netwerk verbinden, dan dien je de Shelly 1
te resetten.
Schakel hiervoor de stroom uit, en daarna weer aan, en klik binnen 1 minuut na inschakelen
stroom 5x met de op SW aangesloten schakelaar (of 5x heen en weer met een wip schakelaar.)
Je hoort daarna het relais schakelen, en de Shelly 1 staat (weer) in AP modus. Is het SSID van
de Shelly nog steeds niet zichtbaar dan herhalen, of anders contact opnemen met de helpdesk
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Even hier op terug komend, want ik heb mijn database gered.Septillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:34:
@Maeslant Je kan ook eens de DB extracten op je computer en met een externe tool zoals DB Browser for SQLite daar checks draaien. Maar toen het mij gebeurde bleek ook de DB in de backup dus corrupt maar nog niet gezien door HA.
Tip1, zorg voor een backup (ik heb tot 1 week terug, maar het lijkt er op dat de fout even verborgen blijft).
Mijn oplossing is als volgt geweest;
Ik heb een Ubuntu versie op een stick gezet waar ik ruimte op had. De corrupte database gekopierd naar deze stick, en SQLite geinstallerd.
Als volgt de commandos uitgevoerd en daarna werkt hij weer. (Tenminst al 1 week).
Run this command (on 1 line, don’t split it, the “|” is correct) and then WAIT and in my case, ignore the error messages you see (important I’ll explain why this threw me off)
sqlite3 ./home-assistant_v2.db “.recover” | sqlite3 ./home-assistant_v2.db.fix
Where ./home-assistant_v2.db is your corrupted DB and ./home-assistant_v2.db.fix
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.