Interessant! Is er iets van hun reeks dat je specifiek zou aanraden?MXMan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:18:
@dotcom87 Gledopto op AliExpress werken heel goed en zijn spotgoedkoop! Die kan je makkelijk inkorten en werken perfect met Philips Hue of rechtstreeks met HA.
Je hebt dan nodig:
1) Zigbee Led driver
2) Ledstrip
3) Voeding
Ik heb mijn RFLink kunnen koppelen aan HA, maar elke keer dat HA opnieuw is gestart, kent hij de devices niet meer (*). Dan moet ik eerst de KAKU afstandsbediening opzoeken, die een keer gebruiken en dan kent hij hem weer.
In Domoticz onthield hij de codes gewoon, hoe krijg ik dat in HA voor elkaar?
(*) Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de rflink integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
Wat ik nu in configuration.yaml erbij heb gezet werkt niet voor het onthouden ervan:
(*) Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de rflink integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
Wat ik nu in configuration.yaml erbij heb gezet werkt niet voor het onthouden ervan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| # RFLINK configuration.yaml entry rflink: port: /dev/ttyACM0 light: - platform: rflink automatic_add: true devices: newkaku_00e2c12a_1: name: voortuin_kerst type: Switchable newkaku_00e2c12a_2: name: kerstdorp type: Switchable kaku_00004d_16: name: ventilatie3 type: Switchable sensor: - platform: rflink automatic_add: true devices: cresta_4d02_temp: sensor_type: temperature name: woonkamer_temp cresta_4d02_hum: sensor_type: humidity name: woonkamer_humid |
[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 29-11-2025 14:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Kun je kaarten ook breder maken? Dus als ik nu een kaart toevoeg, dan heeft die een beetje een standaard breedte en lengte. Maar stel nou dat ik zo'n kaart een stuk breder wil hebben?
Als je bv een week wil weergeven in een overzichtje, dan kan dat relatief makkelijk, want dat zijn 7 dagen. Maar wil je dat voor een hele maand doen, dan zit je al met 30/31 dagen, dat is dan niet meer te lezen, maar wél als je de mogelijkheid hebt om zo'n ding breder te maken.
Kan dat?
Als je bv een week wil weergeven in een overzichtje, dan kan dat relatief makkelijk, want dat zijn 7 dagen. Maar wil je dat voor een hele maand doen, dan zit je al met 30/31 dagen, dat is dan niet meer te lezen, maar wél als je de mogelijkheid hebt om zo'n ding breder te maken.
Kan dat?
Och ja, je moet toch wat he.
Ik heb deze RGBCCT set met een 2A DC 24v voeding gekocht:dotcom87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:49:
[...]
Interessant! Is er iets van hun reeks dat je specifiek zou aanraden?
https://a.aliexpress.com/_EwQlcLI
https://a.aliexpress.com/_EGdBJzm
https://a.aliexpress.com/_EIiRkPm
In theorie heeft de ledstrip kabels aan beide kanten van de 5 meter haspel en kan je als een tweede voeding en controller koopt, een tweede ledstrip maken.
Ik gebruik een gelijkaardige setup onder mijn keukenkast al 5 jaar en heb nog nooit een probleem gehad.
Omdat alles netjez weggewerkt moest worden heb ik wel een inbouwvoeding gebruikt die rechtstreeks aan het net wordt aangesloten maar een barrel jack voeding is ook prima
![]() | ![]() | ![]() |
YouTube: Ridiculously Easy DIY Light Strips! (no soldering)
volgens mij hoef je helemaal niets op te nemen in je config.BounceMeister schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:58:
Ik heb mijn RFLink kunnen koppelen aan HA, maar elke keer dat HA opnieuw is gestart, kent hij de devices niet meer (*). Dan moet ik eerst de KAKU afstandsbediening opzoeken, die een keer gebruiken en dan kent hij hem weer.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27# RFLINK configuration.yaml entry rflink: port: /dev/ttyACM0 light: - platform: rflink automatic_add: true devices: newkaku_00e2c12a_1: name: voortuin_kerst type: Switchable newkaku_00e2c12a_2: name: kerstdorp type: Switchable kaku_00004d_16: name: ventilatie3 type: Switchable sensor: - platform: rflink automatic_add: true devices: cresta_4d02_temp: sensor_type: temperature name: woonkamer_temp cresta_4d02_hum: sensor_type: humidity name: woonkamer_humid
Zodra je rflink hebt toegevoegd zet je m even op nieuwe apparaten toestaan, druk je op die afstandsbediening. Dan kijk je even of ze erbij staan, en dan kun je nieuwe apparaten weer uitzetten. Daarna blijft ie het normaal gesproken onthouden, ok na een reboot
Zojuist een Amazon Echo dot binnen gekregen en probeer deze tevergeefs aan HA te koppelen met Alexa Devices integratie.
De integratie geeft de volgende melding: "instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: cannot_retrieve_data_with_error".
Waar kan ik dit naar herleiden, hoe begin ik aan troubleshoot?
Ik heb alle basis instructies gevolgd zoals het instellen van OTP op het Amazon account.
Edit: er komt een Alexa devices aanpassing komende editie daar wacht ik dan maar even op.
De integratie geeft de volgende melding: "instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: cannot_retrieve_data_with_error".
Waar kan ik dit naar herleiden, hoe begin ik aan troubleshoot?
Ik heb alle basis instructies gevolgd zoals het instellen van OTP op het Amazon account.
Edit: er komt een Alexa devices aanpassing komende editie daar wacht ik dan maar even op.
[ Voor 16% gewijzigd door Vuur Draak op 29-11-2025 13:11 ]
ik hoop dat er hier ook ha yellow experts rondlopen?
Inmiddels is de yellow vervangen door een x64 pc, dus bleef het resetten nog over van de yellow, how hard can it be....
nou behoorlijk dus, resetten gaat niet op een (voor mij) normale manier. uiteindelijk dmv een usb kabel en rpi boot ha er opnieuw opgezet. ik zie dan de map met de files op de yellow maar starten ho maar.
rood/groen branden een tijdje en later gaat groen uit en blijft de rode led aan.
Zijn er nog gouwe tips of kan hij zo met een boog in de kliko?
Inmiddels is de yellow vervangen door een x64 pc, dus bleef het resetten nog over van de yellow, how hard can it be....
nou behoorlijk dus, resetten gaat niet op een (voor mij) normale manier. uiteindelijk dmv een usb kabel en rpi boot ha er opnieuw opgezet. ik zie dan de map met de files op de yellow maar starten ho maar.
rood/groen branden een tijdje en later gaat groen uit en blijft de rode led aan.
Zijn er nog gouwe tips of kan hij zo met een boog in de kliko?
Na een reboot herkent hij ze dus niet meer. Ik vond er vele berichten over al sinds 2019 geloof ik. In Domoticz blijft het wel hangen, in HA dus niet. Ik heb een paar uur ermee zitten rommelen, geen idee wat er nu veranderd is, maar nu blijft het wel "hangen" met uiteindelijk deze tekst in de config:commentator schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:03:
[...]
volgens mij hoef je helemaal niets op te nemen in je config.
Zodra je rflink hebt toegevoegd zet je m even op nieuwe apparaten toestaan, druk je op die afstandsbediening. Dan kijk je even of ze erbij staan, en dan kun je nieuwe apparaten weer uitzetten. Daarna blijft ie het normaal gesproken onthouden, ok na een reboot
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| # RFLINK configuration.yaml entry rflink: #port: /dev/ttyACM0 port: "/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85436323531351C051D2-if00" light: - platform: rflink automatic_add: true devices: newkaku_00e2c12a_1: name: voortuin_kerst #type: Switchable newkaku_00e2c12a_2: name: kerstdorp #type: Switchable kaku_00004d_16: name: ventilatie3 #type: Switchable sensor: - platform: rflink automatic_add: true devices: cresta_4d02_temp: sensor_type: temperature name: woonkamer_temp cresta_4d02_hum: sensor_type: humidity name: woonkamer_humid logger: default: error logs: rflink: debug homeassistant.components.rflink: debug |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-11-2025 14:05 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Nevermind
Router opnieuw opstarten was de oplossing
Router opnieuw opstarten was de oplossing
[ Voor 90% gewijzigd door Rik. op 28-11-2025 23:22 ]
Ah begrijpend lezen is ook lastigTheFes schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:31:
[...]
Die zijn beide al in de moderne template syntax. Heb je dit uit die repair issue gekopieerd? Want die geeft juist wat het moet worden.
Overigens kun je beide voorbeelden gewoon als helper aanmaken, wan het is alleen een state template. Ik zou echter ook availablitiy toevoegen (kan ook in de GUI tegenwoordig) want op deze manier krijg je errors na het opstarten van HA.
Ik zit wat te proberen. Ik heb wat gezocht en de aanpassingsmogelijkheden van de apex-chard gevonden online. Daar wordt een voorbeeld gegeven voor het aantal uren dat er verwarmd is. Ik heb die yaml code misbruikt omdat ik wilde proberen hoe ik voor de afgelopen 7 dagen het aantal gereden km's per dag kan laten weergeven.
De code is dit:
Het werkt half. het staafdiagramoverzichtje wordt weliswaar gegenereerd, maar als ik hover over een van de staafjes, dan geeft ie me nog de verwarmingstijden uit het voorbeeld wat ik hiervoor misbruik. Ik zou verwachten dat bij het hoveren het aantal gereden km's van die dag getoond zou worden, maar dat is niet zo.
Ik snap niet waarom hij dat doet, want ik weet 0,0 van programmeren, dus ik vind het uit terwijl ik het probeer, maar voor zo ver ik kan zien heb ik geen andere sensoren er in staan dan degene die ik nodig heb, en toch komt ie met tijden ipv km's.
Hoe kan ik dit oplossen?
De code is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| type: custom:apexcharts-card apex_config: chart: height: 170px experimental: color_threshold: true graph_span: 7d span: end: month offset: "-1day" show: last_updated: true header: show: true show_states: false colorize_states: true title: Gereden KM's per dag voor de afgelopen 7 dagen yaxis: - min: 0 max: ~11 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 5 series: - entity: sensor.gereden_km_s_per_dag show: header_color_threshold: true extremas: false as_duration: day type: column name: Kilometers group_by: func: last duration: 1d color_threshold: - value: 1 color: dodgerblue - value: 3 color: darkcyan - value: 5 color: goldenrod - value: 7 color: orangered - value: 10 color: darkred |
Het werkt half. het staafdiagramoverzichtje wordt weliswaar gegenereerd, maar als ik hover over een van de staafjes, dan geeft ie me nog de verwarmingstijden uit het voorbeeld wat ik hiervoor misbruik. Ik zou verwachten dat bij het hoveren het aantal gereden km's van die dag getoond zou worden, maar dat is niet zo.
Ik snap niet waarom hij dat doet, want ik weet 0,0 van programmeren, dus ik vind het uit terwijl ik het probeer, maar voor zo ver ik kan zien heb ik geen andere sensoren er in staan dan degene die ik nodig heb, en toch komt ie met tijden ipv km's.
Hoe kan ik dit oplossen?
Och ja, je moet toch wat he.
Qua ledstrips ben ik wel fan van Auxmer strips. Degelijke strips, veel opties en CRI>95 beschikbaar. Laatste is voor mij wel een must als het niet alleen om een accent gaat (iig CRI>90).dotcom87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:36:
Hey allen,
Ik ben op zoek naar een led strip (liefst zigbee) voor achter het hoofdbord van het bed.
Requirements:
- lengte +- 2m
- mooie wittinten (gaat voornamelijk op warm wit staan)
- mogelijkheid om een zigbee knop te koppelen, zodat partnerlief de strip aan en uit kan doen met een knop. Kan ik de knop rechtstreeks verbinden met de led strip?
Gebruik je zigbee of WLED voor de koppeling met HA?Septillion schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:09:
[...]
Qua ledstrips ben ik wel fan van Auxmer strips. Degelijke strips, veel opties en CRI>95 beschikbaar. Laatste is voor mij wel een must als het niet alleen om een accent gaat (iig CRI>90).
@dotcom87 Hier hangen ze aan Wifi controllers met Tasmota of ESPHome.
Maar volgens mij zijn er nu wel prima Zigbee oplossingen.
ik kan inloggen op mijn home assistant , maar krijg dan een loading data screen wat gewoon blijft hangen.
Na wat opzoekingswerk had ik gelezen dat het kon te maken hebben met de recorder.
Nu, mijn home assistant draait op proxmox. Ik heb er ooit een tutorial van gevolg maar heb daar voor de rest 0 kennis van. Hoe kan ik vanuit proxmox mijn config.yaml openen en alles van de recorder er uit gooien ?
Na wat opzoekingswerk had ik gelezen dat het kon te maken hebben met de recorder.
Nu, mijn home assistant draait op proxmox. Ik heb er ooit een tutorial van gevolg maar heb daar voor de rest 0 kennis van. Hoe kan ik vanuit proxmox mijn config.yaml openen en alles van de recorder er uit gooien ?
Zou er iemand hier die de Buienradar integratie gebruikt eens willen kijken of de Forecast het doet? Bij mij doen de actuele waardes het prima, maar de Forecast is al sinds donderdag niet meer geüpdate...
/f/image/hC1tAMbczJuWnrFNtww0jQCH.png?f=fotoalbum_large)
Of de request in yaml:
resulteert in:
/f/image/hC1tAMbczJuWnrFNtww0jQCH.png?f=fotoalbum_large)
Of de request in yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
| action: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.buienradar data: type: daily |
resulteert in:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| weather.buienradar: forecast: - datetime: "2025-11-27T00:00:00+01:00" condition: pouring precipitation_probability: 90 wind_bearing: 180 temperature: 8 templow: 1 wind_speed: 20.38 precipitation: 1 - datetime: "2025-11-28T00:00:00+01:00" condition: pouring precipitation_probability: 70 wind_bearing: 225 temperature: 11 templow: 7 wind_speed: 12.96 precipitation: 2.5 ..... etc .... |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-11-2025 09:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
@Faece Gebeurd dit vanaf meerdere devices en browsers? Zou namelijk zelf eerder cache ofzo verdenken dan de recorder.
Je hebt 0 manieren ingesteld om bij je config te komen? Dan zou je nog via de VM console in Proxmox erbij moeten kunnen. Zou je eens de db gewoon kunnen hernoemen. Kan je hem later weer terug hernoemen als dat het niet was.
Commando's
Je hebt 0 manieren ingesteld om bij je config te komen? Dan zou je nog via de VM console in Proxmox erbij moeten kunnen. Zou je eens de db gewoon kunnen hernoemen. Kan je hem later weer terug hernoemen als dat het niet was.
Commando's
code:
1
2
3
4
5
6
| core stop login cd /mnt/data/supervisor/homeassistant mv home-assistant_v2.db home-assistant_v2.db.weg login core start |
Hier staat het ook nog op donderdag. Ligt dus niet aan jouw eigen setup maar Buienradar.michaelvo schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:48:
Zou er iemand hier die de Buienradar integratie gebruikt eens willen kijken of de Forecast het doet? Bij mij doen de actuele waardes het prima, maar de Forecast is al sinds donderdag niet meer geüpdate...
[Afbeelding]
Of de request in yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 action: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.buienradar data: type: daily
resulteert in:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 weather.buienradar: forecast: - datetime: "2025-11-27T00:00:00+01:00" condition: pouring precipitation_probability: 90 wind_bearing: 180 temperature: 8 templow: 1 wind_speed: 20.38 precipitation: 1 - datetime: "2025-11-28T00:00:00+01:00" condition: pouring precipitation_probability: 70 wind_bearing: 225 temperature: 11 templow: 7 wind_speed: 12.96 precipitation: 2.5 ..... etc ....
Dich bis echt unne foëzen haas
De website wordt ook niet geupdate, daar is nu net pas een kolom voor de dinsdag bijgekomen, dus het probleem zit bij de bron:michaelvo schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:48:
[Afbeelding]
Of de request in yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 action: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.buienradar data: type: daily
resulteert in:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 weather.buienradar: forecast: - datetime: "2025-11-27T00:00:00+01:00" condition: pouring precipitation_probability: 90 wind_bearing: 180 temperature: 8 templow: 1 wind_speed: 20.38 precipitation: 1 - datetime: "2025-11-28T00:00:00+01:00" condition: pouring precipitation_probability: 70 wind_bearing: 225 temperature: 11 templow: 7 wind_speed: 12.96 precipitation: 2.5 ..... etc ....
https://www.buienradar.nl...ngen/5-daagse-verwachting
ik heb het op mijn gsm en op mijn pc ...Septillion schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:07:
@Faece Gebeurd dit vanaf meerdere devices en browsers? Zou namelijk zelf eerder cache ofzo verdenken dan de recorder.
Commando's
code:
1 2 3 4 5 6 core stop login cd /mnt/data/supervisor/homeassistant mv home-assistant_v2.db home-assistant_v2.db.weg login core start
http://homeassistant.local:8123/ui-lovelace-minimalist blijft me nog steeds "loading data " geven
Welke controllers heb je dan juist? Merk/typeSeptillion schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:33:
ff een vraagje voor wat ervaringen. Ik heb momenteel een D1 mini pro draaien waarin de data van mijn P1 over wordt gezet naar MQTT in HASS.
Nu is die regelmatig aan het rebooten en wil deze gaan vervangen. Ik heb een Raspberry pi 3+ nog draaien (later erbij is gekomen voor KAMSTUP warmte meter).
Nu wil ik dus een script draaien op de Pi die de data van de P1 omzet naar MQTT.
Ik vroeg me af of er misschien tips zijn welke scripts stabiel draaien. Ik vind er meerdere op github maar waar kan je beter advies vragen dan hier
.
Nu is die regelmatig aan het rebooten en wil deze gaan vervangen. Ik heb een Raspberry pi 3+ nog draaien (later erbij is gekomen voor KAMSTUP warmte meter).
Nu wil ik dus een script draaien op de Pi die de data van de P1 omzet naar MQTT.
Ik vroeg me af of er misschien tips zijn welke scripts stabiel draaien. Ik vind er meerdere op github maar waar kan je beter advies vragen dan hier
Ik heb een SLZB-MR2 coördinator waar ik Z2M mee draai. Nu reset ik mijn Asus router 2x per week en dan herstart Z2M niet meer. Krijg dan een error:
03:01:20] INFO: Preparing to start...
[03:01:20] INFO: Socat not enabled
[03:01:20] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2025-10-14 03:01:21] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2025-10-14 03:01:21] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 2.6.2 (commit #unknown)
[2025-10-14 03:01:21] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (6.1.5)
[2025-10-14 03:01:21] info: zh:zstack:znp: Opening TCP socket with 192.168.50.205:7638
[2025-10-14 03:01:23] error: zh:zstack:znp: Socket error Error: connect EHOSTUNREACH 192.168.50.205:7638
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Failed to start zigbee-herdsman
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.i...tart_crashes-runtime.html for possible solutions
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Exiting...
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Error: Error while opening socket
at Socket.<anonymous> (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@6.1.5/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:160:24)
at Socket.emit (node:events:530:35)
at emitErrorNT (node:internal/streams/destroy:170:8)
at emitErrorCloseNT (node:internal/streams/destroy:129:3)
at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:90:21)
[2025-10-14 03:01:23] info: zh:zstack:znp: Port closed
Weet iemand hier een oplossing voor? De SLZB heeft een vast ip adres.
Bij mijn vorige Sonoff dongle had ik dit probleem niet.
03:01:20] INFO: Preparing to start...
[03:01:20] INFO: Socat not enabled
[03:01:20] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2025-10-14 03:01:21] info: z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2025-10-14 03:01:21] info: z2m: Starting Zigbee2MQTT version 2.6.2 (commit #unknown)
[2025-10-14 03:01:21] info: z2m: Starting zigbee-herdsman (6.1.5)
[2025-10-14 03:01:21] info: zh:zstack:znp: Opening TCP socket with 192.168.50.205:7638
[2025-10-14 03:01:23] error: zh:zstack:znp: Socket error Error: connect EHOSTUNREACH 192.168.50.205:7638
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Failed to start zigbee-herdsman
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.i...tart_crashes-runtime.html for possible solutions
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Exiting...
[2025-10-14 03:01:23] error: z2m: Error: Error while opening socket
at Socket.<anonymous> (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@6.1.5/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:160:24)
at Socket.emit (node:events:530:35)
at emitErrorNT (node:internal/streams/destroy:170:8)
at emitErrorCloseNT (node:internal/streams/destroy:129:3)
at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:90:21)
[2025-10-14 03:01:23] info: zh:zstack:znp: Port closed
Weet iemand hier een oplossing voor? De SLZB heeft een vast ip adres.
Bij mijn vorige Sonoff dongle had ik dit probleem niet.
De log zegt het al "without watchdog". Voeg de optie Z2M_WATCHDOG=default toe aan de environment. Als je docker draait dan kun je onderstaande wellicht een beetje als voorbeeld gebruiken:
Die watchdog zorgt ervoor dat Z2M in oplopende intervallen probeert opnieuw op te starten als deze om wat voor reden crasht (bijvoorbeeld vanwege het wegvallen van de netwerkverbinding met de coördinator).
Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.i...allation/15_watchdog.html
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| services: # Zigbee2MQTT_Thuis zigbee2mqtt: container_name: z2m-thuis image: koenkk/zigbee2mqtt network_mode: bridge restart: unless-stopped volumes: - /volume2/docker/Z2M_Thuis/data:/app/data - /run/udev:/run/udev:ro ports: # Frontend port - 8081:8080 environment: - TZ=Europe/Amsterdam - Z2M_WATCHDOG=default |
Die watchdog zorgt ervoor dat Z2M in oplopende intervallen probeert opnieuw op te starten als deze om wat voor reden crasht (bijvoorbeeld vanwege het wegvallen van de netwerkverbinding met de coördinator).
[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 30-11-2025 14:31 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik probeer DuckDNS aan de praat te krijgen, maar na uren googlen, youtube en ChatGPT weet ik het ook niet meer. Blijft telkens maar dezelfde foutmelding krijgen:
ERROR: deploy_challenge hook returned with non-zero exit code
Wat ik heb (gedaan):
• Domein aangemaakt op DuckDNS
• Ik heb de token (gekopieerd naar kladblok, geen spaties aanwezig
En dan in het log:
Mijn provide is Odido met een Zyxel EX5601-T1 modem. Port forwarding settings:
SIP ALG staat uit
Ik weet dat 8123 niet nodig is, en potentieel gevaarlijk, maar daar werkt het wel op, kan van buitenaf wel benaderen, dus forwarding (op die poort)werkt.
Wat ik heb (gedaan):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| domains: - xxxx.duckdns.org token: xxxxx-xxxxx aliases: [] lets_encrypt: accept_terms: true algo: secp384r1 certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem seconds: 300 |
En dan in het log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| # INFO: Using main config file /data/workdir/config + Account already registered! [15:06:23] INFO: Starting DuckDNS... [15:06:23] INFO: Renew certificate for domains: xxx.duckdns.org and aliases: # INFO: Using main config file /data/workdir/config Processing xxx.duckdns.org + Signing domains... + Generating private key... + Generating signing request... + Requesting new certificate order from CA... + Received 1 authorizations URLs from the CA + Handling authorization for xxx.duckdns.org + 1 pending challenge(s) + Processing each challenge individually... Processing domain: xxx.duckdns.org Terminated ERROR: deploy_challenge hook returned with non-zero exit code |
Mijn provide is Odido met een Zyxel EX5601-T1 modem. Port forwarding settings:
| Servicenaam | WAN-interface | Server IP-adres/td] | Start/eind poort | Vertaling start/eindpoort | Protocol |
| HA_HTTP | ETH_Internet | 192.168.1.221 | 80 | 80 | TCP |
| HA_HTTPS | ETH_Internet | 192.168.1.221 | 443 | 443 | TCP |
| HA | ETH_Internet | 192.168.1.221 | 8123 | 8123 | TCP |
Ik weet dat 8123 niet nodig is, en potentieel gevaarlijk, maar daar werkt het wel op, kan van buitenaf wel benaderen, dus forwarding (op die poort)werkt.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 11:04 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
n.a.v. deze post en wat tips op deze post, kom ik op deze uit:sus schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:15:
Hi,
Iets met bomen en een bos; ik kom er domweg niet uit - mede omdat ik met nog weinig in domotica/huisautomatisering heb verdiept. Ik heb dus al wel naar modellen en uitvoeringen gezocht, maar weet vooral niet waar ik op moet letten als ik hem in de toekomst in een HA omgeving wil hangen. De aanschaf van een unit op zichzelf, dat gaat wel lukken.
Ik heb een thermostaat hangen van Nest, later Google. Ding is recent uit support gegaan, dus is het nu een "domme" thermostaat. Is keurig over gemailed en ze hebben er ook een als advies gegeven van Tado. Hier lees ik echter gemenge reacties over, dus heb ik nog geen actie op ondernomen.
Wat ik zoek is eenzelfde soort thermostaat als wat ik had, die ik mogelijk in de toekomst aan HA kan knopen. Dat is nu nog niet van toepassing, dat mag van mij nu nog via een app of bv via Google Home.
Ik heb als situatie:
Uit de muur komen 2 draden, daar zit beneden een unit op met display en bediening. Boven hangt aan de ketel een ander kastje, dat zat bij de Nest meegeleverd. Geen idee wat die doet, ik vermoed dat die de daadwerkelijke aansturing doet van de ketel? Het is 15 jaar geleden dat ik dat toen eens aangesloten heb en ik heb er daarna nooit meer naar om hoeven kijken. De ketel die er hang is nog ouder, maar werkt prima en is het volgens de installateur/onderhoud niet waard om nu te vervangen.
Iemand die mij een zetje kan geven of gewoon domweg kan zeggen "deze moet je kopen"?
uitvoering: Honeywell Lyric T6 (Zwart)
Geschikt voor Apple, Google en Amazon.
Ik heb nu een aan-uit ketel, heeft geen ondersteuning voor OpenTherm, maar beestje is 20+ jaar oud. Met een aankomende verbouwing wordt deze meegepakt naar iets moderners, maar dan heb ik met deze thermostaat nog steeds een goede, omdat deze ook OpenTherm ondersteuning heeft.
Dan: Loopt deze goed mee in HomeAssistant? Ik ben daar totaal nog niet in thuis, ook dat is iets waar ik met de tijd mee aan de slag wil, maar ik wil daar nu wel alvast rekening mee houden. Ik lees wel over een plugin ofzo - Honeywell Lyric - maar lees ook dat het daarmee niet allemaal wil lukken.
Ik heb nu dus nog 0,0 van HA draaien, dat zal het komende jaar ook zeker nog niet gaan gebeuren. Ik heb dus werkelijk 0,0 kennis hier verder van, maar wil geen miskoop hebben als ik daar met een jaar of 2 eens mee aan de slag ga.
[ Voor 4% gewijzigd door sus op 30-11-2025 15:51 ]
Ik heb even jullie hulp nodig met het volgende.
Ik wil binnen 1 automatisering alles regelen rond de verlichting.
Dat gaat voor een groot deel precies zoals ik wil via triggerid's die vervolgens bij choose options gebruikt worden.
Waar het nu misgaat is als ik een timer start als er niemand thuis is en deze klaar is en ik vervolgens binnen die choose even wil controleren of er op dat moment ook niemand meer thuis is of juist wel. Als ik alleen controleer op timer klaar gaat het goed. Op dit moment alleen nog een telegram bericht omdat ik dan als het goed is een bericht krijg. Wat doe ik hierin verkeerd:
Ik wil binnen 1 automatisering alles regelen rond de verlichting.
Dat gaat voor een groot deel precies zoals ik wil via triggerid's die vervolgens bij choose options gebruikt worden.
Waar het nu misgaat is als ik een timer start als er niemand thuis is en deze klaar is en ik vervolgens binnen die choose even wil controleren of er op dat moment ook niemand meer thuis is of juist wel. Als ik alleen controleer op timer klaar gaat het goed. Op dit moment alleen nog een telegram bericht omdat ik dan als het goed is een bericht krijg. Wat doe ik hierin verkeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| - conditions: - condition: trigger id: - timer_niemand_thuis_klaar - condition: state entity_id: group.iemand_thuis state: - home sequence: - action: notify.send_message metadata: {} data: message: timer na 5 min iemand weer thuis target: entity_id: notify.telegram_bot_nummer - conditions: - condition: trigger id: - timer_niemand_thuis_klaar - condition: state entity_id: group.iemand_thuis state: - Away sequence: - action: notify.send_message metadata: {} data: message: timer na 5 min nog steeds niemand thuis target: entity_id: notify.telegram_bot_nummer |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 11:04 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ik vind alleen niet de juiste voor rgb ledstrips met maar 3 aders. Ik heb de Zigbee CCT besteld maar zeker ben ik er niet mee.Septillion schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:33:
https://www.rouwette.com/
Afhankelijk van wat je precies van je thermostaat vereist / verwacht, is de Honeywell T6 een goede keuze.sus schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:41:
[...]
Dan: Loopt deze goed mee in HomeAssistant? Ik ben daar totaal nog niet in thuis, ook dat is iets waar ik met de tijd mee aan de slag wil, maar ik wil daar nu wel alvast rekening mee houden. Ik lees wel over een plugin ofzo - Honeywell Lyric - maar lees ook dat het daarmee niet allemaal wil lukken.
Ik heb nu dus nog 0,0 van HA draaien, dat zal het komende jaar ook zeker nog niet gaan gebeuren. Ik heb dus werkelijk 0,0 kennis hier verder van, maar wil geen miskoop hebben als ik daar met een jaar of 2 eens mee aan de slag ga.
(Ja, ik heb hem zelf ook).
Hij integreert goed met HA. Je kunt schema's in de T6 programmeren, maar dit zou je ook in HA kunnen doen.
De T6 is helaas alleen via de cloud beschikbaar (niet lokaal).
Je hebt een ketelmodule die je tussen de ketel en de thermostaat hangt en de thermostaat die je beneden hangt.
Ik kocht de mijne via MP gekocht en heb met wat YT-video's de installatie gedaan.Bij specifieke vragen over de T6, kun je me een DM sturen (om dit topic niet te vervuilen).
[ Voor 12% gewijzigd door CappieL op 01-12-2025 09:13 ]
Ik zou ook graag willen weten welke zigbee controller ik kan aansluiten op deze strip: https://nl.aliexpress.com/item/1005005645881199.htmlRouwette schreef op maandag 1 december 2025 @ 01:04:
[...]
Ik vind alleen niet de juiste voor rgb ledstrips met maar 3 aders. Ik heb de Zigbee CCT besteld maar zeker ben ik er niet mee.
De T6 heeft wel degelijk lokale support (via HomeKit). De code wordt op het beeldscherm getoond zodra je HomeKit in wilt gaan stellen.CappieL schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:56:
[...]
Afhankelijk van wat je precies van je thermostaat vereist / verwacht, is de Honeywell T6 een goede keuze.
(Ja, ik heb hem zelf ook).
Hij integreert goed met HA. Je kunt schema's in de T6 programmeren, maar dit zou je ook in HA kunnen doen.
De T6 is helaas alleen via de cloud beschikbaar (niet lokaal).
Je hebt een ketelmodule die je tussen de ketel en de thermostaat hangt en de thermostaat die je beneden hangt.
Ik kocht de mijne via MP gekocht en heb met wat YT-video's de installatie gedaan.[YouTube: Hoe installeer ik de Honeywell Home Lyric T6?]
Bij specifieke vragen over de T6, kun je me een DM sturen (om dit topic niet te vervuilen).
https://support.resideo.c...mekit-code?language=nl_NL
@sus Ik heb de T6 een stookseizoen in ons huis gebruikt (2 vloerverwarmingszones als hoofd(enige)verwarming; 1 zone boven, 1 zone beneden) en daar voldeed de T6 absoluut niet. Komt waarschijnlijk door de resolutie van 0.5 graden (terwijl je bij een traag systeem zoals vloerverwarming echt veel nauwkeuriger wilt werken om extreme overshoot te voorkomen).
Als je met radiatoren stookt dan is de T6 wellicht een prima keuze (hopelijk is de cloud service wel betrouwbaarder dan toen ik de T6 nog gebruikte), heb je een traag systeem zoals vloerverwarming (zeker in een dikke afwerkvloer), kijk dan elders. Geldt trouwens ook voor Tado en, in mindere mate, voor Netatmo (ik heb ze alle 1 seizoen of meer gehad in ons woonhuis en/of loods voor ik de knoop doorhakte en alles zelf ging regelen via Home Assistant).
Elke controller waarbij staat "CCT" of "WW/CW". Die hebben vrijwel altijd 3 aansluitpunten (1 voor de 24V voeding, 1 voor de geschakelde massa van WW en 1 voor de geschakelde massa van CW). Led strips werken in 99.9% van de gevallen namelijk in common source mode (dus delen de voeding en schakelen de massa om te dimmen).dotcom87 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:24:
[...]
Ik zou ook graag willen weten welke zigbee controller ik kan aansluiten op deze strip: https://nl.aliexpress.com/item/1005005645881199.html
Hoi Mensen,
Ik zie dat het hierboven ook al gaat over het purgen van data.
Anyway, ik draai nu een week of 3 HA. EEn schone installatie, en er staat praktisch gezien eigenlijk alleen het volgende in:
- Alle default integraties
- Backups staan aan
- Slimme meter data(afkomstig vanuit MQTT, gevoed door Domoticz)
- Solaredge integratie
- HACS voor Zendure integratie
- De Zendure thuisbatterij(de reden voor het in gebruik nemen van HA) ingegratie
- Day ahead optimizer (staat inmiddels uit)
- File Editor
- Ssh
- System monitor voor diskruimte
- Wat dingen die niet echt actief zijn, maar wel gediscovered zijn via MQTT
Vorige week kwam ik erachter dat mijn disk vol zat. Er konden geen backups meer gemaakt worden.
Ik heb toen de backup verwijderd, en allerhande purges uitgevoerd waarvan ik eigenlijk geen idee heb wat ik nu aan het doen was. Dat purgen leek in eerste instantie niet te werken, maar de volgende morgen waren er ineens weer zeeën van diskruimte.
:strip_exif()/f/image/NmgPRyYk3ZlOqDKAad7XeTQf.png?f=user_large)
Zie hierboven, over enkele dagen zit de disk weer vol, en dat lijkt me niet ok.
Ik heb gezien dat je kan laten purgen via b.v. configuration.yaml, dat regelen is op zich geen probleem.
Maar nu de vraag, is dit normaal? Het kan toch niet zo zijn dat een redelijk schone HA inrichting zonder dat je gaat lopen editen in configuratiefiles maar een maand levend blijft?
Ik heb domoticz draaien, en daar staan duizenden sensors in, en die loopt al minstens 10 jaar zonder dit soort rariteiten.
Bedankt!
Ik zie dat het hierboven ook al gaat over het purgen van data.
Anyway, ik draai nu een week of 3 HA. EEn schone installatie, en er staat praktisch gezien eigenlijk alleen het volgende in:
- Alle default integraties
- Backups staan aan
- Slimme meter data(afkomstig vanuit MQTT, gevoed door Domoticz)
- Solaredge integratie
- HACS voor Zendure integratie
- De Zendure thuisbatterij(de reden voor het in gebruik nemen van HA) ingegratie
- Day ahead optimizer (staat inmiddels uit)
- File Editor
- Ssh
- System monitor voor diskruimte
- Wat dingen die niet echt actief zijn, maar wel gediscovered zijn via MQTT
Vorige week kwam ik erachter dat mijn disk vol zat. Er konden geen backups meer gemaakt worden.
Ik heb toen de backup verwijderd, en allerhande purges uitgevoerd waarvan ik eigenlijk geen idee heb wat ik nu aan het doen was. Dat purgen leek in eerste instantie niet te werken, maar de volgende morgen waren er ineens weer zeeën van diskruimte.
:strip_exif()/f/image/NmgPRyYk3ZlOqDKAad7XeTQf.png?f=user_large)
Zie hierboven, over enkele dagen zit de disk weer vol, en dat lijkt me niet ok.
Ik heb gezien dat je kan laten purgen via b.v. configuration.yaml, dat regelen is op zich geen probleem.
Maar nu de vraag, is dit normaal? Het kan toch niet zo zijn dat een redelijk schone HA inrichting zonder dat je gaat lopen editen in configuratiefiles maar een maand levend blijft?
Ik heb domoticz draaien, en daar staan duizenden sensors in, en die loopt al minstens 10 jaar zonder dit soort rariteiten.
Bedankt!
YoMarK out...
@YoMarK Zet een max aantal backups.
Wat als je het op IP probeert en zonder minimalist. Puur http://[ip]:8123Faece schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:41:
[...]
ik heb het op mijn gsm en op mijn pc ...
http://homeassistant.local:8123/ui-lovelace-minimalist blijft me nog steeds "loading data " geven
Natuurlijk jezelf wel verzekeren dat je naar het juist IP probeert te gaan
RGB en drie aders, dan heb je (neo)Pixels (WS2812B etc)? Daar op Zigbee al helemaal geen ervaring mee. Daarvoor pak ik altijd WLED op een ESP'tje.Rouwette schreef op maandag 1 december 2025 @ 01:04:
[...]
Ik vind alleen niet de juiste voor rgb ledstrips met maar 3 aders. Ik heb de Zigbee CCT besteld maar zeker ben ik er niet mee.
Ik gebruik of merkloze van Ali uit de tijd dat er altijd nog een ESP in zat. Of ik heb ze zelf gebouwd.dotcom87 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:52:
[...]
Welke controllers heb je dan juist? Merk/type
In hoe verre je nu nog een random controller van Ali kunt halen weet ik niet. Anders zou je altijd een Quinled kunnen pakken.
Hoi Rouwette, bedankt voor je antwoord. Vergeten te vermelden: De backups staan inmiddels niet meer lokaal, maar alleen extern op SMB.
Zie screenshot, die groei zit hem ergens anders in.
YoMarK out...
Bang dat je daar gewoon de enorme flackyness van DuckDNS aanloopt. Sinds zeg een jaartje is DuckDNS helaas bijna onbruikbaar qua stabiliteit.PASware schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:15:
Ik probeer DuckDNS aan de praat te krijgen, maar na uren googlen, youtube en ChatGPT weet ik het ook niet meer. Blijft telkens maar dezelfde foutmelding krijgen:
Wat ik heb (gedaan):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 domains: - xxxx.duckdns.org token: xxxxx-xxxxx aliases: [] lets_encrypt: accept_terms: true algo: secp384r1 certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem seconds: 300
En dan in het log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 # INFO: Using main config file /data/workdir/config + Account already registered! [15:06:23] INFO: Starting DuckDNS... [15:06:23] INFO: Renew certificate for domains: xxx.duckdns.org and aliases: # INFO: Using main config file /data/workdir/config Processing xxx.duckdns.org + Signing domains... + Generating private key... + Generating signing request... + Requesting new certificate order from CA... + Received 1 authorizations URLs from the CA + Handling authorization for xxx.duckdns.org + 1 pending challenge(s) + Processing each challenge individually... Processing domain: xxx.duckdns.org Terminated ERROR: deploy_challenge hook returned with non-zero exit code
Mijn provide is Odido met een Zyxel EX5601-T1 modem. Port forwarding settings:SIP ALG staat uit
Servicenaam WAN-interface Server IP-adres/td]
Start/eind poort Vertaling start/eindpoort Protocol HA_HTTP ETH_Internet 192.168.1.221 80 80 TCP HA_HTTPS ETH_Internet 192.168.1.221 443 443 TCP HA ETH_Internet 192.168.1.221 8123 8123 TCP
Port forward hoef je pas te doen nadat je werkelijk correcte certificaten hebt. En als de in de HA config de poort niet aanpast blijft dat 8123 alleen dan met https.
Dat is de complete map dus kan wat meer zijn.YoMarK schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:13:
[...]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat dat deze is?
Die was vorige week(voor de opschoonhandelingen) 19GB .
Zou zelf de Samba addon installeren en gewoon de database in de map bekijken.
Mocht die groot zijn zou je eens met DbStats kunnen kijken.
Je hebt niet toevallig de standaard tijd voor de recoder lopen verhogen toch?
Homekit, dat hebben we idd al vanuit Apple, dus daar kom ik wel een eind mee dan. ZIjn gewoon radiatoren hier en het is ook alleen de benedenverdieping die we verwarmen - of het moet echt serieus koud zijn.HuismAndré schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:28:
[...]
De T6 heeft wel degelijk lokale support (via HomeKit). De code wordt op het beeldscherm getoond zodra je HomeKit in wilt gaan stellen.
@sus Ik heb de T6 een stookseizoen in ons huis gebruikt (2 vloerverwarmingszones als hoofd(enige)verwarming; 1 zone boven, 1 zone beneden) en daar voldeed de T6 absoluut niet. Komt waarschijnlijk door de resolutie van 0.5 graden (terwijl je bij een traag systeem zoals vloerverwarming echt veel nauwkeuriger wilt werken om extreme overshoot te voorkomen).
Als je met radiatoren stookt dan is de T6 wellicht een prima keuze (hopelijk is de cloud service wel betrouwbaarder dan toen ik de T6 nog gebruikte), heb je een traag systeem zoals vloerverwarming (zeker in een dikke afwerkvloer), kijk dan elders. Geldt trouwens ook voor Tado en, in mindere mate, voor Netatmo (ik heb ze alle 1 seizoen of meer gehad in ons woonhuis en/of loods voor ik de knoop doorhakte en alles zelf ging regelen via Home Assistant).
Bedankt voor de feedback @CappieL en @HuismAndré - ik ga hem bestellen
Lekker dan, dan maar zoeken naar alternatieven. Las al ergens anders dat DuckDNS niet echt de stabielste is.Septillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:22:
[...]
Bang dat je daar gewoon de enorme flackyness van DuckDNS aanloopt. Sinds zeg een jaartje is DuckDNS helaas bijna onbruikbaar qua stabiliteit.
Port forward hoef je pas te doen nadat je werkelijk correcte certificaten hebt. En als de in de HA config de poort niet aanpast blijft dat 8123 alleen dan met https.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
@Septillion de database backup van vandaag is 1300MB ingepakt, deze heb ik al op SMB staan. Die van gisteren was 850MB.
De grootste file in de backup, data\home-assistant_v2.db is in een dag tijd gegroeid van 4GB naar 6.7GB
Ik heb helemaal geen recorder entries in mijn configuratie.yaml nu. Die is default, op mqtt: en utility_meter: dingetjes na
Ik ga eens kijken naar DbStats.
Edit: ik heb nu 120 sensors zie ik, de meeste(90%) komen dus uit Zendure en MQTT integraties.
De grootste file in de backup, data\home-assistant_v2.db is in een dag tijd gegroeid van 4GB naar 6.7GB
Ik heb helemaal geen recorder entries in mijn configuratie.yaml nu. Die is default, op mqtt: en utility_meter: dingetjes na
Ik ga eens kijken naar DbStats.
Edit: ik heb nu 120 sensors zie ik, de meeste(90%) komen dus uit Zendure en MQTT integraties.
[ Voor 11% gewijzigd door YoMarK op 01-12-2025 11:47 ]
YoMarK out...
Klopt inderdaad via HomeKit, zit zelf niet in het Apple eco-systeem.HuismAndré schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:28:
[...]
De T6 heeft wel degelijk lokale support (via HomeKit). De code wordt op het beeldscherm getoond zodra je HomeKit in wilt gaan stellen.
Kan natuurlijk wel gebruik maken van de HomeKit integratie om de T6 lokaal aan te sturen via HA.
@YoMarK 4-7GB voor een database terwijl je net begint is wel flink. Zit zelf op 3,5GB en dat is met heel wat meer devices en jaren aan long term statistics (LTS).
Als je zelf niets hebt aangepast dan is de recoder de standaard 10 dagen. Dat zou prima moeten zijn.
Dus DBstats zou je in ieder geval moeten kunnen vertellen welk entity bij jouw zo groot is.
Als je zelf niets hebt aangepast dan is de recoder de standaard 10 dagen. Dat zou prima moeten zijn.
Dus DBstats zou je in ieder geval moeten kunnen vertellen welk entity bij jouw zo groot is.
Overweeg een 2e handsje van Marktplaats te halen. Scheelt echt enorm in prijs. Ik heb voor mijn T6 units destijds iets van 50 euro per stuk betaald.sus schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:43:
[...]
Homekit, dat hebben we idd al vanuit Apple, dus daar kom ik wel een eind mee dan. ZIjn gewoon radiatoren hier en het is ook alleen de benedenverdieping die we verwarmen - of het moet echt serieus koud zijn.
Bedankt voor de feedback @CappieL en @HuismAndré - ik ga hem bestellen
50 euro is een zeer goeie deal, ik zag ze 3 jaar geleden niet onder de 100 euro.HuismAndré schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:51:
[...]
Overweeg een 2e handsje van Marktplaats te halen. Scheelt echt enorm in prijs. Ik heb voor mijn T6 units destijds iets van 50 euro per stuk betaald.
Ik heb die van mij in 2022 gekocht voor 50 euro per stuk en in 2023 weer verkocht voor diezelfde prijs. Was dus zelfs toen al vrij gangbaar MITS je geen haast hebt (want velen zien dollartekens als ze de losse verkoopprijs zien). Waarom worden ze dan zo goedkoop aangeboden? Omdat ze vaak onderdeel zijn van een installatiepakket (samen met de ketel) waardoor er met enige regelmaat meer aanbod dan vraag is.CappieL schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:54:
[...]
50 euro is een zeer goeie deal, ik zag ze 3 jaar geleden niet onder de 100 euro.
Ja die heb ik ook met WLED, alleen die herstart random en is dan de kleuren setup kwijt, via HA wilt hij dan wel aan maar kan de kleur niet aanpassen en moet het dan 1x via de ip doen en dan werkt HA weer...Septillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:07:
[...]
RGB en drie aders, dan heb je (neo)Pixels (WS2812B etc)? Daar op Zigbee al helemaal geen ervaring mee. Daarvoor pak ik altijd WLED op een ESP'tje.
Dus dacht ga een kijken of ik hem naar zigbee krijg
WLED version 0.15.1, eens kijken of ik hem kan updaten
[ Voor 4% gewijzigd door Rouwette op 01-12-2025 13:18 ]
@Rouwette WLED kan inderdaad niet laatste setting onthouden. Je kan wel een preset instellen die gebruikt wordt bij boot. Verder kan ik meeste wel instellen via HA. Enige is dat je alleen de primaire kleur kunt instellen.
Enige die soms een random restart doet is een controller die gewoon brak netwerk heeft. Anders nooit issues.
Enige die soms een random restart doet is een controller die gewoon brak netwerk heeft. Anders nooit issues.
Dat is wat anders dan de watchdog in de UI denk ik? Ik zou even niet weten waar ik die variabele moet plaatsen.HuismAndré schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:22:
De log zegt het al "without watchdog". Voeg de optie Z2M_WATCHDOG=default toe aan de environment. Als je docker draait dan kun je onderstaande wellicht een beetje als voorbeeld gebruiken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 services: # Zigbee2MQTT_Thuis zigbee2mqtt: container_name: z2m-thuis image: koenkk/zigbee2mqtt network_mode: bridge restart: unless-stopped volumes: - /volume2/docker/Z2M_Thuis/data:/app/data - /run/udev:/run/udev:ro ports: # Frontend port - 8081:8080 environment: - TZ=Europe/Amsterdam - Z2M_WATCHDOG=default
Ik draai HAOS op een NUC in een VM met Proxmox.
Dat is inmiddels wel duidelijk:Septillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:50:
@YoMarK 4-7GB voor een database terwijl je net begint is wel flink. Zit zelf op 3,5GB en dat is met heel wat meer devices en jaren aan long term statistics (LTS).
/f/image/Lx74VJ4Ihi5wQnekhVP6dGDi.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat hiermee op te lossen, maar of het werkt weer in nog niet.
:strip_exif()/f/image/kxEi7ZHgEgNF3JLffufEx6m3.png?f=user_large)
In principe gaat het hier om data vanuit de P1 meter, en ik heb behalve de actuele data (om de paar sec - ivm aansturing thuisbatterij) geen hoge resolutie historie nodig.
Dit is zo'n definitie van de sensor (mqtt) in de configuratie yaml.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - name: "Usage L1" state_topic: "domoticz/out" unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement unique_id: "usage_L1" json_attributes_topic: "domoticz/out" json_attributes_template: "{{ value_json | tojson }}" value_template: > {% if value_json.name == 'Usage L1' %} {{ value_json.svalue1 }} {% else %} {{ states('sensor.usage_L1') }} {% endif %} |
Code niet als plaatjes plaatsen aub
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 19:20 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
YoMarK out...
Wie heeft voor mij de gouden tip.
Ik wil mijn verwarming iets slimmer maken op basis van de buitentemperatuur moet bepaald worden waarmee er verwarmt gaat worden tot een vooraf ingesteld setpoint
- Buitentemperatuur > 10°C dan de Airco op verwarmen zetten (setpoint - gelijk aan de vooraf gedefinieerde temperatuur).
- Buitentemperatuur < 10°C dan de CV op verwarmen zetten (setpoint - gelijk aan de vooraf gedefinieerde temperatuur).
Better Thermostat lijkt al 90% te kunnen opvangen maar het stukje welke verwarmingsbron aansturen.
Ik wil mijn verwarming iets slimmer maken op basis van de buitentemperatuur moet bepaald worden waarmee er verwarmt gaat worden tot een vooraf ingesteld setpoint
- Buitentemperatuur > 10°C dan de Airco op verwarmen zetten (setpoint - gelijk aan de vooraf gedefinieerde temperatuur).
- Buitentemperatuur < 10°C dan de CV op verwarmen zetten (setpoint - gelijk aan de vooraf gedefinieerde temperatuur).
Better Thermostat lijkt al 90% te kunnen opvangen maar het stukje welke verwarmingsbron aansturen.
Volgens dit plaatje kun je dat bij het aanmaken/opstarten van Z2M gewoon instellen.Vos schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:54:
[...]
Dat is wat anders dan de watchdog in de UI denk ik? Ik zou even niet weten waar ik die variabele moet plaatsen.
Ik draai HAOS op een NUC in een VM met Proxmox.
/f/image/OgIe9uFYN2HPJAjLHkVIf7qd.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook: https://github.com/zigbee...adme-ov-file#installation
Dan kan je ze ook gewoon niet opnemen, hoef je het ook niet later weer weg te gooien.YoMarK schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:33:
[...]
Dat is inmiddels wel duidelijk:
[Afbeelding]
Ik hoop dat hiermee op te lossen, maar of het werkt weer in nog niet.
[Afbeelding]
In principe gaat het hier om data vanuit de P1 meter, en ik heb behalve de actuele data (om de paar sec - ivm aansturing thuisbatterij) geen hoge resolutie historie nodig.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| # configuration.yaml recorder: exclude: entity_globs: - sensor.usage_l* - sensor.delivery_l* |
De meest recente status is dan gewoon nog steeds in HA beschikbaar, alle oude statussen worden gewoon niet opgeslagen.
Ik heb zelf ook een aantal grootverbruikers (of niet nuttige statussen, zoals "last updated" sensoren) ge-exclude: https://github.com/hmmbob...nfiguration.yaml#L93-L125
[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2025 19:27 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
@YoMarK Ahh, denk dat het komt doordat je op deze manier ook een change afdwingt bij een attribute wijziging ofwel elk MQTT bericht. Dat is niet handig.Heb je überhaupt alle andere zaken als attribute nodig?
Maar dit doe je denk ik omdat alles gewoon als één grote brei in hetzelfde topic land of niet?
Dan wil je dit:
Nog mooier zou zijn als je ook een availability zou kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld een last will topic.
Purgen en uitsluiten van de recoder is naar mijn idee maar pleisterwerk.
Maar dit doe je denk ik omdat alles gewoon als één grote brei in hetzelfde topic land of niet?
Dan wil je dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - name: "Usage L1" state_topic: "domoticz/out" unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement unique_id: usage_L1 value_template: > {% if value_json.name == 'Usage L1' %} {{ value_json.svalue1 }} {% endif %} |
Nog mooier zou zijn als je ook een availability zou kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld een last will topic.
Purgen en uitsluiten van de recoder is naar mijn idee maar pleisterwerk.
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 19:46 ]
Iemand advies hoe ik onderstaand het beste kan aanpakken?
Momenteel draai ik HA, en gebruik een geroote Toon 1 voor het regelen van de verwarming Helaas is daar de wifi van overleden dus ben op zoek naar een nieuwe thermostaat om mijn Opentherm cv ketel aan te sturen.
Nu lijkt mij dit een uitgelezen kans om op de plek van de Toon thermostaat een Samsung A9 tablet die ik nog heb liggen te monteren. Maar dit betekent dat ik de CV-ketel niet meer middels de traditionele bedrading kan aansturen.
Voor zover mijn kennis reikt zijn er 2 opties:
1) Aanschaffen van een thermostaat welke de CV ketel draadloos kan aansturen, zoals de Honeywell T6R of de Tado draadloze Thermostaat X
Nadeel: Ik heb nog steeds een extra display om de temperatuur te regelen, terwijl ik dit natuurlijk vanaf mijn HA dashboard wil regelen.
2) De ketel aansturen middels een andere Open Therm gateway, zoals dit ESP32 bordje. Deze monteer ik dan vlakbij de ketel die op zolder hangt.
Op die manier heb ik geen extra thermostaat regelaar nodig, anders dan een Bluetooth temperatuur sensor om de huidige temperatuur op de benedenverdieping te meten,
Momenteel draai ik HA, en gebruik een geroote Toon 1 voor het regelen van de verwarming Helaas is daar de wifi van overleden dus ben op zoek naar een nieuwe thermostaat om mijn Opentherm cv ketel aan te sturen.
Nu lijkt mij dit een uitgelezen kans om op de plek van de Toon thermostaat een Samsung A9 tablet die ik nog heb liggen te monteren. Maar dit betekent dat ik de CV-ketel niet meer middels de traditionele bedrading kan aansturen.
1) Aanschaffen van een thermostaat welke de CV ketel draadloos kan aansturen, zoals de Honeywell T6R of de Tado draadloze Thermostaat X
Nadeel: Ik heb nog steeds een extra display om de temperatuur te regelen, terwijl ik dit natuurlijk vanaf mijn HA dashboard wil regelen.
2) De ketel aansturen middels een andere Open Therm gateway, zoals dit ESP32 bordje. Deze monteer ik dan vlakbij de ketel die op zolder hangt.
Op die manier heb ik geen extra thermostaat regelaar nodig, anders dan een Bluetooth temperatuur sensor om de huidige temperatuur op de benedenverdieping te meten,
Ik heb weer eens een raar Zigbee probleem… ik heb mijn kanaal gewijzigd omdat he veel te druk was. Alles prima, behalve een paar gekke dingen: bijna geen enkele tuya, aquara of mi temperatuur sensor wil mee. Een deursensor doet moeilijk. Motion sensors zijn wel te koppelen en silvercrest motionsensoren ging gewoon automatisch over.
De sensoren en 2 Aqaba knoppen willen niet. Lampje knippert. Af en toe nog een tikje met een pin: niets. Opnieuw resetten: niets. Erg is geen verbinding te maken. Niet dicht bij de coördinator. Net verderven met veel routers. Wat is dat?? En hoe fix ik dat?
De sensoren en 2 Aqaba knoppen willen niet. Lampje knippert. Af en toe nog een tikje met een pin: niets. Opnieuw resetten: niets. Erg is geen verbinding te maken. Niet dicht bij de coördinator. Net verderven met veel routers. Wat is dat?? En hoe fix ik dat?
Daar heb ik watchdog aanstaan.HuismAndré schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:03:
[...]
Volgens dit plaatje kun je dat bij het aanmaken/opstarten van Z2M gewoon instellen.
[Afbeelding]
Zie ook: https://github.com/zigbee...adme-ov-file#installation
@iAR Er zijn genoeg devices die ook het kanaal opslaan. Dus daarbij kan je niet zomaar over van kanaal wisselen. En gezien ze al wel zien dat ze aan het pan_id hangen willen ze niet opnieuw pairen. Dan is volgens mij de enige optie om ook het pan_id aan te passen en dan alles een re-pair te geven.
Daar is de logfile die je toonde ("without watchdog") het niet mee eens. Want als de watchdog aanstaat dan zie je de volgende entries bij het opstarten.
/f/image/U2sS8XEbJ0D9ATCGFx9ysWs9.png?f=fotoalbum_large)
Maar wellicht moet er elders nog iets ingesteld worden om te zorgen dat de watchdog functie daadwerkelijk actief wordt.
[edit] Overigens moet die watchdog van Z2M niet verward worden met de "restart container when crashed" optie van docker. Die optie moet sowieso aanstaan om de watchdog te kunnen gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 01-12-2025 22:48 ]
Dat is enkel de watchdog voor de Supervisor, niet de interne watchdog van Zigbee2MQTT. Die zet je aan in het tabje Configuration van de Add-on en dan bij Watchdog bijvoorbeeld default instellen.
Als je voorkeur uitgaat naar HA, dan is 2 een optie, maar zo te zien wel met MQTT, je kan ook voor optie 3 gaan. Vergelijkbare hardware maar dan mogelijkheid om ook zelf verder te tweaken in ESPHome, zie hun blog: https://diyless.com/blog/esphome-opentherm-thermostatpaul-s83 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:22:
Iemand advies hoe ik onderstaand het beste kan aanpakken?
Code staat ook op Github: https://github.com/diyless/esphome-opentherm-thermostat
Mooi uitgangspunt, heb zelf ook zoiets maar dan zelf opgezette zoneregeling met hun OpenTherm master shield.
Maar dat is raar, toch? Ik kon devices altijd prima repairen als ze uit het netwerk vielen of onbereikbaar waren.Septillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:26:
@iAR Er zijn genoeg devices die ook het kanaal opslaan. Dus daarbij kan je niet zomaar over van kanaal wisselen. En gezien ze al wel zien dat ze aan het pan_id hangen willen ze niet opnieuw pairen. Dan is volgens mij de enige optie om ook het pan_id aan te passen en dan alles een re-pair te geven.
En hoe verander ik dat? In de ZHA instellingen kan ik enkel het kanaal wijzigen.
Ah ik zie hem nadat ik de toggle 'Show unused optional configuration options' omgezet heb. Die gaan we proberen, thnx!BiG-GuY schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:47:
[...]
Dat is enkel de watchdog voor de Supervisor, niet de interne watchdog van Zigbee2MQTT. Die zet je aan in het tabje Configuration van de Add-on en dan bij Watchdog bijvoorbeeld default instellen.
Je kan de devices die niet goed overgaan van kanaal via het zha.remove commando verwijderen in Developer Tools -> Actions, zodat ze vanuit ZHA unpaired zijn en daarna per apparaat resetten en weer pairen. Simpelweg verwijderen uit de ZHA integratie unpair je ze niet mee.iAR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:07:
[...]
Maar dat is raar, toch? Ik kon devices altijd prima repairen als ze uit het netwerk vielen of onbereikbaar waren.
En hoe verander ik dat? In de ZHA instellingen kan ik enkel het kanaal wijzigen.
PAN ID wordt gegenereerd tijdens eerste setup van ZHA, volgens mij kan je die niet handmatig aanpassen in ZHA.
Welk kanaal gebruik je nu?
Check. Ik kan ze snel verwijderen maar reset/pair blijft uitlopen op niets. Nu dacht ik ook altijd dat een reset hetzelfde als pair was; hoe lang ik de knop op mijn Mi temperatuursensor ook indruk het is of 3x een blauw lichtje of1x. Maar ZHA pakt hem niet weer op...BiG-GuY schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:04:
Je kan de devices die niet goed overgaan van kanaal via het zha.remove commando verwijderen in Developer Tools -> Actions, zodat ze vanuit ZHA unpaired zijn en daarna per apparaat resetten en weer pairen. Simpelweg verwijderen uit de ZHA integratie unpair je ze niet mee.
16PAN ID wordt gegenereerd tijdens eerste setup van ZHA, volgens mij kan je die niet handmatig aanpassen in ZHA.
[ Voor 0% gewijzigd door BiG-GuY op 02-12-2025 10:33 . Reden: quote fix ]
Niet alle apparaten kunen werken op de tussen kanalen. Zou ook zeker afraden om kanaal 16 te gebruiken, omdat die sowieso overlapt met Wifi 2.4Ghz kanalen.iAR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:18:
[...]
Check. Ik kan ze snel verwijderen maar reset/pair blijft uitlopen op niets. Nu dacht ik ook altijd dat een reset hetzelfde als pair was; hoe lang ik de knop op mijn Mi temperatuursensor ook indruk het is of 3x een blauw lichtje of1x. Maar ZHA pakt hem niet weer op...
[/quote]
PAN ID wordt gegenereerd tijdens eerste setup van ZHA, volgens mij kan je die niet handmatig aanpassen in ZHA.
[/quote]
16.
Je kan het beste Zigbee kanaal 15, 20 of 25 gebruiken. Gebruik zelf 20 voor ZHA en 25 voor Z2M en heb al mijn Wifi 2.4 op Kanaal 1 vastgezet, zodat die elkaar sowieso niet storen.
Ik heb Wifi ook op 1, Z2M op 25 maar 15 en 20 bleken hier nogal druk. Kanaal 16 zou wel door alles geaccpteerd worden, las ik ergens. Overigens had ik ZHA eerst op 20, maar ook toen wilde de boel niet pairen. Ik dacht dat dit door de drukte kwam...BiG-GuY schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:29:
Niet alle apparaten kunen werken op de tussen kanalen. Zou ook zeker afraden om kanaal 16 te gebruiken, omdat die sowieso overlapt met Wifi 2.4Ghz kanalen.
Je kan het beste Zigbee kanaal 15, 20 of 25 gebruiken. Gebruik zelf 20 voor ZHA en 25 voor Z2M en heb al mijn Wifi 2.4 op Kanaal 1 vastgezet, zodat die elkaar sowieso niet storen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Kanaal Noise Kwaliteit 11 23.33 OK 12 46.27 Slecht 13 39.90 Matig/slecht 14 36.83 Matig 15 33.86 Matig 16 28.30 Goed 17 36.83 Matig 18 33.86 Matig 19 13.71 Zeer goed 20 28.30 Goed 21 21.09 Goed 22 59.15 Rampzalig 23 62.25 Nog erger 24 19.00 Heel goed 25 39.90 Matig/slecht 26 39.90 Matig/slecht |
Overigens is 20 nu prima... alsdus chatGPT.
Vraag ik me wel af nu wat een goede strategie is voor nóg weer een kanaal move?! Ik blijf bezig
Gek genoeg gaan bijvoorbeeld de SilverCrest motion sensors automatisch mee, maar alle andere sensoren niet.
[ Voor 33% gewijzigd door iAR op 02-12-2025 09:38 ]
@iAR sommige merken blijven vasthouden aan het origineel gepairde device, die willen niet eens binnen de mesh verplaatsen. Aqara staat daar bekend om volgens mij.
Heb zelf geen van de Chinese merken en heb hier geen problemen mee. Philips/Signify, Frient, Bosch en Niko gingen allemaal gewoon over, ook bij coordinator migrations.
Drukte op kanalen kan ook interferentie op je Zigbee coordinator zijn. Als je een USB vorm hebt, zit hij wel in een USB2 poort/verlengkabel/hub? Geen USB3, want dan verplaats je de interferentie mee. De fysieke poort op je HA Host kan wel USB3 zijn, maar dan moet je dus een USB2 verlengkabel of hub gebruiken.
Heb zelf geen van de Chinese merken en heb hier geen problemen mee. Philips/Signify, Frient, Bosch en Niko gingen allemaal gewoon over, ook bij coordinator migrations.
Drukte op kanalen kan ook interferentie op je Zigbee coordinator zijn. Als je een USB vorm hebt, zit hij wel in een USB2 poort/verlengkabel/hub? Geen USB3, want dan verplaats je de interferentie mee. De fysieke poort op je HA Host kan wel USB3 zijn, maar dan moet je dus een USB2 verlengkabel of hub gebruiken.
Wat een gedoe. Dat ga ik dus zo weer krijgen. Heeft het ook geen zin om die dingen in panic mode te zetten door HAOS een half uur uit te zetten?BiG-GuY schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:44:
@iAR sommige merken blijven vasthouden aan het origineel gepairde device, die willen niet eens binnen de mesh verplaatsen. Aqara staat daar bekend om volgens mij.
Ik heb USB3 uitgezet in de BIOS. Ik heb er 1,5 meter USB-kabel tussen zitten (op een USB2 poort). 2 meter van een AP vandaan. Geen water in de buurt. Geen gewapend beton. Dat moet echt allemaal wel oké zijn.Drukte op kanalen kan ook interferentie op je Zigbee coordinator zijn. Als je een USB vorm hebt, zit hij wel in een USB2 poort/verlengkabel/hub? Geen USB3, want dan verplaats je de interferentie mee. De fysieke poort op je HA Host kan wel USB3 zijn, maar dan moet je dus een USB2 verlengkabel of hub gebruiken.
Grootste issue is dus nu migratie naar 20 en hoe ik dus de Tuya, Aqara en Mi sensoren mee krijg. Hoewel de motion en deursensors prima mee gaan.
[ Voor 0% gewijzigd door BiG-GuY op 02-12-2025 10:36 . Reden: Quote fix ]
Mijn optie 2 linkte ook naar de site van diyless.com, dus ik denk dat we het dan over hetzelfde hebben. Ben van nature geen software ontwikkelaar maar een paar waardes aanpassen in een YAML file moet wel lukken. Ik ga die optie eens onderzoeken!MazzHead schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:12:
[...]
Als je voorkeur uitgaat naar HA, dan is 2 een optie, maar zo te zien wel met MQTT, je kan ook voor optie 3 gaan. Vergelijkbare hardware maar dan mogelijkheid om ook zelf verder te tweaken in ESPHome, zie hun blog: https://diyless.com/blog/esphome-opentherm-thermostat
Code staat ook op Github: https://github.com/diyless/esphome-opentherm-thermostat
Mooi uitgangspunt, heb zelf ook zoiets maar dan zelf opgezette zoneregeling met hun OpenTherm master shield.
Je kan ook enkel de ZHA integration uitzetten, dan kunnen de Zigbee apparaten ook niet communiceren ermee. Maar weet niet zeker of dat een oplossing bied, want normaal gesproken resetten apparaten niet vanzelf als ze hun coordinator niet kunnen bereiken. Zou niet handig zijn bij een langere stroomuitval...iAR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:59:
[...]
Wat een gedoe. Dat ga ik dus zo weer krijgen. Heeft het ook geen zin om die dingen in panic mode te zetten door HAOS een half uur uit te zetten?
[...]
Ik heb USB3 uitgezet in de BIOS. Ik heb er 1,5 meter USB-kabel tussen zitten (op een USB2 poort). 2 meter van een AP vandaan. Geen water in de buurt. Geen gewapend beton. Dat moet echt allemaal wel oké zijn.
Grootste issue is dus nu migratie naar 20 en hoe ik dus de Tuya, Aqara en Mi sensoren mee krijg. Hoewel de motion en deursensors prima mee gaan.
Verder weet ik niet of het een effect heeft als je USB3 op poort niveau uit zet, maar als je een USB2 verlengkabel gebruikt, dan is dat probleem alsnog weg. Heb zelf een USB2 hub aangesloten op een USB3 poort en dat werkt prima.
De drukte op mijn Zigbee kanalen via ZHA gemeten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| "energy_scan": {
"11": 94.48255331375627,
"12": 95.69133648577223,
"13": 94.48255331375627,
"14": 91.05606689948522,
"15": 15.32285793082191,
"16": 33.860880820104335,
"17": 31.01324838787301,
"18": 36.830390267097734,
"19": 23.33483723001185,
"20": 43.057636198227904,
"21": 23.33483723001185,
"22": 5.317630506738386,
"23": 8.631361812931262,
"24": 1.9464625152460222,
"25": 5.317630506738386,
"26": 82.35373987514762
} |
11 overlapt met Wifi op kanaal 1, dus dat is logisch. Maar zoals je ziet is de belasting op 25 zeer laag, dus zou ik ook ZHA en Z2M beiden op kanaal 25 kunnen doen. Nu heb ik nog maar 2 apparaten in Z2M en 98 in ZHA.
Doordat je geen enkel kanaal in de single digits hebt, vermoed ik nog steeds interferentie ergens. Maar kan ook zijn dat je simpelweg veel wifi om je heen hebt. Hoeveel netwerken tel je als je in de buurt van je HA Host kijkt op je telefoon?
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 02-12-2025 10:47 ]
http://192.168.0.166:8123 springt direct naar http://192.168.0.166:8123/ui-lovelace-minimalist en daar krijg ik "loading data"...Septillion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:03:
[...]
Wat als je het op IP probeert en zonder minimalist. Puur http://[ip]:8123
Natuurlijk jezelf wel verzekeren dat je naar het juist IP probeert te gaan
Dit is dus allemaal afgedekt en 'speculatie'.BiG-GuY schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:
Je kan ook enkel de ZHA integration uitzetten, dan kunnen de Zigbee apparaten ook niet communiceren ermee. Maar weet niet zeker of dat een oplossing bied, want normaal gesproken resetten apparaten niet vanzelf als ze hun coordinator niet kunnen bereiken. Zou niet handig zijn bij een langere stroomuitval...
Verder weet ik niet of het een effect heeft als je USB3 op poort niveau uit zet, maar als je een USB2 verlengkabel gebruikt, dan is dat probleem alsnog weg. Heb zelf een USB2 hub aangesloten op een USB3 poort en dat werkt prima.
Zou het misschien nog helpen als de batterij verwijderd wordt. Of onthouden ze die shit gewoon heel lang?!
Mijn 11 is dus best rustig met 21. 16 is druk met 89 (nu) dat was eerder 28.3 (zie boven); het huidige zigbee kanaal! En 25 is nu 1.32 (en was 39); kanaal van Z2M. Het fluctueert enorm dus. En kan er weinig kaas van maken.De drukte op mijn Zigbee kanalen via ZHA gemeten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18"energy_scan": { "11": 94.48255331375627, "12": 95.69133648577223, "13": 94.48255331375627, "14": 91.05606689948522, "15": 15.32285793082191, "16": 33.860880820104335, "17": 31.01324838787301, "18": 36.830390267097734, "19": 23.33483723001185, "20": 43.057636198227904, "21": 23.33483723001185, "22": 5.317630506738386, "23": 8.631361812931262, "24": 1.9464625152460222, "25": 5.317630506738386, "26": 82.35373987514762 }
11 overlapt met Wifi op kanaal 1, dus dat is logisch. Maar zoals je ziet is de belasting op 25 zeer laag, dus zou ik ook ZHA en Z2M beiden op kanaal 25 kunnen doen. Nu heb ik nog maar 2 apparaten in Z2M en 98 in ZHA.
Ik zie slechts 5 netwerken nu, waarvan er 3 van mij zijn (2.4, 2.4/5 en 5 Ghz).Doordat je geen enkel kanaal in de single digits hebt, vermoed ik nog steeds interferentie ergens. Maar kan ook zijn dat je simpelweg veel wifi om je heen hebt. Hoeveel netwerken tel je als je in de buurt van je HA Host kijkt op je telefoon?
Ondertussen is mijn kanaal 20 ook best druk met 43... maar zo'n "echt" kanaal is beter dan zo'n tussen kanaal als 16 voor de compatibiliteit?
Zijn er goede kant en klare blueprints voor zonnepanelen (bij overproductie bijvoorbeeld de airco's aan)?
Ik vind blueprints altijd een beetje onhandig want soms erg beperkend.WoBBeL schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:38:
Zijn er goede kant en klare blueprints voor zonnepanelen (bij overproductie bijvoorbeeld de airco's aan)?
Ik heb een dropdown gemaakt voor elk apparaat dat veel stroom verbruikt: kacheltjes, airco en de boiler. Allen met de optie: aan, aan bij zon, uit.
Ik heb een automatisering die de apparaten aanzet als die op aan bij zon staan én er x W wordt teruggeleverd. De airco blijft sowieso minimaal 10 minuten aan (ook al leveren we niet meer terug).
Je moet dan nog wel een keuze maken welk apparaat je wilt aanzetten maar ook dan kan je automatiseren. Zo gaat het kacheltje in de woonkamer aan als het net te koud is in het najaar maar je de cv bijvoorbeeld nog niet aan wil hebben. De airco gaat in ze zomer aan als het 's nachts heet dreigt te worden.
Gisteren getracht een automation te maken op basis van een MQTT payload. Het lukt prima om vanuit de payload het command en de bijbehorende zone te destilleren. Echter lijkt het mis te gaan wanneer ik de opgeslagen zone gebruik om een waarde uit de room_map te halen.
Voorbeeld van een payload:
Het werkt wel wanneer ik een hard coded string als zone gebruik:
De waarde is dan, zoals verwacht, 'light.livingroom_lights'. In de logging is duidelijk te zien dat zowel de zone als het command netjes uit de payload worden gehaald. Wie ziet wat hier mis gaat?
code:
1
| {"action":"on_1"} |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: Sunricher Z4 Remote triggers: - trigger: mqtt topic: home/remote-control actions: - choose: - conditions: [] sequence: - action: system_log.write data: level: warning message: "zone: {{ zone }}, command: {{command }}, target: {{ target_lights }}" variables: action_str: "{{ trigger.payload_json.action }}" zone: "{{ action_str | regex_findall('\\d+') | last }}" command: "{{ action_str | regex_replace('_\\d+$', '') if zone else action_str }}" room_map: "1": light.livingroom_lights target_lights: "{{ room_map.get(zone, 'none') }}" mode: parallel max: 10 |
YAML:
1
2
3
4
| variables: room_map: "1": light.livingroom_lights target_lights: "{{ room_map.get('1', 'none') }}" |
De waarde is dan, zoals verwacht, 'light.livingroom_lights'. In de logging is duidelijk te zien dat zowel de zone als het command netjes uit de payload worden gehaald. Wie ziet wat hier mis gaat?
[ Voor 5% gewijzigd door De Dona op 02-12-2025 15:31 ]
als je payload off_1 is, dan heb je toch helemaal geen action daarin?De Dona schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:00:
Gisteren getracht een automation te maken op basis van een MQTT payload. Het lukt prima om vanuit de payload het command en de bijbehorende zone te destilleren. Echter lijkt het mis te gaan wanneer ik de opgeslagen zone gebruik om een waarde uit de room_map te halen.
code:
1 off_1
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 alias: Sunricher Z4 Remote triggers: - trigger: mqtt topic: home/remote-control actions: - choose: - conditions: [] sequence: - action: system_log.write data: level: warning message: "zone: {{ zone }}, command: {{command }}, target: {{ target_lights }}" variables: action_str: "{{ trigger.payload_json.action }}" zone: "{{ action_str | regex_findall('\\d+') | last }}" command: "{{ action_str | regex_replace('_\\d+$', '') if zone else action_str }}" room_map: "1": light.livingroom_lights target_lights: "{{ room_map.get(zone, 'none') }}" mode: parallel max: 10
YAML:
1 2 3 4 variables: room_map: "1": light.livingroom_lights target_lights: "{{ room_map.get('1', 'none') }}"
Dus dan valt hij over je action_str template
Heeft iemand hier al lucht gekregen van de Astrion remote?
Lijkt me wel een geinig dingetje om in de gaten te houden. Mijn Harmony wordt er in al die jaren niet beter op en met HA kan je natuurlijk nog veel meer. Een fijne remote waar je ook nog eens veel zelf in zou kunnen stellen is dan geen gek idee.
Voor sommigen zal het een nadeel zijn dat het een Chinees product is en ik ben zelf nog wat sceptisch over kwaliteit en in hoeverre je er nog wat mee kan mocht de fabrikant afhanken, maar het idee is wel geinig en relatief betaalbaar.
Zie ook: https://www.xda-developers.com/astrion-smart-remote-game-changer/
Lijkt me wel een geinig dingetje om in de gaten te houden. Mijn Harmony wordt er in al die jaren niet beter op en met HA kan je natuurlijk nog veel meer. Een fijne remote waar je ook nog eens veel zelf in zou kunnen stellen is dan geen gek idee.
Voor sommigen zal het een nadeel zijn dat het een Chinees product is en ik ben zelf nog wat sceptisch over kwaliteit en in hoeverre je er nog wat mee kan mocht de fabrikant afhanken, maar het idee is wel geinig en relatief betaalbaar.
Zie ook: https://www.xda-developers.com/astrion-smart-remote-game-changer/
[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 02-12-2025 15:24 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt. Ik had niet de volledige payload in mijn bericht gezet. Bericht is nu aangepast.TheFes schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:09:
[...]
als je payload off_1 is, dan heb je toch helemaal geen action daarin?
Dus dan valt hij over je action_str template
Oke, en wat zie je in de trace? Wat voor error krijg je?De Dona schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:32:
[...]
Klopt. Ik had niet de volledige payload in mijn bericht gezet. Bericht is nu aangepast.
Mijn Aqara temperatuursensoren hebben (tegenwoordig?) geen problemen meer om zelfstandig te wisselen van route(r). Neemt niet weg dat het bij het toevoegen van een device altijd aan te raden is dat eerst te proberen op de plek waar het device z'n werk moet gaan doen.BiG-GuY schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:44:
[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 02-12-2025 15:46 ]
Ik krijg geen errors in de logging te zien. Ik zie alleen target_lights de waarde none heeft gekregen:TheFes schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:42:
[...]
Oke, en wat zie je in de trace? Wat voor error krijg je?
code:
1
| [homeassistant.components.system_log.external] zone: 1, command: on, target: none |
Mogelijk dat de variabele zone geen string is?
[ Voor 4% gewijzigd door De Dona op 02-12-2025 15:54 ]
Lukt het nog om ze via de oude coördinator te verwijderen? Dat doe je dan terwijl je de devices in kwestie wakker houdt door elke keer kort op de reset knop te drukken. Door ze op die manier te verwijderen gaan ze daarna gelijk weer in de join stand. En als dat niet lukt dan zou een stevige reset moeten helpen. Soms is dat een vreemde toetscombinatie, soms is dat simpelweg het langdurig drukken op de resetknop (kan 20+ seconden zijn).iAR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:33:
[...]
Dit is dus allemaal afgedekt en 'speculatie'.
Zou het misschien nog helpen als de batterij verwijderd wordt. Of onthouden ze die shit gewoon heel lang?!
Als je je Wifi punten op 1 en 11 zet (20MHz) dan is het rond Zigbee kanaal 17 en 18 vrij rustig. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je buren doen (als je die hebt). In ons woonhuis heb ik het zo ingericht. Een andere optie is WiFi op 1 en 6 (20MHz) en dan Zigbee op 25. Zo heb ik het in de loods ingericht.
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 02-12-2025 15:57 ]
De add-on hoef je niet te installeren. go2rtc regelt dit zelf, en deze integratie is onderdeel van HA's default_config.skank schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:14:
Ik wil het hier toch ook es vragen want in het reolink topic krijg ik niet veel respons.
Ik heb via facebook een tutorial gezien om mp3's te kunnen afspelen via HA op je reolink deurbel.
TUTORIAL:
Installeer eerst de go2rtc add-on via de add-on winkel.
Installeer ook WebRTC via hacs.
Voeg vervolgens na installatie van go2rtc, in de config (van go2rtc) de volgende gegevens toe: https://pastebin.com/5GrMADk3
Voeg de volgende regels aan je configuration.yaml toe: https://pastebin.com/nzjxjECK
Herstart Home Assistant.
Vervolgens kun je een automatisering maken, waarmee je media afspeelt op je deurbel.
Ik heb alles gedaan zoals daarin staat echter de reolink mediaspeler staat bij mij als unavailable.
Geen idee waarom?Iemand?
Bovendien als ik via developer tools klik op: check configuratie krijg ik dit:
Platform error 'media_player' from integration 'webrtc' - cannot import name 'SUPPORT_PLAY_MEDIA' from 'homeassistant.components.media_player' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/media_player/init.py)
Enig idee. Zou graag een mp3 kunnen afspelen. Thx voor de fulp!
Je kunt wel de HA configuratie aanpassen, door bijv. de debug_ui aan te zetten of te kiezen voor je eigen instance van go2rtc.
https://www.home-assistant.io/integrations/go2rtc/
Als die add-on voor je werkt is dat prima natuurlijk.
Voor het maken van een media_player moet je volgens mij ook webrtc hebben:
https://github.com/AlexxIT/WebRTC
Deze integratie maakt geen devices of entiteiten, maar bevat een handig kaart en geeft je de mogelijkheid om een media_player te configureren van platform: webrtc.
YAML:
1
2
3
4
| - platform: webrtc name: "Front door camera" stream: "camera.lumusfrontdoor_profile000_mainstream" audio: pcmu/8000 |
Hoe jij deze media_player al hebt in de status 'unavailable' zonder te reppen over webrtc, begrijp ik niet zo goed.
Als ik media probeer af te spelen naar die player, krijg ik deze fout:
1984 is de standaard poort voor go2rtc en in Home Assistant is dat 11984, maar hoe je dat aanpast voor deze media_player...Failed to perform the action media_player/play_media. Cannot connect to host localhost:1984 ssl:default [Multiple exceptions: [Errno 111] Connect call failed ('::1', 1984, 0, 0), [Errno 111] Connect call failed ('127.0.0.1', 1984)]
Denk dat ik go2rtc maar even probeer terug te zetten naar 1984.
ik heb weer eens iets waar ik het antwoord niet op kan vinden.
In mijn vorige automation software gebruikte ik plugwise pluggen, waarbij je een vinkje kan zetten voor: levert energie. Ik gebruik deze oa om het volgen van mijn zonnepanelen.
Kan dit ook in home assistant voor zigbee pluggen? of heel andere pluggen? Ik kan de optie nergens vinden.
In mijn vorige automation software gebruikte ik plugwise pluggen, waarbij je een vinkje kan zetten voor: levert energie. Ik gebruik deze oa om het volgen van mijn zonnepanelen.
Kan dit ook in home assistant voor zigbee pluggen? of heel andere pluggen? Ik kan de optie nergens vinden.
De template parser zal inderdaad het nummer 1 terug geven, niet de string "1".De Dona schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:52:
[...]
Ik krijg geen errors in de logging te zien. Ik zie alleen target_lights de waarde none heeft gekregen:
code:
1 [homeassistant.components.system_log.external] zone: 1, command: on, target: none
Mogelijk dat de variabele zone geen string is?
De template parser probeert het resultaat altijd om te zetten naar een python native type.
Probeer het eens met
YAML:
1
| target_lights: "{{ room_map.get(zone | string, 'none') }}" |
Hoi, ik heb het ondertussen werkend, de addon draait bij mij wel...RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:07:
[...]
De add-on hoef je niet te installeren. go2rtc regelt dit zelf, en deze integratie is onderdeel van HA's default_config.
Je kunt wel de HA configuratie aanpassen, door bijv. de debug_ui aan te zetten of te kiezen voor je eigen instance van go2rtc.
https://www.home-assistant.io/integrations/go2rtc/
Als die add-on voor je werkt is dat prima natuurlijk.
Voor het maken van een media_player moet je volgens mij ook webrtc hebben:
https://github.com/AlexxIT/WebRTC
Deze integratie maakt geen devices of entiteiten, maar bevat een handig kaart en geeft je de mogelijkheid om een media_player te configureren van platform: webrtc.
YAML:
1 2 3 4 - platform: webrtc name: "Front door camera" stream: "camera.lumusfrontdoor_profile000_mainstream" audio: pcmu/8000
Hoe jij deze media_player al hebt in de status 'unavailable' zonder te reppen over webrtc, begrijp ik niet zo goed.
Als ik media probeer af te spelen naar die player, krijg ik deze fout:
[...]
1984 is de standaard poort voor go2rtc en in Home Assistant is dat 11984, maar hoe je dat aanpast voor deze media_player...
Denk dat ik go2rtc maar even probeer terug te zetten naar 1984.
Dit was inderdaad het issue. Bedankt voor het meedenken.TheFes schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:34:
[...]
De template parser zal inderdaad het nummer 1 terug geven, niet de string "1".
De template parser probeert het resultaat altijd om te zetten naar een python native type.
Probeer het eens met
YAML:
1 target_lights: "{{ room_map.get(zone | string, 'none') }}"
IP gecheckt in je router/Proxmox whatever?Faece schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:35:
[...]
http://192.168.0.166:8123 springt direct naar http://192.168.0.166:8123/ui-lovelace-minimalist en daar krijg ik "loading data"...
En ook in een "verse" browser?
Of heb je ooit op een manier UI-Lovelace-Minimalist als default ingesteld? Verder geen ervaring met UI-Lovelace-Minimalist dus weet niet of dat roet in het eten kan gooien.
Ik heb er eentje zo verwijderd via een Action zha.remove. Maar ik zal het eens proberen met een actief device. Ze zijn allen wel “unavailable”. Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe dit allemaal zit.HuismAndré schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:55:
Lukt het nog om ze via de oude coördinator te verwijderen? Dat doe je dan terwijl je de devices in kwestie wakker houdt door elke keer kort op de reset knop te drukken. Door ze op die manier te verwijderen gaan ze daarna gelijk weer in de join stand. En als dat niet lukt dan zou een stevige reset moeten helpen. Soms is dat een vreemde toetscombinatie, soms is dat simpelweg het langdurig drukken op de resetknop (kan 20+ seconden zijn).
Als je je Wifi punten op 1 en 11 zet (20MHz) dan is het rond Zigbee kanaal 17 en 18 vrij rustig. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je buren doen (als je die hebt). In ons woonhuis heb ik het zo ingericht. Een andere optie is WiFi op 1 en 6 (20MHz) en dan Zigbee op 25. Zo heb ik het in de loods ingericht.
Wifi zit op kanaal 1. Z2M op 25, voornamelijk met metering plugs. De rest zit op zha (lampen en sensoren). Buren lijken niet veel te doen. Eerder zei iemand wel dat het slim is niet de tussen kanalen te gebruiken en dus zha op 20 te zetten…
Het hangt er wat vanaf welk kanaal je voor Zigbee gebruikt?HuismAndré schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:55:
[...]
Lukt het nog om ze via de oude coördinator te verwijderen? Dat doe je dan terwijl je de devices in kwestie wakker houdt door elke keer kort op de reset knop te drukken. Door ze op die manier te verwijderen gaan ze daarna gelijk weer in de join stand. En als dat niet lukt dan zou een stevige reset moeten helpen. Soms is dat een vreemde toetscombinatie, soms is dat simpelweg het langdurig drukken op de resetknop (kan 20+ seconden zijn).
- Zigbee Home Automation (ZHA): Defaults to channel 15.
- Zigbee2MQTT (Z2M): Defaults to channel 11.
/f/image/eQoahnKgP7uhDMYozMu77XD0.png?f=fotoalbum_large)
In het geval je dus Z2M gebruikt, dan overlapped de default zigbee channel (11) vooral met wifi channel 1. Dus dan is het beter om enkel 6 en 11 te gebruiken.
Dat tussenkanalenverhaal kan ik me zo niet voorstellen. Ik heb kanaal 18 wel gebruikt en Z2M gebruikt standaard kanaal 11. Allemaal "tussenkanalen" (wat dat ook mag betekenen). Kanaal-26 is volgens mij wel een vreemde een de bijt (ik heb ooit gelezen dat er apparaten zijn die dat kanaal niet accepteren).iAR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:03:
[...]
Ik heb er eentje zo verwijderd via een Action zha.remove. Maar ik zal het eens proberen met een actief device. Ze zijn allen wel “unavailable”. Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe dit allemaal zit.
Wifi zit op kanaal 1. Z2M op 25, voornamelijk met metering plugs. De rest zit op zha (lampen en sensoren). Buren lijken niet veel te doen. Eerder zei iemand wel dat het slim is niet de tussen kanalen te gebruiken en dus zha op 20 te zetten…
Bij migratie waarbij beide coördinatoren tegelijk aanwezig zijn zul je verschillende Zigbee kanalen moeten gebruiken. Bij migratie waarbij je de ene coördinator vervangt door de ander (inclusief klonen van IEEE adres) zul je alles hetzelfde moeten houden (dus kanaal, IEEE adres (gekloond), network key, ext_pan_id en pan id. Dat klinkt ingewikkeld maar bij Z2M komt het neer op het kopiëren en aanpassen van de bestaande configuration.yaml (waarbij je dus eigenlijk alleen de entry van de coördinator aanpast).
Kan dat 1:1 verwisselen niet dan is een "naast elkaar" migratie absoluut aan te raden. Powered devices kun je een voor een verwijderen uit de oude coördinator (naam even in je keyboard copy buffer zetten voor het verwijderen) en zolang de "nieuwe" coördinator op "permit join" staat zal het (uit de oude coöridinator) verwijderde device vlak daarna opduiken in de "nieuwe". Daarna even de naam wijzigen (paste uit keyboard buffer terwijl je "Homassistant Hernoemen" ook aan hebt staan).
Bij batterij gevoede devices zul je het device in kwestie wakker moeten maken EN HOUDEN tijdens de migratie. Dat wakker houden doe je vaak door elke seconde kort op de reset knop van het device in kwestie te drukken (vaak zie je dan een ledje even kort oplichten). Zorg wel dat de batterij voldoende vol is (want dit is verhoudingsgewijs een energie intensief gebeuren).
Soms heb je een batterijgevoed device dat er echt geen zin in heeft (zelfs niet na een diepe reset). Dan kan het helpen om in plaats van "join all" te kiezen voor het joinen met het een router capable (dus meestal netgevoede) device dat het dichtst in de buurt van het apparaat zit. Ik heb daar bij Aqara devices meer dan eens succes mee gehad (nadat "join all" echt met geen mogelijkheid wilde lukken).
Ik noem expliciet de WiFi en Zigbee kanaalcombinaties (dus geen defaults). Daarbij moet er ook niet niet te wild gedacht worden over de onmogelijkheid om in de zijbanden van een Wifi kanaal te gaan zitten. Zigbee Kanaal 15 naast een WiFi kanaal 1 is echt wel te doen in veel gevallen mits de antennes van beide systemen niet te dicht bij elkaar zitten. Maar waar mogelijk: Better safe than sorry.dotcom87 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:16:
[...]
Het hangt er wat vanaf welk kanaal je voor Zigbee gebruikt?
[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 03-12-2025 10:20 ]
Ik weet inderdaad dat kanaal 26 wordt afgeraden. Ik weet verder ook niet of 15, 20, 25 beter zijn dan "tussenkanalen".HuismAndré schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:04:
Dat tussenkanalenverhaal kan ik me zo niet voorstellen. Ik heb kanaal 18 wel gebruikt en Z2M gebruikt standaard kanaal 11. Allemaal "tussenkanalen" (wat dat ook mag betekenen). Kanaal-26 is volgens mij wel een vreemde een de bijt (ik heb ooit gelezen dat er apparaten zijn die dat kanaal niet accepteren).
Het is één coordinator die ik van kanaal heb laten wisselen. Als ik gewoon kanaal 16 kan gebruiken hoef ik nu niet meer te migreren en gaat het alleen om batterij gevoede apparaten weer gekoppeld te krijgen.Bij migratie waarbij beide coördinatoren tegelijk aanwezig zijn zul je verschillende Zigbee kanalen moeten gebruiken. Bij migratie waarbij je de ene coördinator vervangt door de ander (inclusief klonen van IEEE adres) zul je alles hetzelfde moeten houden (dus kanaal, IEEE adres (gekloond), network key, ext_pan_id en pan id. Dat klinkt ingewikkeld maar bij Z2M komt het neer op het kopiëren en aanpassen van de bestaande configuration.yaml (waarbij je dus eigenlijk alleen de entry van de coördinator aanpast).
Kan dat 1:1 verwisselen niet dan is een "naast elkaar" migratie absoluut aan te raden. Powered devices kun je een voor een verwijderen uit de oude coördinator (naam even in je keyboard copy buffer zetten voor het verwijderen) en zolang de "nieuwe" coördinator op "permit join" staat zal het (uit de oude coöridinator) verwijderde device vlak daarna opduiken in de "nieuwe". Daarna even de naam wijzigen (paste uit keyboard buffer terwijl je "Homassistant Hernoemen" ook aan hebt staan).
Bij batterij gevoede devices zul je het device in kwestie wakker moeten maken EN HOUDEN tijdens de migratie. Dat wakker houden doe je vaak door elke seconde kort op de reset knop van het device in kwestie te drukken (vaak zie je dan een ledje even kort oplichten). Zorg wel dat de batterij voldoende vol is (want dit is verhoudingsgewijs een energie intensief gebeuren).
Ik kan natuurlijk niet 3 verdiepingen batterij devices tegelijkertijd wakker houden.
Ik begrijp niet wat je hier zegt. Wat is join all? En hoe kan ik joinen via een router?Soms heb je een batterijgevoed device dat er echt geen zin in heeft (zelfs niet na een diepe reset). Dan kan het helpen om in plaats van "join all" te kiezen voor het joinen met het een router capable (dus meestal netgevoede) device dat het dichtst in de buurt van het apparaat zit. Ik heb daar bij Aqara devices meer dan eens succes mee gehad (nadat "join all" echt met geen mogelijkheid wilde lukken).
Dat is de permit knop in Z2M waarmee je Z2M in de pair-modus zet en je nieuwe apparaten kunt toevoegen aan je mesh. De standaard instelling is join all, waarbij het nieuwe apparaat met elke router in je mesh mag verbinden. Maar je kunt ook die knop uitklappen met het pijltje aan de rechterkant en een specifieke router kiezen:iAR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:59:
[...]
Ik begrijp niet wat je hier zegt. Wat is join all? En hoe kan ik joinen via een router?
:strip_exif()/f/image/wws26Cukn59aM01Bl9iL0MrS.png?f=user_large)
Zie ook de documentatie van Z2M:
Pairing via a specific device
To the right of Permit join (All) button is an arrow pointing down. This will allow you to pick the coordinator, or any router to join from specifically, instead of letting the device chose on its own. That is not a guarantee the router will be chosen (or remain long-term). However, this can be useful for devices that are awkward in router selection, like Aqara, or when wanting to link a switch to a light bulb.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ah, alleen gaat het hier om ZHA. Die heeft alleen "add device" volgens mij.Gizz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:02:
Dat is de permit knop in Z2M waarmee je Z2M in de pair-modus zet en je nieuwe apparaten kunt toevoegen aan je mesh. De standaard instelling is join all, waarbij het nieuwe apparaat met elke router in je mesh mag verbinden. Maar je kunt ook die knop uitklappen met het pijltje aan de rechterkant en een specifieke router kiezen:
[Afbeelding]
Zie ook de documentatie van Z2M:
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
:strip_exif()/f/image/nILT4CAvq96Ruz2EK4AAoJO7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/C89LD9kFf2UTSPWtefX3Yhi2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6EhfTsoSwI5Vrkw1WP2vF2sW.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/9dSGf7FWQeJKiKgmIDtewyBx.png?f=fotoalbum_large)