Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 348 349 Laatste
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JeroenH het Tuya-apparaat dat @Ben(V) deelt is zigbee. Dus geen cloud/app zoals bij Tuya-apparaten op basis van wifi :) Daar hoef je niks voor te flashen, dat is gewoon hoe zigbee werkt.

edit: hier het apparaatje in de database van Z2M, dan kun je de exposes zien.

[ Voor 49% gewijzigd door Gizz op 03-11-2025 11:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
Het zijn Zigbee devices dus altijd alleen lokaal.
Maar je hebt natuurlijk wel een Zigbee stick nodig in HA.
Ze zijn oplaadbaar, ik laad ze meestal weer op met een powerbank, want geen stopcontact meer over bij de wasmachine.

Ter info:
Bijna alle wifi devices maken een verbinding met cloud servers niet alleen die van Tuya.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
JeroenH schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:04:
[...]

Goed om te weten dat dat volledig lokaal kan. Moet je ze er voor omflashen? Of werkt dat out of the box?

Ik heb nl wel eens een ander Tuya-compatible apparaat geprobeerd, maar ik kreeg het destijds niet voor elkaar dat lokaal aan mijn HA te koppelen, moest via een bijbehorende app + cloud. Maar dat is alweer een tijd geleden.
Dit is Tuya Zigbee, die kun je gewoon pairen met Zigbee2MQTT of ZHA en werken dan volledig lokaal.

Met Tuya WiFi devices is dat inderdaad een heel ander verhaal.

Oh @Ben(V) was me al voor. Kleine aanvulling op zijn post, ESPHome en Tasmota WiFi devices werken wel volledig lokaal, en bij Shelly is de cloud koppeling volledig optioneel. Er zijn dus wel non-cloud WiFi devices.

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 03-11-2025 11:38 ]

Home Assistant configuratie

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:31
Ik wil een automation een popup laten genereren die in Carplay naar voren komt. Ik heb de Companion app ingesteld, en krijg ook de notificatie. Het liefst zou ik een foto laten zien (screenshot of de parkeerplek vrij is voor de garage) maar een stukje tekst is ook prima. Ik heb onderstaande ingesteld, maar dit komt niet naar voren in Carplay (via HA app).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: notify.mobile_app_pispix
metadata: {}
data:
  message: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}.
  data:
    priority: high
    critical: 1

Dit geeft aan of de laadpaal aangesloten zit en er dus wel/niet ruimte is om te parkeren. Ik trigger de automation als ik in een straal van 5km van huis kom. Ook dat werkt maar nu het naar voren springen op Carplay nog. Zijn er nog andere goede ideeën om iets in Carplay naar voren te laten komen? Ik wil juist niet aan de telefoon of scherm hoeven zitten.

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:19
@PisPix In jouw automation moet je het volgende toevoegen aan jouw action:
YAML:
1
car_ui: true

De companion app laat niet automatisch notificaties zien in Android Auto althans. Over Carplay ben ik niet zeker.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
data:
  message: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}.
  data:

Daarna gewoon testen door in je auto op "Run Actions" te klikken

[ Voor 15% gewijzigd door MXMan op 03-11-2025 14:08 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:29:
[...]

Er is een integratie in HA. Geen idee hoe gemakkelijk het koppelen hiermee is.
Ik weet niet of het helemaal vergelijkbaar is, maar ik heb 2 luxaflexen (?) die ik bedien met Switchbot Blind. En die integreerden naadloos in HA. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• PisPix
MXMan schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:56:
@PisPix In jouw automation moet je het volgende toevoegen aan jouw action:
YAML:
1

De companion app laat niet automatisch notificaties zien in Android Auto althans. Over Carplay ben ik niet zeker.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
data:
  data:

Daarna gewoon testen door in je auto op "Run Actions" te klikken
Zojuist aangepast en getest maar de melding komt niet naar voren op carplay.

• TheFes
PisPix schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:54:
[...]

Zojuist aangepast en getest maar de melding komt niet naar voren op carplay.
Die instelling is inderdaad alleen voor Android Auto, zie ook de documentatie
https://companion.home-as...c#android-auto-visibility.
Er lijkt niet echt een vergelijkbare instellingen voor CarPlay te zijn.

• PisPix
TheFes schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:23:
[...]

Die instelling is inderdaad alleen voor Android Auto, zie ook de documentatie
https://companion.home-as...c#android-auto-visibility.
Er lijkt niet echt een vergelijkbare instellingen voor CarPlay te zijn.
Aha, dat verklaart het, bedankt! Iemand nog andere ideeën om een notificatie op carplay weer te geven zonder dat er een handmatige actie nodig is van de gebruiker?

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:30
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:23:
@TheFes thanks voor het werk met het goedkoopste blok energie. Direct een automation voor een notificatie aangemaakt.
[Afbeelding]
Ziet er heel mooi uit.
Kun je de automation delen ?

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:31
PisPix schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:14:
[...]

Aha, dat verklaart het, bedankt! Iemand nog andere ideeën om een notificatie op carplay weer te geven zonder dat er een handmatige actie nodig is van de gebruiker?
staat hier niks tussen??https://companion.home-assistant.io/docs/carplay/

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:51
-

[ Voor 105% gewijzigd door 0re0 op 03-11-2025 16:42 ]

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22
HA newbie hier.. B)
Sinds een maand heb ik een HA Green in mijn netwerk hangen en al diverse apparaten die in het (wifi) netwerk zitten toegevoegd. Er wordt nog weinig aangestuurd/ geautomatiseerd, maar gebruik het nu vooral voor uitlezen van PV en P1-meter.

Enigszins aangestoken door het virus zit ik nu naar de volgende stappen te kijken en wil ik bijvoorbeeld de radiatorknoppen op de slaapkamers vervangen door een 'slimme' variant. Maar door een gevalletje bomen en bos weet ik niet zo goed waar te beginnen. Ik zie veel van Shelly voorbij komen, ook kWh meters e.d. die wel interessant zijn, maar er zijn veel meer merken natuurlijk... Wat ik al wel gevonden heb, is dat ik volgens mij moet zoeken naar thermostaatknoppen die op Zigbee (of Z-Wave?) werken omdat dat een stuk zuiniger zou zijn dan wifi? Maar dan heb ik daar wel eerst een 'ontvanger' op de HA Green voor nodig? (nu als experiment 'kaal' gekocht)

Dus eigenlijk 2 vragen:
- welke 'slimme' radiatorknoppen zijn aanraders?
- wat voor aanvullende zaken is er nodig om die op een 'kale' HA Green te koppelen? (de hub ligt in de patchkast in de kelder, dus ontvangst zal daar een potentieel probleem zijn)

• PisPix
Nee, dit gaat allemaal uit van carplay bediening door de gebruiker vanuit de auto. Ik wil juist een notificatie via ha/carplay naar de gebruiker sturen zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Merijn. schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:47:
HA newbie hier.. B)
[...]
Dus eigenlijk 2 vragen:
- welke 'slimme' radiatorknoppen zijn aanraders?
- wat voor aanvullende zaken is er nodig om die op een 'kale' HA Green te koppelen? (de hub ligt in de patchkast in de kelder, dus ontvangst zal daar een potentieel probleem zijn)
Zoals alles hangt dat ervan af, ik gebruik SONOFF TRVZB radiatorknoppen op Zigbee. Zoals de meeste hoor je het als ze open/dicht gaan. Kosten vallen mee, minder dan € 30,- per stuk.

Moet je wel een zigbee netwerk inclusief zigbee routers (bv. slimme stekkers, lampschakelaars) hebben die je bereik vergroten.

Ik gebruik een SONOFF ZB-Dongle-E als Zigbee coordinator, en 16 Zigbee stekkers om uiteindelijk 7 TRVZB aan te sturen door het huis. Die stekkers ook voor andere zaken aan te sturen, maar je hebt meestal een aantal nodig om goede dekking te hebben.

Die TRVZB zijn leuk, maar moet je ketel of WP wel aan staan... Hier een zelfbouw weersafhankelijk regeling op een ESP32 met OpenTherm shield die de CV ketel aanstuurt zodra de TRVZB opengaat.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
MazzHead schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:51:
Die TRVZB zijn leuk, maar moet je ketel of WP wel aan staan... Hier een zelfbouw weersafhankelijk regeling op een ESP32 met OpenTherm shield die de CV ketel aanstuurt zodra de TRVZB opengaat.
Hoe heb je dat softwarematig gedaan? "Bundelen" van vraag (1 ruimte een beetje verwarmen hoef je ook maar een beetje van de ketel te vragen. Meerdere ruimtes een beetje verwarmen wil je toch meer (/maximaal?) van de ketel vragen). Uberhaupt al schema's. Etc etc.

* RobertMe heeft nu waardeloze Tado. Maar hoe het met HA zelf te doen.... Al helemaal met een oude Nefit ketel met iRT, nog geen moderne/actuele EMS bus (waarvoor wel custom oplossingen zijn) en dan ook geen OpenTherm. Enige alternatief dan aansturen via aan/uit i.p.v. moduleren.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:23:
@TheFes thanks voor het werk met het goedkoopste blok energie. Direct een automation voor een notificatie aangemaakt.
[Afbeelding]
Oprechte vraag, waarom zou je de kosten exclusief toeslagen en BTW willen weten? Dat is tenslotte niet wat je betaald en in mijn ogen dus ook totaal niet relevant.

Ik had dit soort zaken ook ‘omdat het kon’ maar probeer tegenwoordig alleen de essentiële zaken te krijgen…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:16
PisPix schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:28:
[...]

Nee, dit gaat allemaal uit van carplay bediening door de gebruiker vanuit de auto. Ik wil juist een notificatie via ha/carplay naar de gebruiker sturen zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
data:
  title: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}.
  data:
    push:
      interruption-level: >
      {% if is_state('sensor.naam_iphone_activity', 'Automotive') or is_state('sensor.naam_iphone_ssid', Carplay_naam') %} critical
      {% else %} time-sensitive
      {% endif %}

let er wel op dat een "critical" notificatie handmatig weggeklikt dient te worden of je maakt gebruikt van de TAG functie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  - action: notify.mobile_app_pispix
    data:
      title: De Zappi is ...
      data:
        tag: zappi_p
        push:
          interruption-level: critical
  - delay:
      seconds: 5  // aantal seconden dat de notificatie weergegeven dient te worden
  - action: notify.mobile_app_pispix
    data:
      data:
        tag: zappi_p
        push:
          interruption-level: critical

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:13
Toppe schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:03:
[...]

Oprechte vraag, waarom zou je de kosten exclusief toeslagen en BTW willen weten? Dat is tenslotte niet wat je betaald en in mijn ogen dus ook totaal niet relevant.

Ik had dit soort zaken ook ‘omdat het kon’ maar probeer tegenwoordig alleen de essentiële zaken te krijgen…
Nu vooral omdat ik een batterij gekocht heb en ik de prijs exclusief wil weten. Dit om te vergleijken met de nord pool entity.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:13
_Mitchie_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:29:
[...]

Ziet er heel mooi uit.
Kun je de automation delen ?
Sure!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Goedkoopste energie notificatie
description: >-
  Stuur dagelijks om 07:00 een notificatie met het goedkoopste energieblok
  inclusief opslag en btw
triggers:
  - at: "19:30:00"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - data:
      title: Goedkoopste energieblok morgen
        Het goedkoopste blok van 3 uur is van {{
        states('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen') }} met een gemiddelde
        prijs van € {{
        (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','avg_value') |
        float(default=0) | round(2) ) }} per kWh (excl. opslag en btw) en €{{
        (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','prijs_incl_opslag_btw')
        | float(default=0) | round(2)) }} per kWh (incl. opslag en btw).
    action: notify.mobile_app_oneplus12
  - data:
      title: Goedkoopste energieblok morgen
        Het goedkoopste blok van 3 uur is van {{
        states('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen') }} met een gemiddelde
        prijs van € {{
        (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','avg_value') |
        float(default=0) | round(2) ) }} per kWh (excl. opslag en btw) en €{{
        (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','prijs_incl_opslag_btw')
        | float(default=0) | round(2)) }} per kWh (incl. opslag en btw).
    action: notify.mobile_app_pixel_8a

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:11
xXtronXx schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:26:
Recent een dashboard samengesteld met uitsluitend gebruik van de Area-Card. Achter elke kaart schuilt een hele reeks andere kaarten, en ik ben er eigenlijk best tevreden mee.

Nog een paar extra sensoren toevoegen en de afbeeldingen vervangen door foto's van ons eigen interieur.
Mijn laatste test van een Mmwave sensor doet het prima
(Hier)

Tof is dat de camerabeelden naadloos geïntegreerd zijn in dezelfde kaarten.
De auto's zijn ook een Area en krijgen ook de nodige info.

[Afbeelding]
Ah, hoe is de presence detectie met deze sensor. Ik heb daar nog niet echt een goede review van kunnen vinden. In combinatie met de temperatuur en humidity sensor lijkt me dit een mooie optie om in verschillende ruimtes in huis te hangen.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:01:
[...]

Hoe heb je dat softwarematig gedaan? "Bundelen" van vraag (1 ruimte een beetje verwarmen hoef je ook maar een beetje van de ketel te vragen. Meerdere ruimtes een beetje verwarmen wil je toch meer (/maximaal?) van de ketel vragen). Uberhaupt al schema's. Etc etc.

* RobertMe heeft nu waardeloze Tado. Maar hoe het met HA zelf te doen.... Al helemaal met een oude Nefit ketel met iRT, nog geen moderne/actuele EMS bus (waarvoor wel custom oplossingen zijn) en dan ook geen OpenTherm. Enige alternatief dan aansturen via aan/uit i.p.v. moduleren.
ESP32-S3 N16R8 van Ali, xDIYLESS Master OpenTherm Shield voor de aansturing van de CV. Software ESPHome met OpenTherm component. Config met yaml en wat lambda's.
  • Zodra een ruimte warmtevraag heeft, via TRVZB openen of temperatuursensor lager dan gewenst, stuurt de ESPHome dan de ketel aan
  • Als de ketel aangaat via HA setpoint van alle TRVZB even 10 seconden met 0,5ºC omhoog zodat de TRVZB's in de kamers die de volgende zouden zijn ook opengaan (hysterese 1ºC) zodat de ketel het vermogen kwijt kan, hierdoor bundelen van vraag
  • Setpoint van de ketel via een stooklijn, voetpunt en max aanvoer tussen -10 en 20ºC in ESPHome
Eigenlijk heel eenvoudig, heb dat zo gedaan aangezien woonkamer met hout wordt verwarmd. Elke kamer is voorzien van een Xiaomi LYWSD003MMC (€4 per stuk ali) die via ESPHome met BLE tracker de temperaturen doorgeeft aan HA. Niet alle kamers een TRVZB, die hebben alleen een BLE sensor en thermostaatknop, daar geldt een ingesteld setpoint voor die kamer, vaak trekken die ook wat warmte (hal, garage, bijkeuken). In kamers met TRVZB wordt de BLE sensor waarde naar de TRVZB gestuurd via HA.
Ketel moduleert op setpoint, dus bij veel vraag hoger vermogen en enkele kamer vaak minimaal, 20 jaar oude Remeha Quinta 25s.

OpenTherm is voor dit stookseizoen nieuw, hiervoor gewoon de ketel aan/uit met een relais, maar dan draaiend op de stooklijn. Eigenlijk enige verschil is dat nu de stooklijn via HA is in te stellen ipv. op de ketel zelf.

Geen cloud, lockin, AI of abbo. Kan in principe met elke radiatorklep die je aan HA kan koppelen, dus als je 24VDC of 230V kleppen hebt gewoon naast de ketel aan/uit ook de klep open/dicht.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor wie nog op zoek is naar een implementatie om graaddagen bij te houden: er is een add-on voor :+.

Houdt het ook bij op week- en maandbasis maar niet voor het lopende jaar. Heb 't nu een paar dagen naast elkaar lopen met de gemiddelde temperatuur in HA (via de ha-average add-on) en de graaddagen-code die ik eerder in dit topic postte, en het loopt heel gelijk. Dus voor wie zelf niet teveel wil sleutelen komt het zeker van pas.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:46

bert pit

asdasd

Ik moest mijn HA Green updaten en krijg een error:
Actie update/install kon niet worden uitgevoerd. Error updating Home Assistant Core: 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, no host internet connection.
Ik lees hier en daar dat het DNS aangepast moet worden naar 1.1.1.1 helaas was dat niet de oplossing.

Er is niets veranderd in mijn configuratie, maar dacht toch even de backup terug te zetten: helaad daar ook hetzelfde probleem: geen internet.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• TheFes
Borromini schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:23:
Voor wie nog op zoek is naar een implementatie om graaddagen bij te houden: er is een add-on voor :+.

Houdt het ook bij op week- en maandbasis maar niet voor het lopende jaar. Heb 't nu een paar dagen naast elkaar lopen met de gemiddelde temperatuur in HA (via de ha-average add-on) en de graaddagen-code die ik eerder in dit topic postte, en het loopt heel gelijk. Dus voor wie zelf niet teveel wil sleutelen komt het zeker van pas.
Het is alleen geen add-on maar een (custom) integration ;-)

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:05
Na een jaar of 7 domoticz gebruikt te hebben en door een corrupte update, was ik genoodzaakt om weer opnieuw te beginnen.
Na vaak gelezen te hebben, dat mensen niet meer terug willen naar domoticz, wanneer zij home assistant geprobeerd hebben, ben ik ook maar eens aan de slag gegaan.

Echter krijg ik het niet stabiel werkend.
Ik heb een raspberry pi4 met daaraan een touchscreen gekoppeld.
Ik heb nu al meerdere malen opnieuw het HA OS erop geinstalleerd. (Op een sd kaart)
Het langst werkend was een dag of 5.

Plots crasht het uit het niets, scherm op zwart. Stekker eruit en erin, het start weer op, maar in de logs is niets te lezen.
Vervolgens crasht het om de haverklap.

Wat ik momenteel heb gekoppeld aan HA;
-home wizzard (p1 + water)
-lg think (airco)
-hue (verlichting)
-growatt (zonnepanelen)
En ik draai een simpel scriptje voor de zonnepanelen opbrengst door te loggen naar pvoutput.

Tot op heden, niets spannends nog in mijn ogen.
Is nou telkens direct de sd kaart corrupt?
Wat kan nog doen, los van telkens opnieuw op te starten/opnieuw te installeren.
"Reparaties" geeft overigens niets weer.

Ben een beetje ten einde raad momenteel

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@TheFes Excuses 😇

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:41
Hallo, ik heb jullie hulp weer eens nodig.

De kamerthermostaat wordt niet meer herkend en nu koelt het af in de woonkamer :-(

Sinds de laatste HA update heb ik deze foutmelding:
Zigbee2MQTT configuration is not valid
Found the following errors:

- Your configuration file: '/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml' is invalid (use https://jsonformatter.org/yaml-validator to find and fix the issue)

If you don't know how to solve this, read https://www.zigbee2mqtt.io/guide/configuration
Zigbee2MQTT heb ik vorig jaar vanuit HA geïnstalleerd en tot nu toe nooit problemen mee gehad.

Nu geeft de foutmelding dit pad en bestandsnaam weer:
'/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml'

via de File Editor zie ik geen 'config' map in de root, ik zie namelijk
/homeassistant/zigbee2mqtt/configuration.yaml
in mijn root staat dus geen 'Config' map!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLSu3JJkF5yInsBLZ_SS-hJ8OFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pq6IUH45Bwm8YJ9VCHF2dFSt.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tzosdhxvy31S6LKjTB5VV6bnrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yDxIw8BGdCckzaMbRElcoGOj.png?f=fotoalbum_large

de configuration.yaml
homeassistant:
enabled: true
advanced:
network_key:
- 145
- 81
- 193
- 2
- 69
- 217
- 46
- 178
- 203
- 34
- 153
- 45
- 8
- 106
- 59
- 147
pan_id: 58029
ext_pan_id:
- 75
- 251
- 116
- 247
- 86
- 9
- 154
- 116
mqtt:
server: mqtt://core-mosquitto:1883
user: addons
password: taLaeyahthaxiguqueeMiegh5chohb3rohdee7tee3moebah2ze2phi9een9veih
serial:
port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0
adapter: ember
rtscts: true
frontend:
enabled: true
package: zigbee2mqtt-windfront
port: 8099
devices:
'0x54ef441000a56bc5':
friendly_name: '0x54ef441000a56bc5'
description: ''
temperature_calibration: 0
humidity_calibration: 0
pressure_calibration: 0
device_temperature_calibration: 0
'0x7cc6b6fffebb4917':
friendly_name: dimmer.lamp.keuken
description: dimmer.lamp.keuken
'0x7cc6b6fffebb7889':
friendly_name: dimmer.lamp.aanbouw
description: dimmer.lamp.aanbouw
'0x7cc6b6fffebbef26':
friendly_name: dimmer.lamp.eethoek
description: dimmer.lamp.eethoek
'0x0ceff6fffecddc5c':
friendly_name: dimmer.lamp.tv
description: dimmer.lamp.tv
'0xa4c13884d2b1ce5e':
friendly_name: temperatuur.sensor.woonkamer
temperature_calibration: -0.5
temperature_precision: 2
humidity_calibration: -1
humidity_precision: 2
description: temperatuur.sensor.woonkamer
availability: true
'0x54ef44100044f0f8':
friendly_name: bediening.rolgordijn.woonkamer.achterdeur
description: bediening.rolgordijn.woonkamer.achterdeur
'0x54ef441000d593ac':
friendly_name: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.rechts
description: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.rechts
'0x54ef441000cfcf78':
friendly_name: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.links
description: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.links
'0x54ef441000e73c13':
friendly_name: bediening.rolgordijn.keuken
description: bediening.rolgordijn.keuken
version: 4
heeft iemand de oplossing om weer uit de kou te komen?

(y)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
Maar je hebt wel een map zigbee2mqtt.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:33:
Na een jaar of 7 domoticz gebruikt te hebben en door een corrupte update, was ik genoodzaakt om weer opnieuw te beginnen.
Na vaak gelezen te hebben, dat mensen niet meer terug willen naar domoticz, wanneer zij home assistant geprobeerd hebben, ben ik ook maar eens aan de slag gegaan.

Echter krijg ik het niet stabiel werkend.
Ik heb een raspberry pi4 met daaraan een touchscreen gekoppeld.
Ik heb nu al meerdere malen opnieuw het HA OS erop geinstalleerd. (Op een sd kaart)
Het langst werkend was een dag of 5.

Plots crasht het uit het niets, scherm op zwart. Stekker eruit en erin, het start weer op, maar in de logs is niets te lezen.
Vervolgens crasht het om de haverklap.

Wat ik momenteel heb gekoppeld aan HA;
-home wizzard (p1 + water)
-lg think (airco)
-hue (verlichting)
-growatt (zonnepanelen)
En ik draai een simpel scriptje voor de zonnepanelen opbrengst door te loggen naar pvoutput.

Tot op heden, niets spannends nog in mijn ogen.
Is nou telkens direct de sd kaart corrupt?
Wat kan nog doen, los van telkens opnieuw op te starten/opnieuw te installeren.
"Reparaties" geeft overigens niets weer.

Ben een beetje ten einde raad momenteel
waarom op een sd kaart?
sd kaarten vinden het vele kleine bestanden schrijven dat HA doet echt niet tof.
Heb je geen usb harde schijf?

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:05
commentator schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:
[...]

waarom op een sd kaart?
sd kaarten vinden het vele kleine bestanden schrijven dat HA doet echt niet tof.
Heb je geen usb harde schijf?
Ik begrijp je punt. Heb nog een oude laptop rondslingeren met een ssd erin, welke ik er voor wil gaan opofferen. Kijken of dat de oplossing is.

Is het bij HA zoveel meer/erger dan bij domoticz? Daar had ik nergens last van al die jaren.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:41
new_guy schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:21:
Maar je hebt wel een map zigbee2mqtt.
ja zoals je kunt zien, toch blijf ik deze melding houdeh:
Zigbee2MQTT configuration is not valid
Found the following errors:

- Your configuration file: '/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml' is invalid (use https://jsonformatter.org/yaml-validator to find and fix the issue)

If you don't know how to solve this, read https://www.zigbee2mqtt.io/guide/configuration
De https://jsonformatter.org/yaml-validator geeft aan;
Valid YAML
En daar houdt mijn kennis helaas op...

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:31:
[...]

Ik begrijp je punt. Heb nog een oude laptop rondslingeren met een ssd erin, welke ik er voor wil gaan opofferen. Kijken of dat de oplossing is.

Is het bij HA zoveel meer/erger dan bij domoticz? Daar had ik nergens last van al die jaren.
domoticz had dat ook, ben ik ook toen snel op een toen nog hdd gaan zetten. Zeker met meerdere thermometers en lampen die je op beweging e.d. aan / uit laat gaan

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:31:
[...]

Een SD kaart is niet gemaakt voor continu lees- en schrijfacties. Op een gegeven moment is dat gewoon klaar. Koop een simpele externe usb behuizing en zet daar je SSD in, configureer dat hij moet booten van de usb en je zult merken dat alles a) stabiel is en b) veel sneller en beter performed.
Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.