Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Maar je hebt natuurlijk wel een Zigbee stick nodig in HA.
Ze zijn oplaadbaar, ik laad ze meestal weer op met een powerbank, want geen stopcontact meer over bij de wasmachine.
Ter info:
Bijna alle wifi devices maken een verbinding met cloud servers niet alleen die van Tuya.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dit is Tuya Zigbee, die kun je gewoon pairen met Zigbee2MQTT of ZHA en werken dan volledig lokaal.JeroenH schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:04:
[...]
Goed om te weten dat dat volledig lokaal kan. Moet je ze er voor omflashen? Of werkt dat out of the box?
Ik heb nl wel eens een ander Tuya-compatible apparaat geprobeerd, maar ik kreeg het destijds niet voor elkaar dat lokaal aan mijn HA te koppelen, moest via een bijbehorende app + cloud. Maar dat is alweer een tijd geleden.
Met Tuya WiFi devices is dat inderdaad een heel ander verhaal.
Oh @Ben(V) was me al voor. Kleine aanvulling op zijn post, ESPHome en Tasmota WiFi devices werken wel volledig lokaal, en bij Shelly is de cloud koppeling volledig optioneel. Er zijn dus wel non-cloud WiFi devices.
[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 03-11-2025 11:38 ]
1
2
3
4
5
6
7
| action: notify.mobile_app_pispix metadata: {} data: message: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}. data: priority: high critical: 1 |
Dit geeft aan of de laadpaal aangesloten zit en er dus wel/niet ruimte is om te parkeren. Ik trigger de automation als ik in een straal van 5km van huis kom. Ook dat werkt maar nu het naar voren springen op Carplay nog. Zijn er nog andere goede ideeën om iets in Carplay naar voren te laten komen? Ik wil juist niet aan de telefoon of scherm hoeven zitten.
1
| car_ui: true |
De companion app laat niet automatisch notificaties zien in Android Auto althans. Over Carplay ben ik niet zeker.
1
2
3
4
5
6
7
8
| action: notify.mobile_app_pispix metadata: {} data: message: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}. data: priority: high critical: 1 car_ui: true |
Daarna gewoon testen door in je auto op "Run Actions" te klikken
[ Voor 15% gewijzigd door MXMan op 03-11-2025 14:08 ]
Ik weet niet of het helemaal vergelijkbaar is, maar ik heb 2 luxaflexen (?) die ik bedien met Switchbot Blind. En die integreerden naadloos in HA.0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:29:
[...]
Er is een integratie in HA. Geen idee hoe gemakkelijk het koppelen hiermee is.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Zojuist aangepast en getest maar de melding komt niet naar voren op carplay.MXMan schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:56:
@PisPix In jouw automation moet je het volgende toevoegen aan jouw action:YAML:
1 car_ui: true
De companion app laat niet automatisch notificaties zien in Android Auto althans. Over Carplay ben ik niet zeker.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 action: notify.mobile_app_pispix metadata: {} data: message: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}. data: priority: high critical: 1 car_ui: true
Daarna gewoon testen door in je auto op "Run Actions" te klikken
Die instelling is inderdaad alleen voor Android Auto, zie ook de documentatiePisPix schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:54:
[...]
Zojuist aangepast en getest maar de melding komt niet naar voren op carplay.
https://companion.home-as...c#android-auto-visibility.
Er lijkt niet echt een vergelijkbare instellingen voor CarPlay te zijn.
Aha, dat verklaart het, bedankt! Iemand nog andere ideeën om een notificatie op carplay weer te geven zonder dat er een handmatige actie nodig is van de gebruiker?TheFes schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:23:
[...]
Die instelling is inderdaad alleen voor Android Auto, zie ook de documentatie
https://companion.home-as...c#android-auto-visibility.
Er lijkt niet echt een vergelijkbare instellingen voor CarPlay te zijn.
Ziet er heel mooi uit.0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:23:
@TheFes thanks voor het werk met het goedkoopste blok energie. Direct een automation voor een notificatie aangemaakt.
[Afbeelding]
Kun je de automation delen ?
staat hier niks tussen??https://companion.home-assistant.io/docs/carplay/PisPix schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:14:
[...]
Aha, dat verklaart het, bedankt! Iemand nog andere ideeën om een notificatie op carplay weer te geven zonder dat er een handmatige actie nodig is van de gebruiker?
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
[ Voor 105% gewijzigd door 0re0 op 03-11-2025 16:42 ]
Sinds een maand heb ik een HA Green in mijn netwerk hangen en al diverse apparaten die in het (wifi) netwerk zitten toegevoegd. Er wordt nog weinig aangestuurd/ geautomatiseerd, maar gebruik het nu vooral voor uitlezen van PV en P1-meter.
Enigszins aangestoken door het virus zit ik nu naar de volgende stappen te kijken en wil ik bijvoorbeeld de radiatorknoppen op de slaapkamers vervangen door een 'slimme' variant. Maar door een gevalletje bomen en bos weet ik niet zo goed waar te beginnen. Ik zie veel van Shelly voorbij komen, ook kWh meters e.d. die wel interessant zijn, maar er zijn veel meer merken natuurlijk... Wat ik al wel gevonden heb, is dat ik volgens mij moet zoeken naar thermostaatknoppen die op Zigbee (of Z-Wave?) werken omdat dat een stuk zuiniger zou zijn dan wifi? Maar dan heb ik daar wel eerst een 'ontvanger' op de HA Green voor nodig? (nu als experiment 'kaal' gekocht)
Dus eigenlijk 2 vragen:
- welke 'slimme' radiatorknoppen zijn aanraders?
- wat voor aanvullende zaken is er nodig om die op een 'kale' HA Green te koppelen? (de hub ligt in de patchkast in de kelder, dus ontvangst zal daar een potentieel probleem zijn)
Nee, dit gaat allemaal uit van carplay bediening door de gebruiker vanuit de auto. Ik wil juist een notificatie via ha/carplay naar de gebruiker sturen zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.MAdD schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:31:
[...]
staat hier niks tussen??https://companion.home-assistant.io/docs/carplay/
Zoals alles hangt dat ervan af, ik gebruik SONOFF TRVZB radiatorknoppen op Zigbee. Zoals de meeste hoor je het als ze open/dicht gaan. Kosten vallen mee, minder dan € 30,- per stuk.Merijn. schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:47:
HA newbie hier..![]()
[...]
Dus eigenlijk 2 vragen:
- welke 'slimme' radiatorknoppen zijn aanraders?
- wat voor aanvullende zaken is er nodig om die op een 'kale' HA Green te koppelen? (de hub ligt in de patchkast in de kelder, dus ontvangst zal daar een potentieel probleem zijn)
Moet je wel een zigbee netwerk inclusief zigbee routers (bv. slimme stekkers, lampschakelaars) hebben die je bereik vergroten.
Ik gebruik een SONOFF ZB-Dongle-E als Zigbee coordinator, en 16 Zigbee stekkers om uiteindelijk 7 TRVZB aan te sturen door het huis. Die stekkers ook voor andere zaken aan te sturen, maar je hebt meestal een aantal nodig om goede dekking te hebben.
Die TRVZB zijn leuk, maar moet je ketel of WP wel aan staan... Hier een zelfbouw weersafhankelijk regeling op een ESP32 met OpenTherm shield die de CV ketel aanstuurt zodra de TRVZB opengaat.
Hoe heb je dat softwarematig gedaan? "Bundelen" van vraag (1 ruimte een beetje verwarmen hoef je ook maar een beetje van de ketel te vragen. Meerdere ruimtes een beetje verwarmen wil je toch meer (/maximaal?) van de ketel vragen). Uberhaupt al schema's. Etc etc.MazzHead schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:51:
Die TRVZB zijn leuk, maar moet je ketel of WP wel aan staan... Hier een zelfbouw weersafhankelijk regeling op een ESP32 met OpenTherm shield die de CV ketel aanstuurt zodra de TRVZB opengaat.
* RobertMe heeft nu waardeloze Tado. Maar hoe het met HA zelf te doen.... Al helemaal met een oude Nefit ketel met iRT, nog geen moderne/actuele EMS bus (waarvoor wel custom oplossingen zijn) en dan ook geen OpenTherm. Enige alternatief dan aansturen via aan/uit i.p.v. moduleren.
Oprechte vraag, waarom zou je de kosten exclusief toeslagen en BTW willen weten? Dat is tenslotte niet wat je betaald en in mijn ogen dus ook totaal niet relevant.0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:23:
@TheFes thanks voor het werk met het goedkoopste blok energie. Direct een automation voor een notificatie aangemaakt.
[Afbeelding]
Ik had dit soort zaken ook ‘omdat het kon’ maar probeer tegenwoordig alleen de essentiële zaken te krijgen…
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
PisPix schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:28:
[...]
Nee, dit gaat allemaal uit van carplay bediening door de gebruiker vanuit de auto. Ik wil juist een notificatie via ha/carplay naar de gebruiker sturen zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| action: notify.mobile_app_pispix data: title: De Zappi is {{ states('sensor.myenergi_zappi_26855860_plug_status') }}. message: "<== Dit wordt niet weergegeven in CarPlay." data: push: interruption-level: > {% if is_state('sensor.naam_iphone_activity', 'Automotive') or is_state('sensor.naam_iphone_ssid', Carplay_naam') %} critical {% else %} time-sensitive {% endif %} |
let er wel op dat een "critical" notificatie handmatig weggeklikt dient te worden of je maakt gebruikt van de TAG functie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - action: notify.mobile_app_pispix data: title: De Zappi is ... message: "" data: tag: zappi_p push: interruption-level: critical - delay: seconds: 5 // aantal seconden dat de notificatie weergegeven dient te worden - action: notify.mobile_app_pispix data: message: clear_notification data: tag: zappi_p push: interruption-level: critical |
Nu vooral omdat ik een batterij gekocht heb en ik de prijs exclusief wil weten. Dit om te vergleijken met de nord pool entity.Toppe schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:03:
[...]
Oprechte vraag, waarom zou je de kosten exclusief toeslagen en BTW willen weten? Dat is tenslotte niet wat je betaald en in mijn ogen dus ook totaal niet relevant.
Ik had dit soort zaken ook ‘omdat het kon’ maar probeer tegenwoordig alleen de essentiële zaken te krijgen…
Sure!_Mitchie_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:29:
[...]
Ziet er heel mooi uit.
Kun je de automation delen ?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| alias: Goedkoopste energie notificatie description: >- Stuur dagelijks om 07:00 een notificatie met het goedkoopste energieblok inclusief opslag en btw triggers: - at: "19:30:00" trigger: time conditions: [] actions: - data: title: Goedkoopste energieblok morgen message: > Het goedkoopste blok van 3 uur is van {{ states('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen') }} met een gemiddelde prijs van € {{ (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','avg_value') | float(default=0) | round(2) ) }} per kWh (excl. opslag en btw) en €{{ (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','prijs_incl_opslag_btw') | float(default=0) | round(2)) }} per kWh (incl. opslag en btw). action: notify.mobile_app_oneplus12 - data: title: Goedkoopste energieblok morgen message: >- Het goedkoopste blok van 3 uur is van {{ states('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen') }} met een gemiddelde prijs van € {{ (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','avg_value') | float(default=0) | round(2) ) }} per kWh (excl. opslag en btw) en €{{ (state_attr('sensor.goedkoopste_energieblok_morgen','prijs_incl_opslag_btw') | float(default=0) | round(2)) }} per kWh (incl. opslag en btw). action: notify.mobile_app_pixel_8a |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-11-2025 11:45 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ah, hoe is de presence detectie met deze sensor. Ik heb daar nog niet echt een goede review van kunnen vinden. In combinatie met de temperatuur en humidity sensor lijkt me dit een mooie optie om in verschillende ruimtes in huis te hangen.xXtronXx schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:26:
Recent een dashboard samengesteld met uitsluitend gebruik van de Area-Card. Achter elke kaart schuilt een hele reeks andere kaarten, en ik ben er eigenlijk best tevreden mee.
Nog een paar extra sensoren toevoegen en de afbeeldingen vervangen door foto's van ons eigen interieur.
Mijn laatste test van een Mmwave sensor doet het prima
(Hier)
Tof is dat de camerabeelden naadloos geïntegreerd zijn in dezelfde kaarten.
De auto's zijn ook een Area en krijgen ook de nodige info.
[Afbeelding]
ESP32-S3 N16R8 van Ali, xDIYLESS Master OpenTherm Shield voor de aansturing van de CV. Software ESPHome met OpenTherm component. Config met yaml en wat lambda's.RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:01:
[...]
Hoe heb je dat softwarematig gedaan? "Bundelen" van vraag (1 ruimte een beetje verwarmen hoef je ook maar een beetje van de ketel te vragen. Meerdere ruimtes een beetje verwarmen wil je toch meer (/maximaal?) van de ketel vragen). Uberhaupt al schema's. Etc etc.
* RobertMe heeft nu waardeloze Tado. Maar hoe het met HA zelf te doen.... Al helemaal met een oude Nefit ketel met iRT, nog geen moderne/actuele EMS bus (waarvoor wel custom oplossingen zijn) en dan ook geen OpenTherm. Enige alternatief dan aansturen via aan/uit i.p.v. moduleren.
- Zodra een ruimte warmtevraag heeft, via TRVZB openen of temperatuursensor lager dan gewenst, stuurt de ESPHome dan de ketel aan
- Als de ketel aangaat via HA setpoint van alle TRVZB even 10 seconden met 0,5ºC omhoog zodat de TRVZB's in de kamers die de volgende zouden zijn ook opengaan (hysterese 1ºC) zodat de ketel het vermogen kwijt kan, hierdoor bundelen van vraag
- Setpoint van de ketel via een stooklijn, voetpunt en max aanvoer tussen -10 en 20ºC in ESPHome
Ketel moduleert op setpoint, dus bij veel vraag hoger vermogen en enkele kamer vaak minimaal, 20 jaar oude Remeha Quinta 25s.
OpenTherm is voor dit stookseizoen nieuw, hiervoor gewoon de ketel aan/uit met een relais, maar dan draaiend op de stooklijn. Eigenlijk enige verschil is dat nu de stooklijn via HA is in te stellen ipv. op de ketel zelf.
Geen cloud, lockin, AI of abbo. Kan in principe met elke radiatorklep die je aan HA kan koppelen, dus als je 24VDC of 230V kleppen hebt gewoon naast de ketel aan/uit ook de klep open/dicht.
Houdt het ook bij op week- en maandbasis maar niet voor het lopende jaar. Heb 't nu een paar dagen naast elkaar lopen met de gemiddelde temperatuur in HA (via de ha-average add-on) en de graaddagen-code die ik eerder in dit topic postte, en het loopt heel gelijk. Dus voor wie zelf niet teveel wil sleutelen komt het zeker van pas.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Actie update/install kon niet worden uitgevoerd. Error updating Home Assistant Core: 'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, no host internet connection.
Ik lees hier en daar dat het DNS aangepast moet worden naar 1.1.1.1 helaas was dat niet de oplossing.
Er is niets veranderd in mijn configuratie, maar dacht toch even de backup terug te zetten: helaad daar ook hetzelfde probleem: geen internet.
Analoog komt weer helemaal terug
Het is alleen geen add-on maar een (custom) integration ;-)Borromini schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:23:
Voor wie nog op zoek is naar een implementatie om graaddagen bij te houden: er is een add-on voor.
Houdt het ook bij op week- en maandbasis maar niet voor het lopende jaar. Heb 't nu een paar dagen naast elkaar lopen met de gemiddelde temperatuur in HA (via de ha-average add-on) en de graaddagen-code die ik eerder in dit topic postte, en het loopt heel gelijk. Dus voor wie zelf niet teveel wil sleutelen komt het zeker van pas.
Na vaak gelezen te hebben, dat mensen niet meer terug willen naar domoticz, wanneer zij home assistant geprobeerd hebben, ben ik ook maar eens aan de slag gegaan.
Echter krijg ik het niet stabiel werkend.
Ik heb een raspberry pi4 met daaraan een touchscreen gekoppeld.
Ik heb nu al meerdere malen opnieuw het HA OS erop geinstalleerd. (Op een sd kaart)
Het langst werkend was een dag of 5.
Plots crasht het uit het niets, scherm op zwart. Stekker eruit en erin, het start weer op, maar in de logs is niets te lezen.
Vervolgens crasht het om de haverklap.
Wat ik momenteel heb gekoppeld aan HA;
-home wizzard (p1 + water)
-lg think (airco)
-hue (verlichting)
-growatt (zonnepanelen)
En ik draai een simpel scriptje voor de zonnepanelen opbrengst door te loggen naar pvoutput.
Tot op heden, niets spannends nog in mijn ogen.
Is nou telkens direct de sd kaart corrupt?
Wat kan nog doen, los van telkens opnieuw op te starten/opnieuw te installeren.
"Reparaties" geeft overigens niets weer.
Ben een beetje ten einde raad momenteel
De kamerthermostaat wordt niet meer herkend en nu koelt het af in de woonkamer
Sinds de laatste HA update heb ik deze foutmelding:
Zigbee2MQTT heb ik vorig jaar vanuit HA geïnstalleerd en tot nu toe nooit problemen mee gehad.Zigbee2MQTT configuration is not valid
Found the following errors:
- Your configuration file: '/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml' is invalid (use https://jsonformatter.org/yaml-validator to find and fix the issue)
If you don't know how to solve this, read https://www.zigbee2mqtt.io/guide/configuration
Nu geeft de foutmelding dit pad en bestandsnaam weer:
'/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml'
via de File Editor zie ik geen 'config' map in de root, ik zie namelijk
in mijn root staat dus geen 'Config' map!?/homeassistant/zigbee2mqtt/configuration.yaml
/f/image/yDxIw8BGdCckzaMbRElcoGOj.png?f=fotoalbum_large)
de configuration.yaml
heeft iemand de oplossing om weer uit de kou te komen?YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 homeassistant: enabled: true advanced: network_key: - 145 - 81 - 193 - 2 - 69 - 217 - 46 - 178 - 203 - 34 - 153 - 45 - 8 - 106 - 59 - 147 pan_id: 58029 ext_pan_id: - 75 - 251 - 116 - 247 - 86 - 9 - 154 - 116 mqtt: server: mqtt://core-mosquitto:1883 user: addons password: taLaeyahthaxiguqueeMiegh5chohb3rohdee7tee3moebah2ze2phi9een9veih serial: port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 adapter: ember rtscts: true frontend: enabled: true package: zigbee2mqtt-windfront port: 8099 devices: '0x54ef441000a56bc5': friendly_name: '0x54ef441000a56bc5' description: '' temperature_calibration: 0 humidity_calibration: 0 pressure_calibration: 0 device_temperature_calibration: 0 '0x7cc6b6fffebb4917': friendly_name: dimmer.lamp.keuken description: dimmer.lamp.keuken '0x7cc6b6fffebb7889': friendly_name: dimmer.lamp.aanbouw description: dimmer.lamp.aanbouw '0x7cc6b6fffebbef26': friendly_name: dimmer.lamp.eethoek description: dimmer.lamp.eethoek '0x0ceff6fffecddc5c': friendly_name: dimmer.lamp.tv description: dimmer.lamp.tv '0xa4c13884d2b1ce5e': friendly_name: temperatuur.sensor.woonkamer temperature_calibration: -0.5 temperature_precision: 2 humidity_calibration: -1 humidity_precision: 2 description: temperatuur.sensor.woonkamer availability: true '0x54ef44100044f0f8': friendly_name: bediening.rolgordijn.woonkamer.achterdeur description: bediening.rolgordijn.woonkamer.achterdeur '0x54ef441000d593ac': friendly_name: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.rechts description: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.rechts '0x54ef441000cfcf78': friendly_name: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.links description: bediening.rolgordijn.woonkamer.achter.links '0x54ef441000e73c13': friendly_name: bediening.rolgordijn.keuken description: bediening.rolgordijn.keuken version: 4
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-11-2025 12:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
waarom op een sd kaart?Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:33:
Na een jaar of 7 domoticz gebruikt te hebben en door een corrupte update, was ik genoodzaakt om weer opnieuw te beginnen.
Na vaak gelezen te hebben, dat mensen niet meer terug willen naar domoticz, wanneer zij home assistant geprobeerd hebben, ben ik ook maar eens aan de slag gegaan.
Echter krijg ik het niet stabiel werkend.
Ik heb een raspberry pi4 met daaraan een touchscreen gekoppeld.
Ik heb nu al meerdere malen opnieuw het HA OS erop geinstalleerd. (Op een sd kaart)
Het langst werkend was een dag of 5.
Plots crasht het uit het niets, scherm op zwart. Stekker eruit en erin, het start weer op, maar in de logs is niets te lezen.
Vervolgens crasht het om de haverklap.
Wat ik momenteel heb gekoppeld aan HA;
-home wizzard (p1 + water)
-lg think (airco)
-hue (verlichting)
-growatt (zonnepanelen)
En ik draai een simpel scriptje voor de zonnepanelen opbrengst door te loggen naar pvoutput.
Tot op heden, niets spannends nog in mijn ogen.
Is nou telkens direct de sd kaart corrupt?
Wat kan nog doen, los van telkens opnieuw op te starten/opnieuw te installeren.
"Reparaties" geeft overigens niets weer.
Ben een beetje ten einde raad momenteel
sd kaarten vinden het vele kleine bestanden schrijven dat HA doet echt niet tof.
Heb je geen usb harde schijf?
Ik begrijp je punt. Heb nog een oude laptop rondslingeren met een ssd erin, welke ik er voor wil gaan opofferen. Kijken of dat de oplossing is.commentator schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:
[...]
waarom op een sd kaart?
sd kaarten vinden het vele kleine bestanden schrijven dat HA doet echt niet tof.
Heb je geen usb harde schijf?
Is het bij HA zoveel meer/erger dan bij domoticz? Daar had ik nergens last van al die jaren.
ja zoals je kunt zien, toch blijf ik deze melding houdeh:new_guy schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:21:
Maar je hebt wel een map zigbee2mqtt.
De https://jsonformatter.org/yaml-validator geeft aan;Zigbee2MQTT configuration is not valid
Found the following errors:
- Your configuration file: '/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml' is invalid (use https://jsonformatter.org/yaml-validator to find and fix the issue)
If you don't know how to solve this, read https://www.zigbee2mqtt.io/guide/configuration
En daar houdt mijn kennis helaas op...Valid YAML
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
domoticz had dat ook, ben ik ook toen snel op een toen nog hdd gaan zetten. Zeker met meerdere thermometers en lampen die je op beweging e.d. aan / uit laat gaanKasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:31:
[...]
Ik begrijp je punt. Heb nog een oude laptop rondslingeren met een ssd erin, welke ik er voor wil gaan opofferen. Kijken of dat de oplossing is.
Is het bij HA zoveel meer/erger dan bij domoticz? Daar had ik nergens last van al die jaren.
Een SD kaart is niet gemaakt voor continu lees- en schrijfacties. Op een gegeven moment is dat gewoon klaar. Koop een simpele externe usb behuizing en zet daar je SSD in, configureer dat hij moet booten van de usb en je zult merken dat alles a) stabiel is en b) veel sneller en beter performed.Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:31:
[...]
Ik begrijp je punt. Heb nog een oude laptop rondslingeren met een ssd erin, welke ik er voor wil gaan opofferen. Kijken of dat de oplossing is.
De yaml in je post bevat geen inspringing, dus dat is sowieso niet goed. Maar misschien helpt het als je die code tussen [code=yaml] tags zet, dan kunnen we beter meekijken wat er aan de hand ishemertje schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:36:
[...]
ja zoals je kunt zien, toch blijf ik deze melding houdeh:
[...]
De https://jsonformatter.org/yaml-validator geeft aan;
[...]
En daar houdt mijn kennis helaas op...
Je kunt testen of je naar de juiste configuratie kijkt door even een zigbee device (dat via Z2M aangestuurd wordt) in Z2M van naam te veranderen. Als die wijziging ook terug te vinden is in de configuration.yaml dan kijk je naar het juiste bestand. En overweeg om yaml bestanden met "code=yaml" (tussen brackets uiteraard) te posten zodat de leesbaarheid (en dus ook analyseerbaarheid) door anderen verbetert.hemertje schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:36:
[...]
ja zoals je kunt zien, toch blijf ik deze melding houdeh:
[...]
De https://jsonformatter.org/yaml-validator geeft aan;
[...]
En daar houdt mijn kennis helaas op...
Hoe de directorystructuur er van buiten uitziet staat los van de interne mapping. Kan dus best dat je inderdaad naar het juiste bestand kijkt (maar dat kun je dus prima testen met de methode hierboven).
[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 04-11-2025 10:20 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
zojuist kom ik thuis en is Zigbee2MQTT weer gewoon zichtbaarHuismAndré schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:17:
[...]
Je kunt testen of je naar de juiste configuratie kijkt door even een zigbee device (dat via Z2M aangestuurd wordt) in Z2M van naam te veranderen. Als die wijziging ook terug te vinden is in de configuration.yaml dan kijk je naar het juiste bestand. En overweeg om yaml bestanden met "code=yaml" (tussen brackets uiteraard) te posten zodat de leesbaarheid (en dus ook analyseerbaarheid) door anderen verbetert.
Hoe de directorystructuur er van buiten uitziet staat los van de interne mapping. Kan dus best dat je inderdaad naar het juiste bestand kijkt (maar dat kun je dus prima testen met de methode hierboven).
vreemd, maar gelukkig weer beschikbaar
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
En welke versies? Wat als MQTT broker?
Ik heb wel last van de Core updates die remote access uitzetten tot ik reboot.
Maar dat kan alleen als ik thuis ben en update.
Edit: geen z2m probleem van hass 16.2 naar 16.3, dus toch speuren in de logs @CAP-Team
Hmm, heb wel een extra optie in het zijmenu.
[ Voor 27% gewijzigd door Schway op 05-11-2025 08:47 ]
Bij mij werkt alles na een update van HA OS of HA Core gewoon als vanouds. Geen MQTT issues, geen remote access issues.
Idem hier, nog nooit problemen mee gehad.TheFes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:59:
Vreemd dat jullie allemaal problemen hebben bij updates.
Bij mij werkt alles na een update van HA OS of HA Core gewoon als vanouds. Geen MQTT issues, geen remote access issues.
Ik heb in jaren en jaren 1x issues gehad en toen via proxmox gewoon backup teruggezet en dat was het. heb het in de jaren als container op synology, op hyper-v en nu op proxmox draaien. Máár geen HACS, geen devices direct attached, dus het zal een kmod oid zijn?TheFes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:59:
Vreemd dat jullie allemaal problemen hebben bij updates.
wat is stuk?CAP-Team schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:14:
Telkens met een HA OS update gaat mijn Z2M stuk. Hele proxmox host al opnieuw gestart (ook uit geweest) maar weer ellende. Dit heb ik nu al een paar keer gehad en na een hoop gepruts en frustratie werkt het vaak na verloop van tijd wel weer. Maar echt
Ik heb zwave naar mqtt draaien en die heeft gewoon echt tijd nodig om terug te komen voor de batterij apparaten. Maar het is niet stuk het heeft gewoon tijd nodig
Ik ben overgegaan op een virtual machine installatie en die draait nu als een zonnetje op een macmini. Geen directe oplossing voor je, maar weet dat je niet de enige bent.
Ik had in het begin ook veel issues met een RPI terwijl ik wel een SSD gebruikte. De oorzaak bleek een heel andere: ik had hem aangesloten op een Unify switch die PoE ondersteunt. De RPI heeft geen PoE, maar schijnbaar gaat daar iets mis in de communicatie tussen switch en RPI waardoor er wel stroom op de poort kwam. Sinds m'n RPI aan een "domme" switch hangt geen problemen meer met spontane reboots, hangen etc.Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:31:
[...]
De map "/homeassistant/" van de host wordt als "/config/" in de HA Core container gekoppeld. Veel andere zaken (incl addons) gebruiken ook de "/config/" naam maar niet alle. Onder aan de streep is dus /homeassistant/ == /config/hemertje schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:17:
Hallo, ik heb jullie hulp weer eens nodig.
De kamerthermostaat wordt niet meer herkend en nu koelt het af in de woonkamer![]()
Sinds de laatste HA update heb ik deze foutmelding:
[...]
Zigbee2MQTT heb ik vorig jaar vanuit HA geïnstalleerd en tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Nu geeft de foutmelding dit pad en bestandsnaam weer:
'/config/zigbee2mqtt/configuration.yaml'
via de File Editor zie ik geen 'config' map in de root, ik zie namelijk
[...]
in mijn root staat dus geen 'Config' map!?
[Afbeelding] [Afbeelding]
de configuration.yaml
[...]
heeft iemand de oplossing om weer uit de kou te komen?
En kijkende naar je config zie ik niets raars. Ook de validator ziet niets geks. Geen ignore of repair? Zolang de Z2M addon niet klaagt is het op zich goed.
Maar is die SD kaart nieuw? Of stond er eerst Domoticz op? Want in dat geval is de kaart waarschijnlijk gewoon al ver buiten zijn levensduur.Kasper schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:31:
[...]
dank voor je inhoudelijke reactie en toelichtingSeptillion schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:14:
[...]
De map "/homeassistant/" van de host wordt als "/config/" in de HA Core container gekoppeld. Veel andere zaken (incl addons) gebruiken ook de "/config/" naam maar niet alle. Onder aan de streep is dus /homeassistant/ == /config/
En kijkende naar je config zie ik niets raars. Ook de validator ziet niets geks. Geen ignore of repair? Zolang de Z2M addon niet klaagt is het op zich goed.
inmiddels is Zigbee2MQTT ook weer beschikbaar zoals ik al aangaf
Short term ziet alles logisch uit:
:strip_exif()/f/image/DaHX6It3viTrO7rq0ouytjV1.jpg?f=fotoalbum_large)
Long term opeens 3 GWh in de batterij.
:strip_exif()/f/image/VbPevlVBltTlH4FiAN2TY2H3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat nogal een vertekend beeld geeft in het energie dashboard... Hoe kan dit? En beter nog: hoe voorkom ik dit?
[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 05-11-2025 16:31 ]
De sd kaart draaide al enkele jaren domoticzSeptillion schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:16:
[...]
Maar is die SD kaart nieuw? Of stond er eerst Domoticz op? Want in dat geval is de kaart waarschijnlijk gewoon al ver buiten zijn levensduur.
Heb het even terug gezocht, 5.5j oud alweer. Begrijpelijk dat deze "overleden" kan zijn..
Ik ben gisteren met een schone lei begonnen, met een SSD.
Heb nu ook direct "kiosk" geinstalleerd. Gezien mijn rpi scherm constant aan bleef.
Nu met kiosk kan ik het scherm gebruiken waar nodig en na een paar minuten gaat deze uit.
Als het geheel toch weer crasht op korte termijn, zal ik het melden.
Bedankt voor de input tot nu toe!
[ Voor 7% gewijzigd door Kasper op 05-11-2025 18:10 ]
Kan jij ook eens op "Toon meer" klikken en kijken of die grafiek niet toevallig wel een kleine drop laat zien
Misschien snap ik je opmerking niet helemaal, maar het tweede plaatje is de 'toon meer'... Hij was dus alleen daar zichtbaar (met 5 minuutsdata dus), terwijl hij op de fijnere grafiek niet te zien is.Septillion schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:28:
@zunrob Iets dat mij eerder ook nooit bij mezelf is opgevallen is dat het more info venster nu zegt 5-minute aggregated. Lijkt er dus op dat die een versimpelde weergave doet.
Kan jij ook eens op "Toon meer" klikken en kijken of die grafiek niet toevallig wel een kleine drop laat zien
Maar hoe lees je dat ding uit? Welke integratie / hardware?
Sorry voor de slechte crop! Maar als dit daadwerkelijk door HA uitgelezen is, zou ik het niet in beide grafieken terug moeten zien dan?Septillion schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:21:
@zunrob Ah, door hoe onhandig het plaatje gecropt was miste ik dat. Maar als de piek daar zichtbaar is dan is dat puur wat HA ontvangt.
Maar hoe lees je dat ding uit? Welke integratie / hardware?
Ik gebruik deze integratie om de Deye uit te lezen:
https://github.com/davidrapan/ha-solarman
Je kunt in het overzichtje (dat werkt met 1 datapunt per 5 minuten) geen tijden, data en entiteiten kiezen. Die keuze zie je hier echter wel degelijk staan in het 2e grafiekje. Daarnaast is de ene grafiek niet een vervolg van de andere grafiek maar eerder een afgeleide ervan.Septillion schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:21:
@zunrob Ah, door hoe onhandig het plaatje gecropt was miste ik dat. Maar als de piek daar zichtbaar is dan is dat puur wat HA ontvangt.
Hier nog even wat je te zien krijgt in het 5 minute aggregate grafiekje en het grafiekje dat je daarna krijgt als je doorklikt.
/f/image/sL5LXSRuMMxbJmpitykJrVvp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3NKy5axW65DSFXNHQJJ7B4Nl.png?f=fotoalbum_large)
Zelfde grafiekje maar dan met alle datapunten. Kan zijn dat de sensor gebruikmaakt van een afgeleide (die tijdelijk unavailable is) waarbij niet goed wordt omgegaan met die unavailable (dan kun je zo maar 1/0 krijgen of zo).
[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 06-11-2025 10:16 ]
Terecht dat je blij bent met het resultaat.Danielson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg blij met het resultaat!
Kun je kort beschrijven wat je shopping list was of hoe je dit gedaan hebt? Misschien denk ik te moeilijk.
Be small, act BIG.
Het is eigenlijk heel simpel, een simpel Ikea lijstje, daarvoor heb ik zelf een mount gemaakt voor een Samsung Tab A7, die krijgt zijn voeding door de muur!thaMini schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:09:
[...]
Terecht dat je blij bent met het resultaat.
Kun je kort beschrijven wat je shopping list was of hoe je dit gedaan hebt? Misschien denk ik te moeilijk.
Late reactie maar hier werkt HA met podman goed. Het enige wat ik niet aan de praat krijg is bluetooth, omdat de container als root user draait en de host (Fedora) deze user niet accepteert. DSMR en Zigbee werken gewoon.HellStorm666 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:05:
[...]
Niemand die hier iets nuttigs over kan zeggen?
wil graag ook dit zsm overzetten
https://quickbars.app/
1
2
3
4
| Core 2025.11.0 Supervisor 2025.11.1 Operating System 16.3 Frontend 20251105.0 |
En het stukje tekst uit de yaml:
1
2
3
4
5
| - unique_id: "homewizard_total_rte" name: "HomeWizard RTE" unit_of_measurement: "%" state_class: measurement state: "{{ ((states('sensor.energy_socket_energie_export_3') | float(0)) / (states('sensor.hw_es_marstek_energy_import') | float(0)) * 100) | round(1) }}" |
Heb al van alles geprobeerd, maar kom er niet meer uit. Alleen de laatste regel (state......) doet het dus wel in de template-test.
Mijn Foscam-camera integratie geeft trouwens ook geen beeld meer
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 07-11-2025 10:16 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Volgens mij klopt je indentation niet (2 posities teveel naar rechts als het in configuration.yaml staat en zelfs 4 posities teveel naar rechts als je het in templates.yaml hebt staan).Witlof schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:45:
Ik heb onlangs een update gedaan en krijg nu op 2 template sensoren de melding unknown in mijn dashboard en het lijkt ook niet meer te updaten. Voor de update ging dit wel goed en in de Development Tools gaat de calculatie ook goed met een getal als uitkomst.
code:
1 2 3 4 Core 2025.11.0 Supervisor 2025.11.1 Operating System 16.3 Frontend 20251105.0
code:
1 2 3 4 5- unique_id: "homewizard_total_rte" name: "HomeWizard RTE" unit_of_measurement: "%" state_class: measurement state: "{{ ((states('sensor.energy_socket_energie_export_3') | float(0)) / (states('sensor.hw_es_marstek_energy_import') | float(0)) * 100) | round(1) }}"
Heb al van alles geprobeerd, maar kom er niet meer uit. Alleen de laatste regel (state......) doet het dus wel in de template-test.
Ik heb mij echt wezenloos gezocht waar het door kwam. Heb het ondertussen weer aan de gang met de RTE berekeningen.HuismAndré schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:13:
[...]
Volgens mij klopt je indentation niet (2 posities teveel naar rechts als het in configuration.yaml staat en zelfs 4 posities teveel naar rechts als je het in templates.yaml hebt staan).
Nu eens kijken wat er mis gaat met mijn Foscam camera. Heb hem al eens weggegooid en opnieuw toegevoegd, maar helaas nog altijd geen beeld.
Ik ben niet de enige met een issue: https://github.com/home-assistant/core/issues/155890
[ Voor 7% gewijzigd door Witlof op 06-11-2025 22:34 ]
Nee, net als dat je een piek naar 150km/h voor 10 seconden in de trajectcontrole niet terug ziet.zunrob schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:28:
[...]
Sorry voor de slechte crop! Maar als dit daadwerkelijk door HA uitgelezen is, zou ik het niet in beide grafieken terug moeten zien dan?
Ik gebruik deze integratie om de Deye uit te lezen:
https://github.com/davidrapan/ha-solarman
De integratie ken ik niet maar ik zie modbus. In modbus wil nog wel eens één waarde geconfigureerd worden als "error" of "unknown". Zou dus kunnen dat het hier dus 0x1FFFFFF (33554431) is of zo iets. Dan is het aan de integratie (of hardware) om dat af te vangen en correct door te geven aan HA.
Zou er alleen wel een availability aan koppelen. Want als 'sensor.hw_es_marstek_energy_import' nu niet beschikbaar is heb je als nog een error aan je broek maar nu een "division by zero".Witlof schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:45:
Ik heb onlangs een update gedaan en krijg nu op 2 template sensoren de melding unknown in mijn dashboard en het lijkt ook niet meer te updaten. Voor de update ging dit wel goed en in de Development Tools gaat de calculatie ook goed met een getal als uitkomst.
code:
1 2 3 4 Core 2025.11.0 Supervisor 2025.11.1 Operating System 16.3 Frontend 20251105.0
YAML:
1 2 3 4 5 - unique_id: "homewizard_total_rte" name: "HomeWizard RTE" unit_of_measurement: "%" state_class: measurement state: "{{ ((states('sensor.energy_socket_energie_export_3') | float(0)) / (states('sensor.hw_es_marstek_energy_import') | float(0)) * 100) | round(1) }}"
Ik heb alleen probleem met een integratie die niet goed uit het systeem wil. better cozyhad , maar die pluggen werken ruk. Dus ik wilde hacs integratie verwijderen, gedaan zoals ik dacht het moest.. maar toch niet. De integratie blijft zichtbaar. maar kan er niets meer me. Al reboot gedaan en via samba de map eruit gegooid en reboot. Maar de integratie staat er nog steeds als naar file editor ga staat de map bettercozy er nog wel ???? Maar wil ik hem verwijderen, zegt hij map bestaat niet Dus help aub. Thanks
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Waarschijnlijk heb je alleen de hacs component verwijderd, maar niet de integratie.Dylantje2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:08:
MMM Firstimer heir.. vanaf 2012 domoticz gehad.. Maar wilde toch iets meer.. Leercurve van HA is toch wel 110 graden :-) Maar het lijkt het waard. ik draai HAOS op een pi. Hacs erop enz enz Loopt al aardig na een dag of 3 Heb al bleuprints gevonden schitterend allemaal.
Ik heb alleen probleem met een integratie die niet goed uit het systeem wil. better cozyhad , maar die pluggen werken ruk. Dus ik wilde hacs integratie verwijderen, gedaan zoals ik dacht het moest.. maar toch niet. De integratie blijft zichtbaar. maar kan er niets meer me. Al reboot gedaan en via samba de map eruit gegooid en reboot. Maar de integratie staat er nog steeds als naar file editor ga staat de map bettercozy er nog wel ???? Maar wil ik hem verwijderen, zegt hij map bestaat niet Dus help aub. Thanks
Installatie vanuit hacs doe je meestal in twee stappen: hacs component installeren, herstart en daarna de nieuwe integratie toevoegen.
Verwijderen doe je ook in twee stappen, eerst de integratie verwijderen, dan pas de hacs component.
Als je stap twee wel hebt gedaan en stap 1 niet, kan je het beste opnieuw vanuit hacs de installatie doen. Na een reboot zou je ee integratie moeten kunnen verwijderen.
Inmiddels heb ik het voor elkaar! Ik heb 1 rolluik laten openen via google home want dat werkte nog. In Homeassistant volgen de andere rolluiken nu vanzelf als degene via google home trigger opening heeft.TheFes schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:00:
[...]
Ik gebruik al even geen Google Home meer, dus weet niet of dit nu met Gemini anders is, maar je zou kunnen proberen een script te maken wat al je screens opent.
Dat script expose je dan naar Google Assitant, en dan maak je een routine aan in de Google Home app wat op het voice commando "doe alle screens open" dat script aanroept.
Dat is niet duur. Maar deze heeft geen nul draad. Is dat een puntje?
Maar eigenlijk kan ook geen nut voor deze dimmers verzinnen. Ja, ik kan er mijn huidige dimmers mee vervangen, maar de ene is in de keuken. En daar zit de knop op een perfect plek tussen de 2 deuren, dus eigenlijk geen reden om hem smart te maken. En de andere is voor een lamp in de woonkamer, waar de lamp op die plek ook geen enkel patroon heeft, waarin smart een rol zou spelen. Die zet ja aan als je de lamp boven de tafel nodig heb.
Enige wat het dan toevoegd is dat je alle lampen automatisch uit kunt zetten, maar om daar nu 80 euro aan uit te geven.. Twijfel.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Donixon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:11:
[Afbeelding]
Redelijk simpel, vooral ingedeeld voor mobiel gebruik. Wat leuke dingen zelf gemaakt en veel gebruik:[Afbeelding]
- Airco timer: mooie slider die in stappen van 0.5 uur een timer zet voor wanneer de airco uit moet. Vind het prima als in de avond op de slaapkamer de airco even aanstaat, maar niet de hele nacht.
[Afbeelding]
- Nachtdraai vaatwasser: leuk al die huishoudmachines op het grote web, maar de functies die erachter zitten zijn niet altijd helemaal super. Er zit geen knop op de vaatwasser zelf voor uitgesteld draaien, moet via de meegeleverde 'Home-connect' app. Maar nu dus via HA zelf geregeld, klep dicht en op deze knop rammen.
[Afbeelding]
- Auto's info: Heb wat LORA-GPS devices en ook in iedere auto eentje. Mooi aangemaakt als device-tracker, zodat hij ze op een kaartje kan tonen. Handig voor als ik in de ochtend de auto kwijt ben. Daarnaast ook via de RDW-api wat data, zoals wanneer APK verloopt.
Op werk hadden we een hele lading van deze units liggen die we niet meer gebruikten: MCS1608 V2 Tracer LoRakalmma schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:09:
Mag ik vragen welke LORA-GPS devices je gebruikt hiervoor ?
Ze gaan een hele tijd mee (zo'n 5 jaar zitten ze nu denk?). Maar denk dat er betere opties op de markt zijn nu.
<o/
Thanks voor je replay... Plotst zegt HA tegen better cozu is niet goed verwijderd. En dan klik oplossen en tada... Dit zou domotic nooit gedaan hebben Maar toch snap ik niet goed hoe ik nu precies die hacs integraties moet verwijderen. Je zegt eerst de integratie.. Maar bij sommige saat niet dat je kunt verwijderen. Hoe dan, is de goede manier.dixet schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:09:
[...]
Waarschijnlijk heb je alleen de hacs component verwijderd, maar niet de integratie.
Installatie vanuit hacs doe je meestal in twee stappen: hacs component installeren, herstart en daarna de nieuwe integratie toevoegen.
Verwijderen doe je ook in twee stappen, eerst de integratie verwijderen, dan pas de hacs component.
Als je stap twee wel hebt gedaan en stap 1 niet, kan je het beste opnieuw vanuit hacs de installatie doen. Na een reboot zou je ee integratie moeten kunnen verwijderen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En qua smart, mja, zelf wil ik alles smart al was het maar om het centraal/remote uit te zetten. Maar ik stuur ook niet vaak een lamp individueel aan, meestal de gehele ruimte.
Prijs is/was wel goed. Maar ik ga het toch niet doen heb ik zojuist besloten.Septillion schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:57:
@Cyberpope Zonder N komt nog wel eens kritisch of ze lekker werken met de lamp, zeker zonder bypass.
En qua smart, mja, zelf wil ik alles smart al was het maar om het centraal/remote uit te zetten. Maar ik stuur ook niet vaak een lamp individueel aan, meestal de gehele ruimte.
Beetje paal en perk aan het geheel stellen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb dit geheel geautomatiseerd zonder uberhaupt op een knop te hoeven drukken. Als de vaatwasser aan staat en dan de deur wordt dan dicht gedaan, dan gaat er een trigger af die om 21:00 uur de vaatwasser start.Donixon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:11:
• Nachtdraai vaatwasser: leuk al die huishoudmachines op het grote web, maar de functies die erachter zitten zijn niet altijd helemaal super. Er zit geen knop op de vaatwasser zelf voor uitgesteld draaien, moet via de meegeleverde 'Home-connect' app. Maar nu dus via HA zelf geregeld, klep dicht en op deze knop rammen.
Vergeet niet dat je wel bereik moet hebben met LoRa en dat je ‘iets’ van een netwerk server moet hebben… of je moet packetbroker gebruikenkalmma schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:09:
Mag ik vragen welke LORA-GPS devices je gebruikt hiervoor ?
[...]
Haal jij die trigger dan uit de vaatwasser?Fab1Man schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:08:
[...]
Ik heb dit geheel geautomatiseerd zonder uberhaupt op een knop te hoeven drukken. Als de vaatwasser aan staat en dan de deur wordt dan dicht gedaan, dan gaat er een trigger af die om 21:00 uur de vaatwasser start.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Hoe druk je op start? Een ESP die dan de knop triggert?Fab1Man schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:39:
[...]
Dit is de automatisering. Kwestie van aanzetten, programma kiezen vooral NIET op start drukken, maar puur de deur dicht doen. De combi van "hij staat aan - en nu gaat de deur dicht" triggert dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66alias: Vaatwasser start uiterlijk 21:00 uur description: "" triggers: - type: not_opened device_id: b223241f9ed62036d6f1f1730cc9d55b entity_id: 8daed55c8d192940a479bfbf5736f1f3 domain: binary_sensor trigger: device conditions: - condition: device type: is_on device_id: b223241f9ed62036d6f1f1730cc9d55b entity_id: 9792fd8b57675b6d01e68c742d60cfa2 domain: switch actions: - choose: - conditions: - condition: time after: "21:00:00" weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - action: button.press data: entity_id: button.014050394751000351_start_pause - conditions: - condition: time before: "21:00:00" weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - wait_for_trigger: - trigger: time at: "21:00:00" - type: turn_on device_id: b223241f9ed62036d6f1f1730cc9d55b entity_id: 9792fd8b57675b6d01e68c742d60cfa2 domain: switch - wait_for_trigger: - trigger: state entity_id: - switch.014050394751000351_bsh_common_setting_powerstate to: "on" - delay: seconds: 5 - action: button.press data: entity_id: button.014050394751000351_start_pause - conditions: - condition: time weekday: - sat - sun sequence: - action: button.press data: entity_id: button.014050394751000351_start_pause mode: single
https://www.rouwette.com/
Ik kon het toch niet laten en heb je nu hier liggen. Kan ik er nog 30 dagen over nadenken (kan ze terugbrengen) of ik ze wel of niet wil gebruiken. Ja, ik heb geen ruggegraat....Septillion schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:57:
@Cyberpope Zonder N komt nog wel eens kritisch of ze lekker werken met de lamp, zeker zonder bypass.
In mijn geval kan ik de vaatwasser via Home Connect aansturen, dus de deur uitlezen en ‘m ook remote aanzetten en virtueel op start drukken.Rouwette schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:54:
[...]
Hoe druk je op start? Een ESP die dan de knop triggert?
Ik heb in het log een paar error staan die ik eens wil oplossen namelijk, hoe kom ik er nu achter om welke helper het gaat en welke camera. Moet ik dan in de logging specifiek iets aanpassen?
1
2
3
4
5
6
| Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template/__init__.py:2333
First occurred: 10:40:54 (3 occurrences)
Last logged: 10:42:54
Template variable warning: 'list object' has no attribute 'session_type' when rendering '{{ value_json.session_type }}' |
1
2
3
4
5
6
7
| Logger: homeassistant.components.image_processing Source: components/image_processing/__init__.py:190 integration: Image processing (documentation, issues) First occurred: 10:41:18 (4 occurrences) Last logged: 10:42:49 Error on receive image from entity: Camera not found |
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Het zoeken in bijvoorbeeld automations geeft niet alle resultaten weer:

Zoals je kunt zien, krijg ik als ik zoek naar 'proxmox' een resultaat met ook 'Telegram' in de naam maar als ik zoek naar 'Telegram' krijg ik díe automation niet te zien maar alleen een andere
Meer mensen met dit probleem of moet ik het in de cache/browser-hoek zoeken?
Edit: er lijkt iets niet goed te gaan in de Companion app als ik extern werk. Hij probeert connectie te maken met het interne IP adres van de server als ik op 5G zit.
Edit2: intern en extern zijn moeilijke begrippen, als je ze omdraait werkt het niet
[ Voor 27% gewijzigd door Esumontere op 08-11-2025 11:36 ]
Ik zou Spook (https://spook.boo/) eens installeren, die geeft meer duidelijkheidrobbinonline schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:45:
Eindelijk weer eens een rustig weekend en tijd om wat aandacht aan HA te besteden.
Ik heb in het log een paar error staan die ik eens wil oplossen namelijk, hoe kom ik er nu achter om welke helper het gaat en welke camera. Moet ik dan in de logging specifiek iets aanpassen?
code:
1 2 3 4 5 6Logger: homeassistant.helpers.template Source: helpers/template/__init__.py:2333 First occurred: 10:40:54 (3 occurrences) Last logged: 10:42:54 Template variable warning: 'list object' has no attribute 'session_type' when rendering '{{ value_json.session_type }}'
code:
1 2 3 4 5 6 7 Logger: homeassistant.components.image_processing Source: components/image_processing/__init__.py:190 integration: Image processing (documentation, issues) First occurred: 10:41:18 (4 occurrences) Last logged: 10:42:49 Error on receive image from entity: Camera not found
HYM1100S schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:11:
Ik zou opnieuw beginnen door ZHA te verwijderen en Zigbee2MQTT te installeren. Dan hoef je niet heel HA te "nuken" maar kun je wel vanaf 0 beginnen met je Zigbee devices. Enige nadeel is dat je ze allemaal af moet lopen en ze opnieuw moet koppelen (aan Zigbee2MQTT).
en daar maar mee begonnen. in elk geval staat de coordinator er in.synoniem schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:22:
Je kan er ook voor kiezen ze te negeren want ze werken al dus weinig reden om ze apart toe te voegen.
edit: Bij mij kwam die melding ook tevoorschijn bij update naar 25.10 maar ik gebruik z2m dus heb hem ook genegeerd.
Deze geeft ook nu h et Z2M/ZHA in het groen.
De routers, Nou dat zal even uitzoeken worden. Heb niet genoeg parate kennis om dat blind te doen.
Ben nu aan het uitpluizen hoe ik de 2 routers er in krijg. ik zou zelf denken in de config in HA de routers ip toevoegen.. Maar dat lijkt het niet te zijn
[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 08-11-2025 11:56 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Normaal met esp en andere modules wordt er een device aangemaakt in MQTT. Moet ik dat handmatig doen?
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Omdat je ze wel moet toevoegen in HA tenzei je ‘verzender’ iets van auto Discovery heeft ingeschakeld, dan pakt HA het wel verder oppeterpijpelink schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:39:
dummy vraag.. te weinig inhoudelijke kennis van MQTT. Echter, als je een device installeert wat MQTT ondersteuning heeft en dit richting de broker op HA stuurt, dan zie ik wel devices maar niets als device in MQTT. Daar bestaat het device dus niet. (zoek me rot)
Normaal met esp en andere modules wordt er een device aangemaakt in MQTT. Moet ik dat handmatig doen?
[Afbeelding]
Nu wil graag een Reolink PoE deurbel kopen en via HA de notificaties regelen.
Het enige wat ik niet goed kan vinden is; is het mogelijk om vanuit de HA Android app een mp3 af te spelen op de deurbel? Ik heb nu 2 pre-recoded berichten en dat werkt erg fijn. Moet ik hier Frigate voor inregelen, of kan dit met HA zelf?
Zoals gezegd moet het auto discovery ondersteunen om vanzelf in HA te komen. Zonder zo'n omschrijving is het anders voor HA onbekend wat voor data een device uitstuurt. En zal je hem dus manual aan moeten maken.
Krijg je hier geen antwoord vraag het dan in het reolink deurbel forum:zAo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:28:
Ik heb momenteel een Eufy deurbel, maar ik ben daar niet tevreden over (laggy, privacy unfriendly, cloud APIs etc).
Nu wil graag een Reolink PoE deurbel kopen en via HA de notificaties regelen.
Het enige wat ik niet goed kan vinden is; is het mogelijk om vanuit de HA Android app een mp3 af te spelen op de deurbel? Ik heb nu 2 pre-recoded berichten en dat werkt erg fijn. Moet ik hier Frigate voor inregelen, of kan dit met HA zelf?
[Reolink Video Doorbell PoE / WiFi] Ervaringen & Discussie
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Twee Zigbee deur/raam sensoren. En daar dan evt nog een template sensor overheen voor daadwerkelijk Gesloten / Kiep / Draai.commentator schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:52:
Hoe houden jullie bij of een raam open staat, in kantel/kiepstand staat of gesloten is?
Het is een watermeter. https://smartgateways.nl/maak-je-watermeter-slim/Septillion schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:36:
@peterpijpelink Wat voor device is het?
Zoals gezegd moet het auto discovery ondersteunen om vanzelf in HA te komen. Zonder zo'n omschrijving is het anders voor HA onbekend wat voor data een device uitstuurt. En zal je hem dus manual aan moeten maken.
Ik zie wel de entiteiten maar niets in MQTT idd. Denk dat ik mogelijk de package file moet aanpassen.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Je moet in de native web/configuratie pagina van de watermeter zelf de mqtt configurerenpeterpijpelink schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:08:
[...]
Het is een watermeter. https://smartgateways.nl/maak-je-watermeter-slim/
Ik zie wel de entiteiten maar niets in MQTT idd. Denk dat ik mogelijk de package file moet aanpassen.
dat heb ik gedaan en in de handleiding staat niets in te vullen bij prefix. (password even leeggemaakt voor screenshot);Cimpel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:11:
[...]
Je moet in de native web/configuratie pagina van de watermeter zelf de mqtt configureren
Ik moet het nakijken maar uit mijn geheugen moet het niet mqtt zijn maar mosquitto (2x)peterpijpelink schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:16:
[...]
dat heb ik gedaan en in de handleiding staat niets in te vullen bij prefix. (password even leeggemaakt voor screenshot);
[Afbeelding]
Mosquitto is de message broker en die stuur door/levert af bij MQTT. En die poort 1883 luistert Mosquitto op. Ik kan alleen MQTT configureren.Cimpel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:20:
[...]
Ik moet het nakijken maar uit mijn geheugen moet het niet mqtt zijn maar mosquitto (2x)
Zo heb ik het gedaan:peterpijpelink schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:39:
dummy vraag.. te weinig inhoudelijke kennis van MQTT. Echter, als je een device installeert wat MQTT ondersteuning heeft en dit richting de broker op HA stuurt, dan zie ik wel devices maar niets als device in MQTT. Daar bestaat het device dus niet. (zoek me rot)
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
| # ============================ # 🟦 MQTT (oude Tasmota devices) # ============================ # # Let op: de broker wordt automatisch via de Mosquitto add-on beheerd. # NIET opnieuw invullen met IP/gebruikersnaam hier. # LET op 1x mqtt en de sensoren en switches netjes verdelen mqtt: # ============================ # MQTT Sensoren # ============================ sensor: # ---------------------------- # tasm_afzuigkap Sensoren # ---------------------------- - name: "Temperatuur" state_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/SENSOR" value_template: "{{ value_json.DHT11.Temperature }}" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "tasm_afzuigkap_temperature" availability_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_afzuigkap"] name: "Afzuigkap" manufacturer: "Tasmota" model: "1-Channel Switch + DHT11" - name: "Luchtvochtigheid" state_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/SENSOR" value_template: "{{ value_json.DHT11.Humidity }}" unit_of_measurement: "%" unique_id: "tasm_afzuigkap_humidity" availability_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_afzuigkap"] - name: "Afzuigkap Uptime" state_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/STATE" value_template: "{{ value_json.Uptime }}" unique_id: "tasm_afzuigkap_uptime" availability_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_afzuigkap"] - name: "Afzuigkap Vcc" state_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/STATE" value_template: "{{ value_json.Vcc }}" unit_of_measurement: "V" unique_id: "tasm_afzuigkap_vcc" availability_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_afzuigkap"] - name: "Afzuigkap WiFi RSSI" state_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/STATE" value_template: "{{ value_json.Wifi.RSSI }}" unit_of_measurement: "dBm" unique_id: "tasm_afzuigkap_wifi_rssi" availability_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_afzuigkap"] # ---------------------------- # Tasm-Wastafel-Zolder Sensoren # ---------------------------- - name: "Wastafel Zolder Uptime" state_topic: "tele/Tasm-Wastafel-Zolder/STATE" value_template: "{{ value_json.Uptime }}" unique_id: "tasm_wastafelzolder_uptime" availability_topic: "tele/Tasm-Wastafel-Zolder/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_wastafelzolder"] name: "Wastafel Zolder" manufacturer: "Tasmota" model: "Sonoff Inbouwmodule" - name: "Wastafel Zolder WiFi RSSI" state_topic: "tele/Tasm-Wastafel-Zolder/STATE" value_template: "{{ value_json.Wifi.RSSI }}" unit_of_measurement: "dBm" unique_id: "tasm_wastafelzolder_wifi_rssi" availability_topic: "tele/Tasm-Wastafel-Zolder/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_wastafelzolder"] # ============================ # MQTT Schakelaars (Switches) # ============================ switch: # ---------------------------- # tasm_afzuigkap Schakelaar # ---------------------------- - name: "Afzuigkap Schakelaar" command_topic: "cmnd/Tasm-1chan-afzuigkap/POWER" state_topic: "stat/Tasm-1chan-afzuigkap/POWER" payload_on: "ON" payload_off: "OFF" unique_id: "tasm_afzuigkap_power" availability_topic: "tele/Tasm-1chan-afzuigkap/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_afzuigkap"] name: "Afzuigkap" manufacturer: "Tasmota" model: "1-Channel Switch + DHT11" # ---------------------------- # Tasm-Wastafel-Zolder Schakelaar # ---------------------------- - name: "Wastafel Zolder Schakelaar" command_topic: "cmnd/Tasm-Wastafel-Zolder/POWER" state_topic: "stat/Tasm-Wastafel-Zolder/POWER" payload_on: "ON" payload_off: "OFF" unique_id: "tasm_wastafelzolder_power" availability_topic: "tele/Tasm-Wastafel-Zolder/LWT" # <--- HEARTBEAT payload_available: "Online" payload_not_available: "Offline" device: identifiers: ["tasm_wastafelzolder"] name: "Wastafel Zolder" manufacturer: "Tasmota" model: "Sonoff Inbouwmodule" |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-11-2025 22:32 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/EpjwxICRUUflOdEBma8lGPgs.png?f=fotoalbum_large)