Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 348 ... 356 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:44:
Sinds enkele weken heb ik dit;
[Afbeelding]

Iemand dit ook/gehad? De meters zitten nogal verstopt, en moet je echt op een knopje gaan drukken? En er staat niet welke knop?! lekker handig dit...
Er zit maar één knop op de HomeWizard meters, dus dat kan niet missen.

In verband met een API update van de P1-meter en kWh-meter (rest volgt waarschijnlijk nog), welke ook is doorgevoerd in de officiële HomeWizard-integratie van HA, wordt er nu gebruik gemaakt van https met authenticatie. Je moet inderdaad de knop op de meter indrukken (dat kan niet missen) en daarna via die melding de verbinding overzetten. Let op dat je dit doet binnen 30 seconden na het indrukken van de knop op je apparaat.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53
PCJR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Excuus, ik lees er net iets over, maar in welk "groot topic" staat dit ook? Dat kon ik even niet vinden :>
Dit is het grote topic, die berichten waarin een vermelding staat dat ze naar het grote topic verplaatst zijn, zijn vanuit eigen posts, of andere topics naar hier verplaatst.

Home Assistant configuratie

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:29
JanHenk schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Er zit maar één knop op de HomeWizard meters, dus dat kan niet missen.

In verband met een API update van de P1-meter en kWh-meter (rest volgt waarschijnlijk nog), welke ook is doorgevoerd in de officiële HomeWizard-integratie van HA, wordt er nu gebruik gemaakt van https met authenticatie. Je moet inderdaad de knop op de meter indrukken (dat kan niet missen) en daarna via die melding de verbinding overzetten. Let op dat je dit doet binnen 30 seconden na het indrukken van de knop op je apparaat.
https://www.homewizard.co...LVzTWXpa0OEoaAnxpEALw_wcB

Ik zie hier al 3 knopjes

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het is die bovenste, die andere twee zijn alleen om wat te scrollen door de waarden van de meter.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ontdek net deze Add-On, ziet er best wel handig en compleet uit:
https://github.com/saihgupr/HomeAssistantTimeMachine

Heb zelf ook mijn eigen GitHub pagina waar ik geregeld backups maak via Code Server, maar dit ziet er wel handig uit en kan je ook instellen dat automatisch elk uur een 'back-up' gemaakt wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 30-10-2025 15:52 ]

Gallery V&A

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:14
Zou iemand mij dit kunnen duiden? Ik had verwacht dat als ik 15kWh vandaag heb opgewekt en verbruik mijn zelfvoorziening tenminste hoger dan 0% zou zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTu4EvoXYY4buxLcXBC4X5OlcxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hiXiJbl0BqF21Gdbc8TIfGXn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kS3cwBtkCYifE7yN3OHMF9KDPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fYapIPCrq7oq5SGx2KrZ2pQ1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQuykK6NXrkcFUbkFMnl8p8sBrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aVJK1ImxWKWiwWSTbsP2NtrA.png?f=fotoalbum_large

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:59
0xygen500 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:09:
Zou iemand mij dit kunnen duiden? Ik had verwacht dat als ik 15kWh vandaag heb opgewekt en verbruik mijn zelfvoorziening tenminste hoger dan 0% zou zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je het i’tje leest zie je dat dit het percentage van je huisverbruik is dat uit zonopwek en batterij komt. De berekening is volgens mij: (zonopwek - teruglevering net - batterij laden + batterij leveren) / huisverbruik.
Dit is bij jou dus -0,15 / 7,75 = 0.

Kortom, als je veel van je zonopwek in je batterij stopt, en er weinig uitkomt, zit je al snel richting de 0 %. Het laden van je batterij telt dus niet meteen mee voor je zelfvoorziening (pas bij het leveren).

Je kunt het ook anders zien, de levering vanaf net is groter dan je huisverbruik, dus per saldo komt 100% uit het net….

[ Voor 9% gewijzigd door Torch1969 op 30-10-2025 18:58 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je toekomstige dag kan daarmee wel zelfvoorzienend worden zonder pv opwek

Dus het is volkomen logisch.

• 0xygen500
Thanks nu is het duidelijker. Eens kijken wat de volgende dagen brengen :)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:18

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 Voor Grid heb je niet ook all time sensors? Heeft de voorkeur voor alle energy dashboard sensors als je toch nog bezig bent.

De som van @Torch1969 is op zich juist maar is te versimpelen tot ([eigen verbruik] - [import]) / [eigen verbruik] = 1 - [import] / [eigen verbruik]. Ofwel, welk percentage van je eigen verbruik heb je niet hoeven inkopen.

Dus feitelijk heb je dus zelfs negatieve zelfvoorziening. Je hebt meer energie van het net op afgenomen dan je in huis hebt gebruikt :+

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 30-10-2025 20:18 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:49
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.

Ik heb een laadpaal die V2G kan laden. Dit wil ik op termijn goed inrichten in HA.
Nu werkt de load balancer die er bij de laadpaal zit niet.
Daarom op deze fase (1 fase lader) zo min mogelijk groot verbruikers gezet maar ik ontkom niet aan de badkamer radiator en sunshower. Deze worden binnenkort voorzien van een meter die ik in HA kan uitlezen waardoor overbelasting van de fase minder wordt maar ik wil toch een load balancer maken met de laadpaal.

Zelf nog niet heel erg thuis in HA maar ik heb via de Enoy (Enphase) de 3 fases in kaart gebracht en ook een helper aangemaakt om positieve en negatieve stroom in kaart te brengen. Ditzelfde gedaan met de DSRM P1 meter die direct met USB in de hardware van de HA gaat. De Enphase doet dit met meetspoelen op de fases dus geen P1 aansluiting. Ik merk dat de Enphase nauwkeuriger laat zien wat het stroomverbruik per fase is.

Echter hebben beide het nadeel dat ze iedere minuut de graagmeter aanpassen en idiealiter wil ik dit iedere sconde. Want de lader lever max 4.2kW aan vermogen en de sunshower 1.5kW, de badkamer radiator 1kW. Even opgteld kom ik dan ruimschoots over de maximale stroomsterkte van 25A.

Is het mogelijk om 1 van de 2 apparaten sneller te laten updaten?

Als ik dit voor elkaar heb wil ik automatiseringen maken waardoor de auto met opwek en dynamische uurpijzen gaat laden of ontladen om te handelen in de energie. Ik heb de Wallbox integratie al in HA staan. (Laadpaal)

Verder wil ik verder borduren met het klimaat binnen met de airco's, warmtepomp en thermostaat zone regeling maar dit is voor mij nog even een brug te ver.

Ik ben niet heel handig met HA dus ik hoopd at iemand mij wellicht ermee op weg kan helpen.

Als ik alles wat ik in HA heb staan aan integraties al best wel wat apparaten die slim zijn. Onbewust gekocht maar toch leuk om ermee te spelen en het systeem voor mij te laten werken in plaats van andersom ;)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
prekz schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:51:
Ik heb voor mij een heel vreemd euver.
In een gang heb ik een slimme lamp (Innr RCL110).

Sinds enige tijd heb ik dat hij at random ineens aangaat. Dit terwijl hij enkel hoort te triggeren op een Ikea bewegingsensor (wat hij ook nog prima doet als de lamp uit staat). Wanneer hij door de sensor aangaat, wordt hij 45% gedimd. Wanneer hij 'automatisch' aangaat gaat hij naar 100% toe.

Nu ben ik in mijn zigbee2mqtt logs er even ingedoken. En het lijkt erop dat wanneer er een device_anounce gebeurd, dat hij daarna ineens de status ON krijgt (terwijl hij ervoor op OFF stond)
[Afbeelding]

in het screenshot hieronder zie je de activity log, je ziet dat ik hem middels mijn mobiele devices uitzet, en dat hij zonder oorzaak aangaat:
[Afbeelding]

iemand enig idee wat dit kan zijn?
Als HA geen reden toont dan gaat het buiten HA om. Volgens mij is de device announce dus ook vanuit de lamp zelf het netwerk op. Dus lijkt erop dat de lamp juist zelf besluit aan te gaan. Niet los in de fitting? Of per ongeluk een device bind?

• 0xygen500
Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:16:
@0xygen500 Voor Grid heb je niet ook all time sensors? Heeft de voorkeur voor alle energy dashboard sensors als je toch nog bezig bent.

De som van @Torch1969 is op zich juist maar is te versimpelen tot ([eigen verbruik] - [import]) / [eigen verbruik] = 1 - [import] / [eigen verbruik]. Ofwel, welk percentage van je eigen verbruik heb je niet hoeven inkopen.

Dus feitelijk heb je dus zelfs negatieve zelfvoorziening. Je hebt meer energie van het net op afgenomen dan je in huis hebt gebruikt :+
Die zitten naar ik weet niet in de zonneplan integratie. Eventueel zou ik een homewizard p1meter kunnen gebruiken, maar ik heb geen idee of het hier wel in zit?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 Dat is wel jammer. Maar HomeWizard heeft zeker entities voor de meterstand ofwel all time sensors. En de zonneplan integratie haalt alles online op of niet? Dan zou ik überhaupt de HomeWizard pakken die het lekker met locale data doet.

• 0xygen500
Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:27:
@0xygen500 Dat is wel jammer. Maar HomeWizard heeft zeker entities voor de meterstand ofwel all time sensors. En de zonneplan integratie haalt alles online op of niet? Dan zou ik überhaupt de HomeWizard pakken die het lekker met locale data doet.
Leuk om het morgen even om te wisselen. Even kijken hoe ik de homewizard integratie in homeassistant werkende krijg.

@Septillion vraagje, als ik morgen de p1 meters omwissel. Kan ik dan homewizard extra toevoegen aan het grid overzicht of kan je maar 1 sensor actief hebben? Blijft dan de geschiedenis beschikbaar in homeassistant als ik de zonneplan p1meter heb verwijderd? Anders kan ik het beter op 1/1 wisselen om zo een heel jaar aan data te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door 0xygen500 op 30-10-2025 20:58 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 Mja, dat is helaas wel iets moeilijker :+ Vandaar dat ik hoopte dat je daar ook net mee begonnen was.

Wat zou moeten werken:
- Backup maken!
- Huidige entiteiten hernoemen naar iets unieks
- Volgens mij worden ze vanzelf aangepast in energy dashboard
- Hele zonneplan integratie verwijderen
- Entiteiten verdwijnen uit HA maar de long term geschiedenis blijft bewaard tot dat moment
- Voeg nu Home Wizard ook toe in het Energy dashboard naast dus de oude entiteiten, deze zullen dus geen verbruik meer in de toekomst tonen
- Zonneplan weer toevoegen en die entiteiten krijgen nieuwe entity id

Of je moet zelf aan de slag in de database. Maar makkelijk is anders helaas.

• 0xygen500
Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:23:
@0xygen500 Mja, dat is helaas wel iets moeilijker :+ Vandaar dat ik hoopte dat je daar ook net mee begonnen was.

Wat zou moeten werken:
- Backup maken!
- Huidige entiteiten hernoemen naar iets unieks
- Volgens mij worden ze vanzelf aangepast in energy dashboard
- Hele zonneplan integratie verwijderen
- Entiteiten verdwijnen uit HA maar de long term geschiedenis blijft bewaard tot dat moment
- Voeg nu Home Wizard ook toe in het Energy dashboard naast dus de oude entiteiten, deze zullen dus geen verbruik meer in de toekomst tonen
- Zonneplan weer toevoegen en die entiteiten krijgen nieuwe entity id

Of je moet zelf aan de slag in de database. Maar makkelijk is anders helaas.
Oh dat is nog een waslijstje :+ . Ik had verwacht dat je het gewoon er naast kon aanvinken en dat de ene entiteit (zonneplan) geen info meer kreeg en de nieuwe (homewizard) daarna de informatie ontving

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 Misschien als je de huidige sensoren disabled dat het ook werkt om de nieuwe ernaast te zetten. Maar dan ben je de oude entiteiten verder dus kwijt in HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kevin1990 Als je DSMR 5 hebt stuurt dat elke seconde een update, DSMR 4 elke (meen) 10 seconden. Als je dat niet in HA ziet dan limiteert de integratie. Kan je het misschien wel verhogen door zelf een call te doen met homeassistant.update_entity.

Maar de load balancing niet gewoon te fixen?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kevin1990 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:20:
Ik heb een laadpaal die V2G kan laden. Dit wil ik op termijn goed inrichten in HA.
@Kevin1990
offtopic:
Puur uit nieuwsgierigheid een off topic vraagje:
Welke V2G laadpaal heb je? Ik zit er ook hard aan te denken maar wil geen Sigenergy omdat je daarvoor ook een thuisaccu nodig hebt, die ik nou net wil vermijden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Kevin1990
Hippe Lip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

@Kevin1990
offtopic:
Puur uit nieuwsgierigheid een off topic vraagje:
Welke V2G laadpaal heb je? Ik zit er ook hard aan te denken maar wil geen Sigenergy omdat je daarvoor ook een thuisaccu nodig hebt, die ik nou net wil vermijden.
Wallbox Quasar 1 in combinatie met een Nissan Leaf uit 2019. Laadpaal is niet meer nieuw leverbaar en alleen geschikt met de Nissan Leaf, Outlander en Eclipse PHEV. Wel de duurdere uitvoeringen.
Ik heb hem vorig jaar gekocht hij een particulier maar die was nog hagelnieuw.

• Kevin1990
Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:28:
@Kevin1990 Als je DSMR 5 hebt stuurt dat elke seconde een update, DSMR 4 elke (meen) 10 seconden. Als je dat niet in HA ziet dan limiteert de integratie. Kan je het misschien wel verhogen door zelf een call te doen met homeassistant.update_entity.

Waar kan ik dat zien welke versie het is?
Ik zie dat de minimale update op 30 seconden staat.
Even kijken wat die doet als ik die naar 1 zet.

De load balancer is een simpel ding van Wallbox.
Wallbox zelf ziet hem op afstand niet. Ik krijg hem niet in de wallbox app toegevoegd.
Als het wat beter weer is ga ik nog 1x de data kabel tussen laadpaal en load balancer controleren.
Overigens is op het scherm van de load balancer wel het vermogen te zien op de fase.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kevin1990 Staat soms op de meter of in het menu. En anders het type even Googlen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kevin1990 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Wallbox Quasar 1 in combinatie met een Nissan Leaf uit 2019. Laadpaal is niet meer nieuw leverbaar en alleen geschikt met de Nissan Leaf, Outlander en Eclipse PHEV. Wel de duurdere uitvoeringen.
Ik heb hem vorig jaar gekocht hij een particulier maar die was nog hagelnieuw.
Ah, jammer. Maar dank voor de info.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kevin1990 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:06:
Waar kan ik dat zien welke versie het is?
Meestal staat er ergen in de kleine lettertjes op de meter iets van DSMR4 of 5 of iets wat daar erg op lijkt.
Bij de 4 krijg je elke 10s (E) en elke minuut elk uur (G) je info.
Bij de 5 krijg je elke 1s (E) en elke 10s 5 min (G) je info.

<John O`Mill>

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16

BiG-GuY

BiG-GuY schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:50:
Ik ontdek net deze Add-On, ziet er best wel handig en compleet uit:
https://github.com/saihgupr/HomeAssistantTimeMachine

Heb zelf ook mijn eigen GitHub pagina waar ik geregeld backups maak via Code Server, maar dit ziet er wel handig uit en kan je ook instellen dat automatisch elk uur een 'back-up' gemaakt wordt.
Als je al iets van versiebeheer doet via bijvoorbeeld GitHub, voegt dit achteraf minder toe dan ik dacht.

Ik wilde een paar dingen herstellen die ik eerder aangepast had, maar wilde niet alles van de vorige staat herstellen van die Automation, ik zie alleen mogelijkheden voor het volledig herstellen van die specifieke Automation in een vorige versie, dus niet enkel een specifiek stuk.

Nu kan je dat wel handmatig doen, omdat er in de backup map van de Add-On kopieën staan van de verschillende bestanden, maar vraag is hoe nuttig deze is om te gebruiken naast mijn GitHub version control.

Gallery V&A

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:28:

De HomeWizard P1 meter doet (gelukkig) elke 5 seconde een update (ook bij DSMR 5 meters). Nog steeds meer dan snel genoeg om met load monitoring te werken maar toch een factor 5 minder data dan bijvoorbeeld wordt gegenereerd door de SlimmeLezer P1 meter. En bij zoveel continu veranderende entiteiten scheelt dat een slok op een borrel.

<<<

Een handige tip voor load monitoring sensor is om een template te maken die als hoofdvoorwaarde een boolean heeft (bijvoorbeeld "is_lader_actief"). Op die manier genereert de load monitoring sensor alleen data als de lader actief is. Ik heb dat via het aan- en uitschakelen van de automatisering gedaan (maar kan natuurlijk ook via een input_boolean). Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - name: P1 Autolader Monitor
    # Als autolader uit, dan niet P1 power in de gaten houden
    unique_id: p1_autolader_monitor
    icon: mdi:lightning-bolt-outline
    state: >-
      {% if is_state('automation.autolader', 'on') %}
        {{ states('sensor.phase_1_power') | int(0) }}
      {% else %}
        0
      {% endif %}
    unit_of_measurement: W

Test maar eens in Ontwikkelhulpmiddelen > Sjablonen. Zolang de boolean false is wordt er alleen naar de boolean gekeken (en niet naar de phase_1_power sensor; die komt pas in beeld als de boolean true is).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Kevin1990
Septillion schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:10:
@Kevin1990 Staat soms op de meter of in het menu. En anders het type even Googlen.
Ik gok dat ik de DSRM 5 heb. Ik heb de interval terug gezet van 30seconden naar 1seconden.
Daarnaast denk ik dat ik al zie waar het "fout" ging. Ik heb de stroom gepakt en daar een sensor voor gemaakt maar ik kan beter energieverbruik pakken. Die update nu elke seconde waar stroom dit denk ik alleen doet bij een verschil.

Voor een goeie monitor zal ik een helper aanmaken en dit opnieuw bekijken om te kijken of die sneller werkt bij het aan/uit zetten van de laadpaal.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kevin1990 Stroom in DSMR is wat "ruimte" voor in de standaard ja. Interval en resolutie verschillen daarom per meter. Zo krijg ik vermogen elke seconde maar stroom elke 10 seconden en dan ook alleen in 1A resolutie. Maar op een andere locatie een andere meter die stroom wel met 1 of twee decimalen doorstuurt.

Dus de stroom afleiden uit het vermogen en de spanning levert dan snellere updates en meer resolutie op. Maar, dat laat dan wel alleen de actieve stroom zien, niet de werkelijke stroom. Deze kan dus wel wat hoger liggen als je geen powerfactor van 1 hebt.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

sus

is druk :+

Hi,

Iets met bomen en een bos; ik kom er domweg niet uit - mede omdat ik met nog weinig in domotica/huisautomatisering heb verdiept. Ik heb dus al wel naar modellen en uitvoeringen gezocht, maar weet vooral niet waar ik op moet letten als ik hem in de toekomst in een HA omgeving wil hangen. De aanschaf van een unit op zichzelf, dat gaat wel lukken.

Ik heb een thermostaat hangen van Nest, later Google. Ding is recent uit support gegaan, dus is het nu een "domme" thermostaat. Is keurig over gemailed en ze hebben er ook een als advies gegeven van Tado. Hier lees ik echter gemenge reacties over, dus heb ik nog geen actie op ondernomen.

Wat ik zoek is eenzelfde soort thermostaat als wat ik had, die ik mogelijk in de toekomst aan HA kan knopen. Dat is nu nog niet van toepassing, dat mag van mij nu nog via een app of bv via Google Home.

Ik heb als situatie:
Uit de muur komen 2 draden, daar zit beneden een unit op met display en bediening. Boven hangt aan de ketel een ander kastje, dat zat bij de Nest meegeleverd. Geen idee wat die doet, ik vermoed dat die de daadwerkelijke aansturing doet van de ketel? Het is 15 jaar geleden dat ik dat toen eens aangesloten heb en ik heb er daarna nooit meer naar om hoeven kijken. De ketel die er hang is nog ouder, maar werkt prima en is het volgens de installateur/onderhoud niet waard om nu te vervangen.

Iemand die mij een zetje kan geven of gewoon domweg kan zeggen "deze moet je kopen"?

[ Voor 8% gewijzigd door sus op 31-10-2025 11:26 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-12 11:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

sus schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:15:
Hi,

Iets met bomen en een bos; ik kom er domweg niet uit - mede omdat ik met nog weinig in domotica/huisautomatisering heb verdiept.

Ik heb een thermostaat hangen van Nest, later Google. Ding is recent uit support gegaan, dus is het nu een "domme" thermostaat. Is keurig over gemailed en ze hebben er ook een als advies gegeven van Tado. Hier lees ik echter gemenge reacties over, dus heb ik nog geen actie op ondernomen.

Wat ik zoek is eenzelfde soort thermostaat als wat ik had, die ik mogelijk in de toekomst aan HA kan knopen. Dat is nu nog niet van toepassing, dat mag van mij nu nog via een app of bv via Google Home.

Ik heb als situatie:
Uit de muur komen 2 draden, daar zit beneden een unit op met display en bediening. Boven hangt aan de ketel een ander kastje, dat zat bij de Nest meegeleverd. Geen idee wat die doet, ik vermoed dat die de daadwerkelijke aansturing doet van de ketel? Het is 15 jaar geleden dat ik dat toen eens aangesloten heb en ik heb er daarna nooit meer naar om hoeven kijken. De ketel die er hang is nog ouder, maar werkt prima en is het volgens de installateur/onderhoud niet waard om nu te vervangen.

Iemand die mij een zetje kan geven of gewoon domweg kan zeggen "deze moet je kopen"?
Je moet even erachter zien te komen hoe je je ketel kan aansturen, dat is afhankelijk van je ketel. Hopelijk is dat OpenTherm (daarbij kan je systeem tegen de ketel zeggen hey ik wil dat je aan een bepaald % stookt), met wat pech gewoon aan/uit (100% of niets). Daarvoor moet je even kijken in de specs van je ketel / de handleiding.

Je moet eigenlijk ook weten welke draden er richting je kamerthermostaat lopen. Gewoon zodat je bij het aansluiten weet welke draad waar aankomt.

Voor een slim thermostaatsysteem heb je kort gezegd enkele onderdelen:
- Iets wat je ketel aanstuurt, die vraagt van je ketel warmte wanneer die beslist dat nodig te hebben. Dat is in jouw geval "het kastje" aan je ketel
- Iets wat de temperatuur in je kamer meet, en praat met de "ketel aansturing". Dat is in jouw geval de Nest die in je kamer hangt.
- Iets wat verbindt met het netwerk thuis, dat kan in principe zowel in de thermostaat als in het kastje bij de ketel zitten, dat kan al eens verschillen bij verschillende producten.

Tado doet op zich wat je wil, maar zij zijn de laatste tijd enorm user-hostile geworden. Bestaande dingen achter een paywall stoppen, API access sterk rate limiten of ook achter een paywall stoppen, ... ik zou dat niet aanraden. Ik hoor goeie dingen over Honeywell.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Kevin1990
Septillion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:12:
@Kevin1990
Dus de stroom afleiden uit het vermogen en de spanning levert dan snellere updates en meer resolutie op. Maar, dat laat dan wel alleen de actieve stroom zien, niet de werkelijke stroom. Deze kan dus wel wat hoger liggen als je geen powerfactor van 1 hebt.
Wat bedoel je hiermee en kan ik het wel ondervangen?

Ik heb al 1x gehad dat de hoofdzekering eruit lag (andere fase niet door de laadpaal) en voor dat grapje kun je best lekker uit eten ;)
Dit wil ik voorkomen en daarom zo nauwkeurig mogelijk gaan regelen.

Ik zit erover na te denken om ook nog een Shelly te monteren op de badkamer radiator en sunshower. Overigens heb ik de badkamer radiator ook in HA geintergreerd dus ik kan misschien nog een voorwaarde stellen dat als die aan gaat de laadpaal qua vermogen terug geschroefd wordt. Echter gaat die niet onder de 12A qua laden anders gaat die pendelen.

Ik zie een uitdaging voor het maken van een helper sensor die ik zichtbaar kan maken in HA.
de DSRM heeft alleen de sensoren verbruik of opwek waar de Enphase gelijk het vermogen in negatieve waarde (terugleveren kan herkennen)
Hoe maak ik een goedwerkende helper aan?

Zie hieronder de 1e afbeelding met de sensoren van DSRM en de 2e Enphase (deels want dat was een flinke lijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aa6uIQh6j05-w2W_tANdJ6cS8E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3eKeMhXjVS4KHTywOvvW2Bxc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moavI1MMRaD_TJiZERcq1RwfF0Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KE1WiB1QF9kfS3KS4EFgCBTe.jpg?f=user_large

Nu zie ik overigens ook dat of de DSRM meter en de load balancer van onze andere laadpaal (die wel werkt) lniet de juiste info geven over verbruik per fase of Enphase niet klopt. Ik denk dat dit laatste het geval is.

De loadbalancer en DSRM is via de P1 meter maar Enpase met meetspoelen. Fase 1 en 2 zijn daar gewisseld lijkt het. Geen ramp. Ik moet hier alleen wel rekening mee houden met het maken van de sensor ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Kevin1990 op 31-10-2025 12:00 ]

• Kevin1990
Hippe Lip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Ah, jammer. Maar dank voor de info.
Beetje off topic:

Ik heb er erg lang naar gezocht en kwam uit bij onze buren net over de grens. Was gelukkig nog helemaal nieuw en niet gemonteerd. Nadeel hiervan (aan de andere kant maakt het niet uit) is dat deze begrensd is tot 20A waar er in Nederland een maximaal is toegestaan van 25A. Maar aan de andere kant geeft dit nog meer belasting op de hoofdzekering van 25A waar ik dus nu mee aan het stoeien ben.

Volgens mij zijn er niet tot nauwelijks nog laadpalen die hetzelfde kunnen/mogen in Europa en zijn ze erg duur.
De lader die wij hebben is niet het meest recente model met een ChaDeMo stekker en daarom voor Japanse auto's.
Niet high tech maar het werkt en hij doet wat die moet doen alleen nu nog handmatig.

On topic:

Doel is om dit te laten doen in combinatie met HA dat die zelf gaat handelen en er op een gegeven moment ook een agenda gebruikt kan worden dat die voldoende lading heeft voor een rit :)
Maar eer dat ik dat heb uitgevogeld met automatisch laden en ontladen en die agenda zijn we wel een tijd verder...

• HuismAndré

HuismAndré

Over P1 DSMR meters gesproken. Bij deze nog een tip voor mensen die, net als ik, de gassensor per 5 minuten missen (was ooit standaard beschikbaar volgens mij maar is een paar jaar geleden komen te vervallen). Ik heb daar, na lang verschillende opties geprobeerd te hebben, de volgende oplossing voor gevonden (geplaatst in templates.yaml):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.gas_consumed
  - platform: state
    entity_id: sensor.gas_consumed
    for: "00:05:20"
  sensor:
  - name: "Gas/Minuut"
    unique_id: gas_per_minuut
    unit_of_measurement: "L/min"
    state_class: measurement
    device_class: volume_flow_rate
    availability: >-
      {{ has_value('sensor.gas_consumed') }}
    state: >-
      {% set previous = trigger.from_state.state | float(0) %}
      {% set current = trigger.to_state.state | float(0) %}
      {% set verbruik = iif(trigger.for, 0, (current - previous) * 200) %}
      {{ (verbruik | round(2)) if 50 > verbruik > 0 else 0 }}

Wat doet deze? Elke wijziging van de gassensor (normaliter één wijziging per 5 minuten in de sensor voor sensor.gas_consumed) wordt vergeleken met de vorige waarde, verschil met 1000 vermenigvuldigd (om naar liters te gaan) en gedeeld door 5 (om in liters per minuut te gaan). Vandaar dus dat getal 200. Tot zover weinig nieuws (behalve dat de trigger template netjes gebruik kan maken van de trigger.from waar deze het vroeger moest doen met een opgeslagen attribute). Nadeel van deze template is echter dat ze stilvalt zodra er geen gas meer gebruikt wordt (dus de sensor zal vaak blijven hangen op de laatste verbruikswaarde, zeg 6 liter per minuut). Door nu een trigger uit te voeren als de bronsensor 5:20 niet verandert kun je de sensor naar nul stellen (en daarvoor gebruiken we dan de trigger.for omdat die alleen true is voor de 2e trigger (for 5:20)). Gevolg is lekker korte code die goed werkt en prima te snappen is. Om vreemde waarden te voorkomen heb ik nog wel een test ingebouwd (waarde moet tussen de 0 en 50 liter per minuut liggen). Eventueel naar wens aanpassen (want in ons geval (bedrijfsloods + vrijstaand woonhuis) kan het gebruik aardig oplopen als in beide objecten de CV ketel aan de gang gaat).

[ Voor 0% gewijzigd door HuismAndré op 31-10-2025 13:15 . Reden: device_class: volume_flow_rate ]

• Jupijn
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-11 19:28
Kan iemand mij wellicht helpen hoe ik een SQLdatabase ontsluit als sensor? Ik heb dus handmatig een CSV geupload in de add-on SQLite-Web met daarin per dag mijn verbruik in KWH. Het bestand heet energie_hybride. Met onderstaande sensor lukt het maar niet om de data eruit te trekken. Weet iemand waar ik t moet zoeken? Ik denk dat het mss in mijn bestandspad zit, maar ik heb toch de goede?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8QYY_YZ127ArTbHTN1S-mnvBLk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/08vTvSfINRkGeJvkN2RrCYv8.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: sql
    db_url: sqlite:////homeassistant/home-assistant_v2.db
    queries:
    - name: energie_hybride_json
      query: >
        SELECT json_group_array(
                 json_object('datum', datum, 'verbruik_kwh', verbruik_kwh)
               ) AS data
        FROM energie_hybride;
      column: data

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-10-2025 12:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Je zou hem nog device_class: volume_flow_rate mee kunnen geven.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jupijn Ik snap niet wat een csv file er mee te maken heeft.

Maar je hebt de SQL integratie, daarmee kan je een sensor maken. Dit is ook via de UI beschikbaar. De SQLite Web addon doet daar helemaal niets voor. Het is alleen een handige tool om je query mee te testen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kevin1990 Anders dan ook naar de P1 stroom meting te kijken kan je niets anders doen.

Want je kan de echte stroom alleen meten, niet berekenen. En dan ga ik er wel vanuit dat de P1 de echte stroom laat zien en niet de effectieve stroom. Maar ook daar laat de DSMR standaard helaas ruimte voor interpretatie.

[edit]Of heb je op de Enphase ook stroomspoelen zitten voor van/naar het net? Want zonder dat weet Enphase niet wat je importeert of exporteert.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 31-10-2025 13:06 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:53:
@HuismAndré Je zou hem nog device_class: volume_flow_rate mee kunnen geven.
Op zich snapt HA het nu ook (dankzij de L/min) maar ik heb de device_class er toch maar bijgezet.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iemand meer ervaring met de Smartthings integratie?

Na de vorige grote update (begin dit jaar), moest ik eerst al eens alles verwijderen en opnieuw inloggen en toevoegen om het weer werkend te krijgen. Echter sindsdien wel aanvullend problemen:
- De wasmachine toont alles op Unavailable zolang die uit staat. Voorheen was dit gewoon de laatste waarde.
- De soundbar heeft random meerdere entries, waaronder nu entry met een _3 in de entity name die nu meest actief lijkt.

- ook de soundbar is random unavailable
- de hele integratie is direct na restart van HA unavailable

Na een reload (three dot —> reload) van de integratie, doet alles het weer.

Ik heb nu een automation gemaakt die de Smartthings Integratie maar geheel herlaad als 1 van de entities op unavailable staat, en heb die op timetrigger elke 5 minuten staan met voorwaarden.

Ik heb die soundbar ook nodig om die “uit” te zetten, omdat de HDMI cec van Ziggo een fout commando geeft en hem op mute zet ipv uit. Dus ik wil op basis van trigger TV-uit, ook de soundbar uitzetten. Alleen dat gaat dus random mis, omdat de soundbar weer op unavailable staat in HA.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 31-10-2025 14:32 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:14

Antonio di

a mi me dijeron que si

sus schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:15:
Hi,

Iets met bomen en een bos; ik kom er domweg niet uit - mede omdat ik met nog weinig in domotica/huisautomatisering heb verdiept. Ik heb dus al wel naar modellen en uitvoeringen gezocht, maar weet vooral niet waar ik op moet letten als ik hem in de toekomst in een HA omgeving wil hangen. De aanschaf van een unit op zichzelf, dat gaat wel lukken.

Ik heb als situatie:

Je moet even hoofdstukje 10 van mijn review lezen van de Atag One Zone Thermostaat. Dit hoofdstukje gaat niet specifiek over die Atag, maar bevat de links over de oplossingsrichting waarover @Mavamaarten je alhier gepost heeft, zie:
Atag One Zone review door Antonio di

[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 31-10-2025 15:34 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Jupijn
Septillion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:56:
@Jupijn Ik snap niet wat een csv file er mee te maken heeft.

Maar je hebt de SQL integratie, daarmee kan je een sensor maken. Dit is ook via de UI beschikbaar. De SQLite Web addon doet daar helemaal niets voor. Het is alleen een handige tool om je query mee te testen.
Nou kijk, ik heb dus mn verbruik van vorig jaar gedownload in KWH per dag en geupload in HASS middels SQLite. Daar wil ik nu graag mn huidige verbruik tegenover zetten in een grafiek. Alleen voor mn huidige verbruik gebruik ik gewoon de Enphase integratie en sensor. Hoe krijg ik nu die geuploade CSV als werkbare entiteit in mn Apex Chart, dan moet je toch iets van een sensor entiteit hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Jupijn op 31-10-2025 18:21 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jupijn Dan zal je wat meer moeten zeggen over hoe je de CSV weer terug hebt gestopt in HA. Dat is niet echt iets standaards...

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:17
Ik heb nou toch wat raars...

* Ik had gisteren ineens een automation dubbel. Ik dacht dat ik me vergist had, dus eentje verwijderd.
* Vandaag is de overgebleven automation verwijderd.
* Ik kan geen enkele automation enablen of disabled. De automations die enabled zijn doen het wel, gek genoeg.

Ik heb gekeken of er repairs pending zijn (niet), of er errors in de logs te zien zijn als ik bovenstaande probeer te doen (ik zie geen warnings of errors) en ik het uiteraard HA geherstart (lost het niet op).

Wat zou dit kunnen zijn?

-edit-

De onderliggende Proxmox host geherstart, en alles is weer zoals het hoort.

Raar hoor....

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 01-11-2025 00:16 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JeroenH Issues met je disk?

• JeroenH
Oef dat hoop ik niet! Mijn HA draait op een nog-niet-zo-oude Dell laptop die een gebroken scherm heeft. De kans dat de SSD defect is is dus niet zo heel groot, maar het kan natuurlijk wel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Jupijn
Septillion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:13:
@Jupijn Dan zal je wat meer moeten zeggen over hoe je de CSV weer terug hebt gestopt in HA. Dat is niet echt iets standaards...
Die optie zit in SQLite, je kan een csv uploaden. De reden waarom ik dat overigens heb gedaan is omdat ik een database heb met gegevens die deels van de netbeheerder komen en deels van Ephase. Op het moment dat mn zonnepanelen live gingen is de data van mn totale energieverbruik van de netbeheerder niet meer kloppend omdat hij natuurlijk alleen mn afgenomen energie ziet, niet wat ik zelf opgewekt en direct verbruikt heb. Die dagen heb ik ‘overschreven’ (middels
prompts in SQLite) met Enphase data, omdat die wel je totale verbruik kan aanleveren.

Omdat de data uit een tijd komt dat ik nog helemaal geen HASS had lopen, kan ik toch niet anders dan m handmatig erin pompen?

Het ultieme doel is om een apexchart te maken waarmee ik totaalverbruik van vorig jaar vergelijk met dit jaar en dan de kosten ook ernaast zet. Zo zou je zien dat mn kosten met 40% zijn gedaald en mn verbruik maar met 2%.

Ps. Een ander doel is dat ik mezelf graag wil trainen in t gebruik van SQL. Ik werkte als analist vrij veel samen met mensen die dit konden schrijven en ik kan t niet uitstaan dat ik in ieder geval niet de basis snap.

[ Voor 15% gewijzigd door Jupijn op 01-11-2025 07:53 ]

• Kevin1990
Septillion schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:03:
@Kevin1990 Anders dan ook naar de P1 stroom meting te kijken kan je niets anders doen.

Want je kan de echte stroom alleen meten, niet berekenen. En dan ga ik er wel vanuit dat de P1 de echte stroom laat zien en niet de effectieve stroom. Maar ook daar laat de DSMR standaard helaas ruimte voor interpretatie.

[edit]Of heb je op de Enphase ook stroomspoelen zitten voor van/naar het net? Want zonder dat weet Enphase niet wat je importeert of exporteert.
Ik durf niet te zeggen hoeveel spoelen Enphase gebruikt. Daarvoor zou ik de meterkast open moeten halen.
Maar bedankt voor het meedenken voor de load balancing.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:49
In de standaard media speler stond tot een paar maanden geleden een + en - bij de volume schuif, nu speel ik muziek af op volume 4 tot 12 op een schaal van 100 en dat is met een schuif extreem lastig. Is hier een slimme oplossing voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9m2AQZyjxK8CcasIs7BUlXLMRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybUYJo1fVHkCaisYAVgFqNc3.jpg?f=fotoalbum_large

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05

pietje63

RTFM

@Jupijn
De data zit nu in de database
Stap 2 is de query maken om de data eruit te halen (select .. where ..). Deze kun je test in sqllite web
Stap 3 als de query werkt kun je hier een sensor van maken (via SQL intergration of configuration.yaml)
Stap 4 deze sensor kun je gebruiken in een Dashboard

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• TheFes
MarcelGo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:59:
In de standaard media speler stond tot een paar maanden geleden een + en - bij de volume schuif, nu speel ik muziek af op volume 4 tot 12 op een schaal van 100 en dat is met een schuif extreem lastig. Is hier een slimme oplossing voor?
[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

In de 2025.11 beta zit een fix die de slider makkelijker te bedienen maakt. Verder kun je op de tile card bij een media player nu ook knoppen voor + en - toevoegen.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik wilde vanmorgen een automatic backup downloaden maar als ik op de puntjes aan de zijkant druk en de optie Download selecteer gebeurt er niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyIwmeZpAsLVc2Y7XpffO81WVgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYesp6hvqxCrSZjrrT2jOPt4.png?f=fotoalbum_large

Als ik vervolgens op de automatic backup klik en ik scrol helemaal naar beneden en selecteer bij locaties de optie Downloaden vanaf deze locatie dan begint het download proces wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5AbXTMIZWMAODqHrQ5AQCx2qBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbCpXeKjWx4nN6iB0huTSnpY.png?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid heb ik nu even geprobeerd in 2025.10.4 en daar werkt het wel goed.
Zijn er mensen die op versie 2025.11.0b1 dit ook hebben ?

Edit
Heb maar een ticket ingeschoten hiervoor en het blijkt een bug te zijn die ook al gefikst word. https://github.com/home-assistant/frontend/pull/27745

[ Voor 7% gewijzigd door _Mitchie_ op 01-11-2025 13:10 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jupijn Maar SQLite is gewoon generiek een database en de addon geeft je gewoon ongelimiteerd toegang tot die database. Dat iets kan daar betekend niet dat HA daar blij mee is... Je kan het ook ongelimiteerd slopen. Gewoon een random tabel aanmaken zonder te weten wat je echt doet is wel vragen om issues met je HA...

En je krijgt het helemaal al niet zo dat je opeens de volle history in HA hebt. Van die andere tabel kan je misschien wel een SQL sensor maken in HA maar dat is dan alleen voor de huidige state, geen geschiedenis.

Een optie is om de data zo te formatteren dat het klopt met de long time statistics. Dat moet je dan wel eerst zelf doen voor dat je het in de HA db dumpt. Dus dat zal vooral neerkomen op een entity per uur met de som. Dus dat is wel even wat werk. Maar misschien juist leuk als je meer van SQL en de HA database wilt weten.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dan even hier. misschien zit de kennis meer gecentreerd in het topic.

Toch even jullie input voordat ik mijn HA nuke en opnieuw start.

Een maand of 4 had ik 3 smlight slzb06 sticks gekocht, 1 daarvan werkte niet en ik had geen tijd meer om het verder uit te zoeken op dat moment. Dus alles retour.

Nu 3 SLZB-06Mg26 van smlight weer ontvangen.

1 is de coördinator
en de andere 2 zijn ingesteld als routers.
Ik zie ze alle 3 in HA, en ze werken ook prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXfLBbC66RCxb6IhnzPmP0_ORL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRiQ9G5VFdcdnNbfdbMP31ba.png?f=fotoalbum_large

Maar wanneer ik op toevoegen klik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ06qFclQtd1diJsCWBjSacfPvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r2NILKGPFjqnPfkxJbXoY9LP.png?f=fotoalbum_large
Dan krijg ik de optie migrate automatically of advanced migration beide geven alleen de tekst FOUT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcOWEXYJPoq8G7KDcuY6Bdyb6u4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H2tkVdTMsa1tfD0Z1MSkfXbn.png?f=fotoalbum_large
Geen verdere info, zoals ik al melde. de sticks werken, op elke stick zijn sensoren aangesloten.
En deze zijn ook in Home assistant inzichtelijk. Maar doordat ze in HA blijven staan als ''nieuw'' ontdekt vermoed ik ergens dat er iets verkeerd gaat.

Nu voordat ik en totale reset doe, zijn er nog andere mogelijkheden? is er BV de mogelijkheid tot terug naar fabrieksinstellingen voor zigbee en ZHA? ik heb het nog niet gevonden..
Persoonlijk denk ik dat ik tegen/met een oud zigbee netwerk code/ rest bestanden aan het vechten ben.
Maar ik zit niet diep genoeg in HA om dat zeker te weten.

Wie kan mij in de goede richting duwen?
Uiteindelijk wanneer goed en stabiel zal de zigbee vooral gebruikt worden voor deur en tempratuur sensoren .Met een alarm kaart in HA

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik zou opnieuw beginnen door ZHA te verwijderen en Zigbee2MQTT te installeren. Dan hoef je niet heel HA te "nuken" maar kun je wel vanaf 0 beginnen met je Zigbee devices. Enige nadeel is dat je ze allemaal af moet lopen en ze opnieuw moet koppelen (aan Zigbee2MQTT).

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kan er ook voor kiezen ze te negeren want ze werken al dus weinig reden om ze apart toe te voegen.

edit: Bij mij kwam die melding ook tevoorschijn bij update naar 25.10 maar ik gebruik z2m dus heb hem ook genegeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door synoniem op 01-11-2025 15:26 ]

• 0xygen500
Ik heb hier de nordpool integratie lopen. Nu wil ik graag een lijngrafiek met het verloop van de prijs. Ik zie alleen de prijs tot nu toe en niet wat eventueel lage uren in de toekomst zijn.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:53:
Ik heb hier de nordpool integratie lopen. Nu wil ik graag een lijngrafiek met het verloop van de prijs. Ik zie alleen de prijs tot nu toe en niet wat eventueel lage uren in de toekomst zijn.
Neem ook een kijkje naar de mooie integratie die TheFes heeft gemaakt.
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours

• 0xygen500
_Mitchie_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:12:
[...]

Neem ook een kijkje naar de mooie integratie die TheFes heeft gemaakt.
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours
Thanks interessant! Geen weet van dat dit bestond.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:08
0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:53:
De core integratie of de HACS integratie? De core integratie geeft alle prijzen alleen via een action, niet in een entity. De hacs integratie geeft dit standaard wel als attribute van de entity weer.

• 0xygen500
dixet schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:03:
[...]

De core integratie of de HACS integratie? De core integratie geeft alle prijzen alleen via een action, niet in een entity. De hacs integratie geeft dit standaard wel als attribute van de entity weer.
Als Core integratie. Zou ik dan de HACS versie moeten gebruiken?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:08
0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:12:
[...]

Als Core integratie. Zou ik dan de HACS versie moeten gebruiken?
Of met de core integratie een template sensor maken die de 'nordpool.get_prices_for_date' aanroept, zie het voorbeeld in de documentatie

• Hippe Lip

Hippe Lip

dixet schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:15:
[...]

Of met de core integratie een template sensor maken die de 'nordpool.get_prices_for_date' aanroept, zie het voorbeeld in de documentatie
@dixet Ik zit met dezelfde vraag als @0xygen500: ik had de HACS-integratie van Nordpool met een mooie grafiek van de (uur)prijzen van vandaag en ‘s middags ook van morgen, maar stapte over op de core-integratie. Nu zie ik niet meer hoe ik die grafiek kan maken (met de kwartierprijzen van nu).
In de documentatie documentatie lees ik daar helaas nix over.

<John O`Mill>

• TheFes
@0xygen500 @Hippe Lip
Home Assistant staat voor core integraties niet meer toe dat dit soort data in een attribute van een sensor terecht komt. Voor custom integraties is die limitatie er niet.

Je zou dus de custom integratie kunnen gebruiken, maar ik ben ook bezig met een Blueprint om makkelijk vanuit verschillende core integraties (Easy Energy, Energy Zero, Nordpool, Tibber) een sensor te maken die wel de prijzen als attribute heeft.

Je kunt de blueprint hier importeren.
Template blueprints hebben nog geen GUI ondersteuning, maar met YAML kun je hem dan als volgt gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- use_blueprint:
    path: TheFes/energy_price_sensor.yaml
    input:
      source: nordpool
      resolution: 15 # use 60 for hourly prices
      add_vat: 21
      add_fixed: 0.023 # the fixed price added by your energy provider
      entity_id: sensor.nordpool_ceh_prices
  name: Nordpool Cheapest Energy Hours
  unique_id: 881b6558-26c6-44bb-81c5-d86c05451bd4

De entity_id setting is voor de nieuwe aan te maken entity, als je deze om wat voor reden later aanpast in de GUI, zorg er dan voor dat je hem ook in de YAML aanpast, anders werkt het niet meer.

Ik ga vandaag of morgen nog wat kleine dingen aanpassen, en daarna zal dit ook allemaal in de documentatie staan.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 02-11-2025 10:22 ]

• 0xygen500
TheFes schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:50:
@0xygen500 @Hippe Lip
Home Assistant staat voor core integraties niet meer toe dat dit soort data in een attribute van een sensor terecht komt. Voor custom integraties is die limitatie er niet.

Je zou dus de custom integratie kunnen gebruiken, maar ik ben ook bezig met een Blueprint om makkelijk vanuit verschillende core integraties (Easy Energy, Energy Zero, Nordpool, Tibber) een sensor te maken die wel de prijzen als attribute heeft.

Template blueprints hebben nog geen GUI ondersteuning, maar met YAML kun je hem dan als volgt gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- use_blueprint:
    input:
      config_entry: 01K7YVVKK4RJ9SA25SZVS0AR19 # replace with your own config entry
      price_factor: 0.001 # conversion from MWh prices to kWh

Om de config entry voor Noordpool te vinden is het het makkelijkst om even in developer tools > actions in GUI mode een action voor de Nordpool integratie bij elkaar te klikken, daarna kun je switchen naar GUI mode en zie je de juiste config entry.

De entity_id setting is voor de nieuwe aan te maken entity, als je deze om wat voor reden later aanpast in de GUI, zorg er dan voor dat je hem ook in de YAML aanpast, anders werkt het niet meer.

Ik ga vandaag of morgen nog wat kleine dingen aanpassen, en daarna zal dit ook allemaal in de documentatie staan.
Zit kleine typo in je link (zit een sluithaakje op het einde)

• TheFes
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:15:
[...]

Zit kleine typo in je link (zit een sluithaakje op het einde)
Fixed

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:34
Even benieuwd, ik gebruik nu al jaren google camera’s en deurbel. Maar die zijn toe aan vervanging en het abonnement staat me steeds meer tegen.

Nu zit ik te kijken naar Tapo? Gebruikers hier die er enthousiast over zijn? Ook in combinatie met HA?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb alleen hun 'slimme' stekkers, wel tevreden van. Integreren goed en relatief makkelijk.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Remcoudb Heb twee Tapo C120 en vind ze echt wonderbaarlijk voor de prijs. En werken echt mooi met de Tapo Camera Control (custom) integration.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Septillion schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:22:
@Remcoudb Heb twee Tapo C120 en vind ze echt wonderbaarlijk voor de prijs. En werken echt mooi met de Tapo Camera Control (custom) integration.
Ik heb een andere, maar ik heb vaak in HA dat de stream niet goed doet en dat ik moet resetten voordat hij het weer doet. Ja, ik reset al elke nacht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cyberpope Mm, dat is wel jammer. Ik heb het in 1,5 jaar tijd denk ik 3x moeten powercyclen. En cycle ze verder nooit.

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:34
Bedankt voor de reacties! Ik wacht maar even af wat voor deals Black Friday brengt.

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb een zigbee powerclamp, daarmee kan ik 1 fase meter. Nu heb ik een 3 fase laadpaal en wil graag het totaal vermogen meter. Moet ik dan om elke fase 1 clamp plaatsten en bij elkaar optellen?

Of zijn er ook totaal oplossingen voor?

• HuismAndré

HuismAndré

Timo002 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:36:
Ik heb een zigbee powerclamp, daarmee kan ik 1 fase meter. Nu heb ik een 3 fase laadpaal en wil graag het totaal vermogen meter. Moet ik dan om elke fase 1 clamp plaatsten en bij elkaar optellen?

Heb je het idee dat de verdeling niet netjes is over de 3 fasen? Kun je prachtig zelf testen met je power clamp. Als blijkt dat de verdeling netjes is over de 3 fasen dan kun je net zo goed een sensor maken die 3 x het vermogen van de powerclamp geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 02-11-2025 14:44 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:14

Antonio di

a mi me dijeron que si

Timo002 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:36:

Aeotec heeft een 'up to 3-fase clamps" meter, maar die is Z-wave-LR . Wel een goed excuse om een de Home Assistant Z-wave-LR te kopen, ik heb zelf de "dual" Aeotec-pro 10 Z-wave-LR (ook Zigbee, zie ook review), Zie:
https://aeotec.com/produc...ings-home-energy-meter-8/
https://www.home-assistant.io/connect/zwa-2/
Aeotec Z-Stick 10 Pro (Zigbee 3.0 & Z-wave-LR) review door Antonio di

Op Amazon zijn ook Zigbee en Wifi versies "up to 3 phases clamp", maar dat is allemaal onbekende merken en of het wat is ??? bijv:
https://www.amazon.nl/-/e...ity-Monitor/dp/B0FMQL1TY8
zoek daar maar eens op " 3 fasen energie klemmeter "

[ Voor 16% gewijzigd door Antonio di op 02-11-2025 15:09 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:50:
@0xygen500 @Hippe Lip

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- use_blueprint:
    input:
      resolution: 15 # use 60 for hourly prices

@TheFes Dank. Daarmee krijg je een sensor voor de “cheapest hours’.
Maar dan mis ik nog steeds de grafiek met de apex-prijzen van vandaag en morgen. Dat was voor mij de basisvraag.

<John O`Mill>

• Timo002
  • Niet online
HuismAndré schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:42:
[...]

Heb je het idee dat de verdeling niet netjes is over de 3 fasen? Kun je prachtig zelf testen met je power clamp. Als blijkt dat de verdeling netjes is over de 3 fasen dan kun je net zo goed een sensor maken die 3 x het vermogen van de powerclamp geeft.
Daar heb ik ook aan gedacht, het wordt redelijk netjes verdeeld, momentopname (afgelezen op de laadpaal):
L1: 229V, 15,4A => 3.526,6W
L2: 227V, 15,1A => 3.427,7W
L3: 230V, 15,5A => 3.565W

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:54
Iets gaat niet lekker in Home Assistant, zie hieronder. Ik gebruik de Solarman integratie voor de Deye omvormer, en heb de parameters 'total Battey Charge' en 'total battery discharge' ingevoerd in het energie dashboard.

Zoals je ziet is er volgens de Deye veel meer stroom de batterij in gegaan dan van het net (0,87 kWh) is afgenomen (dit was na middernacht, dus geen PV). Het zou mooi zijn als er opeens gratis stroom is, maar dat lijkt me sterk. Hierdoor kloppen de gegevens in het energie dashboard niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic-YpmKgx4MUvUtejNt_6iI08Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2tlDBzpLCJEWaDgaeF3aZ6T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 02-11-2025 15:58 ]

• JeroenH
Op deze grijze zondagmiddag aan het knutselen met ESPHOME. Onze wasmachine is dom, heeft geen netwerkconnectie enz. Maar ik wil hem wel dmv Home Assistant aan kunnen zetten, om bv gebruik te kunnen maken van goedkope electriciteit.

De wasmachine aanzetten vergt echter twee handelingen; eerst inschakelen en vervolgens een was starten.

Met onderstaande setup moet dat wel lukken. De hardware is net klaar, en met een slider in HA kan ik de servo bedienen. Nu verder sleutelen aan de code die de wasmachine aanzet, en vervolgens een was start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa4zbhIz_WzIbUecUDJNX_IIJiU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X9S5Wnmpi9v9UxXhs4RQtZT5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vsobgBGWhBreK-Mn0G4Txl5ZEU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xd0z9AFVBNYgQ2DY3PX1zVzw.jpg?f=user_large

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:46
TheFes schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:30:
[...]

Gefeliciteerd!

In de 2025.11 beta zit een fix die de slider makkelijker te bedienen maakt. Verder kun je op de tile card bij een media player nu ook knoppen voor + en - toevoegen.
Zit er in de komende versie van de tile card ook een mogelijkheid om de kleuren van het icoontje en de feature brightness slider apart van elkaar in te stellen, of bestaat deze mogelijkheid misschien al?
Ik ben aan het overstappen van verschillende card mods naar native HA cards en deze optie kan ik nog niet terug vinden.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:03
zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:56:
Iets gaat niet lekker in Home Assistant, zie hieronder. Ik gebruik de Solarman integratie voor de Deye omvormer, en heb de parameters 'total Battey Charge' en 'total battery discharge' ingevoerd in het energie dashboard.

Zoals je ziet is er volgens de Deye veel meer stroom de batterij in gegaan dan van het net (0,87 kWh) is afgenomen (dit was na middernacht, dus geen PV). Het zou mooi zijn als er opeens gratis stroom is, maar dat lijkt me sterk. Hierdoor kloppen de gegevens in het energie dashboard niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

[Afbeelding]
Ah dan gok ik dat het een HA probleem is.
Zelf heb ik ook iets vergelijkbaars waarbij het niet klopt
commentator in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:09
JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:01:
Op deze grijze zondagmiddag aan het knutselen met ESPHOME. Onze wasmachine is dom, heeft geen netwerkconnectie enz. Maar ik wil hem wel dmv Home Assistant aan kunnen zetten, om bv gebruik te kunnen maken van goedkope electriciteit.

De wasmachine aanzetten vergt echter twee handelingen; eerst inschakelen en vervolgens een was starten.

Met onderstaande setup moet dat wel lukken. De hardware is net klaar, en met een slider in HA kan ik de servo bedienen. Nu verder sleutelen aan de code die de wasmachine aanzet, en vervolgens een was start.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Creatief! En met duct tape vastplakken? :)

• JeroenH
meesje schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:18:
[...]

Creatief! En met duct tape vastplakken? :)
Het bevestigen is nog een openstaand vraagstuk ;) Sowieso maak ik met mijn lasersnijder een fatsoenlijke behuizing voor het geheel. Ik ga óf of een flink oppervlak aan dubbelzijdig tape, óf ik kijk even aan de achterzijde van het plastic paneel en schroef het geheel vast met korte zelftappers.

Eerst maar eens de ESPHOME code werkend ;)

• Timo002
  • Niet online
Oke, ik begrijp even niet wat ik fout doe. Ik wil een eigen sensor aan mijn energy dashboard toevoegen. Ik heb deze template aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template: 
- sensor:
  - name: "Laadpaal gecombineerd vermogen"
    unique_id: sensor.laadpaal_gecombineerd_vermogen
    state: "{{ (states('sensor.powerclamp1_power_b') | float) * 3 }}"
    state_class: total
    unit_of_measurement: "W"
    device_class: energy

Maar hij komt te beschikbaar in het energy dashboard. Ik heb dit doorgenomen: https://www.home-assistan...shooting-missing-entities. Maar zie nog even niet wat ik nu fout doe.

Edit: Ik zie mijn eigen fout al. Ik gebruik power (W) en ik moet energy (kWh) gebruiken!

[ Voor 7% gewijzigd door Timo002 op 02-11-2025 19:07 ]

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:37
JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:24:
[...]

Het bevestigen is nog een openstaand vraagstuk ;) Sowieso maak ik met mijn lasersnijder een fatsoenlijke behuizing voor het geheel. Ik ga óf of een flink oppervlak aan dubbelzijdig tape, óf ik kijk even aan de achterzijde van het plastic paneel en schroef het geheel vast met korte zelftappers.

Qua hobby snap ik je, maar je moet de machine nog steeds zelf vullen dus wat win je hiermee tov de start uitstel functie op je wasmachine? :+

• TheFes
Hippe Lip schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:39:
[...]

@TheFes Dank. Daarmee krijg je een sensor voor de “cheapest hours’.
Maar dan mis ik nog steeds de grafiek met de apex-prijzen van vandaag en morgen. Dat was voor mij de basisvraag.
Je krijgt daarmee een sensor met een prices attribute waarin alle prijzen staan. Dat attribute kun je gebruiken voor je Apex chart

• JeroenH
-Casper schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:51:
Qua hobby snap ik je, maar je moet de machine nog steeds zelf vullen dus wat win je hiermee tov de start uitstel functie op je wasmachine? :+
Flexibiliteit.

Ik zet de machine heel vaak op timer zodat hij rond 15:30 start, en dan rond 17:30 klaar is als ik uit mijn werk ben. Maar ja, ik ben wel eens later thuis als er wat uitloopt, en staat de was te stinken. Hiermee kan ik het starten (tot het moment van daadwerkelijk starten natuurlijk) nog annuleren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:24:
[...]

@JeroenH
Plakken zou ik niet doen en schroeven al helemaal niet!
Waarom geen magne(e)t(en) gebruiken? Die supermagneten van tegenwoordig zijn zo sterk dat die hiervoor prima geschikt zijn. Dan kun je het altijd makkelijk weer verwijderen of verplaatsen en je beschadigt nix!

<John O`Mill>

• TheFes
Vuur Draak schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:03:
[...]

Zit er in de komende versie van de tile card ook een mogelijkheid om de kleuren van het icoontje en de feature brightness slider apart van elkaar in te stellen, of bestaat deze mogelijkheid misschien al?
Ik ben aan het overstappen van verschillende card mods naar native HA cards en deze optie kan ik nog niet terug vinden.
Niet dat ik weet, er staat niets van in de beta release notes

• JeroenH
Hippe Lip schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:39:
@JeroenH
Plakken zou ik niet doen en schroeven al helemaal niet!
Waarom geen magne(e)t(en) gebruiken? Die supermagneten van tegenwoordig zijn zo sterk dat die hiervoor prima geschikt zijn. Dan kun je het altijd makkelijk weer verwijderen of verplaatsen en je beschadigt nix!
Het front is ter plekke plastic (zodat ze dat goedkoop in verschillende talen kunnen leveren), dus magneten zijn geen optie.

Ik moet over bevestiging gewoon nog even goed nadenken.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:29:
[...]

Het front is ter plekke plastic (zodat ze dat goedkoop in verschillende talen kunnen leveren), dus magneten zijn geen optie.

Ik moet over bevestiging gewoon nog even goed nadenken.
Hij gaat niet verder met zijn programma als hij weer stroom krijgt? Ik zet hem aan en direct op de stekker uit. Als ik dan de stekker aanzet gaat hij verder.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• 0xygen500
@TheFes thanks voor het werk met het goedkoopste blok energie. Direct een automation voor een notificatie aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB9R-5ldlzMfLZDt0az1v1WuKGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6w33clb2nSTOr3CcU0T1LEU.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vuur Draak schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:03:
[...]

Probeer eens de mogelijkheden die Card Features toevoegen aan tile cards. Het maakt de mogelijkheden die al in de api van HA zitten beschikbaar via UI.
https://github.com/Nerwyn/custom-card-features

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie hobby…!

Voor de mindere prutsige goden onder ons:
https://www.switch-bot.com/products/switchbot-bot

• JeroenH
Get!em schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:17:
[...]

Mooie hobby…!

Voor de mindere prutsige goden onder ons:
https://www.switch-bot.com/products/switchbot-bot
Die ken ik, maar volgens mij koppel je die niet "zomaar" volledig lokaal aan Home Assistant. Of wel?

Plus, ik moet dus op twee knoppen drukken.

• 0xygen500
JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:25:
[...]

Die ken ik, maar volgens mij koppel je die niet "zomaar" volledig lokaal aan Home Assistant. Of wel?

Er is een integratie in HA. Geen idee hoe gemakkelijk het koppelen hiermee is.

• JeroenH
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:29:
[...]

Er is een integratie in HA. Geen idee hoe gemakkelijk het koppelen hiermee is.
Ik dacht dat via de cloud koppelen eenvoudig is, maar dat je voor lokaal koppelen (en dat is wat je wil) hem om moet flashen oid. En ik wil absoluut geen IoT via de cloud.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JeroenH schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:25:
[...]

Hier nog wat tussen dan? https://www.smarthomechec...tive-fingerbot-vergleich/

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
@JeroenH
Ik heb twee van deze dingen in gebruik.
Werken lokaal met Zigbee in HA.
Geen gezeur met wifi en Cloud servers.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009441408239.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 03-11-2025 10:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JeroenH
Ben(V) schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:07:
@JeroenH
Ik heb twee van deze dingen in gebruik.
Werken lokaal met Zigbee in HA.
Geen gezeur met wifi en Cloud servers.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009441408239.html
Goed om te weten dat dat volledig lokaal kan. Moet je ze er voor omflashen? Of werkt dat out of the box?

Ik heb nl wel eens een ander Tuya-compatible apparaat geprobeerd, maar ik kreeg het destijds niet voor elkaar dat lokaal aan mijn HA te koppelen, moest via een bijbehorende app + cloud. Maar dat is alweer een tijd geleden.

Pagina: 1 ... 348 ... 356 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.