Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 345 ... 350 Laatste
Acties:

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:35

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:00:
@frankwopereisIn Z2M kan je alleen het complete device hernoemen.

Maar in hetzelfde venster als waar je het type naar "Raam" hebt aangepast. Gewoon in het vak "naam" kan je "Dakraam" invullen.
Wauw bedankt, ik was in de veronderstelling dat ik dat al had gedaan want de sensor zelf heet al op 2 plekken "dakraam" maar je kan het dus ook daar nog invullen |:(
Dat haalt inderdaad die "deur" weg..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Ik loop tegen een probleem aan met het weergeven van de Solaredge optimizers. Wat ik ook probeer het wordt me niet duidelijk waar het probleem zit of hoe ik het kan troubleshooten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
  title: Solaredge Optimizers
filter:
  template: >-
    {% for entity_id in integration_entities("solaredgeoptimizers") |
    select("match", "sensor.power_1*") -%}
      {{
        {
          'type': 'custom:multiple-entity-row',
          'entity': entity_id,
          'name': state_attr(entity_id, 'friendly_name').replace('Power_', ''),
          'format': 'precision1',
          'entities':
            [
              {
                'entity': entity_id.replace('power', 'lifetime_energy'),
                'name': ' ',
                'format': 'precision1'
              },
              {
                'entity': entity_id.replace('power', 'voltage'),
              },
              {
                'entity': entity_id.replace('power', 'current'),
              }
            ]
        }
      }}
    {%- endfor %}

Bovenstaande code heb ik uit fora gehaald waar dit bij anderen wel werkt. Als ik het template gedeelte in de devtools template tool zet, komt er ook gewoon nette output uit (21x optimizers). Wanneer ik dit in de auto entities card configureer komt er geen output, alleen de header "Solaredge optimizers" maar verder niets. Ik heb geen foutmelding dus weet even niet hoe ik kan achterhalen waarom het niet werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-10-2025 13:25 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@PisPix filter: template is alleen bedoelt om een lijst met entities te genereren, niets meer. Daar kan je dus niet nog een hele kaart beschrijven. Welke card je werkelijk wilt weergeven doe je onder card waarbij auto-entities niets anders doet dan de entities key vult (of welke je onder card_param opgeeft).

Dus meerdere items op basis van enkele entity is zo niet mogelijk. Makkelijkste lijkt mij gewoon zelf copy past te doen voor elke optimizer. Of misschien dat je met custom:config-template-card wat kan versimpelen.

• Greyhamster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 06:41
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:44:
@Greyhamster Maar eerst stap terug, kloppen het verbruik (dus niet de kosten) wel?

Daarnaast, het kan dus tot 2 uur duren (in het ongunstigste geval) voor het energy dashboard bij is. En dan is het ook alleen correct vanaf dat moment, niet met terugwerkende kracht! Dus als je nu wijzigingen in de instellingen maakt zal je tot vrijdag moeten wachten zodat donderdag de eerste volledige dag is die je kan zien.

En gezien het verbruik van 8kWh lijkt me dat verbruik per dag. Je hebt niet een entity die de werkelijke meterstand weergeeft (en dus niet reset per dag)?
Zeker, het verbruik klopt.
Er zijn de afgelopen maanden geen wijzigingen in het dashboard geweest dus daar kan het niet aan liggen. Dit probleem met verkeerde kosten is al zo lang als ik het bij houdt via home Assistant, wat nu een maand of 15 is. (Dit probleem staat ook niet heel hoog op mijn prioriteiten lijstje)

Dat is inderdaad het verbruik per dag. Ik heb wel een entiteit die het totaal verbruik bij houdt. Wat zou ik daarmee opschieten?
TheFes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:51:
@Greyhamster ik zie een negatieve waarde voor production. Dat klopt niet, beide waardes moeten positief zijn.
Dat zie ik ook. Hoort dat niet? Hoe pas ik dat aan?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik had een ESPHome lichtsensor op het dak hangen maar die is overleden, nu heb ik een LoRa versie aangeschaft die via TTN (MQTT) praat met Home Assistant.

Alleen als ik nu HA herstart dan schiet de waarde direct ná het opstarten naar 3 en het duurt maximaal 6 minuten (dat is de interval) voordat hij weer een 'echte' waarde doorkrijgt.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Is er een mogelijkheid om ergens in de sensor entiteit iets in te stellen om dit tegen te gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_vs6Vf40RIVnH4hGnjVGaQ7Xjw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fzOj3GKXJUKY2MAnxMWyu4tU.png?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:55
Ik heb een analoge gasmeter en zou graag het gasverbruik in HA hebben.
Nu kwam ik dit tegen op internet, is hier iemand bekend mee? Of iemand die er een mening over heeft? :)

https://smartgateways.nl/product/gasmeter-gateway/

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-11 19:50

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Welke gasmeter heb je? Grote kans dat mijn watermeterkit of waterp1meterkit compatible is om je gasmeter ipv watermeter uit te lezen met dezelfde sensor.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is er een makkelijke manier om te monitoren of integrations nog wel werken?
Ik loop er vrij regelmatig aan dat sensoren op unavailable komen te staan, zo nu bijv. met de GPS-horloge van onze kleine, vrijwel iedere reboot met Tado, Afvalwijzer is al maanden kapot etc.
Op zich niet erg als ik het zie en het dan oplos, maar het is heel jammer dat ik dan dus een flink deel van de history mis.
Zijn hier oplossingen voor?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Oon "unavailable" is gewoon een state waar je op kan triggeren. Dus staat je vrij om er een automation mee te maken. Zou dus enkele automation kunnen zijn waarin je een entity per integratie die je wilt monitoren zet en je een notificatie stuurt met de integratienaam (via template op te halen).

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Toppe Hoe in HA gezet, zelf of auto discovery?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Greyhamster Voordeel van all time is dat je nooit wat kunt missen. Als om wat voor reden er even geen waarde doorgestuurd wordt en ondertussen reset een dag sensor ben je de info kwijt. Bij een all time sensor komt het dan nog binnen zodra de communicatie er weer is. HA plaatst dat dan wel op dat moment maar het is in ieder geval niet verloren.

En in dit geval denk ik dus vooral dat de negatieve waarde je parten speelt. Als je gewoon altijd oplopende (positieve) meterstanden gebruikt voor zowel import/consumptie als export/productie ben je daar ook gelijk vanaf.

• PisPix
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:35:
@PisPix filter: template is alleen bedoelt om een lijst met entities te genereren, niets meer. Daar kan je dus niet nog een hele kaart beschrijven. Welke card je werkelijk wilt weergeven doe je onder card waarbij auto-entities niets anders doet dan de entities key vult (of welke je onder card_param opgeeft).

Dus meerdere items op basis van enkele entity is zo niet mogelijk. Makkelijkste lijkt mij gewoon zelf copy past te doen voor elke optimizer. Of misschien dat je met custom:config-template-card wat kan versimpelen.
Bedankt voor je tips en aanwijzingen. Het is inmiddels gelukt met wat aanpassingen, er ontbrak ook een custom component (custom:multiple-entity-row) in m'n installatie. Onderstaande code genereert een tabel met alle waardes per optimizer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
card:
  type: entities
  card_mod:
    class: class-header-margin
    style: |
      ha-card {
        box-shadow: none;
        margin: -16px;
      }
      .card-content {
        max-height: 450px;
        overflow-y: scroll;
      }
  title: SolarEdge optimizers
filter:
    {% for entity_id in integration_entities("solaredgeoptimizers") |
    select("match", "sensor.power_1*") -%}
      {{
        {
          'type': 'custom:multiple-entity-row',
          'entity': entity_id,
          'name': state_attr(entity_id, 'friendly_name').replace('Power_', ''),
          'entities': [
            {
              'entity': entity_id.replace('power', 'lifetime_energy'),
              'name': ' '
            },
            {
              'entity': entity_id.replace('power', 'voltage'),
            },
            {
              'entity': entity_id.replace('power', 'current'),
            }
          ]
        }
      }},
    {%- endfor %}

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Toppe Okay, dus ze hangen in HA onder de The Things Network integratie en niet onder de MQTT integratie?

Als dat zo is moet je ben ik bang daar aankloppen...

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@PisPix En dat werkt? :?

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:20:
@Toppe Okay, dus ze hangen in HA onder de The Things Network integratie en niet onder de MQTT integratie?

Als dat zo is moet je ben ik bang daar aankloppen...
Check heb er een bug report van gemaakt. Hopelijk snel pletten :D
offtopic:
Die vacature bij HA niets voor jou en @TheFes ?

• PisPix
Yes! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MErV9prueTMu_NRVhL9paCDr_WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixdWSMmIKUZWR0CBnH5U7XsG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV28cSycC2O0kz5DLvHQ1HV5QAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gxe0I3C8w6ct3WGF3OQgJCX.jpg?f=fotoalbum_large

Spot de 4 vervangen optimizers (garantie). Alle waardes op 0 omdat ‘t nacht is nu. :-)
Volgende stap is een alert bij sterke afwijkingen van ‘t gemiddelde.

[ Voor 8% gewijzigd door PisPix op 15-10-2025 21:33 ]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:03

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Check heb er een bug report van gemaakt. Hopelijk snel pletten :D
offtopic:
Die vacature bij HA niets voor jou en @TheFes ?
Hmm interessant, heb je ook een gateway draaien? En hoe heb je die aangepakt?

https://www.rouwette.com/

• Toppe
Rouwette schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:55:
[...]

Hmm interessant, heb je ook een gateway draaien? En hoe heb je die aangepakt?
Ja, ik heb thuis de Milesight UG56 draaien en die heeft een TTI netwerk server. Applicatie in TTI gemaakt en daar hangen meerdere apparaten onder :)

Eventueel zou je de gateway ook rechtstreeks via MQTT kunnen verbinden maar heeft voor mij weinig toegevoegde waarde plus het voordeel dat ik ook twee mobiele apparaten heb en die dus via packetbroker ook binnen komen 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 15-10-2025 22:03 ]

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb de instructies om de Feedreader integratie te installeren, gevolgd. Alles werkt. Ik heb 3 rss feeds ingegeven en aangegeven dat ik 25 items wil zien.

Het probleem: Een van die rss feeds is veel actiever dan de andere 2. Daardoor zie ik bvb 20 items van feed 1, maar 2 van feed 2 en maar 3 van feed 3.

Is er een mogelijkheid om bvb de laatste x items van elke feed te zien?

Info: https://www.home-assistant.io/integrations/feedreader/

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:17
Ik ben aan het spelen met het afspelen van aankondigingen. Ik gebruik nu 2 Denon Home 150 speakers in combinatie met de Eleven Labs en Chimes TTS en Eleven Labs integratie. Het werkt aardig goed moet ik zeggen!

Ik vroeg me af of iemand hier ook Eleven Labs integratie gebruikt en welke stem(men) ze aanraden in combinatie met model Flash 2.5.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Je kunt inderdaad hele kaarten opbouwen met auto-entities, ik doe bijvoorbeeld iets vergelijkbaars om te laten zien welke media afspeelt op Emby op basis van de data uit de rest-API.
Het leuke van de Mushroom template card is dat je dan niet eens entities nodig hebt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
filter:
    {% set data = state_attr('binary_sensor.emby_active', 'users') | default([], true) %} 
    [
      {% for e in data %}
        {{ 
          dict(
              type='custom:mushroom-template-card',
              primary=e.user,
              secondary=e.playing,
              icon_color='grey' if e.paused else 'green',
              icon='mdi:pause' if e.paused else 'mdi:play'
            )
        }},
      {% endfor %}
    ]
card_param: cards
card:
  type: vertical-stack

Home Assistant configuratie

• commentator
  • Laatst online: 22:06
help, ik heb het aan stok met ha energy grafieken.
Ik heb sinds gisteren een Homevolt batterij. Deze heb ik toegevoegd kan ik uitlezen

Zo klopt de nacht maar klopt het om 8 uur niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P7Oafce3s9_QC5nN1Y7T-LY8a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KFt8H6yQ09EciUiDNGkmM1eY.png?f=fotoalbum_large

Zo klopt om 8 uur de export echter de nacht klopt niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtUxvXS56zWZOnWq76nkppJcZ6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gp7hxQQ2dJ2o5JO0AX8HZ2DX.png?f=fotoalbum_large

dat verschil zit m dus door deze twee om te draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlK88p4RztTV8fFrQxWWim9-qso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jg5I8IBF2GLjZIqp0iYshBky.png?f=fotoalbum_large

maar beide geven dus niet het gewenste resultaat. Iemand een idee hoe ik het wel goed krijg?

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:33
PisPix schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Yes! [Afbeelding]

[Afbeelding]

Spot de 4 vervangen optimizers (garantie). Alle waardes op 0 omdat ‘t nacht is nu. :-)
Volgende stap is een alert bij sterke afwijkingen van ‘t gemiddelde.
Ik doe het net iets anders, ik kwam deze tegen: https://community.home-as...dge-optimizer-data/599147

Dat ziet er nu zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ngGixbLFbEAFNR7WW0k8ECTiBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knxHYii28MikK4d7flcNhh5A.png?f=fotoalbum_large
Het voordeel is dat je zo per paneel ziet wat de opbrengst is op basis van de fysieke locatie van het paneel. Het nummer hoeft immers niet overeen te komen met de plek in het geheel.

• Dirk0s
  • Laatst online: 14:55
Dw1-nl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:23:
Welke gasmeter heb je? Grote kans dat mijn watermeterkit of waterp1meterkit compatible is om je gasmeter ipv watermeter uit te lezen met dezelfde sensor.
Ik heb je een DM gestuurd!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb een zone trigger in een automatisering die maar niet triggert, ook al voldoet de conditie volgens mij prima... Het gaat om mijn auto, die zijn positie doorgeeft via gps.

YAML:
1
2
3
4
trigger: zone
entity_id: device_tracker.id_7_position
zone: zone.home
event: enter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX69lgKmZQ1UZIENuVt7WG4JOL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFOKJuFRrOKR1vc6SHPAt7oC.png?f=fotoalbum_large

Met status unknown ben ik aan het rijden, dan geeft ie dus geen positie door. Bij afwezig sta ik geparkeerd in een zone die niet gedefinieerd is. Ik zou verwachten dat als de status van unknown naar home wijzigt, dit de trigger zou pakken. Maar dat doet ie dus niet.

Ik heb via developer tools al eens handmatig de status van de entiteit gewijzigd, eerst naar unknown, dan naar home, en dan werkt de automatisering wel, zie ik in de tracering.

Ik weet niet zo goed waar ik het nu nog moet zoeken, iemand tips?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• TheFes
JanHenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:13:
Ik heb een zone trigger in een automatisering die maar niet triggert, ook al voldoet de conditie volgens mij prima... Het gaat om mijn auto, die zijn positie doorgeeft via gps.

YAML:
1
2
3
4
trigger: zone
zone: zone.home
event: enter

[Afbeelding]

Met status unknown ben ik aan het rijden, dan geeft ie dus geen positie door. Bij afwezig sta ik geparkeerd in een zone die niet gedefinieerd is. Ik zou verwachten dat als de status van unknown naar home wijzigt, dit de trigger zou pakken. Maar dat doet ie dus niet.

Ik heb via developer tools al eens handmatig de status van de entiteit gewijzigd, eerst naar unknown, dan naar home, en dan werkt de automatisering wel, zie ik in de tracering.

Ik weet niet zo goed waar ik het nu nog moet zoeken, iemand tips?
Ik heb nooit zone triggers gebruikt, en zie wel vaker dat er dingen mee mis gaan. Ik zou gewoon een state trigger gebruiken
YAML:
1
2
3
trigger: state
to: home

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Je kunt inderdaad hele kaarten opbouwen met auto-entities, ik doe bijvoorbeeld iets vergelijkbaars om te laten zien welke media afspeelt op Emby op basis van de data uit de rest-API.
Het leuke van de Mushroom template card is dat je dan niet eens entities nodig hebt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
filter:
    {% set data = state_attr('binary_sensor.emby_active', 'users') | default([], true) %} 
    [
      {% for e in data %}
        {{ 
          dict(
              type='custom:mushroom-template-card',
              primary=e.user,
              secondary=e.playing,
              icon_color='grey' if e.paused else 'green',
              icon='mdi:pause' if e.paused else 'mdi:play'
            )
        }},
      {% endfor %}
    ]
card_param: cards
card:
  type: vertical-stack
Wauw, weer wat geleerd. Dat haalde ik echt niet uit de documentatie dat dit mocht...

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10 19:19
Kan iemand mij helpen?
Ik draai HA via een virtuele machine en ondervind problemen met mijn Skyconnect.
Aangezien Virtual Machine / USB combo nogal andere problemen geeft als zoek resultaten zie ik namelijk door de bomen het bos niet.
Ik draaide mijn HA altijd prima op mijn Windows 10 machine maar vanwege Microsoft draait het zooitje nu op een andere computer op Windows 11. Nu is het probleem dat ik de SKyconnect dongle niet goed door de Virtuele machine gedrukt krijg.
Het lijkt erop dat Windows de Dongel bezet houdt. Deze staat als Other Device in Device Manager (dat is ok).
Want als de Virtuele machine draai, ik via Device Manager in Windows Skyconnect Disable Device gevolgd door Enable Device, pakt Virtual machine hem over. Skyconnect verdwijnt uit Device Manager en er komt een Virtual Machine USB in de lijst. Tevens is de Skyconnect beschikbaar in HA.
Tevens is het dat zolang Skyconnect als Other Device staat in Device manager de virtual machine Skyconnect ziet als Cygnal Integrated Products, Inc. CP210x UART Bridge / myAVR mySmartUSB light [0100]

Andere optie die ik kan bedenken is dat ik met Chris Titus Ultimate Windows Utility iets heb uitgezet wat niet klopt. Ik heb al een reinstall van Virtual box gedaan.

code:
1
2
Windows 11 24H2
VirtualBox Graphical User Interface Version 7.2.2 r170484 (Qt6.8.0 on windows)

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@houtig Uit je verhaal mis ik even wanneer het dan fout gaan..

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:04
Beetje vage vraag, heb hier Hass, icm Victron spul, Victron MQTT integratie via HACS en een Seplos batterij.

Ik zie dat de Battery Power netjes het laden en ontladen laat zien, maar die kan ik niet aan het energy dashboard toevoegen. Welke entity moet ik wel hebben om de energie die in en uit de accu gaat te registreren?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@SkiFan Je moet waardes voor energie / energy hebben. Dus in Wh/kWh.

• SkiFan
@Septillion Snap ik, maar welke zijn dat voor de akku?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@SkiFan Kan je niet even screenshot maken van alle entities die je hebt onder je device in HA?

• SkiFan
Septillion schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:03:
@SkiFan Kan je niet even screenshot maken van alle entities die je hebt onder je device in HA?
Helaas, zijn er 199 vanuit die Victron MQTT integratie.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@SkiFan Dan zal je zelf moeten zoeken. Maar als ze correct aangemaakt worden zal je in het energy dashboard maar een paar daarvan moeten kunnen selecteren. Want die filtert dus op entities met device class van energy en unit in Wh/kWh/MWh/etc. Als je vervolgens in dat veld zoekt op de devicenaam zouden er niet al te veel.over moeten blijven.

• pietje63
  • Laatst online: 11:45

pietje63

RTFM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pnHkoVTd_1GyU4xAvom81BRtiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBr1SHfCpN5dl4OUf10Ht60n.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe skill (Sql binnen home assistant en markdown card) samengevoegd

Data 2024 is niet compleet (ivm niet eerder alles in home assistant, graaddagen pas sinds 16-10-2024) en uitlijning is niet heel mooi (beperking Mark down, mogelijk te verbeteren als alles in 1 tabel staat)

Bestaand sql skills gecombineerd met ChatGPT. Dat laatste was overigens beperkt succes want bleef hangen in oude format (sensor:)

Sql sensoren updaten via automation (per uur / week afhankelijk van sensor. Week moet maand worden maar dat moet ik nog instellen)

[edit] inmiddels maanden en jaren aangepast door template titels :)

[ Voor 3% gewijzigd door pietje63 op 17-10-2025 12:06 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:03

Rouwette

Rouwette.com

pietje63 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:00:
[Afbeelding]
Nieuwe skill (Sql binnen home assistant en markdown card) samengevoegd

Data 2024 is niet compleet (ivm niet eerder alles in home assistant, graaddagen pas sinds 16-10-2024) en uitlijning is niet heel mooi (beperking Mark down, mogelijk te verbeteren als alles in 1 tabel staat)

Bestaand sql skills gecombineerd met ChatGPT. Dat laatste was overigens beperkt succes want bleef hangen in oude format (sensor:)

Sql sensoren updaten via automation (per uur / week afhankelijk van sensor. Week moet maand worden maar dat moet ik nog instellen)

[edit] inmiddels maanden en jaren aangepast door template titels :)
Nice, wat is de code?

https://www.rouwette.com/

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:33
@TheFes ik heb volgens mij ergens een bug ontdekt in de cheapest hours jinja.

De datum dat de auto klaar moet zijn staat op gisteren. Toch geeft de jinja aan dat het nu de goedkoopste uren is (klopt ook als de auto vandaag vol geladen zou moeten worden). Als ik de datum aanpas naar 15-10 dan gaat het wel weer goed. Je zou verwachten dat de Jinja een foutmelding terug geeft omdat de starttijd voor de eindtijd ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lkz9hwHjdiT7K29lQWZmAUZElWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Szf11SaqmfRLhTDsZrvzWSP4.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
jordyc schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:25:

De datum dat de auto klaar moet zijn staat op gisteren. Toch geeft de jinja aan dat het nu de goedkoopste uren is (klopt ook als de auto vandaag vol geladen zou moeten worden). Als ik de datum aanpas naar 15-10 dan gaat het wel weer goed. Je zou verwachten dat de Jinja een foutmelding terug geeft omdat de starttijd voor de eindtijd ligt.

[Afbeelding]
De binary sensor geeft volgens het screenshot aan dat op dit manier de goedkoopste uren zijn, wat volgens jouw verhaal lijkt te kloppen.
Ik weet verder niet wat die input_datetime op die datum heeft gezet, eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waar het nu volgens jou mis gaat.

Oh wacht, de datum staat op gisteren, dus de eindtijd is voor de starttijd.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 17-10-2025 14:00 ]

• TheFes
jordyc schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:25:

[Afbeelding]
Wat geeft je template als je het in developer tools > template invoert.

Nevermind, heb het gevonden. Er waren 2 issues.
  1. Als er een error was, was de output none (dat was voor jou op zich geen probleem, want dat zou in een binary sensor zorgen dat hij off is, net als elke andere tekst buiten True of on (en wellicht nog wat andere varianten)
  2. Er is ergens in v6.x een check toegevoegd dat wanneer de einddatum voor de startdatum is, er automatisch een dag toegevoegd wordt. Dit maakt input als start='22:00', end='07:00' mogelijk. Maar dit zou niet toegepast moeten worden als er al een datum meegeven wordt met start/end
https://github.com/TheFes...urs/releases/tag/v7.0.0b5

[ Voor 31% gewijzigd door TheFes op 17-10-2025 14:55 ]

• houtig
  • Laatst online: 30-10 19:19
Septillion schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:48:
@houtig Uit je verhaal mis ik even wanneer het dan fout gaan..
Als de computer opnieuw opstart kan de virtuele machine de dongel niet gebruiken omdat Windows deze bezet houdt, waardoor er geen Zigbee werkt in HA.
Dan moet ik de stappen volgen om usb pass trough te krijgen. Nadat passthrough werkt moet ik in HA de dongel weer initialiseren met eventueel HA reboot.l om het Zigbee netwerk in de lucht te krijgen.
Ik weet dus niet of ik het in Windows moet zoeken of virtual machine.
Hoopte beetje op dat meer mensen dit probleem ervaarde en eventueel een oplossing hebben.
Ik stel de vraag ook hier omdat het over de dongle van HA gaat waar geen Windows drivers beschikbaar voor zijn en ik denk dat het probleem daarin ligt. Windows wil wat met de usb dongle maar kan niks en houdt hem vast.
Een workaround die ik bedacht heb is een opstart script maken die de stick disabled en weer enabled maar heb liever het goed staan cq werken.
Mocht het niet in dit topic passen, excuses hiervoor.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
houtig schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Als de computer opnieuw opstart kan de virtuele machine de dongel niet gebruiken omdat Windows deze bezet houdt, waardoor er geen Zigbee werkt in HA.
Dan moet ik de stappen volgen om usb pass trough te krijgen. Nadat passthrough werkt moet ik in HA de dongel weer initialiseren met eventueel HA reboot.l om het Zigbee netwerk in de lucht te krijgen.
Hoopte beetje op dat meer mensen dit probleem ervaarde en eventueel een oplossing hebben.
Ik stel de vraag ook hier omdat het over de dongle van HA gaat waar geen Windows drivers beschikbaar voor zijn en ik denk dat het probleem daarin ligt. Windows wil wat met de usb dongle maar kan niks en houdt hem vast.
Een workaround die ik bedacht heb is een opstart script maken die de stick disabled en weer enabled maar heb liever het goed staan cq werken.
Ik denk dat er gewoon erg weinig mensen zijn die Home Assistant virtueel op een Windows platform draaien. Om een beetje mee te spelen kan ik me het nog voorstellen maar ik zou mijn huis er niet aan toevertrouwen. Te groot risico om de WAF mee te decimeren :D

Maar als je het echt wilt is een PoE netwerk Zigbee stick wel een oplossing. Ben je helemaal af van het USB doorgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 17-10-2025 17:00 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eerste keer dat ik iemand zie die HA op Windows virtualiseert. Draai je headless of op je desktop? Voor HA zou ik toch gewoon een zuinig systeempje voorzien dat je ergens in je netwerk duwt (headless). HA OS eventueel, of virtualiseren als je dat per sé wil, maar dan toch op Linux.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 17-10-2025 17:22 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:30
Er zijn genoeg andere vrtiualisatie systemen die veel beter zijn dan Windows, zoals Proxmox bijvoorbeeld.

• commentator
  • Laatst online: 22:06
houtig schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

is het niet een idee om over te stappen op iets als Proxmox en daarbinnen naast HA vm ook een Windows machine als vm hebben zodat je toch je windows hebt. Dat voorkomt een hoop problemen

• pietje63

pietje63

RTFM

voor de sensoren (andere sensoren had ik al), het metadata_id moet je even opzoeken in de metadata tabel obv van je sensornaam.
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
# configuration.yaml

# =========================
  # 🔹 GASVERBRUIK
  - name: Gas gisteren
    unique_id: sql_gas_gisteren
    query: >
      SELECT
        MAX(state) - MIN(state) AS usage
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of day','-1 day')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of day');
    column: "usage"
    unit_of_measurement: "m³"

- name: Gas eergisteren
      SELECT
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of day','-2 day')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of day','-1 day');

- name: Gas huidige maand
      SELECT
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of month')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of month','+1 month');

- name: Gas vorige maand
      SELECT
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of month','-1 month')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of month');

- name: Gas deze maand vorig jaar
      SELECT
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','-1 year','start of month')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','-1 year','start of month','+1 month');

- name: Gas dit jaar
      SELECT
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of year')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of year','+1 year');

- name: Gas vorig jaar
      SELECT
      FROM
        statistics
      WHERE
        metadata_id = 163
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of year','-2 year')
        AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of year');

# 🔹 GRAADDAGEN
  - name: Graaddagen gisteren
      SELECT
        SUM(daily_last) AS total
      FROM (
        SELECT
          MAX(state) AS daily_last,
          date(datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime')) AS day
        FROM
          statistics
        WHERE
          metadata_id = 169
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of day','-1 day')
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of day')
        GROUP BY
          day
      ) sub;
    column: "total"
    unit_of_measurement: "°d"

- name: Graaddagen eergisteren
      SELECT
        SUM(daily_last) AS total
      FROM (
        SELECT
        FROM
          statistics
        WHERE
          metadata_id = 169
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of day','-2 day')
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of day','-1 day')
        GROUP BY
          day
      ) sub;

- name: Graaddagen huidige maand
      SELECT
        SUM(daily_last) AS total
      FROM (
        SELECT
        FROM
          statistics
        WHERE
          metadata_id = 169
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of month')
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of month','+1 month')
        GROUP BY
          day
      ) sub;

- name: Graaddagen vorige maand
      SELECT
        SUM(daily_last) AS total
      FROM (
        SELECT
        FROM
          statistics
        WHERE
          metadata_id = 169
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of month','-1 month')
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of month')
        GROUP BY
          day
      ) sub;

- name: Graaddagen deze maand vorig jaar
      SELECT
        SUM(daily_last) AS total
      FROM (
        SELECT
        FROM
          statistics
        WHERE
          metadata_id = 169
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','-1 year','start of month')
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','-1 year','start of month','+1 month')
        GROUP BY
          day
      ) sub;

- name: Graaddagen huidig jaar
      SELECT
        SUM(daily_last) AS total
      FROM (
        SELECT
        FROM
          statistics
        WHERE
          metadata_id = 169
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') >= datetime('now','localtime','start of year')
          AND datetime(start_ts, 'unixepoch', 'localtime') < datetime('now','localtime','start of year','+1 year')
        GROUP BY
          day
      ) sub;

##verwijderd ivm te lang bericht op tweakers

voor het dashboard
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
      - type: markdown
        content: >-
          ## 🗓️ Dagoverzicht

|  | Vandaag | Gisteren | Eergisteren |

|-----|-----------------|-------------|-------------|

| Graaddagen | {{ states('sensor.heating_degree_days') | round(2) }} |
          {{ states('sensor.graaddagen_gisteren') | round(2) }} | {{
          states('sensor.graaddagen_eergisteren') | round(2) }} |

| m³ gas | {{ states('sensor.zonneplan_gas_consumption_today') |
          round(2) }} | {{ states('sensor.gas_gisteren') | round(2) }} | {{
          states('sensor.gas_eergisteren') | round(2) }} |

| m³/graaddag |{% set g =
          states('sensor.zonneplan_gas_consumption_today')|float %}  {% set gd =
          states('sensor.heating_degree_days')|float %}      {{ (g /
          gd)|round(2) if gd > 0 else 0 }} |       {% set g =
          states('sensor.gas_gisteren')|float %}      {% set gd =
          states('sensor.graaddagen_gisteren')|float %}      {{ (g /
          states('sensor.gas_eergisteren')|float %}      {% set gd =
          states('sensor.graaddagen_eergisteren')|float %}      {{ (g /
          gd)|round(2) if gd > 0 else 0 }} |

## 📅 Maandoverzicht

|  | {{ now().month }}-{{now().year }} | {{now().month-1
          }}-{{now().year }} | {{now().month }}-{{now().year-1 }} |

|-----|----------|-----------|-------------|

| Graaddagen | {{ states('sensor.graaddagen_huidige_maand') | round(1)
          }} | {{ states('sensor.graaddagen_vorige_maand') | round(1) }} | {{
          states('sensor.graaddagen_deze_maand_vorig_jaar') | round(1) }} |

| m³ gas | {{ states('sensor.gas_huidige_maand') | round(1) }} | {{
          states('sensor.gas_vorige_maand') | round(1) }} | {{
          states('sensor.gas_deze_maand_vorig_jaar') | round(1) }} |

| m³/graaddag |       {% set g =
          states('sensor.gas_huidige_maand')|float %}      {% set gd =
          states('sensor.graaddagen_huidige_maand')|float %}     {{ (g /
          states('sensor.gas_vorige_maand')|float %}      {% set gd =
          states('sensor.graaddagen_vorige_maand')|float %}   {{ (g /
          gd)|round(2) if gd > 0 else 0 }} |      {% set g =
          states('sensor.gas_deze_maand_vorig_jaar')|float %}{% set gd =
          states('sensor.graaddagen_deze_maand_vorig_jaar')|float %}      {{ (g
          / gd)|round(2) if gd > 0 else 0 }} |

## 📈 Jaaroverzicht

|  | {{now().year }}&nbsp;&nbsp;&nbsp; | {{now().year-1 }}
          &nbsp;&nbsp;&nbsp;|

|-----|----------|-----------|

| Graaddagen | {{ states('sensor.graaddagen_huidig_jaar') | round(1)
          }} | {{ states('sensor.graaddagen_vorig_jaar') | round(1) }} |

| m³ gas | {{ states('sensor.gas_jaar') | round(1) }} | {{
          states('sensor.gas_vorig_jaar') | round(1) }} |

| m³/graaddag |       {% set g = states('sensor.gas_jaar')|float %}{%
          set gd = states('sensor.graaddagen_huidig_jaar')|float %}    {{ (g /
          gd)|round(2) if gd > 0 else 0 }} | {% set g =
          states('sensor.gas_vorig_jaar')|float %}{% set gd =
          states('sensor.graaddagen_vorig_jaar')|float %}    {{ (g /
          gd)|round(2) if gd > 0 else 0 }} |

Code voor graaddagen had ik al (en met dat erbij krijg ik foutmelding voor te lange bericht...)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 11:47
Hallo,

2 vraagjes:
- heeft er iemand toevallig al ervaring met deze integratie voor Daikin Onecta die beweert veel sneller te zijn?
https://github.com/Chris9...ssistant-daikin-optimized

- Momenteel draai ik de reguliere Daikin Onecta integratie (https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta), maar voorheen gebruikte ik daikin_residential (https://github.com/rospogrigio/daikin_residential). Ik was die destijds vergeten te verwijderen. Die laatste geeft als status "Niet geladen", maar mijn beide airco's zijn als device wel gekoppeld aan beide integraties. Betekent dit dat als ik de oude, niet-geladen integratie verwijder de devices ook mee verwijderd zullen worden? Of blijven die dan nog bestaan binnen de nieuwere integratie?

Alvast bedankt!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:04

TWKterry

Master Mariner

Na aardig wat puzzelen om de TuneIn zenders te herkennen heb ik nu de volgende automatische HEOS setting voor mijn Denon AVR die ook de media_source_id herkent voor de TuneIn zenders. Bij gebruik van alleen de source moet je alle zenders bij naam toevoegen en dat is wat lastig.
Ik heb drie hdmi-inputs hernoemd naar Sat, PC en Xbox maar je kunt hier ook de "Denon - HDMI1" voor gebruiken, zie de attributes in de developer tools bij je mediaplayer.
Mogelijk kan dit beter en sneller maar in ieder geval werkt het en kan iemand het gebruiken als inspiratie :-)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: HEOS Set Volume based Input
description: Set volume level for PC, Sat, Xbox and TuneIn-default
triggers:
  - entity_id:
      - media_player.denon
    attribute: source
conditions: []
actions:
  - target:
      entity_id: media_player.denon
    data:
      volume_level: 0.{{ volume_level[ source ] }}
    action: media_player.volume_set
mode: single
variables:
  msid: "{{ state_attr('media_player.denon','media_source_id') }}"
  source: |
    {% if (msid==3) %}
      TuneIn
    {% else %}
      {{ state_attr('media_player.denon','source') }}
    {% endif %}
  volume_level:
    PC: 20
    Sat: 47
    Xbox: 30
    TuneIn: 17

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 18:55
Ik probeer een entity te maken die de stand van de gasmeter vandaag een jaar geleden weergeeft, maar ik kom er niet uit. Ik heb ChatGPT en Gemini om hulp gevraagd en die komen beide met dezelfde oplossing. Deze heb ik netjes in m'n configuration.yaml geplakt onder de andere sensors in het bestand, maar ik kan nergens de uitkomst van deze vinden (na restart). Ik denk dus dat AI niet de meest optimale oplossing geeft :+ .

Mijn uiteindelijke doel is om het gasverbruik van dit stookseizoen te vergelijken met dezelfde periode een jaar geleden. Daarvoor wil ik met template sensors de stand van de gasmeter vandaag vergelijken met de stand op 1 september en dat vergelijken met de standen van dezelfde periode vorig jaar. De standen op 1 september dit en vorig jaar kan ik gewoon aflezen uit de long term statistics en in een aparte helper zetten, maar het ophalen van de stand een jaar geleden kom ik niet uit.

Voor de volledigheid: qua database en recorder heb ik niets aangepast van de default settings.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - platform: sql
    db_url: sqlite:////config/home-assistant_v2.db
    queries:
      - name: "Gasmeterstand 365 dagen geleden"
          SELECT state
          FROM states
          WHERE entity_id = 'sensor.gas_meter_gas_consumption'
            AND state NOT IN ('unknown', 'unavailable')
            AND last_updated BETWEEN DATETIME('now', '-366 days') AND DATETIME('now', '-364 days')
          ORDER BY ABS(STRFTIME('%s', last_updated) - STRFTIME('%s', DATETIME('now', '-365 days')))
          LIMIT 1;
        column: 'state'
        unit_of_measurement: 'm³'

[ Voor 0% gewijzigd door MRNX op 18-10-2025 14:39 . Reden: typo ]

• TheFes
TWKterry schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:14:
Na aardig wat puzzelen om de TuneIn zenders te herkennen heb ik nu de volgende automatische HEOS setting voor mijn Denon AVR die ook de media_source_id herkent voor de TuneIn zenders. Bij gebruik van alleen de source moet je alle zenders bij naam toevoegen en dat is wat lastig.
Ik heb drie hdmi-inputs hernoemd naar Sat, PC en Xbox maar je kunt hier ook de "Denon - HDMI1" voor gebruiken, zie de attributes in de developer tools bij je mediaplayer.
Mogelijk kan dit beter en sneller maar in ieder geval werkt het en kan iemand het gebruiken als inspiratie :-)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
triggers:
  - entity_id:
      - media_player.denon
actions:
  - target:
    data:
      volume_level: 0.{{ volume_level[ source ] }}
variables:
    {% if (msid==3) %}
      TuneIn
    {% else %}
    {% endif %}
  volume_level:
    PC: 20
    Sat: 47
    Xbox: 30
    TuneIn: 17
Waarom deel je het volume level niet door 100?
Als nu het bron volume 1, 10 of 100 is, zal het resultaat elke keer 0.1 zijn

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:33

TF0

Ik loop ontzettend vast met Scheduler Card + Scheduler component geïnstalleerd via HACS en ik hoop dat jullie me op het juiste spoor kunnen zetten.
Op het moment dat ik in een dashboard een schedule aan wil maken, gaat alles goed, ik krijg een scherm om een nieuw schedule te maken. Totdat ik een action moet toevoegen: de lijst is compleet leeg, wat ik ook in type, er blijft altijd "No matching items found" staan.
Nu heb ik gezocht en heb ik iets in /homeassistant/configuration.yaml toegevoegd:
code:
1
2
3
4
scheduler:
 input:
  - climate
  - light

Ook dit heeft niet geholpen.
In de Developer tools heb ik gekeken of er actions bestaan, en die bestaan wel degelijk, daar werkt de drop-down lijst wel. Daar kan ik gewoon climate.set_temperature vinden waar ik vervolgens een entiteit aan kan linken.
De overige standaarddingen zoals browser cache verwijderen en HA opnieuw opstarten helpen ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDBxqsBpj34WCbaYauFyGJ8Ufig=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5uFstcLcuh26y2UIA3jBOi8F.png?f=user_large

Iemand enig idee waarom ik geen actions kan vinden?

• pietje63

pietje63

RTFM

@MRNX wat bij mij verkeerd ging icm ChatGPT was dat deze zei dat ik moest beginnen met sensor: dat blijkt al een paar jaar niet zo te zijn

Top: installeer SQLite add on en check de query daarmee. Dan weet je of de query werkt

Edit:
Entity_id moet wsl een nummer zijn. via de meta tabel kun je wel meta_id vinden

[ Voor 20% gewijzigd door pietje63 op 18-10-2025 22:01 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Apexcharts-card? Ik probeer een staaf-grafiek te maken voor mijn dagelijkse energieverbruik de afgelopen 7 dagen met een gemiddelde lijn van de afgelopen dagen erbij. Nu heb ik alle sensoren, maar de grafiek is erg traag en is soms wel minuten aan het laden. Heeft iemand een oplossing daarvoor?

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:35
Cyberpope schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:11:
Al een tijdje merkte ik dat mijn automatisering niet meer werkte. Dus er eens naar gekeken en bleek dat de permissie voor locatie ingetrokken was. Dus die weer gereactiveerd. Maar Dat heeft niet geholpen. Nu krijg ik wel de gps data door in de Home Assistant Companion App (Android) maar werkt mijn presence detection niet meer zoals verwacht. De entiteit device_tracker.telefoon_XXXX blijft hangen op oude GPS-coördinaten, en mijn person.XXXX status blijft op “home”, zelfs als ik fysiek elders ben. Daarmee werken dus ook de automatisering niet.

Wat ik heb geprobeerd:
  • VPN uitgeschakeld
  • Locatiemethode op “Alleen apparaat (GPS)”
  • Batterijbeheer op “Geen beperking”
  • App en telefoon herstart
Wat ik zie:
Sensoren zoals sensor.telefoon_XXX_battery_level, sensor.telefoon_XXXX_charger_type, en sensor.telefoon_johan_XXXX_location werken wél en geven actuele data door. Maar device_tracker.telefoon_XXXX en person.XXXX blijven op “home” staan. Laatste locatie-update was bij het toestaan van permissies — sindsdien geen verandering meer

Het lijkt erop dat de Companion App geen nieuwe locatie-triggers genereert, ondanks correcte permissies en actieve sensoren. Copilot en concullega's geven aan dat ik naar de sensor setting in de app moet. Maar daar lijkt ik niet te kunnen komen. De enige setting die ik zie zijn die van HA zelf in de frontend. En via op mijn naam te klikken zie ik wel wat app instelling zoals kleurshema en beveiliging, maar geen sensor of zo.

Enige optie die ik nog over app is de app helemaal wissen en weer erop zetten in inloggen. Maar ben bang dat de andere dingen (zoals notificaties) stuk gaan. Iemand enige tips?
Ik liep hier toevallig ook tegenaan maar dan bij het nieuw opzetten, ik heb het gewoon pragmatisch opgelost in HA door (in dit geval op mijn iPhone) twee automations op te zetten. Beide op mijn huisadres eentje als ik aankom dan stuur ik via de Shortcuts de locatie van mijn huisadres naar de HA app, eentje voor als ik weg ga dan stuur ik een willekeurige locatie buiten mijn huis naar HA app.

Dit is een voorbeeld van de automation bij vertrek huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq78runEKgeARiF8c2s-84VFMLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMZNkDJZ4Lg0Hr6wl8Y4Ns7S.jpg?f=fotoalbum_large
Ipv het voorbeeld adres vul je je eigen adres in.
En bij vertrek geef je gewoon een adres door aan HA app als die maar ver genoeg buiten je ingestelde home radius valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyOgSowUErnI3-mLfo06Fd2Xssw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CAiAN2XkGFeGBTV3ko9U7vR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de enige manier dat ik de home/not_home status van tracker correct kreeg in HA.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Ferra Waar draai je HA op?

Verwerking van een kaart vind volledig in de frontend plaats. Dus de card zal alle data van 7 dagen opvragen. Al naar gelang het interval daarvan kan dat dus best veel zijn. Als je het voor een enkele entiteit doet die elke seconde data geeft dan zijn dan al 600k+ datapunten. Op mijn huidige N100 gaat zoiets best okay maar toen ik het nog op een RPi4 draaide duurde dat ook wel even.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:06
ik probeer een 3 fase kwh meter van homewizard te koppelen aan HA.

Als ik de meter op "pairing" zet en dan de meter wil toevoegen in HA krijg ik iedere keer foutmeldingen.

De andere homewizard apparatuur word moeiteloos toegevoegd.

Iemand al eerder dit mee gemaakt/oplossing?
Het is nog de niet rebranded eastron meter (komt wel van de homewizard store) maar werkt wel binnen de homewizard app.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

olympusdenk schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Ik liep hier toevallig ook tegenaan maar dan bij het nieuw opzetten, ik heb het gewoon pragmatisch opgelost in HA door (in dit geval op mijn iPhone) twee automations op te zetten. Beide op mijn huisadres eentje als ik aankom dan stuur ik via de Shortcuts de locatie van mijn huisadres naar de HA app, eentje voor als ik weg ga dan stuur ik een willekeurige locatie buiten mijn huis naar HA app.

Dit is een voorbeeld van de automation bij vertrek huis

[Afbeelding]
Ipv het voorbeeld adres vul je je eigen adres in.
En bij vertrek geef je gewoon een adres door aan HA app als die maar ver genoeg buiten je ingestelde home radius valt.
[Afbeelding]

Dit was de enige manier dat ik de home/not_home status van tracker correct kreeg in HA.
Dank maar mij is het uiteindelijk wel gelukt.

Hoewel de frontend op de telefoon exact hetzelfde is als op de laptop of waar dan ook, zit als je naar instellingen gaat er een extra menukeuze companion app. Daar heb ik mijn sensoren opnieuw kunnen activeren, waarna het weer goed werkt. Maar was toeval dat ik het daar vond. Op fora en met AI kwam ik geen meter verder.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31

pinda powerrr

Slow down...

Die locatie ben ik maar mee opgehouden, al een telefoon verder, maar ik ben nog steeds in Portugal op vakantie (twee jaar geleden...) volgens HA. Had toen een keertje via VPN ingelogd.

Waiting on the world to change

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nafofella schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:05:
ik probeer een 3 fase kwh meter van homewizard te koppelen aan HA.

Als ik de meter op "pairing" zet en dan de meter wil toevoegen in HA krijg ik iedere keer foutmeldingen.

De andere homewizard apparatuur word moeiteloos toegevoegd.

Iemand al eerder dit mee gemaakt/oplossing?
Het is nog de niet rebranded eastron meter (komt wel van de homewizard store) maar werkt wel binnen de homewizard app.
Via de HW Energy app moet je de local-api van de meter aanzetten (als t de juiste wifi meter is). Via autodiscovery vind Homeassistant em dan direct.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@pinda powerrr Wel de nieuwe device_tracker entiteiten aan je person toegevoegd?

En mja, gezien fabrikanten er alles aan doen om third party apps zo weinig mogelijk energie te laten gebruiken is het soms wat lastig om het OS te overtuigen dat HA companion dat mag doen.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 09:26
Op de verlanglijst stond een dashboard aan de muur via een tablet. Ik had nog een oude Lenovo 8" tablet liggen. Bezig geweest met Fully kiosk.
Samen met deze video YouTube: Home Assistant Dashboard op je muur is super (sigma)

Ben wel achter dat 8" net te klein en tablet met alleen Android 10 is net te langzaam helaas is er geen custom rom voor beschikbaar.

Mij voorkeur gaat wel naar een tablet waar een custom rom op kan. Weet iemand welke het beste geschikt voor is.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57
Is er een "simpele" manier om devices die hun data in 1 mqtt topic stoppen goed aan HA toe te voegen.
Heb nu 2 PV omvormers (growatt en solis) die beide hun eigen MQTT topic hebben (ja de 1 begint met / en de ander zonder)
Nu is alles wel met de hand erin te zetten maar moet vast makkelijker kunnen :?
regel 1 & 4 zijn de topics, regels 2 & 5 de value van de topics (json string)
code:
1
2
3
4
5
energy/growatt
{"device": "xxx022", "time": "2025-10-18T14:16:19", "buffered": "yes", "values": {"datalogserial": "xxxJE2K3", "pvserial": "xxx022", "pvstatus": 1, "pvpowerin": 22833, "pv1voltage": 3243, "pv1current": 34, "pv1watt": 11026, "pv2voltage": 2746, "pv2current": 43, "pv2watt": 11807, "pvpowerout": 22460, "pvfrequentie": 4999, "pvgridvoltage": 2312, "pvgridcurrent": 32, "pvgridpower": 7398, "pvgridvoltage2": 2367, "pvgridcurrent2": 32, "pvgridpower2": 7574, "pvgridvoltage3": 2361, "pvgridcurrent3": 32, "pvgridpower3": 7555, "Vac_RS": 3972, "Vac_ST": 4147, "Vac_TR": 4074, "pvenergytoday": 84, "pvenergytotal": 159380, "totworktime": 76135605, "epv1today": 26, "epv1total": 70118, "epv2today": 57, "epv2total": 85674, "epvtotal": 155792, "pvtemperature": 648, "pvipmtemperature": 507, "pvboottemperature": 482, "uwBatVolt_DSP": 0, "pbusvolt": 3232, "nbusvolt": 3134}}

/ginlong/xxx033/update
{"NO":91,"SN":"xxx033","HISTORY":0,"NOTIFICATION":{"COLLECTOR11":{"TOTAL_WTIME":4695604,"CURRENT_WTIME":27304,"COLLECTOR_VER":"aaa131A7","SSID":"my wlan","RSSI":-61,"IP":973777088,"WORKMODE":32},"INVERTER1":{"U_PV":[2572,2963,0,0],"I_PV":[20,18,0,0],"U_AC":[2287,2285,2336],"I_AC":[13,14,13],"U_MPPT":[2572,2963,0,0],"I_MPPT":[20,18,0,0],"INVERTER_TIME":1760866071,"RS485_ADDR":1,"PRODUCT_MODEL":122,"INVERTER_SN":"1107A220A230004","INVERTER_VER":"1E002E","PAC":980,"E_TODAY":76,"E_MONTH":133,"E_YEAR":4770,"E_TOTAL":22959,"AC_OUTPUT":1,"DC_INPUT":1,"DC_TOTALPOWER":1047,"INVERTER_TEMP":279,"CURRENT_STATE":3,"WARNING_INFO_DATA":0,"FAC":4995,"NATIONAL":14,"REACTIVE_POWER":-10,"APPARENT_POWER":970,"POWER_FACTOR":1000}}}

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:56:
@Ferra Waar draai je HA op?

Verwerking van een kaart vind volledig in de frontend plaats. Dus de card zal alle data van 7 dagen opvragen. Al naar gelang het interval daarvan kan dat dus best veel zijn. Als je het voor een enkele entiteit doet die elke seconde data geeft dan zijn dan al 600k+ datapunten. Op mijn huidige N100 gaat zoiets best okay maar toen ik het nog op een RPi4 draaide duurde dat ook wel even.
Intel Nuc i3 met 32 gb ram.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15
hebben jullie ook dat esphome devices updaten superlang duurt, laatste builder versie. op een core i7 proxmox. maar lijkt al mijn cpu en geheugen te gebruiken. duurt een uur, en hij moet nog 8 devices.
zijn hier opties voor om dit sneller te kunnen krijgen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• nafofella
Get!em schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Via de HW Energy app moet je de local-api van de meter aanzetten (als t de juiste wifi meter is). Via autodiscovery vind Homeassistant em dan direct.
Ik kan hem wel vinden en de lokale api staat aan.
Maar als ik hem wil verbinden moet ik de koppeltoets indrukken totdat "AP" knippert en dan loopt het vast.
De P1 meter en de stekkers kan ik probleemloos koppelen alleen de 3-fase-meter niet.

• TheFes
remcoXP schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:18:
hebben jullie ook dat esphome devices updaten superlang duurt, laatste builder versie. op een core i7 proxmox. maar lijkt al mijn cpu en geheugen te gebruiken. duurt een uur, en hij moet nog 8 devices.
Bij mij, ook in een Proxmox VM, duurt het ook erg lang, Ik weet niet hoeveel devices je hebt, maar met mijn 30+ devices ben ik ook wel meer dan een uur kwijt.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15
ik maar 8 en dan is een uur voor 3 stuks best veel :P
TheFes schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Bij mij, ook in een Proxmox VM, duurt het ook erg lang, Ik weet niet hoeveel devices je hebt, maar met mijn 30+ devices ben ik ook wel meer dan een uur kwijt.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:04
Meer mensen die, ondanks de alles is groen melding, niet kunnen inloggen op https://account.nabucasa.com/ ?

Melding:
Could not log in, try again later.

[ Voor 23% gewijzigd door new_guy op 20-10-2025 10:07 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
Toevallig veel devices die gebruik maken van Arduino?

https://esphome.io/change...ajor-architectural-change

(volgens mij vallen alle ESP8266 based devices daaronder)

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 20-10-2025 10:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:07
new_guy schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:42:
Meer mensen die, ondanks de alles is groen melding, niet kunnen inloggen op https://account.nabucasa.com/ ?

Melding:

[...]
Hier ook geen verbinding.

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-10 19:16

Melding:

[...]
Jazeker, zie ook hier: https://community.home-as...bu-casa-is-down/942166/23

Ligt schijnbaar aan https://health.aws.amazon.com/health/status

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:04
Thanks beiden!

Na een herstart van HA is deze ook niet bereikbaar via NabuCasa. Ligt gelukkig dus niet mij. :+

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

nafofella schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Ik kan hem wel vinden en de lokale api staat aan.
Maar als ik hem wil verbinden moet ik de koppeltoets indrukken totdat "AP" knippert en dan loopt het vast.
De P1 meter en de stekkers kan ik probleemloos koppelen alleen de 3-fase-meter niet.
Dat is enkel om hem te koppelen aan de Wifi en aan de HomeWIzard app.
Je moet hem ongeveer 1-2s ingedrukt houden, tot het display uit gaat.

Heb 9x de 1fase van hun, en die kon ik op die manier koppelen met HA.

Vanaf FW 5.x.x maken de kWh meters gebruik van API v2 die koppelen op deze manier en gebruiken niet meer die 'lokale API' optie die voor v1 nodig was voor lokale communicatie. Die switch is enkel voor de oudere v1 API nodig, al heb ik het op de mijne nog aanstaan, omdat ik 3 stuks al een paar jaar heb en recent 6 stuks heb toegevoegd.

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 20-10-2025 11:09 ]

Gallery V&A

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Ferra schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Intel Nuc i3 met 32 gb ram.
Mm, als het daar ook volledig gebruim van mag maken (aka, niet geknepen in de VM ofzo) lijkt me dat meeeer dan snel zat... Maar blijft veel data natuurlijk.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Hmmbob schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:
(volgens mij vallen alle ESP8266 based devices daaronder)
Oef, dat is wel een goeie ja... Als dat zo is vind ik het wel wat lelijk gedaan en zeker heel lelijk dat het niet benoemd wordt in de change log... :X

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 12:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ja sinds een paar maand duurt dat ontzettend lang. Was eerder 5 minuten ofzo, nu wel 10 minuten per device.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

TheFes schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Waarom deel je het volume level niet door 100?
Als nu het bron volume 1, 10 of 100 is, zal het resultaat elke keer 0.1 zijn
Oeps, die had ik nog niet gezien. Goeie, ga het aanpassen.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TWKterry Zou ik er nog wel een round(2) filter achter zetten. Anders kan je nog wel eens gekke getallen krijgen doordat het floats zijn.

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Ik heb er dit van gemaakt en dat werkt ook.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
triggers:
  - entity_id:
      - media_player.denon
actions:
  - target:
    data:
      volume_level: "{{ volume_level[ source ] }}"
variables:
    {% if (msid==3) %}
      TuneIn
    {% else %}
    {% endif %}
  volume_level:
    PC: 0.2
    Sat: 0.47
    Xbox: 0.3
    TuneIn: 0.17

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mijn Ring integratie is ook offline sinds de AWS storing. De DHL bezorger moest kloppen :+

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:50

Melding:

[...]
Ik kan weer inloggen via user.nabu.casa

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@kazuka Volgende keer even ophangen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/56922790_2156334814434291_4451084074399825920_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=I-JgfMPAqJIQ7kNvwEyPVy5&_nc_oc=AdnVfaNjeZmyfBr9RK0EujRO2RWzGcEwyr4lYTqVdGsEyFCxIyDMxuLdtwRpLy-mKy8&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=M32DMWxvBVNzYbuxxeK7jQ&oh=00_AfcH8Y9qhuCstylITCtXI2EbbdMMsnedCakSozigrTJKhQ&oe=691D90D3

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
kazuka schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:42:
Mijn Ring integratie is ook offline sinds de AWS storing. De DHL bezorger moest kloppen :+
Weer een goeie reden om de cloud te mijden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Geeft wel weer eens mooi aan hoe afhankelijk veel ecosystemen zijn van hun moederschepen.. 'Amazon heeft storing, dus nu doet m'n deurbel het niet meer.', hoe absurd dat eigenlijk wel niet is. :+

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 20-10-2025 12:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Schway
  • Niet online
kazuka schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:42:
Was het een amazon pakketje?

• nafofella
BiG-GuY schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Dat is enkel om hem te koppelen aan de Wifi en aan de HomeWIzard app.
Je moet hem ongeveer 1-2s ingedrukt houden, tot het display uit gaat.

Heb 9x de 1fase van hun, en die kon ik op die manier koppelen met HA.

Vanaf FW 5.x.x maken de kWh meters gebruik van API v2 die koppelen op deze manier en gebruiken niet meer die 'lokale API' optie die voor v1 nodig was voor lokale communicatie. Die switch is enkel voor de oudere v1 API nodig, al heb ik het op de mijne nog aanstaan, omdat ik 3 stuks al een paar jaar heb en recent 6 stuks heb toegevoegd.
Dank, het is dus heel kort indrukken dan gaat scherm uit en dan pijltje naar beneden heel kort.
dan licht scherm weer op.
toen ging het goed. :+

Nu nog wachten tot onze nieuwe omvormer en dat de installatie is overgezet zodat ik api's kan aanzetten.
Maar dat home assistant ziet er al goed uit (sinds gister draai ik het als VM op mijn syno nas). _/-\o_

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TheFes
Misschien is de vraag al eens gesteld, maar kun je mij adviseren (ik zie door al de opties het bos niet meer)

Ik wil graag de goedkoopste uren en duurste uur ophalen van "vandaag" en vanaf middernacht, weer de goedkoopste uren en duurste uur van die aankomende dag.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
      - name: "Goedkoopste 2 uren sensor"
        unique_id: cheapest_two_hours_split_sensor
        state: >
          {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
          {{ cheapest_energy_hours(
              sensor='sensor.zonneplan_current_electricity_tariff',
              attr_all='forecast',
              value_key='electricity_price',
              hours=2,
              split=true,
              mode='is_now'
          ) }}

- name: "Duurste uur sensor"
        unique_id: expensive_two_hours_split_sensor
              attr_all='forecast',
              hours=1,
              split=true,
              lowest=false,
              mode='is_now'
          ) }}

Wat mis ik nog...?
(als de vraag hier niet thuis hoort hoor ik dat ook graag)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:45
Sinds ik vorige week een stroomstoring heb gehad deed mijn Honeywell Evohome integratie het niet meer.
(Ik bedoel deze integratie)
Ik dacht dat de stroomstoring de oorzaak was, maar ontdek na lang zoeken dat op dezelfde dag mijn Access Token is verlopen.
Nu probeer ik er achter te komen hoe je aan een nieuw token komt, maar ik kan dat niet vinden.
Iemand een idee?

• TheFes
AUijtdehaag schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:20:
@TheFes
Misschien is de vraag al eens gesteld, maar kun je mij adviseren (ik zie door al de opties het bos niet meer)

Ik wil graag de goedkoopste uren en duurste uur ophalen van "vandaag" en vanaf middernacht, weer de goedkoopste uren en duurste uur van die aankomende dag.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
      - name: "Goedkoopste 2 uren sensor"
        unique_id: cheapest_two_hours_split_sensor
              attr_all='forecast',
              hours=2,
              split=true,
              mode='is_now'
          ) }}

- name: "Duurste uur sensor"
        unique_id: expensive_two_hours_split_sensor
              attr_all='forecast',
              hours=1,
              split=true,
              lowest=false,
              mode='is_now'
          ) }}

Wat mis ik nog...?
(als de vraag hier niet thuis hoort hoor ik dat ook graag)
Met deze config krijg je een true of false terug, die bedoeld is voor gebruik in een binary_sensor om aan te geven of op dit moment de goedkoopste 2 uren of het duurste uur van de dag zijn.

Voor de uren van morgen heeft dat niet zo veel zin, want die zijn nooit op dit moment :)

Dus wat wil je precies bereiken?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheFes
Ik had vandaag de situatie dat de goedkoopste stroom 21 ct was (voorbeeld) en morgen 18 ct (voorbeeld)
Dan komt de trigger "true" niet meer vandaag maar pas morgen.
Ik wil van dag tot dag weten.
Hopelijk is dat een beetje duidelijk.

• TheFes
AUijtdehaag schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:57:
@TheFes
Ik had vandaag de situatie dat de goedkoopste stroom 21 ct was (voorbeeld) en morgen 18 ct (voorbeeld)
Dan komt de trigger "true" niet meer vandaag maar pas morgen.
Ik wil van dag tot dag weten.
Hopelijk is dat een beetje duidelijk.
Wat verwacht je als uitkomst, een tijd? Een True/False? De goedkoopste prijs?
Je gebruikt ook split=true dus potentieel zouden dat met 2 uur ook 8 losse kwartieren kunnen zijn (weet niet of zonneplan al kwartierprijzen gebruikt)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheFes
Ik verwacht een binaire_sensor die schakelt bij het goedkoopste uur op die dag en niet wacht tot het goedkoopste (=goedkopere) uur van morgen.
Daarmee kan ik dan 2 thuisbatterijen laden.

Zonneplan heeft nog geen kwartierprijzen.

• TheFes
AUijtdehaag schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:04:
@TheFes
Ik verwacht een binaire_sensor die schakelt bij het goedkoopste uur op die dag en niet wacht tot het goedkoopste (=goedkopere) uur van morgen.
Daarmee kan ik dan 2 thuisbatterijen laden.

Zonneplan heeft nog geen kwartierprijzen.
Hij pakt met deze settings alleen vandaag, de default end is middernacht van de huidige dag. Hij gaat pas de prijzen van morgen gebruikten als je dat aangeeft door include_tomorrow=true

• TheFes
@AUijtdehaag
Voer dit eens in in developer tools > template
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
              attr_all='forecast',
              hours=2,
              split=true,
              mode='all'
          ) }}

Dan zie je welke 2 uur het goedkoopste zijn, en wanneer de binaire sensor dus aan zou moeten zijn geweest.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheFes
Bedankt, dat maakt het een stuk inzichtelijker wat het resultaat is.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2025 21:00 ]

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 18:55
pietje63 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:56:
@MRNX wat bij mij verkeerd ging icm ChatGPT was dat deze zei dat ik moest beginnen met sensor: dat blijkt al een paar jaar niet zo te zijn

Top: installeer SQLite add on en check de query daarmee. Dan weet je of de query werkt

Edit:
Entity_id moet wsl een nummer zijn. via de meta tabel kun je wel meta_id vinden
Dank je wel nog hiervoor! Dit heeft me in de juiste richting gepusht. Uiteindelijk met heel veel trial and error is het gelukt. De tip om SQLite add on te gebruiken was een gouden tip voor me.

Wel de vraag nog hoe het zit met de indents voor de sql? Ik krijg het AI niet aan hun kunstmatige verstand gepeuterd dat de sql aan het begin moet ipv de sensor.

Overigens: de meta_id moet metadata_id zijn en dat is inderdaad een nummer. Toen ik die eenmaal vond was het een beetje prutsen en heel veel heen en weer met Gemini.

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:47
Wij hebben een (overgenomen) warmte element van Hudson Reed (ECOSO- merkloos?) in huis hangen. Ik wil deze graag koppelen met home assistant. Hier zijn geen resources van online maar de handleiding wilt dat je hem koppelt met Smart Life - een soort generieke Chinese domotica platform. Is dit dan een soort generiek device die je met een andere integratie van home assistant kan koppelen?

• TheFes
thechib12 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:24:
Wij hebben een (overgenomen) warmte element van Hudson Reed (ECOSO- merkloos?) in huis hangen. Ik wil deze graag koppelen met home assistant. Hier zijn geen resources van online maar de handleiding wilt dat je hem koppelt met Smart Life - een soort generieke Chinese domotica platform. Is dit dan een soort generiek device die je met een andere integratie van home assistant kan koppelen?
Smart Life is Tuya.

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-11 13:52
Ik heb nieuwe temp/luchtvochtigheid sensoren gekocht. De Sonoff SNZB-02P. Na installatie krijg ik in HA de melding dat er een nieuwe firmware is. Als ik het apparaat echter probeer bij te werken krijg ik deze melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Bron: components/websocket_api/commands.py:317
integratie: Home Assistant WebSocket API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 20 oktober 2025 om 18:55:14 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:04:40

[140650989577824] Error during service call to update.install: Update was not successful: Failed to deliver packet: <TXStatus.MAC_TRANSACTION_EXPIRED: 240>
[140650900076192] Error during service call to update.install: Update was not successful: Failed to deliver packet: <TXStatus.MAC_TRANSACTION_EXPIRED: 240>

Niet een erg uitgebreide foutmelding. Iemand toevallig enig idee? Ik heb HA, en zelfs het hele x86 systeem waar het op draait, al herstart en meerdere keren de firmware update geprobeerd te draaien.
Pagina: 1 ... 345 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.