Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:10

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:00:
@frankwopereisIn Z2M kan je alleen het complete device hernoemen.

Maar in hetzelfde venster als waar je het type naar "Raam" hebt aangepast. Gewoon in het vak "naam" kan je "Dakraam" invullen.
Wauw bedankt, ik was in de veronderstelling dat ik dat al had gedaan want de sensor zelf heet al op 2 plekken "dakraam" maar je kan het dus ook daar nog invullen |:(
Dat haalt inderdaad die "deur" weg..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:12
Ik loop tegen een probleem aan met het weergeven van de Solaredge optimizers. Wat ik ook probeer het wordt me niet duidelijk waar het probleem zit of hoe ik het kan troubleshooten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
  title: Solaredge Optimizers
filter:
  template: >-
    {% for entity_id in integration_entities("solaredgeoptimizers") |
    select("match", "sensor.power_1*") -%}
      {{
        {
          'type': 'custom:multiple-entity-row',
          'entity': entity_id,
          'name': state_attr(entity_id, 'friendly_name').replace('Power_', ''),
          'format': 'precision1',
          'entities':
            [
              {
                'entity': entity_id.replace('power', 'lifetime_energy'),
                'name': ' ',
                'format': 'precision1'
              },
              {
                'entity': entity_id.replace('power', 'voltage'),
              },
              {
                'entity': entity_id.replace('power', 'current'),
              }
            ]
        }
      }}
    {%- endfor %}

Bovenstaande code heb ik uit fora gehaald waar dit bij anderen wel werkt. Als ik het template gedeelte in de devtools template tool zet, komt er ook gewoon nette output uit (21x optimizers). Wanneer ik dit in de auto entities card configureer komt er geen output, alleen de header "Solaredge optimizers" maar verder niets. Ik heb geen foutmelding dus weet even niet hoe ik kan achterhalen waarom het niet werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-10-2025 13:25 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@PisPix filter: template is alleen bedoelt om een lijst met entities te genereren, niets meer. Daar kan je dus niet nog een hele kaart beschrijven. Welke card je werkelijk wilt weergeven doe je onder card waarbij auto-entities niets anders doet dan de entities key vult (of welke je onder card_param opgeeft).

Dus meerdere items op basis van enkele entity is zo niet mogelijk. Makkelijkste lijkt mij gewoon zelf copy past te doen voor elke optimizer. Of misschien dat je met custom:config-template-card wat kan versimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhamster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:41
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:44:
@Greyhamster Maar eerst stap terug, kloppen het verbruik (dus niet de kosten) wel?

Daarnaast, het kan dus tot 2 uur duren (in het ongunstigste geval) voor het energy dashboard bij is. En dan is het ook alleen correct vanaf dat moment, niet met terugwerkende kracht! Dus als je nu wijzigingen in de instellingen maakt zal je tot vrijdag moeten wachten zodat donderdag de eerste volledige dag is die je kan zien.

En gezien het verbruik van 8kWh lijkt me dat verbruik per dag. Je hebt niet een entity die de werkelijke meterstand weergeeft (en dus niet reset per dag)?
Zeker, het verbruik klopt.
Er zijn de afgelopen maanden geen wijzigingen in het dashboard geweest dus daar kan het niet aan liggen. Dit probleem met verkeerde kosten is al zo lang als ik het bij houdt via home Assistant, wat nu een maand of 15 is. (Dit probleem staat ook niet heel hoog op mijn prioriteiten lijstje)

Dat is inderdaad het verbruik per dag. Ik heb wel een entiteit die het totaal verbruik bij houdt. Wat zou ik daarmee opschieten?
TheFes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:51:
@Greyhamster ik zie een negatieve waarde voor production. Dat klopt niet, beide waardes moeten positief zijn.
Dat zie ik ook. Hoort dat niet? Hoe pas ik dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:57

Toppe

Oké ✅

Ik had een ESPHome lichtsensor op het dak hangen maar die is overleden, nu heb ik een LoRa versie aangeschaft die via TTN (MQTT) praat met Home Assistant.

Alleen als ik nu HA herstart dan schiet de waarde direct ná het opstarten naar 3 en het duurt maximaal 6 minuten (dat is de interval) voordat hij weer een 'echte' waarde doorkrijgt.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Is er een mogelijkheid om ergens in de sensor entiteit iets in te stellen om dit tegen te gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_vs6Vf40RIVnH4hGnjVGaQ7Xjw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fzOj3GKXJUKY2MAnxMWyu4tU.png?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:45
Ik heb een analoge gasmeter en zou graag het gasverbruik in HA hebben.
Nu kwam ik dit tegen op internet, is hier iemand bekend mee? Of iemand die er een mening over heeft? :)

https://smartgateways.nl/product/gasmeter-gateway/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:16

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Welke gasmeter heb je? Grote kans dat mijn watermeterkit of waterp1meterkit compatible is om je gasmeter ipv watermeter uit te lezen met dezelfde sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is er een makkelijke manier om te monitoren of integrations nog wel werken?
Ik loop er vrij regelmatig aan dat sensoren op unavailable komen te staan, zo nu bijv. met de GPS-horloge van onze kleine, vrijwel iedere reboot met Tado, Afvalwijzer is al maanden kapot etc.
Op zich niet erg als ik het zie en het dan oplos, maar het is heel jammer dat ik dan dus een flink deel van de history mis.
Zijn hier oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Oon "unavailable" is gewoon een state waar je op kan triggeren. Dus staat je vrij om er een automation mee te maken. Zou dus enkele automation kunnen zijn waarin je een entity per integratie die je wilt monitoren zet en je een notificatie stuurt met de integratienaam (via template op te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Hoe in HA gezet, zelf of auto discovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Greyhamster Voordeel van all time is dat je nooit wat kunt missen. Als om wat voor reden er even geen waarde doorgestuurd wordt en ondertussen reset een dag sensor ben je de info kwijt. Bij een all time sensor komt het dan nog binnen zodra de communicatie er weer is. HA plaatst dat dan wel op dat moment maar het is in ieder geval niet verloren.

En in dit geval denk ik dus vooral dat de negatieve waarde je parten speelt. Als je gewoon altijd oplopende (positieve) meterstanden gebruikt voor zowel import/consumptie als export/productie ben je daar ook gelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:12
Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:35:
@PisPix filter: template is alleen bedoelt om een lijst met entities te genereren, niets meer. Daar kan je dus niet nog een hele kaart beschrijven. Welke card je werkelijk wilt weergeven doe je onder card waarbij auto-entities niets anders doet dan de entities key vult (of welke je onder card_param opgeeft).

Dus meerdere items op basis van enkele entity is zo niet mogelijk. Makkelijkste lijkt mij gewoon zelf copy past te doen voor elke optimizer. Of misschien dat je met custom:config-template-card wat kan versimpelen.
Bedankt voor je tips en aanwijzingen. Het is inmiddels gelukt met wat aanpassingen, er ontbrak ook een custom component (custom:multiple-entity-row) in m'n installatie. Onderstaande code genereert een tabel met alle waardes per optimizer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
  card_mod:
    class: class-header-margin
    style: |
      ha-card {
        box-shadow: none;
        margin: -16px;
      }
      .card-content {
        max-height: 450px;
        overflow-y: scroll;
      }
  title: SolarEdge optimizers
filter:
  template: >-
    {% for entity_id in integration_entities("solaredgeoptimizers") |
    select("match", "sensor.power_1*") -%}
      {{
        {
          'type': 'custom:multiple-entity-row',
          'entity': entity_id,
          'name': state_attr(entity_id, 'friendly_name').replace('Power_', ''),
          'entities': [
            {
              'entity': entity_id.replace('power', 'lifetime_energy'),
              'name': ' '
            },
            {
              'entity': entity_id.replace('power', 'voltage'),
            },
            {
              'entity': entity_id.replace('power', 'current'),
            }
          ]
        }
      }},
    {%- endfor %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Okay, dus ze hangen in HA onder de The Things Network integratie en niet onder de MQTT integratie?

Als dat zo is moet je ben ik bang daar aankloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PisPix En dat werkt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:57

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:20:
@Toppe Okay, dus ze hangen in HA onder de The Things Network integratie en niet onder de MQTT integratie?

Als dat zo is moet je ben ik bang daar aankloppen...
Check heb er een bug report van gemaakt. Hopelijk snel pletten :D
offtopic:
Die vacature bij HA niets voor jou en @TheFes ?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.