Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 343 344 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:09

Toppe

Oké ✅

dotcom87 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:22:
In onze nieuwbouwwoning was bedrading voorzien in de bovenhal voor een keypad voor een alarmsysteem. Ik had echter gezien dat er een video was op het YT kanaal van Konnected waar uitleg op stond hoe je een tablet kon aansluiten op deze bedrading. Het idee is dat je een 12V adapter neemt en die aansluit op het startpunt van de bedrading met een "DC Power Screw Terminal Adapter". En waar de tablet komt zou er dan een 12V to 5V USB (type C) Power Converter komen. Als ik dit bij Konnected zelf zou kopen komt dit in totaal op 56 euro incl shipping komen, wat ik aan de hoge kant vind. Weet er iemand een EU webshop waar ik al dit materiaal kan vinden?

[Afbeelding]
MeanWell RS-15-5 aan 1 kant en aan de andere kant een USB naar +/- draadje. Ben je voor een tientje klaar

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

ardvark99 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:28:
Vorige week heb ik mijn Tado systeem verwijderd uit mijn Home Assistant, en de radiator knoppen van Tado vervangen door Shelly TRV's. Dit in combinatie in sommige ruimtes met de Shelly Blu Door/Window schakelaars. Dit werkt prima, wanneer er een raam wordt open gezet, wordt de radiator uitgeschakeld, en wanneer het raam dicht gaat, wordt de radiator weer aangezet.
Nu heb ik de schedule-card gebruikt om aan de hand van tijdschema's de gewenste temperatuur in stellen. Dit werkt ook zoals bedoeld.

Maar ik wil eigenlijk nog een stapje verder dit gaan automatiseren. Nu heb ik zo ingesteld, voor de kamers van de kinderen (jong volwassenen eigenlijk), dat in het weekend de kamers opgewarmd worden. Aan de hand van locatie (of ze thuis zijn, of niet thuis zijn) de radiators lager worden gezet wanneer ze niet thuis zijn. Dit is wel in te stellen met een automatisering, wanneer niet thuis -> zet de temperatuur van de radiator bv op 15 graden. Maar wanneer ze weer thuis komen, de radiator weer op de temperatuur wordt gezet die is ingesteld met de schedule-card, dus bv als de schedule-card voor dat moment is ingesteld op 20,5 graad, de TRV op die temperatuur wordt gezet.
Dit laatste is denk ik niet handig te relatiseren. Ik heb niet kunnen vinden waar ik de schedule-card kan uitlezen wat de huidige status zou moeten zijn. Bovendien heb ik per slaapkamers 2 schedules per kamer gemaakt, ivm vaste werkdagen en indeling van de weekenden die anders zijn.
Is dit mogelijk, of moet ik gebruik gaan maken van een andere integratie? Ik heb hier al op lopen zoeken, maar heb niet gevonden om dit in te kunnen stellen.
Je zou eventueel de TRV's zelf een schedule kunnen geven (is ingebouwde feature) en dan de vorstbeveiliging als "away" modus gebruiken. Die stel je dan natuurlijk in op een realistische waarde (is af fabriek 9 graden of zo). Minstens zo belangrijk is de onnauwkeurigheid van de TRV's temperatuurmeting. Daarvoor gebruik je best een externe sensor (die je dan bij elke wijziging wegschrijft naar de TRV). Als de kids dan thuis zijn hoef je de TRV alleen maar op "auto" te zetten (en als ze weer weg zijn op "off").

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:21
thechib12 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:42:
Ik ben in mijn nieuwe huis ook begonnen met HomeAssistant en vind het tot nu toe vlekkeloos verlopen. We zitten nog wel met het volgende. We willen in het huis alle schakelaars vervangen, waarbij de meeste ZigBee schakelaars worden. Nu zijn er in huis een paar lampen die geen Zigbee ondersteunen maar we wel via home assistant aan willen sturen. Nu zoeken we dus wand schakelaars die zowel de "domme" lampen aan en uit kunnen zetten, maar waarbij ik ook via zigbee, via de wand schakelaar de domme lamp aan en uit kan zetten. Zijn hier aanraders voor? We zoeken hierbij ook een merk die in diezelfde stijl (zwart/mat) wandcontact dozen heeft.
Ik heb zelf wat van ecodim achter een schakelaar zitten. Zit gewoon mijn eigen schakelaar over heen. Het zijn echter wel dimmers;
https://www.ecobright.nl/smarthome/zigbee/

YASH! - Yet Another Smart Home

Pagina: 1 ... 343 344 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.