Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 ... 350 Laatste
Acties:

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
dotcom87 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:22:
In onze nieuwbouwwoning was bedrading voorzien in de bovenhal voor een keypad voor een alarmsysteem. Ik had echter gezien dat er een video was op het YT kanaal van Konnected waar uitleg op stond hoe je een tablet kon aansluiten op deze bedrading. Het idee is dat je een 12V adapter neemt en die aansluit op het startpunt van de bedrading met een "DC Power Screw Terminal Adapter". En waar de tablet komt zou er dan een 12V to 5V USB (type C) Power Converter komen. Als ik dit bij Konnected zelf zou kopen komt dit in totaal op 56 euro incl shipping komen, wat ik aan de hoge kant vind. Weet er iemand een EU webshop waar ik al dit materiaal kan vinden?

[Afbeelding]
MeanWell RS-15-5 aan 1 kant en aan de andere kant een USB naar +/- draadje. Ben je voor een tientje klaar

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

ardvark99 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:28:
Vorige week heb ik mijn Tado systeem verwijderd uit mijn Home Assistant, en de radiator knoppen van Tado vervangen door Shelly TRV's. Dit in combinatie in sommige ruimtes met de Shelly Blu Door/Window schakelaars. Dit werkt prima, wanneer er een raam wordt open gezet, wordt de radiator uitgeschakeld, en wanneer het raam dicht gaat, wordt de radiator weer aangezet.
Nu heb ik de schedule-card gebruikt om aan de hand van tijdschema's de gewenste temperatuur in stellen. Dit werkt ook zoals bedoeld.

Maar ik wil eigenlijk nog een stapje verder dit gaan automatiseren. Nu heb ik zo ingesteld, voor de kamers van de kinderen (jong volwassenen eigenlijk), dat in het weekend de kamers opgewarmd worden. Aan de hand van locatie (of ze thuis zijn, of niet thuis zijn) de radiators lager worden gezet wanneer ze niet thuis zijn. Dit is wel in te stellen met een automatisering, wanneer niet thuis -> zet de temperatuur van de radiator bv op 15 graden. Maar wanneer ze weer thuis komen, de radiator weer op de temperatuur wordt gezet die is ingesteld met de schedule-card, dus bv als de schedule-card voor dat moment is ingesteld op 20,5 graad, de TRV op die temperatuur wordt gezet.
Dit laatste is denk ik niet handig te relatiseren. Ik heb niet kunnen vinden waar ik de schedule-card kan uitlezen wat de huidige status zou moeten zijn. Bovendien heb ik per slaapkamers 2 schedules per kamer gemaakt, ivm vaste werkdagen en indeling van de weekenden die anders zijn.
Is dit mogelijk, of moet ik gebruik gaan maken van een andere integratie? Ik heb hier al op lopen zoeken, maar heb niet gevonden om dit in te kunnen stellen.
Je zou eventueel de TRV's zelf een schedule kunnen geven (is ingebouwde feature) en dan de vorstbeveiliging als "away" modus gebruiken. Die stel je dan natuurlijk in op een realistische waarde (is af fabriek 9 graden of zo). Minstens zo belangrijk is de onnauwkeurigheid van de TRV's temperatuurmeting. Daarvoor gebruik je best een externe sensor (die je dan bij elke wijziging wegschrijft naar de TRV). Als de kids dan thuis zijn hoef je de TRV alleen maar op "auto" te zetten (en als ze weer weg zijn op "off").

André Huisman (www.new-line.nl)

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 22:59
thechib12 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:42:
Ik ben in mijn nieuwe huis ook begonnen met HomeAssistant en vind het tot nu toe vlekkeloos verlopen. We zitten nog wel met het volgende. We willen in het huis alle schakelaars vervangen, waarbij de meeste ZigBee schakelaars worden. Nu zijn er in huis een paar lampen die geen Zigbee ondersteunen maar we wel via home assistant aan willen sturen. Nu zoeken we dus wand schakelaars die zowel de "domme" lampen aan en uit kunnen zetten, maar waarbij ik ook via zigbee, via de wand schakelaar de domme lamp aan en uit kan zetten. Zijn hier aanraders voor? We zoeken hierbij ook een merk die in diezelfde stijl (zwart/mat) wandcontact dozen heeft.
Ik heb zelf wat van ecodim achter een schakelaar zitten. Zit gewoon mijn eigen schakelaar over heen. Het zijn echter wel dimmers;
https://www.ecobright.nl/smarthome/zigbee/

YASH! - Yet Another Smart Home

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
Ik ben stap voor stap ha meer aan het ontdekken maar heel enthousiast wordt ik voorlopig niet. Eergisteren moest ik mijn modem resetten en daarna werkten mijn growatt, Shelly’s en Alfen laadpaal niet meer. Growatt heb ik door enkele malen resetten weer werkend in ha maar mijn Shelly’s met 3pro em en 3 plug s krijg ik niet meer werkend in ha, heb nu de hele Shelly integratie eruit gegooid in de hoop dat hij hem zelf oppakt. Heb wel de Shelly app waarin alles zichtbaar is. Mijn Alfen laadpaal krijg ik ook niet meer werkend. Ik weet inmiddels dat ik vaste ip adressen moet invoeren dus daar ga ik mee aan de slag maar voorlopig mis ik deze 2 en ik een esp board liggen voor mijn ecodan die ik voorlopig nog niet aansluit want het kost allemaal uren om iets werkend te krijgen. Heb ook nog een esp board liggen om mijn elektrische Pulstellers te gaan uitlezen in ha. Genoeg plannen maar tijd en het enorme gepuzzel staan mij tegen. En waar vindt je de juiste info om de problemen op te lossen. Een klein beetje gefrustreerde ha gebruiker.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:19
corsat schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Ik ben stap voor stap ha meer aan het ontdekken maar heel enthousiast wordt ik voorlopig niet. Eergisteren moest ik mijn modem resetten en daarna werkten mijn growatt, Shelly’s en Alfen laadpaal niet meer. Growatt heb ik door enkele malen resetten weer werkend in ha maar mijn Shelly’s met 3pro em en 3 plug s krijg ik niet meer werkend in ha, heb nu de hele Shelly integratie eruit gegooid in de hoop dat hij hem zelf oppakt. Heb wel de Shelly app waarin alles zichtbaar is. Mijn Alfen laadpaal krijg ik ook niet meer werkend. Ik weet inmiddels dat ik vaste ip adressen moet invoeren dus daar ga ik mee aan de slag maar voorlopig mis ik deze 2 en ik een esp board liggen voor mijn ecodan die ik voorlopig nog niet aansluit want het kost allemaal uren om iets werkend te krijgen. Heb ook nog een esp board liggen om mijn elektrische Pulstellers te gaan uitlezen in ha. Genoeg plannen maar tijd en het enorme gepuzzel staan mij tegen. En waar vindt je de juiste info om de problemen op te lossen. Een klein beetje gefrustreerde ha gebruiker.
Welke integratie gebruik je voor de Alfen laadpaal?

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:40
...Eergisteren moest ik mijn modem resetten... Ik weet inmiddels dat ik vaste ip adressen moet invoeren dus daar ga ik mee aan de slag maar voorlopig mis ik deze 2 en ik een esp board liggen voor mijn ecodan die ik voorlopig nog niet aansluit want het kost allemaal uren om iets werkend te krijgen. .. Een klein beetje gefrustreerde ha gebruiker.
Je klaagt dus over Home Assistant terwijl het probleem niets met Home Assistant te maken heeft. Voor zaken die op netwerk zitten, is de eerste stap een vast ip adres instellen, nog voor je ook nog maar Home Assistant hebt geopend.
Het toevoegen van een shelly hoeft maar een minuutje te duren. Als je al gefrustreerd zou moeten zijn, dan vrees ik dat je enkel over jezelf gefrustreerd moet zijn omdat je niet aan de vaste ip adressen hebt gedacht ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kenhas op 10-10-2025 08:20 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
Kenhas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Je klaagt dus over Home Assistant terwijl het probleem niets met Home Assistant te maken heeft. Voor zaken die op netwerk zitten, is de eerste stap een vast ip adres instellen, nog voor je ook nog maar Home Assistant hebt geopend.
Het toevoegen van een shelly hoeft maar een minuutje te duren. Als je al gefrustreerd zou moeten zijn, dan vrees ik dat je enkel over jezelf gefrustreerd moet zijn omdat je niet aan de vaste ip adressen hebt gedacht ;)
Anderzijds..., Shelly apparaten worden toch ook volledig automatisch gevonden? Dan mag die ze toch ook wel volledig automatisch opnieuw vinden als ze van IP wisselen.
En direct naar de gebruiker wijzen dat die allemaal extra (onbekende) zaken had moeten doen toont dan maar weer aan dat HA blijkbaar niet klaar is voor de massa. Want "Henk en Ingrid" hebben ook geen verstand van netwerken en vaste IP adressen, laat staan hoe het in te stellen.

Sidenote: ik gebruik geen van de genoemde spullen, heb vrijwel alles op Zigbee & Z-Wave, en wat wel over IP gaat heeft een statisch adres. Betekent IMO echter niet dat HA dan maar over de zeik mag gaan als IP adressen veranderen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:23
RobertMe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Anderzijds..., Shelly apparaten worden toch ook volledig automatisch gevonden? Dan mag die ze toch ook wel volledig automatisch opnieuw vinden als ze van IP wisselen.
En direct naar de gebruiker wijzen dat die allemaal extra (onbekende) zaken had moeten doen toont dan maar weer aan dat HA blijkbaar niet klaar is voor de massa. Want "Henk en Ingrid" hebben ook geen verstand van netwerken en vaste IP adressen, laat staan hoe het in te stellen.

Sidenote: ik gebruik geen van de genoemde spullen, heb vrijwel alles op Zigbee & Z-Wave, en wat wel over IP gaat heeft een statisch adres. Betekent IMO echter niet dat HA dan maar over de zeik mag gaan als IP adressen veranderen.
De meeste Henken en Ingrids (en alle naamvarianten) rijden ook auto.
Daar hebben ze (hoop ik) ook eerst een cursus voor gedaan. Is de auto dan ook niet klaar voor de massa?

Voor de gratis HA bestaan er ook heel veel mogelijkheden om je wat te bekwamen of informeren.
De kreet RTFM is er niet voor niets :+

Sidenode:
Je weet nooit precies wat iemand heeft "gedaan" , of juist niet, om het "werkend" te krijgen en dus waar het aan ligt. Een oordeel is snel gemaakt.
Ook ik ben van de trail and Error O-)

• RobertMe
Simpel360 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

De meeste Henken en Ingrids (en alle naamvarianten) rijden ook auto.
Daar hebben ze (hoop ik) ook eerst een cursus voor gedaan. Is de auto dan ook niet klaar voor de massa?
En auto's hebben gordels, airbags, ABS, ESP, cruise control, lane assist, .... Ook allemaal hulpmiddelen om het veiliger / gemakkelijker te maken. Ook bij een auto komt het dus echt niet alleen op de kennis en kunde van de gebruiker aan.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
En als toevoeging.
Wifi is gewoon niet erg geschikt voor iot device, niet alleen wordt je daarmee afhankelijk van je netwerk, maar belast je dat netwerkwerk nodeloos.
Elk wifi device pakt continue een stuk bandbreedte en met veel wifi devices loop die dus vol.

Verder hebben veel wifi device een continue link met een cloudserver wat ook nog eens een serieus beveiliging risico met zich meebrengt.

En wifi is een ster netwerk waardoor ook nog eens elk device binnen het bereik van een AP moet staan.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zigbee dat een mesh netwerk is waardoor elk device enkel binnen het bereik van een ander device hoeft te staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn HA database is inmiddels bijna 2 GB en dat is merkbaar. Ondanks voldoende compute is HA traag aan het worden. Ik heb een test gedaan met MariaDB en dat geeft merkbaar verschil.

Ik wil alleen geen afscheid nemen van al mijn historie. Ik vond wel een artikel om de data te migreren: https://homeassistant-blo...om-sqlite-to-mariadb.html maar dat is alles of niets.

Heeft iemand hier een methode of suggestie om selectieve data over te zetten?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Beekforel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:06:
Mijn HA database is inmiddels bijna 2 GB en dat is merkbaar. Ondanks voldoende compute is HA traag aan het worden. Ik heb een test gedaan met MariaDB en dat geeft merkbaar verschil.

Ik wil alleen geen afscheid nemen van al mijn historie. Ik vond wel een artikel om de data te migreren: https://homeassistant-blo...om-sqlite-to-mariadb.html maar dat is alles of niets.

HA is geoptimaliseerd om gebruik te maken van de sqlite database, ik heb juist een tijd geleden alles terug gezet van MariaDB naar sqlite.

Hoe heb je die test uitgevoerd, want een test met een vrijwel lege MariaDB database zal natuurlijk niet vergelijkbaar zijn met een 2GB sqlite database?

En waarom zou je selectief data willen overzetten? Je kunt niet 2 databases tegelijk connecten.

Ik zou eerder eens kijken waarom je huidige database zo groot is. Zet eventueel het aantal dagen historie wat lager, of sluit bepaalde entites of domains uit van de recorder.

Home Assistant configuratie

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

HA is geoptimaliseerd om gebruik te maken van de sqlite database, ik heb juist een tijd geleden alles terug gezet van MariaDB naar sqlite.

Hoe heb je die test uitgevoerd, want een test met een vrijwel lege MariaDB database zal natuurlijk niet vergelijkbaar zijn met een 2GB sqlite database?

En waarom zou je selectief data willen overzetten? Je kunt niet 2 databases tegelijk connecten.

Ik zou eerder eens kijken waarom je huidige database zo groot is. Zet eventueel het aantal dagen historie wat lager, of sluit bepaalde entites of domains uit van de recorder.
Maar MariaDB is veel beter met grotere databases dan sqllite. Ik heb het hier al jaren draaien via de MariaDB plugin en het is nog steeds super snel, ook al heb ik een vrij grote database!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Ik zou ook liever op sqlite blijven hoor, maar dan moet er wel wat gebeuren. De test was inderdaad met een lege MariaDB om iig te zien dat mijn "probleem" op dat vlak zit.

Ik heb gezien dat vooral m'n statistics tabel erg groot is maar ik weet niet goed waar te beginnen. Ik wil mijn energiedata die ik over vele jaren heb wel graag behouden.

• TheFes
DennusB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Maar MariaDB is veel beter met grotere databases dan sqllite. Ik heb het hier al jaren draaien via de MariaDB plugin en het is nog steeds super snel, ook al heb ik een vrij grote database!
Over het algemeen is een MariaDB database geschikter voor grotere databases dan sqlite, dat klopt. Maar zoals ik al aangaf is er (voornamelijk door bdraco) ontzettend veel geoptimaliseerd in HA om juist met sqlite te werken.

Het kan natuurlijk zijn dat het op jouw systeem met een grote MariaDB database prima werkt, maar er zijn natuurlijk nog meer factoren buiten de database zelf, zoals CPU, geheugen, aantal draaiende add-ons etc etc. Het zou goed kunnen zijn dat op jouw systeem het net zo snel draait met een sqlite database. Simpelweg zeggen dat het bij jou met MariaDB goed draait zonder de rest te vergelijken zegt niet zo veel.

Daarmee wil ik verder niet zeggen dat het niet zo kunnen zijn dat (op jouw systeem) MariaDB sneller is dan sqlite, ik wil alleen maar zeggen dat er meer omstandigheden zijn dan alleen het type database.

Ik heb, zoals gezegd, een tijd geleden juist de overstap van MariaDB naar sqlite gedaan, ook om minder afhankelijk te zijn van extra add-ons, en ben daar verder tevreden over.

@Beekforel als je via de recorder integratie entities uitsluit van de recorder, krijg je na een herstart ook meldingen in Developer tools > Statistics met een melding dat de data niet meer opgeslagen wordt, en of je de data ook uit de statistics database wil verwijderen. Dat zou kunnen helpen om je statistics wat op te schonen. Maar over het algemeen zou daar het probleem niet moeten zitten. Met een flink aantal aan entities en 10 dagen aan recorder data zal de recorder data een stuk groter zijn dan de statistics.

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 10-10-2025 10:42 ]

• Simpel360
RobertMe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

En auto's hebben gordels, airbags, ABS, ESP, cruise control, lane assist, .... Ook allemaal hulpmiddelen om het veiliger / gemakkelijker te maken. Ook bij een auto komt het dus echt niet alleen op de kennis en kunde van de gebruiker aan.
Maar nog steeds eerst die cursus, toch?

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:59
Ik heb een vraagje ivm de companion app, hoort dit hier ook thuis?
Als ik op mn android phone op een tile druk en dit naar een view gaat, kan ik op android onderaan een knop gebruiken om terug te keren.
Met de ios app gaat dit niet en zit ik telkens vast.
Ik wil geen back button voorzien op die view zelf..
Normaal kun je in ios bij gelijk welke app links swipen om terug te keren, echter dat gaat niet in de companion app.

Mis ik iets?

• Ben(V)
Beekforel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:06:

MariaDB heeft enkel voordelen als er meerdere gebruikers van de database zijn.
Hier is er maar een gebruiker namelijk HA en een vergelijkende test zegt niets als de omstandigheden niet exact gelijk zijn.
Sqlite is ontworpen als embedded database met specifiek Python als target gebruiker en dus optimaal voor HA.

En de afmetingen van een database zijn op zich van geen enkel belang voor de snelheid, dat is namelijk een van de redenen waarom er databases bestaan.
Als je bijvoorbeeld een enorme historie database hebt dan heeft dat enkel invloed op een sequentiële query op die historie en niet op acties op andere tabellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 10-10-2025 12:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Met een flink aantal aan entities en 10 dagen aan recorder data zal de recorder data een stuk groter zijn dan de statistics.
Ik vraag me af of dit nog steeds zo is. Ik heb daarom voor de grap een purge gedaan naar de standaard 10 dagen (gevolg, database 777MB) en daarna (na snel een backup gemaakt te hebben) een purge naar 1 dag (2 x uitgevoerd voor de zekerheid en daarna gecontroleerd of er inderdaad maar 1 dag data beschikbaar was). De database was daarbij maar een fractie verder afgenomen naar 770MB. Nu zou het kunnen dat de ruimte voor STS vooral wordt ingenomen door declaraties en andere overhad. Maar toch. Ik denk niet dat je na 4+ jaar aan LTS nog steeds kunt zeggen dat ze maar een fractie van de database zijn.

Aanvulling: Als je een sensor hebt die elke 5 minuten bijgewerkt wordt dan is de 10 daagse data (10 x 24 x 12 = 2.880 entries) aanzienlijk kleiner dan de LTS (4 x 365 x 24 = 35.040 entries).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2025 12:14 ]

• Kenhas
RobertMe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Je hebt zeker een punt hoor. Maar als je geen weet hebt van statische ip adressen, moet je dan wel bezig zijn met zoiets krachtigs als Home Assistant? Verkeerde instellingen kunnen een hoop geld kosten. Dan kan je beter voor een "standaard" gaan die je die laat installeren.
Ik heb al bij een aantal mensen Home Assistant geïnstalleerd. Meestal voor kleine dingetjes als het schakelen van lichten en zo. Maar iemand had ook interesse voor van die Marstek batterijen. Die wou die ook direct aansturen met home assistant. Maar dat heb ik niet willen doen. En toen ik ter plaatse kwam, kreeg ik mijn gelijk. Had de batterijen aangesloten op twee aanpalende stekkers, op dezelfde kring als wasmachine en droogkast met als reden "Want dat was dan toch de kortste weg voor de electriciteit dus veiliger?"
Ik bedoel maar, beetje basiskennis kan geen kwaad.

Ik had redelijk wat Shelly dingetjes maar die zijn één voor één vervangen door Zigbee alternatieven. Heb er nu nog eentje maar die zit achter een schakelaar en heb nog "de moed" niet gehad om daaraan te beginnen.

En zoals @Ben(V) ook al zegt, is allemaal extra belasting voor een netwerk. Hoe minder op wifi, hoe beter
RobertMe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Maar als iemand de basiskennis niet heeft dat ie moet tanken/laden, dan is dat niet de schuld van de autofabrikant :+

• Ben(V)
HuismAndré schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Ik vraag me af of dit nog steeds zo is. Ik heb daarom voor de grap een purge gedaan naar de standaard 10 dagen (gevolg, database 777MB) en daarna (na snel een backup gemaakt te hebben) een purge naar 1 dag (2 x uitgevoerd voor de zekerheid en daarna gecontroleerd of er inderdaad maar 1 dag data beschikbaar was). De database was daarbij maar een fractie verder afgenomen naar 770MB. Nu zou het kunnen dat de ruimte voor STS vooral wordt ingenomen door declaraties en andere overhad. Maar toch. Ik denk niet dat je na 4+ jaar aan LTS nog steeds kunt zeggen dat ze maar een fractie van de database zijn.

Aanvulling: Als je een sensor hebt die elke 5 minuten bijgewerkt wordt dan is de 10 daagse data (10 x 24 x 12) aanzienlijk kleiner dan de LTS (4 x 365 x 24).
Als er data uit een database wordt verwijderd zal die database van buiten gezien meestal niet kleiner worden.
Dan moet die database eerst weer "gecompact" worden

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Als er data uit een database wordt verwijderd zal die database van buiten gezien meestal niet kleiner worden.
Dan moet die database eerst weer "gecompact" worden
Uiteraard staat repack standaard aan.
YAML:
1
2
3
4
5
action: recorder.purge
data:
  repack: true
  apply_filter: true
  keep_days: 1

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2025 12:17 ]

• Ben(V)
Ok.
Niet dat het erg zinvol is, want ook zonder repack wordt die vrijgekomen ruimte gewoon weer herbruikt.
Het enige verschil is dat je het ook aan afmeting van het database bestand kunt zien.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:38
Ik heb nog nooit gemerkt dat mij HA MariaDB database "traag" is. Zou ziet mijn database er uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Table                Rows                 Size
events                ~189,143    InnoDB   38.6 MiB
event_data                  3615  InnoDB    1.6 MiB
event_types                   26  InnoDB   32.0 KiB
migration_changes              6  InnoDB   16.0 KiB
recorder_runs                123  InnoDB   32.0 KiB
schema_changes                 8  InnoDB   16.0 KiB
states               ~26,928,394  InnoDB    6.1 GiB
states_meta                  512  InnoDB  112.0 KiB
state_attributes     ~20,758,808  InnoDB    5.7 GiB
statistics            ~907,324    InnoDB  129.8 MiB
statistics_meta               91  InnoDB   32.0 KiB
statistics_runs       ~132,446    InnoDB    9.0 MiB
statistics_short_term~10,875,820  InnoDB    1.4 GiB
13 tables            ~59,796,316  InnoDB    13.4 GiB

O ja, Raspberry Pi4 met USB-3 Samsung SSD. Dit was na een Optimize Tables, maar dat maakt nauwelijks verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 10-10-2025 12:24 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:21:
Ok.
Niet dat het erg zinvol is, want ook zonder repack wordt die vrijgekomen ruimte gewoon weer herbruikt.
Het enige verschil is dat je het ook aan afmeting van het database bestand kunt zien.
De afmeting van het database bestand is toch PRECIES waar we het hier over hebben (ik wilde immers zien hoeveel kleiner de database werd bij 1 dag STS vergeleken met 10 dagen STS (ivm claim dat LTS slechts een klein deel van de databaseruimte innamen)? Bij een purge (met repack) zie ik keurig dat er via home-assistant_v2.db-wal een nieuwe database wordt aangemaakt die, als dat voltooid is, omgezet wordt naar home-assistant_v2.db. Compacter dan dat kan het bijna(?) niet worden. Er wordt geen ruimte gereserveerd. Dat kun je prima zien omdat minuten later de database alweer aan het groeien is (iets dat je niet ziet als je de optie "repack=false" kiest). Of, zoals Copilot zegt:
quote: CoPilot
In Home Assistant met een SQLite-backend (standaard bij installatie), doet recorder.purge met repack: true het volgende:

🧹 Wat gebeurt er precies?
- Purge: Verwijdert alle recorder-data ouder dan keep_days uit de database.
- Repack: Voert een VACUUM uit op de SQLite-database (home-assistant_v2.db), wat:
- Alle ongebruikte ruimte verwijdert
- De database fysiek herschrijft
- Indexen en tabellen compact maakt
- De bestandsgrootte minimaliseert

✅ Is dat de meest compacte versie?
Ja — voor SQLite is VACUUM de meest effectieve manier om de database te defragmenteren en te verkleinen. Het resultaat is:
- Geen lege pagina’s
- Geen verwijderde rijen in de opslag
- Een .db-bestand dat zo klein mogelijk is gegeven de overgebleven data
Er is geen extra optimalisatie nodig zoals bij MariaDB of PostgreSQL.
En aangezien één bron gelijk staat aan géén bron, hier is het plasje van Grok over deze materie:
quote: Grok
Ja, als je in Home Assistant de database purge uitvoert met repack=true, krijg je inderdaad de meest compacte mogelijke SQLite-database terug. Hieronder leg ik het stap voor stap uit, gebaseerd op hoe de Recorder-integratie werkt.Hoe werkt de purge met repack?Purge zonder repack: Dit verwijdert alleen oude data (bijv. events en states ouder dan het aantal opgegeven dagen). De databasebestandsgrootte (home-assistant_v2.db) krimpt echter niet direct, omdat SQLite de vrijgekomen ruimte markeert voor hergebruik, maar deze niet fysiek vrijmaakt. Resultaat: de database blijft groot op schijf, wat schijfruimte verspilt en Home Assistant kan vertragen.
Purge met repack=true: Na het verwijderen van de data herschrijft Home Assistant de hele database. Dit is in feite een SQLite VACUUM-operatie (of equivalent), die:Fragmentatie opruimt (data wordt compacter opgeslagen).
Ongebruikte ruimte volledig verwijdert.
De database herbouwt tot een minimale grootte, met data zo contiguous (aaneengesloten) mogelijk.

Dit proces kan tijdrovend zijn (afhankelijk van de grootte van je database) en vereist tijdelijk extra schijfruimte (minimaal evenveel als de huidige databasegrootte, idealiter 1,5x of meer). Tijdens de operatie zie je mogelijk tijdelijke bestanden zoals -wal en -shm verschijnen.

Is dit de meest compacte versie?Ja, volgens de officiële Home Assistant-documentatie en SQLite-specs. Repack herschrijft de database volledig, wat resulteert in de kleinste mogelijke bestandsgrootte voor de overgebleven data. Zonder repack blijft de database inefficiënt; met repack bereik je optimale compactheid.
Voorbeeld uit de praktijk: Gebruikers melden reducties van gigabytes (bijv. van 13 GB naar veel kleiner) na een purge met repack.

• corsat
dotcom87 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Welke integratie gebruik je voor de Alfen laadpaal?
Zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKm0BLuWHFvvXjZ6jsx7GhBPqNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjqwiwAAEQBIpQljvbSRw5ad.png?f=fotoalbum_large

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Aanvulling: Als je een sensor hebt die elke 5 minuten bijgewerkt wordt dan is de 10 daagse data (10 x 24 x 12 = 2.880 entries) aanzienlijk kleiner dan de LTS (4 x 365 x 24 = 35.040 entries).
Het aantal entities waarvan state changes opgeslagen worden is, wanneer je verder geen instellingen hiervoor doet, aanzienlijk hoger dan het aantal entities waarvan LTS opgeslagen wordt. Denk aan je lichten, je automations, binary sensors, scripts etc etc. In de LTS belanden alleen maar de sensors met een specifieke device class.

Overigens kun je met de DBStats add-on precies inzichtelijk krijgen hoeveel entries en MB er voor de verschillende tabellen gebruikt zijn.

Ik sluit verder niets uit de LTS uit (wel verschillende domeinen uit de recorder, en ik heb maar 2 dagen aan data daarin) en mijn LTS is rond de 350 MB nu.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 10-10-2025 12:47 ]

• corsat
Kenhas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ik ben niet echt gefrustreerd alleen ik begrijp sommige zaken gewoon niet die eigenlijk standaard automatisch moeten gaan maar bij mij dus niet. Ik heb de shelly zelf toegevoegd via intergratie en ook de 3 pro em heb ik handmatig toegevoegd maar het werkt helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEfi0rA0yg0wI_l410epaW_MTvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTXZSy32EdBAuUt8OzjH2QDN.png?f=fotoalbum_large

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Ik sluit verder niets uit de LTS uit (wel verschillende domeinen uit de recorder, en ik heb maar 2 dagen aan data daarin) en mijn LTS is rond de 350 MB nu.
Van hoeveel entities hou je de LTS bij?

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:48
HuismAndré schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Je zou eventueel de TRV's zelf een schedule kunnen geven (is ingebouwde feature) en dan de vorstbeveiliging als "away" modus gebruiken. Die stel je dan natuurlijk in op een realistische waarde (is af fabriek 9 graden of zo). Minstens zo belangrijk is de onnauwkeurigheid van de TRV's temperatuurmeting. Daarvoor gebruik je best een externe sensor (die je dan bij elke wijziging wegschrijft naar de TRV). Als de kids dan thuis zijn hoef je de TRV alleen maar op "auto" te zetten (en als ze weer weg zijn op "off").
Mijn voorkeur gaat toch uit om de schedules in HA in te stellen, zodat ik ook makkelijk aanpassingen kan maken (remote) mocht het nodig zijn. Dat de Door/Window switches in de Shelly's zijn gekoppeld vind ik geen probleem, en dat werkt ook prima.

Het is mooi dat in de schedule-card geschakeld kan worden op Person (condition) , alleen jammer dat daar geen action aangehangen kan worden, om de schedule te overrulen.

Ik ga dit weekend eens testen met de schedule-card en door/window switches, of ik alles werkend krijg zoals ik voor ogen heb. Zodat het zo meteen werkt voordat het echte stook seizoen begint.

Edit: Als ik de read-me van de schedule-card door lees, vraag ik mij af of de locatie van een persoon de schedule wel aanpast, alleen op de schakel momenten:
Note: Conditions are only evaluated at the time the actions should fire. This means that if the conditions are not met, the timer event will be skipped. It will not be re-evaluated when any of the entities involved in the conditions change.

[ Voor 14% gewijzigd door ardvark99 op 10-10-2025 13:05 ]

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Van hoeveel entities hou je de LTS bij?
Er staan 725 entities in devtools > statistics (waarvan ook een flink aantal die een fix nodig hebben omdat ik de entity waarschijnlijk niet meer heb)

• Ben(V)
HuismAndré schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

De afmeting van het database bestand is toch PRECIES waar we het hier over hebben (ik wilde immers zien hoeveel kleiner de database werd bij 1 dag STS vergeleken met 10 dagen STS (ivm claim dat LTS slechts een klein deel van de databaseruimte innamen)? Bij een purge (met repack) zie ik keurig dat er via home-assistant_v2.db-wal een nieuwe database wordt aangemaakt die, als dat voltooid is, omgezet wordt naar home-assistant_v2.db. Compacter dan dat kan het bijna(?) niet worden. Er wordt geen ruimte gereserveerd. Dat kun je prima zien omdat minuten later de database alweer aan het groeien is (iets dat je niet ziet als je de optie "repack=false" kiest). Of, zoals Copilot zegt:

[...]

En aangezien één bron gelijk staat aan géén bron, hier is het plasje van Grok over deze materie:

[...]
Dat .wal bestand is de write-ahead log en heeft niets met compacten te maken.
zie:
https://www.sqlite.org/tempfiles.html

[ Voor 79% gewijzigd door Ben(V) op 10-10-2025 13:16 ]

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 13-11 16:53
skank schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:45:
Ik heb een vraagje ivm de companion app, hoort dit hier ook thuis?
Als ik op mn android phone op een tile druk en dit naar een view gaat, kan ik op android onderaan een knop gebruiken om terug te keren.
Met de ios app gaat dit niet en zit ik telkens vast.
Ik wil geen back button voorzien op die view zelf..
Normaal kun je in ios bij gelijk welke app links swipen om terug te keren, echter dat gaat niet in de companion app.

Mis ik iets?
Je kan of linksboven terug op de “menu” knop drukken. Of je kan op het kruisje drukken waardoor je terug gaat naar het vorige scherm via rechtsboven.

Kan je iets meer informatie geven waar loop je vast?

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

zie:
Vlak na de start van het repacken zie ik de afmeting van het WAL bestand wel degelijk toenemen. Zojuist weer gedaan (zie screendumps) alleen zag ik het bestand deze keer niet doorgroeien (wellicht omdat ik eerder vandaag al een repack gedaan had).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD5EUXeu64CMKtOPwusCpkScDDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7DdrJvQYt1qqLLSqeaR7QfQ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fprw6GlJs4_GgRvCRc_kHhUAi2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BDWeZEMi5s4098PcW3Mcfp2.png?f=fotoalbum_large

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Er staan 725 entities in devtools > statistics (waarvan ook een flink aantal die een fix nodig hebben omdat ik de entity waarschijnlijk niet meer heb)
In mijn geval zijn het 300 entities (waarvan 0 reparatie behoeven). Trouwens zojuist nogmaals een repack gedaan naar 1 dag en deze keer is de database wel degelijk aanzienlijk verkleind, naar 242MB. Dus zal de LTS in mijn geval zo'n 200MB groot zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oKht2LYxl3A9JxjlW8eT5e2s9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNOnIvHOrJGMbSQ1AgDD9zVn.png?f=fotoalbum_large

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31

Woohooo

Smilie, James Smilie

https://shop.action.com/n...od-product_variants_nl-nl

Heeft iemand deze gordijn robot van de action al in huis en geïntegreerd in HA?

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:14:
[...]

zie:
Ik weet waar het wal bestand voor is (ook al bestond SQLite nog niet toen ik afstudeerde, de algemene structuur van databases kregen we ook al halverwege de jaren 90 uitgelegd). Hier de verklaring van Copilot betreffende het groeien van het wal bestand tijdens de repack:
quote: Copilot
🧠 Waarom groeit het WAL-bestand soms tot de grootte van de database tijdens repacken?
Tijdens een VACUUM in WAL-mode (Write-Ahead Logging), SQLite voert een volledige herschrijving van de database uit. Dit gebeurt in meerdere stappen:
- Tijdelijke kopie wordt opgebouwd: SQLite maakt een nieuwe, compacte versie van de database in een tijdelijke file (meestal in /tmp of in-memory).
- Alle pagina’s worden gelezen én herschreven: Dit triggert veel schrijfactiviteit — en omdat WAL-mode actief is, worden deze schrijfacties niet direct naar de .db geschreven, maar eerst naar het WAL-bestand.
- WAL groeit mee met de herschrijfoperatie: Elke pagina die wordt herschreven tijdens VACUUM wordt gelogd in het WAL-bestand. Als de database bijvoorbeeld 100 MB is, kan het WAL-bestand tijdelijk ook 100 MB worden.
- Pas na commit en checkpoint wordt het WAL-bestand geleegd: SQLite voert een automatische checkpoint uit na VACUUM, en dan pas wordt het WAL-bestand gesynchroniseerd en meestal verwijderd.
Klinkt plausibel toch?

Mijn conclusie dat de nieuwe database werd gebouwd in het wal bestand (wat op zich geen gek idee is aangezien het ook voor andere tijdelijke dingen gebruikt wordt) blijkt dus niet (helemaal) te kloppen.

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2025 13:43 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:38
HuismAndré schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Vlak na de start van het repacken zie ik de afmeting van het WAL bestand wel degelijk toenemen. Zojuist weer gedaan (zie screendumps) alleen zag ik het bestand deze keer niet doorgroeien (wellicht omdat ik eerder vandaag al een repack gedaan had).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee hoe het bij sqllite werk maar bij MariaDB betekent optimaliseren: Lege blokken verwijderen en alle andere blokken weer voorzien van de gewenste "freespace", vaak 10/20% zodat je bij nieuwe inserts in index en/of data niet meteen weer nieuwe blokken nodig hebt aan het einde van de database. Dit betekent ook dat na optimaliseren of compressen van een database waar niks uit verwijderd is die database soms flink groter kan worden. Maar wel sneller - zeker op een harddrive - omdat de data weer een stuk sneller conform de primary index te doorlopen is. En daarin zullen sqllite en MariaDB niet veel verschillen.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:39
In de HUE app kan ik diverse verlichting binnen en buiten aan laten gaan met een variable tijd van 30min tot zonsondergang.
Dit zou ik graag in HA willen gebruiken maar daar lijkt het erop dat ik alleen een vaste waarde +/- kan kiezen en niet variabel.
Is hier wellicht een standaard (of HACS) integratie voor welke ik zou kunnen gebruiken?
Tot nu toe alleen code gevonden om dit te integreren maar ik ben daar helaas nog niet kundig genoeg voor om dat te maken.

• RobertMe
Simpel360 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Maar nog steeds eerst die cursus, toch?
En een Home Assistant cursus kan ook prima. Zonder dat je van netwerken verstand hoeft te hebben. Gegarandeerd dat je voor Google Home, Alexa, Homey, ... ook geen netwerk expert hoeft te zijn. En je kunt prima Home Assistant gebruiken zonder iets aan je netwerk te doen, door Zigbee of ZWave te gebruiken, of Bluetooth, of .... Er zijn zo ontzettend veel communicatie protocollen die HA ondrrsteund dat je echt niet kunt verwachten dat elke gebruiker ze allemaal door en door kent.

En om dan weer terug te komen op jou auto vergelijking. Je kunt prima autorijden (/slagen voor het rijbewijs) zonder te weten hoe wegen worden aangelegd, gepland, etc etc.
En dat is waar we het hier over hebben, infrastructuur. Een weg is geen doel maar infrastructuur voor auto's, vrachtauto's, fietsers, .... En een LAN netwerk is ook geen doel, maar infrastructuur.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:39
Michieas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:07:
In de HUE app kan ik diverse verlichting binnen en buiten aan laten gaan met een variable tijd van 30min tot zonsondergang.
Dit zou ik graag in HA willen gebruiken maar daar lijkt het erop dat ik alleen een vaste waarde +/- kan kiezen en niet variabel.
Is hier wellicht een standaard (of HACS) integratie voor welke ik zou kunnen gebruiken?
Tot nu toe alleen code gevonden om dit te integreren maar ik ben daar helaas nog niet kundig genoeg voor om dat te maken.
Je zult een sensor (Correct me if I'm wrong) moeten hebben die je verteld wanneer de zon ondergaat en op de status daarvan kun je die 30 minuten tot een uur berekenen. Waar je die data weghaalt? Ik haal die van mij uit de Sun integratie

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
corsat schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Ik ben niet echt gefrustreerd alleen ik begrijp sommige zaken gewoon niet die eigenlijk standaard automatisch moeten gaan maar bij mij dus niet. Ik heb de shelly zelf toegevoegd via intergratie en ook de 3 pro em heb ik handmatig toegevoegd maar het werkt helaas niet.
[Afbeelding]
Hmm. Is dit de Shelly for Hass integration van HACS? Die is al een tijdje discontinued en geeft vooral problemen (en dan snap ik jouw frustraties):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rFmuAQX0rKHBe-AwgngRTuS40s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgNJKmuwLD3JYdUt2k9EWkSG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Shelly intergratie (integrations / shelly) en die doet het prima. Ik heb iets van 20 shellys en daarnaast heel wat zigbee apparaten en ervaar geen problemen. Mijn shellys heb ik een IP gegeven bij het toevoegen aan mijn netwerk (shelly wifi starten, erop inloggen door beheer-ip te openen en dan jouw lokaal wifi selecteren en ip adres intypen, handig om een range gereed te hebben als je een setje afwerkt).

Edit: vergeet niet de laatste update te draaien! Veel Shellys worden verkocht met oude firmware en die werkt vaak niet meer met de recente HA integratie. Als je de shelly hebt toegevoegd zal je regelmatig worden gevraagd om een shelly te updaten (doen).

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 10-10-2025 17:06 ]

• TheFes
Michieas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:07:
Dus je wil de lampen 30 minuten voor zonsondergang aan laten gaan? Dat kan gewoon met een sun trigger.

Overigens zou ik hier dan altijd aanraden om geen tijd gebruiken, maar te triggeren op elevation. In de zomer is het een half uur voor zonsondergang met dezelfde weerscondities nog een stuk lichter dan een half uur voor zonsondergang in de winter.
Als je elevation gebruikt (dus hoeveel graden de zon boven de horizon staat), heb je dat verschil niet. De lampen zullen dan in de zomer bijvoorbeeld een kwartier voor zonsondergang aan gaan, en in de winter en half uur, maar de lichtopbrengst van de zon is dan in beide situaties vergelijkbaar (bij vergelijkbare weersomstandigheden)

• corsat
oltk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Hmm. Is dit de Shelly for Hass integration van HACS? Die is al een tijdje discontinued en geeft vooral problemen (en dan snap ik jouw frustraties):
[Afbeelding]

Ik heb de Shelly intergratie (integrations / shelly) en die doet het prima. Ik heb iets van 20 shellys en daarnaast heel wat zigbee apparaten en ervaar geen problemen. Mijn shellys heb ik een IP gegeven bij het toevoegen aan mijn netwerk (shelly wifi starten, erop inloggen door beheer-ip te openen en dan jouw lokaal wifi selecteren en ip adres intypen, handig om een range gereed te hebben als je een setje afwerkt).

Edit: vergeet niet de laatste update te draaien! Veel Shellys worden verkocht met oude firmware en die werkt vaak niet meer met de recente HA integratie. Als je de shelly hebt toegevoegd zal je regelmatig worden gevraagd om een shelly te updaten (doen).
thks, aan dit antwoordt had ik wat aan, de HASS eruit gegooid en en binnen 2 minuten waren mijn 4 shelly apparaten in HA toegevoegd. Inmiddels Alfen opnieuw erin gezet en in mijn router de ip adressen vast gezet maar ik heb zo'n 40 tot 45 apparaten dus moet nog meer vaste ip adressen aanmaken.

• Michieas
Tha_T schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Je zult een sensor (Correct me if I'm wrong) moeten hebben die je verteld wanneer de zon ondergaat en op de status daarvan kun je die 30 minuten tot een uur berekenen. Waar je die data weghaalt? Ik haal die van mij uit de Sun integratie
Er zit een standaard optie in HA en daar kan je een + of - tijd aanhangen. Maar dat is dan bijvoorbeeld altijd -15min. Ik zal die Sun integratie even bekijken.
TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:15:
[...]

Dus je wil de lampen 30 minuten voor zonsondergang aan laten gaan? Dat kan gewoon met een sun trigger.

Overigens zou ik hier dan altijd aanraden om geen tijd gebruiken, maar te triggeren op elevation. In de zomer is het een half uur voor zonsondergang met dezelfde weerscondities nog een stuk lichter dan een half uur voor zonsondergang in de winter.
Als je elevation gebruikt (dus hoeveel graden de zon boven de horizon staat), heb je dat verschil niet. De lampen zullen dan in de zomer bijvoorbeeld een kwartier voor zonsondergang aan gaan, en in de winter en half uur, maar de lichtopbrengst van de zon is dan in beide situaties vergelijkbaar (bij vergelijkbare weersomstandigheden)
Ik zou de verlichting graag willekeurig en bijvoorbeeld tussen 15 en 45 min voor zonsondergang aan willen laten gaan.
Niet dat in 1 keer alle verlichting aangaat.
Deze zou ik dan ook voor bijvoorbeeld een vakantiemodus willen gebruiken om te simuleren dat er iemand thuis is door "willekeurig" verlichting aan/uit te doen.

Ik zal ook de elevation bekijken.

• TheFes
Michieas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:49:
Ik zou de verlichting graag willekeurig en bijvoorbeeld tussen 15 en 45 min voor zonsondergang aan willen laten gaan.
Ah oke, dat maakt het wat ingewikkelder.
Je zou per lamp een automation kunnen maken die triggert op 45 minuten voor zonsondergang, en daarna begint met een random delay (vereist templates) van 0 tot 30 minuten.
Daarna zet je de lamp aan.

Als je het in het in één automation wil, dan kun je een script maken, en per lamp dat script aanroepen. Ook dan heb je templates nodig. Er is niet echt een beginnersvriendelijke methode om dit voor elkaar te krijgen.

• Michieas
TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Je zou per lamp een automation kunnen maken die triggert op 45 minuten voor zonsondergang, en daarna begint met een random delay (vereist templates) van 0 tot 30 minuten.

Als je het in het in één automation wil, dan kun je een script maken, en per lamp dat script aanroepen. Ook dan heb je templates nodig. Er is niet echt een beginnersvriendelijke methode om dit voor elkaar te krijgen.
Dat dacht ik al ja. Die functie zit standaard in de hue app.
Ook de vakantie functie maar deze is dan weer niet zo uitgebreid welke ik wel in HA zou kunnen maken.
Misschien toch eens wat script werk leren.

• Simpel360
RobertMe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

En een Home Assistant cursus kan ook prima. Zonder dat je van netwerken verstand hoeft te hebben. Gegarandeerd dat je voor Google Home, Alexa, Homey, ... ook geen netwerk expert hoeft te zijn. En je kunt prima Home Assistant gebruiken zonder iets aan je netwerk te doen, door Zigbee of ZWave te gebruiken, of Bluetooth, of .... Er zijn zo ontzettend veel communicatie protocollen die HA ondrrsteund dat je echt niet kunt verwachten dat elke gebruiker ze allemaal door en door kent.

En om dan weer terug te komen op jou auto vergelijking. Je kunt prima autorijden (/slagen voor het rijbewijs) zonder te weten hoe wegen worden aangelegd, gepland, etc etc.
En dat is waar we het hier over hebben, infrastructuur. Een weg is geen doel maar infrastructuur voor auto's, vrachtauto's, fietsers, .... En een LAN netwerk is ook geen doel, maar infrastructuur.
We verschillen van visie en dat is wat mij betreft prima.

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:47
Michieas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Dat dacht ik al ja. Die functie zit standaard in de hue app.
Ook de vakantie functie maar deze is dan weer niet zo uitgebreid welke ik wel in HA zou kunnen maken.
Misschien toch eens wat script werk leren.
Ik heb als actie hiervoor "wacht tot de tijd voorbij is" en dan in yaml onderstaande:

YAML:
1
2
delay:
  minutes: "{{ range(0,31)|random }}"

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:45

MJV

Michieas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Er zit een standaard optie in HA en daar kan je een + of - tijd aanhangen. Maar dat is dan bijvoorbeeld altijd -15min. Ik zal die Sun integratie even bekijken.

[...]

Deze zou ik dan ook voor bijvoorbeeld een vakantiemodus willen gebruiken om te simuleren dat er iemand thuis is door "willekeurig" verlichting aan/uit te doen.

Ik zal ook de elevation bekijken.
Voor vakantiemodus kun je eventueel ook Presence simulation plug-in kunnen gebruiken, die doet dat op basis van historische data.

• TheFes
belly89 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:40:
[...]

Ik heb als actie hiervoor "wacht tot de tijd voorbij is" en dan in yaml onderstaande:

YAML:
1
2
delay:
  minutes: "{{ range(0,31)|random }}"
Dat bedoelde ik inderdaad met een random delay in mijn post. Maar als je dan 10 lampen allemaal met een verschillende delay aan wil laten gaan, moet je:
  • of voor iedere lamp en andere automation maken
  • of een automation maken met een parallel actie en een aparte sequence per lamp
  • of een script maken en dat per lamp aanroepen in je automation

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:04

TWKterry

Master Mariner

Ik zou het in ieder geval beperken tot een klein aantal groepen lampen en mogelijk 1 of 2 afzonderlijke lampen.
Ikzelf heb twee groepen bij verschillende elevaties en geen afzonderlijke lampen.

Bedenk ook dat als veel afzonderlijke lampen willekeurig uitgaan zonder enige beweging in huis dit vreemd is, mede vandaar ook bij mij slechts twee groepen. Je doet bv
• keuken uit
• korte delay (2min + random tussen 0-2min
• woonkamer uit + hal uit + boven aan
• langere delay (5min + random tussen 0-5min)
• boven uit.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TheFes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Valt wel mee toch? Via UI te configureren:

Trigger time of sunset met offset -1 (-1 is hier 1 uur voor zonsondergang ) Van sun integration.

Dan bij Action een parallel block
In dat parallel block per lamp of lamp set een sequence ( in volgorde uitvoeren)

In elke sequence een wait time en daarna de actie om de lamp aan te zetten:
- delay:
minutes: "{{ 10 + ( range(0,20) | random ) }}"

Met als risico dat gedurende de delay een hickup de je delay kan verstoren.

Elevation is ook een leuke als trigger ja. Ik gebruik zelf de radiation van de zon, die ik in eigen tuin meet.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 11-10-2025 12:50 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Volgens mij hoeft Shelly geen vast IP te hebben mits ColoT of Outbound WebSocket correct ingesteld staan en HA wel netjes een vast adres heeft.

Andere zaken die echt op basis van local polling werken hebben wel een vast IP nodig.

Heel veel router geven een device tegenwoordig een semi-statisch IP. Ofwel, ze onthouden nog aardig lang welk adres ze een device de vorige keer gegeven hadden, ook na een restart. Pas als een device dagen lang niet online geweest is of ze adressen te kort komen vergeten ze een offline device. Maar schijnbaar doet jouw router dit dan niet.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Al een tijdje merkte ik dat mijn automatisering niet meer werkte. Dus er eens naar gekeken en bleek dat de permissie voor locatie ingetrokken was. Dus die weer gereactiveerd. Maar Dat heeft niet geholpen. Nu krijg ik wel de gps data door in de Home Assistant Companion App (Android) maar werkt mijn presence detection niet meer zoals verwacht. De entiteit device_tracker.telefoon_XXXX blijft hangen op oude GPS-coördinaten, en mijn person.XXXX status blijft op “home”, zelfs als ik fysiek elders ben. Daarmee werken dus ook de automatisering niet.

Wat ik heb geprobeerd:
  • VPN uitgeschakeld
  • Locatiemethode op “Alleen apparaat (GPS)”
  • Batterijbeheer op “Geen beperking”
  • App en telefoon herstart
Wat ik zie:
Sensoren zoals sensor.telefoon_XXX_battery_level, sensor.telefoon_XXXX_charger_type, en sensor.telefoon_johan_XXXX_location werken wél en geven actuele data door. Maar device_tracker.telefoon_XXXX en person.XXXX blijven op “home” staan. Laatste locatie-update was bij het toestaan van permissies — sindsdien geen verandering meer

Het lijkt erop dat de Companion App geen nieuwe locatie-triggers genereert, ondanks correcte permissies en actieve sensoren. Copilot en concullega's geven aan dat ik naar de sensor setting in de app moet. Maar daar lijkt ik niet te kunnen komen. De enige setting die ik zie zijn die van HA zelf in de frontend. En via op mijn naam te klikken zie ik wel wat app instelling zoals kleurshema en beveiliging, maar geen sensor of zo.

Enige optie die ik nog over app is de app helemaal wissen en weer erop zetten in inloggen. Maar ben bang dat de andere dingen (zoals notificaties) stuk gaan. Iemand enige tips?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:32

CWH

Hebben meer mensen er last van dat meerdere links niet werken in Ontwikkelhulpmiddelen en Instellingen?
Als voorbeeld:
Error while loading page repairs. Maar zo'n zelfde melding bij Assist, Statistieken enz. Maar weer niet niet bij Statussen en Sjablonen.
Dacht dat het wellicht te maken had met de update naar Core 10.2, dus backup teruggezet, maar helaas.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@CWH Nee, werkt hier gewoon. Maar wel eens gezien als de verbinding op de achtergrond toch stiekem verbroken is. Full refresh helpt niet?

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:32

CWH

@Septillion Het lag aan Edge, HA geopend in Chrome gaf geen problemen. In Edge na browsergegevens deleten ook niet meer.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
Ik heb een automation gemaakt in de keuken op basis van Lux waarde. Om 1 of andere manier schakelt de ledstrip uit als er geen detectie is waargenomen. Ik heb als condition dat dit alleen mag gebeuren als een bepaalde lux waarde erboven of eronder komt. Het maakt niet uit wat ik hier invul, toch schakelt hij hem elke keer uit. Wat doe ik precies fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Beweging of lage lux - Schakel LEDKEUKEN aan
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.keuken_sensor_pir
      - binary_sensor.keuken_pir_2
    to: "on"
    trigger: state
    enabled: true
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.keuken_pir_lux
    above: 1
    below: 30
actions:
  - target:
      entity_id: switch.ledstrip_keuken
    action: switch.turn_on
  - wait_for_trigger:
      - trigger: state
        entity_id:
          - binary_sensor.keuken_sensor_pir
          - binary_sensor.keuken_pir_2
        from: "on"
        to: "off"
        for:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 30
      - trigger: numeric_state
        entity_id:
          - sensor.keuken_pir_lux
        above: 1
        below: 5
  - action: switch.turn_off
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.ledstrip_keuken
mode: single

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:35

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hoop dat ik mijn vraag hier kwijt kan en mag, aangezien er 0 reacties zijn op een eigen topic..
Wie helpt mij aan het juiste rookmelder advies?
<knip>
Aankoopadvies rookmelders - Home Assistant

Onder de aandacht brengen is prima, maar we houden het centraal dus reacties in het eigen topic.

[ Voor 81% gewijzigd door Septillion op 13-10-2025 09:15 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Possible schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:25:
Ik heb als condition dat dit alleen mag gebeuren als een bepaalde lux waarde erboven of eronder komt.
Nee, dat heb je niet :) Een wait_for_trigger doet exact dat, het wacht voor triggers, niet op conditions. En triggers zijn altijd OR gezien de kans 0 is dat twee triggers op de nanoseconde op hetzelfde moment gebeuren.

Nu wacht je dus op:
- OF dat de motion van detected naar not detected gaat
- OF dat de lux onder de 5 valt.
Waarna je het licht uit zet.

Dus als je het alleen wilt als de lux in een range is zal je dat als condition toe moeten voegen.

Maar nog paar punten:
En is er een reden dat je de lux in een range checkt ipv alleen below?

En de lux waarbij hij uit mag is veel lager dan aan. Dus het kan zijn dat de automation afloopt en het licht nog aan staat. Is dat wat je wilt?

• Possible
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Nee, dat heb je niet :) Een wait_for_trigger doet exact dat, het wacht voor triggers, niet op conditions. En triggers zijn altijd OR gezien de kans 0 is dat twee triggers op de nanoseconde op hetzelfde moment gebeuren.

Nu wacht je dus op:
- OF dat de motion van detected naar not detected gaat
- OF dat de lux onder de 5 valt.
Waarna je het licht uit zet.

Dus als je het alleen wilt als de lux in een range is zal je dat als condition toe moeten voegen.

Maar nog paar punten:
En is er een reden dat je de lux in een range checkt ipv alleen below?

En de lux waarbij hij uit mag is veel lager dan aan. Dus het kan zijn dat de automation afloopt en het licht nog aan staat. Is dat wat je wilt?
Aaah oke...

Dus alle voorwaarden mogen alleen onder het kopje ''En als" ?

m.b.t. Nu je dit zegt...die Lux waardes is below inderdaad wel handiger ja. Thanks!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Possible Wat onder de conditions van de automation* wordt alleen gecontroleerd als de triggger van de automation gebeurd. Dus als je in de actions nog een conditie wilt zal je daar een condition action in moeten zetten. Of, wat mij vaker handiger lijkt, maak voor het uitzetten gewoon een losse automation.

Maar waarom wil je de lamp alleen uitzetten als het donker is? En wanneer zou de lamp dan uit moeten gaan? Dat maakt namelijk nogal wat uit met hoe je het wilt maken.

* Wat idioot genoeg tegenwoordig in de UI alleen gelabeld is met "En als / And if" |:(

• Possible
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:38:
@Possible Wat onder de conditions van de automation* wordt alleen gecontroleerd als de triggger van de automation gebeurd. Dus als je in de actions nog een conditie wilt zal je daar een condition action in moeten zetten. Of, wat mij vaker handiger lijkt, maak voor het uitzetten gewoon een losse automation.

Maar waarom wil je de lamp alleen uitzetten als het donker is? En wanneer zou de lamp dan uit moeten gaan? Dat maakt namelijk nogal wat uit met hoe je het wilt maken.

* Wat idioot genoeg tegenwoordig in de UI alleen gelabeld is met "En als / And if" |:(
Ik zal hier weer eens naar kijken, thanks! Het enige wat ik wil is:

-Als lux waarde onder bepaalde waarde komt --> led strip aan en ook aan laten bij beweging.
-> Als er geen beweging meer is led strip uit.

Ik heb 2 van die Aqara PIR sensoren. Om 1 of andere manier gebeurd het nog wel eens dat ook al ben je binnen bereik, dat deze sensoren je niet ''detecteren' Lijkt wel of er een delay van 2 min tussen zit van gedetecteerd naar niet gedetecteerd. Hierdoor sta je in het donker ook al ben je gewoon aanwezig.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Possible Als je wilt wat je omschrijft heb je de lux niet als conditie nodig bij het uitgaan. Of je omschrijving komt niet. En een automation is maar zo goed als dat je bedacht/omschreven hebt wat je wilt dat er gebeurd.

En ja, PIRs verschillen wat. Meeste hebben een "dead time" van ~90 seconden waarin ze altijd aan weergeven. Sommige gaan daarna altijd uit ook al is er dan nog beweging. Die zijn eigenlijk dus niet te gebruiken voor je taak. Of je moet onderzoeken hoe lang het duurt voordat ze dan toch weer aan gaan. Dan zou je dat als for mee kunnen geven in de uit-trigger.

De PIRs die gewoon op on blijven zolang er beweging is (met een minimale tijd van ~90 sec) zijn daarin makkelijker in gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 13-10-2025 09:50 ]

• Kenhas
Possible schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Ik zal hier weer eens naar kijken, thanks! Het enige wat ik wil is:

-Als lux waarde onder bepaalde waarde komt --> led strip aan en ook aan laten bij beweging.
-> Als er geen beweging meer is led strip uit.

Ik heb 2 van die Aqara PIR sensoren. Om 1 of andere manier gebeurd het nog wel eens dat ook al ben je binnen bereik, dat deze sensoren je niet ''detecteren' Lijkt wel of er een delay van 2 min tussen zit van gedetecteerd naar niet gedetecteerd. Hierdoor sta je in het donker ook al ben je gewoon aanwezig.
alles wat @Septillion zegt maar kleine aanvulling. Ik werk met een timer helper. Ik heb een Hue bewegingsmelder (mijn "trouwste" apparaatje want doet al jaar of zes zijn werk) die een time-out heeft van ongeveer een minuut. Daarom laat ik de sensor de lamp aanzetten en de timer starten die op twee minuten staat. Als na de minuut van inactiviteit door de Hue weer beweging wordt vastgesteld, dan wordt de timer gereset. Is de timer afgelopen, dan wordt de verlichting uitgeschakeld.
Ik hou enkel rekening met lichtsterkte bij het aansteken van de verlichting. Als de verlichting aan is, is het donker dus moet je daar geen rekening bij houden bij het uitschakelen.
Heb tijdje gespeeld met lux waardes maar nu gebruik ik een attribuut van Unifi camera. Die heeft "isDark". Ik ga ervan uit dat dit het moment is dat infrarood wordt gebruikt. Maar ik gebruik die dus om te bepalen of het al donker genoeg is voor de verlichting

[ Voor 16% gewijzigd door Kenhas op 13-10-2025 12:56 ]

• WoBBeL
  • Laatst online: 12-11 17:51

WoBBeL

*zwaai*

Sinds een tijdje werkt mijn tablet niet meer lekker. Ik gebruik de companion app (2025.9.2) maar de volume sliders werken niet meer. Ook werken de popups van browser_mod.popup niet meer...

De slider zelf laat altijd 0 zien (helemaal vooraan) maar als je er met de vinger overheen gaat kun je nog wel het volume bedienen.

Als ik mijn HA dashboard in Chrome open op dezelfde tablet werkt alles prima. Dat is een work around maar zou liever weer de app gebruiken.

Iemand enig idee waarin ik dit moet zoeken? Cache lege/opslag legen/app opnieuw installeren werkt allemaal niet. Ik zie ook nergens een manier om iets te debuggen in de app

App
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uRvRcA9HXr6lWnr1wZI5dG8U7Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IEra1JXin0JPLCSiJCgilQ3e.png?f=fotoalbum_small

Chrome browser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frXGqc-7isWufcsdLB98H4xRCZ8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/OqY1pcM2jHD54JKSFPcbKnUV.png?f=fotoalbum_small

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Update van de app? Daar we ondertussen zitten op 2025.9.2 voor Android en 2025.10.1 voor iOS.

Of is het een typo? Anders zou het me niet verbazen als het weer werkt als 2025.10 voor Android ook uit is. Dat kan niet lang meer duren.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-10-2025 16:29 ]

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:47
thechib12 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:42:
Ik ben in mijn nieuwe huis ook begonnen met HomeAssistant en vind het tot nu toe vlekkeloos verlopen. We zitten nog wel met het volgende. We willen in het huis alle schakelaars vervangen, waarbij de meeste ZigBee schakelaars worden. Nu zijn er in huis een paar lampen die geen Zigbee ondersteunen maar we wel via home assistant aan willen sturen. Nu zoeken we dus wand schakelaars die zowel de "domme" lampen aan en uit kunnen zetten, maar waarbij ik ook via zigbee, via de wand schakelaar de domme lamp aan en uit kan zetten. Zijn hier aanraders voor? We zoeken hierbij ook een merk die in diezelfde stijl (zwart/mat) wandcontact dozen heeft.
Vervolg van mijn vorige vraag. Ik heb nu mijn optie lijst verkleind tot twee mogelijke opties:

1) Sonoff ZBMINIL2 achter mijn huidige schakelaars
2) Aqara Schakelaars (zonder nuldraad)

In mijn ogen doen ze exact hetzelfde, alleen zit nu de ZIGBEE logica in de schakelaar in plaats van er achter. Het voordeel van optie 2 is dus dat in dit geval het enige is wat we aan hoeven te schaffen. Bij optie twee moet er alsnog een pulse schakelaar achter + een frontje, of zie ik hier iets over het hoofd?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@thechib12 Nadeel van optie 2 is dat het niet matched met de rest van je schakelmateriaal. Daarnaast niet te combineren met bijvoorbeeld een stopcontact.

• TheFes
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
@WoBBeL Update van de app? Daar we ondertussen zitten op 2025.9.2 voor Android en 2025.10.1 voor iOS.

Of is het een typo? Anders zou het me niet verbazen als het weer werkt als 2025.10 voor Android ook uit is. Dat kan niet lang meer duren.
Het team wat zich met de Android app bezig houdt heeft een beetje moeite met de app approval. Dit vanwege de link met Health Connect.
Ze zijn er mee bezig.

• WoBBeL
  • Laatst online: 12-11 17:51

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion oops, 2025.9.2 uiteraard. Inderdaad een typo.

Ik kom er net echter dat het een custom card betreft, ik was er heilig van overtuigd dat het een default card was. Niet dus, en helaas is het een known issue.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WoBBeL schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:50:
@Septillion oops, 2025.9.2 uiteraard. Inderdaad een typo.

Ik kom er net echter dat het een custom card betreft, ik was er heilig van overtuigd dat het een default card was. Niet dus, en helaas is het een known issue.
Kijk even naar de mogelijkheden van card_features integration. Dan heb je voor die slider meerdere mogelijkheden.
https://github.com/Nerwyn/custom-card-features

• xXtronXx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-11 10:58
Nieuw dashboard voor de intelligente sturing van de thuisbatterij en autolader, het energieverbruik, de verwachte opbrengst van de zonnepanelen voor de volgende dagen en de kwartierprijzen van elektriciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ZcNAoC6qUBzDtTGncnQms6UeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVfYJrNpf6T0M1EO8YhhSGzP.png?f=fotoalbum_large

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 13:20
xXtronXx schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:31:
Nieuw dashboard voor de intelligente sturing van de thuisbatterij en autolader, het energieverbruik, de verwachte opbrengst van de zonnepanelen voor de volgende dagen en de kwartierprijzen van elektriciteit.

[Afbeelding]
echt heel mooi! Hier heb je veel tijd inzitten. Zou je de YAML willen delen?

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:08
Ik probeer Frigate in Home Assistant op mijn 2e (test-)systeem HA Core te zetten om te testen.
Ik heb Frigate middels HACS op het systeem gezet en bij het toevoegen als integratie krijg ik de foutmelding “Failed to connect” (http://ccab4aaf-frigate:5000) en voegt HA de integratie niet toe. Op mijn 1e systeem werkt het goed. Hoe kan ik dit oplossen?
(Logboek: Error fetching information from http://frigate:5000/api/stats: Cannot connect to host frigate:5000 ssl:default [DNS server returned answer with no data])

• xXtronXx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-11 10:58
konehead schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:28:
[...]

echt heel mooi! Hier heb je veel tijd inzitten. Zou je de YAML willen delen?
Veel tijd niet echt, het is de sturing (Predbat + predbat-table-card) die de meeste info doorgeeft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
title: Slimme Huawei Batterijsturing
views:
  - type: sections
    max_columns: 4
    title: Batterijsturing
    path: batterijsturing
    icon: mdi:power-plug-battery
    sections:
      - type: grid
        cards:
          - type: custom:predbat-table-card
            entity: predbat.plan_html
            weather_entity: weather.forecast_home
            columns:
              - time-column
              - soc-column
              - limit-column
              - import-column
              - export-column
              - pv-column
              - car-column
              - state-column
              - weather-column
            light_mode: dark
            table_width: 100
            fill_empty_cells: true
            row_limit: 27
            font_size: 13
            old_skool_columns:
              - state-column
            hide_last_update: true
            grid_options:
              columns: 24
              rows: auto
          - type: markdown
            content: |
              {{ state_attr('predbat.plan_html', 'text') | striptags }}
            grid_options:
          - type: tile
            entity: predbat.status
        column_span: 2
        cards:
          - type: custom:bar-card
            title: null
            direction: up
            height: 150px
            stack: horizontal
            card_mod:
              style: |
                :host {
                  background: rgba(0, 0, 0, 0.0); /* volledig transparant */
                  box-shadow: none;
                }
            entities:
              - entity: sensor.power_house_load
                name: Home
                icon: mdi:home
                max: 5000
                color: '#1E90FF'
              - entity: sensor.power_inverter_input_total
                name: Solar
                icon: mdi:solar-power
              - entity: sensor.power_import
                name: Grid
                icon: mdi:transmission-tower
              - entity: sensor.power_battery_discharge
                name: Battery
                icon: mdi:battery-sync
              - entity: sensor.batteries_state_of_capacity
                name: SOC
                severity:
                  - color: '#FF0000'
                    from: 0
                    to: 20
                  - color: '#FFA500'
                    from: 21
                    to: 50
                  - color: '#32CD32'
                    from: 51
                    to: 100
            grid_options:
              columns: 12
          - type: custom:apexcharts-card
            header:
              show: true
            graph_span: 7d
            span:
              start: day
            apex_config:
              chart:
                height: 220px
              dataLabels:
                style:
                  fontWeight: normal
                  fontSize: 12px
                background:
                  borderWidth: 0
                  opacity: 0
                  foreColor: black
              xaxis:
                tooltip:
                  enabled: false
            series:
              - entity: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today
                name: PV
                type: column
                color: var(--energy-solar-color)
                opacity: 0.9
                group_by:
                  func: last
                  duration: 1d
                show:
                  datalabels: true
                data_generator: |
                  return [
                      [moment().add(0, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today'].state],
                      [moment().add(1, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow'].state],
                      [moment().add(2, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_3'].state],
                      [moment().add(3, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_4'].state],
                      [moment().add(4, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_5'].state],
                      [moment().add(5, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_6'].state],
                      [moment().add(6, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_7'].state]
                    ]
            header:
              show: false
              title: Elektriciteitsprijzen per 15 minuten
              show_states: true
              colorize_states: true
            graph_span: 48h
            span:
              offset: '-0h'
            all_series_config:
              stroke_width: 2
            series:
              - name: Vandaag
                entity: sensor.energi_data_service
                  if (entity.attributes.raw_today) {
                    return entity.attributes.raw_today.map((item) => {
                      return [new Date(item.hour).getTime(), item.price];
                    });
                  }
                  return [];
              - name: Morgen
                  if (entity.attributes.raw_tomorrow) {
                    return entity.attributes.raw_tomorrow.map((item) => {
                    });
                  }
                  return [];
            now:
              label: NU
              color: blue
            grid_options:
            yaxis:
              - decimals: 4
          - type: gauge
            entity: sensor.alfen_eve_active_power_total_socket_1
            grid_options:
              columns: 3
            name: VW
            max: 2000
            entity: sensor.lader_bmw_i3_power
            name: BMW
            grid_options:
            entity: sensor.wasmachine_power
            name: Was
            grid_options:
            entity: sensor.droogkast_power
            name: Droog
            grid_options:
            entity: sensor.huis_tongou_daikin_airco_power
            name: Airco
            grid_options:
            entity: sensor.layzspa_power
            name: Spa
            grid_options:
            entity: sensor.afwasmachine_power
            name: Afwas
            grid_options:
            entity: sensor.keuken_slowcooker_power
            name: Kook
            grid_options:
            entity: sensor.tv_power
            name: TV
            grid_options:
            entity: sensor.sp03_probreeze_ontvochtiger_power
            grid_options:
            name: Ontv.
            entity: sensor.badkamer_tongou_infrarood_verwarming_power
            grid_options:
            name: Badk.
            entity: sensor.garage_diepvries_power
            grid_options:
            name: Diepvr.
            entity: sensor.kayne_power
            grid_options:
            name: PC
            entity: sensor.tuinpomp_power
            grid_options:
            name: Pomp
            entity: sensor.server_room_power
            grid_options:
            name: Server
            entity: sensor.woonkamer_bureau_power
            grid_options:
            name: Bureau
            entity: sensor.woonkamer_dreame_stofzuiger_power
            name: Dreame
            grid_options:
            entity: sensor.garage_lader_fiets_power
            name: Fiets
            grid_options:
            entity: sensor.keuken_siemens_koffiemachine_power
            name: Koffie
            grid_options:
    theme: ios-dark-mode-blue-red
    cards: []

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-10-2025 20:30 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• HuismAndré

HuismAndré

thechib12 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Vervolg van mijn vorige vraag. Ik heb nu mijn optie lijst verkleind tot twee mogelijke opties:

1) Sonoff ZBMINIL2 achter mijn huidige schakelaars
2) Aqara Schakelaars (zonder nuldraad)

In mijn ogen doen ze exact hetzelfde, alleen zit nu de ZIGBEE logica in de schakelaar in plaats van er achter. Het voordeel van optie 2 is dus dat in dit geval het enige is wat we aan hoeven te schaffen. Bij optie twee moet er alsnog een pulse schakelaar achter + een frontje, of zie ik hier iets over het hoofd?
ZBMINIL2 kan prima overweg met aan/uit schakelaars. Pulsdrukkers zijn dus niet perse nodig.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@elebroek De Frigate integratie is volgens mij precies alleen dat, een integratie van een externe Frigate instantie in HA. Ofwel, je moet nog ergens Frigate zelf draaien. Wat onder HA OS de Frigate addon kan zijn.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

Koppensneller

winterrrrrr

HuismAndré schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:33:
[...]

ZBMINIL2 kan prima overweg met aan/uit schakelaars. Pulsdrukkers zijn dus niet perse nodig.
Maar wel wenselijk bij het gebruik van dat soort schakelaarmodules. Daarmee voorkom je dat de betekenis van de stand van de knop (omhoog/omhoog) niets betekent voor de status van de lamp.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 13:20
xXtronXx schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Veel tijd niet echt, het is de sturing (Predbat + predbat-table-card) die de meeste info doorgeeft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
title: Slimme Huawei Batterijsturing
views:
  - type: sections
    max_columns: 4
    title: Batterijsturing
    path: batterijsturing
    icon: mdi:power-plug-battery
    sections:
        cards:
          - type: custom:predbat-table-card
            entity: predbat.plan_html
            weather_entity: weather.forecast_home
            columns:
              - time-column
              - soc-column
              - limit-column
              - import-column
              - export-column
              - pv-column
              - car-column
              - state-column
              - weather-column
            light_mode: dark
            table_width: 100
            fill_empty_cells: true
            row_limit: 27
            font_size: 13
            old_skool_columns:
              - state-column
            hide_last_update: true
            grid_options:
          - type: markdown
            content: |
              {{ state_attr('predbat.plan_html', 'text') | striptags }}
            grid_options:
          - type: tile
            entity: predbat.status
        cards:
          - type: custom:bar-card
            title: null
            direction: up
            height: 150px
            stack: horizontal
            card_mod:
              style: |
                :host {
                  background: rgba(0, 0, 0, 0.0); /* volledig transparant */
                  box-shadow: none;
                }
            entities:
              - entity: sensor.power_house_load
                name: Home
                icon: mdi:home
              - entity: sensor.power_inverter_input_total
                name: Solar
                icon: mdi:solar-power
              - entity: sensor.power_import
                name: Grid
                icon: mdi:transmission-tower
              - entity: sensor.power_battery_discharge
                name: Battery
                icon: mdi:battery-sync
              - entity: sensor.batteries_state_of_capacity
                name: SOC
                severity:
                  - color: '#FF0000'
                    from: 0
                    to: 20
                  - color: '#FFA500'
                    from: 21
                    to: 50
                  - color: '#32CD32'
                    from: 51
                    to: 100
            grid_options:
              columns: 12
            header:
            graph_span: 7d
            span:
            apex_config:
              chart:
                height: 220px
              dataLabels:
                style:
                  fontSize: 12px
                background:
                  borderWidth: 0
                  opacity: 0
                  foreColor: black
              xaxis:
                tooltip:
                  enabled: false
            series:
              - entity: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today
                name: PV
                color: var(--energy-solar-color)
                opacity: 0.9
                group_by:
                  func: last
                  duration: 1d
                show:
                  datalabels: true
                  return [
                      [moment().add(0, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today'].state],
                      [moment().add(1, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_tomorrow'].state],
                      [moment().add(2, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_3'].state],
                      [moment().add(3, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_4'].state],
                      [moment().add(4, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_5'].state],
                      [moment().add(5, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_6'].state],
                      [moment().add(6, 'days'), hass.states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_day_7'].state]
                    ]
            header:
              show: false
              title: Elektriciteitsprijzen per 15 minuten
              show_states: true
              colorize_states: true
            graph_span: 48h
            span:
              offset: '-0h'
            all_series_config:
              stroke_width: 2
            series:
              - name: Vandaag
                  if (entity.attributes.raw_today) {
                    return entity.attributes.raw_today.map((item) => {
                    });
                  }
                  return [];
              - name: Morgen
                  if (entity.attributes.raw_tomorrow) {
                    return entity.attributes.raw_tomorrow.map((item) => {
                    });
                  }
                  return [];
            now:
              label: NU
              color: blue
            grid_options:
            yaxis:
              - decimals: 4
            entity: sensor.alfen_eve_active_power_total_socket_1
            grid_options:
            name: VW
            entity: sensor.lader_bmw_i3_power
            name: BMW
            grid_options:
            entity: sensor.wasmachine_power
            name: Was
            grid_options:
            entity: sensor.droogkast_power
            name: Droog
            grid_options:
            entity: sensor.huis_tongou_daikin_airco_power
            name: Airco
            grid_options:
            entity: sensor.layzspa_power
            name: Spa
            grid_options:
            entity: sensor.afwasmachine_power
            name: Afwas
            grid_options:
            entity: sensor.keuken_slowcooker_power
            name: Kook
            grid_options:
            entity: sensor.tv_power
            name: TV
            grid_options:
            entity: sensor.sp03_probreeze_ontvochtiger_power
            grid_options:
            name: Ontv.
            entity: sensor.badkamer_tongou_infrarood_verwarming_power
            grid_options:
            name: Badk.
            entity: sensor.garage_diepvries_power
            grid_options:
            name: Diepvr.
            entity: sensor.kayne_power
            grid_options:
            name: PC
            entity: sensor.tuinpomp_power
            grid_options:
            name: Pomp
            entity: sensor.server_room_power
            grid_options:
            name: Server
            entity: sensor.woonkamer_bureau_power
            grid_options:
            name: Bureau
            entity: sensor.woonkamer_dreame_stofzuiger_power
            name: Dreame
            grid_options:
            entity: sensor.garage_lader_fiets_power
            name: Fiets
            grid_options:
            entity: sensor.keuken_siemens_koffiemachine_power
            name: Koffie
            grid_options:
    theme: ios-dark-mode-blue-red
    cards: []
Dankjewel! Ik gebruik day ahead optimizer. Ga er eens naar kijken!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Koppensneller Mensen hebben we over het algemeen ook geen probleem mee met een normale wisselschakeling. En ook bij normale schakelaars staan ze niet altijd allemaal tegelijk in dezelfde positie.

Eens dat het wat mooier oogt als schakelaars altijd gelijk staan maar om het wenselijk te noemen vind ik wel wat veel. Qua werking werkt een ZBminiL2 net zo goed met een normale schakelaars en kent geen extra functies (long press etc) met een pulsdrukker. Iets dat nog een pre kan zijn bij een dimmer.

• HuismAndré

HuismAndré

Koppensneller schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

Maar wel wenselijk bij het gebruik van dat soort schakelaarmodules. Daarmee voorkom je dat de betekenis van de stand van de knop (omhoog/omhoog) niets betekent voor de status van de lamp.
Dan hoop ik dat u thuis geen hotelschakelingen hebt.

Kijk, ik snap het wel hoor (ik heb dan ook al mijn Busch & Jaeger Reflex materiaal omgebouwd naar pulsdrukkers dmv. één simpel veertje vanwege precies deze reden) maar als iemand aangeeft dat het een nadeel is dat hij al het schakelmateriaal moet vervangen dan is mijn opmerking 100% relevant.

Voor andere Reflex gebruikers: Dit is het veertje (eigenlijk zou hij iets dikker moeten zijn maar voor alles behalve een kruisschakelaar is het veertje sterk genoeg): https://www.amazon.nl/dp/B0D4YGN2P7

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 13-10-2025 20:46 ]

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:08
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:55:
@elebroek De Frigate integratie is volgens mij precies alleen dat, een integratie van een externe Frigate instantie in HA. Ofwel, je moet nog ergens Frigate zelf draaien. Wat onder HA OS de Frigate addon kan zijn.
Dat was de oplossing. d:)b Bedankt

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik heb mijn hele ZHA omgebouw naar Zigbee2MQTT.

Nu willen er 2 dingen nog niet lukken:
- de magneetsensoren op de ramen heten "deur". Dit heb ik al aangepast bij apparaten maar het veranderd niet
- de appraat "ruimte" blijft niet bewaard als ik die invul (bv "zolder" voor dakraam)

Wat doe ik fout?
Bij de ZHA zigbee installatie destijds ging het super makkelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door frankwopereis op 14-10-2025 16:08 . Reden: ruimte pakt hij wel na een uur.. ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• skank
Bongoarnhem schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Je kan of linksboven terug op de “menu” knop drukken. Of je kan op het kruisje drukken waardoor je terug gaat naar het vorige scherm via rechtsboven.

Kan je iets meer informatie geven waar loop je vast?
Ik heb geen menu of een kruisje. Ik heb niets bovenaan.
En niets onderaan op ios.

Menu bar is verborgen.
Als ik op een tegel klik , kom ik op een nieuwe view... en dan zit ik vast.
Op android heb ik onderaan pijltjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PGCNGnnM/gsm.jpg

Maar die zijn er dus niet op ios

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@frankwopereis Waar maak je de aanpassing?

Aanpassing qua naam zou ik aanraden om in Z2M te doen en dan ook mooi de entity id's aan te passen.

• TheFes
skank schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Ik heb geen menu of een kruisje. Ik heb niets bovenaan.
En niets onderaan op ios.

Menu bar is verborgen.
Als ik op een tegel klik , kom ik op een nieuwe view... en dan zit ik vast.
Op android heb ik onderaan pijltjes:

[Afbeelding]

Maar die zijn er dus niet op ios
iOS heeft een back gesture

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

BiG-GuY

@skank
Op Android heb ik ook geen icoontjes hoor, gestures zijn er al jaren op Android en prefereer ik over de knoppen. Maar je kan het op Android nog wel zelf instellen. Verschilt per merk welke instellingen je kan kiezen.

Als je iOS gebruikt heb je enkel gestures. Dit is niet Home Assistant app specifiek.

Weet niet wat je precies hebt aangepast binnen je Home Assistant Dashboard, waardoor je niet de menu knop (hamburger menu) van de HA Companion app zelf hebt linksboven. Wat krijg je als je via een groter scherm ernaar toe gaat zoals een laptop/tablet/desktop ?

[ Voor 38% gewijzigd door BiG-GuY op 14-10-2025 22:06 ]

Gallery V&A

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
frankwopereis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:06:
Ik heb mijn hele ZHA omgebouw naar Zigbee2MQTT.

Nu willen er 2 dingen nog niet lukken:
- de magneetsensoren op de ramen heten "deur". Dit heb ik al aangepast bij apparaten maar het veranderd niet
- de appraat "ruimte" blijft niet bewaard als ik die invul (bv "zolder" voor dakraam)

Wat doe ik fout?
Bij de ZHA zigbee installatie destijds ging het super makkelijk.
Wat bedoel je precies? Ik heb ook diverse deur sensoren. Ik zie dat ze bij mij allemaal binary_sensor.deursensor xyz heten. Wil jij die naam aanpassen? Je kan ook aangeven hoe ze worden getoond, wellicht bedoel je dat?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDJ9xsIwvetInqLRaiew21H6jVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oFE3so6IYQJwsE4EdTOzIcT.png?f=fotoalbum_large

• Greyhamster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 06:41
Ik gebruik nu sinds een tijdje home assistant maar ik krijg maar geen goede weergave uit de energy dashboard. De metingen van de Tibber Pulse (TIbber is ook mijn provider en ik gebruik de officlele integratie) kloppen, net als het verbruik. De integratie toont ook dezelfde kosten en opbrengsten per dag in de app.
In de energie dashboard staat er echter een totaal andere waarde voor de kosten en opbrengsten.

Dit zijn de waardes van gisteren in een enkele foto geplakt.

Linksboven zijn de waardes uitgelezen uit de integratie (niet 100% overeenkomend want kreeg niet precies 23:59 geselecteerd) en zoals je ziet is consumption en production gelijk aan de aangegeven waarde in de dashboard.
Linksonder staan de waardes uit het energy dashboard
De cost en reward zijn hetzelfde als de waarde in de app (die zullen dus wel kloppen) maar in de dashboard staat een totaal andere waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd6YGec4GM_0FhYRQevnuCFtlNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg3FsfXLmisSaUhvLMgxTobB.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit fixen?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Greyhamster Maar eerst stap terug, kloppen het verbruik (dus niet de kosten) wel?

Daarnaast, het kan dus tot 2 uur duren (in het ongunstigste geval) voor het energy dashboard bij is. En dan is het ook alleen correct vanaf dat moment, niet met terugwerkende kracht! Dus als je nu wijzigingen in de instellingen maakt zal je tot vrijdag moeten wachten zodat donderdag de eerste volledige dag is die je kan zien.

En gezien het verbruik van 8kWh lijkt me dat verbruik per dag. Je hebt niet een entity die de werkelijke meterstand weergeeft (en dus niet reset per dag)?

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 15-10-2025 07:45 ]

• TheFes
@Greyhamster ik zie een negatieve waarde voor production. Dat klopt niet, beide waardes moeten positief zijn.

• skank
TheFes schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

iOS heeft een back gesture
Dat is het net, lijkt niet te werken in de companion app, of ik doe het mis?
Normaal is dat swipen naar links toch?

• skank
BiG-GuY schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:02:
@skank
Op Android heb ik ook geen icoontjes hoor, gestures zijn er al jaren op Android en prefereer ik over de knoppen. Maar je kan het op Android nog wel zelf instellen. Verschilt per merk welke instellingen je kan kiezen.

Als je iOS gebruikt heb je enkel gestures. Dit is niet Home Assistant app specifiek.

Weet niet wat je precies hebt aangepast binnen je Home Assistant Dashboard, waardoor je niet de menu knop (hamburger menu) van de HA Companion app zelf hebt linksboven. Wat krijg je als je via een groter scherm ernaar toe gaat zoals een laptop/tablet/desktop ?
Ik heb gewoon het menu verborgen.
Maar ik zou terug moeten kunnen met gestures maar dit lijkt niet te werken.

Op de laptop heb ik de back knop van de browser zelf...

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

BiG-GuY

skank schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Dat is het net, lijkt niet te werken in de companion app, of ik doe het mis?
Normaal is dat swipen naar links toch?
Toen ik van iOS naar Android 15/16 ging, waren de gestures volgens mij gelijk. Dat is als je vanaf rechts op het scherm begint naar links swipen = back button. En als je links begint naar rechts swipen = back button.

Werkt bij mij gewoon in de Companion app, al heb ik alsnog in mijn zelf gemaakte Dashboard knoppen zitten die terug naar Main kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 15-10-2025 09:35 ]

Gallery V&A

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Septillion schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:12:
@frankwopereis Waar maak je de aanpassing?

Aanpassing qua naam zou ik aanraden om in Z2M te doen en dan ook mooi de entity id's aan te passen.
De sensor heet in Z2M bijvoorbeeld "dakraam", daar is niks mis mee. Betreft een Aqara T1 sensor (deur / raam magneetsensor)

Wat ik vervolgens doe is naar HA instellingen > Apparaten en diensten > Apparaten --> en dan zie je een lijst met alle devices in HA, dus ook de MQTT devices. Daar klik ik op "dakraam".

Dan zie je hier dat hij bij Sensor als "deur" staat vermeld, terwijl het om een raam gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbPS2tAmn0DeX9flJvsO8eVrtDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0AkoZOqv8jfJxhhzwiMt9pXa.png?f=user_large

Dus ik klik op de Sensor en dan op het tandwieltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uot7eeIptKeah0YnGn6TODmRo4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l0EWAS66yseSQu6OZD9J5lOW.png?f=user_large
Daar heb ik het icoontje aangepast en de sensor als "raam" tonen geklikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0rQCfi0Vy4VXWUfimrXg_HsxUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OYel489H14OErdTkOg4BqLlE.png?f=user_large

Echter blijft het in HA een "deur" i.p.v. een raam, ook na inmiddels ruim meer dan een halve dag dat hij al op die instelling staat.
oltk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Wat bedoel je precies? Ik heb ook diverse deur sensoren. Ik zie dat ze bij mij allemaal binary_sensor.deursensor xyz heten. Wil jij die naam aanpassen? Je kan ook aangeven hoe ze worden getoond, wellicht bedoel je dat?:
[Afbeelding]
Zie hierboven.

@beiden dank voor de reactie :)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@frankwopereis Enige dat "Tonen als" aanpast is het icoon en welke twee states hij kan tonen. Zowel raam als deur hebben dezelfde "Open" en "Gesloten" states. Icoon is dus enige dat wisselt. En die zie ik netjes aangepast.

Waar het "fout" gaat is dat Z2M vaste types gebruikt en geen onderscheid maakt tussen deur en raam. Want ja, zelfde device, alleen andere toepassing. Je zou hem immers ook in een la kunnen toepassen :+ Dus Z2M noemt de entity onder het device altijd "Door".

Maar de oplossing is vrij makkelijk, gewoon zelf de entity hernoemen :D

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Septillion schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:44:
@frankwopereis Enige dat "Tonen als" aanpast is het icoon en welke twee states hij kan tonen. Zowel raam als deur hebben dezelfde "Open" en "Gesloten" states. Icoon is dus enige dat wisselt. En die zie ik netjes aangepast.

Waar het "fout" gaat is dat Z2M vaste types gebruikt en geen onderscheid maakt tussen deur en raam. Want ja, zelfde device, alleen andere toepassing. Je zou hem immers ook in een la kunnen toepassen :+ Dus Z2M noemt de entity onder het device altijd "Door".

Maar de oplossing is vrij makkelijk, gewoon zelf de entity hernoemen :D
Hoe hernoem ik die dan?
Het doel is echt dat "deur" weg gaat, anders schiet ik er niks mee op.

Dit is het niet neem ik aan? Aangezien dat niks uithaalt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gzEID_IH0O75EY6jBLm-MYbX1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aFxGbSm5rxAXTOMg3mcBrCAp.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door frankwopereis op 15-10-2025 11:07 . Reden: typo ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@frankwopereisIn Z2M kan je alleen het complete device hernoemen.

Maar in hetzelfde venster als waar je het type naar "Raam" hebt aangepast. Gewoon in het vak "naam" kan je "Dakraam" invullen.
Pagina: 1 ... 344 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.