Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies rookmelders - Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11 13:35

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Ik ben op zoek naar slimme rookmelders (en ook hitte sensor voor de keuken + co meter bij cv ketel).

Er is heel veel over te vinden, maar voornamelijk versnipperde en oude (achterhaalde) informatie.
Vandaar een nieuw topic, als er toch een relevant topic is dan hoor ik het graag.

Ik heb al van alles bekeken (Shelly, Frient, FireAngel, Aqara, Fibaro, Netatmo, Heiman, Ajax etc. etc.) maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik graag wil:
EISEN:
- Slimme rookmelder, koppelbaar met HomeAssistant
- Onderling koppelbaar
- Batterij (geen 230 beschikbaar) --> liefst wel eentje die lang mee gaat

WENSEN:
- Bij voorkeur WiFi,
- Zou leuk zijn als ik de sirenes ook voor het alarm kan gebruiken
- Zelfde schroefgaten als traditionele ronde rookmelders met zo'n plafond plaatje is een pré maar zeker niet doorslaggevend :+

SITUATIE:
- Unifi WiFi netwerk, AP's voldoende aanwezig
- Evt. ook Zigbee met voldoende repeaters
- Andere protocollen ook prima indien ervaringen goed zijn (betrouwbaarheid, batterijduur, dekking)
- Wil via HomeAssistant lampen aan doen bij brand, rolluiken open, melding op telefoon (andere scenario tips welkom!)
- Zal gaan om zo'n 10 rookmelders

Wil er niet op bezuinigen, maar hoop toch wel onder de 500 te blijven, ze gaan immers allemaal maar 10 jaar mee..

Waarom wel of juist niet voor een product / techniek gaan?

Ook tips welkom voor een co2 en hittesensor, als ook vochtmeter (in de lucht) en watermeter (lekkage).

Alvast dank _/-\o_

[Edit] Elro had ik niet genoemd, in mijn vorige woning had ik 7 van deze dingen met een K1 station. Ze gingen random af, melding op de smartphone was er nooit, in de logging zag je wel wat terug maar niet consistent. Dit hoef ik dus niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door frankwopereis op 09-10-2025 22:13 . Reden: Elro ervaring toegevoegd ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eigenlijk mist "Wat heb jij uitgezocht?". Maak een uiteenzetting van de types en hoe die zich verhouden met je eisen. Dan pas krijg je echt overzicht om er een te kiezen die voor jouw het beste is.

En wifi is wel het slechtste protocol voor een brandmelder. Hangt volledig af van je AP en super onzuinig qua energieverbruik. Dus dat zou ik afschieten. Zigbee zou kunnen als ze werkelijk verbonden kunnen worden met een Zigbee bind wat je wilt daarvoor niet afhankelijk zijn van HA.

Dus mijn voorkeur gaat uit naar eigen onderlinge koppeling en dan een externe koppeling met HA. Zelf staan de X-sense rookmelders op de verlanglijst. Met als nadeel dat ze geen locale API hebben helaas.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28

pietje63

RTFM

Ik heb thuis Nest hangen, erg tevreden over, en lijkt aan je wensen te voldoen. Nadeel is alleen dat de productie gestopt is: nieuws: Google stopt met productie van Nest Protect-rookmelders in de comments worden wel een aantal alternatieven genoemd

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een stuk of 8 van deze: uitvoering: Frient Intelligent Smoke Alarm

Zigbee, werkt prima met HA.

• Septillion

Septillion

@sOid Zijn die dan te koppelen via Zigbee bind?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sOid schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:45:
Ik heb een stuk of 8 van deze: uitvoering: Frient Intelligent Smoke Alarm

Zigbee, werkt prima met HA.
Jep die heb ik ook :) werkt inderdaad perfect!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:21
Ik heb 5 van deze: uitvoering: Bosch Smart Home Rookmelder II, 3 van de Frient smoke alarms die hierboven al gelinkt is, 1 Moes ZC-HM CO alarm en 1 uitvoering: Frient Intelligent Heat Alarm voor in de keuken.

Ik heb alle apparaten met automations aan elkaar gekoppeld. Zigbee bind heb ik nog niet geprobeerd werkend te krijgen. Ik weet dat de bosch detectors met hun eigen hub wel zonder hub gekoppeld zouden moeten zijn.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:43
Bij mij hangen domme rookmelders, 230V met een koppeldraad onderling verbonden (Hager).
Op één van de melders heb ik een relais-sokkel geplaatst. Met HA en een ESP-bordje een circuitje gemaakt (spanning en een weerstandje) via het contact van het relais. De werking is:
- bij een brandalarm wordt door de rookmelder het relais in de relaissokkel geschakeld;
- Het ESP-bordje en dus ook HA signaleert de schakeling;
- en vervolgens kun je in HA alles sturen wat je maar wilt. Ik heb alleen via Pushover een notificatie op mijn telefoon.
Dit moet ook bij andere rookmelders waar je een relais op kan aansluiten werken lijkt mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOwpn0_xxa-XKeBST8Y1hGA5lmY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HRNNRU4ZQ7GeUKwtLp70cVqE.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Mjier op 13-10-2025 10:42 ]

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:58:
In alle eerlijkheid is dit de eerste keer dat ik over Zigbee bind lees. Dus, geen idee.

Maar in Zigbee2MQTT zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwHUA1bX-YqwpMi478FV0kW4BhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fp4oV7ZKgLxZjNIWlybeDtzx.png?f=fotoalbum_large

• rescla
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:58:
Voor de bosch rookmelders zie ik dit in zigbee2mqtt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FAhRtbywqthH1PyWUa0gKeiCaA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8fAJepTvfykqvjkCnAf4xtmi.png?f=user_large

En als ik op het smoke_on knopje klikt gaan alle bosch rookmelders af.

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 16:11

hbsJR

All rounder

Een fabrikant die heel lief is voor homeassistant is Aqara: https://www.aqara.com/en/ . Die hebben een hele serie van brandmelders.

Verder kan ik de Ajax fireprotect ook nog aanraden: https://www.secures.nl/product/ajax-systems-fireprotect/ . iets meer werk om ze goed te krijgen in je eigen omgeving, maar ze zien er wel heel strak uit. Het zijn geen lelijke witte brandmelders op de muur.

Kleinere brandmelders zit je meer op de x-sense . Die apparaten zie je bijna niet, maar maken echt een bak met herrie. Hebben ook vele andere producten in hun inventaris. https://www.brandpreventi...pro-bundel-3-rookmelders/

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover.

Friend, Aqara en Bosch via Zigbee gekoppeld aan HA zijn dus mogelijkheden die prima werken als ik het goed begrijp.

Kan je bij deze dan ook de sirene aansturen vanuit HA of is het enkel smoke detect > bericht naar HA?

Zigbee Bind zegt mij overigens niet veel. Ik heb hier een Geekom Mini PC met HA erop, een Sonoff Zigbee dongel aangesloten erop en op zolder en in de keuken een Aeotec zigbee router (signaal versterker) in het stopcontact.

Ik begrijp dat als de HA uit valt er geen verbinding etc. meer is. Maar "onderling" kunnen de rookmelders dan toch nog wel verbinden? Het is wel wenselijk dat de sirene van de garage of zolder ook in de woonkamer over gaat, LOS van HA.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Septillion

Septillion

@sOid Mja, elk Zigbee device laat wel iets zien, maar zijn ze zo ook te koppelen? Want dan ben je tenminste niet afhankelijk van HA en/of je coördinator voor het koppelen.

@rescla Maar je hebt in HA niets voor het koppelen? Ook al eens echt getest of ze allemaal afgaan bij rook?

• rescla
Septillion schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:17:
@sOid Mja, elk Zigbee device laat wel iets zien, maar zijn ze zo ook te koppelen? Want dan ben je tenminste niet afhankelijk van HA en/of je coördinator voor het koppelen.

@rescla Maar je hebt in HA niets voor het koppelen? Ook al eens echt getest of ze allemaal afgaan bij rook?
Ik heb in node-red een automation staan die automatisch alle rookmelders zou moeten activeren als er 1 af gaat. Echt testen met rook heb ik nog niet gedaan, ik heb wel zo'n bus met testrook staan maar ben er nog niet aan toe gekomen om dat ook te testen.

Bij het testje van gisteren gingen alleen de bosch melders af, dus ik vermoed dat die niet smoke: true zetten. Ik zie die state ook niet in het HA logbook terug. Het heeft ook eigenlijk mijn voorkeur om het niet met HA/node-red te doen, omdat het dan ook werkt als de stroom uitvalt of het netwerk onbruikbaar is. Alhoewel als de stroom helemaal uitvalt, ook de zigbee routers offline zijn. Dus ofwel zou 1 rookmelder alle andere rookmelders moeten kunnen bereiken, of clients gedragen zich tijdelijk als router bij dit soort broadcasts.

Dit is overigens de implementatie van die knop: https://github.com/Koenkk...src/devices/bosch.ts#L576 Dus hij lijkt mij daar gewoon direct een zigbee broadcast te doen. En ik zou dan vermoeden dat dat gebaseerd is op het gedrag wat een rookmelder vertoond als hij rook detecteert. Maar dat zou ik dus nog een keer moeten testen.

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Uiteindelijk vanwege de prijs gegaan voor een flink aantal Aqara rookmelders, en om te testen ook 1 Friend.

Mijn ZHA ga ik ombouwen naar Zigbee2MQTT, voor mij een klein klusje daar waar ik enkel nog maar een hoop sensoren heb gekoppeld en een dashboardje heb ingericht maar nog geen automations heb gemaakt.

Met de Zigbee2MQTT zou ik als ik het goed begrijp (op basis van model info op de device pagina) de interne luidspreker van de rookmelders kunnen aanroepen, bv op basis van triggers van andere sensoren.

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:41
Ik volg dit topic omdat ik in hetzelfde schuitje zit.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.@frankwopereis

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Alexhuber schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:10:
Ik volg dit topic omdat ik in hetzelfde schuitje zit.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.@frankwopereis
Ik heb besteld bij Proshop, die was verreweg het goedkoopste, levering pas over een week en dan moet ik nog wat tijd vinden om het ook allemaal op te hangen en te configureren. Zal de ervaring t.z.t. hier posten.

Wellicht komen er in tussentijd nog wat andere tips en tricks van anderen.

Overigens denk ik dat heel veel mensen in dit schuitje zitten, daarom miste ik ook een topic wat hier specifiek over gaat, overal staat wel "iets" of vermeld iemand wat hij of zij heeft maar niet "waarom" en hoe het werkt.

Pagina: 1