Aankoopadvies rookmelders - Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Topicstarter
Ik ben op zoek naar slimme rookmelders (en ook hitte sensor voor de keuken + co meter bij cv ketel).

Er is heel veel over te vinden, maar voornamelijk versnipperde en oude (achterhaalde) informatie.
Vandaar een nieuw topic, als er toch een relevant topic is dan hoor ik het graag.

Ik heb al van alles bekeken (Shelly, Frient, FireAngel, Aqara, Fibaro, Netatmo, Heiman, Ajax etc. etc.) maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik graag wil:
EISEN:
- Slimme rookmelder, koppelbaar met HomeAssistant
- Onderling koppelbaar
- Batterij (geen 230 beschikbaar) --> liefst wel eentje die lang mee gaat

WENSEN:
- Bij voorkeur WiFi,
- Zou leuk zijn als ik de sirenes ook voor het alarm kan gebruiken
- Zelfde schroefgaten als traditionele ronde rookmelders met zo'n plafond plaatje is een pré maar zeker niet doorslaggevend :+

SITUATIE:
- Unifi WiFi netwerk, AP's voldoende aanwezig
- Evt. ook Zigbee met voldoende repeaters
- Andere protocollen ook prima indien ervaringen goed zijn (betrouwbaarheid, batterijduur, dekking)
- Wil via HomeAssistant lampen aan doen bij brand, rolluiken open, melding op telefoon (andere scenario tips welkom!)
- Zal gaan om zo'n 10 rookmelders

Wil er niet op bezuinigen, maar hoop toch wel onder de 500 te blijven, ze gaan immers allemaal maar 10 jaar mee..

Waarom wel of juist niet voor een product / techniek gaan?

Ook tips welkom voor een co2 en hittesensor, als ook vochtmeter (in de lucht) en watermeter (lekkage).

Alvast dank _/-\o_

[Edit] Elro had ik niet genoemd, in mijn vorige woning had ik 7 van deze dingen met een K1 station. Ze gingen random af, melding op de smartphone was er nooit, in de logging zag je wel wat terug maar niet consistent. Dit hoef ik dus niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door frankwopereis op 09-10-2025 22:13 . Reden: Elro ervaring toegevoegd ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er