Je schreef dat Threads (hoort dus Thread te zijn) een protocol is dat door Matter gebruikt wordt. En dat klopt al niet. Want Matter gaat over IP en via Thread kun je IP sturen. Maar er is geen directe link tussen Matter en Thread (case in point: ESPHome dat Thread gebruikt voor de ESPHome API dat ook gewoon IP based is en naast Matter over dezelfde TBR kan gaan).
Je schrijft dat er wel degelijk een relatie tussen thread en zigbee is en dat beargumenteer je door het feit dat ze dezelfde radio kunnen gebruiken, om vervolgens ook nog onterecht te beweren dat ze dezelfde (wifi) standaard gebruiken (802.11.xxx).
Ik beweer niet dat ze dezelfde wifi standaard gebruikte. Ik wist niet de exacte standaard. N dat is dus 802.25.4 en niet 802.11. Iets waarvan je zelf in een latere reactie ook al aangaf dat ze dezelfde standaard (802.15.4 dus) gebruiken. En toch beweer je dat er geen relatie tussen beiden is?!
Ik beweer nergens dat het niet zo is dat ze dezelfde hardware kunnen gebruiken maar je kunt dat nauwelijks een relatie noemen.
Als beiden dezelfde standaard (802.15.4 dus) gebruiken, en dezelfde hardware kunnen gebruiken en er initieel beloftes waren dat 1 stuk hardware beiden tegelijkertijd kan ondersteunen wil ik dat toch wel een relatie tussen beiden noemen.
En protocollen als data kwalificeren is ook een beetje krom, data wordt verstuurd met behulp van een protcol.
En die data zelf voldoet ook aan een protocol / standaard. Anders is er vrij weinig interoperabiliteit.
En daarnaast:
* mompelt iets over verschillende lagen *
802.15.4 definieert de fysieke / link laag. Over die laag wordt data gestuurd, welke data dat is is totaal irrelevant binnen 802.15.4. Vervolgens heb je het Zigbee protocol / standaard die definieert hoe de data er uit ziet die in het geval van "Zigbee", dat over 802.15.4 wordt gestuurd. En Thread is zijn eigen protocol / standaard die definieert welke / hoe data over 802.15.4 wordt gestuurd. Waarbij 802.15.4 dus geen enkele kennis hoeft te hebben / heeft van welke data (/protocollen / standaarden / bytes / bitjes) er in de data laag verzonden worden.
En je kunt zo ongeveer ook het OSI model er bij pakken. 802.15.4 is de fysieke laag, vervolgens heb je IP op de netwerk laag en Matter (of de ESPHome API) op de applicatie laag. Terwijl Zigbee niet zo makkelijk in het OSI model te plaatsen is omdat alles boven de fysieke laag meteen het Zigbee protocol / standaard is en er niet nog allemaal lagen bovenop komen (en dus minder overhead).