Hi allemaal! Wie zou me kunnen helpen met het volgende probleem?
Op dit moment heb ik ongeveer 5 jaar aan energie-data in de homeassistant_v2.db staan. Daar ben ik nu een dashboard omheen aan het bouwen die de data direct uit de db gaat halen en stukje inzicht geeft. Ook vergelijkingen maakt als bijvoorbeeld:
1. Vergelijk mijn verbruik met gemiddelde van laatste 7 dagen
2. Vergelijk mijn verbruik met dezelfde periode van vorig jaar
Hier bijvoorbeeld heb ik een sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| - name: gas_7d_avg_m3_SQL
unit_of_measurement: m³
device_class: gas
state_class: measurement
query: >
WITH rng AS (
SELECT
strftime('%s', datetime('now','localtime','start of day','-7 days','utc')) AS start,
strftime('%s', datetime('now','localtime','start of day','utc')) AS stop
),
per_day AS (
SELECT
date(datetime(s.start_ts,'unixepoch','localtime')) AS day,
MAX(COALESCE(s.state, s.sum, 0)) AS m3
FROM statistics s
JOIN statistics_meta sm ON sm.id = s.metadata_id
JOIN rng r
WHERE sm.statistic_id = 'sensor.daily_gas'
AND s.start_ts >= r.start AND s.start_ts < r.stop
GROUP BY day
)
SELECT ROUND(AVG(m3), 3) AS val
FROM per_day;
column: val |
Ook heb ik enkele queries geschreven die stukje data met andere delen vergelijken. Maar kom uiteindelijk al snel op 25 sensoren die data uit de db halen. Vervolgens loop ik tegen het volgende probleem aan:
- Iedere SQL-query wordt om de 30sec herladen. DIt levert een enorme last op op de CPU/Memory van mijn Thinclient. Helaas worden de SQL-queries niet als integratie getoond dat ik de polling uit kan schakelen en aan de hand van een automation in de nacht de nieuwe data kan ophalen. Wie kan me een zetje geven dat ik op de een of andere manier niet de geautmatiseerde polling van 30 sec. heb, maar bijvoorbeeld via yaml deze kan uitschakelen als ik SQL niet bij mijn integraties zie.
Edit: SQL sensoren die aangemaakt zijn via de GUI -> integraties en SQL sensoren direct als sql: aangemaakt in YAML maken alle twee gebruik van homeassistant.components.sql (zag ik in de log). Zou dit dan betekenen dat als ik 1 sensor aanmaak in de GUI, de polling uitschakel dat ze ook zijn uitgeschakeld voor al mijn andere sensoren die toegevoegd zijn via de YAML?
[
Voor 8% gewijzigd door
johannesberg740 op 30-09-2025 20:41
. Reden: Extra toevoeging aan informatie ]