Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste
Acties:

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Heb er nu van gemaakt:
[Afbeelding]

en het lijkt erop dat er nu een negatief stukje inkomt:
[Afbeelding]

Kloppen de instellingen en wat ik zie dan zo?
Je bent nog steeds met je "Energy" entiteit bezig. Dat is totaal de verkeerde.
Je moet je "Power" entiteit hebben. Nu ben je een entiteit die kWh als eenheid heeft om aan het zetten naar een kW eenheid. Dat gaat natuurlijk helemaal niks van kloppen.

Bij de "DSMR Smart Meter" heb je twee "power" entiteiten, en daar moet je dus een combinatie van maken zodat het 1 entiteit wordt. Is verbruik boven 0 dan heb je die als positive waarde, is productie boven 0 dan moet je die als negatieve waarde behandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voX6P4bhewLX66D_2jHJnN1BDI0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TnoCtxKU8uZvWcrJJ28AmbJL.png?f=user_large

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:27
Ik heb dit ook en zal eens proberen een gecombineerde entiteit te maken.

[ Voor 92% gewijzigd door Nenoki op 22-01-2026 11:45 . Reden: zag net de vorige reactie ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:50

Sharky

Skamn Dippy!

Nenoki schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:39:
Ik heb dit ook en zal eens proberen een gecombineerde entiteit te maken.
Je selecteert eerste de ene, die sla je op en dan klik je opnieuw op het plusje en dan voeg je nog eentje toe?

This too shall pass

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de SolarEdge bezitters, de SolarEdge Modbus Multi heeft specifiek voor de SolarEdge Inline meter een AC Power Inverted gemaakt in de release van december om de energy dashboard Vermogen te vullen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:39
adjego schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Je moet je "Power" entiteit hebben. Nu ben je een entiteit die kWh als eenheid heeft om aan het zetten naar een kW eenheid. Dat gaat natuurlijk helemaal niks van kloppen.

Bij de "DSMR Smart Meter" heb je twee "power" entiteiten, en daar moet je dus een combinatie van maken zodat het 1 entiteit wordt. Is verbruik boven 0 dan heb je die als positive waarde, is productie boven 0 dan moet je die als negatieve waarde behandelen.

[Afbeelding]
Hij heeft wel de juiste entiteiten genomen.
DSMR heeft alleen wat vreemde half Engelse/ half Nederlandse namen aan gegeven te weten:
  • electricity_meter_energieproductie
  • electricity_meter_energieverbruik
Het zou eigenlijk iets van dit moeten zijn:
  • elektriciteit_meter_vermogen_ productie
  • elektriciteit_meter_vermogen_consumptie
Ik gebruik zelf deze template daarvoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: power_difference
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement 
        state: >
          {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
          {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik' ) | float %}
          {{((used - prod) * 1000) | round(3, default=0) }}

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Ben(V) schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Hij heeft wel de juiste entiteiten genomen.
DSMR heeft alleen wat vreemde half Engelse/ half Nederlandse namen aan gegeven te weten:
  • electricity_meter_energieproductie
  • electricity_meter_energieverbruik
Het zou eigenlijk iets van dit moeten zijn:
  • elektriciteit_meter_vermogen_ productie
  • elektriciteit_meter_vermogen_consumptie
Ik gebruik zelf deze template daarvoor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: power_difference
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement 
        state: >
          {% set prod = states('sensor.electricity_meter_energieproductie') | float %}
          {% set used = states('sensor.electricity_meter_energieverbruik' ) | float %}
          {{((used - prod) * 1000) | round(3, default=0) }}
Oe dat is akelig idd. Dan heb ik niks gezegd O-) Excuus @sahinasappelsap

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42
adjego schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik kan toch power consumption zo laten en een negatieve variant op power production maken? Dat is wat ik nu gedaan heb en die 2 heb ik vervolgens in grid power gezet. Onder de streep is dat toch hetzelfde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_kIxMJm47QmqdNYRsDT9yrxGzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IKThleXrOFL4BIogGmx9QhZ1.png?f=user_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@sahinasappelsap Het is om het even of je productie/export en consumptie/import als twee entities toevoegt of een gecombineerde. Zolang export naar het net maar negatief is.

Voor energie dashboard ook om het even of deze in Watt of kW is, zolang de waarde met eenheid maar klopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 22-01-2026 12:30 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@adjego Vandaar dat ik opmerkte dat integraties / devices zo lekker aan het haspelen zijn met grootheden. Energieproductie is gewoon geen grootheid, het verwijst alleen naar het proces.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:21
sahinasappelsap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Ik kan toch power consumption zo laten en een negatieve variant op power production maken? Dat is wat ik nu gedaan heb en die 2 heb ik vervolgens in grid power gezet. Onder de streep is dat toch hetzelfde?
[Afbeelding]
een deel van deze discussie kapen voor eigen gebruik.

Ik heb nu deze entiteiten, maar zie niet het deel van de zonnepanelen in een andere kleur.... wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIFqNZt5Sle4hO3fe3lk-KnGE5w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eCpXaXzfxCXZjbr0gHAf4PqG.jpg?f=user_large

waarbij de Test_toon naar grid een template is
YAML:
1
{{ states('sensor.toon_p1_power_prod') | float(0) * -1 }}

[ Voor 6% gewijzigd door MAdD op 22-01-2026 13:21 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

MAdD schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:20:
[...]

een deel van deze discussie kapen voor eigen gebruik.

Ik heb nu deze entiteiten, maar zie niet het deel van de zonnepanelen in een andere kleur.... wat doe ik fout?

[Afbeelding]

waarbij de Test_toon naar grid een template is
YAML:
1
{{ states('sensor.toon_p1_power_prod') | float(0) * -1 }}
Heb je bij solar ook een power sensor toegevoegd? Die zit in hetzelfde scherm als de energy sensor, dus even op het potloodje van de energy sensor drukken en dan toevoegen.

Home Assistant configuratie

Pagina: 1 ... 369 370 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.