Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 332 333 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:00
@vortexnl1982 Zigbee is een mesh netwerk, dus devices hoeven geen lijntje met de coordinator te hebben, een verbinding via andere router devices is voldoende.
Als een van je routers niet meer lekker werkt dat kan het zijn dat devices die via deze router werken ook niet meer te bereiken zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06
@meesje Je zou ook het experimentele areas dashboard kunnen proberen. Dat wordt ook automatisch gegenereerd, maar geeft je wel wat meer controle over wat je wel en niet laat zien op het dashboard.

@vortexnl1982
Zet je toevallig lampen uit door ze van de stroom af te halen? Dus met een fysieke schakelaar die de stroom onderbreekt?

[ Voor 29% gewijzigd door TheFes op 18-08-2025 09:07 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-08 12:13
MXMan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:56:
Tailscale Funnel en Cloudflared zijn beide uitstekende keuzes. Ze zijn gratis en hebben elk hun eigen voor- en nadelen.

...

Tailscale funnel opzetten duurt twee minuten en alle configuratie gebeurt in de add-on zelf, in je configuration.yaml moet wel het enkel volgende toegevoegd worden:
Dank voor je suggestie! Ga ik, naast het proefabonnement, toch ook eens onder de loep nemen. Zoals je hier beschrijft is het redelijk eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:57
MXMan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:56:
@tomahowk

In deze topic wordt vaak alleen verwezen naar DuckDNS of Nabu Casa Cloud, maar er zijn ook andere opties om veilig extern toegang te krijgen tot je Home Assistant-installatie.

Tailscale Funnel en Cloudflared zijn beide uitstekende keuzes. Ze zijn gratis en hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Heb je geen eigen domein (zoals example.com), dan is Tailscale Funnel een goede keuze (voorbeeldlink: https://jouwapparaat.jouwdomein.ts.net). Beschik je wél over een eigen domein, dan is Cloudflared een eenvoudige manier om via je eigen domein toegang te krijgen (bijv. ha.jouwdomein.com).

Tailscale funnel opzetten duurt twee minuten en alle configuratie gebeurt in de add-on zelf, in je configuration.yaml moet wel het enkel volgende toegevoegd worden:

YAML:
1
2
3
4
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1

https://github.com/hassio...ob/main/tailscale/DOCS.md
1) Tailscale Addon installeren
2) In de configuratie tab van de add-on, Proxy en Funnel aanvinken
3) Add-on starten
4) Inloggen in Tailscale en het device toevoegen aan je tailscale account via de link in de add-on log (copy pasten) of in de web ui van de add-on
5) Add-on herstarten en in de logs tab vind je link om remote in te loggen in je installatie

Voor beide opties is trouwens geen eigen domein verplicht, en ze zijn allebei beschikbaar als add-on voor Home Assistant via Add-on store.
En als je meer van het visuele bent is dit ook wel een mooie;
YouTube: Remotely access Home Assistant via Tailscale for free!

Met het volgende als voetnoot;
SOLUTION FOR THOSE EXPERIENCING TAILGATE CRASHING AFTER ENABLING PROXY

Simply go in your Tailgate account, go to the DNS menu and enable the HTTPS option :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:37
@Tha_T Die video laat niet echt zien wat Funnel doet.

Als je beide volgende opties aanklikt in de add-on configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGM61bGiww_DiQ3L9aMVj9zRG8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALDe0jTHbSTH4PeVGmuqzEfb.png?f=fotoalbum_large

Krijg je een link (en alle nodige SSL certificaten, etc) waarmee je gewoon kan inloggen met de link die je krijgt in de logs van de add-on:

code:
1
2
3
4
Available on the internet:

https://homeassistant.xxx-xxx.ts.net/
|-- proxy http://127.0.0.1:8123

Of via het Tailscale dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7me_4Z4CtKsqYLL9F9mPqySazY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ASpq8pz8RcDqUz1RWpCsufOp.png?f=user_large

Jouwvideo laat zien hoe je eigen domein kan verbinden en certificaten instellen, daarvoor vind ik Cloudflare toch wel gemakkelijker vooral omdat er DNS records moeten gewijzigd worden. Soit, alle wegen leiden naar Rome...

[ Voor 3% gewijzigd door MXMan op 18-08-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leaplasher schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:47:
Ik kwam deze tegen: https://direktive.ai/
Iemand al ervaring mee?

Ziet er op het eerste gezicht wel tof uit. Babbel er tegen en er komen automations uit voor je. Enige nadeel is wel, dat het een SaaS oplossing is. Nu nog in Alpha fase, straks ongetwijfeld met een abonnement.
Liever draai ik zoiets zelf/offline. Scheelt weer een kostenpost.
Tja, ik pak ChatGPT, Gemini of welke andere dienst dan ook, ik vertel wat ik wil binnen HA en ik word aan t handje genomen om het in te regelen.
Compleet gratis :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-08 20:35

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Vraagje.
Ik heb al een paar jaar DSMR draaien als LXC.
Nu ben ik aan het migreren naar een nieuwe server. En vraag me af wat ik met DSMR zal doen.
Optie #1, via backup en herstel (pbs) naar de nieuwe server als LXC
Optie #2, Als containter in de nieuwe LXC met rootless podman
Optie #3, als addon in m'n HAOS VM.

OPTIE 1 lijkt mij af te vallen, gezien de site van DSMR aangeeft dat toekomstige ontwikkelingen mogelijk alleen docker worden.

Maar dan, Optie 2 of 3?
Zijn er nadelen aan de addon t.o.v. een (podman/docker)container?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Je kan de entity helemaal uit zetten zoals aangegeven. Maar veel van die attributen zijn best handig om wel in HA te hebben ook al kijk je er niet dagelijks naar. En als je gewoon zelf een dashboard gaat maken (edit => Take control) bepaal je zelf wat er op een dashboard staat.
Bij veel entiteiten boeit de hoeveelheid data niet zo (dus valt er wat te zeggen voor "laat maar aan") MAAR bij een energiemeter (helemaal die van het type die elke seconde met een update komt) is het juist aan te raden niet te scheutig te zijn met wat je actief zet (en wellicht ook nog automatisch in de recorder zet). Sowieso is een meter die elke 5 seconden update wat mij betreft te prefereren (ook weer vanwege de overhead).

Hier gaat gewoon alles wat niet gebruikt wordt uit. Alsnog nodig? Dan gaat ie weer aan. STS gewenst? Toevoegen van een "_r" aan het einde zorgt dat ie automatisch wordt meegenomen in de STS zonder aanpassing van configuration.yaml). Bevalt prima (en is relatief weinig werk na enige gewenning). Bij belangrijke domains en entity_globs laat ik trouwens altijd STS toe (fan, light, switch, media_player) net als bij de entities die van nature een lage overhead hebben (amper veranderen en/of weinig opslagruimte vragen).

Dat zal wellicht de reden zijn dat ik een relatief compacte database heb bij een vrij grote installatie (711MB database, 10 dagen STS, LTS sinds oktober 2021, 2389 entiteiten (waarvan 1219 uitgeschakeld)).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Laat maar. Probleem opgelost.

[ Voor 101% gewijzigd door meesje op 18-08-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:05:
@vortexnl1982
Zet je toevallig lampen uit door ze van de stroom af te halen? Dus met een fysieke schakelaar die de stroom onderbreekt?
Zou eigenlijk geen issue moeten zijn. Ik doe elke dag niet anders. Van alle lampen in het Zigbee netwerk (51 stuks) wordt zo'n 80% meerdere keren per dag via de netspanning uitgezet (alleen maar Hue lampen, dat wel). Netwerk wordt overeind gehouden door de 8 stuks 24/7 lampen, 4 slimme stopcontactjes en zo'n 10 inbouwswitches. Héél soms merk dat een van de 4 Hue smart button weer even de weg naar huis moet vinden (als in eens in de maand of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:08
HuismAndré schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:11:
[...]

Zou eigenlijk geen issue moeten zijn. Ik doe elke dag niet anders. Van alle lampen in het Zigbee netwerk (51 stuks) wordt zo'n 80% meerdere keren per dag via de netspanning uitgezet (alleen maar Hue lampen, dat wel). Netwerk wordt overeind gehouden door de 8 stuks 24/7 lampen, 4 slimme stopcontactjes en zo'n 10 inbouwswitches. Héél soms merk dat een van de 4 Hue smart button weer even de weg naar huis moet vinden (als in eens in de maand of zo).
Ja ik snap er ook niks van. Ik heb jaren lang met deze setup gedraaid met ook meerdere routers in het netwerk (bv stroomadapters / lampen etc). Het lijkt er op dat er nodes bereikbaar komen en weer wegvallen. Zo heb ik nu andere nodes verbonden dan gisteren terwijl er niks is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:59
Ik vroeg mij af is het mogelijk om in VSCode (als HA add-on) twee locaties in hetzelfde overzicht neer te zetten?

Voor Frigate is met de update naar 0.16 de locatie van de config folder verplaatst.
The Frigate config directory for add-on users was changed from the Home Assistant config directory to the add-on config directory.
Nu heb ik in VSCode de locatie van die map toegevoegd. Alleen als ik naar de map van de add-ons wil gaan (/root/addon_configs) dan moet ik die iedere keer inladen omdat de basis map staat op /config. Is het mogelijk om in het navigatie menu de twee paden te hebben staan (waar de rode pijl heen staat). Zodat je makkelijk kan wisselen tussen addon_configs en /config?

Hopelijk weet een van jullie of dit kan en zo ja hoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEkLkNekQxLEwPARQRMAW2o-v_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4VQ2SJzQalq19xScLiFsZPI.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

HuismAndré schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Hier gaat gewoon alles wat niet gebruikt wordt uit. Alsnog nodig? Dan gaat ie weer aan. STS gewenst? Toevoegen van een "_r" aan het einde zorgt dat ie automatisch wordt meegenomen in de STS zonder aanpassing van configuration.yaml).
@HuismAndré STS = statistieken? En wat is LTS?

En dat van die "Toevoegen van een "_r" aan het einde", das nieuw voor mij. Waaraan voeg je die _r toe? Kun je dat met een voorbeeld laten zien?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@HuismAndré Ik ben inderdaad van het type "ik filter niet" :+ Ik laat alleen uit wat ik echt denk nooit te willen zien maar pas zelden aan wat standaard is. Veel info vind ik wel leuk om in geval dat in te kunnen zien.

1795 entiteiten enabled, 1121 disabled, STS van standaard 10 dagen, 292 in LTS wat ik draai sinds introductie. Met 3,2GiB (/ 3,4GB) inderdaad aardig wat groter maar kan er niet mee zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19

Vliegvlug

Flight Simple

Hippe Lip schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

@HuismAndré STS = statistieken? En wat is LTS?
Short-term & Long-term. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ik worstel nog steeds met het schrijven naar modbus. @GeeMoney gaf zijn voorbeeld al eens, waarvoor dank, maar het werkt hier nog niet. Ergens zit nog iets fout.

Mijn yaml om een bepaalde waarde uit te lezen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
modbus:
  - name: "Nibe"
    type: tcp
    host: 192.168.2.105
    port: 502
    delay: 2
    message_wait_milliseconds: 30
    timeout: 5

sensors:

- name: "Nibe Stoptemp. SWW normaal"
        unique_id: nibe_stoptemp_sww_normaal
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: '°C'
        address: 63
        input_type: holding
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 60

Nu probeer ik een andere waarde in dat adres 63 te schrijven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
template:
  - number:
      - name: Set stoptemperatuur SWW normaal
        unique_id: set_nibe_stoptemp_sww_normaal
        state: "{{ states('sensor.nibe_stoptemp_sww_normaal') }}"
        min: 40
        max: 60
        step: 1.0
        set_value: 
          - service: modbus.write_register
            data:
              hub: nibe
              address: 63
              value: "{{ (value }}"

Ik probeer dan een slider te krijgen waarin de waarde (tussen 40 en 60) aan kan passen, maar het werkt niet. Vragen over dit laatste:
  • Wat moet er bij hub staan?
  • en klopt de regel met value?
Helaas heeft Home Assistant geen documentatie van het commando modbus.write_register

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02
@Hippe Lip schrijf je rechtstreeks of gebruik je ook een waveshare en doe je rtu over tcp?
Dan kan die message_wait er namelijk uit want dat doet je waveshare al.
Als je alleen uitleest krijg je wel waardes te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

GeeMoney schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:05:
@Hippe Lip schrijf je rechtstreeks of gebruik je ook een waveshare en doe je rtu over tcp?
@GeeMoney Zoals je in de definitie van de modbus (in yaml) kunt zien werk (lees en schrijf) ik direct. Waveshare ken ik niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
modbus:

.
Als je alleen uitleest krijg je wel waardes te zien?
Ja, gelukkig wel. Ik heb die koppeling al jaren in gebruik. Tot nu toe allen voor lezen, maar nu wil ik ook kunnen schrijven. Dat is voor mij een nieuw leertraject in de programmering van HA. Ben daar niet heel kundig in.

Daarom probeer ik het ook met kleine stapjes tegelijk. Eerst maar eens zien dat ik überhaupt een waarde kan schrijven. Pas daarna komt de rest met automatiseringen en dashboards.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02
Hippe Lip schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

@GeeMoney Zoals je in de definitie van de modbus (in yaml) kunt zien werk (lees en schrijf) ik direct. Waveshare ken ik niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
modbus:

.

[...]

Ja, gelukkig wel. Ik heb die koppeling al jaren in gebruik. Tot nu toe allen voor lezen, maar nu wil ik ook kunnen schrijven. Dat is voor mij een nieuw leertraject in de programmering van HA. Ben daar niet heel kundig in.

Daarom probeer ik het ook met kleine stapjes tegelijk. Eerst maar eens zien dat ik überhaupt een waarde kan schrijven. Pas daarna komt de rest met automatiseringen en dashboards.
Heb je de registers van die Nibe ?
Vaak moet je ook een register type opgeven en mogelijk een slave "positie" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:29
Ik heb al geruime tijd een warning in mijn logs staan:
code:
1
Got `color_temp` argument in `turn_on` service, which is deprecated and will break in Home Assistant 2026.1, please use `color_temp_kelvin` argument

Ik heb al mijn automatiseringen al 1 voor 1 nagelopen en achterhaald welke de error geven. Dit zijn bijna al mijn light automations. Het gekke is dat dit enkel bij Hue en Nanoleaf lampen gebeurd. Bij IKEA lampen gebeurt het niet. Al mijn automatiseringen bevatten al het argument `color_temp_kelvin` en nergens komt meer `color_temp` voor. Hierbij een voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
action: light.turn_on
data_template:
  entity_id: light.spots_gang
  color_temp_kelvin: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'colortemp')|int}}"
  brightness_pct: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'brightness')|int}}"
  transition: 2

Kan het zijn dat er ergens intern nog gebruik gemaakt wordt van een turn_on service welke nog niet het kelvin attribuut gebruikt? Ik gebruik de add-on CIrcadian Lighting maar deze zouden deze warning al in januari opgelost hebben. Ook is het vreemd dat het alleen met een bepaald merk lampen gebeurt. Hebben jullie nog ideeën? :)

edit: de IKEA lampen kunnen enkel de helderheid aanpassen, niet de kleur. Daarom krijg ik hier de warning natuurlijk niet 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 19-08-2025 12:51 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

GeeMoney schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:06:
[...]
Heb je de registers van die Nibe ?
Vaak moet je ook een register type opgeven en mogelijk een slave "positie" .
@GeeMoney Je vraag snap ik niet helemaal. Registers lijken hier niet van toepassing. Als je de stukjes yaml bekijkt die ik bij mijn vraag een paar posts terug liet zien, dan zie je een volledig werkend stukje code voor het uitlezen. Daar worden geen registers in gespecificeerd en die zijn ook niet van toepassing voor de adressen bij Nibe. Zoals gezegd: dat uitlezen gaat al een paar jaar prima.

Ik vermoed dat er iets niet goed zit in mijn template bij hub. Als ik die regel weglaat krijg ik een foutmelding daarover als ik de slider verschuif. Die moet er kennelijk in maar ik weet niet wat daar moet staan. Of er moet iets anders voor in de plaats staan, maar dan weet ik niet wát.
Helaas is hier totaal geen documentatie van.

En is de regel met value goed?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Nope, mijn OCD is het niet eens met de nieuwe tint blauw van HA :+ Niet dat ik het geen mooie kleur vind, maar arggg! Het is een andere kleur dan al het andere HA incl logo's en websites! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:58
Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:24:
Nope, mijn OCD is het niet eens met de nieuwe tint blauw van HA :+ Niet dat ik het geen mooie kleur vind, maar arggg! Het is een andere kleur dan al het andere HA incl logo's en websites! :X
Aanpassen bij je gebruikerinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MazzHead Owja, het is wel makkelijk aanpasbaar natuurlijk. Maar dan nog, dat het dan de default is -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Gezien je uitleest met een schaling van 0.1 zal je moeten schrijven met een schaling van 10.

Hub is volgens mij dus de name van je modbus entry, dus "Nibe". Ik zou het dus eerst een proberen gewoon als actie via dev tools, en als het daar werkt implementeren in de template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:58
Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:37:
@MazzHead Owja, het is wel makkelijk aanpasbaar natuurlijk. Maar dan nog, dat het dan de default is -O-
Ze hebben de website ook al aangepast, dat wordt lastig voor je dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hansie_P Nagelopen via text editor? Ook je scrips nagelopen? Als laatste zou ik dan nog even je scenes nalopen ook al zou ik verwachten dat HA die zelf zou oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MazzHead Auuwwwwwww, pas het logo dan ook aan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Hippe Lip schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

En dat van die "Toevoegen van een "_r" aan het einde", das nieuw voor mij. Waaraan voeg je die _r toe? Kun je dat met een voorbeeld laten zien?
Hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMhmrjJO-ALpPn-nZX2qD64uuKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MbzIDk6UMak8RlNxmNJsRzSh.png?f=fotoalbum_large

En in m'n configuration.yaml worden ze automatisch meegenomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
recorder:
  include:
    domains:
      - binary_sensor
      - climate
      - event
      - fan
      - humidifier
      - input_boolean
      - input_number
      - input_select
      - light
      - media_player
      - switch
    entity_globs:
      - sensor.*_battery*
      - sensor.*_consumed*
      - sensor.*_illuminance
      - sensor.*_power
      - sensor.*_r
      - sensor.*_trend
      - sensor.*_energy
      - sensor.*_verwarm*
      - sensor.gas_*
      - sensor.intergas_*
      - sensor.loods_*
      - sensor.nassie_*
      - sensor.water_*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:53:
@Hansie_P Nagelopen via text editor? Ook je scrips nagelopen? Als laatste zou ik dan nog even je scenes nalopen ook al zou ik verwachten dat HA die zelf zou oplossen...
Automatiseringen maak ik enkel via YAML in text editor. Alle automatiseringen zijn nagelopen. Scripts heb ik niet en scenes bevatten geen lampen. Dus het kan enkel in de automatiseringen zitten. Het voorbeeld wat ik deelde was een automatisering welke de warning triggert in de logs. Dus het gaat onder andere fout bij deze, maar hij heeft nergens color_temp staan, enkel color_temp_kelvin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Automatiseringen maak ik enkel via YAML in text editor. Alle automatiseringen zijn nagelopen. Scripts heb ik niet en scenes bevatten geen lampen. Dus het kan enkel in de automatiseringen zitten. Het voorbeeld wat ik deelde was een automatisering welke de warning triggert in de logs. Dus het gaat onder andere fout bij deze, maar hij heeft nergens color_temp staan, enkel color_temp_kelvin.
Kun je met de timestamps van de error meldingen niet terugvinden welke automation het is door die te vergelijken met de last_triggered datum?
En kan het niet zijn dat je de color_temp via de GUI aangepast hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Kan iemand mij vertellen of HA ook kan draaien op bijv. een Nuc die niet alleen voor HA is ingericht?
Ik dacht er aan om mn net aangeschafte Nuc als HA controler te gebruiken en meteen als een soort mediaplayer ( win11 of een linuxbased Kodi achtig ( al is kodi in Foto niet hoger dan 1080p dus die niet.)voor thuis op de nass opgeslagen media.
Dus kan het 2 systemen tegelijkertijd draaien?/ meerdere functies onderhouden? ( ik denk dat een GB-BKi7HA-7500 uit z'n neus zit te eten met een HA alleen om zich bezig te houden.)
Foto 's homevideo enz. ( smart TV is vaak beperkt)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:50:
Kan iemand mij vertellen of HA ook kan draaien op bijv. een Nuc die niet alleen voor HA is ingericht?
Ik dacht er aan om mn net aangeschafte Nuc als HA controler te gebruiken en meteen als een soort mediaplayer ( win11 of een linuxbased Kodi achtig ( al is kodi in Foto niet hoger dan 1080p dus die niet.)voor thuis op de nass opgeslagen media.
Dus kan het 2 systemen tegelijkertijd draaien?/ meerdere functies onderhouden? ( ik denk dat een GB-BKi7HA-7500 uit z'n neus zit te eten met een HA alleen om zich bezig te houden.)
Als je vast wil blijven houden aan Windows als OS, dan kun je bv HA in virtual box draaien. Of je kunt kijken naar Proxmox. Deze kun je als bare metal draaien en vanuit daar meerdere containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Kun je met de timestamps van de error meldingen niet terugvinden welke automation het is door die te vergelijken met de last_triggered datum?
En kan het niet zijn dat je de color_temp via de GUI aangepast hebt?
Thanks voor t meedenken, maar zoals ik zei heb ik alle automations met lampen er in nagelopen of ze de melding triggeren. En van al die meldingen heb ik de YAMLs nagelopen. Nergens staat color_temp, maar toch triggert de warning. Ik kan de automation niet via de GUI bewerken omdat ze gebruik maken van data_template. Dit staat er in de GUI YAML editor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfbWI2SjnaNsEoZ5x9HvJV_eJWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/85SFItmKcRojMND9OH4dB2GP.png?f=fotoalbum_large

Automations zijn ook al herladen, en het lijkt allemaal goed te staan in de GUI. Ik vraag me echt af waarom dat de warning alsnog triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Als je vast wil blijven houden aan Windows als OS, dan kun je bv HA in virtual box draaien. Of je kunt kijken naar Proxmox. Deze kun je als bare metal draaien en vanuit daar meerdere containers.
Nou, Windows is mij t meest bekend.
( ook niet echt diepgravend maar beter dan Linux of elk andere OS.)

Ok "proxmox" heb ik al eerder voor bij zien komen in mn lees moment zal eerst moeten lezen wat t is en doet. En hoe moeilijk het is om het in te richten en te onderhouden.
Dat " bare metal en containers" klinkt als programmeertaal.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik krijg ineens allemaal meldingen dat "notify.thuis" niet zou bestaan, nou ben ik gaan kijken en het lijkt er inderdaad op dat die service niet meer bestaat.
Is er iets veranderd in hoe dit systeem werkt? Ik dacht het vlug op te lossen door even vanuit de UI een group helper te maken, maar daar zie ik helemáál geen notify entities meer staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZdwh0HqX04Ly30gTCLdd8-5G7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HSSUVGwhC9gvSsJDSihEY1Mx.png?f=user_large

En dat terwijl ik wél gewoon de notify actions zie onder dev tools:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSliM7SRhTwpTU2zVSp7_3PihdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f7CNqV11OGPwsvZmkUdoENDI.png?f=fotoalbum_large

Edit: Dit is waar mijn 'notify.thuis' vanaf kwam, die heeft altijd perfect gewerkt. Zit in 'integrations/notify_groups/thuis.yaml', die wordt ingeladen door "packages: !include_dir_named integrations" in mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
notify:
  - platform: group
    name: "Thuis"
    unique_id: "thuis"
    services:
      - service: lg_webos_tv_uk6300mlb
      - service: mobile_app_mac_mini_van_<red>
      - service: mobile_app_pixel_7a_<red>
      - service: notify.mobile_app_cph2653
      - service: notify.mobile_app_quest

[ Voor 24% gewijzigd door Oon op 19-08-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Ok "proxmox" heb ik al eerder voor bij zien komen in mn lees moment zal eerst moeten lezen wat t is en doet. En hoe moeilijk het is om het in te richten en te onderhouden.
Bare metal betekent dat Proxmox op zichzelf staand wordt geïnstalleerd en niet binnen bv Windows. Je kunt dan Proxmox via een url benaderen.
Containers zijn binnen Proxmox virtual machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Dat valt nogal mee. Als je Proxmox eenmaal geïnstalleerd hebt krijg je een webinterface waarmee je virtuele machines kan aanmaken en er is een scriptje dat je al het werk uit handen neemt voor Homeassistant https://community-scripts...xmoxVE/scripts?id=haos-vm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53
copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:50:
Ik heb een stokoude, maar wel stabiele laptop met goede accu waar ubuntu op draait. Daarop KVM met HA in een VM.
Alle USB devices zijn keurig bereikbaar vanuit HA, het is stabiel, en als de stroom uitvalt dan functioneert de laptopaccu direct als noodstroomvoorziening. Met MQTT krijgt HA ook de power status van de laptop binnen.
Dan kan je echt alle kanten uit denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Vandaag heb ik mijn HW P1 meter omgewisseld. Deze werd gelijk weer herkend door HA. Echter de oude kon ik met geen mogelijkheid verwijder. Van alles gezocht. Rechtsboven op drie stipjes… helaas. Juiste rechten (advanced), dat heeft mijn user. Verder niks kunnen vinden en best wel veel zelfde soort vragen zonder oplossing. Ik was dus niet de enige.
Toen maar HA opnieuw opgestart en warempel, ik kreeg bij de integraties een lijstje met devices die niet gevonden konden worden. Deze kon ik toen wel verwijderen.
Het blijft nog steeds een gouden regel: soms helpt een reboot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Oon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:36:
Ik krijg ineens allemaal meldingen dat "notify.thuis" niet zou bestaan, nou ben ik gaan kijken en het lijkt er inderdaad op dat die service niet meer bestaat.
Is er iets veranderd in hoe dit systeem werkt? Ik dacht het vlug op te lossen door even vanuit de UI een group helper te maken, maar daar zie ik helemáál geen notify entities meer staan:
[Afbeelding]

En dat terwijl ik wél gewoon de notify actions zie onder dev tools:
[Afbeelding]

Edit: Dit is waar mijn 'notify.thuis' vanaf kwam, die heeft altijd perfect gewerkt. Zit in 'integrations/notify_groups/thuis.yaml', die wordt ingeladen door "packages: !include_dir_named integrations" in mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
notify:
  - platform: group
    name: "Thuis"
    unique_id: "thuis"
    services:
      - service: lg_webos_tv_uk6300mlb
      - service: mobile_app_mac_mini_van_<red>
      - service: notify.mobile_app_cph2653
      - service: notify.mobile_app_quest
Via de UI kun je notify entities groeperen, maar er zijn nog maar heel weinig integrations die notify entities aanmaken. [mono[file[/] doet dat, en verder weet ik er zo geen.

Notify actions kunnena alleen via YAML gegroepeerd worden, en worden dan dus ook een nieuwe action. Ik naar het voorbeeld in de documentatie kijk, staat er wel overal action waar jij service hebt.

En unique_id staat daar niet vermeld als geldige configuratie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Thanks voor t meedenken, maar zoals ik zei heb ik alle automations met lampen er in nagelopen of ze de melding triggeren. En van al die meldingen heb ik de YAMLs nagelopen. Nergens staat color_temp, maar toch triggert de warning. Ik kan de automation niet via de GUI bewerken omdat ze gebruik maken van data_template. Dit staat er in de GUI YAML editor:

[Afbeelding]

Automations zijn ook al herladen, en het lijkt allemaal goed te staan in de GUI. Ik vraag me echt af waarom dat de warning alsnog triggert.
data_template: is al zeker 4 jaar depreciated, je kunt daar gewoon data: gebruiken.

Maar als je de log warning naast de automation trigger datetimes legt, kun je als het goed is precies zien welke automation het is. Ik geloof je wel dat daar color_temp_kelvin staat, maar wellicht wordt dat achter de schermen weer omgerekend naar color_temp in mireds omdat de betreffende integratie geen kelvin waardes ondersteunt. Ik weet het verder ook niet, maar dan zou je het wellicht naar één specifieke integratie terug kunnen traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hansie_P data_tempalte zou ik snel vervangen door data. Eerste is al aardige tijd deprecated. [edit]spuit 11

Maar wat heb je wel in scenes staan als dat geen lampen zijn? Denk dat de meeste juist alleen lampen in hun scenes hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@copykat Kunnen, zeker. Maar makkelijk en/of praktisch valt te bezien.

Meestal wil je bij VM's alles als VM draaien, dus zowel HA als de media player. Maar als die video moet doen dan moet deze de beschikking krijgen over de video en audio hardware. Bij iGPU (GPU op de CPU) is dat alleen niet altijd mogelijk.

Media speler op de host draaien van de VM's. Maar dan neemt de complexiteit om dat de onderhouden weer toe omdat je dan losse zaken moet onderhouden.

Als "bare metal" en "containers" als abracadabra klinken zou ik niet het konijnenhol in kruipen en gewoon losse devices pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:17:
@Hansie_P data_tempalte zou ik snel vervangen door data. Eerste is al aardige tijd deprecated. [edit]spuit 11

Maar wat heb je wel in scenes staan als dat geen lampen zijn? Denk dat de meeste juist alleen lampen in hun scenes hebben :+
Ah snap, ik zou zweren dat ik had gevonden dat je data_template moest gebruiken als je een template waarde gebruikte. Maar je hebt gelijk. Heb het nu zo aangepast, maar de trigger vindt nog steeds plaats helaas.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
actions:
    - action: light.turn_on
      data:
        color_temp_kelvin: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'colortemp')|int}}"
        brightness_pct: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'brightness')|int}}"

GUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--FrcU9sn1tOu4mPcBKXMokS_V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuBj08CYZgUPPm0yuxKsVuc0.png?f=fotoalbum_large
TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

data_template: is al zeker 4 jaar depreciated, je kunt daar gewoon data: gebruiken.

Maar als je de log warning naast de automation trigger datetimes legt, kun je als het goed is precies zien welke automation het is. Ik geloof je wel dat daar color_temp_kelvin staat, maar wellicht wordt dat achter de schermen weer omgerekend naar color_temp in mireds omdat de betreffende integratie geen kelvin waardes ondersteunt. Ik weet het verder ook niet, maar dan zou je het wellicht naar één specifieke integratie terug kunnen traceren.
Het gebeurt bij alle automations waar Hue lampen en Nanoleaf lampen inzitten en dit is de ZHA en Matter integratie.

[ Voor 24% gewijzigd door Hansie_P op 19-08-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Ah snap, ik zou zweren dat ik had gevonden dat je data_template moest gebruiken als je een template waarde gebruikte. Maar je hebt gelijk. Heb het nu zo aangepast, maar de trigger vindt nog steeds plaats helaas.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
actions:
    - action: light.turn_on
      data:

GUI:
[Afbeelding]

[...]

Het gebeurt bij alle automations waar Hue lampen en Nanoleaf lampen inzitten en dit is de ZHA en Matter integratie.
Wat bedoel je nu precies met trigger? Je bedoelt dat het uitvoeren van deze actie de log warning geeft?
Geeft hij het ook als je het uitvoert in devtools > actions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Wat bedoel je nu precies met trigger? Je bedoelt dat het uitvoeren van deze actie de log warning geeft?
Geeft hij het ook als je het uitvoert in devtools > actions?
met trigger bedoel ik dat de warning in de log komt. Net de actie light.turn_on aangeroepen, zonder enige andere opties en de waarschuwing komt er nog steeds. Enige wat er nog tussen zit is de Circadian Lighting add-on, maar wat ik al eerder aangaf zouden die dit issue al opgelost moeten hebben begin dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

met trigger bedoel ik dat de warning in de log komt. Net de actie light.turn_on aangeroepen, zonder enige andere opties en de waarschuwing komt er nog steeds. Enige wat er nog tussen zit is de Circadian Lighting add-on, maar wat ik al eerder aangaf zouden die dit issue al opgelost moeten hebben begin dit jaar.
Heb je het ook zonder templates geprobeert in devtools > actions? Krijg je de warning dan ook? En zo ja, vanuit welke integratie komt die lamp?

PS Circadian Lighting is een (custom) integration, geen add on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

Heb je het ook zonder templates geprobeert in devtools > actions? Krijg je de warning dan ook? En zo ja, vanuit welke integratie komt die lamp?

PS Circadian Lighting is een (custom) integration, geen add on.
Excuses, custom integratie inderdaad.

Ik heb net de actie zonder enige attributen/templates uitgevoerd en ja de warning is er nog steeds. De lamp zit in de Matter Integratie met de Circadian Lighting integratie er tussen.

Toch nog even getest met Circadian Lighting uit en dan komt de warning niet. Zet ik Circadian Lighting aan, dan komt de warning wel. Dus het lijkt toch echt wel aan Circadian LIghting te liggen. Ik zal daar een issue loggen. Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Excuses, custom integratie inderdaad.

Ik heb net de actie zonder enige attributen/templates uitgevoerd en ja de warning is er nog steeds. De lamp zit in de Matter Integratie met de Circadian Lighting integratie er tussen.

Toch nog even getest met Circadian Lighting uit en dan komt de warning niet. Zet ik Circadian Lighting aan, dan komt de warning wel. Dus het lijkt toch echt wel aan Circadian LIghting te liggen. Ik zal daar een issue loggen. Dank voor het meedenken allemaal!
Zit je op de beta versie, of op de laatste stable? In de laatste beta release lijkt het opgelost te zijn
https://github.com/clayto...adian_lighting/issues/253

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 19-08-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Zit je op de beta versie, of op de laatste stable? In de laatste beta release lijkt het opgelost te zijn
https://github.com/clayto...adian_lighting/issues/253
ik zit nog op de stable. Blijkbaar te snel gekeken bij het pull request uit Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Als leek heb ik jullie hulp weer nodig. Niet alleen een leek op HA gebied, maar ook op het gebied van energie.
In HA heb ik het energie dashboard ingericht met de volgende entiteiten. Dit levert het onderstaande dashboard op. Ik vind dit er mooi uit zien, maar is het ook juist? Bij zonne-energie produktie kan ik alleen maar kiezen voor SolarEdge Lifetime energy (ik had eerst alleen entiteiten ingeschakeld).
Graag jullie mening. Is SolarEdge Lifetime energy de juiste entiteit? Zien jullie nog andere zaken die wellicht niet juist zijn? Ander advies mag ook hoor. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAzCjJsjtT76yKqo4XHOvVg5FDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CsGk7thmkw6mGCmOIT3DGY2p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytf5DunhYd9W2mTk2MxQ-LgCwjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UbjATvf6DYGUGbyH5lDpQy06.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Hmmm….. vreemd. Na het plaatsen van bovenstaand bericht (gelukkig heb ik het bewijs) nog, is zone-energieproductie grafiek leeg en is zonne-energie verdwenen in energie distributie.

Edit: na refresh van de pagina is de ‘gele’ info er weer.

[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 19-08-2025 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:31:
Als leek heb ik jullie hulp weer nodig. Niet alleen een leek op HA gebied, maar ook op het gebied van energie.
In HA heb ik het energie dashboard ingericht met de volgende entiteiten. Dit levert het onderstaande dashboard op. Ik vind dit er mooi uit zien, maar is het ook juist? Bij zonne-energie produktie kan ik alleen maar kiezen voor SolarEdge Lifetime energy (ik had eerst alleen entiteiten ingeschakeld).
Graag jullie mening. Is SolarEdge Lifetime energy de juiste entiteit? Zien jullie nog andere zaken die wellicht niet juist zijn? Ander advies mag ook hoor. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dit is prima, lifetime is juist de aanbevolen input voor het Energy dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Ja, dit is prima, lifetime is juist de aanbevolen input voor het Energy dashboard
Super. Nu nog in de toekomst een thuisbatterij. :) Op dit moment overweeg ik eentje van HW, omdat ‘works with Home Assistant’ en alles in hetzelfde eco systeem. Menig tweaker zou ongetwijfeld voor iets anders kiezen, maar ik zie mezelf als een tweaker-lite.
Pagina: 1 ... 332 333 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.