De logica van inverter size zal vast zijn dat die nooit "daarboven" kan komen. Waarbij bij @hemertje de inverter size dus 8000 over het toaal moet zijn (want alle dakvlakken op 1 omvormer). Maar zoals het nu is ingesteld zou je inderdaad verwachten dat het weinig nut heeft. Wat je dus zou verwachten is dat je ook kunt opgeven welke dakvlakken op welke inverter zitten en vervolgens per inverter de grote / max output opgeven. Maar het is tegelijkertijd natuurlijk de vraag of bij de opstelling uberhaupt praktisch meer dan 8kW opgewekt kan worden. Of de orientatie van de panelen dusdanig is dat op een moment de combinatie die 8kW opwerkt. Waarbij alleen het platte dak echt zoden aan de dijk zet v.w.p Wp. Maar..., doordat ze plat liggen zullen ze minder efficient zijn (AFAIK). Waardoor er ook al 2 andere dakvlakken goed tegen de Wp moeten opwekken om richting de 8kW omvormer grote te gaan. En drie dakvlakken vol in de zon is... onwaarschijnlijkSeptillion schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:23:
@hemertje Gezien ik inverter size ook niet heb ingevuld en gewoon info heb lijkt het me dat die alleen gebruikt wordt als limiet / voor aftopping. Dus als je die toch groter zet dan Wp dan doet het niets.
@hemertje loopt de PV wel goed? Geen "klapperen" doordat die uitvalt op de 253V regel/wetgeving? Ik heb daar zelf last van, en om dat enigszins in toom te houden heb ik de omvormer ingesteld om minder op te wekken bij een (te) hoge netspanning.Maar gevolg daarvan is dus dat, met de panelen vol op zuid (~175 graden) die over de middag, als de zon juist vol op de panelen schijnt, het minst opwekt. Simpelweg doordat die dan en vaak uitvalt en bv maar maximaal 50% mag opwekken (omdat die anders nog vaker uitvalt, en 50% opwekken is nog steeds ruim voldoende voor "gewoon overdag" en resulteert dus nog steeds in teruglevering). En een PV die meer uit dan aan staat resulteert dus ook in een "foute voorspelling". Immers kan forecast.solar / solcast niet de netspanning bepalen en hoe vaak jouw PV naar verwachting uitvalt
/f/image/e7o9VNPGAucSbhL0oJqe9iAF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/brUPguSGWhTjT4kPg1D7drMv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vyOgGurEO6ULLcAf4AlX8WJb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sHCSUIxhWFydu0aMBAceZXiA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uoKuxmhj0Zrzg4hnTG5k8emT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y4QikoULVtsV10O4aPT6HIfD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6HyZobN10tjdBGdhlkmp2M3w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fQbktMLep5NfGsRIU2NuCsdb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M4ERy6wrClYHQLBrZli2PAFM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/COd17zPyj6W6mrrwH9Rvhhdb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UFeyMK8gr86T0PdqrZkNucSJ.jpg?f=fotoalbum_large)