Als het natuurlijk gedaan is door de man die het programma schreef zie ik daar weinig graten inBen(V) schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:45:
Een standaard integratie hacken is iets wat je gewoon nooit moet doen, dat is vragen om problemen.
Doe wat @TheFes zegt en maak er een custom component van die nooit geüpgrade zal worden.
Ik heb zelfs 2 Eglo Connect.z Fueva-Z (Awox) armatuurtjes die niet meer uitgaan als je een transition meegeeft aan de "turn-off". Ze blijven dan heel zwakjes branden. Dan zou je dus een stevig probleem hebben als HA vond dat alles maar met een transition zou moeten.RobertMe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Daarnaast hebben ze jaren terug ook wel eens het lumineuze idee gehad om wijzigingen aan verlichting altijd met een transition te doen als je geen transition op gaf. Gevolg? Mijn Zigbee scenes op de Hue lampen die netjes met een transition van 10 minuten aan gingen ("wake up light") gingen ineens * plop * aan meteen op de felste stand. Want HA stuurde een transition van minder dan een seconde en die overrulde dus de transition uit de (Zigbee) scene die in de lampen was opgeslagen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Faece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:12:
Als het natuurlijk gedaan is door de man die het programma schreef zie ik daar weinig graten in
Maar.... Als het een kopie van die integratie is, dan draai je hem waarschijnlijk al als custom_component, toch? (de methode die @TheFes beschrijft hierboven)Faece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:43:
Een programmeur heeft een kopie gemaakt van een integratie voor me, en als ik update ben ik dit kwijt.
Over welke integratie hebben we het, en als je die opzoekt in je integraties overzicht, staat er dan een rood doosje bij?
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/f7BUm7AhQpSW4uqWcygAp9jN.png?f=user_large)
edit: oh, al is dat rode doosje wel iets van ergens in t afgelopen half jaar geloof ik
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 06-05-2025 17:11 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Iemand bekend met deze (volgens mij nieuwe) SONOFF Dongle Quick Flasher, gaat via hun website, en het lijkt me een simpele manier dan voorheen. En je kan alle firmware gebruiken die er zijn voor jou type. Sinds de update naar home assistent 15.2 had ik wel wat problemen en moest alles opnieuw toevoegen. Ik heb nu versie Z-Stack 20230507 er zijn dus al nieuwere versies.
Het is duotecno. Is een inbouw module voor de kast . Om mijn verlichting te kunnen sturen.Hmmbob schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:11:
[...]
[...]
Maar.... Als het een kopie van die integratie is, dan draai je hem waarschijnlijk al als custom_component, toch? (de methode die @TheFes beschrijft hierboven)
Over welke integratie hebben we het, en als je die opzoekt in je integraties overzicht, staat er dan een rood doosje bij?
Voorbeeld:
[Afbeelding]
edit: oh, al is dat rode doosje wel iets van ergens in t afgelopen half jaar geloof ik
Deze aanvaardt echter maar 1 module (1 ip adres) en ik heb 3 modules zitten...
Ik zie het alvast niet bij custom components staan dus weet niet echt hoe dit werd opgelost voor me....
HA zuigt geen data uit zijn duim, dus dan is het de bron zelf geweest die de piek heeft gerapporteerd.denneappel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:15:
Ik heb een vreemde situatie waar ik niet uit komt.
Volgens het energy dashboard had ik 4.9kWh afname tussen 4:00 en 5:00. Als ik kijk naar de onderliggende data dan klopt deze meting niet.Heeft iemand dit eerder mee gemaakt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor deze kWh meter gebruik ik:
YAML:
1 2 3 4 5 6 sensor: - platform: integration source: sensor.iotawatt_grid_afname unique_id: iotawatt_grid_afname_kwh name: afname round: 1
Dit wordt als voorbeeld gebruikt op: https://www.home-assistan...ation/#yaml-configuration
De source sensor is `sensor.iotawatt_grid_afname` en heeft als friendly name `grid_afname`
[Afbeelding]
Als ik beide sensors bij elkaar bekijk dan zie ik duidelijk een veel te grote sprong.
[Afbeelding]
Maar wat gebruik je als device voor je verbruik? En welke integratie?
Want een integraal over het vermogen is niet echt de meest nauwkeurige methode. Heeft je device niet gewoon een sensor voor de opgenomen energie?
Die graten loop je nu tegen aan, dat je niet kunt updaten dus zonder die aanpassingen kwijt te raken.Faece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:12:
[...]
Als het natuurlijk gedaan is door de man die het programma schreef zie ik daar weinig graten in
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hoe draai je HA? Niet toevallig HAOS of supervised om zeep geholpen?SonnyBBQ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:33:
Vervelend probleem hier en ik weet niet meer waar te zoeken.
Aanpassingen die ik doe aan mijn integraties blijven niet bewaard bij een herstart. Ik had een integratie verwijderd, eentje terug ingeschakeld en eentje toegevoegd. Na een herstart waren deze wijzigingen ongedaan gemaakt.
Ik had een gedeeltelijke oplossing door op te starten in safe mode en dan de aanpassingen te doen. Dat is gelukt voor het verwijderen en inschakelen van die integraties. Mooi, maar geen oplossing van het achterliggend probleem. De integratie die ik wil toevoegen (custom via HACS) is niet mogelijk in safe mode.
Ik heb al in de logs gekeken, maar kan niets noemenswaardig vinden. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of waar ik nog kan zoeken?
Maar goed, ik zou backup maken en verse install doen.
Instellingen / Electriciteitstarief
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Nog nooit van gehoord/iets over gelezen, maar ik denk dat jij dus in van die 11 gebruikers bentFaece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:59:
[...]
Het is duotecno. Is een inbouw module voor de kast .
:strip_exif()/f/image/hJoYq3w5uwq0OFd0hKljRh04.png?f=user_large)
Tja, dan wordt het voor ons ook ingewikkeld om je te helpen.Ik zie het alvast niet bij custom components staan dus weet niet echt hoe dit werd opgelost voor me....
Een Roborock robotstofzuiger gaat na een tijdje uit / in diepe slaap en dus offline als deze z'n dock niet kan vinden (wat wel eens kan gebeuren als je 'm bijvoorbeeld in een andere afgesloten ruimte z'n ronde laat doen).
In HA betekent dat vervolgens dat de bijbehorende entiteit ook offline (unavailable) gaat (logisch wel).
Voorheen was het herladen van de Roborock integratie voldoende was om dit te fixen, nu vraagt de Roborock integratie om heel HA te herstarten na het herladen.
Iemand hier een idee waarom dat noodzakelijk is?
In HA betekent dat vervolgens dat de bijbehorende entiteit ook offline (unavailable) gaat (logisch wel).
Voorheen was het herladen van de Roborock integratie voldoende was om dit te fixen, nu vraagt de Roborock integratie om heel HA te herstarten na het herladen.
Iemand hier een idee waarom dat noodzakelijk is?
Ik heb denk ik voor het eerst in mijn leven een bug gevonden.
Als ik in de HA app naar instellingen - companion app ga, en ik Scroll helemaal naar beneden. Dan crashed de app.
Meer mensen hier last van?
App-versie: 2025.5.1-full
Edit:
@Barfman
Was blijkbaar niet de enige met de bug.
Iemand kon niet voorbij de energy dashboard en de app crashte al. Bug is ondertussen gefixed. Wachten op de volgende beta van de app dus
Als ik in de HA app naar instellingen - companion app ga, en ik Scroll helemaal naar beneden. Dan crashed de app.
Meer mensen hier last van?
App-versie: 2025.5.1-full
Edit:
@Barfman
Was blijkbaar niet de enige met de bug.
Iemand kon niet voorbij de energy dashboard en de app crashte al. Bug is ondertussen gefixed. Wachten op de volgende beta van de app dus
[ Voor 30% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 07-05-2025 10:31 ]
who put a "stop payment" on my reality check
Ik heb nog versie 2025.4.3-full en heb die update helemaal niet.
Heb dus geen last van een crash
Heb dus geen last van een crash
Je moet het uiteindelijk zelf weten, maar ik zou toch echt van die situatie af willen.. Ik gebruik Home Assistant voornamelijk voor het koppelen van allerlei platformen en externe diensten (i.t.t. de 'local only' filosofie die velen hanteren) en regelmatig kunnen updaten is daar wel een vereiste voor.Faece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:59:
[...]
Het is duotecno. Is een inbouw module voor de kast . Om mijn verlichting te kunnen sturen.
Deze aanvaardt echter maar 1 module (1 ip adres) en ik heb 3 modules zitten...
Ik zie het alvast niet bij custom components staan dus weet niet echt hoe dit werd opgelost voor me....
Je zou eens in de juiste github repo een issue kunnen maken met het probleem dat je door iemand hebt laten oplossen, en daar kunnen aanbieden om iemand toegang tot (een kopie van) de aangepaste integratie te geven. Misschien dat het dan binnen enkele updates ook in HA core komt..
het is geen custom component...TheFes schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Vanaf dan zal HA de versie uit custom components gebruiken, en niet de laatste versie die met de core update mee komt.
[ Voor 62% gewijzigd door Faece op 07-05-2025 11:07 ]
Maar dat is dus exact wat @TheFes aanraad om er van te maken... Meer dan een copy-paste met aangepast manifest is het niet. Op die manier staat het dus weer vrij van HA.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 07-05-2025 11:18 ]
concreet : kan ik dan 3 versies van deze integratie draaiende hebben ?Septillion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:18:
[...]
Maar dat is dus exact wat @TheFes aanraad om er van te maken... Meer dan een copy-paste met aangepast manifest is het niet. Op die manier staat het dus weer vrij van HA.
@Faece
Je geeft aan dat er door de ontwikkelaar van de core integratie aanpassingen zijn gedaan om meerdere instanties van de integratie te kunnen installeren. Het is me niet duidelijk hoe die aanpassingen op jouw systeem terecht zijn gekomen?
Heb je bepaalde instructies gevolgd? Heb je toegang tot je systeem gegeven en zijn ze door de ontwikkelaar remote gewijzigd? Woont hij om de hoek en is hij een keer op de koffie gekomen?
Je geeft aan dat er door de ontwikkelaar van de core integratie aanpassingen zijn gedaan om meerdere instanties van de integratie te kunnen installeren. Het is me niet duidelijk hoe die aanpassingen op jouw systeem terecht zijn gekomen?
Heb je bepaalde instructies gevolgd? Heb je toegang tot je systeem gegeven en zijn ze door de ontwikkelaar remote gewijzigd? Woont hij om de hoek en is hij een keer op de koffie gekomen?
het gaat om 3 inbouwmodules, met elk hun eigen ip adres. om deze te kunnen gebruiken in HA, moest ik eigenlijk een extra module aankopen (+1000 euro), of een touchscreen van 1500 euro. Dat vond ik best veel.TheFes schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:38:
@Faece
Ben dan gaan zoeken en zoeken, en uiteindelijk kwam ik bij de ontwikkelaar terecht. Die zei met dat hij er wel voor kon zorgen dat ik meerdere instanties kon draaien. Hij moest daarvoor mijn systeem overnemen.
hij heeft dan via advanced SSH en web terminal iets gedaan en heropgestart en ik kon 3 instanties draaien van de integratie. Gevolg was wel dat ik het bij een update kwijt was, en dat wil ik absoluut vermijden.
HAOS in een ProxMox VM.Septillion schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Hoe draai je HA? Niet toevallig HAOS of supervised om zeep geholpen?
Ik zal eens proberen met een nieuwe installatie en dan alles terugzetten.
Dan heeft hij dat niet bepaald handig gedaan. Als hij het op de manier die ik hiervoor aangaf had gedaan, dan had het gewoon updates overleefd.Faece schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
[...]
het gaat om 3 inbouwmodules, met elk hun eigen ip adres. om deze te kunnen gebruiken in HA, moest ik eigenlijk een extra module aankopen (+1000 euro), of een touchscreen van 1500 euro. Dat vond ik best veel.
Ben dan gaan zoeken en zoeken, en uiteindelijk kwam ik bij de ontwikkelaar terecht. Die zei met dat hij er wel voor kon zorgen dat ik meerdere instanties kon draaien. Hij moest daarvoor mijn systeem overnemen.
hij heeft dan via advanced SSH en web terminal iets gedaan en heropgestart en ik kon 3 instanties draaien van de integratie. Gevolg was wel dat ik het bij een update kwijt was, en dat wil ik absoluut vermijden.
Dat kun je op zich nog steeds doen, door alsnog de folder met de integratie inclusief zijn aanpassingen naar custom components te kopiëren.
Ik heb momenteel met een super simpele automation ingesteld dat mijn boiler automatisch om 12:00 aangaat en om 17:00 weer uit. Werkt perfect, want op dit tijdstip heb ik vaak opbrengst.
Echter voor de veiligheid en leukigheid leek het mij wel praktisch om een knop te maken op mijn dashboard om hem aan te kunnen zetten, als het moet. Maar voor het gemak wil je niet dat dat je per ongeluk kan spamflooden met aan/uit zetten (gaat 'ie vast stuk van), en bedacht ik dus dit script:
Het zou ervoor moeten zorgen dat zodra je hem aanzet, dat je hem 20 seconden niet opnieuw kan togglen.
Maar ik heb niet het idee dat het naar behoren werkt. Iemand die het ziet?
(en ja, ik gebruik inderdaad een light als toggle, werkt perfect of zou dat anders moeten).
Echter voor de veiligheid en leukigheid leek het mij wel praktisch om een knop te maken op mijn dashboard om hem aan te kunnen zetten, als het moet. Maar voor het gemak wil je niet dat dat je per ongeluk kan spamflooden met aan/uit zetten (gaat 'ie vast stuk van), en bedacht ik dus dit script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| alias: Beveiligd opstarten boiler sequence: - service: light.toggle target: entity_id: light.on_off_plug_1 - delay: "00:00:20" mode: single |
Het zou ervoor moeten zorgen dat zodra je hem aanzet, dat je hem 20 seconden niet opnieuw kan togglen.
Maar ik heb niet het idee dat het naar behoren werkt. Iemand die het ziet?
(en ja, ik gebruik inderdaad een light als toggle, werkt perfect of zou dat anders moeten).
[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 07-05-2025 14:18 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Je hebt een onbekende toegang gegeven tot je systeem, hem 'iets' laten doen en daarna heeft hij je gezegd dat je je systeem niet meer mag updaten?Faece schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
[...]
het gaat om 3 inbouwmodules, met elk hun eigen ip adres. om deze te kunnen gebruiken in HA, moest ik eigenlijk een extra module aankopen (+1000 euro), of een touchscreen van 1500 euro. Dat vond ik best veel.
Ik zou ervan uit gaan dat hij nu toegang heeft tot al je gegevens en daar plannen mee heeft.
Ik zou dus juist je hele systeem leeghalen en opnieuw installeren.
Rail Away!
Gisteren een Raspberry Pi 5 Dev kit besteld, om HA OS op te installeren. In eerste instantie bedoel om mee te spelen, daarna om 1 voor 1 mijn huidige hubs (Hue, Gardena, Tahoma, Starling, etc) mee te vervangen. Niet heel spannend.
Wat ik me alleen afvraag, welke hardware gebruiken mensen met een HA OS setup voor de radio verbindingen? Zigbee, ZWave maar ook 433Mhz?
Of is het misschien wijsheid om een Tahoma Switch te behouden (wel weer een extra apparaat)? Zag dat er niet zo heel veel apparatuur is om bijvoorbeeld Somfy RTS/iO rolluiken mee aan te sturen.
Wat ik me alleen afvraag, welke hardware gebruiken mensen met een HA OS setup voor de radio verbindingen? Zigbee, ZWave maar ook 433Mhz?
Of is het misschien wijsheid om een Tahoma Switch te behouden (wel weer een extra apparaat)? Zag dat er niet zo heel veel apparatuur is om bijvoorbeeld Somfy RTS/iO rolluiken mee aan te sturen.
@Klaus_1250 die Tahoma-switch zou ik houden, die kun je niet vervangen door een zigbee of z-wave stickje.
Over welke sticks je kunt gebruiken staat dit topic vol en bij een pakket als Z2M staan ook aangeraden adapters
Dit kan ook een mooi moment zijn om te kijken of je iets gaat uitfaseren. Ga je echt nog een 433Mhz-transceiver aanschaffen omdat je oude 433Mhz-meuk hebt waar je echt mee verder wil? Of gaat het bijvoorbeeld om een oud 433Mhz thermometertje in huis dat je ook kunt vervangen door een zigbee exemplaar?
Over welke sticks je kunt gebruiken staat dit topic vol en bij een pakket als Z2M staan ook aangeraden adapters
Dit kan ook een mooi moment zijn om te kijken of je iets gaat uitfaseren. Ga je echt nog een 433Mhz-transceiver aanschaffen omdat je oude 433Mhz-meuk hebt waar je echt mee verder wil? Of gaat het bijvoorbeeld om een oud 433Mhz thermometertje in huis dat je ook kunt vervangen door een zigbee exemplaar?
[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 07-05-2025 17:59 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Niet te snel ergens van uit gaanMad Marty schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:22:
[...]
Je hebt een onbekende toegang gegeven tot je systeem, hem 'iets' laten doen en daarna heeft hij je gezegd dat je je systeem niet meer mag updaten?
Ik zou ervan uit gaan dat hij nu toegang heeft tot al je gegevens en daar plannen mee heeft.
Ik zou dus juist je hele systeem leeghalen en opnieuw installeren.
Long shot. Heeft iemand toevallig in het verleden iets gedaan met een Onju bordje én er nog eentje doelloos liggen? Zou het graag willen overkopen.
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Thanks, dat is een nuttige link! Ik geloof graag dat dit topic vol staat, maar het topic is dusdanig groot dat het niet makkelijk is om dit soort dingen te vinden.Gizz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:27:
@Klaus_1250 ...
* Raven komt thuis en ziet

Na reset van VM:
" The system could not validate that the sqlite3 database at //config/home-assistant_v2.db was shutdown cleanly "
..... en energy dashboard weer helemaal blanco
, gelukkig sla ik die data nog ergens anders, SQL-database op ander apparaat, op.
Kan HASS geen database-herstel doen?
edit: https://seanblanchfield.c...ore-corrupted-ha-database gevolgd, energy-dashboard heeft weer data van de vorige crash (eind vorig jaar) tot gistermiddag.

Na reset van VM:
" The system could not validate that the sqlite3 database at //config/home-assistant_v2.db was shutdown cleanly "
..... en energy dashboard weer helemaal blanco

Kan HASS geen database-herstel doen?
edit: https://seanblanchfield.c...ore-corrupted-ha-database gevolgd, energy-dashboard heeft weer data van de vorige crash (eind vorig jaar) tot gistermiddag.
[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 07-05-2025 18:44 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Raven Nee, helaas. En zo te zien had je meer geluk dan ik: Septillion in "Home Assistant - Show je setup"
Andere kant, het heeft mijn db wel mooi opgeruimd
Prima om te spelen. Maar als als je er echt mee bezig gaat, zorg voor een SSDKlaus_1250 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:14:
Gisteren een Raspberry Pi 5 Dev kit besteld, om HA OS op te installeren. In eerste instantie bedoel om mee te spelen, daarna om 1 voor 1 mijn huidige hubs (Hue, Gardena, Tahoma, Starling, etc) mee te vervangen. Niet heel spannend.
Owww, dan is een herinstall helemaal een eitjeSonnyBBQ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:12:
[...]
HAOS in een ProxMox VM.
Ik zal eens proberen met een nieuwe installatie en dan alles terugzetten.
Ik ga de link die ik vond in ieder geval bookmarken, het commando om database te checken gaf dit als output:Septillion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:47:
@Raven Nee, helaas. En zo te zien had je meer geluk dan ik: Septillion in "Home Assistant - Show je setup"
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| Parse error near line 144: object name reserved for internal use: sqlite_stat1 Parse error near line 4237685: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237686: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237687: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237688: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237689: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237690: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237691: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237692: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237693: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237694: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237695: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237696: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237697: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237698: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237699: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237700: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237701: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237702: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237703: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237704: no such table: sqlite_stat1 Parse error near line 4237705: no such table: sqlite_stat1 |
Kreeg eerst wel een command not fout error voor sqlite3, die heb ik even moeten Googlen, was zo simpel als
Bash:
1
| apk add sqlite |
Net ff jouw gelinkte post zitten lezen, damn

Zou haast een feature request indienen voor een optie waarmee de data van energy dashboard makkelijk gebackupped/restored kan worden.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Thanks voor de tip! Het toeval wil dat ik die er idd bij heb besteld. Was niet de bedoeling, maar met een iets hoger bestelbedrag was de verzending gratis, dus ja. (Heb de Raspberry 5 Dev Kit - EU in Duitsland besteld)Septillion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:50:
[...]
Prima om te spelen. Maar als als je er echt mee bezig gaat, zorg voor een SSDStukken sneller en vooral stuk betrouwbaarder. Met de vele schrijfacties van HA slijten SD-kaartjes als een malle.
@Raven Ja, import/export van energy dashboard of alle long term zou wel een uitkomst zijn ja.
Ik had andere errors in ieder geval. Weet even niet meer exact wat. Maar elke poging tot normale reparatie faalde hier
Ik had andere errors in ieder geval. Weet even niet meer exact wat. Maar elke poging tot normale reparatie faalde hier

Ik loop (weer) eens vast met HA.
Ik probeer een Ikea Symfonisk remote (2nd gen E2123) aan de praat te krijgen. Pest is dat ik maar 2 entiteiten kan vinden namelijk Batterij en voltage maar verder niks.
Even rommelen met snel een automation aanmaken en van daaruit rommelen lukt dus niet.
Dus ik dacht een blueprint te pakken en daarmee te spelen maar heb er inmiddels 3 en bij geen enkele kom ik ook maar een steek verder
Deze en deze vragen om een entity in te voeren als controller maar zoals gezegd battery en voltage dus dat werkt niet.
Deze vraagt om de controller maar geeft geen enkele optie.
HA, MQTT en Z2M allemaal up to date en de remote staat gewoon in Z2M en als ik een knop indruk zie ik dat deze netjes geregistreerd word.
Remote heeft FW 10.0.35 en 2x 1,2v aaa's (maakt nogal eens uit bij Ikea spul).
Ik snap even niet meer hoe ik hiermee verder kom
Ik probeer een Ikea Symfonisk remote (2nd gen E2123) aan de praat te krijgen. Pest is dat ik maar 2 entiteiten kan vinden namelijk Batterij en voltage maar verder niks.
Even rommelen met snel een automation aanmaken en van daaruit rommelen lukt dus niet.
Dus ik dacht een blueprint te pakken en daarmee te spelen maar heb er inmiddels 3 en bij geen enkele kom ik ook maar een steek verder
Deze en deze vragen om een entity in te voeren als controller maar zoals gezegd battery en voltage dus dat werkt niet.
HA, MQTT en Z2M allemaal up to date en de remote staat gewoon in Z2M en als ik een knop indruk zie ik dat deze netjes geregistreerd word.
Ik had twee ESP32 bordjes besteld om als Bluetooth proxy in te zetten voor wat Bluetooth Tuya sensortjes die ik nog had liggen. Krijg het met geen mogelijkheid aan de praat, de sensors verschijnen niet in HA. Achteraf blijkt dat ook niet mogelijk, voor wat ik op internet kan vinden.
Nu zoek ik eigenlijk een ander doeleinde voor de bordjes. Waar kan het nog leuk/goed voor zijn?
Nu zoek ik eigenlijk een ander doeleinde voor de bordjes. Waar kan het nog leuk/goed voor zijn?
Tja, da's dan wel het voordeel van een (Synology) docker oplossing. Ik maak 2 x daags een snapshot van de werkdir (doet de DS224+ ongeveer 0,5 seconde over). Dus hooguit een gat van 12 uur. Zou toch niet meer m'n LTS kwijt willen raken. Restoren duurt trouwens iets van 1 seconde (en daarna nog 20 seconden om HA weer op te starten). In een HA OS omgeving hoor ik wel andere getallen voorbij komen.Septillion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:47:
André Huisman (www.new-line.nl)
@HuismAndré Nouwja, is helemaal geen voordeel van een docker (maar ook geen nadeel
). Want kan op zich ook prima 2x daags een backup draaien. Alleen db terug is ook zo gedaan.
Maar:
- moet je het wel doorhebben dat het stuk is
- en je mist dan nog steeds wat
Met repair mis je niets. En voor het doorhebben heeft @TheFes wel een slim idee om er een SQL sensor voor te maken.
Maar:
- moet je het wel doorhebben dat het stuk is
- en je mist dan nog steeds wat
Met repair mis je niets. En voor het doorhebben heeft @TheFes wel een slim idee om er een SQL sensor voor te maken.
@dannyvdb1997 Welke sensoren zijn dat dan?
Deze: https://a.aliexpress.com/_EHmbJP4. In eerste instantie verschenen ze niet in HA. Na het installeren van Tuya BLE (uit HACS) uiteindelijk na een tijdje wel. Maar uiteindelijk kom krijg ik als ik ze toe wil voegen de melding, device not registred to Tuya Cloud.
@dannyvdb1997 Mm, volgens mij zijn er wel mensen die ze werkend hebben. Maar zelf geen ervaring mee...
En zijn dat niet die modules die je ook kunt flashen met Zigbee firmware?
En zijn dat niet die modules die je ook kunt flashen met Zigbee firmware?
Is er wellicht iets veranderd vlak na je post? In dit topic lijkt het erop dat de RC2 wel geïntegreerd kan worden? https://community.home-as...h-rc2-controller/688759/2pagani schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:43:
[...]
Let wel, de Rainbirds met een losse wifi module. Ik heb de RC2 en die integreert niet.
Hier meer info: https://github.com/home-assistant/core/issues/120678
Benieuwd naar jouw ervaring met de RC2.
[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 08-05-2025 07:06 ]
Staat de action entity niet per ongeluk standaard op disabled in HA?sapphire schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:07:
Voordat je met blueprints aan de slag gaat moet je er wel voor zorgen dat HA überhaupt alle entities kan zien die door de blueprint gebruikt worden. Het is logisch dat je met alleen informatie over de batterij geen werkende remote krijgt.
[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 08-05-2025 07:26 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De integratie verbindt nog altijd niet met mijn RC2. Verder klopt wat er een paar posts lager staat in je link, de wifi implementatie is echt om te huilen. Als hij eenmaal draait werkt het, maar je moet ook in de app veel geduld hebben.Niek_ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 06:55:
[...]
Is er wellicht iets veranderd vlak na je post? In dit topic lijkt het erop dat de RC2 wel geïntegreerd kan worden? https://community.home-as...h-rc2-controller/688759/2
Hier meer info: https://github.com/home-assistant/core/issues/120678
Benieuwd naar jouw ervaring met de RC2.
Je gaat ook geen (action) entity zien, deze remote werkt met events. Iedere keer als jij op een knop drukt, wordt er een event afgevuurd binnen HA die je kan oppakken en mee automatiseren.sapphire schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:07:
Ik gebruik zelf geen blueprint meer hiervoor maar de volgende YAML wat een aangepaste (gesimplificeerde) versie is van een blueprint:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
| automation: - id: "symfonisk_remote_control" alias: "Symfonisk afstandsbediening" description: > Control my Symfonisk speaker with an IKEA E2123 remote control, based on the blueprint by Shawsky found at https://community.home-assistant.io/t/z2m-ikea-symfonisk-gen2-e2123-media-control/559523 mode: restart max_exceeded: silent variables: player: media_player.sonos_woonkamer steps: 20 # 25 is Sonos default stepsize: "{{ 1.0 / steps }}" triggers: - trigger: state entity_id: event.afstandsbediening_sonos_action not_from: - unavailable - unknown variables: event: "{{ trigger.to_state.attributes.event_type | default('unknown', true) }}" actions: - choose: - conditions: "{{ event == 'toggle' }}" sequence: - action: media_player.media_play_pause target: entity_id: "{{ player }}" - conditions: "{{ event == 'track_next' }}" sequence: - action: media_player.media_next_track target: entity_id: "{{ player }}" - conditions: "{{ event == 'track_previous' }}" sequence: - action: media_player.media_previous_track target: entity_id: "{{ player }}" - conditions: "{{ event == 'volume_up' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player, "volume_level") + stepsize %} {{ 1.0 if volume > 1.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'volume_down' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player,"volume_level") - stepsize %} {{ 0.0 if volume < 0.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'volume_up_hold' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player, "volume_level") + stepsize %} {{ 1.0 if volume > 1.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'volume_down_hold' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player, "volume_level") - stepsize %} {{ 0.0 if volume < 0.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'dots_1_short_release' }}" sequence: - action: script.radio_538 - conditions: "{{ event == 'dots_1_double_press' }}" sequence: - action: media_player.play_media target: entity_id: "{{ player }}" data: media_content_id: FV:2/12 media_content_type: favorite_item_id - conditions: "{{ event == 'dots_1_long_press' }}" sequence: [] - conditions: "{{ event == 'dots_2_short_release' }}" sequence: - action: script.qmusic - conditions: "{{ event == 'dots_2_double_press' }}" sequence: - action: media_player.play_media target: entity_id: "{{ player }}" data: media_content_id: FV:2/7 media_content_type: favorite_item_id - conditions: "{{ event == 'dots_2_long_press' }}" sequence: - action: script.nashville |
https://github.com/hmmbob...Livingroom/symfonisk.yaml
Dat is niet per ongeluk, die action entities zijn "legacy". Beter meteen gebruik maken van de nieuwe werkwijze.Gizz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:24:
Staat de action entity niet per ongeluk standaard op disabled in HA?
(en de legacy actions moeten enabled worden in z2m, niet HA)
Zijn er hier ook mensen die HA als alarmsysteem gebruiken?
Ik heb nu een Chuango G5 (ook onder andere merknamen verkocht), maar had van de week ineens dat het alarm 's nachts afging wegens een "Tamper Alarm".
Het ding is ook niet meer uit te breiden, dus ben op zoek naar een alternatief...
Aangezien ik HA al heb, leek me dat interessant, maar ben wel op zoek naar wat ervaringen.
Ik zag iig dat Alarmo wordt aangeraden.
Nog andere suggesties/zaken om op te letten, etc?
Ik heb nu een Chuango G5 (ook onder andere merknamen verkocht), maar had van de week ineens dat het alarm 's nachts afging wegens een "Tamper Alarm".
Het ding is ook niet meer uit te breiden, dus ben op zoek naar een alternatief...
Aangezien ik HA al heb, leek me dat interessant, maar ben wel op zoek naar wat ervaringen.
Hoe gebruik je als eindgebruiker de nieuwe werkwijze als het enige dat Z2M doorgeeft de entity Action is?Hmmbob schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Dat is niet per ongeluk, die action entities zijn "legacy". Beter meteen gebruik maken van de nieuwe werkwijze.
Volgens de device-page stuurt de E2123 geen events. De exposes zijn:
- identify
- battery
- voltage
- action
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-05-2025 08:59 ]
Ben benieuwd, hij komt vandaag binnen. Kon niet echt een beter alternatief vinden zo 1-2-3.pagani schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:30:
[...]
De integratie verbindt nog altijd niet met mijn RC2. Verder klopt wat er een paar posts lager staat in je link, de wifi implementatie is echt om te huilen. Als hij eenmaal draait werkt het, maar je moet ook in de app veel geduld hebben.
Ja.Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:53:
Maar gewoon met simpele deursensoren.
Als die tussen tijd X en tijd X open gaan, en de helper "alarm auto' of de helper "alarm handmatig" staat aan, wordt er een script afgetrapt waar alle lampen rood gaan knipperen en m'n Google-speaker e.a begint te roepen.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Het is dus niet "het enige wat doorgegeven wordt". Zie https://www.zigbee2mqtt.i...ponding-to-button-actionsGizz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:56:
[...]
Hoe gebruik je als eindgebruiker de nieuwe werkwijze als het enige dat Z2M doorgeeft de entity Action is?
Volgens de device-page stuurt de E2123 geen events. De exposes zijn:Maar misschien snap ik niet goed wat je bedoelt
- identify
- battery
- voltage
- action
edit: en wat jij bedoelt met de "action sensor" is deprecated: https://www.zigbee2mqtt.i...-action-sensor-deprecated
En wat ik bedoel is deze optie:
https://www.zigbee2mqtt.i...event-entity-experimental, en die is weliswaar "experimental" maar zou de nieuwe standaard worden omdat werken met de device triggers echt een crime is als je niet in de UI je dingen doet (zoals ik)
[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 08-05-2025 09:04 ]
Ik las inderdaad overal dat je legacy op false moest zetten in Z2M maar kon die optie niet eens vinden.Hmmbob schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Dat is niet per ongeluk, die action entities zijn "legacy". Beter meteen gebruik maken van de nieuwe werkwijze.
@Gizz de remote geeft in HA/MQTT ook maar 3 entity's weer, voltage, batterij en update maar zoals ik hieronder lees hoort dat dus
Deze Blueprint had ik gisteravond/vannacht ook gevonden en werkt inderdaad direct! Kon hierbij gewoon de Symfonisk selecteren war dat bij andere Blueprints niet kon. Daarna niet echt meer naar gekeken en gaan slapen.Hmmbob schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:51:
[...]
Je gaat ook geen (action) entity zien, deze remote werkt met events. Iedere keer als jij op een knop drukt, wordt er een event afgevuurd binnen HA die je kan oppakken en mee automatiseren.
Ik gebruik zelf geen blueprint meer hiervoor maar de volgende YAML wat een aangepaste (gesimplificeerde) versie is van een blueprint:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 automation: - id: "symfonisk_remote_control" alias: "Symfonisk afstandsbediening" description: > Control my Symfonisk speaker with an IKEA E2123 remote control, based on the blueprint by Shawsky found at https://community.home-assistant.io/t/z2m-ikea-symfonisk-gen2-e2123-media-control/559523 mode: restart max_exceeded: silent variables: player: media_player.sonos_woonkamer steps: 20 # 25 is Sonos default stepsize: "{{ 1.0 / steps }}" triggers: - trigger: state entity_id: event.afstandsbediening_sonos_action not_from: - unavailable - unknown variables: event: "{{ trigger.to_state.attributes.event_type | default('unknown', true) }}" actions: - choose: - conditions: "{{ event == 'toggle' }}" sequence: - action: media_player.media_play_pause target: entity_id: "{{ player }}" - conditions: "{{ event == 'track_next' }}" sequence: - action: media_player.media_next_track target: entity_id: "{{ player }}" - conditions: "{{ event == 'track_previous' }}" sequence: - action: media_player.media_previous_track target: entity_id: "{{ player }}" - conditions: "{{ event == 'volume_up' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player, "volume_level") + stepsize %} {{ 1.0 if volume > 1.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'volume_down' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player,"volume_level") - stepsize %} {{ 0.0 if volume < 0.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'volume_up_hold' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player, "volume_level") + stepsize %} {{ 1.0 if volume > 1.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'volume_down_hold' }}" sequence: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ player }}" data: volume_level: >- {% set volume = state_attr(player, "volume_level") - stepsize %} {{ 0.0 if volume < 0.0 else volume }} - conditions: "{{ event == 'dots_1_short_release' }}" sequence: - action: script.radio_538 - conditions: "{{ event == 'dots_1_double_press' }}" sequence: - action: media_player.play_media target: entity_id: "{{ player }}" data: media_content_id: FV:2/12 media_content_type: favorite_item_id - conditions: "{{ event == 'dots_1_long_press' }}" sequence: [] - conditions: "{{ event == 'dots_2_short_release' }}" sequence: - action: script.qmusic - conditions: "{{ event == 'dots_2_double_press' }}" sequence: - action: media_player.play_media target: entity_id: "{{ player }}" data: media_content_id: FV:2/7 media_content_type: favorite_item_id - conditions: "{{ event == 'dots_2_long_press' }}" sequence: - action: script.nashville
https://github.com/hmmbob...Livingroom/symfonisk.yaml
Als ik met mijn beperkte kennis de Yaml bekijk snap ik het enigsinds maar ik vind het wel onduidelijk waarom dit met events is of wat het voordeel daarvan is tov actions
Thanx iig
Nu kijken of ik nog wat met de Symfonisk gen1 remote ga doen want stiekem is deze gen2 wel erg handig met zoveel knoppen + long press
Edit:
Precies die had ik ook gevonden en de actions per knop geeft Z2M ook op de site netjes weer en als je op een button drukt.Gizz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:56:
[...]
Hoe gebruik je als eindgebruiker de nieuwe werkwijze als het enige dat Z2M doorgeeft de entity Action is?
Volgens de device-page stuurt de E2123 geen events. De exposes zijn:Maar misschien snap ik niet goed wat je bedoelt
- identify
- battery
- voltage
- action
Die events moet ik me eens in verdiepen net als wel meer mar vind ik erg lastig.
@Hmmbob Als je alleen de GUI gebruikt is het niet altijd even duidelijk in HA vind ik maargoed iets met leercurve.
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 08-05-2025 09:15 ]
Je hebt helemaal gelijk. Ik had dit helemaal verdrongen en bij de switch naar Z2M 2.0 meteen legacy actions aangezet. Want ik heb véél automations en toen geen zin om het aan te passen, de nieuwe device trigger variant is prut en de andere wel handige manier is nog experimental.Hmmbob schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:01:
[...]
En wat ik bedoel is deze optie:
https://www.zigbee2mqtt.i...event-entity-experimental, en die is weliswaar "experimental" maar zou de nieuwe standaard worden omdat werken met de device triggers echt een crime is als je niet in de UI je dingen doet (zoals ik)
Ik wacht wel met alles ombouwen totdat het echt moet, het stof is neergedaald en het alternatief niet meer experimental is
En de nieuwe event entities zijn nog experimentalHmmbob schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Whoops, dat zei Bob ook al
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 08-05-2025 10:19 ]
@Gizz Ook niet met de experimental functie aan?
En anders zou ik het gewoon nog legacy gebruiken
@sapphire Moeten is een groot woord. Enkele functies die al een tijd legacy waren in v1.x zitten gewoon niet meer in v2.x. Dus door ze uit te zetten in v1.x kon je checken wat er om zou vallen in je installatie zonder de update naar v2.x te doen.
Enige legacy functie die gebleven (maar standaard uit staat) is dus action entities. Die kan je dus nog aanzetten in v2.x. Maar ik heb het vermoeden dat het eerste idee was dat in v2.x deze functie er ook uit zou zijn, waarschijnlijk met de gedachten dat event entities dan niet meer experimenteel zouden zijn.
Maar al eerder gezegd, event-entities missen in HA gewoon nog basale functionalitiet zoals dus kunnen triggeren op een enkel event-type van een event-entity (wat dus wat anders is dan de event-type van een event...)
En anders zou ik het gewoon nog legacy gebruiken
@sapphire Moeten is een groot woord. Enkele functies die al een tijd legacy waren in v1.x zitten gewoon niet meer in v2.x. Dus door ze uit te zetten in v1.x kon je checken wat er om zou vallen in je installatie zonder de update naar v2.x te doen.
Enige legacy functie die gebleven (maar standaard uit staat) is dus action entities. Die kan je dus nog aanzetten in v2.x. Maar ik heb het vermoeden dat het eerste idee was dat in v2.x deze functie er ook uit zou zijn, waarschijnlijk met de gedachten dat event entities dan niet meer experimenteel zouden zijn.
Maar al eerder gezegd, event-entities missen in HA gewoon nog basale functionalitiet zoals dus kunnen triggeren op een enkel event-type van een event-entity (wat dus wat anders is dan de event-type van een event...)
Vandaag heb ik mijn Solar Edge-omvormer gekoppeld aan HA.
Ik maak gebruik van de SolarEdge-cloud integratie en ben aan het stoeien met de juiste entiteiten voor het energy dashboard.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lzmy1uttqVOy7UX2DsFWUMZn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nr6rEh1uVRRxPDlc1hOYJvBi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6WQEXT6frQGamrJeMbObTzWM.jpg?f=fotoalbum_large)
De integratie is vandaag pas ingericht maar de zonnepanelen zijn dinsdag al geïnstalleerd. Tot die tijd gebruikte ik een entiteit uit de P1 reader. Het lijkt erop dat die waarden nog steeds getoond worden in de Zonne-energie productie-grafiek. Daar staat nog de tekst Productie Energy Produced tariff 2 bij (P1-reader entititeit).
Zou ik de zonnepanelen nu zo goed toegevoegd hebben met Solaredge Lifetime Energy-entiteit? Horen die waarden van die entiteit te verschijnen in de Zonne-energieproductie-grafiek?
Ik maak gebruik van de SolarEdge-cloud integratie en ben aan het stoeien met de juiste entiteiten voor het energy dashboard.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lzmy1uttqVOy7UX2DsFWUMZn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nr6rEh1uVRRxPDlc1hOYJvBi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6WQEXT6frQGamrJeMbObTzWM.jpg?f=fotoalbum_large)
De integratie is vandaag pas ingericht maar de zonnepanelen zijn dinsdag al geïnstalleerd. Tot die tijd gebruikte ik een entiteit uit de P1 reader. Het lijkt erop dat die waarden nog steeds getoond worden in de Zonne-energie productie-grafiek. Daar staat nog de tekst Productie Energy Produced tariff 2 bij (P1-reader entititeit).
Zou ik de zonnepanelen nu zo goed toegevoegd hebben met Solaredge Lifetime Energy-entiteit? Horen die waarden van die entiteit te verschijnen in de Zonne-energieproductie-grafiek?
[ Voor 9% gewijzigd door badkuip op 08-05-2025 14:08 ]
Moet wel even wennen aan de nieuwe 'blauwe' kleur i.p.v. grijs voor uitgeschakelde items. Maar de nieuwe backup instellingen zijn erg welkom!
Zeker! Ik heb ervaring met https://www.home-assistant.io/integrations/manual/ icm Node-Red.Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:53:
Werkt prima. Zo te zien is de essentie van 'Alarmo' een GUI-configurator voor de genoemde home-assistant integratie.
Ja, lijkt me goed. Die horen daarbij te komen na een paar uur.badkuip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:03:
Heb een tijdje Alarmo gebruikt, maar was in sommige dingen beperkt en wilde mijn Alarm niet afhankelijk hebben van een Custom Component die ongemerkt stuk kan zijn na een update, wat al eens gebeurd is, helaas.Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:53:
Dus heb zelf twee blueprints ontwikkeld die samenwerken met de Frient Keypad en gebruik ook hun deursensoren op de ramen/deuren die logisch zijn voor het alarm, maar je kan het combineren met alle sensoren die je in HA hebt.
Z2M
ZHA
De Chuango G5(plus) is 433Mhz signaal naar de sensoren/actoren.Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:53:
Je zou met een 433Mhz RTL-SDR op een USB-stickje, je Chuango componenten kunnen hergebruiken voor/in Home Asisstant (HA). Google maar eens op "Chuango G5 RTL-SDR" .
Chuango G5 biedt ook een ingebouwde backup-batterij en een ingebouwd SIM (mobieltje).
Die laatste lijkt mij nogal moeilijk toevoegen aan HA, niet alleen qua hardware maar ook om het werkende te krijgen in HA (moet je aan het "programmeren" slaan!!??).
Echt goed Alarm
Het 433Mhz, Zigbee en Z-wave draadloze signalen gebruiken voor Alarm is niet wat je voor een goed Alarm zou doen/gebruiken. Ook binnen Home Assistant (HA) ontbreken een aantal zaken, die je heel moeilijk zelf kunt toevoegen aan HA. Lees het hoe en waarom hierover in:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Ik heb zelf een apart Alarm systeem, namelijk een Lupus XT2-plus, wat wel een flinke investering betekent.
In HA is er voor deze XT2-plus een (officiële) integratie, die echter maar beperkte functionaliteit biedt.
Er is een HA Addon voor de Lupus XT2-plus met een uitgebreide functionaliteit (Addon: C++ voor diverse hardware platforms). Die Addon gebruik ik in HA voor de koppeling naar mijn Lupus XT2-plus en dat werkt prima. Zie voor review Lupus XT2-plus:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Ok wie helpt deze home assistant beginner verder op weg. Ik probeer weer forecast data te verkrijgen met als doel een voorspelde gemiddelde en minimum temp. Heb al gelezen dat je dit alleen krijgt met de weather.get_forecasts service. Heb de met.no integration nu alleen. Heb eerst een soort simpele versie gemaakt, zie onder. Blijft unknown. Wie helpt me verder
?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| template: - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/15" sensor: - name: "Forecast Next Hour Temperature" unique_id: forecast_next_hour_temp unit_of_measurement: "°C" state: > {% set forecast = state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast') %} {% if forecast and forecast | length > 0 %} {{ forecast[0].temperature }} {% else %} unknown {% endif %} action: - service: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.forecast_thuis data: type: hourly |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-05-2025 20:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Jag schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:23:
Ok wie helpt deze home assistant beginner verder op weg. Ik probeer weer forecast data te verkrijgen met als doel een voorspelde gemiddelde en minimum temp. Heb al gelezen dat je dit alleen krijgt met de weather.get_forecasts service. Heb de met.no integration nu alleen. Heb eerst een soort simpele versie gemaakt, zie onder. Blijft unknown. Wie helpt me verder?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 template: - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/15" sensor: - name: "Forecast Next Hour Temperature" unique_id: forecast_next_hour_temp unit_of_measurement: "°C" state: > {% set forecast = state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast') %} {% if forecast and forecast | length > 0 %} {{ forecast[0].temperature }} {% else %} unknown {% endif %} action: - service: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.forecast_thuis data: type: hourly
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: Minimum temperatuur voorspelling description: "" triggers: - at: "15:00:00" trigger: time conditions: [] actions: - action: weather.get_forecasts metadata: {} data: type: daily target: entity_id: weather.thuis response_variable: forecast - data: value: "{{ forecast['weather.thuis'].forecast[1].templow | float(10) }}" target: entity_id: input_number.hp_prediction_minimum_temperature action: input_number.set_value - data: value: "{{ forecast['weather.thuis'].forecast[1].temperature | float(10) }}" target: entity_id: input_number.hp_prediction_maximum_temperature action: input_number.set_value mode: single |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-05-2025 20:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
@Jag
Wat @bvw hierboven doet kan, maar dan krijg je dus 2 input numbers met de waarde er in.
Het kan ook in een sensor, naar jij vraagt netjes in een action blok de forecast op, en gebruikt die dan vervolgens niet in je state template.
Als je kijkt hoe @bvw de response variable gebruikt dan moet dat je ook wel met een sensor lukken
Wat @bvw hierboven doet kan, maar dan krijg je dus 2 input numbers met de waarde er in.
Het kan ook in een sensor, naar jij vraagt netjes in een action blok de forecast op, en gebruikt die dan vervolgens niet in je state template.
Als je kijkt hoe @bvw de response variable gebruikt dan moet dat je ook wel met een sensor lukken
Hallo, met de update 2025.5 van vandaag, zijn bij mij veel entiteiten van naam veranderd.
Komt dit omdat ik geen (friendly) naam het ingevuld
en is dit dan nu verplicht, als je wilt dat de naam hetzelfde moet blijven ?
Komt dit omdat ik geen (friendly) naam het ingevuld
en is dit dan nu verplicht, als je wilt dat de naam hetzelfde moet blijven ?
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
@Jag Wellicht heb je hier iets aan, ik bepaal van de komende X uur de minimale temperatuur: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Gebruik het in de winter om te kijken of ik de airco 's nachts aan laat staan als het vriest.
Gebruik het in de winter om te kijken of ik de airco 's nachts aan laat staan als het vriest.
@PeteSplit Van welke integratie? En waar zie je het?
Naar mijn idee namelijk al jaren lastig om zaken geen friendly name te geven...
Ik ben bezig om alles een friendly name te geven (wel even wat werk).Septillion schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:26:
@PeteSplit Van welke integratie? En waar zie je het?
Het was vooral zichtbaar bij ESP entities, daar kwam de name van het bordje voor de entity erbij.
En ook bij de integratie van Homewizard werden de namen langer.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
In 2025.5 zijn die nieuwe pagina's v.w.b. network discovery nu al handig 
Bleek gewoon dat mijn custom mDNS (/zeroconf) geknutsel niet actief was van het iot naar het media VLAN
En gezien de Heos integratie schijnbaar (afgaande op ontbreken uit discovery, en vervolgens de code) alleen maar SSDP gebruikt (en geen mDNS) maar veel teveel tijd gestoken in dat ook fixen tussen de VLANs. En gezien ik geen default_config: gebruik moest ik blijkbaar ook nog ssdp: in de config opnemen.
Wellicht dus ook nog maar een bug report (of heel misschien PR) aanmaken dat de Heos integratie ook mDNS/Zeroconf gebruikt (in aanvulling op SSDP). Want SSDP is en niet geliefd, en "lastiger" te regelen over VLANs heen. Niet dat het bij mijn volledige zelfbouw router een directe oplossing zou zijn. Maar bv ook Unifi routers kun je in de controller wel mDNS reflection / repeater enablen met een paar keer klikken terwijl SSDP over VLANs heen niet mogelijk is. mDNS is on dat opzicht echt veel gangbaarder en geaccepteerder bij wat geavanceerdere routers dat die opties hebben voor een mDNS repeater / reflector. Terwijl SSDP / UPnP en niet gangbaar is hierin en een negatieve reputatie heeft.
Nu nog hopen dat morgen de AVR ook weer spontaan muziek afspeelt. Doordat de discovery goed werkt en hopelijk het device / de entity op basis daarvan direct beschikbaar komt nadat de smart plug met daarop de AVR weer is ingeschakeld. I.p.v. dat het minuten duurt voordat HA toevallig met een retry er achter komt dat die weer beschikbaar is (maar de automation al ge-errort heeft)
Bleek gewoon dat mijn custom mDNS (/zeroconf) geknutsel niet actief was van het iot naar het media VLAN

Wellicht dus ook nog maar een bug report (of heel misschien PR) aanmaken dat de Heos integratie ook mDNS/Zeroconf gebruikt (in aanvulling op SSDP). Want SSDP is en niet geliefd, en "lastiger" te regelen over VLANs heen. Niet dat het bij mijn volledige zelfbouw router een directe oplossing zou zijn. Maar bv ook Unifi routers kun je in de controller wel mDNS reflection / repeater enablen met een paar keer klikken terwijl SSDP over VLANs heen niet mogelijk is. mDNS is on dat opzicht echt veel gangbaarder en geaccepteerder bij wat geavanceerdere routers dat die opties hebben voor een mDNS repeater / reflector. Terwijl SSDP / UPnP en niet gangbaar is hierin en een negatieve reputatie heeft.
Nu nog hopen dat morgen de AVR ook weer spontaan muziek afspeelt. Doordat de discovery goed werkt en hopelijk het device / de entity op basis daarvan direct beschikbaar komt nadat de smart plug met daarop de AVR weer is ingeschakeld. I.p.v. dat het minuten duurt voordat HA toevallig met een retry er achter komt dat die weer beschikbaar is (maar de automation al ge-errort heeft)
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 08-05-2025 23:29 ]
@PeteSplit Maar HA hangt er toch zelf dan al weleens friendly name aan, of je dit nu zelf opgeeft of niet.
Kan je wat concrete voorbeelden van namen noemen? En waar je er dan last van had?
Kan je wat concrete voorbeelden van namen noemen? En waar je er dan last van had?
Bedankt, dit was uiteindelijk de simpelste oplossing.RudolfR schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:24:
@iivvvii
Andersom doen, de NAS een kopie laten trekken van de backup folder van HA, gedeeld via Samba?
ik heb een aantal P1 waarden (die ik vanuit de applicatie DSMRReader krijg via MQTT die ik in gui wil converteren.
nu heb ik die ooit met code ingesteld in yaml
Kan ik deze niet beter op een andere manier toevoegen / bewerken?
ik heb het idee dat ik dit niet efficiënt en goed doe, maar zie ook even geen alternatief.
iemand die mij een zetje kan geven?
ik heb het idee dat ik dit niet efficiënt en goed doe, maar zie ook even geen alternatief.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| - platform: template sensors: huidig_verbruik: unique_id: huidig_verbruik unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float *1000 | round(0) | int}}" device_class: energy - platform: template sensors: huidig_verbruik_kwh: unique_id: huidig_verbruik_kwh unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float | round(0) | int}}" device_class: energy - platform: template sensors: huidig_terugleveren: unique_id: huidig_terugleveren unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float *1000 | round(0) | int}}" device_class: energy - platform: template sensors: daily_yield_kwh: friendly_name: 'daily_yield_kwh' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.daily_yield') | float / 1000 | float}}" icon_template: mdi:solar-power device_class: energy - platform: template sensors: pv_power_kwh: unique_id: pv_power_kwh unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.pv_power') | float /1000 | round(0) | float}}" device_class: energy |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-05-2025 10:38 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Wat is er mis met de bronsensoren?remcoXP schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:10:
ik heb een aantal P1 waarden (die ik vanuit de applicatie DSMRReader krijg via MQTT die ik in gui wil converteren.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 - platform: template sensors: huidig_verbruik: unique_id: huidig_verbruik unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float *1000 | round(0) | int}}" device_class: energy - platform: template sensors: huidig_verbruik_kwh: unique_id: huidig_verbruik_kwh unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') | float | round(0) | int}}" device_class: energy - platform: template sensors: huidig_terugleveren: unique_id: huidig_terugleveren unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned') | float *1000 | round(0) | int}}" device_class: energy - platform: template sensors: daily_yield_kwh: friendly_name: 'daily_yield_kwh' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.daily_yield') | float / 1000 | float}}" icon_template: mdi:solar-power device_class: energy - platform: template sensors: pv_power_kwh: unique_id: pv_power_kwh unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.pv_power') | float /1000 | round(0) | float}}" device_class: energy
Als die de juiste device class en unit of measurement hebben, dan zou er verder geen probleem moeten zijn. Als ze ook een unique id hebben kun je zelfs de unit of measurement gewoon in de GUI aanpassen.
dat bedoelde ik dus. goede tip.
ID meegeven en kan kan ik ze in gui aanpassen
TheFes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:18:
[...]
Wat is er mis met de bronsensoren?
Als die de juiste device class en unit of measurement hebben, dan zou er verder geen probleem moeten zijn. Als ze ook een unique id hebben kun je zelfs de unit of measurement gewoon in de GUI aanpassen.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ik zou je sterk aanraden om nu meteen te switchen naar de SE modbus integratie, die geeft je realtime inzicht, iets dat de API van SE niet doet. Dat is erg handig als je bijvoorbeeld wil automatiseren dat je een melding krijgt als het ineens heel zonnig is, of bijvoorbeeld een sensor die laat zien wat je nu aan euro's per uur verbruikt (obv grid import/export, PV en huidige prijs).badkuip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:03:
Vandaag heb ik mijn Solar Edge-omvormer gekoppeld aan HA.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder is dit hoe ik het heb ingericht;
/f/image/1gvws2qCexWAK5rI3gOIMh4B.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een dynamisch contract dus maag geen gebruik van de T1/T2 sensoren uit mijn P1 meter, maar het is sowieso een slim idee om als je wel een daltarief hebt een sensor/helper te maken met je huidige tarief en die te gebruiken. Dat doe ik ook:
:strip_exif()/f/image/bqDZZzmpiDZGU7mWRaMmaYIr.png?f=user_large)
Dan kun je altijd gewoon naar je netto grid export, netto grid import, en PV opwek kijken, en doet Home Assistant de verrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 09-05-2025 09:33 ]
Even hier op terugkomend... Aangezien Core versie 2025.5 er was, die maar gewoon geïnstalleerd (na back-up uiteraard) en de problemen met de integraties lijken van de baanSeptillion schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Hoe draai je HA? Niet toevallig HAOS of supervised om zeep geholpen?
Maar waarom dus niet gewoon de bron aanpassen?remcoXP schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:22:
dat bedoelde ik dus. goede tip.
[...]
Als het is om het in kWh te doen, dat kan je met een paar klikken in de UI ook op de bronsensor doen
Sinds een paar weken heb ik heel raar gedrag bij het herstarten van home assistant.
Als ik HA herstart kom hij niet goed weer in de lucht. HA is niet bereikbaar via de app of browser. De Home Assistant observer geeft aan dat alles in orde is:
Supervisor: Connected
Support: Supported
Health: Healthy
Als ik via ssh inlog (alle add-ons draaien nog wel) kan ik het volgende in de supervisor logs zien:
supervisor log:
2025-05-09 13:00:49.123 INFO (SyncWorker_2) [supervisor.docker.manager] Restarting homeassistant
2025-05-09 13:00:49.281 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] [d5369777_music_assistant] Home Assistant WebSocket API closed
2025-05-09 13:01:12.476 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
2025-05-09 13:01:22.508 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant has crashed!
2025-05-09 13:02:55.552 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:02:55.558 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:02:55.562 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /host/info access from core_ssh
2025-05-09 13:02:55.570 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /core/info access from core_ssh
2025-05-09 13:08:38.086 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/logs access from core_ssh
De home assistant logs tonen dit
home assitant log
2025-05-09 13:00:59.184 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task exception was never retrieved (None)
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1059, in start
message, payload = await protocol.read() # type: ignore[union-attr]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/streams.py", line 672, in read
await self._waiter
asyncio.exceptions.CancelledError
The above exception was the direct cause of the following exception:
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/client.py", line 120, in _request
response = await self.session.request(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 730, in _request
await resp.start(conn)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1054, in start
with self._timer:
^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 685, in __exit__
raise asyncio.TimeoutError from exc_val
TimeoutError
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 1110, in _async_admin_handler
await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/homeassistant/__init__.py", line 213, in async_handle_core_service
await stop_handler(hass, True)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/__init__.py", line 479, in _async_stop
await supervisor_client.homeassistant.restart()
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/homeassistant.py", line 40, in restart
await self._client.post(
"core/restart", json=options.to_dict() if options else None
)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/client.py", line 182, in post
return await self._request(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/client.py", line 148, in _request
raise SupervisorTimeoutError("Timeout connecting to Supervisor") from err
aiohasupervisor.exceptions.SupervisorTimeoutError: Timeout connecting to Supervisor
De hele errormelding zegt mij niet veel.
Een harde reboot van de rpi zorgt ervoor dat HA weer netjes beschikbaar komt.
Ik draai HAOS op een RPI4 met ssd. HA versie is 2025.5.0, maar dit gedrag heeft hij al voor deze versie. Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken naar een oorzaak en oplossing?
Als ik HA herstart kom hij niet goed weer in de lucht. HA is niet bereikbaar via de app of browser. De Home Assistant observer geeft aan dat alles in orde is:
Supervisor: Connected
Support: Supported
Health: Healthy
Als ik via ssh inlog (alle add-ons draaien nog wel) kan ik het volgende in de supervisor logs zien:
supervisor log:
2025-05-09 13:00:49.123 INFO (SyncWorker_2) [supervisor.docker.manager] Restarting homeassistant
2025-05-09 13:00:49.281 INFO (MainThread) [supervisor.api.proxy] [d5369777_music_assistant] Home Assistant WebSocket API closed
2025-05-09 13:01:12.476 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
2025-05-09 13:01:22.508 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant has crashed!
2025-05-09 13:02:55.552 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:02:55.558 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:02:55.562 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /host/info access from core_ssh
2025-05-09 13:02:55.570 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /core/info access from core_ssh
2025-05-09 13:08:38.086 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/logs access from core_ssh
De home assistant logs tonen dit
home assitant log
2025-05-09 13:00:59.184 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task exception was never retrieved (None)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1059, in start
message, payload = await protocol.read() # type: ignore[union-attr]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/streams.py", line 672, in read
await self._waiter
asyncio.exceptions.CancelledError
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/client.py", line 120, in _request
response = await self.session.request(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client.py", line 730, in _request
await resp.start(conn)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1054, in start
with self._timer:
^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 685, in __exit__
raise asyncio.TimeoutError from exc_val
TimeoutError
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 1110, in _async_admin_handler
await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/homeassistant/__init__.py", line 213, in async_handle_core_service
await stop_handler(hass, True)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/__init__.py", line 479, in _async_stop
await supervisor_client.homeassistant.restart()
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/homeassistant.py", line 40, in restart
await self._client.post(
"core/restart", json=options.to_dict() if options else None
)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/client.py", line 182, in post
return await self._request(
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
...<7 lines>...
)
^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohasupervisor/client.py", line 148, in _request
raise SupervisorTimeoutError("Timeout connecting to Supervisor") from err
aiohasupervisor.exceptions.SupervisorTimeoutError: Timeout connecting to Supervisor
De hele errormelding zegt mij niet veel.
Een harde reboot van de rpi zorgt ervoor dat HA weer netjes beschikbaar komt.
Ik draai HAOS op een RPI4 met ssd. HA versie is 2025.5.0, maar dit gedrag heeft hij al voor deze versie. Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken naar een oorzaak en oplossing?
Aanvulling, na de herstart van de rpi zegt de supervisor log dit
supervisor
2025-05-09 13:31:43.032 INFO (MainThread) [supervisor.core] Start Home Assistant Core
2025-05-09 13:31:43.084 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.manager] Starting homeassistant
2025-05-09 13:31:43.360 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
2025-05-09 13:31:53.387 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant has crashed!
2025-05-09 13:31:53.389 ERROR (MainThread) [supervisor.core] Can't start Home Assistant Core - rebuiling
2025-05-09 13:31:53.423 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Cleaning homeassistant application
2025-05-09 13:31:54.293 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Update pulse/client.config: /data/tmp/homeassistant_pulse
2025-05-09 13:31:54.611 INFO (MainThread) [supervisor.docker.homeassistant] Starting Home Assistant ghcr.io/home-assistant/raspberrypi4-64-homeassistant with ve rsion 2025.5.0
2025-05-09 13:31:54.612 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
2025-05-09 13:32:11.702 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:11.710 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:11.717 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /host/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:11.726 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /core/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:14.218 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state startup
2025-05-09 13:32:14.220 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
2025-05-09 13:32:14.293 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.secrets] Request secret mariadb_pass
2025-05-09 13:32:14.294 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.secrets] Request secret mariadb_user
2025-05-09 13:32:14.698 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
2025-05-09 13:32:14.709 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='NOT_RUNNING', offline_db_mig ration=False)
2025-05-09 13:32:18.927 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/logs access from core_ssh
Het lijkt er dus op dat de supervisor herkent dat er iets mis is en home assistant Core gaat rebuilden...
supervisor
2025-05-09 13:31:43.032 INFO (MainThread) [supervisor.core] Start Home Assistant Core
2025-05-09 13:31:43.084 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.manager] Starting homeassistant
2025-05-09 13:31:43.360 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
2025-05-09 13:31:53.387 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant has crashed!
2025-05-09 13:31:53.389 ERROR (MainThread) [supervisor.core] Can't start Home Assistant Core - rebuiling
2025-05-09 13:31:53.423 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Cleaning homeassistant application
2025-05-09 13:31:54.293 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Update pulse/client.config: /data/tmp/homeassistant_pulse
2025-05-09 13:31:54.611 INFO (MainThread) [supervisor.docker.homeassistant] Starting Home Assistant ghcr.io/home-assistant/raspberrypi4-64-homeassistant with ve rsion 2025.5.0
2025-05-09 13:31:54.612 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
2025-05-09 13:32:11.702 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:11.710 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:11.717 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /host/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:11.726 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /core/info access from core_ssh
2025-05-09 13:32:14.218 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state startup
2025-05-09 13:32:14.220 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
2025-05-09 13:32:14.293 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.secrets] Request secret mariadb_pass
2025-05-09 13:32:14.294 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.secrets] Request secret mariadb_user
2025-05-09 13:32:14.698 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
2025-05-09 13:32:14.709 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='NOT_RUNNING', offline_db_mig ration=False)
2025-05-09 13:32:18.927 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/logs access from core_ssh
Het lijkt er dus op dat de supervisor herkent dat er iets mis is en home assistant Core gaat rebuilden...
@dixet heb je iets aan deze guide?
Als je modbus aanzet, blijft dan ook het versturen van data naar SolarEdge werken?Oon schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:32:
[...]
Ik zou je sterk aanraden om nu meteen te switchen naar de SE modbus integratie, die geeft je realtime inzicht, iets dat de API van SE niet doet. Dat is erg handig als je bijvoorbeeld wil automatiseren dat je een melding krijgt als het ineens heel zonnig is, of bijvoorbeeld een sensor die laat zien wat je nu aan euro's per uur verbruikt (obv grid import/export, PV en huidige prijs).
Verder is dit hoe ik het heb ingericht;
[Afbeelding]
Ik heb een dynamisch contract dus maag geen gebruik van de T1/T2 sensoren uit mijn P1 meter, maar het is sowieso een slim idee om als je wel een daltarief hebt een sensor/helper te maken met je huidige tarief en die te gebruiken. Dat doe ik ook:
[Afbeelding]
Dan kun je altijd gewoon naar je netto grid export, netto grid import, en PV opwek kijken, en doet Home Assistant de verrekening.
Jazekerzunrob schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:51:
[...]
Als je modbus aanzet, blijft dan ook het versturen van data naar SolarEdge werken?
Mooi, dankjewel! Straks eens aanzetten dan! In mijn energie dashboard zie ik nu soms een onverklaarbaar hoog niet getraceerd verbruik. Denk dat dat komt doordat de standaard integratie maar om de zoveel minuten bijwerkt.
(Of er tapt iemand stroom af🤡)
Ik weet niet hoe je via je zonnepanelen (omvormer) gaat zien waar verbruik vandaan komt, maar je zult er zelf vast over nagedacht hebbenzunrob schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:00:
[...]
Mooi, dankjewel! Straks eens aanzetten dan! In mijn energie dashboard zie ik nu soms een onverklaarbaar hoog niet getraceerd verbruik. Denk dat dat komt doordat de standaard integratie maar om de zoveel minuten bijwerkt.
(Of er tapt iemand stroom af🤡)
@dixet Met hoe simpel het tegenwoordig is zou mijn eerste actie zijn om gewoon HAOS opnieuw te installeren en een backup terug te knallen.
Da's een mooie, die kende ik nog niet. Tot nu toe geen nieuwe inzichten, maar met de HA debug mode aan en verschillende onderdelen logmodus op debug hoop ik gauw wat nieuwe inzichten te krijgen!
Daar ben ik nooit zo'n fan van. Zonder de oorzaak te weten weet ik ook niet of een backup terugzetten het gaat oplossen. En als het het probleem wel verhelpt weet ik niet hoe ik het in de toekomst kan voorkomen.Septillion schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:53:
@dixet Met hoe simpel het tegenwoordig is zou mijn eerste actie zijn om gewoon HAOS opnieuw te installeren en een backup terug te knallen.
Bij mij is de backup toch een last resort (ik geef mezelf tot zondag en dan ga ik die methode proberen!)
Als de polling van HA naar SE achter loopt (of de data aanlevering van de PV naar de SE cloud) zal er dus ineens een spike in opwek zijn. En gezien HA geen spike in teruglevering ziet is dat allemaal eigen verbruik.Witlof schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:51:
[...]
Ik weet niet hoe je via je zonnepanelen (omvormer) gaat zien waar verbruik vandaan komt, maar je zult er zelf vast over nagedacht hebben
Uiteraard dus afkomstig uit dat HA zijn eigen statistieken bijhoudt en puur naar de meterstand is. Waarom die meterstand bv 3 uren "stil staat" en het vierde uur ineens met 10kWh toeneemt weet HA niet. Die heeft gewoon 3 uur 0kWh opwek en het vierde uur 10kWh opwek. Kijk je vervolgens bij SE zelf zie je daar wel correct grafieken met zeg ~2,5kWh opwek per uur, want de cloud heeft het wel correct geregistreerd (en de PV doet intern de data ook zodanig opslaan dat ook met uren of dagen downtime van de aanlevering de gegevens wel nog per uur etc zijn en je in de SE cloud dus nog steeds ziet wat er per uur is opgewekt).
En in zo'n situatie zal HA dus uit P1 0kWh afname halen (of als je pech hebt met een klapperende PV door te hoge netspanning ook nog daadwerkelijk verbruik) en wel teruglevering. Maar dus teruglevering die niet is opgewekt / geregistreerd. Maar het 4e uur lever je bv 2kWh terug, tegenover 10kWh opwek, dus beredeneert HA dat je 7,5kWh eigen verbruik had.
En in minder extreme gevallen kan het nog steeds zo zijn dat HA bv om x:46 pollt en om x+1:01 pollt (geen idee wat het poll interval van HA is en het aanlever interval van de PV naar de cloud). Dan mist die dus nog steeds 14 minuten aan opwek in dat uur, dat het volgende uur er bij wordt geteld. Terwijl de teruglevering in dat uur wel klopt.
Lees je de omvormer lokaal uit via modbus over TCP ben je niet afhankelijk van een cloud omgeving, en heb je de mogelijkheid tot een poll interval (over modbus) tot zelfs 1 seconde (standaard van een van de 2 integraties is 5 seconden bv). Waardoor de gegevens veel minder "scheef" lopen tussen PV meterstand en meterstand van de energiemeter.
Dit werkt prima, het enige wat ik nog erbij zoek is de automation te triggeren op het moment dat terugleverkosten negatief worden. Vooral als later het salderen niet meer is toegestaan en de teuglevertarieven zonder belastingen zijn en de verbruikstarieven met belasting is het interessant om deze automation op basis van tarieven (dynamische prijzen) aan en uit te kunnen zetten.Endy schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:29:
[...]
Ik heb vanmiddag heel even een snel testje kunnen doen![]()
1: Blueprint installeren en instellen
Nadat je via Github de blueprint hebt binnengehaald zie je bij het aanmaken van een automation heel duidelijk wat waar moet worden ingevuld.
[Afbeelding]
Ik heb alles ook zo ingevuld als er in de description wordt aangegeven, misschien dat mijn "power setpoint" iets anders had kunnen worden ingesteld, maar dat is denk ik ook een beetje instellen, kijken wat er gebeurt en dan weer aanpassen![]()
2: Het automatische script is aangemaakt en enabled;
[Afbeelding]
Na het opslaan van de blueprint is deze meteen actief en ben ik gaan kijken wat mijn Homewizard P1 via de app laat zien.
3: Homewizard resultaten
[Afbeelding]
De homewizard toont vanaf dat de automation actief is meteen een flinke aanpassing
Ik heb helaas geen plaatje van de "limiter" en het gedrag, maar in het plaatje hierboven is goed te zien dat van ca 1400 Watt terugleveren aan het grid er na het activeren over 2 lijnen zo rondom de nullijn wordt gestuurd.
Wel zie ik ook wat grotere fluctuaties waarbij dan het overschot aan zonne energie soms een X aantal seconden op bv 200-250 Watt blijft staan met ook enkele uitschieters (niet in het plaatje gecaptured helaas) naar ca 500 Watt.
Ten aanzien van bovenstaande
- Allereerst heel mooi en overzichtelijk gemaakt
- Misschien moet ik nog wat met de parameters schuiven, ik kan niet precies zeggen of;
* "pv max power" in mijn geval zo goed staat, bij mij is er effectief maar tot 45 procent aansturing.
* "Power setpoint" ik anders moet instellen om beter gedrag v.w.b limiter aanpassing te bewerkstelligen.
- In mijn geval reageert de omvormer vrij snel op aanpassingen van de limiter, ik vermoed dat de "update rate" in kunnen stellen op een waarde kleiner dan 10 seconden kan helpen met het sneller kunnen schakelen tussen de veranderende waarden. Misschien is dat iets wat je zou kunnen aanpassen?
Tot zo ver mijn bevindingen
Verder heb ik nog een kleine 2 omvormer die niet gestuurd kan worden, alleen aan/uit. Heeft iemand een idee hoe je die erbij op zou kunnen nemen?
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Misschien geeft dit wat inspiratie?Jag schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:23:
Ok wie helpt deze home assistant beginner verder op weg. Ik probeer weer forecast data te verkrijgen met als doel een voorspelde gemiddelde en minimum temp. Heb al gelezen dat je dit alleen krijgt met de weather.get_forecasts service. Heb de met.no integration nu alleen. Heb eerst een soort simpele versie gemaakt, zie onder. Blijft unknown. Wie helpt me verder?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 template: - trigger: - platform: time_pattern minutes: "/15" sensor: - name: "Forecast Next Hour Temperature" unique_id: forecast_next_hour_temp unit_of_measurement: "°C" state: > {% set forecast = state_attr('weather.forecast_thuis', 'forecast') %} {% if forecast and forecast | length > 0 %} {{ forecast[0].temperature }} {% else %} unknown {% endif %} action: - service: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.forecast_thuis data: type: hourly
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| - trigger: - platform: time_pattern hours: "/1" - platform: event event_type: event_template_reloaded action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.home response_variable: hourly sensor: - name: Weather Forecast Hourly unique_id: 02330e21-00eb-4951-9fc2-835d351a4fd2 state: "{{ now().isoformat() }}" attributes: forecast: "{{ hourly['weather.home'].forecast }}" - name: "Forecast temperature hourly" unique_id: 0055c4eb-f8e3-4196-a7ec-67f6ea4b15b5 state: "{{ hourly['weather.home'].forecast.0.temperature }}" - name: "Forecast daily temperature min" unique_id: 64808014-939f-44e2-9189-439eb0d03978 state: > {% set fc = hourly['weather.home'].forecast %} {% set temperatures = fc|map(attribute='temperature')|list %} {{ temperatures | min }} - name: "Forecast daily temperature max" unique_id: fba4f0d4-433e-4f78-af22-d06622ab5184 state: > {% set fc = hourly['weather.home'].forecast %} {% set temperatures = fc|map(attribute='temperature')|list %} {{ temperatures | max }} |
Voor mensen die ook de video van The Stock Pot / The Saucepan hebben gekeken getiteld "Make Your Own Universal Remote (ESPHome + Home Assistant)"
Intro video:
Volledige tutorial video hier:
YouTube: Make Your Own Universal Remote (ESPHome + Home Assistant)
Ik ben de tutorial aan het volgen en heb bij PCBWay een printplaatje besteld om deze remote zelf te kunnen bouwen volgens bovenstaande video. Maar PCBWay vereist een minimale afname van 5 stuks. Dus... ik heb voor de liefhebbers wat over!
Heb je interesse? Neem even contact op!
v&a aangeboden: Universal Home Assistant remote PCB - The Stock Pot / The Sau...
Intro video:
Volledige tutorial video hier:
YouTube: Make Your Own Universal Remote (ESPHome + Home Assistant)
Ik ben de tutorial aan het volgen en heb bij PCBWay een printplaatje besteld om deze remote zelf te kunnen bouwen volgens bovenstaande video. Maar PCBWay vereist een minimale afname van 5 stuks. Dus... ik heb voor de liefhebbers wat over!
Heb je interesse? Neem even contact op!
v&a aangeboden: Universal Home Assistant remote PCB - The Stock Pot / The Sau...
@RudolfR @GizzRudolfR schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:15:
Bij Solcast blijven de verwachtingen wel zichtbaar? Dit was 1 mei. Totaal van twee dakvlakken.
[Afbeelding]
de grafiek van vandaag
/f/image/4IguCUBKqRQD8TmpJDZ2kALz.png?f=fotoalbum_large)
de daling in het midden heeft te maken met de uitschakeling van de PV panelen en omvormer door de negatieve kWh prijs van vanmiddag
maar je zie dus duidelijk dat de voorspelling van de rest van de dag ver achter blijft
[ Voor 12% gewijzigd door hemertje op 10-05-2025 19:55 ]
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
@hemertje weet je zeker dat alles goed ingesteld staat? Zowel de oriëntatie, de hellingshoek als het vermogen van je dakvlakken.
Nog een NAD T758 vraag.
Ik heb de Bluos integratie maar die is beperkt en laat mij ook het apparaat niet aan of uitschakelen.
Heeft iemand dat voor elkaar gekregen? Ik heb de wakeonlan methode geprobeerd maar dat lijkt niets te doen.
Iemand ideeen hoe dit werkend te krijgen?
CEC en dergelijke staan allemaal aan en via de BLUOS app gaat hij wel aan.
Ik heb de Bluos integratie maar die is beperkt en laat mij ook het apparaat niet aan of uitschakelen.
Heeft iemand dat voor elkaar gekregen? Ik heb de wakeonlan methode geprobeerd maar dat lijkt niets te doen.
Iemand ideeen hoe dit werkend te krijgen?
CEC en dergelijke staan allemaal aan en via de BLUOS app gaat hij wel aan.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik probeer zojuist de modbus integratie van mijn SolarEdge omvormer te activeren, maar ik zie alleen maar een disable optie. Zie foto. Wat doe ik fout?
:strip_exif()/f/image/y0hzNGplBLMaODbbSc5Xvevt.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Je moet de OK knop lang ingedrukt houden zodra je het poort nummer er hebt staan.
:strip_exif()/f/image/y0hzNGplBLMaODbbSc5Xvevt.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Je moet de OK knop lang ingedrukt houden zodra je het poort nummer er hebt staan.
[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 10-05-2025 21:43 ]
naar eer en geweten ingevuld, ik heb 5 dakvlakken met panelen, 1x 8kW Solaredge omvormer met een optimizer per paneel, maar wellicht maak ik ergens een denkfout?Gizz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:28:
@hemertje weet je zeker dat alles goed ingesteld staat? Zowel de oriëntatie, de hellingshoek als het vermogen van je dakvlakken.
Plat dak aanbouw
- Declination: 10
- Azimuth: 225
- Totall Watt peak: 4800
- Damping factor morning: 0
- Damping factor evening: 0
- Interver size (Watt): 8000
Schuin dak achter
- Declination: 32
- Azimuth: 136
- Totall Watt peak: 1675
Schuin dak voor
- Declination: 32
- Azimuth: 283
- Totall Watt peak: 2050
Schuin dak zijkant
- Declination: 37
- Azimuth: 202
- Totall Watt peak: 3000
Verticaal muur zijkant
- Declination: 90
- Azimuth: 202
- Totall Watt peak: 890
hhmmm, ik zie net bij bovenstaande gegevens dat ik de Invertersize was vergeten in te vullen bij de dakvlakken Schuin Voor, Schuin Zijkant en Verticaal Zijkant
Deze panelen worden dan niet meegerekend bij de voorspelling?
Welke functie heeft deze inverterwaarde eigenlijk? dat de top bv wordt afgetopt bij een te grote opbrengst?
wellicht is het probleem gevonden!
@hemertje Gezien ik inverter size ook niet heb ingevuld en gewoon info heb lijkt het me dat die alleen gebruikt wordt als limiet / voor aftopping. Dus als je die toch groter zet dan Wp dan doet het niets.
Beter nog als je de SolarEdge inline meter erbij hebt als export meter geïnstalleerd , dan zit er geen vertraging tussen uitlezen productie (omvormer) en je hoofdaansluiting .RobertMe schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:40:
[...]
Als de polling van HA naar SE achter loopt (of de data aanlevering van de PV naar de SE cloud) zal er dus ineens een spike in opwek zijn. En gezien HA geen spike in teruglevering ziet is dat allemaal eigen verbruik.
Uiteraard dus afkomstig uit dat HA zijn eigen statistieken bijhoudt en puur naar de meterstand is. Waarom die meterstand bv 3 uren "stil staat" en het vierde uur ineens met 10kWh toeneemt weet HA niet. Die heeft gewoon 3 uur 0kWh opwek en het vierde uur 10kWh opwek. Kijk je vervolgens bij SE zelf zie je daar wel correct grafieken met zeg ~2,5kWh opwek per uur, want de cloud heeft het wel correct geregistreerd (en de PV doet intern de data ook zodanig opslaan dat ook met uren of dagen downtime van de aanlevering de gegevens wel nog per uur etc zijn en je in de SE cloud dus nog steeds ziet wat er per uur is opgewekt).
En in zo'n situatie zal HA dus uit P1 0kWh afname halen (of als je pech hebt met een klapperende PV door te hoge netspanning ook nog daadwerkelijk verbruik) en wel teruglevering. Maar dus teruglevering die niet is opgewekt / geregistreerd. Maar het 4e uur lever je bv 2kWh terug, tegenover 10kWh opwek, dus beredeneert HA dat je 7,5kWh eigen verbruik had.
En in minder extreme gevallen kan het nog steeds zo zijn dat HA bv om x:46 pollt en om x+1:01 pollt (geen idee wat het poll interval van HA is en het aanlever interval van de PV naar de cloud). Dan mist die dus nog steeds 14 minuten aan opwek in dat uur, dat het volgende uur er bij wordt geteld. Terwijl de teruglevering in dat uur wel klopt.
Lees je de omvormer lokaal uit via modbus over TCP ben je niet afhankelijk van een cloud omgeving, en heb je de mogelijkheid tot een poll interval (over modbus) tot zelfs 1 seconde (standaard van een van de 2 integraties is 5 seconden bv). Waardoor de gegevens veel minder "scheef" lopen tussen PV meterstand en meterstand van de energiemeter.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.