Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Witlof en @Endy Ik ben aardig eind met de blueprint maar wil het natuurlijk gelijk netjes :+ Dus denk dat ik hem vanavond even af kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:54
Septillion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:24:
@Witlof en @Endy Ik ben aardig eind met de blueprint maar wil het natuurlijk gelijk netjes :+ Dus denk dat ik hem vanavond even af kan maken.
Geen stress! ;) Ik ben nu voornamelijk bezig met testen en kijken hoe het functioneert. Zolang er nog saldering is, ga ik het nog niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-05 11:03
Septillion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:24:
Geen probleem en zeer fijn dat je zoiets moois bouwt voor de community, dat wordt echt gewaardeerd _/-\o_

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
Witlof schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Duidelijk. Door de mode: parallel in het script van @Endy doet het dus eigenlijk niets omdat het script vaker dan 1x actief kan zijn?
Excuus, dit was inderdaad een copy paste foutje :)
mode moet inderdaad single zijn maar dan met een delay van bv 3 seconden als ik mijn trigger tempo bekijk.

Maar parallel volstaat ook alleen dan kan de delay worden weggelaten.
En mooi om te zien dat het script al beter werkt ;) als @Septillion het t.z.t klaar heeft zal het perfect aan te sturen zijn.

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
Met de laatste kennis en wijzigingen lijkt het hier nu allemaal goed te werken. Klaar voor de toekomst!

Thanks @Endy, @RobertMe en alle andere. Ben ook benieuwd naar je blueprint @Septillion!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Kan gewoon via tags in ‘t menu maar op basis van je locatie zou ook kunnen. Of je klikt hier: https://my.home-assistant.io/redirect/tags/

Mijn deurslot is de trigger.

Ontgrendeld is geen alarm
Vergrendeld is alleen

Slot wordt weer via HomeKit aangestuurd en is ook zichtbaar in home Assistant. Wellicht beetje dubbel maar ik vertrouw home Assistant (nog) niet voor dit soort zaken
Waarom heb je dat vertrouwen niet dan? Als je flow idempotent is moet t goed gaan, anders krijg je netjes een error waar je op zou kunnen alerten. Mijn hele alarm flow loopt al 2 jaar door HA en werkt perfect

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:37

WoBBeL

*zwaai*

Hoe lang heeft Home Assistant nodig voor het restoren van de backup? Het terugzetten duurde +/- 10 minuten en hierna kreeg ik de melding dat hij ging herstarten, dat was echter al ruim 15 minuten terug :+

De observer geeft healthy en alle add-ons draaien nog wel.

[ Voor 13% gewijzigd door WoBBeL op 02-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WoBBeL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:08:
Hoe lang heeft Home Assistant nodig voor het restoren van de backup? Het terugzetten duurde +/- 10 minuten en hierna kreeg ik de melding dat hij ging herstarten, dat was echter al ruim 15 minuten terug :+

De observer geeft healthy en alle add-ons draaien nog wel.
Afhankelijk van de grootte van de database en de hardware kan het wel een paar uur duren.
Mijn ervaring bij een database van ongeveer 1GB en een Proxmox VM is al snel een half uur

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Waarom heb je dat vertrouwen niet dan? Als je flow idempotent is moet t goed gaan, anders krijg je netjes een error waar je op zou kunnen alerten. Mijn hele alarm flow loopt al 2 jaar door HA en werkt perfect
Gevoelskwestie. Het is toch de toegang tot je woning, ik neem al niet eens meer een sleutel mee als ik weg ga.

Daarbij draait Apple het voornamelijk in de cloud en heb zelf iets van 8 hubs, dus als er wat weg valt is er wel iets anders wat het overneemt.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 02-05-2025 18:03 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Gevoelskwestie. Het is toch de toegang tot je woning, ik neem al niet eens meer een sleutel mee als ik weg ga.

Daarbij draait Apple het voornamelijk in de cloud en heb zelf iets van 8 hubs, dus als er wat weg valt is er wel iets anders wat het overneemt.
Ik zou toegang tot m’n huis juist zo lokaal mogelijk willen doen, als Apple een hack heeft kan iemand straks je huis openen!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Ik zou toegang tot m’n huis juist zo lokaal mogelijk willen doen, als Apple een hack heeft kan iemand straks je huis openen!
Apple deelt mijn locatie met de hub, hub doet lokaal het slot vergrendelen.

Wat is dat anders dan HA?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:37

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Afhankelijk van de grootte van de database en de hardware kan het wel een paar uur duren.
Mijn ervaring bij een database van ongeveer 1GB en een Proxmox VM is al snel een half uur
Dat was t inderdaad. Het was niet erg duidelijk, hij zegt herstellen en daarna herstarten mara volgens mij restored ie 't meeste tijdens de reboot :X
en ik kan niet zo goed wachten :+

Meer mensen bij wie Wallpanel het niet doet op de 2025.5 beta (beta 0 en beta 1?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:05
Witlof schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:47:
Met de laatste kennis en wijzigingen lijkt het hier nu allemaal goed te werken. Klaar voor de toekomst!

Thanks @Endy, @RobertMe en alle andere. Ben ook benieuwd naar je blueprint @Septillion!
Waar hebben we het ook alweer over
Heb je een korte samenvatting?

Thx

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:47
Ik ben net aan de slag met Home Assistant, maar ik loop tegen het volgende aan. Ik heb de UniFi Network Controller add-on geïnstalleerd, deze maakt backups in /backup/unifi.

Deze backups wil ik graag op m'n NAS zetten. Voor zover ik kon zien lukt dit niet met de standaard backup functionaliteit van Home Assistant. Dus ik heb een Bash script gemaakt om deze naar een shared netwerk locatie te kopiëren op de NAS.

Dit script werkt als ik deze vanuit de terminal (Add-on) uitvoer. Maar als ik het script als shell command toevoeg aan de configuratie file en uitvoer als action dan bestaat de backup folder niet in die context. Ik hebt dit bekeken door vanuit het script alle mappen weer te geven. /config bestaat bijvoorbeeld wel in die context, maar /backup dus niet.

Is er een manier om /backup toe te voegen, zodat deze wel toegankelijk is of is er een andere manier om de unifi backup op de NAS te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
@iivvvii

Andersom doen, de NAS een kopie laten trekken van de backup folder van HA, gedeeld via Samba?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hemertje schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:31:
[...]

ik wil me eerst graag inlezen in de opzet en mogelijkheden, dus hopelijk heeft iemand die dit al eerder heeft gedaan een linkje naar een goede howto of readme
Er zijn verschillende handleidingen om bijv MariaDB als recorder database te gebruiken en Influx of de VM als history database.

Dingen die ik al snel leerde: draai ze liever niet als addons, maar als losse containers op je proxmox.

Als je de input richting de history database niet fijn afstelt gaat er teveel data heen en is je disk zo vol. Dat weer rechttrekken is bij Influx achteraf niet makkelijk te doen. Helemaal lastig als je als addon hebt en dus een Shell in de addon docker moet doen.

Ik ga me binnenkort ook oriënteren op een migratie naar Victoria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Get!em schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Er zijn verschillende handleidingen om bijv MariaDB als recorder database te gebruiken en Influx of de VM als history database.

Dingen die ik al snel leerde: draai ze liever niet als addons, maar als losse containers op je proxmox.

Als je de input richting de history database niet fijn afstelt gaat er teveel data heen en is je disk zo vol. Dat weer rechttrekken is bij Influx achteraf niet makkelijk te doen. Helemaal lastig als je als addon hebt en dus een Shell in de addon docker moet doen.

Ik ga me binnenkort ook oriënteren op een migratie naar Victoria.
Hoi,

Ter info , ik draai HA OS op een HP machientje, een T530 met 128gb 4gb ddr

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:30

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Deurbel - wat is volgens jullie de best ondersteunde deurbel in home Assistant, ik dacht aan de TP Link Tapo D230S1, maar wil net als een camera soort live beeld kunnen aanzetten. Echter deze is (nog) niet ondersteund in HA.

Wat is jullie mening? Welke deurbel biedt meeste waar voor geld qua integratie in HA?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
konehead schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:57:
De EcoWitt [..]

WunderGround heb ik meelopen omdat daar een forecast functie bijzit. Had daar wilde plannen mee, maar dat is er nog niet van gekomen.
Onder verwijzing naar je posts op het punt Ecowitt spul aan te schaffen. T.o.v. Weatherflow Tempest (die in NL ook wel erg duur is) mis ik dan de voorspellingen.. dacht ik.

Hoe goed is die forecast van WunderGround, voor zeg 48 uur (in vergelijking met Buienradar)?
(Ik stuur nu de verwarming met een betaalde weervoorspelling, die ik als wat slechter ervaar dan wat ik op Buienradar zie. En met Buienradar rijk ik je hopelijk een wel bekend referentiepunt aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:32
@peterpijpelink Tapo heeft een heel goede integratie in https://github.com/JurajNyiri/HomeAssistant-Tapo-Control HACS. In het algemeen is TAPO heel HA friendly. Ik zou zeggen kopen en proberen. In worst case, kan je het gewoon terugsturen. Ik heb een Tapo 360 graden camera die ik als babyfoon in HA gebruik, werkt prima.

[ Voor 15% gewijzigd door MXMan op 03-05-2025 11:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Endy @Witlof en gezien het origineel ook @JeroenH

Hierbij de eerste versie van de blueprint!
https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3

Deze link kan je dus gebruiken om een import te doen. Wil het ook nog wel echt op Github zetten incl releases maar nu even de tijd niet voor.

[edit]Gelijk al een update naar v1.0.1 want ik was de run mode vergeten :+

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 03-05-2025 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Witlof
hemertje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Waar hebben we het ook alweer over
Heb je een korte samenvatting?

Thx
Automatisch de power limit van de omvormer aanpassen via de waarde van de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
Dank je wel voor het maken van de blueprint.
Ik ga er mee aan de slag en laat je de resultaten weten 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb het gevoel dat dit een domme/basic vraag is, maar kom er niet uit.

Ik wil via de verkenner (Of Total Commander) naar het IP adres waar HA draait.
Dan vraagt Windows (ik heb nieuwe laptop) om de Network Credentials.

Wat voer ik daar nu in? De local inlog van HA is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Heb je SAMBA geïnstalleerd als add-on op HA?

Dat heb je daarvoor nodig en tijdens die installatie daarvan moet je smb credentials invoeren die je dan daarna in de verkenner (en/of Total Commander) moet gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ben(V) schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:12:
Heb je SAMBA geïnstalleerd als add-on op HA?

Dat heb je daarvoor nodig en tijdens die installatie daarvan moet je smb credentials invoeren die je dan daarna in de verkenner (en/of Total Commander) moet gebruiken.
Thnx, het was inderdaad Samba Share en gelukkig staat het wachtwoord in het configuratie tabblad :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Endy
Septillion schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:16:

Deze link kan je dus gebruiken om een import te doen. Wil het ook nog wel echt op Github zetten incl releases maar nu even de tijd niet voor.

Ik heb vanmiddag heel even een snel testje kunnen doen 8)

1: Blueprint installeren en instellen
Nadat je via Github de blueprint hebt binnengehaald zie je bij het aanmaken van een automation heel duidelijk wat waar moet worden ingevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFYijbq10FDAgtw3gWbQD7c4JLU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38qiHN44XRoIKy8nOq7JuhrS.jpg?f=user_large

Ik heb alles ook zo ingevuld als er in de description wordt aangegeven, misschien dat mijn "power setpoint" iets anders had kunnen worden ingesteld, maar dat is denk ik ook een beetje instellen, kijken wat er gebeurt en dan weer aanpassen :)

2: Het automatische script is aangemaakt en enabled;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwEEa_6saWefMS9rnIodkubZs_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQzHqEjmrZrs1L9Wnv8fpQN7.jpg?f=fotoalbum_large

Na het opslaan van de blueprint is deze meteen actief en ben ik gaan kijken wat mijn Homewizard P1 via de app laat zien.

3: Homewizard resultaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYtVufRbx--9l8MympCdigeLT2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2U9pKWMj92iKUyXV6J0oquJN.jpg?f=fotoalbum_large

De homewizard toont vanaf dat de automation actief is meteen een flinke aanpassing

Ik heb helaas geen plaatje van de "limiter" en het gedrag, maar in het plaatje hierboven is goed te zien dat van ca 1400 Watt terugleveren aan het grid er na het activeren over 2 lijnen zo rondom de nullijn wordt gestuurd.

Wel zie ik ook wat grotere fluctuaties waarbij dan het overschot aan zonne energie soms een X aantal seconden op bv 200-250 Watt blijft staan met ook enkele uitschieters (niet in het plaatje gecaptured helaas) naar ca 500 Watt.

Ten aanzien van bovenstaande

- Allereerst heel mooi en overzichtelijk gemaakt
- Misschien moet ik nog wat met de parameters schuiven, ik kan niet precies zeggen of;
* "pv max power" in mijn geval zo goed staat, bij mij is er effectief maar tot 45 procent aansturing.
* "Power setpoint" ik anders moet instellen om beter gedrag v.w.b limiter aanpassing te bewerkstelligen.

- In mijn geval reageert de omvormer vrij snel op aanpassingen van de limiter, ik vermoed dat de "update rate" in kunnen stellen op een waarde kleiner dan 10 seconden kan helpen met het sneller kunnen schakelen tussen de veranderende waarden. Misschien is dat iets wat je zou kunnen aanpassen?

Tot zo ver mijn bevindingen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Weet iemand toevallig hoe je in Home Assistant je energieverbruik van meerdere jaren naast elkaar kan krijgen in bijv. een staafdiagram?

Er zit wel een compare feature in, maar die kan alleen het huidige tegen het vorige jaar leggen.
Niet over een langere termijn. Kan het daardoor wel zien, maar niet in 1 grafiek.

Heb Grafana ook draaien, en die kan 't wellicht wel. Maar heeft mijn geimporteerde data uit Domoticz niet bij de gasmeter entity (wat ergens wel logisch is).

Het HA energy dashboard heeft deze data overigens wel, kan prima terug scrollen tot ik begonnen ben met meten van 't gas in 2017 (via Domoticz). Dus het moet er ergens wel uit te trekken zijn.

Kom online alleen feature requests tegen voor deze zelfde wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
Ik probeer een automation te maken die elke zondagmiddag om 12:00 een aantal sensoren/meterstanden uitleest en deze waarden in een tabel in een dashboard plaatst. Ik ben al een poosje aan het rommelen, maar ik krijg het niet voor elkaar, en Copilot helpt ook niet echt, die beweert dat ik een "Input number helper" moet maken, maar dat lijkt mij een beetje overkill. Verder zoeken op internet levert ook niet echt bruikbare resultaten op.

Wat ik tot nu toe heb is een automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: "Meterstanden op zondag om 12 uur 's middags"
  trigger:
    - platform: time
      at: "12:00:00"
  condition:
    - condition: template
      value_template: "{{ now().isoweekday() == 7 }}"
  action:
    - service: homeassistant.update_entity
      data:
        entity_id:
          - sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1
          - sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2
          - sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1
          - sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2
          - sensor.sn_1930129860_total_yield
          - sensor.heatpump_e_consumption_during_cooling
          - sensor.heatpump_e_consumption_during_dhw
          - sensor.heatpump_e_consumption_during_heating
          - sensor.heatpump_e_consumption_during_stand_by

Hoe krijg ik het resultaat van dit script nu in een tabel in een dashboard?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-05-2025 09:02 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HeleBoel makkelijkste is toch om ze ergens in op te slaan ja. Je kan het met een SQL sensor ook wel uit de database halen maar dat is zeker niet eenvoudiger.

Maar waarom wil echt de meterstand? Ben je niet meer geïnteresseerd in het verbruik? Waarom voldoet hier het energy dashboard niet voor? Dan hoef je helemaal niets aan te maken. Alternatief voor verbruik over een periode zou zijn om er utility meters aan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Endy Super om te zien dat het goed werkt d:)b Ik heb het alleen droog getest want nog niet gezorgd dat ik het limiet kan aanpassen :+

Maar zoals gezegd, het blijft altijd sturen op het verleden. Dus een plotsklaps verbruik of zon zal altijd even pieken. De offset zorgt ervoor dat het netto dus wat meer naar export neigt. Daarnaast wordt de te kiezen stap ook altijd naar boven afgerond. Met de gedachten dat een beetje exporteren altijd gunstiger is dan een beetje importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
Gwaihir schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Onder verwijzing naar je posts op het punt Ecowitt spul aan te schaffen. T.o.v. Weatherflow Tempest (die in NL ook wel erg duur is) mis ik dan de voorspellingen.. dacht ik.

Hoe goed is die forecast van WunderGround, voor zeg 48 uur (in vergelijking met Buienradar)?
(Ik stuur nu de verwarming met een betaalde weervoorspelling, die ik als wat slechter ervaar dan wat ik op Buienradar zie. En met Buienradar rijk ik je hopelijk een wel bekend referentiepunt aan.)
Weet ik niet, nog niet echt goed naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48
Ik heb met hulp van enkele Tweakers een integratie gemaakt voor de warmtepomp van DeWarmte.com met Home Assistant. Zie hier:
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant

Mocht je zo'n warmtepomp hebben, dan kun je deze integratie vanaf github installeren.

Ik heb 'm ook aangemeld voor de Communite Store (HACS).
https://github.com/hacs/d...5#issuecomment-2818371749

Ik heb ook nog een vraag: Er staat nog een hele lange lijst van pull requests voor mij (van begin december) en de duidelijke mededeling dat het geen zin heeft om te vragen of het sneller kan. Nu vroeg ik me toch af of er hier misschien iemand is die wel een tip heeft of zelf misschien reviewer is voor hacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
Hi,

Ik overweg een Growatt ARK XH Batterijset met een Growatt MIN TL-XH omvormer aan te schaffen. De omvormer is zowel voor mijn zonnepanelen als batterij. Is er iemand die ervaring heeft met het aansturen van de batterij met Home Assistant? Benieuwd naar de (on)mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Gwaihir schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Zie mij review van de Ecowitt GW2000 voor een antwoord op deze "weersvoorspellingen vraag" onder jouw reactie aldaar:
Antonio di in '?'

Wordt het misschien tijd voor een apart forum over Ecowitt/Foshk Weerstations ed. op Tweakers ???????

Ook nog wat scherm afdrukjes, CumulusMX lees Ecowitt (o.a.) GW2000, CumulusMX biedt MQTT, bijv. richting HA :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m373RQn3buDxN4z_eZc_h-ZhjWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMDxRNf9RgcV8jbB77RiKLf1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BObUKjZPr7zi4DXX1sD03d9duhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT4qw77miB5ZQ1v96lnh5mq7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WErvrXlXxlD6L5ncGwlQ5hqzWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSmV4S2ccbLUoQg1J6KbR7tD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 64% gewijzigd door Antonio di op 04-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
wat is jullie ervaring met de Forecast.Solar in het Energy Dsahboard?

hier produceert mijn PV systeem in de regel het dubbele van de voorspelling....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hemertje werkt hier prima bij stabiele weersomstandigheden. Met wisselende bewolking zoals vandaag een stuk minder betrouwbaar (het is nu eenmaal lastig te voorspellen tig uur van tevoren of er een wolk aankomt). Maar op zonnige dagen prima.

Vandaag was hij de meeste uren te conservatief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RBLBYDMRt3Gk8C_eCx7oioczgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eLyIbFYwBzdiVaAjxMSXLhGB.png?f=fotoalbum_large
Als er ook op strakblauwe dagen niets van klopt; weet je zeker dat je alles goed hebt ingesteld?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 20:41
hemertje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:44:

Ik herken het wel dat die vaak conservatief is in zijn voorspellingen. Ik produceer eigenlijk altijd ruim meer dan de voorspelling (oost west setup met enphase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:36
Thomox schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:15:
Ik ben steeds meer verbaasd hoe het systeem zich gedraagt, in negatieve zin. Ik vraag me echt af of het defecte hardware betreft.

Zegt dit iemand nog iets meer?
[Afbeelding][Afbeelding]
Om even terug te komen op mijn eigen situatie, ik heb een voor een automatiseringen en integraties uitgezet en verwijderd. Wat blijkt, zonder de APsystems HACS integratie is het systeem stabiel. Het ligt dus niet aan de hardware, maar aan een specifieke integratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thomox schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Het ligt dus niet aan de hardware, maar aan een specifieke integratie...
Ik weet niet of je die conclusie meteen kunt trekken. Dat een integration niet alleen HA maar ook HAOS laat crashen is wel erg toevallig. Zou dan eerder vermoeden dat die specifieke integration als enige iets op hardware-gebied aanspreekt wat blijkbaar niet goed zit in je systeem.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Gizz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:52:
@hemertje werkt hier prima bij stabiele weersomstandigheden. Met wisselende bewolking zoals vandaag een stuk minder betrouwbaar (het is nu eenmaal lastig te voorspellen tig uur van tevoren of er een wolk aankomt). Maar op zonnige dagen prima.

Vandaag was hij de meeste uren te conservatief:

[Afbeelding]
Als er ook op strakblauwe dagen niets van klopt; weet je zeker dat je alles goed hebt ingesteld?
dit zie ik dus ook, zal het eens in de gaten houden bij strak blauwe dagen

mijn hoekwoning heeft 5 dakvlakken met verschillende liggingen en hoeken
binnen Forecast.Solar heb ik dan ook 5 services hiervoor aangemaakt

ik ga ervan uit dat deze door Forecast.Solar automatisch opgeteld en in het energy dashboard worden weegegeven?

helaas is de voorspelling achteraf per dag niet meer terug te zien

[ Voor 3% gewijzigd door hemertje op 04-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

hemertje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:24:
[...]

ik ga ervan uit dat deze door Forecast.Solar automatisch opgeteld en in het energy dashboard worden weegegeven?
Klopt.
helaas is de voorspelling achteraf per dag niet meer terug te zien
Ook dat klopt. Ik zat in mijn screenshot-archief te zoeken naar een voorspelling op een straalblauwe dag, om die ter vergelijking te laten zien, maar die heb ik blijkbaar niet paraat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
Bij Solcast blijven de verwachtingen wel zichtbaar? Dit was 1 mei. Totaal van twee dakvlakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8okBO6gEeaGbZ4LRnqE1j9Uo-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAqrLatPABNS8gDTTL39W69I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dank voor de tip, hoe accuraat vind jij hun voorspellingen?

Of maken ze allemaal gebruik van dezelfde bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hemertje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:21:
Dank voor de tip, hoe accuraat vind jij hun voorspellingen?

Of maken ze allemaal gebruik van dezelfde bron?
Solcast is bij mij accurater, maar heeft met de gratis versie wel maar max 2 dakvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
Septillion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:05:
@HeleBoel makkelijkste is toch om ze ergens in op te slaan ja. Je kan het met een SQL sensor ook wel uit de database halen maar dat is zeker niet eenvoudiger.

Maar waarom wil echt de meterstand? Ben je niet meer geïnteresseerd in het verbruik? Waarom voldoet hier het energy dashboard niet voor? Dan hoef je helemaal niets aan te maken. Alternatief voor verbruik over een periode zou zijn om er utility meters aan te maken.
Daar heb ik verschillende redenen voor: allereerst omdat ik vanuit het verleden gewend ben om iedere week de meterstanden op te nemen zodat ik het verbruik per week bij kan houden (in een excel sheet). Daarnaast ook om praktische ervaring op te doen met Home Assistant. Het installeren en toevoegen van apparaten ging vrijwel probleemloos, maar het maken van dashboards en automations is op dit moment nog een black box voor mij.

Maar goed, ik ga verder puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

djkooij

voorheen Facemodder

@HeleBoel Als het allemaal nog wat nieuw is voor je, dan snap ik best dat je graag nog even vasthoudt aan je werkwijze.
a) In dit geval zou ik dan toch werken met "number" helpers, 1 per benodigde waarde.
b) Zet de acties om de waardes in de number helpers te plaatsen in een script.
c) Roep het script aan via een automation.
d) Plaats alle number helper entiteiten op het dashboard.

Dat geeft volgens mij wat je zoekt.
Wat @Septillion ook aangeeft zijn er tal van opties reeds ingebouwd, maar dan heb je hiermee de tijd aan jezelf om dat uit te vogelen.
Hoop dat dit je verder helpt.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HeleBoel Duidelijk :)

Probleem is, juist omdat HA al een dashboard erin gebakken heeft is dit niet echt standaard. Dus wat je dus ook doet, je komt al op een meer geavanceerd vlak van HA.

(Naar mijn idee) makkelijkste optie zou dus zijn een helper per entity te maken. Dat levert de makkelijkste automation op, het zij wat herhalend en is via de UI wel bij elkaar te klikken.

Drie alternatieven:
- Trigger based template sensor. Maar dan moet je dus de diepte in met templates.
- Een SQL sensor die het gewoon uit de db haalt. Maar dan moet je de SQL induiken.
- Er zijn ook een Google sheets integratie waarmee je het automatisch naar een "Excel"-sheet kunt schrijven. Maar ook dat is een dieeeeepe duik in HA.

@djkooij Met script is wel mooi dat je er een interface (in HA, fields) voor kunt maken maar echt makkelijker wordt het er niet op....

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 05-05-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012

Je zou deze blueprint nog universeler kunnen maken door een boolean/vinkje toe te voegen om te kunnen kiezen voor een procentuele aansturing zoals de Solaredge of een absolute aansturing zoals bij Goodwe.
Het verschil is enkel de procentuele berekening skippen.
Wellicht tevens een boolean/vinkje (en evt yaml script ) om de schakelaar van de powerlimiter op de omvormer aan/uit te zetten (Goodwe, ik weet niet hoe andere omvormers dit activeren).

Verder _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cimpel Zoals ik al in de text zeg, daar zou geen vinkje voor nodig moeten zijn!

Want het schaalt de power limit tussen 0 en de max van de entity. Dus of dat nu 0-10, 0-100 of 0-5000 is, dat gaat allemaal goed :) Dus als je omvormer een entity heeft met absolute limiet, gewoon erin gooien en dan zou het moeten gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 05-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:37:
@Cimpel Zoals ik al in de text zeg, daar zou geen vinkje voor nodig moeten zijn!

Want het schaalt de power limit tussen 0 en de max van de entity. Dus of dat nu 0-10, 0-100 of 0-5000 is, dat gaat allemaal goed :) Dus als je omvormer een entity heeft met absolute limiet, gewoon erin gooien en dan zou het moeten gaan.
Oke, dat had ik even niet door.
Wat is jouw mening over het in/uitschakelen van de powerlimiter op de omvormer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

hemertje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:44:
Niet zo goed, klopt dikwijls niks van.

Hij kan ook niet om met 2 dakvlakken die op aparte strings hangen op 1 inverter.
Daardoor houdt hij geen rekening met het maximum van de inverter voor de 2 strings gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cimpel Ik wilde nog een optionele boolean aan de blueprint toevoegen waarmee je het script aan / uit kunt zetten. Gezien limiet op 100% (of de absolute tegenhanger ervan) en de limiter uit zetten op de omvormer geen verschil maakt laat ik dan de sturing op de omvormer daarvan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 21:38

djkooij

voorheen Facemodder

@Cimpel Die powerlimiter op de GoodWe kan ik hier niet inschakelen via HA. Dat kan ik enkel regelen via de SolarGo app via de GoodWe access point login. Dus volgens mij kan dat niet door @Septillion in een oplossing worden gegoten tenzij ik iets over het hoofd zie. Eenmaal handmatig aangezet werkt het verder prima via HA.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:43:
@Cimpel Ik wilde nog een optionele boolean aan de blueprint toevoegen waarmee je het script aan / uit kunt zetten. Gezien limiet op 100% (of de absolute tegenhanger ervan) en de limiter uit zetten op de omvormer geen verschil maakt laat ik dan de sturing op de omvormer daarvan zitten.
Prima, houd er wel rekening mee dat wanneer het script uitgezet is, je de limiet van de omvormer dan op het maximum zet en niet ergens tussenin hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
djkooij schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:47:
@Cimpel Die powerlimiter op de GoodWe kan ik hier niet inschakelen via HA. Dat kan ik enkel regelen via de SolarGo app via de GoodWe access point login. Dus volgens mij kan dat niet door @Septillion in een oplossing worden gegoten tenzij ik iets over het hoofd zie. Eenmaal handmatig aangezet werkt het verder prima via HA.
Dat lukt wel met de HACS-GoodWe Inverter (experimental) integratie.
(werkt bij mij prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
Septillion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:14:
@Endy Super om te zien dat het goed werkt d:)b Ik heb het alleen droog getest want nog niet gezorgd dat ik het limiet kan aanpassen :+

Maar zoals gezegd, het blijft altijd sturen op het verleden. Dus een plotsklaps verbruik of zon zal altijd even pieken. De offset zorgt ervoor dat het netto dus wat meer naar export neigt. Daarnaast wordt de te kiezen stap ook altijd naar boven afgerond. Met de gedachten dat een beetje exporteren altijd gunstiger is dan een beetje importeren.
Het klopt inderdaad dat je altijd reactief stuurt en dat variatie in verbruik of zon de de waarden even wat meer verschuift t.a.v de horizontale (nul) lijn.

Ik ben er in ieder geval al heel blij mee en heb vandaag ook nog even gekeken wat het doet met het verschil in zon op de PV en het zetten van een bakje koffie met een volautomaat (1250 Watt) ;)

In het plaatje hieronder zie je dat trend aan het begin redelijk rond de nullijn blijft en dat het aanzetten van de koffiemachine (met opwarmen boiler en wat andere zaken) resulteert in wat fluctuaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AmEqJivxM33bR3FepasrHc-Rqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxEB8JZZpjmarBXQtyr61DIX.jpg?f=fotoalbum_large

De plaatjes hieronder geven het HA dashboard aan waarbij het AC vermogen van de omvormer in korte tijd ook van ca 1.2 kW naar meer dan 3kW gaat omdat de zon wat meer doorbreekt.

Dashboard met limiter rond 11:40 PV opwek ca 1279 Watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPahw9APeymf_gGaEJIBwNAJk7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPKARh4oVEMC4MTyo6Y2kEtd.jpg?f=fotoalbum_large

Dashboard met limiter rond 11:43 PV opwek 3182 Watt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5bLmrZ256mFxUeqmgxH5Hhab9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0Cpcok1D79LqSBy58272EQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet in ieder geval dat, als de variaties afnemen en de zon en eigen verbruik zijn meer constant, dat het weer redelijk netjes dichtbij de nullijn komt te liggen :D

Misschien dat je voor een nieuwe versie de "update rate" nog kan aanpassen dat er bv ook vanaf 5 seconden kan worden ingesteld? Ik zie mijn omvormer (model uit 2022) vrij snel reageren op de limiter wat m.i dan kan helpen bij het efficiënter sturen.

Ik ben in ieder geval al een heel tevreden gebruiker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Endy Huidige staat 2 seconden toe als minimum :) Lager zou ik niet echt gaan gezien de minimaal 1sec update van P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:22:
@Endy Huidige staat 2 seconden toe als minimum :) Lager zou ik niet echt gaan gezien de minimaal 1sec update van P1.
Top, dan zal ik de blueprint nog even opnieuw downloaden :) en lager heeft inderdaad geen zin ivm de P1 update snelheid van 1 seconde en dat (iig mijn omvormer) toch wel 2-3 seconden bezig is met het doorvoeren van de aanpassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:24:
@Endy Eerste release liet het al toe :)
och verrek, excuus. Ik denk dat mijn slider actie in de template niet lekker is gegaan.
Klopt, deze is gewoon aan te passen, ik ga eens kijken wat dit brengt haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 20:01
Vervelend probleem hier en ik weet niet meer waar te zoeken.

Aanpassingen die ik doe aan mijn integraties blijven niet bewaard bij een herstart. Ik had een integratie verwijderd, eentje terug ingeschakeld en eentje toegevoegd. Na een herstart waren deze wijzigingen ongedaan gemaakt.
Ik had een gedeeltelijke oplossing door op te starten in safe mode en dan de aanpassingen te doen. Dat is gelukt voor het verwijderen en inschakelen van die integraties. Mooi, maar geen oplossing van het achterliggend probleem. De integratie die ik wil toevoegen (custom via HACS) is niet mogelijk in safe mode.

Ik heb al in de logs gekeken, maar kan niets noemenswaardig vinden. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of waar ik nog kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 16:40

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb een dynamisch energiecontract en daar het energiedashboard op ingesteld, met een sensor die de actuele prijs weergeeft:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/energy-tariff-sensor-not-calculating-costs-v0-uhnkybkbk5ve1.png?width=320&crop=smart&auto=webp&s=ee5ecd836361cb4631384783e71b56472ef24f5d

Alleen worden de energiekosten niet weergegeven in het energiedashboard:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/energy-tariff-sensor-not-calculating-costs-v0-5s7y1jqrk5ve1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=fb6a3e5e5ad25de7b48fa247dd9c8a32028d6ec1

De sensor (via de Zonneplan-integratie) is als volgt geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/energy-tariff-sensor-not-calculating-costs-v0-wi1zuj2zk5ve1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=e4811ba0e9919b5475326f0cea187d27ec4d19e9
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/energy-tariff-sensor-not-calculating-costs-v0-3sfy7iqwk5ve1.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=570bbcc42a318c6f4584502d7ff983655e3ee7aa

Wie weet wat er mis zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Koppensneller op 05-05-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Koppensneller hoe lang geleden heb je dit ingesteld? Hij gaat dit namelijk niet toepassen op data uit het verleden; alleen op nieuwe data. En het energy dashboard wordt maar 1x per uur bijgewerkt :)

Vandaar ook deze waarschuwing bovenaan het scherm waarin je aan het dashboard kunt sleutelen:
After setting up a new device, it can take up to 2 hours for new data to arrive in your energy dashboard

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 05-05-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online

Heel netjes gemaakt mijn complimenten, ik wist zelf niet eens van blueprints in HA! :)

Ik heb hem net geprobeerd en hij zit er niet ver naast qua het zetten van de export limit, maar het is wat lastig met wolken/zon aan/uit en timings ervan, ik laat hem even aanstaan.

Twee opmerkingen:

1.) Ik heb via MQTT 1 sensor voor de import/export van de grid gemaakt, misschien is het handig om erbij te zetten dat een sensor van device-class "power" moet zijn. Anders kun je ze in het form niet selecteren.

2.) Er zit nog een typo in het deel "Power setpoint", hierin staat positie ipv positive.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@zenith
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhSS3NtvUpdDPb7SuhzoXWD4ajI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QUqRqrihpLvFFrQ7OTvBhLoY.png?f=user_large
Maar ik zal er device class van maken.

Qua 2, dat is niet de enige typo zag ik later :+

Heb alleen nog even ruzie hem echt op Github te krijgen. Dan krijg ik een error bij een import... En lijkt HA de verkeerde URL te genereren voor de RAW :/

Zie https://github.com/septillion-git/HA_PV_export_limiter

Maar als ik dan de yaml url pak en daar een import van doe dan maakt HA ervan:
https://raw.githubusercontent.com/septillion-git/HA_PV_export_limiter/main/septillion_pv_export_limit.yaml
ipv:
https://raw.githubusercontent.com/septillion-git/HA_PV_export_limiter/refs/heads/main/septillion_pv_export_limit.yaml

[ Voor 37% gewijzigd door Septillion op 05-05-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 16:40

Koppensneller

winterrrrrr

Gizz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:44:
@Koppensneller hoe lang geleden heb je dit ingesteld? Hij gaat dit namelijk niet toepassen op data uit het verleden; alleen op nieuwe data. En het energy dashboard wordt maar 1x per uur bijgewerkt :)

Vandaar ook deze waarschuwing bovenaan het scherm waarin je aan het dashboard kunt sleutelen:

[...]
Maanden geleden, het heeft nooit gewerkt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cimpel Ik moet er even iets langer over denken. Want dacht dat het eenvoudig was maar door de update rate is het toch iets lastiger... Want de state change van de boolean is dan makkelijk te missen. En ik wil ook niet de limiet constant op max zetten bij elke update van de bronnen...

Eens even puzzelen hoe dat te doen... Zal ik toch naar queued, restart of parallel moeten gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:08:

Eens even puzzelen hoe dat te doen... Zal ik toch naar queued, restart of parallel moeten gaan....
Ik doe het simpel: elke keer als ik een trigger van de P1 krijg kijk ik of de boolean van de PowerLimit AAN staat, zo JA output berekenen, zo NEE dan PowerLimit op maximum.
Daar omheen heb ik een test of de omvormer in bedrijf is. Zo niet dan stuur ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-05 10:39
Zit die powerlimit instellen op alle solaredge omvormers? Ik heb thuis een SE5K, maar ik zie geen waarde die ik in kan stellen wat hier op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Witlof schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:38:
[...]

Automatisch de power limit van de omvormer aanpassen via de waarde van de P1 meter.
wat is het voordeel of toegevoegde waarde daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hemertje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Nu? Waarschijnlijk nutteloos. Als de saldering er af gaat kan het wellicht misschien wel "voordelig" zijn in dat je dus zo min mogelijk probeert terug te leveren en tegelijkertijd dus zo min mogelijk af te nemen.

Nu kan het mogelijk wellicht misschien een voordeel zijn met terugleverboetes. Gecombineerd met hoeveelheid netto terugleveren oplevert etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cimpel Dat is dus hoe ik het niet wil. Dan kan je dus niet meer handmatig de limiet instellen als hij uit staat :/

Maar denk dat ik wat heb, komende tijd eens testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
hemertje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Voor mij is het inderdaad om te kijken naar de toekomst als de saldering wegvalt en het geld kost om terug te leveren. Misschien is het ook bij dynamische tarieven, en dan voornamelijk de negatieve, ook al handig om te doen. Voldoende opwekken om eigen verbruik te dekken, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
avdwerf schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:46:
Zit die powerlimit instellen op alle solaredge omvormers? Ik heb thuis een SE5K, maar ik zie geen waarde die ik in kan stellen wat hier op lijkt.
Welke integratie gebruik je? Volgens mij kan het alleen via de modbus integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Witlof schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:54:
[...]

Voor mij is het inderdaad om te kijken naar de toekomst als de saldering wegvalt en het geld kost om terug te leveren. Misschien is het ook bij dynamische tarieven, en dan voornamelijk de negatieve, ook al handig om te doen. Voldoende opwekken om eigen verbruik te dekken, maar meer niet.
Bij een negatief energietarief is het "beste" gewoon 0 op te wekken. Immers krijg je dan geld om stroom af te nemen van het net. Netto 0 afnemen (/0 terugleveren) kost dan niks, terwijl netto wel (veel) afnemen geld oplevert.

En als je een thuisaccu hebt dump je die het liefst voordat de prijs negatief wordt nog naar het net (met terugleververgoeding) om vervolgens met het negatieve energietarief de accu vanaf het net op te laden. Dan krijg je 2x betaald :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Bij een negatief energietarief is het "beste" gewoon 0 op te wekken. Immers krijg je dan geld om stroom af te nemen van het net. Netto 0 afnemen (/0 terugleveren) kost dan niks, terwijl netto wel (veel) afnemen geld oplevert.

En als je een thuisaccu hebt dump je die het liefst voordat de prijs negatief wordt nog naar het net (met terugleververgoeding) om vervolgens met het negatieve energietarief de accu vanaf het net op te laden. Dan krijg je 2x betaald :+
En nu dit verhaal in YAML :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Nu kan het mogelijk wellicht misschien een voordeel zijn met terugleverboetes. Gecombineerd met hoeveelheid netto terugleveren oplevert etc.
Dit heb ik sinds februari, op zich is het 1:1 terugleverbijdrage (een net woord voor boete ;)) vs terugleveren met mijn contract, ik heb gekozen om alvast niet terugleveren uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:15:
@zenith
[Afbeelding]
Maar ik zal er device class van maken.

Qua 2, dat is niet de enige typo zag ik later :+

Heb alleen nog even ruzie hem echt op Github te krijgen. Dan krijg ik een error bij een import... En lijkt HA de verkeerde URL te genereren voor de RAW :/

Zie https://github.com/septillion-git/HA_PV_export_limiter

Maar als ik dan de yaml url pak en daar een import van doe dan maakt HA ervan:
https://raw.githubusercontent.com/septillion-git/HA_PV_export_limiter/main/septillion_pv_export_limit.yaml
ipv:
https://raw.githubusercontent.com/septillion-git/HA_PV_export_limiter/refs/heads/main/septillion_pv_export_limit.yaml
Hierbij de 1e resultaten van mijn script (voor 13:00), 13:00 - 15:00 was rommelen met parameters uit je blueprint en timers/mqtt, na 15:00 zie je dat die om en nabij hetzelfde doet als mijn script. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo3W9WoOCKuqSz7AjZO8CDaMTiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZL6PkAyKD69r7eytJgtQZK1r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RobertMe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:10:
Moet je wel meenemen dat je accu eerder slijt en/of dat opweegt tegen de "winst". Nog een paar extra regels YAML dus.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Laatst online: 22:41

En... hoe installeer ik dit in HA? Dit is een losse yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Witlof schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Welke integratie gebruik je? Volgens mij kan het alleen via de modbus integratie.
Aah ik gebruik de standaard SolarEdge integratie maar er zijn er meerdere begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
bixobie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:30:
[...]

En... hoe installeer ik dit in HA? Dit is een losse yaml?
Onder automations en dan de blueprint tab rechtsboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Laatst online: 22:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Witlof schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:54:
[...]

oke, ik snp hem
ik heb op dit moment een dynamisch energiecontract en heb de SolarEdge App zo ingesteld dat de omvormer uitschakelt bij negatieve dynamische prijzen

maar blijkbaar kan je dus ook de omvormer "terug dimmen" zodat de omvormer enkel het vermogen levert wat je "achter de meter verbruikt?

bij negatieve prijzen kan je dan beter de omvormer uitschakelen want bij afname ontvang je dan euro's

Acties:
  • +3 Henk 'm!
avdwerf schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Aah ik gebruik de standaard SolarEdge integratie maar er zijn er meerdere begrijp ik?
Er staan, ik meen twee, integraties in HACS voor SolarEdge. Beiden werken op basis van modbus (over TCP) en lezen daarmee volledig lokaal de omvormer uit. En kunnen daarbij ook elke X seconden de gegevens ophalen. Dit i.t.t. de officiële SE integratie waarbij HA maar elke zoveel minuten kan/mag pollen van de SE servers. Met de modbus variant heb je dus near real-time data, terwijl je met de cloud integratie minimaal minuten als niet een half uur tot uur(en) achter loopt. Los van dat de aanlevering vanaf de omvormer naar SE ook niet altijd lekker werkt waardoor die met pollen van de cloud dus uren achter loopt, en de statistics dus ook hartstikke fout zullen zijn. En via modbus kan dus ook een "active power limit" worden ingesteld op de omvormer. Waarmee die dus nog maar een bepaalt percentage van het maximale vermogen zal leveren.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ik zie deze onder HACS

Home Assistant Solaredge Modbus
Home assistant Component for reading data locally from Solaredge inverter through modbus TCP
-
331 last month

Solaredge Modbus Multi
Modbus/TCP local polling to one or more SolarEdge inverters. For single inverters, multiple inverters, meters, and batteries.
-
216 3 weeks ago

Solaredgeoptimizers
Intergration to get optimizers information from the SolarEdge portal
-
51 2 months ago

Solaredge Forecast
Home assistant component that forecasts the total solar energy generation for a specified time period.
-
6 5 months ago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-05 10:11
Ik heb een vreemde situatie waar ik niet uit komt.

Volgens het energy dashboard had ik 4.9kWh afname tussen 4:00 en 5:00. Als ik kijk naar de onderliggende data dan klopt deze meting niet.Heeft iemand dit eerder mee gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO9GV3pOB9pX9QLGW9cxd5xZrrw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3FHByvQC1prD5PttlDBLzTiK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPMB_-hBAbN0V92LQB1PIV33ayQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVoU95zTwulfR9WE0gEe6nJu.png?f=fotoalbum_large

Voor deze kWh meter gebruik ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.iotawatt_grid_afname
    unique_id: iotawatt_grid_afname_kwh
    name: afname
    round: 1

Dit wordt als voorbeeld gebruikt op: https://www.home-assistan...ation/#yaml-configuration

De source sensor is `sensor.iotawatt_grid_afname` en heeft als friendly name `grid_afname`

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV2-Zpr0s6kT5Xlq0odqNAGFrRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HM3wjQtUFtDqDCv5B78uNzvw.png?f=user_large

Als ik beide sensors bij elkaar bekijk dan zie ik duidelijk een veel te grote sprong.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Eb_x3WLBiA70UZWMkcTRWve-fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LaalhAoAULZ7omdCrgmU93do.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
hemertje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:01:
[...]

oke, ik snp hem
ik heb op dit moment een dynamisch energiecontract en heb de SolarEdge App zo ingesteld dat de omvormer uitschakelt bij negatieve dynamische prijzen

maar blijkbaar kan je dus ook de omvormer "terug dimmen" zodat de omvormer enkel het vermogen levert wat je "achter de meter verbruikt?

bij negatieve prijzen kan je dan beter de omvormer uitschakelen want bij afname ontvang je dan euro's
Waar stel je dat in de app zelf in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
RobertMe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:39:
[...]

Er staan, ik meen twee, integraties in HACS voor SolarEdge. Beiden werken op basis van modbus (over TCP) en lezen daarmee volledig lokaal de omvormer uit. En kunnen daarbij ook elke X seconden de gegevens ophalen. Dit i.t.t. de officiële SE integratie waarbij HA maar elke zoveel minuten kan/mag pollen van de SE servers. Met de modbus variant heb je dus near real-time data, terwijl je met de cloud integratie minimaal minuten als niet een half uur tot uur(en) achter loopt. Los van dat de aanlevering vanaf de omvormer naar SE ook niet altijd lekker werkt waardoor die met pollen van de cloud dus uren achter loopt, en de statistics dus ook hartstikke fout zullen zijn. En via modbus kan dus ook een "active power limit" worden ingesteld op de omvormer. Waarmee die dus nog maar een bepaalt percentage van het maximale vermogen zal leveren.,
Thanks, dat klinkt goed. Ga er morgen eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Vraagje ivm updates....

Momenteel heb ik deze redenering...

"Mijn systeem werkt perfect naar behoren, nergens geen bugs of problemen, waarom zou ik dan updates doen als daar toch maar geklooi van kan komen ". Wat denken jullie hiervan ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:42
Daar ga je spijt van krijgen. Hoe langer je wacht met updaten hoe groter de delta gaat zijn tussen jouw systeem en de "nieuwste" versie. Des te meer kans dat er dán stuk gaat. Je mist ook nieuwe features, bug fixes (die je mogelijk niet eens merkt) etc.

Daarbij (1 is geen), ik update zelf regelmatig, ik kan mij niet herinneren wanneer de laatste keer is dat er iets stuk ging wat ik niet vooraf in de release notes had kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:56:
Vraagje ivm updates....

"Mijn systeem werkt perfect naar behoren, nergens geen bugs of problemen, waarom zou ik dan updates doen als daar toch maar geklooi van kan komen ". Wat denken jullie hiervan ?
Ooit zul je toch moeten updaten. Zie bv recentelijk met Tado die de authenticatie wijzigde waardoor "oude HA versies" niet meer kunnen inloggen. Als je de Tado integratie gebruikt moet je dan wel updaten. En dat kan dus gebeuren na een (firmware) update van elk apparaat en een wijziging aan elke "cloud" waar je mee koppelt.

En als je dan moet updaten en je komt van een versie die bv een jaar achter ligt kan het zomaar zijn dat er heel veel bekende breaking changes zijn. En dan moet je dus in één keer veel meer wijzigingen doen dan dat je elke maand of elke twee maanden misschien een beetje moest aanpassen.

En als je wel gewoon nog aanpassingen doet (nieuwe apparaten koppelen, nieuwe automations schrijven, ...) kan het ook zomaar zijn dat "dingen niet werken" dat je de HA documentatie leest of een tutorial volgt maar die geschreven is voor een nieuwere HA versie en dingen dus niet werken (/helemaal ontbreken) in jouw verouderde versie.
En hetzelfde geldt ook voor dat je zaken op een verouderde (/deprecated) manier moet blijven doen terwijl. Bv dat je nog service: gebruikt in de YAML terwijl dat action moet (/kan) zijn tegenwoordig. Stel HA besluit bij een volgende release dat service: niet meer werkt blijf jij het wel nog lange tijd op die manier toepassen. En als je dan op een later moment upgrade heb je alleen maar meer code/configuratie die stuk is en direct geupdate moet worden.

Nog los van mogelijke security issues die je mist als je niet update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vraagje ivm updates....

Op korte termijn logisch. En alleen geldig als je je systeem verder niet aanpast of uitbreidt. En je moet dan ook al je addons en integraties op hetzelfde houden.

Voorbeeld:
Stel je hebt een Samsung wasmachine, die via je SmartThings een update heeft gekregen, waardoor je ook je Smartthings Integratie moet upgraden. Je hebt er automations op geschreven. Dan zit je met een oude HA versie in de problemen, omdat er een aantal breaking changes zijn in de 2025.x serie in combinatie met Smartthings integratie. In de huidige fase krijg je daarvan netjes een melding na update (zonder dat het stuk gaat), zodat je je kunt voorbereiden. Zou je deze upgrade later doen, dan ben je niet op de hoogte, en is het echt een breaking change.

Als je echt meerdere grotere versies gaat achterlopen, zal je bij een eens noodzakelijke upgrade, mogelijk grotere problemen hebben. Mogelijk bijv dat er geen rekening mee is gehouden met bepaalde migraties van oa database zaken dat je op een hele oude zit, en je dus eerst nog een tussenversie moet upgraden (indien mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02

D4NG3R

kiwi

:)

Vraagje ivm updates....

Deze redenering is aardig accuraat, maar vul ik met het volgende aan:

"Als het in de toekomst niet meer werkt, gaat het wellicht een hoop hoofdpijn kosten om het wel weer werkend te krijgen omdat ik heel veel updates over heb geslagen" :+

Ik fix liever af en toe iets kleins (en dat is vaker niet dan wel nodig), dan in 1x heel veel. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
new_guy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:12:
Daarbij (1 is geen), ik update zelf regelmatig, ik kan mij niet herinneren wanneer de laatste keer is dat er iets stuk ging wat ik niet vooraf in de release notes had kunnen lezen.
Ik heb toch wel met enige regelmaat kleine issues.

Sinds de 2025.2 release werkt mijn automation die de radio op mijn Denon versterker aan zet niet meer bv. De versterker zit op een slimme stekker en gaat 's nachts uit. 's morgens wordt de stekker weer aan gezet, en wacht de automation tot de Denon AVR niet meer unavailable is en zet de versterker dan aan, past het volume aan, en stuurt over de HEOS integratie de URL naar de versterker. Maar dat laatste faalt intussen dus al 3 maanden. Het apparaat is volgens de Heos integratie nog niet online (maar in de Denon AVR integratie al online) waardoor die stap mislukt. Doe ik zelf snel tussendoor de integratie herladen dan werkt het wel (versterker is dan alweer met het netwerk verbonden of de integratie is door het opstarten nog regelmariger een retry aan het doen (elke X seconden, i.p.v. elke 10 of 15 minuten) waardoor die wel weer verbonden is voordat het play commando gegeven wordt).

En in de 2025.3 was er initieel nog een issue met MQTT lights (Zigbee2mqtt bv) dat er ergens iets niet goed ging. Interne HA change m.b.t. de atrributes van light entities, en de MQTT integratie was niet goed geupdate. Waardoor die (bij mij) bij een scene.create (? of hoe de action ook heet) een error gaf. Maar dat is toen wel weer in een bugfix release diezelfde maand nog opgelost.

Daarnaast hebben ze jaren terug ook wel eens het lumineuze idee gehad om wijzigingen aan verlichting altijd met een transition te doen als je geen transition op gaf. Gevolg? Mijn Zigbee scenes op de Hue lampen die netjes met een transition van 10 minuten aan gingen ("wake up light") gingen ineens * plop * aan meteen op de felste stand. Want HA stuurde een transition van minder dan een seconde en die overrulde dus de transition uit de (Zigbee) scene die in de lampen was opgeslagen.

Die laatste was wel een gedocumenteerde feature, maar niet als breaking. Nog los van dat na (IIRC mijn) bugreport die hele feature weer is teruggedraaid. Die andere twee zijn puur bugs door wijzigingen die ze gedaan hebben in de code en niet direct feature gerelateerd of direct gemeld als breaking change.

Maar uiteraard zijn er ook voldoende zaken prima gemeld bij de breaking changes en dus op voorhand op te lossen of naderhand te updaten. (Bv verplichte updates van ZWave JS i.v.m. een nieuwe minimale versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 13:26
(jarig!)
Vraagje ivm updates....

Ik zie al heel veel goed advies voor je langskomen, maar ik mis nog een hele belangrijke reden om wel regelmatig updates te installeren: security.

Tenzij je Home Assistant en alle gekoppelde apparaten in een air-gapped netwerk zit en dus met geen mogelijkheid verbinding kan leggen met het internet zul je altijd te maken hebben met mogelijke security leaks in je bestaande software.
Meestal zijn dat soort "bugjes" op zichzelf staand nooit zo gevaarlijk, maar hoe langer je wacht met updaten nadat een bepaalde lek bekend is, hoe groter de kans dat er een hacker ergens op de wereld iets uitgevogeld heeft hoe die daarmee toegang kan krijgen tot jouw systeem.

Alleen daarom al wil je gewoon redelijk up to date blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Voorlopig kan ik eigenlijk toch niks updaten. Een programmeur heeft een kopie gemaakt van een integratie voor me, en als ik update ben ik dit kwijt. En voorlopig heb ik nog geen uitleg gekregen hoe hij dit voor mij gefixed heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Faece schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:43:
Voorlopig kan ik eigenlijk toch niks updaten. Een programmeur heeft een kopie gemaakt van een integratie voor me, en als ik update ben ik dit kwijt. En voorlopig heb ik nog geen uitleg gekregen hoe hij dit voor mij gefixed heeft.
Met welke versie werkte het nog?
Je kunt het volgende doen
  1. Ga op de HA core repo naar de release waarbij het nog wel werkte, bijvoorbeeld de release van 2025.3.0
  2. Download de source code zip file
  3. Open de zip file en ga naar de homeassistant/components folder
  4. Zoek daar de folder van de integratie in kwestie, en zet die even ergens op je PC
  5. Open in de folder de manifest.json file, en voeg daar een versie nummer toe, bijvoorbeeld "version": "2025.3.0". Zorg er voor dat het geldige json blijft, dus let er op dat er na elke regel (behalve de laatste) een komma staat
  6. Kopieer de folder inclusief de aangepaste json file naar de custom_components folder op je Home Assistant machine
  7. Herstart Home Assistant
Vanaf dan zal HA de versie uit custom components gebruiken, en niet de laatste versie die met de core update mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Een standaard integratie hacken is iets wat je gewoon nooit moet doen, dat is vragen om problemen.

Doe wat @TheFes zegt en maak er een custom component van die nooit geüpgrade zal worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1 ... 307 ... 311 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.