Net nog even naar Zigbee gekeken maar kom gelijk weer in een heel rabbit hole.
Zigbee stick leek me wel het makkelijkst om in mijn Odroid te prikken, Sonoff Zigbee 3.0 USB-Dongle Plus kom ik vaak tegen met positieve geluiden dus daar verder naar gekeken.
Blijkt echter een P en E versie van te bestaan.
Welke te nemen?
Bijv:
Which dongle is better of should I get both? Sonoff ZBDongle-P or Sonoff ZBDongle-E
Is me na dit lezen alsnog niet echt duidelijk welke nu beter is maar wel weer wat geleerd: blijkbaar kan je of ZHA of Z2M gebruiken om Zigbee aan te sturen.
Arghh, meer keuzes, die parkeer ik even.
Nu blijkt Sonoff zelf enkel nog de
E-versie te verkopen.
Oke, dan nemen we die, vast beter supported want het courante product.
Maar kom ik dit bijv tegen
Better alternative to Sonoff Zigbee Dongle E?
Kan die gast niet updaten, gaat het me er niet om dat hij mogelijk een fake versie heeft waardoor het niet werkt maar dat er überhaupt weer een stuk hardware is wat los bijgewerkt moet worden. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Maar kan zo’n stickje met sprietantenne in de meterkast wel alle zigbee devices in je huis bereiken vraag ik mezelf dan af?
Heb voor Wifi niet voor niets meerdere AP’s.
Kom ik bijv dit tegen als ik over ervaringen met bereik zoek:
Sonoff ZBDongle-E extremely poor range. Is it me or is the stick rubbish
Hmm misschien een maandagmorgen product bij hem maar toch iets om rekening mee te houden, en zo ja hoe krijg ik dan extra bereik op andere plekken in huis mocht dat later toch nodig zijn…
En Zigbee is inderdaad ook duurder. Ruim 10 euro meer voor een
Zigbee vloerdimmer á €41,14 dan een
Wifi vloerdimmer á €29,50
Disclaimer: Bovenstaande is niet trouwens niet bedoelt om een hele discussie te starten, of om op deze specifieke linkjes in te gaan want er is voor elk ding is op internet natuurlijk wel iets te vinden van iemand die er problemen mee heeft, maar puur om mijn denkproces en overwegingen te laten zien.
Dat het voor mij geen klein ding is van ‘even’ naar Zigbee overstappen.
(is uiteraard ook een groot deel persoonlijkheid en daar heb ik maar mee te dealen, heb er ook niet voor gekozen
)
Zeker omdat ik nog totaal niet thuis ben in HA en het voor mij als een mistige zwarte doos voel denk ik dat de complexiteit die een extra verbindingstechnologie zoals Zigbee toevoegt het er niet makkelijker op gaat maken.
Daarom baal ik er ook zo van dat ik geen stand-alone wifi vloerdimmer kan vinden en toen ik uiteindelijk toch maar gezwicht was uit nood voor een Tuya ding met minimale cloud verbinding deze bij de eerste wijziging die ik die in in mijn thuisnetwerk maakte wegviel en ook niet meer aan de praat is te krijgen.

Wijze les om voortaan echt geen cloud connected devices meer te kopen en zeker geen Tuya spul!