Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 15:13
Sapanica schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:36:
Bedankt voor je reactie! Ik heb een betaalde versie van kiosk browser, werkt dat hier ook bij?
Ik heb geen idee wat Kiosk Browser is, maar als die dingen als een screensaver entity exposed dan zou dat daarmee net zo goed moeten werken. Het hangt ervan af welke controls je binnen HA beschikbaar hebt.

Zoek even op of je de vergelijkbare entities hebt en zo ja dan moet het kunnen.

De timer kun je overigens overslaan: dat is een onderdeel van de automation die de boel weer reset na een paar minuten en heeft niks met FK te maken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan je een switch card (mushroom entity card) zo instellen dat je er een switch als entity aanhangt en die aangaat bij een enkele klik en bij dubbelklik of long press van de knop juist de instellingen van de helderheid en kleur van de light entity van de hue lamp krijg te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier een logische verklaring voor? Ik heb geen automatisering lopen voor de temperatuur. Die gaat alleen op 17.5 zodra hij aangaat.

Toch schiet de temperatuur naar 19.5. In de log kan je weinig terug vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9V7nQUpdzgOaMRIOkoH06j1__E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jPZW1T07zUaz2xwNmYDADG6.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:00

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:33:
@Vliegvlug
De meeste fabrikanten willen juist graag controle (via de cloud) over hun devices houden, maar met Zigbee is dat niet mogelijk dat kan alleen door de controller gedaan worden en als je Home Assistant gebruikt in plaats van de fabrikant gebonden controllers heb je dat gelukkig zelf in de hand.
Met wifi kunnen ze gewoon afdwingen dat hun device zelf connecten naar hun cloud.
Dat is inderdaad een nadeel van wifi devices, user data is geld waard dus zullen ze dat het liefste aan hebben staan.
Maar is uiteraard ook een stukje gemak voor eindgebruikers en resellers van wifi devices; iedereen heeft wifi thuis en ff een appje installeren en het zou moeten werken.
Dat is bij Zigbee devices wel anders.

Vind het van wifi devices vooral vervelend dat vaak het cloud gedeelte niet uit kan bij bijv tuya.
Wat betreft wifi is het zo dat ze allemaal op de 2,4Ghz wifi band zitten die al overvol is en waar je ook last hebt van je buren.
Ook gebruikt elk wifi device een behoorlijke hoeveelheid bandbreedte alleen al om aanwezig te zijn, wat samen met de al snel oplopende aantallen devices die band nog voller maakt en dus storing gevoeliger.
Verder zijn er een behoorlijk aantal routers die een beperking hebben op het aantal wifi devices dat ze ondersteunen.
Dat zijn vast bij sommigen mensen wel isseus waar men tegenaan loopt maar heb ik thuis gelukkig totaal geen last van.
En bandbreedte vind ik wel een beetje een non argument, er is tegenwoordig bandbreedte zat met wifi.
Daarbij komt nog dat de meeste wifi iot devices onder controle staan van de fabrikanten via de cloud.
Kortom je netwerk is zo lek als een zeef en alles daarbinnen is gewoon bereikbaar voor die fabrikanten of voor hackers die de cloud van die fabrikanten gehacked hebben.

Bij elkaar dus voor mij persoonlijk voldoende reden om geen wifi iot devices te willen gebruiken ook al zijn ze vaak goedkoper.
Daarom wil ik ook geen cloud connectivity.
Heb het bij mijn ubiquiti setup ook niet geactiveerd. En hoewel ubiquiti hoog opgeeft over alles lokaal kunnen draaien blijkt het toch niet mogelijk om Smart Detection bij hun beveiligingscamera’s te activeren zonder eenmalige en tijdelijke cloud verbinding. Vind ik wel erg tegenvallen van ze.
Omdat ik dat niet wil en een work-around nog niet aan de praat heb kan ik dus geen smart detections gebruiken in hun Protect suite waar de camera’s mee beheerd worden.

Als je je wifi devices geen toegang tot internet geeft is security ook geen issue maar dan moet je inderdaad wel devices gebruiken en kunnen vinden die (blijven) functioneren zonder internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:10
Bandbreedte is zeker op de 2,4Ghz band heel erg beperkt en het feit dat jij daar met een paar iot devices niets van merkt zegt natuurlijk helemaal niets.
Als je eenmaal begint met iot wijst de praktijk suit dat het snel oploopt.

En wifi devices geen toegang geven tot het internet is meestal geen optie, ze doen het dan gewoon niet meer omdat ze de cloud nodig hebben, daar ging de hel post in de eerste plaats over.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Oké, maar Zigbee gebruikt net zo goed de 2,4 GH band, dus dat lijkt me niet een doorslaggevende factor in de overweging voor een Zigbee of WiFi device.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Net nog even naar Zigbee gekeken maar kom gelijk weer in een heel rabbit hole. :X

Zigbee stick leek me wel het makkelijkst om in mijn Odroid te prikken, Sonoff Zigbee 3.0 USB-Dongle Plus kom ik vaak tegen met positieve geluiden dus daar verder naar gekeken.
Blijkt echter een P en E versie van te bestaan.
Welke te nemen?
Bijv:
Which dongle is better of should I get both? Sonoff ZBDongle-P or Sonoff ZBDongle-E

Is me na dit lezen alsnog niet echt duidelijk welke nu beter is maar wel weer wat geleerd: blijkbaar kan je of ZHA of Z2M gebruiken om Zigbee aan te sturen.
Arghh, meer keuzes, die parkeer ik even.

Nu blijkt Sonoff zelf enkel nog de E-versie te verkopen.
Oke, dan nemen we die, vast beter supported want het courante product. :)

Maar kom ik dit bijv tegen
Better alternative to Sonoff Zigbee Dongle E?
Kan die gast niet updaten, gaat het me er niet om dat hij mogelijk een fake versie heeft waardoor het niet werkt maar dat er überhaupt weer een stuk hardware is wat los bijgewerkt moet worden. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. :/

Maar kan zo’n stickje met sprietantenne in de meterkast wel alle zigbee devices in je huis bereiken vraag ik mezelf dan af?
Heb voor Wifi niet voor niets meerdere AP’s.
Kom ik bijv dit tegen als ik over ervaringen met bereik zoek:
Sonoff ZBDongle-E extremely poor range. Is it me or is the stick rubbish

Hmm misschien een maandagmorgen product bij hem maar toch iets om rekening mee te houden, en zo ja hoe krijg ik dan extra bereik op andere plekken in huis mocht dat later toch nodig zijn… :?

En Zigbee is inderdaad ook duurder. Ruim 10 euro meer voor een Zigbee vloerdimmer á €41,14 dan een Wifi vloerdimmer á €29,50

Disclaimer: Bovenstaande is niet trouwens niet bedoelt om een hele discussie te starten, of om op deze specifieke linkjes in te gaan want er is voor elk ding is op internet natuurlijk wel iets te vinden van iemand die er problemen mee heeft, maar puur om mijn denkproces en overwegingen te laten zien.
Dat het voor mij geen klein ding is van ‘even’ naar Zigbee overstappen. (is uiteraard ook een groot deel persoonlijkheid en daar heb ik maar mee te dealen, heb er ook niet voor gekozen :| )
Zeker omdat ik nog totaal niet thuis ben in HA en het voor mij als een mistige zwarte doos voel denk ik dat de complexiteit die een extra verbindingstechnologie zoals Zigbee toevoegt het er niet makkelijker op gaat maken.

Daarom baal ik er ook zo van dat ik geen stand-alone wifi vloerdimmer kan vinden en toen ik uiteindelijk toch maar gezwicht was uit nood voor een Tuya ding met minimale cloud verbinding deze bij de eerste wijziging die ik die in in mijn thuisnetwerk maakte wegviel en ook niet meer aan de praat is te krijgen. :'(
Wijze les om voortaan echt geen cloud connected devices meer te kopen en zeker geen Tuya spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:59:
Bandbreedte is zeker op de 2,4Ghz band heel erg beperkt en het feit dat jij daar met een paar iot devices niets van merkt zegt natuurlijk helemaal niets.
Is natuurlijk ook een kwestie van goede wifi infrastructuur aanleggen, een provider router met ingebouwde wifi is natuurlijk niet te vergelijken met bijv de Ubiquiti setup die ik hier heb dus echt appels met peren vergelijken en een iets te gemakkelijke generalisatie imo.
En wifi devices geen toegang geven tot het internet is meestal geen optie, ze doen het dan gewoon niet meer omdat ze de cloud nodig hebben, daar ging de hel post in de eerste plaats over.
Dat was voor mijn gevoel niet waar het om ging, wel dat het zeker niet fijn is en liefst te vermijden.
Ging er meer over dat jij stelde dat ”Wifi sowieso niet geschikt is voot IoT”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 08:09
Ben(V) schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:59:

Wat bedoel je precies? Ik begrijp dat dit geldt voor WiFi devices zoals slimme luidsprekers. Maar Espressif zegt toch echt dat mijn Shelly's niet (nooit) aan de cloud hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx4paO1xQtqyib4XKI9C4y19R6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ZOSpBQ7gxhxAjsRwKUo3WUw.png?f=fotoalbum_large

Is Espressif toch stiekem mee aan het kijken? Ik kan natuurlijk proberen een Shelly te blokkeren voor de buitenwereld in mijn OPNsense router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
oltk schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:02:
[...]

Wat bedoel je precies? Ik begrijp dat dit geldt voor WiFi devices zoals slimme luidsprekers. Maar Espressif zegt toch echt dat mijn Shelly's niet (nooit) aan de cloud hangen.

[Afbeelding]

Is Espressif toch stiekem mee aan het kijken? Ik kan natuurlijk proberen een Shelly te blokkeren voor de buitenwereld in mijn OPNsense router?
Ik denk dat @Ben(V) meer naar fabrikanten als Tuya verwijst, Shelly is hier nog wel een voorbeeld van hoe het ook kan. Al zijn zij ook wel aan het veranderen, zo is inmiddels het aanmaken van een account nodig bij het openen van de Shelly app.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Vliegvlug
Zigbee is een mesh systeem, waarbij alle Zigbee devices (behalve die op batterijen) ook functioneren als router.
In wifi termen vertaald is elk Zigbee device ook een AP.

De P versie van die Sonoff Dongle is ouder en wordt op elk device waar je Home Assistant op draait ondersteund, de E versie is in het leven geroepen omdat de chip voor de P versie een tijdje slecht leverbaar was.
Het is dus afhankelijk van op welk device je Home Assistant draait.
Ik weet alleen zeker dat de E versie op een Synology Nas niet draait omdat er daar geen driver op staan voor de E versie.
Het gaat hier om de USB naar serial chip die gebruikt wordt en die P versie gebruikt de meest gebruikte chip van TI daarvoor.

En wat wifi betreft heeft het niet met goede apparatuur te maken maar gewoon met de techniek van wifi.
Elk wifi device verbruikt een stukje van de bandbreedte die beschikbaar is, alleen om in de lucht te zijn en bij grotere aantallen gaat dat echt een rol spelen en kan je wifi netwerk echt vastlopen.
Bij Zigbee wordt er enkel gecommuniceerd als er echt data te versturen is en wordt er geen bandbreedte verbruik om de connectie in leven te houden.

Verder kun je de wifi band gewoon dicht trekken met je normale data verkeer waardoor je iot automatisering het ineens niet meer doet.
Dat kan ook door je buren gedaan worden als je pech hebt.

@oltk
Of shelly dat net als Tuya ook doet weet ik niet, maar de trend is dat die wifi devices een connectie naar de cloud opzetten en als die er eenmaal is, kan vanuit de cloud gewoon jouw netwerk bereikt worden.
Dat is in mijn ogen een behoorlijk security risc.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 21-04-2025 10:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 17:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
JanHenk schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:24:
Oké, maar Zigbee gebruikt net zo goed de 2,4 GH band, dus dat lijkt me niet een doorslaggevende factor in de overweging voor een Zigbee of WiFi device.
Een belangrijk verschil is, dat Zigbee gemaakt is met de gedachte dat er heel weinig data overheen gaat. Het hele netwerk kan maximaal 250Kbps aan. Ook is Zigbee een Mesh protocol welke volledig dynamisch het Mesh netwerk opbouwt.

De wifi gebaseerde IoT apparaten gebruiken ook niet veel data, maar zullen veel meer data communiceren omdat IP pakketjes simpelweg groter zijn en de meesten ook met een Cloud willen praten. Hierdoor krijg je extra onnodig verkeer op de 2.4Ghz band die al overvol zit. En als ze dan ook nog eens elke paar secondes updaten, krijg je een leuke belasting op de 2.4Ghz band.

Persoonlijk heb ik het grootste deel van m'n IoT-apparaten verbonden via Zigbee. Het grootste deel via ZHA (86) en een klein deel via Z2M (13). Hiervoor kan ik de SMLight MR-01 zeker aanraden, als je gebruik wilt kunnen maken van beiden of eventueel een volwaardig Thread netwerk ernaast wilt draaien.

Thread is in feite de opvolger van Zigbee, maar ben juist van mn Thread apparaten teruggegaan naar Zigbee, omdat het stabieler werkt. Zeker via ZHA/Z2M.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Toppe

Lijkt me een eco-instelling van de airco om het setpoint stapsgewijs te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:15:
@Toppe

Lijkt me een eco-instelling van de airco om het setpoint stapsgewijs te verhogen?
Ik heb een aparte stick (SLWF-01), die stuurt de AC rechtstreeks aan. De hebben het daar niet over een eco stand. Ik gebruik ook voorinstelling slaap.

Zak straks eens de code van ESPHome induiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Toppe

Dit idee?
What is the sleep mode on Midea?
Press SLEEP button to initiate the sleep mode. In this mode the selected temperature will increase (in cooling mode) by 2°F/1 (or 2)°C 30 minutes after the mode is selected. The temperature will then increase (in cooling mode) by another 2°F/1(or 2)°C after an additional 30 minutes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iAR schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:26:
Alles via ZHA.
IKEA Inspelning. Maar NOUS plugs hebben het ook.
Device energy 0,0538 kWh, device power 0,8 W
Opsomming afgeleverd 2,398 kWh, vermogen 16,7 W
Spanning 231 W en Stroom 0,2 W

De device waarden zijn beduidend lager.

Ik wil vooral het gedeelte onbekende energie willen dichten, vandaar alle plugs.
Mm, nooit zo gezien. Maar gezien de lage waardes lijkt het bijna alsof de pluggen ook hun eigen verbruik meten. Of heb je daar toevallig een integratie voor draaien?

Maar de "vermogen" en de wazige naam van "opsomming afgeleverd" lijken dus het vermogen en energie van aangesloten apparaat te geven. Laatste is te gebruiken in het energy dashboard.
iAR schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:39:
Nou ja, dat is het dus niet. Eerdere plugs gaan tot ruim 3k W en zitten achter de vaatwasser, ventilatoren, de airco en was- en droogmachines allen hebben een motor. Dat is ineens bij de IKEA plugs een probleem, want daar is het gemaximeerd op 300 W
Relais zijn gewoon heel slecht in het schakelen van inductieve belastingen (zoals motoren) maar ook in het schakelen van capacitieve belastingen (zoals schakelende voedingen). Heeft naar mijn inziens niets per se met China vs Europa te maken maar puur dat Ikea zich gewoon enorm wil indekken. Punt is dat je eigenlijk op basis van het schijnvermogen het ook niet kunt zeggen, het gaat vooral om het reactief vermogen. En voor een motor ook alleen van belang als je onder belasting gaat schakelen. Vandaar dat een plug als meet-apparatus gebruiken bij vaatwassers etc dus ook gewoon prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:48:
Ik heb nog nooit scripts gebruikt maar nu lijkt het me handig omdat ik twee modbus commando's achter elkaar moet aanroepen. Ik heb eerste een nieuwe script willen maken in de visuele editor maar als ik iets heel simpels maak (maakt niet uit wat) krijg ik continu deze foutmelding.

Wat gaat er fout? Enne configuratie is gewoon geldig.

[Afbeelding]
Wel een wazige melding ja :/

Snelle zoektocht zie ik vooral twee dingen:
- Of ze hebben dwains-lovelace-dashboard die problemen geeft
- Of ze hebben ooit een keer script: !include scripts.yaml weggehaald of ge-comment in de configuration.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 21:02

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat @Ben(V) meer naar fabrikanten als Tuya verwijst, Shelly is hier nog wel een voorbeeld van hoe het ook kan. Al zijn zij ook wel aan het veranderen, zo is inmiddels het aanmaken van een account nodig bij het openen van de Shelly app.
Hoe inmiddels is dat precies? Ik heb hier de handleiding van de Shelly Flood (gedownload op 13-8-2021) en daarin wordt het volgende vermeld:
The first time you open the Shelly Cloud mobile app, you
have to create an account which can manage all your
Shelly® devices.
Dat inmiddels is dus al een jaar of 4 (of meer). Natuurlijk is het wel zo dat je ook het device rechtstreeks kunt benaderen (via z'n eigen webserver) en daarvoor geen Shelly account hoeft aan te maken (maar ook dat is altijd al zo geweest volgens mij).

Hier nog een handleiding die, volgens Google, sinds 2019 online staat (en die kwam ik tegen door op de hierboven gequote "... you have to ..." tekst te zoeken. Kan het zijn dat het altijd al nodig is geweest een account aan te maken als je de Shelly Cloud app wilde gebruiken?

https://gzhls.at/blob/ldb...d7d858365d66dccf98843.pdf

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:43
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:56:
[...]

Wel een wazige melding ja :/

Snelle zoektocht zie ik vooral twee dingen:
- Of ze hebben dwains-lovelace-dashboard die problemen geeft
- Of ze hebben ooit een keer script: !include scripts.yaml weggehaald of ge-comment in de configuration.yaml
Dank voor het uitzoeken beide niet aan de orde. Ik heb het nu met een automation en losse helper met button card opgelost. @Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:43
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:10:
@Vaevictis_ In de logs niet iets meer aanwijzing te vinden? Want scripts zijn zo basic...
Helaas ook niets, ik ga maar een PR opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HuismAndré schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:59:
[...]

Hoe inmiddels is dat precies? Ik heb hier de handleiding van de Shelly Flood (gedownload op 13-8-2021) en daarin wordt het volgende vermeld:

[...]

Dat inmiddels is dus al een jaar of 4 (of meer). Natuurlijk is het wel zo dat je ook het device rechtstreeks kunt benaderen (via z'n eigen webserver) en daarvoor geen Shelly account hoeft aan te maken (maar ook dat is altijd al zo geweest volgens mij).

Hier nog een handleiding die, volgens Google, sinds 2019 online staat (en die kwam ik tegen door op de hierboven gequote "... you have to ..." tekst te zoeken. Kan het zijn dat het altijd al nodig is geweest een account aan te maken als je de Shelly Cloud app wilde gebruiken?

https://gzhls.at/blob/ldb...d7d858365d66dccf98843.pdf
Geen idee, maar ik had geen password in Bitwarden staan, en mijn email adres werd incorrect bevonden toen ik een paswoord reset probeerde.

Maar misschien heb ik het wel verkeerd hoor. Ik had in ieder geval voor 2019 nog geen Shellies, want toen ben ik naar mijn huidige huis verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:07
Ik zit nog in de inlees fase. De kracht van HA is volgens mij dat het lokaal draait. Echter daarbij rees bij mij gelijk de vraag van hoe kun je HA bereiken vanaf buiten je netwerk. Onderstaand artikel gevonden.
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/
Welke optie kiezen voor remote acces? De HA cloud optie is betaald toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@meesje Er zijn tal van opties inderdaad. Elk met voor en nadelen. Voordeel van Nabu Casa Cloud is dat het by far de makkelijkste optie is. Nadeel is inderdaad dat hij betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:02:
@meesje Er zijn tal van opties inderdaad. Elk met voor en nadelen. Voordeel van Nabu Casa Cloud is dat het by far de makkelijkste optie is. Nadeel is inderdaad dat hij betaald is.
75 euro per jaar is best een aanzienlijk bedrag. Maar het klinkt allemaal best wel veilig. En mocht je de voice hardware willen gebruiken en NL willen spreken heb je cloud dienst nodig. De NL taal werkt nog niet lokaal.
Alternatief is Google of Alexa maar dan ‘betaal’ je met je data.

Ik kan natuurlijk ook HA koppelen met HomeKit. Dan heb ik via die weg remote access.

Hoe meer ik me inlees, hoe enthousiaster ik word van HA. Ik vraag me echt af van waarom me er niet eerder in heb verdiept.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:02:
Het voordeel is dan weer dat je niet een willekeurige partij betaald voor "generieke" toegang op afstand, maar dat je het bedrijf betaalt dat zich 100% richt op het ontwikkelen van Home Assistant en gerelateerde projecten.
Je kunt het dus ook zien als sponsoring aan Home Assistant en remote access + Speech to text, text to speech, LLM, ... ervoor terug krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:21
meesje schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:00:
Ik zit nog in de inlees fase. De kracht van HA is volgens mij dat het lokaal draait. Echter daarbij rees bij mij gelijk de vraag van hoe kun je HA bereiken vanaf buiten je netwerk. Onderstaand artikel gevonden.
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/
Welke optie kiezen voor remote acces? De HA cloud optie is betaald toch?
Ik gebruik “Tailscale”
Daarmee kan je HA remote bereiken

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
@Septillion en anderen

Ik krijg nu iedere avond van HA / Afvalinfo de melding op de iPhone dat er “Geen” afval aan straat hoeft

Hoe krijg ik het zo ingesteld dat ik alleen een melding krijg wanneer dat wel het geval is?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hemertje schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:23:
@Septillion en anderen

Ik krijg nu iedere avond van HA / Afvalinfo de melding op de iPhone dat er “Geen” afval aan straat hoeft

Hoe krijg ik het zo ingesteld dat ik alleen een melding krijg wanneer dat wel het geval is?
Door een condition in je automation te zetten dat je alleen een melding wil als state ongelijk aan Geen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
TheFes schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:25:
[...]

Door een condition in je automation te zetten dat je alleen een melding wil als state ongelijk aan Geen is
Ik heb geen Afvalinfo automation aangemaakt , enkel simpel geïnstalleerd , that’s it

Maar ik zal eens in die hoek gaan zoeken, thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hemertje schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb geen Afvalinfo automation aangemaakt , enkel simpel geïnstalleerd , that’s it

Hoe krijg je dan een melding vanuit Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hemertje schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:28:
[...]

Dan niet iemand anders automation alleen copy-pasten :) Je zal ze zelf gewoon na moeten lopen. Zo ingewikkeld zijn ze niet en daarmee juist super leerzaam.

Gaat denk ik om deze? Als je die gewoon via de UI het geplakt dan kan je daar een edit doen. Waarschijnlijk heet bij jouw de entity niet sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow dus je zal de correcte op moeten zoeken. Of, entity is wel correct maar de state als er niets opgehaald wordt is niet "none", dat zou dus wel eens "geen" kunnen zijn .

Zou ik gelijk de action aanpassen naar [monio]states()[/] en dus ook de correcte entity.
YAML:
1
message: 'Afval morgen: {{states("sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow") }}' 

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 21-04-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:47:
[...]

Het voordeel is dan weer dat je niet een willekeurige partij betaald voor "generieke" toegang op afstand, maar dat je het bedrijf betaalt dat zich 100% richt op het ontwikkelen van Home Assistant en gerelateerde projecten.
Je kunt het dus ook zien als sponsoring aan Home Assistant en remote access + Speech to text, text to speech, LLM, ... ervoor terug krijgen.
Ze hadden er een ‘access inkt’ versie naast moeten zetten. Ik zou best bereid zijn om te betalen, ondanks dat ik er prima vanaf buiten af bij kan, maar niet ‘de volle mep’ omdat ik zaken als STT, TSS, LLM enzo niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:04:
@Toppe Mja, dat gaat kostprijstechnisch gewoon niets doen. Dus heeft het voor ze ook geen zin.
Nja, het inrichten van een abonnement valt qua prijs reuze mee en als je het op, zeg eens, €2,50 per maand houd dan zijn er echt wel mensen die bereid zijn om maandelijks een bijdrage te leveren.

Ik zit net even te kijken maar het lijkt ook niet mogelijk om gewoon wat geld ‘over te maken’?

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 21-04-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:59:
[...]

Ze hadden er een ‘access inkt’ versie naast moeten zetten. Ik zou best bereid zijn om te betalen, ondanks dat ik er prima vanaf buiten af bij kan, maar niet ‘de volle mep’ omdat ik zaken als STT, TSS, LLM enzo niet gebruik.
Dan herhaal ik het laatste stukje nog eens :P Je kunt het ook zien als het sponsoren van een project waar je veelvuldig gebruik van maakt / je hele huis afhankelijk van is. En daarvoor in ruil krijg je wat "features" terug die je al dan niet gebruikt.

Als je een commercieel product moet kopen met al deze features ben je immers gegarandeerd duurder uit dan ~75 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Toppe Ik bedoel, die extra features kost Nabu Casa aan infra geen drol extra. Niet vergeleken met überhaupt de remote connectie hosten (en veilig / up houden) en überhaupt de overhead voor een abbo

Daarnaast schiet het dus het doel voorbij dat er ook werkelijk nog wat overblijft aan support. Het is namelijk ook het primaire inkomen voor Nabu Casa zodat er ook full time krachten bezig kunnen om dit project aan de gang te houden met de kwaliteit waar ze op zitten.

Dus met €2,50 per maand ga je dat eerste al niet redden, laat staan het tweede.
Toppe schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:08:
Ik zit net even te kijken maar het lijkt ook niet mogelijk om gewoon wat geld ‘over te maken’?
Dat is ook een bewuste keuze die ze ook al vaker uitgelegd hebben. Het is te variabel en volgens mij ook lastiger qua financiën omdat er dan geen dienst of service tegenover staat.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 21-04-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:13:
@Toppe Ik bedoel, die extra features kost Nabu Casa aan infra geen drol extra. Niet vergeleken met überhaupt de remote connectie hosten (en veilig / up houden) en überhaupt de overhead voor een abbo

Daarnaast schiet het dus het doel voorbij dat er ook werkelijk nog wat overblijft aan support. Het is namelijk ook het primaire inkomen voor Nabu Casa zodat er ook full time krachten bezig kunnen om dit project aan de gang te houden met de kwaliteit waar ze op zitten.

Dus met €2,50 per maand ga je dat eerste al niet redden, laat staan het tweede.
Daarom zou ik het prima vinden om zelf wat over te maken zonder verplichtingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt Home Assistant gewoon met een browser bereiken.
Dus als je het goed(en veilig) wilt doen installeer je ergens in je Lan een VPN server en dan kun je met een VPN client overal vanaf het internet bij je HA.

En als je een VPN server opzetten lastig vind kun je tailscale gebruiken

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 22-04-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 13:44
Gisteren of eergisteren HA geupdate naar 2025.4.3 en zie nu dat mijn energie dashboard half Nederlands en half Engels is. Heb ik iets gemist? En ik heb gezocht op energie dashboard maar kan het niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjlTGAQOu-RDefyMnSNvWsa6xQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYjoxLeE2NCERF0vlPLKfEOS.png?f=fotoalbum_large

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:42

Rouwette

Rouwette.com

DikkieDick schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:55:
Gisteren of eergisteren HA geupdate naar 2025.4.3 en zie nu dat mijn energie dashboard half Nederlands en half Engels is. Heb ik iets gemist? En ik heb gezocht op energie dashboard maar kan het niet vinden.

[Afbeelding]
Mijn weergave was opeens Portugees, ik had de update gedaan, bij m'n vriendin en kids bleef hij gelukkig op NL. :P

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 13:44
Rouwette schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:02:
[...]

Mijn weergave was opeens Portugees, ik had de update gedaan, bij m'n vriendin en kids bleef hij gelukkig op NL. :P
O, dat is ook apart. Mijn screenshot kwam uit de webversie. Op mijn iPad is alles nog 'gewoon' Nederlands. Wellicht een instelling op de virtuele desktop (kantoor). Maar ja, consequent is het dan niet.

Hmmm... ik refresh een keer middels F5 en nu alles weer in het Nederlands. Hier zouden we zeggen: wadapadja.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zit in je browser niet in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:42

Rouwette

Rouwette.com

Nou ik moest echt naar de settings van de user (mij) in HA. Daar stond de taalinstelling echt op Portugees.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:32

Vos

AFCA

Ik heb inbouwdozen van 42mm in mijn woning waar ik graag bijv. een Zigbee switch in wil plaatsen, echter wordt dit te krap.

Hebben mensen ervaring met het dieper maken van inbouwdozen? Daar wat extra ruimte in creëren door bijv. wat weg te kappen? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vos Mja, je zou gewoon huidige doos kunnen uitbreken, dieper boren en een 50mm erin kunnen smeren. Ja, wat werk maar enige correcte manier als je hem niet in een ondiepe krijgt.

Me zelf in mijn appartement ook wel gelukt om kleine modules in ondiepe dozen te krijgen maar kost veeeeeeeeel moeite om alle draden er netjes bij te vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 10:22
Ik heb een SMA Sunny Tripower 4.0 van een andere woning gekoppeld in/aan mijn HA server. In tegenstelling tot mijn eigen Solaredge krijg ik weinig handige entiteiten. Ik zie wel de huidige opwekking, maar zou ook graag de dagelijkse opwekking willen zien (daily yield) Ik heb wel een total yield sensor, maar daar kan ik niet zoveel mee. Heeft er iemand een idee hoe dit te maken?

Schopje naar grote topic

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 22-04-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cupra4 Staat deze niet tussen de disabled entities? Op mijn SB3.6 heb ik ook een daily_yield sensor.

Als deze er echt niet staat zou je een utility meter met een cycle van een dag aan kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:35:
@cupra4 Staat deze niet tussen de disabled entities? Op mijn SB3.6 heb ik ook een daily_yield sensor.

Als deze er echt niet staat zou je een utility meter met een cycle van een dag aan kunnen maken.
Nee helaas niet, daar had ik al gekeken. Nu heeft ie wel een oude firmware ( 2.13.7.R) denk ik, maar het ding is van de woningbouw, dus weet niet of ik die zo kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:59
Vos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:00:
Ik heb inbouwdozen van 42mm in mijn woning waar ik graag bijv. een Zigbee switch in wil plaatsen, echter wordt dit te krap.

Hebben mensen ervaring met het dieper maken van inbouwdozen? Daar wat extra ruimte in creëren door bijv. wat weg te kappen? :p
Beetje afhankelijk van je toepassing maar als het om een plafondlamp gaat kan je m eventueel ook bij de lamp plaatsen. Daar heb je vaak wat meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cupra4 Zou kunnen, draai zelf een 3.x versie. Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben hem dan een update te geven als ik kon. Hij hangt immers ook aan jouw netwerk.

Overigens is de total_yield wel de sensor die je voor het energy dashboard wil gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 22-04-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

-Casper schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:47:
[...]

Beetje afhankelijk van je toepassing maar als het om een plafondlamp gaat kan je m eventueel ook bij de lamp plaatsen. Daar heb je vaak wat meer ruimte.
Het gaat om meerdere spotjes die in een spanplafond zitten en tegelijk bedient moeten worden, dus kan helaas ook niet zomaar bij bijv. de spotjes of centraaldoos.

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 22-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:23:
@Vos Mja, je zou gewoon huidige doos kunnen uitbreken, dieper boren en een 50mm erin kunnen smeren. Ja, wat werk maar enige correcte manier als je hem niet in een ondiepe krijgt.

Me zelf in mijn appartement ook wel gelukt om kleine modules in ondiepe dozen te krijgen maar kost veeeeeeeeel moeite om alle draden er netjes bij te vouwen.
Dat klinkt wel als een klus ja. De dozen zitten nu strak en mooi ingemetseld, benieuwd hoe ik die er enigszins netjes uitkrijg.

De huidige Gira schakelaar zat volgens mij op 40mm diep, dus dan moet er al een 60mm doos in ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vos Mja, is wel een klusje met wat herstelwerk (lees: aansmeren + schilderen). 50mm is overigens de normale maat voor een diepe doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:51:
@cupra4 Zou kunnen, draai zelf een 3.x versie. Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben hem dan een update te geven als ik kon. Hij hangt immers ook aan jouw netwerk.

Overigens is de total_yield wel de sensor die je voor het energy dashboard wil gebruiken.
Edit: FW4-02-01-R_STP60-3AV-40 zou het wel eens kunnen zijn.

Ik wil deze niet integreren in het energy dashboard omdat dit een externe inverter van een andere woning is. Dan is mijn eigen energy dashboard niet meer accuraat.

[ Voor 31% gewijzigd door cupra4 op 22-04-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
Vos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:55:
[...]

Dat klinkt wel als een klus ja. De dozen zitten nu strak en mooi ingemetseld, benieuwd hoe ik die er enigszins netjes uitkrijg.

De huidige Gira schakelaar zat volgens mij op 40mm diep, dus dan moet er al een 60mm doos in ofzo.
Ik heb de diepere dozen ingebouwd tijdens een flinke verbouwing op de begane grond omdat er toch nog gestuct moest worden.

Wat ik nog mis in deze discussie is de vraag “wat voor muren?” Als het hier over binnen muren gaat is de kans groot dat je er vanwege de dikte dwars door heen gaat en je dus ook aan de andere kant met stuc aan de gang moet. Een gewaarschuwd mens….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

fvhemert schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb de diepere dozen ingebouwd tijdens een flinke verbouwing op de begane grond omdat er toch nog gestuct moest worden.

Wat ik nog mis in deze discussie is de vraag “wat voor muren?” Als het hier over binnen muren gaat is de kans groot dat je er vanwege de dikte dwars door heen gaat en je dus ook aan de andere kant met stuc aan de gang moet. Een gewaarschuwd mens….
Gaat inderdaad om binnenmuren. Wel een erg degelijk huis met fikse muren, maar wel goed om op te letten inderdaad. We wonen er net een week dus wil de boel niet gelijk de vernieling in helpen ;). Er zijn geen plannen voor stucen bijv. dus het moet wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
[...]

Wat voor schakelaar zit er nu in? Je zegt dat het voor spotjes zijn? Is het om te dimmen? Want dan zou je kunnen kijken naar een ecodim voor dezelfde functionaliteit - en zonder iets te hoeven breken/vervangen/tijd in te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

tagican schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:15:
[...]

Wat voor schakelaar zit er nu in? Je zegt dat het voor spotjes zijn? Is het om te dimmen? Want dan zou je kunnen kijken naar een ecodim voor dezelfde functionaliteit - en zonder iets te hoeven breken/vervangen/tijd in te investeren.
Ik zoek voor verschillende verlichting een slimme oplossing. Betreft o.a. enkele wip en dubbele wip.

Heb ook wel (Gira) dimmers, maar die mogen eerst wel dom blijven. Daar zou Ecodim evt. prima voor voldoen.

De Aqara H2 switches zijn evt. ook een optie, met Gira E2 afdekramen. Maar dan heb ik weer verschil in huis met verschillende Gira stijlen. En dan wordt het een stukje duurder dan evt. een switch in een inbouwdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 20:58
Vos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:23:
[...]

Ik zoek voor verschillende verlichting een slimme oplossing. Betreft o.a. enkele wip en dubbele wip.

Heb ook wel (Gira) dimmers, maar die mogen eerst wel dom blijven. Daar zou Ecodim evt. prima voor voldoen.

De Aqara H2 switches zijn evt. ook een optie, met Gira E2 afdekramen. Maar dan heb ik weer verschil in huis met verschillende Gira stijlen. En dan wordt het een stukje duurder dan evt. een switch in een inbouwdoos.
De recente Shelly Gen4 lijn heeft ook Matter/Zigbee gekregen, dus wie weet kan je nog iets met die Mini varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:25:
@Vliegvlug
Zigbee is een mesh systeem, waarbij alle Zigbee devices (behalve die op batterijen) ook functioneren als router.
In wifi termen vertaald is elk Zigbee device ook een AP.
Ah, op die manier. Dat is best inginieus.
Dat is dus een betere verbinding naar mate er meer Zigbee devices aanwezig zijn in je huis.

Maar als je er nog niet zo veel hebt dan is hoe ver ze uit elkaar zitten dus wel een ding en vraag ik me af of één zo’n Zigbee stick in de meterkast volstaat.
De P versie van die Sonoff Dongle is ouder en wordt op elk device waar je Home Assistant op draait ondersteund, de E versie is in het leven geroepen omdat de chip voor de P versie een tijdje slecht leverbaar was.
Het is dus afhankelijk van op welk device je Home Assistant draait.
Ik weet alleen zeker dat de E versie op een Synology Nas niet draait omdat er daar geen driver op staan voor de E versie.
Het gaat hier om de USB naar serial chip die gebruikt wordt en die P versie gebruikt de meest gebruikte chip van TI daarvoor.
Ik gebruik geen Synology NAS maar een Odroid N2+ dus ga er vanui dat beiden werken maar ik las dus zaken over stabiliteit en andere zaken die beter zouden zijn met de ene of andere versie.

Maar als het verschil enkel de seriële chip is richting het device hoe kan het dan dat mensen klagen over slechte verbindingen naar de zigbee devices of gaat het dan om alles of niets? Want als de stick de verbinding met je device verliest snap ik wel dat het niet echt lekker meer werkt. ;)
En wat wifi betreft heeft het niet met goede apparatuur te maken maar gewoon met de techniek van wifi.
Elk wifi device verbruikt een stukje van de bandbreedte die beschikbaar is, alleen om in de lucht te zijn en bij grotere aantallen gaat dat echt een rol spelen en kan je wifi netwerk echt vastlopen.
Bij echt grote aantallen kan ik me daar wat bij voorstellen maar of je daar bij een gemiddeld huis tegenaan loopt vraag ik me af.
Er zullen veel devices ook niet in wifi versie beschikbaar zijn denk ik vanwege de grootte of omdat ze met batterijen werken, wat de hoeveelheid ook al zal beperken.

Bij een echt full blown geautomatiseerd huis lijkt Zigbee of iets dergelijks me wel iets waar je inderdaad niet om heen kan.
Bij Zigbee wordt er enkel gecommuniceerd als er echt data te versturen is en wordt er geen bandbreedte verbruik om de connectie in leven te houden.

Verder kun je de wifi band gewoon dicht trekken met je normale data verkeer waardoor je iot automatisering het ineens niet meer doet.
Dat kan ook door je buren gedaan worden als je pech hebt.
Moet je wel heel veel pech hebben.

En heb juist het idee dat de 2,4GHz band voor niet iot devices steeds minder gebruikt wordt waardoor dat minder een ding is dan vroeger toen elk wifi device daar nog op zat.
@oltk
Of shelly dat net als Tuya ook doet weet ik niet, maar de trend is dat die wifi devices een connectie naar de cloud opzetten en als die er eenmaal is, kan vanuit de cloud gewoon jouw netwerk bereikt worden.
Dat is in mijn ogen een behoorlijk security risc.
Bij Shelly is het zeker niet nodig dat kan je uit of aan zetten, zo zou het eigenlijk bij elke fabrikant moeten zijn maar helaas is dat niet het geval. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mensen die klagen over die Sonoff stick hebben over het algemeen andere problemen die niets met die stick te maken hebben.
Meestal begrijpen ze het systeem van een mesh netwerk niet en zitten ze op het randje van het bereik.
Mijn ervaring met die Sonoff stick is probleemloos.

Wifi device laten je netwerk snel vollopen en daar hoef je maar een tiental device voor te hebben en als je smart lampen gaat gebruiken zit je daar zo aan
Verder verstoken ze ook nog eens een factor tien aan elektriciteit (7/24 uur) ten opzichte van Zigbee devices. alleen maar aan eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

[...]

Als je wat puzzelt dan past een ZBMINIR2 (bijvoorbeeld) staand naast de lichtschakelaar (in ieder geval bij Busch & Jaeger reflex materiaal). Moet je wel écht netjes werken en de draden stukje bij beetje geduldig op hun plaats masseren. Ook kan het helpen de spanbeugels te verwijderen als die toch niet gebruikt worden (heb je weer wat ruimte voor de draden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
TheFes schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:42:
[...]

Hoe krijg je dan een melding vanuit Home Assistant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTniWWYxh_g-WiBCXVT0QEyfV58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzFF65y2kBewptTdFvSEW4Jw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

Falcon10

Hit it i would !

Ik heb vandaag digitale meters "gekregen" van Fluvius.
Dus vanaf heden zou ik mijn meters ook op een makkelijke manier in Home Assistant moeten kunnen krijgen.
Heb al even zitten opzoeken welke sensor/koppeling ik moet aanschaffen, en zit te twijfelen tussen de
Smart Gateways slimme meter gateway en de Homewizard wifi P1 sensor.
Ik heb het idee dat de Smart Gateways sensor volledig lokaal draait, maar de Homewizard is niet duidelijk.
Ik wil in elk geval dat de sensor altijd blijft werken, ook al zou het bedrijf zelf ooit failliet gaan of wat dan ook.

Werken beiden volledig lokaal?
En wat zijn jullie ervaringen met beide? Is er eentje van de 2 die om bepaalde reden beter is voor de integratie met Home Assistant?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 20:48
Hoi, ik heb zojuist mijn home assistant geupdate van 2025.4.2 naar 2025.4.3
Ik lees o.a. mijn Solaredge omvormer uit om de zonne opbrengst te registeren.
Nu krijgt ik vanuit home assistant de volgende foutmelding na de update van home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJqwZUTdgtmvjDVg3t_st-8STi8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bQQWQYq9Qt4ZDGt447AqlWq9.png?f=user_large

Wanneer ik de fix uitvoer dan wordt mijn hele energy dashboard omgezet van kwh naar mwh en dit kan ik niet wijzigen. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Als ik de fix niet uitvoer dan wordt mijn zonne opbrengst niet meer bijgehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:50:
[...]

Dan niet iemand anders automation alleen copy-pasten :) Je zal ze zelf gewoon na moeten lopen. Zo ingewikkeld zijn ze niet en daarmee juist super leerzaam.

Gaat denk ik om deze? Als je die gewoon via de UI het geplakt dan kan je daar een edit doen. Waarschijnlijk heet bij jouw de entity niet sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow dus je zal de correcte op moeten zoeken. Of, entity is wel correct maar de state als er niets opgehaald wordt is niet "none", dat zou dus wel eens "geen" kunnen zijn .

Zou ik gelijk de action aanpassen naar [monio]states()[/] en dus ook de correcte entity.
YAML:
1
message: 'Afval morgen: {{states("sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow") }}' 
hoi, nee ik heb enkel een Lovelace card toegevoegd

https://github.com/bafplus/HA-afvalinfo-card/tree/main/cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
TheFes schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:03:
[...]

Ja, er zal toch iets van een automation ingesteld moeten zijn die die berichten verstuurd. De HA app stuurt niet uit zichzelf notificaties
blijkbaar was deze meegekomen zie ik zojuist

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Afvalmelding
description: Melding dag voor afval
triggers:
  - at: "18:00:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow
        state: none
actions:
  - data:
      message: "Afval morgen: {{states.sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow.state}}"
      title: Afval morgen
    action: notify.notify
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hemertje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:20:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
triggers:
conditions:
    conditions:
        state: none
actions:
  - data:
      message: "Afval morgen: {{states.sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow.state}}"
toon volledige bericht
Verander de condition zodat hij op Geen checkt in plaats van none

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
aangepast naar

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
triggers:
conditions:
    conditions:
        state: Geen
actions:
  - data:
      message: "Afval morgen: {{states(\"sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow\") }}"

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hier al mensen die het Seeed Studio E-Ink display al binnen hebben (nieuws: Seeed Studio brengt bèta van e-inkscherm met Home Assistant-ondersteu...)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7IZFqOlnuWnFwd4QwMnMtDQJes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drvjIPKpDJ0YShq17Kcuzy9k.jpg?f=fotoalbum_large

Lag vandaag opeens op de mat, wist niet eens meer dat ik hem besteld had. Nu nog kijken welke leuke dingen je er mee kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Toppe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:00:
Hier al mensen die het Seeed Studio E-Ink display al binnen hebben (nieuws: Seeed Studio brengt bèta van e-inkscherm met Home Assistant-ondersteu...)?

[Afbeelding]

Lag vandaag opeens op de mat, wist niet eens meer dat ik hem besteld had. Nu nog kijken welke leuke dingen je er mee kan doen
Tof! Dit wel alleen info tonen toch? Geen virtuele knoppen op het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:32:
[...]

Tof! Dit wel alleen info tonen toch? Geen virtuele knoppen op het scherm?
gen knoppen idd

ja, 2 op de achterkant (boot, reset) en aan/uit aan de onderkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hemertje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:20:
[...]

Dacht al, kan niet ander :)

Zie dit dus vooral als leer moment in wat je nu werkelijk gedaan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:49:
[...]

Dacht al, kan niet ander :)

Zie dit dus vooral als leer moment in wat je nu werkelijk gedaan hebt :)
:P

en die zijn er meer dan genoeg met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb in mijn HA setup twee disks.
1x NVMe waar ha os op staat. 128GB.
1x SSD voor data. 4TB.

De ssd wil ik gaan inzetten voor een InfluxDB voor longterm storage van HA data (met Grafana).
Daarbij ook voor de muziek die ik via Music Assistant wil afspelen.
Later wil ik er nog een DLNA server via HA mee ontsluiten. Vandaar de 4TB.

Echter vind ik nergens de optie terug om deze data splitsing binnen HA en de plugins in te stellen.
Wellicht dat ik via YAML aan de slag moet?

Heeft iemand wellicht al eens een dergelijke setup gerealiseerd?

Doel hiervan is om van 5 losse appliances naar 1 device te gaan om zo wat energie kosten te besparen en in te leveren op beheer van al die devices. En ja het is dan een single point of failure. Maar daar is de backup dan nog voor (met cloud replica).

Backup is een single disk nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Leaplasher Op zich kan je de datadisk in HA verplaatsen. Dat verplaatst eigenlijk alles, dus ook de standaard db. Voor backup en media kan je ook een netwerk share maken.

Maar als je taken die niet direct smart home zijn zou ik dat buiten HA (OS) houden. Niet perse van de hardware, maar dat dan scheiden door de boel als VM te draaien en dan de andere infra ernaast als losse VM of container.

Voor InfluxDB als addon, ik heb eigenlijk geeeeen idee waar dat zijn data opslaat... Ik kan hem niet vinden in ieder geval. Als je dat los draait kan je daarvan ook zelf aangeven waar het is opgeslagen en qua backup dus ook lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@Septillion, thanks!

Influxdb is een HA addon en slaat zijn db binnen de eigen container op. Jammer genoeg niet handmatig te specificeren of je dat op andere storage wil.

Ik zou idd een aparte vm kunnen optuigen met daarop Docker zodat ik Influx op die manier dan buiten de HA omgeving kan houden. Wilde toch al een losse VM met Docker optuigen voor een aantal zaken waar nog geen HA addon voor is.
Ik kan dan die 2e disk via die VM of aparte container als SMB/NFS share ontsluiten voor HA. Even zoeken of ik binnen proxmox kan aangeven dat de HA VM dan pas mag booten nadat de storage VM is opgestart, anders vermoed ik op dat punt wat issues.

Wel jammer dat HA per se alles op de eigen disk wil hebben, zou een fijne flexibele toevoeging zijn. De hele HA storage naar de SSD verplaatsen is niet de wens, aangezien ik dan inlever op snelheid tov de NVMe.

De rest van wat ik noem is in mijn visie onderdeel van het smarthome als geheel. Heb al voor vrijwel alles wat ik nu van die losse appliances wil migreren naar HA een addon voor gevonden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Leaplasher Ik denk niet in de container, dan is het weg met een upgrade. Maar dan maakt het een los volume aan of doet een mapping buiten de standaard HA mappen.

Maar feit dat je het zo niet kan benaderen komt het ook niet in de HA backup. Zou ik zeggen dat het volledig nutteloos is...

En op zich niet alles dus. Backup en media zijn wel te remappen. Maar feitelijk is de rest dan ook alleen nog maar de data en de configuratie.

En ja, je kunt VM bootvolgorde installen. Maar denk niet dat het zo'n vaart loopt, een addon kan ook later zijn of los herstart worden.

Persoonlijk vind ik HA OS en addon wel echt een mooie combinatie. Maar ik gebruik het wel alleen voor zaken die primair HA ondersteunen. Zo niet, houdt ik het liever gescheiden. Zaken als NGINX, Frigate of Network Controller zal ik dus niet in HA draaien. Een InfluxDB zou dus wel kunnen maar feit dat ik dan niet bij de data kan (of dat ik het niet in een HA backup zou willen) zou ik het dus los draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@Septillion dank je voor het meedenken. Goede overweging om idd de influx dan als addon te houden binnen HA (en die doet dat idd met een volume buiten de container, maar wel binnen de HA OS file structuur).
De media (backup ging al naar een share) dan op een netwerk share te mappen via een container. Genoeg om de komende tijd verder in te duiken. De influx addon en de data daarvan gaan overigens gewoon mee in de HA backup. Heb het nu al draaien op een Pi namelijk en dat gaat naar een goed uitgeruste NUC toe.

De InfluxDB is nu nog niet zo groot en anders toch t.z.t. maar eens investeren in een grotere NVMe, had deze nog liggen, vandaar. Die 4TB wel bijgekocht. Volgende keer eerst sparren voor het e.a. te kopen (al is dit natuurlijk ook een leuke/prima manier om te hobbien en leren). En toch maar eens in Visio weer wat designen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leaplasher Weet je dat zeker van de backup? Werkelijk in de backup gekeken of daar de data in zit en niet alleen de config?

Daarnaast, het is wel HA gerelateerd, maar als je geen enkele retentie erop hebt zou ik het daarom wel buiten HA doen zodat het dan op de data disk kan.

Voor backup en media kan je dus meerdere network share's mounten (volgens mij). Dus zou je puur HA media gescheiden kunnen doen van de multimedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@Septillion de backup heeft een "influx.tar.gz" bestand van ruim 2GB.
Ik ga er vanuit dat dit alle data is van de influx DB.
De HA backup.tar.gz zelf is zo'n 300MB.

Zal eens een airgapped VM in het leven roepen en een restore testen.
Dan weet ik het zeker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Leaplasher Ah, je, dat klinkt wel alsof de DB er ook in zit dan.

Kan je met een VM inderdaad mooi testen. Zou ik wel lekker alleen InfuxDB terug zetten.

Als je wachtwoordloze backup maakt kan je ook gewoon in de .tar.gz kijken. Als hij echt te groot is kan je hem altijd nog naar losse container op de grote schijf zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:45:
En op zich niet alles dus. Backup en media zijn wel te remappen. Maar feitelijk is de rest dan ook alleen nog maar de data en de configuratie.
Tenzij je gebruikt maakt van een storage box bij Hetzner die je wil benaderen via Samba. Dat is te moeilijk voor HA :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:49:
@Leaplasher Ah, je, dat klinkt wel alsof de DB er ook in zit dan.

Kan je met een VM inderdaad mooi testen. Zou ik wel lekker alleen InfuxDB terug zetten.

Als je wachtwoordloze backup maakt kan je ook gewoon in de .tar.gz kijken. Als hij echt te groot is kan je hem altijd nog naar losse container op de grote schijf zetten.
Hele airgapped verhaal werkt niet, HA wil per se een internet connectie hebben om je lokale backup terug te kunnen zetten. Vreemd, want alles in HA wat ik heb draaien is onafhankelijk van 't internet, zelfs alle smarthome toepassingen blijven werken zonder internet verbinding (bewust alles op geselecteerd).

Ik begrijp deze afhankelijkheid dan ook echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tha_T schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:11:
[...]

Tenzij je gebruikt maakt van een storage box bij Hetzner die je wil benaderen via Samba. Dat is te moeilijk voor HA :P
SMB over het internet is ook niet echt iets wat je moet willen...

Of zit er nog een laag tussen? Dan is het ook logisch dat HA er niet bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leaplasher Ah, ja, ik weet wel waarom. De docker images zitten niet in je backup. Er staat alleen een verwijzing in naar welke containers gepulled moeten worden van de repository tijdens de restore. Dus daar heb je internet voor nodig :)

Als je alleen InfuxDB restored is airgapped ook niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 23-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:34:
@Leaplasher Ah, ja, ik weet wel waarom. De docker images zitten niet in je backup. Er staat alleen een verwijzing in naar welke containers gepulled moeten worden van de repository tijdens de restore. Dus daar heb je internet voor nodig :)

Als je alleen InfuxDB restored is airgapped ook niet nodig.
Jawel, want dan heeft ook deze nog steeds z'n docker image nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leaplasher Ik zeg juist dat airgap dan niet nodig is aka, dan geef je hem dus juist wel internet om de image te pullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:50:
@Leaplasher Ik zeg juist dat airgap dan niet nodig is aka, dan geef je hem dus juist wel internet om de image te pullen :+
;)

En daarna weer dicht, voorkom graag conflict met de huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leaplasher Meeste addons zullen niets met netwerk doen, laat staan je setup. Core is een ander verhaal, die zou ik dus ook niet restoren :)

Helemaal alternatief is het in een losse VLAN zetten met juist alleen internet toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
Septillion schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:33:
[...]

SMB over het internet is ook niet echt iets wat je moet willen...
Eens maar NFS kan Hetzner niet aan en dat zijn de keuzes in HA :P. Dus eigenlijk zou ik het fijner vinden als HA iets meer zou kennen dan Samba en NFS :P
Of zit er nog een laag tussen? Dan is het ook logisch dat HA er niet bij kan.
Nope, HA kan gewoon naar buiten verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tha_T SMB en NFS zijn beide niet echt wat voor over het internet...

En met "laag ertussen" bedoelde ik niet of HA direct aan het internet hang maar of er nog een transport protocol tussen zit.

Overigens is het nu de backup een overhaul heeft gekregen een stuk makkelijker om een alternatief te bouwen als backup locatie. Dus zou verwachten dat daar nog wel wat alternatieven gaan komen.

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 23-04-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 13:06
Falcon10 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:59:
Dus vanaf heden zou ik mijn meters ook op een makkelijke manier in Home Assistant moeten kunnen krijgen.
Heb al even zitten opzoeken welke sensor/koppeling ik moet aanschaffen, en zit te twijfelen tussen de
Ik heb het idee dat de Smart Gateways sensor volledig lokaal draait, maar de Homewizard is niet duidelijk.
Ik wil in elk geval dat de sensor altijd blijft werken, ook al zou het bedrijf zelf ooit failliet gaan of wat dan ook.

En wat zijn jullie ervaringen met beide? Is er eentje van de 2 die om bepaalde reden beter is voor de integratie met Home Assistant?
Als je lokaal wilt en je HA draait in de buurt van je slimme meter dan kun je ook een P1 usb-kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Falcon10 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:59:

Ik kan in HA de "cloud" uitschakelen bij mijn HomeWizard devices (maar heb nog nooit de behoefte gehad omdat ik de app op de telefoon eigenlijk wel prettig vind om het verbruik van de auto op bij te houden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlOePFv3YTG1SdtNiD_N0QKm2IM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFJXMkG8zKIBpEhCATMtFRzs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 23-04-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand enig idee? Ik heb onderstaande sensor op Ali besteld. Lijkt prima te werken, echter werkt de doel afstand niet meer. Gister avond werkte deze even maar opnieuw toegevoegd en sindsdien staat hij op 0.

https://a.aliexpress.com/_EupFPpo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 22:04
Hulp gevraagd!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Deurbel Ring Notificatie
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.deurbel_ringing
    trigger: state
    to: "on"
actions:
  - data:
      title: Deurbel Waarschuwing
    action: notify.mobile_app_iphone_16_van_lucas
  - delay: "00:00:05"
  - data:
      message: Er staat iemand voor de deur! Hier is de afbeelding.
      title: Deurbel Afbeelding
      data:
        image: /api/image_proxy/image.deurbel_event_image
    action: notify.mobile_app_iphone_16_van_lucas

Bovenstaande automatisering heeft altijd gewerkt maar sindskort is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vR6UWo2EqpL3wpk0MDe5So6KtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5ceTLBwEeXlNcbK89UgmQzw.jpg?f=fotoalbum_large

Met ChatGPT en deze pagina https://github.com/fuatakgun/eufy_security kom ik er desondanks niet uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-04-2025 18:24 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Pagina: 1 ... 304 ... 307 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.