Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 303 ... 350 Laatste
Acties:

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 13:22
TheFes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:02:
@fvhemert
Dat gaat niet, je kunt geen automation aanroepen met een trigger id.
Je zou wel een script kunnen gebruiken en een variable meegeven die je in een choose kunt gebruiken
Dat is nou jammer en verklaart waarom ik heel veel vragen maar geen antwoorden zag. Dat wordt het dus de route met de helper.

Even hard op denken/brainstormen, ik gebruik nu een event trigger in de automation:

code:
1
2
3
trigger: event
event_type: esphome.barcode01_scan
id: Product Barcode

Zou ik met een button een (manual) event kunnen af vuren en data meegeven, waar ik dan in de automation op trigger? Ik zie in de automation de mogelijkheid voor "Manually fire event". Vergelijkbaar met een ESPhome event maar nu geïnitieerd door een button op een dashboard.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
fvhemert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:41:
[...]

Dat is nou jammer en verklaart waarom ik heel veel vragen maar geen antwoorden zag. Dat wordt het dus de route met de helper.

Even hard op denken/brainstormen, ik gebruik nu een event trigger in de automation:

code:
1
2
3
trigger: event
event_type: esphome.barcode01_scan
id: Product Barcode

Zou ik met een button een (manual) event kunnen af vuren en data meegeven, waar ik dan in de automation op trigger? Ik zie in de automation de mogelijkheid voor "Manually fire event". Vergelijkbaar met een ESPhome event maar nu geïnitieerd door een button op een dashboard.
Je zou een template button helper kunnen maken die dat event afvuurt

Home Assistant configuratie

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17

Vliegvlug

Flight Simple

Oogje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:12:
[...]

Welke versie heb je draaien? De laatste?
Vast niet want ik kijk er weinig naar en ben bang dat er iets stuk gaat bij upgraden, maar update het dan toch maar om niet te ver achter te lopen.

Net even gekeken en zit momenteel op:
Core: 2024.10.4
Supervisor: 2025.04.0
Operating System: 13.2
Frontend: 20241002.4 ⸱ legacy

• Torch1969
  • Laatst online: 22:34
Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:04:

Hier drukken we als we gaan slapen één keer op een knopje dat naast ons bed hangt. Daarmee gaat het huis in de 'slaapstand':
  • Quooker uit
  • ….
@Gizz interessant. Mijn aanname was dat de besparing in energie door de Quooker het water niet op temperatuur te laten houden niet opweegt tegen de energie die ‘s ochtends nodig is om het water weer op te warmen (voor de eerste pot thee)… jij kijkt daar anders naar. Heb je dat bijgehouden en uitgerekend? Zou je dat willen delen?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Torch1969 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:26:
[...]

@Gizz interessant. Mijn aanname was dat de besparing in energie door de Quooker het water niet op temperatuur te laten houden niet opweegt tegen de energie die ‘s ochtends nodig is om het water weer op te warmen (voor de eerste pot thee)… jij kijkt daar anders naar. Heb je dat bijgehouden en uitgerekend? Zou je dat willen delen?
Dat is toevallig, vandaag precies dit ook gevraagd in dit topic: Beekforel in "Quooker en boilers stroombesparing"

Antwoord: “Die besparing {Quooker ‘s nachts van de stroom} gaat dit hele topic over en de consensus is volgens mij dat je beter niet dan wel kunt schakelen, omdat het dus niets oplevert.”

edit:
toevoeging: een Quooker is erg goed geïsoleerd met een vacuüm waardoor standverbruik minder dan 0,25kWh per dag is.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 16-04-2025 17:44 ]

• fvhemert
TheFes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:46:
[...]
Je zou een template button helper kunnen maken die dat event afvuurt
Een template button helper zegt mij even niks en kan er ook niet echt iets over vinden dat mij wijzer maakt. Daarom maar tijdelijk voor een alternatief gekozen.

Het idee was om een button te configureren die twee acties bevat:
1. Zet de barcode id in de helper
2. Trigger het event dat ook door ESPhome wordt gebruikt

Echter kom ik iedere stap die ik neem kom ik een nieuwe beperking tegen:

De code om een event af te vuren, inc. data, werkt prima in een automation maar helaas niet in een button
code:
1
2
3
4
5
actions:
  - event: esphome.barcode01_scan
    event_data:
      device_id: f74e4887456d90149c4a28d903de4676
      barcode: 8718989916398

Het uitvoeren van twee of meer acties in een button wordt niet ondersteund.

Daarom maar besloten om voor ieder artikel een automation te maken en deze via een button af te vuren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: BOODSCHAPPEN - MANUAL ADD - Plus Dunne maïswafels
description: ""
triggers: []
conditions: []
actions:
    event_data:
mode: single

Bedankt allemaal voor het meedenken, voor slimme oplossingen houdt ik mij aanbevolen _/-\o_

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:25
Septillion schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:00:
@hemertje Je hebt alle stappen (incl dus install van Afvalinfo) al gedaan?

Waar je naar linkt is dan gewoon de yaml voor een card. Dus card toevoegen => Manual.

Je zal waarschijnlijk alleen zelf moeten verzekeren dat je entity id namen kloppen.

@Andre_FR2010 Het is een card dus gaat in packages niets doen.
hoi @Septillion

ja heb alle stappen doorlopen van de Afvalinfo
ook heb ik de HACS - auto-entities (lovelace cards) geïnstalleerd

in het bestand "configuration.yaml" heb ik op regel 1 toegevoegd

YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

in het bestand "customize.yaml" in de /config map heb ik voor de Afval plaatjes geplaatst
(de locaties heb ik aangepast van /local/images naar www/images)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor.afvalinfo_home_gft:
  entity_picture: /www/images/gft-icon.png

sensor.afvalinfo_home_restafval:
  entity_picture: /www/images/restafval-icon.png

sensor.afvalinfo_home_pbd:
  entity_picture: /www/images/pmd-icon.png

sensor.afvalinfo_home_papier:
  entity_picture: /www/images/papier-icon.png

sensor.afvalinfo_home_textiel:
  entity_picture: /www/images/textiel-icon.png

sensor.afvalinfo_home_kerstboom:
  entity_picture: /www/images/kerstboom-icon.png

sensor.afvalinfo_home_takken:
  entity_picture: /www/images/takken-icon.png

en de fysieke plaatjes in deze www/images geplaatst

mijn ervaring met dit soort plugins en de read.me is dat deze in de regel onvolledig zijn
het stappenplan mist volgens mij een paar stappen, waarschijnlijk door de leesblindheid van de ontwikkelaar en zijn eigen HA ervaringen waarvoor het voor hem/haar stappenplan gesneden koek is

want ik lees nergens waar ik nu de card toevoeg?

installatie uit de read.me:
code:
1
Kopieer de yaml code uit de afvalkalender.yaml direct in een card.

beste ontwikkelaar, zeg maar waar en hoe binnen HA!? :?

@Septillion help jij me nog ff op weg? _/-\o_

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
hemertje schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:53:
(de locaties heb ik aangepast van /local/images naar www/images)
Niet doen, gewoon laten. Plaatjes in de map /www zijn in de UI beschikbaar via /local :) Als het de eerste keer iets in /www is dan is een HA herstart nodig.
code:
1
Kopieer de yaml code uit de afvalkalender.yaml direct in een card.

beste ontwikkelaar, zeg maar waar en hoe binnen HA!? :?
Nouwwww, die is niet heel lastig hoor. En had ik ook al genoemd. Gewoon zoals je elke card toevoegt alleen kies je voor manual :D Dan heb je direct de optie om een card in yaml te doen.

Maar zowel voor de customize als de card is het dus belangrijk dat je entity id's die jij nu hebt uit de AfvalInfo integratie overeen komen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:09:
[...]

Dat is makkelijk gezegd als je weet wat elke optie doet, maar dat is me vaak niet helder. Zou fijn zijn als een standard mode dat gewoon wegfiltert
Volgens mij staat gros ook niet op een standaard dashboard dus done :)

Je moet alleen naar een device gaan niet als standaard dagelijkse taak zien. Dan ben je in de settings en zie je dus alles.
Zou fijn zijn als HA daar een goede front end ontwerper op zet voor een fijne basic user experience, dan kunnen de experts helemaal los gaan op de huidige gui met alle extra opties en onlogische structuur. ;)
Zit er nu ook, en de dashboard elementen zijn ook al best harmonieus :)

Dus wat heb je nu als dashboard?

En ja, je kan het zo gek maken als je wilt. Maar als je alleen wat lampen hebt dan moeten die al best okay op een dashboard verschenen zijn als je ze een naam geeft. En nog wat mooier als je ze ook een area hebt gegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 16-04-2025 19:25 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@fvhemert Verschil tussen een automation en een script is dat de eerste een trigger heeft en dus zelf start. En de tweede aangeroepen moet worden vanuit iets. Die twee functionaliteiten mixen in een enkel ding is lastig / verwarrend. Trek het lekker uit elkaar.

De meest straight forward manier is een button per item en dat als losse trigger gebruiken.

Alternatief is om het hele "doe iets met een barcode" naar een script met een input (field in HA) te maken. Deze gebruik je dan in de automation vanaf de scanner en geef je dus de barcode door aan het script. Maar kan je hem ook als actie aan een button (card) hangen. Daar kan je dan ook de barcode meegeven aan het script.

Het script is dan de centrale plaats waar je dan de barcode afhandelt en die start je dan vanaf een button of een automation.

En ja, er zijn nog 1000 andere manieren in HA :+

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 16-04-2025 19:37 ]

• TheFes
fvhemert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:00:
[...]

Een template button helper zegt mij even niks en kan er ook niet echt iets over vinden dat mij wijzer maakt. Daarom maar tijdelijk voor een alternatief gekozen.

Het idee was om een button te configureren die twee acties bevat:
1. Zet de barcode id in de helper
2. Trigger het event dat ook door ESPhome wordt gebruikt

Echter kom ik iedere stap die ik neem kom ik een nieuwe beperking tegen:

De code om een event af te vuren, inc. data, werkt prima in een automation maar helaas niet in een button
code:
1
2
3
4
5
actions:
    event_data:

Het uitvoeren van twee of meer acties in een button wordt niet ondersteund.

Daarom maar besloten om voor ieder artikel een automation te maken en deze via een button af te vuren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: BOODSCHAPPEN - MANUAL ADD - Plus Dunne maïswafels
triggers: []
conditions: []
actions:
    event_data:

Bedankt allemaal voor het meedenken, voor slimme oplossingen houdt ik mij aanbevolen _/-\o_
Dat werkt dus wel met een template button, daar kun je zo veel acties aan hangen die je wil, die van uitgevoerd worden als je op de (virtuele) button drukt. Deze kun kun je aanmaken in de GUI onder helpers > template > template a button
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5n0LFs0BJGutwMO_q-2xiZgogg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PfXeXcsLqhVCzGySmO2PdsdX.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@fvhemert Voorbeeldje:

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sequence:
  - variables:
      product: "{{ 'melk' if code == '8718907039925' else null }}"
  - condition: template
    value_template: "{{ product is defined }}"
  - action: todo.add_item
    metadata: {}
    data:
      item: "{{ product }}"
    target:
      entity_id: todo.shopping_list
alias: fvhemert Barcode
fields:
  code:
    selector:
      text: null
    name: Code
    required: true

Als button:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
show_name: true
show_icon: true
type: button
name: Add milk
icon: mdi:plus
tap_action:
  action: perform-action
  perform_action: script.fvhemert_barcode
  target: {}
  data:
    code: "8718907039925"

Je zou natuurlijk ook nuttige namen kunnen gebruiken ipv de barcode :p

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:58
Ik heb momenteel wat sensoren aangemaakt om bruto, netto en direct energie verbruik te berekenen. Dat werkt allemaal prima. Maar over het jaartotaal hoeft dit niet bij iedere wijziging van de P1 meter aangepast te worden. Is er een mogelijkheid om dit via een interval update 1x per dag te doen? Ik heb al wat geprobeerd, maar de configuratie lijkt dit niet te willen slikken.

Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor:
#Direct en Netto verbruik
  - platform: template
    sensors:
      yearly_direct_poweruse:
         friendly_name: "Direct verbruikte opgewekte energie"
         unit_of_measurement: 'kWh'
         value_template: "{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) )}}"
      yearly_direct_percentage:
         friendly_name: "Direct verbruikte opgewekte energie percentage"
         unit_of_measurement: '%'
         value_template: "{{ ((((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float ) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float )) / (states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) * 100) | round (0)) }}"
      yearly_bruto_poweruse:
        friendly_name: "Energieverbruik jaar (bruto)"
        value_template: "{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float | round(0) ) + (states('sensor.jaar_import_elektra') | float)) | round(0) ) }}"
      yearly_netto_poweruse:
        friendly_name: "Energieverbruik jaar (netto)"
        value_template: "{{ (((states('sensor.jaar_import_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) ) }}"

Of is het helemaal niet erg dat deze sensoren (die ik ook voor dag, week en maand heb aangemaakt) zo vaak updaten?

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 22:25
Heb deze week een Home Assistant Preview (HAP) aangeschaft (ook in de hoop dat de ontwikkelaars hier iets aan over kunnen houden) met als doel om naast voice commands ook deze te kunnen gebruiken op extern aangesloten luidsprekers. Dat laatste werkt echt prima, goed geluid en meer dan tevreden.

Had echter verwacht dat de HAP ook zichtbaar zou zijn als mediaplayer, waardoor ik vanuit Spotify direct zou kunnen streamen of dat deze via Music Assistant als mediaplayer zichtbaar zou zijn. Beide opties werken echter niet zo simpel als ik dacht, maar misschien doe ik iets fout?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:56
Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:30:
Even een basis vraag van mijn kant waar iemand me hopelijk mee kan helpen.
Ik draai nu al ruim 2 jaar HA en volgens mij heb ik gewoon de all-in-one versie want ik heb geen losse databases of iets, gewoon een Odroid met enkel HA daarop.
En ik merk dat ik er twee jaar praktisch niets mee doe omdat het voor mij zo’n onbegrijpelijk systeem is dat elke keer dat ik er wat mee wil weer tegen een muur aan loop en er daardoor ook steeds meer weerstand komt om er nog wat mee te doen, beerje een vicieuze cirkel dus. :|

Mijn gevoel is dat het komt doordat HA van en voor programmeurs is en laat ik daar nu totaal geen gevoel voor hebben. Vroeger wel voor studie C(++) en Python moeten doen maar was echt blij als dat weer achter de rug was. Laat we het er op houden dat ik en programmeren niet compatibel zijn. :P

Mijn vragen:
  1. Is er ergens een “HA voor dummy’s” cursus, liefst in tekst maar op Youtube zou eventueel ook voldoen
  2. Heeft HA een “standaard” modus? Ik heb het gevoel dat het nu altijd in “expert” mode draait waar je echt alles zelf moet instellen en veel te veel opties krijgt.
    Bijv. Als ik een smartplug of dimmer toevoeg krijg ik er ongevraagd allemaal sensoren bij. En heeft de Samsung watch van mijn vrouw zichzelf aangemeld met een berg aan entiteiten erbij die nieuwe dingen toevoegen onoverzichtelijk maakt want die staan er ook allemaal tussen
  3. Is HA gewoon niet geschikt voor mij? Kan natuurlijk ook ;)
    Maar wat zijn dan alternatieven, liefst wel gratis want we blijven Nederlander natuurlijk. Heb trouwens wel een Enelogic abo voor mijn Gas, elektra en PV metingen, maar daar kan je natuurlijk geen lampen mee bedienen.
Herkenbaar. Om die reden ben ik, als doorgewinterde 50+ -er computer nerd bijna gestopt met HA. Maar het was wel uiteindelijk een leuke uitdaging om HA te leren kennen. Dat puzzelen aan het systeem is een uitdaging geworden en uitdagingen boeien mij wèl.

HA biedt een onoverzichtelijke moeizame leercurve. Het vereist veel tijdsinvesteringen in tutorials kijken/lezen. Bijna, uit wanhoop, een verzoek geplaatst hier of iemand via teamviewer mee wilde kijken want het probleem kon ik gewoon niet oplossen. Dat is het voordeel en tegelijk de valkuil van een hyper-configureerbaar systeem.

Domoticz is wat dat betreft vriendelijker, maar biedt wat mij betreft minder mogelijkheden en minder integraties. Echter, voor 95% van wat je wilt voldoet domoticz ook.

Homo sapiens non urinat in ventum

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:14:
@fvhemert Voorbeeldje:

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sequence:
  - variables:
      product: "{{ 'melk' if code == '8718907039925' else null }}"
  - condition: template
    value_template: "{{ product is defined }}"
  - action: todo.add_item
    data:
      item: "{{ product }}"
    target:
      entity_id: todo.shopping_list
alias: fvhemert Barcode
fields:
  code:
    selector:
      text: null
    name: Code
    required: true

Als button:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
show_name: true
show_icon: true
type: button
name: Add milk
icon: mdi:plus
tap_action:
  action: perform-action
  perform_action: script.fvhemert_barcode
  target: {}
  data:
    code: "8718907039925"

Je zou natuurlijk ook nuttige namen kunnen gebruiken ipv de barcode :p
2 opmerkingen:
  1. null is YAML. Jinja/Python gebruikt None (none mag ook bij Jinja). Nu verwijs je naar een niet bestaande variable met de naam null
  2. product is altijd defined, die condition is dus nutteloos zo, je zou (na correctie van bovenstaande) "{{ product is not none }}" moeten gebruiken.

• TheFes
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door TheFes op 17-04-2025 08:58 ]

• TheFes
Witlof schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:15:
Ik heb momenteel wat sensoren aangemaakt om bruto, netto en direct energie verbruik te berekenen. Dat werkt allemaal prima. Maar over het jaartotaal hoeft dit niet bij iedere wijziging van de P1 meter aangepast te worden. Is er een mogelijkheid om dit via een interval update 1x per dag te doen? Ik heb al wat geprobeerd, maar de configuratie lijkt dit niet te willen slikken.

Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor:
#Direct en Netto verbruik
    sensors:
      yearly_direct_poweruse:
         friendly_name: "Direct verbruikte opgewekte energie"
         value_template: "{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) )}}"
      yearly_direct_percentage:
         friendly_name: "Direct verbruikte opgewekte energie percentage"
         unit_of_measurement: '%'
         value_template: "{{ ((((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float ) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float )) / (states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) * 100) | round (0)) }}"
      yearly_bruto_poweruse:
        friendly_name: "Energieverbruik jaar (bruto)"
        value_template: "{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float | round(0) ) + (states('sensor.jaar_import_elektra') | float)) | round(0) ) }}"
      yearly_netto_poweruse:
        friendly_name: "Energieverbruik jaar (netto)"
        value_template: "{{ (((states('sensor.jaar_import_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) ) }}"

Of is het helemaal niet erg dat deze sensoren (die ik ook voor dag, week en maand heb aangemaakt) zo vaak updaten?
Dat kan, maar niet in het legacy format wat jij nog gebruikt, als je het omzet naar een trigger based template senor in het moderne format zou je het bijvoorbeeld elke dag om middernacht kunnen doen.

• fvhemert
TheFes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:34:
[...]
Dat werkt dus wel met een template button, daar kun je zo veel acties aan hangen die je wil, die van uitgevoerd worden als je op de (virtuele) button drukt. Deze kun kun je aanmaken in de GUI onder helpers > template > template a button
[Afbeelding]
@TheFes Kijk, weer wat geleerd. De template button ondersteund veel meer acties dan de normale button, het toevoegen van een manual event actie die een scan event vanuit ESPhome emuleert was alles dat nodig was.

@Septillion In mijn streven om alles zo makkelijk te maken heb ik er voor gekozen de button een scan event te laten genereren dat identiek is aan wat de scanner via ESPhome genereerd. Op die manier hoef ik geen aanpassingen te doen aan de automation die de lookup doet, omdat het event identiek is reageert de trigger alsof er daadwerkelijk gescand wordt.

Wederom bedankt voor het meedenken!

• Witlof
TheFes schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:59:
[...]

Dat kan, maar niet in het legacy format wat jij nog gebruikt, als je het omzet naar een trigger based template senor in het moderne format zou je het bijvoorbeeld elke dag om middernacht kunnen doen.
Was ik al blij dat dit gelukt was, blijk ik nog van de oude stempel te zijn :+

Dan maar eens met de tijd meegaan en uitzoeken hoe het moderne format werkt op basis van een trigger based template sensor.

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 22:25
Belsj schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:47:
Heb deze week een Home Assistant Preview (HAP) aangeschaft (ook in de hoop dat de ontwikkelaars hier iets aan over kunnen houden) met als doel om naast voice commands ook deze te kunnen gebruiken op extern aangesloten luidsprekers. Dat laatste werkt echt prima, goed geluid en meer dan tevreden.

Had echter verwacht dat de HAP ook zichtbaar zou zijn als mediaplayer, waardoor ik vanuit Spotify direct zou kunnen streamen of dat deze via Music Assistant als mediaplayer zichtbaar zou zijn. Beide opties werken echter niet zo simpel als ik dacht, maar misschien doe ik iets fout?
Even verder zitten zoeken en dit gaat dus via de settings in Music Assistant en dan bij Player Providers - Home Assistant Media Players rechts op de 3 puntjes klikken. Na configure kun je Home Assistant Preview toevoegen aan de mediaplayers.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@fvhemert Weet niet of ik dat direct de makkelijkste optie vind maar laat wel weer zien dat zaken in HA op veel verschillende methodes kunnen :)

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-11 01:18
Voor mensen met een Fossibot 2400 of 3600 pro powerbank is deze nieuwe integratie wellicht interessant:

https://github.com/iamslan/fossibot

Voor wat basale info en functiebeheer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv2zdB6J3n2kQSvIyV3twLz1_8o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FTboV4ywyMmcdqhnW9j34Gcr.png?f=user_large

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
ik heb een ledstrip die 300 watt verbruikt. Hoe zet ik dit om naar kwh zodat ik dit kan gebruiken in het energie dashboard ?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Faece schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:07:
ik heb een ledstrip die 300 watt verbruikt. Hoe zet ik dit om naar kwh zodat ik dit kan gebruiken in het energie dashboard ?
De vraag is of die continu 300W gebruikt? Als die bv dimbaar is of verschillende kleuren heeft kan dat verbruik flink verschillen.

In het simpele geval kan het al met de riemann sum helper. In het geavanceerdere geval met de powercalc addon: https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc , maar dan moet je hem zelf de informatie voeden / "kalibreren".

• Faece
RobertMe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:15:
[...]

De vraag is of die continu 300W gebruikt? Als die bv dimbaar is of verschillende kleuren heeft kan dat verbruik flink verschillen.

In het simpele geval kan het al met de riemann sum helper. In het geavanceerdere geval met de powercalc addon: https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc , maar dan moet je hem zelf de informatie voeden / "kalibreren".
het is een niet dimbare led. aan of uit. Maar ik heb er ook nog geen waarde voor in HA, enkel light.gevellicht. Ik weet enkel dat als hij aanspringt, mijn verbruik omhoog gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Faece op 17-04-2025 15:19 ]

• RobertMe
Faece schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:15:
[...]

het is een niet dimbare led. aan of uit
Dan kun je al simpelweg een template sensor maken die of 0 of 300 is afhankelijk van of die uit/aan staat dus. En daar overheen dan de riemann sum helper om van W naar Wh te gaan. En dan uiteraard waar nodig de juiste device class, unit of measurement, etc plaatsen (riemann sum helper heeft die wellicht automatisch. De template sensor die je zelf aan maakt uiteraard niet, maar ik weet niet of dat perse nodig is).

Of je gaat alsnog voor de simpele oplossing en gebruikt ook hiervoor die powercalc custom component. Dan hoef je er verder ook niet veel aan te kalibreren :p Uit = 0, aan is 300 en klaar.

• Witlof
TheFes schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:59:
[...]

Is dit het juiste moderne format die dan 1x per dag update?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - trigger:
      - trigger: time_pattern
        # This will update every night
        hours: 0
        minutes: 0
    sensor:
      # Jaarlijks bruto netto direct verbruik
      - name: "yearly_direct_poweruse"
        state: '{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) )}}'
        unit_of_measurement: "kWh"
      - name: "yearly_direct_percentage"
        state: '{{ ((((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float ) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float )) / (states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) * 100) | round (0)) }}'
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "yearly_bruto_poweruse"
        state: '{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float | round(0) ) + (states('sensor.jaar_import_elektra') | float)) | round(0) ) }}'
      - name: "yearly_netto_poweruse"
        state: '{{ (((states('sensor.jaar_import_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) ) }}'

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:50

Kevinr1989

I am the danger

Goedemiddag allemaal! :)

Ik sta aan de vooravond om mezelf in 'the rabbit hole' te storten m.b.t. Home Assistant. Nu heb ik her en der wat ingelezen m.b.t. hardware. Raspberry Pi, HA Green of toch een NUC. Mijn doel, ik wil een simpel dashboard maken met live camera feed, opbrengst/verbruik van energie, agenda, buienradar, allemaal redelijk simpel, verdeeld over een aantal schermen in het huis.

is bijvoorbeeld een HA Green hiervoor genoeg of is een NUC voor bijvoorbeeld een aantal tientallen euro's slimmer om in te investeren, als ik eenmaal down the hole ga? :P

Bij voorbaat dank!

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34

Church of Noise

Drive it like you stole it

Kevinr1989 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:41:

Ik sta aan de vooravond om mezelf in 'the rabbit hole' te storten m.b.t. Home Assistant. Nu heb ik her en der wat ingelezen m.b.t. hardware. Raspberry Pi, HA Green of toch een NUC. Mijn doel, ik wil een simpel dashboard maken met live camera feed, opbrengst/verbruik van energie, agenda, buienradar, allemaal redelijk simpel, verdeeld over een aantal schermen in het huis.

is bijvoorbeeld een HA Green hiervoor genoeg of is een NUC voor bijvoorbeeld een aantal tientallen euro's slimmer om in te investeren, als ik eenmaal down the hole ga? :P

Bij voorbaat dank!
Ik zou hier altijd een NUC of SmallFormFactor systeem aanraden, flexibeler voor hetzelfde of minder geld. Zoek eens op nuc of sff in dit topic...

• TheFes
Witlof schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:35:
[...]

Is dit het juiste moderne format die dan 1x per dag update?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - trigger:
        # This will update every night
    sensor:
      - name: "yearly_direct_poweruse"
        state: '{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) )}}'
      - name: "yearly_direct_percentage"
        state: '{{ ((((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float ) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float )) / (states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) * 100) | round (0)) }}'
        unit_of_measurement: "%"
      - name: "yearly_bruto_poweruse"
        state: '{{ (((states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float | round(0) ) + (states('sensor.jaar_import_elektra') | float)) | round(0) ) }}'
      - name: "yearly_netto_poweruse"
        state: '{{ (((states('sensor.jaar_import_elektra') | float) - (states('sensor.jaar_export_elektra') | float)) | round(0) ) }}'
jep, maar ik zou bij elke sensor ook een unique_id toevoegen. En de name kan gewoon spaties en hoofdletters bevatten, die worden dan omgezet naar underscores en lowercase voor het entity_id (de unique_id setting doet verder niets voor het entity_id, behalve als je helemaal geen name ingeeft).

Verder zou ik availability toevoegen voor het geval je bronsensoren geen geldige waarde hebben, op deze manier krijg je errors vanwege je float filters. Nu kun je daar ook defaults voor gebruiken, maar dan krijg je foute waardes.

Verder, als je long term statistics wil, moet je ook een state_class toevoegen.

Als laatste, je template heeft single quotes buiten, en binnen het template, dat werkt niet. En je gebruikt een beetje veel overbodige haakjes.

Voorbeeldje voor de bovenste:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensor:
      - unique_id: "ef933b31-2a70-4a03-94fb-221618702112"
        name: "Yearly Direct Poweruse"
        state: "{{ (states('sensor.jaar_opwek_elektra') | float - states('sensor.jaar_export_elektra') | float) | round(0) }}"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy
        availability: "{{ 'sensor.jaar_opwek_elektra' | has_value and 'sensor.jaar_export_elektra' | has_value }}"

• Witlof
@TheFes Ik heb alles nu aangepast naar jouw voorbeeld (wel met een extra openingshaakje in de availability regel ;-) ) maar nu zit ik nog met de update interval. Kan die ook per sensor toegevoegd worden of hoe kan ik er voor zorgen dat de dagelijkse vaker updaten dan de jaarlijkse sensoren?

• TheFes
Witlof schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:25:
@TheFes Ik heb alles nu aangepast naar jouw voorbeeld (wel met een extra openingshaakje in de availability regel ;-) ) maar nu zit ik nog met de update interval. Kan die ook per sensor toegevoegd worden of hoe kan ik er voor zorgen dat de dagelijkse vaker updaten dan de jaarlijkse sensoren?
Er stond meer een haakje te veel die ik vergeten was weg te halen met het copy pasten.

Voor een andere frequentie voor de dagelijkse sensoren begin je een nieuwe trigger en daar zet je dan de dagelijkse sensoren onder

• hemertje
Septillion schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:18:
[...]

Niet doen, gewoon laten. Plaatjes in de map /www zijn in de UI beschikbaar via /local :) Als het de eerste keer iets in /www is dan is een HA herstart nodig.

[...]

Nouwwww, die is niet heel lastig hoor. En had ik ook al genoemd. Gewoon zoals je elke card toevoegt alleen kies je voor manual :D Dan heb je direct de optie om een card in yaml te doen.

Maar zowel voor de customize als de card is het dus belangrijk dat je entity id's die jij nu hebt uit de AfvalInfo integratie overeen komen.
eindelijk gevonden,

Overview, edit dashboard, Add Card en dan helemaal onderaan Manual (y)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Witlof
TheFes schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:14:
[...]

Er stond meer een haakje te veel die ik vergeten was weg te halen met het copy pasten.

Voor een andere frequentie voor de dagelijkse sensoren begin je een nieuwe trigger en daar zet je dan de dagelijkse sensoren onder
Heb de extra haakjes weer weggehaald. Heb met die haakjes lopen stoeien voor de afronding en eindelijk lukte het met heel veel haakjes. Maar dat is nu ook opgelost.

Nu nog met die triggers aan de slag, want dat loopt niet helemaal lekker. Krijg foutmeldingen als ik het via het voorbeeld doe wat ik gevonden had:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
#Bruto Netto en Direct verbruik
# Dagelijks Bruto Netto Direct verbruik - update iedere 15 minuten
    - trigger:
        minutes: 15
      sensor:
        - unique_id: "9178f5e5-7501-42a1-aede-100534ce9f04"
          name: "Daily Direct Poweruse"
          state: "{{ (states('sensor.dag_opwek_elektra') | float - states('sensor.dag_export_elektra') | float) | round(0) }}"
          availability: "{{ ('sensor.dag_opwek_elektra') | has_value and 'sensor.dag_export_elektra' | has_value }}"

Weet niet goed hoe het inspringen precies moet staan.

• TheFes
Witlof schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:55:
[...]

Heb de extra haakjes weer weggehaald. Heb met die haakjes lopen stoeien voor de afronding en eindelijk lukte het met heel veel haakjes. Maar dat is nu ook opgelost.

Nu nog met die triggers aan de slag, want dat loopt niet helemaal lekker. Krijg foutmeldingen als ik het via het voorbeeld doe wat ik gevonden had:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
#Bruto Netto en Direct verbruik
# Dagelijks Bruto Netto Direct verbruik - update iedere 15 minuten
    - trigger:
        minutes: 15
      sensor:
        - unique_id: "9178f5e5-7501-42a1-aede-100534ce9f04"
          name: "Daily Direct Poweruse"
          state: "{{ (states('sensor.dag_opwek_elektra') | float - states('sensor.dag_export_elektra') | float) | round(0) }}"
          availability: "{{ ('sensor.dag_opwek_elektra') | has_value and 'sensor.dag_export_elektra' | has_value }}"

Weet niet goed hoe het inspringen precies moet staan.
Het moet niet onder sensor:
Het moet onder template:

Je hebt nu een niet werkende combinatie van het legacy format en het moderne

Zo moet het
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - trigger: 
    sensor: 
      - name: Sensor 1
  - trigger: 
        seconds: 0
    sensor: 
      - name: Sensor 2

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 18-04-2025 09:04 ]

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Het is vast al vaak voorbijgekomen maar ik vraag het toch maar weer eens. Ik ben (weer) bezig met energie in Home Assistant en ik kom er niet helemaal uit. Ik heb bijvoorbeeld een plug die heeft 6 entiteiten die met stroom te maken hebben.

Spanning en stroom zijn duidelijk, volts en ampere. Het product van die twee is overigens niet het getoonde vermogen in W.... (230 V * 0,2 A != 8,4 W)

Dan krijg ik een hele riedel aan vreemde zaken, verdeeld in twee opties kWh en W:

Energy, opsomming afgeleverd en device energy zijn allen in kWh en Device power, en vermogen zijn in W.

Klopt het dat device energy en power het verbruik van de plug zijn? Die zijn namelijk best laag.
Vermogen moet het actuele verbruik zijn en opsomming afgeleverd lijkt de "stroommeter" van de plug te zijn: namelijk alle energie die de plug cumulatief heeft geleverd aan het apparaat.
Is die opsomming wat HA gebruikt voor energie? En hoe maakt hij daar dan gegevens per dag van?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:56
Kevinr1989 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:41:

Bij voorbaat dank!
https://www.home-assistant.io/installation/
Halverwege de paginga staan de mogelijkheden vanuit HA OS, Container, Core, Supervised.

De verschillende systemen bieden verschillende mogelijkheden; persoonlijk vind ik een toegewijde (in het Nederlands: dedicated) machine het makkelijkst en dan vond ik een Pi 4 of 5 wel heel goed te doen. Zeker omdat het initiële installeren van het OS simpel is via de Raspberry Pi Imager.

Het stroomgebruik van een Pi is ook erg laag, en de snelheid meer dan voldoende. Dus als je die nog hebt liggen....

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Smit op 18-04-2025 10:23 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:25
@iAR Out of the box doet HA niets met vermogen, alleen met energie.
De opsomming van energie kun je inderdaad in je Energie-dashboard toevoegen en hierin kun je dan overzichten zien van dagelijks/wekelijks/maandelijks verbruik.
Los daarvan kun je ook template Utility-meters aanmaken, dit zijn losse entiteiten die je automatisch kunt laten resetten (dagelijks, wekelijks etc).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
iAR schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:38:
Spanning en stroom zijn duidelijk, volts en ampere. Het product van die twee is overigens niet het getoonde vermogen in W.... (230 V * 0,2 A != 8,4 W)
Dat kan bij wisselspanning. Spanning x stroom geeft daar namelijk het schijnbaar vermogen maar waar we als (consument) in geïnteresseerd zijn is het actieve vermogen. Als het schijnbaar vermogen == actief vermogen dan zeggen we dat iets een powerfactor van 1 heeft. Maar meestal is het schijnbaar vermogen hoger dan het actief vermogen.
Energy, opsomming afgeleverd en device energy zijn allen in kWh en Device power, en vermogen zijn in W.
Welke plug is het (en via welke integratie)?

Twee van elk is wel een beetje raar, zijn ze ook echt verschillend? Klinkt bijna of je per ongeluk de Engelse en Nederlandse naam voor hetzelfde hebt.
namelijk alle energie die de plug cumulatief heeft geleverd aan het apparaat.
Energie is altijd cumulatief, want het bestaat alleen maar over een tijdspanne. Vermogen is wat er NU gebeurd.
Is die opsomming wat HA gebruikt voor energie? En hoe maakt hij daar dan gegevens per dag van?
Het energy dashboard gebruikt, zoals de naam al doet vermogen, energie. Het zal gewoon elk uur de huidige stand gaan onthouden. Hierdoor kan het dus vergelijken tussen twee punten. Voor een dag is dat dus het verschil tusssen de waarde om 24:00 (einde dag) en 0:00 (begin dag).

Maar als je dus twee energie sensoren hebt zal je dus even moeten kijken welke je moet gebruiken (als ze verschillen). De juiste vermogenssensor zal dus direct het opgenomen vermogen van het apparaat aan moeten geven. En de juiste energie sensor zal dus juist op moeten lopen als je iets aan hebt gesloten voor een tijdje.

• Witlof
TheFes schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:02:
[...]

Het moet niet onder sensor:
Het moet onder template:

Je hebt nu een niet werkende combinatie van het legacy format en het moderne

Zo moet het
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - trigger: 
    sensor: 
      - name: Sensor 1
  - trigger: 
        seconds: 0
    sensor: 
      - name: Sensor 2
Dit ga ik nog even testen. Dan even een ander vraagje tussendoor over 'state_class: total_increasing'. Wat doet dit precies en wat zijn andere opties? Bruto en direct verbruik loopt alleen op als het goed is, netto en percentage kan ook naar beneden. Gaat dat problemen geven?

• TheFes
Witlof schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:58:
[...]

Dit ga ik nog even testen. Dan even een ander vraagje tussendoor over 'state_class: total_increasing'. Wat doet dit precies en wat zijn andere opties? Bruto en direct verbruik loopt alleen op als het goed is, netto en percentage kan ook naar beneden. Gaat dat problemen geven?
Voor een meetwaarde als een percentage of wattage, gebruik je state_class: measurement

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Witlof Voor netto kan je dan state_class: total gebruiken. Verschil met total_increasing is dat downstream zaken het dan automatisch als reset van de waarde zien als de nieuwe waarde lager is dan de vorige. Omdat een afname geen geldige optie zou zijn. Waar bij total je reset aan moet geven met een attribute.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:36:
@Witlof Voor netto kan je dan state_class: total gebruiken. Verschil met total_increasing is dat downstream zaken het dan automatisch als reset van de waarde zien als de nieuwe waarde lager is dan de vorige. Omdat een afname geen geldige optie zou zijn. Waar bij total je reset aan moet geven met een attribute.
En. Bij total kan de energie dus ook negatief worden (dan wordt er terug geleverd) bij total_increasing kan de energie alleen maar toenemen. Zelfs bij devices die alleen maar toenemen in waarde is het aan te raden om, als er nooit sprake kan zijn van "teruglevering", te kiezen voor total_increasing. Als voorbeeld zijn daar de vele ESP8266 stopcontactjes met daarop Tasmota. Elke dag wordt er getotaliseerd en worden bepaalde waardes weggeschreven. Daarbij kan, vanwege afrondingsfouten en beperkte opslagruimte, het gebeuren dat je een sprongetje krijgt van -1W bij een device dat alleen maar toe zou moeten nemen. Tasmota kiest ervoor die op "total" te zetten met als gevolg dat je dus negatieve minispikes krijgt. Zie ook dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2GYLf6U3m_7A0WfZQrvlyHFb8c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vlG9e8SuboZKqKtIXlrZTnPM.png?f=user_large

Door de entity aan te passen naar "total_increasing" (via onderstaande tekst in configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
4
homeassistant:
  customize:
    sensor.garage_ontvochtiger_energy:

Voorkom je deze (visueel storende) mini spikes.

En het zoeken van die -0,001kW spikes is nog best pittig (want in de LTS zijn ze allemaal netjes "0 kWh").

André Huisman (www.new-line.nl)

• Witlof
Maar is het dan verstandiger om total te gebruiken of measurement? Want veel meer smaken zijn er niet volgens mij (alleen nog measurement.angle dacht ik)
HuismAndré schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:20:
[...]

En. Bij total kan de energie dus ook negatief worden (dan wordt er terug geleverd) bij total_increasing kan de energie alleen maar toenemen. Zelfs bij devices die alleen maar toenemen in waarde is het aan te raden om, als er nooit sprake kan zijn van "teruglevering", te kiezen voor total_increasing. Als voorbeeld zijn daar de vele ESP8266 stopcontactjes met daarop Tasmota. Elke dag wordt er getotaliseerd en worden bepaalde waardes weggeschreven. Daarbij kan, vanwege afrondingsfouten en beperkte opslagruimte, het gebeuren dat je een sprongetje krijgt van -1W bij een device dat alleen maar toe zou moeten nemen. Tasmota kiest ervoor die op "total" te zetten met als gevolg dat je dus negatieve minispikes krijgt. Zie ook dit voorbeeld:

[Afbeelding]

Door de entity aan te passen naar "total_increasing" (via onderstaande tekst in configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
4
homeassistant:
  customize:
    sensor.garage_ontvochtiger_energy:

Voorkom je deze (visueel storende) mini spikes.

En het zoeken van die -0,001kW spikes is nog best pittig (want in de LTS zijn ze allemaal netjes "0 kWh").
Ik heb een Neo Coolcam tussenstekker die in HA een melding geeft dat er soms grote negatieve spikes verstuurd worden. Dat zou met deze settings dus verleden tijd moeten zijn? Zou mooi zijn. Ga dat eens proberen.

[ Voor 84% gewijzigd door Witlof op 18-04-2025 13:55 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Witlof Punt is dus, er is altijd maar één type correct :D

Energie als oplopende meterstand => total_increasing
Energie die ook terug of negatief kan worden => total (en moet je zelf de rest aangeven)
Instantane meetwaarde (vermogen, temperatuur etc) => measurement

Dus als die spikes in het vermogen zitten dan kan je dat hiermee niet oplossen. Maar is het ook niet zo erg want energy dashboard kijkt er niet naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 18-04-2025 14:11 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:08:
@Witlof Punt is dus, er is altijd maar één type correct :D
Dus als die spikes in het vermogen zitten dan kan je dat hiermee niet oplossen. Maar is het ook niet zo erg want energy dashboard kijkt er niet naar.
En anders kun je altijd nog een template maken op basis van de originele power sensor (met als voorwaarde dat alleen de positieve waarden wordt overgenomen). Bijvoorbeeld (in templates.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - name: Vervelende sensor gefixed
    state: "{{max(states('sensor.vervelende_sensor')|float(0),0)}}"
    unique_id: vervelende_sensor_gefixed
    device_class: power
    unit_of_measurement: W
    state_class: measurement

Availability template is hierbij meestal niet nodig (want als de sensor er niet is, is de output gewoon 0).

• iAR
  • Niet online

iAR

Septillion schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:35:
Dat kan bij wisselspanning. Spanning x stroom geeft daar namelijk het schijnbaar vermogen maar waar we als (consument) in geïnteresseerd zijn is het actieve vermogen. Als het schijnbaar vermogen == actief vermogen dan zeggen we dat iets een powerfactor van 1 heeft. Maar meestal is het schijnbaar vermogen hoger dan het actief vermogen.
Waarom vind ik dit toch zo ingewikkeld. Ik kwam vandaag ook achter dat er dus verschil in wattage is bij plugs van IKEA voor apparaten met en zonder motor… (ben nu de naam alweer vergeten)
Welke plug is het (en via welke integratie)?

Twee van elk is wel een beetje raar, zijn ze ook echt verschillend? Klinkt bijna of je per ongeluk de Engelse en Nederlandse naam voor hetzelfde hebt.
Alles via ZHA.
IKEA Inspelning. Maar NOUS plugs hebben het ook.
Device energy 0,0538 kWh, device power 0,8 W
Opsomming afgeleverd 2,398 kWh, vermogen 16,7 W
Spanning 231 W en Stroom 0,2 W

De device waarden zijn beduidend lager.
Energie is altijd cumulatief, want het bestaat alleen maar over een tijdspanne. Vermogen is wat er NU gebeurd.

Het energy dashboard gebruikt, zoals de naam al doet vermogen, energie. Het zal gewoon elk uur de huidige stand gaan onthouden. Hierdoor kan het dus vergelijken tussen twee punten. Voor een dag is dat dus het verschil tusssen de waarde om 24:00 (einde dag) en 0:00 (begin dag).

Maar als je dus twee energie sensoren hebt zal je dus even moeten kijken welke je moet gebruiken (als ze verschillen). De juiste vermogenssensor zal dus direct het opgenomen vermogen van het apparaat aan moeten geven. En de juiste energie sensor zal dus juist op moeten lopen als je iets aan hebt gesloten voor een tijdje.
Ik wil vooral het gedeelte onbekende energie willen dichten, vandaar alle plugs.

• HuismAndré

HuismAndré

iAR schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:26:
[...]
Waarom vind ik dit toch zo ingewikkeld. Ik kwam vandaag ook achter dat er dus verschil in wattage is bij plugs van IKEA voor apparaten met en zonder motor… (ben nu de naam alweer vergeten)
Niks ingewikkelds aan. Reactieve componenten zoals motoren zorgen voor meer vonken bij de relais. Daardoor is een relais dus lichter te belasten bij reactieve lasten vergeleken met resistieve (puur weerstand) lasten. Gaat dus met name om het aan-/uitschakelen van lasten.

Maar dat hoef je allemaal niet te snappen. Gebruik je een motor, dan kijk je naar het kleinste getal. Gebruik je een ouderwetse gloeilamp dan kijk je naar het grootste getal. Maar zelfs dát hoef je niet te onthouden. Kijk gewoon naar het kleinste getal en ga daar NIET overheen.
Ik wil vooral het gedeelte onbekende energie willen dichten, vandaar alle plugs.
Maak het dan niet te ingewikkeld. Test elk stopcontactje even met een 60W gloeilamp (moet een beetje in de buurt meten van die 60W). Is dat het geval? Prima. Dan kun je die gebruiken voor alles tot 100W. Wil je zwaarder of nauwkeuriger, koop dan een goede wattmeter (en gebruik een klein straalkacheltje als last om je meters te controleren/ijken voor zware lasten).

Of accepteer gewoon dat je er best wel 10-20% per gebruiker naast kunt zitten (ook geen probleem). Maar maak dingen niet onnodig ingewikkeld. De "current" sensor kun je prima uitzetten (doe je toch niks mee), net als al die reactieve sensoren. Alleen de "power" sensor en de "energy" sensor zijn voor jouw toepassing echt boeiend.

• iAR
  • Niet online

iAR

HuismAndré schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:33:
Niks ingewikkelds aan. Reactieve componenten zoals motoren zorgen voor meer vonken bij de relais. Daardoor is een relais dus lichter te belasten bij reactieve lasten vergeleken met resistieve (puur weerstand) lasten. Gaat dus met name om het aan-/uitschakelen van lasten.

Maar dat hoef je allemaal niet te snappen. Gebruik je een motor, dan kijk je naar het kleinste getal. Gebruik je een ouderwetse gloeilamp dan kijk je naar het grootste getal. Maar zelfs dát hoef je niet te onthouden. Kijk gewoon naar het kleinste getal en ga daar NIET overheen.
Nou ja, dat is het dus niet. Eerdere plugs gaan tot ruim 3k W en zitten achter de vaatwasser, ventilatoren, de airco en was- en droogmachines allen hebben een motor. Dat is ineens bij de IKEA plugs een probleem, want daar is het gemaximeerd op 300 W

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb een device met een entity die duration in seconds since start weergeeft. Wat in dit geval weinig interessant is maar in dagen en uren wel. Ik kan alleen geen format setting vinden waarmee ik dat kan wijzigen. Gewoon format: date of time of datetime reageert de glance card niet op. Mis ik iets of moet ik dit met een template gaan opvangen?

• HuismAndré

HuismAndré

iAR schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:39:
[...]

Nou ja, dat is het dus niet. Eerdere plugs gaan tot ruim 3k W en zitten achter de vaatwasser, ventilatoren, de airco en was- en droogmachines allen hebben een motor. Dat is ineens bij de IKEA plugs een probleem, want daar is het gemaximeerd op 300 W
Tja. Ikea houdt zich wellicht netjes aan een Europese normering waar het gaat om belasting. Bij Chinese stopcontactjes (zoals de verder prima Nous A1 reeks) kun je de getallen met een korreltje zout nemen (een zak zout mag ook).

Wat verhelderend kan zijn: Welke labels (UL, VDE, TUV, KEMA) heeft het Ikea stopcontactje en welke labels heeft het Nous stopcontactje? Mijn Nous contactjes komen niet verder dan een CE label (maar dat zegt _niets_ over de veiligheid of methodiek voor het bepalen van belastbaarheid). Bij UL, VDE, TUV, KEMA is dat wél het geval.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-11 14:15

Esumontere

Floep, banaan.

Is het mogelijk om uit de energy consumption database een entry te verwijderen? Het lijkt dat 1 van mijn Tapo plugs een rare misreading heeft gehad waardoor het systeem denkt dat mijn 3D-printer, die uit stond, vanochtend om 6 uur 1476392.72 kWh heeft verbruikt...

• RobertMe
Esumontere schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:35:
Is het mogelijk om uit de energy consumption database een entry te verwijderen? Het lijkt dat 1 van mijn Tapo plugs een rare misreading heeft gehad waardoor het systeem denkt dat mijn 3D-printer, die uit stond, vanochtend om 6 uur 1476392.72 kWh heeft verbruikt...
Hoeft niet eens in de DB. Kan via Developer tools => statistics. Vervolgens de sensor zoeken, op het grafiekje in de regel klikken, foute entry zoeken (datum/tijd kun je aangeven, of op de Outliers knop drukken) en bewerken maar.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

RobertMe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:38:
[...]

Hoeft niet eens in de DB. Kan via Developer tools => statistics. Vervolgens de sensor zoeken, op het grafiekje in de regel klikken, foute entry zoeken (datum/tijd kun je aangeven, of op de Outliers knop drukken) en bewerken maar.
Gefixt, thanks!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Ik heb nog nooit scripts gebruikt maar nu lijkt het me handig omdat ik twee modbus commando's achter elkaar moet aanroepen. Ik heb eerste een nieuwe script willen maken in de visuele editor maar als ik iets heel simpels maak (maakt niet uit wat) krijg ik continu deze foutmelding.

Wat gaat er fout? Enne configuratie is gewoon geldig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7mlpXYiNIaK41hsMAyd4rXaAhM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hexOOUsvYNC066Zk2Wm4jRrZ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-04-2025 19:48 ]

• The-Source
  • Laatst online: 00:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCY3lR8hl3AQoz7VnUbxxeIW9X4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu9i6tuqzoTSU03GjfLmesEE.jpg?f=fotoalbum_small
Heeft nog wel een weg te gaan om Ai evt nuttig te krijgen. Maar dit soort reacties lijken er ook op dat data niet helemaal lekker heen en weer gaat

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Het is misschien een beetje dom maar in de update van Home assistant 2025.4 op YouTube praat men over een verbeterde installatie -en instellingsmethode voor het installeren van spraak op een device (met die kleurtjes)

Kom je deze methode automatisch tegen bij een nieuwe en/of her- installatie van een PE bijvoorbeeld of is deze ergens anders in de UI te vinden ??

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Jan Smit schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:53:
[...]

Herkenbaar. Om die reden ben ik, als doorgewinterde 50+ -er computer nerd bijna gestopt met HA. Maar het was wel uiteindelijk een leuke uitdaging om HA te leren kennen. Dat puzzelen aan het systeem is een uitdaging geworden en uitdagingen boeien mij wèl.

HA biedt een onoverzichtelijke moeizame leercurve. Het vereist veel tijdsinvesteringen in tutorials kijken/lezen. Bijna, uit wanhoop, een verzoek geplaatst hier of iemand via teamviewer mee wilde kijken want het probleem kon ik gewoon niet oplossen. Dat is het voordeel en tegelijk de valkuil van een hyper-configureerbaar systeem.

Domoticz is wat dat betreft vriendelijker, maar biedt wat mij betreft minder mogelijkheden en minder integraties. Echter, voor 95% van wat je wilt voldoet domoticz ook.
Goed om te horen dat ik niet de enige ben! :D
Zal eens naar Domoticz kijken hoewel het overzetten van de data vanuit HA me wel een flinke drempel lijkt en dat er minder integraties in zitten schrikt me ook wel af eerlijk gezegd. Je zal net zoen dat ik er daar een vsn nodig heb. Had eerder al HACS nodig voor iets, weet even niet meer wat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:07:
[...]

Waarom gebruik je niet de handige app van Shelly? :)
Net die Shelly app geïnstalleerd maar wordt gelijk al getrakteerd op een login scherm. :|
Dat ruikt heel erg naar controle via de cloud en dat wil ik absoluut niet.

Nog wat verder gezocht en blijkt dat je mogelijk wel via de app de Shelly’s lokaal kan (of kon) bedienen maar dat je ze toch even aan de cloud moet koppelen om ze bekend te stellen, hoewel ik ook weer oudere berichten lees dat je via IP direct lokaal kan toevoegen. Maar ook dat de app zonder internet alsnog niet goed functioneert en het feit dat je een Shelly account moet aanmaken vind ik al niets dus die Shelly app laat ik voor wat het is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Die cloud afhankelijkheid van de Shelly app doet me ook denken aan het gedoe dat ik had om een Tuya vloerdimmer aan de praat te krijgen. En was ook de reden dat in HACS nodig had realiseer ik me nu

Sommige Tuya devices kan je blijkbaar flashen met alternatieve firmware dat ze alleen lokaal werken maar bij degene die ik had kon dat niet, is een Tradim wifi vloerdimmer:
Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Omdat deze niet ESP gebaseerd is maar een Realtek chipset heeft.

Heeft me destijds heel veel moeite gekost om aan de praat te krijgen:
1. Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
2. Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Waarbij de Tuya dus toch toegang tot de Tuya cloud nodig bleef hebben. ;(

Maar toen ik er vorig jaar voor koos om de smart devices in een eigen vlan en SSID te zetten wilde die Tuya vloerdimmer niet mee vanwege die cloud koppeling:
En heb ik die Tuya dimmer eruit geschopt en ben ik noodgedwongen weer naar de originele ‘domme’ vloerdimmer gegaan:

Wel balen want had al 3 van die Tradim Tuya vloerdimmers gekocht, ook voor 2 andere lampen die hier nu werkeloos liggen en heb bovendien ook geen smart vervanging kunnen vinden voor deze dimmers dus die lampen doe ik nu nog steeds ‘voet’matig. :'(

• hemertje
Jan Smit schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:53:
[...]

Mee eens en 100% herkenbaar
Wordt hoog tijd voor een nog laagdrempelige man machine interface ondanks dat ik al meer dan 30 jaar Linux gewend bent

Ik heb weken gezocht naar hoe ik een card toevoeg, van de week eindelijk gevonden in het dasboard ver weg gestopt

Hopelijk wordt daar de focus opgelegd komende jaar binnen HA.

@TheFes
Heb jij zicht op de roadmap voor komend jaar?

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:05
Je hebt letterlijk weken nodig gehad om een random card (los van configuratie) toe te voegen aan je dashboard..?

• TheFes
hemertje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:11:
[...]

Mee eens en 100% herkenbaar
Wordt hoog tijd voor een nog laagdrempelige man machine interface ondanks dat ik al meer dan 30 jaar Linux gewend bent

Ik heb weken gezocht naar hoe ik een card toevoeg, van de week eindelijk gevonden in het dasboard ver weg gestopt

Hopelijk wordt daar de focus opgelegd komende jaar binnen HA.

@TheFes
Heb jij zicht op de roadmap voor komend jaar?
Niet meer dan jij, de roadmap is vorige week tijdens de State of the Open Home besproken.
https://www.home-assistan...e-of-the-open-home-recap/

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:49
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:55:
Die cloud afhankelijkheid van de Shelly app doet me ook denken aan het gedoe dat ik had om een Tuya vloerdimmer aan de praat te krijgen. En was ook de reden dat in HACS nodig had realiseer ik me nu

Sommige Tuya devices kan je blijkbaar flashen met alternatieve firmware dat ze alleen lokaal werken maar bij degene die ik had kon dat niet, is een Tradim wifi vloerdimmer:
Omdat deze niet ESP gebaseerd is maar een Realtek chipset heeft.

Heeft me destijds heel veel moeite gekost om aan de praat te krijgen:
1. Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
2. Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Waarbij de Tuya dus toch toegang tot de Tuya cloud nodig bleef hebben. ;(

Maar toen ik er vorig jaar voor koos om de smart devices in een eigen vlan en SSID te zetten wilde die Tuya vloerdimmer niet mee vanwege die cloud koppeling:
En heb ik die Tuya dimmer eruit geschopt en ben ik noodgedwongen weer naar de originele ‘domme’ vloerdimmer gegaan:

Wel balen want had al 3 van die Tradim Tuya vloerdimmers gekocht, ook voor 2 andere lampen die hier nu werkeloos liggen en heb bovendien ook geen smart vervanging kunnen vinden voor deze dimmers dus die lampen doe ik nu nog steeds ‘voet’matig. :'(
Als je Zigbee devices gebruikt in plaats van wifi devices, is cloud connectie helemaal niet vereist.
Wifi is zo wie zo niet geschikt voor iot.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:38:
[...]

Als je Zigbee devices gebruikt in plaats van wifi devices, is cloud connectie helemaal niet vereist.
Wifi is zo wie zo niet geschikt voor iot.
Die discussie is hier of ergens anders (weet niet meer precies waar) en daar kwamen voor en tegenstanders uit voor het een of het ander.

Bij mij gaat het vooral om lichtdimmers en stroommeting en daarvoor voldoen de Shelly’s op wifi prima.
Ik vind het zelfs erg prettig dat ik ze nog direct kan benaderen en bedienen via de webinterface.
Zo heb ik ze in eerste instantie ook gewoon gebruikt en heb je geen enkele ondersteunende infra nodig, lekker laagdrempelig.
Dat is met Zigbee of Z-wave wel anders.

• TheFes
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:50:
[...]

Net die Shelly app geïnstalleerd maar wordt gelijk al getrakteerd op een login scherm. :|
Dat ruikt heel erg naar controle via de cloud en dat wil ik absoluut niet.

Nog wat verder gezocht en blijkt dat je mogelijk wel via de app de Shelly’s lokaal kan (of kon) bedienen maar dat je ze toch even aan de cloud moet koppelen om ze bekend te stellen, hoewel ik ook weer oudere berichten lees dat je via IP direct lokaal kan toevoegen. Maar ook dat de app zonder internet alsnog niet goed functioneert en het feit dat je een Shelly account moet aanmaken vind ik al niets dus die Shelly app laat ik voor wat het is.
Ik heb de Shelly app ook weer eens geïnstalleerd, en dat login scherm was er de vorige keer nog niet (dat is al wel enige jaren geleden voor mij).
Heb een Shelly toegevoegd nu, en hij lijkt ook automatisch cloud te activeren bij het toevoegen. Je kunt het echter wel uitzetten, je verliest daarmee alleen de mogelijkheid om buiten je netwerk de devices in de app te bedienen.

• hemertje
new_guy schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:23:
Je hebt letterlijk weken nodig gehad om een random card (los van configuratie) toe te voegen aan je dashboard..?
Ja want overal las ik ‘voeg de card toe’ maar waar en hoe kwam ik nergens tegen

Ik zocht het dan ook onder Settings niet in men Dashboard

[ Voor 8% gewijzigd door hemertje op 19-04-2025 11:43 ]

• Ben(V)
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:50:
[...]

Die discussie is hier of ergens anders (weet niet meer precies waar) en daar kwamen voor en tegenstanders uit voor het een of het ander.

Bij mij gaat het vooral om lichtdimmers en stroommeting en daarvoor voldoen de Shelly’s op wifi prima.
Ik vind het zelfs erg prettig dat ik ze nog direct kan benaderen en bedienen via de webinterface.
Zo heb ik ze in eerste instantie ook gewoon gebruikt en heb je geen enkele ondersteunende infra nodig, lekker laagdrempelig.
Dat is met Zigbee of Z-wave wel anders.
Het ging hier om het wel of niet afhankelijk zijn van de (tuya) Cloud, wat bij wifi devices nodig is en met Zigbee devices niet.

En verder is wifi ontworpen voor data transfer en Zigbee voor iot met alle voordelen van dien zonder de nadelen van wifi.
Als jij graag wifi devices hebt die je zonder controller kunt gebruiken is dat prima, maar dit is een Home Assistant topic wat per definitie een controller is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HuismAndré

HuismAndré

hemertje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:41:
[...]

Ja want overal las ik ‘voeg de card toe’ maar waar en hoe kwam ik nergens tegen

Ik zocht het dan ook onder Settings niet in men Dashboard
Youtube filmpjes hebben mij destijds de eerste maanden goed geholpen. In het begin doe je maar wat (maar da's uiterst leerzaam). Na verloop van tijd begin je dingen te snappen. Zou nu echt niet meer zonder willen. Geweldig dat je huis doet wat je wilt zonder dat je vastzit aan één fabrikant met z'n eigen bekrompen idee van "handig". Maar nog steeds heb ik wel eens dat ik een hele avond bezig ben om iets voor elkaar te krijgen. Dat moet je maar willen natuurlijk en zien als leerproces in plaats van als tijdverspilling (en wil je dat niet dan is HA zeer waarschijnlijk geen goede keuze).

• hemertje
Hoi André,

Vind van mezelf dat ik vanaf nul ervaring met HA sinds afgelopen november tot nu een steile leercurve heb gehad

Af en toe hier hulp gevraagd en gekregen oa van de zeer behulpzame mods hiero, hulde daarvoor!

Maar blijkbaar is HA nog niet intuïtief genoeg zonder YouTube etc erbij te halen om te kunnen gebruiken

Wellicht kan je dat met alle functionaliteiten die het inmiddels biedt ook niet meer verwachten

Maar dan kunnen de readme schrijvers er wel rekening mee houden met het stappenplan om deze “leken proof” om te schrijven

Helaas gaat het daar meestal mis omdat ze met al hun kennis en kunde leesblind worden daarvoor

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:56
Ik zit te stoeien met de airco maar klopt het dat je geen climate.set_preset_mode en climate.set_temperature in één automatisering kan gebruiken? Of iets vergelijkbaars?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Airco knop
triggers:
  - device_id: 6aa01485fc7997bc4cabe9501afe3401
    domain: zha
    type: remote_button_short_press
    subtype: remote_button_short_press
    trigger: device
    alias: Knop ingedrukt
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: time
        after: "08:00:00"
        before: "17:00:00"
    alias: Het is niet tussen 08:00 en 17:00.
actions:
  - alias: Controleer airco
    if:
      - condition: device
        device_id: e347f109859b849973682a18eb9035b7
        domain: climate
        entity_id: fd3e977c81f83470d01430be45567c45
        type: is_hvac_mode
        hvac_mode: "off"
    then:
      - action: climate.set_temperature
        data:
          temperature: 17.5
          hvac_mode: cool
        target:
          entity_id: climate.air_conditioner_493535_air_conditioner
      - device_id: e347f109859b849973682a18eb9035b7
        type: set_preset_mode
        preset_mode: sleep
    else:
        type: set_hvac_mode

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:51
Als smarthome platform maak ik gebruik van HomeKit, aangevuld met homebridge. Deze laatste wil ik vervangen door Home Assistant. In de topic start lees ik dat je HA moet kunnen installeren op een Raspberry Pi 3 (welke ik gebruikt heb voor homebridge). Echter ik lees regelmatig dat je minimaal een 4 of 5 moet hebben. Werkt HA ook nog steeds op een 3? Het zou fijn als ik met een 3 uit de voeten zou kunnen. Ik hoef dan niet gelijk te investeren in een platform wat wellicht niet voor mij geschikt is. Op de laatste blz van dit topic ik dat dit platform een steile leercurve heeft. Homebridhe is tegenwoordig vrij makkelijk: de parameters kun je gewoon via een scherm ingeven zonder echt in de code te hoeven typen.
Nog een andere vraag. We hebben een LSC Smart pet feeder (afkomstig van de Action). Naast hun eigen app kun je ook de Tuya app gebruiken. Zijn er tweakers die deze pet feeder werkend hebben gekregen binnen Home Assistant?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:08:
Ik zit te stoeien met de airco maar klopt het dat je geen climate.set_preset_mode en climate.set_temperature in één automatisering kan gebruiken? Of iets vergelijkbaars?
Zou moeten kunnen maar volgens mij klopt je yaml niet.

Paar dingen die me opvallen:
1. Wat zou het tweede deel in de 'then' moeten doen? Ik mis de 'action'.
2. Idem voor het element in de 'else'.
3. Zet je actions in een sequence (neem aan dat je ze sequentieel wil laten uitvoeren).

Volgens mij heb je de condition gecopy-paste, maar je moet op beide plekken een action hebben die lijkt op het eerste deel van de then, alleen de parameters in de data zijn verschillend.

Je kunt de parameters van de action uitproberen in developer tools > actions.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Toppe
blackd schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:07:
[...]

3. Zet je actions in een sequence (neem aan dat je ze sequentieel wil laten uitvoeren).

Volgens mij heb je de condition gecopy-paste, maar je moet op beide plekken een action hebben die lijkt op het eerste deel van de then, alleen de parameters in de data zijn verschillend.

Deze is rechtstreeks gecopy paste dus werkt gewoon ;)

• hemertje
meesje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:47:
Als smarthome platform maak ik gebruik van HomeKit, aangevuld met homebridge. Deze laatste wil ik vervangen door Home Assistant. In de topic start lees ik dat je HA moet kunnen installeren op een Raspberry Pi 3 (welke ik gebruikt heb voor homebridge). Echter ik lees regelmatig dat je minimaal een 4 of 5 moet hebben. Werkt HA ook nog steeds op een 3? Het zou fijn als ik met een 3 uit de voeten zou kunnen. Ik hoef dan niet gelijk te investeren in een platform wat wellicht niet voor mij geschikt is. Op de laatste blz van dit topic ik dat dit platform een steile leercurve heeft. Homebridhe is tegenwoordig vrij makkelijk: de parameters kun je gewoon via een scherm ingeven zonder echt in de code te hoeven typen.
Nog een andere vraag. We hebben een LSC Smart pet feeder (afkomstig van de Action). Naast hun eigen app kun je ook de Tuya app gebruiken. Zijn er tweakers die deze pet feeder werkend hebben gekregen binnen Home Assistant?
Met mijn steile leercurve bedoel ik hierboven dat HA zoveel mogelijkheden heeft dat het ook investeren betekent qua tijd om HA je eigen te maken en soms is het zoeken waar wat zit

Het meeste is via de GUI te doen en in te stellen

• TheFes
blackd schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:07:
[...]

Die actions waar jij naar refereert zijn device actions, en deze zijn in gewoon correct (echter ik gebruik ze zelf nooit)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:02:
Die actions waar jij naar refereert zijn device actions, en deze zijn in gewoon correct (echter ik gebruik ze zelf nooit)
Ah oké, my bad, ik gebruik ze ook nooit.
Ik gebruik uitsluitend actions. Weer wat geleerd.

Maar ik kon het ook niet in de documentatie vinden? In de automations en scripts documentatie wordt uitsluitend over actions gesproken. De device actions vind ik alleen terug in de developer docs. Of kijk ik met mijn neus?
Toppe schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:15:
Deze is rechtstreeks gecopy paste dus werkt gewoon ;)
Dsn is het vreemd dat het niet werkt. Wat zie je terug in de trace? Wordt die 2e stap wel uitgevoerd?

[ Voor 19% gewijzigd door blackd op 19-04-2025 22:41 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben(V) schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:13:
[...]

Het ging hier om het wel of niet afhankelijk zijn van de (tuya) Cloud, wat bij wifi devices nodig is en met Zigbee devices niet.
Ah, op die manier, dat had ik er eerst niet uit begrepen maar nu ik het nog een keer lees zie ik het inderdaad.
Dat is wel jammer van die wifi dingen ja, fabrikanten zouden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen ze niet verplicht met de cloud te hoeven verbinden zoals bij Shelly wel het geval is en je ook niet per se hun app hoeft te gebruiken.
En verder is wifi ontworpen voor data transfer en Zigbee voor iot met alle voordelen van dien zonder de nadelen van wifi.
Weet niet wat die nadelen dan zijn, kan me hoog energieverbruik wel voorstellen.
Maar eigenlijk maakt de manier waarop het verbind me niet zoveel uit eerlijk gezegd, als het maar werkt. ;)
Heb nog wel serieus naar zigbee sticks gekeken maar uiteindelijk nooit gekocht, waarom weet ik niet meer precies. Ik vermoed dat ik geen zigbee vloerdimmer kon vinden of ik het te duur vond voor enkel die dimmers met daarnaast het gedoe om zigbee uit te zoeken.
Als jij graag wifi devices hebt die je zonder controller kunt gebruiken is dat prima, maar dit is een Home Assistant topic wat per definitie een controller is.
Was ook meer om aan te geven dat er niet alleen nadelen zit aan wifi devices tov zigbee zoals jij leek te suggereren. Zo ben ik ook met Ubiquiti begonnen, twee stand-alone AP’s en later pas naar een controller setup, is toch laagdrempelig instappen.
En wanneer je uiteindelijk een controller gebruikt maakt het inderdaad niet veel meer uit.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TheFes schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb de Shelly app ook weer eens geïnstalleerd, en dat login scherm was er de vorige keer nog niet (dat is al wel enige jaren geleden voor mij).
Heb een Shelly toegevoegd nu, en hij lijkt ook automatisch cloud te activeren bij het toevoegen. Je kunt het echter wel uitzetten, je verliest daarmee alleen de mogelijkheid om buiten je netwerk de devices in de app te bedienen.
Had jij al een Shelly account dat je wel de app kan gebruiken of heb je er speciaal een aangemaakt dan?
Jammer dat het vroeger wel werkte zonder account en nu niet meer.

Dat het zonder cloud optie actief niet remote werkt in die shelly app is wel logisch inderdaad.
Van mij hoef ik ook niet als ik van huis ben mijn verlichting te kunnen bedienen dus dat scheelt.
Zou via HA geloof ik wel kunnen met een vpn verbinding naar je HA machine thuis maar heb dat nooit nodig gehad dus heb het ook nooit uitgezocht.

• TheFes
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:41:
[...]

Had jij al een Shelly account dat je wel de app kan gebruiken of heb je er speciaal een aangemaakt dan?
Jammer dat het vroeger wel werkte zonder account en nu niet meer.

Dat het zonder cloud optie actief niet remote werkt in die shelly app is wel logisch inderdaad.
Van mij hoef ik ook niet als ik van huis ben mijn verlichting te kunnen bedienen dus dat scheelt.
Zou via HA geloof ik wel kunnen met een vpn verbinding naar je HA machine thuis maar heb dat nooit nodig gehad dus heb het ook nooit uitgezocht.
Ik heb er eentje aangemaakt om het te testen

• Ben(V)
@Vliegvlug
De meeste fabrikanten willen juist graag controle (via de cloud) over hun devices houden, maar met Zigbee is dat niet mogelijk dat kan alleen door de controller gedaan worden en als je Home Assistant gebruikt in plaats van de fabrikant gebonden controllers heb je dat gelukkig zelf in de hand.
Met wifi kunnen ze gewoon afdwingen dat hun device zelf connecten naar hun cloud.

Wat betreft wifi is het zo dat ze allemaal op de 2,4Ghz wifi band zitten die al overvol is en waar je ook last hebt van je buren.
Ook gebruikt elk wifi device een behoorlijke hoeveelheid bandbreedte alleen al om aanwezig te zijn, wat samen met de al snel oplopende aantallen devices die band nog voller maakt en dus storing gevoeliger.
Verder zijn er een behoorlijk aantal routers die een beperking hebben op het aantal wifi devices dat ze ondersteunen.

Daarbij komt nog dat de meeste wifi iot devices onder controle staan van de fabrikanten via de cloud.
Kortom je netwerk is zo lek als een zeef en alles daarbinnen is gewoon bereikbaar voor die fabrikanten of voor hackers die de cloud van die fabrikanten gehacked hebben.

Bij elkaar dus voor mij persoonlijk voldoende reden om geen wifi iot devices te willen gebruiken ook al zijn ze vaak goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2025 09:39 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik ben bezig met het automatiseren van mijn airconditioning, met als doel het koel houden van mijn huis op warme dagen en daarnaast de zonnestroom optimaal gebruiken. Laatst al besproken hoe ik de inschakeling van mijn airco's wil doen en dat werkt -in elk geval voor nu- prima. De uitschakeling is echter nog een puntje van aandacht.

Ik gebruik voor de timing een schedule helper, die simpelweg elke dag van 9 tot 21 aan staat. Ik gebruik een schedule omdat mijn vrouw in dit jaargetijde klaagt dat haar hobbykamer te koud wordt, dus voor die airco heb ik een aangepast schedule. En het is lekker makkelijk aanpassen als ik bijvoorbeeld in het weekend een uurtje later pas de airco's aan wil zetten.

Voor de uitschakeling heb ik nu een domme "ga uit om 21 uur" automatisering. Maar ik wil dit slimmer maken. Het is immers wel irritant als ik op zolder zit te gamen met de airco aan, en die vanzelf uitgaat om 21 uur.

Nu dacht ik aan een presence sensor zoals uitvoering: Sonoff Zigbee Human Presence Sensor. Ik loop daar echter tegen een probleempje aan: mijn kat ligt heel graag op zolder, dus die gaat voor false positives zorgen. Ook lees ik een hoop over het volspammen van het zigbee netwerk door zo'n ding.

Wat zijn hier de ervaringen met een dergelijke setup? Of zouden jullie het anders aanpakken?

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 20-04-2025 09:47 ]

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:39
Ik draai nog steeds HA op een Pi 3B, ook nog eens gewoon op een SD kaart, werkt gewoon wel, al een jaar of 5. Is het een stoplichtsprinter? Nee, zeker niet, voor een update moet je echt wel even de tijd nemen en zodanig timen dat je niet de een of andere routine onderbreekt… Mja, het wérkt gewoon wel. Als je doel is om te leren wat HA voor je kan betekenen is het voldoende. Als je er de komende paar jaar op wil draaien, zou ik een andere optie kiezen.

(voor de volledigheid, ik ben momenteel aan het migreren van de 3B naar een T630 incl ssd (mijn 3B voeding was onbetrouwbaar), daar werkt HA beduidend vlotter en kan ik er hopelijk weer een paar jaar mee voort)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• Torch1969
  • Laatst online: 22:34
Esumontere schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:46:
Ik ben bezig met het automatiseren van mijn airconditioning, met als doel het koel houden van mijn huis op warme dagen en daarnaast de zonnestroom optimaal gebruiken. Laatst al besproken hoe ik de inschakeling van mijn airco's wil doen en dat werkt -in elk geval voor nu- prima. De uitschakeling is echter nog een puntje van aandacht.

Ik gebruik voor de timing een schedule helper, die simpelweg elke dag van 9 tot 21 aan staat. Ik gebruik een schedule omdat mijn vrouw in dit jaargetijde klaagt dat haar hobbykamer te koud wordt, dus voor die airco heb ik een aangepast schedule. En het is lekker makkelijk aanpassen als ik bijvoorbeeld in het weekend een uurtje later pas de airco's aan wil zetten.

Voor de uitschakeling heb ik nu een domme "ga uit om 21 uur" automatisering. Maar ik wil dit slimmer maken. Het is immers wel irritant als ik op zolder zit te gamen met de airco aan, en die vanzelf uitgaat om 21 uur.

Nu dacht ik aan een presence sensor zoals uitvoering: Sonoff Zigbee Human Presence Sensor. Ik loop daar echter tegen een probleempje aan: mijn kat ligt heel graag op zolder, dus die gaat voor false positives zorgen. Ook lees ik een hoop over het volspammen van het zigbee netwerk door zo'n ding.

Wat zijn hier de ervaringen met een dergelijke setup? Of zouden jullie het anders aanpakken?
Maak één van je lampen op zolder die je aan hebt bij het gamen slim. Als die aanstaat doe je de airco niet uit. Gaat de lamp uit en het is na 21 en de airco staat nog aan, dan de airco uit….

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:11:
[...]

Maak één van je lampen op zolder die je aan hebt bij het gamen slim. Als die aanstaat doe je de airco niet uit. Gaat de lamp uit en het is na 21 en de airco staat nog aan, dan de airco uit….
Dan zou ik de pc zelf als presence sensor gebruiken die staat op dat moment toch al aan.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

synoniem schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:17:
[...]

Dan zou ik de pc zelf als presence sensor gebruiken die staat op dat moment toch al aan.
Dat is een heel goed idee! Mijn game pc hangt toch al achter een Tapo plug, dus ik kan aangeven dat de airco alleen uit mag als het stroomverbruik onder een drempelwaarde zit. Dank je wel!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:01
Toppe schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:08:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Airco knop
triggers:
  - device_id: 6aa01485fc7997bc4cabe9501afe3401
    domain: zha
    type: remote_button_short_press
    subtype: remote_button_short_press
    trigger: device
    alias: Knop ingedrukt
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: time
        after: "08:00:00"
        before: "17:00:00"
    alias: Het is niet tussen 08:00 en 17:00.
actions:
  - alias: Controleer airco
    if:
      - condition: device
        device_id: e347f109859b849973682a18eb9035b7
        type: is_hvac_mode
    then:
      - action: climate.set_temperature
        data:
          temperature: 17.5
          hvac_mode: cool
        target:
          entity_id: climate.air_conditioner_493535_air_conditioner
        type: set_preset_mode
        preset_mode: sleep
    else:
        type: set_hvac_mode
Krijg je een foutmelding in je trace of is het gedrag gewoon anders dan je verwacht. Het lijkt mij dat de preset ook een temperatuur bevat. In dat geval doet de automatisering precies wat je hem vertelt: eerst de temperatuur los instellen, daarna de preset mode die je eerdere temperatuur direct overruled.

• Toppe
dixet schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:41:
[...]

Krijg je een foutmelding in je trace of is het gedrag gewoon anders dan je verwacht. Het lijkt mij dat de preset ook een temperatuur bevat. In dat geval doet de automatisering precies wat je hem vertelt: eerst de temperatuur los instellen, daarna de preset mode die je eerdere temperatuur direct overruled.
Nee, ik wil één actie die de temperatuur én de preset (slaap, eco, boost) mode instelt.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:51
__Erik__ schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:50:
[...]

Ik draai nog steeds HA op een Pi 3B, ook nog eens gewoon op een SD kaart, werkt gewoon wel, al een jaar of 5. Is het een stoplichtsprinter? Nee, zeker niet, voor een update moet je echt wel even de tijd nemen en zodanig timen dat je niet de een of andere routine onderbreekt… Mja, het wérkt gewoon wel. Als je doel is om te leren wat HA voor je kan betekenen is het voldoende. Als je er de komende paar jaar op wil draaien, zou ik een andere optie kiezen.

(voor de volledigheid, ik ben momenteel aan het migreren van de 3B naar een T630 incl ssd (mijn 3B voeding was onbetrouwbaar), daar werkt HA beduidend vlotter en kan ik er hopelijk weer een paar jaar mee voort)
Dan ga ik eerdaags eens aan de slag met HA. Ik ben heel erg benieuwd.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik draai Domoticz en wil op den duur overgaan naar HA, heb met een Pi 3B+ gedraait maar steeds vastlopers en herstarts zowel met een sd-kaart als met een ssd of hdd.
Heb van MP een intel nuc met I3 processor en 8GB werkgeheugen en 256GB opslag gekocht voor €50,00 en nu draait het als een klokje. Maar reserveer er wel tijd voor want alles moet je opzoeken hoe het werkt en hoe te installeren maar het is wel leuk. Ik moet al met verschillende ESP32 bordjes gaan werken om alle data te verzamelen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:33:
@Vliegvlug
Bij elkaar dus voor mij persoonlijk voldoende reden om geen wifi iot devices te willen gebruiken ook al zijn ze vaak goedkoper.
Een andere belangrijke reden is nog niet genoemd: Bereik. Stopcontactjes e.d. stop je op de meest onmogelijke plaatsen (achter een wasmachine, op de plint onder je vaatwasser etc. etc.). Op die plekken is Wifi ontvangst vaak suboptimaal. Bij Zigbee heb je, vanwege het mesh netwerk, op die plekken vaak wél voldoende ontvangst.

En uiteraard ben je niet verplicht voor de een of de ander te kiezen. Je kunt het prima allemaal gebruiken. Zo gebruik ik naar volle tevredenheid Gosund P1 stekkerdozen (3 geschakelde stopcontactjes + schakelbare USB, Tasmota firmware) op plekken waar ik meerdere functies kan combineren. Dan doet de extra power die een Wifi oplossing vraagt boven een Zigbee oplossing, minder pijn omdat je het verdeelt over 3-4 apparaten terwijl je wel het voordeel hebt van Wifi (dus geen probleem met een zeer aanwezige vermogensmelder).

Vind het nog steeds wel jammer dat er in stopcontactjes geen bistabiele relais gebruikt worden. Waarom? Omdat een stopcontactje zoals de Nous A1Z zo'n 0,2W gebruikt als het relais uit staat en zo'n 0,6W als het relais aan staat. Compleet zonde omdat we dit soort stopcontactjes ook vaak gebruiken als energiemeter (achter de wasmachine e.d.) die dus nooit uitgeschakeld worden. Bij een bi-stabiel relais verbruikt het relais alleen energie tijdens het kortstondig omschakelen van stand.

Dit zou per stopcontactje (en/of lichtschakelaar) zo maar 0.3-0.4W schelen (en bij 10 stuks (waar je zomaar op zit) scheelt dat dan toch een euro of 8 per jaar). Ben nu aan het overwegen een aantal A1Z stopcontactjes vast te zetten (dus relais doorverbinden).

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41
@klump4u volgende halte, proxmox

• oltk
  • Laatst online: 23:11
Dan zal ik ook kijken of er nog 8 GB extra bij kan. Niet persé nodig, maar je gaat dan met proxmox een heel nieuwe wereld in. Je gaat een VM maken voor PiHole. En uiteraard een VM voor HA en misschien daarnaast een VM Voor Domotics (om de transitie makkelijker te maken). En als die VM's tegelijk draaien is je systeem met iets meer GB net wat snappier

Ik heb een N100 met 32GB. Heel erg overkill, omdat ik nog steeds GB overheb. Maar even een VM aanmaken om iets te testen, gaat zonder een centje pijn.

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 20-04-2025 15:22 ]

• Sapanica
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-08 19:19
Hoi!

Ik heb nu een tijdje homeassistant, ik heb 0 programmeer ervaring, maar met youtube kom ik een eind zal ik maar zeggen.

Heb een reolink deurbel, en heb het voor elkaar gekregen dat er in home assistant een pop-up opent met daarop het beeld van de camera wanneer er iemand aanbelt. So far so good.

Echter gaat het scherm van de tablet (lenovo) niet aan wanneer er iemand aanbelt en de pop-up tevoorschijn komt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren?

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
Sapanica schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:04:
Hoi!

Ik heb nu een tijdje homeassistant, ik heb 0 programmeer ervaring, maar met youtube kom ik een eind zal ik maar zeggen.

Heb een reolink deurbel, en heb het voor elkaar gekregen dat er in home assistant een pop-up opent met daarop het beeld van de camera wanneer er iemand aanbelt. So far so good.

Echter gaat het scherm van de tablet (lenovo) niet aan wanneer er iemand aanbelt en de pop-up tevoorschijn komt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren?
Ik heb dit al een tijdje draaien maar ik gebruik Fully Kiosk op mijn tablets om dit te doen. Toevallig heb ik net vandaag de hele automation overhoop gegooid en eeh script gemaakt dat het aanzetten e.d. in 1 keer doet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
walldisplay_cams:
  alias: "Show camera images on walldisplays"
  sequence:
    - action: switch.turn_on
      target:
        entity_id:
          - switch.tabviewer_screen
          - switch.tabviewer2_screen
    - action: switch.turn_off
      target:
        entity_id:
          - switch.tabviewer_screensaver
          - switch.tabviewer2_screensaver
    - action: fully_kiosk.load_url
      data:
        url: https://ha.lan/thermostat-view/camera
      target:
        device_id:
          - bc101d8680167b1059047e5b90ca2cfe
          - fd60fef4e6222ab23d83d9f6b26a8abc
    - action: timer.start
      target:
        entity_id: timer.motion_detection_cooldown

Dan hoef ik in de automation (of in de button die het equivalent doet in een dashboard) alleen maar dit script uit te voeren.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Sapanica
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-08 19:19
Bedankt voor je reactie! Ik heb een betaalde versie van kiosk browser, werkt dat hier ook bij?

• RobertMe
HuismAndré schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:34:
Vind het nog steeds wel jammer dat er in stopcontactjes geen bistabiele relais gebruikt worden. Waarom? Omdat een stopcontactje zoals de Nous A1Z zo'n 0,2W gebruikt als het relais uit staat en zo'n 0,6W als het relais aan staat. Compleet zonde omdat we dit soort stopcontactjes ook vaak gebruiken als energiemeter (achter de wasmachine e.d.) die dus nooit uitgeschakeld worden. Bij een bi-stabiel relais verbruikt het relais alleen energie tijdens het kortstondig omschakelen van stand.

Dit zou per stopcontactje (en/of lichtschakelaar) zo maar 0.3-0.4W schelen (en bij 10 stuks (waar je zomaar op zit) scheelt dat dan toch een euro of 8 per jaar). Ben nu aan het overwegen een aantal A1Z stopcontactjes vast te zetten (dus relais doorverbinden).
Inbouw heb je natuurlijk al Shellys met alleen power metering, zonder relais dus. En met de Gen 4 modellen ook op Zigbee (/Zigbee mogelijkheid). Note: zelf geen ervaring mee.

Anderzijds zul je vervolgens wellicht zo ook weer een hoger sluipverbruik zien waardoor je alsnog wilt gaan schakelen.
Zo doe ik bv stroommeting op mijn computerscherm v.w.b. aanwezigheidsdetectie (/"activiteit detectie"). Maar mijn "nieuwe" scherm heeft continu een redelijk sluipverbruik (flippert continu tussen de 0W & 1W) met binnen enkele uren dus toch al een registratie van 10Wh. Mijn oude scherm is daar een stuk stabieler in, en verbruikt continu "0W" als die uit staat en dus een veel langere periode nodig voordat die 10Wh zichtbaar is in HA. En zelfde tussen mijn oude en nieuwe PC :X Nieuwe PC, met dezelfde voeding, heeft een meetbaar sluipverbruik en binnen een uur of 5 al een registreerbaar Wh verbruik. Dus wat begon met een slimme stekker of inbouwmodule voor voornamelijk registratie van verbruik loopt dan toch uit op daadwerkelijk schakelen.

• Faece
Iemand ervaring met POE tablets ?

• HuismAndré

HuismAndré

RobertMe schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:08:
[...]

Inbouw heb je natuurlijk al Shellys met alleen power metering, zonder relais dus. En met de Gen 4 modellen ook op Zigbee (/Zigbee mogelijkheid). Note: zelf geen ervaring mee.

Anderzijds zul je vervolgens wellicht zo ook weer een hoger sluipverbruik zien waardoor je alsnog wilt gaan schakelen.
Zo doe ik bv stroommeting op mijn computerscherm v.w.b. aanwezigheidsdetectie (/"activiteit detectie"). Maar mijn "nieuwe" scherm heeft continu een redelijk sluipverbruik (flippert continu tussen de 0W & 1W) met binnen enkele uren dus toch al een registratie van 10Wh. Mijn oude scherm is daar een stuk stabieler in, en verbruikt continu "0W" als die uit staat en dus een veel langere periode nodig voordat die 10Wh zichtbaar is in HA. En zelfde tussen mijn oude en nieuwe PC :X Nieuwe PC, met dezelfde voeding, heeft een meetbaar sluipverbruik en binnen een uur of 5 al een registreerbaar Wh verbruik. Dus wat begon met een slimme stekker of inbouwmodule voor voornamelijk registratie van verbruik loopt dan toch uit op daadwerkelijk schakelen.
Bij veel apparaten zeker een optie. Maar bij m'n koelkast en vriezer lijkt het me niet een goed idee (weet ik uit ervaring helaas). Dus ik wil sowieso 2 stuks ombouwen naar "relaisvrij".

Vandaag nog even een aantal devices gemeten (met een 1W parallel basislast zodat ik buiten de dode zone (0.2W) van m'n vermogensmeter bleef.

Nous A1Z (Zigbee): Relais uit: 0.1-0.2W. Relais aan: 0.4-0.5W.
Gosund SP111 (WiFi): Relais uit: 0.4-0.5W. Relais aan: 0.7-0.8W
SonOff ZBMINIR2 (Zigbee): Relais uit: 0.1-0.2W. Relais aan: 0.4-0.5W

Ik heb bij de SonOff ook nog de turbo stand getest (geen verschil in verbruik).

Zigbee devices winnen het overduidelijk als het relais uit is maar zodra het relais aan is maakt het nog maar erg weinig uit (vanwege het 0.3W verbruik van zo'n relais). Dingen uitschakelen als ze niet nodig zijn is altijd een goed idee. Ter indicatie. In onze keuken gebruiken we 10 stuks GU-10 Zigbee lampjes. Hoewel die samen minder dan 2W gebruiken is het onzin ze 24/7 onder spanning te laten als ze maar 8 uur per dag (gemiddeld) echt aan staan.

Vandaar dat ik ze schakel via een ZBMINIR2 (en Z2M kan daar redelijk mee overweg). Door e.e.a. goed in PowerCalc in te voeren kun je prima zien wat de gevolgen van dit soort keuzes zijn (en zie je dat je zo'n ZBMINIR2 daadwerkelijk binnen 2-3 jaar terugverdient en er dus ook nog een gratis schakelaar aan hebt (in detached mode)).

Pagina: 1 ... 303 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.