Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 302 ... 350 Laatste
Acties:

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:32
synoniem schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:22:
[...]

Mijn eerste ingeving is een hardware probleem en ik zou beginnen met het geheugen te testen.
Hoe test ik zoiets? Vroeger zou ik dat via de bios hebben gedaan met een memtest86.. Kan zoiets in Hass ook?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thomox schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:39:
[...]

Hoe test ik zoiets? Vroeger zou ik dat via de bios hebben gedaan met een memtest86.. Kan zoiets in Hass ook?
USB-stickje voorzien van memtest86, er van booten, meerdere passes laten draaien. De gratis versie doet er max 4, maar als het geheugen goed stuk is is dat voldoende.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

De meest gangbare methode is een live of herstel cd/usb te nemen waar je ook memtest mee kan doen. Zover ik weet zit dat niet in Hass.

Aanvulling: de reden voor mij om eerst memtest te doen is dat deze bij het testen ook de temperatuur laat zien. Als je de de temperatuur te hoog ziet oplopen is dat een goede reden om eerst naar de koeling te kijken. En daarna alsnog het geheugen te testen want dat kan door te hoge temperaturen wel degelijk kapot gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door synoniem op 12-04-2025 12:01 ]

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:35
Hoi!

Ik loop tegen mijn eigen skillissues aan mbt templates. Ik heb een paar template-sensoren als counters, oa. aantal lampen aan etc.
Hier wil ik 2 wijzigingen in doorvoeren maar ik krijg het niet werkend.

1) de light.garderobekast (Friendly_name Garderobekast) excluden van de telling bij deze sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 - unique_id: count_lights
    name: Count Lights
    icon: mdi:lightbulb-group
    state: >
      {{
        states.light
          | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id') | default([], true))
          | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('Garderobekast', 'friendly_name') | default([], true)) 
          | selectattr('state', 'eq', 'on')
          | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined')
          | list
          | count
      }}

2) een telling van het aantal Covers dat open staat exclusief de group-covers en 1 garagedeur die ik als cover heb aangemaakt (cover.garagedeurswitch met device_class: garage:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
{{ states.cover           
| rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('Garage', 'friendly_name') | default([], true)) 
| selectattr('state', 'eq', 'open')
| list
| count
}}

In bovenstaande rejects heb ik de eerste entity_id al vervangen door friendly_name en beide door device_class, maar ik krijg niet het juiste aantal.. Waar zit de denkfout?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Kan ik je niet mee helpen. Wel zou ik je adviseren te beginnen met het log level van HA te veranderen naar "debug". Dat kan als volgt (in configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
logger:
  # See https://www.home-assistant.io/integrations/logger/ for more info
  default: debug

André Huisman (www.new-line.nl)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Koepert schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:47:
Hoi!

Ik loop tegen mijn eigen skillissues aan mbt templates. Ik heb een paar template-sensoren als counters, oa. aantal lampen aan etc.
Hier wil ik 2 wijzigingen in doorvoeren maar ik krijg het niet werkend.

2) een telling van het aantal Covers dat open staat exclusief de group-covers en 1 garagedeur die ik als cover heb aangemaakt (cover.garagedeurswitch met device_class: garage:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
{{ states.cover           
| rejectattr('entity_id', 'in', ['cover.garagedeurswitch']) 
| selectattr('state', 'eq', 'open')
| list
| count
}}

Dit werkt volgens mij, denkfout zit volgens mij in de filter van rejectattr waar je matcht op entity_id en dan zou het rechterdeel ook een entity_id op moeten leveren. Je zou met functies wellicht ook de entity_id kunnen achterhalen o.b.v. friendly name.

Zelf gebruik ik voor dit soort selecties vaak een label.
https://www.home-assistan...ration/templating/#labels

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Thomox
@synoniem @Raven @HuismAndré

k heb de voeding uit de miniPC getrokken, nadat ik hem uiteraard netjes had afgesloten, ik was er echt klaar mee. Stom dat ik dat niet eerder heb geprobeerd. Kennelijk is opnieuw opstarten echt wat anders dan de voeding eraf.

Hij is sindsdien al niet meer gereboot... Ik houd voor nu uiteraard weinig hoop, maar toch.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Thomox schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:28:
@synoniem @Raven @HuismAndré

k heb de voeding uit de miniPC getrokken, nadat ik hem uiteraard netjes had afgesloten, ik was er echt klaar mee. Stom dat ik dat niet eerder heb geprobeerd. Kennelijk is opnieuw opstarten echt wat anders dan de voeding eraf.

Hij is sindsdien al niet meer gereboot... Ik houd voor nu uiteraard weinig hoop, maar toch.
Als je de stroom er vanaf haalt weet je inderdaad zeker dat alles uit het geheugen gewist wordt. Verklaart uiteraard niet waarom het probleem bestond maar als het een "race condition" is, kan het weer een hele tijd goed gaan.

• Thomox
Het systeem is nog steeds stabiel, fingers crossed :)

Update: sinds 1 uur vannacht weer vele reboots :(

[ Voor 33% gewijzigd door Thomox op 13-04-2025 09:16 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Thomox Bij een reboot zie je ook een herstart van de host in de logs? Of alleen de HA Container?

Je zou eens verse install kunnen doen en backup terug zetten. Als er iets niet goed zit in de host (aka supervisor) is dat dan weg.

Als dat niets doet en het is het hele systeem wat reboot zou ik toch hardware issue verwachten. Misschien dus gewoon brakke voeding.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 21:14
De Lynk & Co integratie biedt een mooie manier om de "distance to service" in te zien. Ik krijg hier echter met geen mogelijkheid een mooi grafiekje uit. Wie helpt me op de goede weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y38px5uEc7wPbBLaLJ7szT4WoEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r3tQHTJWOi37tgPeUsXC7d3I.png?f=user_large

• Thomox
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:55:
@Thomox Bij een reboot zie je ook een herstart van de host in de logs? Of alleen de HA Container?

Je zou eens verse install kunnen doen en backup terug zetten. Als er iets niet goed zit in de host (aka supervisor) is dat dan weg.

Als dat niets doet en het is het hele systeem wat reboot zou ik toch hardware issue verwachten. Misschien dus gewoon brakke voeding.
Bij supervisor zie ik een sh*tload aan logs, bij de Host zie ik niets. Het wijst er daarmee op dat het een softwareprobleem is, begrijp ik dat goed?

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-11 10:17
Hoi, ik zoek advies over HomeAssistant en Homekit Device.

Ik programmeer mijn eigen Homekit Devices naar voorbeeld van HomeAccessoryKid.
Daarbij worden er ook characteristics gebruikt die niet van Apple komen.
Dat heeft als voordeel dat wat meer technische instellingen zoals firmware update trigger of een schuifje om iets in te stellen niet in Home te zien zijn, maar wel via de Eve app in te stellen.

Nu probeer ik de Homekit Device integratie en ik zie dat die deze extras niet wil herkennen, alleen de Apple dingen.

Is hier iemand die weet of dit toch ergens geactiveerd kan worden??

In mijn sig staat de code waar het om gaat...

Bij voorbaat dank,
M10

PS. Als er een beter forum is voor dit doel, welk is dat dan??

[ Voor 3% gewijzigd door m10tech op 13-04-2025 11:40 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Nee, dat is niet wat ik probeer te zeggen. Als het alleen de Core (dus de HA container) is die herstart dan in daar wat mis lijkt me. Maar als heel HA OS / Supervisor echt een restart doet dan zou ik ook wel argwanig naar de hardware kijken.

Maar zou dus eens beginnen met backup maken en daarna HA image opnieuw erop zetten. Dat is 15 minuten werk :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@smeerbartje Gewoon grafiek kaart, entitiet erin? Of wat krijg je dan?

• smeerbartje
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:25:
@smeerbartje Gewoon grafiek kaart, entitiet erin? Of wat krijg je dan?
Nou, de entities vanuit de Lynk&Co integratie komen dan dus niet terug als entiteit in de "statistic graph card". Anderen wel. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat long-term statis niet worden onderstaand. Tenminste... dat DENK ik. Ik had al een issue op Github gemaakt. Ik vroeg me af of ik zoiets zelf kan valideren?

Ook zie ik maar 10 dagen history in de data vanuit deze integratie. Dit zal waarschijnlijk de default zijn binnen home assistant.

10 dagen history

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpAAsHmftbgUMICRbvDI15W0Ey0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GrMq6DpvFNebbtXzDJO5DEs8.png?f=fotoalbum_large

Entity niet te kiezen in statistics graph

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03iqhaq_UUVysFFYrwarTaPOKzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTQtXD2VvszXhEBveod6yShS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door smeerbartje op 13-04-2025 14:32 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@smeerbartje Dan heeft de integratie ze niet correct ingesteld voor long term statistics. Maar een gewone (non-statistic) graph card kan ze gewoon weergeven dan.

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-11 10:17
m10tech schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:33:
Ik programmeer mijn eigen Homekit Devices naar voorbeeld van HomeAccessoryKid.
Daarbij worden er ook characteristics gebruikt die niet van Apple komen.
Dat heeft als voordeel dat wat meer technische instellingen zoals firmware update trigger of een schuifje om iets in te stellen niet in Home te zien zijn, maar wel via de Eve app in te stellen.

Nu probeer ik de Homekit Device integratie en ik zie dat die deze extras niet wil herkennen, alleen de Apple dingen.

Is hier iemand die weet of dit toch ergens geactiveerd kan worden??
Ik ben al wat verder met de bron van ondersteuning van characteristics...

homekit_controller gebruikt aiohomekit en in de homeassistant container ben ik de file
"/usr/local/lib/python3.13/site-packages/aiohomekit/model/characteristics/characteristic_types.py"
tegengekomen.
Stel dat ik in die hoek de nodige uitbreidingen doe, hoeveel moet er dan worden gereboot voordat die wijzigingen worden opgepikt?
En klopt de aanname dat omdat python een interpreted language is, er niet iets hoeft te worden gecompileerd?

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• smeerbartje
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:38:
@smeerbartje Dan heeft de integratie ze niet correct ingesteld voor long term statistics. Maar een gewone (non-statistic) graph card kan ze gewoon weergeven dan.
Maar dan zie je dus max 10 dagen history, right?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@smeerbartje Correct.

Om de waarde in de LTS (Long Term Statistics) op te nemen zal het een state class van measurment moeten krijgen vanuit de integratie. Dan wordt er voor >10 dagen een mean, min en max per uur onthouden.

• Thomox
@Septillion @synoniem @Raven

Ongeveer een uur Memtest86 gedraaid, geen errors gevonden, anderhalve pass gehaald. Daarna HA OS opnieuw geïnstalleerd, restore vanuit de backup gedaan.. nu afwachten voor de aankomende dagen 😅

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thomox schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:06:
@Septillion @synoniem @Raven

Ongeveer een uur Memtest86 gedraaid, geen errors gevonden, anderhalve pass gehaald. Daarna HA OS opnieuw geïnstalleerd, restore vanuit de backup gedaan.. nu afwachten voor de aankomende dagen 😅
1½ pass betekend nog steeds niet dat het goed is ;) :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• smeerbartje
Septillion schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:26:
@smeerbartje Correct.

Om de waarde in de LTS (Long Term Statistics) op te nemen zal het een state class van measurment moeten krijgen vanuit de integratie. Dan wordt er voor >10 dagen een mean, min en max per uur onthouden.
Exact dit; later las ik ergens dat je het zelf ook op kunt lossen door gewoon zélf -middels een template- een LTS supported value te maken. Zie voorbeeld hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me5fAoPjR9rBXgVoK-VDKsqFMvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QLbjSmT4Rs6ZhJygmKEy80w2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 10:21 . Reden: Plaatje iets kleiner / leesbaarder op een beeldscherm ]

• Thomox
@Septillion @synoniem
Helaas niet opgelost, toch weer random reboots... Wat nu? Waar verder te gaan met debuggen?

Het gat in de grafiek is de memtest en restore.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDl_f1fCjp5_BUjpV8kstqusyU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqUOjYJfSRF2ZGd0PbYy7GLB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Thomox op 14-04-2025 09:56 ]

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:00:
Iemand anders ook last van 520 errors in de Kraken integratie? Heeft dit misschien iets met Cloudflare te maken die mijn calls blokkeert?
Heb hetzelfde. De Kraken HA integratie stuurt deze enorm lange link naar de Kraken api met zowat alle handelsparen.

https://api.kraken.com/0/...XBT%2CZUSDZCAD%2CZUSDZJPY

Als je die in je browser kopieert krijg je de Kraken 520 Cloudflare response: "Webserver is returning an unknown response."

Het lijkt er op dat er iets mis is want ik zou verwachten dat de door de integratie gestuurde link alleen de door mij geselecteerde handelsparen bevat. Als ik dat zelf doe krijg ik wel de normale Kraken api respons met prijzen. Het probleem is bij mij begonnen na de laatste HA update.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ATOR schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:22:
[...]

Heb hetzelfde. De Kraken HA integratie stuurt deze enorm lange link naar de Kraken api met zowat alle handelsparen.

Als je die in je browser kopieert krijg je de Kraken 520 Cloudflare response: "Webserver is returning an unknown response."

Het lijkt er op dat er iets mis is want ik zou verwachten dat de door de integratie gestuurde link alleen de door mij geselecteerde handelsparen bevat. Als ik dat zelf doe krijg ik wel de normale Kraken api respons met prijzen. Het probleem is bij mij begonnen na de laatste HA update.
Dank je voor de bevestiging. Ik had de lange url ook gezien, maar wist eerlijk gezegd niet of dat vroeger ook zo was. In elk geval is de invullijst met pairs in de configuratie veranderd. Vroeger was dat een dropdown lijst, nu een checkbox lijst. Misschien dat het daar fout gaat. Ik heb een pair toegevoegd in de hoop dat de url dan opnieuw gemaakt wordt, maar helaas.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@smeerbartje Ik wist niet helemaal wat de waarde inhield maar voor de kilometerstand is dit wel een optie. Ook al zou ik er dan van maken states('sensor.lynk_co_odometer')|float(none). Als dan de bron niet beschikbaar is wordt de state 'unknown' ipv dat je een error krijgt.

Mooiste is natuurlijk al dit opgelost wordt in de integratie. Dus zou daar zeker nog een bug report maken :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Gezien je nu ook gewoon de boel een herinstallatie gegeven hebt en het probleem blijft ben ik toch bang dat het de hardware is.

1x pass is niet zo veel en dat is ook alleen geheugen, memtest is verder niet zo intensief. Als bijvoorbeeld de voeding niet lekker is dan zal dat dan niet zo snel naar voren komen. Dan zou je andere stresstests kunnen proberen.

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 10:28 ]

• KabouterSuper
  • Niet online
ATOR schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:22:
[...]

Issue is gemeld en wordt waarschijnlijk opgepakt in volgende minor release:
https://github.com/home-assistant/core/pull/142877

• HuismAndré
  • Laatst online: 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

smeerbartje schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:45:
[...]

Exact dit; later las ik ergens dat je het zelf ook op kunt lossen door gewoon zélf -middels een template- een LTS supported value te maken. Zie voorbeeld hieronder.

[Afbeelding]
Da's een "dure" oplossing. Een andere oplossing is door de entiteit in configuration.yaml aan te passen (dus zonder er een kopie van te maken). Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
homeassistant:
  customize:
    sensor.lynk_co_odometer:
      state_class: total_increasing

En natuurlijk kun je ook andere dingen op die manier aanpassen.

André Huisman (www.new-line.nl)

• KabouterSuper
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:34:
[...]

Issue is gemeld en wordt waarschijnlijk opgepakt in volgende minor release:
https://github.com/home-assistant/core/pull/142877
Update: ik zie op github een aanpassing in __init__.py verschijnen. Ik heb de aangepaste regel even overgenomen en de integratie werkt bij mij weer.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Om 'n Roborock robotstofzuiger onder een kastje of bank uit te laten rijden om bijvoorbeeld het stofbakje te legen, gebruikte ik een automation. Deze doet 't echter sinds enige tijd nog maar deels: De remote control besturing wordt geactiveerd, maar het daadwerkelijk verplaatsen daarna gebeurt niet meer. dit geldt zowel voor een S5 met xiaomi_miio.vacuum_remote_control_move als een S8 met roborock.vacuum_remote_control_move

Herkent iemand dit?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

BiG-GuY

Voor wie nog op zoek is naar goede Zigbee Coordinator die via LAN(PoE) of USB-C kan fungeren. SMLight heeft sinds kort een nieuw model uitgebracht:

SMLight SLZB-MR1

Deze heeft twee radio's ingebouwd om zo gebruik te kunnen maken van Z2M en ZHA tegelijk. Om interferentie te voorkomen dien je wel een eigen kanaal te kiezen per radio, maar dit is mogelijk volgens de specs.

Beide radio's ondersteunen Zigbee of Thread. Je kan dus ook een van de twee voor Zigbee gebruiken en de andere voor Thread.

Heb deze zelf zojuist besteld via hun eigen partner store, ben benieuwd.

[ Voor 35% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2025 16:01 ]

Gallery V&A

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:42
BiG-GuY schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:10:
Voor wie nog op zoek is naar goede Zigbee Coordinator die via LAN(PoE) of USB-C kan fungeren. SMLight heeft sinds kort een nieuw model uitgebracht:

SMLight SLZB-MR1

Deze heeft twee radio's ingebouwd in 1 coordinator om zo gebruik te kunnen maken van Z2M en ZHA tegelijk of een van de twee voor Zigbee en Thread via de tweede radio.

Heb deze zelf zojuist besteld via hun eigen partner store, ben benieuwd.
Ik neem aan dat 2 zigbee netwerken op 2 frequenties ook mogelijk is? Er zitten 2 zigbee radio's in.....

• BiG-GuY

BiG-GuY

DjoeC schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:48:
[...]

Ik neem aan dat 2 zigbee netwerken op 2 frequenties ook mogelijk is? Er zitten 2 zigbee radio's in.....
Jup, dat is het doel.

Voor de software wordt hij als het goed is herkend als 2 losse coordinators, alsof je twee USB sticks hebt aangesloten.

Gebruik nu 1 HA Connect ZBT-1 met Z2M op Zigbee kanaal 25 en een tweede HA Connect ZBT-1 met ZHA op Zigbee kanaal 20. Dat wil ik straks met deze enkele opnieuw doen.

Gallery V&A

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58
Uit interesse: waarom heb je 2 verschillende netwerken?

Sometimes you need to plan for coincidence

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:10
Hmmbob schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:07:
Volgens mij is als reden voor 2 netwerken wel eens voorbij gekomen dat er bepaalde apparaten zijn die heel veel praten (mmwave sensoren die voor elke "millimeter" beweging in positie een report sturen) en daardoor in een apart netwerk wat "beter" werken. Of in ieder geval, in een eigen netwerk dus niet het verkeer van alle andere apparaten verstoren.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hmmbob schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:07:
Omdat sommige apparaten niet (volledig) werken op ZHA en andere apparaten minder goed reageren met Z2M. Op deze manier kan je kiezen in welke van de twee je je apparaten koppelt en zo optimaal gebruik maken van de Zigbee apparaten.

Over het algemeen is de ondersteuning in Z2M completer, maar reactietijd van met name Smart Plugs werkt beter via ZHA is mijn ervaring. Ook doordat veel Smart Plugs heel vaak berichten het Zigbee netwerk op kunnen sturen en daarmee het Zigbee netwerk kunnen overbelasten.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2025 16:19 ]

Gallery V&A

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:53
JBS schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:07:
Voor de Tado'ers onder ons die een kapotte Tado integratie hebben nadat ze HA herstart hebben of de integratie herladen hebben: 2025.4.0 met daarin een fix:

https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/2025.4.0
Ik zag dat mijn Tado ook weinig zin meer had. Opnieuw in willen loggen resulteert in een eeuwig draaiende cirkel die uiteindelijk een onbekende fout weergeeft. Inloggen via de website lukt. Moet ik nu HA uppen om het probleem op te lossen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• JBS
  • Niet online

JBS

Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:25:
[...]

Ik zag dat mijn Tado ook weinig zin meer had. Opnieuw in willen loggen resulteert in een eeuwig draaiende cirkel die uiteindelijk een onbekende fout weergeeft. Inloggen via de website lukt. Moet ik nu HA uppen om het probleem op te lossen?
Je moet HA updaten naar 2025.4.x om de Tado integratie weer te kunnen gebruiken mocht je een oudere versie van HA gebruiken en HA herstart hebben.

• Devke
JBS schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:28:
[...]
Je moet HA updaten naar 2025.4.x om de Tado integratie weer te kunnen gebruiken mocht je een oudere versie van HA gebruiken en HA herstart hebben.
Damn heb 2025.2.x . Thnx

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Hmmbob
Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:25:
Moet ik nu HA uppen om het probleem op te lossen?
Whut, dat staat toch gewoon in de post die je quote :?

• Devke
Hmmbob schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:57:
[...]

Whut, dat staat toch gewoon in de post die je quote :?
Ik had even gezocht via het zoekglaasje. Er had maar zo een andere snelle quickfix kunnen zijn maar die misschien niet kunnen vinden door de gebruikte zoektermen.

• Hmmbob
Fair enough. Maar updaten naar de laatste versie is wat mij betreft storingsreactie 2 (nr 1: reboot)

• Thomox
Ik ben steeds meer verbaasd hoe het systeem zich gedraagt, in negatieve zin. Ik vraag me echt af of het defecte hardware betreft.

Zegt dit iemand nog iets meer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5rojXBq1MGhLv_vx9Hp7EK4xWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eRpRYAMLA9WQRVPKWUVqYgo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idDgQAgDFcbrmtsH9TDokq8sgPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnAPYwaATUDfDk6n4kWsf9Lp.jpg?f=fotoalbum_tile

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Hiervan zou je wel wat in de log moeten kunnen zien. Maar zou ook kunnen dat de integratie (hardware / cloud) het niet leuk vind om 1000x per dag te starten.

Spontaan volledig herstarten zonder melding in de log kan ik niets anders van maken dan hardware. Nog een keer alle logs in duiken en stresstest doen.

Ja, er gaat wel eens iets stuk in HA. Maar nu zo veel en vooral dat je de enige lijkt verdenk ik HA toch niet zo hard.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 20:42 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

JBS schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:28:
[...]
Ik moet nog steeds erg regelmatig mijn Tado opnieuw activeren/inloggen.
kwestie van op een link klikken, niet veel werk maar wel vervelend.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo ben ik weer, volgende HA-queeste. Ik hoop dat jullie zoals altijd wat goed advies hebben :)

Ik heb mijn Hassio-setup op een thin client draaien, en deze staat op een USB stick geinstalleerd. Dit vind ik a-relaxed ivm performance en mogelijk brakke kwaliteit van de stick.
Na de 2025 update herstart het systeem niet lekker, je komt in de console maar alle containers starten niet en geen netwerk. Kan ik uit gaan zoeken.... maar ook vanwege de stick wil ik eigenlijk op de lokale M2 SSD draaien (Die zit toch al in die machine maar wordt niet gebruikt).

Tijd voor een reinstall dus.

- Ik heb een M2-usb converter gekocht om de installer op de M2-SSD te plaatsen vanaf een laptopje. Daarna reboot van de thin-client met alleen de SSD eraan en schone installatie
- Ik bewaar de USB-stick met de huidige setup. Ik wil zowel mijn configuratie als alle historische data behouden (mn energieopbrengst vind ik interessant, deze lijkt in HA zelf te zitten, en in influxdb).

Hoe kan ik nu het beste mijn data terugzetten? Een gewone backup terugzetten kan, maar gezien er ergens wat issues zijn met het basissysteem vind ik een schone lei wel zo fijn. Ik ben prima handig met linux, maar dockertjes debuggen is niet mijn hobby.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-11 14:15

Esumontere

Floep, banaan.

Ik wil mijn HA (dedicated HAOS, mocht dat relevant zijn) graag mijn drie MHI airco's aan laten sturen, op basis van de kamertemperatuur en de teruglevering van mijn zonnepanelen. Ik wil graag de airco's laten schakelen op basis van tijd, kamertemperatuur en teruglevering. Ik kom er alleen niet uit wat ik als trigger moet gebruiken, en wat als condition. Ik wil ze graag schakelen in de volgende situatie:

- Kamertemperatuur >20 °C
- Teruglevering >1 kW voor 15 min
- Tijd tussen 09:00 en 21:00

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat een trigger een aan/uit switch is; als ik bijvoorbeeld de temperatuur als trigger zet en deze stijgt al boven de 20 °C vóór 09:00u, dan zal de automation niet starten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
Esumontere schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:33:
Ik wil mijn HA (dedicated HAOS, mocht dat relevant zijn) graag mijn drie MHI airco's aan laten sturen, op basis van de kamertemperatuur en de teruglevering van mijn zonnepanelen. Ik wil graag de airco's laten schakelen op basis van tijd, kamertemperatuur en teruglevering. Ik kom er alleen niet uit wat ik als trigger moet gebruiken, en wat als condition. Ik wil ze graag schakelen in de volgende situatie:

- Kamertemperatuur >20 °C
- Teruglevering >1 kW voor 15 min
- Tijd tussen 09:00 en 21:00

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat een trigger een aan/uit switch is; als ik bijvoorbeeld de temperatuur als trigger zet en deze stijgt al boven de 20 °C vóór 09:00u, dan zal de automation niet starten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alle 3 als trigger, en alle 3 als condition

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Boudewijn Gewoon een backup terug zetten. Daarin zit alleen je data. OS en containers worden dan vers opgehaald.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:25
heyajohnny schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:41:
Leuk om te zien dat mijn Afvalinfo integratie zo actief gebruikt wordt.
Mocht er iemand nog bepaalde suggesties hebben, laat het me gerust weten.
ik probeer de https://github.com/bafplus/HA-afvalinfo-card card op te nemen in mijn Home Dashboard maar het lukt me zoals gewoonlijk weer eens niet want ik snap niet waar ik de card voorbeeld naartoe moet kopieren?

wie wil me stap voor stap op weg helpen?

waar kopieer ik bv de https://github.com/bafplu.../cards/afvalkalender.yaml naartoe?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Septillion schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:38:
@Boudewijn Gewoon een backup terug zetten. Daarin zit alleen je data. OS en containers worden dan vers opgehaald.
Check, dank. Dan gaan we straks even herinstalleren.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

TheFes schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:35:
[...]

Alle 3 als trigger, en alle 3 als condition
Hm, dat is inderdaad een simpele oplossing. Ik zat zelf aan een helper te denken die de 3 "sensors" combineert zodat ik die als trigger kan gebruiken. Maar dit werkt ook :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Esumontere Eigenlijk wel een hele standaard oplossing :)

Eigenlijk ook logisch als je dus de vragen stelt:

Wanneer wil ik dat iets mogelijk gebeurd? => Trigger
Onder welke conditie mag dit gebeuren? => Condition

En meer dan eens is de (eind) state in beide gevallen hetzelfde, net zoals hier.

[ Voor 67% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 21:57 ]

• Andre_FR2010
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:40
hemertje schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:40:
[...]

ik probeer de https://github.com/bafplus/HA-afvalinfo-card card op te nemen in mijn Home Dashboard maar het lukt me zoals gewoonlijk weer eens niet want ik snap niet waar ik de card voorbeeld naartoe moet kopieren?

wie wil me stap voor stap op weg helpen?

waar kopieer ik bv de https://github.com/bafplu.../cards/afvalkalender.yaml naartoe?
ik zou hem in /config/packages plaatsen....

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hemertje Je hebt alle stappen (incl dus install van Afvalinfo) al gedaan?

Waar je naar linkt is dan gewoon de yaml voor een card. Dus card toevoegen => Manual.

Je zal waarschijnlijk alleen zelf moeten verzekeren dat je entity id namen kloppen.

@Andre_FR2010 Het is een card dus gaat in packages niets doen.

[ Voor 77% gewijzigd door Septillion op 14-04-2025 22:05 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Septillion schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:52:
@Esumontere Eigenlijk wel een hele standaard oplossing :)

Eigenlijk ook logisch als je dus de vragen stelt:

Wanneer wil ik dat iets mogelijk gebeurd? => Trigger
Onder welke conditie mag dit gebeuren? => Condition

En meer dan eens is de (eind) state in beide gevallen hetzelfde, net zoals hier.
Thanks beiden, we gaan het proberen!

• smeerbartje
HuismAndré schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:52:
[...]

Da's een "dure" oplossing. Een andere oplossing is door de entiteit in configuration.yaml aan te passen (dus zonder er een kopie van te maken). Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
homeassistant:
  customize:
    sensor.lynk_co_odometer:
      state_class: total_increasing

En natuurlijk kun je ook andere dingen op die manier aanpassen.
Ik snap wat je zegt, echter dan zit ik wel met het feit dat ik allemaal custom yaml-zooi in de configuratie heb staan. Deze staat dan "los" van de integratie an sich. Hoe doen jullie dit?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Vooral de ontwikkelaar pushen om het te fixen :+

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-11 19:40
Vraagje voor de kenners. Heb recent een ZBT-1 aangekocht voor Thread. Helaas dient deze eerst te worden gereflashed. Ik heb echter 2 problemen:

1. ik gebruik geen HAOS
2. het flashen via hun web flasher werkt niet; ik krijg namelijk altijd een melding dat de verbinding gefaald is, ookal kan ik de dongle wel selecteren als serial port.

Ik vind hier niet onmiddellijk veel van terug online. Meestal is het altijd "gebruik HAOS". Is er een optie die ik mis om dit alsnog zonder HAOS in orde te krijgen?

• The-Source
  • Laatst online: 00:52
jgsr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb whisper en piper (whyoming protocol) draaiend.. werkt prima met de ha voice preview edition... maar dan enkel met de local assistant.

Heeft iemand het al werkend met bijv. Ollama? Ik wil een ai aansturen, via tekst werkt het prima, vragen worden beantwoord en apparaten worden aan en uit gezet. Echter als ik het gesproken vraag zie ik wel activiteit maar er komt geen reactie terug.. dus gaat ergens mis in de verwerking.

Home Assistant draai ik in een VM op een Synology NAS (1517), whisper en piper in een docker container... en Ollama op een aparte Intel Nuc11 met rtx2060 gpu.
Ik ben gisteren hiermee begonnen en communicatie naar ollama werkt maar deze zegt dat hij geen status informatie heeft van de apparaten.
(in het Engels en Nederlands) gevraag welke lampen aan waren, in het engels nog variatie als turned on, are on, etc maar elke keer dezelfde output retour.
Onder voice Expose heb ik zo ongeveer alles nu staan maar output blijft hetzelfde.

Stel ik de vraag via developer tools dan krijg ik wel een output van alle lampen met status on of off.
Dus mijn vraag is hoe ik dat stukje werkend krijg?

PS vraag 2 is de voice to text conversie echt zo langzaam (bijna 2 seconden), na de conversie heb ik in 0,34s reactie dus aan ollama zal het niet liggen en mijn HA draait ook met voldoende resources beschikbaar ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kayjay Volgens mij is de addon erg vergelijkbaar met de web flasher, dus als die niet werkt verwacht ik daar ook niet veel van.

Die flasher probeer je gewoon lokaal? Op Chrome + Windows?

Maar komt hij in je HA niet gewoon bij hardware tegen? Dan zou je hem daar moeten kunnen aanpassen.

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-11 19:40
Ik zit op Ubuntu 24.04 en heb niet direct toegang tot een ander apparaat. De web flasher probeer ik via hun site: https://connectzbt1.home-assistant.io/firmware-update/

Ik zie de stick wel in mijn HA (niet bij hardware maar bij devices) maar als ik die dan wil toevoegen en Thread selecteer in de popup krijg ik een melding:
The OpenThread Border Router addon can only be installed with Home Assistant OS. If you would like to use the Home Assistant Connect ZBT-1 as an Thread border router, please flash the firmware manually using the web flasher and set up OpenThread Border Router to communicate with it.
Ik run HA in een docker container. De web flasher lijkt niet te werken. Enige wat ik kan bedenken is om ergens HAOS in een proxmox container te runnen en dan zo de firmware te flashen maar niet veel zin in. :D

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:10
kayjay schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:18:
Ik zit op Ubuntu 24.04 en heb niet direct toegang tot een ander apparaat. De web flasher probeer ik via hun site: https://connectzbt1.home-assistant.io/firmware-update/

Ik zie de stick wel in mijn HA (niet bij hardware maar bij devices) maar als ik die dan wil toevoegen en Thread selecteer in de popup krijg ik een melding:

[...]

Ik run HA in een docker container. De web flasher lijkt niet te werken. Enige wat ik kan bedenken is om ergens HAOS in een proxmox container te runnen en dan zo de firmware te flashen maar niet veel zin in. :D
IIRC is er onder Linux (mogelijk) een permissie probleem waardoor Chrome de serial interface wel ziet maar er niet mee mag communiceren. Met een chown of gelijkwaardig commando kun je dat dan "corrigeren". Mogelijk dat je daarbij ook een en ander kunt herleiden uit de Chrome DevTools of andere logging.

Zoiets staat mij bij van toen ik mijn VIA gebaseerde toetsenbord wilde configureren via de website van VIA.

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
RobertMe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:23:
[...]

IIRC is er onder Linux (mogelijk) een permissie probleem waardoor Chrome de serial interface wel ziet maar er niet mee mag communiceren. Met een chown of gelijkwaardig commando kun je dat dan "corrigeren". Mogelijk dat je daarbij ook een en ander kunt herleiden uit de Chrome DevTools of andere logging.

Zoiets staat mij bij van toen ik mijn VIA gebaseerde toetsenbord wilde configureren via de website van VIA.
een veelgebruikte oplossing is om je user in de dialout groep te zetten. Dan zou je toegang moeten krijgen tot de device socket.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• JBS
  • Niet online

JBS

hjs schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:50:
[...]

Ik moet nog steeds erg regelmatig mijn Tado opnieuw activeren/inloggen.
kwestie van op een link klikken, niet veel werk maar wel vervelend.
Ik lijk te zien dat dat na elke herstart van HA nodig is, de authenticatie verloopt dan.
Zojuist was het eerder vandaag na een herstart niet mogelijk deze her-auth te doen, en was het zelfs nodig de gehele integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 11:59
Wat is de beste OV integratie om bijvoorbeeld de komende 3 treinen van Station A naar Station B te zien.Inclusief de vertragingen of annuleringen?

De NS integratie ziet volgens mij alleen de eerst volgende

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Toppe
  • Laatst online: 23:56
SnowDude schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:11:
Wat is de beste OV integratie om bijvoorbeeld de komende 3 treinen van Station A naar Station B te zien.Inclusief de vertragingen of annuleringen?

Die data moet de NS aanleveren dus volgens mij maak je daar het best naar kan zoeken. Ze hebben een gratis API waar je gebruik van kan maken (https://apiportal.ns.nl/product#product=NsApp), je moet je alleen registreren.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SnowDude schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:11:

Gewoon een web embed maken met deze url

https://www.ns.nl/reisinf...ogo=true&footerLogo=false

Hier te configureren
https://www.ns.nl/reisinformatie/externe-schermen/

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 15-04-2025 16:50 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kayjay AH en je "daily driver" machine zijn dezelfde?

Maar aan de melding lijkt het er inderdaad op dat het programmeren vanuit System een onderdeel van de supervisor / HA OS is. Dat had ik eigenlijk niet verwacht :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Septillion schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:38:
Dank, heb net geherinstalleerd en de backup teruggezet. Even in- en uitloggen en we zijn weer helemaal het mannetje.

(y)

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
Ik heb een integratie waar HA zegt dat ik ze maar 1 keer kan gebruiken. Toch heeft de programmeur van die integratie dat kunnen klonen zodat ik die nu 3 keer heb draaien. Dat is top. Die persoon is nu wel niet meer beschikbaar
Het zorgt er wel voor dat ik niet meer kan updaten omdat anders alles terug wordt overgeschreven. Geeft me geen gerust gevoel.

Heeft iemand van jullie een idee hoe het klonen van integraties in mekaar zit ?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:17

Vliegvlug

Flight Simple

Even een basis vraag van mijn kant waar iemand me hopelijk mee kan helpen.
Ik draai nu al ruim 2 jaar HA en volgens mij heb ik gewoon de all-in-one versie want ik heb geen losse databases of iets, gewoon een Odroid met enkel HA daarop.
En ik merk dat ik er twee jaar praktisch niets mee doe omdat het voor mij zo’n onbegrijpelijk systeem is dat elke keer dat ik er wat mee wil weer tegen een muur aan loop en er daardoor ook steeds meer weerstand komt om er nog wat mee te doen, beerje een vicieuze cirkel dus. :|

Mijn gevoel is dat het komt doordat HA van en voor programmeurs is en laat ik daar nu totaal geen gevoel voor hebben. Vroeger wel voor studie C(++) en Python moeten doen maar was echt blij als dat weer achter de rug was. Laat we het er op houden dat ik en programmeren niet compatibel zijn. :P

Mijn vragen:
  1. Is er ergens een “HA voor dummy’s” cursus, liefst in tekst maar op Youtube zou eventueel ook voldoen
  2. Heeft HA een “standaard” modus? Ik heb het gevoel dat het nu altijd in “expert” mode draait waar je echt alles zelf moet instellen en veel te veel opties krijgt.
    Bijv. Als ik een smartplug of dimmer toevoeg krijg ik er ongevraagd allemaal sensoren bij. En heeft de Samsung watch van mijn vrouw zichzelf aangemeld met een berg aan entiteiten erbij die nieuwe dingen toevoegen onoverzichtelijk maakt want die staan er ook allemaal tussen
  3. Is HA gewoon niet geschikt voor mij? Kan natuurlijk ook ;)
    Maar wat zijn dan alternatieven, liefst wel gratis want we blijven Nederlander natuurlijk. Heb trouwens wel een Enelogic abo voor mijn Gas, elektra en PV metingen, maar daar kan je natuurlijk geen lampen mee bedienen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 15:01

pietje63

RTFM

@Vliegvlug wellicht even één stapje terug: waar wil je HA voor gebruiken?

- Veel van de "expert opties" (de genoemde extra sensoren) kun je gewoon negeren.
- Tegenwoordig kan veel meer via de interface worden ingesteld (en hoef je minder in de YAML code te doen). Maar, ook in de interface is een beetje affiniteit met programmeren wel handig (if this than than is natuurlijk een beetje basis qua programmeren, of je het nu in code of in de grafische interface doet)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:30:
Is er ergens een “HA voor dummy’s” cursus, liefst in tekst maar op Youtube zou eventueel ook voldoen
Ja, er zijn veel tutorials te vinden. Wat suggesties:
Ultimate Home Assistant Beginner’s Guide!
Home Assistant for DUMMIES & EVERYTHING to get started in 2025
Maar ik vermoed dat die niet helemaal voldoen aan je verwachtingen, anders zou je deze vraag waarschijnlijk niet stellen? :)
Heeft HA een “standaard” modus? Ik heb het gevoel dat het nu altijd in “expert” mode draait waar je echt alles zelf moet instellen en veel te veel opties krijgt.
Bijv. Als ik een smartplug of dimmer toevoeg krijg ik er ongevraagd allemaal sensoren bij. En heeft de Samsung watch van mijn vrouw zichzelf aangemeld met een berg aan entiteiten erbij die nieuwe dingen toevoegen onoverzichtelijk maakt want die staan er ook allemaal tussen
Dat zijn nou eenmaal alle entities die je apparaat doorgeeft. Daarvan staan er veel standaard aan, maar die kun je ook zo weer uitklikken.

Zelf vind ik niet dat de hoeveelheid entities bij een apparaat veel uitmaakt. Die bestaan op de achtergrond en je hoeft er verder niets mee te doen. Wat er bijvoorbeeld op een dashboard komt te staan bepaal je zelf en als je entities niet gebruikt op een dashboard of automation bestaan ze verder alleen op de achtergrond als je diep genoeg gaat graven.
Is HA gewoon niet geschikt voor mij? Kan natuurlijk ook ;)
Of je nou HA gebruikt of iets anders zoals Homey: je zult wel altijd zelf moeten nadenken over wat een systeem precies moet doen. Als X onder voorwaarde Y, dan Z. Er is (nog) geen enkel systeem dat automatisch voor jou gaat bedenken wat handige automations zijn tussen al je verschillende apparaten. Het bedenken wat je wilt doe je zelf en dat vervolgens bij elkaar klikken in HA is een tweede stap.

En nogmaals, daarbij maakt het mij echt niet uit of een toegevoegde dimmer nou 3 of 8 entiteiten standaard laat zien. Dat heeft niet echt invloed op het nadenken over wat je precies wil bereiken, het maakt hooguit het aanklikken van de juiste entiteit een klein beetje eenvoudiger.

Ik vraag me af of je nog recent serieus met HA aan de slag bent gegaan of dat je nog vooral met je ervaringen van 2 jaar geleden in je maag zit. Want HA van 2 jaar geleden is minder gebruiksvriendelijk, dan HA anno nu :)

edit: en vergeet niet dat Blueprints ook veel (denk)werk uit handen kunnen nemen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug De UI is op zich de standaard modus. Maar je komt wel makkelijk in de yaml in veel gevallen. Als je dingen simpel wilt houden is het vooral van belang dat je eisen dat ook zijn. In HA is van alles te maken en aan te passen naar wens, maar als je veel specifieke eisen hebt wordt het complex. Als je meer gewoon de standaard bedachte bouwblokken blijft gebruiken is het simpel. Maar juist omdat mensen fancy super custom zaken van andere zien en zo makkelijk bij de yaml komen is de verleiding gewoon groot om "dat ook te willen".

En ja, op de achtergrond krijg je van alles, maar dat is maar de achtergrond. In je telefoon kan je ook in de settings duiken maar dat is niet waar je dagelijks zit. Dat zijn de dashboards. Of nog beter (naar mijn idee), helemaal niet in HA maar automatisch of op basis van fysieke zaken. 90% van mijn dagelijkse HA interactie is niet op een PC/telefoon/tablet.

En die dashboards kan je zo gek maken als je wilt maar dat hoeft niet. Je kan gewoon het automatische deshboard (of het nu nog experimentele area's dashboard) gebruiken en klaar. Dat is feitelijk wat veel andere software überhaupt als enige optie bieden. Maar nogmaals, de complexiteit zit hem in de verleiding het anders te willen omdat je weet dat het kan :+

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 16-04-2025 12:39 ]

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 16:07
Ik gebruik een automatisering met diverse trigger-ID's om mijn lampen automatisch in- en uit te schakelen.
's Avonds schakelen de lampen uit op een random moment tussen 23.30 en 0.00 na een timer (trigger-ID: "Timer finished").
Nu wil ik bij die trigger een extra action: check of de media_player woonkamer nog speelt en zoja: deze stoppen (zodat die niet blijft spelen 's nachts). Ik heb dat nu via de UI als volgt gedaan met een if/then conditional action (inspringing = copy-paste uit de automation):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Timer finished
        sequence:
          - target:
              entity_id:
                - light.spots_gang
                - light.lamp_overloop
                - light.lamp_naast_bank
                - light.lampen_eettafel
                - light.lampen_bar
                - light.spots_kookeiland
                - light.lamp_naast_stoel
            data:
              transition: 2
            action: light.turn_off
          - target:
              entity_id:
                - switch.lamp_naast_tv
                - switch.lamp_naast_eettafel
                - switch.kleine_lamp_naast_bank
            data: {}
            action: switch.turn_off
          - if:
              - condition: state
                entity_id: media_player.woonkamer
                state: playing
            then:
              - action: media_player.media_stop
                metadata: {}
                data: {}
                target:
                  entity_id: media_player.woonkamer

Is dat een logische manier of kan het handiger/cleaner?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ruimzicht Op zich wel. Maar je zou hem ook gewoon altijd kunnen stoppen, gaat het niet stuk van. Alleen nu zal hij niet stoppen als iets op pauze staat bijvoorbeeld. Maar als je alleen geïnteresseerd bent dat hij alles stopt is de hele check niet eens nodig.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:25
@Ruimzicht Ik weet niet welke media player het is, maar ik had ook zoiets voor mijn Chromecast gedaan. Mijn kinderen laten hem vaak aanstaan en zetten alleen de TV op standby.

Hij zette hem dus ook uit toen ik mijn favo serie aan het binchen was. Dat het licht uitging, vond ik niet zo erg. Maar dat de Chromecast uitging wel. Dus die heb ik snel uit de automation gesloopt.

Qua automations, if it works... don't fix / change it.
Wat Septillion zegt klopt, je kunt hem gewoon uitzetten. Een extra "ga uit"-commando terwijl ie al uit is, is niet schadelijk.

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 16:18

drice

Loading...

@Ruimzicht Waar je ook naar kan kijken is het maken van een scene ipv alles handmatig uit te zetten. Dan definieer je in principe je gewenste eindstand (alles uit) en HA regelt dat dat gebeurt. Ik weet niet hoe die om gaat met een chromecast echter.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@pietje63 @Gizz @Septillion
Dank voor jullie reacties!

Qua wat ik er mee wil doen heb ik helemaal geen hoge eisen eigenlijk.

De reden dat ik met HA begonnen ben is omdat ik het zat was om voor mijn Shelly dimmers steeds naar het betreffende IP adres van de ingebouwde webpagina te gaan om de lampen te bedienen. Het werden op een gegeven moment wel wat veel tabjes die ik open had staan en toen ben ik op HA uitgekomen.
En toen ik HA toch had en Shelly ook energie meters heeft ben ik die ook gaan gebruiken.

Het automation deel heb ik bijvoorbeeld nog helemaal niet naar gekeken en zie ik ook niet echt nut voor eigenlijk, zou niet weten wat ik zou moeten automatiseren.

Vooralsnog krijg ik de basis niet lekker aan de praat zoals alle Shelly dimmers in een overzichtelijk dashboardje of meerdere dashboardjes en de zaken die energieverbruik meten goed bij elkaar krijgen dat ik er ook echt wat mee kan uitlezen en er inzicht in heb.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ruimzicht een alternatief kan ook nog zijn dat je op een andere manier aangeeft dat je gaat slapen, i.p.v. op basis van tijd.

Hier drukken we als we gaan slapen één keer op een knopje dat naast ons bed hangt. Daarmee gaat het huis in de 'slaapstand':
  • Alle verlichting in huis uit
  • Adaptive Lighting op nachtmodus (alle lichtjes die in huis door beweging aan gaan, bijvoorbeeld als we naar de wc gaan, zijn rood en 1% brightness)
  • Thermostaat op 15 graden
  • Alle apparatuur in tv-meubel uit
  • Quooker uit
  • Camera in achtertuin aan
's Ochtends doen we, als we klaar zijn om op te staan, een dubbelklikje op dezelfde knop om het huis weer wakker te maken.

Op deze manier gaat alles uit wanneer het uit dient te gaan. En zit je niet met een laat feestje opeens in een donkere kamer met muziek die uit gaat. En gaan we een keer vroeg naar bed, dan gaat ook alles extra vroeg uit, wat weer energie bespaard.

Zelf vind ik dit soort dingen aan de hand van tijd doen iets wat stamt uit de tijd van tijdschakelaars, terwijl we het nu veel dynamischer en preciezer kunnen maken met HA :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:04:

De reden dat ik met HA begonnen ben is omdat ik het zat was om voor mijn Shelly dimmers steeds naar het betreffende IP adres van de ingebouwde webpagina te gaan om de lampen te bedienen.
Waarom gebruik je niet de handige app van Shelly? :)
Het automation deel heb ik bijvoorbeeld nog helemaal niet naar gekeken en zie ik ook niet echt nut voor eigenlijk, zou niet weten wat ik zou moeten automatiseren.
Bijvoorbeeld je verlichting, zodat je niet meer handmatig op je telefoon in tabjes of in een app hoeft te prutsen ;)

Hier thuis wordt nauwelijks een lichtknopje gebruikt om licht aan te sturen. Niet fysiek, maar ook niet digitaal.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pietje63 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:18:

- Veel van de "expert opties" (de genoemde extra sensoren) kun je gewoon negeren.
Dat is makkelijk gezegd als je weet wat elke optie doet, maar dat is me vaak niet helder. Zou fijn zijn als een standard mode dat gewoon wegfiltert
- Tegenwoordig kan veel meer via de interface worden ingesteld (en hoef je minder in de YAML code te doen). Maar, ook in de interface is een beetje affiniteit met programmeren wel handig (if this than than is natuurlijk een beetje basis qua programmeren, of je het nu in code of in de grafische interface doet)
Yaml heb iknog nooit hoeven gebruiken dus dat is niet mijn issue, het instellen van dingen via de gui vind ik al verre van gebruiksvriendelijk en weinig intuïtief.

Zou fijn zijn als HA daar een goede front end ontwerper op zet voor een fijne basic user experience, dan kunnen de experts helemaal los gaan op de huidige gui met alle extra opties en onlogische structuur. ;)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:09:

Yaml heb iknog nooit hoeven gebruiken dus dat is niet mijn issue, het instellen van dingen via de gui vind ik al verre van gebruiksvriendelijk en weinig intuïtief.

Zou fijn zijn als HA daar een goede front end ontwerper op zet voor een fijne basic user experience, dan kunnen de experts helemaal los gaan op de huidige gui met alle extra opties en onlogische structuur. ;)
Welke versie heb je draaien? De laatste?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:09:
[...]

Dat is makkelijk gezegd als je weet wat elke optie doet, maar dat is me vaak niet helder. Zou fijn zijn als een standard mode dat gewoon wegfiltert
Dan heb je apparaten gekocht met duizend-en-een opties. En ja, HA laat daar standaard veel van zien. Maar als je niet weet wat een optie doet, dan heb je die ook niet nodig. Zoals het voorbeeld van de dimmer die je noemde: als je de aan/uitknop of dimschuif kunt vinden, dan heb je de belangrijkste. De rest zet je uit en zie je niet meer.

Het klinkt als een vrij specifiek probleem dat je met je dimmers hebt. Hier een voorbeeldje van een standaard zigbee-lampje en de entities die HA standaard laat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt0aVzers8uxmUcTuLDGamRn-3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gFKNHjY96q7YuJeL22mBCEp4.png?f=user_large

Dit is toch niet verwarrend? Bij controls de knop voor aan- en uitzetten (en als je erop klikt ook de brightness en kleuren). Daaronder een sensor die aangeeft of er een firmware update klaarstaat voor deze lamp. Als laatste kan ik instellen wat de lamp moet doen als de stroom eraf is geweest en de lamp weer netspanning krijgt.

Verder zijn er nog wat diagnostische entities, maar die staan standaard allemaal uit.

Dat is toch niet een overladenheid waar HA iets verkeerd mee doet en beginnelingen helemaal in de war maakt? Het zijn drie knopjes, waarbij je alleen de eerste zult toevoegen aan een eventueel dashboard.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 16-04-2025 14:20 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:07:
[...]

Waarom gebruik je niet de handige app van Shelly? :)
Omdat ik niet wist dat die bestond :D
Ga er naar kijken.
[...]

Bijvoorbeeld je verlichting, zodat je niet meer handmatig op je telefoon in tabjes of in een app hoeft te prutsen ;)

Hier thuis wordt nauwelijks een lichtknopje gebruikt om licht aan te sturen. Niet fysiek, maar ook niet digitaal.
Ik gebruik eerlijk gezegd meestal de fysieke knoppen maar als ik op de bank zit heb ik wel eens geen zin om op te staan ;)
En de schedules die ik kan instellen op de Shelly’s zijn ook ideaal, geen gedoe met tijdklokken als je op vakantie bent :*)
Maar die stel ik gewoon in per Shelly direct op de interne webpagina van de Shelly in, niet in HA. Zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten doen daar.

Kan je wat meer uitleggen over hoe jou verlichting dan werkt want ik zie niet voor me hoe dat moet werken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:25:
Kan je wat meer uitleggen over hoe jou verlichting dan werkt want ik zie niet voor me hoe dat moet werken.
Verlichting wordt bij ons in 99% van de gevallen in- en uitgeschakeld met bewegingssensoren.

Bij dimbare lampen wordt de helderheid (en als de lamp daarover beschikt kleurtemperatuur) aangepast aan de stand van de zon. Middag op de dag is de helderheid hoog en het licht koelwit. 's Ochtends en 's avonds is het licht minder fel en warm van kleur. Dit gebeurt door middel van Adaptive Lighting.

Dat is het wel zo'n beetje. In kamers waar veel zon naar binnen kan schijnen zit ook nog een check ingebouwd (met behulp van de lichtsensor in de bewegingssensoren) of er al genoeg licht in de kamer is, dan hoeft het elektrische licht niet aan.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:21:
[...]

Ja, er zijn veel tutorials te vinden. Wat suggesties:
Ultimate Home Assistant Beginner’s Guide!
Home Assistant for DUMMIES & EVERYTHING to get started in 2025
Maar ik vermoed dat die niet helemaal voldoen aan je verwachtingen, anders zou je deze vraag waarschijnlijk niet stellen? :)
Ziet er veel belovend uit qua titels (y), ik ga er naar kijken

Ik heb niet zoveel verwachtingen eigenlijk dus dat scheelt :D
[...]

Dat zijn nou eenmaal alle entities die je apparaat doorgeeft. Daarvan staan er veel standaard aan, maar die kun je ook zo weer uitklikken.

Zelf vind ik niet dat de hoeveelheid entities bij een apparaat veel uitmaakt. Die bestaan op de achtergrond en je hoeft er verder niets mee te doen. Wat er bijvoorbeeld op een dashboard komt te staan bepaal je zelf en als je entities niet gebruikt op een dashboard of automation bestaan ze verder alleen op de achtergrond als je diep genoeg gaat graven.

[...]

Of je nou HA gebruikt of iets anders zoals Homey: je zult wel altijd zelf moeten nadenken over wat een systeem precies moet doen. Als X onder voorwaarde Y, dan Z. Er is (nog) geen enkel systeem dat automatisch voor jou gaat bedenken wat handige automations zijn tussen al je verschillende apparaten. Het bedenken wat je wilt doe je zelf en dat vervolgens bij elkaar klikken in HA is een tweede stap.
Automation heb ik me nog niet aan gewaagd.
En nogmaals, daarbij maakt het mij echt niet uit of een toegevoegde dimmer nou 3 of 8 entiteiten standaard laat zien. Dat heeft niet echt invloed op het nadenken over wat je precies wil bereiken, het maakt hooguit het aanklikken van de juiste entiteit een klein beetje eenvoudiger.

Ik vraag me af of je nog recent serieus met HA aan de slag bent gegaan of dat je nog vooral met je ervaringen van 2 jaar geleden in je maag zit. Want HA van 2 jaar geleden is minder gebruiksvriendelijk, dan HA anno nu :)
Het zal ongewijfeld een mix van dingen zijn, en echt serieus mee aan de slag niet echt nee, probeerde gewoon basis dingen aan de praat te krijgen, geen automation. Puur handmatige bediening en uitlezen van energie meters.

Goed te horen dat het beter is geworden. Waarschijnlijk moet ik er weer eens goed voor gaan zitten en vanaf nul beginnen.
Maar wil niet al mijn energie data gelijk kwijt zijn. Ben alleen nu al bang dat dat weer een hele studie gaat worden die veilig te stellen en weer terug te zetten…

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-11 13:22
Ik gebruik een automation die triggered op een event dat wordt gegenereerd vanuit een ESPhome device.
In de acties van de automation gebruik ik "{{ trigger.event.data.code }}" om de data welke wordt meegegeven door het event te gebruiken.

Nu wil ik de automation ook kunnen triggeren via bijv. een button op het dashboard en hier loop ik vast.

Mijn vraag, hoe kan ik via een button een automation triggeren en ook data meegegeven die ik vervolgens kan gebruiken in de acties?

Alvast bedankt voor de hulp en suggesties!

• CappieL
fvhemert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:38:
Ik gebruik een automation die triggered op een event dat wordt gegenereerd vanuit een ESPhome device.
In de acties van de automation gebruik ik "{{ trigger.event.data.code }}" om de data welke wordt meegegeven door het event te gebruiken.

Nu wil ik de automation ook kunnen triggeren via bijv. een button op het dashboard en hier loop ik vast.

Mijn vraag, hoe kan ik via een button een automation triggeren en ook data meegegeven die ik vervolgens kan gebruiken in de acties?

Alvast bedankt voor de hulp en suggesties!
Met een button kun je een automation aanroepen, dat zal het probleem niet zijn.
Welke informatie wordt er door de ESPhome-device meegegeven? Wil je die informatie toch uit je ESPhome-device halen, of komt die informatie ergens anders vandaan?

• Ruimzicht
CappieL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:46:
@Ruimzicht Ik weet niet welke media player het is, maar ik had ook zoiets voor mijn Chromecast gedaan. Mijn kinderen laten hem vaak aanstaan en zetten alleen de TV op standby.
Het zijn mijn Sonos-speakers en de reden is voor mij iets anders: we vergaten laatst de muziek uit te zetten voordat we naar de slaapkamers vertrokken en werden 's nachts door de buren gebeld of de muziek iets zachter kon...
drice schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:58:
@Ruimzicht Waar je ook naar kan kijken is het maken van een scene ipv alles handmatig uit te zetten.
Daarmee zou de automation inderdaad wat overzichtelijker worden, heb ik nog niet geprobeerd. Ik meen hier wel ergens gelezen te hebben dat scenes niet altijd ideaal zijn dus heb die route niet genomen.
Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:04:
@Ruimzicht
Hier drukken we als we gaan slapen één keer op een knopje dat naast ons bed hangt. Daarmee gaat het huis in de 'slaapstand':
Dat kan natuurlijk ook. Ik heb juist gekozen de verlichting zo unattended mogelijk te laten schakelen en dat bevalt eigenlijk heel goed - misschien ook omdat we een redelijk constant schema hebben. Ik wil juist niet elke keer zelf op de knop hoeven drukken maar juist automatiseren (met het extra energieverbruik op de koop toe als alles nog een half uurtje blijft branden, terwijl we niet meer beneden zijn). Tijdens vakanties blijft alles dan ook zo normaal mogelijk.
Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:04:
@Ruimzicht En zit je niet met een laat feestje opeens in een donkere kamer met muziek die uit gaat.
Daarvoor heb ik ook zo'n knop als jij en met één druk gaan we weer verder waar we gebleven waren. Maar zoveel feestjes hebben we ook weer niet thuis :*)
Gizz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:07:
[...]
Hier thuis wordt nauwelijks een lichtknopje gebruikt om licht aan te sturen.
Nou ja, in elk geval (dubbel)druk je vaker op een knop dan ik ;) :+

• fvhemert
CappieL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:41:
[...]
Met een button kun je een automation aanroepen, dat zal het probleem niet zijn.
Welke informatie wordt er door de ESPhome-device meegegeven? Wil je die informatie toch uit je ESPhome-device halen, of komt die informatie ergens anders vandaan?
Het aanroepen van een automation is geen probleem, ik wil echter data meegeven vanuit de button, dus niet vanuit ESPhome.

Een beetje achtergrond waar ik mee bezig ben:
Een via ESPhome gekoppelde barcode scanner stuurt bij iedere scan de barcode naar HA. Zodra deze ontvangen is wordt de barcode via een script opgezocht en de gevonden product informatie wordt toegevoegd aan de boodschappenlijst. ("{{ trigger.event.data.code }}" bevat de barcode die vanuit de ESPhome scanner wordt doorgegeven in een event dat de automatisering triggered)

Wat ik wil doen is een aantal buttons op een dashboard plaatsten om handmatig producten toe te voegen. De button moet hiervoor een vooraf gedefinieerde barcode doorgeven en de automatisering triggeren.

Aangezien de automation meerdere triggers geeft, is het dus ook belangrijk dat de button niet alleen de automation start maar ook de juiste trigger activeert.

[ Voor 6% gewijzigd door fvhemert op 16-04-2025 14:55 . Reden: Aanvullende info ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ruimzicht schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:46:
Nou ja, in elk geval (dubbel)druk je vaker op een knop dan ik ;) :+
Nog wel. Er zijn plannen om met een presence-sensor te kijken wanneer we in bed liggen. Maar ik twijfel een beetje, want in bed liggen betekent niet meteen dat al het licht uit of gedimd moet worden.

Een knop indrukken (of Okay Nabu, we gaan slapen zegggen blijft toch het meest precies :)

Zoals jij het doet, op basis van tijd, zou bij ons weer niet werken. Hoe kan die timer nou weten of we om 22:00 uur in bed liggen en al het licht in de slaapkamer gedimd moet worden, of om 0:00 uur? Ik heb er weinig zin in dat als ik het bed uitstap het licht op volle sterkte aan gaat :P Nee, dat mag lekker op 1% helderheid en rood als kleur zodat we een beetje kunnen zien waar we lopen zonder de ander wakker te maken met licht.

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 16-04-2025 14:57 ]

• CappieL
fvhemert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:50:
[...]

Het aanroepen van een automation is geen probleem, ik wil echter data meegeven vanuit de button, dus niet vanuit ESPhome.

Een beetje achtergrond waar ik mee bezig ben:
Een via ESPhome gekoppelde barcode scanner stuurt bij iedere scan de barcode naar HA. Zodra deze ontvangen is wordt de barcode via een script opgezocht en de gevonden product informatie wordt toegevoegd aan de boodschappenlijst. ("{{ trigger.event.data.code }}" bevat de barcode die vanuit de ESPhome scanner wordt doorgegeven in een event dat de automatisering triggered)

Wat ik wil doen is een aantal buttons op een dashboard plaatsten om handmatig producten toe te voegen. De button moet hiervoor een vooraf gedefinieerde barcode doorgeven en de automatisering triggeren.

Aangezien de automation meerdere triggers geeft, is het dus ook belangrijk dat de button niet alleen de automation start maar ook de juiste trigger activeert.
Is het dan niet gewoon zo simpel om een input button (helper) aan te maken en die aan je automation toevoegen, die dezelfde TriggerID geven als die van de streepjescode (die je op je lijstje wilt hebben)?

• Ruimzicht
@Gizz Ik snap je overwegingen hoor, het mooie van HA vind eigenlijk ik dat er voor elke situatie en persoonlijke voorkeur een oplossing te bouwen is die optimaal werkt. Grootste nadeel is dat het allemaal nogal verslavend (en nooit écht af) is...
Over mijn timer: mijn doel was om niet dagelijks op een vast tijdstip te schakelen en het op die manier (van buiten) zo handmatig mogelijk te laten lijken. De timer begint pas te lopen (af te tellen) vanaf een tijdstip dat ik altijd wel in bed lig. Voor ons blijkt dat heel goed te werken, maar dat geldt natuurlijk niet voor idereen.

• fvhemert
CappieL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:17:
[...]

Is het dan niet gewoon zo simpel om een input button (helper) aan te maken en die aan je automation toevoegen, die dezelfde TriggerID geven als die van de streepjescode (die je op je lijstje wilt hebben)?
Ik zou inderdaad met een helper aan de slag kunnen maar het zou mooi zijn als ik zonder kan.

Een button die een automation aanroept met extra parameters, zoiets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tap_action:                     (let op: mock-up syntax)
  action: call-service
  service: automation.trigger
  service_data:
    entity_id: automation.xxxx
    trigger_id_to_use:  yyy        --> de triggers hebben uniek ID, welke gebruikt wordt in de 
                                      om de juiste action te selecteren (choose / option / trigger)
                                      dit zou moeten bepalen welke trigger gebruikt wordt
    variable:
      code: 123456                    --> de data die meegegeven wordt wanneer het event getriggered wordt

Ik weet niet of de action <call-service > extra parameters ondersteund en al zeker niet wat de syntax zou zijn.

• CappieL
fvhemert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:30:
[...]

Ik zou inderdaad met een helper aan de slag kunnen maar het zou mooi zijn als ik zonder kan.

Een button die een automation aanroept met extra parameters, zoiets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
tap_action:                     (let op: mock-up syntax)
  action: call-service
  service: automation.trigger
  service_data:
    entity_id: automation.xxxx
    trigger_id_to_use:  yyy        --> de triggers hebben uniek ID, welke gebruikt wordt in de 
                                      om de juiste action te selecteren (choose / option / trigger)
                                      dit zou moeten bepalen welke trigger gebruikt wordt
    variable:
      code: 123456                    --> de data die meegegeven wordt wanneer het event getriggered wordt

Ik weet niet of de action <call-service > extra parameters ondersteund en al zeker niet wat de syntax zou zijn.
Hier weet @TheFes of @Septillion vast wel een antwoord op.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
@fvhemert
Dat gaat niet, je kunt geen automation aanroepen met een trigger id.
Je zou wel een script kunnen gebruiken en een variable meegeven die je in een choose kunt gebruiken

Home Assistant configuratie

Pagina: 1 ... 302 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.