• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:30
Slinkos schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Volgens mij is elke P1 naar USB kabel voldoende. Een andere optie is over netwerk, Homewizard heeft daar inderdaad wat voor. Een andere populaire oplossing is die van Marcel Zuidwijk.
Die HomeWizard zat ik ook naar te kijken, maar had nog niet gezien dat die ook vanuit HA in te lezen was via de API, maar dit is dus wel mogelijk.

Thanks.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Slinkos schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Volgens mij is elke P1 naar USB kabel voldoende. Een andere optie is over netwerk, Homewizard heeft daar inderdaad wat voor. Een andere populaire oplossing is die van Marcel Zuidwijk.
Heb je wat meer info over die laatste?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
verstappen33 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Die HomeWizard zat ik ook naar te kijken, maar had nog niet gezien dat die ook vanuit HA in te lezen was via de API, maar dit is dus wel mogelijk.

Thanks.
Yes, werkt als een trein en werd (bij mij i.i.g.) automatisch gedetecteerd, ik kreeg na aansluiten en instellen van de WiFi direct een pop-up in Home Assistant dat er een P1 meter gedetecteerd was, en kon met 1 druk op de knop hem toevoegen. Ziet er in HA zo uit:

Energy dashboard:

Entities:

Ben er zelf heel tevreden mee :)
@Sp33dFr34k Ding heet SlimmeLezer. Draait voor de rest ESPhome op. Kan dus ook zelf gemaakt worden (als je zo handig bent).

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:12
winDOS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Kijk even naar firmware updates, in de afgelopen tijd zijn er wel 3 geweest. Waarvan 2 fix updates voor de plugs.

code:
1
2
Geïnstalleerde versie: 20221108-153548/v1.12.1-1PM-fix-g2821131
Laatste versie: 20221108-153548/v1.12.1-1PM-fix-g2821131
Ik zie die updates ook voor mijn Plug S devices maar heb ze nog niet geïnstalleerd omdat de 1PM eigenlijk een ander Shelly device is (maar blijkbaar werkt dat gewoon / prima)?

Mijn huidige versie is: 20221230-154907/v1.12.1-PlugS-fix-g061ed3a

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:39

Eraser127

Nijkerk

@Douwe63 Werkt prima hier, let er wel op dat je energy van de plug naar 0 gaat op je dashboard. In de langere history blijft ie wel aanwezig. Als je onderstaande code in je template.yaml toevoegd, kun je die sensor gebruiken als totaal optelling van de energy van de Shelly Plug.

sensor.your_energy_sensor_here = jouw energy sensor
12345 = jouw offset waarde, dus waarmee je in de lange history geëindigd bent.

Nu telt die template sensor vanaf die waarde door wat de energy sensor meet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- sensor:
      - name: "Energy Meter"
        state: "{{ states('sensor.your_energy_sensor_here')|float(0) + 12345 }}"
        availability: "{{ states('sensor.your_energy_sensor_here')|is_number }}"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        icon: "mdi:counter"
        unit_of_measurement: "kWh"

[Voor 98% gewijzigd door Eraser127 op 05-01-2023 11:42]

My Discogs

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-05 08:09
Ik gebruik een Sonoff Mini R2 relais geflasht met Tasmota achter een lichtknop. Ik heb deze gedetached, waardoor er bij het omzetten van de lichtknop, enkel een MQTT-bericht wordt verstuurd. Hierdoor kan ik de lampen zowel bedienen met de knop als met de app en gaat de stroom er nooit af. Tasmota maakt hiervoor een Binary sensor aan in Home Assistant, en aan die binary sensor heb ik de volgende automation hangen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Toggle slaapkamerlamp
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.tasmota_slaapkamer
    from: null
condition: []
action:
  - service: light.toggle
    data: {}
    target:
      device_id: 4d39cb649b860385cde1aa6427214917
mode: single

Dit werkt op zicht perfect, maar op het moment dat bijvoorbeeld HA restart, zet HA alles "terug" op de oude staat. Dat betekent dat de binary sensor (die dan al op "On" staat), weer op On wordt gezet. Dit triggert de automation, waardoor de lichten opeens aan zijn bij thuiskomst. Hoe kan ik dit voorkomen?

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 11:36]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 09:35
B-Force schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Mooi! Ik zal binnenkort mijn dashboard ook eens delen. Mag ik vragen naar je yaml code van de sidebar? Mij lukt het niet goed er meerdere kaarten in te krijgen.
Mijn dashboard is een kopie van het dashboard van Mattias. De sidebar is geen kopieer- en plakwerk. Mattias heeft dit gedaan door de panel in grids te verdelen om zo een PC, tablet en telefoonview te creeeren. Je kunt zijn template, of beter gezegd, configuratie gewoon downloaden van GitHub en daar je eigen dashboard van vormen :).

https://github.com/matt8707/hass-config

Als je dit een mooi dashboard vind moet je die van Luke Vink eens bekijken, heb hem ook gedraaid maar door de vele elementen vond mijn RPi het draaien hiervan niet super leuk en ben ik teruggegaan naar dit "simpele" dashboard :).

https://github.com/lukevink/hass-config-lajv

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:04:
@Sp33dFr34k Ding heet SlimmeLezer. Draait voor de rest ESPhome op. Kan dus ook zelf gemaakt worden (als je zo handig bent).
Ahzo thnx, daar heb ik de parts zelfs wel voor liggen denk ik. Dat kant en klare ding van Homekit lijkt me echter ook wel nice.. zitten daar nog voor- of nadelen aan?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

@--Christiaan-- En hoe heb je de switch deteached? SetOption114 = 1 en SwitchMode = 1?

Enige dat nog roet in het eten kan gooien is als hij van 'unavailable' naar 'on' of 'off' gaat. Zou je moeten kunnen opvangen met:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
    not_from:
      - "unknown"
      - "unavailable"
action:
    target:

Of specifiek alleen te triggeren op "from: off to: on" en "from: on to: off".

• --Christiaan--
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:42:
@--Christiaan-- En hoe heb je de switch deteached? SetOption114 = 1 en SetOption114 = 1?

Enige dat nog roet in het eten kan gooien is als hij van 'unavailable' naar 'on' of 'off' gaat. Zou je moeten kunnen opvangen met:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
    not_from:
      - "unknown"
      - "unavailable"
action:
    target:

Of specifiek alleen te triggeren op "from: off to: on" en "from: on to: off".
Yes, ik gebruik SetOption114 en SwitchMode15. Ik ga dit even proberen, dank.

Hoe gebruik ik een Trigger als OR? Want de standaard is AND zie ik. En dan moet de trigger dus worden on to off OR off to on.

[Voor 6% gewijzigd door --Christiaan-- op 05-01-2023 11:55]

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 10:34
Sp33dFr34k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Heb je wat meer info over die laatste?
Aanvulling, gebruik zelf de slimme meter uitlezer van Willem Aandewiel. Github. Schema.
Deze kan standalone draaien. En via mqtt of rest aan ha gekoppeld worden.
Is of was ook als bouwpakket te koop.

Bij een rij nullen staat één vooraan.

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:14
Wie weet hoe ik dagen kan converteren naar %Y %M %D?

Ik gebruik deze template om het aantal dagen uit te rekenen:
YAML:
1
2
 {{ (now() - states('sensor.ascription_date') | as_datetime | as_local).days }}

Hier komt 707 dagen uit. Deze wil ik graag naar 1 jaar, 11 maand en 3 dagen. Wie weet hoe ik dit fix?
johannesberg740 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:15:
Wie weet hoe ik dagen kan converteren naar %Y %M %D?

Ik gebruik deze template om het aantal dagen uit te rekenen:
YAML:
1
2
 {{ (now() - states('sensor.ascription_date') | as_datetime | as_local).days }}

Hier komt 707 dagen uit. Deze wil ik graag naar 1 jaar, 11 maand en 3 dagen. Wie weet hoe ik dit fix?
Wat wil je als het verschil 1 dag is? 0 jaar, 0 maanden en 1 dag of alleen maar 1 dag

Home Assistant configuratie

• johannesberg740
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Wat wil je als het verschil 1 dag is? 0 jaar, 0 maanden en 1 dag of alleen maar 1 dag
Het mooiste is dat hij zit opbouwt natuurlijk. 1 dag, daarna 1 maand, 2 dagen en dan 3 jaar, 2 maand en 15dagen. Dit lijkt me alleen wat complex denk?
@--Christiaan-- Heb je dan zelf een MQTT switch gemaakt in HA? Als je hem op SwitchMode = 1 zet maakt de integratie vanzelf een binary_switch aan.

Triggers zijn standaard OR :) Triggers kunnen ook niet AND, immers zijn het momenten in tijd zonder enige tijdsduur. Twee triggers tegelijk is dus onmogelijk.
@Sp33dFr34k en @pentode, op zich is elke ESP based versie ook om te zetten naar ESPhome. Die van Willem Aandewiel is wel veel complexer dan nodig zeg... En jammer dat hij GPIO13 gebruikt voor de data, dan zit je vast aan softwarematige serial en daar heb ik met DSMR5 geen goede ervaring mee op een ESP samen met Wifi :/
henkkeumus schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Mijn dashboard is een kopie van het dashboard van Mattias. De sidebar is geen kopieer- en plakwerk. Mattias heeft dit gedaan door de panel in grids te verdelen om zo een PC, tablet en telefoonview te creeeren. Je kunt zijn template, of beter gezegd, configuratie gewoon downloaden van GitHub en daar je eigen dashboard van vormen :).

https://github.com/matt8707/hass-config

Als je dit een mooi dashboard vind moet je die van Luke Vink eens bekijken, heb hem ook gedraaid maar door de vele elementen vond mijn RPi het draaien hiervan niet super leuk en ben ik teruggegaan naar dit "simpele" dashboard :).

https://github.com/lukevink/hass-config-lajv

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn dashboard gelijkt ook op deze, erg mooi he.
Zet je deze en nog meer pics ff in de showcase?

• --Christiaan--
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:45:
@--Christiaan-- Heb je dan zelf een MQTT switch gemaakt in HA? Als je hem op SwitchMode = 1 zet maakt de integratie vanzelf een binary_switch aan.

Triggers zijn standaard OR :) Triggers kunnen ook niet AND, immers zijn het momenten in tijd zonder enige tijdsduur. Twee triggers tegelijk is dus onmogelijk.
Nee, als je deze twee opties gebruikt maakt hij een Binary sensor :):

"When Setoption114 1 is used together with SwitchMode<x> 15, Tasmota Integration in Home Assistant will create a binary sensor in HA using the Default text "String1" or the text mentioned in the SwitchText command."

Wist niet dat als je SwitchMode 1 gebruikt dit ook gebeurt, kan ik ook niet terugvinden, maar SwitchMode 1 lijkt me in deze situatie ook niet zo handig, want dan zou de stroom er alsnog afgaan en dat is juist wat ik niet wil met die smartverlichting :).

Thanks voor de info, ik dacht juist dat het standaard AND was, maar het is standaard OR, dat scheelt!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:26
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:22:
@Sander Wat sluit je er op aan? En schakel je dat ook echt? Schakelende voedingen zijn namelijk smart socket killers als je ze schakelt.

Ik heb hier vooral nog de oude generatie BW-SHP6 (pro) met Tasmota draaien (wifi dus). Daarnaast paar BW-SHP13 (Zigbee). Die doen het op zich prima maar zijn niet mega nauwkeurig. Via Zigbee blijft update interval ook wel een dingetje dus geef daarvoor de voorkeur aan Wifi.
Dus als ik het goed begrijp is mijn testje in HA met de NOUS tussen-stekker en een inductieplaatje op 400watt (zie hoofdstukje 9 van review: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di ) een prima methode om te kijken hoe kort ( :) :( ) de tussen-stekker meegaat.
Ik ben geen 230-V electro persoon, maar begrijp ik het goed @septillion dat het inductieplaatje zo'n een "schakelende voeding" heeft ????
--Christiaan-- schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Nee, als je deze twee opties gebruikt maakt hij een Binary sensor :):

"When Setoption114 1 is used together with SwitchMode<x> 15, Tasmota Integration in Home Assistant will create a binary sensor in HA using the Default text "String1" or the text mentioned in the SwitchText command."
Ze hebben toen wel wat zitten veranderen. Maar mooie van SwitchMode = 1 of SwitchMode = 2 is dat je ook kan inverten. Gebruik ik voor Sonoff Mini's.
Wist niet dat als je SwitchMode 1 gebruikt dit ook gebeurt, kan ik ook niet terugvinden, maar SwitchMode 1 lijkt me in deze situatie ook niet zo handig, want dan zou de stroom er alsnog afgaan en dat is juist wat ik niet wil met die smartverlichting :).
Nee, dat gebeurd niet. Daar zorgt Setoption114 = 1 al voor dat ze ontkoppeld zijn :)
Thanks voor de info, ik dacht juist dat het standaard AND was, maar het is standaard OR, dat scheelt!
Triggers standaard OR (omdat AND onmogelijk is voor een event) en conditions standaard AND (met de mogelijkheid om de OR trigger-component te gebruiken om zaken te OR'en).

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned
johannesberg740 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Het mooiste is dat hij zit opbouwt natuurlijk. 1 dag, daarna 1 maand, 2 dagen en dan 3 jaar, 2 maand en 15dagen. Dit lijkt me alleen wat complex denk?
Dat was het inderdaad wel een beetje

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{%- set date = (states('sensor.ascription_date') | as_datetime).date() %}
{%- set today = now().date() %}
{%- set y_diff = today.year - date.year  %}
{%- set m_diff = today.month - date.month %}
{%- set d_diff = today.day - date.day %}
{%- set y = y_diff - (1 if m_diff < 0 or (m_diff == 0 and d_diff < 0) else 0) %}
{%- set y =  ((y ~ ' jaar') if y > 0) %}
{%- set m = ((m_diff - (1 if d_diff < 0 else 0) + 12) % 12) %}
{%- set m =  ((m ~ ' maand') if m > 0) ~ ('en' if m > 1) %}
{%- set date2 = date.replace(year=today.year, month=today.month) %}
{%- set date2 = date2  if date2 <= today else (date2.replace(day=1) - timedelta(days=2)).replace(day=date.day) %}
{%- set d = (today - date2).days %}
{%- set d = ((d ~ ' dag') if d > 0) ~ ('en' if d > 1) %}
{%- set items  = [y, m, d] | select() | list %}
{{ items[:-1] | join(', ') ~ ', en ' ~ items[-1] if items | count > 2 else items | join(' en ')  }}

@Antonio di De kans daarvoor is erg groot ja :)

• BlastedWindows
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-05 12:30
EDIT: Er zat een foutje bij stroom vanaf maart, dat is aangepast

Ik ben stiekem ingelogd met het account van mijn zoon (sorry BlastedWindows) om deze met jullie te delen.

De onderstaande geeft een overzicht van je prijsplafond budget per maand (inclusief wat over is van de vorige maanden)
Vul de juiste sensor naam in. Vervang 1045 bij gas en 980 bij stroom door je eigen standen van 1 januari.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond Gas per maand"
        unit_of_measurement: "M3"
        unique_id: 'Plafond_Gas_Maand'
        state: "{%set Vandaag = now().strftime('%Y-%m-%d') %}{% if strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-12-1', '%Y-%m-%d') %}{{1201+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-11-1', '%Y-%m-%d') %}{{994+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-10-1', '%Y-%m-%d') %}{{847+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-9-1', '%Y-%m-%d') %}{{766+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-8-1', '%Y-%m-%d') %}{{742+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-7-1', '%Y-%m-%d') %}{{725+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-6-1', '%Y-%m-%d') %}{{708+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-5-1', '%Y-%m-%d') %}{{689+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-4-1', '%Y-%m-%d') %}{{654+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-3-1', '%Y-%m-%d') %}{{568+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-2-1', '%Y-%m-%d') %}{{409+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-1-1', '%Y-%m-%d') %}{{221+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}{% endif %}"
        availability: "{{states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas') | is_number }}"
        state_class: total
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond Stroom per maand"
        unique_id: 'Plafond_Stroom_Maand'
        state: "{%set Vandaag = now().strftime('%Y-%m-%d') %}{% if strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-12-1', '%Y-%m-%d') %}{{2900 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-11-1', '%Y-%m-%d') %}{{2544 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-10-1', '%Y-%m-%d') %}{{2238 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-9-1', '%Y-%m-%d') %}{{1972 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-8-1', '%Y-%m-%d') %}{{1773 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-7-1', '%Y-%m-%d') %}{{1597 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-6-1', '%Y-%m-%d') %}{{1436 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-5-1', '%Y-%m-%d') %}{{1277 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-4-1', '%Y-%m-%d') %}{{1096 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-3-1', '%Y-%m-%d') %}{{889 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-2-1', '%Y-%m-%d') %}{{619 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-1-1', '%Y-%m-%d') %}{{339 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}{% endif %}"
        availability: "{{states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1') | is_number and states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2') | is_number and states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1') | is_number and states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2') | is_number }}"

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 16:26]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Antonio di schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:28:
[...]

De Minisforum GK41 met Intel J4125 is denk ik Oke voor HA maar heeft wel een FAN (trek wat meer stof aan, koelt wel goed!) en een TDP van 10Watt dus FAN en processor verbruiken iets meer dan mijn GK50. Heeft ook wel 2xLAN volgens de foto. Bij Amazon.de is die NU 167 euro (komt nog 3,49 euro verzending en 2% extra BTW bij), Zie https://www.amazon.de/-/n...anless%2Caps%2C82&sr=1-17
Zelf ben ik meer voorstander van van een fanless mini-pc'tje met een Intel 4-core 6 TDP ( minimaal 2,7GHz snelheid), 8GB, minimaal 128GB M2-opslag en uitbreidbaar met SSD/HDD/M2.
1) Misschien hebben mede-Tweakers nog goede tips over een PC'tje voor HA!!

Ik denk dat je de Hue Bridge via een HA integratie kunt koppelen aan HA en dat je dan nog GEEN aparte USB-Zigbee-Dongle nodig hebt om je bestaande HUE componenten te bedienen via HA.
2) Misschien kunnen andere mede-Tweakers dit laatste bevestigen !!!
Zie:
https://www.home-assistant.io/integrations/hue/

Uiteindelijk als HA je bevalt (is geen "eindgebruikers" toepassing, zoals de Hue bridge, maar veel technischer en heeft een flinke leercurve!), wil toch een (Zigbee) USB-dongle rechtstreeks op de HA.

Die Dongle van jouw link is de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus-P (met o.a TI CC2652P) en die heb ik ook en werkt bij mij prima onder HA (is 5 tot 20Dbm, weet niet of de 20 Dbm al werkt of dat die nog op 5 Dbm zit???). 3)Misschien weet een mede-Tweaker Dbm status van de plus-P !!
Er is nu een nieuwere Dongle van Sonoff, de Zigbee Plus-E. Die schijnt altijd een ver bereik te hebben (20Dbm) maar ik weet daar niet het fijne van. 4)Misschien weet een mede-Tweaker meer over deze Plus-E versie!!
Thanks! Deze besteld en ik probeer eerst even met de HUE bridge - begrijp dat deze dan nog steeds de zender/ontvanger is. Ben wel benieuwd of ik daarmee overigens beperkte functionaliteit heb binnen HA? Of kan ik nog steeds (meer) dan de Philips hue app.

Anders misschien toch maar zo een dongle bestellen..? Dan hoor ik graag welke jullie adviseren icm hue lampen in een huis van 320m2 (+-40 lampen)

Mijn V&A

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@BlastedWindows wat is die 2657 bij de stroom?

[Voor 10% gewijzigd door Eraser127 op 05-01-2023 14:16]

My Discogs

• johannesberg740
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Dat was het inderdaad wel een beetje

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{%- set y_diff = today.year - date.year  %}
{%- set m_diff = today.month - date.month %}
{%- set d_diff = today.day - date.day %}
{%- set y = y_diff - (1 if m_diff < 0 or (m_diff == 0 and d_diff < 0) else 0) %}
{%- set date2 = date2  if date2 <= today else (date2.replace(day=1) - timedelta(days=2)).replace(day=date.day) %}
{%- set d = ((d ~ ' dag') if d > 0) ~ ('en' if d > 1) %}
{{ items[:-1] | join(', ') ~ ', en ' ~ items[-1] if items | count > 2 else items | join(' en ')  }}
Super! Dank je wel! Nu heb ik er een sensor van gemaakt waarmee ik weer verder kan spelen! Thanks for your help. Waardeer ik enorm

[Voor 40% gewijzigd door johannesberg740 op 05-01-2023 13:59]

• pentode
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:50:
@Sp33dFr34k en @pentode, op zich is elke ESP based versie ook om te zetten naar ESPhome. Die van Willem Aandewiel is wel veel complexer dan nodig zeg... En jammer dat hij GPIO13 gebruikt voor de data, dan zit je vast aan softwarematige serial en daar heb ik met DSMR5 geen goede ervaring mee op een ESP samen met Wifi :/
Zal het eens vragen aan hem. Waarom voor GPIO13 gekozen is. Heb de logger al in gebruik sinds eind 2018.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:19
BlastedWindows schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:22:
Ik ben stiekem ingelogd met het account van mijn zoon (sorry BlastedWindows) om deze met jullie te delen.

De onderstaande geeft een overzicht van je prijsplafond budget per maand (inclusief wat over is van de vorige maanden)
Vul de juiste sensor naam in. Vervang 1045 bij gas en 980 bij stroom door je eigen standen van 1 januari.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
  - sensor:
        unit_of_measurement: "M3"
        state: "{%set Vandaag = now().strftime('%Y-%m-%d') %}{% if strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-12-1', '%Y-%m-%d') %}{{1201+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-11-1', '%Y-%m-%d') %}{{994+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-10-1', '%Y-%m-%d') %}{{847+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-9-1', '%Y-%m-%d') %}{{766+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-8-1', '%Y-%m-%d') %}{{742+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-7-1', '%Y-%m-%d') %}{{725+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-6-1', '%Y-%m-%d') %}{{708+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-5-1', '%Y-%m-%d') %}{{689+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-4-1', '%Y-%m-%d') %}{{654+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-3-1', '%Y-%m-%d') %}{{568+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-2-1', '%Y-%m-%d') %}{{409+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-1-1', '%Y-%m-%d') %}{{221+1045- states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas')|float}}{% endif %}"
        availability: "{{states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_gas') | is_number }}"
  - sensor:
        state: "{%set Vandaag = now().strftime('%Y-%m-%d') %}{% if strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-12-1', '%Y-%m-%d') %}{{2657 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-11-1', '%Y-%m-%d') %}{{2301 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-10-1', '%Y-%m-%d') %}{{1995 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-9-1', '%Y-%m-%d') %}{{1729 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-8-1', '%Y-%m-%d') %}{{1530 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-7-1', '%Y-%m-%d') %}{{1354 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-6-1', '%Y-%m-%d') %}{{1193 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-5-1', '%Y-%m-%d') %}{{1034 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-4-1', '%Y-%m-%d') %}{{853 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-3-1', '%Y-%m-%d') %}{{646 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-2-1', '%Y-%m-%d') %}{{619 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}
        {% elif strptime(Vandaag, '%Y-%m-%d')>=strptime('2023-1-1', '%Y-%m-%d') %}{{339 + 980 - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2')|float }}{% endif %}"
        availability: "{{states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1') | is_number and states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t2') | is_number and states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t1') | is_number and states('sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_export_t2') | is_number }}"
Ik heb een en ander aangepast zodat het overeenkomt met mijn sensoren, maar wat moet ik er nu mee?
Opnemen in mijn sensor.yaml?

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@Obeliks Ik heb em in m'n template.yaml geplakt. Dan wordt er een sensor aangemaakt die je op je dashboard kan plaatsen.

My Discogs

• BlastedWindows
Excuses er zat een foutje vanaf maart dat overdroeg naar de volgende maanden, dat is aangepast

• BlastedWindows
Obelixxx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb een en ander aangepast zodat het overeenkomt met mijn sensoren, maar wat moet ik er nu mee?
Opnemen in mijn sensor.yaml?
Onder Template in de configuration.yaml

• Obelixxx
BlastedWindows schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Onder Template in de configuration.yaml
Ik begin me weer erg dom te voelen. Had het idee dat ik na een jaar HA wel een beetje begreep wat er moest gebeuren, maar hier kom ik helaas nog niet uit.

Ik heb de senorten in template.yaml geplaatst, ik zie nu ook de sensor aangemaakt worden, echter nog zonder data.

Ik heb het idee dat ik mijn meter niet goed heb toegevoegd.
Mijn t1 meter heet: sensor.energy_consumed_tariff_1

Vul ik dat in op alle xxjes?

• --Christiaan--
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:12:
[...]

[...]

Nee, dat gebeurd niet. Daar zorgt Setoption114 = 1 al voor dat ze ontkoppeld zijn :)

[...]
Dat is interessant. Ik snap nu alleen niet zo goed wat het verschil in deze situatie is tussen Switchmode 1 en 15. Ik begrijp dat 15 MQTT-berichten verstuurt, maar wat doet 1 in dit geval? Volgens de documentatie checkt die of het circuit open of gesloten is, maar door het detachen is het circuit toch altijd gesloten? Er is nu ook al een Switch in HA van de betreffende Tasmota, maar die zorgt er nog steeds daadwerkelijk voor dat de stroom er op/af gaat. Wat verandert daaraan als ik SwitchMode 1 gebruik?

• BlastedWindows
Obelixxx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik begin me weer erg dom te voelen. Had het idee dat ik na een jaar HA wel een beetje begreep wat er moest gebeuren, maar hier kom ik helaas nog niet uit.

Ik heb de senorten in template.yaml geplaatst, ik zie nu ook de sensor aangemaakt worden, echter nog zonder data.

Ik heb het idee dat ik mijn meter niet goed heb toegevoegd.
Mijn t1 meter heet: sensor.energy_consumed_tariff_1

Vul ik dat in op alle xxjes?
Dat zou dan de hele "sensor.p1_meter_XXXXXXXXXX_total_power_import_t1" moeten vervangen. Je hebt geen T2 en import?

• Obelixxx
Dat was inderdaad mijn eerste gedachte ook, helemaal vervangen. Ik heb ook een t2, de t1 was als voorbeeld.

Maar doordat ik geen import heb, dacht ik inderdaad dat ik iets generals op alle xxx moest invullen/

Ik gebruik de slimmemeter+, hoe kom ik aan import?

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned
@BlastedWindows @Obelixxx @Eraser127
Als er een template voorbij komt ben ik natuurlijk meteen geïnteresseerd.
Ik kon het dan ook niet laten om hem een stukje efficienter te maken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
template:
  - sensor:
        unit_of_measurement: "m³"
        state: >
          {% set sensor = 'sensor.gas_consumption' %}
          {% set reading = 2950 %}
          {% set values = [221, 409, 568, 654, 689, 708, 725, 742, 766, 847, 994, 1200] %}
          {{ (values[now().month-1] + reading - states(sensor) | float) | round(2) }}
        availability: "{{ states('sensor.gas_consumption') | is_number }}"
        state_class: measurement
        device_class: gas
  - sensor:
          {% set in = ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2'] %}
          {% set out = ['sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] %}
          {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %}
          {% set reading = 1650 %}
          {% set values = [339, 619, 886, 1093, 1274, 1433, 1594, 1770, 1969, 2235, 2541, 2900] %}
          {{ (values[now().month-1] + reading - total | float) | round(2) }}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2', 'sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"

De sensoren bij sensor, in, out én bij availability vervangen voor de sensoren in jouw systeem.
Bij reading de waarde op 1 januari invullen (zowel bij gas, als bij stroom. bij stroom gaat het dus om in - out op dat moment.

Verder had hij state_class: total maar dat klopt niet, want het is geen oplopende waarde. Daar heb ik state_class: measurement van gemaakt.

[Voor 10% gewijzigd door TheFes op 05-01-2023 15:26]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:46

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Hm ik krijg op een aantal grafieken ineens deze melding:
code:
1
Entity is non-numeric: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered

Iemand die weet waarom dat gebeurd? Ding deed het eerder vanochtend nog wel.

Edit: power off en weer on van de dsmr reader lostte het probleem op. Ik denk omdat ik meerdere keren de stroom eraf heb gehad was die even de weg kwijt.

[Voor 25% gewijzigd door InflatableMouse op 05-01-2023 15:16]

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@TheFes waar komt 'sensor.energy_consumption_tarif_2_cost' vandaan?die heb je ook niet bij tarif_1? Ik probeer de code te begrijpen, maar heb nog een weg te gaan B)

My Discogs

Eraser127 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:55:
@TheFes waar komt 'sensor.energy_consumption_tarif_2_cost' vandaan?die heb je ook niet bij tarif_1? Ik probeer de code te begrijpen, maar heb nog een weg te gaan B)
foutje, dat moest zonder cost zijn

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 07:59

spartacusNLD

This is Sparta!!

Nadat de google nest integratie een tijd lang goed gewerkt heeft, is dat vanaf gisteren ineens niet meer het geval. De complete integratie verwijderd en opnieuw geconfigureerd maar dat helpt niet.

Ik krijg deze foutmelding uiteindelijk:

Met deze logtekst:
Error creating subscription: Failed to create subscriber 'projects/tribal-booth-370219/subscriptions/home-assistant-eQMennNUfM': Deadline of 60.0s exceeded while calling target function, last exception: 503 DNS resolution failed for pubsub.googleapis.com:443: C-ares status is not ARES_SUCCESS qtype=AAAA name=pubsub.googleapis.com is_balancer=0: DNS server returned answer with no data

het id komt echter wel overeen:

Iemand enig idee hoe ik dit fix? :)

[Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2023 15:04]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@TheFes Mis ik dan ook nog ergens de 2900? Of zijn die getallen de 2900/12 ofzo?

My Discogs

Eraser127 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:03:
@TheFes Mis ik dan ook nog ergens de 2900? Of zijn die getallen de 2900/12 ofzo?
Welke 2900 bedoel je?

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 16:36
spartacusNLD schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:02:
Nadat de google nest integratie een tijd lang goed gewerkt heeft, is dat vanaf gisteren ineens niet meer het geval. De complete integratie verwijderd en opnieuw geconfigureerd maar dat helpt niet.

Ik krijg deze foutmelding uiteindelijk:
[Afbeelding]

Met deze logtekst:
Error creating subscription: Failed to create subscriber 'projects/tribal-booth-370219/subscriptions/home-assistant-eQMennNUfM': Deadline of 60.0s exceeded while calling target function, last exception: 503 DNS resolution failed for pubsub.googleapis.com:443: C-ares status is not ARES_SUCCESS qtype=AAAA name=pubsub.googleapis.com is_balancer=0: DNS server returned answer with no data

het id komt echter wel overeen:
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe ik dit fix? :)
Het lijkt een probleem te zijn met het ophalen van het AAAA-record van pubsub.googleapis.com, waardoor de request voor het aanmaken van een subscriber langer dan 60 seconden heeft geduurd en je daardoor deze foutmelding krijgt.

Mogelijk een andere DNS-server proberen?

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

• BlastedWindows
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:48:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
template:
  - sensor:
          {% set reading = 2950 %}
          {% set values = [221, 409, 568, 654, 689, 708, 725, 742, 766, 847, 994, 1201] %}
  - sensor:
          {% set in = ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2'] %}
          {% set out = ['sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] %}
          {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %}
          {% set reading = 1650 %}
          {% set values = [339, 619, 889, 1096, 1096, 1277, 1436, 1597, 1773, 1972, 2238, 2544] %}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2', 'sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2' ] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"

De sensoren bij sensor, in, out én bij availability vervangen voor de sensoren in jouw systeem.
Bij reading de waarde op 1 januari invullen (zowel bij gas, als bij stroom. bij stroom gaat het dus om in - out op dat moment.

Verder had hij state_class: total maar dat klopt niet, want het is geen oplopende waarde. Daar heb ik state_class: measurement van gemaakt.
Wauw, straks eens kijken (dit was mijn eerste echt complexe template sensor, maar er is altijd baas boven baas _/-\o_ )

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Het prijsplafond voor elektra is toch 2900 kWh? Ik probeer te snappen waar de waardes vandaan komen:

YAML:
1
2
% set reading = 1650 %}
          {% set values = [339, 619, 889, 1096, 1096, 1277, 1436, 1597, 1773, 1972, 2238, 2544] %}

@BlastedWindows Waar komen die waardes vandaan?

[Voor 37% gewijzigd door Eraser127 op 05-01-2023 15:13]

My Discogs

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 07:59

spartacusNLD

This is Sparta!!

Mundatin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Het lijkt een probleem te zijn met het ophalen van het AAAA-record van pubsub.googleapis.com, waardoor de request voor het aanmaken van een subscriber langer dan 60 seconden heeft geduurd en je daardoor deze foutmelding krijgt.

Mogelijk een andere DNS-server proberen?
Op het google cloud acces console heb je een optie met pub/sub die je aan & uit kan zetten.. ik dacht laat ik dit eens proberen uit te zetten en daarna weer te activeren.. en jawel hoor :P

De klassieker dus.. ''have you tried turning it off and on again'' :+

[Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2023 15:11]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Eraser127 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Het prijsplafond voor elektra is toch 2900 kWh? Of mis ik nu even de werking van deze sensor.
Ik heb de waardes uit de variant van @BlastedWindows overgenomen.
Ik heb zelf nog een vast laag tarief, dus ik heb me er nog niet zo mee bezig gehouden

Overigens dacht ik gelezen te hebben dat je het restant aan het einde van de maand niet mee mocht nemen..

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Len

Leeg

TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:48:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
template:
  - sensor:
          {% set reading = 2950 %}
          {% set values = [221, 409, 568, 654, 689, 708, 725, 742, 766, 847, 994, 1201] %}
  - sensor:
          {% set reading = 1650 %}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2', 'sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"

Als ik dit zo goed begrijp is het voor een dubbeltarief meter? Dus laag en hoog tarief?
Ik snap alleen nog niet echt wat ik moet optellen bij de energiewaarde, Is dat mijn dal en hoog tarief meterstand? Of dan ook nog mijn teruglever meterstand optellen bij mijn verbruik meterstanden?

Free Tibet

Len schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Als ik dit zo goed begrijp is het voor een dubbeltarief meter? Dus laag en hoog tarief?
Ik snap alleen nog niet echt wat ik moet optellen bij de energiewaarde, Is dat mijn dal en hoog tarief meterstand? Of dan ook nog mijn teruglever meterstand optellen bij mijn verbruik meterstanden?
Dit is voor dubbeltarief inderdaad, en bij de reading waarde van stroom moet het verbruik - teruglevering van 1 januari komen te staan.

• BlastedWindows
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Ik heb de waardes uit de variant van @BlastedWindows overgenomen.
Ik heb zelf nog een vast laag tarief, dus ik heb me er nog niet zo mee bezig gehouden

Overigens dacht ik gelezen te hebben dat je het restant aan het einde van de maand niet mee mocht nemen..
Ik zie dat er een foutje in de values is geslopen voor stroom, daar zit een waarde dubbel in
je had
moet zijn
{% set values = [339, 619, 889, 1096, 1277, 1436, 1597, 1773, 1972, 2238, 2544, 2900] %}
BlastedWindows schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Ik zie dat er een foutje in de values is geslopen voor stroom, daar zit een waarde dubbel in
je had
moet zijn
{% set values = [339, 619, 889, 1096, 1277, 1436, 1597, 1773, 1972, 2238, 2544, 2900] %}
@Eraser127

Ik had het net aangepast, op basis van deze bron: https://www.eigenhuis.nl/...t-betekent-het-voor-jou#/

Ik had bij gas 1m³ te veel op basis van die cijfers en bij stroom 3 kWh te weinig. Gok dat dat afronding in de verschillende maanden zal zijn. Die heb ik dus maar in december gecorrigeerd.

Ik heb volgende code overgenomen van Nathan,

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
utility_meter:
  electricity_delivery_15m:
    source: sensor.electricity_delivery
    cron: "*/15 * * * *"

template:
- sensor:
  - name: electricity_delivery
  state: "{{ ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float ) + ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float ) }}"

template:
- sensor:  
  - name: electricity_delivery_power_15m
  unit_of_measurement: "kW"
  state: "{{ (states('sensor.electricity_delivery_15m') | float(0)) * 4 | float }}"

template:
- binary_sensor:
  - name: electricity_delivery_power_max_threshold_reached
    delay_on: 00:02:00
    delay_off: 00:01:00
    state: "{{ states('sensor.electricity_delivery') | float > 2800 }}"

template:
  trigger:
    platform: time_pattern
    minutes: "/15"
  sensor:
  - name: electricity_delivery_power_daily_15m_max
      {% if is_number(states('sensor.electricity_delivery_power_daily_15m_max')) %}
        {% if ((now().hour == 0) and (now().minute < 15)) %}
          {{ states('sensor.electricity_delivery_power_15m') | float }}
        {% else %}
          {% if ((states('sensor.electricity_delivery_power_daily_15m_max') | float) < (states('sensor.electricity_delivery_power_15m')) | float) %}
            {{ states('sensor.electricity_delivery_power_15m') or 0 | float }}
          {% else %}
            {{ states('sensor.electricity_delivery_power_daily_15m_max') | float }} 
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}
    unit_of_measurement: 'kW'
  - name: electricity_delivery_power_monthly_15m_max
      {% if is_number(states('sensor.electricity_delivery_power_monthly_15m_max')) %}
        {% if ((now().day == 1) and (now().hour == 0) and (now().minute < 15)) %}
        {% else %}
          {% if ((states('sensor.electricity_delivery_power_monthly_15m_max') | float) < (states('sensor.electricity_delivery_power_15m')) | float) %}
          {% else %}
            {{ states('sensor.electricity_delivery_power_monthly_15m_max') | float }} 
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}

Ik heb hier en daar al zitten aanpassen maar krijg het maar niet werkend.
Het vreemde is dat ik 3 sensoren wel zie, en andere gewoonweg niet kan terugvinden in HA
Meer bepaald de electricity_delivery_power_max_threshold_reached en de electricity_delivery en de electricity_delivery_power_15m

Ik snap er niet zo veel van , wie kan me op weg helpen?

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 16:33. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]

skank schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:34:
Ik heb volgende code overgenomen van Nathan,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
utility_meter:

template:
- sensor:
  state: "{{ ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float ) + ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float ) }}"

template:
- sensor:  
  state: "{{ (states('sensor.electricity_delivery_15m') | float(0)) * 4 | float }}"

template:
- binary_sensor:

template:
  trigger:
    platform: time_pattern
  sensor:
        {% else %}
          {% if ((states('sensor.electricity_delivery_power_daily_15m_max') | float) < (states('sensor.electricity_delivery_power_15m')) | float) %}
          {% else %}
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}
        {% else %}
          {% if ((states('sensor.electricity_delivery_power_monthly_15m_max') | float) < (states('sensor.electricity_delivery_power_15m')) | float) %}
          {% else %}
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}

Ik heb hier en daar al zitten aanpassen maar krijg het maar niet werkend.
Het vreemde is dat ik 3 sensoren wel zie, en andere gewoonweg niet kan terugvinden in HA
Meer bepaald de electricity_delivery_power_max_threshold_reached en de electricity_delivery en de electricity_delivery_power_15m

Ik snap er niet zo veel van , wie kan me op weg helpen?

[Afbeelding]
Dat komt omdat je elke keer de key template: herhaalt. Daardoor doet alleen de utility_meter en de onderste template: het.
Ofwel, op de bovenste na moet je overal template: weghalen.

oh, en bij die onderste moet er een streepje voor trigger, en moet alles dus 2 spaties opgeschoven worden.

In totaal wordt het dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
utility_meter:

template:
  - sensor:
        state: "{{ ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float ) + (states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float ) }}"

- binary_sensor:

- trigger:
      - platform: time_pattern
    sensor:
            {% else %}
              {% if ((states('sensor.electricity_delivery_power_daily_15m_max') | float) < states('sensor.electricity_delivery_power_15m')) | float) %}
              {% else %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
            {% else %}
              {% else %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

[Voor 29% gewijzigd door TheFes op 05-01-2023 15:44]

• Obelixxx
@TheFes

Dank je voor je template aanpassing. Ik heb deze in mijn template.yaml staan.
Echter nog steeds de sensor in Dashboard 'Niet beschikbaar'

Heb je enig idee wat ik verkeerd doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
          {% set in = ['sensor.energy_consumed_tarif_1', 'sensor.energy_consumed_tarif_2'] %}
          {% set out = ['sensor.energy_produced_tarif_1', 'sensor.energy_produced_tarif_2'] %}
          {% set reading = 8294 %}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumed_tarif_1', 'sensor.energy_consumed_tarif_2', 'sensor.energy_produced_tarif_1', 'sensor.energy_produced_tarif_2' ] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 16:34. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]

Obelixxx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:39:
@TheFes

Dank je voor je template aanpassing. Ik heb deze in mijn template.yaml staan.
Echter nog steeds de sensor in Dashboard 'Niet beschikbaar'

Heb je enig idee wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
          {% set in = ['sensor.energy_consumed_tarif_1', 'sensor.energy_consumed_tarif_2'] %}
          {% set out = ['sensor.energy_produced_tarif_1', 'sensor.energy_produced_tarif_2'] %}
          {% set reading = 8294 %}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumed_tarif_1', 'sensor.energy_consumed_tarif_2', 'sensor.energy_produced_tarif_1', 'sensor.energy_produced_tarif_2' ] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"
Heb je nog meer sensoren daarin staan? Of is dit het enige?
Er zou in ieder geval een streepje voor sensor: moeten staan

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hebben jullie een goede tip voor een indicatie lampje/sensor? Zou een schakelaar kunnen zijn met een led ring bv. Bij voorkeur over wifi maar zigbee zou ook kunnen.

Toepassing zou als volgt zijn:
- Is het alarm in of uitgeschakeld? Zo'n schakelaar met RGB led zou dan naast de kapstok hangen. Inschakelen kan bv long-press zijn (en uitschakelen alleen via de mobile app)
- Is het slim om nu te passen? Zo'n schakelaar met RGB led zou dan naast de wasmachine hangen en groen bij gunstige tarieven, amber bij zo-zo en rood als het eigenlijk te duur is (en bv geen zonnestroom).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@Obelixxx Als je de sensoren goed genoemd hebt en een streepje voor 'sensor' moet je na het herladen van template.yaml een sensor hebben genaamd "Over tot prijsplafond Stroom per maand"

My Discogs

@Obelixxx je hebt neem ik aan ook dubbeltarief dan toch? Of in ieder geval geven al die sensoren een numerieke waarde (mag ook 0 zijn).
Als één van die 4 sensoren unavailable of unknown is, zal de sensor niet werken door het availability template.

• Obelixxx
@Eraser127
@TheFes

Als ik het streepje gebruik gaat het mis in templaye.yaml.
Dan zie ik zit in de logging.
Invalid config for [template]: [-sensor] is an invalid option for [template]. Check: template->-sensor. (See /config/configuration.yaml, line 22).

Dit is het enige in template.yaml.
Zonder het streepje zie ik de sensor wel, alleen grijs, en zonder waarde.
De sensor namen heb ik nogmaals gecontroleerd, en die zijn juist.

• Obelixxx
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:51:
@Obelixxx je hebt neem ik aan ook dubbeltarief dan toch? Of in ieder geval geven al die sensoren een numerieke waarde (mag ook 0 zijn).
Als één van die 4 sensoren unavailable of unknown is, zal de sensor niet werken door het availability template.
Ik heb dubbeltarief, en alle sensoren hebben een waarde.
Ik ga nogmaals de namen checken.
Obelixxx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:52:
@Eraser127
@TheFes

Als ik het streepje gebruik gaat het mis in templaye.yaml.
Dan zie ik zit in de logging.
Invalid config for [template]: [-sensor] is an invalid option for [template]. Check: template->-sensor. (See /config/configuration.yaml, line 22).

Dit is het enige in template.yaml.
Zonder het streepje zie ik de sensor wel, alleen grijs, en zonder waarde.
De sensor namen heb ik nogmaals gecontroleerd, en die zijn juist.
Streepje met spatie er achter, zoals het ook in mijn code staat. Niet direct aan elkaar geplakt.
En als het de enige is, zou het zonder streepje ook moeten werken (maar krijg je issues als je er nog eentje bij zet).

• Obelixxx
@Eraser127 @TheFes

Heren,
dank jullie voor de ondersteuning, en ik moet beter leren lezen...
tarif moest voor mijn sensoren met dubbele f.....

Het werkt nu

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@Obelixxx De basis van Home Assistant snap ik wel, maar ik moet ook nog genoeg leren, vooral templates qua taal (Jinja/Python) weet ik nog niets van. Dan is het leuk als het werkt, maar als het niet werkt is het lastiger om zelf op te lossen.

My Discogs

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:26
twixx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:43:
Hebben jullie een goede tip voor een indicatie lampje/sensor? Zou een schakelaar kunnen zijn met een led ring bv. Bij voorkeur over wifi maar zigbee zou ook kunnen.

Toepassing zou als volgt zijn:
- Is het alarm in of uitgeschakeld? Zo'n schakelaar met RGB led zou dan naast de kapstok hangen. Inschakelen kan bv long-press zijn (en uitschakelen alleen via de mobile app)
- Is het slim om nu te passen? Zo'n schakelaar met RGB led zou dan naast de wasmachine hangen en groen bij gunstige tarieven, amber bij zo-zo en rood als het eigenlijk te duur is (en bv geen zonnestroom).
Geen ervaring mee, maar voor bij je wasmachine zou je een smart plug met RGB-verlichting kunnen doen.
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Dat komt omdat je elke keer de key template: herhaalt. Daardoor doet alleen de utility_meter en de onderste template: het.
Ofwel, op de bovenste na moet je overal template: weghalen.

oh, en bij die onderste moet er een streepje voor trigger, en moet alles dus 2 spaties opgeschoven worden.

In totaal wordt het dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
utility_meter:

template:
  - sensor:
        state: "{{ ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float ) + (states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float ) }}"

- binary_sensor:

- trigger:
      - platform: time_pattern
    sensor:
            {% else %}
              {% if ((states('sensor.electricity_delivery_power_daily_15m_max') | float) < states('sensor.electricity_delivery_power_15m')) | float) %}
              {% else %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
            {% else %}
              {% else %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
Dat had ik niet gezien , my god _/-\o_

Echter na aanpassing heb ik er nog steeds maar 4

Geen spoor van de sensor.electricity_delivery en sensor.electricity_delivery_15m en sensor.electricity_delivery_power_15m

EDIT: nog een andere fout gevonden, heb het nu fixed denk ik, ff afwachten op data nu _/-\o_

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 20:35
sinds een paar uur krijg ik geen icoontjes meer op de forecast weather kaart.

En de teruglevering wordt niet weergegeven in plaatje rechts, terwijl die wel geteld wordt zie onderste plaatje
@TheFes Mooie, want zat al met dagen te denken maar dat is best wel lastig ivm verschillende lengtes van maanden en jaren.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{%- set a = min(date, today) %}
{%- set b = max(date, today) %}
{%- set y_diff = b.year - a.year  %}
{%- set m_diff = b.month - a.month %}
{%- set d_diff = b.day - a.day %}
{%- set date2 = a.replace(year=b.year, month=b.month) %}
{%- set date2 = date2  if date2 <= b else (date2.replace(day=1) - timedelta(days=2)).replace(day=a.day) %}
{%- set d = (b - date2).days %}
{%- set d = ((d ~ ' dag' ~ ('en' if not d == 1)) if d > 0 or a == b )  %}
{{ items[:-1] | join(', ') ~ ' en ' ~ items[-1] if items | count > 2 else items | join(' en ')  }}

Is hij niet leeg als het dezelfde dag is en maak het niet meer uit of het in de toekomst of het verleden ligt

Zie alleen even niet waarom de y undefined is als deze leeg is en m gewoon een leeg item vormt...

Ook voor @johannesberg740

[Voor 2% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 17:25. Reden: code fix]

pentode schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Zal het eens vragen aan hem. Waarom voor GPIO13 gekozen is. Heb de logger al in gebruik sinds eind 2018.
Mijn fout! GPIO13 is de logische daar je deze met swap ook Rxi kunt maken. Ik had om een of andere reden GPIO7 in mijn hoofd...

Nog wat te complex, hele opto mag er gewoon af en je hebt maar één weerstand aan de transistor nodig. Of zelfs niet eens een transistor als in de software de serial invert. Zou als het goed is nu moeten kunnen met ESPhome dacht ik.
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:26:
@TheFes Mooie, want zat al met dagen te denken maar dat is best wel lastig ivm verschillende lengtes van maanden en jaren.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{%- set a = min(date, today) %}
{%- set b = max(date, today) %}
{%- set d = ((d ~ ' dag' ~ ('en' if not d == 1)) if d > 0 or (m == '' and y is not defined) )  %}
{{ items[:-1] | join(', ') ~ ' en ' ~ items[-1] if items | count > 2 else items | join(' en ')  }}

Is hij niet leeg als het dezelfde dag is en maak het niet meer uit of het in de toekomst of het verleden ligt

Zie alleen even niet waarom de y undefined is als deze leeg is en m gewoon een leeg item vormt...

Ook voor @johannesberg740
In dit geval ging het specifiek om een datum in het verleden (het is de datum waarop een auto geregistreerd is).
y, m en d zijn allemaal none of leeg als ze eigenlijk 0 zouden kunnen zijn. Dit omdat ik daarvoor een if zonder else gebruik. Die filter ik er hier dan uit:
{%- set items = [y, m, d] | select() | list %}

Zal eens kijken wat er voor nodig is om hem ook voor een datum in de toekomst te laten werken.

@TheFes Ja, zag ik. Maar moest m == '' doen om te checken of maand lees is maar voor y geeft dat false. Die moet ik dan checken als y is not defined.

Snap niet dat de uitkomst anders is, zou ze beide niet defined verwachten door de missende else.

En dacht vooral dus leuk voor andere die willen aftellen of optellen naar een datum :) Heb er dus al wat voor in gestopt ;)

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 16:38]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nu dat plugs een hot topic zijn .. weten jullie of er opties zijn om die TUYA pluggen te voorzien van nieuwe firmware

tot versie x waren ze te voorzien met behulp van tuya convert via een OTA achtige update wat veel gepruts scheelde, maar 6 of 8 maanden geleden was dat wegens nieuwere firmware niet meer te doen.

Alleen is het iemand hier gelukt om afgelopen 1 a 2 maanden een Tuya device te voorzien van Tasmota/esphome firmware ?

Tja vanalles

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13

Rouwette

Rouwette.com

vso schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:38:
Nu dat plugs een hot topic zijn .. weten jullie of er opties zijn om die TUYA pluggen te voorzien van nieuwe firmware

tot versie x waren ze te voorzien met behulp van tuya convert via een OTA achtige update wat veel gepruts scheelde, maar 6 of 8 maanden geleden was dat wegens nieuwere firmware niet meer te doen.

Alleen is het iemand hier gelukt om afgelopen 1 a 2 maanden een Tuya device te voorzien van Tasmota/esphome firmware ?
De chip is vervangen, de chip kun je wel nog vervangen door een esp. Maja ik soldeer niet graag aan een apparaat wat toch krap in elkaar zit en aan de 220v...

Ik gebruik voor Tuya, Tuya local, de wifi apparaat blok ik dan ook van het internet. en kan dan alleen via HA gekoppeld worden. (of via de tuya app als je lokaal bent. Maja die app kunje dan ook mooi verwijderen totdat je een nieuw tuya apparaat wilt toevoegen :))

https://www.rouwette.com/

septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:37:
@TheFes Ja, zag ik. Maar moest m == '' doen om te checken of maand lees is maar voor y geeft dat false. Die moet ik dan checken als y is not defined.

Snap niet dat de uitkomst anders is, zou ze beide niet defined verwachten door de missende else.

En dacht vooral dus leuk voor andere die willen aftellen of optellen naar een datum :) Heb er dus al wat voor in gestopt ;)
Heb er nu dit van gemaakt
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{%- set futurepast = true %}
{%- set a, b = min(date, today), max(date, today) %}
{%- set a2 = a.replace(year=today.year, month=today.month) %}
{%- set a2 = a2  if a2 <= b else (a2.replace(day=1) - timedelta(days=2)).replace(day=a.day) %}
{%- set d = (today - a2).days | abs %}
{%- set d = ((d ~ ' dag' ~ ('en' if not d == 1)) if d > 0 or a == b %}
{{ ('nog ' if date > today and futurepast) ~ (items[:-1] | join(', ') ~ ' en ' ~ items[-1] if items | count > 2 else items | join(' en ')) ~ (' geleden' if date < today and futurepast) }}

Jaren en maanden werkten al goed voor data in de toekomst, alleen dagen niet.
Verder heb ik een boolean futurepast toegevoegd. Als je die op true zet dan zet jij er nog voor bij data in de toekomst en geleden achter bij data in het verleden.

Ik snap verder niet helemaal waarom je wil checken of de y of m leeg is?

[Voor 6% gewijzigd door TheFes op 05-01-2023 20:00]

--Christiaan-- schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Dat is interessant. Ik snap nu alleen niet zo goed wat het verschil in deze situatie is tussen Switchmode 1 en 15. Ik begrijp dat 15 MQTT-berichten verstuurt, maar wat doet 1 in dit geval?
Dat verschil zie ik zo ook nog even niet. Volgens mij is enige dat je met SwitchMode 15 een enkele switch detached kunt maken en met SO114 1 ze allemaal. Waarbij SO114 1 nog kijkt naar SwitchMode voor het type.

Kan eens even kijken of ik zo met een device kan spelen hier.
Volgens de documentatie checkt die of het circuit open of gesloten is, maar door het detachen is het circuit toch altijd gesloten?
De switch-element kijkt alleen naar de ingang van de controller ofwel naar de stand van de schakelaar. Enige is dat in non-detached mode door een wisseling van het switch-element ook het relais-element geschakeld wordt. Maar zodra ze detached zijn is er geen relatie meer tussen
Er is nu ook al een Switch in HA van de betreffende Tasmota, maar die zorgt er nog steeds daadwerkelijk voor dat de stroom er op/af gaat. Wat verandert daaraan als ik SwitchMode 1 gebruik?
Niets. Ook dan eindig je met een entity in het binary_state-domein voor de switch (ofwel, de schakelaar ingang) en een enity in het switch-domein (or light-domein als SO30 1) voor het relais (ofwel, de uitgang). Laatste zet je gewoon aan (als er werkelijk een smart bulb aan hangt) en doe je verder niets mee in HA.

Wat je nog wel kunt doen in Tasmota met een smart bulb aan de uitgang van je Tasmota device is een fall back maken. Zo heb ik nog staan:
code:
1
2
3
4
Rule1 ON Mqtt#Disconnected DO Rule2 1 ENDON ON Mqtt#Connected DO Backlog Rule2 0; Rule3 0; Power1 1 ENDON
Rule2 ON Switch1#State=1 DO Backlog Power1 0; Delay 5; Power1 1; Rule2 0; Rule3 1 ENDON
Rule3 ON Switch1#State=1 DO Power1 2 ENDON
Rule1 1

Als er geen MQTT verbinding is (bijvoorbeeld Wifi verbroken of HA machine down) dan schakel ik als nog de uitgang. Door de smart bulbs in te stellen als "power_on_behavior: previous" gaan deze dan als nog gewoon aan. Dit geeft me een basale failsafe.

Als je een echte schakelaar gebruikt en geen pulsdrukker moet je hem aanpassen naar Switch1#State=2.
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:45:
Ik snap verder niet helemaal waarom je wil checken of de y of m leeg is?
Zodat hij ook print "0 dagen" zodra de data gelijk zijn :) Had ik ook gewoon kunnen doen if a == b.
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Zodat hij ook print "0 dagen" zodra de data gelijk zijn :) Had ik ook gewoon kunnen doen if a == b.
dat doet ie nu al :)
oh snap, ik zie nu pas dat dat door jouw code komt :)

Zo werkt het ook:
Django/Jinja:
1
{%- set d = ((d ~ ' dag' ~ ('en' if not d == 1)) if d > 0 or [m, y] | select() | list | count == 0)  %}

[Voor 27% gewijzigd door TheFes op 05-01-2023 17:11]

@TheFes En door de min max truc was er verder dus ook geen aanpassing nodig :)
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:12:
@TheFes En door de min max truc was er verder dus ook geen aanpassing nodig :)
Ik had helemaal niet door dat je al aanpassingen gedaan had :)
Alleen bij de dagen ging het nog wel fout bij jouw variant, daar heb ik dus een if voor toegevoegd.

Zal mijn code met select() nog even toevoegen aan mijn eerste post.

Aah, het ging fout omdat date en today nog gebruikt werden voor d
Daar heb ik nu ook a en b gebruikt, om een a2 te maken.

[Voor 37% gewijzigd door TheFes op 05-01-2023 17:19]

@TheFes Zag het inderdaad ook. Had overal a en b moeten pakken ipv today en date :+ Aangepast O-)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik wilde nordpool-diff van Github installeren en volgde deze instructie:

1 Go to HACS -> Integrations
2 Click the three dots on the top right and select Custom Repositories
3 Enter https://github.com/jpulakka/nordpool_diff as repository, select the category Integration and click Add
4 A new custom integration shows up for installation (Nordpool Diff) - install it
5 Restart Home Assistant

Maar onder het menu bij Instellingen-Apparaten en Diensten met de drie punten vind ik alleen "Applicatie Inloggegevens"

Bij de add-on winkel is wel een menuitem Repositories, maar daar kan ik geen integratie installeren.

Ik heb nordpool-diff nu maar handmatig geïnstalleerd, maar ontbreekt er iets in mijn HA installatie?
Het is een supervised versie en is helemaal up-to-date en draait op een thinclient.

Soms ben ik bijna gelukkig

@JukeboxBill Nee, maar HACS is zelf al een custom component wat je eerst handmatig moet installeren :)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:49:
@JukeboxBill Nee, maar HACS is zelf al een custom component wat je eerst handmatig moet installeren :)
Aha! Ik was in de veronderstelling dat HACS onderdeel was van de supervised versie, want bij de add-ons zit wel een community store. Maar misschien heb ik dat in het begin ook al eens zelf geïnstalleerd.

Dan ga ik eens kijken hoe HACS moet worden geïnstalleerd.

Soms ben ik bijna gelukkig

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:26
Daar heeft @SmartHomeJunkie een mooie video over gemaakt.

[Voor 26% gewijzigd door CappieL op 05-01-2023 19:12]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rouwette schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:45:
[...]
De chip is vervangen, de chip kun je wel nog vervangen door een esp. Maja ik soldeer niet graag aan een apparaat wat toch krap in elkaar zit en aan de 220v...
Daarom is OTA die firmware veranderen naar Tasmota/esphome wel de way to go.
Ik gebruik voor Tuya, Tuya local, de wifi apparaat blok ik dan ook van het internet. en kan dan alleen via HA gekoppeld worden. (of via de tuya app als je lokaal bent. Maja die app kunje dan ook mooi verwijderen totdat je een nieuw tuya apparaat wilt toevoegen :))
tuya local ... dan liever de esp chip vervangen.

Tja vanalles

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:26
Workaholic schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Thanks! Deze besteld en ik probeer eerst even met de HUE bridge - begrijp dat deze dan nog steeds de zender/ontvanger is. Ben wel benieuwd of ik daarmee overigens beperkte functionaliteit heb binnen HA? Of kan ik nog steeds (meer) dan de Philips hue app.

Anders misschien toch maar zo een dongle bestellen..? Dan hoor ik graag welke jullie adviseren icm hue lampen in een huis van 320m2 (+-40 lampen)
Naar ik begrijp is de Plus-P met de laatste firmware 9 Dbm (express niet meer!!). Je kunt hem wel "handmatig" naar 20Dbm zetten (nogal een gedoe):
Zie: https://community.home-as...sold-for-19-99/340705/346

Ik heb de Plus-P een jaar geleden gekocht voor 14 euro. Dus dat was toen een makkelijke beslissing op de prijs. Nu is de Plus-P en ook de Plus-E 30 euro.
Veel Zigbee fans zweren bij de Conbee II , die zo'n 35-40 euro doet.

Als je nog even wacht komen er waarschijnlijk multi-protocol Dongles met Zigbee EN het nieuwe Matter/Thread.
Home Assistant heeft er al een aangekondigd en een eerste batch uitgeleverd (de Skyconnect: nu nog met alleen Zigbee firmware, 20dBm, Silabs EFR32MG21, OTW update).
Het schijnt ook dat bepaalde huidige merken voorzien van bepaalde Chip wel/niet ge-updated kunnen worden naar een multi protocol dongle Zigbee/Matter.
Ik ben er geen "Dongle" specialist in. Misschien kan een Mede-Tweaker hierover een goed advies geven!!.
Zie voor algemene uitleg o.a. van Mesh-netwerk Zigbee/Matter (de bijlagen 02):
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-06 15:06
Een vraagje:) Ik ben sinds kort aan het pielen met Home Assistent en nu wil ik voor elkaar krijgen dat ik in tekst te zien krijg hoeveel lampen er aan staan.

Hiervoor gebruik ik de volgende code/sjabloon:
Django/Jinja:
1
{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on')  | list | count }}

Dit geeft keurig weer hoeveel lampen er aan staan. Alleen wil ik weten in hoeveel ruimtes er een lamp aan staat. Dus als bijvoorbeeld de badkamer aan staat wil ik 1 als uitkomst en niet 3, omdat er drie spotjes inzitten. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg? Kom er zelf helaas niet uit.

[Voor 3% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 21:56. Reden: Code tags toegevoegd]

• pentode
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Mijn fout! GPIO13 is de logische daar je deze met swap ook Rxi kunt maken. Ik had om een of andere reden GPIO7 in mijn hoofd...

Nog wat te complex, hele opto mag er gewoon af en je hebt maar één weerstand aan de transistor nodig. Of zelfs niet eens een transistor als in de software de serial invert. Zou als het goed is nu moeten kunnen met ESPhome dacht ik.
Ja, potver de potver de gpio. Zo wordt het nix met de lotto. Een geluks en ongeluks getal swappen ;-P En inderdeed over engineered anno toen. De slimme meter heeft ook al optocouplers en galvanische scheiding.

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 09:09
Ik krijg het niet voor elkaar een eigengemaakte opbrengst sensor (ik heb mijn Enphase gescheiden in Noord vs Zuid) toe te voegen aan het Energy Dashboard. Aan welke voorwaarden moet deze sensor allemaal voldoen?

Als het werkt kan ik daarna de Enphase als geheel verwijderen; en heb ik meer inzicht in mijn noordelijke vs zuidelijke dakvlak.

YAML:
1
2
3
4
unit_of_measurement: Wh
friendly_name: Enphase noord

[Voor 45% gewijzigd door Henri2500 op 05-01-2023 22:35]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Henri2500 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:33:
Ik krijg het niet voor elkaar een eigengemaakte opbrengst sensor (ik heb mijn Enphase gescheiden in Noord vs Zuid) toe te voegen aan het Energy Dashboard. Aan welke voorwaarden moet deze sensor allemaal voldoen?

Als het werkt kan ik daarna de Enphase als geheel verwijderen; en heb ik meer inzicht in mijn noordelijke vs zuidelijke dakvlak.

YAML:
1
2
3
4
unit_of_measurement: Wh
friendly_name: Enphase noord

[Afbeelding]
Iedere nieuwe teller op het energy dashboard start bij 0. Dus de vraag is ook: Wanneer heb je de sensoren toegevoegd? Kan heel goed zijn dat ze morgen wel werken namelijk.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Remcoudb schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:54:
Een vraagje:) Ik ben sinds kort aan het pielen met Home Assistent en nu wil ik voor elkaar krijgen dat ik in tekst te zien krijg hoeveel lampen er aan staan.

Django/Jinja:
1

Dit geeft keurig weer hoeveel lampen er aan staan. Alleen wil ik weten in hoeveel ruimtes er een lamp aan staat. Dus als bijvoorbeeld de badkamer aan staat wil ik 1 als uitkomst en niet 3, omdat er drie spotjes inzitten. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg? Kom er zelf helaas niet uit.
Misschien kun je zoiets doen:
https://community.home-as...s-the-lights-on/105361/63

Remcoudb schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:54:

Django/Jinja:
1

Heb je alle lampen netjes in een area zitten?
Zo ja, dan werkt dit
Django/Jinja:
1
{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on')  | map(attribute='entity_id') | map('area_name') | unique | select() | list  | count }}

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
henkkeumus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:59:
Kleine update, m'n dashboard weer compleet omgegooid (omdat ik dat leuk vind :P ).
Hevig HomeKit style geinspireerd dashboard. Zoals je kunt zien nog wat leeg, maar ga het komende weken vullen :).

Alle 4 kaarten zijn te swipen naar rechts zodat er meer entities beschikbaar komen. Dit gedaan met de swipe-card-mod van HACS.

Plannen: footer vullen met weervoorspelling (geanimeerd); eerste 3 agendapunten tonen (geanimeerd); wellicht email ook nog als het daarnaast past.

Sidebar:
- Welkomsbericht
- Datum/Tijd
- Temperatuur en verwachting
- Alle entities die aanstaan
- Twente Milieu
- Voetbalcalender (gebasseerd op Google Calendar)

Verlichting:
- Alle verlichting in huis.

Multimedia
- TV's, NAS, Muziek, Afspeelmedia

Domotica
- Automatiseringen, RPi, NAS, buttons voor scripts en automations

Media:
- Conditional kaarten, dit houd in dat wanneer bijv. Spotify speelt dit naar voren komt. Speelt er niets dan zal er een kaart te zien zijn van mijn laatst toegevoegde PLEX media.
* Spotify, plex, apple TV, youtube en Google Hub worden hierin getoond.

Klimaat:
- Beide AC's in huis te besturen, moet mijn Google Nest hier ook nog even inzetten :)

Thuis:
- Aanwezigheid, verbruik en afwezigheidsscript.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En op de telefoon...

[Afbeelding]
Heel gaaf! Zou je yaml's ter inpsiratie kunnen delen? Krijg zelf een aantal dingen (oa sidebar) niet voor elkaar.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:54
Hoe kan ik de hoogte aanpassen van een mushroom entity card? Mijn brein kan niet tegen deze ongelijke verdeling bij de onderste rij.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Bo0bz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:10:
Hoe kan ik de hoogte aanpassen van een mushroom entity card? Mijn brein kan niet tegen deze ongelijke verdeling bij de onderste rij.

[Afbeelding]
fill_container: true

• Bo0bz
@TheFes Ik zocht het weer veel te moeilijk! Thanks ;-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:24
of

YAML:
1
collapsible_controls: false
Koepert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:17:
[...]

of

YAML:
1
collapsible_controls: false
Dat heb je in het geval van het screenshot nog steeds ongelijke cards.
Pas als de linker lamp uit staat zijn ze dan gelijk.

Sterker nog, zonder fill_container: true zou je dan juist 2 ongelijke kaarten hebben, omdat Voordeur dan ook een lage variant wordt.

[Voor 19% gewijzigd door TheFes op 06-01-2023 09:22]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bo0bz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:10:

[Afbeelding]
Een optie is om de layout te veranderen naar horizontal, dan krijg je de brightness slider rechts van de name en icon, in plaats van eronder, en dan zijn ze beiden 1 hoog.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Bo0bz
Mavamaarten schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Een optie is om de layout te veranderen naar horizontal, dan krijg je de brightness slider rechts van de name en icon, in plaats van eronder, en dan zijn ze beiden 1 hoog.
Ja klopt maar dan zijn de namen van de knoppen te lang waardoor deze achter de slider vallen. Ik ga eens stoeien met jullie oplossingen!

Pagina: 1 ... 4 ... 70 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee