Dat verschil zie ik zo ook nog even niet. Volgens mij is enige dat je met
SwitchMode 15 een enkele switch detached kunt maken en met
SO114 1 ze allemaal. Waarbij
SO114 1 nog kijkt naar
SwitchMode voor het type.
Kan eens even kijken of ik zo met een device kan spelen hier.
Volgens de documentatie checkt die of het circuit open of gesloten is, maar door het detachen is het circuit toch altijd gesloten?
De switch-element kijkt alleen naar de ingang van de controller ofwel naar de stand van de schakelaar. Enige is dat in non-detached mode door een wisseling van het switch-element ook het relais-element geschakeld wordt. Maar zodra ze detached zijn is er geen relatie meer tussen
Er is nu ook al een Switch in HA van de betreffende Tasmota, maar die zorgt er nog steeds daadwerkelijk voor dat de stroom er op/af gaat. Wat verandert daaraan als ik SwitchMode 1 gebruik?
Niets. Ook dan eindig je met een entity in het binary_state-domein voor de switch (ofwel, de schakelaar ingang) en een enity in het switch-domein (or light-domein als
SO30 1) voor het relais (ofwel, de uitgang). Laatste zet je gewoon aan (als er werkelijk een smart bulb aan hangt) en doe je verder niets mee in HA.
Wat je nog wel kunt doen in Tasmota met een smart bulb aan de uitgang van je Tasmota device is een fall back maken. Zo heb ik nog staan:
code:
1
2
3
4
| Rule1 ON Mqtt#Disconnected DO Rule2 1 ENDON ON Mqtt#Connected DO Backlog Rule2 0; Rule3 0; Power1 1 ENDON
Rule2 ON Switch1#State=1 DO Backlog Power1 0; Delay 5; Power1 1; Rule2 0; Rule3 1 ENDON
Rule3 ON Switch1#State=1 DO Power1 2 ENDON
Rule1 1 |
Als er geen MQTT verbinding is (bijvoorbeeld Wifi verbroken of HA machine down) dan schakel ik als nog de uitgang. Door de smart bulbs in te stellen als "power_on_behavior: previous" gaan deze dan als nog gewoon aan. Dit geeft me een basale failsafe.
Als je een echte schakelaar gebruikt en geen pulsdrukker moet je hem aanpassen naar
Switch1#State=2.