• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
AzertyNL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:00:
Weet iemand wat ik moet doen om hass op port 5683 (voor shelly coIoT ) te laten luisteren?

Als ik in de HA UI de shelly integration selecteer, moet ik een ip adres van een shelly device invoeren lijkt het, maar als die achter een firewall zitten kan HA daar niet zelf mee connecten, en wordt de integration niet actief gemaakt (kan enkel cancellen) (en auto discovery zal ze ook nooit zien)

Ik gok dat als HA op port 5683 luistert, ik vervolgens op een shelly device het HA ip:5683 als peer kan instellen en dan maakt de shelly de verbinden wel verwacht ik.
Ik heb een shell geopend in mijn ha docker container en zie (met netstat -an) dat er nu niet op port 5683 geluisterd wordt.
Als je met een browser naar het IP adres van een Shelly device gaat kun je onder Internet & Security --> Advanced-Developer Settings --> CoIoT peer het ip adres + poortnummer invoeren van je HA (notatie 192.168.0.54:5683 waarbij je uiteraard het gewenste IP adres invult)

Bij mij kon hij de Shelly devices automatisch vinden.

https://www.home-assistant.io/integrations/shelly

[Voor 4% gewijzigd door lazybones op 03-01-2023 23:17]

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:41
robkremer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:16:
Heeft iemand de intergas incomfort integratie werkend in HA?
Ik krijg onderstaande foutmelding, weet wat ik moet aanpassen maar kan niet bij de juiste file komen:

Setup failed, check your configuration, message is: 404, message='Not found', url=URL('http://192.168.1.36/protect/heaterlist.json')
22:00:30 – (WAARSCHUWING) incomfort

Dit moet worden aangepast in onderstaand bestand:

/usr/local/lib/python3.10/site-packages/incomfortclient

From:

else:
self._url_base = f"http://{hostname}/protect/"
self._auth = aiohttp.BasicAuth(login=username, password=password)
TO:

else:
self._url_base = f"http://{hostname}/"
self._auth = aiohttp.BasicAuth(login=username, password=password)

Als iemand mij de goede richting ik kan helpen heel graag! Ik draai HA onder Hyper-V
Ik heb vorige week ook die standaard Intergas incomfort integratie gedraaid maar dat ging prima, hoefde verder ook niets aan te passen. Waar heb je gelezen dat je bovenstaande wijziging moest maken?

Als je http://192.168.1.36/protect/ opent in een browser dan krijg je ook een 'sign in' dialoog te zien?

Ik draai de meest recente versie van HA OS in Proxmox.

• robkremer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-03 09:16
Douwe63 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:21:
[...]

Ik heb vorige week ook die standaard Intergas incomfort integratie gedraaid maar dat ging prima, hoefde verder ook niets aan te passen. Waar heb je gelezen dat je bovenstaande wijziging moest maken?

Als je http://192.168.1.36/protect/ opent in een browser dan krijg je ook een 'sign in' dialoog te zien?

Heb dat hier gelezen:

https://github.com/home-assistant/core/issues/79594

Vreemd dat hij bij mij dan niet wil werken, heb jij in custom components een map InComfort aangemaakt en daar de vereiste bestanden ingezet?

• robkremer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-03 09:16
Douwe63 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:21:
[...]

Vergeten te vermelden..

Ja als ik http://192.168.1.36/protect/ krijg ik een sign in dialoog.

• Douwe63
  • Laatst online: 11:41
robkremer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:26:
[...]

Heb dat hier gelezen:

https://github.com/home-assistant/core/issues/79594

Vreemd dat hij bij mij dan niet wil werken, heb jij in custom components een map InComfort aangemaakt en daar de vereiste bestanden ingezet?
Nee, die aanpassing heb ik ook niet hoeven doen (ook geen pip commando uit hoeven voeren). Ik heb de integratie gedraaid en aan mijn configuration.yaml het onderstaande toegevoegd en toen werkte het (wellicht na een reboot).

code:
1
2
3
4
incomfort:
  host: 192.168.1.36
  username: admin
  password: password van het gateway kastje

• Ora et Labora
  • Laatst online: 24-03 16:19
skank schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Bedoel je deze:

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage

De titel beloofd wel niet veel goeds, gezien ik een conbee 2 stick heb
YouTube: Install Zigbee2MQTT THE RIGHT WAY with the Sonoff ZBDongle E in Home...
Heb ik gebruikt. Ik heb overigens ook een Conbee 2, werkt prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:54
AzertyNL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:00:
Weet iemand wat ik moet doen om hass op port 5683 (voor shelly coIoT ) te laten luisteren?

Als ik in de HA UI de shelly integration selecteer, moet ik een ip adres van een shelly device invoeren lijkt het, maar als die achter een firewall zitten kan HA daar niet zelf mee connecten, en wordt de integration niet actief gemaakt (kan enkel cancellen) (en auto discovery zal ze ook nooit zien)

Ik gok dat als HA op port 5683 luistert, ik vervolgens op een shelly device het HA ip:5683 als peer kan instellen en dan maakt de shelly de verbinden wel verwacht ik.
Ik heb een shell geopend in mijn ha docker container en zie (met netstat -an) dat er nu niet op port 5683 geluisterd wordt.
Als er een firewall tussen zit zou je die zo moeten instellen dat hij het toe staat. Maar dan moet je ook mDNS toestaan. Al met al, enorm gedoe dus als er een firewall tussen zit. Is het gewoon niet voor gemaakt. En als je er dus een firewall tussen zet zal je dus zelf wat netwerk kennis moeten hebben.

Als je er al geavanceerde netwerk instellingen op los laat om de toegang van IoT devices te beperken zou ik een Shelly en HA gewoon onbeperkt laten kletsen en alleen eventueel verkeer van de Shelly naar het internet beperken.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Antonio di schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:35:
[...]

Zie mijn review van de Minisforum GK50 op Tweakers. Een Intel/AMD mini-PC met een 6 TDP processor en passieve koeling verbruikt ook weinig. Ook HAShop.nl (zijn wel duur) zie je goed wat een compleet mini-PC kost voor HA en een Raspberry PI voor HA. Ik ben voorstander van een "dedicated doosje" met SSD/M2/HHD dus geen opslag op SD-kaartje.
Zou dit wat kunnen zijn? Moet dan nog een Zigbee usb stick bij neem ik aan? Of gebruik je HA niet voor het uitzenden van een signaal (ik heb alleen maar HUE apparatuur, inclusief hue bridge)

Mijn V&A

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:54
Ik probeer de gemiddelde temperatuur van vandaag (middernacht tot middernacht) te tonen op basis van de temperatuursensor van mijn warmtepomp:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: statistics
    name: "Average linear outdoor temperature today"
    entity_id: "sensor.luxtronik2_outdoor_temperature"
    state_characteristic: average_linear
    max_age:
     days: 1

Sinds 00:00 is de temperatuur niet onder de 8 graden geweest, maar de sensor geeft een temperatuur van onder de 8 graden aan.

Ik heb ter vergelijking ook een sensor met max_age: hours: 24 gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: statistics
    name: "Average linear outdoor temperature 24h"
    entity_id: "sensor.luxtronik2_outdoor_temperature"
    state_characteristic: average_linear
    max_age:
     hours: 24

En de waarden van beide zijn exact hetzelfde en komen ook overeen met de meting van de warmtepomp zelf over de afgelopen 24 uur.

Hoe kan ik de sensor zo aanpassen dat deze het gemiddelde van vandaag weergeeft, en niet de afgelopen 24 uur?

• septillion
@firecaps30 Volgens mij gewoon niet. Dat is iets wat we eerder gezien hebben.

Enige wat ik ervoor kan bedenken is een aardige work around met twee statistics sensoren. Die laat je dan om de dag werken en andere dag voer je ze 'unavailable' data.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:52
renegrunn schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:23:
Ik lees sinds een paar dagen met een esp32-cam de watermeter uit
Ik heb nog nooit gezien dat iemand dit in het echt doet, en als iemand die het allemaal nog op een Commodore 64 geleerd heeft vind ik fascinerend dat OCR überhaupt goed kan werken. Ik weet zo geen oplossing, behalve je script zo slim maken dat het de situatie herkent en ervoor compenseert, maar ik weet niet wat dat voor potentiële nieuwe problemen oplevert. Hoe gaat dit systeem om met de situatie als de meter halverwege twee cijfers staat?

Wat misschien een optie is is om je waterleidingbedrijf eens te bellen en te vragen of je een nieuwe watermeter mag met een roterend magneetje, of misschien zelfs met een directe pulsuitgang, dan kun je een eenvoudige pulsteller (ESPHOME) gebruiken en daar heb ik in een maand of drie gebruik geen problemen mee gehad.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
JeroenH schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb nog nooit gezien dat iemand dit in het echt doet, en als iemand die het allemaal nog op een Commodore 64 geleerd heeft vind ik fascinerend dat OCR überhaupt goed kan werken. Ik weet zo geen oplossing, behalve je script zo slim maken dat het de situatie herkent en ervoor compenseert, maar ik weet niet wat dat voor potentiële nieuwe problemen oplevert. Hoe gaat dit systeem om met de situatie als de meter halverwege twee cijfers staat?

Wat misschien een optie is is om je waterleidingbedrijf eens te bellen en te vragen of je een nieuwe watermeter mag met een roterend magneetje, of misschien zelfs met een directe pulsuitgang, dan kun je een eenvoudige pulsteller (ESPHOME) gebruiken en daar heb ik in een maand of drie gebruik geen problemen mee gehad.
Oh volgens mij wordt deze oplossing relatief veel gebruikt hoor, maar ik kan er naast zitten. De OCR werkt tot zover ook perfect hier.

Ondertussen heb ik misschien de oplossing zelf al gevonden nadat ik nog even in de settings heb zitten snuffelen:

https://tweakers.net/i/HxaOseLTOoZhXhnX8pxpmEeSSgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3VZuBeaHIq2tZq1wXA7DTgU.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het interpreteer stel je hiermee in wanneer de ophoging van het eerste getal van de bovenste teller (wat men de digitale noemt) door de analoge (ronde) tellers wordt ingezet, zodat de software hier rekening mee kan houden.
Ik lees sinds een paar dagen met een esp32-cam de watermeter uit en dit in HA toon, wat helemaal prima werkte. Totdat ik zojuist zag dat de berichten 'rate too high' aangaven, en dus enkel errors kreeg. Ik had gelukkig voor wat testen de logging foto's laten bewaren:

[Afbeelding]

Links is vanochtend vroeg, rechts is zojuist.

Wat er lijkt te gebeuren is dat als mijn meter van xxx,8 naar xxx,9 beweegt, de hoofdteller (m3) alvast een getalletje omhoog beweegt, dus 926 in dit geval. Wat ook in de logging terug is te zien (rood omlijnt):

[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe hier mee om te gaan?
Alleen hele m3 opnemen?

Je levert wat in aan resolutie natuurlijk.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• renegrunn
Hmmbob schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Alleen hele m3 opnemen?

Je levert wat in aan resolutie natuurlijk.
Ha, nog niet aan gedacht. Dat kan natuurlijk ook. Maar inderdaad, daarmee geen leuke grafiekje meer per dag, hooguit per week of maand :+
renegrunn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Ha, nog niet aan gedacht. Dat kan natuurlijk ook. Maar inderdaad, daarmee geen leuke grafiekje meer per dag, hooguit per week of maand :+
Je vorige optie lijkt me kansrijker - maar die had ik nog niet gezien :+

Gaaf projectje! Mijn watermeter zit in een meterput onder de voordeur, met zonder stroom dus ik kan (/wil) hier nu nog niets mee. In m'n nieuwe huis zit de watermeter in de meterkast, eens kijken of ik ook zoiets installeer.

Heb je toevallig een writeup van hoe je dit allemaal gefixt hebt?

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:06
Hmmbob schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Gaaf projectje! Mijn watermeter zit in een meterput onder de voordeur, met zonder stroom dus ik kan (/wil) hier nu nog niets mee. In m'n nieuwe huis zit de watermeter in de meterkast, eens kijken of ik ook zoiets installeer.

Ik moet nog een behuizing (laten) uitprinten, maar heb deze gebruikt (lijkt dezelfde)

https://jomjol.github.io/AI-on-the-edge-device-docs/

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Een fix als die voor Growatt had ook best in een minor release gekund. Het kwam nu alleen net uit dat de beta al bezig was, daardoor is deze nu in de 2023.1 beta terecht gekomen.

Maar het review proces van de core integraties vertraagd de boel ook weer, voor Growatt zal dit er voor zorgen dat hij uit de core gehaald wordt, en naar HACS gaat, zodat updates nog sneller doorgevoerd kunnen worden.
Het probleem met hacs is juist dat de kwaliteit vaak nog lager is en onvoldoende ontwikkelaars. Wel snellere release cycles.
Mijn hele punt is dus met de vele veranderingen en integraties is het onmogelijk om een goede regressietest uit voeren. Hoe meer je integreert hoe groter de kans op problemen bij updates. Je kunt natuurlijk altijd downgraden maar dan heb je weer iets anders niet werkend want ik upgrade eigenlijk alleen vanwege bugfixes. Kan ook zijn dat ik net de verkeerde combinatie van integraties heb. :F

• Vaevictis_
Is het mogelijk om een Tuya binary sensor (PIR) werkend te krijgen in HA? Heeft iemand het wel werkend? De Tuya integratie (cloud) werkt goed voor schakelaars alleen binary sensors lijken niet te werken. Als local tuya dit oplost dan stap ik graag over want de cloud integratie is echt een gedrocht.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Welke betrouwbare sockets met power meeting gebruiken jullie? Ik heb zelf de oude generatie sonoff gehad maar die zijn 1 voor 1 stuk gegaan. De Ikea sockets (zonder power meting) die ik had ook allemaal 1 voor 1 volledig in de war en uit het netwerk. Die liggen in de vuilbak.

Van de drie blitzwolf shp-13 inmiddels ook eentje stuk, andere twee nog prima… maar goed geen vertrouwen om er nog drie te bestellen.

Twijfel nu tussen nieuwere sonoff (met WiFi als downside) of toch een zigbee alternatief zonder dat het gelijk 40€ per socket kost… iemand tips?

• septillion
@Sander Wat sluit je er op aan? En schakel je dat ook echt? Schakelende voedingen zijn namelijk smart socket killers als je ze schakelt.

Ik heb hier vooral nog de oude generatie BW-SHP6 (pro) met Tasmota draaien (wifi dus). Daarnaast paar BW-SHP13 (Zigbee). Die doen het op zich prima maar zijn niet mega nauwkeurig. Via Zigbee blijft update interval ook wel een dingetje dus geef daarvoor de voorkeur aan Wifi.

• JeroenH
Sander schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:16:
Welke betrouwbare sockets met power meeting gebruiken jullie?
Shelly plugs (Plug en Plug S). Half jaartje in gebruik nu, en behalve bij het in gebruik nemen* letterlijk geen problemen mee gehad. Zitten op wifi dus geen bridge oid nodig. Ook geen verplicht cloud-gedoe. Werkt goed samen met HA. Kunnen meten en schakelen.

* De pluggen die ik heb hadden allemaal een firmware update nodig voordat ze fatsoenlijk wilde werken, en het duurde even voordat ik daar achter was. Geen idee of dat standaard is of dat mijn batch wat ouder was oid.

[Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 04-01-2023 10:26]

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:08:
Is het mogelijk om een Tuya binary sensor (PIR) werkend te krijgen in HA? Heeft iemand het wel werkend? De Tuya integratie (cloud) werkt goed voor schakelaars alleen binary sensors lijken niet te werken. Als local tuya dit oplost dan stap ik graag over want de cloud integratie is echt een gedrocht.
Voor diegene die zoeken, hier staat een workaround. https://github.com/home-assistant/core/issues/58634

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• renegrunn
Hmmbob schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Wat @Koepert al aangeeft, ik heb https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device als uitgangspunt genomen. In basis is het:
  • esp32-cam + micro usb naar serieel aanschaffen
  • ESP32 flashen volgens de github pagina. Ik heb de genoemde webtool gebruikt.
  • SD card aanmaken
  • Camera focus scherpstellen op basis van hoogte constructie op de meter
  • Markeringen en tellers instellen
  • MQTT adres instellen
  • Done!

• firecaps30
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:20:
@firecaps30 Volgens mij gewoon niet. Dat is iets wat we eerder gezien hebben.

Enige wat ik ervoor kan bedenken is een aardige work around met twee statistics sensoren. Die laat je dan om de dag werken en andere dag voer je ze 'unavailable' data.
Met dit custom component: https://github.com/Limych/ha-average

Lijkt het gelukt te zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: average
    name: "Average Temperature"
    unique_id: "avg_outdoor_temp_today"
    start: "{{ now().replace(hour=0).replace(minute=0).replace(second=0) }}"
    end: "{{ now() }}"
    entities:
      - "sensor.luxtronik2_outdoor_temperature"

Attributes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
state_class: measurement
friendly_name: Average Temperature
start: '2023-01-04T00:00:00+01:00'
end: '2023-01-04T11:13:35+01:00'
sources:
  - sensor.luxtronik2_outdoor_temperature
count_sources: 1
available_sources: 1
count: 281
max_value: 11.1
min_value: 8.2
unit_of_measurement: °C
device_class: temperature

• septillion
@firecaps30 Ah, cool. Goed om te weten!

Overigens mag in je in één replace meerdere dingen vervangen. Of nog makkelijker, gebruik today_at('00:00'), deze maakt de microsecondes ook nog eens 0 :)

• OrangeTux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-03 16:43
MWDKing schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:06:
[...]

Bedankt! Die app had ik al gebruikt, maar de optie om een websocket/server toe te voegen heb je niet als die al geconfigureerd is. Als ik de paal opnieuw configureer kan het wss wel. Ik had gehoopt zowel Everon als HA als 'beheer' te kunnen gebruiken (tegelijk), maar dat kan denk ik niet dan. Ik moet namelijk wel declaratie rapporten e.d. kunnen blijven genereren. Weet jij of beide kan?
Ik ben er niet zeker van, maar ik vermoed dat je niet met meerdere backend tegelijk verbonden kan zijn.

Ik heb de interne documentatie van mijn werkgever er op nageslagen. Daar staan de volgende stappen in:
* Open de app
* Navigeer naar "Installer mode"
* Vul de security code van de charger in.
* Navigeer naar "Charger Management Platform"
* Klik op "Different Backend URL"

• firecaps30
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:28:
@firecaps30 Ah, cool. Goed om te weten!

Overigens mag in je in één replace meerdere dingen vervangen. Of nog makkelijker, gebruik today_at('00:00'), deze maakt de microsecondes ook nog eens 0 :)
Ik heb de code rechtstreeks van de Github van de ontwikkelaar gekopieërd, ben er niet zo thuis is. Is dit dan juist?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: average
    name: "Average Temperature"
    unique_id: "avg_outdoor_temp_today"
    start: "{{ today_at('00:00') }}"
    end: "{{ now() }}"
    entities:
      - "sensor.luxtronik2_outdoor_temperature"

• Sander
  • Niet online
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:22:
@Sander Wat sluit je er op aan? En schakel je dat ook echt? Schakelende voedingen zijn namelijk smart socket killers als je ze schakelt.

Ik heb hier vooral nog de oude generatie BW-SHP6 (pro) met Tasmota draaien (wifi dus). Daarnaast paar BW-SHP13 (Zigbee). Die doen het op zich prima maar zijn niet mega nauwkeurig. Via Zigbee blijft update interval ook wel een dingetje dus geef daarvoor de voorkeur aan Wifi.
De twee Ikea sockets gewoon voor lampen etc. De blitzwolf zat achter de quooker (2200 watt aansluitwaarde dus ruim binnen de 3200 watt)

Voor nu is het vooral meten en schakelen van wat apparatuur, TV meubel met soundbar etc. Wat andere stekkerdozen met “rommel” (opladers die we vaak vergeten eruit te halen etx). Dus wisselend gebruik maar weinig “zwaar” behalve de quooker

• septillion
@firecaps30 Correct :)

• septillion
@Sander Voor lampen verwacht ik weinig issues. Quooker heeft wel hoog vermogen maar is resestive en binnen de max.

Maar TV's, soundbars en laptop laders zijn de grote killers voor het relais, dan gaat hij vaak plakken en wil hij niet meer uit. Dus juist die dingen zijn zwaar :)

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:23
OrangeTux schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Ik ben er niet zeker van, maar ik vermoed dat je niet met meerdere backend tegelijk verbonden kan zijn.

Ik heb de interne documentatie van mijn werkgever er op nageslagen. Daar staan de volgende stappen in:
* Open de app
* Navigeer naar "Installer mode"
* Vul de security code van de charger in.
* Navigeer naar "Charger Management Platform"
* Klik op "Different Backend URL"
Thx! Het is me gelukt de Evbox Elvi aan Home assistant ocpp integratie te koppelen. Helaas komt er niet veel data uit en kan je inderdaad maar 1 backend tegelijkertijd koppelen. Dus ik mis nu de facturatie oplossing. Ik ga vanavond weer terug naar Everon... een betere oplossing tzt is denk ik een andere 3rd party laadbeheerservice die een HA integratie biedt, want dat doet Everon (va evbox) niet.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik lees sinds een paar dagen met een esp32-cam de watermeter uit en dit in HA toon, wat helemaal prima werkte. Totdat ik zojuist zag dat de berichten 'rate too high' aangaven, en dus enkel errors kreeg. Ik had gelukkig voor wat testen de logging foto's laten bewaren:

[Afbeelding]

Wat er lijkt te gebeuren is dat als mijn meter van xxx,8 naar xxx,9 beweegt, de hoofdteller (m3) alvast een getalletje omhoog beweegt, dus 926 in dit geval. Wat ook in de logging terug is te zien (rood omlijnt):

[Afbeelding]

Tof project. Ik maak zelf gebruik van een pulsemeter maar als je watermeter daar niet geschikt voor is is dit wel een gaaf alternatief zeg.

[Voor 13% gewijzigd door Slinkos op 04-01-2023 13:42]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Welke betrouwbare sockets met power meeting gebruiken jullie? Ik heb zelf de oude generatie sonoff gehad maar die zijn 1 voor 1 stuk gegaan. De Ikea sockets (zonder power meting) die ik had ook allemaal 1 voor 1 volledig in de war en uit het netwerk. Die liggen in de vuilbak.

Van de drie blitzwolf shp-13 inmiddels ook eentje stuk, andere twee nog prima… maar goed geen vertrouwen om er nog drie te bestellen.

Twijfel nu tussen nieuwere sonoff (met WiFi als downside) of toch een zigbee alternatief zonder dat het gelijk 40€ per socket kost… iemand tips?
Heb zelf mijn oog op de frient Smart Plug Mini, maar hier in dit topic nog niemand gevonden met ervaringen. Online reviews zien er goed uit, niet cheap though.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-03 23:29

Rouwette

Rouwette.com

@Sp33dFr34k
Ik heb wat goedkope Tuya Zigbee 16A plugs en een paar van de IKEA Tradfri, werken prima.
Ook een paar Bseed Smart Socket wifi met Tasmota ingebouwd.

[Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 04-01-2023 13:59]

https://www.rouwette.com/

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Ik heb geen verschil gemerkt tussen Z2M en ZHA, men zegt dat Z2M sneller is.
Maakt uiteindelijks niks uit ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:43
Vraagje. Ik wil graag mijn energie- en gasverbruik en -kosten monitoren buiten het energy dashboard om. Met utility_meter heb ik sensors gemaakt die het verbruik per uur, dag, week, maand en jaar meten. Vervolgens heb ik template_sensors gemaakt die feitelijk hetzelfde meten, maar dan met state_class: total, zodat het als statistic wordt opgeslagen. Met een input_number geef ik de energietarieven aan en met wederom een aantal template_sensors worden de kosten per uur, dag, week, maand en jaar berekend. So far so good. Maar dan veranderen de tarieven...

De template_sensor die de jaarlijkse kosten berekent, vermenigvuldigt het verbruik tot nu toe met het huidige tarief. Als dat tarief halverwege het jaar wijzigt, gaat het dus fout, want ook het verbruik voor de tariefwijziging wordt dan vermenigvuldigd met het nieuwe tarief. Volgens mij gaat dit wel goed in het energy dashboard, maar hoe ga ik hiermee om als ik dit zelf wil berekenen. Weet iemand hier een oplossing voor?

Ik heb mijn vraag ook gesteld in het community forum. Daar werd gezegd dat ik sql_sensor kan gebruiken, maar ik weet niet of ik die kant op wil. Ik hoop eigenlijk dat het makkelijker kan. Wat ik zelf bedacht, is om meerdere template_sensors te maken, een voor elke tariefperiode. Misschien hebben jullie andere ideeën.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Workaholic schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:22:
Ik wil mij ook graag is verdiepen in homeassistant. Mooi topic.

Adviseren jullie een dedicated raspberry pi (4) of kan die op de bestaande pi 3 met Pi-hole icm 2g geheugen?

Of beter op de synology 218+ in een container en dan niet meer s nachts uitschakelen van de NAS? NAS gebruikt aardig wat stroom dus neig dan liever naar een extra raspberry.
Voor HASS kan je beter iets kiezen wat lekker in zijn diskspace zit, domotica servers op SD kaartjes(usb stick) is drama. ik opt voor dedicated HW of VM bij keuze.

Betreft je NAS, dat is in feite een RPI 3x / 4x achtig device de stroom verbruik komt van je disks, die kan je via "hardware & power" wellicht wat efficienter maken, zeker als je bv een zuinigere SSD via USB bv eraan koppelt alleen dan zou ik wel onderzoek doen hoe je bv tijdens een reboot van de VM gelijk een backup van alles maakt. zodat je door kan draaien bij uitval. maar daar moet ik ook eens voor gaan zitten.

ik heb een 920 die heeft een optie tot 2x m2 disk en als ik ff pricewatch bekijk dan is 2x 1tb ook niet meer de kosten a 55,- is dat wel intressant geworden.

Tja vanalles

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Rouwette schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:57:
@Sp33dFr34k
Ik heb wat goedkope Tuya Zigbee 16A plugs en een paar van de IKEA Tradfri, werken prima.
Ook een paar Bseed Smart Socket wifi met Tasmota ingebouwd.
Ik zit te kijken om van wifi naar zigbee over te stappen, zoveel mogelijk. Die Tuya lees ik wisselende verhalen over en de IKEA meten niet.. het aanbod in (goede) Zigbee plugs met powermeting is best beperkt merk ik...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:57

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Slinkos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Tof project. Ik maak zelf gebruik van een pulsemeter maar als je watermeter daar niet geschikt voor is is dit wel een gaaf alternatief zeg.

[Afbeelding]
[offtopic]
Grappig. Ik heb het zo opgelost:

[ontopic]

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-03 23:29

Rouwette

Rouwette.com

Sp33dFr34k schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik zit te kijken om van wifi naar zigbee over te stappen, zoveel mogelijk. Die Tuya lees ik wisselende verhalen over en de IKEA meten niet.. het aanbod in (goede) Zigbee plugs met powermeting is best beperkt merk ik...
Ik heb nog geen problemen gehad met de Tuya plugs, eff afkloppen O-)

https://www.rouwette.com/

• vso
  • Niet online

vso

tja...

betreft "plugs" ik heb nog wat tuya stekkers liggen alleen tuya convert werkt(te) niet dus ze liggen in de doos totdat ik de tijd/zin heb om *wil er ESPHome op hebben" of de chip te vervangen in het ding.
JeroenH schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Shelly plugs (Plug en Plug S). Half jaartje in gebruik nu, en behalve bij het in gebruik nemen* letterlijk geen problemen mee gehad. Zitten op wifi dus geen bridge oid nodig. Ook geen verplicht cloud-gedoe. Werkt goed samen met HA. Kunnen meten en schakelen.

* De pluggen die ik heb hadden allemaal een firmware update nodig voordat ze fatsoenlijk wilde werken, en het duurde even voordat ik daar achter was. Geen idee of dat standaard is of dat mijn batch wat ouder was oid.
Ga ik je tzt vertellen weet je nog welke firmware oid dat was ? ik gebruik er 1 voor het zwembad. en er zijn er net een paar binnengekomen voor andere doeleinden ..
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:24:
@Sander Voor lampen verwacht ik weinig issues. Quooker heeft wel hoog vermogen maar is resestive en binnen de max.

Maar TV's, soundbars en laptop laders zijn de grote killers voor het relais, dan gaat hij vaak plakken en wil hij niet meer uit. Dus juist die dingen zijn zwaar :)
Je doet me denken aan een leuke achtergrond verhaaltje YouTube (Great Scott): The Dark Secret of Smart Sockets and How I Fixed it! (DIY or Buy)

Ik vermoed dat nieuwere apparatuur "sluipverbruik" relatief minder is dan oudere apparatuur wat dan de inzet van een relais teniet doet. Als ik toch ga knutselen dan is wellicht een beter relais ertussen vrotten wel winst.

ik zie echter zelf meer brood in sensoren bij de koelkast zoals temperatuur, power consumptie en bv "vakantie stand" en hoe vaak het lampje in de koelkast aangaat (iemand doet hem open) immers meten = weten en kan je gelijk je gedrag op afstemmen.

Tja vanalles

• septillion
@edozat1 Kan je dan niet al tussentijds het geld sommeren? Dus bij het wijzigen van het tarief sla je het [huidige verbruik] x [huidige prijs] op in een helper. Daarna reset je de utility meter. Bij volgende wijziging van tarief doe je weer hetzelfde maar tel je de kosten er bij op dit er al in stonden.

• septillion
@vso Ipv een beter relais zou ik voor een NTC of softstart gaan. Ook voor een beter relais blijft de inrush erggggg zwaar.

Of gewoon naar SSR. Zeker voor lage (continue) loads eigenlijk best wel goed te doen. En als je een SSR met zero cross detectie pakt heb je van de inrush ook geen last.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 11:41

Ik maak gebruik van Zigbee smartplugs met verbruikmeting van Aliexpress via Z2M.
Onder de motorkap zijn het Tuya ts011F

Had ze eerst op ZHA, en had bij 1 plug het probleem dat hij wel eens vanzelf uitging.
Sinds ik ze op Z2M een OTA-update had gegeven, hier geen last meer van gehad.

[Voor 5% gewijzigd door CappieL op 04-01-2023 15:21]

• Kalentum
  • Laatst online: 17:07
Sp33dFr34k schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Heb zelf mijn oog op de frient Smart Plug Mini, maar hier in dit topic nog niemand gevonden met ervaringen. Online reviews zien er goed uit, niet cheap though.
Ik heb ervaring met Frient. Tja, wat wil je weten?

Ze zijn lekker klein dus als je een dubbel stopcontact hebt en 1tje is bezet door de Frient, dan is er nog genoeg ruimte om het andere stopcontact te gebruiken.
Wat ik ook wel handig vond is dat ze 10A kunnen hebben en 16A voor korte duur. Ik heb er 1 aan een airco hangen, dan is het wel handig om te weten dat ze niet zullen doorbranden.
Ik heb ze in via Zigbee2mqtt geconfigureerd en kan ze schakelen via Homeassistant of via Zigbee2mqtt, dat werkt allemaal feilloos. Ik heb nog niet ervaren dat ze connectie kwijt raakten ofzo.

Dus wat mij betreft een aanrader.

PV Output

• vso
  • Niet online

vso

tja...

septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:14:
@vso Ipv een beter relais zou ik voor een NTC of softstart gaan. Ook voor een beter relais blijft de inrush erggggg zwaar.

Of gewoon naar SSR. Zeker voor lage (continue) loads eigenlijk best wel goed te doen. En als je een SSR met zero cross detectie pakt heb je van de inrush ook geen last.
Kan dat aub in wat meer Jip en Janneke taal liefst ondersteunt met voorbeelden van de componenten tegenover elkaar ik begrijp de helft en denk niet de enige te zijn, Hierom linkte ik ook het YT filmpje (vooral om het "vast-lassen/solderen" ) en dus om wat achtergrond info erbij te geven voor anderen zodat je niet helemaal vanaf het begin hoeft te vertellen

Tja vanalles

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-03 07:54
Ik heb mijn water sensor toegevoegd aan het Energie dashboard maar er zit een probleem in de eenheid.
Liter en M3. 202 duizend liter? Maar als ik hem op M3 gaat het ook niet goed.

Dit is de sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  sensor:
    - state_topic: "70:B3:D5:6F:37:D6/water-breakout/40c3afff/pulstotal"
      name: Water verbruik totaal
      state_class: total_increasing
      device_class: water
      unit_of_measurement: 
      force_update: true
      qos: 1
      payload_available: "online"
      payload_not_available: "offline"

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 04-01-2023 16:12. Reden: yaml code tags]

• edozat1
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:10:
@edozat1 Kan je dan niet al tussentijds het geld sommeren? Dus bij het wijzigen van het tarief sla je het [huidige verbruik] x [huidige prijs] op in een helper. Daarna reset je de utility meter. Bij volgende wijziging van tarief doe je weer hetzelfde maar tel je de kosten er bij op dit er al in stonden.
Dank je wel. Ik moet dan uitzoeken hoe je dat automatisch in een helper opslaat en automatisch de utility meter reset. En ik moet hier dan een aparte utility_meter voor gebruiken, anders klopt het jaarverbruik niet meer. Dat kan allemaal vast, maar klinkt nog steeds omslachtig.

• septillion
@vso Voor <2A situaties is bijvoorbeeld een G3MB-202P een mooi SSR (Solid State Relay) met ingebouwde aansturing/isolatie. Deze hebben Zero Cross detectie, dat wil zeggen dat ze alleen inschakelen als de netspanning door de 0V doorgang gaat. Hierdoor worden de condensatoren aan de ingang van schakelende voedingen relatief rustig opgeladen. Immers lijkt een lege condensator eigenlijk gewoon op een kortsluiting. Een normaal relay schakelt dus zelfde netjes op 0V waardoor je dus die enorme inrush stroom krijgt. Door netjes op 0V te beginnen is dat allemaal niet zo heftig naast dat een SSR niet mechanisch is :)

Een NTC (Negative Temperature Coefficient) is een component dat initieel een hogere weerstand heeft en daarmee dus de stroom drukt. Door de stroom die erdoor heen loopt warmt hij een beetje op en zal de weerstand enorm dalen. Na even heb je een evenwicht waarin de weerstand laag is en er niet zo veel warmte wordt opgewekt maar genoeg om op temperatuur te blijven.

• septillion
@edozat1 Complexe zaken geeft meer complexe configuratie ja :) Maar zowel opslaan als resetten kan je met een service call in een automation doen. Respectievelijk input_number.set_value (als je een input_number als helper pakt) en utility_meter.reset.

En wat ik noem is natuurlijk allemaal in HA zelf. Geen idee of er een custom component voor is ofzo. Het zou in ieder geval wel te coden zijn. Maar dat is denk ik nog wel weer complexer.

• septillion
@RoTeK70 Moet het 202 liter zijn? Dan zou het moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  sensor:
      unit_of_measurement: L

Maar als je het nu aanpast zou het wel eens kunnen dat de 202 kuub ook nog blijft staat. Deze zal je dan handmatig moeten corrigeren.

[edit]Als het zowel geen L als m³ is (bijvoorbeeld y pulsen per x liter) dan zal je het naar een van de twee om moeten rekenen. Dit kan direct in de MQTT sensor via de value_template.

[Voor 15% gewijzigd door septillion op 04-01-2023 16:21]

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

DaLass

Where is Peach?

RoTeK70 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:03:
Ik heb mijn water sensor toegevoegd aan het Energie dashboard maar er zit een probleem in de eenheid.
Liter en M3. 202 duizend liter? Maar als ik hem op M3 gaat het ook niet goed.

Dit is de sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqtt:
  sensor:
      unit_of_measurement: 

[Afbeelding]
Ik denk dat je iets moet doen met delen door 1000. Hoe ziet het MQTT topic eruit die je binnen krijgt in HA?

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• edozat1
septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:12:
@edozat1 Complexe zaken geeft meer complexe configuratie ja :) Maar zowel opslaan als resetten kan je met een service call in een automation doen. Respectievelijk input_number.set_value (als je een input_number als helper pakt) en utility_meter.reset.
Ik ga het proberen, dank voor je hulp.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:13

Grozno

acts without consequence!

Wie is hier handig met automations voor lichtgroepen?
Ik heb via Zigbee2MQTT een lichtgroep en een Hue Dimmer Switch. Nu wil ik graag de helderheid van de groep kunnen bijstellen via de dimmer switch, maar ik kom er niet uit hoe ik dat zou moeten regelen.
Heeft iemand hier een handig manier voor?

Aan/Uit is me prima gelukt overigens.

[Voor 4% gewijzigd door Grozno op 04-01-2023 16:41]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
vso schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:06:

[...]

Ga ik je tzt vertellen weet je nog welke firmware oid dat was ? ik gebruik er 1 voor het zwembad. en er zijn er net een paar binnengekomen voor andere doeleinden ..

[...]
Heb ik ook gehad, de firmware die er op stond had een totaal afwijkend versienummer, ik gok dat er diagnostic of pre-productie firmware op stond. Was in een erg drukke tijd voor hun qua leveringen, dus mogelijk iets te snel van de band gehaald en ingepakt en niet de definitieve firmware geflashed.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Grozno schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:41:
Ik heb via Zigbee2MQTT een lichtgroep en een Hue Dimmer Switch. Nu wil ik graag de helderheid van de groep kunnen bijstellen via de dimmer switch, maar ik kom er niet uit hoe ik dat zou moeten regelen.

Helpt dit? https://community.home-as...nd-more-with-hooks/293898

• Vaevictis_
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Hoe bedoel je dat tags niet meer aangemaakt kunnen worden? Heb het net even getest, en bij mij werkt het.
Werkt nog steeds niet, maar wel een workaround gevonden. https://github.com/home-assistant/frontend/issues/14457 @TheFes

• septillion
@Grozno Wil je het in HA doen of met een bind in Z2M?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:52

Bartske

Valar Morghulis

Zelfs chatgpt kan automations voor home assistant schrijven (https://chat.openai.com/chat)

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-03 11:41
Bartske schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:11:
Zelfs chatgpt kan automations voor home assistant schrijven (https://chat.openai.com/chat)

[Afbeelding]
Dat is nog eens handig... Hebben we straks @TheFes niet meer nodig 8)
Zolang ChatGPT nog geen YT-video's maakt, heeft @SmartHomeJunkie nog steeds wat te doen.

[Voor 11% gewijzigd door CappieL op 04-01-2023 17:25]

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 12:06
depl0y schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Toen ik mijn Growatt omvormer aansloot, was 1 van de eerste dingen die ik deed, Grott installeren. Toen was ik nog niet echt onder de indruk van de snelheid waarmee informatie binnenkwam.

Via het growatt dashboard toen de interval van data verzenden van mijn Wifi dongle verhoogt en nu krijg ik netjes elke minuut in ieder geval de output doorgestuurd (via MQTT). Sneller dan elke minuut kreeg ik niet voor elkaar.
Ik krijg alleen die data niet in HA, hoe heb jij dit gedaan? Als ik dit als sensor toevoeg komt ie niet tussen de entiteiten te staan :(

• vso
  • Niet online

vso

tja...

septillion schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:08:
@vso Voor <2A situaties is bijvoorbeeld een G3MB-202P een mooi SSR (Solid State Relay) met ingebouwde aansturing/isolatie. Deze hebben Zero Cross detectie, dat wil zeggen dat ze alleen inschakelen als de netspanning door de 0V doorgang gaat. Hierdoor worden de condensatoren aan de ingang van schakelende voedingen relatief rustig opgeladen. Immers lijkt een lege condensator eigenlijk gewoon op een kortsluiting. Een normaal relay schakelt dus zelfde netjes op 0V waardoor je dus die enorme inrush stroom krijgt. Door netjes op 0V te beginnen is dat allemaal niet zo heftig naast dat een SSR niet mechanisch is :)

Een NTC (Negative Temperature Coefficient) is een component dat initieel een hogere weerstand heeft en daarmee dus de stroom drukt. Door de stroom die erdoor heen loopt warmt hij een beetje op en zal de weerstand enorm dalen. Na even heb je een evenwicht waarin de weerstand laag is en er niet zo veel warmte wordt opgewekt maar genoeg om op temperatuur te blijven.
Uit het verhaal maak ik in elk geval op dat de "load' bepaald welke type relais je moet hebben
Dit is voor mij lastig om te zetten naar een ESP achtige oplossing (lees wanneer zet ik wat in)

Het vastlassen van die contacten bij relais is het probleem maar je wilt natuurlijk een oplossing die universeel (mogelijk) is .. om onderscheid te maken tussen welke is voor "wat" bedoelt is ook weer zo "nasty"

ik ben van plan om mijn pellet smoker om te bouwen van "simpel" naar ESP home met ingebouwde PID (temperatuur gestuurd)
- pellet feeder (auger) fixed RPM
- ventilator (fixed speed)
- en nog iets dacht ik ?
- en de thermometer(s)
Dit zit allemaal op 230v (ja ik kan wellicht ook naar 12v fan/motor en variable snelheden erbij)

Anyway deze items zitten allemaal op relais dus iets bouwen dat nog tijden meegaat is wel wenselijk, naast de meuk in huis die enigsinds intelligent aangestuurd kan gaan worden.

Tja vanalles

[Afbeelding]
1. De data waarop ChatGPT getraind is gaat tot september 2021 en is dus flink verouderd
2. Ik heb nog geen correcte automation uit die chatbot zien komen. Soms is het wel correcte code, maar is het niet wat gevraagd is, maar vaker nog staan er flinke fouten in.

Ik ben overigens wel onder de indruk van de bot an sich, maar op dit moment nog niet van de vaardigheden wat betreft Home Assistant

Home Assistant configuratie

• septillion
@vso Ah, daar heb je type nummer 3. Goeie oude inductieve load. Deze trekt geen vonken bij het inschakelen maar juist bij het uitschakelen. Dat is op te lossen met een snubber netwerk. Simpelste versie is een weerstand en een condensator.

En ja, het is vrij lastig om een universeel bullet proof opstelling ervoor te maken. Nu weet ik niet om wat voor vermogens het gaat (geeft bij een motor ook wel indicatie van de inductie)?

En natuurlijk helpt het altijd om oversized en/of betere relais te gebruiken. SSR kunnen een optie zijn maar grote nadeel daarvan is dat ze wat verlies hebben. Bij grote vermogens gaat het dus om best wat warmte. Ook kunnen ze slechter tegen de back EMF zoals dat heet bij het uitschakelen van een inductieve load. Dus snubbers zijn dan erg belangrijk.

Wil je echt robust willen zou je kunnen doen wat Siemens in hun compacte motorstarters doet. Die schakelen in en uit met een SSR maar overbruggen deze daarna ook nog met een normaal relais tijdens bedrijf. Zo heb je alleen tijdens stoppen/starten te doen met de warmteproductie van een SSR maar wel de voordelen zoals zero cross kunnen starten en stoppen. Maar goed, dat gaat dan wel om wat grotere vermogens.

Maar echte ontwerp kunnen we beter verder in MME O-)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cool, heb je meer info hoe je dit gedaan hebt? Kan niet zo snel goede info vinden? Dit lijkt me een mooie manier om bv te kijken of alledrie de vuilnisbakken er nog staan en welke eventueel aan straat staat :D

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
3p0x schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Ik krijg alleen die data niet in HA, hoe heb jij dit gedaan? Als ik dit als sensor toevoeg komt ie niet tussen de entiteiten te staan :(
Ik heb eigenlijk niets speciaals gedaan, dit is de MQTT config in mijn grott.ini

code:
1
2
3
[MQTT]
ip = 10.210.1.1
topic = energy/growatt

en toen heb ik een setje sensoren gedefinieerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sensor:
  - name: "PV Afdak Output Current"
    unique_id: "solar.pv_afdak_output_current"
    state_topic: "energy/growatt"
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "W"
    value_template: "{{ value_json['values']['pvpowerout'] | int / 10 }}"
    device_class: energy       

- name: "PV Afdak Output Today"
    unique_id: "solar.pv_afdak_output_today"
    unit_of_measurement: "kWh"
    value_template: "{{ value_json['values']['pvenergytoday'] | int / 10 }}"
    device_class: energy       

- name: "PV Afdak Device ID"
    unique_id: "solar.pv_afdak_device_id"
    value_template: "{{ value_json.device }}"

• renegrunn
kepler schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Cool, heb je meer info hoe je dit gedaan hebt? Kan niet zo snel goede info vinden? Dit lijkt me een mooie manier om bv te kijken of alledrie de vuilnisbakken er nog staan en welke eventueel aan straat staat :D
Als uitgangspunt: https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device

En een hoog-over beschrijving eerder hier: renegrunn in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Laat maar weten als je meer vragen hebt :)

Wat ik zo kan bedenken: staan je bakken bv naast een paaltje? Je zult namelijk de camera moeten instellen op vaste markers, zoals in mijn geval het '1997' en 'm3'

[Voor 12% gewijzigd door renegrunn op 04-01-2023 19:51]

• Slinkos
  • Nu online

Ik liep tegen hetzelfde aan. Omdat die groep geen device is heb je ook niet de increase en decrease brightness zoals je die bij lampen ziet.

Echter de brigthness instellen via de light.turn_on service werkt wel gewoon. Ik heb het dus opgelost d.m.v. een value template die de huidige brightness bevat, en dan + 10% bijvoorbeeld.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:32

Mavamaarten

Omdat het kan!

CappieL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik maak gebruik van Zigbee smartplugs met verbruikmeting van Aliexpress via Z2M.
Onder de motorkap zijn het Tuya ts011F

Had ze eerst op ZHA, en had bij 1 plug het probleem dat hij wel eens vanzelf uitging.
Sinds ik ze op Z2M een OTA-update had gegeven, hier geen last meer van gehad.
Bij mij werkt dat modelletje prima en nauwkeurig, maar geeft ook gigantisch veel coil whine onder een beperkte (+- 150W) load

Android developer & dürüm-liefhebber

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:58

-CJ

Not remastered

[Afbeelding]
Nog even en je kan via een voice assistant automatisch automatiseringen en scripts laten maken door Home Assistant via AI :o 8)

All I had to do was follow the damn train.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:36

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb het zo opgelost bv.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
alias: Lampen aanrecht bediening
description: ""
trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: 8eeffd7bd295a0123b01a289ff71b58b
    type: action
    subtype: left_press
    discovery_id: 0x001788010b037c55 action_left_press
    id: schakelaar
  - platform: state
    entity_id:
      - input_button.lampen_aanrecht_reset
    id: reset
    device_id: 614755e9dbe578f30f538d04e8f5c83b
    subtype: on-press
    discovery_id: 0x0017880104f5338f action_on-press
    id: "On"
    subtype: off-press
    discovery_id: 0x0017880104f5338f action_off-press
    id: "Off"
    subtype: up-press
    discovery_id: 0x0017880104f5338f action_up-press
    id: Harder
    subtype: down-press
    discovery_id: 0x0017880104f5338f action_down-press
    id: Zachter
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: schakelaar
        sequence:
          - service: light.toggle
            data:
              transition: |
                {{ states('input_number.transitietijd_lampen_binnen') | int }}
              color_temp: |
                {{ states('input_number.color_aanrecht') | int }}
              brightness_pct: |
                {{ states('input_number.brightness_aanrecht') | int }}
            target:
              entity_id: light.g_z2m_lampen_aanrecht
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                id: reset
          - condition: state
            state: "on"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
            target:
      - conditions:
            id: Harder
        sequence:
            data:
              brightness_step: 10
            target:
              entity_id:
                - light.g_z2m_lampen_aanrecht
      - conditions:
            id: Zachter
        sequence:
            data:
              brightness_step: -10
            target:
              entity_id:
                - light.g_z2m_lampen_aanrecht
      - conditions:
          - condition: device
            type: is_off
            device_id: ab607f650a7da389ab04199657377747
            domain: light
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            id: "Off"
          - condition: device
            type: is_on
            device_id: ab607f650a7da389ab04199657377747
            domain: light
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data:
            target:
mode: single

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 04-01-2023 21:12. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Grozno
  • Laatst online: 13:13

Grozno

acts without consequence!

Slinkos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Ik liep tegen hetzelfde aan. Omdat die groep geen device is heb je ook niet de increase en decrease brightness zoals je die bij lampen ziet.

Echter de brigthness instellen via de light.turn_on service werkt wel gewoon. Ik heb het dus opgelost d.m.v. een value template die de huidige brightness bevat, en dan + 10% bijvoorbeeld.
Oe, dat klinkt als iets dat ik wel kan gebruiken. Heb je een voorbeeld voor me, van hoe je die template hebt opgebouwd?

//Edit: @JoepW gelijktijdige post... Thanks, ik ga puzzelen!

[Voor 5% gewijzigd door Grozno op 04-01-2023 20:22]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:36

JoepW

iRacer & Home Assistant

Grozno schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Oe, dat klinkt als iets dat ik wel kan gebruiken. Heb je een voorbeeld voor me, van hoe je die template hebt opgebouwd?
En @Slinkos Zie mijn voorbeeld. Werkt prima op mijn manier.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:14
Afgelopen week heb ik afscheid genomen van mijn oude installatie op een HP prodesk met Proxmox en HaOS.
Dit om na 4 jaar met een frisse schone installatie verder te gaan, aangezien er wel wat vervuiling is opgetreden. Dit was ook te zien in de log.
Nu een install gedaan op een nieuwe RPI 4 4Gb. dikker met ZHA ipv Deconz.
Tot mijn verbazing heb ik veel meer fouten en waarschuwingen in mijn log dan hiervoor met mijn 4 jaar oude install. ik gebruik verder dezelfde integraties. enige verschil is dat ik nu zha gebruik.
Hoe gaan jullie met al deze errors om? negeren? of ben ik de enige die dit soort errors heb.

hieronder een deel van mijn logbestand:

daarnaast met ik om mijn RPI dat de processorbelasting nu al op 80 a 90 % staat ( 4 camera's en 85 zigbee devices). is dit normaal?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Update of sensor.tz3000_u5u4cakc_ts011f_summation_delivered is taking over 10 seconds
19:58:28 – (WAARSCHUWING) helpers/entity.py - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 17:32:15 en verschijnt 13 keer
Error getting initial data for 192.168.178.184: Timeout waiting for response for <class 'api_pb2.DeviceInfoRequest'> after 10.0s
19:58:01 – (WAARSCHUWING) ESPHome - bericht kwam voor het eerst om 12:06:38 en verschijnt 4 keer
:0:0 Script error.
19:17:40 – (FOUT) components/system_log/__init__.py
Unexpected error fetching ezviz data: None is not a valid SoundMode
18:36:25 – (FOUT) EZVIZ - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 19:39:00 en verschijnt 6 keer
Error doing job: Task exception was never retrieved
18:03:52 – (FOUT) components/ezviz/switch.py - bericht kwam voor het eerst om 05:02:11 en verschijnt 3 keer
Timeout fetching roborock.vacuum.s5 data
17:10:35 – (FOUT) Xiaomi Miio - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 23:17:41 en verschijnt 14 keer
[Woonkamer hub(192.168.178.121):8009] Heartbeat timeout, resetting connection
17:10:29 – (WAARSCHUWING) /usr/local/lib/python3.10/site-packages/pychromecast/socket_client.py - bericht kwam voor het eerst om 02:16:23 en verschijnt 12 keer
Timeout fetching ezviz data
15:42:37 – (FOUT) EZVIZ - bericht kwam voor het eerst om 12:06:37 en verschijnt 5 keer
[Woonkamer hub(192.168.178.121):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('192.168.178.121', 8009)), retrying in 5.0s
04:30:19 – (FOUT) /usr/local/lib/python3.10/site-packages/pychromecast/socket_client.py - bericht kwam voor het eerst om 02:16:26 en verschijnt 2 keer
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'args' when rendering '{{ trigger.event.data.args }}'
01:18:20 – (WAARSCHUWING) helpers/template.py - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 17:55:09 en verschijnt 8 keer
[0xE8C0:1:0xe001] Unknown cluster command 225 b'\x02\xe4{G+\xe5A\x00\x00YA\x00\x00\x00'
00:52:02 – (WAARSCHUWING) runner.py - bericht kwam voor het eerst om 00:51:24 en verschijnt 30 keer
Unable to parse output as JSON: {"data": <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <title>503 Service Unavailable</title> </head> <body> <h1>Error 503 Service Unavailable</h1> <p>Service Unavailable</p> <h3>Guru Meditation:</h3> <p>XID: 1668303493</p> <hr> <p>Varnish cache server</p> </body> </html> }
3 januari 2023 21:30:25 – (WAARSCHUWING) command_line
Error handling request
3 januari 2023 19:07:01 – (FOUT) components/websocket_api/http.py
Updating zha sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:30
3 januari 2023 17:32:35 – (WAARSCHUWING) Sensor
Matplotlib is building the font cache; this may take a moment.
3 januari 2023 17:31:46 – (WAARSCHUWING) /usr/local/lib/python3.10/site-packages/matplotlib/font_manager.py
TemplateError('ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ (1000 * (states("sensor.power_consumption") | float - states("sensor.power_production") | float)) | int }}' but no default was specified') while processing template 'Template("{{ (1000 * (states("sensor.power_consumption") | float - states("sensor.power_production") | float)) | int }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.grid_power'
3 januari 2023 17:31:37 – (FOUT) helpers/template_entity.py - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 17:31:37 en verschijnt 3 keer
Error while processing template: Template("{{ (1000 * (states("sensor.power_consumption") | float - states("sensor.power_production") | float)) | int }}")
3 januari 2023 17:31:37 – (FOUT) helpers/template.py - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 17:31:37 en verschijnt 3 keer
Setup of sensor platform neerslag is taking over 10 seconds.
3 januari 2023 17:30:52 – (WAARSCHUWING) Sensor - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 17:30:37 en verschijnt 6 keer
Setup of binary_sensor platform tado is taking over 10 seconds.
3 januari 2023 17:30:52 – (WAARSCHUWING) Binaire sensor
Setup of ios is taking over 10 seconds.
3 januari 2023 17:30:49 – (WAARSCHUWING) runner.py - bericht kwam voor het eerst om 3 januari 2023 17:30:37 en verschijnt 2 keer
Config entry 'AdGuard Home' for adguard integration not ready yet: Timeout occurred while connecting to AdGuard Home instance.; Retrying in background
3 januari 2023 17:30:37 – (WAARSCHUWING) config_entries.py
Setup of weather platform met is taking over 10 seconds.
3 januari 2023 17:30:37 – (WAARSCHUWING) Weather

@septillion Excuus voor het niet gebruiken van de code tags, voor yaml code doe ik dit wel altijd, waarom ik het nu vergeten ben komt door de haast denk ik. bedankt voor de correctie

• JeroenH
vso schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:06:
Ga ik je tzt vertellen weet je nog welke firmware oid dat was ?
Dit is de huidige firmware van (één van) mijn Shelly pluggen (een S):

2023.1 is gereleased!

(Kan nog ff duren voor de builds klaar zijn)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
renegrunn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Als uitgangspunt: https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device

En een hoog-over beschrijving eerder hier: renegrunn in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Laat maar weten als je meer vragen hebt :)

Wat ik zo kan bedenken: staan je bakken bv naast een paaltje? Je zult namelijk de camera moeten instellen op vaste markers, zoals in mijn geval het '1997' en 'm3'
Thanks, (weer) een leuk projectje om een beetje mee te puzzelen :P

De bakken staan altijd tussen twee ramen in, en hebben alledrie een andere kleur deksel. Ik ga eens rondstruinen op het internet, vast ook wel iets bedacht om kleuren te onderscheiden.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• JeroenH
JeroenH schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:24:
Shelly plugs (Plug en Plug S). Half jaartje in gebruik nu, en behalve bij het in gebruik nemen* letterlijk geen problemen mee gehad.
Me and my big mouth :/

* Mijn wasmachine zou vandaag 40 kWh verbruikt hebben, WTF?
* Eén plug was unavailable in HA, wel available in de Shelly app. De integratie in HA resetten en het werkte weer.
* Eén plug is unavailable in zowel HA als de Shelly app, ben er nog niet achter hoe ik dat moet fixen. Ik denk complete reset van de plug in kwestie.

Dat zal me leren dingen te zeggen als "nee hoor, nooit problemen mee" grrrrr :(

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02
rubensp schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:42:
Ook onze wasmachine & wasdroger worden automatisch geregeld.
Voor de WAF heb ik 2 zigbee draadloze drukknoppen geplaatst bij de wasmachine en droger. 1x drukken = aan zodra laagtarief stroom ingaat, 2x drukken = direct aangaan. Als de wasmachine of droger klaar is ontvangen we beiden een pushnotificatie met "Werk aan de winkel, wasmachine/droger is klaar :-)" Tevens tel ik ook nog hoeveel elke machine heeft gedraaid.
@rubensp
Hoe start je dan de wasmachine en droger?

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:38
Workaholic schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Zou dit wat kunnen zijn? Moet dan nog een Zigbee usb stick bij neem ik aan? Of gebruik je HA niet voor het uitzenden van een signaal (ik heb alleen maar HUE apparatuur, inclusief hue bridge)
De Minisforum GK41 met Intel J4125 is denk ik Oke voor HA maar heeft wel een FAN (trek wat meer stof aan, koelt wel goed!) en een TDP van 10Watt dus FAN en processor verbruiken iets meer dan mijn GK50. Heeft ook wel 2xLAN volgens de foto. Bij Amazon.de is die NU 167 euro (komt nog 3,49 euro verzending en 2% extra BTW bij), Zie https://www.amazon.de/-/n...anless%2Caps%2C82&sr=1-17
Zelf ben ik meer voorstander van van een fanless mini-pc'tje met een Intel 4-core 6 TDP ( minimaal 2,7GHz snelheid), 8GB, minimaal 128GB M2-opslag en uitbreidbaar met SSD/HDD/M2.
1) Misschien hebben mede-Tweakers nog goede tips over een PC'tje voor HA!!

Ik denk dat je de Hue Bridge via een HA integratie kunt koppelen aan HA en dat je dan nog GEEN aparte USB-Zigbee-Dongle nodig hebt om je bestaande HUE componenten te bedienen via HA.
2) Misschien kunnen andere mede-Tweakers dit laatste bevestigen !!!
Zie:
https://www.home-assistant.io/integrations/hue/

Uiteindelijk als HA je bevalt (is geen "eindgebruikers" toepassing, zoals de Hue bridge, maar veel technischer en heeft een flinke leercurve!), wil toch een (Zigbee) USB-dongle rechtstreeks op de HA.

Die Dongle van jouw link is de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus-P (met o.a TI CC2652P) en die heb ik ook en werkt bij mij prima onder HA (is 5 tot 20Dbm, weet niet of de 20 Dbm al werkt of dat die nog op 5 Dbm zit???). 3)Misschien weet een mede-Tweaker Dbm status van de plus-P !!
Er is nu een nieuwere Dongle van Sonoff, de Zigbee Plus-E. Die schijnt altijd een ver bereik te hebben (20Dbm) maar ik weet daar niet het fijne van. 4)Misschien weet een mede-Tweaker meer over deze Plus-E versie!!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22
Antonio di schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:28:
[...]

De Minisforum GK41 met Intel J4125 is denk ik Oke voor HA maar heeft wel een FAN (trek wat meer stof aan, koelt wel goed!) en een TDP van 10Watt dus FAN en processor verbruiken iets meer dan mijn GK50. Heeft ook wel 2xLAN volgens de foto. Bij Amazon.de is die NU 167 euro (komt nog 3,49 euro verzending en 2% extra BTW bij), Zie https://www.amazon.de/-/n...anless%2Caps%2C82&sr=1-17
Zelf ben ik meer voorstander van van een fanless mini-pc'tje met een Intel 4-core 6 TDP ( minimaal 2,7GHz snelheid), 8GB, minimaal 128GB M2-opslag en uitbreidbaar met SSD/HDD/M2.
1) Misschien hebben mede-Tweakers nog goede tips over een PC'tje voor HA!!

Ik denk dat je de Hue Bridge via een HA integratie kunt koppelen aan HA en dat je dan nog GEEN aparte USB-Zigbee-Dongle nodig hebt om je bestaande HUE componenten te bedienen via HA.
2) Misschien kunnen andere mede-Tweakers dit laatste bevestigen !!!
Zie:
https://www.home-assistant.io/integrations/hue/

Uiteindelijk als HA je bevalt (is geen "eindgebruikers" toepassing, zoals de Hue bridge, maar veel technischer en heeft een flinke leercurve!), wil toch een (Zigbee) USB-dongle rechtstreeks op de HA.

Die Dongle van jouw link is de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus-P (met o.a TI CC2652P) en die heb ik ook en werkt bij mij prima onder HA (is 5 tot 20Dbm, weet niet of de 20 Dbm al werkt of dat die nog op 5 Dbm zit???). 3)Misschien weet een mede-Tweaker Dbm status van de plus-P !!
Er is nu een nieuwere Dongle van Sonoff, de Zigbee Plus-E. Die schijnt altijd een ver bereik te hebben (20Dbm) maar ik weet daar niet het fijne van. 4)Misschien weet een mede-Tweaker meer over deze Plus-E versie!!
Ik maak stickjes met de cc2652, recent (paar maanden) geleden is er frimware uitgekomen dat het vermogen instelbaar is ( ja 20 dBm). Dus het kan inderdaad :), helaas weet ik niet welke specifieke sonoff model instelbaar is.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:38

Lees mijn review hoofdstukje 7: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di
Het blijft moeilijk al die producten die niet ECHT getest zijn op de CE voorwaarden. Fabrikant/importeur is verantwoordelijk voor de CE. Kijk of de socket MEER "Ampere X Voltage"" als Wattage specificeert. TUV zou ook welkom zijn. Hoe compacter hoe moeilijker zwaardere belasting en hoe eerder de 'fijne electronica stuk gaat.
Ik heb "Oude" Zigbee Osram/Ledvance Sockets (is alleen aan/uit) en die doen het nog steeds na 3 jaar. Wel "klompen" model. Zie binnenwerk foto in mijn review:
Ledvance SMART+ Plug EU review door Antonio di

• Fab1Man
  • Laatst online: 24-03 19:33

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik gebruik de Homematic IP PSM. Deze kan geloof ik een zwaardere last aan dan de meeste schakelaars, maar de info daarover gaat een beetje heen en weer. 3kW moet ie zonder meer aankunnen, wel in de 40 euro range en werkt niet met Zigbee maar via 868MHz.

• Sander
  • Niet online
Antonio di schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:02:
[...]

Lees mijn review hoofdstukje 7: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di
Het blijft moeilijk al die producten die niet ECHT getest zijn op de CE voorwaarden. Fabrikant/importeur is verantwoordelijk voor de CE. Kijk of de socket MEER "Ampere X Voltage"" als Wattage specificeert. TUV zou ook welkom zijn. Hoe compacter hoe moeilijker zwaardere belasting en hoe eerder de 'fijne electronica stuk gaat.
Ik heb "Oude" Zigbee Osram/Ledvance Sockets (is alleen aan/uit) en die doen het nog steeds na 3 jaar. Wel "klompen" model. Zie binnenwerk foto in mijn review:
Ledvance SMART+ Plug EU review door Antonio di
Thanks en mooi informatief stuk. Ik heb de oude osram plugs ook draaien 🙃. Ze zijn echt lomp, maar niet zo lomp als hun buiten sockets, dus die zijn voor de kerst. Ben nu alleen op zoek naar met power meting. Misschien dus toch maar de WiFi Shelly devices doen

• OrangeTux
  • Laatst online: 21-03 16:43
MWDKing schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Thx! Het is me gelukt de Evbox Elvi aan Home assistant ocpp integratie te koppelen. Helaas komt er niet veel data uit en kan je inderdaad maar 1 backend tegelijkertijd koppelen. Dus ik mis nu de facturatie oplossing. Ik ga vanavond weer terug naar Everon... een betere oplossing tzt is denk ik een andere 3rd party laadbeheerservice die een HA integratie biedt, want dat doet Everon (va evbox) niet.
Mooi dat het gewerkt heeft!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-03 14:45
Eraser127 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:22:
@-Randy- Dat zou niet nodig moeten zijn. Gewoon vanaf z'n eigen AP jouw netwerkgegevens invullen en ColoT ipadres [homeassistant-ip]:5683 dan moet ie al in Home Assistant te vinden zijn.
Het is iig gelukt.
Kan ik de app weer van mijn mobiel verwijderen of moet ik dan opnieuw beginnen?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03 22:17
Fab1Man schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:36:
[...]

Ik gebruik de Homematic IP PSM. Deze kan geloof ik een zwaardere last aan dan de meeste schakelaars, maar de info daarover gaat een beetje heen en weer. 3kW moet ie zonder meer aankunnen, wel in de 40 euro range en werkt niet met Zigbee maar via 868MHz.
Zelfde vraag hier. Heb zelf nog homewizard plugs. Werken ook probleemloos, maar 30 euro. Ben dus ook benieuwd of er betrouwbare plugs zijn van +/- 10-20 euro.

Hebben jullie ervaring met het koppelen van een Bosch Vaatwasser? Ik heb Bosch SHC op de vaatwasser ingesteld. Vul het ip-adres in bij HA, maar krijg een foutmelding. Moet ik nog iets extra instellen?

• lverlaek
  • Laatst online: 10-03 14:35
Ik heb zelf 4 van deze https://templates.blakadder.com/gosund_SP111_v1_4 in gebruik, rock-solid... maar ze worden niet meer gemaakt/verkocht.

• Fab1Man
  • Laatst online: 24-03 19:33

Fab1Man

Live life to the fullest

Droplollie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Zelfde vraag hier. Heb zelf nog homewizard plugs. Werken ook probleemloos, maar 30 euro. Ben dus ook benieuwd of er betrouwbare plugs zijn van +/- 10-20 euro.

Hebben jullie ervaring met het koppelen van een Bosch Vaatwasser? Ik heb Bosch SHC op de vaatwasser ingesteld. Vul het ip-adres in bij HA, maar krijg een foutmelding. Moet ik nog iets extra instellen?
Er is ook een Home Connect Alt versie die je via HACS kunt installeren, wellicht werkt die wel?

• lverlaek
  • Laatst online: 10-03 14:35
Vraagje aan jullie;

Ik heb een gecureerde selectie Home Assistant devices via Nabu Casa gekoppeld met Google Home.
Nu heb ik dus bij meerdere, maar niet alle, apparaten dat als ik Google vraag iets aan/uit te zetten het volgende:
De actie wordt wel onmiddellijk uitgevoerd, maar Google geeft ook direct aan dat het apparaat niet beschikbaar is.

Het werkt dus wel, maar krijg van Google een gesproken foutmelding.
Iemand enig idee wat hier mis gaat? Het geeft, zeker bij mijn vrouw, toch wat onzekerheid of een actie nu wel of niet is uitgevoerd.
(Alvast bedankt voor het meedenken!)

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 20:45

winDOS

6.22

JeroenH schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Me and my big mouth :/

* Mijn wasmachine zou vandaag 40 kWh verbruikt hebben, WTF?
* Eén plug was unavailable in HA, wel available in de Shelly app. De integratie in HA resetten en het werkte weer.
* Eén plug is unavailable in zowel HA als de Shelly app, ben er nog niet achter hoe ik dat moet fixen. Ik denk complete reset van de plug in kwestie.

Dat zal me leren dingen te zeggen als "nee hoor, nooit problemen mee" grrrrr :(
Kijk even naar firmware updates, in de afgelopen tijd zijn er wel 3 geweest. Waarvan 2 fix updates voor de plugs.

code:
1
2
Geïnstalleerde versie: 20221108-153548/v1.12.1-1PM-fix-g2821131
Laatste versie: 20221108-153548/v1.12.1-1PM-fix-g2821131

C:\>Signature.bat

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:30
henkkeumus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:59:
Kleine update, m'n dashboard weer compleet omgegooid (omdat ik dat leuk vind :P ).
Hevig HomeKit style geinspireerd dashboard. Zoals je kunt zien nog wat leeg, maar ga het komende weken vullen :).

Alle 4 kaarten zijn te swipen naar rechts zodat er meer entities beschikbaar komen. Dit gedaan met de swipe-card-mod van HACS.

Plannen: footer vullen met weervoorspelling (geanimeerd); eerste 3 agendapunten tonen (geanimeerd); wellicht email ook nog als het daarnaast past.

Sidebar:
- Welkomsbericht
- Datum/Tijd
- Temperatuur en verwachting
- Alle entities die aanstaan
- Twente Milieu
- Voetbalcalender (gebasseerd op Google Calendar)

Verlichting:
- Alle verlichting in huis.

Multimedia
- TV's, NAS, Muziek, Afspeelmedia

Domotica
- Automatiseringen, RPi, NAS, buttons voor scripts en automations

Media:
- Conditional kaarten, dit houd in dat wanneer bijv. Spotify speelt dit naar voren komt. Speelt er niets dan zal er een kaart te zien zijn van mijn laatst toegevoegde PLEX media.
* Spotify, plex, apple TV, youtube en Google Hub worden hierin getoond.

Klimaat:
- Beide AC's in huis te besturen, moet mijn Google Nest hier ook nog even inzetten :)

Thuis:
- Aanwezigheid, verbruik en afwezigheidsscript.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En op de telefoon...

[Afbeelding]
Mooi! Ik zal binnenkort mijn dashboard ook eens delen. Mag ik vragen naar je yaml code van de sidebar? Mij lukt het niet goed er meerdere kaarten in te krijgen.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:30
Iemand de nieuwe Eufy Security (v6.0) al geprobeerd? Ik durf het nog niet aan te updaten, heb net alles werkend 😅

Maar ben wel nieuwsgierig of screenshots etc nu weer werken?

[Voor 21% gewijzigd door B-Force op 05-01-2023 10:06]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-03 15:24
Ik wil ook mijn eerste home-assistant setup gaan bouwen.
Ik wil hiervoor een Raspberry Pi 4B voor gaan gebruiken, deze heeft 128GB opslag en 8GB werk geheugen.
Nu wil ik beginnen met wat simpele dashboards voor energie.
Maar ik zag dat er verschillende P1 kabels zijn, ik heb een (Enexis) Sagemcom T211 ESMR5 (3-Fase) Slimme meter die ik dus wil uitlezen.

Nu wil ik de boel bestellen en ik vermoed dat ik de ISKRA AM550 kabel erbij moet nemen, klopt dit?
Betreft deze kit: https://elektronicavoorjo...-home-assistant/#p1-kabel

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 24-03 11:28
verstappen33 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:19:
Ik wil hiervoor een Raspberry Pi 4B voor gaan gebruiken, deze heeft 128GB opslag en 8GB werk geheugen.
Maar ik zag dat er verschillende P1 kabels zijn, ik heb een (Enexis) Sagemcom T211 ESMR5 (3-Fase) Slimme meter die ik dus wil uitlezen.

Nu wil ik de boel bestellen en ik vermoed dat ik de ISKRA AM550 kabel erbij moet nemen, klopt dit?
Dat is een optie als je je RPi ook dichtbij je meter wilt plaatsen in de meterkast. Ik heb zelf een P1 metertje van Homewizard. Kleine dongle die je in je slimme meter plaatst en aanmeld op je WiFi. Homeassistant kan deze dan draadloos (lokaal) uitlezen waardoor je vrijer bent met het plaatsen van je RPi. Daarnaast kan je als je wilt nog de app van Homewizard ernaast gebruiken voor grafieken e.d. Voeding van de dongle komt uit je slimme meter zelf dus ook geen extra stopcontacten e.d. nodig.

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-03 08:57
B-Force schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:06:
Iemand de nieuwe Eufy Security (v6.0) al geprobeerd? Ik durf het nog niet aan te updaten, heb net alles werkend 😅

Maar ben wel nieuwsgierig of screenshots etc nu weer werken?
Heb hem geinstalleerd en de screenshots lijken (half) te werken, maar ik ben sowieso aan het stoeien met mijn configuratie mbt de deurbel. Wat ik namelijk wil als de deurbel wordt ingedrukt:
  • Op Sonos apparaten in het huis een ding-dong geluid afspelen (dat werkt altijd)
  • op Google Home Hubs (2 stuks) + een Tablet met Cast-receiver een foto van de deurbel bij indrukken (screenshot dus) --> werkt soms wel soms niet
  • Notification naar mijn mobiel met screenshot + actionable buttons --> Screenshot werkt soms wel soms niet
  • Opslaan van de screenshot op Home Assistant en kopie hiervan naar Telegram sturen --> Screenshot werkt soms wel soms niet
Ben benieuwd naar hoe jij dit hebt geautomatiseerd (als je iets vergelijkbaars hebt), zou je dit willen delen?

Zelf ben ik erg blij en tevreden met die notification naar mijn mobiel met actionable buttons, zie hieronder:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: >-
  Gang - Deurbel - aangebeld (2. Notificatie Maurits S21: Foto + 3x actionable
  buttons)
description: ""
trigger: []
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_s21_maurits
    data:
      data:
        image: /api/camera_proxy/camera.front_door_2
        sticky: "true"
        vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100, 1000, 100, 1000, 100, 1000, 100, 1000, 100
        channel: Deurbel
        importance: high
        clickAction: app://com.oceanwing.battery.cam
        actions:
          - action: Lampen aan
            title: Lampen aan
          - action: URI
            title: Woonkamer Cam
            uri: app://com.synology.DScam
          - action: URI
            title: Home Assistant
            uri: /lovelace/default_view
mode: single

Overigens maakte hij bij mij allerlei nieuwe entiteiten aan met een _2, waardoor ik dus wel veel automations moest aanpassen. Heb er voor de deurbel in totaal 5:

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 05-01-2023 10:44. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]

• Slinkos
  • Nu online
verstappen33 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:19:

Volgens mij is elke P1 naar USB kabel voldoende. Een andere optie is over netwerk, Homewizard heeft daar inderdaad wat voor. Een andere populaire oplossing is die van Marcel Zuidwijk.

• septillion
@Crashy Waarbij de _2 entiteiten de oude vervangen? Dan zou je ook gewoon de entiteiten weer terug kunnen renamen. Moet je misschien wel zelf de oude weggooien.

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-03 08:57
septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:46:
@Crashy Waarbij de _2 entiteiten de oude vervangen? Dan zou je ook gewoon de entiteiten weer terug kunnen renamen. Moet je misschien wel zelf de oude weggooien.
Klopt ook, heb de oude ook verwijderd, kan ik ze in theorie weer terug-renamen... Ben ik nog niet aan toegekomen

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier al mensen die op een Home Assistant Yellow draaien? En wat is de ervaring er mee?
Zag hier dat ie weer limited in stock is : https://www.crowdsupply.c...assistant-yellow#products

Ben vooral benieuwd of die 16GB niet wat krap is
Pagina: 1 2 3 ... 43 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee