• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:54
Is er ook een entiteit beschikbaar voor de waarde ‘net consumed from the grid’ van dit jaar die in het energy dashboard te zien is?

Zou graag een soort teller willen maken zodat ik kan zien hoeveel ik boven/onder het prijsplafond qua verbruik zit tot de jaarafrekening. Ik weet dat 755 kWh onder het prijsplafond valt tot die datum.

Ik heb een P1 meter (en kWh meters voor de zonnepanelen), maar om op basis daarvan sensoren te maken kom ik niet helemaal uit.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:54
@firecaps30 Nee, die is er niet maar kan je met een template sensor wel maken.

Netto jaar gebruik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      - name: "Netto net gebruik dit jaar"
        unit_of_measurement: "kWh"
        state: >-
          {{states(sensor.[P1 leveren])|float 
            - states(sensor.[P1 terugleveren])|float 
            - [jaar start waarde] }}
        availability: >-
          {{states(sensor.[P1 leveren])|is_number 
            and states(sensor.[P1 terugleveren])|is_number }}
        state_class: total
        device_class: energy

Of echt wat je over hebt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond eindafrekening"
            - [jaar start waarde] + 755 }}

Zelf even de juiste dingen invoeren voor je situatie.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:25
ione schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:18:
Ik ben nu bezig met een Tado Smart thermostaat en wil de integratie in HA hiervoor gaan gebruiken. Nu zie ik dat er twee integraties zijn. Eentje op de internet bridge en eentje waar je accountgegevens worden gevraagd. Bij deze laatste staat ook dat het cloudafhankelijk is. Bieden ze beide andere functionaliteiten of heb je er maar eentje nodig.
Ik had eerst alleen de niet cloudafhankelijke geprobeerd en daarmee kan ik de thermostaat bedienen. Ik wilde echter ook de Home/Away installing gebruiken, maar die lijkt alleen te werken vanuit de cloudafhankelijke integratie. Klopt het dat ik dis beide nodig zal hebben of zou het ook met de niet cloudafhankelijke integratie moeten kunnen?
Er is niet letterlijk een cloud onafhankelijke integratie voor Tado. Maar de Tado kan bediend worden via HomeKit ("onafhankelijke" standaard van Apple), waarbij Home Assistant dienst doet als HomeKit Controller (wat normaliter een Apple device is). Maar doordat HomeKit dus een onafhankelijke standaard is missen daar Tado specifieke zaken in (naast Home/Away bv ook tijdelijk de temperatuur aanpassen).

Overigens kun je ook beide tegelijkertijd gebruiken en at will combineren. Zelf heb ik in ieder geval beide actief.

Acties:
  • +20Henk 'm!
  • Pinned

• SmartHomeJunkie
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-02 21:36
Dank jullie wel dat jullie mij genoemd hebben als inspiratiebron. Ik voel me zeer vereerd! 🙏

Handige tutorials over Home Assistant vind je hier

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:17
-Randy- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:05:
Ik wil een Shelly plug toevoegen.

Omdat dit de eerste is moet ik de intregratie toevoegen.
Gevonden, nu moet ik mijn host invullen.
Wat vul ik daar in?
het ipadres van je plug

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:54
septillion schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:00:
@firecaps30 Nee, die is er niet maar kan je met een template sensor wel maken.

Netto jaar gebruik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      - name: "Netto net gebruik dit jaar"
            - [jaar start waarde] }}

Of echt wat je over hebt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
            - [jaar start waarde] + 755 }}

Zelf even de juiste dingen invoeren voor je situatie.
Thanks! Uiteindelijk is het met een beetje aanpassen en afkijken van bestaande sensors gelukt. Heb er een meter van gemaakt op mijn dashboard.

Voor de vindbaarheid; zo kun je bijhouden hoeveel je nog kunt verbruiken tot het prijsplafond wanneer je jaarafrekening niet gelijk loopt met het kalenderjaar. In mijn geval 755 kWh tot half maart. Hier vind je het door de overheid bepaalde verbruik per maand en dag om te berekenen hoeveel er onder het plafond valt.

De gebruikte P1 meter is er een van Homewizard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      state: "{{755 + 1516 - states('sensor.p1_meter_############_total_power_import_t1')|float - states('sensor.p1_meter_############_total_power_import_t2')|float + states('sensor.p1_meter_############_total_power_export_t1')|float + states('sensor.p1_meter_############_total_power_export_t2')|float }}"
      availability: "{{states('sensor.p1_meter_############_total_power_import_t1') | is_number and states('sensor.p1_meter_############_total_power_import_t2') | is_number and states('sensor.p1_meter_############_total_power_export_t1') | is_number and states('sensor.p1_meter_############_total_power_export_t2') | is_number }}"

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:05
TheFes schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:09:
[...]

@RoTeK70
Klopt, dit is gefixt in de beta

Zie hier ook de roadmap voor de integratie. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort uit core, en naar HACS, zodat de code owner sneller updates kan doorvoeren als er iets wijzigt aan de kant van Growatt.
https://community.home-as...egration-roadmap/510221/4

Einddoel voor de lange termijn is een lokale integratie
Ik heb om deze reden maar een ESP met modbus besteld, Growatt is me te wispelturig met het beschikbaar stellen van de data buiten hun eigen app. Nothing beats gratis, maar een ESP ga ik niet failliet aan.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:36

JoepW

iRacer & Home Assistant

SmartHomeJunkie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:18:
Dank jullie wel dat jullie mij genoemd hebben als inspiratiebron. Ik voel me zeer vereerd! 🙏
Jouw video’s zijn goed opgebouwd en zeker toen ik begon met HA een grote bron van info.👍

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik baal er van dat de Nefit Easy continue in "Storing" valt, ik ben eigenlijk op zoek naar een wat degelijker aparaat dat makkelijk integreert met HA
- verwarming aan laat sturen
- verbruik(s) logging
- warm water vs cv warmte
- configuratie (optioneel)
- nice to have items?

welke kunnen jullie aanraden / gebruik je zelf ? om 100 a 200,- uit te geven aan een vervangend model thermostaat kan ik wellicht beter de gehele cv de deur uit trappen ..

nevermind intergas xtreme 36 lijkt me een goeie keuze

[Voor 6% gewijzigd door vso op 03-01-2023 00:09]

Tja vanalles

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:13
Lanithro schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:08:
[...]

Ja ze hebben een vast ip en ze zien aangesloten op een batterij. Het is trouwens een deur sensor een H&T met hetzelfde euvel.
Was ik een beetje vergeten maar nij het installeren heb ik de firmware bijgewerkt en het shelly supportforum bezocht:
https://www.shelly-suppor...tically-only-with-button/.

De voeding die je er bij kan kopen is niets anders dan een dekseltje met een mini USB aansluiting, die is wel handig als je vaak een uit-aan actie wil doen. Die van mij draaien met firmware 20220324-134040/v1.11.8-HT-fix-g60b9bd1.

Ik heb CoIoT aanstaan, de CoIoT peer staat ingesteld op "mcast".

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-03 09:11
Ik moet maar weer eens de breaking changes gaan lezen, voordat ik klakkeloos update. Nu heb ik alweer een tijd dat een Ikea lampje niet fysiek aangaat via een script. In m'n GUI staat ie dan wel aan... Zigbee2MQTT

Hmm, nu ik eraan denk heb ik laatst ook een aantal Zigbee lampen laten updaten, dus daar kan het ook door komen.

Ik heb geen zin in telkens te moeten troubleshooten!! Grrrr...

---
De knop in de GUI werkt wel en doet alleen een light.toggle. Bij een fysieke knop (werkt ook niet) en via het script geef ik een brightness en color_temp mee:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  action:
    - service: light.toggle
      data:
        entity_id: light.nachtlampje
        brightness: 1
        color_temp: 500

Ik vermoed dat het daaraan ligt. Weet iemand zo op het oog of hier iets niet (meer) aan klopt?

Het gaat overigens (geloof ik) om https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1949C5.html. En bovenstaande heeft dus tot voor kort gewoon gewerkt...

[Voor 42% gewijzigd door barrymossel op 03-01-2023 08:15]

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:55
barrymossel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:06:
Ik moet maar weer eens de breaking changes gaan lezen, voordat ik klakkeloos update. Nu heb ik alweer een tijd dat een Ikea lampje niet fysiek aangaat via een script. In m'n GUI staat ie dan wel aan... Zigbee2MQTT

Hmm, nu ik eraan denk heb ik laatst ook een aantal Zigbee lampen laten updaten, dus daar kan het ook door komen.

---
De knop in de GUI werkt wel en doet alleen een light.toggle. Bij een fysieke knop (werkt ook niet) en via het script geef ik een brightness en color_temp mee:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  action:
      data:

Ik vermoed dat het daaraan ligt. Weet iemand zo op het oog of hier iets niet (meer) aan klopt?

Het gaat overigens (geloof ik) om https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1949C5.html. En bovenstaande heeft dus tot voor kort gewoon gewerkt...
Kan het zijn dat het tegenwoordig met target moet worden geautomatiseerd? Zie ook de documentatie hier.

Het wordt dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
      target:
      data:

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-03 09:11
Ronker32 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Kan het zijn dat het tegenwoordig met target moet worden geautomatiseerd? Zie ook de documentatie hier.

Het wordt dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
      target:
      data:
Dat denk ik niet, want bij andere lampen in het script gebruik ik ook geen target (en die werken dus wel gewoon). Maarrr... bij die lampen gebruik ik brightness_pct i.p.v. brightness. Ik denk dat het daaraan ligt. Als ik de lamp aanzet via de knop dan staat hij inderdaad op 1. Als dat de laagste stand is van de Ikea lamp (na de update), dan is brightness op 1 (met range 0-255) nog lager dan de laagst mogelijke stand. Ik zal dus eens overgaan op percentage.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33
barrymossel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:06:

---

YAML:
1
2
3
4
5
6
  action:
      data:

Ik lees ze altijd door en wacht altijd een paar releases voordat ik de stap neem. Sowieso vind ik het aantal releases te veel en de kwaliteit te laag. Als je kijkt op github zijn er meer dan +/- 1300 issues. Natuurlijk niet allemaal bugs. Je kunt best de release cycle aanhouden voor dev versie en dan 4x per jaar een stabiele versie? Ik hoop dat ze dit echt aanpakken want het voelt nu te veel als een hobby project zonder duidelijke visie en richting. Ik hoop dat ze dit wel een keertje ontstijgen want het blijft nu meer speelgoed voor de liefhebber.

Dit is geen rant naar HA en ontwikkelaars maar een personele observatie en frustratie dat je weer te veel tijd kwijt bent om een integratie werkend te krijgen. :>

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:56
Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Ik lees ze altijd door en wacht altijd een paar releases voordat ik de stap neem. Sowieso vind ik het aantal releases te veel en de kwaliteit te laag. Als je kijkt op github zijn er meer dan +/- 1300 issues. Natuurlijk niet allemaal bugs. Je kunt best de release cycle aanhouden voor dev versie en dan 4x per jaar een stabiele versie? Ik hoop dat ze dit echt aanpakken want het voelt nu te veel als een hobby project zonder duidelijke visie en richting. Ik hoop dat ze dit wel een keertje ontstijgen want het blijft nu meer speelgoed voor de liefhebber.

Dit is geen rant naar HA en ontwikkelaars maar een personele observatie en frustratie dat je weer te veel tijd kwijt bent om een integratie werkend te krijgen. :>
In mijn beleving hoef je niet elke update mee te pakken. Ik pak de kleinste updates alleen als er iets in zit waar ik last van heb (een fix dus). Kleinere updates door de tijd heen geven minder grote problemen dan wanneer je eens in langere tijd veel tegelijk gaat updaten.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-03 15:37
ione schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:18:
Ik ben nu bezig met een Tado Smart thermostaat en wil de integratie in HA hiervoor gaan gebruiken. Nu zie ik dat er twee integraties zijn. Eentje op de internet bridge en eentje waar je accountgegevens worden gevraagd. Bij deze laatste staat ook dat het cloudafhankelijk is. Bieden ze beide andere functionaliteiten of heb je er maar eentje nodig.
Ik had eerst alleen de niet cloudafhankelijke geprobeerd en daarmee kan ik de thermostaat bedienen. Ik wilde echter ook de Home/Away installing gebruiken, maar die lijkt alleen te werken vanuit de cloudafhankelijke integratie. Klopt het dat ik dis beide nodig zal hebben of zou het ook met de niet cloudafhankelijke integratie moeten kunnen?
Je kan natuurlijk altijd de Homekit (=local) versie gebruiken voor de bediening en HA gebruiken voor het presence detection gedeelte. Er is geen reden waarom Tado dat zou moeten doen als je HA toch al hebt.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:06
-Casper schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:06:
[...]

In mijn beleving hoef je niet elke update mee te pakken. Ik pak de kleinste updates alleen als er iets in zit waar ik last van heb (een fix dus). Kleinere updates door de tijd heen geven minder grote problemen dan wanneer je eens in langere tijd veel tegelijk gaat updaten.
Dit idd. Ik pak bewust elke update mee. Maar ik kijk dan ook elke change log door:

- Breaking change met impact? Plan de update in;
- Geen changes die relevant zijn? Update wanneer het me uitkomt;
- Fix die ik nodig ben? ASAP updaten.
Ikzelf krijg een notificatie bij elke update, bij een .0 update is dat naar de release notes, bij elke andere naar de changelog op GitHub. Bij een .0 release lees ik de release notes door, enerzijds omdat ik ben wat er nieuw is, en om te kijken of het impact heeft op mijn systeem. Uiteraard kijk ik ook even naar de breaking changes of daarbij iets zit wat relevant is.

Vrijwel altijd druk ik daarna op update op hem te installeren, en ik heb sinds augustus 2021 (toen het energy dashboard wat issues had op de .0 release van de beta) geen problemen gehad.

Let wel, ik ben ook ingeschreven op de beta, en zelfs dan dus eigenlijk nooit issues.

Home Assistant configuratie

• RobertMe
Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Jouw voorstel werkt ook niet. Zie bv nu de Growatt integratie die kapot is door een update aan de kant van Growatt. Dit fixt HA dan weer in de eerstkomende update (morgen dus). Met jouw voorstel zou dat dan potentieel maanden duren.

Het "probleem" v.w.b. updatebeleid is dat HA zelf zich snel ontwikkeld (zaken als het energy dashboard, steeds meer zaken mogelijk maken in de UI, maar ook allemaal interne/technische wijzigingen waar de gebruiker niks van ziet), wat dus betekent dat integraties ook tegen een moving target aan programmeren om "compatible" te blijven met HA. Maar tegelijkertijd koppelt een integratie ook nog aan de andere kant met iets (zijnde een apparaat). Als je voorstelt bv 4 grotere releases per jaar te doen dan heb je vaker dat een integratie sinds de vorige release flink veranderd is, en als tegen die tijd aan de kant van het apparaat/API/... iets veranderd is dan moet dat dus 2x gefixt worden en (mogelijk) op twee verschillende manieren. Door de kortere release cyclus speelt dat minder. Immers zullen de wijzigingen tussen releases kleiner zijn (want "minder tijd in gestoken") en anderzijds is het eerder te accepteren als iets kapot is tot de komende release. Stel morgen komt 2023.01 uit, en tegelijkertijd wijzigt Tado hun API waardoor de integratie kapot gaat. Dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn om dat pas te fixen in 2023.02, wat betekent dat het 4 weken kapot is. En dat voelt dan al best lang. Maar met 4 releases per jaar zou de eerstvolgende mogelijkheid dan pas in april zijn, dan spreek je al over 13 weken.
RobertMe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Jouw voorstel werkt ook niet. Zie bv nu de Growatt integratie die kapot is door een update aan de kant van Growatt. Dit fixt HA dan weer in de eerstkomende update (morgen dus). Met jouw voorstel zou dat dan potentieel maanden duren.

Het "probleem" v.w.b. updatebeleid is dat HA zelf zich snel ontwikkeld (zaken als het energy dashboard, steeds meer zaken mogelijk maken in de UI, maar ook allemaal interne/technische wijzigingen waar de gebruiker niks van ziet), wat dus betekent dat integraties ook tegen een moving target aan programmeren om "compatible" te blijven met HA. Maar tegelijkertijd koppelt een integratie ook nog aan de andere kant met iets (zijnde een apparaat). Als je voorstelt bv 4 grotere releases per jaar te doen dan heb je vaker dat een integratie sinds de vorige release flink veranderd is, en als tegen die tijd aan de kant van het apparaat/API/... iets veranderd is dan moet dat dus 2x gefixt worden en (mogelijk) op twee verschillende manieren. Door de kortere release cyclus speelt dat minder. Immers zullen de wijzigingen tussen releases kleiner zijn (want "minder tijd in gestoken") en anderzijds is het eerder te accepteren als iets kapot is tot de komende release. Stel morgen komt 2023.01 uit, en tegelijkertijd wijzigt Tado hun API waardoor de integratie kapot gaat. Dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn om dat pas te fixen in 2023.02, wat betekent dat het 4 weken kapot is. En dat voelt dan al best lang. Maar met 4 releases per jaar zou de eerstvolgende mogelijkheid dan pas in april zijn, dan spreek je al over 13 weken.
Een fix als die voor Growatt had ook best in een minor release gekund. Het kwam nu alleen net uit dat de beta al bezig was, daardoor is deze nu in de 2023.1 beta terecht gekomen.

Maar het review proces van de core integraties vertraagd de boel ook weer, voor Growatt zal dit er voor zorgen dat hij uit de core gehaald wordt, en naar HACS gaat, zodat updates nog sneller doorgevoerd kunnen worden.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 16:33
RobertMe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Daarom ook het voorstel om een stabiele release per kwartaal te doen, en dan kun je zelf met een dev instance dingen testen/ontwikkelen. Bij mij is HA toch wel een belangrijk component in huis dus ik wil ook zeker weten dat automatisering (lampen, laden BEV, notificaties, scenes en alle gegevens) blijven werken.

B.v. een bug NFC tags al een paar releases niet meer kunnen worden aangemaakt. Heb gemeld als issue andere gebruikers hebben dit ook aangegeven, maar blijft open staan. Is toch erg jammer als je hier van afhankelijk bent.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Daarom ook het voorstel om een stabiele release per kwartaal te doen, en dan kun je zelf met een dev instance dingen testen/ontwikkelen. Bij mij is HA toch wel een belangrijk component in huis dus ik wil ook zeker weten dat automatisering (lampen, laden BEV, notificaties, scenes en alle gegevens) blijven werken.

B.v. een bug NFC tags al een paar releases niet meer kunnen worden aangemaakt. Heb gemeld als issue andere gebruikers hebben dit ook aangegeven, maar blijft open staan. Is toch erg jammer als je hier van afhankelijk bent.
Hoe bedoel je dat tags niet meer aangemaakt kunnen worden? Heb het net even getest, en bij mij werkt het.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 16:19
Wellicht een simpele vraag maar ik kan het tot nu toe nergens vinden.
Ik wil graag op m'n home-dashboard zien hoeveel kosten er deze dag gemaakt zijn met gas en elektra en de totale kosten.
Dit is in het energy-dashboard prima te zien maar ik wil dit graag in 1 oogopslag zien op m'n main-dashboard. Hoe pak ik dit het beste aan?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-03 07:54
Ik kan het even niet meer terugvinden binnen HACS of dit forum.

Ik heb een keer een Card gezien (volgens mij) waarbij je een groep lampen aan en uit kon zetten en als je dan erop drukte volgens mij klapte deze uit en kon je de lampen die binnen deze groep vallen afzonderlijk aan en uitzetten en of de kleur aanpassen. Klopt dit of bestaat dit toch niet?
RoTeK70 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:27:

Ik heb een keer een Card gezien (volgens mij) waarbij je een groep lampen aan en uit kon zetten en als je dan erop drukte volgens mij klapte deze uit en kon je de lampen die binnen deze groep vallen afzonderlijk aan en uitzetten en of de kleur aanpassen. Klopt dit of bestaat dit toch niet?
Ik denk dat je deze bedoelt:
https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 20:45

winDOS

6.22

RoTeK70 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:27:

https://github.com/thomasloven/lovelace-fold-entity-row

Edit: @TheFes was me al voor

[Voor 3% gewijzigd door winDOS op 03-01-2023 10:30]

C:\>Signature.bat

Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:22:
Wellicht een simpele vraag maar ik kan het tot nu toe nergens vinden.
Ik wil graag op m'n home-dashboard zien hoeveel kosten er deze dag gemaakt zijn met gas en elektra en de totale kosten.
Dit is in het energy-dashboard prima te zien maar ik wil dit graag in 1 oogopslag zien op m'n main-dashboard. Hoe pak ik dit het beste aan?
[Afbeelding]
Er worden entities aangemaakt voor die kosten, maar die resetten bij elke reboot.
Wat je wel kunt doen is een Statistics Graph Card maken en de change laten zien.
Lijkt alleen een bugje te zitten in de grafiek waardoor de laatste dag afgesneden wordt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
chart_type: bar
period: day
days_to_show: 5
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.gas_consumption_cost
  - sensor.energy_consumption_tarif_2_cost
  - sensor.energy_consumption_tarif_1_cost
stat_types:
  - change
title: Energy Costs

• RobertMe
Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Bij mij (natuurlijk) net zo goed. En op al die jaren heb ik maar twee keer een issue gehad, beide keren met de Hue integratie. Waarvan een keer niet echt de fout bij HA lag maar het feit dat ik de "interne" wakeup & sleep scenes van Hue deed aanspreken en die in de Hue v2 API verdwenen waren. Dat kwam dan toevallig boven drijven bij een HA update maar kon HA weinig aan doen (behalve niet switchen naar de v2 API, wat ook raar zou zijn).

• RoTeK70
  • Laatst online: 21-03 07:54

• Ora et Labora
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Er worden entities aangemaakt voor die kosten, maar die resetten bij elke reboot.
Wat je wel kunt doen is een Statistics Graph Card maken en de change laten zien.
Lijkt alleen een bugje te zitten in de grafiek waardoor de laatste dag afgesneden wordt.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
chart_type: bar
period: day
days_to_show: 5
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.gas_consumption_cost
  - sensor.energy_consumption_tarif_2_cost
  - sensor.energy_consumption_tarif_1_cost
stat_types:
  - change
title: Energy Costs
Dank, dat werkt inderdaad wel.
Zonnepanelen wordt er niet automatisch van afgetrokken en als ik een helper aanmaak om deze consumption_costs bij elkaar op te tellen kan ik die helper niet als "change" opgeven.

Maar dit is al iets, dank.

Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Zonnepanelen wordt er niet automatisch van afgetrokken en als ik een helper aanmaak om deze consumption_costs bij elkaar op te tellen kan ik die helper niet als "change" opgeven.

Je helper mist de state_class: total
Je kunt het wel optellen in een template sensor, en die gebruiken. Maar dan moet je zorgen dat je last_reset: ook goed meeneemt in de attributes.

• septillion
@Vaevictis_ Je hoeft natuurlijk niet te updaten... Enige dat ik daarvoor mis is een optie om een geen notificatie te krijgen bij een update. Want ja, ook ik vind het oranje getal naast settings irritant als ik nog niet gelijk over wil :D

Want ook ik ben van mening dat er te vaak leuke dingen uit komen met elke major versie :)
septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:33:
@Vaevictis_ Je hoeft natuurlijk niet te updaten... Enige dat ik daarvoor mis is een optie om een geen notificatie te krijgen bij een update. Want ja, ook ik vind het oranje getal naast settings irritant als ik nog niet gelijk over wil :D

Want ook ik ben van mening dat er te vaak leuke dingen uit komen met elke major versie :)
Je kunt toch op "SKIP" klikken? Dan wordt hij genegeerd tot er weer een nieuwe update is.

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
strandbal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:52:
Volgens mij is de Growatt addon momenteel stuk door wijzigingen aan de kant van growatt, en zit de fix in 2023.1 beta. Bij mij werkt ie ook al een paar dagen niet meer.

Laat me wel langzaam aan denken als iets van Grott, om die metingen zelf maar te proxy'en :)
Toen ik mijn Growatt omvormer aansloot, was 1 van de eerste dingen die ik deed, Grott installeren. Toen was ik nog niet echt onder de indruk van de snelheid waarmee informatie binnenkwam.

Via het growatt dashboard toen de interval van data verzenden van mijn Wifi dongle verhoogt en nu krijg ik netjes elke minuut in ieder geval de output doorgestuurd (via MQTT). Sneller dan elke minuut kreeg ik niet voor elkaar.

• septillion
@TheFes Klopt, maar van een aantal zaken zou ik gewoon nooit een notificatie willen krijgen en het alleen in een overzicht zien. Zigbee devices bijvoorbeeld. Of anders alleen voor majors ofzo. Want snap dat sommige het zo wel erggggg veel vinden.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:06
septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:39:
@TheFes Klopt, maar van een aantal zaken zou ik gewoon nooit een notificatie willen krijgen en het alleen in een overzicht zien. Zigbee devices bijvoorbeeld. Of anders alleen voor majors ofzo. Want snap dat sommige het zo wel erggggg veel vinden.
Ik had laatst 10 HUE GUI10 spots met een update... the horror.. 3 dagen lang een 10... Brr.. :+

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik negeer alle tussentijdse updates tot de laatste .versie van de maand en update dan pas omdat ik vijf of zes keer updaten in de maand te veel vind. Dus ja één keer maand een core update en verder alleen een melding als het een onderdeel betreft wat je gebruikt zou ik wel een mooie optimalisatie vinden. Maar voor mij geen urgent onderdeel.

• septillion
@Koepert Dat ja :+ Voor spots op zich nog te doen om een keer een update te pushen. Voor batterij devices is het meer werk (device wakker maken) en heb ik er wat slechte ervaring mee (60% batterij voor een update...). Dus dan ben ik toch wat terughoudender.

@synoniem Dan had je de update van vandaag vast niet meer verwacht :+
Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Ik heb even iets geknutseld, zie:
https://github.com/TheFes...or/energy_total_cost.yaml

Ik denk dat het zo wel moet werken, maar heb er zelf natuurlijk ook nog vrij weinig data in zitten om het te kunnen testen.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:

Ik had vandaag pas tijd om te updaten dus dat komt nu goed uit.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-03 16:02
septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:
@Koepert Dat ja :+ Voor spots op zich nog te doen om een keer een update te pushen. Voor batterij devices is het meer werk (device wakker maken) en heb ik er wat slechte ervaring mee (60% batterij voor een update...). Dus dan ben ik toch wat terughoudender.

@septillion

Update naar Hue via de standaard HUE bridge alleen? Of kan dat ook via de Deconz2 stick?

• septillion
@Obelixxx Ik heb geen Hue maar volgens mij is Hue helaas niet zo gortig met updates openbaar maken.

• Ora et Labora
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Ik heb even iets geknutseld, zie:
https://github.com/TheFes...or/energy_total_cost.yaml

Ik denk dat het zo wel moet werken, maar heb er zelf natuurlijk ook nog vrij weinig data in zitten om het te kunnen testen.
Wauw, super, fantastisch!

Als ik de cost-sensors veranderd ziet het er bij mij zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  - sensor:
    # only electricity and gas
    - unique_id: 414d57af-ebbe-41d2-84de-913542306181
      name: Energy_Costs_Total
      state: >
        {% set entities = [
                            'sensor.p1_meter_3c39e7231bc2_total_power_import_t1_cost',
                            'sensor.p1_meter_3c39e7231bc2_total_power_import_t2_cost',
                            'sensor.p1_meter_3c39e7231bc2_total_power_export_t1_compensation',
                            'sensor.p1_meter_3c39e7231bc2_total_power_export_t2_compensation',
                            'sensor.p1_meter_3c39e7231bc2_total_gas_cost'
                          ]
        %}
        {% set costs = entities | select('search', '.cost$') | map('states') | map('float') | sum %}
        {% set comp = entities | select('search', '.compensation$') | map('states') | map('float') | sum %}
        {{ costs - comp }}
      unit_of_measurement: 
      device_class: monetary
      availability: >
        {% set entities = [
                          ]
        %}
        {{ entities | map('states') | reject('is_number') | list | count == 0 }}
      attributes:
        last_reset: >
          {% set entities = [
                            ]
          %}
          {{ entities | map('state_attr', 'last_reset') | min }}

Op een of andere manier komen mijn "cost" sensors niet overeen met het Energy dashboard.

Maar dit zijn wel de enige "cost" sensors die ik heb.

Vreemd dat dit zo afwijkend lijkt te zijn, daar zit vast iets nog niet goed in mijn configuratie.

@Obelixxx Volgens mij kan het met Zigbee2MQTT wel, maar met Deconz niet, omdat die inderdaad alleen openbare updates gebruiken.
Ik heb maar één Hue lamp in huis, en die heeft ook Bluetooth, dus gebruik ik dat om te updaten :)

• OrangeTux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-03 16:43
MWDKing schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:58:
Heeft iemand ervaring met een EVbox Elvi te koppelen aan HA?

Ik heb OCPP Repo handleiding gevolgd, maar loop vast in deze stappen:

[...]

Ik kan alleen nergens een handleiding van EVbox vinden over hoe en wat ik moet instellen... Iemand een idee?
@OrangeTux misschien jij? Ik zag een post van je in de vorige delen van dit topic. :)
De charger wordt configureerd via EVBox Connect app..
Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Wauw, super, fantastisch!

Als ik de cost-sensors veranderd ziet het er bij mij zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  - sensor:
    # only electricity and gas
    - unique_id: 414d57af-ebbe-41d2-84de-913542306181
      name: Energy_Costs_Total
      state: >
        {% set entities = [
                          ]
        %}
        {% set costs = entities | select('search', '.cost$') | map('states') | map('float') | sum %}
        {% set comp = entities | select('search', '.compensation$') | map('states') | map('float') | sum %}
        {{ costs - comp }}
      unit_of_measurement: 
      device_class: monetary
      availability: >
        {% set entities = [
                          ]
        %}
        {{ entities | map('states') | reject('is_number') | list | count == 0 }}
      attributes:
        last_reset: >
          {% set entities = [
                            ]
          %}
          {{ entities | map('state_attr', 'last_reset') | min }}

Op een of andere manier komen mijn "cost" sensors niet overeen met het Energy dashboard.
[Afbeelding]
Maar dit zijn wel de enige "cost" sensors die ik heb.
[Afbeelding]
Vreemd dat dit zo afwijkend lijkt te zijn, daar zit vast iets nog niet goed in mijn configuratie.
Die cost sensors die je nu al bron gebruikt zijn oplopende totaalsensoren, die elke keer resetten als je een herstart doet.
Dus als je HA al 3 dagen aan staat, is het het totaal van 3 dagen.
Als je HA 5 minuten geleden gereboot is, is het de data van 5 minuten.

Daarom moet je dus die Statistics Graph Card gebruikt wordt de data uit de long term statistics gebruikt en krijg je de goede dagtotaten (daarbij rekening houdende met dat die van vandaag niet zal kloppen omdat je ofwel teveel, ofwel te weinig hebt).

• Ora et Labora
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Die cost sensors die je nu al bron gebruikt zijn oplopende totaalsensoren, die elke keer resetten als je een herstart doet.
Dus als je HA al 3 dagen aan staat, is het het totaal van 3 dagen.
Als je HA 5 minuten geleden gereboot is, is het de data van 5 minuten.

Daarom moet je dus die Statistics Graph Card gebruikt wordt de data uit de long term statistics gebruikt en krijg je de goede dagtotaten (daarbij rekening houdende met dat die van vandaag niet zal kloppen omdat je ofwel teveel, ofwel te weinig hebt).
Ik snap hem, dank voor je geduld en duidelijkheid, ik heb het nu toegevoegd aan de Statistics Graph.

• -Casper
Obelixxx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:00:
[...]

@septillion

Update naar Hue via de standaard HUE bridge alleen? Of kan dat ook via de Deconz2 stick?
Hier een deconz stick met Z2M en ik kan hue lampen updaten. Via deconz / phoscon software destijds niet de mogelijkheid gezien om dat te doen.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-03 16:02
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:10:
@Obelixxx Volgens mij kan het met Zigbee2MQTT wel, maar met Deconz niet, omdat die inderdaad alleen openbare updates gebruiken.
Ik heb maar één Hue lamp in huis, en die heeft ook Bluetooth, dus gebruik ik dat om te updaten :)
Ik heb best wel heel erg veel van die Hue spotjes, en inderdaad heb ik ook de BT gekocht.
Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.

Ga ik eens proberen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:05
Ik heb ooit bij het installeren de keuze gemaakt om de Database in MariaDB als add-on te draaien. Dat was toen een snellere keuze t.o.v. de standaard. Is dat nog steeds het geval, of is de interne DB nu net zo goed/snel?

De onderliggende vraag is dat ik de bestaande add-on ook graag wil inzetten om als gedeelde Kodi database te gebruiken. Nu draait die in Docker in mijn NAS, maar nu moet ik mijn NAS steeds opstarten voor ik mijn Kodi clients aanroep, dat wil ik omdraaien door kodi mijn NAS te laten ontwaken met WOL. Nu heb ik een aantal opties:
1. In de bestaande add-on een extra database en user aanmaken voor Kodi. Dit is de makkelijkste optie, maar gaat dit goed? Ik heb weinig kennis van databases en t moet wel allemaal lekker stabiel blijven werken zoals het nu doet.
2. De data van de add-on verhuizen naar de standaard ingebouwde database (kan dit en hoe doe ik dit?) en MariaDB exclusief voor Kodi gebruiken. Volgens mij gaat het dan alleen om de langere termijn energie-data, of zitten er andere belangrijke zaken in?
3. Een andere add-on als database voor Kodi gebruiken. (welke?)

Qua performance moet dit allemaal wel goed gaan, ik draai op een 7i7 NUC met SSD en meer dan voldoende ram.

Wat is wijsheid?

• RudolfR
  • Laatst online: 25-03 17:22
@gastje01

1. Een extra database in de bestaande add-on zou moeten kunnen.
2. Migreren is volgens mij lastig, dat geldt voor sqlite -> mariadb, maar volgens mij ook v.v.
3. Postgres misschien? https://github.com/Expaso...s/tree/master/timescaledb

Volgens mij is de simpelste oplossing hier ook de beste. (1).
Kodi lijkt me niet heel intensief voor de database.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Obelixxx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:00:
[...]

@septillion

Updaten kan wel met Z2M en niet met de andere HA add-ons.
Er is momenteel een bug waarbij HUE lampen aangegeven dat er een update is, maar deze mislukt. Dat wordt opgelost in de release van januari.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JoepW schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Er is momenteel een bug waarbij HUE lampen aangegeven dat er een update is, maar deze mislukt. Dat wordt opgelost in de release van januari.
Ook niet met ZHA dus?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 11:28
Vraagje m.b.t. homeassistant en het energy dashboard. Ik heb een P1 meter van homewizard gekoppeld. Ik zie daar twee sensors P1 Meter Total power import T1 en P1 Meter Total power import T2. Klopt dat T2 hoog tarief is en T1 laag tarief?

Daarnaast, ik heb de koppeling al even draaien, maar recent wat meer ingedoken en wat opgeruimed e.d. Daarbij heb ik P1 meter in Homeassistant hernoemd. Nu zie ik in het energy dashboard bij 'sources' de P1 meter dubbel omdat er data instaat met de oude naam, en de nieuwe. Ik wil dit eigenlijk opruimen, maar wil de historische data eigenlijk liever ook niet kwijt. Is er een manier om deze oude datapunten over te hevelen naar de nieuwe sensor naam?
!GN!T!ON schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:24:
Vraagje m.b.t. homeassistant en het energy dashboard. Ik heb een P1 meter van homewizard gekoppeld. Ik zie daar twee sensors P1 Meter Total power import T1 en P1 Meter Total power import T2. Klopt dat T2 hoog tarief is en T1 laag tarief?

Daarnaast, ik heb de koppeling al even draaien, maar recent wat meer ingedoken en wat opgeruimed e.d. Daarbij heb ik P1 meter in Homeassistant hernoemd. Nu zie ik in het energy dashboard bij 'sources' de P1 meter dubbel omdat er data instaat met de oude naam, en de nieuwe. Ik wil dit eigenlijk opruimen, maar wil de historische data eigenlijk liever ook niet kwijt. Is er een manier om deze oude datapunten over te hevelen naar de nieuwe sensor naam?
Welke hoog en laag is kun je neem ik aan gewoon zien aan de grafiek. Een van de twee zal nu updates krijgen (hoog) en de andere niet (laag).

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:02
Omdat ik niet weet hoe ik dit in HA voor elkaar zou kunnen krijgen, ben ik op zoek naar tips.

Stel ik heb een dataset van 365 waarden (1 jan t/m 31 dec). Ik wil een sensor kunnen updaten met de waarde die bij de betreffende dag hoort.

1. Waar laat ik binnen HA een dergelijke dataset?
2. Hoe zorg ik ervoor dat mijn sensor de juiste waarde oppikt?

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14
-Casper schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Hier een deconz stick met Z2M en ik kan hue lampen updaten. Via deconz / phoscon software destijds niet de mogelijkheid gezien om dat te doen.
Ik update die eigenlijk ook nooit mn hue lampen. (via deconz / phoscon)
Dus via Z2M kan dat wel?
En even snel, misschien moet ik dat toch es overwegen...

• skank
[...]

Bedoel je een bug nu bij het updaten via Z2M of via deconz?
En die oplossing is voor Z2M of deconz?

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik ben op zoek naar een stukje code hulp.

Ik heb een mushroom-template-card waar ik de volgende code in heb staan.
Nu wil ik dat bij het stukje container bijvoorbeeld GFT dik gedrukt wordt hoe krijg ik dat voor elkaar?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vandaag is het {{
['maandag','dinsdag','woensdag','donderdag','vrijdag','zaterdag','zondag'][now().weekday()]
}} {{ now().day }} {{
['januari','februari','maart','april','mei','juni','juli','augustus','september','oktober','november','december'][now().month-1]
}} {{ now().year}}. 
Het is {{state_attr('weather.huis', 'temperature')}}° met {{state_attr('weather.huis', 'humidity')}}% vochtigheid.{% if now().hour < 16 %}
{% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'gft') %}en de GFT container komt vandaag.
{% elif is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'papier') %}en de Papier container komt vandaag.
{% elif is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'pmd') %}en de PMD container komt vandaag.
{% elif is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'restafval') %}en de Restafval container komt vandaag.{% else %}{%
endif %}{% endif %}

Alvast bedankt voor de gouden tip.

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Home Assistant in combinatie met Nabu Casa en de 'SSH & Web Terminal' plugin blijkt een vrij makkelijke en veilige manier te zijn om vanaf een 'vreemde' (werk)computer buitenshuis even snel te verbinden met een wellekeurige Linux server thuis (via SSH). Het knippen/plakken van tekst werkt niet altijd even lekker, maar voor wat snelle commando's is dit een prima alternatief voor het installeren/opzetten van een VPN verbinding of het gebruiken van een mobiele telefoon.

Weet iemand of er wellicht ook een Home Assistant Plugin bestaat die mij op afstand via Home Assistant/Nabu Casa laat verbinden met lokale webservers? Bijvoorbeeld met de webgui van mijn NAS of van mijn router?

[Voor 3% gewijzigd door scorpion303 op 03-01-2023 15:03]

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

ZHA weet ik niet zeker. Ik dacht van niet.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

skank schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Bedoel je een bug nu bij het updaten via Z2M of via deconz?
En die oplossing is voor Z2M of deconz?
In Z2M zit een bug voor het updaten.

• -Casper
[...]

Is al gefixt. Je moet Z2M eerst even updaten en dan kan je de lampen weer updaten.
ngommers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:45:
Ik ben op zoek naar een stukje code hulp.

Ik heb een mushroom-template-card waar ik de volgende code in heb staan.
Nu wil ik dat bij het stukje container bijvoorbeeld GFT dik gedrukt wordt hoe krijg ik dat voor elkaar?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vandaag is het {{
['maandag','dinsdag','woensdag','donderdag','vrijdag','zaterdag','zondag'][now().weekday()]
}} {{ now().day }} {{
['januari','februari','maart','april','mei','juni','juli','augustus','september','oktober','november','december'][now().month-1]
}} {{ now().year}}. 
Het is {{state_attr('weather.huis', 'temperature')}}° met {{state_attr('weather.huis', 'humidity')}}% vochtigheid.{% if now().hour < 16 %}
{% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'gft') %}en de GFT container komt vandaag.
{% elif is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'papier') %}en de Papier container komt vandaag.
{% elif is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'pmd') %}en de PMD container komt vandaag.
{% elif is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'restafval') %}en de Restafval container komt vandaag.{% else %}{%
endif %}{% endif %}

Alvast bedankt voor de gouden tip.
Dat kan niet in een template, die heeft namelijk alleen een string als output, daar kun je geen formatting in verwerken.

Je zult met iets als card_mod aan de slag moeten, en zelfs dan weet ik niet of je een subset van een string kunt formatten.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

-Casper schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Is al gefixt. Je moet Z2M eerst even updaten en dan kan je de lampen weer updaten.
Top. Ga ik meteen ff doen.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:42
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Dat kan niet in een template, die heeft namelijk alleen een string als output, daar kun je geen formatting in verwerken.

Je zult met iets als card_mod aan de slag moeten, en zelfs dan weet ik niet of je een subset van een string kunt formatten.
Dank voor de uitleg, dan ga ik het maar zo houden.

• skank
Kan er mij nog iemand zeggen wat nu de voordelen zijn van Z2M tov deconz/phoscon? Indien ik zou overstappen van deconz/phoscon
Voorlopig zie ik 1 voordeel bij Z2M:
- Updaten van lampen

Voor de rest moet ik uiteraard nog checken of al mijn devices door Z2M ondersteund worden...
MAar anders zou ik dus overstappen.

Is er ook een howto om makkelijk de overgang te maken?

• !GN!T!ON
TheFes schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Dank voor de uitleg, dan ga ik het maar zo houden.
Had gisteren eigenlijk dezelfde vraag, alleen dan om een MD Icoon toe te voegen aan een string. Zoals ik heb gevonden kan het met een Markdown card wel, maar ik wil graag een mushroom card gebruiken. Heb het eerst ook maar even laten zitten.

[Voor 44% gewijzigd door !GN!T!ON op 03-01-2023 15:34]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-03 23:29

Rouwette

Rouwette.com

JoepW schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:08:
[...]

ZHA weet ik niet zeker. Ik dacht van niet.
Ik heb wel mijn IKEA tradfri geupdate via ZHA, weet even niet of het met HUE ook kan.

https://github.com/zigpy/...A-Device-Firmware-Updates

[Voor 17% gewijzigd door Rouwette op 03-01-2023 15:35]

https://www.rouwette.com/

• !GN!T!ON
Rouwette schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Ik heb wel mijn IKEA tradfri geupdate via ZHA, weet even niet of het met HUE ook kan.

Zo te zien worden de volgende fabrikanten ondersteund voor updates via ZHA:
  • Ikea
  • Inovelli
  • Ledvance/Osram
  • Salus/Computime
  • Sonoff/Itead
  • Thirdreality

• Ora et Labora
skank schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:32:
Kan er mij nog iemand zeggen wat nu de voordelen zijn van Z2M tov deconz/phoscon? Indien ik zou overstappen van deconz/phoscon
Voorlopig zie ik 1 voordeel bij Z2M:
- Updaten van lampen

Voor de rest moet ik uiteraard nog checken of al mijn devices door Z2M ondersteund worden...
MAar anders zou ik dus overstappen.

Is er ook een howto om makkelijk de overgang te maken?
In mijn geval, voornamelijk ondersteuning van meer apparaten en meer functionaliteiten van apparaten. Ik ben overgestapt omdat Lidl-schakelaars beter werden ondersteund in Z2M.
Er is geen overgang, simpelweg Z2M installeren volgens instructies (@SmartHomeJunkie heeft een mooie handleiding op YouTube staan) en alle apparaten opnieuw koppelen en de automatiseringen/scripts/dashboards aanpassen waarin de oude Zigbee-apparatuur stond.

• skank
Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:38:
[...]

In mijn geval, voornamelijk ondersteuning van meer apparaten en meer functionaliteiten van apparaten. Ik ben overgestapt omdat Lidl-schakelaars beter werden ondersteund in Z2M.
Er is geen overgang, simpelweg Z2M installeren volgens instructies (@SmartHomeJunkie heeft een mooie handleiding op YouTube staan) en alle apparaten opnieuw koppelen en de automatiseringen/scripts/dashboards aanpassen waarin de oude Zigbee-apparatuur stond.
Thx eerst es checken en dan overstappen.
Dus qua snelheid is het even snel he?

• Ora et Labora
skank schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Thx eerst es checken en dan overstappen.
Dus qua snelheid is het even snel he?
Ik heb geen verschil gemerkt tussen Z2M en ZHA, men zegt dat Z2M sneller is.

• septillion
Henri2500 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:31:
Omdat ik niet weet hoe ik dit in HA voor elkaar zou kunnen krijgen, ben ik op zoek naar tips.

Stel ik heb een dataset van 365 waarden (1 jan t/m 31 dec). Ik wil een sensor kunnen updaten met de waarde die bij de betreffende dag hoort.

1. Waar laat ik binnen HA een dergelijke dataset?
2. Hoe zorg ik ervoor dat mijn sensor de juiste waarde oppikt?
Je kan dat op zich gewoon in de template van een template sensor gooien. Ja, het is wat veel data maar moet kunnen.

Iets als het volgende maar dan met veel meer datapunten:
Django/Jinja:
1
2
{% set l = ['dag1', 'dag2', 'dag3', 'dag4'] -%}
{{ l[now().timetuple().tm_yday - 1] }}

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:02
septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Je kan dat op zich gewoon in de template van een template sensor gooien. Ja, het is wat veel data maar moet kunnen.

Iets als het volgende maar dan met veel meer datapunten:
Django/Jinja:
1
2
{% set l = ['dag1', 'dag2', 'dag3', 'dag4'] -%}
{{ l[now().timetuple().tm_yday - 1] }}
Ik dacht weer veel te moeilijk; dankjewel! Ik ga er naar kijken _/-\o_

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-03 13:36
Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Ik heb geen verschil gemerkt tussen Z2M en ZHA, men zegt dat Z2M sneller is.
Is het nog zo dat je bij Z2M welk afhankelijk ben van de verbinding van je server (RPI4 in mijn geval) terwijl je via deconz de automatiseringen via de conbee stick kan laten lopen?

Ik heb helaas enkel wifi richting mijn RPI, vandaar dat ik geprobeerd heb om mijn zigbee netwerk eigenlijk onafhankelijk te houden van mijn wifi....

• skank
Ora et Labora schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Bedoel je deze:

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage

De titel beloofd wel niet veel goeds, gezien ik een conbee 2 stick heb

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

skank schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Bedoel je deze:

YouTube: Zigbee2MQTT with Conbee 2 Not a Happy Marriage

De titel beloofd wel niet veel goeds, gezien ik een conbee 2 stick heb
Ik heb het al zeker 6 maanden stabiel draaien.
En de Sonoff Zigbee 3.0 werkte bij mij heel traag en laggy. Dus ik hou het voorlopig juist bij de Conbee 2.

[Voor 12% gewijzigd door JoepW op 03-01-2023 16:44]

• wolfchild
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-03 08:11
TheFes schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:26:
[...]
  1. Conditions zijn standaard AND, je hoeft dus geen AND condition te gebruiken
  2. Je AND condition is sowieso nutteloos hier, want je hebt maar één condition in je AND condition gezet
  3. Je hebt zo geen geldig template, HA verwacht daar True of False, en alleen maar een template, niets daar omheen (nouja quotes)
  4. Je moet state_attr() gebruiken ipv states.je.sensor.attributes.je_attribute
Probeer het eens zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.sevenum_eindhoven
    attribute: departure_delay
    state: true
  - condition: template
    value_template: "{{ today_at(state_attr('sensor.sevenum_eindhoven', 'arrival_time_planned')) - today_at(state_attr('sensor.sevenum_eindhoven', 'departure_time_planned')) > timedelta(minutes=5) }}"

Die eerste condition lijkt me trouwen overbodig, je kunt toch gewoon triggeren wanneer dat attribute naar true gaat? Wel even opletten dat er geen quotes omheen staan in de trigger dan.
bedankt ik heb het nu werkend.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:23
Bedankt! Die app had ik al gebruikt, maar de optie om een websocket/server toe te voegen heb je niet als die al geconfigureerd is. Als ik de paal opnieuw configureer kan het wss wel. Ik had gehoopt zowel Everon als HA als 'beheer' te kunnen gebruiken (tegelijk), maar dat kan denk ik niet dan. Ik moet namelijk wel declaratie rapporten e.d. kunnen blijven genereren. Weet jij of beide kan?

• skank
JoepW schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Ik heb het al zeker 6 maanden stabiel draaien.
En de Sonoff Zigbee 3.0 werkte bij mij heel traag en laggy. Dus ik hou het voorlopig juist bij de Conbee 2.
Als je naar het filmpje kijkt, zijn de meningen erg uiteenlopend.. Ik twijfel eerlijk gezegd wel maar zie wel de voordelen van Z2mqtt

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-03 14:45
Het is gelukt,
Vraag niet hoe.

Moest wel een profiel aanmaken, bij Shelly
Ik zie hem in Homeassistant.

Thanx

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 19:18

Eraser127

Nijkerk

@-Randy- Dat zou niet nodig moeten zijn. Gewoon vanaf z'n eigen AP jouw netwerkgegevens invullen en ColoT ipadres [homeassistant-ip]:5683 dan moet ie al in Home Assistant te vinden zijn.

My Discogs

• septillion
@JoepW Een ZBDongle-E of een ZBDongle-P? Heerlijk verwarrende namen bij iTead maar het zijn twee compleet andere sticks. De P versie draait een "standaard" Ti chip met firmware van Koekk / het Z2M project. De E versie eigen firmware van iTead.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:38
septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:40:
@JoepW Een ZBDongle-E of een ZBDongle-P? Heerlijk verwarrende namen bij iTead maar het zijn twee compleet andere sticks. De P versie draait een "standaard" Ti chip met firmware van Koekk / het Z2M project. De E versie eigen firmware van iTead.
Koekk ken ik nog niet :) :) :)

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:40:
De e-versie.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Fwiw ik heb de P versie en draait echt retestabiel met de ZHA integratie. Bereik is ongelofelijk, van zolder naar woonkamer zonder tussenpunten gewoon instant, geen uitval of niets. Ik vraag me altijd af welke factoren er nu allemaal een rol spelen als ik zoiets lees als hierboven. Maar mij is bij aanschaf iig wel verteld dat ik moest zoeken naar de P versie gezien die beter zou zijn. Maar als ik erop google lees ik wisselende verhalen...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• renegrunn
  • Laatst online: 16:41
Ik lees sinds een paar dagen met een esp32-cam de watermeter uit en dit in HA toon, wat helemaal prima werkte. Totdat ik zojuist zag dat de berichten 'rate too high' aangaven, en dus enkel errors kreeg. Ik had gelukkig voor wat testen de logging foto's laten bewaren:

Links is vanochtend vroeg, rechts is zojuist.

Wat er lijkt te gebeuren is dat als mijn meter van xxx,8 naar xxx,9 beweegt, de hoofdteller (m3) alvast een getalletje omhoog beweegt, dus 926 in dit geval. Wat ook in de logging terug is te zien (rood omlijnt):

Iemand enig idee hoe hier mee om te gaan?

[Voor 18% gewijzigd door renegrunn op 03-01-2023 21:34]

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Weet iemand wat ik moet doen om hass op port 5683 (voor shelly coIoT ) te laten luisteren?

Als ik in de HA UI de shelly integration selecteer, moet ik een ip adres van een shelly device invoeren lijkt het, maar als die achter een firewall zitten kan HA daar niet zelf mee connecten, en wordt de integration niet actief gemaakt (kan enkel cancellen) (en auto discovery zal ze ook nooit zien)

Ik gok dat als HA op port 5683 luistert, ik vervolgens op een shelly device het HA ip:5683 als peer kan instellen en dan maakt de shelly de verbinden wel verwacht ik.
Ik heb een shell geopend in mijn ha docker container en zie (met netstat -an) dat er nu niet op port 5683 geluisterd wordt.

• robkremer
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-03 09:16
Heeft iemand de intergas incomfort integratie werkend in HA?
Ik krijg onderstaande foutmelding, weet wat ik moet aanpassen maar kan niet bij de juiste file komen:

Setup failed, check your configuration, message is: 404, message='Not found', url=URL('http://192.168.1.36/protect/heaterlist.json')
22:00:30 – (WAARSCHUWING) incomfort

Dit moet worden aangepast in onderstaand bestand:

/usr/local/lib/python3.10/site-packages/incomfortclient

From:

else:
self._url_base = f"http://{hostname}/protect/"
self._auth = aiohttp.BasicAuth(login=username, password=password)
TO:

else:
self._url_base = f"http://{hostname}/"

Als iemand mij de goede richting ik kan helpen heel graag! Ik draai HA onder Hyper-V

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil mij ook graag is verdiepen in homeassistant. Mooi topic.

Adviseren jullie een dedicated raspberry pi (4) of kan die op de bestaande pi 3 met Pi-hole icm 2g geheugen?

Of beter op de synology 218+ in een container en dan niet meer s nachts uitschakelen van de NAS? NAS gebruikt aardig wat stroom dus neig dan liever naar een extra raspberry.

Mijn V&A

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-03 22:46
@robkremer 404 = page not found. Check je netwerk tab eens in de browser, inloggegevens ook goed ingevuld?

• skank
Workaholic schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:22:

Adviseren jullie een dedicated raspberry pi (4) of kan die op de bestaande pi 3 met Pi-hole icm 2g geheugen?

Of beter op de synology 218+ in een container en dan niet meer s nachts uitschakelen van de NAS? NAS gebruikt aardig wat stroom dus neig dan liever naar een extra raspberry.
Ik zou een dedicated pi nemen en HA OS draaien ;)
de bestaande pi ga je direct tegen limiet aan lopen.
de syn kan ook maar zou ik passen en lekker zuinig dedicated gaan!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
robkremer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:16:
Heeft iemand de intergas incomfort integratie werkend in HA?
Ik krijg onderstaande foutmelding, weet wat ik moet aanpassen maar kan niet bij de juiste file komen:

Setup failed, check your configuration, message is: 404, message='Not found', url=URL('http://192.168.1.36/protect/heaterlist.json')
22:00:30 – (WAARSCHUWING) incomfort

Dit moet worden aangepast in onderstaand bestand:

/usr/local/lib/python3.10/site-packages/incomfortclient

From:

else:
self._url_base = f"http://{hostname}/protect/"
TO:

else:
self._url_base = f"http://{hostname}/"

Als iemand mij de goede richting ik kan helpen heel graag! Ik draai HA onder Hyper-V
Kun je hier iets mee? (2 opties)
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:38

Zie mijn review van de Minisforum GK50 op Tweakers. Een Intel/AMD mini-PC met een 6 TDP processor en passieve koeling verbruikt ook weinig. Ook HAShop.nl (zijn wel duur) zie je goed wat een compleet mini-PC kost voor HA en een Raspberry PI voor HA. Ik ben voorstander van een "dedicated doosje" met SSD/M2/HHD dus geen opslag op SD-kaartje.

• robkremer
CodeBaker schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:23:
@robkremer 404 = page not found. Check je netwerk tab eens in de browser, inloggegevens ook goed ingevuld?
Het probleem is dat in de default integratie een fout zit, ik moet de URL aanpassen van: 'http://192.168.1.36/protect/heaterlist.json') naar: 'http://192.168.1.36/heaterlist.json')

• robkremer
Heb alle opties al bekeken uit dit topic, helaas werken deze niet op de een of andere manier, moet de weg vinden om in de core van HA de URL aan te kunnen passen.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@robkremer Ik heb voor de growatt integratie de bestanden in /usr/src/ aangepast via deze methode.

https://github.com/home-a...8#issuecomment-1366836236
bigfloor last week
When running the HA VM (on a Hypervisor) you access the files via SSH and then run:
docker exec -it homeassistant bash
Now you can navigate to the correct directory:
cd /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/growatt_server/
There you will find the two files that need to be modified
config_flow.py
sensor.py

Edit: Just did this and now it WORKS again !
Maar de methode met een custom integratie is misschien wel makkelijker. Die overschrijft dan namelijk de default integratie van core.

[Voor 10% gewijzigd door verjager op 03-01-2023 22:53]

• robkremer
verjager schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:49:
@robkremer Ik heb voor de growatt integratie de bestanden in /usr/src/ aangepast via deze methode.

https://github.com/home-a...8#issuecomment-1366836236

[...]

Maar de methode met een custom integratie is misschien wel makkelijker. Die overschrijft dan namelijk de default integratie van core.
bedankt voor je reactie, Helaas, als ik docker exec -it homeassistant bash ingeef dan krijg ik de reactie terug:
bash : docker: command not found

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Da extra stroomgebruik valt reuze mee. Als de Syno in de nacht extra aan moet kost dat wat stroom. Maar als je die wilt uitzetten moet je een PI 24 uur laten draaien. Die kan dan wel minder stroom gebruiken, maar hij staat minimaal veel langer aan. Ook tijdens de uren dat de Syno ook al aan staat

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1 2 3 ... 43 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee