Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 281 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik gebruik:
[Location] [The name] [possibly addition or number].

Doe hier alles in het Engels. En type is alleen onderdeel van de naam als het anders onlogisch is. Omdat het domein van de entity toch wel meeste weergeeft.

Voorbeelden (tekst tussen haakjes geen onderdeel van de naam:
Livingroom Cove spots (dit is een groep)
Livingroom Cove spot 1
Livingroom Arla
Kitchen Boiler
Bedroom Night light left
Bedroom Ceiling
Bedroom Temperature
Bathroom Fan

Dus feitelijk van globaal naar steeds specifieker. Dit gebruik ik niet alleen voor devices/entities maar ook voor automations, scripts en scenes. En aantal zaken die niet zo zeer te maken hebben met de ruimte vallen zoals uitlezen van de de P1, stookwijzer, of notificaties over de wasmachine die vallen onder de locatie 'House'. Zaken die niet direct met huis te maken hebben zoals een script dat herbruikbaar is of een automation voor AH zelf (auto skip updates bijvoorbeeld) die vallen onder locatie '#'.

Maar omdat ik het al zo lang gebruik zijn er wel wat zaken ingeslopen die hier niet aan voldoen. Een grote is bijvoorbeeld devices die zijn aangemaakt die een add-on, integratie of HACS pakket zijn. Maar ook wat oude entities etc. Zou eigenlijk de bezem eens door moeten halen :+

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46
Ik heb totaal geen naming convention. Ik doen maar wat.
Ik gebruik labels en areas en filter daar dan op met templates.
Ook Engels en Nederlands wordt hier door elkaar gebruikt. Op de een of andere reden gebruik ik in YAML meestal Engelse names en entity_id's en in de GUI eerder Nederlands.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57

Eraser127

Nijkerk

Hippe Lip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:09:
Langzaam probeer ik mijn kunde uit te breiden. Ik lees via modbus een heleboel parameters van mijn WP uit.
Nu wil ik daar ook terug naar kunnen schrijven. Als eerste vingeroefening koos ik voor het instellen van de warmwaterbehoefte. Dat is een waarde die kan variëren van 0 tot en met 3.

Intussen heb ik wat in mijn configuration.yaml staan, maar blijf steken bij het definiëren van een knop waarmee ik de waarde aan zou kunnen passen. Ik heb veel gezocht op internet, maar er zijn meerdere registersoorten en veel voorbeelden gaan over coils. Bij mij is het een Holding Register.

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
input_number:

nibe_warmwater:
  ## Holding Register 56
    name: Warm water instellen
    min: 0
    max: 3
    step: 1
#    state_small: 0
#    state_medium: 1
#    state_large: 2
#    state_large_control: 3

Ik heb wat hulp nodig om verder te komen.
Ik gebruik voor m'n WTW een ESP8266 met een modbus shield, heb je iets aan onderstaande code?:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: brink
    name: "Ventilatie stand"
    id: ventilatie_stand
    register_type: holding
    address: 8001
    value_type: S_WORD      
    min_value: 0
    max_value: 3
    mode: slider

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwL2xy3zxtA0WI4Wg1envzZ4mAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IquuTJ1or68h7hmzwPV9xtf6.png?f=user_large

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Eraser127 Ik begon al aan mezelf te twijfelen, HA heeft toch helemaal geen number component voor Modbus. Maar dit is dus ESPHome :+ Maar denk niet dat het hem helpt wat verwacht dat zijn WP Modbus TCP doet en dat kan ESPHOme weer niet.

Maar laat wel zien dat het eigenlijk heel raar is dat HA geen number ondersteund voor Modbus. En eigenlijk ook voor template. @TheFes Ik geef slaapgebrek door Septillion Jr de schuld :+

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:59:
@Eraser127 Ik begon al aan mezelf te twijfelen, HA heeft toch helemaal geen number component voor Modbus. Maar dit is dus ESPHome :+ Maar denk niet dat het hem helpt wat verwacht dat zijn WP Modbus TCP doet en dat kan ESPHOme weer niet.

Maar laat wel zien dat het eigenlijk heel raar is dat HA geen number ondersteund voor Modbus. En eigenlijk ook voor template.
Er is een template number hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:45:
Ik heb totaal geen naming convention. Ik doen maar wat.
Ik gebruik labels en areas en filter daar dan op met templates.
Ook Engels en Nederlands wordt hier door elkaar gebruikt. Op de een of andere reden gebruik ik in YAML meestal Engelse names en entity_id's en in de GUI eerder Nederlands.
Ik probeer wel logisch te zijn in de benaming maar ben het vaker niet dan wel. Wat ik wel heb gedaan is alle entity_id's in het Engels en alle namen in het Nederlands. Op die manier vindt je het gewenste zonder over de taal na te hoeven denken (en in de interface is alles alvast mooi in het Nederlands terwijl het in de yaml hoofdzakelijk in het Engels is).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:52
Nog iemand die issues heeft om te connecteren met HA via HA Cloud?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raU77DPvtaXbYZWpeIYsNdo8DrE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mW1LvyRP7lDhSlMSBmn0orgr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:59
dotcom87 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:14:
Nog iemand die issues heeft om te connecteren met HA via HA Cloud?

[Afbeelding]
Hier geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 Ter check, Nabu Casa dus?

Netjes Nabu Case URL in je app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:52
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:26:
@dotcom87 Ter check, Nabu Casa dus?

Netjes Nabu Case URL in je app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvD6KfLgiAooxXn2wQH67fgCSHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rAfJSK2ZvqrVynpkbLkMftAO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:04
Even een controlevraag hier of ik de werking van een afgeleide in HA goed begrijp. Het energiedashboard heeft een resolutie van per uur voor mijn gasverbruik. Ik wilde graag zien of mijn ketel pendelt (en ik voel niet de behoefte om er lange tijd naast te gaan zitten) en zo daarom graag het 'huidige' gasverbruik zien.

Nu weet ik dat mijn DSMR gasmeter minder frequent update dan de elektriciteit, maar alle beetjes helpen.

Ik heb een helper gemaakt met een tijdsvenster van 1 minuut en een tijdseenheid in Uren, hiermee krijg ik netjes 0,78 m3/uur te zien. Deze helper gaat echter niet altijd terug naar 0 als de ketel uit staat, maar blijft soms langere tijd op 0,1 m3/uur hangen om vervolgens naar 0 te gaan, ook als de ketel uit staat. Heeft dit met de update interval van DSMR te maken of interpreteer ik de gegevens verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

gastje01 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:00:
Even een controlevraag hier of ik de werking van een afgeleide in HA goed begrijp. Het energiedashboard heeft een resolutie van per uur voor mijn gasverbruik. Ik wilde graag zien of mijn ketel pendelt (en ik voel niet de behoefte om er lange tijd naast te gaan zitten) en zo daarom graag het 'huidige' gasverbruik zien.

Nu weet ik dat mijn DSMR gasmeter minder frequent update dan de elektriciteit, maar alle beetjes helpen.

Ik heb een helper gemaakt met een tijdsvenster van 1 minuut en een tijdseenheid in Uren, hiermee krijg ik netjes 0,78 m3/uur te zien. Deze helper gaat echter niet altijd terug naar 0 als de ketel uit staat, maar blijft soms langere tijd op 0,1 m3/uur hangen om vervolgens naar 0 te gaan, ook als de ketel uit staat. Heeft dit met de update interval van DSMR te maken of interpreteer ik de gegevens verkeerd?
Ben heel lang aan het klooien geweest met een "actueel gebruik" sensor (zat ooit in HA maar is eruit gegooid), gebaseerd op de eens per 5 minuten wijzigende waarde van de gasmeter. De enige die, voor mij, acceptabel werkt is de volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
utility_meter:
  gas_minuut:
    unique_id: gas_minuut
    source: sensor.gas_div5
    cron: "0/5 * * * *"

Als bron gebruik ik de volgende template in templates.yaml (die omrekent aangezien de utility_meter dat niet kan):
YAML:
1
2
3
4
5
  - name: Gas/Div5
    unique_id: gas_div5
    availability: "{{ is_number(states('sensor.gas_consumed')) }}"
    unit_of_measurement: 'L'
    state: "{{ states('sensor.gas_consumed')|float(0) * 200 }}"

Het resultaat is elke 5 minuten een paaltje (als er gas gebruikt wordt) en geen paaltje als er geen gas gebruikt wordt. Door het volgende toe te voegen aan configuration.yaml wordt het beeld wat toonbaarder (vind ik):
YAML:
1
2
3
4
5
6
homeassistant:
  customize:
    sensor.gas_minuut:
      unit_of_measurement: "L/min"
      device_class: volume_flow_rate
      state_class: 'measurement'

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fpVbwam9HeIMCV1D3SPR1ZaL1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXXrxVViZW03l1rAkdLjrLhT.png?f=fotoalbum_large

Pendelen van je ketel kun je vanwege de 5 minuten resolutie (en afhankelijk van de instellingen van je CV ketel) wellicht niet terugzien. Een andere optie is kijken of je CV ketel zelf uitgelezen kan worden (voor mijn Intergas Xtreme ketel kan dat via een los aan te schaffen interface).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 10:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@gastje01 DSMR5 heeft voor gas een meetinterval van 5 minuten. DSMR4 doet het maar 1x per uur.

Mocht je DSMR5 hebben en verwachten het binnen een minuut terug te zien in HA: soms zal dat lukken, als de ketel uitschakelt vlak voor de volgende update. Maar vaak is dat niet het geval.

Ik vraag me af of je pendelen goed kan zien met een interval van 5 minuten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ben heel lang aan het klooien geweest met een "actueel gebruik" sensor (zat ooit in HA maar is eruit gegooid), gebaseerd op de eens per 5 minuten wijzigende waarde van de gasmeter. De enige die, voor mij, acceptabel werkt is de volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
utility_meter:
  gas_minuut:
    unique_id: gas_minuut
    source: sensor.gas_div5
    cron: "0/5 * * * *"

Als bron gebruik ik de volgende template in templates.yaml (die omrekent aangezien de utility_meter dat niet kan):
YAML:
1
2
3
4
5
  - name: Gas/Div5
    unique_id: gas_div5
    availability: "{{ is_number(states('sensor.gas_consumed')) }}"
    unit_of_measurement: 'L'
    state: "{{ states('sensor.gas_consumed')|float(0) * 200 }}"

Het resultaat is elke 5 minuten een paaltje (als er gas gebruikt wordt) en geen paaltje als er geen gas gebruikt wordt. Door het volgende toe te voegen aan configuration.yaml wordt het beeld wat toonbaarder (vind ik):
YAML:
1
2
3
4
5
6
homeassistant:
  customize:
    sensor.gas_minuut:
      unit_of_measurement: "L/min"
      device_class: volume_flow_rate
      state_class: 'measurement'

Resultaat:
[Afbeelding]

Pendelen van je ketel kun je vanwege de 5 minuten resolutie (en afhankelijk van de instellingen van je CV ketel) wellicht niet terugzien. Een andere optie is kijken of je CV ketel zelf uitgelezen kan worden (voor mijn Intergas Xtreme ketel kan dat via een los aan te schaffen interface).
In de release notes van de release waar het er uitgehaald werd, stond de derivative sensor vermeld als veranging voor de verwijderende sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Hm, ik had verwacht dat de interval kleiner zou zijn dan 5 minuten, maar dan weet ik dat ik sneller niks hoef te verwachten (DSMR5), kan ik het tijdsvak aanpassen, wellicht dat ie dan wel naar 0 zakt.

De ketel zelf staat op de nominatie om vervangen te worden, dus interfaces gaan we niet meer in investeren (nieuwe Remeha is dat uiteraard wel een optie), maar het effect zal bij dezelfde instellingen hetzelfde zijn. De ketel is begrensd, maar heeft een vrij hoge aanloop. Ik verwacht dat ie op dat moment z'n warmte niet snel genoeg kwijt kan en daarom weer even afslaat.

Hoewel de interval van 5 minuten niet ideaal is, verwacht ik bij een koud huis (16 --> 20 graden) een vrij lineair verbruik, als dat niet het geval is zou dat al een indicatie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Toegevoegd: Als je de ketel uit kunt lezen dan kun je aan de watertemperatuur goed zien of de ketel pendelt. Mijn ketel staat zo afgsteld dat hij bijna niet pendelt (en dit terwijl de last varieert van 1 handdoekradiator van 1kW tot beide (apart geschakelde) VV units + genoemde handdoekradiator die opgeteld ca. 8kW afnemen). Daar was wel het nodige aan ketelafstelling nodig (waarbij het verhogen van de minimale pompsnelheid wel het meest tegen mijn logisch redeneren in ging). De spikes die je ziet komen van langere warmwatervraag (zie je gelijk weer dat het altijd goed is die thermostaatkraan op je VV units te laten zitten én op ca. 45 graden te zetten). Ketel staat namelijk ingesteld op maximale temperatuur van 40 graden (en die spikes gaan daar écht wel stevig overheen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83FutFIRCD5UMiO2qrnLZTv5LhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3S4rkyIIfhX0TPHnNIBlXx32.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:27:
[...]

In de release notes van de release waar het er uitgehaald werd, stond de derivative sensor vermeld als veranging voor de verwijderende sensor.
Maar die werkt dus niet goed (want gaat niet naar nul als de gasvraag stopt). Zie ook eerdere verhandelingen hierover (inclusief trucjes om 30 seconden na de laatste wijziging als update mee te nemen (met als gevolg een onverklaarbare foutmelding in de logfiles terwijl e.e.a. wel gewoon werkte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HuismAndré schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Toegevoegd: Als je de ketel uit kunt lezen dan kun je aan de watertemperatuur goed zien of de ketel pendelt.
Goede toevoeging! Dit kan ook zonder een ketel die je kunt uitlezen. Ik meet zelf de aanvoer- en retourtemperatuur met DS18b20's op de leiding :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih-hRwcONzNaC7w2mgSzdqk7Di0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1DMSRxrs3vCWAOsRSErYQvE.png?f=fotoalbum_large

Daar heb je meer aan dan die gasmetingen elke 5 minuten, denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 22-01-2025 14:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Goede toevoeging! Dit kan ook zonder een ketel die je kunt uitlezen. Ik meet zelf de aanvoer- en retourtemperatuur met DS18b20's op de leiding :)

[Afbeelding]

Daar heb je meer aan dan die gasmetingen elke 5 minuten, denk ik.
De ketel in deze afbeelding pendelt als een dolle toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:21
gastje01 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:00:
[...] Ik wilde graag zien of mijn ketel pendelt (en ik voel niet de behoefte om er lange tijd naast te gaan zitten) en zo daarom graag het 'huidige' gasverbruik zien. [...]
Heeft de ketel zelf geen aan/uit teller? Onze Vaillant CW3 wel in ieder geval. Dat ding is nu 18 jaar oud enj die teller staat inmiddels op tientallen duizenden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HuismAndré ik weet niet vanaf welke interval je het echt pendelen noemt. In deze grafiek zie je dat hij elke 15 minuten aanslaat om de huiskamer op 15 graden te houden. Is dat vaak?

Maar het klopt dat hij niet lekker lang en laag loopt. Dit is een Intergas HRE 24/18 uit 2013 of zo met een minimaal vermogen van 6kW uit mijn hoofd. In een redelijk geïsoleerd huis waarin we alleen stoken in de huiskamer is 6kW al direct overkill. Valt weinig aan te doen, denk ik :)
Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Heeft de ketel zelf geen aan/uit teller? Onze Vaillant CW3 wel in ieder geval. Dat ding is nu 18 jaar oud enj die teller staat inmiddels op tientallen duizenden :X
Nog een goede suggestie, via mijn OTGW kan ik dat inderdaad ook zien bij mijn ketel.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 22-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:42:
@HuismAndré ik weet niet vanaf welke interval je het echt pendelen noemt. In deze grafiek zie je dat hij elke 15 minuten aanslaat om de huiskamer op 15 graden te houden. Is dat vaak?
Lijkt me niet. Gezien de ondergrens van je ketel (6kW waar mijn Xtreme 32 tot 3k6 gaat) kun je er verder ook weinig aan doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ik denk wel wat meer dan tientallen duizenden (want 40k in 18 jaar komt neer op 6 momenten _per_dag_).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Meteen een hoop reacties. De temperatuursensor op de leidingen kan ik inderdaad ook nog doen, daar had ik nog niet aan gedacht en de spullen heb ik nog liggen.Of me dat iets over het pendelen gaat leren gaan we zien. De nieuwe ketel ga ik denk ik wel een module aan knopen om deze goed in het gareel te krijgen, met deze is dat niet meer de moeite.

Verder schiet dit een beetje het doel van het topic voorbij (hoort denk ik in CV-tuning), maar mijn afgeleide-sensor werkt dus wel, alleen de interval/resolutie is niet wat ik gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
HuismAndré schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Ik denk wel wat meer dan tientallen duizenden (want 40k in 18 jaar komt neer op 6 momenten _per_dag_).
Nouja, geen idee. De printplaat is natuurlijk 5 jaar geleden ook vervangen. Het ding hangt er 18 jaar, maar eigenlijk is bijna al het spul al eens vervangen behalve de behuizing en het kijkglaasje (waar overigens ook 1 deel van stuk is, maar ok, het lekt geen lucht, dus kan niet direct kwaad).
Laten we zeggen dat de ketel zeker op de planning staat om eruit te gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Ik heb wat problemen met mijn Aqara motion sensor in de berging. De bedoeling is dat deze gaat branden zodra er beweging wordt geregistreerd en de lichtsterkte onder een bepaalde lux is. De huidige automation(s) welke ik daar voor heb zijn als volgt;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Storage | Lights on
description: Turn on the lights in the storage depending on movement and lux.
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.sensor_berging_occupancy
    to: "on"
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.sensor_berging_illuminance
            below: 32
        sequence:
          - target:
              entity_id: light.lamp_berging
            data: {}
            action: light.turn_on
          - target:
              entity_id: timer.berging
            data:
              duration: "00:02:00"
            action: timer.start
      - conditions:
          - condition: state
            state: "on"
        sequence:
          - target:
            data:
              duration: "00:02:30"
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Storage | Lights off
description: Turn off the lights in the storage when the timer finishes.
triggers:
  - event_type: timer.finished
    event_data:
    trigger: event
actions:
  - target:
    action: light.turn_off

Wat dus de bedoeling is dat de lamp aangaat en vervolgens 2.30 minuut aan blijft. Als er opnieuw beweging is moet de lamp opnieuw 2.30 minuut aanblijven. Voor zover ik weet hebben de Aqara RTCGQ11LM Motion Sensor een timeout van 2 minuten, vandaar de 2.30.

Waarschijnlijk is de automation veel te ingewikkeld maar ik heb een aantal dingen geprobeerd en krijg het maar niet voor elkaar. De lamp gaat vaker wel aan dan niet. Of ik ben de berging ingelopen dan even eruit en binnen 2.30 minuut weer terug en dan springt ie alsnog ineens uit.
Of ik ben de berging in gegaan, 4 minuten later de berging weer in en de lamp gaat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:50:
@mrbert De error is vrij duidelijk, de enige optie die jij bij het aanmaken van je input_select hebt opgegeven is 'slaapsfeer'. De optie 'slaapuit' bestaat niet.

Gokje, vergeten op "Add" te drukken na het intypen? Ja, mij ook al paar keer gebeurd en eigenlijk raar dat de UI deze niet gewoon toevoegt als er tekst staat en je op "Save" drukt.

En als je heeeeel zeker bent, laat input_select.slaapkamerlichtmode een zien in Dev tools => States.
@Septillion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yGwlvleTmDh2LjoFskZ4ECY2ro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5XoLkNbZNFZcx6sBByH3yecI.jpg?f=user_large

Nou volgens mij heb ik die toch echt ingevoerd. EN als ik alleen van slaapuit naar slaapsfeer in de action had werkte het maar zodra ik dan ook vanuit slaapwit er bij zette naar slaapsfeer werkte de transitie naar slaapsfeer niet meer met de foutmelding.

Ik het het ook met aanhalingstekens enzo eromheen geprobeerd maar alles was het zelfde..
Natuurlijk wil ik het liefst deze methode gebruiken, dus ik vraag me echt af wat er mis gaat

[ Voor 3% gewijzigd door mrbert op 22-01-2025 20:58 . Reden: aanvulling ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:43
Mijn naam is Card Nox en ik ben een HA n00b (zo dat lucht op).

Is dit topic ook bedoeld voor algemene support rondom HA??? Zo ja continue reading: Ik zal even kort mijn setup uitschrijven en dan mijn vragen daaronder.

Setup
  • RPI 4 Model B 4 GB met HA
  • SkyConnect ZBT-1 Zigbee en Thread USB (onderweg)
  • KPN Box12 maar voor WiFi gebruik ik verschillende TPLink Deco M4 modules
  • Aqara contact sensoren / bewegingssensoren / knoppen / temp &vochtigheid meters / Honeywell rookmelders
  • TAPO P115 slimme stekkers / D235 deurbel / C220 camera
  • TAPO L630 spots / L530e lampen / H200 hub / C220 camera / C500 camera / L900-5 lichtstrip (onderweg)
  • Gira 55 schakelmateriaal, alles met pulsdrukkers
Gedachte
Mijn idee is om lekker wat te prutsen met HA, soort van mini hobby maar het moet geen rocketscience gaan worden. Lampen automatisch aan en uit eventueel gedimd gebaseerd op de lichtinval. Alarm (heb ik nu ook via MiHome). Wasmachine gereed melding en wellicht een lampje een kleur geven zodat de natte was er niet in blijft liggen, etc...

Vragen
  1. Switch vs lamp. Ik heb een een hoop slimme spotjes en lampen onderweg naar mij (zie boven) maar na beter inlezen kom ik erachter dat switches wellicht beter passen bij mijn usecase. Hoofdreden: gebruik kunnen maken van huidige schakelaars in case de RPI er mee stopt. Nu worstel ik wel met wat waar zou kunnen komen, om eea te verduidelijken heb ik in 5 minuten mijn insane Paint skills even gebruikt: zie onder. Hoe ik het nu voor me zie, maar corrigeer me vooral!!

Kantoor = ongemoeid
    Carport = slimme schakelaar (is nu 1 fysieke aan/uit schakelaar)
    Terras = slimme dimmer met handmatige overwrite (heeft nu een domme dimmer)
    Keuken = slimme dimmer met handmatige overwrite (heeft nu een domme dimmer)
    Hal = slimme schakelaar
    Berging = de twee vierkantjes bij elkaar wil ik kleurschakelingen geven voor slimme dingen (wasmachine & droger) dus slimme lampen. De lamp in het midden slimme schakelaar.
    Kamer (incl. de 3 in de keuken bij de deur) = alle lampen wil ik kunnen schakelen en dimmen via regels met de optie om handmatig te overrulen. Het liefst 3 dimpunten ala Tapo S200b, een links in de keuken bij de deur als je binnenkomt, 2 bij de kamertafel en 3 bij deur naar de hal). Fysiek zijn dit momenteel 7 schakelaars waarvan 2 dimmers. Moet ik dan per punt 1 slimme dimmer installeren of slimme lampen gebruiken, de fysieke switchen eruit halen en afdekplaatje voor maken en daar dan de 3x S200b knoppen op zetten?
  2. Welke slimme dimmers? Waar op te letten?
    Robb Smart Zigbee Puls Pro 400,
    Shelly Dimmer 2 WiFi,
    Shelly Plus 0-10V Dimmer,
    Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3
  3. Slimme (puls) schakelaars?
    Aqara Single Switch Module 3-Draads Zigbee
  4. Aanraders voor rolluik schakelaars?
    Shelly 2PM,
    ROBB SMARRT Zigbee RolluikSchakelaar
  5. Wat te gebruiken om de houten jaloezien te laten kantelen? Het nadeel aan inbouwen is dat ik het niet meer handmatig kan aanpassen, maar opbouw is vaak lelijk. Het liefst dus een subtiele opbouw :)
    Switchbot Blind Tilt jaloezie kantelmotor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPmWlee8EOMawjPLDzOB-6pKl9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kpsQhIDcLcoAD1Ck3L6qAvCZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:12

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb een ventilatiesysteem (systeem C) dat ik kan schakelen tussen 2 standen: hoog en laag. Omdat de vorige bewoner van mijn huis nogal een beunhaas was, is er nu maar 1 stand beschikbaar: laag. Bij de buren wordt er met hetzelfde systeem geschakeld met een simpele wisselschakelaar.

Nu wil ik dit systeem graag koppelen aan HA, maar ik wil hiervoor een slimme 3-standen schakelaar gebruiken: hoog, laag en uit. Ik weet dat je ventilatie niet uit moet zetten, maar het is vooral om klaar te zijn voor de toekomst (nieuwe ventilatiebox met 3 standen). Ik hoef géén fysieke schakelaars, ik wil het systeem enkel regelen met Home Assistant.

Nu de vraag: bestaat er een slimme drie standen schakelaar? Voor het huidige systeem mogen de twee aders van de twee standen nooit tegelijk stroom ontvangen, dus een Shelly 2PM lijkt hiervoor niet geschikt.

Iemand advies? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
Card Nox schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:22:
Mijn naam is Card Nox en ik ben een HA n00b (zo dat lucht op).

Is dit topic ook bedoeld voor algemene support rondom HA??? Zo ja continue reading: Ik zal even kort mijn setup uitschrijven en dan mijn vragen daaronder.

Setup
  • RPI 4 Model B 4 GB met HA
  • SkyConnect ZBT-1 Zigbee en Thread USB (onderweg)
  • KPN Box12 maar voor WiFi gebruik ik verschillende TPLink Deco M4 modules
  • Aqara contact sensoren / bewegingssensoren / knoppen / temp &vochtigheid meters / Honeywell rookmelders
  • TAPO P115 slimme stekkers / D235 deurbel / C220 camera
  • TAPO L630 spots / L530e lampen / H200 hub / C220 camera / C500 camera / L900-5 lichtstrip (onderweg)
  • Gira 55 schakelmateriaal, alles met pulsdrukkers
Gedachte
Mijn idee is om lekker wat te prutsen met HA, soort van mini hobby maar het moet geen rocketscience gaan worden. Lampen automatisch aan en uit eventueel gedimd gebaseerd op de lichtinval. Alarm (heb ik nu ook via MiHome). Wasmachine gereed melding en wellicht een lampje een kleur geven zodat de natte was er niet in blijft liggen, etc...

Vragen
  1. Switch vs lamp. Ik heb een een hoop slimme spotjes en lampen onderweg naar mij (zie boven) maar na beter inlezen kom ik erachter dat switches wellicht beter passen bij mijn usecase. Hoofdreden: gebruik kunnen maken van huidige schakelaars in case de RPI er mee stopt. Nu worstel ik wel met wat waar zou kunnen komen, om eea te verduidelijken heb ik in 5 minuten mijn insane Paint skills even gebruikt: zie onder. Hoe ik het nu voor me zie, maar corrigeer me vooral!!

Kantoor = ongemoeid
    Carport = slimme schakelaar (is nu 1 fysieke aan/uit schakelaar)
    Terras = slimme dimmer met handmatige overwrite (heeft nu een domme dimmer)
    Keuken = slimme dimmer met handmatige overwrite (heeft nu een domme dimmer)
    Hal = slimme schakelaar
    Berging = de twee vierkantjes bij elkaar wil ik kleurschakelingen geven voor slimme dingen (wasmachine & droger) dus slimme lampen. De lamp in het midden slimme schakelaar.
    Kamer (incl. de 3 in de keuken bij de deur) = alle lampen wil ik kunnen schakelen en dimmen via regels met de optie om handmatig te overrulen. Het liefst 3 dimpunten ala Tapo S200b, een links in de keuken bij de deur als je binnenkomt, 2 bij de kamertafel en 3 bij deur naar de hal). Fysiek zijn dit momenteel 7 schakelaars waarvan 2 dimmers. Moet ik dan per punt 1 slimme dimmer installeren of slimme lampen gebruiken, de fysieke switchen eruit halen en afdekplaatje voor maken en daar dan de 3x S200b knoppen op zetten?
  2. Welke slimme dimmers? Waar op te letten?
    Robb Smart Zigbee Puls Pro 400,
    Shelly Dimmer 2 WiFi,
    Shelly Plus 0-10V Dimmer,
    Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3
  3. Slimme (puls) schakelaars?
    Aqara Single Switch Module 3-Draads Zigbee
  4. Aanraders voor rolluik schakelaars?
    Shelly 2PM,
    ROBB SMARRT Zigbee RolluikSchakelaar
  5. Wat te gebruiken om de houten jaloezien te laten kantelen? Het nadeel aan inbouwen is dat ik het niet meer handmatig kan aanpassen, maar opbouw is vaak lelijk. Het liefst dus een subtiele opbouw :)
    Switchbot Blind Tilt jaloezie kantelmotor
[Afbeelding]
Ik heb bij de recente verbouwing van onze woning gekozen voor domme lampen met slimme schakelaars, en daarbij heb ik gekozen voor Ecodim op basis van Zigbee. Dat werkt nog steeds ideaal, ik heb ze in Home Assistant zichtbaar als lamp omdat ze op die manier ook dimbaar zijn. Voor lampen die ik niet hoef te dimmen heb ik gekozen voor de Robbshop slimme schakelaar, ook eenvoudig in te bouwen achter een bestaande schakelaar/pulsdrukker. Ecodim werkt overigens ook met hotelschakeling (voor bijv. de trap, al vraag ik me af of dat voor elke variant geldt). Is geen volledig antwoord op je vraag, maar geeft je misschien wat insipratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
@Esumontere Ligt er een beetje aan welke ventilatiebox je hebt, maar de meeste maken gebruik van een motor die je met een 1-10v dimmer aan kan sturen zoals de Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3. Ik heb hiermee een Orcon direct aanstuurbaar gemaakt door Home Assistant en regel traploos het toerental aan de hand van de luchtvochtigheid, ideaal. Staat ook een topic over hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Esumontere een nieuwe box zou ik gewoon rechtstreeks aansturen ipv via een standenschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:01
Robbie T schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:59:
Ik heb wat problemen met mijn Aqara motion sensor in de berging. De bedoeling is dat deze gaat branden zodra er beweging wordt geregistreerd en de lichtsterkte onder een bepaalde lux is. De huidige automation(s) welke ik daar voor heb zijn als volgt;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Storage | Lights on
description: Turn on the lights in the storage depending on movement and lux.
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.sensor_berging_occupancy
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.sensor_berging_illuminance
            below: 32
        sequence:
          - target:
          - target:
            data:
              duration: "00:02:00"
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              duration: "00:02:30"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Storage | Lights off
description: Turn off the lights in the storage when the timer finishes.
triggers:
  - event_type: timer.finished
    event_data:
    trigger: event
actions:
  - target:

Wat dus de bedoeling is dat de lamp aangaat en vervolgens 2.30 minuut aan blijft. Als er opnieuw beweging is moet de lamp opnieuw 2.30 minuut aanblijven. Voor zover ik weet hebben de Aqara RTCGQ11LM Motion Sensor een timeout van 2 minuten, vandaar de 2.30.

Waarschijnlijk is de automation veel te ingewikkeld maar ik heb een aantal dingen geprobeerd en krijg het maar niet voor elkaar. De lamp gaat vaker wel aan dan niet. Of ik ben de berging ingelopen dan even eruit en binnen 2.30 minuut weer terug en dan springt ie alsnog ineens uit.
Of ik ben de berging in gegaan, 4 minuten later de berging weer in en de lamp gaat niet aan.
Ik heb een soortgelijke automation in de hal:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Lamp in hal
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.hal_occupancy
    id: "on"
  - entity_id: binary_sensor.voordeur_contact
    to: "off"
    for:
      minutes: 3
    id: no_motion
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            entity_id: sensor.licht_sensor_illuminance_lux
            below: 20
            entity_id: light.hal
            state: "off"
        sequence:
          - entity_id: light.hal
          - entity_id: input_boolean.hal_lamp_pir
            action: input_boolean.turn_on
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.hal_lamp_pir
        sequence:
            action: input_boolean.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Monga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:32:
@Esumontere Ligt er een beetje aan welke ventilatiebox je hebt, maar de meeste maken gebruik van een motor die je met een 1-10v dimmer aan kan sturen zoals de Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3. Ik heb hiermee een Orcon direct aanstuurbaar gemaakt door Home Assistant en regel traploos het toerental aan de hand van de luchtvochtigheid, ideaal. Staat ook een topic over hier op tweakers.
Mijn ventilatiebox is een pijpdakventilator met twee standen, instelbaar door 230V op de ene of de andere ader te zetten. Dimmen lijkt me dan ook niet wenselijk...
Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:45:
@Esumontere een nieuwe box zou ik gewoon rechtstreeks aansturen ipv via een standenschakelaar.
Goed punt. Echter, soms is uitzetten van de ventilatie wel handig. Vandaar de drie standen schakelaar. Hoewel een wisselschakelaar met extra optie "beiden uit" ook zou moeten werken voor de huidige situatie.

Maar ook slimme hardwarematige wisselschakelaars lijken niet te vinden? Shelly heeft ze in elk geval niet, en ook van Sonoff vind ik niks.

[ Voor 14% gewijzigd door Esumontere op 22-01-2025 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:05
hemertje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:29:
een vraag mbt de Zigbee2MQTT 2.0.0 update?

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/24198

zoals ik het lees dien ik onderstaande toe te voegen aan /homeassistant/configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Zigbee2MQTT
advanced:
  homeassistant_legacy_entity_attributes: false
  homeassistant_legacy_triggers: false
  legacy_api: false
  legacy_availability_payload: false
device_options:
  legacy: false
  serial:
  adapter: zstack # <-- Add this line
  port: /dev/ttyACM0

wanneer ik onder Developer Tools de configuration check krijg ik

code:
1
2
3
Configuration warnings
Integration error: device_options - Integration 'device_options' not found.
Integration error: advanced - Integration 'advanced' not found.

wat doe ik fout en wat hoort het te zijn om te kunnen updaten naar Zigbee2MQTT 2.0.0-2?
Niet aan die van homeassistant maar de toevoegen aan de configuration.yaml van Zigbee2Mqtt

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
-Casper schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Ik heb een soortgelijke automation in de hal:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Lamp in hal
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.voordeur_contact
    to: "off"
    for:
      minutes: 3
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.licht_sensor_illuminance_lux
            below: 20
            entity_id: light.hal
        sequence:
            action: input_boolean.turn_on
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.hal_lamp_pir
        sequence:
            action: input_boolean.turn_off
Thanks! Ik heb de automation aangepast naar mijn eigen entity's. Eens kijken hoe het hier mee gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:15

luigi87

Domotica Fanaticus

Mijn influxdb maakt mijn HA backup onnodig groot. Ruim 7 gb.
Zonder influxdb zit ik op 1gb.

Is er een manier om redelijk eenvoudig een overzicht te maken welke sensors met de juiste state_class in mijn systeem zitten?

Dan kan ik kijken of ik er nog een aantal moet aanpassen om ze in de long term statistics te krijgen.
En dan influxdb eraf knikkeren

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
hemertje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:01:
@-Casper en @gazzzman61

zien jullie iets in de LOG wat niet klopt?

code:
1
2
3
4
5
YAMLException: duplicated mapping key (48:3)
 45 |   legacy: false
 46 |   serial:
 47 |   adapter: zstack # <-- Add this line
 48 |   port: /dev/ttyACM0
Hierboven staat het. Je moet adapter: zstack toevoegen aan je configuratie. Dat kan je doen in de GUI van Z2M

Ik ben overigens weer terug naar 1.40. Z2M 2.0 werkte een week, en ineens was in de ochtend de gehele z2m offline. Z2M draaide, maar geen enkele sensor werd meer aangestuurd. Wel werden waarden íngelezen volgens de logs.

Ik wacht tot 3.0 :+

edit: ik typte te langzaam :X

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 22-01-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 09:51
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een template voor het triggeren van een automation? Ik wil graag voor een specifieke usecase muziek laten afspelen op een Sonos speaker als een ledstrip staat ingesteld op een specifieke kleur (RGB waarde). Hiervoor heb ik de volgende automation opgezet, maar de template lijkt niet te werken als trigger:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: WERKPLEK - Speel muziek
description:
triggers:
  - trigger: template
    value_template: >-
      RGB Color:{{ state_attr('light.hue_bulb_bureau_dirk','rgb_color') ==
      (255,214, 181) }}
    enabled: true
conditions:
    entity_id: input_boolean.kill_switch
actions:
  - action: media_player.media_play
    target:
      entity_id: media_player.sonos_symfonisk_slaapkamer

Als ik het test in Developer Tools > Template zie ik deze wel netjes van 'false' naar 'true' gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 21:30 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
mrbert schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:14:
[...]

@Septillion
[Afbeelding]

Nou volgens mij heb ik die toch echt ingevoerd. EN als ik alleen van slaapuit naar slaapsfeer in de action had werkte het maar zodra ik dan ook vanuit slaapwit er bij zette naar slaapsfeer werkte de transitie naar slaapsfeer niet meer met de foutmelding.

Ik het het ook met aanhalingstekens enzo eromheen geprobeerd maar alles was het zelfde..
Natuurlijk wil ik het liefst deze methode gebruiken, dus ik vraag me echt af wat er mis gaat
Dat ziet er op zich goed uit. Kan je heet ook nog eens in Dev tools laten zien? Dat geeft wat meer weer.

Want even hier erin gegooid en mag ik gewoon opslaan en geen errors met runnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
dnieuwkamp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:25:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een template voor het triggeren van een automation? Ik wil graag voor een specifieke usecase muziek laten afspelen op een Sonos speaker als een ledstrip staat ingesteld op een specifieke kleur (RGB waarde). Hiervoor heb ik de volgende automation opgezet, maar de template lijkt niet te werken als trigger:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: WERKPLEK - Speel muziek
description:
triggers:
  - trigger: template
    value_template: >-
      RGB Color:{{ state_attr('light.hue_bulb_bureau_dirk','rgb_color') ==
      (255,214, 181) }}
    enabled: true
conditions:
    entity_id: input_boolean.kill_switch
actions:
  - action: media_player.media_play
    target:
      entity_id: media_player.sonos_symfonisk_slaapkamer

Als ik het test in Developer Tools > Template zie ik deze wel netjes van 'false' naar 'true' gaan.
RGB Color: hoort daar niet, je moet daar alleen een template neerzetten. Door die extra text zal het resultaat altijd als true geïnterpreteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Esumontere Het gaat wel sterk afhangen van je nieuwe systeem of 2 uitgangen echt handig is.

Maar op zich kan je gewoon een Shelly 2PM ofzo pakken. In ieder geval met Tasmota (of ESPHome) kan je daar prima interlocking doen. En meen zelfs in de stock firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:38:
@Esumontere Het gaat wel sterk afhangen van je nieuwe systeem of 2 uitgangen echt handig is.

Maar op zich kan je gewoon een Shelly 2PM ofzo pakken. In ieder geval met Tasmota (of ESPHome) kan je daar prima interlocking doen. En meen zelfs in de stock firmware.
Mijn nieuwe systeem is nog hypothetisch en blijft dat voorlopig, dus daar hoeft nog geen rekening mee gehouden te worden :) ik wil vooral af van het geklooi van de vorige bewoner van mijn huis, die heeft nu de hoge stand niet aangesloten en de lage stand permanent gemaakt. Gewoon de schakelaar eruit gesloopt en een van de draden niet aangesloten. Idee van compatibility met mogelijk nieuw systeem was meer dat ik dacht hé das handig, maar het lijkt dus lastiger dan gedacht.

Een Shelly 2PM met interlocking klinkt goed, zal eens kijken wat daar de mogelijkheden mee zijn. Thanks!

[ Voor 16% gewijzigd door Esumontere op 22-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Dat ziet er op zich goed uit. Kan je heet ook nog eens in Dev tools laten zien? Dat geeft wat meer weer.

Want even hier erin gegooid en mag ik gewoon opslaan en geen errors met runnen.
Hoe bedoelje in de developer tools?
Wat moet ik dan laten zien?

Als het bij jou goed werkt snap ik er niets meer van:S

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@mrbert https://www.home-assistant.io/docs/tools/dev-tools/

Daar kan je ook elk entiteit met alle attributen bekijken. Dat geeft wat meer de achterliggende datastructuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
TheFes schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:30:
[...]

RGB Color: hoort daar niet, je moet daar alleen een template neerzetten. Door die extra text zal het resultaat altijd als true geïnterpreteerd worden.
Bedankt, dat was inderdaad de oplossing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

@Septillion op basis van de handleiding ondersteunt de Shelly Plus 2PM idd interlocking doormiddel van de rolluikmodus (rolluik omhoog of omlaag). Heb hem besteld, bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Esumontere schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:32:
[....]

Goed punt. Echter, soms is uitzetten van de ventilatie wel handig. Vandaar de drie standen schakelaar. Hoewel een wisselschakelaar met extra optie "beiden uit" ook zou moeten werken voor de huidige situatie.

Maar ook slimme hardwarematige wisselschakelaars lijken niet te vinden? Shelly heeft ze in elk geval niet, en ook van Sonoff vind ik niks.
Ik doelde meer op iets als Open AIR (open source smart ventilatieaansturing) of een specifieke interface van de boxen

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 22-01-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Caelorum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Ik doelde meer op iets als Open AIR (open source smart ventilatieaansturing) of een specifieke interface van de boxen
Ah op die manier! Ik heb echter geen idee welk merk en type mijn box is en ik ga het dak niet op om dat uit te vinden. Daarnaast is het ding waarschijnlijk behoorlijk oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 20:26
Bedankt voor de tips iedereen. Heb ook de naming convention gebruikt van location_deviceType_spot

Bv
livingRoom_Switch_mainDoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:06:
@Hippe Lip Helaas is aantal type entities beperkt voor Modbus. Hier zou je een number of een select willen gebruiken. Helaas ontbreken deze ook in de template integratie :+ Dus denk dat je beste optie is om een input_number of input_select aan te maken en dan een automation die deze waarde verstuurd via modbus.write_register.

[edit]
Ze ontbreken dus niet in de template integrate. Dus ipv een helper + automation is dit ook te doen met een template. En dan kan je dus gebruik maken van dezelfde modbus.write_register.
@Septillion
Ik snap niet helemaal over welke template je het hebt.

En verder gaat het me erom dat ik het mechanisme wil leren om te schrijven nnaar modbus. Een waarde in kunne stellen door een slider of zo op een dashboard.
Die slider moet voordat ik eraan kom al de waarde van de betreffende variabele weergeven. En als ik ‘m opschuif, dan moet de nieuwe waarde naar modbus geschreven worden.

Is er nergens een instructie met voorbeelden hoe dat geheel in elkaar zit? Ik heb veel gezocht maar helaas nog nix gevonden over dat hele samenspel.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Dat je niets direct kunt vinden komt omdat de modbus integratie dit zelf gewoon niet ondersteund.

Maar een slider in HA komt (meest) overeen met een number entity (of dus een input_number entity). En deze is wel gewoon beschikbaar in HA (thanks @TheFes voor de correctie). Dus je zou hiervoor dus een template number aan kunnen maken. En daar gebruik je dan in de set_value de modbus.write_register actie om werkelijk naar modbus te schrijven. En de state laat je verwijzen naar een modbus sensor van hetzelfde register.

Helaas is er dus geen directe integratie die dit in een keer voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Naam zelf mag gewoon leesbaar me spaties zijn. HA zal er zelf een lowercase underscored versie van maken als entity ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik heb een automation waar ik vanaf een bepaald tijdstip acties begin uit te voeren. En als gevolg daarvan ik met delay's werk. Maar ik voel me daar niet zo goed bij. Kan ik het werken met delay's veranderen in iets anders ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
@Hippe Lip ik kan eens kijken naar mijn hele modbus i.v.m. mijn zwembad warmtepomp. Ik lees daar temps uit en heb ook een thermostaat device gemaakt en een pull down menu om de modus van de pomp te wijzigen bijvoorbeeld. Allemaal modbus ook. Ik kijk straks even of ik iets heb wat in de buurt komt voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Faece schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 06:42:
Ik heb een automation waar ik vanaf een bepaald tijdstip acties begin uit te voeren. En als gevolg daarvan ik met delay's werk. Maar ik voel me daar niet zo goed bij. Kan ik het werken met delay's veranderen in iets anders ?
Dat zal nogal aan de automation en het gewenste doel liggen, kan je de YAML eens delen en uitleggen wat de bedoeling is?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:46:
@mrbert https://www.home-assistant.io/docs/tools/dev-tools/
@Septillion
Daar kan je ook elk entiteit met alle attributen bekijken. Dat geeft wat meer de achterliggende datastructuur aan.
ahh je bedoelt dit
YAML:
1
2
3
4
options:
  - slaapsfeer
editable: true
friendly_name: slaapkamerlichtmode

Dus de enige staat die ie laat zien is alleen de state die niet bestaat?

Dat is het enige dat ik daar zie bij slaapkamerlichtmode.
IK heb dus maar eens een reboot gedaan.

Hmm dan zie ik inees wel 3 states
YAML:
1
2
3
4
5
6
options:
  - slaapuit
  - slaapsfeer
  - slaapwit
editable: true
friendly_name: slaapkamerlichtmode

Een beetje verrassend
Ik ben niet zo van onnodig rebooten maar het blijkt dus nodig.
Nu eens kijken straks of alles werkt. Ik kan nu ff niet bij de fysieke knoppen.

heb het even geprobeerd, maar de stetes in de input select blijven verdwijnen. dan is er ineens alleen nog slaapsfeer over en in de foutmelding als ik deze action run
YAML:
1
2
3
4
5
6
action: input_select.select_option
metadata: {}
data:
  option: "'slaapuit'"
target:
  entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode

wortd er weer een melding
Error running action
Invalid option: 'slaapuit' (possible options: 'slaapwit', )
gegeven terwijl deze niet meer in de inputselet meer staat.in de developer tool , maar wel gewoon in de helper staat.
Ik word hier een beetje gek van . Met de oldscool state machine werkt het in 1 keer maar wil dit proberen te snappen en op de HA manier doen met de input select zodat het niet meer afhankelijk is van de VAR addon.

Ik ben nu al dagen bezig om het op deze manier aan de praat te krijgen . Ik krijg steeds meer het gevoel dat er ergens een bug in zit ik heb de YAML nog eens goed bekeken maar daar zie ik zelf niets geks.
Het vreemde is dat het bij jou wel werkt :/

IK zie dat er nog eeb HASOS udate van 14.0 naar 14.1 is die zal ik nog even doen

[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 23-01-2025 16:14 ]

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
@Hippe Lip geen idee of dit is wat je zoekt maar ik heb een zwembad warmtepomp die ik via modbus uitlees en aanstuur.
Ik heb een slider binnen HA die dus de huidige setpoint geeft en die ik dus kan verschuiven naar omhoog of omlaag welke aan de hand daarvan dus een modbus write uitvoert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - number:
      - name: Temperatuur Zwembad WPU
        unique_id: template_number_temp_waterpomp
        state: "{{ states('sensor.fairland_zwembad_wpu_heating_temp') }}"
        min: 24
        max: 34
        step: 1.0
        set_value: 
          - service: modbus.write_register
            data:
              hub: waveshare1
              address: 3
              slave: 1
              value: "{{ (value +30) * 2  }}"

Ik maak dus gebruik van templates/helpers.

Zo kan ik ook de mode wijzigen waar de pomp in draait. Middels een sensor template bepaal ik de stand en een additionele automation triggered op het wijzigen van die mode en voert een modbus write uit. Welliswaar 2 "schermpjes" dus in dit geval.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - number:
        set_value: 
            data:

Sensor om de mode uit te lezen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
  - platform: template
    sensors:               
      fairland_wpu_mode:
        friendly_name: "Zwembad WPU Mode"
        unique_id: "Zwembad WPU Mode"
        value_template: >
          {% if states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "0" %}
          Normal
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "1" %}
          Silence                                            
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "2" %}
          Super Silence         
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "3" %}
          Turbo                                         
          {% endif %}

Input_select om de pull-down te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
- id: '1714684847542'                                                                                                                                 
  alias: Zwembad WPU - Mode Normal                                                                                                                    
  description: ''                                                                                                                                     
  trigger:                                                                                                                                            
  - platform: state                                                                                                                                   
    entity_id:                                                                                                                                        
    - input_select.zwembad_set_mode                                                                                                                   
    from:                                                                                                                                             
    to: Normal                                                                                                                                        
  condition: []                                                                                                                                       
  action:                                                                                                                                             
  - if:                                                                                                                                               
      entity_id: input_select.zwembad_set_mode                                                                                                        
      state: Normal                                                                                                                                   
    then:                                                                                                                                             
      data:                                                                                                                                           
        address: 1                                                                                                                                    
        value: 0                                                                                                                                      
- id: '1714685225218'                                                                                                                                 
  alias: Zwembad WPU - Mode Silence                                                                                                                   
  trigger:                                                                                                                                            
    entity_id:                                                                                                                                        
    from:                                                                                                                                             
    to: Silence                                                                                                                                       
  action:                                                                                                                                             
  - if:                                                                                                                                               
      state: Silence                                                                                                                                  
    then:                                                                                                                                             
      data:                                                                                                                                           
        value: 1                                                                                                                                      
- id: '1714685264339'                                                                                                                                 
  alias: Zwembad WPU - Mode Super Silence                                                                                                             
  trigger:                                                                                                                                            
    entity_id:                                                                                                                                        
    from:                                                                                                                                             
    to: Super Silence                                                                                                                                 
  action:                                                                                                                                             
  - if:                                                                                                                                               
      state: Super Silence                                                                                                                            
    then:                                                                                                                                             
      data:                                                                                                                                           
        value: 2                                                                                                                                      

Wellicht kan je hier iets mee, en anders, ignore :)

[ Voor 104% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Weet iemand toevallig hoe ik de updatemeldingen van m'n Z2M devices uit kan krijgen?

Aangezien ik inmiddels 3 Ikea lampjes heb zien bricken na een update, update ik ze niet meer. Maar na elke restart komen ze wel weer vrolijk terug in het overzicht van beschikbare updates. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FVUHiacntunf6n2oqu61lf4FYs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SBxmQQPQEb2OBmQOyfKC5nCQ.png?f=user_large

Sowieso doe ik OTA updates altijd in het interface van Z2M zelf, en niet daar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is er hier iemand die ervaring heeft met het draaien van Deconz in een Proxmox LXC? Ik wil mijn HA installatie verhuizen van een supervised installatie naar een HA OS VM. Ik wil alleen liever geen USB of USB controller passthrough gebruiken in mijn nieuwe situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 22:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

GeeMoney schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:49:
@Hippe Lip geen idee of dit is wat je zoekt maar ik heb een zwembad warmtepomp die ik via modbus uitlees en aanstuur.
Ik heb een slider binnen HA die dus de huidige setpoint geeft en die ik dus kan verschuiven naar omhoog of omlaag welke aan de hand daarvan dus een modbus write uitvoert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - number:
        set_value: 
            data:

Ik maak dus gebruik van templates/helpers.

Zo kan ik ook de mode wijzigen waar de pomp in draait. Middels een sensor template bepaal ik de stand en een additionele automation triggered op het wijzigen van die mode en voert een modbus write uit. Welliswaar 2 "schermpjes" dus in dit geval.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - number:
        set_value: 
            data:

Sensor om de mode uit te lezen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sensor:
  - platform: template
    sensors:               
      fairland_wpu_mode:
        friendly_name: "Zwembad WPU Mode"
        unique_id: "Zwembad WPU Mode"
        value_template: >
          {% if states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "0" %}
          Normal
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "1" %}
          Silence                                            
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "2" %}
          Super Silence         
          {% elif states.sensor.fairland_zwembad_wpu_mode.state == "3" %}
          Turbo                                         
          {% endif %}

Input_select om de pull-down te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
- id: '1714684847542'                                                                                                                                 
  alias: Zwembad WPU - Mode Normal                                                                                                                    
  trigger:                                                                                                                                            
    entity_id:                                                                                                                                        
    from:                                                                                                                                             
    to: Normal                                                                                                                                        
  action:                                                                                                                                             
  - if:                                                                                                                                               
      state: Normal                                                                                                                                   
    then:                                                                                                                                             
      data:                                                                                                                                           
        value: 0                                                                                                                                      
- id: '1714685225218'                                                                                                                                 
  alias: Zwembad WPU - Mode Silence                                                                                                                   
  trigger:                                                                                                                                            
    entity_id:                                                                                                                                        
    from:                                                                                                                                             
    to: Silence                                                                                                                                       
  action:                                                                                                                                             
  - if:                                                                                                                                               
      state: Silence                                                                                                                                  
    then:                                                                                                                                             
      data:                                                                                                                                           
        value: 1                                                                                                                                      
- id: '1714685264339'                                                                                                                                 
  alias: Zwembad WPU - Mode Super Silence                                                                                                             
  trigger:                                                                                                                                            
    entity_id:                                                                                                                                        
    from:                                                                                                                                             
    to: Super Silence                                                                                                                                 
  action:                                                                                                                                             
  - if:                                                                                                                                               
      state: Super Silence                                                                                                                            
    then:                                                                                                                                             
      data:                                                                                                                                           
        value: 2                                                                                                                                      

Wellicht kan je hier iets mee, en anders, ignore :)
@GeeMoney JAAA! *O* :Y
Dit lijkt precies waarnaar ik op zoek ben d:)b d:)b d:)b

Het is wel véél meer code dan ik gedacht had, maar hier ga ik eens mee spelen. Dit lijkt erg op wat ik in gedachten had. Ga nu eerst dit eens goed tot me door laten dringen (oude hersens werken trager _/-\o_ ) en dan kan ik uitvogelen wat ik ervan nodig heb en hoe ik het moet aanpassen voor mijn toepassing.

Hartelijke dank. (y)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben bezig met een markdown kaart.
Daarin heb ik al staan wanneer er morgen iets buiten moet staan, Smorgens wil ik er hebben staan dat iets nog snel naar buiten kan, maar dat hoef ik natuurlijk niet de hele dat te zien, om 9:00 is de vuilverwerker al langst geweest.

Hoe krijg ik de timestamp before 09:00 in de code?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

D4NG3R schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:15:
Weet iemand toevallig hoe ik de updatemeldingen van m'n Z2M devices uit kan krijgen?

Aangezien ik inmiddels 3 Ikea lampjes heb zien bricken na een update, update ik ze niet meer. Maar na elke restart komen ze wel weer vrolijk terug in het overzicht van beschikbare updates. :+

[Afbeelding]

Sowieso doe ik OTA updates altijd in het interface van Z2M zelf, en niet daar.
Zet dan die bewuste "update" entities uit. Dan krijg je ook geen melding meer volgens mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFgOcoBNlp-gMXKXDL1T2oHSMlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRrRHo2zwsWkBZY6Dd8CTRrL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnieuwkamp
Voor een automation zou ik graag willen zien of er iets afgespeeld wordt op mijn nVidia Shield mediaplayer. Nu gaat de 'state' netjes naar 'Playing' als ik de Kodi of Youtube app gebruik, maar ik zie dat deze op 'Pause' blijft hangen als ik iets kijk via de NL Ziet app. Zijn hier ervaringen mee en wellicht oplossingen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
dnieuwkamp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:28:
Voor een automation zou ik graag willen zien of er iets afgespeeld wordt op mijn nVidia Shield mediaplayer. Nu gaat de 'state' netjes naar 'Playing' als ik de Kodi of Youtube app gebruik, maar ik zie dat deze op 'Pause' blijft hangen als ik iets kijk via de NL Ziet app. Zijn hier ervaringen mee en wellicht oplossingen voor?
Welke integratie gebruik je? Met de Android ADB debug integratie gaat hij bij mij wel naar playing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Welke integratie gebruik je? Met de Android ADB debug integratie gaat hij bij mij wel naar playing
Aah, handig (ik gebruikte de Android TV remote integratie maar die geeft veel minder info). Wel zie ik dat via de ADB integratie de Shield regelmatig naar unavailable gaat (als je wisselt van bron bijvoorbeeld). Moet daarvoor nog e.e.a. ingesteld worden of zo? Ik heb al permanente toestemming gegeven aan de ADB bron.

[edit]Da's apart. Na de Shield een half uurtje in standby te hebben laten staan valt hij niet meer terug naar 'unavailable' bij een nieuw test via ADB. Zie ook hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IktejRNfeC82CKMDR1VdjlkVboc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nTu5iki2wko3hoHXLU4rhj0A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door HuismAndré op 23-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Hmm... mijn 'domme' omvormer is vervangen en ik gebruikte in Home Assistant een kWh-meter om het overzicht in de grafiek te krijgen. Nu is mijn nieuwe omvormer slimmer en kan ik ook in 1x toevoegen aan Home Assistant. Maar ik kan de 'oude' kWh-meter niet verwijderen want dan ben ik mijn hele zonnepanelenoverzicht van de afgelopen jaren kwijt. De kWh-meter erin laten geeft straks natuurlijk dubbele waardes. En dat wil ik ook niet. Of ik moet hem er tussenuit slopen, of hem zien uit te zetten.
Wat is de handigste en eenvoudigste manier?
Alvast bedankt.

Update: ik heb de kWh-meter uitgeschakeld in HA. FF zien of ik straks gegevens van de nieuwe omvormer in de grafiek krijg.

[ Voor 10% gewijzigd door DikkieDick op 23-01-2025 15:30 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
@DikkieDick Als de kWh-meter van de oude omvormer een helper is, kun je hem naar de kWh-waarde van je nieuwe omvormer laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
mrbert schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:43:
@Septillion

Ik dacht dat ik het door had , maar ik krig toch de boel niet werkend.
ik heb het met en zonder : of ' om de states heen geprobeerd.
ik krijg foutmeldingen als ik vauit 2 states naar slaapfeer wil gaanl
ik krijg dan de melding bij optie2. IK heb even een notificatie toegevoegd ipv dat ik de lamp schakel.

Error running action
Invalid option: slaapuit (possible options: slaapsfeer)

Ik heb het gecotroleerd maat ik heb echt bij de input select opties van slaapkamerlichtmode de 3 opties gedefinieerd..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
alias: a a a slaapkamer knop3
description: Deze werkt samen met  slaapkamer knop3 voor kleurwisseling
triggers:
  - domain: mqtt
    device_id: 6ea7861f6130769d4cf77c10033333a0
    type: action
    subtype: 3_single
    trigger: device
actions:
  - choose:
      - conditions:
            state: slaapuit
        sequence:
          - action: notify.persistent_notification
            data:
          - action: input_select.select_option
            data:
              option: slaapsfeer
            target:
        alias: vaunuit de uit stand naar sfeerstand
      - conditions:
            state: slaapsfeer
        sequence:
            data:
          - action: input_select.select_option
            data:
              option: slaapuit
            target:
        alias: vanuit de sfeer stand naar de uit stand
      - conditions:
            state: slaapwit
        sequence:
          - action: input_select.set_options
            data:
              options:
                - slaapsfeer
            target:
            data:
        alias: vanut de wit stand via linker knop terug naar de  sfeerstand

Ik zal iets fout doen maar heb geen enkel idee wat.
Het valt me wel op dat ik als ik de nieuwe inputselect wil instellen in de GUI dat er geen pulldown komt met keuze opties. Deze die ik wel als ik de conditie seleteer in de choose
Nu zie ik hem!!! Pff, dat duurde even.

Je doet netjes 2x input_select.select_option maar de derde keer doe je input_select.set_options! Daarmee kan je via actions de opties van een input_select aanpassen en daarmee zorg je er dus voor dat input_select.slaapkamerlichtmode nog maar één optie heeft namelijk 'slaapsfeer' :+ Na een reboot wordt weer de initieel ingestelde waardes herstelt.

Dus niet set maar select gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43
Hi,

Ontzettende n00b hier, maar weet even niet wat de makkelijkste weg is.

Ik heb Home Assistant Green gekocht met Zigbee USB.

Opzich draait alles prima (HA), maar heb sowieso al een tijdje echt proberen met HUE. Vaak kan ik lampen niet bedienen en werkt het allemaal niet zoals je verwacht. Heb de HUE Brige 1 en lampen zijn ook al aardig wat jaartjes oud (gaan nog steeds gewoon prima aan/uit).

Zie nu ook met HA, dat ik de lampen niet aan/uit kan zetten bijvoorbeeld via de app (wel via schakelaar)

is het nu mogelijk om de HUE bridge eruit te gooien en de lampen direct te koppelen aan HA over zigbee?

Als dit het geval is, wat is dan de beste manier (welke stappen). aangezien de lampen niet in pairing standaard staan. Als iemand mij een beetje op weg kan helpen, helemaal top!

[ Voor 7% gewijzigd door Vecodo op 23-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vecodo Hua lampen zijn gewoon Zigbee dus ja, te koppel aan ZHA of Z2M. Heb je de Zigbee stick al opgezet? Zo ja, via ZHA of Zigbee2MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Gebruik ik voor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: "#Skip update on Zigbee2MQTT devices"
description: ""
triggers:
  - alias: When there are >0 Zigbee2MQTT devices with an update
    value_template: |-
      {{
        integration_entities('mqtt')
          | select('match', '^update.')
          | select('is_state_attr', 'entity_picture', 'https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/raw/master/images/logo.png')
          | select('is_state', 'on')
          | list 
          | count > 0
      }}
    trigger: template
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
actions:
  - alias: Skip update on Zigbee2MQTT devices
    target:
      entity_id: |-
        {{
          integration_entities('mqtt')
            | select('match', '^update.')
            | select('is_state_attr', 'entity_picture', 'https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/raw/master/images/logo.png')
            | select('is_state', 'on')
            | list 
        }}
    action: update.skip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tjanssen Maar dan moet je voor de LXC toch passthrough gebruiken? Waarom wil je dat wel en naar de VM niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:12:
@Vecodo Hua lampen zijn gewoon Zigbee dus ja, te koppel aan ZHA of Z2M. Heb je de Zigbee stick al opgezet? Zo ja, via ZHA of Zigbee2MQTT?
Heb HA geinstalleerd (zag direct mijn HUE Bridge en ook de lampen). Zigbee HA geinstalleerd en hij heeft als device HA Connect ZBT-1. Ik kan via de app naar Zigbee apparaten zoeken, maar hij vind er geen 1. Geen enkele lamp staat in pairing modus.

[ Voor 4% gewijzigd door Vecodo op 23-01-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vecodo Met je laatste zin geef je exact aan wat je dan nu moet doen, de lamp die je wilt koppelen in pairing mode zetten. Even zoeken hoe dat bij die lamp kan en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
@Vecodo je kunt zigbee lampen in pairing modus krijgen door ze 5 x kort aan/uit te schakelen (van de spanning schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
CappieL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:36:
@DikkieDick Als de kWh-meter van de oude omvormer een helper is, kun je hem naar de kWh-waarde van je nieuwe omvormer laten kijken.
Ik had er ook voor kunnen kiezen om de nieuwe omvormer niet in het dashboard op te nemen en de kWh-meter te blijven gebruiken maar het werkt nu door de nieuwe te hebben toegevoegd. De kWh-meter had, voordat ik hem uitschakelde in HA ook nog wat geregistreerd dus in de grafiek nu even 2 zonnepanelen-installaties tussen 3 en 4, maar ik verwcht straks na 5 uur dat de oude geen nieuwe gegevens meer op hoest. Kan de kWh-meter zelf gewoon in de meterkast blijven zitten. En de nieuwe omvormer geeft een hoop informatie. In HA heb ik iets van 34 entiteiten. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 20-09 11:44
CappieL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:30:
@Vecodo je kunt zigbee lampen in pairing modus krijgen door ze 5 x kort aan/uit te schakelen (van de spanning schakelen).
Dat werkt niet bij oudere HUE lampen..
Deze moeten via de bridge of via de HUE Remote gereset worden.
Ik moest vorige week HA opnieuw installeren, had alleen geen volledige backup.
LIDL, IKEA en AQARA kon ik makkelijk koppelen, alleen HUE met geen mogelijkheid te resetten, behalve via Touchlink of de remote.
Gelukkig had ik een IKEA remote liggen en kon ik die wel koppelen met de GU10 spots dus doe ik het voor nu maar even zo

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Dat werkt niet bij oudere HUE lampen..
Deze moeten via de bridge of via de HUE Remote gereset worden.
Ik moest vorige week HA opnieuw installeren, had alleen geen volledige backup.
LIDL, IKEA en AQARA kon ik makkelijk koppelen, alleen HUE met geen mogelijkheid te resetten, behalve via Touchlink of de remote.
Gelukkig had ik een IKEA remote liggen en kon ik die wel koppelen met de GU10 spots dus doe ik het voor nu maar even zo
en ik als een gek die lampen uit en aan ;).

Via de bridge, is gewoon de lamp verwijderen?

Gebruik remote om te resetten, werkt prima :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vecodo op 23-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:19:
@tjanssen Maar dan moet je voor de LXC toch passthrough gebruiken? Waarom wil je dat wel en naar de VM niet?
Omdat ik het verleden problemen had met het updaten van de firmware van de stick (op VMware ESXi weliswaar). Heb mijn Conbee II eventjes in de nieuwe Proxmox server gestoken, en device wordt gewoon gezien als /dev/ttyACM0 . Dit betekent dat er 0 extra overhead is wanneer ik deze in een LXC gebruik.

Vanavond eventjes kijken. Een LXC optuigen, de SQLite3 database van de huidige add-on naar de nieuwe LXC kopieren en eventjes in mijn HA config file (core.config_entries) de host veranderen in het IP adres van de LXC... dat zou het moeten zijn denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tjanssen Volgens mij maakt het voor Proxmox weinig uit of je VM of LXC passthrough doet. Dus denk dat je gewoon veel werk op je hals haalt voor niets.

Hier is de passthrough van de stick feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Nu zie ik hem!!! Pff, dat duurde even.

Je doet netjes 2x input_select.select_option maar de derde keer doe je input_select.set_options! Daarmee kan je via actions de opties van een input_select aanpassen en daarmee zorg je er dus voor dat input_select.slaapkamerlichtmode nog maar één optie heeft namelijk 'slaapsfeer' :+ Na een reboot wordt weer de initieel ingestelde waardes herstelt.

Dus niet set maar select gebruiken :+
@Septillion Geweldig.
Ik moet dan de 3e keer de verkeerde gekozen hebben.Ik heb het aangepast en nu werkt het !! _/-\o_ _/-\o_
Nogeven een vraag hoe kan ik simple zien welke staat van de input select actief is? Ik probeer voor de debug de waarde in de notify mee te nemen maar ik probeerde laatste toestand = {{state (input_select.slaapkamerlichtmode)}}

Maar ik denk dat dat fout is.

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
mrbert schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:06:
[...]

@Septillion Geweldig.
Ik moet dan de 3e keer de verkeerde gekozen hebben.Ik heb het aangepast en nu werkt het !! _/-\o_ _/-\o_
Nogeven een vraag hoe kan ik simple zien welke staat van de input select actief is? Ik probeer voor de debug de waarde in de notify mee te nemen maar ik probeerde laatste toestand = {{state (input_select.slaapkamerlichtmode)}}

Maar ik denk dat dat fout is.
code:
1
{{ states('input_select.slaapkamerlichtmode') }}

Dus states ipv state en quotes om het entity_id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
TheFes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:10:
[...]

code:
1
{{ states('input_select.slaapkamerlichtmode') }}

Dus states ipv state en quotes om het entity_id.
dat was het. 8)7 dit maakt debuggen een stuk fijner nu ik kan zien
Die syntax blijft me steeds weer verrassen:S

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 20-09 11:44
Vecodo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]

en ik als een gek die lampen uit en aan ;).

Via de bridge, is gewoon de lamp verwijderen?
Idd, verwijderen via de bridge. Dan gaan ze direct in pairing mode.
Als tip, begin met de lamp die het dichtst bij je HA Green in de buurt is en ga daarna door naar de andere lampen, steeds een stapje verder weg.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:34
Gisteren hadden we thuis een stroomuitval van bijna zes uur. Geplande werkzaamheden van Liander liepen (flink) uit. Voornamelijk erg onhandig (geen internet) en ietwat oncomfortabel (geen verwarming), maar verder niet problematisch.

Dit was echter de eerste test van mijn Home Assistant in deze situatie. Bij mij draait dat op een oude Dell laptop met een defect scherm. Ik wist de conditie van de batterij niet, maar die is kennelijk nog prima, want die is de hele tijd up gebleven! Die functioneert dus prima als UPS.

Toen de stroom er weer op ging kwamen alle Shellies en ESPHOMEs ook zonder problemen op. Toch fijn als je smarthome zo'n calamiteit goed overleeft :)

Overigens, offtopic, de laptop van mijn vrouw die een Teams-overleg had, en een paar telefoon-opladers voor de kinderen aan de praat gehouden met mijn Prius-noodstroomoplossing. Dat komt zo gemiddeld één keer per jaar toch gewoon een keer van pas 8)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn slimme stekkers bieden wel een sensor voor dag- en maandverbruik, maar die lijkt niks te registereren. IK probeer dat af te vangen door zelf gemaakte utility meters.

Alleen lijkt dat de gekste waarden op te leveren - de vaat zou vandaag al 5 kWh gekost hebben en dat kan technisch gezien niet, dat is het dagverbruik van ons hele huis 8)7. De Energy card rapporteert voor de vaat 0,31 kWh vandaag (is voor middernacht beginnen draaien dus dat kan perfect).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HhpYT9z/Utility-meters-dag-maand-HA.png

Utility meters:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
p115_49_6e_energy_daily:
  name: "P115 49:6E dagverbruik"
  unique_id: 0f8c4e3a9ca948a9a405322de15fdd52
  source: sensor.p115_49_6e_verbruik
  cycle: daily
p115_49_6e_energy_monthly:
  name: "P115 49:6E maandverbruik"
  unique_id: 65097df2069745878cde1a855922ec6a
  cycle: monthly

Sensor 'verbruik' lijkt zelf wel correcte waarden weer te geven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: integration
  name: verbruik_vaat
  unit_prefix: k
  round: 2
  max_sub_interval:
    minutes: 5

Wat doe ik hier verkeerd?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Borromini schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:59:
Mijn slimme stekkers bieden wel een sensor voor dag- en maandverbruik, maar die lijkt niks te registereren. IK probeer dat af te vangen door zelf gemaakte utility meters.

Alleen lijkt dat de gekste waarden op te leveren - de vaat zou vandaag al 5 kWh gekost hebben en dat kan technisch gezien niet, dat is het dagverbruik van ons hele huis 8)7. De Energy card rapporteert voor de vaat 0,31 kWh vandaag (is voor middernacht beginnen draaien dus dat kan perfect).

[Afbeelding]

Utility meters:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
p115_49_6e_energy_daily:
  name: "P115 49:6E dagverbruik"
  unique_id: 0f8c4e3a9ca948a9a405322de15fdd52
  cycle: daily
p115_49_6e_energy_monthly:
  name: "P115 49:6E maandverbruik"
  unique_id: 65097df2069745878cde1a855922ec6a
  cycle: monthly

Sensor 'verbruik' lijkt zelf wel correcte waarden weer te geven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: integration
  name: verbruik_vaat
  unit_prefix: k
  round: 2
  max_sub_interval:
    minutes: 5

Wat doe ik hier verkeerd?
Je moet voor die utility meter sensor.verbruik_vaat gebruiken. Niet de sensor die je nu gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Aah, handig (ik gebruikte de Android TV remote integratie maar die geeft veel minder info). Wel zie ik dat via de ADB integratie de Shield regelmatig naar unavailable gaat (als je wisselt van bron bijvoorbeeld). Moet daarvoor nog e.e.a. ingesteld worden of zo? Ik heb al permanente toestemming gegeven aan de ADB bron.

[edit]Da's apart. Na de Shield een half uurtje in standby te hebben laten staan valt hij niet meer terug naar 'unavailable' bij een nieuw test via ADB. Zie ook hieronder:

[Afbeelding]
Helaas. Als we een NLZiet stream bekijken dan gaat, als de stream is afgelopen, de entity zo'n 10 seconden naar "pauze" en daarna naar "niet beschikbaar". Ook zegt ADB "speelt" terwijl we gewoon browsen in NLZiet (dat klopt ook al niet). Die ADB integratie is dus bepaald niet stabiel en foutloos te noemen (bij mij in ieder geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Borromini Je utility meters zijn in Watt en niet in Wattuur dus je bron is verkeerd.

Maar heeft je plug niet al een energy (dus in Wh of kWh) weergave? Maar dan all time of reset per power cycle ofzo. Dan kan je de hele integration weglaten. En die zal dan nauwkeuriger zijn ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 23-01-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Even een andere vraag over drukknoppen hopelijk kan iemand me hiermee adviseren.

Ik ben op zoek naar een meervoudige drukknop met on/off functionaliteit welke ik kan binden aan mijn ledmodules zodat ze ook zonder HA kunnen werken als fallback wanneer de HA uitvalt en ik niet aanwezig (meer?) kan zijn zodat het ook 'dom'te bediene is.
Slimme stekkers lukt al maar nu wil ik de miBoxer modules ook op die manie gaan aan/uit schakelen.
Ik dacht het te doen met een MOUS scene switch maar deze kan ik niet binden.
Het liefst wil ik 3 of 4 knoppen hebben voor 3 of 4 modules.
Die ik dus met een toggle actien kan laten schakelen. Net zoiets als mijn innr Drukknop maar dan 3 of liefst 4 voudig.
Andere optie zou ook kunnen zijn dat ik 2 dubbele knoppen plaats natuurlijk.
Ik heb ook geen idee hoe ik die info in https://zigbee.blakadder.com/switches.html
kan vinden

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:47:
@tjanssen Volgens mij maakt het voor Proxmox weinig uit of je VM of LXC passthrough doet. Dus denk dat je gewoon veel werk op je hals haalt voor niets.

Hier is de passthrough van de stick feilloos.
In geval van LXC is de passthrough niks meer dan een mount. Mijn nieuwe server heeft jammer genoeg naar 1 USB controller (voor USB 2 en 3), dus wanneer ik de hele controller ga doorgeven dan heeft de host geen keyboard meer. In het verleden problemen gehad met het reflashen van de Conbee stick met USB device passthrough, vandaar deze oplossing. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat een reflash al een tijd geleden is... :P

Anyhow, mijn voorgestelde oplossing werkt wel prima nu. Rest me nog een HA backup terug te zetten op mijn nieuwe Proxmox VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tjanssen Je hoeft ook niet de hele controller door te geven. Sterker nog, dat is al lastiger. Gewoon enkel dat USB device en die staat dan 1 op 1 in je VM. Nogmaals, naar mijn idee zie je dus beren die er niet zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 23-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@TheFes Ok :$

@Septillion De integratie toont die wel maar die blijven op 0 staan, bug is gelogd, we zullen zien wat daaruit komt :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Borromini Ik dacht dat je wel een sensor had in kWh maar dat alleen de dag en maand sensoren niet werkte. Vandaar dat ik het vroeg.

Als je die niet hebt (of niet werken) dan heb je inderdaad een integraal nodig. Zou ik die wel even een max_sub_interval meegeven. Anders gaat hij raar doen op 0W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Helaas. Als we een NLZiet stream bekijken dan gaat, als de stream is afgelopen, de entity zo'n 10 seconden naar "pauze" en daarna naar "niet beschikbaar". Ook zegt ADB "speelt" terwijl we gewoon browsen in NLZiet (dat klopt ook al niet). Die ADB integratie is dus bepaald niet stabiel en foutloos te noemen (bij mij in ieder geval).
Heb het hier even getest, updates zijn wat vertraagd, maar lijken wel te kloppen.
Tijdens browsen in de NLZiet app is de status paused, zodra ik wat ga spelen verandert het na een seconde of 2 naar playing. Bij pauzeren weer na een paar seconde naar paused.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Heb het hier even getest, updates zijn wat vertraagd, maar lijken wel te kloppen.
Tijdens browsen in de NLZiet app is de status paused, zodra ik wat ga spelen verandert het na een seconde of 2 naar playing. Bij pauzeren weer na een paar seconde naar paused.
Dus geen "unavailable" na afloop van een stream? Heb je wellicht speciale opties ingevuld in de integratie (want er kan wel het e.e.a. ingesteld worden).

Ik heb wel de optie "1 background app" aan staan (scheelt bij de 2017 voor mijn gevoel framedrops naar nul te verminderen (1GB netwerk)). Wellicht dat die instelling nog roet in het eten gooit.

[edit]Achtergrondlimiet stond op standaard. Dus dat was het ook niet. Wel heb ik de optie "activiteit niet opslaan aan staan (zodat een app altijd fris begint in plaats van probeert verder te gaan waar je gebleven was (en daarin vaak faalt)).

Ik vond deze wel apart:
Android TV 192.168.0.124 is niet meer beschikbaar getriggerd door actie Mediaspeler: Zet het volume lager

[ Voor 21% gewijzigd door HuismAndré op 23-01-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Dus geen "unavailable" na afloop van een stream? Heb je wellicht speciale opties ingevuld in de integratie (want er kan wel het e.e.a. ingesteld worden).

Ik heb wel de optie "1 background app" aan staan (scheelt bij de 2017 voor mijn gevoel framedrops naar nul te verminderen (1GB netwerk)). Wellicht dat die instelling nog roet in het eten gooit.

[edit]Achtergrondlimiet stond op standaard. Dus dat was het ook niet. Wel heb ik de optie "activiteit niet opslaan aan staan (zodat een app altijd fris begint in plaats van probeert verder te gaan waar je gebleven was (en daarin vaak faalt)).

Ik vond deze wel apart:

[...]
De readme kan verhelderend zijn. Ik gebruik namelijk ook de Android TV remote optie (en die werkt ook via ADB). In de readme staat:
You are already connected to the Android / Fire TV via ADB from another device. Only one device can be connected, so disconnect the other device, restart the Android / Fire TV (for good measure), and then restart Home Assistant.
Dus wellicht is dat de reden dat ik zulk vreemd gedrag zie. Ik zal de andere integratie eens uitzetten en kijken of de issues dan verdwenen zijn.

[edit] Android Remote verwijderd, Shield opnieuw opgestart. Zelfde issue. Ik ga wel weer terug naar de Android Remote (die is minder informatief maar werkt wel feilloos).

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 23-01-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Ik vond deze wel apart:

[...]
Nee, geen unavailable, en ik draai ook Android TV Remote en Android ADB naast elkaar.
Geen bijzondere instellingen, behalve dat ik een aantal apps opgegeven heb om een wat begrijpbare naam ipv de package name te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik kom net iets bijzonders tegen in het logboek van mijn Mosquitto broker. Elke 2 minuten wordt er een connectie gesloten door client <unknown>, die vervolgens instant weer geopend wordt. Ik heb 2 add-ons die werken met MQTT, zijnde Zigbee2MQTT en een ClimaControl van LED-maniak.

Iemand enig idee hoe ik kan uitvinden wat dit is en hoe dit kan?

Een stukje uit het logboek van Mosquitto:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
2025-01-23 19:39:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:41:03: New connection from 172.30.32.2:40878 on port 1883.
2025-01-23 19:41:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:43:03: New connection from 172.30.32.2:36114 on port 1883.
2025-01-23 19:43:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:45:03: New connection from 172.30.32.2:41830 on port 1883.
2025-01-23 19:45:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:47:03: New connection from 172.30.32.2:34334 on port 1883.
2025-01-23 19:47:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:49:03: New connection from 172.30.32.2:47462 on port 1883.
2025-01-23 19:49:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:51:03: New connection from 172.30.32.2:44350 on port 1883.
2025-01-23 19:51:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:53:03: New connection from 172.30.32.2:52910 on port 1883.
2025-01-23 19:53:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:55:03: New connection from 172.30.32.2:56878 on port 1883.
2025-01-23 19:55:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:57:03: New connection from 172.30.32.2:53628 on port 1883.
2025-01-23 19:57:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 19:59:03: New connection from 172.30.32.2:33006 on port 1883.
2025-01-23 19:59:03: Client <unknown> closed its connection.
2025-01-23 20:01:03: New connection from 172.30.32.2:57104 on port 1883.
2025-01-23 20:01:03: Client <unknown> closed its connection.
Pagina: 1 ... 281 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.