@Esumontere Tijdelijk even de addon uit zetten en kijken of het weg is?
Na wat google-werk lijkt het een watchdog functie te zijn om te kijken of de cliënt nog leeft:Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:56:
@Esumontere Tijdelijk even de addon uit zetten en kijken of het weg is?
https://community.home-as...d-its-connection/630898/7
Vraag me iets af: ben bezig om een dashboard te maken die ik op een tablet in de woonkamer wil tonen. Vanavond ben ik bezig geweest om de layout een beetje mooi te krijgen. Ik ben hiervoor aan het experimenteren met card_mod en probeer de drie kolommen verticaal te centreren door het toepassen van "margin-top: XXpx;" op de cards in de kolommen. Dit werkt.
Daarnaast maak ik gebruik van bubble_card voor een aantal knoppen die pop-ups oproepen. Dat werkt ook.
De combinatie samen lijkt niet helemaal lekker te werken. Ik gebruik Firefox op mijn MacBook Air om het dasboard te ontwikkelen en als beiden geconfigureerd zijn, dan blijkt Firefox veel resources te gebruiken en gaan de ventilatoren van de laptop flink blazen. De bubble_card knoppen werken ook niet goed. Vaak reageren ze niet op een muisklik en soms alleen op een klein stukje van de knop. Meestal volgt er geen response als ik op de knop druk.
De knoppen werken weer goed als ik de card_mod configuratie verwijder van het dashboard. De ventilatoren stoppen vervolgens ook met blazen.
Hetzelfde zie ik het als ik het dashboard toon op de tablet; de knoppen werken meestal niet als card_mod actief is. Maak gebruik van Fully Kiosk om Home Assistant te tonen op de tablet.
Is dit een bekend verschijnsel dat card_mod veel resources van de cpu vraagt en Home Assistant niet goed laat functioneren? Is hier een oplossing voor?
Daarnaast maak ik gebruik van bubble_card voor een aantal knoppen die pop-ups oproepen. Dat werkt ook.
De combinatie samen lijkt niet helemaal lekker te werken. Ik gebruik Firefox op mijn MacBook Air om het dasboard te ontwikkelen en als beiden geconfigureerd zijn, dan blijkt Firefox veel resources te gebruiken en gaan de ventilatoren van de laptop flink blazen. De bubble_card knoppen werken ook niet goed. Vaak reageren ze niet op een muisklik en soms alleen op een klein stukje van de knop. Meestal volgt er geen response als ik op de knop druk.
De knoppen werken weer goed als ik de card_mod configuratie verwijder van het dashboard. De ventilatoren stoppen vervolgens ook met blazen.
Hetzelfde zie ik het als ik het dashboard toon op de tablet; de knoppen werken meestal niet als card_mod actief is. Maak gebruik van Fully Kiosk om Home Assistant te tonen op de tablet.
Is dit een bekend verschijnsel dat card_mod veel resources van de cpu vraagt en Home Assistant niet goed laat functioneren? Is hier een oplossing voor?
D4NG3R schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Dat zal nogal aan de automation en het gewenste doel liggen, kan je de YAML eens delen en uitleggen wat de bedoeling is?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
| description: "" triggers: - trigger: time at: "06:30:00" conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: time weekday: - mon - tue - fri sequence: - delay: hours: 0 minutes: 45 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.ruimte1 - climate.ruimte3 - climate.ruimte4 - climate.ruimte5 - climate.airco_raam_oefenzaal - climate.ruimte9 - delay: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.ruimte9 - climate.airco_raam_oefenzaal - delay: hours: 0 minutes: 50 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: climate.ruimte2 - conditions: - condition: time weekday: - wed sequence: - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.ruimte6 - delay: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.ruimte3 - climate.ruimte4 - climate.airco_raam_oefenzaal - climate.ruimte9 - climate.ruimte6 - delay: hours: 0 minutes: 45 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.ruimte9 - climate.airco_raam_oefenzaal - conditions: - condition: time weekday: - thu sequence: - delay: hours: 0 minutes: 45 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: - climate.ruimte3 - climate.airco_raam_oefenzaal - climate.ruimte9 - delay: hours: 1 minutes: 20 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: climate.ruimte2 - delay: hours: 1 minutes: 0 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: climate.ruimte1 - delay: hours: 3 minutes: 30 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: climate.ruimte4 mode: single |
afhankelijk van de dag wil ik op een bepaald uur airco's laten opstarten.
Nu zit ik met veel delays, en ik had hier op het forum al gelezen dat dat niet echt ok is. Dus ik zoek een manier om de airco's op een verschillend tijdstip te kunnen laten opstarten, maar zonder, of minder delays...
Ha leuk! Top suggestie! Dankje welSeptillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 01:33:
@MakhouT Naam zelf mag gewoon leesbaar me spaties zijn. HA zal er zelf een lowercase underscored versie van maken als entity ID.
@Faece Als het om statische tijden gaat zou je iig kunnen overwegen om van delays naar triggers (op tijd) met ID's te gaan.
Dat maakt de boel wat minder gevoelig voor restarts.
Ik gebruik zelf maar 1 delay in al m'n automations; de grote uitknop voor het slapen gaan. Zet alles in de woning wat vergeten zou kunnen worden uit of op de juiste stand, de nachtkastlampjes op 1% helderheid en laat ze na 30 minuten automatisch uit gaan. Maar die moet dan ook op elk moment van de dag gebruikt kunnen worden.
Worst case scenario gebeurt er in die 30 minuten iets waardoor de 2 lampjes niet uitgaan, toch van een ander kaliber dan dat een airco niet uit gaat.
Ik gebruik zelf maar 1 delay in al m'n automations; de grote uitknop voor het slapen gaan. Zet alles in de woning wat vergeten zou kunnen worden uit of op de juiste stand, de nachtkastlampjes op 1% helderheid en laat ze na 30 minuten automatisch uit gaan. Maar die moet dan ook op elk moment van de dag gebruikt kunnen worden.
Worst case scenario gebeurt er in die 30 minuten iets waardoor de 2 lampjes niet uitgaan, toch van een ander kaliber dan dat een airco niet uit gaat.
[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 24-01-2025 09:39 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik heb met de overstap naar Z2MQTT 1.4x --> 2.0 een aantal knoppen-blueprints gemaakt op basis van MQTT-triggers.
Is het dan nog mogelijk om meerdere knoppen aan dezelfde automation te hangen?
Op regel 14 heb ik dan de mogelijkheid om meerdere knoppen te kunnen selecteren, maar als ik dan een automation probeer op te slaan, krijg ik een error. Dit komt alleen voor als ik meerdere knoppen heb geselecteerd.
Ik heb het nu opgelost door regel 14 te verwijderen en voor elke knop een nieuwe automation te maken.
Zie ik iets over het hoofd?
Dit is mijn blueprint:
Op regel 14 heb ik dan de mogelijkheid om meerdere knoppen te kunnen selecteren, maar als ik dan een automation probeer op te slaan, krijg ik een error. Dit komt alleen voor als ik meerdere knoppen heb geselecteerd.
Ik heb het nu opgelost door regel 14 te verwijderen en voor elke knop een nieuwe automation te maken.
Dit is mijn blueprint:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
| blueprint: name: Multiple Aqara buttons Z2MQTT description: Multiple Aqara buttons domain: automation input: switch: name: Switch description: Aqara button selector: device: filter: - integration: mqtt multiple: true single: name: Single press button description: Action to run on Single press button default: [] selector: action: {} double: name: Double press button description: Action to run on Double press button default: [] selector: action: {} triple: name: Triple press button description: Action to run on Triple press button default: [] selector: action: {} many: name: Many press button description: Action to run on Many press button default: [] selector: action: {} hold: name: Hold button description: Action to run on Hold button default: [] selector: action: {} mode: single max: 10 triggers: - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: single trigger: device id: single - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: double trigger: device id: double - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: triple trigger: device id: triple - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: many trigger: device id: many - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: hold trigger: device id: hold actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - single sequence: !input single - conditions: - condition: trigger id: - double sequence: !input double - conditions: - condition: trigger id: - triple sequence: !input triple - conditions: - condition: trigger id: - many sequence: !input many - conditions: - condition: trigger id: - hold sequence: !input hold |
Welke error krijg je? Dat zou kunnen helpen met de oplossingCappieL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:21:
Ik heb met de overstap naar Z2MQTT 1.4x --> 2.0 een aantal knoppen-blueprints gemaakt op basis van MQTT-triggers.
Dit is mijn blueprint:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 blueprint: name: Multiple Aqara buttons Z2MQTT description: Multiple Aqara buttons domain: automation input: switch: name: Switch description: Aqara button selector: device: filter: - integration: mqtt multiple: true single: name: Single press button description: Action to run on Single press button default: [] selector: action: {} double: name: Double press button description: Action to run on Double press button default: [] selector: action: {} triple: name: Triple press button description: Action to run on Triple press button default: [] selector: action: {} many: name: Many press button description: Action to run on Many press button default: [] selector: action: {} hold: name: Hold button description: Action to run on Hold button default: [] selector: action: {} mode: single max: 10 triggers: - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: single trigger: device id: single - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: double trigger: device id: double - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: triple trigger: device id: triple - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: many trigger: device id: many - domain: mqtt device_id: !input switch type: action subtype: hold trigger: device id: hold actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - single sequence: !input single - conditions: - condition: trigger id: - double sequence: !input double - conditions: - condition: trigger id: - triple sequence: !input triple - conditions: - condition: trigger id: - many sequence: !input many - conditions: - condition: trigger id: - hold sequence: !input hold
Oh wacht, ik zie het denk ik al.
Als je multiple: true gebruikt, krijg je een list met device_id's
Echter kun je in een device trigger geen list met device id's gebruiken. Dat is altijd één device id. Dus dit gaat inderdaad niet werken met meerdere devices.
Als je dit trigger type wil gebruiken zit je vast aan een automation per device.
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 24-01-2025 09:38 ]
Hmm... lijkt dat de data van de Goodwe-omvormer wat optimistischer is dan de kWh-meter aangeeft. Misschien voor het energiedashboard toch maar 'gewoon' de kWh-meter blijven gebruiken.
aka pluim003
Toen ik de vraag aan het typen was, was ik al bang dat ik deze reactie kon verwachten ...TheFes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:35:
[...]
Welke error krijg je? Dat zou kunnen helpen met de oplossing
Net even de blueprint aangepast om die error weer te krijgen, en de error is:
" Message malformed: expected str for dictionary value @ data['device_id'] "
Deze krijg ik als ik de automation voor het eerst wil opslaan.
Edit: de error komt ook als ik maar 1 knop selecteer.
[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 24-01-2025 09:40 ]
Welke kWh meter bedoel je? Die in de meterkast? Die geeft alleen de teruglevering aan. Je gebruikt ook meteen wat van de stroom die je omvormer levert. De data vanuit je omvormer zal dus altijd hoger zijn.DikkieDick schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:37:
Hmm... lijkt dat de data van de Goodwe-omvormer wat optimistischer is dan de kWh-meter aangeeft. Misschien voor het energiedashboard toch maar 'gewoon' de kWh-meter blijven gebruiken.
Ik had inmiddels ook de blueprint zelf beter bekeken, en al toegevoegd waarom het niet werkt. Dat klopt ook met die error.CappieL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Toen ik de vraag aan het typen was, was ik al bang dat ik deze reactie kon verwachten ...
Net even de blueprint aangepast om die error weer te krijgen, en de error is:
" Message malformed: expected str for dictionary value @ data['device_id'] "
Deze krijg ik als ik de automation voor het eerst wil opslaan.
Edit: die error krijg je inderdaad ook als je maar één knop selecteert, want dan is het een list met één device_id, en dat is nog steeds een list.
En deze trigger verwacht een string met een device_id, geen list.
[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 24-01-2025 09:41 ]
Had je edit nog niet gezien, maar bedankt voor de bevestiging.TheFes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Ik had inmiddels ook de blueprint zelf beter bekeken, en al toegevoegd waarom het niet werkt. Dat klopt ook met die error.
Is er een andere manier van triggeren die wel werkt met Z2MQTT v2.0? En ik meerdere devices kan ingeven in 1 automation?
De kWh-meter zit direct na de panelen dus voordat ie op de meter uitkomt. Dus volgens mij zou die en dat gebeurde ook in het verleden de opwek moeten aangeven. Op dit moment is het pakweg 25W terwijl de omvormer iets van 100W meldt.TheFes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Welke kWh meter bedoel je? Die in de meterkast? Die geeft alleen de teruglevering aan. Je gebruikt ook meteen wat van de stroom die je omvormer levert. De data vanuit je omvormer zal dus altijd hoger zijn.
aka pluim003
Je omvormer verbruikt zelf ook wat elektriciteit, zou dat het verschil kunnen verklaren?
Oke, dat maakt het duidelijker. Dan gok ik de omvormer de opbrengst van de panelen teruggeeft en er zo'n 75W door de omvormer zelf gebruikt wordt.DikkieDick schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:44:
[...]
De kWh-meter zit direct na de panelen dus voordat ie op de meter uitkomt. Dus volgens mij zou die en dat gebeurde ook in het verleden de opwek moeten aangeven. Op dit moment is het pakweg 25W terwijl de omvormer iets van 100W meldt.
Uiteindelijk maakt dat niet zo veel uit voor het Energy Dashboard, je eigen verbruik zal lager zijn als je de kWh meter gebruikt, maar in principe is het wel eigen verbruik.
Dus wil je de opbrengst van de panelen laten zien, of hetgeen er vanuit de omvormer naar je meterkast gaat?
Ik weet niet. Zou kunnen, maar dan is het wel een heel groot verschil. Heb in HA allerlei berekeningen mbt werkelijk stroomverbruik op basis van de opwek en de P1-meter. Misschien dat data van de kWh-meter dan toch nauwkeuriger is want die geeft dan echt aan wat er van de panelen binnenkomt.CappieL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:45:
Je omvormer verbruikt zelf ook wat elektriciteit, zou dat het verschil kunnen verklaren?
aka pluim003
Met de experimentele event entities zou het kunnen, maar dan moet je dus ook state triggers gebruiken en geen mqtt/device triggers. Met een device gebaseerde trigger zit je altijd vast aan één device.CappieL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:43:
[...]
Had je edit nog niet gezien, maar bedankt voor de bevestiging.
Is er een andere manier van triggeren die wel werkt met Z2MQTT v2.0? En ik meerdere devices kan ingeven in 1 automation?
Voorheen had ik inderdaad die event triggers, dat werkte. Maar omdat ik las dat het nog experimental en mogelijk niet goed zou werken, ben ik op mqtt-triggers overgestapt.TheFes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Met de experimentele event entities zou het kunnen, maar dan moet je dus ook state triggers gebruiken en geen mqtt/device triggers. Met een device gebaseerde trigger zit je altijd vast aan één device.
75W lijkt me niet extreem hoog eigenlijk. Het is nu winter en je opbrengst is nu een stuk later, in de zomer zal het in de kW range zijn op zonnige momenten en dan valt die 75W wel meeDikkieDick schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Ik weet niet. Zou kunnen, maar dan is het wel een heel groot verschil. Heb in HA allerlei berekeningen mbt werkelijk stroomverbruik op basis van de opwek en de P1-meter. Misschien dat data van de kWh-meter dan toch nauwkeuriger is want die geeft dan echt aan wat er van de panelen binnenkomt.
Op zich is het geen ramp dat ze niet uitgaan, de personen zijn toch aanwezig in de ruimte. Maar zou het graag gewoon netjes hebben en default vrij ...D4NG3R schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:35:
@Faece Als het om statische tijden gaat zou je iig kunnen overwegen om van delays naar triggers (op tijd) met ID's te gaan.
De bedoeling is dat in de wintermaanden de verwarming vroeger aangaat. Normaal gezien badgen ze in en gaat dan alles aan. Maar de ruimtes zijn te koud als ze binnenkomen
Ik bedoelde meer het verschil wat de omvormer meldt en wat de kWh-meter meldt die rechtstreeks is aangesloten op de panelen. Het is idd winter. Wat me opviel was wel dat ie eerder op gang leek te komen maar op het display 0W aangaf terwijl bepaalde waardes al tegen de 100W aanzaten. Zal de nieuwigheid zijn en ook de onbekendheid met deze omvormer. Ik kijk het even aan. Als het verschil erg groot is dan denk ik dat ik toch de kWh-meter als leidend aan ga houden en hem in HA weer heractiveer. Aan het eind van de dag ff verschil vergelijken met wat de HomeWizard-app zegt. Kan overigens ook de Goodwe-omvormer aan HomeWizard toevoegen maar dan mag ik naar het +-abonnement. In HA vind ik het wel prima voor eerst. :-)TheFes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:52:
[...]
75W lijkt me niet extreem hoog eigenlijk. Het is nu winter en je opbrengst is nu een stuk later, in de zomer zal het in de kW range zijn op zonnige momenten en dan valt die 75W wel mee
[ Voor 7% gewijzigd door DikkieDick op 24-01-2025 09:59 ]
aka pluim003
Die automatisering zou je prima met een timer helper kunnen doen. Dus een timer die je (eenmalig) op 30 minuten instelt, activeert als de slaapknop wordt ingedrukt en waarbij de afloop van de timer fungeert als trigger voor het "welterusten spel". Je kunt er zelfs een "cancel timer" optie in frotten (voor het geval er toch nog even wat moet gebeuren). Mocht je HA in de tussentijd updaten dan blijft de timer gewoon doorlopen. Sowieso is het IMO geen verkeerd uitgangspunt om bij automatiseringen zo min mogelijk met wachtlusjes e.d. te werken.D4NG3R schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:35:
André Huisman (www.new-line.nl)
Lees je wel de juiste af. Het is watt van de panelen en watt van de omvormer. De laatste moet je hebben. Soms leveren de panelen wel maar is het niet voldoende om de omvormer op te laten starten en geef die 0 watt aan.DikkieDick schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:56:
[...]
Ik bedoelde meer het verschil wat de omvormer meldt en wat de kWh-meter meldt die rechtstreeks is aangesloten op de panelen. Het is idd winter. Wat me opviel was wel dat ie eerder op gang leek te komen maar op het display 0W aangaf terwijl bepaalde waardes al tegen de 100W aanzaten. Zal de nieuwigheid zijn en ook de onbekendheid met deze omvormer. Ik kijk het even aan. Als het verschil erg groot is dan denk ik dat ik toch de kWh-meter als leidend aan ga houden en hem in HA weer heractiveer. Aan het eind van de dag ff verschil vergelijken met wat de HomeWizard-app zegt. Kan overigens ook de Goodwe-omvormer aan HomeWizard toevoegen maar dan mag ik naar het +-abonnement. In HA vind ik het wel prima voor eerst. :-)
Er is dus L1 power en PV Power.
:strip_exif()/f/image/dHnAiPfNnTwyW6nvq37SVSIb.png?f=user_large)
Dit probleem is al langer bekend en hangt samen met Watchdog. Zie: https://github.com/home-assistant/addons/issues/2634Esumontere schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:49:
Ik kom net iets bijzonders tegen in het logboek van mijn Mosquitto broker. Elke 2 minuten wordt er een connectie gesloten door client <unknown>, die vervolgens instant weer geopend wordt. Ik heb 2 add-ons die werken met MQTT, zijnde Zigbee2MQTT en een ClimaControl van LED-maniak.
Iemand enig idee hoe ik kan uitvinden wat dit is en hoe dit kan?
Een stukje uit het logboek van Mosquitto:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 2025-01-23 19:39:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:41:03: New connection from 172.30.32.2:40878 on port 1883. 2025-01-23 19:41:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:43:03: New connection from 172.30.32.2:36114 on port 1883. 2025-01-23 19:43:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:45:03: New connection from 172.30.32.2:41830 on port 1883. 2025-01-23 19:45:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:47:03: New connection from 172.30.32.2:34334 on port 1883. 2025-01-23 19:47:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:49:03: New connection from 172.30.32.2:47462 on port 1883. 2025-01-23 19:49:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:51:03: New connection from 172.30.32.2:44350 on port 1883. 2025-01-23 19:51:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:53:03: New connection from 172.30.32.2:52910 on port 1883. 2025-01-23 19:53:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:55:03: New connection from 172.30.32.2:56878 on port 1883. 2025-01-23 19:55:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:57:03: New connection from 172.30.32.2:53628 on port 1883. 2025-01-23 19:57:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 19:59:03: New connection from 172.30.32.2:33006 on port 1883. 2025-01-23 19:59:03: Client <unknown> closed its connection. 2025-01-23 20:01:03: New connection from 172.30.32.2:57104 on port 1883. 2025-01-23 20:01:03: Client <unknown> closed its connection.
Die PV1-power gebruik ik.Willempie27 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:13:
[...]
Lees je wel de juiste af. Het is watt van de panelen en watt van de omvormer. De laatste moet je hebben. Soms leveren de panelen wel maar is het niet voldoende om de omvormer op te laten starten en geef die 0 watt aan.
Er is dus L1 power en PV Power.
[Afbeelding]
aka pluim003
@DikkieDick 75W voor de omvormer is best normaal dus zou kunnen dat de omvormer alleen maar de ingaande kant laat zien. Zeker als de kWh meter in de meterkast zit dan moet je ook de kabelverliezen er nog bij doen (ook al zullen die nu niet heel hoog zijn). En zoals vaker gezegd, omvormers zijn niet geijkt en gaan graag aan de positieve kant zitten.
Mijn SMA omvormer geeft zowel weer wat er DC aan vermogen binnenkomt en wat hij als AC uitstuurt. Dat is nu 160W tegen 110W, 50W voor de omvormer dus.
Mijn SMA omvormer geeft zowel weer wat er DC aan vermogen binnenkomt en wat hij als AC uitstuurt. Dat is nu 160W tegen 110W, 50W voor de omvormer dus.
@Willempie27 Was je moment van de screenshot gewoon wat ongelukkig? Want het is wel raar om dan PV1 lager te hebben dan L1...
Hang een paar temperatuursensoren op en trigger op basis daarvan in combinatie met tijden en dagen?Faece schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Op zich is het geen ramp dat ze niet uitgaan, de personen zijn toch aanwezig in de ruimte. Maar zou het graag gewoon netjes hebben en default vrij ...
De bedoeling is dat in de wintermaanden de verwarming vroeger aangaat. Normaal gezien badgen ze in en gaat dan alles aan. Maar de ruimtes zijn te koud als ze binnenkomen
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Aha. Ja, met mijn oude domme omvormer had ik ook een sensor die het totaal aantal opgewekte kWh's bijhield aan de hand van wat de kWh-meter registreerde met nog 1 of andere factor vanuit het begin. Zo nu en dan even checken of de afwijking groot is met wat er op de omvormer zelf stond en gisteren, na maanden, was dat slechts 0,4kWh. Wellicht is dan toch voor het energiedashboard nauwkeuriger om gebruik te maken van die kWh-meter, maar ach... wil ik me er te druk over maken? :-)Septillion schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:00:
@DikkieDick 75W voor de omvormer is best normaal dus zou kunnen dat de omvormer alleen maar de ingaande kant laat zien. Zeker als de kWh meter in de meterkast zit dan moet je ook de kabelverliezen er nog bij doen (ook al zullen die nu niet heel hoog zijn). En zoals vaker gezegd, omvormers zijn niet geijkt en gaan graag aan de positieve kant zitten.
Mijn SMA omvormer geeft zowel weer wat er DC aan vermogen binnen komt en wat hij als AC uit stuurt. Dat is nu 160W tegen 110W, 50W voor de omvormer dus.
aka pluim003
Ik probeer de video van @SmartHomeJunkie te volgen over AI:
YouTube: AI in Home Assistant - A Complete Guide!
Bij developper options, actions, werkt dit prima.
Ik probeer dit te notificeren:
Maar krijg deze foutmelding:
Ook als ik het zo maak:
Krijg ik dezelfde foutmelding.
Wat doe ik hierin fout? Ik zie zo geen afwijkingen ten opzichte van de YouTube instructies en de AI generate content doet het wel in de developper options, ook met de jpg erbij.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| action: google_generative_ai_conversation.generate_content metadata: {} data: image_filename: /config/www/doorbell/doorbell.jpg prompt: >- Beschrijf wat je ziet op de afbeelding. Als je een persoon zie, beschrijf deze persoon en de kleuren van de kleren. Als de persoon iets draagt of iets vasthoud, beschrijf wat dit is. Beschrijf geen muren. response_variable: response |
YAML:
1
2
3
4
5
6
| action: notify.mobile_app_lineageos data: message: "{{ response.text }}" title: Voordeurbel data: image: /config/www/doorbell/doorbell.jpg |
code:
1
| Error rendering data template: UndefinedError: 'response' is undefined |
Ook als ik het zo maak:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| action: notify.mobile_app_lineageos data: message: | {{ response.text }} title: Voordeurbel data: image: /config/www/doorbell/doorbell.jpg |
Wat doe ik hierin fout? Ik zie zo geen afwijkingen ten opzichte van de YouTube instructies en de AI generate content doet het wel in de developper options, ook met de jpg erbij.
@Ora et Labora laat eens de volledige automation zien
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 15:47 ]
Zeker:Septillion schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:38:
@Ora et Labora laat eens de volledige automation zien.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| alias: Reolink2 description: "" triggers: - type: turned_on device_id: cf266c8e4daefb60fb3cd2f0940d123b entity_id: 0c5da258b5764f71da90bc867cb81924 domain: binary_sensor trigger: device conditions: [] actions: - data: filename: /config/www/doorbell/doorbell.jpg target: entity_id: camera.voordeur_reolink_vloeiend action: camera.snapshot - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - action: google_generative_ai_conversation.generate_content metadata: {} data: image_filename: /config/www/doorbell/doorbell.jpg prompt: >- Beschrijf wat je ziet op de afbeelding. Als je een persoon zie, beschrijf deze persoon en de kleuren van de kleren. Als de persoon iets draagt of iets vasthoud, beschrijf wat dit is. Beschrijf geen muren. response_variable: response - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - action: notify.mobile_app_lineageos data: message: "{{ response.text }}" title: Voordeurbel data: image: /config/www/doorbell/doorbell.jpg mode: single |
Als ik bij Action alleen deze actie gebruik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| data: message: Motion detected data: photo: - file: /config/www/doorbell/doorbell.jpg action: notify.telegram |
Krijg ik wel het snapshot binnen, dus de trigger en het snapshot creeeren werkt wel.
Heb je die google_generative_ai_conversation.generate_content action wellicht in een if-then of choose staan, en de response buiten diezelfde if-then of choose.Ora et Labora schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:34:
Ik probeer de video van @SmartHomeJunkie te volgen over AI:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 action: google_generative_ai_conversation.generate_content metadata: {} data: image_filename: /config/www/doorbell/doorbell.jpg prompt: >- Beschrijf wat je ziet op de afbeelding. Als je een persoon zie, beschrijf deze persoon en de kleuren van de kleren. Als de persoon iets draagt of iets vasthoud, beschrijf wat dit is. Beschrijf geen muren. response_variable: response
YAML:
1 2 3 4 5 6 action: notify.mobile_app_lineageos data: message: "{{ response.text }}" title: Voordeurbel data: image: /config/www/doorbell/doorbell.jpg
code:
1 Error rendering data template: UndefinedError: 'response' is undefined
Ook als ik het zo maak:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 action: notify.mobile_app_lineageos data: message: | {{ response.text }} title: Voordeurbel data: image: /config/www/doorbell/doorbell.jpg
Als test heb ik een nieuwe automatisering aangemaakt, mijn voorgaande bericht, dit is een losstaande automatisering zonder if-then of choose als test dus.TheFes schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Heb je die google_generative_ai_conversation.generate_content action wellicht in een if-then of choose staan, en de response buiten diezelfde if-then of choose.
Dit probleem had ik ook, en heb ik opgelost door de actions in een sequence te plaatsen :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| actions: - sequence: - action: llmvision.image_analyzer data: remember: false include_filename: false target_width: 638 detail: high max_tokens: 100 temperature: 0.2 provider: 01JEH9XYZY84Y8NDVJE157D1AV message: >- Wat is er te zien, maar houdt het kort en bondig zodat het in een notificatie op mijn smartphone past. image_file: /media/snapshots/bezoeker.jpg response_variable: deurbel_ai_text - data: title: Deurbel 🔔 data: image: /media/snapshots/bezoeker.jpg notification_icon: mdi:doorbell-video tag: doorbell color: purple ttl: 0 priority: high channel: alarm_stream persistant: "yes" clickAction: >- intent:#Intent;launchFlags=0x14000000;component=com.mcu.reolink/com.android.bc.login.WelcomeActivity;S.UID=95270006AG02YL6U;S.ALMTIME={{now().isoformat()}};S.ALMNAME=Detection;S.DEVNAME=DontCare;S.ALMTYPE=PEOPLE;S.ALMCHN=1;end actions: - action: URI uri: app://com.mcu.reolink title: Reolink App message: "{{deurbel_ai_text['response_text']}}" action: notify.mobile_app_sm_s911b |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 20:41 ]
Het lijkt me heel sterk dat dat de oplossing is, want het is van zichzelf al een sequence.Henry_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Dit probleem had ik ook, en heb ik opgelost door de actions in een sequence te plaatsen :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 actions: - sequence: - action: llmvision.image_analyzer data: remember: false include_filename: false target_width: 638 detail: high max_tokens: 100 temperature: 0.2 provider: 01JEH9XYZY84Y8NDVJE157D1AV message: >- Wat is er te zien, maar houdt het kort en bondig zodat het in een notificatie op mijn smartphone past. image_file: /media/snapshots/bezoeker.jpg response_variable: deurbel_ai_text - data: title: Deurbel 🔔 data: image: /media/snapshots/bezoeker.jpg notification_icon: mdi:doorbell-video tag: doorbell color: purple ttl: 0 priority: high channel: alarm_stream persistant: "yes" clickAction: >- intent:#Intent;launchFlags=0x14000000;component=com.mcu.reolink/com.android.bc.login.WelcomeActivity;S.UID=95270006AG02YL6U;S.ALMTIME={{now().isoformat()}};S.ALMNAME=Detection;S.DEVNAME=DontCare;S.ALMTYPE=PEOPLE;S.ALMCHN=1;end actions: - action: URI uri: app://com.mcu.reolink title: Reolink App message: "{{deurbel_ai_text['response_text']}}" action: notify.mobile_app_sm_s911b
Wat me bij jou wel opvalt is dat jij response_text gebruikt waar @Ora et Labora text gebruikt
Maar dat kan er ook aan liggen dat jij een andere LLM met mogelijke andere response gebruikt.
Ander idee: ik zie een delay van 1 seconde - is je antwoord er al wel binnen 1 seconde?
Sometimes you need to plan for coincidence
@Ora et Labora response is inderdaad alleen lokaal (code technisch) beschikbaar. Vandaar dat ik naar complete automation vroeg. Maar de automation die je post geeft ook een error?
@Ora et Labora Werkt de action wel in devtools > actions.
Met de automation lijkt me verder niets mis. Mijn gok, Google Generative AI geeft een error terug, mogelijk over je limiet of geen funds meer.
Met de automation lijkt me verder niets mis. Mijn gok, Google Generative AI geeft een error terug, mogelijk over je limiet of geen funds meer.
@TheFes @Septillion @Hmmbob @Henry_
Ik schaam mij diep.
Ik probeerde telkens te testen door die actions vanuit de automatisering individueel uit te voeren, dus eerst op de 3 puntjes bij AI, uitvoeren, daarna bij de notificatie de 3 puntjes en uitvoeren.
Als ik gewoon de gehele automatisering uitvoer werkt het wel.
Dank in elk geval!
Ik schaam mij diep.
Ik probeerde telkens te testen door die actions vanuit de automatisering individueel uit te voeren, dus eerst op de 3 puntjes bij AI, uitvoeren, daarna bij de notificatie de 3 puntjes en uitvoeren.
Dank in elk geval!
Hij ververst niet altijd even goed. Nu bijv PV 53W, Net 47W. Dit misschien komen daar ook verschillen vandaan.Septillion schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:05:
@Willempie27 Was je moment van de screenshot gewoon wat ongelukkig? Want het is wel raar om dan PV1 lager te hebben dan L1...
Uhm ja, dat werkt inderdaad niet. De variable die de action teruggeeft is niet beschikbaar in de volgende action als je het zo test.Ora et Labora schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:59:
@TheFes @Septillion @Hmmbob @Henry_
Ik schaam mij diep.
Dank in elk geval!
Ik wordt langzaam gek. Al minstens 3 uur bezig om TAPO in mijn HA te krijgen.
Ik heb alle drie de integraties geprobeerd maar krijg er geen werkend.
TPLink Smart Home (standaard) = No devices found on the network
TP-Link TAPO (custom) = connection failed of Failed to connect
Tapo: Cameras Control (custom)
Op Youtube openen ze de standaard integratie, zoeken, hij vind alles, klik, area kiezen en klaar. Wat kan ik hier mogelijkerwijze aan fout doen?
Ik heb een H200 in het netwerk een D235 deurbel een C500 en een hele bubs aan P115 stekkers. Alles aan de WiFi verbonden en alle werken perfect via de app. Camera Account en Third Party Compatibility staan aan.
Ik heb getracht in mijn KPN box poorten 8123 (die werkt want ik kan op 4G op mijn HA inloggen, ondanks dat https://portchecker.co/check-v0 zegt dat 8123 closed is??) en 443, 554 en 2020 te forwarden, maar weet niet of dit goed is gegaan en of het eigenlijk wel nodig is, lees daar wat over als je camera beelden wilt streamen.
Op Youtube openen ze de standaard integratie, zoeken, hij vind alles, klik, area kiezen en klaar. Wat kan ik hier mogelijkerwijze aan fout doen?
Ik heb een H200 in het netwerk een D235 deurbel een C500 en een hele bubs aan P115 stekkers. Alles aan de WiFi verbonden en alle werken perfect via de app. Camera Account en Third Party Compatibility staan aan.
Ik heb getracht in mijn KPN box poorten 8123 (die werkt want ik kan op 4G op mijn HA inloggen, ondanks dat https://portchecker.co/check-v0 zegt dat 8123 closed is??) en 443, 554 en 2020 te forwarden, maar weet niet of dit goed is gegaan en of het eigenlijk wel nodig is, lees daar wat over als je camera beelden wilt streamen.
[ Voor 29% gewijzigd door Card Nox op 24-01-2025 20:43 ]
@Card Nox Start HA eens opnieuw? Had laatst iets vergelijkbaars met 'n TP-Link stekker, en na een herstart van HA wilde ie wel.
@JBS, helaas geen verbetering. Zo frustrerend als je 4 youtube filmpjes kijkt die het binnen 5 minuten aan de praat hebben en jezelf al een paar uur bezig bent....
Heb een vaag probleem. Heb twee hue lampen, ik wil dat deze vanzelf uitgaan als ze worden aangezet (licht schakelaar of app) na een paar minuten. Dit werkt. Echter als je ze daarna weer wilt aanzetten (met de lichtschakelaar, niet via de app) dan gaan de lampen dus niet aan. Ik moet dan eerst in de app hem weer aanzetten voordat ik weer de lamp kan aanzetten met de schakelaar.
Daarnaast, hoe zorg ik er voor dat ze de laatste ingestelde waarde onthouden (warmte en sterkte), de ene keer doet de lamp het wel en de andere keer niet. Het betreft hue lampen via zigbee direct aangesloten op HA.
Daarnaast, hoe zorg ik er voor dat ze de laatste ingestelde waarde onthouden (warmte en sterkte), de ene keer doet de lamp het wel en de andere keer niet. Het betreft hue lampen via zigbee direct aangesloten op HA.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: WC Lamp automatisch uit description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - light.wc_lamp_licht from: null to: null for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 conditions: [] actions: - type: turn_off device_id: 10831402f4f7540f69111684b2b14905 entity_id: cba3d4bf6a7365dcd313dd96fe801668 domain: light mode: single |
[ Voor 29% gewijzigd door Vecodo op 24-01-2025 23:01 ]
Is het ook een slimme schakelaar die via HA of Zigbee binding de lamp schakelt, of haalt de schakelaar de stroom van de lamp?Vecodo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:57:
Heb een vaag probleem. Heb twee hue lampen, ik wil dat deze vanzelf uitgaan als ze worden aangezet (licht schakelaar of app) na een paar minuten. Dit werkt. Echter als je ze daarna weer wilt aanzetten (met de lichtschakelaar, niet via de app) dan gaan de lampen dus niet aan. Ik moet dan eerst in de app hem weer aanzetten voordat ik weer de lamp kan aanzetten met de schakelaar.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: WC Lamp automatisch uit description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - light.wc_lamp_licht from: null to: null for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 conditions: [] actions: - type: turn_off device_id: 10831402f4f7540f69111684b2b14905 entity_id: cba3d4bf6a7365dcd313dd96fe801668 domain: light mode: single
Ik gok dat laatste, en dat de instelling van de lamp is om uit te blijven als hij weer stroom krijgt na een onderbreking.
Is het mogelijk de (historische) data van twee sensoren om te wisselen?
Mooie vraag, die functie heeft Domoticz al jaren en was erg handig !Beekforel schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:42:
Is het mogelijk de (historische) data van twee sensoren om te wisselen?
Correct, laatste.TheFes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:40:
[...]
Is het ook een slimme schakelaar die via HA of Zigbee binding de lamp schakelt, of haalt de schakelaar de stroom van de lamp?
Ik gok dat laatste, en dat de instelling van de lamp is om uit te blijven als hij weer stroom krijgt na een onderbreking.
@Beekforel Dus echt 100%?
Niet via de UI, in de database is dat op zich niet zo lastig.
Volgende drie queries direct na elkaar uitvoeren in SQLite Web addon
Backup hebben natuurlijk altijd handig
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| -- Query 1 UPDATE statistics_meta SET statistic_id = 'temptemp' WHERE statistic_id = 'entity_id_1' -- Query 2 UPDATE statistics_meta SET statistic_id = 'entity_id_1' WHERE statistic_id = 'entity_id_2' -- Query 3 UPDATE statistics_meta SET statistic_id = 'entity_id_2' WHERE statistic_id = 'temptemp' |
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 25-01-2025 10:47 ]
Ik loop tegen een probleem aan. Ik heb de Tibber Pulse op de P1 aangesloten. Deze gegevens worden gefilterd en doorgegeven via MQTT naar Home Assistant voor de meterstand. Na maanden zonder problemen is er vannacht ergens iets niet goed gegaan.
Ineens is de meter teruggelopen en daarna weer naar de oude stand gegaan wat de juiste is. Daardoor is er een enorm verbruikt. Maar op dit moment wordt er nu helemaal niet meer doorgeteld ondanks dat de meterstand wel verhoogd (dus hoger als in het verleden) dus zou deze door moeten tellen.
Piek
/f/image/GFXUuF7OsMsTcnnwGXWXysqm.png?f=fotoalbum_large)
Meter is terug gelopen en weer hersteld maar telt niet verder
Ineens is de meter teruggelopen en daarna weer naar de oude stand gegaan wat de juiste is. Daardoor is er een enorm verbruikt. Maar op dit moment wordt er nu helemaal niet meer doorgeteld ondanks dat de meterstand wel verhoogd (dus hoger als in het verleden) dus zou deze door moeten tellen.
Piek
/f/image/GFXUuF7OsMsTcnnwGXWXysqm.png?f=fotoalbum_large)
Meter is terug gelopen en weer hersteld maar telt niet verder
:strip_exif()/f/image/4vQooOMKRu9MuA9L6qbPAOD1.png?f=user_large)
@Willempie27 Er word nu wel gewoon doorgeteld, je ziet het alleen niet meer in de grafiek.
Even via Dev tools => Statistics => [Deze entity] => Icoon helling met pijl => naar het moment gaan gaan waar het fout ging. Daar kan je dan deze uitschieter corrigeren.
Even via Dev tools => Statistics => [Deze entity] => Icoon helling met pijl => naar het moment gaan gaan waar het fout ging. Daar kan je dan deze uitschieter corrigeren.
Die optie heb ik helaas niet. Zat in het verkeerde scherm. Maar er wordt wel doorgeteld. Omdat de grafiek zo hoog is, zie je de lage waardes niet en bij inzoomen is het wel zichtbaar. ThanxSeptillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:58:
@Willempie27 Er word nu wel gewoon doorgeteld, je ziet het alleen niet meer in de grafiek.
/f/image/gFyeDWRTvU3LrND6ltyK0tsz.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt weer, het is gelukt!Septillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:47:
@Beekforel Dus echt 100%?
SQL:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 -- Query 1 UPDATE statistics_meta SET statistic_id = 'temptemp' WHERE statistic_id = 'entity_id_1' -- Query 2 UPDATE statistics_meta SET statistic_id = 'entity_id_1' WHERE statistic_id = 'entity_id_2' -- Query 3 UPDATE statistics_meta SET statistic_id = 'entity_id_2' WHERE statistic_id = 'temptemp'
is ook de oplossing niet voor mij. Want niet iedereen komt elke dag, en niet iedereen komt elke dag op hetzelfde tijdstip...Ora et Labora schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:09:
[...]
Hang een paar temperatuursensoren op en trigger op basis daarvan in combinatie met tijden en dagen?
Maar de temperatuursensoren zijn daar wel aanwezig, dus misschien kan ik er iets mee. Probleem hierbij is, denk ik, dat ik een hoger verbruik ga hebben als ik trigger op temperatuur...
Hoe kan ik "wait till timer.timer_halfuur is voorbij" omzetten in yaml code ?D4NG3R schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:35:
zo ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - action: timer.start metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.timer_halfuur - wait_template: "{{ is_state('timer.timer_halfuur', 'idle') }}" |
[ Voor 12% gewijzigd door Faece op 25-01-2025 14:32 ]
Ik heb inmiddels de Shelly 2PM geïnstalleerd om te schakelen tussen de lage en hoge stand van mijn ventilatie. Dit werkt uitstekend, maar ik heb nu dus 2 schakelaars (1 voor stand 1, en 1 voor stand 2). Ik wil in HA graag een entity maken waarmee ik kan schakelen tussen stand 1 en 2 (en uit) met een enkele knop of een "schuifje". Het liefst wil ik dat de schakeling ook doet: stand 1 uit, 1 sec wachten, stand 2 aan (en vice versa). Ik zou alleen niet weten hoe ik daar aan moet beginnen, iemand een tip?
[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 25-01-2025 14:37 ]
Ik denk dat je dan bij de template fan uit komt. Waarbij je dus een fan entity krijgt met 3 opties of iets dergelijks die je vervolgens kunt vertalen naar beide switches uit, of een van beide switches aan.Esumontere schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:36:
Ik heb inmiddels de Shelly 2PM geïnstalleerd om te schakelen tussen de lage en hoge stand van mijn ventilatie. Dit werkt uitstekend, maar ik heb nu dus 2 schakelaars (1 voor stand 1, en 1 voor stand 2). Ik wil in HA graag een entity maken waarmee ik kan schakelen tussen stand 1 en 2 (en uit) met een enkele knop of een "schuifje". Het liefst wil ik dat de schakeling ook doet: stand 1 uit, 1 sec wachten, stand 2 aan (en vice versa). Ik zou alleen niet weten hoe ik daar aan moet beginnen, iemand een tip?
Ik zou daar niet op gaan zitten wachten, ik zou er op gaan triggeren. Dus als trigger van de automation:Faece schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Hoe kan ik "wait till timer.timer_halfuur is voorbij" omzetten in yaml code ?
zo ?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - action: timer.start metadata: {} data: {} target: entity_id: timer.timer_halfuur - wait_template: "{{ is_state('timer.timer_halfuur', 'idle') }}"
YAML:
1
2
3
4
| - event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.timer_halfuur trigger: event |
bedankt voor je bericht. Wat is eigenlijk het verschil in mijn wachten en jouw triggeren ? Ik wil absoluut niet bazig doen of het in twijfel trekken, het is gewoon uit interesseSeptillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:06:
[...]
Ik zou daar niet op gaan zitten wachten, ik zou er op gaan triggeren.
YAML:
1 2 3 4 - event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.timer_halfuur trigger: event
Liever geen code die staat te wachten. Het kan immers zijn dat in de tussentijd HA opnieuw wordt opgestart.Faece schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:09:
[...]
bedankt voor je bericht. Wat is eigenlijk het verschil in mijn wachten en jouw triggeren ? Ik wil absoluut niet bazig doen of het in twijfel trekken, het is gewoon uit interesse
André Huisman (www.new-line.nl)
@Faece Dat je de automation verder lekker kan afsluiten en niet gaat zitten wachten. Mocht je in de automation in de wachttijd wat anders willen doen dan kan dat. En als je HA herstart of de automation herlaad gaat alles gewoon door.
Mooie van HA is juist dat het event based is. Je hoeft iets dus niet in de gaten te houden, je kunt gewoon een trigger instellen zodat je precies iets kunt down wanneer iets anders gebeurd.
Mooie van HA is juist dat het event based is. Je hoeft iets dus niet in de gaten te houden, je kunt gewoon een trigger instellen zodat je precies iets kunt down wanneer iets anders gebeurd.
OK, thanks.RobertMe schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Ik denk dat je dan bij de template fan uit komt. Waarbij je dus een fan entity krijgt met 3 opties of iets dergelijks die je vervolgens kunt vertalen naar beide switches uit, of een van beide switches aan.
Echter, ik heb 0 ervaring met YAML en ik snap niet hoe ik dit zou moeten invullen...
Mijn systeem heeft 2 switches. In deze voorbeelden wordt gewerkt met 'fan" entities die ik dus niet heb.
[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 25-01-2025 16:36 ]
Net geprobeerd van de SONOFF Zigbee wifi (Tasmota) naar de Home Assistant Connect ZBT-1 te migreren. Na de migratie, zoals deze wordt voorgesteld deed ongeveer de helft niet of raakte om de haverklap de verbinding kwijt.
Voor de geïnteresseerde, ik heb een HA ZBT-1 te koop.. Roll back gedaan.
Voor de geïnteresseerde, ik heb een HA ZBT-1 te koop.. Roll back gedaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - type: custom:maxi-media-player card_mod: style: .: | ha-card { background: rgba({{ states("input_text.kleur_iconen")}},0.2) !important;; --primary-color: grey; box-shadow: 0px 2px 5px 0px rgba(0,0,0,0.3) !important; border-radius: 10px; } :host: display: flex flex-direction: column mxmp-media-browser: display: flex flex-direction: column-reverse mxmp-media-browser-header: order: 2 mxmp-media-browser-body: order: 1 |
via chatgpt ( I know I know) kwam ik op deze code om de header van een bepaalde kaart onderaan te plaatsen. Is dit iets wat kan werken ? ( want het werkt nu niet )
Iemand? Komt het omdat mijn RPI en op andere subnets zitten (weet niet of het zo is, te weinig verstand van).Card Nox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:26:
Ik wordt langzaam gek. Al minstens 3 uur bezig om TAPO in mijn HA te krijgen.
IP HA: 192.168.2.xxx (bedraad aan de router)
IP H200: 192.168.68.xxx (via WiFi aan de Deco)
Je kan beter eerst je netwerk op orde stellen - die Deco doet ook nu router spelen, dat doe je door hem in te stellen op "Access point"Card Nox schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Iemand? Komt het omdat mijn RPI en op andere subnets zitten (weet niet of het zo is, te weinig verstand van).
IP HA: 192.168.2.xxx (bedraad aan de router)
IP H200: 192.168.68.xxx (via WiFi aan de Deco)
Je hebt dus eigenlijk 2 netwerken - vanuit Router (hass) kom je niet zomaar op het netwerk achter de Deco.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/
Geen garanties dat het bij je blijft werken! Ik ken je specifieke situatie niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 25-01-2025 18:52 ]
@Card Nox uhh, ja. Zaken op verschillende netwerken zien elkaar niet zomaar. Je hebt dus schijnbaar je Wifi niet als AP opgezet met als router. En dan heb je nu gelijk een van de dingen uitgevonden waarom dat gezeik is 
Als je het als AP's instelt dan zal je modem/router ook de controle hebben over het stukje wifi en alles daar in hetzelfde netwerk zetten.
Als je het als AP's instelt dan zal je modem/router ook de controle hebben over het stukje wifi en alles daar in hetzelfde netwerk zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 25-01-2025 19:10 ]
Ongeveer dit:Esumontere schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:33:
[...]
OK, thanks.
Echter, ik heb 0 ervaring met YAML en ik snap niet hoe ik dit zou moeten invullen...
Mijn systeem heeft 2 switches. In deze voorbeelden wordt gewerkt met 'fan" entities die ik dus niet heb.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| fan: - platform: template fans: ventilatie_template: unique_id: ventilatie_laag friendly_name: "Ventilatie" value_template: "{{ states('switch.ventilatie_laag') == 'on' or states('switch.ventilatie_hoog') == 'on' }}" turn_on: - action: switch.turn_on target: entity_id: switch.ventilatie_laag turn_off: - action: switch.turn_off target: entity_id: switch.ventilatie_laag - action: switch.turn_off target: entity_id: switch.ventilatie_hoog speed_count: 2 percentage_template: >- {% if states('switch.ventilatie_hoog') == 'on' %} 100 {% elif states('switch.ventilatie_laag') == 'on' %} 50 {% else %} 0 {% endif %} set_percentage: - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ percentage == 0 }}" sequence: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ventilatie_laag - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ventilatie_hoog - conditions: - condition: template value_template: "{{ percentage > 50 }}" sequence: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ventilatie_laag - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ventilatie_hoog default: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ventilatie_hoog - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: switch.ventilatie_laag |
Ik heb door een combinatie van dit topic, Google en ChatGPT een template sensor proberen te maken om de status van de wasmachine en droger (aangesloten met een slimme plug) inzichtelijk te maken:
Hij geeft netjes aan wanneer het verbruik onder 5 watt zit maar wacht niet 30 seconden. Daardoor flippert 'ie de heel tijd tussen aan en uit. Hebben jullie nog tips?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| {% set verbruik = states('sensor.tz3000_amdymr7l_ts011f_active_power') | float %} {% if verbruik > 5 %} true {% else %} {{ states('binary_sensor.wasmachine_status') == 'on' and (now() - states.binary_sensor.wasmachine_status.last_changed).total_seconds() < 30 }} {% endif %} |
Hij geeft netjes aan wanneer het verbruik onder 5 watt zit maar wacht niet 30 seconden. Daardoor flippert 'ie de heel tijd tussen aan en uit. Hebben jullie nog tips?
All I had to do was follow the damn train.
Zie mijn eerdere post-CJ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:46:
Ik heb door een combinatie van dit topic, Google en ChatGPT een template sensor proberen te maken om de status van de wasmachine en droger (aangesloten met een slimme plug) inzichtelijk te maken:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 {% set verbruik = states('sensor.tz3000_amdymr7l_ts011f_active_power') | float %} {% if verbruik > 5 %} true {% else %} {{ states('binary_sensor.wasmachine_status') == 'on' and (now() - states.binary_sensor.wasmachine_status.last_changed).total_seconds() < 30 }} {% endif %}
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Vorkie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Je kan beter eerst je netwerk op orde stellen - die Deco doet ook nu router spelen, dat doe je door hem in te stellen op "Access point"
Dus... Belletje ging rinkelen toen je dit zei. Meende dat ik DECO's al eens op AP had gezet ipv router maar blijkbaar is die setting niet opgeslagen. Lukte me nu ook niet tot ik ECO mode deactiveerde, toen ging het wel (wellicht heeft iemand hier wat aan)... Ga nu even proberen.Septillion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:07:
@Card Nox uhh, ja. Zaken op verschillende netwerken zien elkaar niet zomaar. Je hebt dus schijnbaar je Wifi niet als AP opgezet met als router. En dan heb je nu gelijk een van de dingen uitgevonden waarom dat gezeik is
EDIT: Guess what, natuurlijk werkt het direct, hij lijkt alles te vinden...
EDIT: Mijn hele Xiaomi/Aqare shit wordt ook direct gevonden, mijn printer, etc etc

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 25-01-2025 20:47 ]
=)Card Nox schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:41:
[...]
[...]
Dus... Belletje ging rinkelen toen je dit zei. Meende dat ik DECO's al eens op AP had gezet ipv router maar blijkbaar is die setting niet opgeslagen. Lukte me nu ook niet tot ik ECO mode deactiveerde, toen ging het wel (wellicht heeft iemand hier wat aan)... Ga nu even proberen.
EDIT: Guess what, natuurlijk werkt het direct, hij lijkt alles te vinden...
EDIT: Mijn hele Xiaomi/Aqare shit wordt ook direct gevonden, mijn printer, etc etc
Succes!
Ik loop te klooien met de styling van een mini-graph-card met card_mod in een button-card en kom er niet uit:
In een losse mini-graph-card werkt deze styling wel, verdwijnt netjes de border o.a., maar zodra ik dit binnen de button-card toepas niet. Wat doe ik fout?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| type: custom:button-card entity: light.eetkamer show_icon: false name: 1e Verdieping styles: card: null custom_fields: icon_cells: - justify-self: start - margin-top: 0px - margin-left: 62px devices: - justify-self: end - margin-right: 10px - margin-top: "-17px" temp: - filter: opacity(80%) - justify-self: start - margin-left: 18px - margin-top: 10px graph: - padding-top: 0px - width: 100% - height: 100% icon: - width: 25px - color: auto name: - font-size: 25px - font-weight: bold - justify-self: start - margin-top: 6px - margin-left: 22px grid: - grid-template-areas: "\"icon_cells devices\" \"n n\" \"temp temp\" \"graph graph\"" - grid-template-columns: 1fr min-content - grid-template-rows: 1fr min-content min-content min-content custom_fields: icon_cells: | [[[ return `<ha-icon icon="mdi:sofa-outline" style="width: 70px; height: 70px; color: auto;"> </ha-icon> ` ]]] devices: "" temp: | [[[ return `<ha-icon icon="mdi:thermometer" style="width: 25px; height: 25px; color: black;"> </ha-icon><span style="font-size:90%; font-weight: normal;"> ${states['sensor.sonoff_snzb_02d_temperatuur'].state}°C</span> <ha-icon icon="mdi:water-percent" style="width: 25px; height: 25px; color: black;"> </ha-icon><span style="font-size:90%; font-weight: normal; text-align: center;"> ${states['sensor.sonoff_snzb_02d_luchtvochtigheid'].state}%</span>` ]]] graph: card: type: custom:mini-graph-card entities: - entity: sensor.sonoff_snzb_02d_temperatuur color: "#03a8f4" line_width: 1 hour24: true hours_to_show: 24 card_mod: style: | ha-card { background: none; border-style: none; margin-top: 0px; } show: icon: false name: false legend: false state: false points: false labels: false fill: fade |
In een losse mini-graph-card werkt deze styling wel, verdwijnt netjes de border o.a., maar zodra ik dit binnen de button-card toepas niet. Wat doe ik fout?
/f/image/hWMXL7Rhr5Hjj820wYw00qa9.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een automatisering toch? Of een template sensor?
All I had to do was follow the damn train.
Al opgelost...
[ Voor 97% gewijzigd door dannyvdb1997 op 25-01-2025 23:30 ]
Fijn, en hoe heb je het opgelost?dannyvdb1997 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:28:
Al opgelost...
Ik wil zo beginnen met de Zigbee2MQTT 2.0 update. In welke volgorde kan ik de updates het beste uitvoeren? Ik dacht zelf eerst het beste de Zigbee2MQTT update uit te voeren, en daarna de HA 2024.12 naar de 2025.1 update?
:strip_exif()/f/image/hVVMPECJOgwzk9ualGa8kh9j.png?f=user_large)
Volgorde maakt niet uit.Ryan_ schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:23:
Ik wil zo beginnen met de Zigbee2MQTT 2.0 update. In welke volgorde kan ik de updates het beste uitvoeren? Ik dacht zelf eerst het beste de Zigbee2MQTT update uit te voeren, en daarna de HA 2024.12 naar de 2025.1 update?
[Afbeelding]
Z2M als laatste. Ik krijg alles goed geupdate, maar Z2M niet, moet eerst zooi automations aanpassenRyan_ schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:23:
[Afbeelding]
Thanks, biedt weer inzicht. Ik krijg het alleen niet werkend, nu heb ik m’n automatisering aangepast, conform het bovenstaande idee. Nu gaat m’n lamp zelfs helemaal niet meer uit en dat in m’n testconfigatie…Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:50:
@Lucifertje Ze hebben inderdaad wat dead time. Uit mijn hoofd is dat 90 seconden. Je zou het uitschakelen kunnen triggeren op het naar off gaan van de sensor. Dan gaat de lamp überhaupt ook niet maar even uit
Doe ik iets verkeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: 00000001 test gang description: "" triggers: - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "on" trigger: state from: "off" conditions: [] actions: - type: turn_on device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light brightness_pct: 75 - if: - condition: trigger id: "" - condition: state entity_id: binary_sensor.gang_beweging state: "off" for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 then: - type: turn_off device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light mode: single |
[ Voor 33% gewijzigd door Lucifertje op 26-01-2025 11:37 ]
Er gaat in ieder geval iets mis in het delen van je YAMLLucifertje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Thanks, biedt weer inzicht. Ik krijg het alleen niet werkend, nu heb ik m’n automatisering aangepast, conform het bovenstaande idee. Nu gaat m’n lamp zelfs helemaal niet meer uit en dat in m’n testconfigatie…
Doe ik iets verkeerd?
code:
1 alias:%2000000001%20test%20gang%0Adescription%3A%20%22%22%0Atriggers%3A%0A%20%20-%20entity_id%3A%0A%20%20%20%20%20%20-%20binary_sensor.gang_beweging%0A%20%20%20%20to%3A%20%22on%22%0A%20%20%20%20trigger%3A%20state%0A%20%20%20%20from%3A%20%22off%22%0Aconditions%3A%20%5B%5D%0Aactions%3A%0A%20%20-%20type%3A%20turn_on%0A%20%20%20%20device_id%3A%20573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a%0A%20%20%20%20entity_id%3A%2067e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09%0A%20%20%20%20domain%3A%20light%0A%20%20%20%20brightness_pct%3A%2075%0A%20%20-%20if%3A%0A%20%20%20%20%20%20-%20condition%3A%20trigger%0A%20%20%20%20%20%20%20%20id%3A%20%22%22%0A%20%20%20%20%20%20-%20condition%3A%20state%0A%20%20%20%20%20%20%20%20entity_id%3A%20binary_sensor.gang_beweging%0A%20%20%20%20%20%20%20%20state%3A%20%22off%22%0A%20%20%20%20%20%20%20%20for%3A%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20hours%3A%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20minutes%3A%201%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20seconds%3A%200%0A%20%20%20%20then%3A%0A%20%20%20%20%20%20-%20type%3A%20turn_off%0A%20%20%20%20%20%20%20%20device_id%3A%20573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a%0A%20%20%20%20%20%20%20%20entity_id%3A%2067e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09%0A%20%20%20%20%20%20%20%20domain%3A%20light%0Amode%3A%20single
Zo dan, het is nog vroeg 🤪TheFes schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:05:
[...]
Er gaat in ieder geval iets mis in het delen van je YAML
@Lucifertje Je hebt nu een lege trigger conditie toegevoegd. Dat doet natuurlijk niets.
En je hebt de sensor off als conditie toegevoegd, dat gaat dus niet als trigger werken. Want je triggert op het aan gaan, dan is hij op dat moment niet ook al een minuut uit
Je moet dus echt de automation laten triggeren op het event. Dus zowel op het event "aan" als het event "een minuut uit". En dan doen wat je wilt op dat moment. Dus aan of uit al naar gelang wat de trigger van de automation was.
Waar ik dan zelf light.turn_on met het entity id zou gebruiken omdat het wat leesbaarder is. Je hebt nu een device action.
En je hebt de sensor off als conditie toegevoegd, dat gaat dus niet als trigger werken. Want je triggert op het aan gaan, dan is hij op dat moment niet ook al een minuut uit
Je moet dus echt de automation laten triggeren op het event. Dus zowel op het event "aan" als het event "een minuut uit". En dan doen wat je wilt op dat moment. Dus aan of uit al naar gelang wat de trigger van de automation was.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| alias: 00000001 test gang description: "" triggers: - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "on" trigger: state from: "off" id: aan - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "off" trigger: state from: "on" id: uit for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: [] actions: - if: - condition: trigger id: - aan then: - type: turn_on device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light brightness_pct: 75 else: - type: turn_off device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light mode: single |
Waar ik dan zelf light.turn_on met het entity id zou gebruiken omdat het wat leesbaarder is. Je hebt nu een device action.
Thanks, het is allemaal goed gegaan. Na een herstart werkte alles weer als vanoudsmaartend schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Z2M als laatste. Ik krijg alles goed geupdate, maar Z2M niet, moet eerst zooi automations aanpassen
Ik ben bezig met een kleine automation om de thermostaat automatisch op standje 'away' te zetten als er niemand thuis is na een uur. Maar de automation slaat niet aan. Ik heb persons gekoppeld aan wifi-device trackers. In het logboek zie ik wel netjes 'home' verspringen naar 0 personen. Moet ik dit anders doen? Door bijvoorbeeld een groep te maken?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: Na 1 uur weg dan anna away description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - zone.home for: hours: 1 minutes: 0 seconds: 0 attribute: persons below: 1 conditions: [] actions: - device_id: d7e8eee10b721a9b84c13b747fb810d8 domain: climate entity_id: b2f574fd81c09df99948bc8edf38c693 type: set_preset_mode preset_mode: away mode: single |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 20:48 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
In een eerdere HA configuratie kon ik gegevens uit m'n energiemeter uitlezen via de USB->P1 verbinding van de meter.
Na een herinstallatie van m'n RPI/docker/ha container) geeft dat wat problemen.
Ik las wat over 2 verschillende integraties, namelijk: DSMR Smart Meter en DSMR Reader. De Reader integratie zou alleen werken met een specifieke gateway op de meter.
Ik heb de DSMR Smart Meter integratie geinstalleerd, maar er komt geen enkel informatie binnen op m'n energie dashboard. Dit werkte voorheen zonder veel inspanning.
Als ik via de integratie naar de gas/electriciteitsmeter kijk, worden er wel waardes afgegeven van het gas en electriciteitsverbruik.
Is er een manier om het energie dashboard hiermee te vullen, zonder alles bij elkaar te klikken?
Dat heb ik in het verleden ook niet gedaan, en was het energiedashboard netjes ingericht met de juiste informatie.
Ik las dat de DSMR Reader integratie veel meer informatie doorgeeft dan de Smart Meter integratie, is het mogelijk om de DSMR Reader via mijn huidige P1 verbinding te gebruiken (in combinatie met MQTT)?
Gezien het simpel lijkt => merge met grote topic
Na een herinstallatie van m'n RPI/docker/ha container) geeft dat wat problemen.
Ik las wat over 2 verschillende integraties, namelijk: DSMR Smart Meter en DSMR Reader. De Reader integratie zou alleen werken met een specifieke gateway op de meter.
Ik heb de DSMR Smart Meter integratie geinstalleerd, maar er komt geen enkel informatie binnen op m'n energie dashboard. Dit werkte voorheen zonder veel inspanning.
Als ik via de integratie naar de gas/electriciteitsmeter kijk, worden er wel waardes afgegeven van het gas en electriciteitsverbruik.
Is er een manier om het energie dashboard hiermee te vullen, zonder alles bij elkaar te klikken?
Dat heb ik in het verleden ook niet gedaan, en was het energiedashboard netjes ingericht met de juiste informatie.
Ik las dat de DSMR Reader integratie veel meer informatie doorgeeft dan de Smart Meter integratie, is het mogelijk om de DSMR Reader via mijn huidige P1 verbinding te gebruiken (in combinatie met MQTT)?
Gezien het simpel lijkt => merge met grote topic
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 20:45 ]
@Gotez Je ziet inderdaad netjes de state verspringen, dan moet je niet gaan lopen triggeren op het attribute persons.
Excuus. Ik heb netjes de editor in HA gevolgd en dacht dat het zo goed ging. Moet ik dan triggeren op de state van home?Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:54:
@Gotez Je ziet inderdaad netjes de state verspringen, dan moet je niet gaan lopen triggeren op het attribute persons.
Zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| trigger: state entity_id: - zone.home to: "0" for: hours: 1 minutes: 0 seconds: 0 |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 20:48 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@Gotez Zo kan dat ook ja. Kan ook met de numeric state trigger maar moet je attribute gewoon leeg houden. Valt me nu pas op dat bij een state trigger daar netjes optional bij staat maar bij een numeric state trigger niet. Maar hij is in beide gevallen optioneel.
Dankjewel, super. Ik zag door de bomen het bos niet meer maar dit werkt nu. Wat ik me nog afvroeg;Septillion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:13:
@Lucifertje Je hebt nu een lege trigger conditie toegevoegd. Dat doet natuurlijk niets.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 alias: 00000001 test gang description: "" triggers: - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "on" trigger: state from: "off" id: aan - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "off" trigger: state from: "on" id: uit for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: [] actions: - if: - condition: trigger id: - aan then: - type: turn_on device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light brightness_pct: 75 else: - type: turn_off device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light mode: single
Ik wil een specifieke helderheid op een bepaald moment.
Dus bijv. 07:00 - 18:30 -> 75%
18:30 - 00:00 -> 50%
00:00 - 07:00 -> 30%
Hoe krijg ik dit nu in m’n YAML verwerkt? Dit is nu weer de uitdaging haha.
Heb je de P1-USB-dongel al wel doorgezet naar je docker container?
https://community.home-as...b-device-from-host/184674
https://community.home-as...b-device-from-host/184674
Spel en typfouten voorbehouden
Je zou het kunnen doen door daarvoor scripts te maken. Een licht-aan script dat kijkt naar tijd en dan helderheid instelt. Je kan het ook in je automatisering doen, maar dat lijkt mij niet de handigste plek. Een script kan je ook weer hergebruiken in andere automatiseringen.Lucifertje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Ik wil een specifieke helderheid op een bepaald moment.
Ik frut, dus ik epibreer
@Piet400 Ik denk dat je de juiste entiteiten nog moet instellen in Instellingen -> dashboards -> energie.
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 20:46 . Reden: Mention ]
@Lucifertje Disclaimer, dit kan op best veel manier 
Maar ik zou dan de if-else vervangen door een chooser. Dit is de if-elseif-else implementatie van HA. Dan kan je dus meerdere mogelijke condities maken waarvan er altijd maar één wordt uitgevoerd. Dat is de bovenste waar de conditie true voor is.
Bijvoorbeeld:
Omdat er dus maar één optie wordt uitgevoerd en dit van boven naar beneden gecheckt wordt hoef ik niet expliciet bij de 'aan opties' op te geven dat het de aan-trigger moet zijn. Immers, als het niet de uit-trigger was moet het wel de aan-trigger zijn.
Je zou het stuk voor het aanzetten ook af kunnen splitsen naar een script. Dat is bijvoorbeeld handig al je ook op een andere manier dezelfde tijd-helderheid relatie wilt kunnen doen. Bijvoorbeeld als je het licht zelf aan zet bijvoorbeeld. Dan hoef je het maar op een enkele plek te boekhouden. Maar als dit alleen van toepassing is voor de beweging zou ik het dus gewoon in de automation doen. Afsplitsen kan altijd nog
Maar ik zou dan de if-else vervangen door een chooser. Dit is de if-elseif-else implementatie van HA. Dan kan je dus meerdere mogelijke condities maken waarvan er altijd maar één wordt uitgevoerd. Dat is de bovenste waar de conditie true voor is.
Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| alias: 00000001 test gang description: "" triggers: - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "on" trigger: state from: "off" id: aan - entity_id: - binary_sensor.gang_beweging to: "off" trigger: state from: "on" id: uit for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - uit sequence: - type: turn_off device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a entity_id: 67e82f8a7108d5eb4f47ca1f18d30a09 domain: light - conditions: - condition: time after: "00:00:00" before: "07:00:00" sequence: - action: light.turn_on metadata: {} data: brightness_pct: 30 target: device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a - conditions: - condition: time after: "07:00:00" before: "18:30:00" sequence: - action: light.turn_on metadata: {} data: brightness_pct: 75 target: device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a - conditions: - condition: time after: "18:30:00" before: "00:00:00" sequence: - action: light.turn_on metadata: {} data: brightness_pct: 50 target: device_id: 573ea667df0f8fb0a3d94a1c0735805a mode: single |
Omdat er dus maar één optie wordt uitgevoerd en dit van boven naar beneden gecheckt wordt hoef ik niet expliciet bij de 'aan opties' op te geven dat het de aan-trigger moet zijn. Immers, als het niet de uit-trigger was moet het wel de aan-trigger zijn.
Je zou het stuk voor het aanzetten ook af kunnen splitsen naar een script. Dat is bijvoorbeeld handig al je ook op een andere manier dezelfde tijd-helderheid relatie wilt kunnen doen. Bijvoorbeeld als je het licht zelf aan zet bijvoorbeeld. Dan hoef je het maar op een enkele plek te boekhouden. Maar als dit alleen van toepassing is voor de beweging zou ik het dus gewoon in de automation doen. Afsplitsen kan altijd nog
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 20:36 ]
@Piet400 Precies, je energiedashboard gaat niet zelf ineens waardes laten zien zonder dat jij hebt opgegeven waar die waardes vandaan komen. Misschien wil je wel heel andere dingen laten meten dan alleen je P1-meter.
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 26-01-2025 20:46 . Reden: Mention ]
shit kom erop eens achter dat ik geen energie data heb van voor maart 2024.
ik import gedaan vanuit domoticz, db corrupt. daarna backup uit nabu casa van gister teruggezet. alles weg behalve vandaag
ik heb voor de zekerheid alles opgeslagen. backup van 2024 een backup van gisteren (waar iig heel 2024 in zit)
maar wat zou nu the way to go zijn?
met dbeaver de inhoud mergen ofzo?
ik import gedaan vanuit domoticz, db corrupt. daarna backup uit nabu casa van gister teruggezet. alles weg behalve vandaag
ik heb voor de zekerheid alles opgeslagen. backup van 2024 een backup van gisteren (waar iig heel 2024 in zit)
maar wat zou nu the way to go zijn?
met dbeaver de inhoud mergen ofzo?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.