Sometimes you need to plan for coincidence
Je moet een trigger zien als een schakelaar. Als de schakelaar wordt omgezet (false naar true, of andersom) dan checkt HA of de er aan de condities voldaan is om de acties uit te voeren.GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:02:
[...]
Ik loop hier ook vaak tegenaan. Erg irritant. Fibaro kijkt bijvoorbeeld op het ingaan van de conditie (in jouw geval) 23:00 uur of hij aan de trigger voldoet of niet. Dat is immers wat je vraagt. Is het 9c of lager ? Dan naar beneden. Letterlijk vraag je namelijk niet; is het voor mijn conditie wel 9+ geweest? Dan naar beneden. Bij HA moet hij echt dus daarboven zitten voor/op dat moment en kan daarna pas triggeren.
Zelfs dat ik het weet maak ik nog steeds die fout. (Komt ook omdat ik Fibaro blijf gebruiken natuurlijk). Maar goed.
Overigens los je het probleem op van continu uit voeren dat de status/conditie natuurlijk ook “open” moet zijn.
Als hij dus al gesloten is en temp zakt van 5 naar 4 gebeurt er niets.
Dus als Auto_A aan het laden is, zou senor.virt_kWh_auto_a in real time moeten oplopen, als Auto_Buurman aan het laden is, zou sensor.virt_kWh_auto_buurman moeten oplopen. Dit op basis van wat de kWh-meter doorgeeft.
Iemand een idee hoe dit aan te vliegen?
Wat ik wil: zeg het als ‘t een postbezorger is, anders moet hij niet zeggen, zoals hij nu doet: ik zie geen postbezorger.
Allerlei zinnen geprobeerd maar hij blijft zeggen ‘geen postbezorger’Omschrijf wat er gebeurt. Alleen als je een post of pakketbezorger ziet zeg je het en anders negeer je het. Prullebakken, fietsen en scooters wil ik niet weten tenzei iemand er wat mee doet. Negeer de grijze Audi Q3. Vertel of de auto rijd of dat hij stil staat. links onder staat een brievenbus en kijk of iemand daar wat in stopt en als er niets in wordt gestopt dan zeg je niets. Doe dit met ongeveer 40 woorden en ik wil vertel niets over de verschillende frames.
Ik wil dat hij omschrijft wat hij ziet. Ik gebruik een losse check om te kijken of het een postbezorger is en die zet nog eens een schakelaar om zodat ik weet dat er post is.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Helemaal uitschrijven kan ik het zo niet maar het voelt iets als dat de tarieven in een utility meter hiervoor gebruik kunnen worden. Ik zou dan een input_select maken voor de diverse auto's. En dan op basis daarvan met een automation de "tarieven" in de utility meter updaten. Er komen dan een aantal sensors bij met de naam van de tarieven (=auto) die je individueel kan gebruiken in dashboards oid.podarcis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:33:
Op mijn laadpaal zit een kWh meter waarmee ik kan zien hoeveel er in mijn auto gaat. Nu wil ik proberen om 'virtuele' kWh meters te maken die oplopen als ik een andere auto met behulp van een input_select zou kiezen.
Dus als Auto_A aan het laden is, zou senor.virt_kWh_auto_a in real time moeten oplopen, als Auto_Buurman aan het laden is, zou sensor.virt_kWh_auto_buurman moeten oplopen. Dit op basis van wat de kWh-meter doorgeeft.
Iemand een idee hoe dit aan te vliegen?
Respectfully; zelfs ik als mens die Nederlands spreekt raak in de war van je opdracht, dus ik kan me voorstellen dat je LLM ook niet precies weet wat je bedoelt. Zo staan er over post/postbezorgers meerdere aanwijzingen die met elkaar kunnen conflicteren.Toppe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:46:
Ik ben dus bezig met LLM, maar hij begrijpt me niet zo goed, iemand nog een idee?
Wat ik wil: zeg het als ‘t een postbezorger is, anders moet hij niet zeggen, zoals hij nu doet: ik zie geen postbezorger.
[...]
Allerlei zinnen geprobeerd maar hij blijft zeggen ‘geen postbezorger’
offtopic:
Ik wil dat hij omschrijft wat hij ziet. Ik gebruik een losse check om te kijken of het een postbezorger is en die zet nog eens een schakelaar om zodat ik weet dat er post is.
Misschien eens "vers" beginnen met een kleine set aanwijzingen en die steeds uitbreiden?
In de prompt vraag ik Ai het kort te houden en dat het in een telefoons melding scherm moet passen.Toppe schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:34:
[...]
Hoe heb je hier om heen gewerkt als ik vragen mag?
https://www.rouwette.com/
Hoe zou een LLM (letterlijk alleen een model dat taal kan genereren) moeten weten wat de definitie van een postbezorger is? Je zal of een gedetailleerde omschrijving mee moeten geven, waarbij ik je succes wens gezien de hoeveelheid mogelijke opties, of iets anders moeten gebruiken dat gemaakt is voor object detectie.Toppe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:46:
Ik ben dus bezig met LLM, maar hij begrijpt me niet zo goed, iemand nog een idee?
[...]
offtopic:
Als je wilt weten of je post hebt, is het dan niet veel logischer om je postbus te checken, mss met iets ESP32-achtigs als je facny wilt zijn.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
[ Voor 99% gewijzigd door CWH op 21-01-2025 17:58 ]
Dit werkt perfect. Bedankt voor het voorbeeld. Deze kon ik zonder problemen omzetten in de visuele editor.Septillion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:17:
@3raser Twee automations is wel meest beginner friendly methode.
Als je meerdere automations (die bij elkaar horen) in een enkele automation wilt hebben (of dat nu schedule is of wat anders) is een gebruikelijke methode om met trigger ID's te werken en dan een choose in de actions te verwerken. Zo heb je een enkele automation die andere dingen doen al naar gelang welke trigger gebeurde.
Voorbeeldje:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 description: "" mode: single triggers: - trigger: state entity_id: - schedule.test to: "on" id: "on" - trigger: state entity_id: - schedule.test to: "off" id: "off" conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - "on" sequence: - action: light.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: light.test - conditions: - condition: trigger id: - "off" sequence: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: light.test

Wat ik dan doe is via 'Ontwikkelhulpmiddelen' --> 'Statistieken' --> entiteit zoeken en dan via 'Uitschieters' de rare waarden vervang door '0'

Is er een structurele oplossing voor?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Gebruik je een template entity voor het dashboard?vandermark schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:12:
Na een herstart van HomeAssistant heb ik altijd rare uitschieters van de PV productie, dat zorgt ervoor dat het totaal vandaag in de energieplot veel te hoog is:
[Afbeelding]
Wat ik dan doe is via 'Ontwikkelhulpmiddelen' --> 'Statistieken' --> entiteit zoeken en dan via 'Uitschieters' de rare waarden vervang door '0'
[Afbeelding]
Het dashboard roep ik hiermee op:TheFes schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Gebruik je een template entity voor het dashboard?
1
2
| type: energy-distribution link_dashboard: false |
In het energiedashboard zelf zie je de uitschieter ook goed terug:

[ Voor 21% gewijzigd door vandermark op 20-01-2025 10:17 ]
Hi @SeptillionSeptillion schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:37:
@mrbert Dat kan je nu toch aan de hand van die input select? Verder niet zo anders dan een counter alleen heb je nu een optie die werkelijk zegt wat er aan de hand is ipv een getal. Die kan je nu in de conditions van een automation (of chooser etc) gebruiken.
Voorbeeld (pseudo code)
code:
1 2 3 4 5 6 triggers: - 1 enkel actions: chooser: - Huidige state van input select 'sfeer' => Zet de input select op 'off' - Default => Zet de input select op 'sfeer'
En dan een andere automation (zou ik alle lamp acties in een enkele combineren maar voor overzicht nu als meerdere)
code:
1 2 3 4 triggers: - input select gaat naar 'sfeer' actions: - restoresfeer scene
en
code:
1 2 3 4 5 tiggers: - input select gaat naar 'wit' actions: - maak snapshot - stel lamp wit in
Zo heb je mooi gedefinieerde standen die een uitwerking hebben. En dan los hoe je naar de standen komt.
Overigens wil je denk ik ook een snapshot maken als je van sfeer naar uit gaat. Anders ben je de laatste stand kwijt als je van sfeer naar uit naar wit naar sfeer gaat.
Ik snap het een heel klein beetje.
Het probleem is denk ik dat alle voorbeelden ook in de HA docs er van uigaat dat je een heleboel weet.
Maar juist de simpele voorbeelden zouden zoveel helpen. En ik waardeer je hulp enorm maar ik snap ook dat het lastig is om af te dalen naar een relatief beginnende gebruiker. De syntax en het effect is niet altijd helder dan.
Voorbeeld de (pseudo code)
1
2
3
4
5
6
7
| triggers: - 1 enkel actions: chooser: - Huidige state van input select 'sfeer' => Zet de input select op 'off' - Default => Zet de input select op 'sfeer ' |
Bij de chooser moet toch de huidige staat een input parameter zijn?
wat is dan de syntax voor de chooser uitgaande van
1
2
3
4
5
6
7
8
| input_select: ledstripmode: name: ledstripmode: options: - "off" - "sfeer" - "wit" icon: mdi:target |
1
2
3
| choose: - conditions - condition: ledstripmode |
en na condition weet ik het even niet meer:S Ik verwacht iets van een vergelijking met een warde met ledstripmode en dan een sequence waaarbij ledstripmode de niewe waarde uit de sequence krijgt?
mrbert
Maar in een chooser kan je gewoon elke conditie checken dit er in HA bestaat. Dus dan zou je iets kunnen doen als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| actions: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ledstripmode state: sfeer sequence: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: light.test - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: "off" target: entity_id: input_select.ledstripmode |
Want dit is overduidelijk een sensor die om een reden tijdens het starten van HA de waarde 0 heeft ipv unknown/unavailable totdat de waarde opgehaald is.
LLMs worden ook gebruikt om van lange teksten instructies te genereren voor een andere system. Ja, die instructies zijn ook een taal, maar veelal toch wat anders dan wat de meeste mensen eronder scharen.Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Hoe zou een LLM (letterlijk alleen een model dat taal kan genereren) moeten weten wat de definitie van een postbezorger is? Je zal of een gedetailleerde omschrijving mee moeten geven, waarbij ik je succes wens gezien de hoeveelheid mogelijke opties, of iets anders moeten gebruiken dat gemaakt is voor object detectie.
[...]
Overigens met iets als frigate zou je een heel eind moeten komen. Wat zij doen is motion en object detection met verschillende modellen en dat samen met de prompt voeden aan een LLM. Ga je diep genoeg met object detectie (herkennen van pakketjes, armen, enz), dan kan je best complex gedrag nog detecteren.
En dan hebben we het nog niet eens over modellen als video-llama, waarbij het model dus wel echt vanuit tekst classificatie van gedrag kan doen.
Ah, bedankt.Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:42:
@vandermark Wat @TheFes bedoel is of de sensor die je gebruikt voor je energy dashboard direct uit een integratie komt of dat je daar een template sensor voor hebt.
Want dit is overduidelijk een sensor die om een reden tijdens het starten van HA de waarde 0 heeft ipv unknown/unavailable totdat de waarde opgehaald is.
De sensor komt vanuit deze integratie:
https://github.com/egguy/grott-home-assistant-add-on
Om te kijken waar het mis gaat zou je de prompt kunnen beperken tot alleen het stukje postbezorger. Wanneer dat nog niet werkt weet hij schijnbaar niet goed hoe jouw postbezorger herkend kan worden. Hoe herken je die zelf? Probeer dat dan in de prompt mee te geven. "Vroeger" was dat makkelijk, toen droeg de postbode nog een uniform.Toppe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:46:
[...]
offtopic:
Dit is best een uitgebreide en samengestelde prompt. Wat verwacht je hier zelf als antwoord? Ik zou als mens al moeite hebben met de combinatie van vragen. Afhankelijk van je doel kan je hem ook opsplitsen.
Ik gebruik LLM vooral om sensoren te vullen die vervolgens weer in automations gebruikt kunnen worden. Daarbij zorg ik dus dat ik zo specifiek mogelijk ben, zowel in wat hij moet herkennen als in de vorm van het antwoord. Bijvoorbeeld
Het antwoord hierop is heel consistent een yaml list die vervolgens in sensoren gebruikt kan worden.Tell me how many trashcans you see by the side of the road and the number of trashcans close to the house on the far left of the image. The side of the road is in the upper half of the image. Trashcans visible on the far left of the image are close to the house. Call the number of trashcans by the side of the road "roadside" and the number of trashcans close to the house "atthehouse" Do not count any containers twice. Return the answer as a yaml list. Do not use markdown in the answer. Do not use any backticks in the answer.
Zolang Frigate bij mij soms één van mijn katten als hond detecteert of de standaard van de parasol als persoon, vraag ik mij of hoe betrouwbaar je specifiek bezorgers van andere personen kunt onderscheiden.Caelorum schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:46:
[...]
Overigens met iets als frigate zou je een heel eind moeten komen. Wat zij doen is motion en object detection met verschillende modellen
Maar goed, misschien ligt dat aan mijn camera en/of Frigate-skills
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Heb ik juist een heel overzicht gemaakt om verbruik, kosten en gem. uurtarief van een aantal afzonderlijke apparaten bij te houden per uur/dag/week en jaar en werkt nu niet meer.
Heb ook de Nordpool integratie maar die gebruik ik alleen voor een grafiek en de goedkoopste paar uur.
Ik zit nu te denken over een automatisering om tussen de twee te schakelen als een van de twee uitvalt.
Iemand hier die daar een idee over heeft?
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
IPV persoon logo/kleurcombinatie op de kleding of de bus detecteren?Gizz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Zolang Frigate bij mij soms één van mijn katten als hond detecteert of de standaard van de parasol als persoon, vraag ik mij of hoe betrouwbaar je specifiek bezorgers van andere personen kunt onderscheiden.
https://community.home-as...thon-opencv-and-ml/402155sweebee schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
Weet iemand een manier om de onderstaande gasmeter uit te lezen met home assistant?
[Afbeelding]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Als een parasolvoet voor een persoon wordt aangezien, dan lijkt me specifieke bedrijfskleding van meerdere bezorgdiensten herkennen nog een stapje moeilijkerDjoeC schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:11:
[...]
IPV persoon logo/kleurcombinatie op de kleding of de bus detecteren?
Het is ook verder niet mijn casus. Ik reageerde voornamelijk op iemand die Frigate voorstelde, terwijl mijn ervaring is dat Frigate regelmatig niet eens het verschil ziet tussen een kat en hond, of een persoon en meubilair in de tuin. En dat daarom nauwkeurig pakketbezorgers ( met hun kleding, voertuigen) of voorwerpen die ze vasthebben (allerlei soorten en maten en kleuren. Een Amazon envelope ziet er echt anders uit dan een knalblauw Coolblue-pakket) tracken best lastig kan worden.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik moet nog frigate nog proberen, maar veel zal ook liggen aan welk model je precies gebruikt. Het object detecteren kan zo simpel blijven als "er is een persoon". Als daar dan een clip uit komt, dan kan je die clip door een model als video-llama of llava gooien en er een tekstuele beschrijven uitgooien. Die tekstuele input van alle events kan je dan als context samen met je prompt in een "traditionele" llm gooien en vragen of het voorgedaan heeft of niet.Gizz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Het is ook verder niet mijn casus. Ik reageerde voornamelijk op iemand die Frigate voorstelde, terwijl mijn ervaring is dat Frigate regelmatig niet eens het verschil ziet tussen een kat en hond, of een persoon en meubilair in de tuin. En dat daarom nauwkeurig pakketbezorgers ( met hun kleding, voertuigen) of voorwerpen die ze vasthebben (allerlei soorten en maten en kleuren. Een Amazon envelope ziet er echt anders uit dan een knalblauw Coolblue-pakket) tracken best lastig kan worden.
En elk van die drie modellen kan je andere parameters geven of überhaupt een ander model voor kiezen. Dat is een beetje het vervelende van AI. Het is nog steeds geen one size fits all.
Het kan eventueel ook goedkoper door de puls-LED uit te lezen. Die meter knippert als het goed is bij elke 0.1m3 verbruikt gas:
:strip_exif()/f/image/XawtmGxywhyhPODZADRLkYqK.png?f=user_large)
ff voorbeeldjes ter inspiratie (electra, maar net zo goed geldig voor andere apparaten welke elke X eenheid een keer knipperen):
https://tristam.ie/2023/858/
https://www.reddit.com/r/..._meter_smart_for_10_with/
https://github.com/klaasnicolaas/home-assistant-glow
[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2025 15:10 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ah, ik heb nu de pipeline HomeAssistant gekozen om het issue op te lossen waarbij hij nog vraagt 'Welke' na een commando als 'slaapkamerlicht uit'. Ik moest voorheen dan Home Assistant zeggen. Nu werkt 't weer direct.TheFes schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:01:
[...]
Heb je het ook daadwerkelijk geprobeerd met Assist? Je kunt bij je Voice pipeline nu aangeven je de voorkeur voor local processing hebt, dan gebruikt hij ChatGPT pas als het met Assist niet lukt. Scheelt een hoop tokens.
Ik meen dat een ESPCAM al prima werkt hiervoor? Dat kan ik persoonlijk niet relatief zwaar noemen. En die ESPCAM zul je waarschijnlijk ook al voor 2 tientjes op AliExpress kopen.D4NG3R schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:09:
@sweebee Links of rechtsom zal dat optisch moeten gebeuren, de suggestie van @pietje63 kijkt letterlijk naar de tekens en vereist daardoor relatief "zware" hardware.
Ja, een losse ESP met een pulse-meter zal goedkoper zijn. Maar wellicht/waarschijnlijk ook lastiger om goed aan de praat te krijgen incl. "in sync" blijven.
Ik kende alleen de oplossing met OpenCV op een Pi.
Net geen weekje later iig nog geen merkbare opbouw van residue. Afgelopen weekend was het wel ff schrikken; gasfornuis sloeg oranje uit.Septillion schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:30:
@D4NG3R
Benieuwd of je last gaat krijgen van kalkneerslag. Want het is volgens mij een ultrasoontype of niet? Ik heb een luchtwasser / swamp cooler type (Clean Air something something).
Maar goed, mag niet klagen verder want gekregen en hij heeft wel een eigen sensor.
CO meter erbij; Niks spannends.
Alles flink schoonmaken; Nope.
Flink doorluchten; Nope.
Stond al op het punt om de netbeheerder te bellen, toch eerst maar ff op Google gekeken.
Komt schijnbaar vaker voor wanneer er in dezelfde ruimte (keuken is open naar de woonkamer) een ultrasone bevochtiger wordt gebruikt; zorgt er voor dat een deel van de mineralen ook in de lucht komen wat de volledige verbranding verhindert.
Nog een keer doorluchten, maar nu zonder dat de bevochtiger aanstaat; Hey helder blauwe vlammen.
Niet het einde van de wereld aangezien ik nooit kook zonder de afzuigkap aan te hebben staan (welke vervolgens de gehele MV op standje 100 zet). Optimaal is anders; De verbranding is niet volledig, dus er komt meer CO bij vrij dan de bedoeling is.
:strip_exif()/f/image/dA0KWA8dJISF1pmNypXiQghH.png?f=user_large)
Denk dat ik deze bevochtiger maar naar de slaapkamer verhuis en ook voor zo'n verdamper ga in de woonkamer. Het beestje blijft voor nu iig uit.
[ Voor 92% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2025 15:54 ]
@Septillion Kijk dit maakt het al veel helderder.Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:39:
@mrbert Mijn grootste tip, gebruik je GUI editorDie is echt wel goed tegenwoordig en je kan gewoon heen en weer switchen tussen de GUI en YAML. Ik maak ook 90% in de GUI.
Maar in een chooser kan je gewoon elke conditie checken dit er in HA bestaat. Dus dan zou je iets kunnen doen als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 actions: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_select.ledstripmode state: sfeer sequence: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: light.test - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: "off" target: entity_id: input_select.ledstripmode
Maar even dat ik het goed begrijp
Als de huidige state sfeer is dan zet ik met deze actie de lestrip uit. Ik neem aan dat je die voor het voorbeeld light.test hebt genoemd.
1
2
3
4
5
| - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: light.test |
en dan met de action er na zorg he dat HA weet dat de atse 'off 'is?
1
2
3
4
5
6
| - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: "off" target: entity_id: input_select.ledstripmode |
en dan maaf ik voor de state oof een zelfde stukje dat de sfeer weer aan zet en idem om vanuit 'Wit' naar 'Sfeer' terug te gaan.
Ik zou willen dat ze in de ducumentatie dit soort duidelijke voorbeelden zouden zetteh met dan in comment er bij wat elke actie doet , dan wordt het veel makkelijker om te begrijpen wat er gebeurt en hoe je het gebruikt.
Nu begrijp ik dat de inputselet de states (de state variabele/counter ) weer geeft van de statemachine die ik wil maken.
moet heirbij de naam van de stae in met aanhalingstekens of zonder?
IWaar kan ik eventeel de yaml zien van deze inputselect?
.
[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 20-01-2025 17:40 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
mrbert
thanks, ik zag trouwens dat het laatste getal ook een spiegelende sectie heeft, wellicht is hier met reflectie ook wat uit te lezenD4NG3R schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:09:
@sweebee Links of rechtsom zal dat optisch moeten gebeuren, de suggestie van @pietje63 kijkt letterlijk naar de tekens en vereist daardoor relatief "zware" hardware.
Het kan eventueel ook goedkoper door de puls-LED uit te lezen. Die meter knippert als het goed is bij elke 0.1m3 verbruikt gas:
[Afbeelding]
ff voorbeeldjes ter inspiratie (electra, maar net zo goed geldig voor andere apparaten welke elke X eenheid een keer knipperen):
https://tristam.ie/2023/858/
https://www.reddit.com/r/..._meter_smart_for_10_with/
https://github.com/klaasnicolaas/home-assistant-glow
edit: zie geen ledje maar dus wel een reflector bij de 6. YouTube: IMG 0546
[ Voor 6% gewijzigd door sweebee op 20-01-2025 16:11 ]
Hoe kan ik onderstaande ApexChart grafiek goed krijgen op de x-as?
Dit is mijn series code van de kaart:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| series: - entity: sensor.energy_prices_tomorrow name: Price tomorrow yaxis_id: price data_generator: | return entity.attributes.prices.map((entry) => { return [new Date(entry.timestamp).getTime(), entry.price]; }); type: column |
Met als resultaat:
:strip_exif()/f/image/uSaXEVM3y1l1K5ThZOwkdzsG.png?f=user_large)
Kijk ik bij developer tools, dan kan ik de info ophalen en zie ik dat eigenlijk alle data netjes is:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| prices: - timestamp: "2025-01-20 23:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 00:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 01:00:00+00:00" price: 0.12 - timestamp: "2025-01-21 02:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 03:00:00+00:00" price: 0.13 [..] knip voor overzicht [..] price: 0.24 - timestamp: "2025-01-21 19:00:00+00:00" price: 0.21 - timestamp: "2025-01-21 20:00:00+00:00" price: 0.18 - timestamp: "2025-01-21 21:00:00+00:00" price: 0.17 - timestamp: "2025-01-21 22:00:00+00:00" price: 0.16 device_class: timestamp friendly_name: Energy prices - Tomorrow |
Wijzig ik vervolgens de 'graph-span' van '1d' naar '2d' (2 dagen)
Dan krijg ik het volgende te zien:
:strip_exif()/f/image/zRP2NTQYbseAk7A7q4ovunax.png?f=user_large)
Ergo, de data is er, maar ik krijg het niet op de juiste dag geplot en ik snap niet waarom niet.
Alle yaml is nuttiger dan snippets en de plaatjes code
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 20-01-2025 17:17 ]
*sowieso
Een time-based apexchart zal altijd uitgaan van de huidige tijd/datum voor weergaven, tenzij je aangeeft dat het een andere periode moet weergeven.DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:17:
Dag allen, korte vraag wellicht..
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 series: - entity: sensor.energy_prices_tomorrow name: Price tomorrow yaxis_id: price data_generator: | return entity.attributes.prices.map((entry) => { return [new Date(entry.timestamp).getTime(), entry.price]; }); type: column
Met als resultaat:
[Afbeelding]
Kijk ik bij developer tools, dan kan ik de info ophalen en zie ik dat eigenlijk alle data netjes is:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 prices: - timestamp: "2025-01-20 23:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 00:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 01:00:00+00:00" price: 0.12 - timestamp: "2025-01-21 02:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 03:00:00+00:00" price: 0.13 [..] knip voor overzicht [..] price: 0.24 - timestamp: "2025-01-21 19:00:00+00:00" price: 0.21 - timestamp: "2025-01-21 20:00:00+00:00" price: 0.18 - timestamp: "2025-01-21 21:00:00+00:00" price: 0.17 - timestamp: "2025-01-21 22:00:00+00:00" price: 0.16 device_class: timestamp friendly_name: Energy prices - Tomorrow
[Afbeelding]
Ergo, de data is er, maar ik krijg het niet op de juiste dag geplot en ik snap niet waarom niet.
Aangezien je alleen de prijzen van morgen laat zien en start op het begin van de dag (dus vandaag 00:00) krijg je dus eerst 24 lege vlakken waarna er pas data bestaat.
er is een offset optie die je bij je "span" object kan toevoegen om dat tijdsblok te verschuiven:
1
2
3
| span: start: day offset: +24h |
daarmee kan je dus het hele venster een dag de toekomst in laten kijken.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
@vandermark Hee, daar doe je iets waar ik al heel lang naar op zoek ben.vandermark schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:12:
Na een herstart van HomeAssistant heb ik altijd rare uitschieters van de PV productie, dat zorgt ervoor dat het totaal vandaag in de energieplot veel te hoog is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat opzoeken, dat lukt me wel, maar waar vind ik de correctie van die uitschieters precies? Die kan ik niet vinden.
Ik heb ook uitschieters waardoor ik nix meer aan mijn grafiek heb:
/f/image/yCZfpuolUhUABf0vJpeWzA1q.png?f=fotoalbum_large)
Maar als ik die nou opzoek, dan vind ik nix vreemds:
/f/image/T05iNL2VbLH3HVIy4qVci2RY.png?f=fotoalbum_large)
En ook zo gek: als ik het tijdframe van die sensor iets korter neem (23:55 - 00:10), dan lijkt het alsof die pas om 00:00 uur begint, maar op de grafiek hierboven (23:00 - 00:10) zie je geen gat.
Hoe komt dat nou weer?
/f/image/ONTupy8ykKKWzVOqin7LmaKF.png?f=fotoalbum_large)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
ik vond 2 charts beetje jammer dus heb ze gecombineerd voor vandaag en morgen.DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:17:
Dag allen, korte vraag wellicht..
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 series: - entity: sensor.energy_prices_tomorrow name: Price tomorrow yaxis_id: price data_generator: | return entity.attributes.prices.map((entry) => { return [new Date(entry.timestamp).getTime(), entry.price]; }); type: column
Met als resultaat:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 prices: - timestamp: "2025-01-20 23:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 00:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 01:00:00+00:00" price: 0.12 - timestamp: "2025-01-21 02:00:00+00:00" price: 0.13 - timestamp: "2025-01-21 03:00:00+00:00" price: 0.13 [..] knip voor overzicht [..] price: 0.24 - timestamp: "2025-01-21 19:00:00+00:00" price: 0.21 - timestamp: "2025-01-21 20:00:00+00:00" price: 0.18 - timestamp: "2025-01-21 21:00:00+00:00" price: 0.17 - timestamp: "2025-01-21 22:00:00+00:00" price: 0.16 device_class: timestamp friendly_name: Energy prices - Tomorrow
[Afbeelding]
e.e.a. gekopieerd uit https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 2d header: show: true colorize_states: true title: Stroomprijzen experimental: color_threshold: true span: start: day now: show: true label: Now yaxis: - id: price decimals: 4 apex_config: tickAmount: 2 min: 0 series: - entity: sensor.energy_prices_all name: Prijs incl yaxis_id: price color_threshold: - value: -0.1 color: "#217346f" - value: 0 color: "#217346" - value: 0.1 color: "#217346" - value: 0.2 color: "#217346" - value: 0.25 color: "#217346" - value: 0.3 color: "#ff9800" - value: 0.35 color: "#ff3200" - value: 0.4 color: "#ff3200" - value: 0.5 color: "#ff3200" - value: 0.6 color: "#ff0000" data_generator: | return entity.attributes.prices.map((entry) => { return [new Date(entry.timestamp).getTime(), (entry.price + 0.1015 + 0.0280) * 1.21]; }); type: column opacity: 0.8 float_precision: 4 |
:strip_exif()/f/image/JfWyderBYmE0SgFHnaSROpgH.png?f=user_large)
[ Voor 2% gewijzigd door bekkerm op 20-01-2025 17:26 . Reden: chart toegevoegd ]
Kan je dan eens kijken in de grafiek van die entity direct na boot (probeer via history zo ver mogelijk in te zoomen rond de boot) en zie je dan dat deze even 0 is?vandermark schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:39:
[...]
Ah, bedankt.
De sensor komt vanuit deze integratie:
https://github.com/egguy/grott-home-assistant-add-on
Zo ja, dan is de echte oplossing een issue bij de maker aanmaken, want dat hoort de integratie gewoon niet te doen. Zolang die na een HA start de waarde nog niet weet hoor deze 'unknown' terug te geven.
De tussenoplossing zou zijn om er een template sensor tussen te zetten die 0 als waarde negeert. Maar om dat te doen met behoudt van alle LTS is wel lastig.
Toch knap dat de maker van de integratie kan vergeten te zeggen / linken naar wat Grott dan is
@SeptillionAlle yaml is nuttiger dan snippets en de plaatjes code
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 20-01-2025 17:17 ]
Ik snap je opmerking niet zo goed.
Ik probeer het gewoon duidelijk te houden en geen onnodige code erin te proppen. Ik bedoel wat heeft men aan mijn color-threshold waarden etc? Dus ik dacht, keep it simple. En dat was toch ook voldoende om mijn vraag beantwoord te krijgen?
Beetje vreemde reactie wat mij betreft dus. Vooral ook het moeten bewerken van mijn post in plaats van gewoon reply.
*sowieso
@Septillion Dit is de vernaggelde grafiek.Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:27:
@Hippe Lip Dit is al even terug, haal je dit uit LTS of heb je de purge tijd heeeeel lang staan?
:strip_exif()/f/image/uIFVdkYxU47UR6vLcX8rq43J.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo is die opgebouwd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| chart_type: line period: day type: statistics-graph entities: - sensor.nibe_buitentemperatuur_bt1 - sensor.nibe_bron_in_bt10 - sensor.nibe_bron_uit_bt11 stat_types: - min title: Temperaturen (jaar) days_to_show: 365 hide_legend: false |
<John O`Mill>
Correct, want is wist niet (meer?) hoe je entity werkelijk heet. Dus dan lijkt me 'test' ook wel duidelijkmrbert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:33:
Als de huidige state sfeer is dan zet ik met deze actie de lestrip uit. Ik neem aan dat je die voor het voorbeeld light.test hebt genoemd.
Hiermee stel je de optie van de input_select in zodat je die later nog weet op welke stand hij nu staat.en dan met de action er na zorg he dat HA weet dat de atse 'off 'is?
code:
1 2 3 4 5 6 - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: "off" target: entity_id: input_select.ledstripmode
Ja, dit was een beginnetje. Maar kan je dus uitbouwen.en dan maaf ik voor de state oof een zelfde stukje dat de sfeer weer aan zet en idem om vanuit 'Wit' naar 'Sfeer' terug te gaan.
Nu moet ik zeggen dat de documentatie van input_select ook verrassend veel gaten laat vallen ja.Ik zou willen dat ze in de ducumentatie dit soort duidelijke voorbeelden zouden zetteh met dan in comment er bij wat elke actie doet , dan wordt het veel makkelijker om te begrijpen wat er gebeurt en hoe je het gebruikt.
Op zich kan meeste zonder maar met kan nooit kwaad. Maar bijvoorbeeld het woord 'off' heeft in HA al een echte betekenis, dus als je dat als optie wilt zal het altijd met haakjes moeten. Niet alleen hier maar op elke plaats waar het echt de tekst 'off' moet zijn binnen HA. Maar ook hier, de GUI doet dit mooi voor je.moet heirbij de naam van de stae in met aanhalingstekens of zonder?
Van de input_select zelf kan je alleen de yaml zien in de configuration.yaml als je hem zelf in yaml hebt aangemaakt. Anders kan je hem alleen aanpassen via de GUI.Waar kan ik eventeel de yaml zien van deze inputselect?
Maar voor de actions kan je die gewoon in een automation maken of via Dev tools => Actions en daarna naar yaml mode switchen om te kijken hoe het er dan uit ziet.
Ja, ik had ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag gezien dat GUI helpers ook gewoon in de yaml zouden komen
Temperatuur heeft state_class: measurement. Die kun je helaas (nog) niet corrigeren bij devtools > statisticsHippe Lip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:37:
[...]
@Septillion Dit is de vernaggelde grafiek.
[Afbeelding]
En zo is die opgebouwd.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 chart_type: line period: day type: statistics-graph entities: - sensor.nibe_buitentemperatuur_bt1 - sensor.nibe_bron_in_bt10 - sensor.nibe_bron_uit_bt11 stat_types: - min title: Temperaturen (jaar) days_to_show: 365 hide_legend: false
De bewerking was omdat je niet de topic warning hebt gevolgd en onvolledige code-tags had gebruikt.DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:29:
[...]
@Septillion
Ik snap je opmerking niet zo goed.
Ik probeer het gewoon duidelijk te houden en geen onnodige code erin te proppen. Ik bedoel wat heeft men aan mijn color-threshold waarden etc? Dus ik dacht, keep it simple. En dat was toch ook voldoende om mijn vraag beantwoord te krijgen?
Beetje vreemde reactie wat mij betreft dus. Vooral ook het moeten bewerken van mijn post in plaats van gewoon reply.
Daarnaast, ja, het is nuttig om dat te zien. Omdat het dan een compleet stuk is wat ook door een ander te testen is. En meer dan eens ligt het probleem buiten de snippet.
En als je dan een snippet plaats, laat dan de plaatjes van code achterwegen, die zijn dan toch niet nuttig
Ah ik zie nu dat je mijn post heb gewijzigd naar YAML tags. Dat had ik gemist. Daarom snapte ik het al niet. Ik had netjes code tags gebruikt, maar niet de goede. Mijn excuses.Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:45:
[...]
[mbr]De bewerking was omdat je niet de topic warning hebt gevolgd en onvolledige code-tags had gebruikt.
Daarnaast, ja, het is nuttig om dat te zien. Omdat het dan een compleet stuk is wat ook door een ander te testen is. En meer dan eens ligt het probleem buiten de snippet.
En als je dan een snippet plaats, laat dan de plaatjes van code achterwegen, die zijn dan toch niet nuttig :)[/]
*sowieso
Heeft je telefoon een digitaal kompas? Check dan even of die een magnetisch veld oppikt dat met het telwerk meedraait, dan zou je Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi kunnen proberen.sweebee schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
Weet iemand een manier om de onderstaande gasmeter uit te lezen met home assistant?
[Afbeelding]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
https://community.home-as...zha-keypad-support/832966
@TheFes en @SeptillionTheFes schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:39:
[...]
Temperatuur heeft state_class: measurement. Die kun je helaas (nog) niet corrigeren bij devtools > statistics
Is er wel een manier om dit soort pieken te voorkomen of uit te filteren, zodat ze niet in de statistics terecht komen?
<John O`Mill>
Op die manier kan ik de lampen dimmen/temperatuur veranderen als HA werkt, maar soms (helaas) gaat HA plat en wil ik deze lamp fysiek kunnen schakelen.
De ZBMINIL2 kan dit niet (en het is maar afwachten of deze het in de toekomst wel gaat kunnen). De ZBMINIR2 kan het wel (inclusief het terugvallen naar relay mode als er geen Zigbee coördinator meer is) maar die heeft wel een nul nodig.Batino schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:33:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb een sonoff zbmini (ZBMINIL2) achter een fysieke wandschakelaar (geen neutraal) die is aangesloten op een tradfri lamp van ikea. De ZBMINIL2 heeft geen 'detached' modus. De lamp en ZBMINIL2 zijn beide via zigbee2mqtt aangesloten op homeassistant. Idealiter zou de schakelaar de slimme lamp "soft" via HA aan/uit zetten als HA beschikbaar is, wat meestal het geval is en de slimme lamp "hard" uitschakelen dmv het relais als HA niet beschikbaar is.
Op die manier kan ik de lampen dimmen/temperatuur veranderen als HA werkt, maar soms (helaas) gaat HA plat en wil ik deze lamp fysiek kunnen schakelen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Enige wat ik dacht is een lelijke automatie welke triggered op switch naar 'off', deze dan op 'on' zet en dan het licht naar off. Maar dan heb je een lamp die weer kort aan gaat en dan uit.HuismAndré schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:50:
[...]
De ZBMINIL2 kan dit niet (en het is maar afwachten of deze het in de toekomst wel gaat kunnen). De ZBMINIR2 kan het wel (inclusief het terugvallen naar relay mode als er geen Zigbee coördinator meer is) maar die heeft wel een nul nodig.
En nu snap ik ook waarom je hem niet ziet in de history maar wel in de graph. In de history zie je alleen de gemiddelde waarde terwijl jij expliciet minima weergeeft. Eigenlijk stom dat deze niet getoond kunnen worden in de history.
Voor nu zou je hem wel in de DB kunnen aanpassen.
Yes! Dit was de oplossing. Het werkt nu goed. Thanks!Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:26:
[...]
Een time-based apexchart zal altijd uitgaan van de huidige tijd/datum voor weergaven, tenzij je aangeeft dat het een andere periode moet weergeven.
Aangezien je alleen de prijzen van morgen laat zien en start op het begin van de dag (dus vandaag 00:00) krijg je dus eerst 24 lege vlakken waarna er pas data bestaat.
er is een offset optie die je bij je "span" object kan toevoegen om dat tijdsblok te verschuiven:
YAML:
1 2 3 span: start: day offset: +24h
daarmee kan je dus het hele venster een dag de toekomst in laten kijken.
*sowieso
Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Hoe zou een LLM (letterlijk alleen een model dat taal kan genereren) moeten weten wat de definitie van een postbezorger is? Je zal of een gedetailleerde omschrijving mee moeten geven, waarbij ik je succes wens gezien de hoeveelheid mogelijke opties, of iets anders moeten gebruiken dat gemaakt is voor object detectie.
Als je wilt weten of je post hebt, is het dan niet veel logischer om je postbus te checken, mss met iets ESP32-achtigs als je facny wilt zijn.
:strip_exif()/f/image/52cmU9AhGiaJFeztieKkh5p3.png?f=user_large)
Het kán wel, met een goed model en een duidelijke prompt, Chat-GPT 4o indit geval, wel met een statisch plaatje. Zelfs de identificatie van de delivery driver klopte, zonder logo in beeld (dit lukte met 4o mini niet, maar met 4o wel).
@Toppe Ik moet het eigenlijk eens zijn met @Hmmbob. Probeer eerst eens je prompt op te schrijven in goed lopende Nederlandse schrijftaal, dit leest meer als een lange rant die zelfs voor mensen lastig te lezen is. Bedenk dán dat je tegen een machine praat. Dus als het onder de 255 karakters moet, zeg dát dan in plaats van "hou het kort". En wees ondubbelzinnig. Je vraagt bijvoorbeeld om de Audi Q3 te negeren en daarna vraag je om te kijken of de auto rijdt of stilstaat. Welke auto? Die waarvan je net gevraagd hebt om te negeren, of alle andere mogelijke auto's?
De standaardconfig van Frigate gebruikt modellen die getraind zijn op de "COCO" dataset. Die plaatjes lijken totaal niet op bewakingsbeelden qua hoeken, belichting, etc. Daardoor zijn er heel vaak false positives.Gizz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Zolang Frigate bij mij soms één van mijn katten als hond detecteert of de standaard van de parasol als persoon, vraag ik mij of hoe betrouwbaar je specifiek bezorgers van andere personen kunt onderscheiden.
Frigate heeft een betaalde tier (Frigate+) waarbij je je eigen model kunt laten trainen op basis van je eigen beelden. Dat model kun je dan later offline (en onbeperkt, zover ik weet, ook als je stop met betalen) gebruiken. Op basis daarvan en nog wat aanvullende tools voor gezichtsherkenning, logo herkenning, you name it, hebben gebruikers al best impressive dingen voor elkaar gekregen. Maar "het kan met Frigate" is inderdaad nogal kort door de bocht.
Bovenstaande is wat ik ervan weet door het lezen van de Frigate docs en veel Reddit posts, maar ik heb ff geen directe links naar dit alles
Nu wil ik daar ook terug naar kunnen schrijven. Als eerste vingeroefening koos ik voor het instellen van de warmwaterbehoefte. Dat is een waarde die kan variëren van 0 tot en met 3.
Intussen heb ik wat in mijn configuration.yaml staan, maar blijf steken bij het definiëren van een knop waarmee ik de waarde aan zou kunnen passen. Ik heb veel gezocht op internet, maar er zijn meerdere registersoorten en veel voorbeelden gaan over coils. Bij mij is het een Holding Register.
Wat ik heb in mijn configuration.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| modbus: - name: "Nibe" type: tcp host: 192.168.2.105 # host: 192.168.2.106. ### TIJDELIJKE WAARDE OM DIT UIT TE SCHAKELEN port: 502 delay: 2 message_wait_milliseconds: 30 timeout: 5 sensors: - name: "Nibe Warmwatervraag" device_class: temperature state_class: measurement address: 56 input_type: holding scale: 1 precision: 0 scan_interval: 15 switches: - name: "Nibe Warmwatervraag" # slave: 1 address: 56 |
Op mijn dashboard kan ik een knop aanmaken die de huidige waarde aangeeft, maar die kan nix aanpassen.
1
2
3
4
5
6
7
| show_name: true show_icon: false type: button tap_action: action: toggle entity: sensor.nibe_warmwatervraag show_state: true |
Hoe maak ik nu een knop waarmee ik die waarde aan kan passen?
Of vier knoppen naast elkaar (elk voor resp. de waardes 0 t/m 3) waarvan de actieve knop oplicht?
Ik heb ook iets geprobeerd met input_number in de configuration.yaml, maar weet eigenlijk niet wat ik ermee aan moet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| input_number: nibe_warmwater: ## Holding Register 56 name: Warm water instellen min: 0 max: 3 step: 1 # state_small: 0 # state_medium: 1 # state_large: 2 # state_large_control: 3 |
Ik heb wat hulp nodig om verder te komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 20-01-2025 23:11 ]
<John O`Mill>
[ Voor 99% gewijzigd door CWH op 21-01-2025 17:56 ]
Bij herstart zie je een rare afwijking van de waarde, niet naar '0', wel gek veel lager:Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:24:
[...]
Kan je dan eens kijken in de grafiek van die entity direct na boot (probeer via history zo ver mogelijk in te zoomen rond de boot) en zie je dan dat deze even 0 is?
Zo ja, dan is de echte oplossing een issue bij de maker aanmaken, want dat hoort de integratie gewoon niet te doen. Zolang die na een HA start de waarde nog niet weet hoor deze 'unknown' terug te geven.
De tussenoplossing zou zijn om er een template sensor tussen te zetten die 0 als waarde negeert. Maar om dat te doen met behoudt van alle LTS is wel lastig.
offtopic:
Toch knap dat de maker van de integratie kan vergeten te zeggen / linken naar wat Grott dan is

:strip_exif()/f/image/dTQo46xUdISlhPzR2r4Bltrf.png?f=user_large)
Database corrupt geraakt? Werkt het Energy Dashboard nog wel?jvbragt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:01:
Is er iets met de sensoren en de geschiedenis daarvan gebeurt? Ben bijna alles kwijt en de grafieken kloppen niet meer.
[Afbeelding]
Gebruik je Z2M?jvbragt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:01:
Is er iets met de sensoren en de geschiedenis daarvan gebeurt? Ben bijna alles kwijt en de grafieken kloppen niet meer.
[Afbeelding]
In 2.0 is de humidity sensor entiteit volgens mij veranderd.
Canon 5dMkIV
Nee, die is helemaal in orde.TheFes schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:02:
[...]
Database corrupt geraakt? Werkt het Energy Dashboard nog wel?
Nee, is gebruik ZHAgazzzman61 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Gebruik je Z2M?
In 2.0 is de humidity sensor entiteit volgens mij veranderd.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 21-01-2025 12:54 ]
[edit]
Ze ontbreken dus niet in de template integrate. Dus ipv een helper + automation is dit ook te doen met een template. En dan kan je dus gebruik maken van dezelfde modbus.write_register.
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 11:03 ]
Deze vind ik echt knap! Staat je code toevallig gedeeld?Troetelbeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:05:
Ik vond mijn vorige dashboard toch iets te druk, dus een nieuwe gemaakt met wat inspiratie uit voorbeelden op internet. Heb er voor gekozen om echt enkel nog het noodzakelijke/handige/meest gebruikte weer te geven. En ja, ik moet nog een mini uitlijningsdingetje doen.
[Afbeelding]
Bedoel je dmv 'availability'?Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:52:
@vandermark Dan zou ik dat eens aankaarten bij de integratie, dat is gewoon niet goed. Zou je wel weer af kunnen vangen met een template sensor etc maar dat is pleisteren ipv het oplossen.
Ik heb nl ook rare zaken, vnl bij helpers (sommen) bij restarts...
Maar als het uit een integratie komt, vooral dus ook een bugreport aanmaken
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 21-01-2025 15:20 ]
Als je none als template resultaat teruggeeft bij een sensor die een numerieke state verwacht, wordt de state unknown.Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:36:
@Church of Noise Dat is dan wel de makkelijkste ja. Ook al zou ik 'unknown' ook een goede vinden maar dat mag stomgenoeg niet meer in een template
Maar als het uit een integratie komt, vooral dus ook een bugreport aanmaken
Dat kun je ook gebruiken als een soort van vervanging voor een availability template in de GUI Helper template sensors.
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 21-01-2025 15:55 ]
Nieuwe versterker heeft RS-233 maar ook al gewoon een integratie, Yamaha RXV (ook al heb ik een RXA versterker

Maar groter punt met de integratie is dat de maker zo te zien geen ervaring met volume in dB heeft. Zo wordt het HA (0-1 range) volume omgezet naar -100dB to 0dB. Maar het minimale niveau is -80,5dB (voor mute) en dit zie ik ook in de documentatie voor het protocol. Voordeel is wel dat een 1% stap in HA wel netjes 1dB op de versterker is. Maar elke stap onder de 19,5% resulteert in een error
Dus ik denk dat ik me toch maar eens ga verdiepen in hoe een test omgeving op te zetten en hoe een nette pull request te doen. En dan 0% te meppen aan -80,5dB. En dan de overshoot aan de bovenkant gewoon afvangen / blokkeren in de integratie ipv een error geven. Want 1% = 1dB is wel heel fijn.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik heb een input_datetime helper met daarin een tijd, dit is een wekker tijd.
Nu wil ik knoppen maken om 5 minuten bij deze tijd op te tellen of af te trekken, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Bij deze twee opties krijg ik bijvoorbeeld de foutmelding onderaan deze post:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| tap_action: action: perform-action perform_action: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.wekker_slaapkamer data: time: >- {{ today_at(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) + timedelta(minutes=5) }} |
1
2
3
4
5
6
7
| tap_action: action: perform-action perform_action: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.wekker_slaapkamer data: time: "{{ (as_timestamp(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) + 300) }}" |
Dit is de foutmelding:
1
| Actie input_datetime/set_datetime kon niet worden uitgevoerd. Invalid time specified: today_at(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) + timedelta(minutes=5) for dictionary value @ data['time'] |
Kan iemand mij verder op weg helpen?
Ik ben al een tijdje aan het proberen maar krijg er geen geluid uit als ik mijn wakeword gebruik.
Bij installatie wordt gevraagd om twee keer "Okay Nabu" in te spreken of een van de andere wakeworden maar de voice pakt dat niet op. Ook niet als ik de schakelaar aan/uit uit/aan zet.
De foutmelding in de LOG is, hierbij een klein stukje van de log:
[15:29:28][C][light:092]: Light 'LED Ring'
[15:29:28][C][light:094]: Default Transition Length: 0.0s
[15:29:28][C][light:095]: Gamma Correct: 2.80
[15:29:28][C][voice_kit:040]: Voice Kit:
[15:29:28][C][voice_kit:041]: Address: 0x42
[15:29:28][C][voice_kit:042]: Reset Pin: GPIO4
[15:29:28][E][component:082]: Component voice_kit is marked FAILED
[15:29:28][C][template.switch:068]: Template Switch 'Wake sound'
[15:29:28][C][template.switch:070]: Icon: 'mdi:bullhorn'
[15:29:28][C][template.switch:090]: Restore Mode: restore defaults to ON
[15:29:28][C][template.switch:057]: Optimistic: YES
[15:29:28][C][template.switch:068]: Template Switch 'Mute'
[15:29:28][C][template.switch:070]: Icon: 'mdi:microphone-off'
[15:29:28][C][template.switch:090]: Restore Mode: restore defaults to OFF
[15:29:28][C][template.switch:057]: Optimistic: NO
[15:29:28][C][template.switch:068]: Template Switch 'timer_ringing'
[15:29:28][C][template.switch:090]: Restore Mode: always OFF
[15:29:28][C][template.switch:057]: Optimistic: YES
[15:29:28][C][psram:020]: PSRAM:
Component stemkit is gemarkeerd.
Weet iemand of alleen dit het probleem is of dat er ook nog iets anders kan zijn.
Muziek wordt gewoon afgespeeld op de Voice.
Hulp wordt erg op prijs gesteld.
Ottooo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:48:
Dit is waarschijnlijk een hele simpele, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een input_datetime helper met daarin een tijd, dit is een wekker tijd.
Nu wil ik knoppen maken om 5 minuten bij deze tijd op te tellen of af te trekken, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Bij deze twee opties krijg ik bijvoorbeeld de foutmelding onderaan deze post:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 tap_action: action: perform-action perform_action: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.wekker_slaapkamer data: time: >- {{ today_at(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) + timedelta(minutes=5) }}
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 tap_action: action: perform-action perform_action: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.wekker_slaapkamer data: time: "{{ (as_timestamp(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) + 300) }}"
Dit is de foutmelding:
code:
1 Actie input_datetime/set_datetime kon niet worden uitgevoerd. Invalid time specified: today_at(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) + timedelta(minutes=5) for dictionary value @ data['time']
Kan iemand mij verder op weg helpen?
- Je kunt geen templates gebruiken in een tap action
- Je geeft een datetime object of een timestamp als value, maar je gebruikt de time key. In dat geval moet je ook alleen een tijd (in HH:MM:SS format) opgeven, en geen datetime object (dat werkt met de datetime key) of timestamp (daarvoor is de timestamp key)
https://www.secondbest.co...iew-black-za690008se.html
Maar lijkt niet meer beschikbaar, zijn er andere sites waar het voor rond de 50 euro te koop is? Lijkt mij een leuk dingetje om me te spelen maar niet voor 80 euro die ik nu op MP zie langskomen (weliswaar wel met HA etc voorgeïnstalleerde maar de uitdaging is juist zelf flashen en configureren)
Ik heb twee scripts aangemaakt met een eerder gevonden code welke nu met een druk op de knop uitgevoerd worden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sequence: - action: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.wekker_slaapkamer data: time: | {% set current = today_at(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) %} {%- set add_min = 5 | int %} {{- (current + timedelta(minutes = add_min)).strftime('%H:%M') }} alias: wekker_slaapkamer_plus description: "" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sequence: - action: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.wekker_slaapkamer data: time: | {% set current = today_at(states('input_datetime.wekker_slaapkamer')) %} {%- set add_min = 5 | int %} {{- (current - timedelta(minutes = add_min)).strftime('%H:%M') }} alias: wekker_slaapkamer_minus description: "" |
:gifsicle():strip_exif()/f/image/XCHawh9E86PsSWe2EzUcum44.gif?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Ottooo op 21-01-2025 16:28 . Reden: gif-je :) ]
Nee, die Secondbest verkoopt refurbished / gebruikte electronica. Ik denk dat die MP-verkoper er een paar heeft gekocht en er een service bijlevert (vandaar die hogere prijs).magnifor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:13:
Een tijdje geleden kwam de Lenovo ThinkSmart in de picture, hier was het te koop voor 50 euro:
Maar lijkt niet meer beschikbaar, zijn er andere sites waar het voor rond de 50 euro te koop is? Lijkt mij een leuk dingetje om me te spelen maar niet voor 80 euro die ik nu op MP zie langskomen (weliswaar wel met HA etc voorgeïnstalleerde maar de uitdaging is juist zelf flashen en configureren)
Heb hem ook op eBay voorbij zien komen, maar daar waren ze over de honderd euro.
Dat het gebruikt is prima, vorige week ofzo zag ik dat de site een paar 100 exemplaren op voorraad had dus dacht heeft geen haast maar die dingen zijn blijkbaar toch redelijk populair.CappieL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Nee, die Secondbest verkoopt refurbished / gebruikte electronica. Ik denk dat die MP-verkoper er een paar heeft gekocht en er een service bijlevert (vandaar die hogere prijs).
Heb hem ook op eBay voorbij zien komen, maar daar waren ze over de honderd euro.
Zie nu een exemplaar voor 60 euro op ebay maar 30 euro verzendkosten.
Zag op Reddit dat er ook gelinkt werd naar Secondbest, dus wellicht kwam daar de animo vandaan.magnifor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Dat het gebruikt is prima, vorige week ofzo zag ik dat de site een paar 100 exemplaren op voorraad had dus dacht heeft geen haast maar die dingen zijn blijkbaar toch redelijk populair.
Toen ik heb 2 weken geleden bestelde was het maar een voorraad van 40-50 stuks ofzomagnifor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Dat het gebruikt is prima, vorige week ofzo zag ik dat de site een paar 100 exemplaren op voorraad had dus dacht heeft geen haast maar die dingen zijn blijkbaar toch redelijk populair.
Nu zit met de volgende vraag:
Ik zie telkens iedereen hun automatisaties posten in yaml, maar ik ben momenteel gewoon de interface aan het gebruiken om zaken te automatiseren (via settings>device>automations), is dit bad practice? Zoja, Hoe kom ik op de yaml? En heb je dan meerdere yaml's/device of is het 1 grote yaml waar alles in steekt?
Hoe pak ik dit het beste aan?
EDIT:
Nog een tweede vraag, hebben jullie een naming convention als jullie bv. 4 stopcontacten en 3 schakelaars hebben in een kamer?
[ Voor 13% gewijzigd door MakhouT op 21-01-2025 16:42 ]
Bij secondbest was het 69,95 incl verzendkosten en BTW. 79 euro op MP is opzich niet perse heel slecht.. Kwam hem elders ook (geflasht) tegen voor 89 namelijk.magnifor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:13:
Een tijdje geleden kwam de Lenovo ThinkSmart in de picture, hier was het te koop voor 50 euro:
De manier waarop jij het nu doet is de grafische weergave van de Yaml. Als je een automation opent en dan op de drie puntje rechts bovenin klikt, dan kan je kiezen voor "Edit in YAML", dan zie je de YAML weergaven.MakhouT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:39:
Ik ben eindelijk begonnen met home assistent!
Nu zit met de volgende vraag:
Ik zie telkens iedereen hun automatisaties posten in yaml, maar ik ben momenteel gewoon de interface aan het gebruiken om zaken te automatiseren (via settings>device>automations), is dit bad practice? Zoja, Hoe kom ik op de yaml? En heb je dan meerdere yaml's/device of is het 1 grote yaml waar alles in steekt?
Hoe pak ik dit het beste aan?
Op file niveau staat alles in de "automations.yaml" in 1 grote file.
De yaml code is makkelijk als je hier iets wil posten, de gui is makkelijker om dingen bij elkaar te klikken
[ Voor 6% gewijzigd door AWEF op 21-01-2025 16:43 ]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet gekeken had naar de verzendkosten, zag alleen 50 staan en dacht misschien max 10 euro ofzo aan verzendkosten. Goed, meer dan 50-60 wil ik er niet aan spenderen. Ik heb al een ipad thuis die ik eventueel kan inzetten als een display maar het leek me wel leuk om te knutselen met een Lenovo scherm.Sypher schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Bij secondbest was het 69,95 incl verzendkosten en BTW. 79 euro op MP is opzich niet perse heel slecht.. Kwam hem elders ook (geflasht) tegen voor 89 namelijk.
De GUI gebruiken is verder prima, maar als je dan een vraag hebt, dan is het handiger om de YAML te delen.Sypher schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Bij secondbest was het 69,95 incl verzendkosten en BTW. 79 euro op MP is opzich niet perse heel slecht.. Kwam hem elders ook (geflasht) tegen voor 89 namelijk.
- Op een plaatje is het soms niet duidelijk te zien wat er precies geconfigureerd staat
- Als iemand een suggestie voor verbetering wil doen, moet die dan alles gaan overtypen als er alleen een paatje gedeeld is
Bij secondbest was 'ie idd €49 oid. 'k Heb iig €53,95 betaald incl. verzendkosten.magnifor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:43:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet gekeken had naar de verzendkosten, zag alleen 50 staan en dacht misschien max 10 euro ofzo aan verzendkosten. Goed, meer dan 50-60 wil ik er niet aan spenderen. Ik heb al een ipad thuis die ik eventueel kan inzetten als een display maar het leek me wel leuk om te knutselen met een Lenovo scherm.
'k Blijf er echter wel last van houden dat de wifi-connectie af en toe wegvalt tijdens slaapstand en dan komt 'ie ook niet meer terug zonder herstart.
Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden, maar wel bleek dat het probleem zich heel vaak voordoet als BT is uitgeschakeld.
Verder een prima apparaat voor dit doel. Met name het ontbreken van een accu is een pré.
Of universeel:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| sequence: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: |- {% if state_attr(entity_id, 'has_date') == true -%} {% set current = states(entity_id)|as_datetime -%} {% else -%} {% set current = today_at(states(entity_id)) -%} {% endif -%} {{ current + timedelta(minutes = minutes|round(0) ) -}} target: entity_id: "{{ entity_id }}" fields: entity_id: selector: entity: filter: domain: input_datetime name: Entity ID required: true minutes: selector: number: min: -99999999999999 max: 99999999999999 step: 1 name: Minutes required: true description: Minutes to add to the input_datetime. Use negative value to subtract. alias: "#input datetime add minutes" description: "Add or subtract minutes from an input_datetime helper" |
Ik heb 'm ook voor die prijs. Alleen zag ik bij het uitproberen dat Teams nog prima werkt dus ik wacht nog even met hem flashen met een andere androidversie.Cranberry schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:48:
[...]
Bij secondbest was 'ie idd €49 oid. 'k Heb iig €53,95 betaald incl. verzendkosten.
'k Blijf er echter wel last van houden dat de wifi-connectie af en toe wegvalt tijdens slaapstand en dan komt 'ie ook niet meer terug zonder herstart.
Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden, maar wel bleek dat het probleem zich heel vaak voordoet als BT is uitgeschakeld.
Verder een prima apparaat voor dit doel. Met name het ontbreken van een accu is een pré.
Aha duidelijk, dus je schrijft het zelf niet in yaml? Je gebruikt de GUI en dan kopieer je de yaml?AWEF schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:42:
[...]
De manier waarop jij het nu doet is de grafische weergave van de Yaml. Als je een automation opent en dan op de drie puntje rechts bovenin klikt, dan kan je kiezen voor "Edit in YAML", dan zie je de YAML weergaven.
Op file niveau staat alles in de "automations.yaml" in 1 grote file.
De yaml code is makkelijk als je hier iets wil posten, de gui is makkelijker om dingen bij elkaar te klikken
Ik dacht dat ik het door had , maar ik krig toch de boel niet werkend.
ik heb het met en zonder : of ' om de states heen geprobeerd.
ik krijg foutmeldingen als ik vauit 2 states naar slaapfeer wil gaanl
ik krijg dan de melding bij optie2. IK heb even een notificatie toegevoegd ipv dat ik de lamp schakel.
Error running action
Invalid option: slaapuit (possible options: slaapsfeer)
Ik heb het gecotroleerd maat ik heb echt bij de input select opties van slaapkamerlichtmode de 3 opties gedefinieerd..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| alias: a a a slaapkamer knop3 description: Deze werkt samen met slaapkamer knop3 voor kleurwisseling triggers: - domain: mqtt device_id: 6ea7861f6130769d4cf77c10033333a0 type: action subtype: 3_single trigger: device conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode state: slaapuit sequence: - action: notify.persistent_notification metadata: {} data: message: led gaaft van uit naar sfeer - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: slaapsfeer target: entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode alias: vaunuit de uit stand naar sfeerstand - conditions: - condition: state entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode state: slaapsfeer sequence: - action: notify.persistent_notification metadata: {} data: message: led gaat uit in sfeer mode - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: slaapuit target: entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode alias: vanuit de sfeer stand naar de uit stand - conditions: - condition: state entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode state: slaapwit sequence: - action: input_select.set_options metadata: {} data: options: - slaapsfeer target: entity_id: input_select.slaapkamerlichtmode - action: notify.persistent_notification metadata: {} data: message: naar sfeer alias: vanut de wit stand via linker knop terug naar de sfeerstand mode: single |
Ik zal iets fout doen maar heb geen enkel idee wat.
Het valt me wel op dat ik als ik de nieuwe inputselect wil instellen in de GUI dat er geen pulldown komt met keuze opties. Deze die ik wel als ik de conditie seleteer in de choose
mrbert
Gokje, vergeten op "Add" te drukken na het intypen? Ja, mij ook al paar keer gebeurd en eigenlijk raar dat de UI deze niet gewoon toevoegt als er tekst staat en je op "Save" drukt.
En als je heeeeel zeker bent, laat input_select.slaapkamerlichtmode een zien in Dev tools => States.
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 21-01-2025 20:51 ]
Ja en nee….MakhouT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Aha duidelijk, dus je schrijft het zelf niet in yaml? Je gebruikt de GUI en dan kopieer je de yaml?
Ik gebruik in basis de GUI maar soms kan je iets niet via de GUI wat wel in YAML kan (vraag me nu niet om een voorbeeld
HA maakt onder water altijd gebruik van de YAML code, de GUI is een “schil” om de YAML code. Zodra je een automation in de GUI aanmaakt, slaat HA het zelf op in de automation.yaml
Alleen als je hier hulp wilt. Want yaml laat meer zien dan een screenshot van de UI en is ook makkelijk aan te passen door iemand die je wilt helpen.MakhouT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Aha duidelijk, dus je schrijft het zelf niet in yaml? Je gebruikt de GUI en dan kopieer je de yaml?
Maar ik maak ook 90% van mijn automations gewoon in de UI
Bijvoorbeeld, als ik een commando inspreek, maar mijn lokale faster-whisper installatie kan er niet veel van maken, dat-ie dan als backup naar Home Assistant Cloud wordt gestuurd?
Het liefst houd ik zo veel mogelijk lokaal, maar de lokale faster-whisper installatie kan natuurlijk nooit op tegen de servers in 'de cloud'.
[ Voor 22% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 21-01-2025 21:38 ]
[Aylin]
Nu ben ik verre van een goeroe als @TheFes is uiteraard maar ik hou de volgende conventie aanMakhouT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:39:
EDIT:
Nog een tweede vraag, hebben jullie een naming convention als jullie bv. 4 stopcontacten en 3 schakelaars hebben in een kamer?
[soort]_[locatie]_[herkenbare plek in ruimte]
Voorbeelden;
Deursensor_voordeur
Lamp_GangBoven_Trapgat
Maar ongetwijfeld zijn er hier lezers met veel betere naamconventies
ik gebruik hetzelfde voor alles wat via Deeconz binnenkomt, dus bv:Tha_T schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:16:
[...]
Nu ben ik verre van een goeroe als @TheFes is uiteraard maar ik hou de volgende conventie aan
[soort]_[locatie]_[herkenbare plek in ruimte]
Voorbeelden;
Deursensor_voordeur
Lamp_GangBoven_Trapgat
Maar ongetwijfeld zijn er hier lezers met veel betere naamconventies
- lamp - slaapkamer - nachtkastje links
- aqara window - slaapkamer - raam rechts
en sommige laat ik maar gewoon zoals ze zijn
voor automations gebruik ik hetzelfde (soort - locatie - omschrijving):
- verwarming - slaapkamer - uit bij raam open
enige waar ik tegenaan loop is dat ik af en toe EN en af en toe NL gebruik

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| type_locatie_opt.toevoeging lamp_bank lamp_keuken lamp_nachtkastje_links lamp_nachtkastje_rechts spotje_tv spotje_bureau sensor_woonkamer sensor_badkamer deur_woonkamer meter_wasmachine meter_server schakelaar_hal sensor_overloop etc |
Tot nu toe nog geen overlap gehad, maar ja.. De naamgeving onder water hoeft voor een ander niet duidelijk te zijn.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.