@rusman Deze kan je gewoon als helper in de UI aanmaken. Gewoon kiezen voor Group => Light group. Ze zijn ook nog via de yaml aan te maken en dan vallen ze onder het domein waar je een groep van wilt maken (en dus niet onder het group-domein).
Dat is ook precies wat ik zeg, als je de Docker-foo hebt is meeste het ook zelf te draaienrens-br schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:00:
[...]
Volgens mij allemaal zaken, behalve HA Google Drive Backup, die je prima zou moeten kunnen draaien in container mode ernaast.
Proxmox kan geen Dcker containers draaien, wel LCX containers. Maar dus niet heel raar om dus een VM te draaien primair voor Docker.Proxmox wordt dan gebruikt als main OS, maar kan je daar dan ook docker op draaien? Of draait docker dan ook virtueel?
En testen op losse machine geeft inderdaad minste problemen in huis
[edit]Ahh, van custom Proxmox installs dan weer geen kaas gegeten
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 09-01-2025 15:08 ]
Ik heb jouw code nagemaakt (denk ik) met de gui:TheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:38:
[...]
Ja, maar als hij onder de 1 is (0 dus) is hij al uit gegaan omdat hij eerder boven de 0 was, en daarna langer dan een minuut onder de 0 geweest is.
Je hoeft dan niet continu te gaan checken of hij 0 is en hem uit te zetten, hij zou al uit moeten zijn.
Uiteraard zou je de switch weer aan kunnen zetten, en als er dan geen load is, zal hij aan blijven staan. Dat kun je dan met een extra trigger (en condition) afvangen.
Bijvoorbeeld:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.power_whatever below: 1 for: minutes: 1 - trigger: state entity_id: switch.whatever to: "on" for: minutes: 1 conditions: - trigger: state entity_id: sensor.power_whatever state: "0" for: minutes: 1 actions: - action: switch.turn_off target: entity_id: switch.whatever
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| alias: NM01 uit 0w 1m (TheFes) description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.nm01_power for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 below: 1 - trigger: state entity_id: - switch.nm01 to: "on" for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: - condition: state entity_id: sensor.nm01_power state: "0" for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 actions: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single |
Maar die zet hem helaas ook niet uit als er geen load is geweest na het aanzetten.
De reden waarom ik dat wil is dus omdat die knop aan gaat (met een andere automation) wanneer ik meer dan 600w teruglever.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Teruglevering stroom NM01 aan description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage below: -600 conditions: [] actions: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Teruglevering stroom NM01 uit description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage above: 0 conditions: [] actions: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single |
Die hoeft niet aan te blijven als de accu niet begint met opladen omdat die al vol is. Het weer aanzetten van die knop doe ik dus niet altijd zelf. De bedoeling is om de acculader van mijn brommer en ook acculaders van allerlei gereedschap in de garage niet onnodig lang aan te laten staan en bovendien alleen wanneer ik teruglever (voorsorterend op afschaffen saldering). Maar ook als ik een volle accu nodig heb kan het zijn dat ik het handmatig aan zet als ik nog in bed lig, zodat alles opgeladen is als ik eruit kom. Is alles al opgeladen, dan moet het dus ook uit gaan zonder dat er load is geweest.
Het lijkt voor mij allemaal simpel, maar ik krijg het niet precies zo aan de gang. Zoals iemand ergens al eerder ongeveer zei, dat is hoogst waarschijnlijk 'user error: replace user', dus ik kijk hier hoe de anderen de dingen doen. Misschien leg ik het ook wel verkeerd uit, maar ik hoop dat dit het wat helderder maakt.
HA draait op ubuntu, geinstalleerd via de snap store.Septillion schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:45:
[...]
Hoe draai je HA? Welke versie? En hoe heb je HACS geïnstalleerd?
Versie is Home Assistant Core 2024.10.4.
HACS geinstalleerd via download script in terminal en daarna via integrations.
HACS zelf werkt en de repositories downloaden ook, alleen ze installeren geeft een fout.
Ik heb iets vergelijkbaars, maar ik pas de acties aan op basis van de ruimte waarin het commando gegeven wordt.rusman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:50:
Vandaag bezig geweest met wat LLM integratie binnen mijn HA setup. Aangezien ik wat hobbels tegenkwam, zal ik hier de code delen voor een ieder die iets soortgelijks wil doen.
Doel: Als ik in de ochtend beneden kom, wil ik met een voice commando (Voice PE), de lampen kunnen aandoen, en een korte update krijgen over het weer.
Dit is de automation die ik nu heb:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 alias: Morning routine description: "" triggers: - trigger: conversation command: goedemorgen actions: - target: entity_id: - group.keuken - group.living action: homeassistant.turn_on data: {} - data: text: > Create a morning greeting in Dutch, using the weather forecast from: - {{ states('sensor.knmi_weather_forecast') }} - Current temperature: {{ states('sensor.knmi_temperature') }} - Min temperature: {{ states('sensor.knmi_min_temperature_today') }} - Max temperature: {{ states('sensor.knmi_max_temperature_today') }} {% if is_state('sensor.has_precipitation', 'True') %} Neerslag verwachting: - Precip: {{ state_attr('sensor.neerslag_buienradar_regen_data', 'data') }} {% endif %} {% if is_state('binary_sensor.knmi_warning', 'on') %} Er is een weeralarm actief. Code: {{ states('sensor.knmi_weather_code') }} Maak een korte samenvatting van de onderstaande uitleg: {{ state_attr('binary_sensor.knmi_warning', 'description') }} {% endif %} language: NL agent_id: conversation.chatgpt action: conversation.process response_variable: chatgpt - set_conversation_response: "{{chatgpt.response.speech.plain.speech | trim | replace('\\\"','')}}"
De output van de LLM wordt als response meegeveven aan de Voice PE die dat dan als spraak weer teruggeeft in de ruimte. Een voorbeeld van wat eruit komt is bijvoorbeeld:
[...]
Wellicht dat ik op termijn nog wat extra zaken kan toevoegen, maar voor nu aardig tevreden.
https://github.com/TheFes...e/voice_good_morning.yaml
Omdat 2 van de locaties kinderkamers zijn, waar de kinderen er nog wel eens doorheen tetteren, heb ik dit afgevangen in het commando
YAML:
1
2
3
4
| alias: Trigger sentence trigger: conversation command: - "[{unwanted misheard stuff} ]Goe(d|i)e[ ]morgen[ nabu][ {unwanted misheard stuff}]" |
Voor de forecast roep ik eerst weather.get_forecasts aan en stuur dan de forecast van vandaag naar ChatGPT, dan heb je ook informatie over neerslag en wind en dergelijke. Verder heb ik aangegeven dat hij een grapje mag maken, de kinderen zijn elke dag wel weer benieuwd wat het grapje van vandaag is (het komt wel vaak op hetzelfde neer overigens)
Verder sla ik de forecast tekst op een een sensor, zodat hij niet voor elke kamer opnieuw ChatGPT hoeft te gebruiken, maar gewoon de gegeneerde tekst van de kamer daarvoor gebruikt. Als het langer dan een uur geleden is dat de tekst aangemaakt was, maakt hij wel weer een nieuwe.
Dit was de tekst van vandaag:
De huidige weersomstandigheden zijn dat het bewolkt is met een temperatuur van 1 °C. Vandaag voorspellen we een temperatuur van 4 °C. Het waait vrij hard met een snelheid van 18 km/u. En met 74 procent kans op neerslag lijkt het alsof de regen zeker zal langs komen, misschien zelfs als een verrassing! Vergeet je paraplu niet, tenzij je vandaag gewoon van een verfrissende douche houdt!
Ik zou in de action ook naar het entity_id verwijzen, ipv naar een device id. Dat maakt het ook makkelijker om te zien of het wel dezelfde switch is, want nu staat daar een nietszeggend entity_id.Verstekbakker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Ik heb jouw code nagemaakt (denk ik) met de gui:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 alias: NM01 uit 0w 1m (TheFes) description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.nm01_power for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 below: 1 - trigger: state entity_id: - switch.nm01 to: "on" for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: - condition: state entity_id: sensor.nm01_power state: "0" for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 actions: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single
Maar die zet hem helaas ook niet uit als er geen load is geweest na het aanzetten.
De reden waarom ik dat wil is dus omdat die knop aan gaat (met een andere automation) wanneer ik meer dan 600w teruglever.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Teruglevering stroom NM01 aan description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage below: -600 conditions: [] actions: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Teruglevering stroom NM01 uit description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage above: 0 conditions: [] actions: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single
Die hoeft niet aan te blijven als de accu niet begint met opladen omdat die al vol is. Het weer aanzetten van die knop doe ik dus niet altijd zelf. De bedoeling is om de acculader van mijn brommer en ook acculaders van allerlei gereedschap in de garage niet onnodig lang aan te laten staan en bovendien alleen wanneer ik teruglever (voorsorterend op afschaffen saldering). Maar ook als ik een volle accu nodig heb kan het zijn dat ik het handmatig aan zet als ik nog in bed lig, zodat alles opgeladen is als ik eruit kom. Is alles al opgeladen, dan moet het dus ook uit gaan zonder dat er load is geweest.
Het lijkt voor mij allemaal simpel, maar ik krijg het niet precies zo aan de gang. Zoals iemand ergens al eerder ongeveer zei, dat is hoogst waarschijnlijk 'user error: replace user', dus ik kijk hier hoe de anderen de dingen doen. Misschien leg ik het ook wel verkeerd uit, maar ik hoop dat dit het wat helderder maakt.
Stond de switch al aan toen je deze automation wijzigde? Want ook hier geldt weer dat hij alleen triggert als de switch van uit naar aan gaat.
Ja switch staat aan, automation daarna aan, no sigar.TheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:28:
[...]
Ik zou in de action ook naar het entity_id verwijzen, ipv naar een device id. Dat maakt het ook makkelijker om te zien of het wel dezelfde switch is, want nu staat daar een nietszeggend entity_id.
Stond de switch al aan toen je deze automation wijzigde? Want ook hier geldt weer dat hij alleen triggert als de switch van uit naar aan gaat.
Dat is het dus het probleem. De switch moet eerst hebben uitgestaan, en dan aan gaan om de automation te laten triggeren.Verstekbakker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Ja switch staat aan, automation daarna aan, no sigar.
Maar goed, je hebt in je vorige post ook extra infomratie gegeven die je eerste niet gegeven had, je wil dus dat de switch alleen aan staat als de opbrengst van je panelen hoog genoeg is. Die informatie was er eerder nog niet.
Als nu je opbrengst hoog genoeg is, zal je automation je switch aanzetten. Als er dan niets aan hangt om te laden gaat hij na een minuut weer uit. Is dat wat je wil?
Dat met het terugleveren werkt, dat is goed zoals het nu is. Maar ook handmatig moet het werken. Heb nu de automation eerst aangezet, daarna de NM01. Maar ook geen succes.TheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Dat is het dus het probleem. De switch moet eerst hebben uitgestaan, en dan aan gaan om de automation te laten triggeren.
Maar goed, je hebt in je vorige post ook extra infomratie gegeven die je eerste niet gegeven had, je wil dus dat de switch alleen aan staat als de opbrengst van je panelen hoog genoeg is. Die informatie was er eerder nog niet.
Als nu je opbrengst hoog genoeg is, zal je automation je switch aanzetten. Als er dan niets aan hangt om te laden gaat hij na een minuut weer uit. Is dat wat je wil?
@Verstekbakker
Ik zou een automation maken:
Trigger: Switch is on
Action: Wait for trigger:
Power below X for X minutes.
Action: Switch turn off.
Dan gaat hij altijd uit, of hij vol is of als hij eerst is aangezet door de opbrengst van je panelen of als je hem handmatig hebt aangezet maar ook als hij is aangezet zonder load daarna.
Dan gaat hij altijd uit, of hij vol is of als hij eerst is aangezet door de opbrengst van je panelen of als je hem handmatig hebt aangezet maar ook als hij is aangezet zonder load daarna.
[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 09-01-2025 16:06 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Eff wat hulp nodig.
Ik heb een script dat zorgt voor een AI-tekst over een foto (deurbel) Die tekst wordt via Telegam verstuurd.
Die tekst wil ik ook in een tekst entity krijgen (helper)
Werkt niet
Via Ontwikkelhulpmiddelen - Status kan ik de status van de helper wwel aanpassen, ik krijg de generated tekst er niet in
Hele script:
Ik heb een script dat zorgt voor een AI-tekst over een foto (deurbel) Die tekst wordt via Telegam verstuurd.
YAML:
1
2
3
4
5
| action: input_text.set_value data: value: "\"\\\"{{ generated_content['text'] }}\\\"\"" target: entity_id: input_text.generated_tekst |
Werkt niet
Via Ontwikkelhulpmiddelen - Status kan ik de status van de helper wwel aanpassen, ik krijg de generated tekst er niet in
Hele script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| alias: Camera 1 - Snapshot, AI & Notification sequence: - metadata: {} data: filename: ./www/snapshots/camera1_snapshot.jpg action: camera.snapshot target: device_id: 2e8b3734b2ecc1768835728f9e3fb7f2 - metadata: {} data: prompt: > Er is beweging gedetecteerd. Beschrijf heel kort wat je op deze afbeelding ziet van mijn deurbelcamera. Wat is volgens jou de oorzaak van het bewegingsalarm? Als er een persoon aanwezig is, beschrijf deze dan in detail. Beschrijf geen stilstaande objecten of gebouwen. Uw bericht moet kort genoeg zijn om in een telefoonmelding te passen. image_filename: ./www/snapshots/camera1_snapshot.jpg response_variable: generated_content action: google_generative_ai_conversation.generate_content - action: telegram_bot.send_message metadata: {} data: message: "\"{{ generated_content['text'] }}\"" data: image: /local/snapshots/camera1_snapshot.jpg - action: telegram_bot.send_photo metadata: {} data: authentication: digest file: config/www/snapshots/camera1_snapshot.jpg - action: input_text.set_value data: value: "\"\\\"{{ generated_content['text'] }}\\\"\"" target: entity_id: input_text.generated_tekst mode: single description: "" icon: mdi:webcam |
[ Voor 67% gewijzigd door Rouwette op 09-01-2025 16:35 ]
https://www.rouwette.com/
Sinds de update naar 2.0 en het gebruik van de nieuwe entiteit “illuminance” in plaats van “illuminance_lux” wordt de luxwaarde niet meer correct gerapporteerd van mijn Aqara motion sensor (RTCGQ11LM). De huidige luxwaarde wordt op nul gezet, zelfs als gewoon licht rondom de sensor is. Ik heb geprobeerd de sensor opnieuw te laten connecten maar dit lost het niet op.
Daarnaast zit er een enorme vertraging in de rapportage van de status van het apparaat. Hebben meer mensen hier last van?
Daarnaast zit er een enorme vertraging in de rapportage van de status van het apparaat. Hebben meer mensen hier last van?
Ik denk dat deze werkt zoals ik het wil! De eerste 2x testen in elk geval wel. Maar ik moet dan wel die andere automation aan laten om hem uit te zetten als hij na 1 minuut wel load heeft toch...? Ik ga ermee aan de slag.Ora et Labora schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:01:
@Verstekbakker
Ik weet zo niet welke andere automation je bedoelt, er staan er nogal watVerstekbakker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:23:
[...]
Ik denk dat deze werkt zoals ik het wil! De eerste 2x testen in elk geval wel. Maar ik moet dan wel die andere automation aan laten om hem uit te zetten als hij na 1 minuut wel load heeft toch...? Ik ga ermee aan de slag.
Maar als je even een opsomming geeft wat je wilt bereiken op welk moment kan ik of iemand anders daar vast antwoord op geven.
value: "\"\\\"{{ generated_content['text'] }}\\\"\"" ziet er nodeloos ingewikkeld uit, dat kan gewoon value: "{{ generated_content['text'] }}" zijn.Rouwette schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:18:
Eff wat hulp nodig.
YAML:
1 2 3 4 5 action: input_text.set_value data: value: "\"\\\"{{ generated_content['text'] }}\\\"\"" target: entity_id: input_text.generated_tekst
Werkt niet
Hele script:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 alias: Camera 1 - Snapshot, AI & Notification sequence: - metadata: {} data: filename: ./www/snapshots/camera1_snapshot.jpg action: camera.snapshot target: device_id: 2e8b3734b2ecc1768835728f9e3fb7f2 - metadata: {} data: prompt: > Er is beweging gedetecteerd. Beschrijf heel kort wat je op deze afbeelding ziet van mijn deurbelcamera. Wat is volgens jou de oorzaak van het bewegingsalarm? Als er een persoon aanwezig is, beschrijf deze dan in detail. Beschrijf geen stilstaande objecten of gebouwen. Uw bericht moet kort genoeg zijn om in een telefoonmelding te passen. image_filename: ./www/snapshots/camera1_snapshot.jpg response_variable: generated_content action: google_generative_ai_conversation.generate_content - action: telegram_bot.send_message metadata: {} data: message: "\"{{ generated_content['text'] }}\"" data: image: /local/snapshots/camera1_snapshot.jpg - action: telegram_bot.send_photo metadata: {} data: authentication: digest file: config/www/snapshots/camera1_snapshot.jpg - action: input_text.set_value data: value: "\"\\\"{{ generated_content['text'] }}\\\"\"" target: entity_id: input_text.generated_tekst mode: single description: "" icon: mdi:webcam
Werkt de telgram message wel, want die ziet er net zo bijzonder uit.
Verder is een input_text message gelimiteerd tot 255 karakters, waarschijnlijk ga je daar overheen.
Ahh dat zou kunnen inderdaad, Hmm de telegram gaat goed inderdaadTheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:41:
[...]
value: "\"\\\"{{ generated_content['text'] }}\\\"\"" ziet er nodeloos ingewikkeld uit, dat kan gewoon value: "{{ generated_content['text'] }}" zijn.
Werkt de telgram message wel, want die ziet er net zo bijzonder uit.
Verder is een input_text message gelimiteerd tot 255 karakters, waarschijnlijk ga je daar overheen.
promt aangepast
tekst = "Een witte auto en een zwarte bestelwagen zijn geparkeerd. De oorzaak van het bewegingsalarm is waarschijnlijk de auto's. Er is geen persoon aanwezig."
Dat zijn 149 tekens maar de helper is niet aangepast
running_script: false
[ Voor 22% gewijzigd door Rouwette op 09-01-2025 16:55 ]
https://www.rouwette.com/
Heb er een aantal in gebruik en na aanpassing van de illuminance entity werken ze na de update van Z2M als vanouds.Robbie T schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:19:
Hebben meer mensen hier last van?
Het werkt! Voor het nageslacht, hoe heb ik het gedaan:Ora et Labora schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Ik weet zo niet welke andere automation je bedoelt, er staan er nogal wat![]()
Maar als je even een opsomming geeft wat je wilt bereiken op welk moment kan ik of iemand anders daar vast antwoord op geven.
Een accu opladen als ik 600w (van P1 meterkast) of meer teruglever:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Teruglevering stroom NM01 aan description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage below: -600 conditions: [] actions: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single |
Stoppen met opladen als ik 0w (van P1 meterkast) teruglever:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Teruglevering stroom NM01 uit description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage above: 0 conditions: [] actions: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single |
Opladers uitzetten als er 1 minuut niet meer wordt opgeladen (accu is vol):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: NM01 uit na opladen 1min <1W description: "" triggers: - type: power device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 entity_id: bee56bd70efe2058745fc35e2f31f50f domain: sensor trigger: device below: 1 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: [] actions: - type: turn_off device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 entity_id: 9f3172857c496adde731e7d08e8c2af2 domain: switch mode: single |
Opladers uitzetten als er niet is opgeladen (accu was al vol):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: NM01 uit 1min na aan <1w description: "" triggers: - type: turned_on device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 entity_id: 9f3172857c496adde731e7d08e8c2af2 domain: switch trigger: device for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.nm01_power below: 1 actions: - type: turn_off device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 entity_id: 9f3172857c496adde731e7d08e8c2af2 domain: switch mode: single |
Het enige nadeel dat ik nu kan bedenken voor de praktijk, is dat de oplader stopt wanneer teruglevering de grens van 0w (van P1 meterkast) over gaat. Dat is de bedoeling natuurlijk als ik de accu niet perse nodig heb, maar als ik hem voor dat moment handmatig heb aangezet omdat ik de accu later nodig heb en de 0w (van P1 meterkast) wordt gepasseerd, dan schakelt hij hem uit zonder dat het eigenlijk de bedoeling was.
Dat is aardig bare metal en geen officiële methode.TBFT schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:19:
[...]
HA draait op ubuntu, geinstalleerd via de snap store.
Versie is Home Assistant Core 2024.10.4.
HACS geinstalleerd via download script in terminal en daarna via integrations.
HACS zelf werkt en de repositories downloaden ook, alleen ze installeren geeft een fout.
Zie jij de HACS files? Want denk dat je dan de rechten van die config\custom_components\hacs folder recht moet zetten.
@rens-br als je bekend bent met docker dan kan je alles prima inregelen binnen HA. Alles wat je met die addons kan doen kan je ook met de docker versie doen.
Het grote voordeel ten opzichte van supervised of OS is dat je dan volledig zelf controle hebt over welke image er wordt gebruikt en eventueel zelfs zelf een mosquitto image kan maken bijv. En ook containers kan hergebruiken over oplossingen heen, dus meer kan connecten op de draaiende software ipv weer een instantie ernaast pleuren.
Het nadeel is dat je soms even met de hand het een en ander moet fixen en wiren wat anders voor je gedaan wordt.
Het grote voordeel ten opzichte van supervised of OS is dat je dan volledig zelf controle hebt over welke image er wordt gebruikt en eventueel zelfs zelf een mosquitto image kan maken bijv. En ook containers kan hergebruiken over oplossingen heen, dus meer kan connecten op de draaiende software ipv weer een instantie ernaast pleuren.
Het nadeel is dat je soms even met de hand het een en ander moet fixen en wiren wat anders voor je gedaan wordt.
Ik snap dat de Raspberry PI sexy is en aantrekkingskracht heeft maar de Pi is al jaren niet meer de budgetvriendelijke mini computer wat het in het begin was. Wil je een fatsoenlijke Pi opstelling, dus case, koeling, power adapter en SSD ben je tussen de 200-300 euro kwijt. Voor datzelfde bedrag heb je een NUC met een Intel N100 wat nog steeds zuinig is (scheelt misschien 50 cent per maand ofzo ten opzichte van de Pi), heb je x86 en een krachtiger apparaat. Op marktplaats heb je daarnaast genoeg mini pc's zie hier:justice strike schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:09:
ik wil mijn pi 3 gaan upgraden. Moment is er voor gekomen omdat ik de pi3 voor iets anders nodig heb. Ik zat eerst te denken aan een rpi5 met ssd (of misschien nog steeds sd). voordeel is dat ik de sd kaart gewoon kan overzetten, en het moet allemaal werken.
Maar het is wel wat prijzig moet ik zeggen. Is RPI5 nog wel de juiste optie om te gaan? ik zie verhalen over het gebruiken van een nuc met/zonder proxmox. Maar ik wil voornamelijk voorkomen dat ik veel onderhoud ga hebben. Dus als RPI5 mij op termijn tijd gaat besparen omdat ik niet alles hoef te configureren (of herconfigureren) dan vind ik dat het geld wel waard.
https://www.marktplaats.n...elitedesk-800-g3-mini-65w
I5, 128GB SSD en 8GB RAM voor 75 euro, ik zou niet meer lopen "kutten" met een Pi. Het enige waar ik een Pi nog voor zou inzetten is bijvoorbeeld wanneer je een reverse proxy wil draaien en dan voor de meest goedkope Pi 3 of 4 gaat (heb zelf een Pi 4 met 1GB RAM als Nginx Reverse Proxy).
Dan maak je een helper aan. En met die helper schakel je handmatig. En daarbij een automatisering, helper aan is switch aan, helper uit is switch uit.Verstekbakker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Het werkt! Voor het nageslacht, hoe heb ik het gedaan:
Het enige nadeel dat ik nu kan bedenken voor de praktijk, is dat de oplader stopt wanneer teruglevering de grens van 0w (van P1 meterkast) over gaat. Dat is de bedoeling natuurlijk als ik de accu niet perse nodig heb, maar als ik hem voor dat moment handmatig heb aangezet omdat ik de accu later nodig heb en de 0w (van P1 meterkast) wordt gepasseerd, dan schakelt hij hem uit zonder dat het eigenlijk de bedoeling was.
Dan geef je een extra condition bij de automatisering van 0w van P1 meterkast dat deze helper uit moet staan voordat de switch uit mag.
2.0? Home assistant zit op 2025.1Robbie T schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:19:
Sinds de update naar 2.0 en het gebruik van de nieuwe entiteit “illuminance” in plaats van “illuminance_lux” wordt de luxwaarde niet meer correct gerapporteerd van mijn Aqara motion sensor (RTCGQ11LM). De huidige luxwaarde wordt op nul gezet, zelfs als gewoon licht rondom de sensor is. Ik heb geprobeerd de sensor opnieuw te laten connecten maar dit lost het niet op.
Je vraag gaat denk ik over Zigbee2Mqtt? Zie je die waarde 0 alleen in home assistant of ook in Zigbee2Mqtt? In dat laatste geval kan je de vraag beter daar stellen.
Ok. Een helper aanmaken is iets wat ik nog niet ken, zal eerst eens uitzoeken hoe dat precies gaat. Ik ga ermee aan de slag, dankje!Ora et Labora schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:06:
[...]
Dan maak je een helper aan. En met die helper schakel je handmatig. En daarbij een automatisering, helper aan is switch aan, helper uit is switch uit.
Dan geef je een extra condition bij de automatisering van 0w van P1 meterkast dat deze helper uit moet staan voordat de switch uit mag.
Ik heb de 24GHz wall mount zigbee variant @ Z2M en ervaar geen problemen?MXMan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:03:
Iemand die een <30 EUR Human Presence Detector kan aanraden?
Ik was naar Tuya ZY-M100 aan het kijken maar blijkbaar geeft deze problemen in Z2M.
Wat voor problemen zou deze moeten geven?
In dit draadje op Github melden een aantal gebruikers dat het apparaat elke seconde een update stuurt en de boel spamt.tozzke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:20:
[...]
Ik heb de 24GHz wall mount zigbee variant @ Z2M en ervaar geen problemen?
Wat voor problemen zou deze moeten geven?
Is dit bij jou ook het geval? Kan jij jouw mqtt logs nakijken?
Bedankt
Ik ben hier eens aan het lezen: https://community.home-as...size-under-control/295795
Maar meer dan 55000 ‘call_service’ is best veel, heeft iemand enig idee waar die aantallen vandaan komen?
Ik kan ze natuurlijk klakkeloos verwijderen maar wil daar mee oppassen maar wel beginnen aan reductie van de database
Maar meer dan 55000 ‘call_service’ is best veel, heeft iemand enig idee waar die aantallen vandaan komen?
Ik kan ze natuurlijk klakkeloos verwijderen maar wil daar mee oppassen maar wel beginnen aan reductie van de database
/f/image/PElEJUdqurTMt5G135PuV38s.png?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ah gaaf! DeTheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:24:
[...]
Ik heb iets vergelijkbaars, maar ik pas de acties aan op basis van de ruimte waarin het commando gegeven wordt.
https://github.com/TheFes...e/voice_good_morning.yaml
Omdat 2 van de locaties kinderkamers zijn, waar de kinderen er nog wel eens doorheen tetteren, heb ik dit afgevangen in het commando
YAML:
1 2 3 4 alias: Trigger sentence trigger: conversation command: - "[{unwanted misheard stuff} ]Goe(d|i)e[ ]morgen[ nabu][ {unwanted misheard stuff}]"
Voor de forecast roep ik eerst weather.get_forecasts aan en stuur dan de forecast van vandaag naar ChatGPT, dan heb je ook informatie over neerslag en wind en dergelijke. Verder heb ik aangegeven dat hij een grapje mag maken, de kinderen zijn elke dag wel weer benieuwd wat het grapje van vandaag is (het komt wel vaak op hetzelfde neer overigens)
Verder sla ik de forecast tekst op een een sensor, zodat hij niet voor elke kamer opnieuw ChatGPT hoeft te gebruiken, maar gewoon de gegeneerde tekst van de kamer daarvoor gebruikt. Als het langer dan een uur geleden is dat de tekst aangemaakt was, maakt hij wel weer een nieuwe.
Dit was de tekst van vandaag:
[...]
code:
is wel een goede, dat geeft een meer compleet beeld van de weersverwachting. Leuk om te zien dat er meer mee bezig zijn 1
| weather.get_forecasts |
Dit werkt trouwens wel een stuk beter inderdaad. De voice interface lijkt een stuk beter te werken als een lamp ook daadwerkelijk als lamp (of light group) in het systeem staat. Klinkt logisch, maar niet eerder beseft dat ik daar het mijzelf wel lastig mee maakte.Septillion schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:56:
@rusman Als je de lampen in een moderne groep zet dan zijn ze gewoon beschikbaar als lamp (ipv als group). Dat kan wat makkelijker zijn met aansturen, ook vanuit voice volgens mij.
[ Voor 15% gewijzigd door rusman op 09-01-2025 19:31 ]
Vraagt je accu minder dan 600W? Anders zal hij meteen stoppen na het aanzetten. Je levert >600W terug. Opladen start met >600W waardoor je niet meer teruglevett en je 2e automation trigger.Verstekbakker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Het werkt! Voor het nageslacht, hoe heb ik het gedaan:
Een accu opladen als ik 600w (van P1 meterkast) of meer teruglever:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Teruglevering stroom NM01 aan description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage below: -600 conditions: [] actions: - action: switch.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single
Stoppen met opladen als ik 0w (van P1 meterkast) teruglever:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Teruglevering stroom NM01 uit description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.power_usage above: 0 conditions: [] actions: - action: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: b62184bc2bbe2934956882a998328f07 mode: single
Verwijderd
Meer mensen waarbij 2025.1 iets stuk heeft gemaakt met HACS?
Ik ben nog op zoek wat er gebeurd is, maar HACS lijkt verdwenen (maar nog wel geïnstalleerd).
Ik ben nog op zoek wat er gebeurd is, maar HACS lijkt verdwenen (maar nog wel geïnstalleerd).
Er was een issue met HACS in combinatie met Music Assistant, maar dat is met een update van HACS inmiddels al opgelostVerwijderd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:18:
Verwijderd
Ow apart, in mijn situatie is het pas een paar uur stuk... Ik zal eens kijken of het daar toch mee te maken heeft.
Een vraag die al geruime tijd bij mij door mijn hoofd speelt.
1) Ik heb een iPhone met daarop de Companion app, werkt prima alleen de locatie gegevens krijg ik niet goed.
Als voorbeeld: Thuis woon ik op huisnummer 1109.
2) ik heb een iPad ook met de de Companion app die altijd thuis ligt dus op 1109.
Nu staat in HA bij personen, ik dus, "Selecteer de apparaten die bij deze persoon horen" daar geef ik duidelijk en alleen de iPhone in.
Ondanks dat ik enkel de iPhone heb ingegeven, knalt hij daarna automatisch die iPad erbij die een hele ander device is met natuurlijk een andere naam.
Wat ik ook doe, (zie nog even boven) als ik thuiskom is dat locatie 1110 op de iPhone, en de iPad staat op 1108.
Ook heb ik de indruk dat de belangrijkste, mijn iPhone, af en toe niet weet waarheen hij moet schakelen.
Wat kan ik hieraan doen om dit probleempje op te lossen zodat bij persoon niet elke keer die iPad erin komt.
Heeft iemand een idee ??
1) Ik heb een iPhone met daarop de Companion app, werkt prima alleen de locatie gegevens krijg ik niet goed.
2) ik heb een iPad ook met de de Companion app die altijd thuis ligt dus op 1109.
Nu staat in HA bij personen, ik dus, "Selecteer de apparaten die bij deze persoon horen" daar geef ik duidelijk en alleen de iPhone in.
Ondanks dat ik enkel de iPhone heb ingegeven, knalt hij daarna automatisch die iPad erbij die een hele ander device is met natuurlijk een andere naam.
Wat ik ook doe, (zie nog even boven) als ik thuiskom is dat locatie 1110 op de iPhone, en de iPad staat op 1108.
Ook heb ik de indruk dat de belangrijkste, mijn iPhone, af en toe niet weet waarheen hij moet schakelen.
Wat kan ik hieraan doen om dit probleempje op te lossen zodat bij persoon niet elke keer die iPad erin komt.
Heeft iemand een idee ??
MXMan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:07:
[...]
In dit draadje op Github melden een aantal gebruikers dat het apparaat elke seconde een update stuurt en de boel spamt.
Is dit bij jou ook het geval? Kan jij jouw mqtt logs nakijken?
Bedankt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| [2025-01-09 20:25:28] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:29] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:38] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:39] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:40] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:45] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:46] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:48] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:48] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' [2025-01-09 20:25:48] info: z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Tuya ZY-M100-1 24GHz 1', payload '{"detection_distance_max":9,"detection_distance_min":0,"distance":1.2,"find_switch":"ON","illuminance":7,"linkquality":255,"move_sensitivity":10,"presence":true,"presence_sensitivity":10,"presence_timeout":5,"state":"presence"}' |
Dat doet hij inderdaad maar ik ondervind er vooralsnog geen hinder van (wellicht ook vanwege het beperkte aantal zigbee devices @ Z2M (18 stuks)?
Ik heb net z2m geupgrade en meende dat als ik legacy triggers op true zette, ik nog de _action entities zou behouden maar dat blijkt niet zo te zijn.
Moet ik mn triggers ombouwen of heb ik nog een mogelijkheid om de oude methode te behouden?
Moet ik mn triggers ombouwen of heb ik nog een mogelijkheid om de oude methode te behouden?
Legacy triggers aanzetten zou gewoon moeten werken. Wat heb je gedaan om ze weer aan te zetten?-Casper schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:31:
Ik heb net z2m geupgrade en meende dat als ik legacy triggers op true zette, ik nog de _action entities zou behouden maar dat blijkt niet zo te zijn.
Ben er al achter. Moest deze hebben:TheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:33:
[...]
Legacy triggers aanzetten zou gewoon moeten werken. Wat heb je gedaan om ze weer aan te zetten?
YAML:
1
| legacy_action_sensor: true |
Nog 1 ander issue: ik ben voor mijn licht sensor (aqara) opeens mijn lux waarde kwijt. Als ik op de naam zoek die in Z2M geconfigureerd staat voor HA zie ik alleen de battery sensor? Iemand enig idee?
Je kunt dit soort dingen ook gewoon in de Z2M GUI aanzetten, is misschien makkelijker voor een volgende keer-Casper schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Ben er al achter. Moest deze hebben:
YAML:
1 legacy_action_sensor: true
Nog 1 ander issue: ik ben voor mijn licht sensor (aqara) opeens mijn lux waarde kwijt. Als ik op de naam zoek die in Z2M geconfigureerd staat voor HA zie ik alleen de battery sensor? Iemand enig idee?
Verwijderd
Ik kreeg de HACS update ook pas na een paar volledige reboots, dus nu alles weer up. Hoe en wat weet ik ook niet precies, maar bedankt voor de tip!TheFes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:20:
[...]
Er was een issue met HACS in combinatie met Music Assistant, maar dat is met een update van HACS inmiddels al opgelost
Had ik ook bij een paar devices maar daarna was het weer snel gefixt
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Ik ben aan het spelen met mijn nieuwe Lenovo ThinkSmart View
Na de vrij vlekkeloze installatie van LineageOS 15.1 ben ik nu het dashboard aan het bouwen. Dit wordt een vooralsnog vooral een infoscherm (tijd, weerbericht, afval-planning). En bij de afvalplanning loop ik vast.
Ik maak gebruik van de "Afvalinfo" integratie uit HACS, die uitstekend werkt. Deze integratie genereert onder andere twee sensoren ("afval vandaag" en "afval morgen") die meerdere waarden kan hebben (bijvoorbeeld "geen", "Plastic", "Restafval", "GFT" en "Papier en karton").
Nu wil ik graag een kaart op mijn dashboard die afhankelijk van het afvaltype vandaag/morgen een ander plaatje laat zien. Bij sensorwaarde "Plastic" een cartoon van plastic-afval, bij "GFT" een cartoon van GFT, etc. Daarnaast moet de kaart niet zichtbaar zijn als er géén afval (sensorwaarde "geen") wordt opgehaald vandaag of morgen.
Ik ben begonnen door dit met conditional cards te doen, maar helaas is dat niet succesvol; een kaart is immers onzichtbaar (maar wel aanwezig) als er niet aan de condities wordt voldaan. Daardoor staat een kaart bij geldende condities onderaan het scherm, of halverwege. Dat vind ik niet handig.
Is er iemand die een goed idee heeft hoe ik dit kan aanpakken? Bestaat er een IFTTT-kaart?
Dus, kort door de bocht, ik wil een kaart op mijn dashboard die het volgende doet:
If sensor = Plastic, show plaatje 1
If sensor = GFT, show plaatje 2
If sensor = Papier en karton, show plaatje 3
If sensor = Restafval, show plaatje 4
If sensor = geen, hide
Ik maak gebruik van de "Afvalinfo" integratie uit HACS, die uitstekend werkt. Deze integratie genereert onder andere twee sensoren ("afval vandaag" en "afval morgen") die meerdere waarden kan hebben (bijvoorbeeld "geen", "Plastic", "Restafval", "GFT" en "Papier en karton").
Nu wil ik graag een kaart op mijn dashboard die afhankelijk van het afvaltype vandaag/morgen een ander plaatje laat zien. Bij sensorwaarde "Plastic" een cartoon van plastic-afval, bij "GFT" een cartoon van GFT, etc. Daarnaast moet de kaart niet zichtbaar zijn als er géén afval (sensorwaarde "geen") wordt opgehaald vandaag of morgen.
Ik ben begonnen door dit met conditional cards te doen, maar helaas is dat niet succesvol; een kaart is immers onzichtbaar (maar wel aanwezig) als er niet aan de condities wordt voldaan. Daardoor staat een kaart bij geldende condities onderaan het scherm, of halverwege. Dat vind ik niet handig.
Is er iemand die een goed idee heeft hoe ik dit kan aanpakken? Bestaat er een IFTTT-kaart?
Dus, kort door de bocht, ik wil een kaart op mijn dashboard die het volgende doet:
If sensor = geen, hide
[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 09-01-2025 22:28 ]
Ik ben sinds kort in de wereld van Home Assistant gestapt en ik gebruik de HomeWizard P1 integratie. Dat werkt op zich goed en ik kan e.e.a. goed volgen in het energy dashboard.
Ik ben echter een complete noob op het gebied van (YAML) code en ik krijg iets niet voor elkaar. Ik wil graag iedere dag op een bepaald tijdstip de meterstanden uitlezen en die in een overzicht in HA zichtbaar krijgen.
Wie kan me daarbij helpen of op het juiste spoor zetten?
Dan schopje naar HA topic
Ik ben echter een complete noob op het gebied van (YAML) code en ik krijg iets niet voor elkaar. Ik wil graag iedere dag op een bepaald tijdstip de meterstanden uitlezen en die in een overzicht in HA zichtbaar krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 10-01-2025 17:19 ]
Misschien denk ik te simpel en vokgens de Quick /dirty methode, maar zou een plaatje met de achtergrond kleur kunnen werken?Esumontere schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:05:
If sensor = geen, hide
Of wil je op die positie iets anders zetten als er geen afval ophalen is?
De iPad niet koppelen aan je persoonlijk accountGondelier schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:27:
Heeft iemand een idee ??
Nadat je ingelogd bent in de Companion app op de verschillende apparaten, moet je degene die je niet wilt gebruiken voor Location tracking gewoon bij de personen verwijderen/niet selecteren.Gondelier schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:27:
Heeft iemand een idee ??
Zo heb ik zelf een iPhone en MacBook, beiden stonden er vanzelf in na inloggen en kon toen in dat overzicht onder People gewoon mijn Mac verwijderen, zodat hij enkel rekening houdt met mijn iPhone. Voor mijn man is dat een iPhone en iPad, en bij hem kon ik de iPad gewoon verwijderen uit dat overzicht.
De locatie van de apparaten is nog steeds zichtbaar op de kaart, tenzij je de locatie entitieit uitzet van de Mobile App van die apparaten. Maar wordt niet geteld als thuis/niet thuis voor de personen.
Ik doe dit ook, maar dan met casten van een afbeelding. Zie https://github.com/hmmbob...%20-%20Outside/trash.yaml voor inspiratie. Ik laat de info niet zien op mijn dashboard (want omroep +pushbericht naar mijn telefoon is genoeg)Esumontere schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:05:
Ik ben aan het spelen met mijn nieuwe Lenovo ThinkSmart ViewNa de vrij vlekkeloze installatie van LineageOS 15.1 ben ik nu het dashboard aan het bouwen. Dit wordt een vooralsnog vooral een infoscherm (tijd, weerbericht, afval-planning). En bij de afvalplanning loop ik vast.
If sensor = geen, hide
(die input-text met URL is alleen maar om mijn HA url niet te exposen op Github, is gewoon een volledige URL naar t plaatje).
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb er gisteren 2 besteld, heb ik weer wat te knutselen voorlopigbifi_G60 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:39:
[...]
Zou dit kunnen https://www.secondbest.co...iew-black-za690008se.html heb er zelf 1 staan met mijn dashboard erop. Wel zelf Android erop zetten is goed te doen heb alleen de link met die howto niet bij de hand
@Vuur Draak @BiG-GuY
Top, jullie bedankt 🙏 het werkt nu. Ik heb in de iPad bij de companion app volgen uigezet, deze stond op altijd.
Top, jullie bedankt 🙏 het werkt nu. Ik heb in de iPad bij de companion app volgen uigezet, deze stond op altijd.
Vandaag de update naar 2025.1 gewaagd, en krijg wat gekke foutmeldingen. Geen gekke setup (HA Yellow, aantal integraties incl HACS en wat custom automations in configuration.yaml) en alles lijkt gewoon werken.
in mijn meldingcentrum
in mijn meldingcentrum
En in mijn logboekInvalid config
The following integrations and platforms could not be set up:
description (Show logs)
mode (Show logs)
alias (Show logs)
condition (Show logs)
trigger (Show logs)
action (Show logs)
Please check your config and logs.
enLogger: homeassistant.helpers.translation
Bron: helpers/translation.py:226
Eerst voorgekomen: 09:15:40 (6 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:15:40
Failed to load integration for translation: Integration 'mode' not found.
Failed to load integration for translation: Integration 'alias' not found.
Failed to load integration for translation: Integration 'condition' not found.
Failed to load integration for translation: Integration 'trigger' not found.
Failed to load integration for translation: Integration 'action' not found.
Google levert geen hits op icm 2025.1 update. Iemand een idee waar ik het probleem kan zoeken/oplossen?Logger: homeassistant.setup
Bron: setup.py:269
Eerst voorgekomen: 09:15:47 (6 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 09:15:47
Setup failed for 'mode': Integration not found.
Setup failed for 'alias': Integration not found.
Setup failed for 'condition': Integration not found.
Setup failed for 'trigger': Integration not found.
Setup failed for 'action': Integration not found.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
misschien de vraag stellen in het HA topic, of daar even zoeken in het forum.Masimo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:39:
Ik ben sinds kort in de wereld van Home Assistant gestapt en ik gebruik de HomeWizard P1 integratie. Dat werkt op zich goed en ik kan e.e.a. goed volgen in het energy dashboard.
Hier was HACS ook helemaal verdwenen na een update naar versie 2024.12.5. Nu heb ik uiteindelijk HACS wel weer terug maar is hij alle gedownloade intergraties en dashboards kwijt. Ze zijn er nog wel alleen HACS weet dat niet meer.Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:18:
Daarnaast nog een ander vraagje: Ik heb via een package een aantal sensors en buttons gemaakt voor mijn Warmtepomp installatie. Maar al die sensoren hebben 'none' in de naam staan zoals: sensor.none_itho_wpu_status
Ik weet niet waar dat vandaan komt, kan iemand daar iets over vertellen?
[ Voor 22% gewijzigd door Mr.Viper op 10-01-2025 09:37 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Je kan in de picture-elements card met behulp van card-mod je plaatje wijzigen obv sensorstates. Ik gebruik iets vergelijkbaars om de accustatus van mijn auto te tonenEsumontere schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:05:
Ik ben aan het spelen met mijn nieuwe Lenovo ThinkSmart ViewNa de vrij vlekkeloze installatie van LineageOS 15.1 ben ik nu het dashboard aan het bouwen. Dit wordt een vooralsnog vooral een infoscherm (tijd, weerbericht, afval-planning). En bij de afvalplanning loop ik vast.
If sensor = geen, hide
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| card_mod: style: | ha-card { {% if is_state('input_select.test_tri_state','auto') %} {% set IMAGE = '/local/images/test/lightgreen_1.jpg' %} {% elif is_state('input_select.test_tri_state','on') %} {% set IMAGE = '/local/images/test/lightgreen_2.jpg' %} {% else %} {% set IMAGE = '/local/images/test/lightgreen_3.jpg' %} {% endif %} background-size: 100% 100%; background-image: url({{IMAGE}}); } |
(bron)
Met native home assistant kan het ook door 5 verschillende kaarten te gebruiken en die conditioneel te tonen of te verbergen
Nee dat werkt helaas niet, al is het maar omdat dat de WAF niet passeert... En ik wil in die positie iets anders kunnen plaatsen als er geen afval ophaal-dag is.spitsv schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:52:
[...]
Misschien denk ik te simpel en vokgens de Quick /dirty methode, maar zou een plaatje met de achtergrond kleur kunnen werken?
Of wil je op die positie iets anders zetten als er geen afval ophalen is?
Ik snap niet helemaal wat je hier doet; stuur je een plaatje naar jezelf als pushbericht?Hmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:09:
[...]
Ik doe dit ook, maar dan met casten van een afbeelding. Zie https://github.com/hmmbob...%20-%20Outside/trash.yaml voor inspiratie. Ik laat de info niet zien op mijn dashboard (want omroep +pushbericht naar mijn telefoon is genoeg)
(die input-text met URL is alleen maar om mijn HA url niet te exposen op Github, is gewoon een volledige URL naar t plaatje).
Dit gaan we vanavond eens proberen, thanks!dixet schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:32:
[...]
Je kan in de picture-elements card met behulp van card-mod je plaatje wijzigen obv sensorstates. Ik gebruik iets vergelijkbaars om de accustatus van mijn auto te tonen
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 card_mod: style: | ha-card { {% if is_state('input_select.test_tri_state','auto') %} {% set IMAGE = '/local/images/test/lightgreen_1.jpg' %} {% elif is_state('input_select.test_tri_state','on') %} {% set IMAGE = '/local/images/test/lightgreen_2.jpg' %} {% else %} {% set IMAGE = '/local/images/test/lightgreen_3.jpg' %} {% endif %} background-size: 100% 100%; background-image: url({{IMAGE}}); }
(bron)
Met native home assistant kan het ook door 5 verschillende kaarten te gebruiken en die conditioneel te tonen of te verbergen
Conditioneel vertonen/verbergen werkt inderdaad, maar omdat de kaarten toch "bestaan" als ze onzichtbaar zijn, sluit(en) de wel zichtbare kaart(en) niet meer mooi aan op het dashboard (zorgt voor versprongen kaarten).
[ Voor 38% gewijzigd door Esumontere op 10-01-2025 09:38 ]
Voor die laatse vraag zul je echt de YAML van je sensoren moeten delen.Mr.Viper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Hier was HACS ook helemaal verdwenen na een update naar versie 2024.12.5. Nu heb ik uiteindelijk HACS wel weer terug maar is hij alle gedownloade intergraties en dashboards kwijt. Ze zijn er nog wel alleen HACS weet dat niet meer.
Daarnaast nog een ander vraagje: Ik heb via een package een aantal sensors en buttons gemaakt voor mijn Warmtepomp installatie. Maar al die sensoren hebben 'none' in de naam staan zoals: sensor.none_itho_wpu_status
Ik weet niet waar dat vandaan komt, kan iemand daar iets over vertellen?
Nee. Ik laat een plaatje zien op mijn Google Home Hub scherm afhankelijk welke kliko naar buiten moet:Esumontere schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:33:
Ik snap niet helemaal wat je hier doet; stuur je een plaatje naar jezelf als pushbericht?
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - alias: "Streaming image to Nest Hub" action: media_player.play_media data: entity_id: media_player.nest_hub_woonkamer media_content_id: "{{ states('input_text.trash_url_' ~ states(sensor).replace(' ', '')) }}" media_content_type: "image/png" |
Die template kijkt naar de sensor.afvalinfo_home_vandaag of sensor.afvalinfo_home_morgen (afhankelijk van het moment van starten van de automation) en welke afvalsoort dat is. Die info voegt hij samen zodat de juiste URL naar t plaatje opgehaald kan worden. Dat is iets in de richting van https://--mijn HA url--/local/afval/gft.png ofzo
en ik stuur mezelf een push message op mijn telefoon:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - alias: "Sending push notification" action: notify.mobile_app_sm_a556b data: title: "Afvalinzameling" message: "{{ trigger.id | capitalize }} wordt het {{ afval }} opgehaald." data: tag: "notification-trash" notification_icon: mdi:delete actions: - action: "trash_outside" title: "Jep, staat buiten!" ttl: 0 priority: high |
100% zeker een indentation error in je YAML die 99% zeker niets met HA 2025.1 te maken heeft. En aan de keys te zien waarover hij valt, is het een (eigen) automation die niet juist staat.pietje63 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:25:
Vandaag de update naar 2025.1 gewaagd, en krijg wat gekke foutmeldingen. Geen gekke setup (HA Yellow, aantal integraties incl HACS en wat custom automations in configuration.yaml) en alles lijkt gewoon werken.
in mijn meldingcentrum
[...]
En in mijn logboek
[...]
en
[...]
Google levert geen hits op icm 2025.1 update. Iemand een idee waar ik het probleem kan zoeken/oplossen?
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 10-01-2025 09:44 ]
Natuurlijk, dat was niet zo slim van mijTheFes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Voor die laatse vraag zul je echt de YAML van je sensoren moeten delen.
Dit is de entiteits-id: sensor.none_itho_wpu_boiler_temperature_down
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| mqtt: fan: - name: "ITHO WPU 5G" device: identifiers: "wpu" name: "Itho WPU 5G" manufacturer: "Itho Daalderop" model: "Itho WPU55 i-5G" # ip adress of the wifi add-on configuration_url: "http://192.168.0.162" unique_id: "Itho_wpu_Fan" command_topic: "itho-wpu/cmd" sensor: - name: "ITHO WPU Boiler Temperature Down" state_topic: "itho-wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json['Boiler temp down (°C)'] }}" device_class: "temperature" unique_id: "itho_wpu_boiler_temp_down" device: identifiers: "wpu" |
Dit is direct bovenin mijn wpu5g.yaml in de packages directory die in de configuration.yaml is geïnclude met
YAML:
1
2
| homeassistant: packages: !include_dir_named packages |
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 10-01-2025 15:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Het entity_id wordt opgebouwd uit {domain}.{device_name | slugify }_{entity_name | slugify }Mr.Viper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Natuurlijk, dat was niet zo slim van mij![]()
Dit is de entiteits-id: sensor.none_itho_wpu_boiler_temperature_down
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 mqtt: fan: - name: "ITHO WPU 5G" device: identifiers: "wpu" name: "Itho WPU 5G" manufacturer: "Itho Daalderop" model: "Itho WPU55 i-5G" # ip adress of the wifi add-on configuration_url: "http://192.168.0.162" unique_id: "Itho_wpu_Fan" command_topic: "itho-wpu/cmd" sensor: - name: "ITHO WPU Boiler Temperature Down" state_topic: "itho-wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json['Boiler temp down (°C)'] }}" device_class: "temperature" unique_id: "itho_wpu_boiler_temp_down" device: identifiers: "wpu"
Je geeft echter alleen een device identifier mee, en een device name, dus pakt hij daar none
Ah op die manierHmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:43:
[...]
Nee. Ik laat een plaatje zien op mijn Google Home Hub scherm afhankelijk welke kliko naar buiten moet:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - alias: "Streaming image to Nest Hub" action: media_player.play_media data: entity_id: media_player.nest_hub_woonkamer media_content_id: "{{ states('input_text.trash_url_' ~ states(sensor).replace(' ', '')) }}" media_content_type: "image/png"
Die template kijkt naar de sensor.afvalinfo_home_vandaag of sensor.afvalinfo_home_morgen (afhankelijk van het moment van starten van de automation) en welke afvalsoort dat is. Die info voegt hij samen zodat de juiste URL naar t plaatje opgehaald kan worden. Dat is iets in de richting van https://--mijn HA url--/local/afval/gft.png ofzo
en ik stuur mezelf een push message op mijn telefoon:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 - alias: "Sending push notification" action: notify.mobile_app_sm_a556b data: title: "Afvalinzameling" message: "{{ trigger.id | capitalize }} wordt het {{ afval }} opgehaald." data: tag: "notification-trash" notification_icon: mdi:delete actions: - action: "trash_outside" title: "Jep, staat buiten!" ttl: 0 priority: high
Ik had gehoopt dat door die device identifier hij dus gaat kijken naar de device name die erboven is gespecificeerd. Maar als ik het goed begrijp moet je dus voor elke sensor dus een devicename invoeren?TheFes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:52:
[...]
Het entity_id wordt opgebouwd uit {domain}.{device_name | slugify }_{entity_name | slugify }
Je geeft echter alleen een device identifier mee, en een device name, dus pakt hij daar none
Ik was hier ook mee bezig en was een heel eind en toen werd afvalwijzer geupdate en was alles kapot. Ik had een custom auto entities gemaakt met daarin een filter voor de pmd gft sensoren etc. Die werden dat getoond als afval in 1 day true was dat werkte dan voor de avond ervoor maar op de dag zelf was deze dan niet meer zichtbaar, moet denk wel te doen zijn met zo een auto entities card als ik gebruik maar van het juiste attributeEsumontere schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:05:
If sensor = geen, hide
Mijn nieuwe automation eruit en een herstart zonder fouten. Spot on!Hmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:43:
[...]
100% zeker een indentation error in je YAML die 99% zeker niets met HA 2025.1 te maken heeft. En aan de keys te zien waarover hij valt, is het een (eigen) automation die niet juist staat.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Er staat daarboven geen device name gespecificeerd, er staat een een entity name gespecificeerd.Mr.Viper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Ik had gehoopt dat door die device identifier hij dus gaat kijken naar de device name die erboven is gespecificeerd. Maar als ik het goed begrijp moet je dus voor elke sensor dus een devicename invoeren?
Een device (bijvoorbeeld een wasmachine) kan verschillende entities onder zich hebben (een sensor die aangeeft welk programma actief is, een sensor met de resterende tijd, een binary sensor die aangeeft of er een error is, een binary sensor die aangeeft of de deur open of dicht is, etc, etc).
Je maakt met deze configuratie een sensor aan, en die kun je als je wil bundelen in een device. Maar die device info is helemaal optioneel.
Ik denk dat ik weet wat het is (was). Zelfs vervanging van de Shelly plug hielp niet en dat is toch wel heel raar.JeroenH schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:19:
Ik heb een gek probleem. Het symptoom is dat één van mijn Shelly pluggen (degene die het buitenstopkontakt bedient, voor opladen van de EV's) af en toe een korte (1 meting) enorme hoge vermogenspiek laat zien van tussen de 25.000 en 2.000.000 watt. Dat kan natuurlijk helemaal niet.
Nu zit op het stopkontakt naast deze Shelly een koelkast ingeplugd die we niet de hele tijd gebruiken. Die zetten we aan als we bezoek krijgen wat mee eet o.i.d. Deze stond nog aan vanaf de feestdagen. Ik heb hem dinsdagavond uitgezet, en sindsdien is het gekke gedrag niet meer voorgekomen. Ik denk dat de inschakelstroom van de compressor de Shelly op een gekke manier in de war maakte. De tijd zal uit moeten wijzen of dit echt de oorzaak was, maar ik heb heel sterk het idee van wel.
Dan is het nog wel altijd gek dat dit niet eerder is voorgekomen, want deze situatie bestaat al jaren. We zetten deze koelkast een keer of twee à drie per jaar een paar dagen aan, en ik heb dit verschijnsel volgens mij nog niet eerder gehad. Maar wie weet is de compressor van de koelkast aan het slijten of zo.
Hoe dan ook, weer een stukje ervaring opgedaan. En onnodig een extra 16A Shelly in huis

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb in december opeens hele gekke energie statistieken:
/f/image/DiLS2UMnCfYG7HpoINpVwzjO.png?f=fotoalbum_large)
Zowel in het positieve als negatieve.
Op gas ga ik opeens 1600 m3 in de min.
Dit is al het maand overzicht dus lijkt plotseling op de laatste dag van december te gebeuren.
November en januari laten gewoon netjes dagwaarden zien.
Iemand suggesties hoe ik dit kan fixen? Als ik nu naar 2024 kijk is het onleesbaar vanwege de extreme waarden in december.
Eventueel wissen van de december data zou ik al prima vinden, maar hoe doe ik dat?
/f/image/DiLS2UMnCfYG7HpoINpVwzjO.png?f=fotoalbum_large)
Dit is al het maand overzicht dus lijkt plotseling op de laatste dag van december te gebeuren.
Iemand suggesties hoe ik dit kan fixen? Als ik nu naar 2024 kijk is het onleesbaar vanwege de extreme waarden in december.
Eventueel wissen van de december data zou ik al prima vinden, maar hoe doe ik dat?
Daar heb ik rekening mee gehouden. Volgens het label is 600W maximum, het werkelijke verbruik ligt op 30% ervan ofzo.dixet schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Vraagt je accu minder dan 600W? Anders zal hij meteen stoppen na het aanzetten. Je levert >600W terug. Opladen start met >600W waardoor je niet meer teruglevett en je 2e automation trigger.
Als je naar de data van 31 december kijkt, kun je het al meer pinpointen op een enkel uur, vervolgens kun je in developer tools > statistics gaan zoeken naar deze piek.-Casper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:15:
[Afbeelding]
Het ziet er uit dat de sensoron gereset zijn naar 0 om een of andere reden, en toen hun oude totaalwaarde weer opgepakt hebben, wat voor een hoge piek zorgt.
Dat heeft geholpen. Dank!TheFes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Als je naar de data van 31 december kijkt, kun je het al meer pinpointen op een enkel uur, vervolgens kun je in developer tools > statistics gaan zoeken naar deze piek.
Het ziet er uit dat de sensoron gereset zijn naar 0 om een of andere reden, en toen hun oude totaalwaarde weer opgepakt hebben, wat voor een hoge piek zorgt.
Iemand van jullie ervaring met een handmatig te vullen utility meter? Ik zou mijn watergebruik (helaas geen slimme watermeter, en wil geen aanpassingen op de meter doen) in HA willen gooien en heb daar tot 2016 nog data van (1 meetmoment per dag). Kom online wel wat berichten tegen over een input_number, template sensor en utility meter in deze post.
Is dit hoe jullie het ook aan zouden pakken?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ik heb een RFXCOM 433 XL, geen enkel apparaat aan gekoppeld maar kon hem goedkoop krijgen.
Werkt overigens prima met de integratie.
Alleen sinds ik deze heb aangesloten, stuitert m'n WIFI alle kanten op.
Willekeurige connect/disconnect van allerlei apparaten.
Haal ik de RFXCOM weg, usb eruit, geen problemen meer.
HA draait op een aparte NUC.
Ik heb een Draytek-router zonder WIFI en 3x een Aruba 103 accespoint.
Iemand ook hier problemen mee (gehad)?
Dit probleem komt bij mij ook eens in de x tijd terug. De waarden in developer tools aanpassen is idd de oplossing, hoe dit te voorkomen is ben ik nog niet achter. Heb de HomeWizard P1 meter maar had dit probleem ook toen ik Toon als P1 meter gebruikte.-Casper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:15:
[Afbeelding]
Niet de stroom maar de stoorpuls die op het net terechtkomt door slecht filteren/blussen van het schakelcontact in de koelkast. Als je de stekker van de koelkast om zou draaien (of het slimme stopcontactje een halve slag gedraaid in de wandcontactdoos stopt) heb je een kans dat het probleem zich niet voor zou doen (de bekabeling van het lichtnet zorgt dan voor de nodige filtering voordat de puls bij de vermogensmeter van de Shelly komt). Een bluscondensator (wel juiste type nemen) over het schakelcontact van de koelkast zetten kan ook helpen de storing te verminderen.JeroenH schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Ik denk dat ik weet wat het is (was). Zelfs vervanging van de Shelly plug hielp niet en dat is toch wel heel raar.
Nu zit op het stopkontakt naast deze Shelly een koelkast ingeplugd die we niet de hele tijd gebruiken. Die zetten we aan als we bezoek krijgen wat mee eet o.i.d. Deze stond nog aan vanaf de feestdagen. Ik heb hem dinsdagavond uitgezet, en sindsdien is het gekke gedrag niet meer voorgekomen. Ik denk dat de inschakelstroom van de compressor de Shelly op een gekke manier in de war maakte.
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 10-01-2025 12:59 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Heb je die met de wifi module?Ora et Labora schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
Ik heb een RFXCOM 433 XL, geen enkel apparaat aan gekoppeld maar kon hem goedkoop krijgen.
Misschien iets met de wifi instellingen op het apparaat te maken.
Handleiding
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik bedoelde dat de 'fan' enity erboven dezelfde 'device identifiers' heeft en daar wel een 'device name' is gespecificeerd. Dus dat HA onthoud dat er al een 'device identifiers' met 'wpu' is en dus alle entities die dezelfde 'device identifiers' heeft aan hetzelfde device hangt. Maar als dat niet zo werkt dan kan ik wel bij elke entity dezelfde 'device name' specificeren.TheFes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Er staat daarboven geen device name gespecificeerd, er staat een een entity name gespecificeerd.
Een device (bijvoorbeeld een wasmachine) kan verschillende entities onder zich hebben (een sensor die aangeeft welk programma actief is, een sensor met de resterende tijd, een binary sensor die aangeeft of er een error is, een binary sensor die aangeeft of de deur open of dicht is, etc, etc).
Je maakt met deze configuratie een sensor aan, en die kun je als je wil bundelen in een device. Maar die device info is helemaal optioneel.
Dat zijn goede tips, dank! Eerst even een weekje aankijken of het probleem wegblijft, daarna trek ik de plint weer weg en draai ik één van de stekkers.HuismAndré schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:57:
[...]
Niet de stroom maar de stoorpuls die op het net terechtkomt door slecht filteren/blussen van het schakelcontact in de koelkast. Als je de stekker van de koelkast om zou draaien (of het slimme stopcontactje een halve slag gedraaid in de wandcontactdoos stopt) heb je een kans dat het probleem zich niet voor zou doen (de bekabeling van het lichtnet zorgt dan voor de nodige filtering voordat de puls bij de vermogensmeter van de Shelly komt). Een bluscondensator (wel juiste type nemen) over het schakelcontact van de koelkast zetten kan ook helpen de storing te verminderen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Is er iemand die PostmarketOS heeft geprobeerd op de Lenovo ThinkSmart View (https://wiki.postmarketos...t_View_(lenovo-cd-18781y))?
Heeft iemand ervaring met Browser Mod 2 (voor de pop-ups) in combinatie met Node Red? Alles werkt en ik kan prima nette pop-ups maken, maar als ik een card in de pop-up wil krijg ik het niet voor elkaar. In plaats van een card zie ik alleen de configuratie als tekst. Bijvoorbeeld
In plaats van de daadwerkelijke kaart in de pop-up. De rest van de data in het bericht komt prima mee, bijvoorbeeld de titel of de time out van de kaart. De JSON ziet er zo uit:"content": "type: energy-distribution"
code:
1
2
3
4
5
6
7
| { "title": "{{topic}}", "size": "wide", "timeout": "2000", "browser_id": "Surface", "content": "type: energy-distribution" } |
[ Voor 3% gewijzigd door Sharky op 10-01-2025 15:37 ]
This too shall pass
Snelle test gedaan, en eenmalig de naam werkt gewoon hier. Dus voor opvolgende hoef je alleen de indentifier op te geven.Mr.Viper schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Ik had gehoopt dat door die device identifier hij dus gaat kijken naar de device name die erboven is gespecificeerd. Maar als ik het goed begrijp moet je dus voor elke sensor dus een devicename invoeren?
Staat er dus wel, maar alleen bij één entity. Voor de rest is dan de identifier voldoende.TheFes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:32:
Er staat daarboven geen device name gespecificeerd, er staat een een entity name gespecificeerd.
Je kan op zich prima een helper aanmaken om het handmatig in te voeren en een template om er een sensor van te maken. Utility meter is alleen nodig als je het nog in een periode (dag/week/maand) wilt kunnen zien buiten energy dashboard. Enige is, daarmee kan je alleen real time invoeren. Dus moment van invoeren = moment van gebruik in HA. En je history invoeren gaat dan al helemaal niet.The Executer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:49:
Iemand van jullie ervaring met een handmatig te vullen utility meter? Ik zou mijn watergebruik (helaas geen slimme watermeter, en wil geen aanpassingen op de meter doen) in HA willen gooien en heb daar tot 2016 nog data van (1 meetmoment per dag). Kom online wel wat berichten tegen over een input_number, template sensor en utility meter in deze post.
Ik weet geen echte manier om het handmatig op een datum (2016 of gisteren) in te voeren. Enige dat ik daarvoor kan bedenken is het handmatig in de db op te geven.
Ik gok dat ze tegelijk aangemaakt zijn, en daardoor het device nog niet bestond toen de sensor entity aangemaakt is. Zoiets zal het wel zijnSeptillion schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Snelle test gedaan, en eenmalig de naam werkt gewoon hier. Dus voor opvolgende hoef je alleen de indentifier op te geven.
[...]
Staat er dus wel, maar alleen bij één entity. Voor de rest is dan de identifier voldoende.
@TheFes Als test had ik die yaml met MQTT sensors er in één keer ingegooid hier en stonden ze gelijk onder één device. Maar misschien dat er wat willekeur in zit qua initialisatie.
Dan kan je een utility meter maken, kan ook zonder yaml.Masimo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:39:
Of nog makkelijker, het energy dashboard
Ervaring niet, maar ik zou kijken naar:The Executer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:49:
https://spook.boo/recorder#import-statistics
<overbodig>
[ Voor 98% gewijzigd door brxm op 10-01-2025 19:30 . Reden: overbodige posting ]
@brxm Een helper gaat niet naar de LTS. Maar als je via een template een sensor van maakt incl state class wel. Maar dan wel alleen real time, dus moment van invoeren is waar hij ook in de LTS komt. Gisteren of 2016 is dan dus niet mogelijk (zonder extra tools).
De database legt zichzelf bijna uit maar is ook wel beschreven in de documentatie.
De database legt zichzelf bijna uit maar is ook wel beschreven in de documentatie.
Van de zomer verhuisd naar nieuwe woning, mooi moment om over stappen van homey met voornamelijk hue/ikea lampen naar HA op Home Assistant Green met Ecodim zigbee dimmers en domme lampen. Iets meer learning curve dan Homey maar oneindig veel mogelijkheden.
Waar ik nu tegenaan loop is dat de dubbel dimmer van Ecodim (Ecodim.05) netjes wordt herkend door ZHA en alles kan bedienen maar aan/uit commando’s niet goed gaan. Kan hier aantal topics op github over vinden maar deze leverden geen oplossing. Omdat ik nog niet veel had geïnstalleerd ook Zigbee2MQTT geprobeerd. Precies hetzelfde probleem. Alles gaat goed behalve versturen on/off states.
Heb een soort workaround door de lampen te dimmen naar 0 ipv uitschakelen maar wil toch nog wat meer proberen om ze stabiel te krijgen.
Omdat ik van plan was ZHA te gebruiken (leek me makkelijker, maar Z2M blijkt ook fluitje van een cent) heb een Skyconnect dongle.
Zou het nog een going waard zijn om een sonoff dongle E of P te proberen? Zijn hier meer mensen die dit probleem herkennen met deze dimmers en het wel helemaal stabiel hebben gekregen?
Waar ik nu tegenaan loop is dat de dubbel dimmer van Ecodim (Ecodim.05) netjes wordt herkend door ZHA en alles kan bedienen maar aan/uit commando’s niet goed gaan. Kan hier aantal topics op github over vinden maar deze leverden geen oplossing. Omdat ik nog niet veel had geïnstalleerd ook Zigbee2MQTT geprobeerd. Precies hetzelfde probleem. Alles gaat goed behalve versturen on/off states.
Heb een soort workaround door de lampen te dimmen naar 0 ipv uitschakelen maar wil toch nog wat meer proberen om ze stabiel te krijgen.
Omdat ik van plan was ZHA te gebruiken (leek me makkelijker, maar Z2M blijkt ook fluitje van een cent) heb een Skyconnect dongle.
Zou het nog een going waard zijn om een sonoff dongle E of P te proberen? Zijn hier meer mensen die dit probleem herkennen met deze dimmers en het wel helemaal stabiel hebben gekregen?
@SnakeDoc88 Qua commando's gaat dat denk ik niets uithalen. Zelf niet in het bezit van die dimmers maar denk aardig wat mensen hier. Maar hoor niet veel issues.
Hoe heb je het getest? Met een device action of een light action? En ook geprobeerd in Z2M zelf?
Hoe heb je het getest? Met een device action of een light action? En ook geprobeerd in Z2M zelf?
Eh... vanaf een dashboard met een cardSeptillion schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:15:
@SnakeDoc88
Hoe heb je het getest? Met een device action of een light action?
Ja, bij beide opties krijg ik deze foutmelding in Z2M logs:
code:
1
| z2m: Publish 'set' 'state' to 'dimmer woonkamer' failed: 'Error: ZCL command 0x6c5cb1fffe20b1bc/2 genOnOff.off({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"reservedBits":0,"writeUndiv":false}) failed (Timeout - 18110 - 2 - 220 - 6 - 11 after 10000ms)' |
De eerste keer aan/uit schakelen gaat ok, maar daarna duurt het meer dan 10 seconden voordat er überhaupt iets gebeurt of reageert hij helemaal niet.
edit: lijkt op dit probleem
[ Voor 4% gewijzigd door SnakeDoc88 op 10-01-2025 20:35 ]
Ik zou het aanpakken met een ESPHOME watermeter pulssensor. Eenvoudig te bouwen, en je hoeft niets aan te passen aan je watermeter:The Executer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:49:
:strip_exif()/f/image/r0qxkK2VUMqask9LHsT4ZkWZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Enige voorwaarde is dat je watermeter een ronddraaiend magneetje heeft wat de sensor kan detecteren, maar als ik het goed begrijp is dat vrij gebruikelijk bij meters die ook maar enigszins recent zijn.
Zo'n zelfbouw watermeter is leuk als "moet je zien wat je zelf kunt maken" projectje (zelf ook gedaan) maar komt totaal niet in de buurt van de nauwkeurigheid van de HomeWizard watermeter.JeroenH schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:04:
[...]
Ik zou het aanpakken met een ESPHOME watermeter pulssensor. Eenvoudig te bouwen, en je hoeft niets aan te passen aan je watermeter:
[Afbeelding]
Enige voorwaarde is dat je watermeter een ronddraaiend magneetje heeft wat de sensor kan detecteren, maar als ik het goed begrijp is dat vrij gebruikelijk bij meters die ook maar enigszins recent zijn.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/
Hier zie je hoe nauwkeurig die watermeter is (vergelijk dat maar eens met zelfbouw oplossingen). Ook het verloop (dus gemiste liters of dubbel getriggerde liters) is nihil (en dat was bij de zelfbouwoplossing wel anders).
/f/image/sTD8j1j8uQlsBuC8i90MZdSn.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de volgende code voor het aanmaken van een gasverbruik per 5 minuten sensor:
De output daarvan is echter niet een continue lijn maar een "staafdiagram". Zie ook de afbeelding hieronder. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze sensor een nette continue lijn is/wordt?
/f/image/RaE9o7wPL4XKpugClkGihICa.png?f=fotoalbum_large)
[Edit] Lijkt erop dat wat ik wil gedaan kan worden met een derivative sensor. Is nu aan het vollopen (1 waarde per 5 minuten). Kijken hoe dat er morgen uit gaat zien. Ik moest alleen wel e.e.a. via wat gekunstel instellen. Zo moest het metrisch voorvoegsel op "mili" gezet worden (om van m3 naar liter te gaan) en moest geforceerd de eenheid op L/min gezet worden via "customize".
YAML:
1
2
3
4
5
| utility_meter: gas_5m: unique_id: gas5min source: sensor.gas_consumed cron: "0/5 * * * *" |
De output daarvan is echter niet een continue lijn maar een "staafdiagram". Zie ook de afbeelding hieronder. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze sensor een nette continue lijn is/wordt?
/f/image/RaE9o7wPL4XKpugClkGihICa.png?f=fotoalbum_large)
[Edit] Lijkt erop dat wat ik wil gedaan kan worden met een derivative sensor. Is nu aan het vollopen (1 waarde per 5 minuten). Kijken hoe dat er morgen uit gaat zien. Ik moest alleen wel e.e.a. via wat gekunstel instellen. Zo moest het metrisch voorvoegsel op "mili" gezet worden (om van m3 naar liter te gaan) en moest geforceerd de eenheid op L/min gezet worden via "customize".
/f/image/PEoHQS9tsaec7Sa2Obfdjorh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door HuismAndré op 10-01-2025 23:18 ]
Ehm... Ik ben er vrij zeker van dat als je dat homewizard apparaatje open zou maken je exact dezelfde componenten aantreft als in mijn ESPHOME sensor. Een ESP32 (of vergelijkbaar) en een proximity sensor. Alleen de code zal anders zijn.HuismAndré schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Zo'n zelfbouw watermeter is leuk als "moet je zien wat je zelf kunt maken" projectje
En nauwkeurigheid? Het enige wat dat ding telt zijn pulsen, elke puls is een liter. Zolang de sensor goed gepositioneerd is en je wifi stabiel is is de nauwkeurigheid afhankelijk van je watermeter, niet van je sensor.
Bij mij zit hij er nu twee jaar op, komt al twee jaar exact overeen met de meterstanden die ik jaarlijks noteer voor de waterrekening.
Niet gek voor een "moet je zien wat je zelf kunt maken" projectje
Ik twijfel nog steeds of de HomeWizard één sensor gebruikt. Zie ook verderop.JeroenH schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:49:
[...]
Ehm... Ik ben er vrij zeker van dat als je dat homewizard apparaatje open zou maken je exact dezelfde componenten aantreft als in mijn ESPHOME sensor. Een ESP32 (of vergelijkbaar) en een proximity sensor. Alleen de code zal anders zijn.
De zelfbouwsensor (zeker als je met maar één sensor werkt) heeft soms last van jitter. Dat treedt op als het plaatje precies op een plek stopt waarbij de sensor twijfelt of hij hem nu wel of niet detecteert. Vandaar dat sommigen in de ESP code een jitter detectie inbouwen om dit af te vangen. Anderen gebruiken 2 sensoren om zo dit probleem van spookdetecties af te vangen. Zou zo maar kunnen dat de HomeWizard ook met 2 sensoren werkt.En nauwkeurigheid? Het enige wat dat ding telt zijn pulsen, elke puls is een liter. Zolang de sensor goed gepositioneerd is en je wifi stabiel is is de nauwkeurigheid afhankelijk van je watermeter, niet van je sensor.
Dan heb je geluk volgens mij (want Tweakers staat vol met draadjes over problemen en mogelijke oplossingen; tot het punt van een camera met OCR aan toe).Bij mij zit hij er nu twee jaar op, komt al twee jaar exact overeen met de meterstanden die ik jaarlijks noteer voor de waterrekening.
Ik heb zelf destijds ook zo'n sensor gebouwd (gewoon, omdat het kon) en was in eerste instantie ook in jubel stemming. Hier mijn metingen van destijds:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 29-8-2023: 2128,368 (HA 2128,368) 6-9-2023: 2130,990 (HA 2130,994) Fout is: 4 liter op 2626 (= 0,15%) 25-9-2023: 2137,245 (HA 2140,278) Fout is 2136 liter op 6255 (= 30%) 27-9-2023: HomeWizard watermeter gekocht. 26-10-2023: Meetfout HomeWizard: 0 (verbruik: 10418) 25-10-2024: Meetfout HomeWizard: 10 liter te weinig (verbruik: 114600) |
Ik vond die 10 liter op 114600 liter best knap eigenlijk. Wellicht werd die veroorzaakt tijdens een firmware update (en net op dat moment werd er water gebruikt).
Helaas pindakaas. Deze derivative (afgeleide) verandert niet als de bron niet verandert. Dus normaal geeft ie het verschil aan tussen de huidige en vorige waarde maar als die hetzelfde zijn geeft ie het vorige verschil aan. Totaal onlogisch als je het mij vraagt maar heeft wel als gevolg dat zodra de gasvraag naar nul gaat, de sensor blijft hangen op de laatste waarde (terwijl wiskundig gezien de afgeleide van een horizontale lijn toch echt altijd nog gewoon 0 is).HuismAndré schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:17:
Ik gebruik de volgende code voor het aanmaken van een gasverbruik per 5 minuten sensor:
YAML:
1 2 3 4 5 utility_meter: gas_5m: unique_id: gas5min source: sensor.gas_consumed cron: "0/5 * * * *"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[edit] Uiteindelijk opgelost door een template te maken met als bron de originele gasmeter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - name: Gas Consumed (5m trig) unique_id: gas_consumed_trig unit_of_measurement: "m³" state: "{{states('sensor.gas_consumed')}}" attributes: 5_min_block: '{{ (now().minute/5)|int(0) }}' |
Waarvan dus altijd het attribuut "5_min_block" verandert, ook als de bronsensor niet verandert. Van die sensor heb ik dan weer een afgeleide gemaakt en die werkt wel zoals het hoort. Mocht er een mooiere oplossing zijn dan hoor ik het graag.
[edit2] Dat blijkt dus ook niet te werken. Enige oplossing die ik dan nog zie is ruis toevoegen aan de waarde (dus elke 5 minuten ergens verstopt achter de komma 1 waarde willekeurig omhoog of omlaag doen. Maar da's dan iets voor later vandaag. Nog steeds veel belangstelling voor een mooiere oplossing.
[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 11-01-2025 01:39 ]
Uiteindelijk is het trucje met het toevoegen van de ruis voorlopig de oplossing geweest:
Ergens ver achter de komma verandert dus elke 5 minuten een digit waardoor de sensor netjes elke 5 minuten update (en ook naar nul gaat als het gasgebruik stopt). Eindelijk.
YAML:
1
2
3
4
| - name: Gas Consumed (5m trig) unique_id: gas_consumed_trig unit_of_measurement: "m³" state: "{{states('sensor.gas_consumed')|float(0) + (now().minute/5-6)|int(0)/100000}}" |
Ergens ver achter de komma verandert dus elke 5 minuten een digit waardoor de sensor netjes elke 5 minuten update (en ook naar nul gaat als het gasgebruik stopt). Eindelijk.
Je kan (voortaan?) Aquacell toevoegen zonder gedoe.
https://www.home-assistant.io/integrations/aquacell/
Ideaal, weer een app minder op mijn gsm.
https://www.home-assistant.io/integrations/aquacell/
Ideaal, weer een app minder op mijn gsm.
Vraagje, ik kom geen mogelijkheid ingelogd op home assistant. Vandaag overgestapt van ziggo naar odido, alles werkt behalve home assistant, via ip adres en duckdns niet.
Nu moet ik erbij zeggen, dat toen ik op het kpn glasvezel zat en van het ziggo netwerkt afkwam, ook dit probleem had. Ik moest toen in de kpn modem nogmaals het ip adres erin zetten die ook van mijn router afkwam (losse router). Volgens mij moest ik toen port forwarding instellen op de kpn modem, is dit hetzelfde geval met odido? zo ja wat moet ik in de router en modem aanpassen?
Nu moet ik erbij zeggen, dat toen ik op het kpn glasvezel zat en van het ziggo netwerkt afkwam, ook dit probleem had. Ik moest toen in de kpn modem nogmaals het ip adres erin zetten die ook van mijn router afkwam (losse router). Volgens mij moest ik toen port forwarding instellen op de kpn modem, is dit hetzelfde geval met odido? zo ja wat moet ik in de router en modem aanpassen?
Het klinkt alsof je dus ook een nieuwe router met dhcp server hebt? Dus waarschijnlijk een ander ip adres voor je Home assistant?dutchnltweaker schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:30:
Vraagje, ik kom geen mogelijkheid ingelogd op home assistant. Vandaag overgestapt van ziggo naar odido, alles werkt behalve home assistant, via ip adres en duckdns niet.
Heb je het al geprobeerd via:
homeassistant.local:8123
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.