Ik heb een gek probleem. Het symptoom is dat één van mijn Shelly pluggen (degene die het buitenstopkontakt bedient, voor opladen van de EV's) af en toe een korte (1 meting) enorme hoge vermogenspiek laat zien van tussen de 25.000 en 2.000.000 watt. Dat kan natuurlijk helemaal niet.
Het vervelende is dat dit a) na afloop onterecht de automation triggert dat er een EV is opgeladen en b) dergelijke vermogens ook voor de korte duur van 1 meting 1-2 kWh vertegenwoordigen. Dat is zichtbaar in de energiestatistieken en dat vind ik natuurlijk niet leuk.
Ik heb de Shelly plug in kwestie van nieuwe FW voorzien, hard reset gegeven, uiteindelijk zelfs vervangen door een nieuwe. Het probleem is er echter nog!
Ik zit al dagen te denken hoe dit gekke probleem veroorzaakt zou kunnen worden.
* De andere pluggen in mijn huis (11) vertonen dit gedrag allemaal niet. Het zou kunnen zijn dat spanningspieken dit veroorzaakt, maar dit is dus de enige plug die hier zo raar op reageert.
* Het lijkt er op dat het alleen optreedt als er geen vermogen wordt getrokken, maar dit zou kunnen komen doordat we simpelweg het grootste deel van de tijd niet laden.
* Ik moet het nog beter analyseren, maar ik kan niet direct een patroon ontdekken in het tijdstip waarop dit optreedt. Het gebeurt overdag, 's avonds, soms een dag of twee niet, dan weer vier keer op een dag, er lijkt geen pijl op te trekken.
* Ik heb uiteraard HA (meermaals) herstart enz maar ook dat lost het niet op.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het is nogal irritant, want elke keer zit ik in de statistics weer de onterechte kWh's te wissen.
Zo ziet er uit in de history (twee dagen) van de power sensor van deze plug:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant