thedaywalker2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:20:
Hi all,
Ik heb samen met mijn partner een huis gekocht die verbouwd moet worden. Zelf kijk ik er erg naar uit om het huis smart te maken. Het plan is om dit te doen via home assistant.
Aangezien de elektriciteit moet verieuwd worden raden sommige mensen mij aan om meteen ook domotica te laten installeren. Maar is dit nuttig als er in de toekomst toch HA komt? Zijn hier voordelen aan om dit toch te doen?
Zoals al aangeraden, als je toch je electra aanpakt: grote lasdozen, nuldraad op plek van schakelaars en lampen, extra (loze) pijpjes op plekken waar je een sensor nodig hebt, utp kabels naar elke ruimte (al dan niet met PoE).
Extra: loze pijpen en/of alvast (ethernet en electra) kabels naar de locaties waar je evt zonnepanelen-omvormer en warmtepomp neerzet. (en als je je daar al op voorbereid, kijk even of je alvast een aanvraag kunt doen voor 3-fase indien nodig).
Ga je voor convector/heatbooster of bijv Jaga radiatoren: extra contactdozen bij de geplande locaties. Wil je naregeling op je vloerverwarmingverdeler (Plugwise Koen), ook extra contactdoos nodig daar.
Bedenk of je ook nog geautomatiseerde zaken wilt hebben als shutters/rolluiken, deursensoren, aanwezigheidssensoren.
Bedenk of je nog monitoring van verbruik wilt hebben op alle of sommige contactdozen
Slimme verlichting, of domme verlichting met slimme schakelaar.
Mijn motto: als HA uitvalt, moet in principe het belangrijkste allemaal nog te bedienen zijn met gewone knoppen. Ik koos daarom voor slimme traditionele schakelaars/dimmers met domme lampen.
Mijn vrouw wilde bijvoorbeeld ook bakeliet als schakelafdekmateriaal. Prima, dan moet je dus daar rekening mee houden bij je te kiezen (slimme) installatiemateriaal.
In principe heb je bijv ook geen thermostaat nodig als je HA + temperatuur sensor hebt, maar ik koos ervoor om alsnog een thermostaat te hebben, maar die wel ook in HA integreert. Kost extra, maar bij eventuele verkoop huis bijv, heb je geen problemen.
Kies ook voor een standaard, bijv Zwave of Zigbee of Matter over Wifi/Ethernet. Zeker bij Zigbee is de dekking door meerdere apparaten op korte afstand (en eventuele blokkades van signaal tussen twee apparaten) belangrijk.
Ga je ook de meterkast doen, kijk dan of je nog extra monitoring mogelijkheden wilt doen in de meterkast. Bijv een HomeWizard inline meter (of die van SolarEdge) op bepaalde groepen.
Waar ga je je HA server (en eventuele randapparatuur) hangen. Ook daar stroom en netwerk voorzieningen maken (bijv in je meterkast extra contactdozen).