Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 273 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:30

Rouwette

Rouwette.com

IceFox schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Welke port heb je aangepast? Klopt je mqtt topic in Z2M?
Ja stom, een herstart en het werkt weer
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:14:
@Rouwette Als het goed is niet, host al eens herstart?
dit ja

[ Voor 29% gewijzigd door Rouwette op 05-01-2025 22:36 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:06

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Septillion
Zag in het topic over de update in de Community voorbij komen dat er ook wat problemen mogelijk zijn met de encryptie methode die ze gebruikt hebben...

Heb maar weer de OneDrive Back-up add-on geïnstalleerd, voor de zekerheid.

https://github.com/lavinir/hassio-onedrive-backup

Deze maakt nog steeds Unencrypted back-ups. En kan ook de andere uploaden naar OneDrive. Dan heb ik in ieder geval de zekerheid van die back-ups naast de nieuwe methode.

Zie nu ook dat de backups niet meer 'lokaal' staan, maar dat hij de SMB share als 'lokaal' acht voor de add-on... Had voorheen geen SMB koppeling voor backup, nu wel. Weet niet of ik dat handig vindt, maar het draait voor nu naast elkaar.

[ Voor 37% gewijzigd door BiG-GuY op 05-01-2025 23:25 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:13
IceFox schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:21:
De mqtt devices gaan tegen mijn filosofie in en lijken instabieler.
Kun je dat uitleggen? * RobertMe gebruikt al heel lange tijd de device triggers (sinds introductie?), zonder enig probleem V.w.b. de event entities ben ik het dan weer met @Septillion eens, ondingen. Waarom kun je niet triggeren op "als op linker knop wordt gedrukt"? Waarom moet dat met een trigger + condition. Totaal onlogisch. En los daarvan, is het in Z2M zelfs een experimentele feature. Oftewel: geen enkele garantie dat het blijft werken zoals het nu werkt, voordat het experimental label er af wordt gehaald kan het nog veranderen. Ook dat is een definitie van (in)stabiel, en event support in Z2M voldoet nog niet aan stabiel want mogelijk nog breaking changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:57
RobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Kun je dat uitleggen? * RobertMe gebruikt al heel lange tijd de device triggers (sinds introductie?), zonder enig probleem V.w.b. de event entities ben ik het dan weer met @Septillion eens, ondingen. Waarom kun je niet triggeren op "als op linker knop wordt gedrukt"? Waarom moet dat met een trigger + condition. Totaal onlogisch. En los daarvan, is het in Z2M zelfs een experimentele feature. Oftewel: geen enkele garantie dat het blijft werken zoals het nu werkt, voordat het experimental label er af wordt gehaald kan het nog veranderen. Ook dat is een definitie van (in)stabiel, en event support in Z2M voldoet nog niet aan stabiel want mogelijk nog breaking changes.
Heb ongeveer 20 Friends of Hue schakelaars van Busch-Jaeger door het huis heen. Voor de automatiseringen gebruik ik voornamelijk node-red. De “device trigger” mode daarin is nog in beta. Als ik die gebruikte dan werkte regelmatig de eerste klik op een schakelaar niet wat erg vervelend is als je er meerdere hebt. Heb het daarna in automations zelf geprobeerd, tot een schakelaar of 10 ging dat goed. Daarna begon het langzaam te reageren.

Dat de events experimenteel zijn in Z2M klopt. Afhankelijk van waar je in de documentatie kijkt is dat wel de recommended methode vanaf 2.0. De support ervan in automations is ook nog niet top, met een blueprint kun je dat wel oplossen. Daarnaast werkt het in node-red ook wel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
WTH.

De Z2M update is verdwenen uit mijn HA updates. Gisteren terug gegaan naar 1,42 en daar zit ik nog op. Maar geen update naar 2.0 te bekennen. Bij meer mensen zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

maartend schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:34:
WTH.

De Z2M update is verdwenen uit mijn HA updates. Gisteren terug gegaan naar 1,42 en daar zit ik nog op. Maar geen update naar 2.0 te bekennen. Bij meer mensen zo?
https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt/issues/693

Foutje bedankt. HA schijnt bij velen ook aan te geven dat de Add-On verwijderd moet worden, omdat deze niet meer bestaat, door deze fout. Je moet daar dus niet op Submit klikken, dan wordt deze verwijderd namelijk.

Fix is onderweg.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door BiG-GuY op 06-01-2025 07:51 . Reden: Dubbelpost ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:13
BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Foutje bedankt. HA schijnt bij velen ook aan te geven dat de Add-On verwijderd moet worden, omdat deze niet meer bestaat, door deze fout. Je moet daar dus niet op Submit klikken, dan wordt deze verwijderd namelijk.

Fix is onderweg.
What?! Dat die fout in de JSON is geslopen is al niet heel handig. Maar HA die een file uitleest van de master branch is ook niet handig. Laat staan dat een parse error in de JSON leidt tot "addon is niet beschikbaar" en vervolgens semi automatisch (/als je error melding sluit) de boel verwijderd is toch ook wel heel erg dubieus.
Waarbij ik mij uberhaupt niet kan bedenken waarom je een addon (asap) wilt verwijderen als die niet meer beschikbaar is. Op Windows / Android / ... worden apps ook niet automatisch verwijderd als ze niet meer in de app store staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 22:09
GeeMoney schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:10:
Ik heb een RAMSES RF device integratie welke een usb to serial device gebruikt om te communiceren met mijn thermostaten in huis.
Deze USB integratie is niet feilloos en klapt er af en toe uit.
Nu heb ik een device gemaakt welke bij het verdwijnen van de communicatie (door het verbreken van de USB) binnen HA een problem status krijgt. Dat wil ik dus als trigger gebruiken om de RAMSES integratie een reload te geven.

Aan de hand van de USB status doe ik nu een detach/attach van het USB device (online) en de virtual machine van HA pakt dit in ieder geval correct op.
Het device verdwijnt en verschijnt weer en is weer bereikbaar en mijn gateway device komt in de status "problem".
Via de GUI de Reload optie triggeren werkt en zorgt gelijk weer voor communicatie .

Echter nu probeer ik dat als trigger in een automation voor elkaar te krijgen maar het lijkt erop dat de RAMSES dus geen reload krijgt.
Dit is de yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Reload Ramses
description: ""
triggers:
  - type: problem
    device_id: 8cf5a0bc5dc1a60c7090f4d03e697dfc
    entity_id: b6d88e4eb28aa9804f76746a30ded266
    domain: binary_sensor
    trigger: device
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    data: {}
    target:
      device_id: a12217be2eed5189ae6a816503daf820
mode: single

device_id's zijn meerdere malen gecontroleerd en die lijken allemaal in orde.

[Afbeelding]

Ook via de Deverloper Tools geeft hij een groen vinkje dat de reload heeft plaats gevonden maar het lijkt erop alsof het dus toch niet eenzelfde soort Reload is als de GUI optie.
Hoe krijg ik dit nu voor elkaar? @Septillion of @TheFes een idee ?

Ik heb het voor nu iets smeriger opgelost door de hele HA core te herstarten.
Dit issue heb ik onlangs ook met een andere integratie op dezelfde werkwijze aangepakt en kwam er al gaande achter dat een entry_id vereist is om deze door een automation te laten herstarten.

code:
1
2
3
4
5
6
action: homeassistant.reload_config_entry
target:
  device_id: ee02d6cf9cf6bc2fa4131f71d2e56f20
data:
  entry_id: 01JE9N2DH9QK9H7BRKP00D0936
alias: Reload Cloud Integratie

Het entry_id is te vinden als je de integratie opent en via het hamburger-menu de diagnostiek download.
In de bestandsnaam staat dan het entry_id.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePHr8gEkvUysTpxNNd1lvwlz5ms=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i6ll1Mrb0ryl9IbMqMouxHDE.png?f=user_large

bijv. config_entry-cloud-01JE9N2DH9QK9H7BRKP00D0936.json

Uiteraard eerst even via de developer tools testen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Henry_ op 06-01-2025 09:40 . Reden: Plaatje passend gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Hmm... weet niet of het HA-specifiek is maar een eigenaardigheidje ontdekte ik vanochtend. Mijn thermostaat stond gisteravond op 17 graden. Er is ook een automatisering die hem tegen de tijd dat het tijd wordt om te ruste te gaan de thermostaat op 17 zet. Vanochtend vloer warm, woonkamer 18 graden en thermostaat op 18 graden. En geen automatisering die daarvoor gezorgd heeft. Gebruik in Residio (Honeywellthermostaat) geen schema's. Vaag en geen idee waarom ie zo nodig gisteren rond half 11 op 18 graden is gekomen wat ik in de grafiek kan zien. Resulteerde wel in een gasverbruik van 2m3 afgelopen nacht en dat was wel een beetje zonde en zo koud was het ook niet.
Waar zou ik zoiets nog in kunnen zoeken?

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:42
robg1984 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:36:
Mijn huidige dashboard, draaiend op een tablet aan de muur.
Sommige iconen worden rood/oranje aan de hand van statussen.
Dit is vooral het geval bij een bepaalde mate van stroom/gasverbruik en batterij-levels die bijna 0% zijn.

[Afbeelding]
Mooi dashboard! Afval is een er eentje waar ik nog niet aan gedacht had die wel heel nuttig kan zijn. Is dat iets wat je automatisch uitleest van een kalender ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Als je naar de log van de thermostaat gaat kan je zien wat hem heeft aangepast. Als daar geen automation, script of persoon bij staat dan heeft HA alleen gewoon van de thermostaat ontvangen dat de temperatuur hoger moest. Dan is het niet door HA aangestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
HikariMisako schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Mooi dashboard! Afval is een er eentje waar ik nog niet aan gedacht had die wel heel nuttig kan zijn. Is dat iets wat je automatisch uitleest van een kalender ergens?
'AfvalInfo' via https://github.com/heyajohnny/afvalinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 07-09 10:01
Septillion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:56:
@DikkieDick Als je naar de log van de thermostaat gaat kan je zien wat hem heeft aangepast. Als daar geen automation, script of persoon bij staat dan heeft HA alleen gewoon van de thermostaat ontvangen dat de temperatuur hoger moest. Dan is het niet door HA aangestuurd.
Thanx.
O, ik zie het nu al: keek verkeerd in de Residio-app. Keek naar de log daar en daar stond niks, maar er staat dus toch nog een schedule ingesteld. Dat verklaart veel. Die maar ff uitzetten. Wat stom. Doe eigenlijk alles via HA. :-)
Schema uitzetten in Residio kan niet, dwz het kan wel maar dan kan ik niet in HA de thermostaat regelen. Dus dan maar gewoon 1 schema maken met 1 temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 06-01-2025 10:15 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:02:
[...]

What?! Dat die fout in de JSON is geslopen is al niet heel handig. Maar HA die een file uitleest van de master branch is ook niet handig. Laat staan dat een parse error in de JSON leidt tot "addon is niet beschikbaar" en vervolgens semi automatisch (/als je error melding sluit) de boel verwijderd is toch ook wel heel erg dubieus.
Waarbij ik mij uberhaupt niet kan bedenken waarom je een addon (asap) wilt verwijderen als die niet meer beschikbaar is. Op Windows / Android / ... worden apps ook niet automatisch verwijderd als ze niet meer in de app store staan.
Ja, vindt het zelf ook merkwaardig dat dit zo gemaakt is binnen HA. Een waarschuwing geven dat hij niet meer ondersteund zou worden, als iemand het verwijderd is prima. Maar dat de submit ervoor zorgt dat hij hem gelijk verwijderd is wel een design fout imho...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:42
Dankjewel, ga ik vanavond meteen even mee spelen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38
HikariMisako schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Dankjewel, ga ik vanavond meteen even mee spelen!
Ik geef de data uit afvalinfo niet weer op een scherm, maar roep het om via Google Home en stuur mezelf een notificatie, waarin ik zelfs kan aangeven of hij buiten staat (zodat ik de volgende dag niet nog een herinnering krijg).

yaml hier te vinden:

https://github.com/hmmbob...%20-%20Outside/trash.yaml

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Ik geef de data uit afvalinfo niet weer op een scherm, maar roep het om via Google Home en stuur mezelf een notificatie, waarin ik zelfs kan aangeven of hij buiten staat (zodat ik de volgende dag niet nog een herinnering krijg).

yaml hier te vinden:

https://github.com/hmmbob...%20-%20Outside/trash.yaml
Hmmm ik heb sinds kort de Google Nest Hub, dacht dat ik die niet kon toevoegen in HA, want hij ziet hem nog niet in het netwerk... Interessant want dan kan ik in theorie ook de Ring-camera tonen als er aangebeld wordt... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Al die google apparaten worden normaal automatisch herkend; zitten ze in een ander netwerk misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Bij de laatste update raakte HACS borked, dus die heb ik opnieuw geinstalleerd. Maar nu doet card_mod, die ik via HACS had geinstalleerd, het niet meer. Die gebruikte ik voor 'conditional formatting'. Een oplossing zou kunnen zijn om die te verwijderen en opnieuw te installeren, maar ik zie die mogelijkheid niet?
Natuurlijk heb ik gezocht, en ik lees dat er in de lijst van devices een optie zou moeten staan om dat te doen, maar die posts zijn allemaal van 2022 of eerder, en blijkbaar is dat veranderd want ik zie dat niet. Of kijk ik nou helemaal ergens over heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 22:07
Hi all,

Ik heb samen met mijn partner een huis gekocht die verbouwd moet worden. Zelf kijk ik er erg naar uit om het huis smart te maken. Het plan is om dit te doen via home assistant.

Aangezien de elektriciteit moet verieuwd worden raden sommige mensen mij aan om meteen ook domotica te laten installeren. Maar is dit nuttig als er in de toekomst toch HA komt? Zijn hier voordelen aan om dit toch te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub

fub

thedaywalker2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:20:
Hi all,

Ik heb samen met mijn partner een huis gekocht die verbouwd moet worden. Zelf kijk ik er erg naar uit om het huis smart te maken. Het plan is om dit te doen via home assistant.

Aangezien de elektriciteit moet verieuwd worden raden sommige mensen mij aan om meteen ook domotica te laten installeren. Maar is dit nuttig als er in de toekomst toch HA komt? Zijn hier voordelen aan om dit toch te doen?
Als je wilt (en kunt!) knutselen dan is HA prima, en dat kan je veelal achteraf nog wel toevoegen door bijvoorbeeld schakelmateriaal te vervangen. Als je niet wil knutselen, dan is het het beste als je een oplossing inclusief ondersteuning neemt -- die vaak veel duurder zijn, maar dan is er iemand die je kunt bellen als er iets is.
Ik kom ook net uit een (heel forse) verbouwing en mijn aannemer had ook een folder over een domotica systeem. Dat was wel een goud-gerande oplossing met dito prijzen, waarbij alles nog via een cloud-server moest. Dat voldoet dus niet aan mijn (eigenwijze) eisen, en ik had er ook het budget niet voor (over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
@thedaywalker2
Ik zou als het budget het toe laat kijken om zo veel mogelijk al te voorzien in producten die je kunt integreren in HA, dit omdat het vaak goedkoper is dan later weer wat anders te moeten kopen wat wel te integreren is in HA.

Voor de rest zou ik zorgen dat je alvast de voorzorgsmatregelen genomen hebt, zoals iets simpels, overal zorgen dat er ook een NUL ligt zodat je gemakkelijk een schakelaar slim kunt maken.
En zorgen dat je voldoende ruimte overhoud in een inbouwdoos om er wat in te knutselen (en niet te veel draden uit laat komen).

[ Voor 12% gewijzigd door Clumsy Smurf op 06-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
@thedaywalker2
Het meeste aan sensors en schakelaars gaat draadloos, maar zorg i.i.g. voor inbouwdozen, die diep genoeg zijn zodat je gewoon schakelmateriaal "slim" kan maken.
En als je een tablet o.i.d. ergens wil hebben voor de bediening dan kan je nu alvast daar een stroomvoorziening maken en eventueel een inbouw nis of zo.
Bewegings- en aanwezigheids sensors die met radar/mmWave werken hebben ook een eigen usb of netspannning stroomvoorziening nodig.
Niet direct domotica maar denk na over (loze) leidingen voor netwerkkabels.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@thedaywalker2 De term is heel breed wat dat betreft. En met alleen HA ben je er niet, je zal wat moeten installeren tenzij je alles draadloos en opplak wilt doen. Dus op zich is het plaatsen van modules nu al wel een optie. Maar mijn grootste tip, denk er dan nu al over na! En dan twee delen:

Plaats niet zomaar een module maar weet zeker dat het is wat je wilt. Dus koop het nu al en test het met een bureauopstelling.

En probeer nu al te bedenken wat je waar wilt in ruimtes. Dus qua verplichting en knoppen etc. Persoonlijk van mening dat er namelijk nog gewoon schakelaars moeten zijn maar dat je functionaliteit toevoegt. (Zo schakelen ze hier geen enkele lamp maar de gehele ruimte.) Kans dat je dat als starter perfect doet is 0 :+ Maar dit is dan wel je kans.

Maar boven al als je wat gaat/laat doen aan elektra, zorg voor grote lasdozen! En zou zeggen, ga nu al spelen met HA en testopstellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@fubToen ik voor je wilde kijken naar HACS in mijn debug install (want de main draait nog 1.x) zag ik dat hij daar nu niet meer wil starten... Ondanks dat de blog post vooral over backups ging is er toch wel veel stuk gegaan :+ Maar goed, de fix, die had voor jouw waarschijnlijk ook gewerkt.

In de update van card-mod zie ik dat 2025.1 dat ook gesloopt heeft en card mod 3.5.0 maar een snelle fix betreft en dat nog niet alles werkt. Heb jij nu card mod 3.5.0 draaien? En heb je alle browsercache geleegd zoals er bij de update staat?

Uninstall van een item kan je vinden in de 3-dots, zowel op de pagina van het item dat je wilt verwijderen of naast het item in het HACS overzicht. Maar zou dus eerst een update naar 3.5.0 doen en cache legen. Heb je dan nog wat problemen dan denk ik wachten op 3.5.1 of HA restoren naar 2024.12...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:53:
Al die google apparaten worden normaal automatisch herkend; zitten ze in een ander netwerk misschien?
Mijn fout, ik had ze genegeerd, nu ingesteld en het werkt!
Ik zat in jouw repo te kijken en zag daar die mooie verzameling aan YAML's.
Om te testen heb ik die van de postcodeloterij toegevoegd. Na herstart zie ik de automation inderdaad wel, maar niet die sensoren? Wat ben ik vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
robg1984 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Mijn fout, ik had ze genegeerd, nu ingesteld en het werkt!
Ik zat in jouw repo te kijken en zag daar die mooie verzameling aan YAML's.
Om te testen heb ik die van de postcodeloterij toegevoegd. Na herstart zie ik de automation inderdaad wel, maar niet die sensoren? Wat ben ik vergeten?
Glazen bol is stuk, maar ik gok op "de sensoren" :+

Iets boven die automation staat een stuk multiscrape. Dat is een custom_component weliswaar, het kan ook met de gewone rest-integratie van Home Assistant.

Kudo's voor de Postcodeloterij dingen gaan trouwens naar @TheFes, die heeft deze bedacht en gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Septillion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:08:
In de update van card-mod zie ik dat 2025.1 dat ook gesloopt heeft en card mod 3.5.0 maar een snelle fix betreft en dat nog niet alles werkt. Heb jij nu card mod 3.5.0 draaien? En heb je alle browsercache geleegd zoals er bij de update staat?
Huh, card-mod stuk? Die had ik ff gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19
@robg1984
Ik gebruik zelf een rest_command in combinatie met een trigger based template sensor (die ook de notificatie verzorgt).
Zie deze YAML

@Hmmbob ik ben er nog niet uit hoe trekking 13 en 14 ook toegevoegd kan worden. Er is ook nergens documentatie over de public rest api te vinden (of ik ben slecht in zoeken)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:37:
@Hmmbob ik ben er nog niet uit hoe trekking 13 en 14 ook toegevoegd kan worden. Er is ook nergens documentatie over de public rest api te vinden (of ik ben slecht in zoeken)
Werkt het niet hetzelfde, maar enkel met een andere URL?

edit: ja, in de Chrome Dev Tools zie ik dat de site dezelfde query verstuurd, maar dan naar de andere URL (https://www.postcodeloter...gen?drawCode=P_ET_P202414) in plaats van de maandelijkse trekking (https://www.postcodeloter...gen?drawCode=P_MT_P202412)

(Verschil zit naast 'volgnummer' in MT vs ET - vermoedelijk "maandelijkse" vs "extra" trekking)

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:38:
[...]

edit: ja, in de Chrome Dev Tools zie ik dat de site dezelfde query verstuurd, maar dan naar de andere URL (https://www.postcodeloter...gen?drawCode=P_ET_P202414) in plaats van de maandelijkse trekking (https://www.postcodeloter...gen?drawCode=P_MT_P202412)

(Verschil zit naast 'volgnummer' in MT vs ET - vermoedelijk "maandelijkse" vs "extra" trekking)
Ah oke, ga ik nog eens puzzelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hi all,

Zoals al aangeraden, als je toch je electra aanpakt: grote lasdozen, nuldraad op plek van schakelaars en lampen, extra (loze) pijpjes op plekken waar je een sensor nodig hebt, utp kabels naar elke ruimte (al dan niet met PoE).
Extra: loze pijpen en/of alvast (ethernet en electra) kabels naar de locaties waar je evt zonnepanelen-omvormer en warmtepomp neerzet. (en als je je daar al op voorbereid, kijk even of je alvast een aanvraag kunt doen voor 3-fase indien nodig).
Ga je voor convector/heatbooster of bijv Jaga radiatoren: extra contactdozen bij de geplande locaties. Wil je naregeling op je vloerverwarmingverdeler (Plugwise Koen), ook extra contactdoos nodig daar.

Bedenk of je ook nog geautomatiseerde zaken wilt hebben als shutters/rolluiken, deursensoren, aanwezigheidssensoren.
Bedenk of je nog monitoring van verbruik wilt hebben op alle of sommige contactdozen
Slimme verlichting, of domme verlichting met slimme schakelaar.

Mijn motto: als HA uitvalt, moet in principe het belangrijkste allemaal nog te bedienen zijn met gewone knoppen. Ik koos daarom voor slimme traditionele schakelaars/dimmers met domme lampen.

Mijn vrouw wilde bijvoorbeeld ook bakeliet als schakelafdekmateriaal. Prima, dan moet je dus daar rekening mee houden bij je te kiezen (slimme) installatiemateriaal.

In principe heb je bijv ook geen thermostaat nodig als je HA + temperatuur sensor hebt, maar ik koos ervoor om alsnog een thermostaat te hebben, maar die wel ook in HA integreert. Kost extra, maar bij eventuele verkoop huis bijv, heb je geen problemen.

Kies ook voor een standaard, bijv Zwave of Zigbee of Matter over Wifi/Ethernet. Zeker bij Zigbee is de dekking door meerdere apparaten op korte afstand (en eventuele blokkades van signaal tussen twee apparaten) belangrijk.

Ga je ook de meterkast doen, kijk dan of je nog extra monitoring mogelijkheden wilt doen in de meterkast. Bijv een HomeWizard inline meter (of die van SolarEdge) op bepaalde groepen.

Waar ga je je HA server (en eventuele randapparatuur) hangen. Ook daar stroom en netwerk voorzieningen maken (bijv in je meterkast extra contactdozen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Glazen bol is stuk, maar ik gok op "de sensoren" :+

Iets boven die automation staat een stuk multiscrape. Dat is een custom_component weliswaar, het kan ook met de gewone rest-integratie van Home Assistant.

Kudo's voor de Postcodeloterij dingen gaan trouwens naar @TheFes, die heeft deze bedacht en gedeeld.
Ik had multiscrape inderdaad nog niet geinstalleerd!
Werkt nu! Thanks @TheFes ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33

TheVMaster

Moderator WOS
Vanmorgen ook (eindelijk :-) ) de Voice PE hardware ontvangen. Tot mijn grote verbazing doet hij het niet :-( Diverse USB kabels/powerbricks geprobeerd, maar er gebeurt helemaal niets.

Enige wat er gebeurt is dat als ik aan de ring draai, dat hij door de kleuren cycled. Factory reset proces doet ook niets :-( Pfff....lijkt erop dat ik een DOA heb.

Enig idee wat ik nog zou kunnen proberen @TheFes (ik weet dat jij dat ding al maanden in huis hebt :p), behalve hem terug sturen (en dan maanden wachten tot er weer voorraad is ergens)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub

fub

@Septillion Dank voor je reactie. Die "drie dots" zie ik dus niet in het overzicht, ook niet als ik alle kolommen aan zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLl6lhyffl_dkPe0_uGGXXsn15M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5xyVboH6TgmbB3aSGsue1or.png?f=fotoalbum_large
Wat doe ik hier fout dan?

En bij card_mod zelf heb ik alleen maar "download diagnostics" onder de drie dots, geen optie om te de-installeren.

En nee, ik draai (nog) geen 3.5.0 want card_mod vindt dat'ie up to date is met versie 3.4.3, maar laat wel daaronder de notities voor 3.5.0 zien. En geen idee hoe ik zo'n check kan forceren. Gaat wel lekker zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGmREab8RkEYnAtF4ougyGsnfx8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4I8MBBNgWCxu5qlMoJjHaizm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
TheVMaster schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:02:
Vanmorgen ook (eindelijk :-) ) de Voice PE hardware ontvangen. Tot mijn grote verbazing doet hij het niet :-( Diverse USB kabels/powerbricks geprobeerd, maar er gebeurt helemaal niets.

Enige wat er gebeurt is dat als ik aan de ring draai, dat hij door de kleuren cycled. Factory reset proces doet ook niets :-( Pfff....lijkt erop dat ik een DOA heb.

Enig idee wat ik nog zou kunnen proberen @TheFes (ik weet dat jij dat ding al maanden in huis hebt :p), behalve hem terug sturen (en dan maanden wachten tot er weer voorraad is ergens)?
opnieuw flashen via de website al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TheFes schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:27:
[...]

opnieuw flashen via de website al geprobeerd?
:-) nope, ik had even naar de FAQ gekeken, maar daar stond zoiets niet tussen. Heb je linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
TheVMaster schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:30:
[...]

:-) nope, ik had even naar de FAQ gekeken, maar daar stond zoiets niet tussen. Heb je linkje?
https://esphome.github.io/home-assistant-voice-pe/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
hehe had hem net gevonden. Ben hem opnieuw aan het flashen, eens kijken of dat het issue fixt.. Dat heeft inderdaad het issue gevixt!

Heb nu een mooi wit knipperende ring. Waarschijnlijk was hij gewoon niet goed geflashd vanuit de fabriek. :P

[ Voor 22% gewijzigd door TheVMaster op 06-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Gelukt, blijk zelf ook prijs te hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNe_GpwYhe_khpPaSXirhdlmAYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvvouoTTTN2BZcRCcO4Uxm5b.jpg?f=fotoalbum_large

Het was zo simpel MT naar ET veranderen, en dan dus inderdaad wel 202413 of 202414 als input meegeven.

Ik heb er een tweede aanpassing op het rest_command voor aangemaakt, hij klaagt niet als je verkeerde input geeft, dus ik heb het zo gemaakt dat hij in juli en januari de juiste input gebruikt (trekking 13 of 14 dus) en in de andere maanden gebruikt hij de input voor een reguliere trekking.

Zie hiero.

edit:

Aanpassing gedaan waardoor het nu weer met één rest command kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
fub schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:16:
@Septillion Dank voor je reactie. Die "drie dots" zie ik dus niet in het overzicht, ook niet als ik alle kolommen aan zet:
[Afbeelding]
Wat doe ik hier fout dan?

En bij card_mod zelf heb ik alleen maar "download diagnostics" onder de drie dots, geen optie om te de-installeren.
Je zit ook op de foute plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nokkmmCLDW5UMbrFGFioQC1fq3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cSptTfx1HOJllra6r29l9gEB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:00:
@Cambionn
Apparaten met IR afstandbediening kan je in HA integreren met een Broadlink RM. Deze neemt dan de functie van de AB over.
Ik gebruik die voor mijn (antieke) muziek en home cinema spullen.
Volgens random Reddit threads zou dit idd moeten werken met de Dyson Purifier die ik heb staan. Kosten ook niet zo gek veel volgens de BroadLink website. Zie alleen zo niet helemaal het verschil tussen de RM4 mini and de RM4 pro, behalve formfactor en dubbele prijs. Helpt niet dat ze een heel verhaal zijn gaan schrijven ipv gewoon een lijstje met de specs. Maakt het een heel groot verschil? Gezien het kleine prijs verschil zat ik te kijken naar de versie met sensorkabel (al is het maar om mee rond te spelen, voor die paar euro...).

Zie ook dat op de Pricewatch enkel de RM mini3 staat, en die heeft al geen verkooppunten meer. Waar heb jij die van jou gehaald?

Ik heb hier ook een versterker uit 1997. Hij lijkt het te doen, schijnt ook nog een best degelijk ding te zijn, maar hier geen kabels en boxen ervoor dus enkel in een stopcontact gestoken en kijken wat er gebeurd. Als we huis gekocht hebben wouden we kijken of hij ook echt nog goed werkt. Mogen van de lokale Hi-Fi winkel langskomen en dan testen met hun spul (en daarna kijken voor een startersetje boxen en andere benodigdheden natuurlijk). Dus mogelijk dat er hier ook nog oude audioapparatuur op komt te hangen dan, hoewel het dan ff kijken is hoe gezien ik er geen afstandbediening bij heb (heb de boel ooit gratis van een oom meegekregen die zelf nieuwe spullen had gekocht om te kijken of ik er nog wat mee kon, stond al jaren op zolder).

offtopic:
Ik vind Hi-Fi winkels echt heerlijk. Nog gewoon mensen met passie voor wat ze verkopen die er super enthousiast van worden. Kreeg zo voor de lol een koptelefoon van paar duizend euro op gewoon voor de ervaring, terwijl ik kwam voor een goedkoop Audio Quest kabeltje. Ik hou ervan.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 06-01-2025 15:04 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:01
Henry_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Dit issue heb ik onlangs ook met een andere integratie op dezelfde werkwijze aangepakt en kwam er al gaande achter dat een entry_id vereist is om deze door een automation te laten herstarten.

code:
1
2
3
4
5
6
action: homeassistant.reload_config_entry
target:
  device_id: ee02d6cf9cf6bc2fa4131f71d2e56f20
data:
  entry_id: 01JE9N2DH9QK9H7BRKP00D0936
alias: Reload Cloud Integratie

Het entry_id is te vinden als je de integratie opent en via het hamburger-menu de diagnostiek download.
In de bestandsnaam staat dan het entry_id.

[Afbeelding]

bijv. config_entry-cloud-01JE9N2DH9QK9H7BRKP00D0936.json

Uiteraard eerst even via de developer tools testen ;)
Die optie heb ik niet bij de RAMSES integratie helaas. Ik heb dus geen entity ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

BiG-GuY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Fix is onderweg.
Is ondertussen gefixt en een kleine update binnen 2.0 voor Zigbee2MQTT is uitgebracht.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub

fub

Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:58:
[...]
Je zit ook op de foute plek.
Dankjewel! Ik heb nu card_mod geupdate en nu werkt het allemaal weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
@Cambionn
Ik heb een RM4 pro van Marktplaats, helemaal nieuw in doos. Staat er nu ook 1tje te koop.
Er zit (even uit mijn hoofd) verschil in alleen zenden en zenden/ontvangen en de pro kan ook RF doen. Met RF kan je apparaten van b.v. klikaanklikuit aansturen.

Officiële verkooppunten in NL zijn schaars. Op Amazon en Ali kan je ze wel kopen.
Er zijn ook wel alternatieven, maar Broadlink is al goed geïntegreerd en getest in HA.

Als je van knutselen houdt dan kan je ook aan de slag met ESPHome en bordjes van o.a. Adafruit.
Maar als je de onderdelen en nog een leuk kastje bij elkaar optelt ben je bijna net zo duur uit.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 06-01-2025 15:45 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
GeeMoney schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Die optie heb ik niet bij de RAMSES integratie helaas. Ik heb dus geen entity ID.
Wellicht is het entry_id aanwezig in :

/homeassistant/.storage/core.config_entries

Via de file-editor kan je deze het eenvoudigst bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

tozzke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Zojuist @ Z2M 'Home Assistant experimental event entities' aangezet en onderstaande werkt perfect?

YAML:
1
2
3
4
5
trigger: state
entity_id:
  - event.aqara_button_1_action
attribute: event_type
to: single

Ik voor m'n Aqara button heb @ automations via de gui de keuze uit:
- single
- double
- triple
- quadruple
- hold
- release
Dit werkt als de "action" verandert van iets naar iets anders. In mijn geval (SonOff ZBMINIR2 Extreme) verandert de action niet (is "toggle" en blijft "toggle" aangezien dat de enig mogelijke action is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdjGcpTa-UAysUmpBXdO6p77aTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4snmScMcDC6AtpoJPzj6m9YT.png?f=fotoalbum_large

In dat geval moet je dus wel terugvallen op die slecht leesbare "mqtt" trigger. Die ziet er dan (bijvoorbeeld) als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
domain: mqtt
device_id: ecd30a4220f28f717510e646dcdb103c
type: action
subtype: toggle
id: Toggle-Licht

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:53:
@Gonzalez Ja, net hier ook getest ja. Je kunt via andere manieren en dus ook via de addon, nog steeds unencrypted backup maken zolang je dus niet de setup in backups afrond. Wat een verplichte setup is als je via daar een backup wilt maken. Doe je dat wel, kan je niet meer terug naar unencrypted...
Heb inmiddels de Samba Backup addon geinstalleerd en geconfigureerd en een button opgezet om manueel te triggeren (Samba Backup kan ook automatisch op tijd triggeren).
Kan de backups nu weer normaal uitpakken en lezen op HA en ook meteen maar de backup op een share laten zetten. _/-\o_
De HA automatische / encrypted backups voorlopig maar uitgezet >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:25
Nou 2025 begint goed met alle update issues met 2025.1, z2m, card-mod en hacs. Allemaal fundamentele zaken waar je geen problemen mee wil hebben.
Denk dat een hoop mensen hun lesje geleerd hebben en niet zomaar op de update knop duwen.
Zelf kijk ik nog even de kat uit de boom en sla deze updates voor nu even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
2 vragen;

1. Hoe kan ik een template sensor niet elke minuut maar bijv. elke 10 minuten laten updaten? Ik zie hier in de GUI geen opties voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMhDIj0MEWkuCAUteHB2ZmjnOUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lh3Z57tfVFtIOPydFR2iHkMk.png?f=fotoalbum_large

2. Hoe kan ik in een "Kop Kaart" de icon-grootte en font-size aanpassen? Hij pakt hem bij mij niet op ha-card, :host of --mdc-icon-size. Ben dus zoekende welk element ik moet hebben om dit via card_mod te kunnen aanpassen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - type: heading
    icon: mdi:home
    heading_style: title
    heading: Algemeen
    card_mod:
      style: |
        host: {
          font-size: 64px;
        }

Check deze post even hoe yaml code-tags wel moeten

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 07-01-2025 11:12 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43

TWKterry

Master Mariner

Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:51:
@maartend Voor nu zou ik gewoon legacy triggers weer aan zetten :+

Want ik zou nooit mqtt triggers hiervoor aanraden. Dan help je de mooie abstractie van HA gewoon compleet om zeep. Dat is gewoon zonde en omslachtig.[edit]Gelukkig gebruik je die ook niet :9

Je kan inderdaad device triggers gebruiken maar ben ik ook niet dol op. En verder zit denk ik de toekomst in de event entities. Maar die zijn binnen Z2M nog experimental en binnen HA nog niet zo geweldig (omdat je dus niet op een enkel 'event type' kunt triggeren).
Waarom niet met een mqtt-trigger op topic?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: z2m test click
description: tap dial button click
mode: queued
max_exceeded: silent
max: 100
triggers:
  - topic: zigbee2mqtt/table dial/action
    payload: button_1_press
    id: button1
    trigger: mqtt
    payload: button_2_press
    id: button2
    payload: button_3_press
    id: button3
    payload: button_4_press
    id: button4

Dit zal volgens mij altijd blijven werken bij elk device dat ik de naam "table dial" geef in z2m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
maxoss schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:35:
Nou 2025 begint goed met alle update issues met 2025.1, z2m, card-mod en hacs. Allemaal fundamentele zaken waar je geen problemen mee wil hebben.
Denk dat een hoop mensen hun lesje geleerd hebben en niet zomaar op de update knop duwen.
Ja echt vervelend. Mijn multi-row-entity-card is er ook aan :-)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:14
maxoss schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:35:
Afgezien van 1 regel toevoegen voor zsm had ik eigenlijk nergens last van. Ik update alles automatisch 1x per week naar de latest versie van de containers dus dat helpt ook wel. Ik hoef alleen vrijdagochtend even naar de status te kijken of alles nog goed is. En ik lig meestal 2 á 3 dagen achter op de grote horde :)

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 06-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

TWKterry schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:46:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:

Dit zal volgens mij altijd blijven werken bij elk device dat ik de naam "table dial" geef in z2m.
Het hele punt van HA was dat ik niet in de code hoef te duiken om de basis dingen te laten werken. En nu zit ik naar hele lappen tekst te kijken en heb ik echt geen flauw idee waar ik naar zit te kijken en wat ik er mee moet.

Sowieso blijf ik voorlopig op 1.42 aangezien ik gisteren uren bezig geweest ben om een ikea 5-button remote opnieuw gepaird te krijgen na de update en dat werkt gewoon niet. Ding is niet meer te pairen. En als ze gepaird zijn, dan werken ze niet meer, ook niet met alle legacy triggers aan. Niks in de logs van Z2M te zien, niks lijkt bij HA aan te komen. Gelukkig kon ik een backup terug zetten.

Heb de remotes niet perse nodig, maar wil gewoon niet verplicht zijn om mijn telefoon op zak te hebben als ik een bak koffie ga maken omdat ik anders het licht in de keuken niet aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:32
Ferra schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:41:
2 vragen;

1. Hoe kan ik een template sensor niet elke minuut maar bijv. elke 10 minuten laten updaten? Ik zie hier in de GUI geen opties voor:

[Afbeelding]

2. Hoe kan ik in een "Kop Kaart" de icon-grootte en font-size aanpassen? Hij pakt hem bij mij niet op ha-card, :host of --mdc-icon-size. Ben dus zoekende welk element ik moet hebben om dit via card_mod te kunnen aanpassen:

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - type: heading
    icon: mdi:home
    heading_style: title
    heading: Algemeen
    card_mod:
      style: |
        host: {
          font-size: 64px;
        }
1. kan helaas niet via de GUI. Als je een template sensor handmatig in de configuration.yaml aanmaakt kan je een trigger toevoegen, bijvoorbeeld op tijd
YAML:
1
2
3
4
template:
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: "/10"

2 Omdat ik dit in iedere "Kop kaart" wilde heb ik het in m'n standaard thema toegevoegd. Ik vond de standaard grootte van headings veel te klein. Ik gok dat je via de card-mod dezelfde selectors kan gebruiken n plaats van "host"

YAML:
1
ha-heading-card-title-font-size: 20px

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Dit werkt als de "action" verandert van iets naar iets anders. In mijn geval (SonOff ZBMINIR2 Extreme) verandert de action niet (is "toggle" en blijft "toggle" aangezien dat de enig mogelijke action is).

[Afbeelding]

In dat geval moet je dus wel terugvallen op die slecht leesbare "mqtt" trigger. Die ziet er dan (bijvoorbeeld) als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
device_id: ecd30a4220f28f717510e646dcdb103c
subtype: toggle
id: Toggle-Licht
Als het de enige mogelijke actie is, is een event entity juist een handige trigger. Je kunt dan namelijk op elke state change triggeren (to: nulll) want dat is dan altijd een toggle.

Of, als je helemaal zeker wil zijn dan doe je
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entity_id: event.whatever
not_from: 
  - unavailable
  - unknown 
not_to: 
  - unavailable
  - unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 17:34
Vraagje,
Ik heb altijd ios gehad en ben nu notifications aan het opzetten voor android.
https://companion.home-as...tions/notifications-basic

Op zich werken de notifications, komen netjes aan, er is 1 maar.
Ik zie ze niet verschijnen in het beeld als ik met de telefoon bezig ben zoals bijv bij een whatsapp wel gebeurt.
Dus bovenin het scherm kort het bericht in beeld.

Is dit een instelling?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 09:32
Driek schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:03:
Vraagje,
Ik heb altijd ios gehad en ben nu notifications aan het opzetten voor android.
https://companion.home-as...tions/notifications-basic

Op zich werken de notifications, komen netjes aan, er is 1 maar.
Ik zie ze niet verschijnen in het beeld als ik met de telefoon bezig ben zoals bijv bij een whatsapp wel gebeurt.
Dus bovenin het scherm kort het bericht in beeld.

Is dit een instelling?
Dat ligt waarschijnlijk aan de importance setting.
Volgens de Android documentatie zorgt alleen importance "IMPORTANCE_HIGH" voor een heads-up notification.
YAML:
1
2
3
data:
  channel: laundry
  importance: high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 17:34
dixet schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Dat ligt waarschijnlijk aan de importance setting.
Volgens de Android documentatie zorgt alleen importance "IMPORTANCE_HIGH" voor een heads-up notification.
YAML:
1
2
3
data:
  channel: laundry
  importance: high
Nee helaas, als ik die toevoeg dan zie ik hem nog steeds niet verschijnen bij een open scherm.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
DizzyWeb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Het hele punt van HA was dat ik niet in de code hoef te duiken om de basis dingen te laten werken. En nu zit ik naar hele lappen tekst te kijken en heb ik echt geen flauw idee waar ik naar zit te kijken en wat ik er mee moet.

Sowieso blijf ik voorlopig op 1.42 aangezien ik gisteren uren bezig geweest ben om een ikea 5-button remote opnieuw gepaird te krijgen na de update en dat werkt gewoon niet. Ding is niet meer te pairen. En als ze gepaird zijn, dan werken ze niet meer, ook niet met alle legacy triggers aan. Niks in de logs van Z2M te zien, niks lijkt bij HA aan te komen. Gelukkig kon ik een backup terug zetten.

Heb de remotes niet perse nodig, maar wil gewoon niet verplicht zijn om mijn telefoon op zak te hebben als ik een bak koffie ga maken omdat ik anders het licht in de keuken niet aan kan doen.
Dat hoef ik nog steeds niet, ook niet bij Ikea-spul. Ik moest wel m'n automatiseringen veranderen.
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahbM-aiaOUUEeFPw79zcBsCzv10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41MukYoVonLlv3wN8HMPOjG0.png?f=fotoalbum_large
En in Yaml ziet dat er zo uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
device_id: 65f2e9c66696a8d77653c3f93860138b
subtype: "on"
id: kantoor-schakelaar-aan

Ik moest dus al m'n automatiseringen aanpassen waar ik een zigbee-schakelaar gebruikte maar de nieuwe automatisering kon ik gewoon toevoegen in de GUI en hoeft niet via de CLI met device_id en dergelijken, ik kon gewoon kiezen voor device, schakelaar en de action.

Heb wel een blueprint welke ik gebruikte voor een zigbee-4button-schakelaar moeten uitzetten en dit handmatig zelf gemaakt maar dat stelt ook niet zoveel voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7fEo7pYN3nVMxtKxEwEjJPgiD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5vqTzRY99mPcMLGkhfBLgZt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Ora et Labora op 07-01-2025 11:08 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Huh, card-mod stuk? Die had ik ff gemist
Ik las ook alleen de change log. En zie nu zelfs dat 3.5.0 teruggetrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TWKterry schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:46:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:

Zoals gezegd, dan help je de hele abstractie van HA om zeep. Naar mijn idee een van de grootste zondes als je HA gebruikt. En dus ook volledig niet nodig, er is een 1:1 device trigger alternatief en een 80%* event alternatief, beide volledig in de UI bij elkaar te klikken. En dit kan net zo goed stuk met een update. Dus nee, zie er geen beter alternatief in :)

* Met als nadeel dat je niet op specifiek event type kunt triggeren en dus een snelle check in de actions moet doen. En dat het nog experimental is in Z2M maar wel de way to go volgens HA. Dus hopelijk komt er gewoon nog een extra trigger in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Als het de enige mogelijke actie is, is een event entity juist een handige trigger. Je kunt dan namelijk op elke state change triggeren (to: nulll) want dat is dan altijd een toggle.

Of, als je helemaal zeker wil zijn dan doe je
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entity_id: event.whatever
not_from: 
  - unavailable
  - unknown 
not_to: 
  - unavailable
  - unknown
Dan gaan we die proberen (zodra ik de kans heb). Leesbaarheid is in ieder geval een stuk hoger (ik hoop trouwens wel dat Sonoff bij de ZBMINIR2 de optie "hold" ook nog eens ontdekt of zo want alleen maar "toggle" is wel erg karig).

Moet ik daarbij de volgende regel nog laten staan?
YAML:
1

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Dan gaan we die proberen (zodra ik de kans heb). Leesbaarheid is in ieder geval een stuk hoger (ik hoop trouwens wel dat Sonoff bij de ZBMINIR2 de optie "hold" ook nog eens ontdekt of zo want alleen maar "toggle" is wel erg karig).

Moet ik daarbij de volgende regel nog laten staan?
YAML:
1
Nee, die moet je er in jouw geval juist niet in zetten, want dan triggert hij alleen op een wijziging van het event_type, en die wijzigt in jouw geval dus nooit.

Ook als je wel meerdere event types hebt, moet je die er niet in zetten, want dan triggert hij dus niet als de vorige actie bijvoorbeeld single is, en en de nieuwe actie weer single (want dan is er geen wijziging).

Dit is nog een beperking/nadeel met de event entities, welke ik zelf voor mijn knoppen zo opgelost heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: event.knop_keuken_action
    not_from:
      - unavailable
      - unknown
    variables:
      event: "{{ trigger.to_state.attributes.event_type | default('unknown', true) }}"

In het actions deel gebruik ik dan een choose waar ik per mogelijk event de acties definieer.

Hier een volledig voorbeeld: https://github.com/TheFes...omi_button_guest_bed.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:40
ik heb de code voor de postcodeloterij van @TheFes gebruikt, maar krijgt het niet werkend.
Alle code staat in configuration.yaml.
echter bij condition: staat property condition is not allowed? in VScode.
zie bijgevoegde yaml. (is maar een deel van de code)
Ook de sensor blijft op unkown staan.
ik heb natuurlijk wel opnieuw opgestart.
Wat doe ik niet goed?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
template:
  - trigger:
      # the sensor will be automatically updated on the first 3 days of the month, at 18:00
      - alias: trigger at 20:00
        trigger: time
        at: "20:00"
        # you can use the event below in developer tools > events to manually update the sensor
      - alias: trigger on manual event
        trigger: event
        event_type: update_postcodeloterij_prizes
        id: manual
    condition:
      - alias: Check if it triggered on the manual event, or if it is the in the first 3 days of the month
        condition: template
        value_template: "{{ trigger.id == 'manual' or now().day in [1,2,3] }}"
    action:
      - alias: Create variables for the month to use in the rest commands and messages
        variables:
          month: >
            {{
              trigger.event.data.month | int
              if
                trigger.platform == 'event'
                and trigger.event.data is defined
                and 'month' in trigger.event.data
              else
                (now().replace(day=1) - timedelta(days=1)).strftime("%Y%m") | int
            }}
          month_formatted: >
            {% set months = ['januari', 'februari', 'maart', 'april', 'mei', 'juni', 'juli', 'augustus', 'september', 'october', 'november', 'december'] %}
            {{ months[month % 100 -1] ~ ' ' ~ month // 100 }}

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
gazzzman61 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:38:
ik heb de code voor de postcodeloterij van @TheFes gebruikt, maar krijgt het niet werkend.
Alle code staat in configuration.yaml.
echter bij condition: staat property condition is not allowed? in VScode.
zie bijgevoegde yaml. (is maar een deel van de code)
Ook de sensor blijft op unkown staan.
ik heb natuurlijk wel opnieuw opgestart.
Wat doe ik niet goed?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
template:
  - trigger:
      # the sensor will be automatically updated on the first 3 days of the month, at 18:00
      - alias: trigger at 20:00
        trigger: time
        at: "20:00"
        # you can use the event below in developer tools > events to manually update the sensor
      - alias: trigger on manual event
        trigger: event
        event_type: update_postcodeloterij_prizes
        id: manual
    condition:
      - alias: Check if it triggered on the manual event, or if it is the in the first 3 days of the month
        condition: template
        value_template: "{{ trigger.id == 'manual' or now().day in [1,2,3] }}"
    action:
      - alias: Create variables for the month to use in the rest commands and messages
        variables:
          month: >
            {{
              trigger.event.data.month | int
              if
                trigger.platform == 'event'
                and trigger.event.data is defined
                and 'month' in trigger.event.data
              else
                (now().replace(day=1) - timedelta(days=1)).strftime("%Y%m") | int
            }}
          month_formatted: >
            {% set months = ['januari', 'februari', 'maart', 'april', 'mei', 'juni', 'juli', 'augustus', 'september', 'october', 'november', 'december'] %}
            {{ months[month % 100 -1] ~ ' ' ~ month // 100 }}
Heb je ook het rest command deel toegevoegd?
En zo ja, het deel met query=1234AB (uiteraard met dan jouw postcode) in je secrets.yaml gezet, ofwel rechtstreeks in configuartie voor het rest_command gezet?

condition is een paar maanden geleden toegevoegd aan de trigger sensor config, blijkbaar is de config checker in VSCode daar nog niet op aangepast.

Oh, en als je bovenstaande allemaal gedaan hebt, de sensor zal unknown blijven tot hij triggert (en door de condition heen komt). Dat is dus pas op 1 februari om 18:00. Tot die tijd blijft hij unknown, tenzij je zelf even in developer tools > events het update_postcodeloterij_prizes event afvuurt

PS, heb je ook de notify service aangepast naar een correcte service voor jou? Anders zul je geen notificatie krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 07-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:33:
[...]

Nee, die moet je er in jouw geval juist niet in zetten, want dan triggert hij alleen op een wijziging van het event_type, en die wijzigt in jouw geval dus nooit.

Ook als je wel meerdere event types hebt, moet je die er niet in zetten, want dan triggert hij dus niet als de vorige actie bijvoorbeeld single is, en en de nieuwe actie weer single (want dan is er geen wijziging).

Dit is nog een beperking/nadeel met de event entities, welke ik zelf voor mijn knoppen zo opgelost heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: event.knop_keuken_action
    not_from:
      - unavailable
      - unknown
    variables:
      event: "{{ trigger.to_state.attributes.event_type | default('unknown', true) }}"

In het actions deel gebruik ik dan een choose waar ik per mogelijk event de acties definieer.

Hier een volledig voorbeeld: https://github.com/TheFes...omi_button_guest_bed.yaml
Grappig, wist niet dat je gelijk een variable aan een trigger kon hangen. Altijd gemist :9 Gebruik ook nog maar 8 jaar HA :+

Maar goed, hoop gewoon dat er een directe trigger komt voor event-entities. En wat helemaal mooi zou zijn is een event condition die feitelijk doet wat jij nu met een template doet. Want "na de tijd" gewoon nog maar het attribute uitlezen voelt wel als een enorme hack :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
TheFes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Heb je ook het rest command deel toegevoegd?
En zo ja, het deel met query=1234AB (uiteraard met dan jouw postcode) in je secrets.yaml gezet, ofwel rechtstreeks in configuartie voor het rest_command gezet?

condition is een paar maanden geleden toegevoegd aan de trigger sensor config, blijkbaar is de config checker in VSCode daar nog niet op aangepast.

Oh, en als je bovenstaande allemaal gedaan hebt, de sensor zal unknown blijven tot hij triggert (en door de condition heen komt). Dat is dus pas op 1 februari om 18:00. Tot die tijd blijft hij unknown, tenzij je zelf even in developer tools > events het update_postcodeloterij_prizes event afvuurt

PS, heb je ook de notify service aangepast naar een correcte service voor jou? Anders zul je geen notificatie krijgen.
al heb bovenstaande had ik gedaan, maar niet gezien dat ie alleen pas op de 1e van de maand gaat triggeren.
Ik heb het event: update_postcodeloterij_prizes handmatig afgevuurd. maar sensor blijft op unknown staan
Moet ik iets bij event_data invullen?

edit: ik had de query fout bij het rest command deel.
had alleen de postcode erin staan bij de payload. heb het nu veranderd naar "query=1234AB"
en nu werkt het .
dank voor je hulp.

Misschien teveel gevraagd maar kan ik ook 2 postcodes hiermee checken?

[ Voor 9% gewijzigd door gazzzman61 op 07-01-2025 12:01 ]

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik wil een kaart verbergen als datum niet is tussen x en x. Als ik kijk bij zichtbaarheid dan zie ik hier niks tussen staan. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij. Kan iemand mij een hint geven?

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheDudez Helaas zijn de conditions voor cards nog steeds veel beperkter dan in automations. Maar je zou het hier kunnen combineren met een helper en een automation. Maak een input_boolean (toggle) aan en dan een automation die deze aan/uit zet wanneer je wilt op basis van de datum.

Maar gezien je voor de automation (zonder calendar) ook te templates nodig hebt zou je dit ook direct in een template binary sensor kunnen vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
gazzzman61 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:50:
[...]

al heb bovenstaande had ik gedaan, maar niet gezien dat ie alleen pas op de 1e van de maand gaat triggeren.
Ik heb het event: update_postcodeloterij_prizes handmatig afgevuurd. maar sensor blijft op unknown staan
Moet ik iets bij event_data invullen?

edit: ik had de query fout bij het rest command deel.
had alleen de postcode erin staan bij de payload. heb het nu veranderd naar "query=1234AB"
en nu werkt het .
dank voor je hulp.

Misschien teveel gevraagd maar kan ik ook 2 postcodes hiermee checken?
Dan moet je daarvoor een tweede rest command aanmaken, en die in de template sensor samenvoegen (of een tweede template sensor voor aanmaken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Grappig, wist niet dat je gelijk een variable aan een trigger kon hangen. Altijd gemist :9 Gebruik ook nog maar 8 jaar HA :+

Maar goed, hoop gewoon dat er een directe trigger komt voor event-entities. En wat helemaal mooi zou zijn is een event condition die feitelijk doet wat jij nu met een template doet. Want "na de tijd" gewoon nog maar het attribute uitlezen voelt wel als een enorme hack :/
Die zitten er al wel een tijdje in, maar niet 8 jaar hoor :) Denk in 2023 ergens ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hi all,

Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan. Naast het platform heb je natuurlijk ook devices nodig. De keuze voor devices is belangrijk dan het platform want de meeste devices werken met meerdere platforms. En ander platform is zo geïnstalleerd.

Qua devices kun je zo simpel en ze gek maken als je zelf wil.

Ik geloof in een solide bedrade basis die altijd werkt. En kies voor een KNX systeem van schakelaars, sensoren en actoren. En dan HA voor de extra slimme functies en visualisatie / app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
TheDudez schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:56:
Ik wil een kaart verbergen als datum niet is tussen x en x. Als ik kijk bij zichtbaarheid dan zie ik hier niks tussen staan. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt mij. Kan iemand mij een hint geven?
Toevallig vanmorgen een conditional card gemaakt met wat @Septillion zegt.
Ik heb een helper aangemaakt, in dit geval Iphone.
Ik heb 2 telefoons en een kaart met personen uit het huishouden, waar ze zijn, hoe vol de batterij is, enzovoorts.
Als ik de helper Iphone aanzet, is mijn kaart zichtbaar met de gegevens van de Iphone.
Als ik de helper uitzet, met de gegevens van m'n Samsung.

Dat kun jij dus ook doen met een helper die aan/uit wordt gezet dmv een automatisering van datums.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hmm, de automatische back-up mogelijkheid om een back-up te maken voor een update van HA of van een add-on is nu ook verwijderd uit HA met 2025.1.1 .

Dat vindt ik persoonlijk een erg domme stap, snap niet waarom ze het bewust moeilijker maken. Want nu moet je dus zelf met de hand eerst de back-up doen voor je op update klikt. En als je het wel aandurft met automatische updates voor add-ons wordt er dus geen back-up meer gemaakt voor deze vanzelf updaten. Elke nacht een back-up vindt ik dan zelf niet genoeg.

Snap dat de remote back-up naar Nabu Casa enkel encrypted kan zijn, maar hoop wel dat ze het later mogelijk gaan maken dat een lokale en NAS back-up zonder encryptie kan. Via handmatige commando's kan het nog steeds en dat gebruiken de bestaande add-ons aan de achterkant dus.

Laat voorlopig wel de OneDrive add-on ernaast draaien. Dan kan ik meer instellen en makkelijker langer de unencrypted back-ups bewaren.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:22:
Hmm, de automatische back-up mogelijkheid om een back-up te maken voor een update van HA of van een add-on is nu ook verwijderd uit HA met 2025.1.1 .

Dat vindt ik persoonlijk een erg domme stap, snap niet waarom ze het bewust moeilijker maken. Want nu moet je dus zelf met de hand eerst de back-up doen voor je op update klikt. En als je het wel aandurft met automatische updates voor add-ons wordt er dus geen back-up meer gemaakt voor deze vanzelf updaten. Elke nacht een back-up vindt ik dan zelf niet genoeg.

Snap dat de remote back-up naar Nabu Casa enkel encrypted kan zijn, maar hoop wel dat ze het later mogelijk gaan maken dat een lokale en NAS back-up zonder encryptie kan. Via handmatige commando's kan het nog steeds en dat gebruiken de bestaande add-ons aan de achterkant dus.

Laat voorlopig wel de OneDrive add-on ernaast draaien. Dan kan ik meer instellen en makkelijker langer de unencrypted back-ups bewaren.
Het idee is volgens mij nu om vanuit HA een optie aan te bieden om een decrypted backup te downloaden. Hij wordt dus wel encrypted opgeslagen (ook lokaal), maar je kunt hem dan dus decrypted downloaden vanuit de user interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:28
Hallo mede-HASS'ers, ik kan jullie hulp goed gebruiken, maar wil dit topic niet vervuilen met mijn sores, dus heb er een apart topic aan gewijd, ook om wat uitgebreider logs en details te kunnen delen; Home Assistant hangt/traag, wat kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiG-GuY schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:22:

Welke Addon is dat?
Ik heb nu een backup -> NAS (Synology) ingeregeld
De NAS heeft vervolgens een sync met OneDrive.
Is iets wat omslachtig, werkt wel. Maar wellicht fijn als ik direct naar OneDrive kan syncen. Hoeft dat ook niet meer vanaf de NAS (de kopie aldaar zal ik wel blijven maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Welke Addon is dat?
Ik heb nu een backup -> NAS (Synology) ingeregeld
De NAS heeft vervolgens een sync met OneDrive.
Is iets wat omslachtig, werkt wel. Maar wellicht fijn als ik direct naar OneDrive kan syncen. Hoeft dat ook niet meer vanaf de NAS (de kopie aldaar zal ik wel blijven maken).
https://github.com/lavinir/hassio-onedrive-backup

Gebruik ik al sinds ik over ben op HA OS meer dan 1,5 jaar geleden. Nog even gespeeld met HA in Docker op DSM, maar vond het toch makkelijker en fijner werken met HA OS op een eigen apparaat.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

TheFes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Het idee is volgens mij nu om vanuit HA een optie aan te bieden om een decrypted backup te downloaden. Hij wordt dus wel encrypted opgeslagen (ook lokaal), maar je kunt hem dan dus decrypted downloaden vanuit de user interface.
Dat is ook prima voor puur het encryptie gedeelte. Zag dat er wel al Python scripts waren om dit type encryption the decrypten, zolang je de key hebt.

Hoop alleen dat de 'automatische back-up' voor updates draaien, toch terug komt als optie. Desnoods binnen het nieuwe Back-up mechanisme. Snap de redenering erachter niet waarom je deze optie zou verwijderen. Dit heeft dus ook gevolgen voor de Google/OneDrive add-ons, want die kunnen nu niet meer herkennen dat er updates gedraaid worden en zullen enkel volgens schema back-uppen.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 07-01-2025 16:37 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 17-09 22:30

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ShadowBumble schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:22:
Na een tijdje ben je hier toch wel vrij comfortabel mee, en bij ik toch aan het kijken naar wat meer om hiermee te doen. Dus om eens mee te testen heb ik een Sonoff Dongle-E Zigbee gekocht en wat goedkope sensors (Tuya) via onze chinese vrienden. De Tuya's wel opgezocht of die werken en dat zou het geval zijn, simpel smart knopje, een stroom schakelaar en een bewegings sensor.

Nu zijn die sensoren voorlopig nog niet binnen, maar in ieder geval alvast de stick in HA aangesloten en de integratie vast gedaan, zijn er nog voorbereiding die ik verder kan testen ? Is dat voldoende of moet ik daarnaast ook nog een Zigbee2MGTT install doen wat je overal ziet staan of is er ergens wat meer over te vinden ?
Inmiddels zijn de Tuya sensoren binnen en twee daarvan draaien inmiddels prima op mijn Zigbee netwerk. Eentje is een simpele Raam/Deur Sensor en de andere is een beweging sensor. De 3de is een microcontroller voor een stroompunt.

Het toevoegen van de devices ging eigenlijk relatief eenvoudig en zonder problemen, al hoewel dit nu gestart wordt van een volledig nieuwe HAOS omgeving, ben ik dit keer wel gefocused om het wat meer gebruiks vriendelijk te maken via de smartphone. De sensoren zullen voornamelijk gebruikt worden voor het aansturen of triggeren van automatiseringen. (Als voorbeeld Kachel kan je niet aan zetten als er een raam open staat). Hiermee werd ook gelijk duidelijk dat het toch wel handig is om area's te defineren en ik ben dus nu per kamer de zaken aan het inrichten en koppelen.

Nu enkel nog opzoek naar een fatsoenlijke warm licht led strip (of Zigbee controller daarvoor) voor wat kast verlichting etc. Iemand hier nog ideeën voor ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Hoi, ik had een aantal Hue bewegingssensoren gekregen en wilde er 2 gebruiken in mijn garage. Niet om lampen mee te schakelen, maar puur als bewegingsmelders. In de Hue app zit een functie "Beveiliging". Als ik dat aanzet, krijg ik een push melding krijgen als er beweging is. Ik kan die beveiliging modus alleen niet op basis van tijd in- en uitschakelen.

Inmiddels druk met HA, van alles aan het instellen en uitzoeken, maar ik kan die functie niet vinden.
Ik wil ze dus op basis van een tijdsblok dagelijks notificaties laten sturen bij beweging.

Heeft er iemand een idee hoe en waar ik dat kan instellen?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
janvanduschoten schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:16:
Hoi, ik had een aantal Hue bewegingssensoren gekregen en wilde er 2 gebruiken in mijn garage. Niet om lampen mee te schakelen, maar puur als bewegingsmelders. In de Hue app zit een functie "Beveiliging". Als ik dat aanzet, krijg ik een push melding krijgen als er beweging is. Ik kan die beveiliging modus alleen niet op basis van tijd in- en uitschakelen.

Inmiddels druk met HA, van alles aan het instellen en uitzoeken, maar ik kan die functie niet vinden.
Ik wil ze dus op basis van een tijdsblok dagelijks notificaties laten sturen bij beweging.

Heeft er iemand een idee hoe en waar ik dat kan instellen?
Een automation maken die triggert op de bewegingssensor, dan in de condition het tijdsblok checkt en in de action een notificatie stuurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
Simpelweg in je automation spelen met tijd condities?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

TheFes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Een automation maken die triggert op de bewegingssensor, dan in de condition het tijdsblok checkt en in de action een notificatie stuurt
Ah, dit was eigenlijk vrij gemakkelijk lees ik. Inmiddels werkt het!
Net even getest en hij geeft keurig een notificatie.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
Hardware vraagje...

Ik heb een deurbel met camera. Telkens op de bel gedrukt wordt, wil ik op een klein schermpje het camera beeld tonen. Wat is de beste optie om dit te doen ?
Een amazon show 5 ? Google Nest Hub ? 8" tablet met dock ? Iets anders wat kan dienen ?

Liefst zo goedkoop mogelijk, want ik heb 5 van deze dingen nodig ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Henry_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Wellicht is het entry_id aanwezig in :

/homeassistant/.storage/core.config_entries

Via de file-editor kan je deze het eenvoudigst bekijken.
Daar staat een entry_id maar als ik die invoer werkt het helaas niet. Zowel niet in de Developer Tools als in een Automation.
Toch gek dat je via de GUI een ander type Reload kan triggeren dan zelf op de CLI ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKdHxjemPk5WG2ROwoSKaUzUTkY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/04ktNXgBnKIvGekTvGN0LkCD.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 07-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 21:24
Ik dacht ook even aan de slag te gaan met de postcodeloterij integration, maar ik krijg de repository niet toegevoegd? Deze moet ik in HACS toch gewoon kunnen toevoegen?

lik

of moet ik hem downloaden en kopieren naar mijn eigen files?

edit: even de readme doorlezen en gewoon kopieren dus :)

edit2: ik heb nu:
- bestanden gekopieerd naar de juiste map
- de code van @TheFes gekopieerd naar een postcodeloterij.yaml
- in configuration.yaml toegevoegd:
YAML:
1
postcodeloterij: !include postcodeloterij.yaml

- in secrets.yaml ingevuld:
YAML:
1
postcodeloterij: "query=1234AB"
met de juiste postcode

dit werkte niet, daarna aangepast naar:
YAML:
1
postcodeloterij: query=1234AB
met de juiste postcode en dus zonder de ""

dit werkte niet, dus toen gewijzigd naar de volledige URL:
YAML:
1
 postcodeloterij: https://www.postcodeloterij.nl/public/rest/drawresults/winnings/NPL/P_MT_P{{ (now().replace(day=1) - timedelta(days=1)).strftime("%Y%m")}}/?query=1234AB 
met juiste postcode

nu krijg ik de foutmelding:

The postcodeloterij integration does not support YAML configuration
The postcodeloterij integration does not support configuration via YAML file. You may not notice any obvious issues with the integration, but any configuration settings defined in YAML are not actually applied.
To resolve this:
- If you've not already done so, set up the integration.
- Remove postcodeloterij: from your YAML configuration file.
- Restart Home Assistant.

Wat zie ik hier over het hoofd?

[ Voor 72% gewijzigd door B-Force op 07-01-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
B-Force schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:58:
Ik dacht ook even aan de slag te gaan met de postcodeloterij integration, maar ik krijg de repository niet toegevoegd? Deze moet ik in HACS toch gewoon kunnen toevoegen?

lik

YAML:
1

- in secrets.yaml ingevuld: postcodeloterij:
YAML:
1
"query=1234AB"
met de juiste postcode

- in secrets.yaml ingevuld: postcodeloterij:
YAML:
1
query=1234AB

YAML:
1
 postcodeloterij: https://www.postcodeloterij.nl/public/rest/drawresults/winnings/NPL/P_MT_P{{ (now().replace(day=1) - timedelta(days=1)).strftime("%Y%m")}}/?query=1234AB 
met juiste postcode

The postcodeloterij integration does not support configuration via YAML file. You may not notice any obvious issues with the integration, but any configuration settings defined in YAML are not actually applied.
To resolve this:

Je syntax voor secrets klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
GeeMoney schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Daar staat een entry_id maar als ik die invoer werkt het helaas niet. Zowel niet in de Developer Tools als in een Automation.
Toch gek dat je via de GUI een ander type Reload kan triggeren dan zelf op de CLI ?
[Afbeelding]
Het zou toch echt moeten werken op deze manier.
Ik mis nog wel het target device in jouw screenshot zonder gaat het niet werken.

Is de RAMSES integratie via HACS of echt een handmatig toegevoegde integratie via custom_compononents ?
Heb je wellicht een linkje naar de github van deze ?

De integratie die hier herladen wordt is een via HACS toegevoegde integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Henry_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Het zou toch echt moeten werken op deze manier.
Ik mis nog wel het target device in jouw screenshot zonder gaat het niet werken.

Is de RAMSES integratie via HACS of echt een handmatig toegevoegde integratie via custom_compononents ?
Heb je wellicht een linkje naar de github van deze ?

De integratie die hier herladen wordt is een via HACS toegevoegde integratie.
Het is geen HACS integratie.
Hier de GitHub:
https://github.com/zxdavb/ramses_cc.git

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43

lik

YAML:
1

YAML:
1
met de juiste postcode

YAML:
1

YAML:
1
met juiste postcode

To resolve this:

Dit is de juiste in je secrets.yaml
YAML:
1

En waar heb jij de postcodeloterij.yaml geplaatst?

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

lik

YAML:
1

YAML:
1
met de juiste postcode

YAML:
1

YAML:
1
met juiste postcode

To resolve this:

Die integratie en de YAML van @TheFes hebben precies helemaal niets met elkaar te maken. Je gooit nu een boel dingen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 21:24
Barfman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Dit is de juiste in je secrets.yaml
YAML:
1

En waar heb jij de postcodeloterij.yaml geplaatst?
De secrets.yaml heb ik weer aangepast naar "query=1234AB" (Dus met ""). Werkt nog steeds niet :(
de postcoseloterij.yaml staat gewoon in de config folder, zelfde als configuration.yaml...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
B-Force schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:31:
[...]

De secrets.yaml heb ik weer aangepast naar "query=1234AB" (Dus met ""). Werkt nog steeds niet :(
de postcoseloterij.yaml staat gewoon in de config folder, zelfde als configuration.yaml...
Ik include die file als een package. Zoals jij het nu probeert include je de file als configuratie van een niet bestaande postcodeloterij integratie.

Mijn configuratie is vrij complex en gebruikt eigenlijk overal packages, ofwel packages zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn, maar ook om elke integratie in een aparte file (mogelijk weer met includes naar een folder) onder te brengen.

In principe gebruik ik 2 integraties voor de Postcodeloterij prijzen
  1. rest_command om de prijzen van de rest API op te vragen
  2. template om een sensor te maken waarin de uitslag staat, en notifications te sturen wanneer er prijs is
Je kunt deze eventueel ook apart includen (mogelijk heb je al een include voor template waar de template sensor configuratie bij kan, of als een package.
Mocht je beide integraties nog niet gebruiken kun je de hele inhoud van de YAML file ook in je configuration.yaml zetten.

Oh, en deze configuratie staat dus helemaal los van dat custom component en heeft die custom integratie dus ook helemaal niet nodig (had initieel niet gezien dat je daar naar linkte)

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 07-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:53
Ik heb een blueprint gemaakt die ik deel op: https://github.com/remb0/blueprints
ik kan deze wel importeren maar niet opnieuw importeren.

ik heb een werkende source_url toegevoegd. maar ik blijf de melding krijgen: dat de bron niet gevonden kan worden. wat is er fout? bug in mijn script, verkeerde link of een home assistant bug ?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Laatst online: 15-09 16:41
Faece schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:35:
Hardware vraagje...

Ik heb een deurbel met camera. Telkens op de bel gedrukt wordt, wil ik op een klein schermpje het camera beeld tonen. Wat is de beste optie om dit te doen ?
Een amazon show 5 ? Google Nest Hub ? 8" tablet met dock ? Iets anders wat kan dienen ?

Liefst zo goedkoop mogelijk, want ik heb 5 van deze dingen nodig ....
Kijk of je nog oude smartphones hebt.
Pagina: 1 ... 273 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.