Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 272 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:47
Septillion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:02:
@hemertje Wat zie je nu dan? Misschien een foto. Want dit is wat te vaag om echt een antwoord te kunnen geven.
de HA server draait nu normaal, ook via de browser normaal toegankelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bw3a9D-hEDTFoYa1gsucMz8oNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oyRmpCeAgEW4W8fz9HWE61kC.png?f=user_large

maar vind het vreemd dat ik hem AAN moest zetten, normaal start de server gewoon op
lijkt wel of er een setting in de server of bios is gewijzigd?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
hemertje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:10:
[...]

de HA server draait nu normaal, ook via de browser normaal toegankelijk

[Afbeelding]

maar vind het vreemd dat ik hem AAN moest zetten, normaal start de server gewoon op
lijkt wel of er een setting in de server of bios is gewijzigd?
Dat kan, in de bios staat vaak een instelling wat hij moet dan als de stroom onderbroken is geweest. Waarbij de keuze is: uit blijven, altijd aan, of vorige staat aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@HuismAndré Mm, encryptie is een win. Maar niet meer de individuele files kunnen is voor mij wel een complete dealbreaker domper (want geen keuze...) :/

Want een grote (de grootste? :+) grootste reden voor de backup ben ik zelf. En dan wil ik vooral gewoon bij mijn vorige configuratie / dashboard / automations kunnen en niet de database terugzetten :/

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 04-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hemertje Wat aan? Of bedoel je dat na de stekker erin de PC niet aan ging? En dat had je niet door? :+

Dan zou het kunnen dat de BIOS ingesteld staat op "Resore" ipv "Power on" voor "After power failure" (namen kunnen verschillen per BIOS). Ofwel, laatste state voordat je de stroom eraf haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
@hemertje
Ik heb een HP T430, maar die moet ik altijd met de knop op het apparaat aanzetten als de netspanning er af is geweest.
Maar het zou kunnen dat het iets in het BIOS is. Zover heb ik nog nooit gekeken en wil er liever niet te veel in gaan rommelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:21:
@hemertje Wat aan? Of bedoel je dat na de stekker erin de PC niet aan ging? En dat had je niet door? :+
dit ja :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
JukeboxBill schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:26:
@hemertje
Ik heb een HP T430, maar die moet ik altijd met de knop op het apparaat aanzetten als de netspanning er af is geweest.
Maar het zou kunnen dat het iets in het BIOS is. Zover heb ik nog nooit gekeken en wil er liever niet te veel in gaan rommelen.
toen ik de HP server binnenkreeg was het spanning erop en het HA OS was gelijk bereikbaar via homeassistant.local.

dus dat verwachtte ik nu weer

zal eens in de bios kijken hoe het daar staat ingesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hemertje We hadden dus letterlijk moeten vragen "Staat hij aan?" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:40:
@hemertje We hadden dus letterlijk moeten vragen "Staat hij aan?" :+
Dat had niet geholpen want de LAN leds knipperden dus had het idee dat ie aanstond :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:28:
[...]

toen ik de HP server binnenkreeg was het spanning erop en het HA OS was gelijk bereikbaar via homeassistant.local.

dus dat verwachtte ik nu weer

zal eens in de bios kijken hoe het daar staat ingesteld
In de Bios : After Power Loss > Previous State

Nu gewijzigd naar > On

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
met de hobbykamer opruiming kwam ik een MCO Home - PM2.5 (fijnstof) Luchtkwaliteitssensor Z-Wave Plus tegen die ik wil gaan gebruiken binnen HA

nu probeer ik de The Z-Wave JS add-on te installeren ,maar deze blijft staan op 'is starting'.

ik draai de 2024.12.5 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
hemertje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:58:
met de hobbykamer opruiming kwam ik een MCO Home - PM2.5 (fijnstof) Luchtkwaliteitssensor Z-Wave Plus tegen die ik wil gaan gebruiken binnen HA

nu probeer ik de The Z-Wave JS add-on te installeren ,maar deze blijft staan op 'is starting'.

ik draai de 2024.12.5 versie
Ik heb zelf geen Z-Wave, maar voor apparaten heb je gewoonlijk een integratie nodig i.p.v. een add-on.

En met de vorige ervaring in gedachten :P bij het koppelen van een nieuw apparaat moet je ook hier op een knopje van het apparaat drukken.
(sorry, ik kon het niet laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

HuismAndré schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:40:
Versie 2025.1.0 heeft "eindelijk" een handige automatische backup optie (ik zet het tussen haakjes aangezien ik, net als velen, al een uitstekende geautomatiseerde backup optie had). Encryptie is standaard EN niet uit te zetten. Decryptie is niet mogelijk op file niveau. Je kunt de backup dus alleen gebruiken voor het restoren van het complete systeem en niet voor het extracten van een losse file (want er is geen losse decryptie tool beschikbaar). Ook is het niet mogelijk de encryptie uit te zetten. Niet zo handig als je het mij vraagt.
Ik ben nog niet over naar 2025.1.0, maar is dat een andere backup-optie dan wat er tot nu toe is?
Ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkstRUdikb3j_vJkDPWPQcy7fxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAenO2UJGc6cFmTcxFDdSKol.jpg?f=fotoalbum_large

Dan hoop ik dat die blijft bestaan en dat die nieuwe functie ernaast is gekomen?

Edit:
Zie nu dat het een add-on is, mijn backup-dinges. Die zal dan wel blijven bestaan naast dat nieuwe backupsysteem met versleuteling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDxMtq09K65O2UB59QJAw8feI3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTe7B5p8DjiQC05llO1wr5kW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 05-01-2025 00:00 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:57:
[...]

Ik ben nog niet over naar 2025.1.0, maar is dat een andere backup-optie dan wat er tot nu toe is?
Ik heb nu dit:
[Afbeelding]

Dan hoop ik dat die blijft bestaan en dat die nieuwe functie ernaast is gekomen?

Edit:
Zie nu dat het een add-on is, mijn backup-dinges. Die zal dan wel blijven bestaan naast dat nieuwe backupsysteem met versleuteling?

[Afbeelding]
Bestaande integraties / addons voor backups blijven gewoon werken, aldus de release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Septillion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:18:
@HuismAndré Mm, encryptie is een win. Maar niet meer de individuele files kunnen is voor mij wel een complete dealbreaker domper (want geen keuze...) :/

Want een grote (de grootste? :+) grootste reden voor de backup ben ik zelf. En dan wil ik vooral gewoon bij mijn vorige configuratie / dashboard / automations kunnen en niet de database terugzetten :/
Welk backupsysteem gebruik jij?
Kan ik met mijn backup add-on ook indivuduele bestanden eruit vissen? Nooit geprobeerd, maar bedenk me nu dat dit wel erg fijn is als dat kan idd. Ik zit ook wel eens te klooien met scripts of zo die dan achteraf verkloot blijken te zijn…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDxMtq09K65O2UB59QJAw8feI3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTe7B5p8DjiQC05llO1wr5kW.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:54:
@Cambionn Dat is precies hoe vloerverwarming over het algemeen werkt.

[...]

Als je je verwarming maar kort aan wil hebben is IR-verwarming of warme lucht zoals je dat nu doet met die Dyson wel een geschikte oplossing.
offtopic:
gezien het niet zo zeer om HA gaat ff in OT tags.

Stiekem weet ik ook wel hoe het werkt (en weet ik überhaupt best wel wat ;) ). Ik had wellicht beter kunnen zeggen dat het niet werk voor ons. Soms heb ik het koud en moet het gewoon nét ff iets warmer. Zeker met radiatoren was het fijn dat bij aanslaan de lucht vaak droog wordt en daardoor warmer aanvoeld. En dat lukt dan idd niet zo goed met vloerverwarming

En daarnaast dat hij, vergeleken met de vloerverwarming die ik ken van kenissen en familie, ook wel gewoon niet zo goed werkt. Daar voelde je vaak de vloer (lekker) warm zijn en ging een paar graden omhoog relatief snel (als in: langzamer dan radiatoren, maar zeker niet 12 uur voor 2 graden zoals hier). Deze heeft daarintegen moeite met de woonkamer op 18 graden houden in de winter waardoor het in de koudere periodes best koud werd in huis (daar doelde ik meer op met niet lekker werken, want dat vind ik toch wel basis). Maarja, het is ook een huurwoning met (prima werkende maar) goedkope dingen. Ikea keukentje uit stock-kasjes enzo. Opzich prima, het voldoet, maar zal dus ook een budget vloerverwarming zijn en dat merk je :+ .

De Dyson die wel snel verwarmt daarintegen werkt zó goed, dat de vloerverwarming compleet uit kan. Die maakt deze (relatief kleine) ruimte zo snel warm dat het zowel comfortabeler als goedkoper is dat ding aan te ff zetten dan de vloerverwarming continue. Dus ja, dan doen we dat wel.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik gebruik al van af het begin (ruim 2 jaar geleden) Samba Back Up add-on in combinatie met de Samba share add-on, want ik had geen idee waar de back-ups terechtkwamen bij de geïntegreerde HA-back-up optie.
Die bleven volgens mij op het systeem zelf en heb je dus geen fluit aan als je server de geest geeft.
De Samba share heb ik op mijn NAS en voor de zekerheid wordt het ook nog naar mijn eigen Strato cloud dienst gekopieerd.
Het zijn TAR files dus zo nodig kan je per bestand terugzetten.
Het voordeel van de Samba share add-on is ook dat je config folder eenvoudig is te bereiken vanaf de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08

klaaz

it's me!

Ik ben een zeer tevreden Homey gebruiker (2019 Pro) maar hik toch tegen de hoge kosten van de nieuwe Pro aan. Een tijdje geleden al weer eens een extra Pi aangeschaft (een 5) om eens met HA te spelen en tot de ontdekking gekomen dat deze (toen) nog niet werd ondersteund door HA. Nu wel ;-)

Wat is dat het eerste wat je doet? Je lampen configureren. En daar ging het gelijk al mis. Ik gebruik veel Ikea Tradfri lampen die ik gewoon zonder Ikea Gateway in Homey kan opnemen. Bij HA moet ik de Gateway gebruiken? Dat zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:06
Hoi,

Ik draai al twee jaar Z2M middels een ZZH. Nu doen opeens de lampen het niet meer. In de logs van Z2M staat dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2025-01-05 07:15:13] info:     z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2025-01-05 07:15:13] info:     z2m: Starting Zigbee2MQTT version 2.0.0 (commit #unknown)
[2025-01-05 07:15:13] info:     z2m: Starting zigbee-herdsman (3.2.1)
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Failed to start zigbee-herdsman
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start_crashes-runtime.html for possible solutions
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Exiting...
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Error: USB adapter discovery error (No valid USB adapter found). Specify valid 'adapter' and 'port' in your configuration.
    at discoverAdapter (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/adapterDiscovery.ts:523:15)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:105:5)
    at Function.create (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/adapter.ts:68:33)
    at Controller.start (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:24)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:69:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:142:13)
    at start (/app/index.js:161:5)
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: If this happens after updating to Zigbee2MQTT 2.0.0, see https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/24364

Lijkt dus op problemen met de ZZH. Alleen, ik heb verder geen idee hoe dat ding werkt. Kan ik dat nog op een manier debuggen, of kan het nog ergens anders aan liggen?

Ik heb gisteren overigens op hetzelfde netwerk in een Proxmoxdocker Teslamate geïnstalleerd, die installeert Mosquitto mee voor zichzelf. Zat nog te denken, kan dat invloed op elkaar hebben? Maar de error lijkt me met name hardware gerelateerd, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door --Christiaan-- op 05-01-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
klaaz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:23:
En daar ging het gelijk al mis. Ik gebruik veel Ikea Tradfri lampen die ik gewoon zonder Ikea Gateway in Homey kan opnemen. Bij HA moet ik de Gateway gebruiken? Dat zal toch niet?
Natuurlijk kan je zonder Gateway, maar je moet wel de ZIGBEE transmitter/radio hebben steken hé. Een rPI heeft geen "onboard" Zigbee / Zwave "radio" die moet jij regelen!

Voor "zwave" kan je vb een Aeotec Z-Stick Gen5+ USB-stick steken, voor Zigbee kan je kijken naar een Sonoff Zigbee 3.0 USB radio ofzo.

Dan moet je uiteraard de IKEA lampen terug resetten en "rechtstreeks" laten koppelen via de USB-radio stick in je rPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Meeste blijft wel bestaan en verwacht dat de addons ook blijft werken (die gebruik ik ook). Maar volgens mij maakt dat gebruik van de HA backup-action en dus zullen alle backups opeens encrypted zijn zonder mogelijkheid ze zelf te decrypten :/

Op zich niets tegen encryptie ook al vind ik het voor lokale toepassingen al wat overdreven dus had dat liever optioneel gezien. Maar dan zou er ook een decrypt tool moeten zijn.

@JukeboxBill En dat per bestand terug zetten gaat dus stuk in 2025.1 :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 07:20
--Christiaan-- schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:35:
Hoi,

Ik draai al twee jaar Z2M middels een ZZH. Nu doen opeens de lampen het niet meer. In de logs van Z2M staat dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Starting Zigbee2MQTT without watchdog.
[2025-01-05 07:15:13] info:     z2m: Logging to console, file (filename: log.log)
[2025-01-05 07:15:13] info:     z2m: Starting Zigbee2MQTT version 2.0.0 (commit #unknown)
[2025-01-05 07:15:13] info:     z2m: Starting zigbee-herdsman (3.2.1)
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Error while starting zigbee-herdsman
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Failed to start zigbee-herdsman
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start_crashes-runtime.html for possible solutions
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Exiting...
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: Error: USB adapter discovery error (No valid USB adapter found). Specify valid 'adapter' and 'port' in your configuration.
    at discoverAdapter (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/adapterDiscovery.ts:523:15)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:105:5)
    at Function.create (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/adapter.ts:68:33)
    at Controller.start (/app/node_modules/.pnpm/zigbee-herdsman@3.2.1/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:132:24)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:69:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:142:13)
    at start (/app/index.js:161:5)
[2025-01-05 07:15:13] error:    z2m: If this happens after updating to Zigbee2MQTT 2.0.0, see https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/24364

Lijkt dus op problemen met de ZZH. Alleen, ik heb verder geen idee hoe dat ding werkt. Kan ik dat nog op een manier debuggen, of kan het nog ergens anders aan liggen?

Ik heb gisteren overigens op hetzelfde netwerk in een Proxmoxdocker Teslamate geïnstalleerd, die installeert Mosquitto mee voor zichzelf. Zat nog te denken, kan dat invloed op elkaar hebben? Maar de error lijkt me met name hardware gerelateerd, toch?
Dit komt door de update naar Z2M 2.0.
Je dient een extra regel toe te voegen in de Zigbee2MQTT Addon.
Settings --> Addon --> Zigbee2MQTT --> Configuration gaan en bij Serial vul je dan onder de regel van je USB stick

code:
1
adapter: hier invullen welke voor jouw stick nodig is, zie link hieronder

Voor bv mijn Sonoff P versie is het

code:
1
2
3
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0
adapter: zstack

https://github.com/Koenkk.../guide/adapters/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@--Christiaan-- Duidelijk de release notes niet gelezen ;) Adapter type specificeren is verplicht geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

klaaz schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:23:
Wat is dat het eerste wat je doet? Je lampen configureren. En daar ging het gelijk al mis. Ik gebruik veel Ikea Tradfri lampen die ik gewoon zonder Ikea Gateway in Homey kan opnemen. Bij HA moet ik de Gateway gebruiken? Dat zal toch niet?
Je Homey Pro heeft een ingebouwde zigbee 'antenne'. Je Pi heeft dat niet. Dat los je op met een zigbee dongle van twee tientjes.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:06
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:48:
@--Christiaan-- Duidelijk de release notes niet gelezen ;) Adapter type specificeren is verplicht geworden.
Oeps, dat klopt. Het werkt al twee jaar vlekkeloos dus niet gedacht dat daar opeens iets zou kunnen gebeuren.
MikeOO schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:47:
[...]

Settings --> Addon --> Zigbee2MQTT --> Configuration gaan en bij Serial vul je dan onder de regel van je USB stick

code:
1

code:
1
2
3
  /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0

Dank! Heb je een idee hoe ik er achter kan komen wat ik moet invullen voor mijn stick? Het gaat om deze: https://support.electrolama.com/projects/zig-a-zig-ah/

Edit: Ah, het bleek zstack, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@--Christiaan-- Maar dit is niet zomaar een update maar een major update van 1.x naar 2.x.

Qua stick, rtfm ;) https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/zstack.html

offtopic:
Read The Friendly Manual natuurlijk O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
--Christiaan-- schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Oeps, dat klopt. Het werkt al twee jaar vlekkeloos dus niet gedacht dat daar opeens iets zou kunnen gebeuren.
Als het helpt; je was niet de enige die de release notes niet heeft gelezen.

Hier vanochtend lichtelijke paniek dat " ineens" geen enkele lamp het meer deed.
Gelukkig was de foutmelding eenvoudig te achterhalen en na een kort rondje Google ook de oplossing.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:08:
offtopic:
Read The Friendly Manual natuurlijk O-)
offtopic:
Masterchef USA Junior: Iets a la
Gordon Ramsay: Gebruikt F met de gebruikelijke bedoeling
Kinderen: *Lachen*
Gordon Ramsay: "what else did you think I meant?"
Kind: "You have a trackrecord"
_/-\o_

Enige context voor wie hem niet kent: Hij heeft een reputatie qua taalgebruik :+

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 05-01-2025 09:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

HuismAndré schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:40:
Versie 2025.1.0 heeft "eindelijk" een handige automatische backup optie (ik zet het tussen haakjes aangezien ik, net als velen, al een uitstekende geautomatiseerde backup optie had). Encryptie is standaard EN niet uit te zetten. Decryptie is niet mogelijk op file niveau. Je kunt de backup dus alleen gebruiken voor het restoren van het complete systeem en niet voor het extracten van een losse file (want er is geen losse decryptie tool beschikbaar). Ook is het niet mogelijk de encryptie uit te zetten. Niet zo handig als je het mij vraagt.
@Septillion
Ik kan gewoon selecteren wat ik wil herstellen hoor.

Als ik de back-up aanklik in het overzicht van back-ups kan ik aangeven wat ik specifiek wil herstellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/751DR6UZDjE2avq9DSA66VcXqT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CtHHF9f7CR7qGoD7mbnNjAr8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--Q9TRJmBEbVFSW-VbARwq8K7dw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q0XM2wxvPwY65tvfTNWqwE0M.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zelfs in meer details, voorheen kon je alleen de hele “Core” herstellen, niet specifieke delen zoals nu.

Dacht eerst onhandig, geen automatische back-ups meer voor een update van een add-on, maar op deze manier heb ik nog steeds elke dag een back-up van de add-ons. Gebeurt zelden dat je meerdere keren per dag een update hebt. De OneDrive Back-up add-on deed dat dus automatisch voor specifiek een add-on, maar ben nu volledig over op dit systeem.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@BiG-GuY Denk dat zijn woordkeuze beetje verkeerd was. Maar het probleem is dat je het nu alleen voor restore kunt gebruiken. Het zij wel per onderdeel. Maar niet bij de files kunnen is voor mij ook wel echt een ergenis. Want als ik een booboo maak dan wil ik NIET de hele db restoren... Dus dan wil ik bij de files kunnen om de snippet dashboard of de automation te restoren.

Andere optie zou zijn dat de restore nog veel fijnmaziger wordt maar zelfs dan, niet de backup kunnen inlezen elders is naar mijn idee volledig tegen het open idee van HA.

Het stomme vinkje bij een update ga ik dan weer niet missen. Dat deze niet onthouden werd was een grote ergenis. Want alle losse kleine backups vind ik maar onhandig, zeker voor de addons. Dus de routine is juist om dat altijd uit te vinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09
Zal toch niet lang duren voordat iemand een decryptor tool bouwt om de backup te kunnen ontsleutelen en dan te extracten? Moet toch makkelijk te maken zijn gezien de source van de backup functie gewoon online staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@BizzieBis Hopelijk, zou mooi zijn als dat in HA zat bijvoorbeeld. Dat je daar dan kon kiezen voor een unencrypted download.

Of naar mijn idee nog beter, maak encryptie optioneel en instelbaar per locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Als ik een booboo maak, undo ik wel in een text editor.

Ik heb wel een backup waar ik alles ut kan halen met wat moeite, maar dat is omdat ik in docker draai. De config en data volumes map ik standaard van alle containers naar disk in een folder waarvan alle subfolders individueel getarred worden en dan geencrypt en geüpload naar een clouddienst.

Maar die heb ik eigenlijk nooit nodig. Is alleen voor het geval de hele nas gereset moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Caelorum Mja, ik doe meeste in de UI. En daarnaast merk ik me booboo pas vaak later op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:53
Is het nog mogelijk om vanuit HA op een of andere manier een 'old-fashioned' backup te maken (zonder encryptie) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Cimpel Nee, dat is nu precies het issue :)

Of mja, enige dat je zou kunnen doen is zelf alle files kopiëren maar dat is dan niet direct te restoren en bevat niet de containers (of container versies) zelf.

[ Voor 64% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 19:32
Lucifertje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:09:

Echter loop ik wat te worstelen met automatiseringen. Ik heb meerdere Aqara Motion sensors in gebruik, twee hiervan zijn de “oude” en twee hiervan de P1. Die laatste werken qua automatiseringen “okish”, als de lamp uitvalt, gaat deze daarna direct weer aan. Maar dit is anders dan bij de “oude reguliere”. Dit duurt een eeuwigheid voordat deze weer aangaat.
Een hardwarematige hack is mogelijk bij de aqara bewegingssensor waardoor deze binnen een paar seconden weer getriggered kan worden ipv die ‘eeuwigheid’ te moeten wachten.

Online handleiding aqara sensor hack

Ik heb dit stukje zelf ook ertussen gesoldeerd (en mijn soldeerskills zijn very basic) niet moeilijk dus en het werkt voortreffelijk en de batterij blijft lang meegaan (minstens een jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Lucifertje Ze hebben inderdaad wat dead time. Uit mijn hoofd is dat 90 seconden. Je zou het uitschakelen kunnen triggeren op het naar off gaan van de sensor. Dan gaat de lamp überhaupt ook niet maar even uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:07
Handig die automatische backups in 2025.1! Maar heeft iemand enig idee waarom de keuzevrijheid enigszins beperkt is? Encryptie kan je niet uitzetten en het backupmoment staat vast op 4.45 uur. Wonderlijk.

Encryptie vind ik geen bezwaar. Mijn backups van HA zijn echt backups voor het geval dat. Voor mijn config en automations gebruik ik git, zodat ik oude versies zo nodig altijd bij de hand heb. Niettemin kan ik me goed voorstellen dat je een lokale backup niet versleutelt en dat is nu met automatische backups niet mogelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Nomi op 05-01-2025 11:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Nomi schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:54:
Handig die automatische backups in 2025.1! Maar heeft iemand enig idee waarom de keuzevrijheid enigszins beperkt is? Encryptie kan je niet uitzetten en het backupmoment staat vast op 4.45 uur. Wonderlijk.
Omdat het een eerste iteratie is van deze functionaliteit. En het tijdstip is gedeconflicteerd met de nachtelijke database werkzaamheden die HA doet. En encryptie standaard omdat het de overtuiging van de devs is dat dit standaard zou moeten zijn.

Staat gewoon in de release notes.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 05-01-2025 12:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben aan de slag gegaan met Voice en de Assist. Maar de settings zijn erg traag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UygUOXVP25BAXbXEhcwzGfdwlvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3w0B3ZvQVQOZK2S1ZkA59KAX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier de cloud en een zelfgemaakt staan maar laden doet hij nauwelijks en nieuwe toevoegen geeft error.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Omdat het een eerste iteratie is van deze functionaliteit.

Klopt, reden genoeg om op een volgende iteratie te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:07
Hmmbob schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Omdat het een eerste iteratie is van deze functionaliteit. En het tijdstip is gedeconflicteerd met de nachtelijke database werkzaamheden die HA doet. En encryptie standaard omdat het de overtuiging van de devs is dat dit standaard zou moeten zijn.

Mmmm, lees ik daar dan grandioos overheen? Ik zie het niet staan in de release notes.

Edit: Sorry, wat je zegt klopt. Ik dacht dat je bedoelde te zeggen dat het in de toekomst wel mogelijk wordt om encryptie en backup schedule aan te passen. Dat staat NIET in de release notes. Ik zou die vrijheid, los van de overtuiging van de devs, wel waarderen :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Nomi op 05-01-2025 12:26 . Reden: beter lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:32
Ik ben bezig om te kijken naar Dali lichtsturing voor mijn lampen. Heeft iemand ervaring ermee om dat via home assistant aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
fujiphoto schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:23:
Ik ben bezig om te kijken naar Dali lichtsturing voor mijn lampen. Heeft iemand ervaring ermee om dat via home assistant aan te sturen?
In dit topic tot zover in ieder geval niet: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
JukeboxBill schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:38:
[...]

Ik heb zelf geen Z-Wave, maar voor apparaten heb je gewoonlijk een integratie nodig i.p.v. een add-on.

En met de vorige ervaring in gedachten :P bij het koppelen van een nieuw apparaat moet je ook hier op een knopje van het apparaat drukken.
(sorry, ik kon het niet laten)
geen probleem, dank voor het meedenken

ik zat bij Settings - Devices & Services - Integrations - Add Integration

je krijgt dan de volgende melding:
Select connection method
Do you want to use the Z-Wave JS Supervisor add-on?
Use the Z-Wave JS Supervisor add-on
Submit
vandaar dat ik de term Add-On gebruikte

ik bedenk me nu dat de Homey die ik heb staat een Z-wave ingebouwd heb en de HP server niet

welke Z-wave USB-stick adviseren jullie om toe te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@hemertje Meerdere dingen:

Je hebt als eerste inderdaad een Z-Wave radio/controller nodig om Z-Wave te kunnen doen. Volgens mij is een Aeotec Z-Stick de goto maar geen ervaring mee.

Verder doet HA zelf geen ondersteuning voor een Z-wave radio/controller. Alleen de integratie om met een Z-Wave JS server te verbinden.

Dus zal je zelf een Z-Wave JS server moeten draaien en dat is dan weer mogelijk als addon. Maar zou je volgens mij ook gewoon los van HA kunnen doen als je wilt.

Makkelijkste all in krijg je dus:
Z-Wave JS integratie => verbind met de Z-wave JS Server
Z-Wave JS Server addon => verbind met de Z-wave controller
Z-Wave controller => maakt het mogelijk om fysiek Z-Wave te spreken

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 07:59
Om toch maar zeker te zijn van bovenstaande berichten ivm met encrypted backups, heb ik net een backup gedraaid. ik zit op 2025.1.0 en krijg nog steeds .tar files die ik gewoon kan openen.
Heb al een tijdje de automatische backups lopen via Home Assistant Google Drive Backup add-on.
De laatste 20 backups worden rechtstreeks op mijn Synology geplaatst en de laatste 6 worden gesyncd met mijn Google Drive. Werkt perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13
Vandaag de Z2M update maar getest op mijn backup installatie.
Het viel niet tegen.
in mijn Z2M config staat niets op false. dus geen legacy zaken aangezet denk ik.
Bij alle (80) devices deden het in 1 keer goed.
Wel inderdaad adapter: stacks moeten invullen. dit was slecht gedocumenteerd vind ik.
alleen 2 oude Xiaomi switches ( 1 ronde en 1 vierkante) WXKG01LM deden het niet.
overgezet naar een MQTT topic in een nieuwe blueprint en het werkte allemaal weer.
Ook in productie werkt alles oké nu.

alleen de backups feature valt mij tegen. hoe zet ik nu backups vanuit de samba baddon terug en hoe zie ik ze?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gonzalez De tar kan je inderdaad openen. De gz daarin lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:54:
@Gonzalez De tar kan je inderdaad openen. De gz daarin lukt me niet.
Bij de backups die op mijn NAS staan, kan ik deze gz bestanden nog steeds uitpakken hoor. ;)

aanvulling:
door dit te testen zie ik dat mijn backups 760 MB kleiner kunnen zijn.
Heb ooit 7 full cd's in de media map gezet bij mijn installatie om dingen te testen.
Nu zie ik dat ze elke keer mee in de back up gaan. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gonzalez op 05-01-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik dacht dat het hier eerder al gevraagd werd, maar vind het nergens terug:

Hoe krijg ik een helper waarin de datum van de eerste maandag na 6 januari staat (en elk jaar dus update)?

ChatGPT maakt er een warboel van…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:53
Gonzalez schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Bij de backups die op mijn NAS staan, kan ik deze gz bestanden nog steeds uitpakken hoor. ;)
Dat zullen dan backups zijn van VOOR 2025.1.0.
Daarna lukt echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gonzalez Van de oude kan ik dat ook ja. Van de nieuwe niet meer... Tenminste, mij lukt het me in de debug install niet meer met een 2025.1 backup.

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
Cimpel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Dat zullen dan backups zijn van VOOR 2025.1.0.
Daarna lukt echt niet.
Onderstaande afbeelding betwist dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nUrzHcnXbgha5v-OTc9khMqVgw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ssJQxUJZtjdjTUJIn8u3tnZi.jpg?f=user_large

Ik zit sinds gisteren 12.59 op versie 2025.1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gonzalez Hoe bekijk jij ze / pak je ze uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
Op de pc met 7-ZIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Kun je ook daadwerkelijk bestanden uitpakken? Lijkt mij iets bij te staan dat de "file table" niet encrypted is maar alleen de inhoid van de bestanden. Het inzien van welke beatanden in de zip / tar / ... zitten kan dan dus wel. Daadwerkelijk openen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gonzalez En dan krijg je gewoon password prompt?

Of, klein gokje, je start de backup niet via settings en je hebt dus de nieuwe setup nog niet afgerond...

@dixet Jij hebt gok ik dus ook nog niet via settings een backup proberen te maken? Dus dus nog niet geforceerd door de encryption key dialog?

Iets dat je denk ik niet tot het oneindige gaat weten af te houden...

[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
RobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Kun je ook daadwerkelijk bestanden uitpakken? Lijkt mij iets bij te staan dat de "file table" niet encrypted is maar alleen de inhoid van de bestanden. Het inzien van welke beatanden in de zip / tar / ... zitten kan dan dus wel. Daadwerkelijk openen niet.
Idem hier. Backup van gisteren, HA 2025.1.0 op 3 januari geïnstalleerd.
Ik kan volledig uitpakken, ook de onderliggende .tar.gz bestanden.

HA zelf zegt ook dat 'ie niet ge-encrypt is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO9H1fXmc0xwHHIjBk5KQxY8ZUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q5If9prAPklGEcq5jO4213cG.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door dixet op 05-01-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
RobertMe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:30:
[...]

De afbeelding komt uit een uitgepakt gz bestend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:34:
@Gonzalez En dan krijg je gewoon password prompt?

Of, klein gokje, je start de backup niet via settings en je hebt dus de nieuwe setup nog niet afgerond...
Ik vermoed dat het daar in zit, mijn backups worden gedraaid door de Google Drive Add-on.
Ik gebruik deze add-on nog niet zo lang, daarvoor werden mijn backups vooral gegenereerd bij update van het systeem.
Ik kwam deze add-on tegen en heb sindsdien automatische backups ingesteld.
Rechtstreeks op mijn NAS, want ik dacht ja, wat als je SSD de geest geeft, dan heb je niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
dixet schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Idem hier. Backup van gisteren, HA 2025.1.0 op 3 januari geïnstalleerd.
Ik kan volledig uitpakken, ook de onderliggende .tar.gz bestanden.

HA zelf zegt ook dat 'ie niet ge-encrypt is
[Afbeelding]
Hier dus ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW4PrAuPcBm3KYLGXp3QOy9G6io=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MoXm8xWHC0AtiBaro5q25FzJ.png?f=user_large

Gebruik jij ook de Google Add-on?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gonzalez Ja, net hier ook getest ja. Je kunt via andere manieren en dus ook via de addon, nog steeds unencrypted backup maken zolang je dus niet de setup in backups afrond. Wat een verplichte setup is als je via daar een backup wilt maken. Doe je dat wel, kan je niet meer terug naar unencrypted...

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:53:
@Gonzalez Ja, net hier ook getest ja. Je kunt via andere manieren en dus ook via de addon, nog steeds unencrypted backup maken zolang je dus niet de setup in backups afrond. Wat een verplichte setup is als je via daar een backup wilt maken. Doe je dat wel, kan je niet meer terug naar unencrypted...
Dus ik kan onderstaande voorlopig beter zo laten staan.
De auto backups van de Add-on staan hier als manual backups.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYU6OgLo73ZClYlgx3mfWHvdeso=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SFx4sGvtZs7RIGz5fbGmuShr.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Mag toch hopen dat op korte termijn de gebruikers zelf gaan laten kiezen of ze encryptie willen toepassen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gonzalez Yep, zodra ik via daar de set up doe, en die moet je ook doen als je een manual backup via daar wilt doen, dan zijn je backups encrypted en zie ik geen manier terug. Behalve dan, hoe ironisch, waarschijnlijk via een backup restore :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
MikeOO schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:47:
[...]

code:
1

code:
1
2
3

Ik zie dat ik ook moet updaten naar 2.0
En ik zag idd staan dat ik moet oppassen voor de breaking changes:
Also it is recommended to explicitly add a serial.adapter to your configuration.yaml, see #24364 for more info.

Al ben ik niet 100% zeker nu.
Ik had dit een tijdje geleden nog maar aangepast.
Moet ik dit nu terug wijzigen?
Dit heb ik staan in de config onder serial:

/dev/serial/by-id/usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230830140743-if00
adapter: ember

moet die adapter nu wijzigen naar zstack? ember was toch de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

skank schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Ik zie dat ik ook moet updaten naar 2.0
En ik zag idd staan dat ik moet oppassen voor de breaking changes:
Also it is recommended to explicitly add a serial.adapter to your configuration.yaml, see #24364 for more info.

Al ben ik niet 100% zeker nu.
Ik had dit een tijdje geleden nog maar aangepast.
Moet ik dit nu terug wijzigen?
Dit heb ik staan in de config onder serial:

/dev/serial/by-id/usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20230830140743-if00
adapter: ember

moet die adapter nu wijzigen naar zstack? ember was toch de nieuwe?
Dongle Plus v2 = ZBDongle-E, dus die gebruikt inderdaad ember (of ezsp bij oudere firmware).
Zstack is voor de ZBDongle-P.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
BiG-GuY schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Dongle Plus v2 = ZBDongle-E, dus die gebruikt inderdaad ember (of ezsp bij oudere firmware).
Zstack is voor de ZBDongle-P.
Dan mag ik gewoon updaten zonder iets te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Enige dat verplicht is geworden is dat het het adapter type specificeert. Dat doe je al dus niets aan de hand :)

Qua starten dan, legacy spullen moet je dus nog los kijken en dat kan je dus al in 1.x doen door legacy dingen uit te zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:57:
@skank Enige dat verplicht is geworden is dat het het adapter type specificeert. Dat doe je al dus niets aan de hand :)

Qua starten dan, legacy spullen moet je dus nog los kijken en dat kan je dus al in 1.x doen door legacy dingen uit te zetten.
Wat bedoel je met dat laatste?
Heb zopas geupdate en blijkbaar lopen er toch dingen mis :p
Vooral deze dingen:

sensor.badkamer_sensor_illuminance_lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Die is van naamgewijzigd heb ik vandaag al paar keer langs zien komen :D

Maar verder zijn dus legacy attributes, legacy API, legacy availability payload en legacy device options uit 2.x. Of je configuratie / HA hier mee om kon gaan kon je dus al testen door dat uit te zetten in 1.x. Mocht het dan niet werken dan kon je het rustig fixen of het gewoon weer even aanzetten.

Legacy device triggers staan ook op de deprecated lijst maar zitten zo ver ik zie nog in 2.x. Maar gezien HA ook stuurt richting event-entities zal Z2M daar uiteindelijk ook vol op over gaan verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zit te denken om een tablet aan de muur te hangen. Echter hier nooit van tevoren over nagedacht bij het meerwerk van ons huis om een stroompunt op ooghoogte te laten aanleggen. Muren zijn ook net gestuct, dus ook niet zoveel zin om de boel nu overhoop te halen.

Wat zijn de alternatieven, wetende dat ik niet continu een tablet van de muur wil halen om op te laden. Zijn er tablets met staande docks die aan te raden zijn voor home assistant? Zijn er mogelijkheden met een batterypack?

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:17:
@skank Die is van naamgewijzigd heb ik vandaag al paar keer langs zien komen :D

Maar verder zijn dus legacy attributes, legacy API, legacy availability payload en legacy device options uit 2.x. Of je configuratie / HA hier mee om kon gaan kon je dus al testen door dat uit te zetten in 1.x. Mocht het dan niet werken dan kon je het rustig fixen of het gewoon weer even aanzetten.

Legacy device triggers staan ook op de deprecated lijst maar zitten zo ver ik zie nog in 2.x. Maar gezien HA ook stuurt richting event-entities zal Z2M daar uiteindelijk ook vol op over gaan verwacht ik.
top check ik thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ferra schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:21:
Ik zit te denken om een tablet aan de muur te hangen. Echter hier nooit van tevoren over nagedacht bij het meerwerk van ons huis om een stroompunt op ooghoogte te laten aanleggen. Muren zijn ook net gestuct, dus ook niet zoveel zin om de boel nu overhoop te halen.

Wat zijn de alternatieven, wetende dat ik niet continu een tablet van de muur wil halen om op te laden. Zijn er tablets met staande docks die aan te raden zijn voor home assistant? Zijn er mogelijkheden met een batterypack?

Misschien een google home hub?
Daar kun je je dashboard naar casten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
skank schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Misschien een google home hub?
Daar kun je je dashboard naar casten...
Dat vind ik van die ondingen met een klein scherm. Heb er hier 1 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:18

Ik heb op mijn kantoor kamer een Lenovo M10 staan met docking station. Iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsEhjBfybstrsc4YiK4aSrTzjHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N39GvMDJ6AHRJ0YEEQ1j1TE3.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht is zoiets nog te vinden met een nieuwere generatie tablet van Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Na de nieuwe 2.0 opdate van Z2M blijken de actions sensors niet meer te werken. Ok, dat kan, maar nu moet ik dus een zooi gaan omzetten.

Mijn vraag is ;

Hoe zet ik de oude situatie ;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: Lamp bank aan
  initial_state: 'on'
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.0x04cf8cdf3c77c19c_action
    to: button_1_single
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id:
      - light.schakelaar_bank
    data:
      brightness_pct: 27

om naar nieuwe situatie (dit is een voorbeeld)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 automation:
    - alias: Respond to button click
      triggers:
          - trigger: device
            domain: mqtt
            device_id: ad44cabee4c646f493814306aa6446e1
            type: action
            subtype: arrow_left_click
      actions:
          - action: light.toggle
            target:
                entity_id: light.bedroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ferra schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Dat vind ik van die ondingen met een klein scherm. Heb er hier 1 staan.
Klein? Ik heb het op de max he
Een tablet is quasi even groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
+1 Voor de Lenovo M10 Tab met (speaker)-dock.

Een Lenovo ThinkSmart View is ook een leuk ding om neer te kunnen zetten. (8" inch)
https://community.home-as...lone-tablet-for-ha/658422

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maartend Voor nu zou ik gewoon legacy triggers weer aan zetten :+

Want ik zou nooit mqtt triggers hiervoor aanraden. Dan help je de mooie abstractie van HA gewoon compleet om zeep. Dat is gewoon zonde en omslachtig.[edit]Gelukkig gebruik je die ook niet :9

Je kan inderdaad device triggers gebruiken maar ben ik ook niet dol op. En verder zit denk ik de toekomst in de event entities. Maar die zijn binnen Z2M nog experimental en binnen HA nog niet zo geweldig (omdat je dus niet op een enkel 'event type' kunt triggeren).

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:51:
@maartend Voor nu zou ik gewoon legacy triggers weer aan zetten :+
Ikzelf zou zelfs downgraden, gezien het nu stuk is :p Dan de automations aanpassen en dan upgraden.
Want ik zou nooit mqtt triggers hiervoor aanraden. Dan help je de mooie abstractie van HA gewoon compleet om zeep. Dat is gewoon zonde en omslagtig.
Het voorbeeld zijn (MQTT) device triggers. Geen idee waarom het zo omslachtig in benaming is, maar het zijn dus wel de device triggers die je aanhaalt.

@maartend, v.w.b. achterhalen van de device triggers: gebruik de UI. Automation aanmaken => When => Device + ..., en daarna (deze stap) wisselen naar de YAML editor. Dat kun je gewoon knippen plakken naar de YAML. Evt hoef je dit maar 1x per device te doen als je het "subtype" (uit mijn hoofd) gewoon afleest uit de UI. Dus single_left vs single_right vs ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Doh, je hebt helemaal gelijk 8)7 Mijn brein zag gewoon trigger: mqtt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

tozzke

aka tozzert

Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Maar die zijn binnen Z2M nog experimental en binnen HA nog niet zo geweldig (omdat je dus niet op een enkel 'event type' kunt triggeren).
Zojuist @ Z2M 'Home Assistant experimental event entities' aangezet en onderstaande werkt perfect?

YAML:
1
2
3
4
5
trigger: state
entity_id:
  - event.aqara_button_1_action
attribute: event_type
to: single

Ik voor m'n Aqara button heb @ automations via de gui de keuze uit:
- single
- double
- triple
- quadruple
- hold
- release

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tozzke Nee, dat werkt niet :) Of mja, het werkt één keer. Druk je een tweede keer op dezelfde knop dan is er geen trigger :+

En dat is dus precies de irritatie die ik heb met de huidige implementatie van event entities. Je kan dus alleen een state trigger doen op de state van het event entitie. En dan daarna het attribute checken (en hopen dat er niet al een tweede event geweest is) of dan als nog het attribute checken met een template condition op basis van trigger.to_state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

tozzke

aka tozzert

Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:16:
@tozzke Nee, dat werkt niet :) Of mja, het werkt één keer. Druk je een tweede keer op dezelfde knop dan is er geen trigger :+

En dat is dus precies de irritatie die ik heb met de huidige implementatie van events. Je kan dus alleen een state trigger doen op de state van het event entitie. En dan daarna het attribute checken (en hopen dat er niet al een tweede event geweest is) of dan als nog het attribute checken met een template condition op basis van trigger.to_state.
Dat had ik met snel testen even over het hoofd gezien :)
Maar dat is idd wel een vervelende ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Gonzalez schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:49:
Heb al een tijdje de automatische backups lopen via Home Assistant Google Drive Backup add-on.
De laatste 20 backups worden rechtstreeks op mijn Synology geplaatst en de laatste 6 worden gesyncd met mijn Google Drive. Werkt perfect hier.
Mijn backups gaan ook naar Google Drive
Hoe krijg ik ze ook op men Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje

Tegen de muur van de trapkast zodat je via de trapkast kunt voeden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
hemertje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Mijn backups gaan ook naar Google Drive
Je kan een folder op je nas mounten in ha, en dan die gebruiken als backup locatie

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

Rouwette

Rouwette.com

Ik hebzigbee2mqtt geupdate, port aangepast en zigbee2mqtt start op en kan daarmee de lampen etc schakelen. Echter in HA blijven ze niet beschikbaar. moet er nog iets aangepast worden? of heb ik iets gemist? Google helpt niet echt.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hemertje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:10:
[...]
Onder Instellingen -> Systeem -> Opslag -> Netwerkopslag toevoegen.

Wanneer je dat gedaan hebt kun je die opslag in de backup instellingen aan zetten.

Wat ik doe en gedaan heb is een aparte gebruiker aanmaken op de NAS, daar wat limieten op zetten en daar de backup van HA naar toe laten sturen. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Als het goed is niet, host al eens herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Koen87 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:30:
Ik heb ondertussen ook rondgespeeld met de Bubble Card en heb een mobiele versie voor de dashboard gemaakt.

[Afbeelding]
Die washer (en andere) icon vind ik wel tof.
Zeker WAF
Welke is dat?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Rouwette schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:09:
Ik hebzigbee2mqtt geupdate, port aangepast en zigbee2mqtt start op en kan daarmee de lampen etc schakelen. Echter in HA blijven ze niet beschikbaar. moet er nog iets aangepast worden? of heb ik iets gemist? Google helpt niet echt.
De update notes gelezen? Want je moet eea aanpassen
Schakelen ze bij jou ook via action? If so, dan moet je in de settings van Z2M bij de settings die optie inschakelen

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 05-01-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een RAMSES RF device integratie welke een usb to serial device gebruikt om te communiceren met mijn thermostaten in huis.
Deze USB integratie is niet feilloos en klapt er af en toe uit.
Nu heb ik een device gemaakt welke bij het verdwijnen van de communicatie (door het verbreken van de USB) binnen HA een problem status krijgt. Dat wil ik dus als trigger gebruiken om de RAMSES integratie een reload te geven.

Aan de hand van de USB status doe ik nu een detach/attach van het USB device (online) en de virtual machine van HA pakt dit in ieder geval correct op.
Het device verdwijnt en verschijnt weer en is weer bereikbaar en mijn gateway device komt in de status "problem".
Via de GUI de Reload optie triggeren werkt en zorgt gelijk weer voor communicatie .

Echter nu probeer ik dat als trigger in een automation voor elkaar te krijgen maar het lijkt erop dat de RAMSES dus geen reload krijgt.
Dit is de yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Reload Ramses
description: ""
triggers:
  - type: problem
    device_id: 8cf5a0bc5dc1a60c7090f4d03e697dfc
    entity_id: b6d88e4eb28aa9804f76746a30ded266
    domain: binary_sensor
    trigger: device
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: homeassistant.reload_config_entry
    data: {}
    target:
      device_id: a12217be2eed5189ae6a816503daf820
mode: single

device_id's zijn meerdere malen gecontroleerd en die lijken allemaal in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT_YknNcl9IdPDj1zMNxenYRrjQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zel6wLYlnHfDV0YkaIgtHy1a.png?f=user_large

Ook via de Deverloper Tools geeft hij een groen vinkje dat de reload heeft plaats gevonden maar het lijkt erop alsof het dus toch niet eenzelfde soort Reload is als de GUI optie.
Hoe krijg ik dit nu voor elkaar? @Septillion of @TheFes een idee ?

Ik heb het voor nu iets smeriger opgelost door de hele HA core te herstarten.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 05-01-2025 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Die washer (en andere) icon vind ik wel tof.
Zeker WAF
Welke is dat?
https://www.reddit.com/r/...ws_appliance_status_time/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:23
maartend schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:23:
[...]

De update notes gelezen? Want je moet eea aanpassen
Schakelen ze bij jou ook via action? If so, dan moet je in de settings van Z2M bij de settings die optie inschakelen
Idealiter moet je de event entities of de mqtt devices gebruiken. Heb ze bij mijzelf op de vorige versie (1.42-1) al omgezet naar de event entities. De mqtt devices gaan tegen mijn filosofie in en lijken instabieler. Die optie in Z2M om de acties te herstellen is al lange tijd deprecated en word uiteindelijk verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:23
Rouwette schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:09:
Welke port heb je aangepast? Klopt je mqtt topic in Z2M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43
Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:53:
Ik heb de setup wel afgerond en mijn backups zijn idd encrypted, maar mijn automation die elke nacht een backup maakt die blijven gewoon unencrypted.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: '4ef26762-c96e-47ec-8de8-1c74331709e2'
  alias: '[System] - Dagelijkse Backup HAOS'
  description: Maak elke dag een back-up om 3 uur in de ochtend
  triggers:
  - at: 03:00:00
    trigger: time
  conditions:
  - condition: time
    weekday:
    - mon
    - tue
    - wed
    - thu
    - fri
    - sat
    - sun
  actions:
  - data_template:
      name: Backup {{ now().strftime('%d %b, %Y om %H:%M:%S') }} HAOS versie {{ states('sensor.home_assistant_os_versie')
        }}
    action: hassio.backup_full
  mode: single

System | Racing is in my Blood

Pagina: 1 ... 272 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.