Maak een trigger based template sensor die op het moment dat de BT connectie met de auto verbroken wordt ook een longitude en latitude attribute wegschrijft. Dan heb je een entity die daadwerkelijk een coördinaat heeft, en op de kaart weergegeven kan worden.skank schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:05:
Goeiemiddag allen !
Ik heb een een input text gemaakt die ingevuld wordt met de locatie van mijn auto waar die geparkeerd is.
(bluetooth verbinding met smartphone die wegvalt).
De input text is zichtbaar op mijn dashboard, echter kan ik die daar ook wijzigen wat niet de bedoeling is.
Ik zou eigenlijk willen dat het een knop wordt , die het adres uiteraard toont, maar zodra ik er op klik, dat deze mij ernaatoe navigeert.
Kan dat?
Hoe zou je dat doen?
Merci alvast !
Ik heb deze inderdaad en werkt top. Tot nu toe nog geen enkele misser of false positive gehad. Kan nu eindelijk stil zitten zonder steeds te moeten zwaaien als m'n lampen uit gaan.TheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Er zijn vrij betaalbare Zigbee mmWave sensoren die het voor zover ik begrepen heb prima doen
https://nl.aliexpress.com/item/1005004705672138.html
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Nee dat snap ik, maar toch bedankt; ik hou wel van een beetje steile leercurve. Ik ga het gewoon proberen aan de hand van jouw voorbeelden
Die iconen van je afvalverwerker in je template, die sla je dus eerst handmatig op in de /local/icons directory? En ik vraag me af waarom de code van de template in configuration.yaml staat en die van de cards niet? Wanneer moet überhaupt de code in configuration.yaml staan?
als ik écht domme vragen stel hoor ik het overigens ook graag - als ik door dit topic blader heb ik het idee dat ik kilometers achter de meute aan ren
Kan iemand mij helpen?
of een duwtje in de goed richting geven.
ik heb deze integratie toegevoegd.
https://www.home-assistan...configuration-variables--
zoals te zien in mijn configuratie:
en toch zie ik geen data in HA??
doe ik iets fout?
En hoe krijg ik de logging hiervan voor mijn neus om te zien wat er fout gaat?
doe ik iets fout?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes # Text to speech tts: - platform: google_translate automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml #SAj sensor: - platform: saj host: 192.168.1.171 type: wifi username: mijn_username password: mijn_password # RPI sensors sensor: - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: /config - type: memory_use_percent - type: swap_use_percent - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: network_in arg: eth0 - type: network_out arg: eth0 - type: throughput_network_in arg: eth0 - type: throughput_network_out arg: eth0 - type: packets_in arg: eth0 - type: packets_out arg: eth0 - type: ipv4_address arg: eth0 - type: processor_use - type: processor_temperature - type: last_boot |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 17:53 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
- leeg -
CorrectRuimzicht schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:58:
Die iconen van je afvalverwerker in je template, die sla je dus eerst handmatig op in de /local/icons directory?
Korte antwoord: dat is hoe HA het bedacht heeftEn ik vraag me af waarom de code van de template in configuration.yaml staat en die van de cards niet? Wanneer moet überhaupt de code in configuration.yaml staan?
Lange antwoord: template sensor zijn dingen die overal in HA beschikbaar zijn, bijvoorbeeld ook in een automation. Vandaar dat ze in de config staan. Maar die card is onderdeel van het dashboard en zijn locatie bepaald dus waar het weergegeven wordt.
Eerlijk is eerlijk, een template sensor om iets direct weer te geven (als tekst) is eigenlijk niet heel netjes. Maar het is standaard niet makkelijk (of nog mogelijk) om dit soort super custom weergave dingen direct in een card te doen. Groot nadeel is bijvoorbeeld dat de taal nu vast ligt terwijl de meeste andere sensoren automatisch vertaald worden voor ze weergegeven worden.
Voor nu is het even niet anders en vind het zelf ook niet een enorm probleem omdat ik er vanuit ga dat een heel huishouden HA wel in dezelfde taal gebruiken.
Je definieert nu 2x de sensor integratie. Dat werkt niet.luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:59:
Kan iemand mij helpen?
doe ik iets fout?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes # Text to speech tts: - platform: google_translate automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml #SAj sensor: - platform: saj host: 192.168.1.171 type: wifi username: mijn_username password: mijn_password # RPI sensors sensor: - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: /config - type: memory_use_percent - type: swap_use_percent - type: load_1m - type: load_5m - type: load_15m - type: network_in arg: eth0 - type: network_out arg: eth0 - type: throughput_network_in arg: eth0 - type: throughput_network_out arg: eth0 - type: packets_in arg: eth0 - type: packets_out arg: eth0 - type: ipv4_address arg: eth0 - type: processor_use - type: processor_temperature - type: last_boot
Die onder # RPI sensors moet weg
Het heeft meer dan 3 weken gekost en ik heb heel veel bijgeleerd over HA, python, en nog een hoop meer, en ik ben er uiteindelijk uitgeraakt... ik had een typo in m'n usernameCapt Waffles schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:23:
Ik loop nu vast op het integreren van m'n SensorPush temp+luchtvochtigheid sensoren, ik heb 2 sensoren en de SensorPush wifi gateway. Via HACS heb ik al de SensorPush repository toegevoegd en volgende code heb ik toegevoegd aan m'n configuration.yaml, uiteraard met m'n echte username en paswoord:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 # SensorPush login. sensorpush: username: [username] password: [password] sensor: - platform: sensorpush

Gefixt & het werkt, en met de opgedane kennis kan ik aan de volgende stap beginnen
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Hmm interessant. Hoe werkt die sensor dan vraag ik me af.Freekers schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:34:
[...]
Ik heb deze inderdaad en werkt top. Tot nu toe nog geen enkele misser of false positive gehad. Kan nu eindelijk stil zitten zonder steeds te moeten zwaaien als m'n lampen uit gaan.
https://www.rouwette.com/
DankTheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Je definieert nu 2x de sensor integratie. Dat werkt niet.
Die onder # RPI sensors moet weg
Nu heb ik dus wel sensoren met data.
Goed, dat heeft mij dus 2 dagen gekost van mijn leven
aldoende leert men. (net deze week met HA begonnen, Kom vanaf Domoticz)
- leeg -
Hetzelfde als de Aqara FP1. Wellicht helpt de achtergrond info uit deze reviewRouwette schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:16:
[...]
Hmm interessant. Hoe werkt die sensor dan vraag ik me af.
https://smarthomescene.co...esence-sensor-fp1-review/
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Mmm ik had dezeTheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:22:
[...]
Maak een trigger based template sensor die op het moment dat de BT connectie met de auto verbroken wordt ook een longitude en latitude attribute wegschrijft. Dan heb je een entity die daadwerkelijk een coördinaat heeft, en op de kaart weergegeven kan worden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: 'Slaat de locatie van de auto op wanneer geparkeerd' alias: Bewaar parkeerlocatie trigger: - platform: state entity_id: - sensor.auto_bluetooth to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.parkeer data: value: "{{ states('sensor.smartphone_stijn_geocoded_location') }}" mode: single |
Nu veronderstel ik dat in die action iets moet komen als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| action: - service: homeassistant.set_location data_template: latitude: | {{ states("sensor.gps_latitude_clean") }} longitude: | {{ states("sensor.gps_longitude_clean") }} |
Maar die zal dan mijn eigen locatie bepalen... hoe zeg ik dan dat die moet wegschrijven in die car entity?
Haal ik dan die latitude en longitude uit mijn smartphone geocoded_location ook he?
En kan ik in lovelace dan zien in welke straat die staat, of zal dit dan op de map komen? (ik zou eigenlijk beide willen, gewoon het adres in een entiy die ik niet kan wijzigen, en op kaart, beide moeten dan aanklikbaar zijn waardoor navigatie start.
Of maak ik het te moeilijk?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 17:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Dat werkte inderdaad prima. Stuur nu de hele plaffondventilator maar aan met switches en dat werkt op zich prima. Had uiteindelijk een fan component aan de gang maar zag de toegevoegde waarde niet echt dus toch maar switches voor gemaakt.Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
@chaoscontrol Volgens mij moet je optimistic: true toevoegen omdat je geen functie gebruikt die de staat van de switch weergeeft. Andere optie is assumed_state: true maar dan krijg je buttons in HA, geen switch.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
| ##################################################################################################### ## Basic template - v0.1 ##################################################################################################### ## Environment variables ## ##################################################################################################### substitutions: devicename: wittyboard friendlyname: Plaffond ventilator wifi_ap_pass: Test1234! esp8266: board: d1_mini ##################################################################################################### ## Default start settings ## ##################################################################################################### esphome: name: $devicename # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: ota: wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: $devicename password: $wifi_ap_pass captive_portal: web_server: port: 80 ##################################################################################################### ## Default sensors ## ##################################################################################################### binary_sensor: - platform: status name: ${friendlyname} Status sensor: - platform: wifi_signal name: ${friendlyname} WiFi Signal update_interval: 60s ##################################################################################################### ## Custom configuration ## ##################################################################################################### # Create remote receiver object to sniff IR signals remote_receiver: pin: number: D2 inverted: true mode: INPUT_PULLUP dump: raw # Create remote transmitter object to send IR signals remote_transmitter: pin: D0 carrier_duty_percent: 50% switch: # Create switch object for Lamp - platform: template name: ${friendlyname} Lamp optimistic: true icon: mdi:ceiling-fan-light turn_on_action: - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz # Create switch for speed 1. Turns off switches 2 and 3. - platform: template name: ${friendlyname} Speed 1 id: speed1 optimistic: true icon: mdi:fan-speed-1 #internal: True turn_on_action: - switch.turn_off: speed2 - switch.turn_off: speed3 - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz # Create switch for speed 2. Turns off switches 1 and 3. - platform: template name: ${friendlyname} Speed 2 id: speed2 optimistic: true icon: mdi:fan-speed-2 #internal: True turn_on_action: - switch.turn_off: speed1 - switch.turn_off: speed3 - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz # Create switch for speed 3. Turns off switches 1 and 2. - platform: template name: ${friendlyname} Speed 3 id: speed3 optimistic: true icon: mdi:fan-speed-3 #internal: True turn_on_action: - switch.turn_off: speed1 - switch.turn_off: speed2 - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz turn_off_action: - remote_transmitter.transmit_raw: code: [ir codes] repeat: times: 10 wait_time: 20ms carrier_frequency: 38kHz |
De hele ventilator unit zit al achter een slimme schakelaar, dus wanneer die unit aan gaat (en de lamp dus ook direct) zet een automation de lamp switch op ON. Wanneer de unit uit gaat zet hij alle switches weer op OFF. Aangezien we de afstandsbedieningen niet meer gebruiken blijft dat dus redelijk in sync met de echte staat van het apparaat.
(Heb er 3 in huis hangen dus dit is wel erg handig!)
Lol, moest voor het eerst sinds ik op Tweakers zit mijn post truncaten omdat er teveel tekens in zaten.
Ik heb net even gekeken, en met device_tracker.see kun je een device tracker aanmaken en de juiste coördinaten meegevenskank schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:53:
[...]
Mmm ik had deze
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - id: 'Slaat de locatie van de auto op wanneer geparkeerd' alias: Bewaar parkeerlocatie trigger: - platform: state entity_id: - sensor.auto_bluetooth to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.parkeer data: value: "{{ states('sensor.smartphone_stijn_geocoded_location') }}" mode: single
Nu veronderstel ik dat in die action iets moet komen als
code:
1 2 3 4 5 6 7 action: - service: homeassistant.set_location data_template: latitude: | {{ states("sensor.gps_latitude_clean") }} longitude: | {{ states("sensor.gps_longitude_clean") }}
Maar die zal dan mijn eigen locatie bepalen... hoe zeg ik dan dat die moet wegschrijven in die car entity?
Haal ik dan die latitude en longitude uit mijn smartphone geocoded_location ook he?
En kan ik in lovelace dan zien in welke straat die staat, of zal dit dan op de map komen? (ik zou eigenlijk beide willen, gewoon het adres in een entiy die ik niet kan wijzigen, en op kaart, beide moeten dan aanklikbaar zijn waardoor navigatie start.
Of maak ik het te moeilijk?
Waar je rekening mee moet houden, imo een groot nadeel van device_tracker.see, is dat de state verloren gaat bij een herstart.TheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:41:
[...]
Ik heb net even gekeken, en met device_tracker.see kun je een device tracker aanmaken en de juiste coördinaten meegeven
Dat is wel af te vangen door de latitude en longitude ook weg te schrijven in een input text of input number, en deze dan te gebruiken om op het HA start event ook de device tracker aan te makengolles schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:26:
[...]
Waar je rekening mee moet houden, imo een groot nadeel van device_tracker.see, is dat de state verloren gaat bij een herstart.
Via de HA automatisering heb ik mijn Hue switch kunnen instellen. Als je de aanknop ingedrukt houdt gaat hij aan, houd je hem langer ingedrukt wordt de scene 'lampen uit' aangesproken.
Wat ik nog niet heb kunnen uitdokteren is hoe ik de dimmer omhoog en dimmer omlaag aan de praat krijg. Hoe geef je via HA de opdracht dat de lampen in de desbetreffende scene bijv. 10+ omhoog moeten gaan?
Wat ik nog niet heb kunnen uitdokteren is hoe ik de dimmer omhoog en dimmer omlaag aan de praat krijg. Hoe geef je via HA de opdracht dat de lampen in de desbetreffende scene bijv. 10+ omhoog moeten gaan?
@RoyK Niet in een scene in ieder geval, dat is een gedefinieerd staat voor alle in de scene.
Je kan wel een brightness step doen op een lamp en groep lampen. Bijvoorbeeld met de light.turn_on service call.
Je kan wel een brightness step doen op een lamp en groep lampen. Bijvoorbeeld met de light.turn_on service call.
Thanks voor je snelle reactie. Dit is dan zeker niet te maken via HA zelf?Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:18:
@RoyK Niet in een scene in ieder geval, dat is een gedefinieerd staat voor alle in de scene.
:strip_exif()/f/image/n6bpVyaFWvcl7Vop3VfA4z1l.jpg?f=fotoalbum_large)
@RoyK Zeker wel. Gewoon een automation aanmaken en als action kies je call service en dan light.turn_on. Bij Targets kies je de lampen en met 'Brightness step' kies je hoeveel procent omhoog of omlaag het moet (of met 'Brightness step value' is de hele range 0-255).
Hoe je dat triggert met je schakelaar verschilt per schakelaar. Maar gezien je al automations aan je schakelaar hebt lukt dat je schijnbaar al wel
Hoe je dat triggert met je schakelaar verschilt per schakelaar. Maar gezien je al automations aan je schakelaar hebt lukt dat je schijnbaar al wel
nvm... foutje
[ Voor 142% gewijzigd door vandermark op 16-02-2023 20:06 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
@vandermark Denk dat ik het al weet, wat is de state van de afvalbeheer sensor bij jou? Ik heb dateobject: 1 staan waardoor de sensor.acv_gft echt iets bevat als "2023-02-24 00:00:00", dat was denk ik niet de standaard zeker

Bedankt voor je snelle reactie! Ik zag net dat de entities er wel zijn, incl. de attribute 'days_until' maar de card werkt niet, niets is zichtbaar. Ik bedoel dus deze (de HACCS integratie 'auto-entities' is geinstalleerd):Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:08:
@vandermark Denk dat ik het al weet, wat is de state van de afvalbeheer sensor bij jou? Ik heb dateobject: 1 staan waardoor de sensor.acv_gft echt iets bevat als "2023-02-24 00:00:00", dat was denk ik niet de standaard zeker
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| type: custom:auto-entities card: type: glance filter: include: - entity_id: sensor.wast_gft - entity_id: sensor.wast_paper - entity_id: sensor.wast_pmd - entity_id: sensor.wast_rest sort: attribute: Days_until method: attribute numeric: true |
@vandermark Is het entity id van de door de template sensor aangemaakte sensor ook echt 'sensor.wast_gft'? Niet 'sensor.gft'? En bevat deze dan ook de correcte aanduiding (zowel als state en attribute) voor wanneer de container geleegd wordt?
Nee, ik denk het niet. Dit zie ik:Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:13:
@vandermark Is het entity id van de door de template sensor aangemaakte sensor ook echt 'sensor.wast_gft'? Niet 'sensor.gft'? En bevat deze dan ook de correcte aanduiding (zowel als state en attribute) voor wanneer de container geleegd wordt?

EDIT: En dit bij instellingen:

[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 16-02-2023 20:16 ]
Awesome! Dankjewel. Hier kan ik weer even verder op ploeteren!!!Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:52:
@RoyK Zeker wel. Gewoon een automation aanmaken en als action kies je call service en dan light.turn_on. Bij Targets kies je de lampen en met 'Brightness step' kies je hoeveel procent omhoog of omlaag het moet (of met 'Brightness step value' is de hele range 0-255).
Das allemaal niet zo simpel.TheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:29:
[...]
Dat is wel af te vangen door de latitude en longitude ook weg te schrijven in een input text of input number, en deze dan te gebruiken om op het HA start event ook de device tracker aan te maken
Ik loop nu aan tegen het feit dat die lat en longitutde in mijn geocoded location zit, das 1 attirbuut.
I dunno hoe ik die er dan uit moet trekken.
En wat doe ik met die input text dan, eruit zwieren? IDem voor die set location moet ik dan niet gebruiken?
Ik weet dat onderstaande nog niet ok is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| trigger: - platform: state entity_id: - sensor.auto_bluetooth to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.parkeer data: value: "{{ states('sensor.smartphone_stijn_geocoded_location') }}" - service: device_tracker.see data_template: dev_id: auto_locatie location_name: Auto gps: - '{{trigger.json.latitude}}' - '{{trigger.json.longitude}}' mode: single |
Nu ik vertrek op reis morgen, dus zal het wel niet gedaan krijgen
Er zijn verschillende topics voor ha integratie van mv units. Bv deze voor Orcon.DennusB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:29:
Iemand hier een goed idee voor het volgende? Ik heb hier mechanische ventilatie in huis, ik heb in meerdere kamers een draadloze RF remote liggen er voor en dat werkt prima, geen zin om de ventilatie unit zelf aan te passen, dus ben op zoek naar een manier om die signalen vanuit HA door te sturen. Zijn daar USB Sticks of iets voor?
Welke heb je?
Of pak de Tuya ZY-M100. Erg goed getest, inmiddels goed verkrijgbaar en stuk goedkoper dan de EP1Intergalactic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:19:
[...]
https://community.home-as...tion-esphome-style/382778 volgens mij is dit exact wat je zoekt
de andere simpele optie zou een Everything Presence One Kit zijn, maar die is uitverkocht
Ik denk niet dat er in jouw trigger data longitude en latitude zit, aangezien dat een sensor is die je Bluetooth status aangeeft. Die zul je uit je person entity of uit een andere device tracker moeten halenskank schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:51:
[...]
Das allemaal niet zo simpel.
Ik loop nu aan tegen het feit dat die lat en longitutde in mijn geocoded location zit, das 1 attirbuut.
En wat doe ik met die input text dan, eruit zwieren? IDem voor die set location moet ik dan niet gebruiken?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 trigger: - platform: state entity_id: - sensor.auto_bluetooth to: "False" from: "True" condition: [] action: - service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.parkeer data: value: "{{ states('sensor.smartphone_stijn_geocoded_location') }}" - service: device_tracker.see data_template: dev_id: auto_locatie location_name: Auto gps: - '{{trigger.json.latitude}}' - '{{trigger.json.longitude}}' mode: single
Nu ik vertrek op reis morgen, dus zal het wel niet gedaan krijgen
Ik zie hier veel situaties waar zigbee spul rechtstreeks aan HA gekoppeld wordt.
Ik zelf heb al mij Hue en Tradfri spul nog aan mijn 2 Hue Bridges zitten en die weer aan HA gekoppeld.
Voornamelijk worden die dan ook door de bridges zelf aangestuurd. Er zijn een aantal specifieke zaken die ik vanuit HA doe daarmee.
Dat werkt eigenlijk al jaren prima.
Wat voor nut zou het hebben als ik al mijn Zigbee spul middels zo'n sky connect rechtstreeks in HA zou koppelen?
Kan ik dan nog wel alle firmwares blijven updaten?
Moet ik alle scènes opnieuw maken of kan je zaken importeren?
Ik zelf heb al mij Hue en Tradfri spul nog aan mijn 2 Hue Bridges zitten en die weer aan HA gekoppeld.
Voornamelijk worden die dan ook door de bridges zelf aangestuurd. Er zijn een aantal specifieke zaken die ik vanuit HA doe daarmee.
Wat voor nut zou het hebben als ik al mijn Zigbee spul middels zo'n sky connect rechtstreeks in HA zou koppelen?
[ Voor 3% gewijzigd door Marsman83 op 16-02-2023 23:55 ]
Voordelen: je bouwt 1 netwerk en kan meerdere merken combineren (bijv aqara werkt niet op dezelfde hub als Hue)Marsman83 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:54:
Ik zie hier veel situaties waar zigbee spul rechtstreeks aan HA gekoppeld wordt.
Firmware updaten is mogelijk maar verschilt met de software die je gebruikt. Bij deconz heb ik dit niet gezien, bij zigbee2mqtt wel.
Scènes die je in de app / hub van de desbetreffende leverancier hebt gedefinieerd zou je inderdaad opnieuw moeten instellen.
Ik ben bezig een nieuw dashboard te maken voor mijn tablet wat helemaal goed gaat maar ik kan niet vinden hoe ik de dag van de week en de juiste datum notitie kan regelen.
Via 'Time & Date kan ik de dag niet weergeven en als ik de date kies krijg ik 2023-02-17 en uit eindelijk wil ik graag 'Vrijdag 17-02-2023' of iets van Vrijdag 17 Februari 2023.
Kan iemand mij op weg helpen deze sensor te maken?
Via 'Time & Date kan ik de dag niet weergeven en als ik de date kies krijg ik 2023-02-17 en uit eindelijk wil ik graag 'Vrijdag 17-02-2023' of iets van Vrijdag 17 Februari 2023.
Kijk eens naar https://docs.python.org/3...ime-and-strptime-behavior daar vind je alle mogelijke formats voor datum en tijd.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
strptime kun je inderdaad gebruiken voor het omzetten van een datetime, maar voor Nederlandse dagnamen of maanden zul je zelf de vertalingen moeten aanleveren in een templateRoTeK70 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 06:40:
Ik ben bezig een nieuw dashboard te maken voor mijn tablet wat helemaal goed gaat maar ik kan niet vinden hoe ik de dag van de week en de juiste datum notitie kan regelen.
Ik gebruik trouwens altijd https://strftime.org
Even voor de compleetheid, hier een template, dat zou je in een template sensor kunnen stoppen, maar je kunt ook een markdown card gebruiken.
Met maand in cijfers
Django/Jinja:
1
2
| {% set days = [ 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {{ days[now().weekday()] | title}} {{ now().strftime('%d-%m-%Y') }} |
Met maand in tekst
Django/Jinja:
1
2
3
| {% set days = [ 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {% set months =[ 'januari', 'februari', 'maart', 'april', 'mei', 'juni', 'juli', 'augustus', 'september', 'oktober', 'november', 'december' ] %} {{ days[now().weekday()] | title }} {{ now().day }} {{ months[now().month-1] }} {{ now().year }} |
[ Voor 36% gewijzigd door TheFes op 17-02-2023 08:55 ]
Zoals @-Casper al aangeeft heb je dan 1 netwerk. En omdat zigbee een meshnetwerk is heeft dat een groot voordeel: hoe meer nodes, hoe sterker je mesh.Marsman83 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:54:
De compatibiliteit neemt gigantisch toe. Die stick in combinatie met Z2M is compatibel met duizenden verschillende devices, waarvan het merendeel niet zal werken met de Hue-bridge.
Je stroomverbruik zal ook verminderen: twee bridges met daarin niet alleen een Zigbee-chip, maar ook een processor en hardware voor aansluiting op je bekabelde netwerk, zullen meer verbruiken dan een simpel usb-stickje dat leunt op de hardware die je al hebt voor HA.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De meeste voordelen zijn al gezegd. Geen hub meer, sterkere mesh etc. etc.Marsman83 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:54:
Voor mij geld inderdaad ook, als ik voor elke Zigbee device een hub zou hebben had ik nu een meterkast vol hubs met merken als Hue, Ikea, Aqara, Lidl etc. etc.
Maar nog een voordeel; je houdt het lokaal. Zo nu en dan geven die clouddiensten nog wel eens de geest en doen je devices het weer niet via HA.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Dat is t.o.v. de Hue-bridge geen voordeel toch? Volgens mij draait dat ding al volledig lokaal en is hij lokaal door HA uit te lezen.Slinkos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Maar nog een voordeel; je houdt het lokaal. Zo nu en dan geven die clouddiensten nog wel eens de geest en doen je devices het weer niet via HA.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ah hmm daar zeg je me wat.Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:20:
[...]
Dat is t.o.v. de Hue-bridge geen voordeel toch? Volgens mij draait dat ding al volledig lokaal en is hij lokaal door HA uit te lezen.

Overigens heb ik WEL de Hue bridge. Die heb ik namelijk nodig om de Hue verlichting te syncen met mijn Ambilight TV. De rest draai ik via een Zigbee stick/Zigbee2MQTT.
[ Voor 5% gewijzigd door Slinkos op 17-02-2023 09:23 ]
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Je zou het zo kunnen doen. Ik gebruik de android_auto binary sensor, maar jouw trigger kan ook.skank schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:51:
[...]
Das allemaal niet zo simpel.
Ik weet niet zeker of je tegen de 255 karakter limiet van de intput text aan gaat lopen zo, eventueel kun je het splitsen in 2 input texts.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| id: 95757e21-9bcd-4379-a1c8-a7e2d502d2de alias: "00 - Where's the car" trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.pixel_7_pro_android_auto from: "on" to: "off" id: leave_car - platform: homeassistant event: start id: ha_start action: - if: - condtion: trigger id: leave_car then: - alias: "Write variables to input_text" service: input_text.set_value target: entity_id: input_text.car_location data: value: > {{ [ states('sensor.pixel_7_pro_geocoded_location'), state_attr('person.martijn', 'latitude'), state_attr('person.martijn', 'longitude') ] | to_json }} - alias: "Update device tracker" service: device_tracker.see data: dev_id: car host_name: Locatie Auto location_name: "{{ states('sensor.pixel_7_pro_geocoded_location') }}" gps: - "{{ state_attr('person.martijn', 'latitude') }}" - "{{ state_attr('person.martijn', 'longitude') }}" else: - alias: "Maak device tracker aan bij start HA" service: device_tracker.see data: dev_id: car host_name: Locatie Auto location_name: "{{ (states('input_text.car_location') | from_json)[0] }}" gps: "{{ (states('input_text.car_location') | from_json)[1:] }}" |
Ik heb het zelf uiteindelijk wat anders gedaan. Ik heb een trigger based template sensor om variables in op te slaan, en die gebruikt ik
Template sensor:
https://github.com/TheFes...te/trigger/variables.yaml
Uiteindelijke automation:
https://github.com/TheFes...general/location_car.yaml
[ Voor 38% gewijzigd door TheFes op 17-02-2023 11:05 ]
[ Voor 102% gewijzigd door DON PAPA op 17-02-2023 23:25 ]
Selfquote maar ik heb inmiddels mijn (PoE) Reolink-deurbel gemonteerd en geïnstalleerd. Fluitje van een cent, een behoorlijk hoeveelheid instellingen vanuit de deurbel zelf al mogelijk en ik kwam erachter dat het versturen van notificaties met afbeeldingen/video vanuit Reolink een abonnement vereist. Notificaties (inclusief afbeelding) komen dus nu keurig vanuit HA, verbinding is uitstekend. Ik draai de deurbel en HA achter Nginx-proxy, las wat verhalen her en der dat er met een HTTPS-verbinding wat moeilijkheden zijn. Door alles achter Nginx te draaien loopt alles intern op HTTP en is de verbinding eenvoudig op te zetten.Ronker32 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:49:
[...]
Ik heb mijn Reolink deurbel net binnen, nog geen kans gehad om hem aan te sluiten maar zag dat er in de 2023.1 al een officiële Reolink-integratie zat. In 2023.2 wordt deze nog wat uitgebreid, zie release notes: https://rc.home-assistant...#other-noteworthy-changes
Is dat wellicht een betere optie? Er zitten dan ook binary sensors in voor beweging, aanbellen, et cetera.
Blij met deze keuze, heb hem destijds in de presale rechtstreeks bij Reolink gekocht.
Handige site! Bedankt ga ermee aan de slag.TheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:39:
[...]
strptime kun je inderdaad gebruiken voor het omzetten van een datetime, maar voor Nederlandse dagnamen of maanden zul je zelf de vertalingen moeten aanleveren in een template
Ik gebruik trouwens altijd https://strftime.org
Even voor de compleetheid, hier een template, dat zou je in een template sensor kunnen stoppen, maar je kunt ook een markdown card gebruiken.
Met maand in cijfers
Django/Jinja:
1 2 {% set days = [ 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {{ days[now().weekday()] | title}} {{ now().strftime('%d-%m-%Y') }}
Met maand in tekst
Django/Jinja:
1 2 3 {% set days = [ 'maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {% set months =[ 'januari', 'februari', 'maart', 'april', 'mei', 'juni', 'juli', 'augustus', 'september', 'oktober', 'november', 'december' ] %} {{ days[now().weekday()] | title }} {{ now().day }} {{ months[now().month-1] }} {{ now().year }}
Goedemorgen.
Wie kan me verder helpen met iets.
Ben nu al paar dagen bezig om het in Node-Red of HA zelf werkend te krijgen maar het wil maar niet lukken.
Zo moeilijk moet het niet zijn denk je maar Ik heb 2 scenes die ik ik elke 30 min wil switchen in een loop.
Scene1 - wait 30 min - Scene2, wait 30 min , Scene1 etc etc
In node-Red heb ik het opgegeven want dat wilde maar niet werken, geen errors of iets dergelijks, deed gewoon niets.
Toen naar automations overgestapt in HA wat eenvoudiger zou moeten zijn maar zelfs ChatGPT geeft een niet werkende oplossing.
Wat doe ik verkeerd?
Of heeft iemand een eenvoudige oplossing?
Het gaat vooral om die 30 min loop, de rest vogel ik zelf wel uit.
Ben nu al paar dagen bezig om het in Node-Red of HA zelf werkend te krijgen maar het wil maar niet lukken.
Zo moeilijk moet het niet zijn denk je maar Ik heb 2 scenes die ik ik elke 30 min wil switchen in een loop.
In node-Red heb ik het opgegeven want dat wilde maar niet werken, geen errors of iets dergelijks, deed gewoon niets.
Toen naar automations overgestapt in HA wat eenvoudiger zou moeten zijn maar zelfs ChatGPT geeft een niet werkende oplossing.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| # automation that loops between two scenes every 30 minutes automation: - alias: 'Loop between Scene 1 and Scene 2' trigger: - platform: time_pattern minutes: '/30' action: - service: scene.turn_on entity_id: scene.scene_1 - delay: '00:30:00' - service: scene.turn_on entity_id: scene.scene_2 # Define an input boolean to track the state of the automation input_boolean: loop_scenes_enabled: name: Loop Scenes Automation Enabled initial: off # Define a script to start or stop the automation based on the state of the input boolean script: toggle_loop_scenes_automation: sequence: - service: automation.turn_{{ 'off' if is_state('input_boolean.loop_scenes_enabled', 'on') else 'on' }} entity_id: automation.loop_between_scene_1_and_scene_2 - service: input_boolean.toggle entity_id: input_boolean.loop_scenes_enabled # Define a button card to trigger the script type: button name: Loop Scenes tap_action: action: call-service service: script.toggle_loop_scenes_automation show_state: true entity: input_boolean.loop_scenes_enabled icon: - mdi:movie - mdi:movie-outline |
Wat doe ik verkeerd?
ik heb deze liggen, Zigbee variant, echter krijg em niet aan de praat via Deconz.TheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:13:
[...]
Er zijn vrij betaalbare Zigbee mmWave sensoren die het voor zover ik begrepen heb prima doen
https://nl.aliexpress.com/item/1005004705672138.html
Wordt wel gekoppeld, echter als smartplug en niet als bewegings sensor.
Iemand zelfde ervaring of ligt het aan mij?
edit:
heb je de wifi of zigbee versie en indien de laatste hoe heb je deze gekoppeld, Deconz, Z2M, ZHA?Freekers schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:34:
[...]
Ik heb deze inderdaad en werkt top. Tot nu toe nog geen enkele misser of false positive gehad. Kan nu eindelijk stil zitten zonder steeds te moeten zwaaien als m'n lampen uit gaan.
[ Voor 30% gewijzigd door feenstn op 17-02-2023 11:40 ]
Ik heb een nieuwe homeassistant installatie (HAOS, 2023.2.5) en wil de Google drive repository gebruiken voor het maken van backups.
Het toevoegen in de repositorie gaat volgens mij goed:
:strip_exif()/f/image/1eda7gIyeckj1KNzUUUxM8T7.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als ik vervolgens in de add-on store zoek kan ik de add-on niet vinden:
:strip_exif()/f/image/CJfIfBmoXX4vXHBqDLZNWn2a.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat doe ik niet goed?
:strip_exif()/f/image/1eda7gIyeckj1KNzUUUxM8T7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJfIfBmoXX4vXHBqDLZNWn2a.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat doe ik niet goed?
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Bijzonder. Misschien even rebooten. Of verwijderen en opnieuw toevoegen. Bij mij staat ie er hetzelfde in en bij zoeken op Google komt ie in de store ook gewoon naar boven...jschoorl2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:36:
Ik heb een nieuwe homeassistant installatie (HAOS, 2023.2.5) en wil de Google drive repository gebruiken voor het maken van backups.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doe ik niet goed?
Ik heb net even wat add-on repo's verwijderd uit die lijst die ik niet gebruikte. Ik zag pas effect na een reload van de pagina (F5). Dus probeer dat eerst eens
Reboot helpt niet en opnieuw toevoegen ook niet. Net een andere 'officiële' add-on toegevoegd (SSH & Web Terminal" en "Studio Code Server". Dat gaat wel goed.barrymossel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Bijzonder. Misschien even rebooten. Of verwijderen en opnieuw toevoegen. Bij mij staat ie er hetzelfde in en bij zoeken op Google komt ie in de store ook gewoon naar boven...
Opgelost: met zoeken in de add on store wordt hij niet gevonden. Staat echter wel onderaan in de lijst erbij....
[ Voor 11% gewijzigd door jschoorl2 op 17-02-2023 11:49 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
ChatGPT geef alleen maar niet werkende oplossingen, dus daar heb je niets aan.schumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:58:
Goedemorgen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 # automation that loops between two scenes every 30 minutes automation: - alias: 'Loop between Scene 1 and Scene 2' trigger: - platform: time_pattern minutes: '/30' action: - service: scene.turn_on entity_id: scene.scene_1 - delay: '00:30:00' - service: scene.turn_on entity_id: scene.scene_2 # Define an input boolean to track the state of the automation input_boolean: loop_scenes_enabled: name: Loop Scenes Automation Enabled initial: off # Define a script to start or stop the automation based on the state of the input boolean script: toggle_loop_scenes_automation: sequence: - service: automation.turn_{{ 'off' if is_state('input_boolean.loop_scenes_enabled', 'on') else 'on' }} entity_id: automation.loop_between_scene_1_and_scene_2 - service: input_boolean.toggle entity_id: input_boolean.loop_scenes_enabled # Define a button card to trigger the script type: button name: Loop Scenes tap_action: action: call-service service: script.toggle_loop_scenes_automation show_state: true entity: input_boolean.loop_scenes_enabled icon: - mdi:movie - mdi:movie-outline
Wat doe ik verkeerd?
Ik zou een input select aanmaken met al je scenes, en dan elk half uur de input select op de volgende optie zetten, en daarna de geselecteerde optie aanroepen.
Zigbee versie. Gekoppeld via ZHA. Ik heb 'm wel open moeten maken, want het pinnetje wat op het fysieke druk knopje drukt, was tekort. Hierdoor kreeg ik 'm niet in pairing mode (led ging niet knipperen). Uit elkaar gehaald, pinnetje weggehaald en druk knopje ingedrukt met paperclip en dan werkt het wel.feenstn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:35:
heb je de wifi of zigbee versie en indien de laatste hoe heb je deze gekoppeld, Deconz, Z2M, ZHA?
Je automation triggert al elke 30 minuten dus je hoeft geen delay meer te doen. Je moet nog wel iets van logica inbouwen dat ie weet welke scene er actief is en dat hij dus de ander moet inschakelen. Dat zou je kunnen doen met een input boolean (die je eventueel reset in je toggle script).schumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:58:
Goedemorgen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 # automation that loops between two scenes every 30 minutes automation: - alias: 'Loop between Scene 1 and Scene 2' trigger: - platform: time_pattern minutes: '/30' action: - service: scene.turn_on entity_id: scene.scene_1 - delay: '00:30:00' - service: scene.turn_on entity_id: scene.scene_2 # Define an input boolean to track the state of the automation input_boolean: loop_scenes_enabled: name: Loop Scenes Automation Enabled initial: off # Define a script to start or stop the automation based on the state of the input boolean script: toggle_loop_scenes_automation: sequence: - service: automation.turn_{{ 'off' if is_state('input_boolean.loop_scenes_enabled', 'on') else 'on' }} entity_id: automation.loop_between_scene_1_and_scene_2 - service: input_boolean.toggle entity_id: input_boolean.loop_scenes_enabled # Define a button card to trigger the script type: button name: Loop Scenes tap_action: action: call-service service: script.toggle_loop_scenes_automation show_state: true entity: input_boolean.loop_scenes_enabled icon: - mdi:movie - mdi:movie-outline
Wat doe ik verkeerd?
@feenstn volgens mij hangt het erg van de software af hoe goed die ZY-M100 ingesteld kan worden. Afgaande op deze review (wel uit november, dus misschien dat het ondertussen veranderd is) heb je in Z2M alle mogelijkheden en in ZHA zie je alleen of er beweging is gedetecteerd of niet. De ondersteuning binnen Deconz lijkt dan nog minder vergevorderd dan in ZHA.
hmm, om je hele zigbee netwerk om te bouwen naar Z2M voor 1 device is dan weer beetje veel van goede.Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:42:
@feenstn volgens mij hangt het erg van de software af hoe goed die ZY-M100 ingesteld kan worden. Afgaande op deze review (wel uit november, dus misschien dat het ondertussen veranderd is) heb je in Z2M alle mogelijkheden en in ZHA zie je alleen of er beweging is gedetecteerd of niet. De ondersteuning binnen Deconz lijkt dan nog minder vergevorderd dan in ZHA.
Volgens mij loopt er een device request voor Deconz anyway: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/6517
Ik heb nog wel even geduld en beweeg wat vaker in de woonkamer
Ik denk dat ik zo ook ga starten. Ik hou voorlopig mijn lampen nog in de bridge en pak die sky connect met zigbee2mqtt voor mijn toekomstig aqara spul.Slinkos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:22:
[...]
Ah hmm daar zeg je me wat.was ik even vergeten.
Overigens heb ik WEL de Hue bridge. Die heb ik namelijk nodig om de Hue verlichting te syncen met mijn Ambilight TV. De rest draai ik via een Zigbee stick/Zigbee2MQTT.
Ik ga mijn tradfri en Dresden controllers wel hieraan koppelen zodat ik ze kan updaten.
Ik ga wellicht de 8K Hue sync box aanschaffen en dan heb ik mijn lampen in de bridge nodig.
Even een bump-quote uit het vorige deel. Ik had deze post opgeslagen maar nu pas in gebruik genomen.
[code=yaml]climate:
- platform: generic_thermostat
name: Slaapkamer
heater: switch.elektrische_kachel
target_sensor: sensor.slaapkamer_temperature
target_temp: 17
precision: 0.5
min_temp: 15
max_temp: 17
ac_mode: false
#initial_hvac_mode: 'off'
keep_alive:
minutes: 5[/]
De initial_hvac_mode heb ik er eerst uitgehaald omdat ik het via een automation aan/uit wil gaan zetten.
Nvm ik ben gewoon te ongeduldig. Hij springt uit als hij 0.5 boven de gevraagde temp meet, dat zal met de precision te maken hebben.
Wanneer bij mij de doel-temperatuur behaald is schakelt de geconfigureerde switch niet uit lijkt het? Vraag mij af of ik het fout heb gedaan?daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:58:
[...]
Dit is uit mijn configuratie:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 climate: - platform: generic_thermostat name: Kantoor heater: switch.verwarming target_sensor: sensor.kantoor_temperature target_temp: 18.5 precision: 0.5 min_temp: 15 max_temp: 25 ac_mode: false initial_hvac_mode: 'off' min_cycle_duration: seconds: 5 keep_alive: minutes: 3
Hier maak je dus een nieuwe climate.<iets> aan wat je gewoon kan gebruiken. Hope this helps!
[code=yaml]climate:
- platform: generic_thermostat
name: Slaapkamer
heater: switch.elektrische_kachel
target_sensor: sensor.slaapkamer_temperature
target_temp: 17
precision: 0.5
min_temp: 15
max_temp: 17
ac_mode: false
#initial_hvac_mode: 'off'
keep_alive:
minutes: 5[/]
De initial_hvac_mode heb ik er eerst uitgehaald omdat ik het via een automation aan/uit wil gaan zetten.
Nvm ik ben gewoon te ongeduldig. Hij springt uit als hij 0.5 boven de gevraagde temp meet, dat zal met de precision te maken hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 17-02-2023 13:38 ]
Ik probeer nu al tijden uit te vinden hoe ik twee waarden bij elkaar op kan tellen. Wat ik ook probeer, waar ik het ook plaats er zijn altijd errors. Wat is nou toch de logica hiervan?Warbringer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:29:
[...]
Beide waarden bij elkaar optellen via een sensor:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - sensor: - name: "Energie verbruik (dagelijks)" device_class: energy unit_of_measurement: kWh state: > {% if is_number(states('sensor.daily_energy_offpeak')) and is_number(states('sensor.daily_energy_peak')) %} {{ states('sensor.daily_energy_offpeak') | float + states('sensor.daily_energy_peak') | float }} {% else %} None {% endif %}
Als ik het in de configuration.yaml plaats dan krijg ik een melding: end of the stream or a document separator is expected
Als ik het in de sensor.yaml plaats dan krijg ik een melding: missing property platform
Als ik vervolgens in de sensor.yaml de -platform: template ervoor zet dan zie ik weer problemen met sensors: of sensor:
Ik wil het heel graag begrijpen en er is van alles te vinden maar ik vind niet echt een duidelijk uitleg hoe ik nu stap voor stap die yaml kan leren. Waar ik ook zoek wat ik ook probeer het lukt steeds niet. Ik ben echt niet helemaal een ei wat dit soort dingen betreft maar af en toe heb ik het idee dat er geen logica in zit.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
de code die je quote behoort tot de template integration.Gé Brander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Ik probeer nu al tijden uit te vinden hoe ik twee waarden bij elkaar op kan tellen. Wat ik ook probeer, waar ik het ook plaats er zijn altijd errors. Wat is nou toch de logica hiervan?
Als ik het in de configuration.yaml plaats dan krijg ik een melding: end of the stream or a document separator is expected
Als ik het in de sensor.yaml plaats dan krijg ik een melding: missing property platform
Als ik vervolgens in de sensor.yaml de -platform: template ervoor zet dan zie ik weer problemen met sensors: of sensor:
Ik wil het heel graag begrijpen en er is van alles te vinden maar ik vind niet echt een duidelijk uitleg hoe ik nu stap voor stap die yaml kan leren. Waar ik ook zoek wat ik ook probeer het lukt steeds niet. Ik ben echt niet helemaal een ei wat dit soort dingen betreft maar af en toe heb ik het idee dat er geen logica in zit.
Als je dit er boven zit, kan het in configuration.yaml
YAML:
1
| template: |
Het kan dus niet in sensor.yaml, want het behoort niet tot de sensor integration.
Je zou eventueel wel een aparte template.yaml kunnen aanmaken, en die includen.
Maarrr. je kunt ook gewoon twee sensoren bij elkaar optellen met de min / max / mediaan / gemiddelde sensor (som is daar ook een optie)
Aha, je bouwt dus niet een nieuwe sensor op. Daar zat mijn denklogica fout.TheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:35:
[...]
de code die je quote behoort tot de template integration.
Als je dit er boven zit, kan het in configuration.yaml
YAML:
1 template:
Het kan dus niet in sensor.yaml, want het behoort niet tot de sensor integration.
Je zou eventueel wel een aparte template.yaml kunnen aanmaken, en die includen.
Maarrr. je kunt ook gewoon twee sensoren bij elkaar optellen met de min / max / mediaan / gemiddelde sensor (som is daar ook een optie)
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Heb daar zelf ook mee lopen worstelen. Zou me niet verbazen dat het soms aan een indent o.i.d. ligt. YAML is daar best gevoelig voor.Gé Brander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Ik probeer nu al tijden uit te vinden hoe ik twee waarden bij elkaar op kan tellen. Wat ik ook probeer, waar ik het ook plaats er zijn altijd errors. Wat is nou toch de logica hiervan?
Uiteindelijk heb ik onderstaande werkend in configuration.yaml
template:
(2)- sensor:
(7) - name: "HumidityDifference"
(9) unit_of_measurement: "%"
(9) state: "{{ ((states('sensor.humidity_humidity') | int) - (states('sensor.openweathermap_humidity') | int)) -5 }}"
Dus exact het aantal spaties e.d.
Hopelijk kun je hier iets mee
Edit: spaties laat ie niet goed zien in mijn browser, dus dan maar tekstueel
[ Voor 5% gewijzigd door haam op 17-02-2023 14:41 ]
Daar heb je nu juist de [code=yaml] [/code] blokken voor.....haam schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:38:
Je weet wel, die genoemd worden in die rode box boven het reactieveld.
Sometimes you need to plan for coincidence
Je spatie-aantallen zijn ook nogal bijzonder.haam schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:38:
[...]
Heb daar zelf ook mee lopen worstelen. Zou me niet verbazen dat het soms aan een indent o.i.d. ligt. YAML is daar best gevoelig voor.
Uiteindelijk heb ik onderstaande werkend in configuration.yaml
template:
(2)- sensor:
(7) - name: "HumidityDifference"
(9) unit_of_measurement: "%"
(9) state: "{{ ((states('sensor.humidity_humidity') | int) - (states('sensor.openweathermap_humidity') | int)) -5 }}"
Dus exact het aantal spaties e.d.
Hopelijk kun je hier iets mee
Het normaal gebruikte aantal spaties is een veelvoud van 2, en dan elke keer 2 meer. het is dus gebruikelijk om van 2 naar 4 te gaan.
Je bouwt wel een nieuwe sensor op. Alleen doe je dat middels de template integratie. Maar het ding dat er uit komt is dus een sensor entity.Gé Brander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:37:
[...]
Aha, je bouwt dus niet een nieuwe sensor op. Daar zat mijn denklogica fout.
Maar zoals @TheFes al aangaf: in een van de recentere HA versies is er een helper toegevoegd die dit kan. Settings (=> Devices & Services) => Helpers => Create Helper => Combine the state of several sensors => Statistic characteristic: Sum. En fan uiteraard een naam en de entities opgeven.
Daarover gesproken, weet iemand waarom er wel een optel-helper is maar niet eentje om juist minsommetjes te kunnen maken? Lijkt me zo voor de hand liggend om plus én min te hebbenRobertMe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:53:
[...]
Maar zoals @TheFes al aangaf: in een van de recentere HA versies is er een helper toegevoegd die dit kan. Settings (=> Devices & Services) => Helpers => Create Helper => Combine the state of several sensors => Statistic characteristic: Sum.
Ik heb daar even snel over nagedacht, en ik denk vooral omdat een som/gemiddelde/mediaan van een groep sensoren gemaakt kan worden ongeacht in welke volgorde ze staan. Bij min is de volgorde wel erg belangrijk.Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:57:
[...]
Daarover gesproken, weet iemand waarom er wel een optel-helper is maar niet eentje om juist minsommetjes te kunnen maken? Lijkt me zo voor de hand liggend om plus én min te hebben
Als je de sensoren die je ergens vanaf wil trekken negatief maakt, kun je wel gewoon een som toepassen.
Autist als ik ben loop ik dan dus meteen vast. Ik zie die optie helemaal niet staan als ik op Create Helper klik. Ook Statistic characteristic: Sum niet...RobertMe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:53:
[...]
Je bouwt wel een nieuwe sensor op. Alleen doe je dat middels de template integratie. Maar het ding dat er uit komt is dus een sensor entity.
Maar zoals @TheFes al aangaf: in een van de recentere HA versies is er een helper toegevoegd die dit kan. Settings (=> Devices & Services) => Helpers => Create Helper => Combine the state of several sensors => Statistic characteristic: Sum. En fan uiteraard een naam en de entities opgeven.
Soms kan je je zo dom voelen...

@Gé Brander :fill(white):strip_exif()/f/image/ZgGbl2fcQbbOBqh8u0ezyseb.png?f=user_large)
en dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rZ2t8MlqV3ZLo0LkHtpNZhxe.png?f=user_large)
Sum staat onderaan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZgGbl2fcQbbOBqh8u0ezyseb.png?f=user_large)
en dan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rZ2t8MlqV3ZLo0LkHtpNZhxe.png?f=user_large)
Sum staat onderaan?
Dat is waar, maar dat negatief maken moet weer in een template. Als je dan toch bezig bent maak je daar meteen de aftreksomTheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:00:
[...]
Als je de sensoren die je ergens vanaf wil trekken negatief maakt, kun je wel gewoon een som toepassen.
[ Voor 64% gewijzigd door Gizz op 17-02-2023 15:08 ]
Check net gevonden, thanks. Bij mij heet deze niet zo, heet
:fill(white):strip_exif()/f/image/fnxQB8GbGfcuumR4KLYKgpY0.png?f=user_large)
Lang leve dit soort producten die steeds veranderen... ;-)
Onvoorstelbaar. Drie verschillende naamgevingen. En ik maar denken dat ik gek wordt

Maar hartelijk dank voor jullie hulp en geduld.
Die Create Helper is wel een stuk makkelijker dan de yaml gebeuren. Wat ik dan weer vreemd vind is dat de custom aangemaakte helpers niet terug te zien zijn in de yaml files. Dan kan je er niets van leren ;-)
[ Voor 23% gewijzigd door Gé Brander op 17-02-2023 15:12 ]
Daarom heb ik alles in het Engels staan (computers, telefoons, tv's, home assistant, Office, etc.). Maakt handleidingen volgen en via Google troubleshooten een stuk gemakkelijker dan in het Nederlands wat door net iets (
) minder mensen gebruikt wordt.
Funny fact... Bij mij staat ook alles (Windows en HA) op Engels...Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:11:
Daarom heb ik alles in het Engels staan (computers, telefoons, tv's, home assistant, Office, etc.). Maakt handleidingen volgen en via Google troubleshooten een stuk gemakkelijker dan in het Nederlands wat door net iets () minder mensen gebruikt wordt.
Bij mij staat Sum er niet bij, maar mijn versie van HA is van 02-11-22. Moet nog updaten maar durf nog niet....
@Gé Brander dat is interessant. Ik heb gewoon de allerlaatste release van HA (2023.2.5) en bij mij heet die optie Combine the state of several sensors en volgens mij heeft hij altijd zo geheten?
[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 17-02-2023 15:45 ]
Uh ja, dat verklaart én de andere namen voor de helper én waarom sum er niet bij staat. Die is in 2023.1 of 2023.2 toegevoegd.jannus66 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:44:
Bij mij staat Sum er niet bij, maar mijn versie van HA is van 02-11-22. Moet nog updaten maar durf nog niet....
Wat houdt je tegen om te updaten?
@Gizz Dat is de nieuwe naam, voorheen heette hij inderdaad min / max
Hij is een paar keer gewijzigd van naam omdat er nieuwe functionaliteit aan toegevoegd is.
De Nederlandse vertaling lijkt nog een beetje achter te lopen.
Normaal heb ik HA ook op Engels, maar ik heb hem nu even op NL vanwege Assist.
[ Voor 28% gewijzigd door TheFes op 17-02-2023 16:04 ]
Ik gok van niet. Ben niet zo van de helpers, maar volgens mij heb ik die helper leren kennen op basis van een van de recentere release notes.Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:44:
@Gé Brander dat is interessant. Ik heb gewoon de allerlaatste release van HA (2023.2.5) en bij mij heet die optie Combine the state of several sensors en volgens mij heeft hij altijd zo geheten?
Wat ik alleen niet snap waar ik nu achter kwam. Ze hebben de group integration uitgebreid zodat je ook sensoren kunt combineren, als min/max/medium/sum/.... Net zoals de oude min/max integeation, alleen hinten ze er op dat de group integration ook "feature proof" is en min/max er mogelijk ooit uit gaat (beetje hetzelfde lot als de "platform: template" sensor die is opgevolgd door de template integration). Maar gek genoeg gebruikt de helper wel de min/max integration.
Met als extra fuzzyness dat de group integration (nog) geen ondersteuning heeft voor afronden, daar waar de min/max integration dat wel heeft (round_precision optie).
Waarbij ik dus na de upgrade (naar 23.02 denk ik dan?) een yaml min/max sensor/integration heb omgezet naar de group sensor/integration. En mij vervolgens stoorde aan dat ik nu soms een gemiddelde temperatuur (over 2 sensoren) zie in 3 decimalen. Daar waar de min/max integration altijd afrond, standaard op 2 decimalen maar dus aanpasbaar.
Klopt, maar op dit moment zijn alle opties in die helper dus opties die toegepast kunnen worden op een zootje sensoren ongeacht de volgorde.Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:06:
Dat is waar, maar dat negatief maken moet weer in een template. Als je dan toch bezig bent maak je daar meteen de aftreksom
Dat maakt aftrekken dus lastiger, want daarbij gaat de volgorde meespelen, en moet er dus ook een optie zijn om te waar de waarde vanaf getrokken moet worden.
Wellicht zou het het makkelijkst zijn om bij de sum optie een optie toe te voegen om sensoren negatief te maken in die sum.
Beetje bang dat ik al mijn instellingen kwijtraak. Ik maak wel backups, dus waarschijnlijk is mijn angst onterecht...TheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Uh ja, dat verklaart én de andere namen voor de helper én waarom sum er niet bij staat. Die is in 2023.1 of 2023.2 toegevoegd.
Wat houdt je tegen om te updaten?
Ik ben altijd van 'it ain't broke, don't try to fix it.'
Het is dan wel niet kapot, maar je mist wel nieuwe functionaliteit.jannus66 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:08:
[...]
Beetje bang dat ik al mijn instellingen kwijtraak. Ik maak wel backups, dus waarschijnlijk is mijn angst onterecht...
Ik ben altijd van 'it ain't broke, don't try to fix it.'
En als er een keer echt iets kapot gaat (voorbeeld, een of andere service gaat over naar een nieuwe API, en de oude werkt niet meer) dan moet je wel updaten. Als je dan 2 jaar achterloopt, heb je een veel grotere kans op issues, en ben je waarschijnlijk lang aan het trouble-shooten.
Ik draai altijd de beta vanaf dag 0 (dus een week voor de officiële release) en heb op wat kleinigheden na nooit issues gehad.
Ik draai voor zover ik weet de nieuwste versie:Gizz schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:44:
Home Assistant 2023.2.5
Supervisor 2023.01.1
Operating System 9.5
Frontend 20230202.0 - latest
Je hebt wel gelijk....TheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Het is dan wel niet kapot, maar je mist wel nieuwe functionaliteit.
En als er een keer echt iets kapot gaat (voorbeeld, een of andere service gaat over naar een nieuwe API, en de oude werkt niet meer) dan moet je wel updaten. Als je dan 2 jaar achterloopt, heb je een veel grotere kans op issues, en ben je waarschijnlijk lang aan het trouble-shooten.
Ik draai altijd de beta vanaf dag 0 (dus een week voor de officiële release) en heb op wat kleinigheden na nooit issues gehad.
Ik heb een SSD gekocht, zal die binnenkort gaan aansluiten ipv sd kaart, (draai nu HA op een Rpi 4+) dus dan zal ik gelijk de nieuwste HA installeren.
Gelijk maar in het diepe gesprongen, update gedraaid, alles prima gegaan!TheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:13:
[...]
Het is dan wel niet kapot, maar je mist wel nieuwe functionaliteit.
voor mij was dit wel een dingetje.
Nog redelijk nieuw met HA, alles goed ingesteld, mooi dashboard en alles naar mijn zin. Wil niet alles gaan verkloten...
Je vindt het bij Helper ‘+/- Min/Max’, wanneer je die aanklikt staat er ook bovenaan ‘ Combine the state of several sensors’Gé Brander schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:16:
[...]
Ik draai voor zover ik weet de nieuwste versie:
Home Assistant 2023.2.5
Supervisor 2023.01.1
Operating System 9.5
Frontend 20230202.0 - latest
Nevermind, je had het al gevonden..
[ Voor 5% gewijzigd door m-buurman op 17-02-2023 22:28 ]
Ik heb onlangs een temperatuur en vochtigheidssensor aangeschaft van Sonoff (S-NZB-02). Ik heb wat probleempjes met het opzetten van het device. Ik gebruik vooralsnog ZHA. Het is me een keer gelukt om het device te pairen aan mn home assistant echter kwamen de waardes van de sensoren niet door. Als eerste de pagina van zigbee2mqtt geraadpleegd: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SNZB-02.html#troubleshoot. Nu heb ik het device verwijderd en probeer ik het opnieuw toe te voegen, maar Home Assistant blijft op de status 'Starting interview' hangen.
Ik gebruikt ook de Sonoff Zigbee Stick.
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen? Misschien alles overzetten naar zigbee2mqtt in een extra docker container?
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen? Misschien alles overzetten naar zigbee2mqtt in een extra docker container?
Zelfs sinds kort overgestapt, na jarenlang Homeseer-gebruiker te zijn geweest, naar Home Assistant. Echt ongelooflijk hoe dat allemaal werkt. Was echt verbaasd dat toen het opgezet was, wat die zelf allemaal vindt en opzet.
De overgang is me dus eigenlijk erg meegevallen. Had namelijk allerlei apparaten (RFXcom 434 en 868, Zwave, Plugwise) en veel events en was huiverig om de stap te zetten. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen...
Heb wel nog paar issues:
- Heb sinds kort ook Zigbee toegevoegd (Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus) en ook veel Silvercrest smart plugs met energiemonitoring toegevoegd (kosten nog geen 12 Euro per stuk). Heb deze geintegreerd via ZHA integratie. Mijn probleem is dat regelmatig bepaalde pluggen spontaan uit gaan, zonder dat hier een event iets schakelt. Als ik kijk in de logs/traces dan zie ik dat die opeens uitgezet staat, maar kan geen duidelijke aanleiding zien. Iemand die die problemen herkent?
- Heb oude Harrison gordijnrails die vanuit RFXcom 434 worden bestuurd. Heb deze inmiddels zover dat signaal wordt verstuurd. In eerste instantie reageerden de gordijnrails niet, maar plotseling (ik denk na diverse restarts vanwege updates) opeens wel. Na andere updates werken ze dan opeens weer niet. Uiteraard niet heel fijn, maar misschien kan iemand me helpen om te snappen wat ik eventueel kan doen zodat ze wel continu werken? Een laatste actie, waarbij ik het gevoel heb dat het wel werkt, is om na een update en restart van HA de USB van de 434 RFXcom module kort eruit te halen, daarna weer terugsteken en de 434 reloaden. Durf dit nog niet opnieuw te testen omdat het nu weer werkt...
- Buienradar; in Homeseer had iemand een script gemaakt die iedere 10 minuten of zo de regenverwachting van mijn gps-locatie ophaalde en als dan de 10 minuten verwachting veranderde van niet-regen naar regen liet ik mijn screens omhoog gaan en was er een mededeling via de speakers. Wat ik gelezen heb, is dit helaas niet mogelijk met de integratie, maar ik vroeg me af of iemand een andere oplossing gebruikt hiervoor?
De overgang is me dus eigenlijk erg meegevallen. Had namelijk allerlei apparaten (RFXcom 434 en 868, Zwave, Plugwise) en veel events en was huiverig om de stap te zetten. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen...
Heb wel nog paar issues:
- Heb sinds kort ook Zigbee toegevoegd (Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus) en ook veel Silvercrest smart plugs met energiemonitoring toegevoegd (kosten nog geen 12 Euro per stuk). Heb deze geintegreerd via ZHA integratie. Mijn probleem is dat regelmatig bepaalde pluggen spontaan uit gaan, zonder dat hier een event iets schakelt. Als ik kijk in de logs/traces dan zie ik dat die opeens uitgezet staat, maar kan geen duidelijke aanleiding zien. Iemand die die problemen herkent?
- Heb oude Harrison gordijnrails die vanuit RFXcom 434 worden bestuurd. Heb deze inmiddels zover dat signaal wordt verstuurd. In eerste instantie reageerden de gordijnrails niet, maar plotseling (ik denk na diverse restarts vanwege updates) opeens wel. Na andere updates werken ze dan opeens weer niet. Uiteraard niet heel fijn, maar misschien kan iemand me helpen om te snappen wat ik eventueel kan doen zodat ze wel continu werken? Een laatste actie, waarbij ik het gevoel heb dat het wel werkt, is om na een update en restart van HA de USB van de 434 RFXcom module kort eruit te halen, daarna weer terugsteken en de 434 reloaden. Durf dit nog niet opnieuw te testen omdat het nu weer werkt...
- Buienradar; in Homeseer had iemand een script gemaakt die iedere 10 minuten of zo de regenverwachting van mijn gps-locatie ophaalde en als dan de 10 minuten verwachting veranderde van niet-regen naar regen liet ik mijn screens omhoog gaan en was er een mededeling via de speakers. Wat ik gelezen heb, is dit helaas niet mogelijk met de integratie, maar ik vroeg me af of iemand een andere oplossing gebruikt hiervoor?
Vond alleen de achterkant openen voor de batterij wat stug. Voor de rest koppelde die direct aan mijn ZHA met Sonoff-plus-P Zigbee stick. Misschien even batterij eruit. Kijk of de laatste firmware op de Sonoff-plus-P staat. Of heb zij de Sonoff-plus-E (nieuwere)?? Ik draai HA op een X86 servertje (GK50 Minisforum). Mijn Sonoff temp./hum. sensor doet het sinds 10-1-2023 primaThaAresX schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:34:
Ik heb onlangs een temperatuur en vochtigheidssensor aangeschaft van Sonoff (S-NZB-02). Ik heb wat probleempjes met het opzetten van het device. Ik gebruik vooralsnog ZHA. Het is me een keer gelukt om het device te pairen aan mn home assistant echter kwamen de waardes van de sensoren niet door. Als eerste de pagina van zigbee2mqtt geraadpleegd: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SNZB-02.html#troubleshoot. Nu heb ik het device verwijderd en probeer ik het opnieuw toe te voegen, maar Home Assistant blijft op de status 'Starting interview' hangen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kijk of je de firmware kunt upgraden. Kan dacht ik niet onder ZHA wel HA Zigbee2MQTT.Belsj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:57:
Zelfs sinds kort overgestapt, na jarenlang Homeseer-gebruiker te zijn geweest, naar Home Assistant. Echt ongelooflijk hoe dat allemaal werkt. Was echt verbaasd dat toen het opgezet was, wat die zelf allemaal vindt en opzet.
Heb wel nog paar issues:
Ik houd mij Lidl hubje aan voor de firmware updates van Tuya Zigbee componenten. Even ontkoppelen ZHA, koppelen Lidl-hubje en update firmware en dan weer aan ZHA koppelen.
Bij Zigbee2MQTT staan verschillende klachten hierover (zoek even op de ID-Zigbee van je component).
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG08673.htmlBelsj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:57:
Heb wel nog paar issues:
Dank voor de goede tips.
Heb in eerste instantie geprobeerd de Zigbee2MQTT aan de praat te krijgen, maar is me niet gelukt. De ZHA werkte echter qua opzet veel eenvoudiger en werkte meteen. Heb helaas 30 stekkers; als ik die allemaal moet loskoppelen uit ZHA en dan aanmelden aan Lidle hub en dan weer terug, verlies ik dan alle apparaten (en events) in HA en moet ik alles opnieuw opzetten?
Heb in eerste instantie geprobeerd de Zigbee2MQTT aan de praat te krijgen, maar is me niet gelukt. De ZHA werkte echter qua opzet veel eenvoudiger en werkte meteen. Heb helaas 30 stekkers; als ik die allemaal moet loskoppelen uit ZHA en dan aanmelden aan Lidle hub en dan weer terug, verlies ik dan alle apparaten (en events) in HA en moet ik alles opnieuw opzetten?
Voor diegenen die een Remeha CV hebben en al over zijn op de nieuwe Remeha Home app is er nu ook een HA integratie.
Lijkt goed te werken
https://github.com/msvisser/remeha_home
Lijkt goed te werken
https://github.com/msvisser/remeha_home
Ben zelf geen fan van Buienradar. maar als je HACS op HA zet kun je daar een Buien Alarm of KNMI integratie vinden.Belsj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:57:
Heb wel nog paar issues:
Zie voor Buienradar op HA:
https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Oja vergeet ik nog: Lang het "koppel knopje indrukken" is RESET, dat wil ook wel eens helpen.Antonio di schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:06:
[...]
Vond alleen de achterkant openen voor de batterij wat stug. Voor de rest koppelde die direct aan mijn ZHA met Sonoff-plus-P Zigbee stick. Misschien even batterij eruit. Kijk of de laatste firmware op de Sonoff-plus-P staat. Of heb zij de Sonoff-plus-E (nieuwere)?? Ik draai HA op een X86 servertje (GK50 Minisforum). Mijn Sonoff temp./hum. sensor doet het sinds 10-1-2023 prima
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Of https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app. Dan heb je buienradar en buienalarm in één.Antonio di schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:34:
[...]
Ben zelf geen fan van Buienradar. maar als je HACS op HA zet kun je daar een Buien Alarm of KNMI integratie vinden.
Zie voor Buienradar op HA:
https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hallo, ik heb mijn eerste stappen gezet op HA gebied en inmiddels zover gekomen dat ik op thin client HA OS heb geïnstalleerd en de eerste data via integraties heb weten binnen te halen.
Ben nu bezig om te zien of ik data vanuit mijn warmtepomp kan halen om weer te geven. Ik maak hierbij gebruik van een module van Husdata welke via MQTT data uit mijn Nefit warmtepomp haalt. Dat is goed gegaan en zie dan ook data verschijnen op mijn dashboard. Wil nu via een Picture element card de data vanuit de warmtepomp visualiseren. Krijg echter bij het plaatsen van de volgende code de volgende foutmelding:
Wat is bad indentation of a sequence entry en wat zou hier fout kunnen gaan?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Update: weergave code aangepast
Ben nu bezig om te zien of ik data vanuit mijn warmtepomp kan halen om weer te geven. Ik maak hierbij gebruik van een module van Husdata welke via MQTT data uit mijn Nefit warmtepomp haalt. Dat is goed gegaan en zie dan ook data verschijnen op mijn dashboard. Wil nu via een Picture element card de data vanuit de warmtepomp visualiseren. Krijg echter bij het plaatsen van de volgende code de volgende foutmelding:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| elements: - entity: binary_sensor.compressor style: left: 36% top: 60% type: state-icon - entity: binary_sensor.switch_valve style: left: 77% top: 36% type: state-icon Foutmelding: Configuration errors detected: bad indentation of a sequence entry (7:4) 4 | left: 36% 5 | top: 60% 6 | type: state-icon 7 | - entity: binary_sensor.switch_valve --------^ 8 | style: 9 | left: 77% |
Update: weergave code aangepast
Hier een Intel NUC voorzien van HA OS, heb de bootable op een 240gb ssd gezet en daaraan een SONOFF 3.0 stick gekoppeld die ik op Amazon heb besteld (deze week).
Ik heb veel gekoppeld (Chromecast, mijn tandenborstel.... , HUE, LG oled) maar worstel nog met wat temp sensoren. Ik heb een Blitzwolf liggen van enkele jaren oud, een IS-8 temp / humidty, maar deze krijg ik niet gekoppeld. (ledje indrukken, wachten tot het knippert)
Wat zijn nu de beste sensoren om te gebruiken?
Ik gebruik ook wat Tuya spullen, is er een andere manier dan de omslachtige developer IOT procedure? Ik gebruik slimme stopcontacten en een kacheltje op kantoor (met ingebouwde thermostaat)
Ik heb veel gekoppeld (Chromecast, mijn tandenborstel.... , HUE, LG oled) maar worstel nog met wat temp sensoren. Ik heb een Blitzwolf liggen van enkele jaren oud, een IS-8 temp / humidty, maar deze krijg ik niet gekoppeld. (ledje indrukken, wachten tot het knippert)
Wat zijn nu de beste sensoren om te gebruiken?
Ik gebruik ook wat Tuya spullen, is er een andere manier dan de omslachtige developer IOT procedure? Ik gebruik slimme stopcontacten en een kacheltje op kantoor (met ingebouwde thermostaat)
Vannacht verdwenen ineens alle zigbee apparaten uit mijn HA. "unavailable". Omdat van alles op zigbee loopt en de WAF wat begon te dalen heb ik een restart gedaan van HA. Nu werkt het weer.
Maar hoe kon dit? Zigbee2mqtt draaide gewoon nog (kon ik vanuit HA openen, en individueel de apparaten bedienen vanuit deze webportal). Het logboek is weg omdat ik HA herstart heb, alleen kan ik nog in het logboek van mosquito broker het volgende vinden:
dit is vanaf het moment dat ik kon zien dat alle zigbee devices unavailable werden.
Heeft iemand een idee??
edit: ik zie in de history van al mijn entiteiten (van shelly tot integraties) dat die tussen 4:49 en 4:54 niet beschikbaar waren. Is HA of een onderdeel onderuit gegaan? Zigbee is daarna niet meer op gekomen, andere integraties en sntiteiten wel zo te zien
Maar hoe kon dit? Zigbee2mqtt draaide gewoon nog (kon ik vanuit HA openen, en individueel de apparaten bedienen vanuit deze webportal). Het logboek is weg omdat ik HA herstart heb, alleen kan ik nog in het logboek van mosquito broker het volgende vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 2023-02-17 22:01:25: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db. 2023-02-17 22:31:26: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db. 2023-02-17 23:01:27: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db. 2023-02-17 23:31:28: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db. 2023-02-18 00:01:29: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db. 2023-02-18 00:31:30: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db. time="2023-02-18T04:38:32+01:00" level=error msg="POST error: Post \"http://127.0.0.1:80/authentication\": context deadline exceeded (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)" time="2023-02-18T04:38:32+01:00" level=error msg="Post \"http://127.0.0.1:80/authentication\": context deadline exceeded (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)" |
dit is vanaf het moment dat ik kon zien dat alle zigbee devices unavailable werden.
Heeft iemand een idee??
edit: ik zie in de history van al mijn entiteiten (van shelly tot integraties) dat die tussen 4:49 en 4:54 niet beschikbaar waren. Is HA of een onderdeel onderuit gegaan? Zigbee is daarna niet meer op gekomen, andere integraties en sntiteiten wel zo te zien
[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 18-02-2023 16:10 ]
Het is alweer een week geleden maar uiteindelijk is het gelukt.TheFes schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:48:
[...]
Als dat het geval is, zit je probleem in de trigger of de condition. Want die worden niet meegenomen als je hem manueel start (die optie heet ook "Run actions", niet "Run automation")
Edit:
Je automation heeft een delay van 1.5 uur en mode single.
Dus tijdens die delay zal hij sowieso niet getriggerd worden
Ik kwam erachter dat ondanks de lamp wel via de schakelaar aan ging dit niet werd herkend in de "log" van Home Assistant.
Bij controle in z2m merkte ik op dat de Hue switch op "Offline" stond in z2m. Na het compleet verwijderen van de switch en opnieuw "pairen" bleef de switch op Offline staan.
Ik heb uiteindelijk een andere Hue switch gepaired, deze werd wel direct als "Online" herkend en vervolgens werd ook de automation getriggerd.
Vreemde hiervan vind ik nog steeds dat ik ondanks ik de "state" van de lamp als trigger had ingesteld, de Hue switch ook nodig was voor de automation?
Yaml is extreem spatiegevoelig en per hiërarchisch niveau gebruik je twee spaties:Nous112 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:26:
Hallo, ik heb mijn eerste stappen gezet op HA gebied en inmiddels zover gekomen dat ik op thin client HA OS heb geïnstalleerd en de eerste data via integraties heb weten binnen te halen.
elements:
- entity: binary_sensor.compressor
style:
left: 36%
top: 60%
type: state-icon
- entity: binary_sensor.switch_valve
style:
left: 77%
top: 36%
type: state-icon
Foutmelding:
Configuration errors detected:
bad indentation of a sequence entry (7:4)
4 | left: 36%
5 | top: 60%
6 | type: state-icon
7 | - entity: binary_sensor.switch_valve
--------^
8 | style:
9 | left: 77%
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| elements: - entity: binary_sensor.compressor style: left: 36% top: 60% type: state-icon - entity: binary_sensor.switch_valve style: left: 77% top: 36% type: state-icon |
Dat is ook de reden dat je hier gevraagd wordt code=yaml in tags [] te gebruiken.
(Kan overigens zijn dat je bij "style" ook nog twee spaties aan "indent" nodig hebt maar ik ken deze card niet.)
Indentatie is het witruimtegebruik voor een regel code door middel van tabs en spaties. In sommige programmeertalen is dat vooral om de code leesbaar te houden (bijvoorbeeld een blok code binnen een functie), maar andere talen vereisen juiste indentatie (zoals dus Yaml, maar ook python) om de juiste betekenis aan de code te kunnen geven (bijvoorbeeld, waar eindigt een functie of in dit geval, bij welk element hoort deze stijl). Door verkeerde indentatie (hier: spatiegebruik) snapt de computer niet wat je er mee bedoelt.Nous112 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:26:
Ik denk dat je het beste de grafische editor kan gebruiken en anders vooral ook kijkt naar vergelijkbare yaml code elders. Vaak is het een kwestie van spaties toevoegen of verwijderen. Zelfs ik loop zo nu en dan nog te kloten...
Wikipedia: Indentation style
Na een weekje proefdraaien met een subset van de Zigbee-apparatuur alles van Z2M naar ZHA en de nieuwe SkyConnect overgezet.
Wat. Een. Ramp.
HA ziet de stick soms niet, alle pairings blijven bestaan maar alle apparaten zijn onvindbaar waardaar alle apparaten (100+) moeten worden gereset, log wordt compleet geflood met allerlei ontzettend generieke foutmeldingen waardoor HA zelf onbruikbaar wordt. Na weer een paar uur troubleshooten zit ik er ernstig over na te denken om maar weer terug te migreren....
Wat. Een. Ramp.
HA ziet de stick soms niet, alle pairings blijven bestaan maar alle apparaten zijn onvindbaar waardaar alle apparaten (100+) moeten worden gereset, log wordt compleet geflood met allerlei ontzettend generieke foutmeldingen waardoor HA zelf onbruikbaar wordt. Na weer een paar uur troubleshooten zit ik er ernstig over na te denken om maar weer terug te migreren....
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Niet goed om te horen, had wel oren naar de SkyConnect USB.FirePuma142 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:30:
Na een weekje proefdraaien met een subset van de Zigbee-apparatuur alles van Z2M naar ZHA en de nieuwe SkyConnect overgezet.
Wat. Een. Ramp.
Ik zit nu nog met Deconz en dat is echt stabiel zoals ik het maar zou willen, had alleen voor de “support” willen overstappen.
Hiervoor heb ik wel zigbee op kanaal 25 gezet en in de WiFi alleen kanaal 1 & 6.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.