Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@chaoscontrol Volgens mij moet je optimistic: true toevoegen omdat je geen functie gebruikt die de staat van de switch weergeeft. Andere optie is assumed_state: true maar dan krijg je buttons in HA, geen switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
Amanoo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Addon in een HASSOS installatie in een VM op mijn thuisserver, inderdaad. Ik heb eigenlijk helemaal niet gedacht aan los draaien. Als het goed is gaat het op de server wel mijn apparaat detecteren, dus misschien eens kijken. Dan gebruik ik het gewoon voor het compileren op mijn desktop.
De HA integratie zal het apparaat gewoon vinden ja middels de auto discovery. Of je hem via de addon flasht of vanaf een andere installatie maakt niet uit. Alhoewel er wel wat changes aanstaande zijn waarbij HA met de ESPHome addon kan babbelen om te zien of er updates zijn en om die updates te doen. Die integratie tussen HA / ESPHome integratie in HA en ESPHome (dashboard) lijkt echt alleen op de addon gericht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@b4gg3r1 Dus je hebt alles wat je hebt aan de stick gekoppeld?

Je zou nog kunnen proberen op een ander channel. Of anders eens Zigbee2MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:31
Iemand ervaring met het multi click principe op qubino/fibaro dimmers?
Ik wil met 2-3 klikken een scene stoppen/starten.

Nu is het zo dat de qubino de double click gebruikt om dimstand te resetten naar 100%. En ik zie even geen mogelijkheid hoe ik dit simpel kan ombouwen. Misschien dat ik iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@JoepW @Gizz

Gebruiken jullie toevallig ook de Hue Bridge voor je lampen? Dat zou verklaren dat je die extra instellingen hebt. Ik gebruik een Conbee stick

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ortep nee, ik gebruik een CC2652-stick in combinatie met Z2M en daar is dit standaard functionaliteit.

Ik denk dat bij jou de beperking eerder in Deconz zit dan in je stick. Want de Conbee-stick kun je ook gewoon met Z2M gebruiken en dan heb jij precies dezelfde opties als ik :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:45
Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
@chaoscontrol Volgens mij moet je optimistic: true toevoegen omdat je geen functie gebruikt die de staat van de switch weergeeft. Andere optie is assumed_state: true maar dan krijg je buttons in HA, geen switch.
Misschien pak ik het ook helemaal verkeerd aan, want eigenlijk wil ik in HA geen switch maar een light entity, maar daar kwam ik helemaal niet uit omdat ik niet begreep wat de output moest zijn. Dit is mijn 1e ESPhome device en moet de denkwijze daarin nog even doorkrijgen.

Ik ga er eens even mee spelen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk zoek ik niet op de juiste termen maar ik zit met een kleine uitdaging die ik tot nu toe niet kan oplossen.
Ik heb van het weekend een Aqara Roller Shade Driver E1 geïnstalleerd en ben bezig met de automatisering daarvan. Ik wil nu een actie uitvoeren dat de driver stopt op het moment dat er op een fysieke knop geklikt wordt. De enige action die ik kan koppelen is dat de shades naar een bepaalde positie gaan. Ik zou in de Yaml dat aan moeten kunnen passen naar een stop actie want in de UI tile zit wel een knop om te stoppen, dus de functionaliteit is ergens. Ik heb echter geen idee waar ik alle actions (type) kan vinden die ik zou moeten kunnen uitvoeren voor dit product. Iemand een tip waar ik zou moeten kijken? Ik draai HA op een Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@chaoscontrol Oef, light lijkt inderdaad heel stuk lastiger ja... Dat is wel nieuw rabbit hole :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@theHoff Ik denk dat je dan een service call naar cover.stop_cover moet doen. Ook via de UI editor in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 11:46
Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:39:
@b4gg3r1 Dus je hebt alles wat je hebt aan de stick gekoppeld?

Je zou nog kunnen proberen op een ander channel. Of anders eens Zigbee2MQTT?
Ik ga dat andere kanaal eerst proberen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gizz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:05:
@Ortep nee, ik gebruik een CC2652-stick in combinatie met Z2M en daar is dit standaard functionaliteit.

Ik denk dat bij jou de beperking eerder in Deconz zit dan in je stick. Want de Conbee-stick kun je ook gewoon met Z2M gebruiken en dan heb jij precies dezelfde opties als ik :)
Dat zou zomaar kunnen, maar dan moet ik echt alles overnieuw gaan bouwen. Migreren is niet simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een proximity sensor gemaakt, die ik in een automation gebruik. Ik wil bericht krijgen zodra j vanaf het station met de trein naar huis komt.
De proximity sensor werkt gewoon, en het attribuut 'towards' doet het ook. Toch krijg ik geen melding als j onderweg is. Iemand een idee wat er verkeerd gaat? Of zijn er betere ideeën? Met de Waze sensor gaat het alleen om autoverkeer, dacht ik...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: melding j met trein naar huis
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - proximity.j_home
    attribute: dir_of_travel
    from: stationary
    to: towards
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
condition:
  - condition: time
    after: "13:00:00"
    before: "17:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  - condition: zone
    entity_id: person.j
    zone: zone.station_z
action:
  - service: notify.telegram_f
    data:
      title: j uit school
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-02-2023 11:54 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@koelkast klopt die from: stationary wel? Wat nou als j nooit stationary is: eerst fietsen/lopen naar het station, dan de trein inlopen en voordat j lang genoeg stil zit rijdt de trein alweer.

Zoals altijd bij automations die niet doen wat je verwacht: wat zie je terug bij traces van deze automation? :)

Kun je het niet simpeler maken door binnen je treinzone te kijken of j eerst binnen de treinzone komt en daarna de treinzone verlaat? Of gebeurt het ook vaak dat j de trein de andere kant opneemt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22
koelkast schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:34:
Ik heb een proximity sensor gemaakt, die ik in een automation gebruik. Ik wil bericht krijgen zodra j vanaf het station met de trein naar huis komt.
De proximity sensor werkt gewoon, en het attribuut 'towards' doet het ook. Toch krijg ik geen melding als j onderweg is. Iemand een idee wat er verkeerd gaat? Of zijn er betere ideeën? Met de Waze sensor gaat het alleen om autoverkeer, dacht ik...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: melding j met trein naar huis
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - proximity.j_home
    attribute: dir_of_travel
    from: stationary
    to: towards
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
condition:
  - condition: time
    after: "13:00:00"
    before: "17:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  - condition: zone
    entity_id: person.j
    zone: zone.station_z
action:
  - service: notify.telegram_f
    data:
      title: j uit school
mode: single
Ik kan twee dingen bedenken:
1. Je hebt een trigger die 2 minuten wacht of een specifieke overgang waar is. De overgang van 'stationary' naar 'towards' moet voor 2 minuten ononderbroken waar zijn. Er mag dus tussentijds geen andere state aanwezig zijn. Als de sensor tussentijds heel even op een andere state staat, dan vuurt deze trigger niet meer af. Om dat af te vangen, kan je bijvoorbeeld de 'from: stationary' weghalen, dan wordt er alleen op het eindresultaat gecheckt.
2. De trigger vuurt pas na 2 minuten af. Daarna worden pas de conditions gecheckt. Weet je zeker dat de tweede condition (dus person.j is in zone.station_z) dan nog wel waar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:44:
@koelkast klopt die from: stationary wel? Wat nou als j nooit stationary is: eerst fietsen/lopen naar het station, dan de trein inlopen en voordat j lang genoeg stil zit rijdt de trein alweer.

Zoals altijd bij automations die niet doen wat je verwacht: wat zie je terug bij traces van deze automation? :)

Kun je het niet simpeler maken door binnen je treinzone te kijken of j eerst binnen de treinzone komt en daarna de treinzone verlaat? Of gebeurt het ook vaak dat j de trein de andere kant opneemt?
Het zou inderdaad best kunnen dat from: stationary niet handig is. Ik ga dat eens even aanpassen, en mogelijk zelfs de simpeler variant gebruiken die je schetst. Nee, voor zover ik weet ;) komt hij altijd netjes naar huis, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Sicco92 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Ik kan twee dingen bedenken:
1. Je hebt een trigger die 2 minuten wacht of een specifieke overgang waar is. De overgang van 'stationary' naar 'towards' moet voor 2 minuten ononderbroken waar zijn. Er mag dus tussentijds geen andere state aanwezig zijn. Als de sensor tussentijds heel even op een andere state staat, dan vuurt deze trigger niet meer af. Om dat af te vangen, kan je bijvoorbeeld de 'from: stationary' weghalen, dan wordt er alleen op het eindresultaat gecheckt.
2. De trigger vuurt pas na 2 minuten af. Daarna worden pas de conditions gecheckt. Weet je zeker dat de tweede condition (dus person.j is in zone.station_z) dan nog wel waar is?
Aha, het duizelt me een beetje, maar snap wat je bedoelt. Het is te strak afgesteld en er zijn dus eigenlijk teveel variabelen die kunnen verhinderen dan de automation goed loopt. Ik ga eens puzzelen hiermee en mogelijk een simpeler variant gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:51
koelkast schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Het zou inderdaad best kunnen dat from: stationary niet handig is. Ik ga dat eens even aanpassen, en mogelijk zelfs de simpeler variant gebruiken die je schetst. Nee, voor zover ik weet ;) komt hij altijd netjes naar huis, thanks!
Iphone heeft een Activity sensor, die heeft een Android vast ook. Die gaat naar Automotive als ik rij (iphone niet gekoppeld aan de auto). Die werkt voor mij prima om te bepalen of ik van een locatie vertrek. Je zou dat nog kunnen koppelen aan TEVENS de proximity towards, is het een werkdag, is het na X uur (einde werkdag) etc.

Want ik doe even de aanname dat Automotive afhankelijk is van de 'rijsnelheid' en niet van de methode van transport..

Oh die Activity klapt trouwens wel vaak naar Unknown tussen activiteiten in, dus daar wellicht rekening mee houden. (Dus Stationary - Unknown - Automotive) .. Daarom de FROM eruit halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 15-02-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:17
Even een vraagje m.b.t. Synology virtual machine Homeasstant en de bijbehorende database.
Ik gebruik Homeassistant in een Virtual machine op mijn DS220+ draait als een zonnetje.
Hierbij maak ik ook gebruik van de plugin MariaDB 10, helaas is dit nog een oude versie waardoor ik nadat ik naar 2023.2.x een melding krijg dat ik MariaDB moet updaten.

Ik kan kijken of ik dit naar een docker container kan zetten zodat ik wel de laaste variant gebruik.
Of ik kies voor een nieuwe database, bijv mysql of mysqllite.

Wat gebruiken de Synology gebruikers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RudolfR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:59:
[...]

Niet toevallig een werkende (google) calender-integratie zodat je dit event op de kalender kunt zetten met een herhalend patroon en daarop kunt triggeren?
Niet in gebruik, maar het is een optie, ik hou het in gedachten!
Septillion schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      name: "Paper collect"
      unique_id: paper_collect
      state: >-
        {% set date = now().date() -%}
        {% if date.weekday() == 0 and (8 <= date.day <= 14) -%}
        Today
        {% elif date.weekday() == 6 and (7 <= date.day <= 13) -%}
        Tomorrow
        {% else -%}
        None
        {% endif -%}

Feestdagen gaan dan natuurlijk wel roet in het eten gooien...
Thanks, ga ik eens mee stoeien!
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Elke tweede maandag van de maand moet in een template sensor wel te bepalen zijn.
Maar heb je al de andere afval integraties zoals afvalinfo en afvalwijzer geprobeerd?
Nee, heb ik niet. Want de website van onze gemeente waar de data vanaf gescraped wordt (neem ik aan) wordt ook niet gevuld met papier. Dus ik denk dat dat weinig zin heeft...
Slinkos schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:14:
[...]

Ik heb afvalinfo en die laat voor onze gemeente wel oud papier zien. Misschien eens proberen?
Zie antwoord hierboven, denk dat dat geen zin heeft...
-Casper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Ik zou eerder een issue maken bij de ontwikkelaar van de integratie die je gebruikt. Goede kans dat ze dit daar voor je kunnen fixen. Of een andere integratie proberen zoals ook al geopperd.

Als je dit echt daar buiten wil oplossen zou je ook eens naar de local calendar kunnen kijken in HA.
Zie antwoord hierboven, denk dat dat geen zin heeft... Kalender of stukje code hierboven is wellicht een alternatief.

EDIT: ik heb even door de python code van afvalinfo zitten kijken, de api link die daar gebruikt wordt poept ook geen papierinfo uit voor mijn adres helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Sp33dFr34k op 15-02-2023 12:59 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Koepert schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Iphone heeft een Activity sensor, die heeft een Android vast ook. Die gaat naar Automotive als ik rij (iphone niet gekoppeld aan de auto). Die werkt voor mij prima om te bepalen of ik van een locatie vertrek. Je zou dat nog kunnen koppelen aan TEVENS de proximity towards, is het een werkdag, is het na X uur (einde werkdag) etc.

Want ik doe even de aanname dat Automotive afhankelijk is van de 'rijsnelheid' en niet van de methode van transport..

Oh die Activity klapt trouwens wel vaak naar Unknown tussen activiteiten in, dus daar wellicht rekening mee houden. (Dus Stationary - Unknown - Automotive) .. Daarom de FROM eruit halen.
Die is er zeker, moet je alleen wel even aanzetten in de Hass app, die staat standaard op disabled.

edit: nadeel is dat die maar eens per 15 min gepolled wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Intergalactic op 15-02-2023 12:16 ]

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ajaxalex Wat is de reden om MariaDB te gebruiken ipv de standaard DB? En ondanks HA OS draai je die nu als container / app op je Synology? Want die zou je dus eventueel ook over kunnen zetten naar een addon.

Maar als je geen reden (meer) hebt voor MariaDB zou ik denk ik gewoon over naar de standaard DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar hebben jullie dit weleens gezien? Deur die eigenlijk altijd direct wordt dichtgedaan, Aqara sensoren met Z2M. Toch vaak langere tijd open. Sensor zit nog goed gemonteerd. Batterij lijkt ook prima. Opnieuw gekoppeld aan Z2M.
Zou ie kaduuk aan het gaan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8ynmWHablNokWYgE1dVS8fw8HI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VsjvKYms77Ej8tcgxGxsC9jf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Niet in gebruik, maar het is een optie, ik hou het in gedachten!

[...]

Thanks, ga ik eens mee stoeien!

[...]

Nee, heb ik niet. Want de website van onze gemeente waar de data vanaf gescraped wordt (neem ik aan) wordt ook niet gevuld met papier. Dus ik denk dat dat weinig zin heeft...

[...]

Zie antwoord hierboven, denk dat dat geen zin heeft...

[...]

Zie antwoord hierboven, denk dat dat geen zin heeft... Kalender of stukje code hierboven is wellicht een alternatief.
ha heeft ook een calendar integration mogelijkheid. Overzicht integraties tot nu toe.
Gebruik zelf het caldav platform.
Voor een agenda dag overzicht op een van de Lanbon display's te tonen.
En om, om de week, aan te geven dat de bruine bak aan de weg gezet dient te worden. En niet de grijze ;-P

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
barrymossel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:00:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar hebben jullie dit weleens gezien? Deur die eigenlijk altijd direct wordt dichtgedaan, Aqara sensoren met Z2M. Toch vaak langere tijd open. Sensor zit nog goed gemonteerd. Batterij lijkt ook prima. Opnieuw gekoppeld aan Z2M.
Zou ie kaduuk aan het gaan zijn?

[Afbeelding]
Doe er toch maar eerst eens een nieuwe batterij in :+

Ik zie thuis dat die sensoren vaak nog een prima battery life rapporteren (>60% ofzo), maar ondertussen lopen te klapperen. Vandaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 15-02-2023 13:05 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:26:
@ajaxalex Wat is de reden om MariaDB te gebruiken ipv de standaard DB? En ondanks HA OS draai je die nu als container / app op je Synology? Want die zou je dus eventueel ook over kunnen zetten naar een addon.

Maar als je geen reden (meer) hebt voor MariaDB zou ik denk ik gewoon over naar de standaard DB.
Dat is eigenlijk ooit gekomen toen ik vanaf mijn pi naar Synology ging.
Terug naar de standaard zou inderdaad een optie zijn. Ik zie niet perse een meerwaarde van MariaDB.
In principe zou ik in mijn config.yaml het MariaDB stukje eruit moeten halen en dat zou voldoende zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hmmbob schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:05:
[...]

Doe er toch maar eerst eens een nieuwe batterij in :+

Ik zie thuis dat die sensoren vaak nog een prima battery life rapporteren (>60% ofzo), maar ondertussen lopen te klapperen. Vandaar.
Moet ik die krengen toch maar eens gaan bestellen. Was er al eentje kwijt die uit een raamsensor viel. Pas 1,5 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:15:
[...]

EDIT: ik heb even door de python code van afvalinfo zitten kijken, de api link die daar gebruikt wordt poept ook geen papierinfo uit voor mijn adres helaas.
Klopt inderdaad. Je kan dat checken op afvalinfo.nl en ik heb even een willekeurig adres uit jouw woonplaats ingetikt en dan kom je inderdaad bij de website van de gemeente uit. Geen oud papier data dus 8)7

Hoe zie je het eindresultaat precies voor je? Wil je echt ergens in HA deze datum in een sensor hebben. Of gaat het eigenlijk alleen maar om een notificatie?

[ Voor 10% gewijzigd door Slinkos op 15-02-2023 13:39 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ajaxalex Stukje rond maria db uit je config halen zou inderdaad genoeg moeten zijn om naar de standaard DB te gaan. Enige is dan wel dat je natuurlijk alle history (incl eventueele long term) verliest. Eventueel moet je dit volgens mij wel kunnen exporteren en weer kunnen importeren maar daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 20:54
Ik ben bezig met de overstap te maken van een traditionele energie leverancier naar een dynamisch contract. Ter voorbereiding heb ik al de ANWB Energie (Energy Zero) integratie geinstalleerd, echter is dit nog niet helemaal wat ik zoek. Met de integratie krijg ik wel wat data, maar ik zou eigenlijk gewoon een duidelijk lijstje met sensoren willen hebben die mij (en partner) goed laten zien wanneer vandaag de stroom het voordeligst is zodat je de afweging kan maken wanneer je bijvoorbeeld de wasmachine/vaatwasser het beste kunt aanzetten.Hoe kan ik dat het beste realiseren?
Nu krijg ik alleen deze data uit de integratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR9O-L5mWmcoY0_LNTiwwu5ZTwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JpCM9m7MqVuaKpOxSp9TS7Yo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:54

Erik80

Sinds 1980

GertJan2012 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:00:
Ik ben bezig met de overstap te maken van een traditionele energie leverancier naar een dynamisch contract. Ter voorbereiding heb ik al de ANWB Energie (Energy Zero) integratie geinstalleerd, echter is dit nog niet helemaal wat ik zoek. Met de integratie krijg ik wel wat data, maar ik zou eigenlijk gewoon een duidelijk lijstje met sensoren willen hebben die mij (en partner) goed laten zien wanneer vandaag de stroom het voordeligst is zodat je de afweging kan maken wanneer je bijvoorbeeld de wasmachine/vaatwasser het beste kunt aanzetten.Hoe kan ik dat het beste realiseren?
Nu krijg ik alleen deze data uit de integratie:
[Afbeelding]
Zoek eens op "nordpool" in dit forum ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Moet ik die krengen toch maar eens gaan bestellen. Was er al eentje kwijt die uit een raamsensor viel. Pas 1,5 jaar geleden.
Eens. Een nieuwe lithiumbatterij geeft al snel 3.1 V aan. Zakken ze onder de 3V (en dat gaat soms van de ene op de andere dag), dan gaan ze soms raar gedrag vertonen. Vervangen door een (goede!) andere batterij is dan de beste oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sp33dFr34k Als je ook nog de volgende wilt weten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
template:
  - sensor:
      name: "Paper collect"
      unique_id: paper_collect
        {% if date.weekday() == 0 and (8 <= date.day <= 14) -%}
        Today
        {% elif date.weekday() == 6 and (7 <= date.day <= 13) -%}
        Tomorrow
        {% else -%}
        None
        {% endif -%}
      attributes:
        next: >-
          {% set this_first = date.replace(day=1) -%}
          {% set next_first = (date.replace(day=28) + timedelta(days=5)).replace(day=1) -%}
          {% set this_pickup_day = 8 + ((7 - this_first.weekday()) % 7) -%}
          {% set next_pickup_day = 8 + ((7 - next_first.weekday()) % 7) -%}
          {% if date.day < this_pickup_day -%}
            {{ this_first.replace(day=this_pickup_day) }}
          {% else -%}
            {{ next_first.replace(day=next_pickup_day) }}
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Wat is eigenlijk de reden dat je enkel zones met een ronde vorm (radius) kunt maken? Ik zou het handig vinden als je ook een weg(gedeelte) of een vierkant gebouw (vlakbij een ander gebouw) als zone kunt inzetten. Dat lukt nu niet goed. Ik zou het super vinden als dit anders zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10
koelkast schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:24:
Wat is eigenlijk de reden dat je enkel zones met een ronde vorm (radius) kunt maken? Ik zou het handig vinden als je ook een weg(gedeelte) of een vierkant gebouw (vlakbij een ander gebouw) als zone kunt inzetten. Dat lukt nu niet goed. Ik zou het super vinden als dit anders zou kunnen.
De reden lijkt me simpel, voor een cirkel hoef je alleen een radius en middelpunt op slaan, voor een vrije vorm wordt dat al een stuk ingewikkelder

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
TheFes schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:31:
[...]

De reden lijkt me simpel, voor een cirkel hoef je alleen een radius en middelpunt op slaan, voor een vrije vorm wordt dat al een stuk ingewikkelder
... maar bij een driehoek, vierkant of vijfhoek toch alleen de (coördinaten van de) hoekpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
ahbart schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:04:
Ik heb wat leuks (subjectief ;) ) wat ik even wilde delen.
Op mijn poort had ik een Aqara zigbee deursensor gezet. Om via HA een belletje te krijgen als de poort open gaat. Om dat die Aqara niet echt voor buiten bedoeld is, heb ik een aantal kleine zwarte behuizingen gekocht van 50x35x15mm. Klein dus. De deursensor en het passieve deel heb ik beide in zo'n doosje gezet.
In de hoop dat het zo nog wat intact blijft. beter dan zonder, denk ik in ieder geval.

Mocht iemand belangstelling hebben voor de kleine doosjes, Ik heb er nog een paar extra (4, dus 2 paar). Ik had wel wat moeite om de goede te vinden op Internet. Vooral voor het elektronische deel, moest ik het doosje wel een beetje aanpassen. Wat dingetjes wegvijlen en hij zit er iets scheef in. Maar dat maakt voor de werking niet uit.
Helaas heb ik nu ook problemen met de Aqara deursensor. Het werkte een paar dagen, maar van het een op andere moment niet meer. Geen updates meer. De batterij indicator is onbetrouwbaar. Daarom heb ik eerst maar de batterij vervangen. Helaas geen verschil. Iemand een tip?
In het Zigbee schema zie ik dat hij verbonden is via een hue led-lamp. Mocht dat van belang zijn.
Home assistant 2023.2.3 en ZHA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

koelkast schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:45:
[...]

... maar bij een driehoek, vierkant of vijfhoek toch alleen de (coördinaten van de) hoekpunten?
Klopt, maar het is een pak simpeler om een intersection te maken tussen twee cirkels, dan tussen een cirkel en een willekeurige polygoon.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Rekenen of je er dan binnen bent is ook stuk lastiger. Ook kan je dan een puntje schampen en rechte lijnen lijkt me ook gevoeliger dat je parallel en dicht bij de lijn blijft bewegen. Ofwel, kost denk ik heel stuk meer code om dat netjes te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:45:
[...]

Nee, je zone is al een enkel coördinaat. Met een cirkel is het enige wat je dan nodig hebt een radius. Vrij makkelijk dus.
Voor een andere vorm moet je buiten het opslaan van de hoekpunten ook nog eens programmeren hoe die dan in de frontend ingevoerd kunnen worden.
Het kan natuurlijk allemaal wel, maar iemand moet het wel zowel in core als frontend in de code zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ahbart schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:47:
[...]

Helaas heb ik nu ook problemen met de Aqara deursensor. Het werkte een paar dagen, maar van het een op andere moment niet meer. Geen updates meer. De batterij indicator is onbetrouwbaar. Daarom heb ik eerst maar de batterij vervangen. Helaas geen verschil. Iemand een tip?
In het Zigbee schema zie ik dat hij verbonden is via een hue led-lamp. Mocht dat van belang zijn.
Home assistant 2023.2.3 en ZHA.
Ik zou hem eens opnieuw pairen, en dan kijken of 'ie het beter doet.
En weet je zeker dat je een volle, goede batterij gebruikt (niet een c-merk dat al jaren ergens in een doos heeft gelegen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:11

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ortep schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:04:
@JoepW @Gizz

Gebruiken jullie toevallig ook de Hue Bridge voor je lampen? Dat zou verklaren dat je die extra instellingen hebt. Ik gebruik een Conbee stick
Ik gebruik eenn conbee stick icm z2m.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
koelkast schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:08:
[...]Ik zou hem eens opnieuw pairen, en dan kijken of 'ie het beter doet.
En weet je zeker dat je een volle, goede batterij gebruikt (niet een c-merk dat al jaren ergens in een doos heeft gelegen?).
Ik had hem inderdaad al eens verwijderd en opnieuw gepaired. (Handig dat hij dan de zelfde entiteit houdt).
En de batterij heb ik net gekocht bij de handyman, een GP. Zou goed moeten zijn, lijkt me. De vorige batterij was de originele. Maar ik had de Aqara nog maar net.

Edit: De Aqare ontvanger zat scheef ten opzichte van de magneet. Ik heb het doosje iets bewerkt zodat de Aqara er recht in past. Het lijkt nu beter te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door ahbart op 15-02-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:59
Interessant, ik heb ook problemen met een aqara deursensor. Al keer batterij vervangen, opnieuw gepaird, sensor beter geplakt. Maar hij blijft onbetrouwbaar... Soms blijft hij heel lang op closed staan en soms gaat hij weer te vaak open... Voor nu staan de automations uit die hierop werken :D

Misschien eens een andere sensor koppelen, misschien is tie gewoon kaduuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Zou hem eerst eens opnieuw ophangen, zoals hierboven, het kan nogal nauw zijn. Geen garanties verder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Ter afwisseling (...) een beginnersvraag: ben recent begonnen met HA en nu wil ik aan de slag met Mijn Eerste Custom Component: de Afvalbeheer integratie. Geïnstalleerd via HACS, keurig een folder config/custom_components met inhoud gevonden. Maar nu zit ik wrs te lang naar mijn scherm te staren want ik kan niet bedenken wat de volgende stap is... mijn configuration.yaml is nog maagdelijk schoon. Kan iemand mij een duw de goede kant op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb een schakelaar gekocht (en niet naar de compatibiliteitlijst gekeken op Blackadder😩)

Toegevoegd via deconz en hij geeft ook verschillende events in de log, maar kan helaas geen automatisering programmeren. Daar geeft ie alleen batterij level.

Iemand tips om dit werkend te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrsaD_mY4vD0vx_5DFeJwKCNBic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7Kxgm97mTlpPcQfSp1bgV7B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3dZJDyXXxVQmLExTLngA05Vy_0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/40dnm6Y5BYRsFQcLBT1HVzTx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0Na5KJ3T-p1hhlvGrMDj0Qpx-E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MY0Bh2cnXXewkxgqaX6mqZH2.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbstysPsqRIhY6CYsstEhpSE0lY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2QFlCf9XqlJBPKkirQR74l38.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n17DE3ZBjoPsHNfY3vcejoaFQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzFZhG2ZHcsSNJuV9b9VuAvO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ruimzicht Dan daar gewoon in toevoegen (onderaan) wat de handleiding aangeeft. Invullen naar wens :) Wel exact zoals daar, geen extra spaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PnD Dan gebruik je toch event triggers? Dacht dat het vrij gebruikelijk was bij DeConz om het zo te doen.

Niet dat ik er een fan van ben maar dat is wat anders :+

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 15-02-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
PnD schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:37:
Ik heb een schakelaar gekocht (en niet naar de compatibiliteitlijst gekeken op Blackadder😩)

Toegevoegd via deconz en hij geeft ook verschillende events in de log, maar kan helaas geen automatisering programmeren. Daar geeft ie alleen batterij level.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
De entries die je in logboek ziet is waar je mee wilt werken. Dat zijn de button presses. Die kan je gebruiken in een automation op de manier zoals de documentatie schrijft waar @Septillion al naar linkt. Je hebt dus geen aparte entiteit die iets toont want het indrukken van een knop is geen state maar een event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:43:
@PnD Dan gebruik je toch event triggers? Dacht dat het vrij gebruikelijk was bij DeConz om het zo te doen.

Niet dat ik er een fan van ben maar dat is wat anders :+
Blijkbaar doe ik het nu met een omweg, maar was eenvoudig in te richten met de GUI. Ga dit eens proberen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:44

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Henri2500 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 06:56:
[...]

Staat HA misschien in de verkeerde tijdzone ingesteld? Reset je Energy-dashboard wel middernacht?
Zowel de NAS als HA staan ingesteld op GMT+1. Het energy dashboard reset zich niet om middernacht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

dit lijkt heel erg op die van tuya die ik heb. (TS0044)
Die heb ik draaien onder ZHA, en zie daar ook geen entitieiten, maar als ik een automatisering maak zie ik wel wel de triggers.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Xqlus1ve schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:36:
[...]

Zowel de NAS als HA staan ingesteld op GMT+1. Het energy dashboard reset zich niet om middernacht :?
Wat als je in Dev tools => Template ingeeft:
Django/Jinja:
1
2
{{ now() }}
{{ utcnow() }}

Kloppen die tijden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:44

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:02:
[...]

Wat als je in Dev tools => Template ingeeft:
Django/Jinja:
1
2
{{ now() }}
{{ utcnow() }}

Kloppen die tijden dan?
Dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjY1wHiA1y42oZOlk8gMGoayYj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmNuR1Bkw42Pg9VUDYi1O6Sx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Xqlus1ve Gezien het tijdstip lijkt me dan tijd en tijdzone correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:27:
@theHoff Ik denk dat je dan een service call naar cover.stop_cover moet doen. Ook via de UI editor in te stellen.
Merci. Dat was inderdaad wat er moest gebeuren. Ik was nog niet bekend met service calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Septillion schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:41:
@Ruimzicht Dan daar gewoon in toevoegen (onderaan) wat de handleiding aangeeft. Invullen naar wens :) Wel exact zoals daar, geen extra spaties!
Bedankt, dat is in elk geval gelukt! Sensors zijn zichtbaar. Voelt redelijk suf dat ik nu pas hier ben beland... Nu dus ook nog op zoek naar een Lovelace card bijvoorbeeld, om het inzichtelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

mrc4nl schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:53:
[...]

dit lijkt heel erg op die van tuya die ik heb. (TS0044)
Die heb ik draaien onder ZHA, en zie daar ook geen entitieiten, maar als ik een automatisering maak zie ik wel wel de triggers.
Ik had mijn Aqara schakelaar wat onlogisch in elkaar gezet qua automatisering met entiteitstatus en schakelen van allerlei lampen met automatiseringen.

Nu eventbased met scenes alles goed gezet, werkt perfect. Weer wat geleerd :+

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:49
Sinds 2 weken ook de overstap gemaakt van Domoticz naar HA en is een goede keus geweest.

Nu loop ik alleen tegen een probleem aan waar ik even niet uitkom.

Gebruik de App van HA op zoals Android telefoons als op een iPad Air2 (met IOS 15.7.3 meeste recente versie).

Werkt allemaal prima maar.

1. Android app draait constant op de achtergrond. Bovenin het statusscherm (als je bovenaan het scherm naar beneden sleept) zie je de service draaien. Maar een enkele keer is deze verdwenen en door de app weer te openen verschijnt deze weer. Batterijbesparing staat uit en geen beperkingen voor de app zelf.

Is hier nog iets aan te veranderen en kun je dit onderdeel ook onzichtbaar maken. Niet elke gebruiker is er blij mee >:)

2. Voor de iPad heb ik een automation gemaakt die de oplader uitzet bij 99% vol en deze gaat weer aan bij 80%. Dat werkt allemaal goed alleen wordt de App op de iPad gestopt waardoor dit niet meer werkt als het scherm uit is. Zodra ik de app weer open wordt direct de automation weer uitgevoerd.

Hierdoor is de automation dus nutteloos aangezien de batterij gedurende de dag leegloopt en als je hem weer nodig hebt is deze dus niet vol geladen.

Kan nergens iets vinden om een vorm van energiebesparing tegen te gaan voor de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
MikeOO schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:02:
Sinds 2 weken ook de overstap gemaakt van Domoticz naar HA en is een goede keus geweest.

Nu loop ik alleen tegen een probleem aan waar ik even niet uitkom.

Gebruik de App van HA op zoals Android telefoons als op een iPad Air2 (met IOS 15.7.3 meeste recente versie).

Werkt allemaal prima maar.

1. Android app draait constant op de achtergrond. Bovenin het statusscherm (als je bovenaan het scherm naar beneden sleept) zie je de service draaien. Maar een enkele keer is deze verdwenen en door de app weer te openen verschijnt deze weer. Batterijbesparing staat uit en geen beperkingen voor de app zelf.

Is hier nog iets aan te veranderen en kun je dit onderdeel ook onzichtbaar maken. Niet elke gebruiker is er blij mee >:)

2. Voor de iPad heb ik een automation gemaakt die de oplader uitzet bij 99% vol en deze gaat weer aan bij 80%. Dat werkt allemaal goed alleen wordt de App op de iPad gestopt waardoor dit niet meer werkt als het scherm uit is. Zodra ik de app weer open wordt direct de automation weer uitgevoerd.

Hierdoor is de automation dus nutteloos aangezien de batterij gedurende de dag leegloopt en als je hem weer nodig hebt is deze dus niet vol geladen.

Kan nergens iets vinden om een vorm van energiebesparing tegen te gaan voor de app.
Ik ben niet bekend met iOS maar ik had inderdaad een semi permanente melding van de HA app op mijn Android telefoon over sensoren bijwerken of iets dergelijks. Je kan dit type melding uitschakelen in Android door de melding een stukje naar links te slepen waarna er een tandwiel rechts van de melding verschijnt. Als je daarop klikt kan je de melding uitschakelen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb deze werkend via Zigbee2mqtt. Werkt feilloos voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PnD voor de TS0044 in combinatie met Deconz is al een tijdje een blueprint beschikbaar. Dat scheelt zelf het wiel opnieuw uitvinden :)

• MikeOO
-Casper schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:08:
[...]

Ik ben niet bekend met iOS maar ik had inderdaad een semi permanente melding van de HA app op mijn Android telefoon over sensoren bijwerken of iets dergelijks. Je kan dit type melding uitschakelen in Android door de melding een stukje naar links te slepen waarna er een tandwiel rechts van de melding verschijnt. Als je daarop klikt kan je de melding uitschakelen.
Helaas kun je hiermee de websocket die er staat niet uitzetten met Android 12. Meldingen kun je wel uitzetten maar niet de verbinding die hij heeft met HA.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MikeOO schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Helaas kun je hiermee de websocket die er staat niet uitzetten met Android 12. Meldingen kun je wel uitzetten maar niet de verbinding die hij heeft met HA.
geen idee welke sensor(s) het is, maar wellicht kan je die specifieke uit schakelen in de hass app.
bij mij blijf hij huilen om de accurate locatie in een notificatie, uitgezet en toen was het over.

• gastje01
  • Laatst online: 10:51
Zijn er hier mensen die succesvol met een SEN0395 in combinatie met bijvoorbeeld ESPhome iets werken hebben gekregen? (wellicht gebruik ik de verkeerde zoekwoorden, maar kon in dit topic niks vinden).

Doel is vrij simpel, ik schakel de lampen in de woonkamer op basis van beweging, maar als vrouwlief te lang stil zat voor de TV, gingen de lampen uit.
Time-out voor de lampen uit gaan langer gemaakt, vrouwlief blijft langer stil zitten. 2x een extra PIR geplaatst, vrouwlief gaat onder een dekentje liggen, lampen gaan weer uit. Condition toegevoegd dat wanneer de TV/soundbar aanstaat de lampen aan moeten blijven, blesluit ze om zonder muziek en tv een boek te gaan lezen ;w

Nu had ik gelezen dat dit soort sensoren dusdanig gevoelig zijn dat ik hiermee mijn probleem wel kan oplossen, heeft iemand hier praktijkervaring mee?

• Hmmbob
[...]

Maar je vraagt toch ook om de meldingen onzichtbaar te maken? Dat is exact wat hij beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
gastje01 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:12:
Zijn er hier mensen die succesvol met een SEN0395 in combinatie met bijvoorbeeld ESPhome iets werken hebben gekregen? (wellicht gebruik ik de verkeerde zoekwoorden, maar kon in dit topic niks vinden).

Doel is vrij simpel, ik schakel de lampen in de woonkamer op basis van beweging, maar als vrouwlief te lang stil zat voor de TV, gingen de lampen uit.
Time-out voor de lampen uit gaan langer gemaakt, vrouwlief blijft langer stil zitten. 2x een extra PIR geplaatst, vrouwlief gaat onder een dekentje liggen, lampen gaan weer uit. Condition toegevoegd dat wanneer de TV/soundbar aanstaat de lampen aan moeten blijven, blesluit ze om zonder muziek en tv een boek te gaan lezen ;w

Nu had ik gelezen dat dit soort sensoren dusdanig gevoelig zijn dat ik hiermee mijn probleem wel kan oplossen, heeft iemand hier praktijkervaring mee?
Ik heb er zelf überhaupt geen ervaring mee (mmWave in het algemeen). Maar sensoren op basis van mmWave zouden ook mensen die in bed liggen te slapen kunnen detecteren. Dus het zal vast ook werken als iemand onder een dekentje op de bank een boek zit te lezen (tenzij het een ebook is en bladzijden niet omgedraaid hoeven te worden wellicht :+).

Andere oplossing zou kunnen zijn om te meten of iemand op de bank zit? Load cells onder de poten of drukmatjes onder de kussens / zitting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

gastje01 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:12:

https://community.home-as...tion-esphome-style/382778 volgens mij is dit exact wat je zoekt :)

de andere simpele optie zou een Everything Presence One Kit zijn, maar die is uitverkocht :(

[ Voor 3% gewijzigd door Intergalactic op 16-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ruimzicht schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Bedankt, dat is in elk geval gelukt! Sensors zijn zichtbaar. Voelt redelijk suf dat ik nu pas hier ben beland... Nu dus ook nog op zoek naar een Lovelace card bijvoorbeeld, om het inzichtelijk te maken?
Zelf gebruik ik daarvoor nog een custom component (via HACS) om de bakken altijd in volgorde te zetten. En nog weer templates om de dag "logisch" weer te geven met plaatje van de afvalverwerker (ACV). Niet heel erg beginner proof dus O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9ku7f2IU93hhylQnCwHwczk8eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWznO6WyKxGeCAU6XkTnRFrq.png?f=fotoalbum_large

Card:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:auto-entities
card:
  type: glance
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.wast_gft
    - entity_id: sensor.wast_paper
    - entity_id: sensor.wast_pmd
    - entity_id: sensor.wast_rest
sort:
  attribute: Days_until
  method: attribute
  numeric: true

Templates (in configuration.yaml)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
template:
  - sensor:
      unique_id: wast_gft
      name: 'GFT'
      availability: "{{ states('sensor.acv_gft') not in ['unavailable'] }}"
        {% set e = 'sensor.acv_gft' %}
        {% set x = state_attr(e, 'Days_until') %}
        {% if not x|is_number %}
          unknown
        {% else %}
          {% if x == 0 %}
            Today
          {% elif x == 1 %}
            Tomorrow
          {% elif x > 13 %}
            {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%a %-d %b') }}
          {% elif x > 6 %}
            Next {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A')|lower }}
          {% elif x > 1 %}
            {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A') }}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
        {% endif %}
      attributes:
        Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_gft', 'Days_until') }}"
      picture: /local/icons/gft-on.png
  - sensor:
      unique_id: wast_pmd
      name: 'PMD'
      availability: "{{ states('sensor.acv_pmd') not in ['unavailable'] }}"
        {% set e = 'sensor.acv_pmd' %}
        {% if not x|is_number %}
          unknown
        {% else %}
          {% if x == 0 %}
            Today
          {% elif x == 1 %}
            Tomorrow
          {% elif x > 13 %}
          {% elif x > 6 %}
          {% elif x > 1 %}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
        {% endif %}
      attributes:
        Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_pmd', 'Days_until') }}"
      picture: /local/icons/pmd-on.png
  - sensor:
      unique_id: wast_paper
      name: 'Paper'
      availability: "{{ states('sensor.acv_papier') not in ['unavailable'] }}"
        {% set e = 'sensor.acv_papier' %}
        {% if not x|is_number %}
          unknown
        {% else %}
          {% if x == 0 %}
            Today
          {% elif x == 1 %}
            Tomorrow
          {% elif x > 13 %}
          {% elif x > 6 %}
          {% elif x > 1 %}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
        {% endif %}
      attributes:
        Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_papier', 'Days_until') }}"
      picture: /local/icons/paper-on.png
  - sensor:
      unique_id: wast_rest
      name: 'Rest'
      availability: "{{ states('sensor.acv_restafval') not in ['unavailable'] }}"
        {% set e = 'sensor.acv_restafval' %}
        {% if not x|is_number %}
          unknown
        {% else %}
          {% if x == 0 %}
            Today
          {% elif x == 1 %}
            Tomorrow
          {% elif x > 13 %}
          {% elif x > 6 %}
          {% elif x > 1 %}
          {% else %}
            unknown
          {% endif %}
        {% endif %}
      attributes:
        Days_until: "{{ state_attr('sensor.acv_restafval', 'Days_until') }}"
      picture: /local/icons/rest-on.png

• gastje01
RobertMe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Ik heb er zelf überhaupt geen ervaring mee (mmWave in het algemeen). Maar sensoren op basis van mmWave zouden ook mensen die in bed liggen te slapen kunnen detecteren. Dus het zal vast ook werken als iemand onder een dekentje op de bank een boek zit te lezen (tenzij het een ebook is en bladzijden niet omgedraaid hoeven te worden wellicht :+).

Andere oplossing zou kunnen zijn om te meten of iemand op de bank zit? Load cells onder de poten of drukmatjes onder de kussens / zitting.
En dan gaat ze in de fauteuil of naast de kachel zitten, die optie had ik ook al bedacht tot ik deze sensor tegen kwam. mmWave is blijkbaar waar ik op moet zoeken, ik zocht op een specifieke sensor.
Intergalactic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:19:
[...]

https://community.home-as...tion-esphome-style/382778 volgens mij is dit exact wat je zoekt :)

de andere simpele optie zou een Everything Presence One Kit zijn, maar die is uitverkocht :(
Mooie kit, jammer dat ie uitverkocht is inderdaad. Voor de prijs van een sensor kan ik in ieder geval zelf even met de soldeerbout aan de slag. Het concept werkt dus prima, anders was dit niet uitgebracht/uitverkocht. De PIR sensoren heb ik al, die laat ik ook gewoon staan, dan is de mmWave een aanvulling.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Is er iemand de slimme warmtemodule van eneco heeft weten uit te lezen naar HA?

Het gaat om deze:
onderste plaatje.
Slimme warmtemeter Eneco stadswarmte

[ Voor 5% gewijzigd door djiedjee op 16-02-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
djiedjee schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:39:
Is er iemand de slimme warmtemodule van eneco heeft weten uit te lezen naar HA?

Het gaat om deze:
onderste plaatje.
Slimme warmtemeter Eneco stadswarmte
Je kunt de meter rechtstreeks uitlezen, daar heb ik een integratie voor gemaakt: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403/
De module van Eneco weet ik niet, die heb ik zelf niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Heb je denk ik iets als accurate GPS aan staan ofzo. Want het tonen van een (permanente) melding is een bekende work around op Android om dat continue te kunnen doen omdat Android het anders niet toestaat. De Synology Drive app heeft het bijvoorbeeld ook nodig om op de achtergrond te kunnen syncen. Blijft dus beetje een Android beperking / irritante Android keuze volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ajaxalex schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:05:
Even een vraagje m.b.t. Synology virtual machine Homeasstant en de bijbehorende database.
Ik gebruik Homeassistant in een Virtual machine op mijn DS220+ draait als een zonnetje.
.
.
.
.Wat gebruiken de Synology gebruikers hier?
Ik heb dezelfde setup. De database maakt me eerlijk gezegd weinig uit. Ik draai gewoon met de standaard database. Er staat zo ontstellend veel rommel in dat ding dat ik niet weet wat ik er mee zou moeten. Ik ben eigenlijk alleen in de laatste 24 uur geïnteresseerd als ik aan het debuggen ben.
Ik heb er op dit moment ook commit_interval: 600 in de recorder staan om het aantal schrijfacties te verminderen.

Ik wel eigenlijk ook de recorder nog veel minder laten opslaan. Het makt me niets uit of een kamerlamp om 18.00 of om 18.03 aan gaat

• ajaxalex
Ortep schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb dezelfde setup. De database maakt me eerlijk gezegd weinig uit. Ik draai gewoon met de standaard database. Er staat zo ontstellend veel rommel in dat ding dat ik niet weet wat ik er mee zou moeten. Ik ben eigenlijk alleen in de laatste 24 uur geïnteresseerd als ik aan het debuggen ben.
Ik heb er op dit moment ook commit_interval: 600 in de recorder staan om het aantal schrijfacties te verminderen.

Ik wel eigenlijk ook de recorder nog veel minder laten opslaan. Het makt me niets uit of een kamerlamp om 18.00 of om 18.03 aan gaat
Aangezien jij dezelfde setup heb ben ik benieuwd hoe jij je usb poort gebruik van de NAS. Ik heb er momenteel een bluetooth adapter in voor mi flora. Maar afentoe werkt de stick niet en moet ik de hele container opnieuw starten soms meerdere keren.

Mijn vraag is meer, ik wil wel een zigbee stick maar ben bang dat het buggy is en als ik lampen wil koppelen met Zigbee is het niet chill als het niet werkt.
Daar wordt de vrouwbaas niet blij van >:)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier een goed idee voor het volgende? Ik heb hier mechanische ventilatie in huis, ik heb in meerdere kamers een draadloze RF remote liggen er voor en dat werkt prima, geen zin om de ventilatie unit zelf aan te passen, dus ben op zoek naar een manier om die signalen vanuit HA door te sturen. Zijn daar USB Sticks of iets voor?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:31
DennusB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:29:
Iemand hier een goed idee voor het volgende? Ik heb hier mechanische ventilatie in huis, ik heb in meerdere kamers een draadloze RF remote liggen er voor en dat werkt prima, geen zin om de ventilatie unit zelf aan te passen, dus ben op zoek naar een manier om die signalen vanuit HA door te sturen. Zijn daar USB Sticks of iets voor?
Ik denk dat het aanpassen van de ventilatie zelf wel het makkelijkste is.
Ik heb alleen ervaring met vasco + itho ventilatie, en beide zijn redelijk encrypted 868mhz verbindingen. Dit zul je al moeten reverse engineren (als dat uberhaupt mogelijk is).

Daarnaast hebben we iets meer info nodig over welk systeem jij gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@ajaxalex
Ik heb een Zigbee Conbee II stick in de usb port aan de achterkant zitten. Met een verlengkabel om interferentie uit te sluiten. Dat werkt prima. Synology heeft de support voor USB uit DSM 7 gesloopt.
Maar omdat ik in een Virtual Machine draai is hij gewoon benaderbaar. Dat is transparant.
Als je docker containers draait is dat lastiger. Dan moet je hobbien met drivers.

Ik heb wel eens gehad dat na een update de Conbee niet direct gevonden werd. Dat kan je oplossen door hem in de settings van de VM weer te mounten

[ Voor 17% gewijzigd door Ortep op 16-02-2023 11:42 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Ik gebruik al tijden een paar ESP32 devices als Bluetooth proxy en heb het idee dat ze goed werken (aangezien ik zowel mijn Philips Sonicares als mijn MiFlra sensoren er in terug zie komen, althans ze staan dichter bij m'n BT Proxy dan mijn HA server met Bluetooth), maar nu heb ik een LD2410 BLE mmwave sensor gekocht op Ali. Deze werkt perfect als ik hem in de buurt van m'n HA leg, maar via een Bluetooth Proxy wordt hij niet herkend.

Die Bluetooth Proxies, daar hoef je volgens mij verder niets aan te configureren, behalve
[code=yaml]bluetooth_proxy:
active: true
esp32_ble_tracker:
scan_parameters:
interval: 1100ms
window: 1100ms
active: true[/code]

aan de ESP configuratie toe te voegen. Ik weet ff niet meer waar ik moet zoeken. Ow, als ik VERBOSE logging aan zet op de proxy, dan zie ik wel allerhande devices voorbij komen....

Ik moest dus gewoon geduld hebben. Na een paar uur heeft hij de mmwave sensor gevonden en nu reageert hij zoals verwacht.

[ Voor 17% gewijzigd door TheVMaster op 17-02-2023 00:46 ]

• MikeOO
Hmmbob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Maar je vraagt toch ook om de meldingen onzichtbaar te maken? Dat is exact wat hij beschrijft.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg wat ik bedoel >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D98pKZz/HA.jpg

Ik bedoel dus de rode cirkel zie je nu altijd ingeklapt staan als je het scherm openklapt.
Is er een mogelijkheid om dit ergens uit te zetten zonder qua functionaliteit in te leveren met de HA app.

• Hmmbob
MikeOO schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg wat ik bedoel >:)

[Afbeelding]

Ik bedoel dus de rode cirkel zie je nu altijd ingeklapt staan als je het scherm openklapt.
Is er een mogelijkheid om dit ergens uit te zetten zonder qua functionaliteit in te leveren met de HA app.
Ja
-Casper schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:08:
Je kan dit type melding uitschakelen in Android door de melding een stukje naar links te slepen waarna er een tandwiel rechts van de melding verschijnt. Als je daarop klikt kan je de melding uitschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2023 12:01 ]

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:29:
Zelf gebruik ik daarvoor nog een custom component (via HACS) om de bakken altijd in volgorde te zetten. En nog weer templates om de dag "logisch" weer te geven met plaatje van de afvalverwerker (ACV). Niet heel erg beginner proof dus O-)
Templates (in configuration.yaml)
YAML:
1
2
3
4
template:
  - sensor:
      unique_id: wast_gft
<KNIP>
Bedankt, ik was er zelf mee begonnen maar niet echt beginner proof inderdaad, bedankt voor het voorbeeld, ik moest voor unique_id een - toevoegen, is die weggevallen bij jou? Hoe kan het anders bij jou werken en bij mij niet? dit is YAML syntax toch en ligt niet aan de HA versie?

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Svennie Nee, er was niets weggevallen. Maar kan er mee te maken hebben met wat je al had qua template-sensoren. Heb je hem toevallig ergens boven geplakt?

Want twee versies zouden goed moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      unique_id: idA
  - sensor:
      unique_id: idB
# en/of
  - sensor:
      - unique_id: idC
      - unique_id: idD

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:47:
@Svennie Nee, er was niets weggevallen. Maar kan er mee te maken hebben met wat je al had qua template-sensoren. Heb je hem toevallig ergens boven geplakt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
  - sensor:
# en/of
  - sensor:
Dit is mijn enige template sensor, boven deze code staat enkel de afvalbeheer yaml code en de standaard configuration.yaml code.

Goed om te weten dat het zo werkt. Het zal wel aan de editor liggen, ik gebruik Studio code Server en die accepteert enkel het stuk na # en/of. ervoor geeft die een syntax error: "expected array"

EDIT:
bij mij werkt het niet, als ik deze template toevoeg aan mijn configuration.yaml dan zou ik erna (na restart) bij entities toch wast_gft moeten zien? Of begrijp ik het verkeerd? Als ik de card probeer te maken dan is wast_gft geen keuze en ook bij settings -> entities zie ik hem niet terug

[ Voor 26% gewijzigd door Svennie op 16-02-2023 13:31 ]

PSN ID: Svennie-NL

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Zijn er ook mensen hier die Mealie gebruiken en deze uitlezen in Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
gastje01 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:39:
[...]

En dan gaat ze in de fauteuil of naast de kachel zitten, die optie had ik ook al bedacht tot ik deze sensor tegen kwam. mmWave is blijkbaar waar ik op moet zoeken, ik zocht op een specifieke sensor.
[...]

Mooie kit, jammer dat ie uitverkocht is inderdaad. Voor de prijs van een sensor kan ik in ieder geval zelf even met de soldeerbout aan de slag. Het concept werkt dus prima, anders was dit niet uitgebracht/uitverkocht. De PIR sensoren heb ik al, die laat ik ook gewoon staan, dan is de mmWave een aanvulling.
Er zijn vrij betaalbare Zigbee mmWave sensoren die het voor zover ik begrepen heb prima doen
https://nl.aliexpress.com/item/1005004705672138.html

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
TheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Er zijn vrij betaalbare Zigbee mmWave sensoren die het voor zover ik begrepen heb prima doen
Ja, al is deze Bluetooth variant ook best oke (schijnt), maar dan moet je hem wel aan de praat krijgen via een Bluetooth Proxy, wat via die van mij niet lijkt te lukken (wel rechtstreeks via de HA bluetooth zelf) :?

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 16-02-2023 14:23 ]

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ik wil 1 sensor maken van 2 opgetelde sensors.
Dit staat in mijn configurations.yaml. Ik krijg bij 'valideer configuratie' geen foutmelding, HA start ook gewoon opnieuw op.
Echter krijg de nieuwe sensor niet te zien.

YAML:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
      - name: "energie verbruik totaal"
        unique_id: 'energie_verbruik_totaal'
        value_template: "{{ states('sensor.smartmeter_energy_consumption_high') | float + states('sensor.smartmeter_energy_consumption_low') | float }}"

Nou zag ik dit in mijn logboek;
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:807
First occurred: 10:10:55 (2 occurrences)
Last logged: 13:59:39

Invalid config for [template]: [value_template] is an invalid option for [template]. Check: template->sensor->0->value_template. (See /config/configuration.yaml, line 33).

Kan iemand mij wijzer maken en helpen hiermee?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-02-2023 14:37 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Svennie Denk dat hij dan alleen sensor.gft heet.

Anders moet je eens een yaml check (Dev tools => Yaml = Check configuration) doen, komt daar wat uit?

Maar zou dus ook met extra streepje (ofwe, array) moeten kunnen. Dit is i ieder geval 1:1 uit mijn config maar zie in de doc nu volgens mij alleen met extra array.

• TheFes
jannus66 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:36:
Ik wil 1 sensor maken van 2 opgetelde sensors.
Dit staat in mijn configurations.yaml. Ik krijg bij 'valideer configuratie' geen foutmelding, HA start ook gewoon opnieuw op.
Echter krijg de nieuwe sensor niet te zien.

YAML:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
        value_template: "{{ states('sensor.smartmeter_energy_consumption_high') | float + states('sensor.smartmeter_energy_consumption_low') | float }}"

Nou zag ik dit in mijn logboek;
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.config
Source: config.py:807
First occurred: 10:10:55 (2 occurrences)
Last logged: 13:59:39

Invalid config for [template]: [value_template] is an invalid option for [template]. Check: template->sensor->0->value_template. (See /config/configuration.yaml, line 33).

Kan iemand mij wijzer maken en helpen hiermee?
Dit kan tegenwoordig gewoon onder helpers.
Maar je probleem is dat je het oude en nieuwe format mixt. In het nieuwe format is het state ipv value_template

• jannus66
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:39:
[...]

Dit kan tegenwoordig gewoon onder helpers.
Maar je probleem is dat je het oude en nieuwe format mixt. In het nieuwe format is het state ipv value_template
Heb het geprobeerd onder helpers maar kan daar niks vinden wat 2 sensoren bij elkaar optelt.

Dus kan ik het woord value_template gewoon vervangen door 'state' ?

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:47:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
  - sensor:
# en/of
  - sensor:
Volgens mij zou deze ook moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
template:
  sensor:

Totdat je een tweede sensor key gaat gebruiken that is.
Daarom zou ik eigenlijk altijd waar een list verwacht wordt, dat ook meteen toepassen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jannus66 Documentatie is er vrij duidelijk over dat het state: moet zijn op de nieuwe manier :)

En wil je errors voorkomen dan zou ik of een default aan de float toevoegen of een availability toevoegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
          {{ states('sensor.smartmeter_energy_consumption_high') | float + 
             states('sensor.smartmeter_energy_consumption_low') | float }}"
        availability: >-
          {{ states('sensor.smartmeter_energy_consumption_high') | is_number and 
             states('sensor.smartmeter_energy_consumption_low') | is_number}}"
        device_class: energy

• RobertMe
[...]

Wel even opletten, deze link gaat specifiek naar de wifi versie. Terwijl een andere te kiezen variant met Zigbee is. Dus 1. Er is überhaupt keuze; 2. Mijn voorkeur zou Zigbee zijn Security, wifi niet vervuilen, en Zigbee zal veel energie zuiniger zijn.

• jannus66
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:42:
@jannus66 Documentatie is er vrij duidelijk over dat het state: moet zijn op de nieuwe manier :)

En wil je errors voorkomen dan zou ik of een default aan de float toevoegen of een availability toevoegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
          {{ states('sensor.smartmeter_energy_consumption_high') | float + 
             states('sensor.smartmeter_energy_consumption_low') | float }}"
        availability: >-
          {{ states('sensor.smartmeter_energy_consumption_high') | is_number and 
             states('sensor.smartmeter_energy_consumption_low') | is_number}}"
        device_class: energy
Die documentatie heb ik doorgelezen, maar is mij nog niet duidelijk. Daarom vraag ik hier om hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
jannus66 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Heb het geprobeerd onder helpers maar kan daar niks vinden wat 2 sensoren bij elkaar optelt.

Dus kan ik het woord value_template gewoon vervangen door 'state' ?
Dat kan met de min / max / gemiddelde / mediaan / som sensor onder helpers.
En ja, maar let inderdaad ook op de opmerkingen van @Septillion

• jannus66
  • Nu online
Het is gelukt, dank allen!

• gastje01
[...]

Thnx! Voor dat geld gaan we t gewoon proberen, zelf bouwen kan altijd nog.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
Goeiemiddag allen !
Ik heb een een input text gemaakt die ingevuld wordt met de locatie van mijn auto waar die geparkeerd is.
(bluetooth verbinding met smartphone die wegvalt).
De input text is zichtbaar op mijn dashboard, echter kan ik die daar ook wijzigen wat niet de bedoeling is.
Ik zou eigenlijk willen dat het een knop wordt , die het adres uiteraard toont, maar zodra ik er op klik, dat deze mij ernaatoe navigeert.
Kan dat?
Hoe zou je dat doen?

Merci alvast !
Pagina: 1 ... 27 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.