Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
Gizz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:39:
Maar dat laatste valt wel mee. We willen immers weten wanneer het tijd wordt om een batterijtje te vervangen (of nog iets eerder doorkrijgen dat we nieuwe batterijen moeten bestellen). Maar daarvoor maakt het niets uit dat we eerst héél lang doorkrijgen dat de spanning van de batterij 100% is, waarna hij binnen een paar weken inzakt.
Bedankt, interessant leesvoer _/-\o_ Je hebt gelijk als de indicatie maar klopt dat je binnenkort moet vervangen dat is belangrijker dan dat de batterij indicator "netjes" van 100 naar 90 naar 80 etc zakt. En als die indicatie je een paar weken tijd geeft kan je het inplannen, dat zou voor mij voldoende zijn.

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:52
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:17:
[...]

Ik heb nu alle resources gekozen die mogelijk zijn. Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik vond wel een optie om alle mogelijke waste types te weergeven met:

YAML:
1
printwastetypes: 1

Dit geeft precies 0 resultaten ;w

[Afbeelding]
https://github.com/xirixi...nt-afvalwijzer/issues/219
https://github.com/heyajohnny/afvalinfo/issues/357

Bar is een ander platform gaan gebruiken, waardoor de bestaande integraties niet meer werken. Er is nog geen nieuwe integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
Dag allen, ik heb een vaag 'probleem'.
Ik gebruik een Apex chart om de stroomprijs van vandaag te tonen in HA.
Het issue wat ik al even heb, en waar ik dus niet uitkom, is dat mijn 'Now' lijn niet klopt.

Deze lijkt, heel vaag, een half uur af te wijken. (dus het is sowieso geen timezone offset issue, dat ie een uur voor/achterloopt)

Omdat ik eerst twijfelde of mijn RaspberryPi qua tijd misschien afweek heb ik entity: sensor.date_time toegevoegd aan het dashboard, maar deze matcht perfect met de huidige tijd.

Kan iemand mij de goede richting op wijzen waar ik moet zijn om de 'Now' lijn qua offset te wijzigen?

Op de afbeelding hieronder (klik voor groot) is het op dit moment: 08:52. De 'Now' lijn staat echter op 9:15 ofzo (dus sowieso op de verkeerde lijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOF8W5hC4vgvRMwJvv8TAptaesw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wIf4dD4HpiUoQMAxd2fW4dK0.png?f=fotoalbum_medium

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DePaul schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:52:
[...]

Thanks voor de support! Ik zit daar wel inmiddels naar te kijken maar volgens mij (zoals ik het begrijp) moet je dan de koppeling met de Growatt servers en dus ook de Shinephone app verbreken. Denk dat de WAF dan in de knel komt, vrouwlief komt regelmatig met de Shinephone app laten zien hoeveel de panelen al opgebracht hebben <3
Nee, vanuit Grott "split" je de dataflow als het ware, via MQTT kun je het HA in knallen, en tegelijkertijd kun je de stream richting de Growatt servers configureren zodat de app blijft werken, best een mooie oplossing :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:16
Huub- schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Om de batterij status bij te houden in HA kun je eenvoudig een blueprint gebruiken: https://my.home-assistant...f0903b872b84c4302637d0890
Je kan dan instellen dat je een notificatie krijgen als de batterij levels onder een drempelwaarde komt.
Wat ik zelf ook gebruik (maar nog goed getest moet worden) is een afgeleide maken van 1 van de waardes, en als die bv 12u of 24u op nul blijft staan dan is er iets mis met de sensor. Toevallig is mn Zigbee netwerk al wekenlang heel stabiel, dus nog niet kunnen testen :') Maar in principe zou het moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Svennie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:47:
kost het ook niet wat stroom om de batterij betrouwbaar te meten?
Nee, dat op zich niet. Maar vaker meten kost wel meer stroom. Maar wat @Gizz zegt, je kunt niet de capaciteit meten maar alleen de spanning. En deze is ook nog eens sterk afhankelijk van de belasting maar ook enorm van de temperatuur. Vandaar dat je telefoon het batterijpercentage dan ook primair berekend aan de hand van een sensor die het stroomverbruik uit de batterij bepaald. Spanning wordt alleen gebruikt om dan periodiek (als de batterij bijna leeg is) in te schatten of de batterijcapaciteit achteruit gaat.

Maar zelfde geldt voor het uitlezen van de "echte" sensor (temeratuur, PIR etc). Maar leuke aan een deursensor is dat het een binair en passief signaal is, dat maakt het mogelijk om de boel wakker te maken zonder dat hij steeds uitgelezen moet worden. Vandaar dat deursensoren zo lekker lang mee kunnen gaan.

Mar ik zie wel dat waardes vaak erg onbetrouwbaar zijn. Vaak settelen ze een tijd op een waarde (soms 100%, soms 70% etc) waar ze dan lange tijd blijven. Maar ook heel stel dat het gewoon al tijden doet op 0% :X

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 14-02-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DonJunior Volgens mij heb ik @Hmmbob daar eens iets over zien posten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:14
Herkent iemand het volgende?

Ik heb HACS op Experimental staan. Ik krijg eigenlijk GEEN updates van cards/integraties, tot ik HA reboot.

Is er tegenwoordig een setting die daar invloed op heeft? Want ik zie die dan niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Koepert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:15:
Herkent iemand het volgende?

Ik heb HACS op Experimental staan. Ik krijg eigenlijk GEEN updates van cards/integraties, tot ik HA reboot.

Is er tegenwoordig een setting die daar invloed op heeft? Want ik zie die dan niet..
Hij checkt dat elke x uur, volgens mij 6 met experimental, en zelfs 48 zonder.
Hij checkt het ook na een reboot, dus vandaar dat je ze dan sneller lijkt te krijgen.

Dit vanwege GitHub rate limits

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Hij checkt dat elke x uur, volgens mij 6 met experimental, en zelfs 48 zonder.
Hij checkt het ook na een reboot, dus vandaar dat je ze dan sneller lijkt te krijgen.

Dit vanwege GitHub rate limits
Mm.. dat ZOU het kunnen zijn idd.. maar ik reboot HA de laatste tijd bijna niet, alleen na/bij een update en tot nu toe elke keer geen updates, tot na een reboot. en gevoelsmatig zit daar echt meer dan 6 uur tussen, of het moet natuurlijk stomtoevallig zijn dat alle updates rondom een HA update plaatsvinden.

maar de Afvalbeheer integratie is volgens Github (https://github.com/pippyn...heer/releases/tag/v5.0.15) 5 dagen geleden geupdate. Die kreeg ik zojuist na een reboot pas te zien.

Idem voor KNMI: https://github.com/golles/ha-knmi/releases/tag/1.3.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Koepert Niet per ongeluk "Enable polling for updates" up gezet bij HACS als integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:26:
@Koepert Niet per ongeluk "Enable polling for updates" up gezet bij HACS als integratie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOtkq18JFWA8IiZJPtE-XgAAnTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HHyperKqVcCv3P91UsMNfwH6.png?f=user_large

I guess not..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/titX7t3aF1UXVT8WZFL5-wv0Y9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2GVzOjYdLdtI0F5CoFKpsJU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
DonJunior schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:57:
Dag allen, ik heb een vaag 'probleem'.
Ik gebruik een Apex chart om de stroomprijs van vandaag te tonen in HA.
Het issue wat ik al even heb, en waar ik dus niet uitkom, is dat mijn 'Now' lijn niet klopt.

Deze lijkt, heel vaag, een half uur af te wijken. (dus het is sowieso geen timezone offset issue, dat ie een uur voor/achterloopt)

Omdat ik eerst twijfelde of mijn RaspberryPi qua tijd misschien afweek heb ik entity: sensor.date_time toegevoegd aan het dashboard, maar deze matcht perfect met de huidige tijd.

Kan iemand mij de goede richting op wijzen waar ik moet zijn om de 'Now' lijn qua offset te wijzigen?

Op de afbeelding hieronder (klik voor groot) is het op dit moment: 08:52. De 'Now' lijn staat echter op 9:15 ofzo (dus sowieso op de verkeerde lijn)

[Afbeelding]
Je 'Now' klopt wel, het probleem is dat die staafjes niet beginnen op het uur. Die worden namelijk rondom het uur geplot. Je staafje voor 08:00 uur begint dus ongeveer rond 7:30 en eindigt rond 8:30 (met nog wat tussenruimte). Hierdoor lijkt het dat 'Now' niet klopt, maar het is eigenlijk je data die verkeerd staat. Daar is niet een heel eenvoudige oplossing voor.
Mijn workaround is om de staafjes ~25 minuten later neer te zetten, zodat het lijkt alsof ze op het uur beginnen. De beschrijving in de tooltip klopt dan ook niet meer, dus die bouw ik ook opnieuw op op basis van het uur. Dit is mijn config voor apex-charts:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Today
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Now
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.16
        color: '#12A141'
      - value: 0.22
        color: '#79B92C'
      - value: 0.28
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.34
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.4
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.46
        color: '#E76821'
      - value: 0.52
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWY6L4VTwyEzjd91fTaRwPEVFUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kdLu4cCb6fHSvjrjsfV5oHeA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier die druksensoren gebruikt om te bepalen of mensen slapen? En zo ja, welke dan? Het liefst "kant en klaar" zonder gesoldeer en zo :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:19
JoepW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:40:
De EvoHome cloud oplossing laat me momenteel weer eens in de steek. Resideo (Honeywell) heeft al toegegeven dat er een probleem is met de app om EvoHome te bedienen en aangezien de integratie in HA via de web api de boel bedient treft deze storing ook mijn HA implementatie.

Het effect is momenteel dat mijn scripts die de balans zoeken tussen verwarmen met CV en opwarmen met de airco niet goed functioneren.

Nu heb ik al enige tijd alle hardware (USB 868MHz wireless dongle), firmware (evofw3) en HA integraties (ramses_rf & Ramses_cc) klaar liggen.

Maar ik heb nog niet echt duidelijk hoe ik alle componenten ga herkennen in de logging.
Ik heb best veel EvoHome spullen (13 Round thermometers, 3 vloer secties met HCE80, HGI80, BDR91, en ca. 9x HR92) en de logging is voor mij redelijk onduidelijk.

Heeft iemand ervaring met het werkend krijgen van dit in HA en mij misschien een paar tips kan geven hoe ik de juiste entiteiten herken / identificeer?
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar ik had gisteren ook last van de Evohome integratie (alle verwarmingen stonden ineens op 5 graden. Na een reboot van HA werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Die spraakassistant van Home Assistant, wat is daar nou het voordeel van afgezien van dat je geen gebruik hoeft te maken van Google/Siri/Alexa. Of is dat het enige voordeel :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Robbie T Volgens mij is dat inderdaad het (naar mijn idee best grote) unique selling point, alles lokaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Robbie T schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:18:
Die spraakassistant van Home Assistant, wat is daar nou het voordeel van afgezien van dat je geen gebruik hoeft te maken van Google/Siri/Alexa. Of is dat het enige voordeel :-).
Geen Google/Alexa is natuurlijk geen voordeel opzich. Het is iets wat een aantal voordelen met zich mee brengt. Zoals alles lokaal wat @Septillion al aangeeft. Ik vind het ook een voordeel dat de spraak assistent in het platform zit wat ook de acties moet gaan uitvoeren. Ik verwacht dat dit op termijn zal kunnen zorgen voor een betere aansluiting op je wensen. Bovendien moet je voor de synchronisatie met Google een aantal dingen realiseren of een Nabu Case cloud abonnement afsluiten. En zo zijn er wellicht wel meer voordelen te bedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door Slinkos op 14-02-2023 11:39 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
Vanuit mijn Android device push ik met behulp van Tasker het volgende alarm wat geprogrammeerd staat. Dit komt terecht in een input_text helper en daar staat dan bijvoorbeeld in: do 06:30
Nu wil ik een automation maken die op do (donderdag) om 06:30 de lampen in de woonkamer vast aandoet en ook nog wat andere zaken.
Voorheen deed ik dit met Node Red en daar had ik het allemaal werkend alleen is mijn machine waarop dat stond gecrashed en kan ik dit niet meer redden, dus daarom wil ik het nu helemaal in HA doen.
Alleen hoe... wellicht is er iemand die me in de juiste richting kan sturen?

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

B-Force schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Ik kan je niet helpen met je vraag, maar ik had gisteren ook last van de Evohome integratie (alle verwarmingen stonden ineens op 5 graden. Na een reboot van HA werkte alles weer.
Er is (nog steeds) een storing bij evohome. Reboot heeft nog niet geholpen.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

B-Force schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:11:

Dashboards

Dashboard is voornamelijk gemaakt om te tonen op tablet aan de muur in eetkamer. De tablet draait op Fully Kiosk en gaat automatisch aan wanneer je ervoor staat. Ik heb screenshots gemaakt vanaf de laptop, de sidebar vanuit HA is dus niet te zien op de tablet.
[Afbeelding]

Mag ik vragen hoe je de tablet hebt gemonteerd en voedt? ben zelf opzoek naar een gelijke oplossing en dit ziet er zeer strak uit!

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
@Sicco92 Hartelijk dank! Sowieso heb ik je kleurtjes overgenomen.. dat is awesome! Ik heb uiteindelijk nog wat aan je code getweakt maar het lijkt nu gelukt!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
gastje01 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Probeer als host eens de containernaam van de Unifi Controller?
helaas, ik draai júist geen containers maar alles in 1 setup (HA firmware op een R Pi4, met als addon Unifi Network Application)..

edit
Gees, nou we zijn er hoor. Schijnbaar had ik een fout in de port gemaakt, standaard staat deze op 443 en via de add-on draait hij standaard op 8443.. Werkt nu als een zonnetje |:(

[ Voor 23% gewijzigd door stevenP op 14-02-2023 13:19 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
Mozart schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:02:
Vanuit mijn Android device push ik met behulp van Tasker het volgende alarm wat geprogrammeerd staat. Dit komt terecht in een input_text helper en daar staat dan bijvoorbeeld in: do 06:30
Nu wil ik een automation maken die op do (donderdag) om 06:30 de lampen in de woonkamer vast aandoet en ook nog wat andere zaken.
Voorheen deed ik dit met Node Red en daar had ik het allemaal werkend alleen is mijn machine waarop dat stond gecrashed en kan ik dit niet meer redden, dus daarom wil ik het nu helemaal in HA doen.
Alleen hoe... wellicht is er iemand die me in de juiste richting kan sturen?
Waarom gebruik je tasker en niet gewoon de sensor uit de HA companion app?
Verder een voorbeeld van een automation die ik in het verleden had draaien a.d.h.v. de sensor uit de companion app:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Lampen aan om 7:30 op werkdagen
- alias: Lampen aan in de ochtend
  trigger:
    - platform: time
      at: sensor.oneplus_a3003_next_alarm
  condition:
    - "{{ is_state('person.casper', 'home') }}"
    - condition: sun
      before: sunrise
    - condition: time
      weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
  action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id:
          - light.woonkamer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Septillion schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:58:
@DonJunior Volgens mij heb ik @Hmmbob daar eens iets over zien posten hier.
Klopt! @DonJunior je moet even 30 minuten optellen bij de datumtijd van de waarde, dan centreert het staafje zich mooi op de 30 minuten (en loopt het in praktijk van minuut :00 tot :59). Hij centreert nu op de :00 value.

Ander gezegd: "now" staat prima, het probleem zit hem in de staven met data :+

Zie ook https://github.com/hmmbob.../10-energy.yaml#L118-L123

edit: Wat @Sicco92 dus een paar posts eerder ook al zei idd :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 14-02-2023 13:20 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Intergalactic schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Mag ik vragen hoe je de tablet hebt gemonteerd en voedt? ben zelf opzoek naar een gelijke oplossing en dit ziet er zeer strak uit!
een tablet aan de muur is nogal riskant, teminste als je de accu erin laat (iets met opbollen / brand gevaarlijk)
Zou eerst dat probleem verhelpen en een 230 --> 5v 2A voeding scoren (voor test)

de wall mount is punt 2 ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
vso schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:27:
[...]

een tablet aan de muur is nogal riskant, teminste als je de accu erin laat (iets met opbollen / brand gevaarlijk)
Zou eerst dat probleem verhelpen en een 230 --> 5v 2A voeding scoren (voor test)

Het opbollen zou vooral plaatsvinden wanneer je de accu een lange tijd leeg laat zijn.
Zie ook dit item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
vso schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:27:
[...]

In de interieurbouw heb ik al heel veel tablets weggewerkt bij musea, kassa's en andere publieke locaties. Allemaal iPad'jes met permanente voeding. We hebben ons echt geen zorgen gemaakt danwel vragen gehad over opbollende batterijen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:16

Erik80

Sinds 1980

Of op-/ontladen automatiseren?

[ Voor 41% gewijzigd door Erik80 op 14-02-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:07
Hmm, wellicht dat iemand dit weet:

Ik probeer een dynamische delay te gebruiken in een automatisering die meerdere keren aangeroepen kan worden. (mode : parallel)

Echter, omdat er geen wijziging is werkt deze trigger niet lijkt het:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - wait_for_trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - switch.wall_plug_switch_4
        for:
          hours: 0
          minutes: 5
          seconds: 5

Dus toen dacht ik, dan reken ik de seconden uit en zet die in een time delay... maar dat kan ook niet:

YAML:
1
2
3
4
  - delay:
      seconds: >-
          {{ ((now()- states.switch.wall_plug_switch_4.last_changed).seconds) +
          5 }}

Dit werkt wel in een condition template, maar ik kan die niet omzetten naar een wait. Het mag maximaal 5 minuten en 5 seconden duren, maar fijner zou zijn als het commando gelijk doorgezet wordt als de switch inderdaad 5 minuten en 5 seconden geleden naar aan is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ferrox1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:02:

Ik probeer een dynamische delay te gebruiken in een automatisering die meerdere keren aangeroepen kan worden. (mode : parallel)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - wait_for_trigger:
        entity_id:
        for:

Dus toen dacht ik, dan reken ik de seconden uit en zet die in een time delay... maar dat kan ook niet:

YAML:
1
2
3
4
  - delay:
          5 }}

Dit werkt wel in een condition template, maar ik kan die niet omzetten naar een wait. Het mag maximaal 5 minuten en 5 seconden duren, maar fijner zou zijn als het commando gelijk doorgezet wordt als de switch inderdaad 5 minuten en 5 seconden geleden naar aan is gegaan.
lukt het wel om een helper met een dergelijke formule te maken? Anders kan je die erbij pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Ferrox1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:02:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - wait_for_trigger:
        entity_id:
        for:

YAML:
1
2
3
4
  - delay:
          5 }}

YAML:
1
wait_template: "{{ now() - states.switch.wall_plug_switch_4.last_changed > timedelta(minutes=5, seconds=5) }}"

Dat zou moeten werken, wel moet je er rekening mee houden dat now() in een template maar eens per minuut (op de hele minuut) update, dus in de praktijk komt dit neer op ergens tussen de 5:05 en 6:05 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:10:
[...]

YAML:
1
wait_template: "{{ now() - states.switch.wall_plug_switch_4.last_changed > timedelta(minutes=5, seconds=5) }}"

Dat zou moeten werken, wel moet je er rekening mee houden dat now() in een template maar eens per minuut (op de hele minuut) update, dus in de praktijk komt dit neer op ergens tussen de 5:05 en 6:05 minuten
Dat is wel acceptabel voor mijn use-case. (ik maar denken dat now() altijd actueel is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ferrox1 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Dat is wel acceptabel voor mijn use-case. (ik maar denken dat now() altijd actueel is...)
now() is nauwkeurig op microseconden, dat zou betekenen dat elk template met now() er in, elke microseconde geëvalueerd moet worden. Daar zou een HA systeempje aardig snel van op hol slaan denk ik.

@Ferrox1
Wat wil je nu eigenlijk precies bereiken, want als je nu 4x die switch achter elkaar aan zet en weer uit zet, heb je met mode: parallel 4 automations lopen die allemaal gaan zitten wachten tot die tijd voorbij is. En als die 4x snel achter elkaar is, heb je dus ook nog eens kans dat die wait_templates allemaal precies tegelijk true worden.

Wil je hier niet mode: restart?

[ Voor 33% gewijzigd door TheFes op 14-02-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
-Casper schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Verder een voorbeeld van een automation die ik in het verleden had draaien a.d.h.v. de sensor uit de companion app:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  condition:
      weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
  action:
      data:
        entity_id:
          - light.woonkamer
Ik heb een oude android tablet met Android 7.1.2 waar dit op werkt. Daar kan ik de HA app niet op installeren omdat het systeem niet vooruit te branden is. Dit is zo'n tablet waar je niet aan moet komen omdat hij dan stuk gaat :(
Wel heb ik inmiddels middels een tweetal template sensors de dag en tijd uitgesplitst en een automation met een template trigger gemaakt die volgens mij gaat werken.

template sensors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    alarm_day:
      value_template: >
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'ma' %} 0 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'di' %} 1 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'wo' %} 2 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'do' %} 3 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'vr' %} 4 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'za' %} 5 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'zo' %} 6 {%- endif %}

alarm_time:
      value_template: "{{ states('input_text.alarm').split(' ')[1] }}"

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1676378883687'
  alias: 'Woonkamer: Lampen aan bij opstaan'
  description: Doe de lampen in de woonkamer aan bij het afgaan van de wekker
  trigger:
  - platform: template
    value_template: '{{ now().weekday() == states(''sensor.alarm_day'') and now()
      == today_at(states(''sensor.alarm_time'')) }} '
  condition: []
  action:
  - service: homeassistant.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: group.woonkamer_lampen
  mode: single

[ Voor 34% gewijzigd door Mozart op 14-02-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:18:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  condition:
      weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
  action:
      data:
        entity_id:
          - light.woonkamer
Puur uit nieuwsgierigheid hoor..
Waarom is die eerste condition een template condition? Dat zou toch ook gewoon een state condition kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:19
Intergalactic schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:19:
[...]

De mount zit over een wcd heen, de voeding zit in een diepe inbouwdoos. Ditnis een 240V naar 5V adapter.
Vanaf hier loopt een platte usb kabel met haakse kop om de tablet te voeden. De kabel zit netjes weggewerkt in de omhuizing.

De omhuizing heb ik gekocht op mbmounts.com. Die is niet goedkoop, maar werkt wel als een tierelier 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Waarom is die eerste condition een template condition? Dat zou toch ook gewoon een state condition kunnen zijn?
never mind...

[ Voor 7% gewijzigd door Mozart op 14-02-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:24:
[...]

now() is nauwkeurig op microseconden, dat zou betekenen dat elk template met now() er in, elke microseconde geëvalueerd moet worden. Daar zou een HA systeempje aardig snel van op hol slaan denk ik.

@Ferrox1
Wat wil je nu eigenlijk precies bereiken, want als je nu 4x die switch achter elkaar aan zet en weer uit zet, heb je met mode: parallel 4 automations lopen die allemaal gaan zitten wachten tot die tijd voorbij is. En als die 4x snel achter elkaar is, heb je dus ook nog eens kans dat die wait_templates allemaal precies tegelijk true worden.

Wil je hier niet mode: restart?
Klopt, wat hier echter aan de hand is dat er achter deze switch een slimme airco zit. En ik wil de commando's parkeren / opnieuw versturen tot 5 minuten na het inschakelen van de switch. Als ik die namelijk direct verstuur dan doet de airco er niets mee. Ik probeer dit op een zo laag mogelijk niveau te reguleren zodat ik daar geen last van heb in het bouwen van de andere automations op de airco. (zo ook HEOS een beetje moeten tweaken... die reageert ook niet altijd lekker, ook in de HEOS app zelf).

Kortom, de automation doet niets met die betreffende switch zelf, maar wil wel weten hoe lang hij aan is. Voordat hij dit checkt is de switch altijd al aan gegaan door een andere automation. Daarom heb ik er ook korte wachttijd voor zitten voordat hij checkt hoe lang het geleden is dat de switch voor de laatste keer geschakeld heeft.

Lastig verhaal maar vind het altijd leuk om het zo dicht mogelijk bij de bron wat onhandigheden af te vangen en dit buiten andere automations te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  condition:
    - condition: state
      entity_id: person.casper
      state: home
      weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Mozart schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb een oude android tablet met Android 7.1.2 waar dit op werkt. Daar kan ik de HA app niet op installeren omdat het systeem niet vooruit te branden is. Dit is zo'n tablet waar je niet aan moet komen omdat hij dan stuk gaat :(
Wel heb ik inmiddels middels een tweetal template sensors de dag en tijd uitgesplitst en een automation met een template trigger gemaakt die volgens mij gaat werken.

template sensors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    alarm_day:
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'ma' %} 0 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'di' %} 1 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'wo' %} 2 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'do' %} 3 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'vr' %} 4 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'za' %} 5 {%- endif %}
        {% if states('input_text.alarm').split(' ')[0] == 'zo' %} 6 {%- endif %}

alarm_time:
      value_template: "{{ states('input_text.alarm').split(' ')[1] }}"

Automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1676378883687'
  alias: 'Woonkamer: Lampen aan bij opstaan'
  description: Doe de lampen in de woonkamer aan bij het afgaan van de wekker
  trigger:
    value_template: '{{ now().weekday() == states(''sensor.alarm_day'') and now()
      == today_at(states(''sensor.alarm_time'')) }} '
  condition: []
  action:
  - service: homeassistant.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: group.woonkamer_lampen
  mode: single
Optimalisatie van dat template:
YAML:
1
2
3
    alarm_day:
        {{ ['ma', 'di', 'wo', 'do', 'vr', 'za', 'zo'].index(states('input_text.alarm').split(' ')[0]) }}

Verder gaat dit nooit werken:
YAML:
1
    value_template: '{{ now().weekday() == states(''sensor.alarm_day'') and now() == today_at(states(''sensor.alarm_time'')) }} '

now() is zoals ik hierboven al aangaf nauwkeurig in microseconden, en wordt eens per minuut bijwewerkt (maar dat kost ook een paar honderste seconden). Dus now() gaat nooit precies gelijk zijn aan je alarmtijd.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 14-02-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:36:
[...]

T is een oude automation dus heb er al een tijd niet meer naar omgekeken (staat uitgeschakeld op t moment).
Vermoedelijk heb ik dit als template gezet om de automation compacter te maken. De template condition neemt 1 regel tegenover 3 regels voor een reguliere state condition. De template conditie is dermate simpel dat de leesbaarheid er ook niet onder de lijden heeft.

Of ik t nu weer zo zou doen weet ik niet, maar dat is denk ik de reden geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
TheFes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:48:
@BlastedWindows @Obelixxx @Eraser127
Als er een template voorbij komt ben ik natuurlijk meteen geïnteresseerd.
Ik kon het dan ook niet laten om hem een stukje efficienter te maken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
template:
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond Gas per maand"
        unit_of_measurement: "m³"
        unique_id: 'Plafond_Gas_Maand'
        state: >
          {% set sensor = 'sensor.gas_consumption' %}
          {% set reading = 2950 %}
          {% set values = [221, 409, 568, 654, 689, 708, 725, 742, 766, 847, 994, 1200] %}
          {{ (values[now().month-1] + reading - states(sensor) | float) | round(2) }}
        availability: "{{ states('sensor.gas_consumption') | is_number }}"
        state_class: measurement
        device_class: gas
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond Stroom per maand"
        unit_of_measurement: "kWh"
        unique_id: 'Plafond_Stroom_Maand'
        state: >
          {% set in = ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2'] %}
          {% set out = ['sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] %}
          {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %}
          {% set reading = 1650 %}
          {% set values = [339, 619, 886, 1093, 1274, 1433, 1594, 1770, 1969, 2235, 2541, 2900] %}
          {{ (values[now().month-1] + reading - total | float) | round(2) }}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumption_tarif_1', 'sensor.energy_consumption_tarif_2', 'sensor.energy_production_tarif_1', 'sensor.energy_production_tarif_2'] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"
        state_class: measurement
        device_class: energy

De sensoren bij sensor, in, out én bij availability vervangen voor de sensoren in jouw systeem.
Bij reading de waarde op 1 januari invullen (zowel bij gas, als bij stroom. bij stroom gaat het dus om in - out op dat moment.

Verder had hij state_class: total maar dat klopt niet, want het is geen oplopende waarde. Daar heb ik state_class: measurement van gemaakt.
YAML:
1
2
Entity sensor.over_tot_prijsplafond_gas_per_maand (<class 'homeassistant.components.template.sensor.SensorTemplate'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('gas') it is using; expected None or one of 'total', 'total_increasing'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22
Entity sensor.over_tot_prijsplafond_stroom_per_maand (<class 'homeassistant.components.template.sensor.SensorTemplate'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('energy') it is using; expected None or one of 'total', 'total_increasing'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22

Ik gebruik nu sinds januari een prijsplafond template (quote) en die werkt perfect, alleen sinds de laatste update van HA krijg ik elke keer een error, iemand die weet wat ik moet vervangen?

Home Assistant 2023.2.4
Supervisor 2023.01.1
Operating System 9.5
Frontend-versie: 20230202.0 - latest

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Barfman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:10:
[...]

YAML:
1
2
Entity sensor.over_tot_prijsplafond_gas_per_maand (<class 'homeassistant.components.template.sensor.SensorTemplate'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('gas') it is using; expected None or one of 'total', 'total_increasing'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22
Entity sensor.over_tot_prijsplafond_stroom_per_maand (<class 'homeassistant.components.template.sensor.SensorTemplate'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('energy') it is using; expected None or one of 'total', 'total_increasing'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22

Ik gebruik nu sinds januari een prijsplafond template (quote) en die werkt perfect, alleen sinds de laatste update van HA krijg ik elke keer een error, iemand die weet wat ik moet vervangen?

Home Assistant 2023.2.4
Supervisor 2023.01.1
Operating System 9.5
Frontend-versie: 20230202.0 - latest
Bij beide sensoren de device class er uit halen.
Heeft verder geen invloed op de werking

(dit is overigens ook maar een warning, en geen error, dus het er in laten staan heeft ook geen invloed op de werking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
Oke bedankt @TheFes , dan laat ik het lekker zo.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

B-Force schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:36:
[...]

De mount zit over een wcd heen, de voeding zit in een diepe inbouwdoos. Ditnis een 240V naar 5V adapter.
Vanaf hier loopt een platte usb kabel met haakse kop om de tablet te voeden. De kabel zit netjes weggewerkt in de omhuizing.

De omhuizing heb ik gekocht op mbmounts.com. Die is niet goedkoop, maar werkt wel als een tierelier 👍🏼
tof, ga ik ook maar eens kijken wat hier mee te doen valt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@TheFes
Ik kan inmiddels hele series enteties van Google uitsluiten. Dat ruimt lekker op.
Je zei dat ik de lampen dan moest vervangen door een template light. Ik zit in de documentatie daarvan te kijken maar ik snap er helemaal niet van.
https://www.home-assistant.io/integrations/light.template/
Het stukje voorbeeld YAML heeft 50 regels waarvan ik 99% niet snap. Moet ik zoiets voor iedere lamp doen?
En hoe werkt dat dan is ik daarmee een lamp aan en uit wil zetten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ortep schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:31:
@TheFes
Ik kan inmiddels hele series enteties van Google uitsluiten. Dat ruimt lekker op.
Je zei dat ik de lampen dan moest vervangen door een template light. Ik zit in de documentatie daarvan te kijken maar ik snap er helemaal niet van.
https://www.home-assistant.io/integrations/light.template/
Het stukje voorbeeld YAML heeft 50 regels waarvan ik 99% niet snap. Moet ik zoiets voor iedere lamp doen?
En hoe werkt dat dan is ik daarmee een lamp aan en uit wil zetten?
1) Je moet bepalen of je huidige lampen transition ondersteunen, probeer eens iets als onderstaande in developer tools > services
YAML:
1
2
3
4
5
6
service: light.turn_on
target:
  entity_id: light.je_lamp
data:
  brightness_pct: 50
  transition: 20

Gaat je lamp dan langzaam naar 50%, of meteen in één stap?

2) Met die kennis kun je dan template lights gaan maken, eigenlijk verwijs je bij elke key naar de echte lamp, bij turn_on en turn_off zet je dan dus de werkelijke lamp aan of uit, maar dan met de transition. Als transition niet werkt, moet je het zelf stapsgewijs in een repeat gaan doen, maar dat geeft wel een minder goed effect.

Even voor de goede orde, je schakelt toch wel de lampen, en niet de stroomtoevoer naar de lampen toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Even voor de goede orde, je schakelt toch wel de lampen, en niet de stroomtoevoer naar de lampen toe?
Ik schakel de lampen zelf. Het zijn Hue lampen die permanent onder stroom staan.

Ik ga er mee spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ortep schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Ik schakel de lampen zelf. Het zijn Hue lampen die permanent onder stroom staan.

Ik ga er mee spelen
Hue lampen zouden transition moeten ondersteunen. Overigens gaan die bij mij ook uit zichzelf langzaam aan en uit, ook als ik ze via GA schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ortep had je al gekeken of je in Deconz direct de transition kan instellen bij je Hue-lampjes? Ik gebruik zelf geen Deconz maar bij in ieder geval Z2M is dat vrij gemakkelijk in te stellen. Zie ook Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Intergalactic schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:30:
[...]

tof, ga ik ook maar eens kijken wat hier mee te doen valt :Y
Ik heb vaker mounts van Bouncepad toegepast in projecten. Die zijn wat meer bombproof dan wat eerder genoemd werd. Maar er zijn meer producenten van soortgelijke (wall)mounts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
TheFes schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Optimalisatie van dat template:
YAML:
1
2
3
    alarm_day:
        {{ ['ma', 'di', 'wo', 'do', 'vr', 'za', 'zo'].index(states('input_text.alarm').split(' ')[0]) }}

Verder gaat dit nooit werken:
YAML:
1
    value_template: '{{ now().weekday() == states(''sensor.alarm_day'') and now() == today_at(states(''sensor.alarm_time'')) }} '

now() is zoals ik hierboven al aangaf nauwkeurig in microseconden, en wordt eens per minuut bijwewerkt (maar dat kost ook een paar honderste seconden). Dus now() gaat nooit precies gelijk zijn aan je alarmtijd.
Dat is jammer, heb je ook een idee hoe dat op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
Mozart schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Je kan werken met een time-trigger. Hiervoor heb je een time string ("12:34:00"), een input_datetime, of een sensor nodig die 'timestamp' als device class heeft . Ik weet niet hoe je sensor.alarm_time eruit ziet, maar misschien werkt het al direct met die sensor.
Je weekdag kan je vervolgens checken in een condition. Dat kan een time-condition zijn, of gewoon het eerste stukje van je template.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Mozart schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Door niet op gelijk aan te checken, maar op groter dan.
Of door beide om te zetten naar een een HH:MM formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gizz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:21:
@Ortep had je al gekeken of je in Deconz direct de transition kan instellen bij je Hue-lampjes? Ik gebruik zelf geen Deconz maar bij in ieder geval Z2M is dat vrij gemakkelijk in te stellen. Zie ook Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ik kan er niets van vinden. Ik koppel de lamp en daarna zie ik hem als device in HA. Meer mogelijkheden heb ik niet. Ik kan wel in Deconz bv een scene maken of een groep. Maar dat is het dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
Ik heb een 2de hands Intel Nuc gekocht (NUC7I5BNK), met hierop windows 11. Hierop wil ik de HAOS version op installeren. Hierbij de handleiding gevolgd.

NUC draait op de laatste firmware (BN0089), UEFI boot enabled, secure boot disabled, boot USB devices first enabled.

M.b.v. Belana Etcher een USB gemaakt met Ubuntu 22.04.1 LTS.

Als ik vervolgens Ubuntu boot vanaf de USB krijg ik ACPI Bios errors (symbol not found) en dan stopt na een heleboel vervolg melding het booten.

Iemand suggesties hoe dit op te lossen of suggesties voor andere HAOS installatie methodes op een Nuc?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Morgen gaat ons abonnement bij Next Energy in. Weet iemand of er hier al een integratie voor is, of moet ik zelf gaan knutselen? Vind ik helemaal prima, maar zonde als die al bestaat natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:44
Oon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:08:
Morgen gaat ons abonnement bij Next Energy in. Weet iemand of er hier al een integratie voor is, of moet ik zelf gaan knutselen? Vind ik helemaal prima, maar zonde als die al bestaat natuurlijk :)
Ik denk dat je hier wel wat mee kunt!

Next Energy tarieven in HA

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ortep schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:23:
[...]

Ik kan er niets van vinden. Ik koppel de lamp en daarna zie ik hem als device in HA. Meer mogelijkheden heb ik niet. Ik kan wel in Deconz bv een scene maken of een groep. Maar dat is het dan wel
Is deze functionaliteit dan niet beschikbaar?
Zou toch moeten lijkt mij.
Ik gebruik overigens Z2M.
YAML:
1
2
3
4
5
6
    data:
      transition: 10
      brightness_pct: 50
    target:
      entity_id: light.lamp_achterdeur

[ Voor 4% gewijzigd door JoepW op 14-02-2023 20:18 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
Ik probeer de SolerEdge integration toe te voegen, die vraagt om een api key, ik zie niet hoe ik die zelf kan opzoeken/genereren, zie ik iets over het hoofd of kan ik beter de installateur vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
jschoorl2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:04:
Ik heb een 2de hands Intel Nuc gekocht (NUC7I5BNK), met hierop windows 11. Hierop wil ik de HAOS version op installeren. Hierbij de handleiding gevolgd.

NUC draait op de laatste firmware (BN0089), UEFI boot enabled, secure boot disabled, boot USB devices first enabled.

Als ik vervolgens Ubuntu boot vanaf de USB krijg ik ACPI Bios errors (symbol not found) en dan stopt na een heleboel vervolg melding het booten.

Iemand suggesties hoe dit op te lossen of suggesties voor andere HAOS installatie methodes op een Nuc?
Ik kan je niet helpen met je BIOS errors, maar als je begint met een nieuwe installatie dan zou ik voor Debian gaan ipv Ubuntu... Het werkt allemaal wel onder Ubuntu, maar mij bekruipt het gevoel dat ze expres zorgen dat het aantal repairs onder niet Debian maar op blijft lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JoepW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Is deze functionaliteit dan niet beschikbaar?
Zou toch moeten lijkt mij.
Ik gebruik overigens Z2M.
Ik gebruik Deconz/Phoscon Daar zie ik geen enkele methode om wat dan ook per lamp in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

tjanssen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Ik kan je niet helpen met je BIOS errors, maar als je begint met een nieuwe installatie dan zou ik voor Debian gaan ipv Ubuntu... Het werkt allemaal wel onder Ubuntu, maar mij bekruipt het gevoel dat ze expres zorgen dat het aantal repairs onder niet Debian maar op blijft lopen...
Ubuntu is wel gewoon een Debian derivative daarentegen...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

tjanssen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Nog beter is bv proxmox installeren en dan een vm draaien met haos. Kan je ook nog meerdere dingen draaien op je nuc.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:33:
Vraagje, ik heb afvalbeheer in gebruik, maar daar komt het oud papier helaas niet in terug. Er valt wel logica op toe te passen (elke 2e maandag van de maand), maar ik weet niet precies hoe ik deze kan aanmaken als losse sensor, zonder daarvoor in python te gaan rommelen. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?
Niemand? Is dit dan toch niet zo makkelijk in HA? Jij wellicht een hint in welke richting ik het kan zoeken @TheFes? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:15
JoepW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:40:
De EvoHome cloud oplossing laat me momenteel weer eens in de steek. Resideo (Honeywell) heeft al toegegeven dat er een probleem is met de app om EvoHome te bedienen en aangezien de integratie in HA via de web api de boel bedient treft deze storing ook mijn HA implementatie.

Het effect is momenteel dat mijn scripts die de balans zoeken tussen verwarmen met CV en opwarmen met de airco niet goed functioneren.

Nu heb ik al enige tijd alle hardware (USB 868MHz wireless dongle), firmware (evofw3) en HA integraties (ramses_rf & Ramses_cc) klaar liggen.

Maar ik heb nog niet echt duidelijk hoe ik alle componenten ga herkennen in de logging.
Ik heb best veel EvoHome spullen (13 Round thermometers, 3 vloer secties met HCE80, HGI80, BDR91, en ca. 9x HR92) en de logging is voor mij redelijk onduidelijk.

Heeft iemand ervaring met het werkend krijgen van dit in HA en mij misschien een paar tips kan geven hoe ik de juiste entiteiten herken / identificeer?
Ik heb dit al een aantal jaar draaien.
Je maakt eerst een basic config met je controller id welke in je controller te vinden is.
Hierna leert ie automatisch je zones en maakt er een schema van, hierin kun je per zone je sensors en actuators uithalen.
Een hr92 begint met id 04, een bdr91 met 13, sensor met 03, evofw stick heeft 18. De rest heb ik niet maar is misschien in de wiki te vinden of op het ha forum. Hiermee kun je denk ik al redelijk wat herkennen. Ik heb mijn hr92 in de garage gelegd die koud was, en zo heb ik ze allemaal geïdentificeerd.

Als je al je id’s hebt zet je deze in je known list aangezien er vaker corrupted pakketten ontvangen worden en hierdoor verkeerde entities in ha krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Niemand? Is dit dan toch niet zo makkelijk in HA? Jij wellicht een hint in welke richting ik het kan zoeken @TheFes? :)
Niet toevallig een werkende (google) calender-integratie zodat je dit event op de kalender kunt zetten met een herhalend patroon en daarop kunt triggeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40
Svennie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:19:
Ik probeer de SolerEdge integration toe te voegen, die vraagt om een api key, ik zie niet hoe ik die zelf kan opzoeken/genereren, zie ik iets over het hoofd of kan ik beter de installateur vragen?
Op je monitoringspagina van solaredge -> admin -> externe toegang -> api toegang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 22:20

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb nu een paar keer 2 Philips Bloom lampen toegevoegd aan HA. Deze vind hij in een paar seconden. Ik kan ze instellen, veranderen van naam, etc. Ik kan ze even veranderen van kleur en ermee spelen. Maar na een paar minuten is de pret over. Iemand een tip?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
htca schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:06:
[...]

Op je monitoringspagina van solaredge -> admin -> externe toegang -> api toegang
Volgens mij heb je die toegang niet altijd? En is dat hele "admin" stuk iets voor de reseller / installateur? Dan zou @Svennie daar contact mee moeten opnemen. Maar nog leuker is om de omvormer via modbus uit te lezen en daarmee de real time opwek in te zien. Want de API wordt maar elk uur of zo gepolld. En met modbus heb ik nu de data elke 5 seconden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Is het iemand hier al gelukt om de nieuwe generatie Google Camera's aan de praat te krijgen met HA?

Ik krijg een zwart scherm.. in de Google home app werken ze prima.
https://community.home-as...ith-google-cameras/451773

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
htca schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:06:
[...]

Dat is via de website toch? Ik geloof niet dat ik daar toegang toe heb.
RobertMe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Volgens mij heb je die toegang niet altijd? En is dat hele "admin" stuk iets voor de reseller / installateur? Dan zou @Svennie daar contact mee moeten opnemen. Maar nog leuker is om de omvormer via modbus uit te lezen en daarmee de real time opwek in te zien. Want de API wordt maar elk uur of zo gepolld. En met modbus heb ik nu de data elke 5 seconden :p
Dat klinkt ook interessant, elke 5s hoeft nu ook weer niet 8) Ik ga eens kijken hoe ik de omvormer uitlees via modbus

[ Voor 53% gewijzigd door Svennie op 14-02-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
      name: "Paper collect"
      unique_id: paper_collect
      state: >-
        {% set date = now().date() -%}
        {% if date.weekday() == 0 and (8 <= date.day <= 14) -%}
        Today
        {% elif date.weekday() == 6 and (7 <= date.day <= 13) -%}
        Tomorrow
        {% else -%}
        None
        {% endif -%}

Feestdagen gaan dan natuurlijk wel roet in het eten gooien...

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 14-02-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Zijn er mensen die ervaring hebben met het volgende:
YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX
Mijn home assistant is nu alleen te bereiken via https
Sinds een paar weken heb ik een Reolink Deurbel, deze schijnt niet goed over weg te gaan met https wat betreft de sensoren (motion, person, de bel zelf als je hem indrukt)
Nu wil ik mijn home assistant dus ook bereikbaar maken via http. Als ik het youtube filmpje volg dan krijg ik het wel voor elkaar dat ik home assistant wel kan benaderen via http. Maar niet meer via https. Dus ook via mn dns naam die loopt via duckdns.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
jschoorl2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:04:

eerste hit met Duckduckgo; is het BSOD met die fout? Suggestie is een bios-update. En oh, het feit dat je een BSOD ziet betekend dat hij toch echt windows (probeert te) start(en). Probeer eens een andere USB port? En om uit te sluiten of de stick goed werkt, steek 'm eens in een andere pc - boot hij daar wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Elke tweede maandag van de maand moet in een template sensor wel te bepalen zijn.
Maar heb je al de andere afval integraties zoals afvalinfo en afvalwijzer geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
nachtwaker schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:45:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het volgende:
YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX
Mijn home assistant is nu alleen te bereiken via https
Sinds een paar weken heb ik een Reolink Deurbel, deze schijnt niet goed over weg te gaan met https wat betreft de sensoren (motion, person, de bel zelf als je hem indrukt)
Nu wil ik mijn home assistant dus ook bereikbaar maken via http. Als ik het youtube filmpje volg dan krijg ik het wel voor elkaar dat ik home assistant wel kan benaderen via http. Maar niet meer via https. Dus ook via mn dns naam die loopt via duckdns.org.
De Nginx add-on wil niet starten, waarom geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G171_ah4T0Xhs2jVX-xMExYmjzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8GzGFvFy7MaXRttig1XpcnfG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
RobertMe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Wordt elk kwartier gepolld. Als je met de solaredge app toegang hebt, kun je hetzelfde wachtwoord gebruiken om de monitoringspagina te openen en volgens mij is die api dan altijd beschikbaar. Maar check even het solaredge topic. Overigens zelf ook wel benieuwd naar die modbus connectie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
htca schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Wordt elk kwartier gepolld. Als je met de solaredge app toegang hebt, kun je hetzelfde wachtwoord gebruiken om de monitoringspagina te openen en volgens mij is die api dan altijd beschikbaar.
Volgens mij niet :p Ik kan wel inloggen op de portal, maar geen API credentials inzien, noch aanmaken.
Overigens zelf ook wel benieuwd naar die modbus connectie…
Dit ligt een beetje aan of je een omvormer met of zonder LCD hebt. Mijn oudere omvormer met LCD heb ik eerst een firmware update moeten geven voor modbus over TCP ondersteuning. Daarna kan dit ook weer via het installatie menu worden aan gezet. Voor de omvormers zonder LCD, maar met app, moet je het in de app kunnen inschakelen (geen idee of daarvoor ook een nieuwere firmware nodig is of dat alle firmwares van die nieuwere hardware versies al een firmware hebben waar dit mee ondersteund wordt).
Vervolgens zijn er voor HA twee custom integrations die SolarEdge ondersteuning via modbus toevoegen, beiden daarvan zouden moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
nachtwaker schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:30:
[...]

De Nginx add-on wil niet starten, waarom geen idee.

[Afbeelding]
En wat staat er op het tabblad "log"..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
RobertMe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Dit ligt een beetje aan of je een omvormer met of zonder LCD hebt. Mijn oudere omvormer met LCD heb ik eerst een firmware update moeten geven voor modbus over TCP ondersteuning. Daarna kan dit ook weer via het installatie menu worden aan gezet. Voor de omvormers zonder LCD, maar met app, moet je het in de app kunnen inschakelen (geen idee of daarvoor ook een nieuwere firmware nodig is of dat alle firmwares van die nieuwere hardware versies al een firmware hebben waar dit mee ondersteund wordt).
Vervolgens zijn er voor HA twee custom integrations die SolarEdge ondersteuning via modbus toevoegen, beiden daarvan zouden moeten werken.
Ik heb geen lcd, maar zal morgen eens via de monitorings website kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
new_guy schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:59:
[...]

En wat staat er op het tabblad "log"..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-aNZ32cyjGPE-pSREEFiD9ZY30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kFkWxOXqL6oXeAYDulnuBAw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
stevenP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:59:
[...]

eerste hit met Duckduckgo; is het BSOD met die fout? Suggestie is een bios-update. En oh, het feit dat je een BSOD ziet betekend dat hij toch echt windows (probeert te) start(en). Probeer eens een andere USB port? En om uit te sluiten of de stick goed werkt, steek 'm eens in een andere pc - boot hij daar wel?
Lag inderdaad aan de usb( deed ook niet op een andere pc). USB opnieuw aangemaakt nu met rufus. Die deed het.

Wil HAOS dedicated op de nuc draaien dus ga om die reden niet met containers aan de slag. Dank allen voor het meedenken!

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb een yaml config gemaakt met generic custom components in C++, en dat werkend gekregen. Heb daarin de dingen gezet die ik vanuit mijn Arduino-ESP32 code wilde benaderen. Ik heb Arduino IDE code zonder ESPHome dingen die ook werkt. Nu heb ik de twee gecombineerd met elkaar. Ik heb nu dus een yaml bestand dat verwijst naar een .h bestand, dat weer allerlei code bevat en hordes libraries gebruikt.

Mijn probleem is nu dat ik geen idee heb hoe ik dit moet compileren. Als ik elk bestand in mijn esphome map op de Home Assistant server moet zetten en organiseren ben ik nog even bezig. Ik zag dat iemand Visual Studio gebruikte maar die gaf geen uitgebreide uitleg. Ik heb in Visual Studio Code alleen maar gezeur. Arduino.h zou niet bestaan, Preferences.h zou niet bestaan. esphome.h zou niet bestaan.

De code moet haast wel kloppen, kan bijna niet anders, maar ik krijg het dus nog niet gecompileerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Sp33dFr34k schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:33:
Vraagje, ik heb afvalbeheer in gebruik, maar daar komt het oud papier helaas niet in terug. Er valt wel logica op toe te passen (elke 2e maandag van de maand), maar ik weet niet precies hoe ik deze kan aanmaken als losse sensor, zonder daarvoor in python te gaan rommelen. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?
Ik heb afvalinfo en die laat voor onze gemeente wel oud papier zien. Misschien eens proberen?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Amanoo Hier een voorbeeld met includes. De bestanden moeten in ieder geval wel bereikbaar zijn om te kunnen compileren.

Arduino libraries kun je gewoon linken.
A great feature of ESPHome is that you don’t need to code everything yourself. You can use any existing Arduino library to do the work for you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

verjager schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 00:16:
@Amanoo Hier een voorbeeld met includes. De bestanden moeten in ieder geval wel bereikbaar zijn om te kunnen compileren.

Arduino libraries kun je gewoon linken.

[...]
Het probleem is een beetje dat in daarmee nog niet helder heb hoe ik de toolchain precies opzet. De code geloof ik wel. Ik heb twee dingen die los van elkaar gewoon werken en het combineren ervan was niet heel complex. Maar daarmee heb ik het nog niet op mijn ESP32. Ik ben redelijk gewend om een IDE te installeren die dan direct wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:45

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Mijn energy distribution card reset zichzelf pas na 5 uur s’nachts, hebben andere dit ook?

Ik had verwacht dat tussen 12 en 1 hij zichzelf reset en opnieuw begin te tellen, nu begint hij pas bijna tegen de ochtend aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Amanoo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:55:
Ik heb een yaml config gemaakt met generic custom components in C++, en dat werkend gekregen. Heb daarin de dingen gezet die ik vanuit mijn Arduino-ESP32 code wilde benaderen. Ik heb Arduino IDE code zonder ESPHome dingen die ook werkt. Nu heb ik de twee gecombineerd met elkaar. Ik heb nu dus een yaml bestand dat verwijst naar een .h bestand, dat weer allerlei code bevat en hordes libraries gebruikt.

Mijn probleem is nu dat ik geen idee heb hoe ik dit moet compileren. Als ik elk bestand in mijn esphome map op de Home Assistant server moet zetten en organiseren ben ik nog even bezig. Ik zag dat iemand Visual Studio gebruikte maar die gaf geen uitgebreide uitleg. Ik heb in Visual Studio Code alleen maar gezeur. Arduino.h zou niet bestaan, Preferences.h zou niet bestaan. esphome.h zou niet bestaan.

De code moet haast wel kloppen, kan bijna niet anders, maar ik krijg het dus nog niet gecompileerd.
Kun je niet beter ESPHome lokaal draaien? Je geeft nu niet aan waar je ESPHome hebt, maar uit het verhaal maak ik op dat die op de/een server staat (mogelijk als addon in een HASSOS installatie?). En ik gok dat ESPHome op een server in combinatie met custom components geen goede match is. Exact voor de redenen die je aangeeft dus (alle C files op de server moeten zetten). Ik zou ESPHome, zeker hiervoor, dus gewoon lekker lokaal draaien.
Alternatief is mogelijk om via SCP/SFTP of zo alle bestanden op de server te zetten. Maar dat zul je dan elke keer moeten doen als je iets aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Xqlus1ve schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 05:32:
Mijn energy distribution card reset zichzelf pas na 5 uur s’nachts, hebben andere dit ook?

Ik had verwacht dat tussen 12 en 1 hij zichzelf reset en opnieuw begin te tellen, nu begint hij pas bijna tegen de ochtend aan.
Staat HA misschien in de verkeerde tijdzone ingesteld? Reset je Energy-dashboard wel middernacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 05:32:

Dat zou inderdaad verklaard kunnen worden door een verschil in server tijdzone en user tijdzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

stevenP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik heb vaker mounts van Bouncepad toegepast in projecten. Die zijn wat meer bombproof dan wat eerder genoemd werd. Maar er zijn meer producenten van soortgelijke (wall)mounts!
Goed om te weten, De andere optie is een prachtige NSpanel met esphome flash, alleen spreken me die qua formaat wat minder aan(prijs is wel veel leuker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik wil OpenWeathermap graag toevoegen aan HA zodat ik historisch de buitentemperatuur kan terugzien. Nu heb ik een account aangemaakt bij openweathermap en beschik over een API key. Als ik deze probeer toe te voegen aan HA gebeurd er echter niets.

Vanuit Devices & Services klik ik op Add Integration. Vervolgens zoek ik OpenWeathermap op en vul de API key in en zet hem op NL. De rest laat ik zoals het is en klik op submit. Vervolgens krijg ik dit te zien en is er niets toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOS6eWC41VNs4tpEhOVmYHjQl_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k9TNrJuGm1goIqSKmLjPiBbm.png?f=user_large

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
[...]

Ik zou eerder een issue maken bij de ontwikkelaar van de integratie die je gebruikt. Goede kans dat ze dit daar voor je kunnen fixen. Of een andere integratie proberen zoals ook al geopperd.

Als je dit echt daar buiten wil oplossen zou je ook eens naar de local calendar kunnen kijken in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:32
Ik probeer met ESPhome een plaffondventilator lamp aan te sturen via IR. De IR codes heb ik en werken ook als ik een switch per actie maak, maar ik wil natuurlijk een switch die de ene kant op AAN gaat en de andere kant op UIT.

Met onderstaande switch kan ik deze wel aanzetten (in HA) maar het schuifje van de switch gaat daarna direct weer op UIT. Hierdoor kan ik de turn_off_action nooit uitvoeren.

Vermoedelijk moet ik iets doen met een state? Ik vind de documentatie niet echt duidelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
switch:
    name: Ceiling Fan unit light
    turn_on_action:
      - remote_transmitter.transmit_raw:
         code: [1316, -355 blablabla]
         repeat:
            times: 10
            wait_time: 20ms
         carrier_frequency: 38kHz
    turn_off_action:
      - remote_transmitter.transmit_raw:
         code: [1316, -355 blablabla]
         repeat:
            times: 10
            wait_time: 20ms
         carrier_frequency: 38kHz

Misschien heeft iemand een goede tip. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 11:46
Even mijn persoonlijk skyconnect ervaringen. Enerzijds om te horen of meer mensen problemen hebben met eventueel bijbehorende oplossingen, anderzijds om te mopperen ;-).

Ik ben geen fan. Ik had 'm gekocht of mijn Hue bridge op te kunnen doeken (enstraks voor matter)

Je krijgt er een 0.5m USB verlengkabel bij omdat de rPi4 de stick zou kunnen storen. De rPi4 stoort mijn zwave/wifi/rfxcomm/Hue iig niet, maar de skyconenct wel. tsja.

Die kabel is niet eens lang genoeg. Met een 2m kabel die specifiek 1 kant op gehangen moet worden doet het ie het, meestal.

En Ikea spul raakt ie vaak kwijt. Vooral 1 plug die in het plafond zit. Een andere plug zit vlakbij, dus het mesh-netwerk zou moeten werken. Ik zie die ene plug ook verbonden wezen aan 2 andere plugs.

Ben ik de enige, oftewel moet ik een nieuwe stick vragen, of is dit een skyconnect issue en is dit gewoon geen goede zigbee stick?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@b4gg3r1 welke software gebruik je, ZHA of Z2M? Is de firmware op de stick up-to-date? Je hebt al een zigbee-netwerk in huis (Hue): zit dit nieuwe netwerk op een ander kanaal? Wat bedoel je met dat hij IKEA-spul kwijtraakt: zitten ze nog in je netwerk, maar onbereikbaar? Of wordt de node actief uit je netwerk gezet?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 11:46
Gizz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:25:
@b4gg3r1 welke software gebruik je, ZHA of Z2M? Is de firmware op de stick up-to-date? Je hebt al een zigbee-netwerk in huis (Hue): zit dit nieuwe netwerk op een ander kanaal? Wat bedoel je met dat hij IKEA-spul kwijtraakt: zitten ze nog in je netwerk, maar onbereikbaar? Of wordt de node actief uit je netwerk gezet?
ZHA.

In totaal 5 tradfri smart plugs en 3 lidl lampen. Dit spul werkte prima in domoticz met de philips hue bridge, maar dus minder met de skyconnect in HA.
Soms raakt ie alle zigbee spullen kwijt, dan moet ik de stick weer iets anders ophangen (ik heb al 4 USB verlengkabels getest).
En 1 van die smartplugs raakt ie dagelijk kwijt. unavailable. Ze zijn te zien in het NW, maar dus niet bereikbaar idd.

Maar ik heb dus geen ander zigbee NW, alleen dit, de HUE ligt in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

RobertMe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 06:45:
[...]

Kun je niet beter ESPHome lokaal draaien? Je geeft nu niet aan waar je ESPHome hebt, maar uit het verhaal maak ik op dat die op de/een server staat (mogelijk als addon in een HASSOS installatie?). En ik gok dat ESPHome op een server in combinatie met custom components geen goede match is. Exact voor de redenen die je aangeeft dus (alle C files op de server moeten zetten). Ik zou ESPHome, zeker hiervoor, dus gewoon lekker lokaal draaien.
Alternatief is mogelijk om via SCP/SFTP of zo alle bestanden op de server te zetten. Maar dat zul je dan elke keer moeten doen als je iets aanpast.
Addon in een HASSOS installatie in een VM op mijn thuisserver, inderdaad. Ik heb eigenlijk helemaal niet gedacht aan los draaien. Als het goed is gaat het op de server wel mijn apparaat detecteren, dus misschien eens kijken. Dan gebruik ik het gewoon voor het compileren op mijn desktop.
Pagina: 1 ... 26 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.