Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
Amanoo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:05:
Ik heb een ESP32 apparaat gebouwd waar een kookwekker in zit (onder andere). Geprogrammeerd in Arduino IDE. WiFi gedoe werkt ook al. Ik wil het nu interfacen met Home Assistant, zodat als de wekker gaat, Home Assistant een berichtje naar de telefoon kan sturen.

Dingen als ESPHome gaan hem niet worden want er zit ook wat custom zooi in. Iemand tips hoe die het zou aanpakken voor het interfacen met Home Assistant? Ik ben niet super bekend met de mogelijkheden, ik weet vooral dat er van alles en nog wat kan op tig verschillende manieren. Hoe zouden jullie het doen?
MQTT. Dat is het enige gestandaardiseerde protocol dat ik mij kan bedenken. Als kom je ook een custom integration in HA aan het bouwen. Afhankelijk van fancyness kun je de ESP dan ook de MQTT auto discovery berichten laten sturen zodat het device en de entities automatisch aan HA worden toegevoegd. Zonder dat moet je ze automatisch in de YAML opnemen, maar ook dat is niet heel spectaculair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

RobertMe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:06:
[...]

MQTT. Dat is het enige gestandaardiseerde protocol dat ik mij kan bedenken. Als kom je ook een custom integration in HA aan het bouwen. Afhankelijk van fancyness kun je de ESP dan ook de MQTT auto discovery berichten laten sturen zodat het device en de entities automatisch aan HA worden toegevoegd. Zonder dat moet je ze automatisch in de YAML opnemen, maar ook dat is niet heel spectaculair.
Dat auto discovery kan je zo te zien alsnog aardig wat invulling geven. Je kan zeggen dat je een bepaald device bent? Ik zag ook al iets staan over een alarm, maar dat lijkt meer voor beveiligingssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Amanoo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Dat auto discovery kan je zo te zien alsnog aardig wat invulling geven. Je kan zeggen dat je een bepaald device bent? Ik zag ook al iets staan over een alarm, maar dat lijkt meer voor beveiligingssystemen.
Via de MQTT integration op zichzelf kun je in principe deze zaken: https://www.home-assistant.io/integrations/#search/mqtt De MQTT auto diecovery zorgt er vervolgens alleen voor dat het apparaat zelf de entities etc naar HA communiceert i.p.v. dat je ze handmatig moet toevoegen. V.w.b. alarm gaat dat inderdaad over een beveiligingsalarm. Een wekker zou je op twee manieren kunnen communiceren: 1. Een sensor met type datetime die de eindtijd aangeeft (dus: op 2023-02-12T08:00 UTC gaat het alarm). 2. Een device trigger die je verstuurt op het moment dat het alarm gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

RobertMe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Via de MQTT integration op zichzelf kun je in principe deze zaken: https://www.home-assistant.io/integrations/#search/mqtt De MQTT auto diecovery zorgt er vervolgens alleen voor dat het apparaat zelf de entities etc naar HA communiceert i.p.v. dat je ze handmatig moet toevoegen. V.w.b. alarm gaat dat inderdaad over een beveiligingsalarm. Een wekker zou je op twee manieren kunnen communiceren: 1. Een sensor met type datetime die de eindtijd aangeeft (dus: op 2023-02-12T08:00 UTC gaat het alarm). 2. Een device trigger die je verstuurt op het moment dat het alarm gaat.
Ik zat te denken aan optie 2, maar ik heb de precieze implementatie nog niet helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:01
synoniem schreef op zondag 12 februari 2023 @ 02:03:
[...]

Verschil is is_state("input_select.radio_stations) en is_state("input_select.radio_station). Als de eerste twee werken moet het is_state("input_select.radio_stations) zijn.
Super, ga ik zo even proberen! Zat naar spaties enzo te kijken. Dit volledig over het hoofd gezien. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Amanoo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:05:
Dingen als ESPHome gaan hem niet worden want er zit ook wat custom zooi in. Iemand tips hoe die het zou aanpakken voor het interfacen met Home Assistant? Ik ben niet super bekend met de mogelijkheden, ik weet vooral dat er van alles en nog wat kan op tig verschillende manieren. Hoe zouden jullie het doen?
Je kan ook via de REST api de state van je kookwekker posten (Home Assistant maakt dan automatisch een entity aan als die nog niet bestaat) en daar je automations aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:33
Hallo, ik ben onlangs overgestapt van Domoticz naar HA en dat bevalt mij wel. Ik gebruik voornamelijk zigbee icm homekit om alles in mijn apple omgeving te gebruiken. Er is 1 ding wat ik niet lekker aan de praat krijg en dat is het volgende.
Ik heb een Aqara double switch aan mijn centrale afzuiging hangen verbonden via zigbee, deze dubbele switch wordt in HA als light gemerkt (light.lumi_lumi_relay_c2acn01_light) en in homekit wordt dit dan ook als licht gezien. Nu wil ik dit veranderen naar switch, ik heb al gezien dat van switch naar light standaard ondersteund wordt maar van light naar switch kan ik niet vinden. Zodra ik deze switch heb veranderd naar daadwerkelijk switch dan kan ik hem in homekit als Fan aangeven, dat is het ook.

wie kan mij helpen om een device van light (light.lumi_lumi_relay_c2acn01_light) naar een switch te veranderen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
gielie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:29:
Hallo, ik ben onlangs overgestapt van Domoticz naar HA en dat bevalt mij wel. Ik gebruik voornamelijk zigbee icm homekit om alles in mijn apple omgeving te gebruiken. Er is 1 ding wat ik niet lekker aan de praat krijg en dat is het volgende.
Ik heb een Aqara double switch aan mijn centrale afzuiging hangen verbonden via zigbee, deze dubbele switch wordt in HA als light gemerkt (light.lumi_lumi_relay_c2acn01_light) en in homekit wordt dit dan ook als licht gezien. Nu wil ik dit veranderen naar switch, ik heb al gezien dat van switch naar light standaard ondersteund wordt maar van light naar switch kan ik niet vinden. Zodra ik deze switch heb veranderd naar daadwerkelijk switch dan kan ik hem in homekit als Fan aangeven, dat is het ook.

wie kan mij helpen om een device van light (light.lumi_lumi_relay_c2acn01_light) naar een switch te veranderen.
Je kunt een template switch aanmaken, maar als je toch al met een template entity aan de slag moet, kun je er net zo goed meteen een template fan van maken
https://www.home-assistant.io/integrations/fan.template/

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Huub- schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:40:
@superduper
Thx!! Werkte zonder aanpassing 😀

[Afbeelding]

Alleen mijn legenda qua kleuren klopt niet helemaal vlgs mij…
haha, good for you. Kleuren hangen af van de opbrengst en ik heb een kleinere set panelen dan jij denk ik. heel simpel aan te passen.

Ik ben nu wel benieuwd of jij ook verschil ziet tussen de mobiele weergave en op de desktop, want dat is mijn probleem. Op de desktop geeft hij maar een dag of 7 en op mobiel wel de volledige 14 (die er beschikbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
TheFes schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Je kunt een template switch aanmaken, maar als je toch al met een template entity aan de slag moet, kun je er net zo goed meteen een template fan van maken
https://www.home-assistant.io/integrations/fan.template/
zoiets had ik al gevonden maar weer niet zo goed hoe ik dit moet implementeren, code plakken in de config.yaml maar hoe verwijs ik naar de light.lumi_lumi_relay_c2acn01_light device?

ik heb nu dit en krijg wel een extra switch te zien maar hij lijkt niet gekoppeld aan mijn light device

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
switch:
  - platform: template
    switches:
      ventilatie2:
        friendly_name: Ventilatie 2
        value_template: "{{ is_state('light.lumi_lumi_relay_c2acn01_switch', 'on') }}"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          target:
            entity_id: switch.target
        turn_off:
          service: switch.turn_off
          target:

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 12-02-2023 15:22 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:57
Voor de Enphase gebruik ik een van der vier repo’s (allemaal forks van dezelfde repo) die er voor HACS beschikbaar zijn.

Nu komt er in de volgende HA versie een wijziging aan die effect heeft op deze integratie. Een van de 4 repo’s is nu gefixt.

Mijn vraag: kan ik zomaar van repo wisselen zonder dat de koppeling naar de verschillende entiteiten verloren gaat?

Hoe doe ik dat?

Uit het Enphase topic:

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rouwette

Rouwette.com

skank schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:47:
[...]

Damn sebiet heb ik de verkeerde besteld
Als je de deursensors hebt zit je goed.
De CR1632 is iets kleiner dan de CR2032 maar wel even dik dus ze zullen er wel mee werken denk ik.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
superduper schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:34:
[...]

haha, good for you. Kleuren hangen af van de opbrengst en ik heb een kleinere set panelen dan jij denk ik. heel simpel aan te passen.

Ik ben nu wel benieuwd of jij ook verschil ziet tussen de mobiele weergave en op de desktop, want dat is mijn probleem. Op de desktop geeft hij maar een dag of 7 en op mobiel wel de volledige 14 (die er beschikbaar zijn)
Bij mij laat hij vanaf 3 feb zien op zowel mobiel als pc..

Ondertussen nog een leuke zelf gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jjxCn-nte7mp68RpBl7jyZzy1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLzyjXQuUYrSFQILtsJ5XNxN.png?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
  brush: true
graph_span: 7d
brush:
  selection_span: 60m
  apex_config: null
series:
  - entity: sensor.ecu_today_energy
    color: orange
    type: area
    stroke_width: 2
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#2AA7C9'
      - value: 10
        color: '#17BA92'
      - value: 60
        color: '#35CB58'
    stroke_width: 1.5
    show:
      in_brush: true
      in_chart: false

Kun je zo overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Huub- schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Bij mij laat hij vanaf 3 feb zien op zowel mobiel als pc..

Ondertussen nog een leuke zelf gemaakt:
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
  brush: true
graph_span: 7d
brush:
  selection_span: 60m
  apex_config: null
series:
    type: area
    stroke_width: 2
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#2AA7C9'
      - value: 10
        color: '#17BA92'
      - value: 60
        color: '#35CB58'
    stroke_width: 1.5
    show:
      in_brush: true
      in_chart: false

Kun je zo overnemen :)
nice, maar ik wil een wat langere termijn zien..

en, mijn hemel, hoeveel panelen heb jij wel niet liggen als je in feb 80 kWh op wekt per dag?? _/-\o_ Of tel je niet stiekem alle metingen van die sensor bij elkaar op ;) Je moet alleen de laatste waarde plotten..

[ Voor 4% gewijzigd door superduper op 12-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
gielie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:44:
[...]

zoiets had ik al gevonden maar weer niet zo goed hoe ik dit moet implementeren, code plakken in de config.yaml maar hoe verwijs ik naar de light.lumi_lumi_relay_c2acn01_light device?

ik heb nu dit en krijg wel een extra switch te zien maar hij lijkt niet gekoppeld aan mijn light device

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
switch:
    switches:
      ventilatie2:
        value_template: "{{ is_state('light.lumi_lumi_relay_c2acn01_switch', 'on') }}"
        turn_on:
          target:
        turn_off:
          target:
Je moet voor turn_on en turn_off juist de light entity aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
TheFes schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Je moet voor turn_on en turn_off juist de light entity aanzetten
ik heb nu dit, heb de light entity een wat makkelijker naam gegeven (light.ventilatie_2) maar dit werkt verkeerd, ik kan met deze code de light switch omzetten en de nieuwe switch gaat dan mee maar de nieuwe switch.ventilator laat zich niet bedienen. Wat doe ik verkeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
    switches:
      ventilatie2:
        unique_id: switch.ventilator2 
        value_template: "{{ is_state('light.ventilatie_2', 'on') }}"
        turn_on:
          target:
            entity_id: light.ventilatie_2
        turn_off:
          target:

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-02-2023 13:11 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:43:
[...]

Wat @Barfman aangeeft. Hue lampen kun je het gedrag van instellen als de stroom herstelt wordt (vorige staat, aan op 100%, aan op vorige stand, uit). Of / in hoeverre dit bij andere merken kan weet ik echter niet.
Overigens is het bij mijn weten wel een veiligheidsfeature, dat de verlichting altijd op 100% gaat branden als de stroom herstelt wordt. Hue heeft de mogelijkheid tot instellen hiervan ook pas een jaar of 2, 3 terug toegevoegd meen ik. Terwijl de lampen dus al veel langer "bestaan" (ik heb de mijne nu een jaar of 6, en dat is alweer "gen 2", en daar zat deze feature bij aanschaf nog niet op en was het gewoon altijd 100% aan).
De Hue heeft inderdaad deze functie.

Alleen is bij mij niet alle lampen op de Hue Bridge aangesloten. Alleen de verlichting die aangesloten zitten op de dimmer en Hue verlichting.
Heb merken door mekaar en is de Hue bridge niet altijd fijn.

Maar ik heb nu opgelost door trigger gezet als de HA wordt opgestart gaat alle verlichting uit.

Ik wil niet als er een stroomstoring is de verlichting aangaan als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Evertt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:08:
[...]

De Hue heeft inderdaad deze functie.

Alleen is bij mij niet alle lampen op de Hue Bridge aangesloten.
Maar wat je wel gebruikt, kan dat dat dan niet instellen? Want in ieder geval met Zigbee2mqtt kan het power on gedrag van Hue lampen ook worden ingesteld. Want dit is iets dat je eigenlijk ook echt in de lampen wilt hebben. Ik zou er namelijk niet blij van worden als midden in de nacht de Hue verlichting op de slaapkamer aan zou gaan door een stroomonderbreking. En het uitschakelen middels HA is natuurlijk altijd een (re)actie achteraf. Waarbij op basis van de HA start trigger natuurlijk een (dikke) vertraging geeft omdat het systeem eerst moet opstarten terwijl de verlichting binnen een fractie van een seconde na herstellen van de stroom aan gaan. Dan lig je dus een minuut of zo in bed met ee verlichting vol aan. Terwijl dat door gebruik van de power on instelling dus niet het geval zal zijn doordat ze in de eerste plaats al niet aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
superduper schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:59:
[...]

nice, maar ik wil een wat langere termijn zien..

en, mijn hemel, hoeveel panelen heb jij wel niet liggen als je in feb 80 kWh op wekt per dag?? _/-\o_ Of tel je niet stiekem alle metingen van die sensor bij elkaar op ;) Je moet alleen de laatste waarde plotten..
Ik had de dagen op 7 gezet, die kun je dan op 30 zetten, dan krijg je een overzicht van de hele maand.
Met de selectie mogelijkheden onder de grafiek kun je dan inzoomen op een specifieke periode.
Ik heb 42 panelen geïnstalleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Huub- schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Ik had de dagen op 7 gezet, die kun je dan op 30 zetten, dan krijg je een overzicht van de hele maand.
Met de selectie mogelijkheden onder de grafiek kun je dan inzoomen op een specifieke periode.
Ik heb 42 panelen geïnstalleerd :)
Lekker PV setup..

Dat ik de dagen kan verhogen snap ik, maar dt lijkt dus verschillend te werken tussen de mobiele weergave (die doet het goed) en op de desktop (daar zie ik maar een dag of 10), dus met dezelfde code..

Dit moet een vreemde browser bug zijn oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
gielie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:37:
[...]

ik heb nu dit, heb de light entity een wat makkelijker naam gegeven (light.ventilatie_2) maar dit werkt verkeerd, ik kan met deze code de light switch omzetten en de nieuwe switch gaat dan mee maar de nieuwe switch.ventilator laat zich niet bedienen. Wat doe ik verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
    switches:
      ventilatie2:
        unique_id: switch.ventilator2 
        value_template: "{{ is_state('light.ventilatie_2', 'on') }}"
        turn_on:
          target:
        turn_off:
          target:
Je gebruikt switch.turn_on/off op een light entity. Je moet light.turn_on/off gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Evertt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:08:
Maar ik heb nu opgelost door trigger gezet als de HA wordt opgestart gaat alle verlichting uit.
Let wel op dat een update dan op weinig WAF* kan rekenen, dan gaat alles uit...

Maar inderdaad, hoe heb je gekoppeld dat je het niet in kan stellen?

* Whoever Acceptance Factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Let wel op dat een update dan op weinig WAF* kan rekenen, dan gaat alles uit...

Maar inderdaad, hoe heb je gekoppeld dat je het niet in kan stellen?

* Whoever Acceptance Factor
Ik geloof dat HAF de nieuwe term is (House(hold) Acceptance Factor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 19:23
Septillion schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Dat ligt een beetje aan over welke periode je het wilt doen en hoe variabel je tarieven zijn. Wil je het gewoon per dag en heb je een variabel of vast contract (niet dynamisch) kan je natuurlijk gewoon een template sensor maken die energieverbruik van die dag vermenigvuldigd met de kosten. Laatste zou je zelfs in een input_number kunnen opslaan om makkelijk aan te kunnen passen.

Wil je het over een langere periode bijhouden waarbij het tarief wijzigt wordt het wel wat complexer.
Hoe dan? is dat bij elkaar te klikken of moet ik dan in de YAML gaan rommelen, want dat laatste ben ik gewoon niet in thuis. Want ik heb dus nu voor een aantal apparaten in huis de verbruiken per dag, per maand, per jaar, en overall. Mijn tarief is gewoon altijd hetzelfde tarief, dus als de TV in de woonkamer vandaag 1 kWh heeft verbruikt en ik betaal 21ct per kwh dan kost me vandaag 21ct qua die TV.

Maar ik zie nergens iets waar ik mee kan rekenen?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
TheFes schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Je gebruikt switch.turn_on/off op een light entity. Je moet light.turn_on/off gebruiken
Heel erg bedankt, het werkt en weer wat bij geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 21:47
Sp33dFr34k schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:30:
Ik zit nog wat te klooien met mijn Growatt omvormer die sinds gister hangt... ik weet nog niet of ik het hierbij ga houden, maar je moet ergens beginnen I guess...

Na de integratie te hebben geïnstalleerd krijg ik een zooi (55) entities, waarvan er 2 nuttig lijken te zijn:

sensor.accountnaam_14zo_total_energy_today
sensor.rdl2ckxxx_energy_today

De waardes van deze 2 zijn allebei gelijk, maar ik kan alleen die 2e toevoegen aan het energy dashboard. Beetje raar... logging staat aan voor beide entities in de recorder.

Ook zie ik dat Home Assistant mijn waardes voor today om 7 uur 's morgens op 0 reset, ergens een timezone setting denk ik... in de Shinephone app stond GMT-12 oid, die heb ik al gecorrigeerd naar +1. Maar wellicht mis ik nog ergens iets...
Ik probeer de integratie ook te installeren maar het lukt me maar niet. Welke server gebruik jij?
https://server-us.growatt.com/ ?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DePaul schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Ik probeer de integratie ook te installeren maar het lukt me maar niet. Welke server gebruik jij?
https://server-us.growatt.com/ ?
Ik heb gewoon de standaard gebruikt, https://server-api.growatt.com

Waar loop je op vast, foutmelding?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GetzIUYydjvYoZ7E2Fm5fagNJ1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fnho6KzUFM3WLAPTE44JdnrN.png?f=fotoalbum_large

Hier mensen die Tibber hebben en een goede, werkende, intergratie hebben? Inclusief prijzen?

Heb hier ben gezocht maar het resultaat van Tibber is nogal kort dus geen antwoord kunnen vinden

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Sp33dFr34k schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Volgens mij heb ik alledrie de URL's geprobeerd maar of ik kreeg de melding unknown error occurred of the authentication failed. Zal 't vanavond nog eens proberen met server-api.growatt.com :) Via de website van de Growatt en via de Shinephone app werkt het allemaal prima dus dat kan het niet zijn

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nog wat meer nagedacht over mijn microcontroller project, en ik weet al wat beter wat ik wil. Het apparaat moet zijn state doorgeven aan Home Assistant, het moet zijn timer doorgeven aan Home Assistant (wellicht via een tweede state of zo, weet niet precies wat er beschikbaar is aan mogelijkheden), en Home Assistant moet een service kunnen aanroepen zodat als het alarm afgaat ik die op afstand kan stoppen.

Ik heb gekeken naar de REST API zoals iemand hier als mogelijkheid zei, maar ik zag zo gauw niet een methode om er een service in te zetten. Waarschijnlijk moet ik MQTT gaan gebruiken.

Edit: wellicht is ESPHome toch wel een optie. Ik heb nu Arduino IDE code, maar mogelijk kan ik die naar ESPHome porten. https://esphome.io/components/sensor/custom.html

[ Voor 15% gewijzigd door Amanoo op 13-02-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
Toppe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:09:
[Afbeelding]

Hier mensen die Tibber hebben en een goede, werkende, intergratie hebben? Inclusief prijzen?

Heb hier ben gezocht maar het resultaat van Tibber is nogal kort dus geen antwoord kunnen vinden
Wat heb je dan gedaan? Gezocht?
Ten eerste is er namelijk letterlijk een tibber integratie voor HA: https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/

Ten tweede is er ook een dynamische energieprijzen topic waarin het vaak gaat over integraties met HA ;)
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
ik wil deur sensoren gaan installeren, ik zit te denken aan de aqara sensoren, hoe betrouwbaar is het batterij percentage dat terug gegeven wordt? Ik zie verschillende ervaringen voorbij komen in het topic. Als ze na een half jaar nog 100% terug geven dan lijkt me dat niet betrouwbaar.

Om dit te laten werken heb ik een Zigbee stick nodig, welke is de beste? Ik zie verschillende ervaringen over de Conbee stick, de Sonoff ZBDongle-E lijkt ook een goede optie maar die schijnt weer minder te werken met Ikea spullen en die wil ik ook gaan installeren, specifiek de lucht kwaliteit sensoren.

Op internet zie ik verschillende dingen, zie door de bomen het bos niet meer, de Conbee lijkt de beste keuze te zijn of zijn er betere keuzes?

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Svennie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:24:
ik wil deur sensoren gaan installeren, ik zit te denken aan de aqara sensoren, hoe betrouwbaar is het batterij percentage dat terug gegeven wordt? Ik zie verschillende ervaringen voorbij komen in het topic. Als ze na een half jaar nog 100% terug geven dan lijkt me dat niet betrouwbaar.

Om dit te laten werken heb ik een Zigbee stick nodig, welke is de beste? Ik zie verschillende ervaringen over de Conbee stick, de Sonoff ZBDongle-E lijkt ook een goede optie maar die schijnt weer minder te werken met Ikea spullen en die wil ik ook gaan installeren, specifiek de lucht kwaliteit sensoren.

Op internet zie ik verschillende dingen, zie door de bomen het bos niet meer, de Conbee lijkt de beste keuze te zijn of zijn er betere keuzes?
Die batterij indicator is simpelweg niet betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Waarvoor wil je dit weten? Ik heb een aantal sensoren al verschillende jaren in gebruik. En ja, die staan nog op 100%. Maar het verbruik is ook extreem laag (doen alleen iets bij een state change, er zit geen component in die continu stroom verbruikt). Een Aqara bewegingsmelder die ik net zo pang heb staat ook nog op 83% terwijl dat dus wel een "actieve" sensor is. Alleen mijn Aqara temperature & humidity sensor heb ik meermaals de batterijen van moeten vervangen.
Ik heb zelf de Sonoff, van voordat er twee modellen waren. Volgens mij is dat de P. De E zit een andere chip in en die is experimenteel in Zigbee2mqtt en heeft mogelijk andere "ervaringen" door die andere Zigbee chip. Daarnaast ligt het natuurgebied sowieso ook aan de software die je gaat gebruiken. De Conbee is wel ondersteund door Phoscon / Deconz, Zigbee2mqtt en ZHA, maar Phoscon / Deconz werkt alleen met de Conbee. En last but not least is er recentelijk aan stick ook nog de Home Assistant SkyConnect bijgekomen, naast het al bestaande aanbod van de Sonsoff, Conbee, Slaesh, ZZH, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Kodess schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:53:
[...]

Wat heb je dan gedaan? Gezocht?
Ten eerste is er namelijk letterlijk een tibber integratie voor HA: https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/

Ten tweede is er ook een dynamische energieprijzen topic waarin het vaak gaat over integraties met HA ;)
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Ah, die energieprijzen kunnen me gestolen worden maar ik had hier gezocht op Tibber en weinig resultaat. En aangezien het hier vaak over dynamische prijzen gaat niet verder gezocht, haha ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
RobertMe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:32:
Waarvoor wil je dit weten? Ik heb een aantal sensoren al verschillende jaren in gebruik. En ja, die staan nog op 100%. Maar het verbruik is ook extreem laag (doen alleen iets bij een state change, er zit geen component in die continu stroom verbruikt). Een Aqara bewegingsmelder die ik net zo pang heb staat ook nog op 83% terwijl dat dus wel een "actieve" sensor is. Alleen mijn Aqara temperature & humidity sensor heb ik meermaals de batterijen van moeten vervangen.
om een alert te krijgen als de batterij vervangen moet worden. Vervelend als ze niet meer werken en je krijgt het niet mee. Je gaat er op vertrouwen. Als ze werkelijk jaren mee gaan dan ga je het wellicht niet eens merken, je kan natuurlijk een automation maken die je een waarschuwing geeft als een sensor al een x tijd niet meer getriggered is bv.
RobertMe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:32:
Ik heb zelf de Sonoff, van voordat er twee modellen waren. Volgens mij is dat de P. De E zit een andere chip in en die is experimenteel in Zigbee2mqtt en heeft mogelijk andere "ervaringen" door die andere Zigbee chip. Daarnaast ligt het natuurgebied sowieso ook aan de software die je gaat gebruiken. De Conbee is wel ondersteund door Phoscon / Deconz, Zigbee2mqtt en ZHA, maar Phoscon / Deconz werkt alleen met de Conbee. En last but not least is er recentelijk aan stick ook nog de Home Assistant SkyConnect bijgekomen, naast het al bestaande aanbod van de Sonsoff, Conbee, Slaesh, ZZH, ....
Qua SW lijkt ZHA lijkt me het makkelijkst maar geen idee, daar moet ik nog induiken.

Die Home Assistant SkyConnect ziet er ook goed uit maar is nog een preorder zo te zien -> toch niet, op de verkeerde site gekeken, digikey schijnt hem op voorraad te hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Svennie op 13-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:04
Wellicht een newbie vraag:

Ik probeer Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer werkend te krijgen maar ik krijg geen data terug lijkt het.

Geïnstalleerd via HACS. Iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven?

Zo zou het er uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXjFvfxGfCD7oFFtHt90O-JFM_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hU0Pkmx77QDQVDFUoQxblEt2.png?f=user_large

Ik krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b05KMymwmY_9O1ATMezAbhUA5TY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfMzPwFfiE0JSRC3vdn03u11.png?f=user_large

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
afvalbeheer:
  wastecollector: BAR
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
  postcode: 1234AB
  streetnumber: 20                  
  upcomingsensor: 1                
  dateformat: '%d-%m-%Y'          
  dateonly: 0                      
  name: ""                        
  nameprefix: 1                   
  builtinicons: 1                  
  dutch: 1                        
  builtiniconsnew: 0

Home Assistant 2023.2.3 - Supervisor 2023.01.1 - Operating System 9.5

[ Voor 4% gewijzigd door Ryan_ op 13-02-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:49:

Ik probeer Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer werkend te krijgen maar ik krijg geen data terug lijkt het. De icoontjes veranderen ook niet.

Geïnstalleerd via HACS. Iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven?

[Afbeelding]

Ik krijg:
[Afbeelding]

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor:
afvalbeheer:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
  suffix: a                        
  builtinicons: 0                  
  builtiniconsnew: 1

Heb je postcode + huisnummer aangepast naar je eigen postcode + huisnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Ronker32 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Heb je postcode + huisnummer aangepast naar je eigen postcode + huisnummer?
Ja, deze zijn aangepast (ivm privacy veranderd naar een 1234 adres ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:58

Ik probeer Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer werkend te krijgen maar ik krijg geen data terug lijkt het. De icoontjes veranderen ook niet.

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor:
afvalbeheer:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
  suffix: a                        
  builtinicons: 0                  
  builtiniconsnew: 1

Ik krijg:
[Afbeelding]

configuration.yaml:

Nevermind... ik zat in mijn oude config te kijken

[ Voor 17% gewijzigd door SonnyBBQ op 13-02-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Hoe dan? is dat bij elkaar te klikken of moet ik dan in de YAML gaan rommelen, want dat laatste ben ik gewoon niet in thuis. Want ik heb dus nu voor een aantal apparaten in huis de verbruiken per dag, per maand, per jaar, en overall. Mijn tarief is gewoon altijd hetzelfde tarief, dus als de TV in de woonkamer vandaag 1 kWh heeft verbruikt en ik betaal 21ct per kwh dan kost me vandaag 21ct qua die TV.

Maar ik zie nergens iets waar ik mee kan rekenen?
Nee, helaas is dat niet via de UI te doen. Dan zal je als yaml in de configuation.yaml moeten doen. Als je nog geen template:-root hebt zal dat iets zijn als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
    - sensor:
      unique_id: daily_cost_something
      unit_of_measurement: "€"
      name: "Daily cost something"
      availability: >-
        {{ states('sensor.utility_meter_daily')|is_number and states('input_numer.kwh_price')|is_number }}
      state: >-
        {{ (states('sensor.utility_meter_daily')|float * states('input_numer.kwh_price')|float)|round(2) }}
      state_class: total_increasing

Waarbij utility_meter_daily natuurlijk de entiteit is met de kWh van de dag/periode en input_numer.kwh_price de helper waar je de prijs per kWh (in euro) in zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:45

Ik probeer Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer werkend te krijgen maar ik krijg geen data terug lijkt het.

[Afbeelding]

Ik krijg:
[Afbeelding]

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
afvalbeheer:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

mis je niet Platform declaratie?

sensor:
- platform: afvalbeheer
wastecollector: XYZ
....etc

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53

[Afbeelding]

Ik krijg:
[Afbeelding]

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
afvalbeheer:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
    wastecollector: MijnStad
    resources:
      - restafval
      - papier
    streetnumber: 1234
    dateformat: '%d %b'
    alwaysshowday: 1

Deze werkt bij mij prima, denk dat je wat code mist

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-02-2023 13:01 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Ik ken weinig zaken met een knoopcel met betrouwbare batterijindicatie... Maar gaan bij mij al lang mee op één batterij.

Qua stick zou mijn voorkeur dan een TI stick zijn die dan de open source firmware van Koekk kan draaien. De ZBDongle-E draait op (gesloten) iTead firmware en is in Zigbee2MQTT zijn ze ook nog experimental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Bockelaar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:08:
[...]

mis je niet Platform declaratie?

sensor:
wastecollector: XYZ
....etc
Platform declaratie had ik in eerste instantie niet. Nu wel maar helaas werkt het nog niet.
raymondw schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:12:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
    wastecollector: MijnStad
    resources:
      - restafval
      - papier
    streetnumber: 1234
    dateformat: '%d %b'
    alwaysshowday: 1

Deze werkt bij mij prima, denk dat je wat code mist
Helaas 0,0 data.

Ik heb boven dit stukje nog wel een toon_smartmeter code staan, ook een sensor. Moet ik dan alsnog "sensor" toevoegen boven - platform: afvalbeheer? Dat heb ik nu namelijk niet.

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
  - platform: toon_smartmeter
    host: <IP>
    port: <PORT>
    scan_interval: 10
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

vs

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

sensor:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:53
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Platform declaratie had ik in eerste instantie niet. Nu wel maar helaas werkt het nog niet.

[...]

Helaas 0,0 data.

Ik heb boven dit stukje nog wel een toon_smartmeter code staan, ook een sensor. Moet ik dan alsnog "sensor" toevoegen boven - platform: afvalbeheer? Dat heb ik nu namelijk niet.

Wat ik nu heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
    host: 192.168.178.41
    port: 80
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

vs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    host: 192.168.178.41
    port: 80
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

sensor:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
Hier missen sowieso wat spaties zo te zien.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
[...]

[...]

Helaas 0,0 data.

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

vs

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

sensor:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
Eén keer sensor
En alles op de platform regel na 2 spaties opschuven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ryan_ Een naam/item mag maar één keer per niveau (onder dezelfde parent) gedeclareerd staan. Onderste is dus nooit geldige yaml.

Bovenste moet inderdaad nog even 2 extra spaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:15
Heeft iemand ervaring met de volgende situatie?

Binnenkort willen ze bij mij mijn "oude" energiemeter Landis Gyr 350 vervangen door een Sagecom xs210 nou gebruik ik de Landis icm een p1 kabel en de dsmr integratie. Voor de Sagecom gaat dit ook werken maar ik vroeg me af of dit nog consequenties heeft op de historische en nieuwe data (na het aanpassen van de entities).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
akerssies schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:15:
Heeft iemand ervaring met de volgende situatie?

Binnenkort willen ze bij mij mijn "oude" energiemeter Landis Gyr 350 vervangen door een Sagecom xs210 nou gebruik ik de Landis icm een p1 kabel en de dsmr integratie. Voor de Sagecom gaat dit ook werken maar ik vroeg me af of dit nog consequenties heeft op de historische en nieuwe data (na het aanpassen van de entities).
In principe verandert er niks, en hoef je ook entities aan te passen. Je historische data blijft ook behouden. Het wordt een ander verhaal als je overstapt naar een andere manier van je meter uitlezen, maar als je dat gewoon via de kabel blijft doen is er niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 14:38
Ik heb een automatisering gemaakt voor de verlichting in mijn garage maar die werkt niet zoals ik wil. Ik wil het volgende voor elkaar krijgen:
  • Garagedeur open --> verlichting garage aan
  • Deur bijkeuken naar garage open --> verlichting garage aan
  • Geen beweging meer in de garage --> verlichting garage na 3 minuten uit
Ik heb op de deuren een zwave en een 433MHz deursensor en die schakelen de verlichting altijd netjes aan zodra één van de deuren open gaat.

De verlichting is aangesloten met een stekker op een zwave powerplug (Neo Coolcam). Beweging detecteer ik met een Hue Motion sensor. Een mooie mix van protocollen dus...

Het probleem is nu dat wanneer de verlichting aan gaat dat deze automatisch weer uit gaat terwijl de Hue Sensor wel gewoon beweging detecteert. Als de verlichting uit is en na een tijdje weer (nog steeds) beweging wordt gedetecteerd dan gaat de verlichting weer aan.

Ik heb geen idee waarom dit zo gaat en weet ook zo snel niet te vinden hoe ik dit het beste uit kan zoeken.

Mijn automatisering:

De deursensoren die hun werk goed doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuRpbmpOy-UOogmkUacol6XISxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/44NFOv08GgCaz1hI6lYVV2ze.png?f=user_large

De Hue bewegingssensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKw03I4MCpjY-mm_3VOXmOkiGWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B30fCpjl9Bwa2oRHpnPAkXhn.png?f=user_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@mede 3 minuten is te kort denk ik? Zie je wel de hele tijd motion op de sensor? Mijn ervaring is dat de Hue sensoren vrij korte melding geven. Ik heb er 10/15 minuten delay op.

O en je moet de mode van de automation op restart zetten zodat hij opnieuw begint bij elke beweging.

[ Voor 22% gewijzigd door Beekforel op 13-02-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 19-09 09:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IemCVCp8qfKEcPRfLAl5Ypvgy6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YiB5SJ5LiFuFoS8rfKvyZ6x5.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp iets niet. Deze grafiek (niet in energy dashboard) geeft het actuele verbruik weer op dit moment. Refreshed om de paar seconden.

Maar als de auto aa het laden is (auto zit er even in als Battery) , geeft de grafiek toch nog verbruik aan via het net (import) . Terwijl momenteel alles via de zon verloopt. Wat heb ik fout ingesteld hier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: custom:power-flow-card
title: Actueel verbruik
entities:
  grid:
    consumption: sensor.power_consumption
    production: sensor.myenergi_hub_12237443_power_export
  solar: sensor.myenergi_hub_12237443_power_generation
  water: sensor.watermeter_usage_last_minute
  gas: sensor.hourly_gas
  battery: sensor.skoda_enyaq_sportline_charging_power
  battery_charge: sensor.skoda_enyaq_sportline_battery_level

De 2.2kw import zou er dus niet moeten zijn. De zon zou naar de auto moeten lopen.
Dat de auto naar het huisje loopt kan ik volgens mij niks aan doen? Dus het huisje telt helaas dubbel (zon + auto + auto nog een keer)

Ideale plaatje zou dus zijn: solar 3.5 , huis 0,5 , auto 3, grid 0 .

[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 13-02-2023 14:16 ]

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
water_escape schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:14:
[Afbeelding]

Ik begrijp iets niet. Deze grafiek (niet in energy dashboard) geeft het actuele verbruik weer op dit moment. Refreshed om de paar seconden.

Maar als de auto aa het laden is (auto zit er even in als Battery) , geeft de grafiek toch nog verbruik aan via het net (import) . Terwijl momenteel alles via de zon verloopt. Wat heb ik fout ingesteld hier?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entities:
  grid:

De 2.2kw import zou er dus niet moeten zijn. De zon zou naar de auto moeten lopen.
Dat de auto naar het huisje loopt kan ik volgens mij niks aan doen? Dus het huisje telt helaas dubbel (zon + auto + auto nog een keer)

Ideale plaatje zou dus zijn: solar 3.5 , huis 0,5 , auto 3, grid 0 .
Je auto lijkt ook mee te zijn genomen in je algehele gebruik in huis.

De drie bollen links zijn gelijk aan je verbruik rechts. Dus ik gok dat als je auto stop met laden je 'huis' verbruik opeens ook minder is.

EDIT:
Op je screenshot staat trouwens ook dat je auto nu juist aan het ONTladen is, naar het huis.
(van batterij gaat 3 KW (groen) naar het huis, wat daar ong 1/3 van het verbruik is)
Dus even je auto in/uit omdraaien, want je wilt dus rood 3KW van de zonnecellen ontvangen

[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 13-02-2023 14:22 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 14:38
Beekforel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:10:
@mede 3 minuten is te kort denk ik? Zie je wel de hele tijd motion op de sensor? Mijn ervaring is dat de Hue sensoren vrij korte melding geven. Ik heb er 10/15 minuten delay op.

O en je moet de mode van de automation op restart zetten zodat hij opnieuw begint bij elke beweging.
Wat bedoel je precies met die restart? Hoe en waar stel ik dat in?

Ik zie inderdaad wel beweging wanneer ik de status van de sensor in HA bekijk tijdens het bewegen in de garage.

[ Voor 10% gewijzigd door mede op 13-02-2023 14:39 ]

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mede schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Wat bedoel je precies met die restart? Hoe en waar stel ik dat in?

Ik zie inderdaad wel beweging wanneer ik de status van de sensor in HA bekijk tijdens het bewegen in de garage.
In de automation rechtsboven modus wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TheFes schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Door alleen de template lights naar Google te exposen, en de werkelijke niet
Ik zit al de hele dag te zoeken. Maar hoe verhinder ik dan dat Google de werkelijke niet ziet?
En hoe ziet zo'n template er dan uit?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ortep schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Ik zit al de hele dag te zoeken. Maar hoe verhinder ik dan dat Google de werkelijke niet ziet?
Hoe heb de de koppeling met Google Assistant gemaakt? Via Nabu Casa of handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ortep schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Als je Google Assistant via Home Assistant Cloud gebruikt kun je onder die configuratie de entiteiten beheren die je naar Google stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 13:57

JCS

Ik vermoed dat de waardes omgekeerd zijn, zie Inverted Entities Example.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entities:
  grid:
inverted_entities: battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TheFes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:55:
[...]

Hoe heb de de koppeling met Google Assistant gemaakt? Via Nabu Casa of handmatig?
Via Nabu Casa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:01
Deze gezien?
UI Configuration
Entities can be configured through the UI by using the “manage entities” link within the Google Assistant settings card. From here you can see how many entities are exposed in the upper right corner, as well as toggle domains on or off in order to expose or unexpose them all at once. You can then expose an individual entity from a domain, for example. Your choices are then synced automatically.
https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Dit inderdaad. Het kan ook in YAML.
Ik heb geen Nabu Casa, dus ik heb alle includes in YAML gedaan
https://github.com/TheFes...ons/google_assistant.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@TheFes @new_guy @Beekforel

Gevonden bij de instellingen van Nabu Casa!
Nu nog uitzoeken hoe ik een template maak die een lamp langzaam laat uitgaan

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 13-02-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:30

Ottooo

Vuurvlieg

Zou iemand mij een beetje de juiste richting op kunnen sturen? :)

Ik ben rond de jaarwisseling begonnen met HA en krijg het steeds meer op de rit, maar nu ben ik op het punt dat ik het één en ander een beetje op wil schonen / efficiënter maken.

Onderstaande code is bijvoorbeeld van mijn thermostaat, in dit geval in de woonkamer. Ik gebruik voor de slaapkamer 99% dezelfde code (climate.woonkamer --> climate.slaapkamer), idem voor de kinderkamers, zolder, badkamer, etc. Dit werkt naar mijn tevredenheid, maar waar ik mij aan stoor is dat ik onderstaande code dus meerdere keren nagenoeg hetzelfde herbruik. Dus stel ik wil de kleurcodes aanpassen, dan moet ik dat voor elke ruimte opnieuw doen. Iemand een idee hoe ik dit zo kan doen dat ik deze code op één plaats heb staan en elke ruimte het aanroept? Ik vermoed met een template in de configuration yaml, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Alvast dank :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - type: custom:mushroom-template-card
        primary: ''
        secondary: ''
        icon:  mdi:thermometer
        entity: climate.woonkamer
        layout: vertical
        icon_color: |-
          {% set room_temp = state_attr(entity, "current_temperature") %}
          {% if room_temp > 24 %} #8B0000
          {% elif room_temp > 22 %} #DC143C
          {% elif room_temp > 20 %} #FFD700
          {% elif room_temp > 18 %} #3CB371
          {% elif room_temp > 16 %} #1E90FF
          {% else %} #000080
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 19-09 09:51
JCS schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Ik vermoed dat de waardes omgekeerd zijn, zie Inverted Entities Example.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entities:
  grid:
inverted_entities: battery
Dat lost idd het Auto probleem op :). Oude en nieuwe even naast elkaar:

Maar nu komt er nog steeds stroom van het net af naar het huis, wat niet zo is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oZx3OLyJLmKsNAUzuVJhsYo4ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVPK9HcKSdYkCnq6chTbFa2U.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
ik heb consumption: sensor.power_consumption. aangepast naar. sensor.myenergi_hub_12237443_power_export , een andere sensor die het wel goed aangeeft. (CT klem sensoren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCwENFDbhTmmju28j0GQRFkeLvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9UWj18MSZIVFbj8mHFaz8gs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door water_escape op 13-02-2023 15:45 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Ottooo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:37:
Zou iemand mij een beetje de juiste richting op kunnen sturen? :)

Ik ben rond de jaarwisseling begonnen met HA en krijg het steeds meer op de rit, maar nu ben ik op het punt dat ik het één en ander een beetje op wil schonen / efficiënter maken.

Onderstaande code is bijvoorbeeld van mijn thermostaat, in dit geval in de woonkamer. Ik gebruik voor de slaapkamer 99% dezelfde code (climate.woonkamer --> climate.slaapkamer), idem voor de kinderkamers, zolder, badkamer, etc. Dit werkt naar mijn tevredenheid, maar waar ik mij aan stoor is dat ik onderstaande code dus meerdere keren nagenoeg hetzelfde herbruik. Dus stel ik wil de kleurcodes aanpassen, dan moet ik dat voor elke ruimte opnieuw doen. Iemand een idee hoe ik dit zo kan doen dat ik deze code op één plaats heb staan en elke ruimte het aanroept? Ik vermoed met een template in de configuration yaml, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Alvast dank :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - type: custom:mushroom-template-card
        primary: ''
        secondary: ''
        icon:  mdi:thermometer
        entity: climate.woonkamer
        layout: vertical
        icon_color: |-
          {% set room_temp = state_attr(entity, "current_temperature") %}
          {% if room_temp > 24 %} #8B0000
          {% elif room_temp > 22 %} #DC143C
          {% elif room_temp > 20 %} #FFD700
          {% elif room_temp > 18 %} #3CB371
          {% elif room_temp > 16 %} #1E90FF
          {% else %} #000080
          {% endif %}
Template sensor aanmaken met attributes per kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
[...]

[...]

Helaas 0,0 data.

Wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd

vs

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

sensor:
  resources:
    - restafval
    - gft
    - papier
    - pmd
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

resources:
      - restafval
      - gft
      - papier
      - pmd

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
Ik heb een Tuya smartplug gekocht, met een RGB led ring.
Leek me wel handig om op deze manier bij apparaten aan te geven of het aan te raden was (gezien elektriciteit prijs) het apparaat te gebruiken.

Nu kan ik via de Tuya appde kleuren wel sturen.
Maar deze optie mis ik in HomeAssistant wanneer ik de Tuya integraties gebruik. (cloud en local)

Iemand een goed idee om dit toch werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
Ik probeer de Unifi integration aan de praat te krijgen, maar die krijg ik niet geconnect aan de lokaal draaiende unifi controller (als add-on).
code:
1
2
3
host: localhost
host: <lokaal ip>
host: 127.0.0.1
ik krijg met allen geen connectie. Iemand die dit al wel voor elkaar heeft? Draait niet in containers, alles in 1 install op RPi4.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik heb afvalbeheer in gebruik, maar daar komt het oud papier helaas niet in terug. Er valt wel logica op toe te passen (elke 2e maandag van de maand), maar ik weet niet precies hoe ik deze kan aanmaken als losse sensor, zonder daarvoor in python te gaan rommelen. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Hmmbob schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:04:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
sensor:
    resources:
      - gasused
      - gasusedcnt

resources:
      - restafval
      - gft
      - papier
      - pmd
Bedankt voor bericht maar helaas zonder succes. Vreemd, dan moet het iets anders zijn. BAR is hier wel de afhaalbeheerder :? maar de data blijft op onbekend staan. Misschien een andere keer nog eens proberen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2dQhyNmL-YWIikKnljF1jZwWSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gg3joAC9cAeawHJgKllCIlBf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJlywCpIDIHdJ1SVkzpneibGzlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPBDOsOGqm7FcrNUK66mN2KA.png?f=user_large

Mijn yaml bestand op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiXD_W6nDzSU4ofxXZkBBZqq5g8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FBHmvsD6w90UPw3nzbthjiJi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 14:37
Hey allemaal,

Is er iemand hier van België die erin geslaagd is om de energieprijzen van elektriciteit correct in HA te krijgen? Ik zit nu bij Eneco en zou willen overstappen naar TotalEnergies, maar bij beide partijen kan je op de site enkel een PDF vinden, wat niet te scrapen is afaik?

Misschien zijn er andere manieren om dit gedaan te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor bericht maar helaas zonder succes. Vreemd, dan moet het iets anders zijn. BAR is hier wel de afhaalbeheerder :? maar de data blijft op onbekend staan. Misschien een andere keer nog eens proberen :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn yaml bestand op dit moment:

[Afbeelding]
Wat zegt je log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Ik vind enkel 2 events terug van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loKP32FbMmPK2mhA4GJB7i0HBvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/omHRwRmY2NTY6uZdAxJZ0g8Q.png?f=user_large

Na het aanpassen van de configuration.yaml HA ook elke keer opnieuw opgestart. De overige sensoren vind ik niet terug in de log:

- sensor.bar_gft
- sensor.bar_papier
- sensor.bar_pmd
- sensor.bar_restafval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:14:
[...]

Ik vind enkel 2 events terug van vanochtend:

[Afbeelding]

Na het aanpassen van de configuration.yaml HA ook elke keer opnieuw opgestart. De overige sensoren vind ik niet terug in de log:

- sensor.bar_gft
- sensor.bar_papier
- sensor.bar_pmd
- sensor.bar_restafval
Dit is niet je systeem log, maar je activiteiten logboek.

Ga naar "instellingen", "systeem", "logboek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Hmmbob schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Dit is niet je systeem log, maar je activiteiten logboek.

Ga naar "instellingen", "systeem", "logboek"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.afvalbeheer.API
Source: custom_components/afvalbeheer/API.py:133
Integration: Afvalbeheer (documentation)
First occurred: 17:43:33 (1 occurrences)
Last logged: 17:43:33

No Waste data found!

code:
1
2023-02-13 17:43:33.857 ERROR (MainThread) [custom_components.afvalbeheer.API] No Waste data found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:18:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.afvalbeheer.API
Source: custom_components/afvalbeheer/API.py:133
Integration: Afvalbeheer (documentation)
First occurred: 17:43:33 (1 occurrences)
Last logged: 17:43:33

No Waste data found!

code:
1
2023-02-13 17:43:33.857 ERROR (MainThread) [custom_components.afvalbeheer.API] No Waste data found!
Dat betekent dat de integratie wel geladen wordt, maar dat de api niets kan met de combinatie van je wastecollector & postcode huisnummer. Weet je zeker dat die allemaal juist zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Hmmbob schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Dat betekent dat de integratie wel geladen wordt, maar dat de api niets kan met de combinatie van je wastecollector & postcode huisnummer. Weet je zeker dat die allemaal juist zijn?
De app van BAR (telefoon) geeft deze informatie in combinatie met postcode en huisnummer wel gewoon aan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdqROUUfO6YRkk_VF_OXQJFSBWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBN9S8022G2gH9aqxaMFuYwl.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Een maandje terug heeft de website en app van BAR wel een flinke make-over gehad. Wellicht dat de API hierdoor niet meer werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ryan_ op 13-02-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ryan_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:34:
[...]

De app van BAR (telefoon) geeft deze informatie in combinatie met postcode en huisnummer wel gewoon aan :)

[Afbeelding]

Edit: Een maandje terug heeft de website en app van BAR wel een flinke make-over gehad. Wellicht dat de API hierdoor niet meer werkt.
Waarschijnlijk moet je andere resources kiezen. Je kunt nu de standaard 4 gekozen, maar op die GitHub pagina staat nog een hele rij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
TheFes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:03:
[...]

Waarschijnlijk moet je andere resources kiezen. Je kunt nu de standaard 4 gekozen, maar op die GitHub pagina staat nog een hele rij
Ik heb nu alle resources gekozen die mogelijk zijn. Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik vond wel een optie om alle mogelijke waste types te weergeven met:

YAML:
1
printwastetypes: 1

Dit geeft precies 0 resultaten ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88sHfVI0AtmeI83_foMgR-Htb58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gq91PvU3ZSYKgbrSnghYEPqs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Sp33dFr34k schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Even proefgedraaid maar helaas, ook met server-api.growatt.com werkt het niet. Hij denkt even na en dan unknown error occured helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
DePaul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Even proefgedraaid maar helaas, ook met server-api.growatt.com werkt het niet. Hij denkt even na en dan unknown error occured helaas :(
Heeft het er niet mee te maken dat je omvormer nu (avond) offline is? Als ik in mijn log kijk zie ik ook een error mbt Growatt terwijl deze wel gewoon data binnen heeft geharkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.sensor
Source: components/growatt_server/sensor.py:50
Integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: 19:13:34 (1 occurrences)
Last logged: 19:13:34

Error while setting up growatt_server platform for sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
stevenP schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:08:
Ik probeer de Unifi integration aan de praat te krijgen, maar die krijg ik niet geconnect aan de lokaal draaiende unifi controller (als add-on).
code:
1
2
3
host: localhost
host: <lokaal ip>
host: 127.0.0.1
ik krijg met allen geen connectie. Iemand die dit al wel voor elkaar heeft? Draait niet in containers, alles in 1 install op RPi4.
Probeer als host eens de containernaam van de Unifi Controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 16:31
vraag over oude(re) data bewaren van entiteit die niet meer beschikbaar zijn.

Scenario:
Zonnepanelen op het dak van Omvormer gewisseld naar een compleet ander systeem (bv oost/west apart naar omvormer waar beide op zitten). Hierdoor is natuurlijk ook de entiteit veranderd.
Als ik nu de oude entiteit verwijder, is ook de data weg uit het energie dashboard en kloppen dus de waardes niet.
Voeg ik de niet gebruikte entiteit weer toe, dan is de data er weer. Je wilt immers een bepaalde historie behouden zodat je een tijd kan terug kijken.

Hoe pakken jullie zo iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
The Fatal schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:40:
vraag over oude(re) data bewaren van entiteit die niet meer beschikbaar zijn.

Scenario:
Zonnepanelen op het dak van Omvormer gewisseld naar een compleet ander systeem (bv oost/west apart naar omvormer waar beide op zitten). Hierdoor is natuurlijk ook de entiteit veranderd.
Als ik nu de oude entiteit verwijder, is ook de data weg uit het energie dashboard en kloppen dus de waardes niet.
Voeg ik de niet gebruikte entiteit weer toe, dan is de data er weer. Je wilt immers een bepaalde historie behouden zodat je een tijd kan terug kijken.

Hoe pakken jullie zo iets aan?
De manier waarop je dit aanpakt is:
  • oude integratie verwijderen, daarna rebooten
  • Dan zou de oude entity weg moeten zijn (check dat in developer tools > states)
  • Nieuwe integratie toevoegen
  • Nieuwe entity hernoemen naar hetzelfde entity_id als de oude entity die je voor het Energy Dashboard gebruikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
TheFes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:50:
[...]

De manier waarop je dit aanpakt is:
  • oude integratie verwijderen, daarna rebooten
  • Dan zou de oude entity weg moeten zijn (check dat in developer tools > states)
  • Nieuwe integratie toevoegen
  • Nieuwe entity hernoemen naar hetzelfde entity_id als de oude entity die je voor het Energy Dashboard gebruikte
Zo had ik het eerst gedaan. Maar eigenlijk zoals ik probeerde te omschrijven zijn 2 entiteiten er 1 geworden. Bijvoorbeeld oost west hadden eerst eigen omvormer. Nu een die voor beide geld.
Als ik de oude weg gooi en de nieuwe aan maak, of de tag van 1 van beide geef. Dan mis ik nog steeds de helft van de data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
The Fatal schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Zo had ik het eerst gedaan. Maar eigenlijk zoals ik probeerde te omschrijven zijn 2 entiteiten er 1 geworden. Bijvoorbeeld oost west hadden eerst eigen omvormer. Nu een die voor beide geld.
Als ik de oude weg gooi en de nieuwe aan maak, of de tag van 1 van beide geef. Dan mis ik nog steeds de helft van de data.
Ah, je zou een template sensor aan kunnen maken met hetzelfde entity_id als de andere oude entity, en die gewoon op 0 zetten (en laten staan)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - unique_id: template_sensor_voor_vervanging_oost
        name: Solar Oost Vervanging
        state: 0
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
TheFes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Ah, je zou een template sensor aan kunnen maken met hetzelfde entity_id als de andere oude entity, en die gewoon op 0 zetten (en laten staan)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - unique_id: template_sensor_voor_vervanging_oost
        name: Solar Oost Vervanging
        state: 0
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
Dat ga ik eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DePaul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Vaag, hier werkt het gewoon. Na wat googlen zie ik wel dat je niet de enige bent, bijv https://github.com/home-assistant/core/issues/84608. Maar helaas staat er geen oplossing bij. @Ryan_ dat je omvormer offline is moet niet uitmaken, de data wordt geupload door je omvormer naar de Growatt servers, waar de HA integratie verbinding mee moet maken.

@DePaul even out of the box denkend, zou Grott geen mooie oplossing voor je zijn? Dan zou je de Growatt servers kunnen omzeilen en alles lokaal uitlezen en via MQTT doorsturen naar je HA.

[ Voor 13% gewijzigd door Sp33dFr34k op 13-02-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 14:31
@Ryan_

Volgens mij is BAR niet meer bruikbaar, op mijn Toon2 is de app ook omgevallen.
Tegenwoordig (sinds eind januari) zit er mendixcloud achter, en er geen api, of ook maar een ical. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Sp33dFr34k schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:14:
[...]

@Ryan_ dat je omvormer offline is moet niet uitmaken, de data wordt geupload door je omvormer naar de Growatt servers, waar de HA integratie verbinding mee moet maken.
Maar juist omdat deze offline is kan er ook geen data geupload worden via de omvormer.

Op dit moment geeft HA aan dat de omvormer nu niet beschikbaar is.
RudolfR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:16:
@Ryan_

Tegenwoordig (sinds eind januari) zit er mendixcloud achter, en er geen api, of ook maar een ical. :-(
Ah zuur. Dus toch een API probleem. Ze hebben vorige maand een heel nieuw systeem gelanceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Svennie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:27:
[...]

om een alert te krijgen als de batterij vervangen moet worden. Vervelend als ze niet meer werken en je krijgt het niet mee. Je gaat er op vertrouwen. Als ze werkelijk jaren mee gaan dan ga je het wellicht niet eens merken, je kan natuurlijk een automation maken die je een waarschuwing geeft als een sensor al een x tijd niet meer getriggered is bv.

[...]
Om de batterij status bij te houden in HA kun je eenvoudig een blueprint gebruiken: https://my.home-assistant...f0903b872b84c4302637d0890
Je kan dan instellen dat je een notificatie krijgen als de batterij levels onder een drempelwaarde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Huub- schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Om de batterij status bij te houden in HA kun je eenvoudig een blueprint gebruiken: https://my.home-assistant...f0903b872b84c4302637d0890
Je kan dan instellen dat je een notificatie krijgen als de batterij levels onder een drempelwaarde komt.
Dat werkt dus niet als de batterij indicator onbetrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
Huub- schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Zoals TheFes al zegt, dan moet hij wel werken, een collega heeft deze sensoren ook al jaren (zo'n 5 jaar) en hij kan zich niet herinneren dat hij ooit batterijen vervangen heeft, ze werken dus blijkbaar jaren. Wellicht werkt het dan wel en duurt het meer dan een jaar voor het percentage af gaat nemen, we gaan het zien. Ze komen op mij over als een goede keus dus ik ga ze bestellen, ik zit enkel nog te twijfelen om de Fibaro motion sensoren te installeren (die "katteogen") en die zijn Zwave, dan kan ik wellicht beter de deursensoren ook via Zwave aansturen, anders heb je weer 2 protocollen en 2 sticks.
Septillion schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Ik ken weinig zaken met een knoopcel met betrouwbare batterijindicatie... Maar gaan bij mij al lang mee op één batterij.

Qua stick zou mijn voorkeur dan een TI stick zijn die dan de open source firmware van Koekk kan draaien. De ZBDongle-E draait op (gesloten) iTead firmware en is in Zigbee2MQTT zijn ze ook nog experimental.
kost het ook niet wat stroom om de batterij betrouwbaar te meten? Dan zou het ook zonde zijn. Dat ze jaren meegaan is mooi maar dan ga je waarschijnlijk niet eens merken als ze het niet meer doen. Dat kan je met een automation afvangen die je een alarm geeft als een veel gebruikte deur sensor al een week bv niet getriggered is. Aan de andere kant ga ik een lamp in de tuin aanzetten als de poort sensor getriggered word, daar ga ik het dan aan merken en als ik er vervang vervang ik ze dan meteen allemaal.

Bedankt voor de info, ik ga nog eens goed kijken naar de juiste stick en dan bestellen, kan ik dit weekend ze gaan installeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Svennie op 14-02-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Svennie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:47:
[...]

Zoals TheFes al zegt, dan moet hij wel werken, een collega heeft deze sensoren ook al jaren (zo'n 5 jaar) en hij kan zich niet herinneren dat hij ooit batterijen vervangen heeft, ze werken dus blijkbaar jaren. Wellicht werkt het dan wel en duurt het meer dan een jaar voor het percentage af gaat nemen, we gaan het zien. Ze komen op mij over als een goede keus dus ik ga ze bestellen, ik zit enkel nog te twijfelen om de Fibaro motion sensoren te installeren (die "katteogen" en die zijn Zwave, dan kan ik wellicht beter de deursensoren ook via Zwave aansturen, anders heb je weer 2 protocollen en 2 sticks.
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat je met de Fibaro Multisensor een voorraadje batterijen nodig hebt. Om en nabij elk jaar (/"elke 12 maanden") kan ik die vervangen. De Aqara Temperature & Humidity sensor heb ik ook al meermaals nieuwe batterijen in moeten doen (ook elk jaar zoiets denk ik). De Aqara deur/raam sensoren nog niet, hetzelfde voor de Aqara bewegingsmelder (die cilinder op dat stokje), Aqara wall switches en Xiaomi Switch (of hoe heet die ronde knop ook alweer?). Allemaal 5+ jaar in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
Sp33dFr34k schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Vaag, hier werkt het gewoon. Na wat googlen zie ik wel dat je niet de enige bent, bijv https://github.com/home-assistant/core/issues/84608. Maar helaas staat er geen oplossing bij. @Ryan_ dat je omvormer offline is moet niet uitmaken, de data wordt geupload door je omvormer naar de Growatt servers, waar de HA integratie verbinding mee moet maken.

@DePaul even out of the box denkend, zou Grott geen mooie oplossing voor je zijn? Dan zou je de Growatt servers kunnen omzeilen en alles lokaal uitlezen en via MQTT doorsturen naar je HA.
Thanks voor de support! Ik zit daar wel inmiddels naar te kijken maar volgens mij (zoals ik het begrijp) moet je dan de koppeling met de Growatt servers en dus ook de Shinephone app verbreken. Denk dat de WAF dan in de knel komt, vrouwlief komt regelmatig met de Shinephone app laten zien hoeveel de panelen al opgebracht hebben <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
RobertMe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:51:
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat je met de Fibaro Multisensor een voorraadje batterijen nodig hebt. Om en nabij elk jaar (/"elke 12 maanden") kan ik die vervangen. De Aqara Temperature & Humidity sensor heb ik ook al meermaals nieuwe batterijen in moeten doen (ook elk jaar zoiets denk ik). De Aqara deur/raam sensoren nog niet, hetzelfde voor de Aqara bewegingsmelder (die cilinder op dat stokje), Aqara wall switches en Xiaomi Switch (of hoe heet die ronde knop ook alweer?). Allemaal 5+ jaar in gebruik.
elk jaar de batterijen vervangen vind ik geen probleem, dat valt me nog mee voor een apparaatje dat regelmatig waardes (elke minuut denk ik?) meet en doorstuurt. Deze komen bij mij te hangen in een metalen schuur, de kruipruimte ed om te monitoren hoe vochtig het daar is. Daar een stop contact gaan maken is ook weer zo wat, zo'n adapter kost denk ik uiteindelijk ook meer aan stroom dan een knoopcel per jaar.
RudolfR schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:16:
@Ryan_

Waar ik woon krijg je een iCal/PDF, ik wil een verzoek indienen om te kijken of dat ook mogelijk is. Of anders zelf maken, zo moeilijk zijn die niet te parsen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
BEGIN:VEVENT
UID:58fe5fdff3ce2eb0fbf242be5c1a05c3@ergens
DTSTAMP:20230214T080222Z
DTSTART;VALUE=DATE:20230112
SUMMARY:Plastic, metaal (blik), drankpakken (PMD)
DESCRIPTION:Plastic, metaal (blik), drankpakken (PMD)
TRANSP:TRANSPARENT
END:VEVENT

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheFes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Dat werkt dus niet als de batterij indicator onbetrouwbaar is.
Svennie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:47:

kost het ook niet wat stroom om de batterij betrouwbaar te meten?
Je kunt mijns inziens prima een notificatie krijgen van een knoopcel die vervangen moet worden. Je moet je alleen niet blindstaren op een gerapporteerd percentage van 100% en dan tot de conclusie komen dat je batterij nog helemaal vol is qua capaciteit, of juist concluderen dat de indicator onbetrouwbaar is en je er dus niets aan hebt.

Dit heeft te maken met twee aspecten:
  1. De chemie in een knoopcelbatterij: lithium (niet te verwarren met li-ion, LiFePo4 en dat soort dingen)
  2. De wijze waarop onze apparaatjes de batterij checken: op basis van spanning
Lithium ontlaadt zo plat als een pannenkoek. Grofweg de eerste 75% van de capaciteit van een knoopcel zakt de spanning nauwelijks in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s90WobLOBl0_izBAGbTkvzKPzJo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tAK2XpWJpo8tTeo6iomvAryb.png?f=user_large

Dit geldt specifiek voor toepassingen met een laag ontlaadvermogen, zoals onze zigbee-sensoren die heel af en toe een berichtje versturen. Hoe minder vermogen er wordt gevraagd, hoe kleiner de spanningsdrop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItPPUbHNEZQyLYUeBzejJNJ1alg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yHmJKp7LRNdMhLgXu8zt7YDI.png?f=user_large

Onze zigbee-apparaatjes meten de spanning om de indicatie te geven van de staat van de batterij, want dat is erg eenvoudig en kost nauwelijks energie.

Wat het een beetje verwarrend maakt is dat dit in onze software vaak wordt weergevens als welk percentage van de capaciteit nog over is, terwijl dit niet wordt gemeten. Logischer is om te zeggen dat een batterij nog 100% van de spanning binnen de door de sensor bruikbare range heeft. Maar dat zijn mensen niet gewend, dus het krijgt een capaciteitslabeltje.

Daar gaat het dus mis: de software zegt na een jaar nog "100% batterij!", de tweaker kijkt daar argwanend naar. En opeens gaat de batterij binnen een maand van 100% naar 25%. "Zie je wel, daar klopt dus helemaal niks van, onbruikbare metingen!"

Maar dat laatste valt wel mee. We willen immers weten wanneer het tijd wordt om een batterijtje te vervangen (of nog iets eerder doorkrijgen dat we nieuwe batterijen moeten bestellen). Maar daarvoor maakt het niets uit dat we eerst héél lang doorkrijgen dat de spanning van de batterij 100% is, waarna hij binnen een paar weken inzakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibf8J-O5sQigR2d2JpTgovYtQts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNdqHIisETF3yfCbEWXYM6nF.png?f=user_large
Je kunt immers prima een automation maken die je waarschuwt om nieuwe batterijen te bestellen als je sensoren met knoopcellen de 70% bereiken (oranje) of dat je ze moet vervangen als ze onder de 50% duiken (rood). Daarvoor maakt het toch niet uit dat ze eerst lang op 100% zijn blijven staan?

Het is overigens wel mogelijk om echt te meten hoeveel energie een batterij heeft geleverd, met een Coulombmeter. Maar daarvoor zijn extra onderdelen nodig, het kost extra energie en je weet nog niet precies op welk percentage ontlading je zit omdat de knoopcel van de ene fabrikant een capaciteit van 200mAh heeft en van de andere fabrikant wellicht 220mAh.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29

JoepW

iRacer & Home Assistant

De EvoHome cloud oplossing laat me momenteel weer eens in de steek. Resideo (Honeywell) heeft al toegegeven dat er een probleem is met de app om EvoHome te bedienen en aangezien de integratie in HA via de web api de boel bedient treft deze storing ook mijn HA implementatie.

Het effect is momenteel dat mijn scripts die de balans zoeken tussen verwarmen met CV en opwarmen met de airco niet goed functioneren.

Nu heb ik al enige tijd alle hardware (USB 868MHz wireless dongle), firmware (evofw3) en HA integraties (ramses_rf & Ramses_cc) klaar liggen.

Maar ik heb nog niet echt duidelijk hoe ik alle componenten ga herkennen in de logging.
Ik heb best veel EvoHome spullen (13 Round thermometers, 3 vloer secties met HCE80, HGI80, BDR91, en ca. 9x HR92) en de logging is voor mij redelijk onduidelijk.

Heeft iemand ervaring met het werkend krijgen van dit in HA en mij misschien een paar tips kan geven hoe ik de juiste entiteiten herken / identificeer?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Pagina: 1 ... 25 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.