Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Ah, je hebt een sensor die dagelijks reset, dan werkt state_class: total niet. Tenzij je een attribute last_reset toevoegt waar je rond middernacht (dan is de zon zeker onder) een datetime-string in zet.

Heb je geen lifetime sensor vanuit je integratie?
Nee, die heb ik helaas niet. Ik maak gebruik van een esp-boardje en stukje software van github.

Ik neem aan dat een Utility Meter met Daily Cycle hetzelfde doet als de last reset he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aikon schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Nee, die heb ik helaas niet. Ik maak gebruik van een esp-boardje en stukje software van github.

Ik neem aan dat een Utility Meter met Daily Cycle hetzelfde doet als de last reset he ;)
Een Utiliy Meter houdt ook rekening met de state_class voor zover ik weet. Dus daarin zul je dezelfde pieken zien als op het Energy Dashboard.

Wellicht eens op die Github pagina vragen of die 0 waardes er uit te filteren zijn? Of anders een template sensor er omheen bouwen die ze er uit filtert..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 12:13
Ik wil graag Whatsapp gebruiken om berichten van Home Assistant naar de verschillende gezinsleden te sturen dus eerst eigen Whatsapp geactiveerd en werkt goed. Daarna ook mijn vrouw maar als ik deze dan test komen de berichten aan op mijn telefoon. Wat doe ik niet goed?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Whatsapp
notify:
  - name: WhatsApp
    platform: rest
    resource: https://api.callmebot.com/whatsapp.php
    data:
      source: HA
      phone: +31622222222   #XXXX
      apikey: 2222222      #enter your apikey here (see Setup above)
  - name: WhatsApp
    platform: rest
    resource: https://api.callmebot.com/whatsapp.php
    data:
      source: HA
      phone: +3161111111   #XXXXX
      apikey: 1111111       #enter your apikey here (see Setup above)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYo6wbWFQTNiiE1mFAS2VsjghHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6eo9dXD1iFM6aqhktMXmBpz6.png?f=fotoalbum_large

Gevonden, zat hem in de name! Stom! :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geef ze eens een verschillende naam (regels 3 en 10), zijn er dan verschillende services te vinden?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
Hmmbob schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:13:
Geef ze eens een verschillende naam (regels 3 en 10), zijn er dan verschillende services te vinden?
Dat was het inderdaad, had net mijn post aangepast. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 09:20
Ik zou graag een manier verzinnen om mijn "domme" wasmachine, droger en vaatwasser wat slimmer te maken. Bijvoorbeeld door ze automatisch aan te kunnen zetten op het moment dat er genoeg zon is, met een soort tijdslimiet erop waarna ze automagisch alsnog draaien in het geval er niet genoeg zon gaat zijn.

Heeft iemand al ervaring met zoiets?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:27
RevellNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:21:
Ik zou graag een manier verzinnen om mijn "domme" wasmachine, droger en vaatwasser wat slimmer te maken. Bijvoorbeeld door ze automatisch aan te kunnen zetten op het moment dat er genoeg zon is, met een soort tijdslimiet erop waarna ze automagisch alsnog draaien in het geval er niet genoeg zon gaat zijn.

Heeft iemand al ervaring met zoiets?
Dat is afhankelijk van het apparaat.
Als je ze met een slimme stekker hard uitgeschakeld, wat vast niet goed is voor het apparaat, en als je er de stroom er weer opzet, of het apparaat dan automatisch begint of verder gaat waar hij gebleven is.
Is dat niet het geval, kan het niet en zul je een slim apparaat moeten gebruiken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Dat is afhankelijk van het apparaat.
Als je ze met een slimme stekker hard uitgeschakeld, wat vast niet goed is voor het apparaat, en als je er de stroom er weer opzet, of het apparaat dan automatisch begint of verder gaat waar hij gebleven is.
Is dat niet het geval, kan het niet en zul je een slim apparaat moeten gebruiken.
Zonder risicos op het slopen van het apparaat door de stroom er af te halen, en altijd werkende ook als het apparaat het programma niet hervat kan ook. Namelijk middels een SwitchBot die je de knop laat indrukken om het programma te starten.

Een oplossing met een slimme stekker lijkt mij sowieso tricky. Immers moet je dan al een stekker hebben die zo'n hoog vermogen aan kan. En daarnaast meen ik ook begrepen te hebben uit eerdere posts van @Septillion dat relais niet altijd even goed blijven werken als er altijd zo'n hoog vermogen doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:56
RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Een oplossing met een slimme stekker lijkt mij sowieso tricky. Immers moet je dan al een stekker hebben die zo'n hoog vermogen aan kan. En daarnaast meen ik ook begrepen te hebben uit eerdere posts van @Septillion dat relais niet altijd even goed blijven werken als er altijd zo'n hoog vermogen doorheen gaat.
Als alternatief op een slimme stekker zou je ook een Shelly 1 of 2 kunnen overwegen en dan gewoon de wandcontactdoos schakelen. Zo'n Shelly 1 kan, in tegenstelling tot een slimme stekker, prima met 16A overweg.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Panzer_V schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Als alternatief op een slimme stekker zou je ook een Shelly 1 of 2 kunnen overwegen en dan gewoon de wandcontactdoos schakelen. Zo'n Shelly 1 kan, in tegenstelling tot een slimme stekker, prima met 16A overweg.
Of pak een Shelly PM, dan weet je meteen hoeveel het verbruik is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Heeft iemand al 2 telegram apikeys en bijbehorend chatid ( dus 2 verschillende bots) in homeassistant?
En zoja hoe moet dat dan in de configuration.yaml komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Is het mogelijk HA op een nieuwe losse RPI parallel te laten koppelen met Zigbee2Mqtt en ZwavenodejS, die nu draaien een RPI waarop Mosquitto draaien (en Domoticz als domotica brein nu)

Waarom deze vraag.
Ik denk er over om over te gaan stappen naar HA. (na 10 jaar Domoticz)
Echter heb ik een behoorlijk bestaand netwerk en scripts, welke ik dan op deze wijze 1 voor 1 kan overzetten.

Naar mijn idee is het HA op de RPI fixen en dan HA connecten met de Broker op de andere RPi?
Correct?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-07 11:11
luigi87 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:03:
Is het mogelijk HA op een nieuwe losse RPI parallel te laten koppelen met Zigbee2Mqtt en ZwavenodejS, die nu draaien een RPI waarop Mosquitto draaien (en Domoticz als domotica brein nu)

Waarom deze vraag.
Echter heb ik een behoorlijk bestaand netwerk en scripts, welke ik dan op deze wijze 1 voor 1 kan overzetten.

Naar mijn idee is het HA op de RPI fixen en dan HA connecten met de Broker op de andere RPi?
Correct?
Zigbee2mqtt publiseert alles naar je MQTT broker, en daar kan je prima met meerdere apparaten naar luisteren zou ik verwachten. En volgens mij is het met ZwaveJS ook geen probleem. Gewoon proberen zou ik zeggen. :-)

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luigi87 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:03:

Waarom deze vraag.

Correct?
Jup. Uiteraard wel opletten dat je geen conflicterende automations krijgt of dat de een een wijziging doet, de ander de wijziging ziet en dat als trigger gebruikt.

En ik weet niet wat je met "zwavenodejs" bedoeld, maar ik neem aan "ZWaveJS UI" (voorheen "Zwavejs2mqtt") en die kun je rechtstreeks koppelen met HA en hoeft niet via MQTT. Zwavejs UI bevat namelijk ook een, ik meen, websocket waardoor HA er rechtstreeks mee kan babbelen zonder MQTT tussenkomst. Daardoor kan HA ook meer zoals bv ZWave parameters inzien en aanpassen via het device beheer deel (en mogelijk zelfs in automations).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb 2x units van Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

nu komt er 1 als "device" netjes in HA

de 2de echter word niet echt gezien als unit en identificeert zich niet lekker (bv temp en humidity missen als sensor)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mqtt:
  fan:
    - name: "nrg-itho-5b74_fan"
      device:
        identifiers: "nrg-itho-5b74"
        model: "ITHO Wifi Add-on"
        name: "ITHO-WIFI"
      availability_topic: "ithobadkamer/lwt"
      unique_id: "nrg-itho-5b74"
      state_topic: "ithobadkamer/state"
      state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}'
      json_attributes_topic: "ithobadkamer/ithostatus"
      command_topic: "ithobadkamer/cmd/not_used/but_needed_for_HA"
      percentage_command_topic: "ithobadkamer/cmd"
      percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}'
      percentage_state_topic: "ithobadkamer/state"
      percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}'
    - name: "nrg-itho-c1f8_fan"
      device:
        identifiers: "nrg-itho-c1f8"
      availability_topic: "ithowcberging/lwt"
      unique_id: "nrg-itho-c1f8"
      state_topic: "ithowcberging/lwt"
      json_attributes_topic: "ithowcberging/ithostatus"
      command_topic: "ithowcberging/cmd/not_used/but_needed_for_HA"
      percentage_command_topic: "ithowcberging/cmd"
      percentage_state_topic: "ithowcberging/state"

Dus gaat in mijn idee vanaf regel 18 fout, de 2de unit kan ik ook geen locatie of andere "details" meegeven.

maar deze yaml werkwijze is nogal vaag voor mij kan iemand me advies geven ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
vso schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:22:

de 2de echter word niet echt gezien als unit en identificeert zich niet lekker (bv temp en humidity missen als sensor)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mqtt:
  fan:
      device:
      device:

Dus gaat in mijn idee vanaf regel 18 fout, de 2de unit kan ik ook geen locatie of andere "details" meegeven.

Ik zie zo snel niet iets verkeerd. Maakt het nog verschil als je tot regel 18 verwijdert? (1 en 2 laten staan uiteraard) Doet de 2e device het dan wel goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DyArt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:53
vso schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:22:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mqtt:
  fan:
      device:
      device:

Regel 25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Scherp! Dat zal /state moeten zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

& @Slinkos

thx dat was hem inderdaad (+ een virtuele herlaars actie ;) )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Jup. Uiteraard wel opletten dat je geen conflicterende automations krijgt of dat de een een wijziging doet, de ander de wijziging ziet en dat als trigger gebruikt.

En ik weet niet wat je met "zwavenodejs" bedoeld, maar ik neem aan "ZWaveJS UI" (voorheen "Zwavejs2mqtt") en die kun je rechtstreeks koppelen met HA en hoeft niet via MQTT. Zwavejs UI bevat namelijk ook een, ik meen, websocket waardoor HA er rechtstreeks mee kan babbelen zonder MQTT tussenkomst. Daardoor kan HA ook meer zoals bv ZWave parameters inzien en aanpassen via het device beheer deel (en mogelijk zelfs in automations).
Top, en dat is inderdaad wel een goede tip. Geheid met 2 "breins" dat dit gaat gebeuren.

Bedoel inderdaad "ZWaveJS UI" maar dit systeem is klein ( 8 nodes)
Groter is Zigbee2mqtt met inmiddels 80 nodes.

In het een toegevoegde waarde om HA te laten werken op een RPI4 met 8gb? of is de RPI 4 met 4gb al ruim voldoende?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
luigi87 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Top, en dat is inderdaad wel een goede tip. Geheid met 2 "breins" dat dit gaat gebeuren.

Bedoel inderdaad "ZWaveJS UI" maar dit systeem is klein ( 8 nodes)
Groter is Zigbee2mqtt met inmiddels 80 nodes.

In het een toegevoegde waarde om HA te laten werken op een RPI4 met 8gb? of is de RPI 4 met 4gb al ruim voldoende?
4GB is voldoende. Je limitatie zit hem meer in de SD kaart die na enige tijd de geest zal geven. SSD schijf (bijv via USB) zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Slinkos schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:56:
[...]

4GB is voldoende. Je limitatie zit hem meer in de SD kaart die na enige tijd de geest zal geven. SSD schijf (bijv via USB) zou beter zijn.
Dan zou ik HA nog wel op dezelfde RPI kunnen plaatsen als waar nu Domoticz op draait.
Maakt de migratie nog veel makkelijker (alles hangt immers al aan deze RPI)

SSD ben ik al lang geleden naar overgestapt. Draait sinds toen zo veel stabieler.
Enkel de OS staat nog op de SD, rest lees/schrijft op de SSD.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 19:34
RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Zonder risicos op het slopen van het apparaat door de stroom er af te halen, en altijd werkende ook als het apparaat het programma niet hervat kan ook. Namelijk middels een SwitchBot die je de knop laat indrukken om het programma te starten.

Ik kan uit ervaring vertellen dat mijn oude condensdroger een Hombli smart socket om zeep heeft geholpen.
Ik had het vermogen niet goed nagelopen voordat ik de boel aansloot, kijk er dus mee uit!

[ Voor 123% gewijzigd door Bongoarnhem op 10-02-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bongoarnhem schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Ik kan uit ervaring vertellen dat mijn oude condensdroger een Hombli smart socket om zeep heeft geholpen.
Ik had het vermogen niet goed nagelopen voordat ik de boel aansloot, kijk er dus mee uit!
Maar dan bedoel je dus dat de droger een hoger vermogen heeft dan de socket? Waarbij uiteindelijk de socket door brand?

Want ik meen iets opgevangen te hebben dat een relais ook harder slijt naar gelang er continu een hoog vermogen doorheen gaat. Dat die dan blijft "plakken". Dus bv een socket die wel 2000W aan kan maar met een wasmachine of droger die elke dag een uur 1500W er doorheen jaagt dat naar verloop van tijd het relais niet meer schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15:58
RobertMe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Maar dan bedoel je dus dat de droger een hoger vermogen heeft dan de socket? Waarbij uiteindelijk de socket door brand?

Want ik meen iets opgevangen te hebben dat een relais ook harder slijt naar gelang er continu een hoog vermogen doorheen gaat. Dat die dan blijft "plakken". Dus bv een socket die wel 2000W aan kan maar met een wasmachine of droger die elke dag een uur 1500W er doorheen jaagt dat naar verloop van tijd het relais niet meer schakelt.
Kan niet zeggen dat ik daar wat van gemerkt heb met mijn wasmachine, maar die doet dan ook maar een minuut of 14 zulke vermogens van rond de 2kW, daarna is het rond de 70W voor de rest van het programma.

Het kan idd wel gebeuren dat een relais fuseert (en dus niet meer openen kan) bij te lang te hoge stromen maar je zo denken dat als een Shelly oid geijkt is voor 3600W, dat die dat dus ook aan kan.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:10

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik heb een aantal sensors toegevoegd aan templates.yaml om de voorspelling van mijn zonnepanelen (Oost en West) op te tellen en als totaal te kunnen weergeven.
De sensoren worden echter als niet beschikbaar weergegeven binnen HA.

De code van mijn sensors ziet er als onderstaand uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - name: forecast_solar_today
    unique_id: "forecast_solar_today"
    unit_of_measurement: "kWh"
    state: >-
      {% set forecast_oost = states('sensor.energy_production_today') | float %}
      {% set forecast_west = states('senser.energy_production_today_2') | float %}
      {{ (forecast_oost + forecast_west)}}
  - name: forecast_solar_tomorrow
    unique_id: "forecast_solar_tomorrow"
      {% set forecast_oost_tomorrow = states('sensor.energy_production_tomorrow') | float %}
      {% set forecast_west_tomorrow = states('senser.energy_production_tomorrow_2') | float %}
      {{ (forecast_oost_tomorrow + forecast_west_tomorrow)}}

Wanneer ik het state deel in de template editor binnen HA gooi krijg ik de foutmelding:
code:
1
2
3
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{% set forecast_oost = states('sensor.energy_production_today') | float %}
{{ (forecast_oost + forecast_west)}}' but no default was specified

Hieruit begrijp ik dat het omzetten naar float niet goed gaat. Maar ik snap niet waarom niet of wat ik fout doe.
Om te kijken of ik ergens een fout kon vinden heb ik onderstaande test in de template editor gemaakt. Wanneer ik hier het deel "|float" weg laat werkt deze maar gaat de optelling niet goed.
YAML:
1
2
3
4
5
6
Forecast = {{ states('sensor.energy_production_today') }}
{% set forecast_oost = states('sensor.energy_production_today') %}
Oost = {{ forecast_oost }}
{% set forecast_west = states('sensor.energy_production_today_2') %}
West = {{ forecast_west }}
Totaal {{ (forecast_oost + forecast_west) }}

De output hiervan is:
code:
1
2
3
4
5
6
Forecast = 2.25

Oost = 2.25

West = 1.594
Totaal 2.251.594

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 16:31
Ik doe hier iets fout, maar ik ben dan ook totaal geen programmeur. Ik heb een Helper aangemaakt, te weten Een Riemann, genaamd sensor.dagelijks_verbruik_pc.

Daar heb ik in opgegeven Left Riemann Sum, de naam (sensor.dagelijks_verbruik_pc), de entiteit die hiervoor gebruikt wordt is afkomstig van een Fibaro tussenstekker, en dan de entiteit 'power' dus die geeft zo'n beetje per seconde aan hoeveel stroom er door de stekker gaat, 2 decimalen achter de komma, en metrische voorvoegsel is k(ilo) want ik wil naar kWh toe.

Oke, die Helper werkt, want die heb ik een 2 dagen geleden ofzo aangemaakt, en die staat nu op 2,45 kWh. Maar, waar ik naartoe wil is dat ie het per dag meet en dit is het totaalverbruik sinds die Helper bestaat, dus dat hij om 0.00u weer op 0 begint. Daartoe dacht ik het volgende te doen:

code:
1
2
3
  dagelijks_verbruik_pc:
    source: sensor.dagelijks_verbruik_pc
    cycle: daily

En dit heb ik dus gestopt in de configuration.yaml, maar schijnbaar is dat niet goed, want ik kan het wel opslaan, maar als ik daarna wil rebooten, dan mag ik dat niet omdat ie iets tegenkomt wat niet klopt.

Waar ik heen wil is dat ik per dag kan zien hoeveel bepaalde apparatuur in huis verbruikt heeft, en dat vervolgens omrekenen naar kosten (per dag, maand, jaar). Maar ja, ik loop dus al direct vast. :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15:58
skate master schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:50:
Ik heb een aantal sensors toegevoegd aan templates.yaml om de voorspelling van mijn zonnepanelen (Oost en West) op te tellen en als totaal te kunnen weergeven.
De sensoren worden echter als niet beschikbaar weergegeven binnen HA.

De code van mijn sensors ziet er als onderstaand uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - name: forecast_solar_tomorrow
    unique_id: "forecast_solar_tomorrow"
      {% set forecast_oost_tomorrow = states('sensor.energy_production_tomorrow') | float %}
      {% set forecast_west_tomorrow = states('senser.energy_production_tomorrow_2') | float %}
      {{ (forecast_oost_tomorrow + forecast_west_tomorrow)}}

Wanneer ik het state deel in de template editor binnen HA gooi krijg ik de foutmelding:
code:
1
2
3
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{% set forecast_oost = states('sensor.energy_production_today') | float %}
{{ (forecast_oost + forecast_west)}}' but no default was specified
Je gebruikt in je sensors geen availability_template en je gebruikt ook geen default voor je float. De template renderer kan dus niks met de waarde 'unknown' die uit je sensor.energy_production_today komt rollen.

Idealiter check je eerst even of de sensor wel een getal is in je availability_template, en daarna heb je in principe geen default meer nodig in de state. Wel zo netjes om het alsnog te doen maar minder kritiek.

Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor:
    availability_template: >-
      {{ states('sensor.energy_production_today') | is_number and
         states('sensor.energy_production_today_2') | is_number }}

Zo gaat de template renderer iig niet over zijn nek. Daarnaast is het natuurlijk handig om te weten waarom de state van je sensor unknown is.
Hieruit begrijp ik dat het omzetten naar float niet goed gaat. Maar ik snap niet waarom niet of wat ik fout doe.
Om te kijken of ik ergens een fout kon vinden heb ik onderstaande test in de template editor gemaakt. Wanneer ik hier het deel "|float" weg laat werkt deze maar gaat de optelling niet goed.
YAML:
1
2
3
4
5
6
Forecast = {{ states('sensor.energy_production_today') }}
{% set forecast_oost = states('sensor.energy_production_today') %}
Oost = {{ forecast_oost }}
{% set forecast_west = states('sensor.energy_production_today_2') %}
West = {{ forecast_west }}
Totaal {{ (forecast_oost + forecast_west) }}

De output hiervan is:
code:
1
2
3
4
5
6
Forecast = 2.25

Oost = 2.25

West = 1.594
Totaal 2.251.594

Wat doe ik fout?
Heb je toevallig je HA in het nederlands staan, waardoor je nu duizendtallen aan het optellen bent?
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:01:
Ik doe hier iets fout, maar ik ben dan ook totaal geen programmeur. Ik heb een Helper aangemaakt, te weten Een Riemann, genaamd sensor.dagelijks_verbruik_pc.

Daar heb ik in opgegeven Left Riemann Sum, de naam (sensor.dagelijks_verbruik_pc), de entiteit die hiervoor gebruikt wordt is afkomstig van een Fibaro tussenstekker, en dan de entiteit 'power' dus die geeft zo'n beetje per seconde aan hoeveel stroom er door de stekker gaat, 2 decimalen achter de komma, en metrische voorvoegsel is k(ilo) want ik wil naar kWh toe.

Oke, die Helper werkt, want die heb ik een 2 dagen geleden ofzo aangemaakt, en die staat nu op 2,45 kWh. Maar, waar ik naartoe wil is dat ie het per dag meet en dit is het totaalverbruik sinds die Helper bestaat, dus dat hij om 0.00u weer op 0 begint. Daartoe dacht ik het volgende te doen:

code:
1
2
3
  dagelijks_verbruik_pc:
    source: sensor.dagelijks_verbruik_pc
    cycle: daily

En dit heb ik dus gestopt in de configuration.yaml, maar schijnbaar is dat niet goed, want ik kan het wel opslaan, maar als ik daarna wil rebooten, dan mag ik dat niet omdat ie iets tegenkomt wat niet klopt.

Waar ik heen wil is dat ik per dag kan zien hoeveel bepaalde apparatuur in huis verbruikt heeft, en dat vervolgens omrekenen naar kosten (per dag, maand, jaar). Maar ja, ik loop dus al direct vast. :)
Je maakt een sensor aan die exact dezelfde naam heeft als de sensor die die leest.

Je mag geen twee entities hebben met dezelfde naam, dus 1 van de twee zal anders moeten heten.

[ Voor 18% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 10-02-2023 15:06 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Just_A_User Dan wil je een Utility Meter aanmaken. Dat kan via yaml en daar lijk je een halve config van te proberen. Maar dit kan je ook gewoon als helper via de UI aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:24:
@Just_A_User Dan wil je een Utility Meter aanmaken. Dat kan via yaml en daar lijk je een halve config van te proberen. Maar dit kan je ook gewoon als helper via de UI aanmaken :)
Ik zou verwachten dat dit heel makkelijk bij elkaar te klikken is, maar dat lijkt toch niet echt zo te zijn. Dwz, de helper is makkelijk aan te maken, maar hij doet toch niet wat ik wil. Ik heb op elke fibaro stekker onder andere 'power' en 'consumption' en 'total consumption'. Die laatste meet gewoon overall, en negeer ik dus even want die heb ik hier niet nodig.

Power is wat een device NU deze seconde verbruikt. Bijvoorbeeld, de TV staat nu aan, en de TV verbruikt rond de 120 watt, maar wisselt natuurlijk vaak. Met andere woorden, na een uur heeft hij dus 120 watt verbruikt, correct?

Maar ik maakte net een helper aan gebaseerd op Power, en die vond ineens dat ik 2000 watt verbruikt had na een paar minuten, en ja, dat was echt de stekker van de TV. Toen heb ik er nog een gemaakt, maar dan met 'consumption'. maar die registreert na een paar min nog steeds helemaal niks, dus ik weet niet wat hier mis gaat.

Hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2I898TV.png

Als ik electric consumption gebruik, dan laat de meter na 30 min (de tv staat aan) nog steeds niks zien. Die lijkt me dus niet goed. Doe ik echter power, dan heeft ie (nu net aangemaakt) na een paar seconden al 300 watt verbruikt bijna. Dat is ook niet correct:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jr767s0.png

Ik snap het dus duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Just_A_User Het is altijd verwarrend als niet de juiste termen gebruikt worden aangezien "consuption" niets is.

Maar goed, om je energieverbruik per dag in te zien zal je ook moeten beginnen met een sensor die energie (dus in Wh of kWh) bevat. Power (/ vermogen en dus W of kW) is dat zeker niet. Daar een utility meter op maken heeft dan ook geen zin.

Maar is die consumption, ondanks de verkeerde naam, niet gewoon het energieverbruik, van de dag ofzo? En total die van altijd? Wat zijn de eenheden van die sensoren? Wat geven ze nu weer?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 10-02-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:04:
@Just_A_User Het is altijd verwarrend als niet de juiste termen gebruikt worden aangezien "consuption" niets is.

Maar goed, om je energieverbruik per dag in te zien zal je ook moeten beginnen met een sensor die energie (dus in Wh of kWh) bevat. Power (/ vermogen) is dat zeker niet. Maar is die consumption, ondanks de verkeerde naam, niet gewoon het energieverbruik, van de dag ofzo? En total die van altijd? Wat zijn de eenheden van die sensoren? Wat geven ze nu weer?
Power is wat NU door een apparaat gevraagd wordt aan stroom. Dus de TV gebruikt deze seconde 85.4 watt, de volgende seconde 92.1 watt, de volgende seconde 78,5 watt. Dus het daadwerkelijke actuele verbruik op een willekeurige seconde.

De consumption, dat weet ik niet, die geeft namelijk niets weer. Het consumption_kwh is het totaalverbruik. Dus stel de tv verbruikt 100 watt per uur, dan heeft ie na 24 uur 2.4 kWh verbruikt. En dus geeft die entiteit aan het eind van de dag 2.4 kWh aan. Morgen is het dan weer 2.4 kWh, maar aangezien er al 2.4 was geeft die 4.8 aan aan het eind van dag 2. Dus die laatste, dat is het overall verbruik op die stekker. Die moet ik dus niet hebben voor mijn doel.

Nou, doe ik dus een Riemann aanmaken gebaseerd op Power, dan doet die wel degelijk wat ik wil zien. Echter, ik wil dus dat ie op 0.00u weer opnieuw begint. Dat doet ie niet, hij telt nu door. Maar omdat werd gezegd ja maar daar kun je een utility meter aanmaken dacht ik, das handig, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:55
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Power is wat NU door een apparaat gevraagd wordt aan stroom. Dus de TV gebruikt deze seconde 85.4 watt, de volgende seconde 92.1 watt, de volgende seconde 78,5 watt. Dus het daadwerkelijke actuele verbruik op een willekeurige seconde.

De consumption, dat weet ik niet, die geeft namelijk niets weer. Het consumption_kwh is het totaalverbruik. Dus stel de tv verbruikt 100 watt per uur, dan heeft ie na 24 uur 2.4 kWh verbruikt. En dus geeft die entiteit aan het eind van de dag 2.4 kWh aan. Morgen is het dan weer 2.4 kWh, maar aangezien er al 2.4 was geeft die 4.8 aan aan het eind van dag 2. Dus die laatste, dat is het overall verbruik op die stekker. Die moet ik dus niet hebben voor mijn doel.

Nou, doe ik dus een Riemann aanmaken gebaseerd op Power, dan doet die wel degelijk wat ik wil zien. Echter, ik wil dus dat ie op 0.00u weer opnieuw begint. Dat doet ie niet, hij telt nu door. Maar omdat werd gezegd ja maar daar kun je een utility meter aanmaken dacht ik, das handig, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.
Utility meter maken op basis van je Riemann met een reset iedere dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
denneappel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Utility meter maken op basis van je Riemann met een reset iedere dag?
Ah, dat de input van de Utility meter niet een entiteit van de stekker zelf is, maar dat je daar de aangemaakte Riemann gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Ja, dus power is werkelijk power, ofwel vermogen in het Nederlands.
De consumption, dat weet ik niet, die geeft namelijk niets weer.
Gek dat je een sensor hebt die niets weergeeft...
Het consumption_kwh is het totaalverbruik. Dus stel de tv verbruikt 100 watt per uur, dan heeft ie na 24 uur 2.4 kWh verbruikt. En dus geeft die entiteit aan het eind van de dag 2.4 kWh aan. Morgen is het dan weer 2.4 kWh, maar aangezien er al 2.4 was geeft die 4.8 aan aan het eind van dag 2. Dus die laatste, dat is het overall verbruik op die stekker.
Okay, dat is dus een sensor die overall energy, ofwel het energieverbruik aangeeft.
Die moet ik dus niet hebben voor mijn doel.
Juist wel, dat is de makkelijkste sensor om een dag energieverbruik uit te krijgen.
Enige wat een Riemann sum doet is van power/vermogen de enery/energie van te integreren. Maar die sensor zeg je al te hebben, de Riemann kan je dus schrappen.

Wat je wilt is een dagelijke utility meter op je enerie, dus je 'consumption_kwh' sensor. Dus je Riemann weggooien en een daily utility meter aanmaken daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:43:
[...]

Ja, dus power is werkelijk power, ofwel vermogen in het Nederlands.

[...]

Gek dat je een sensor hebt die niets weergeeft...

[...]

Okay, dat is dus een sensor die overall energy, ofwel het energieverbruik aangeeft.

[...]

Juist wel, dat is de makkelijkste sensor om een dag energieverbruik uit te krijgen.

[...]

Enige wat een Riemann sum doet is van power/vermogen de enery/energie van te integreren. Maar die sensor zeg je al te hebben, de Riemann kan je dus schrappen.

Wat je wilt is een dagelijke utility meter op je enerie, dus je 'consumption_kwh' sensor. Dus je Riemann weggooien en een daily utility meter aanmaken daarvoor :)
Ah, ik heb het nu volgens mij andersom gedaan. Dus ik heb nu net een Riemann gemaakt, en die meet het verbruik op mijn vaatwasser (die ik nu ook net heb aangezet) op basis van de entiteit 'power'. Vervolgens heb ik een Utility meter gemaakt, die die vaatwasser-Riemann gebruikt, en in die Utility meter heb ik gezegd 'daily'. Dus die zal dalijk aan het eind van zijn programma voor vandaag iets van 0,85 kWh moeten laten zien, en vanavond om 0.00u zal die weer terug moeten gaan naar 0.

Maar wat jij zegt is andersom. Jij zegt, oke, pak je toch al aanwezige 'consumption kwh' entiteit van je stekker, en maak op basis van die entiteit een Utility meter waar je ook zegt 'daily'. Dan moet daar dezelfde uitkomst uit komen als ik hierboven heb gemaakt met die Riemann?

Begrijp ik je zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Just_A_User Correct

Riemann sum(/integraal) over power/vermogen = energy/energie
'consumption kwh' = energy/energie

Ze hebben alleen beide een ander beginmoment. Maar beide zijn het gewoon altijd optellende meters.

Met de ulitity meter maak je een sensor die reset ofwel kijkt naar het verschil tussen de stand nu en het resetmoment.

Op zich heb je dus hetzelfde of je nu een utility meter over je riemann sum doet of over de 'consumption kwh' sensor. Alleen is die laatste waarschijnlijk nauwkeuriger, blijft werken als je even geen data krijgt en hoef je ook nog eens niets voor te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:06:
@Just_A_User Correct

Ze hebben alleen beide een ander beginmoment. Maar beide zijn het gewoon altijd optellende meters.

Met de ulitity meter maak je een sensor die reset ofwel kijkt naar het verschil tussen de stand nu en het resetmoment.

Op zich heb je dus hetzelfde of je nu een utility meter over je riemann sum doet of over de 'consumption kwh' sensor. Alleen is die laatste waarschijnlijk nauwkeuriger, blijft werken als je even geen data krijgt en hoef je ook nog eens niets voor te doen :)
Oke, dank. En hoe kan ik dat dan omzetten naar geld? Want ik weet wat ik betaal per kWh, en dus zou verbruik per dag/maand/jaar x stroomtarief mijn verbruik in geld op moeten leveren, en dát is wat ik uiteindelijk wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:39
Mijn Milight HUB werkt nu ook, dat wil zeggen ik krijg berichten binnen, nu nog de lampen binnen HA aanmaken en aansturen maar dat gaat goed komen, het was even puzzelen maar het bleek een stap te zijn die ik gemist had in de Milight HUB

@Septillion bedankt voor het meedenken

Ik ben ook overgestapt naar ESPHome, dat werkt fijn zeg.

Nu weer langzaam aan verder, nu ik alle HW kan aansturen/uitlezen kan ik gaan beginnen met automations, de Milight LED strips achter op de TV aan als de TV aan staat en het donker is etc.

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Aangezien ik een overstap naar het HA platform overweeg ben ik beland bij stap 1, de hardware.

Wat is wijsheid om te doen?
Een nieuwe (in de la liggende) RPI 4b 8 gb met SSD boot?
En zijn er hier ervaringen met welke usb-sata converter goed is hiervoor?

Of wat ik vaker lees Odroid +Emmc ??

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
luigi87 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:01:
Aangezien ik een overstap naar het HA platform overweeg ben ik beland bij stap 1, de hardware.

Wat is wijsheid om te doen?
Een nieuwe (in de la liggende) RPI 4b 8 gb met SSD boot?
En zijn er hier ervaringen met welke usb-sata converter goed is hiervoor?

Of wat ik vaker lees Odroid +Emmc ??
Ik heb het ook op zo'n Pi met 8Gb en is ruim voldoende. Ik heb een SSD direct aan de USB hangen (Verbatim zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 19:20
Gisteren klapte de aardlekschakelaar eruit.
Nadat de stroom is ingeschakeld branden alle lampen. Ik wil eigenlijk zo als dit weer gebeurt en de rpi met HA weer connectie heeft de verlichting uit zet na stroomonderbreking.

Geen idee hoe ik dit moet instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:04
Met de Hue app kan je dat instellen als je Hue lampen hebt.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:24:
Nadat de stroom is ingeschakeld branden alle lampen. Ik wil eigenlijk zo als dit weer gebeurt en de rpi met HA weer connectie heeft de verlichting uit zet na stroomonderbreking.

Wat @Barfman aangeeft. Hue lampen kun je het gedrag van instellen als de stroom herstelt wordt (vorige staat, aan op 100%, aan op vorige stand, uit). Of / in hoeverre dit bij andere merken kan weet ik echter niet.
Overigens is het bij mijn weten wel een veiligheidsfeature, dat de verlichting altijd op 100% gaat branden als de stroom herstelt wordt. Hue heeft de mogelijkheid tot instellen hiervan ook pas een jaar of 2, 3 terug toegevoegd meen ik. Terwijl de lampen dus al veel langer "bestaan" (ik heb de mijne nu een jaar of 6, en dat is alweer "gen 2", en daar zat deze feature bij aanschaf nog niet op en was het gewoon altijd 100% aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Evertt schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:24:

Je kan een automation bouwen op basis van deze trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
condition: []
action:
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
      area_id:
        - living_room
        - bedroom
        - kantoor
        - etc....

Deze trigger gaat wel pas af wanneer het hele opstartproces is doorlopen. Liggend aan je config/hardware kan het soms even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:03

Quad

Doof

Heeft hier iemand een draadloze knop/deurbel (batterij powered) gekoppeld aan HA? En dan doel ik op een deurbel op WiFi, zigbee of z-wave zonder camera.

Zag dat Shelly button 1 een mooie optie leek, maar daar zit best wel een delay op van 3 a 4 seconden tussen het drukken en een actie, waarbij zigbee dit veel sneller kan.

Er lijkt weinig keuze te zijn, jammer genoeg.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Quad schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:26:
Heeft hier iemand een draadloze knop/deurbel (batterij powered) gekoppeld aan HA? En dan doel ik op een deurbel op WiFi, zigbee of z-wave zonder camera.

Zag dat Shelly button 1 een mooie optie leek, maar daar zit best wel een delay op van 3 a 4 seconden tussen het drukken en een actie, waarbij zigbee dit veel sneller kan.

Er lijkt weinig keuze te zijn, jammer genoeg.
ik heb verschillende deurbellen geprobeerd
- DIY (esphome oid)
- LSC (action) deurbel
- Foscam VD1
- eufy 2k + homebase

zonder camera is een esp/arduino met ethernet imho in je meterkast die ook nog je P1 en water uitleest de beste weg om te gaan omdat je dan geen gelazer hebt met slecht wifi ontvangst.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:03

Quad

Doof

@vso Ik heb geen bedrading naar meterkast lopen. Achteraf aanleggen is estetisch en technisch niet ideaal, dwz ik voel weinig voor om door de vloeren en kozijn te moeten boren. De Aqara button leek me perfect, tot ik me bedacht dat die niet waterdicht is en dat dat wel handig is zonder afdak. ;)

Ik heb een Honeywell deurbel gesloopt omdat ik hoopte dat ik met een contactsensor iets kon doen, maar dat geknutsel liep uit op een fiasco, en nu is dat ding kapot. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Quad op 10-02-2023 23:47 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Quad schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:45:
@vso Ik heb geen bedrading naar meterkast lopen. Achteraf aanleggen is estetisch en technisch niet ideaal, dwz ik voel weinig voor om door de vloeren en kozijn te moeten boren. De Aqara button leek me perfect, tot ik me bedacht dat die niet waterdicht is en dat dat wel handig is zonder afdak. ;)

Ik heb een Honeywell deurbel gesloopt omdat ik hoopte dat ik met een contactsensor iets kon doen, maar dat geknutsel liep uit op een fiasco, en nu is dat ding kapot. :)
er zijn meerdere wegen naar Rome.

2 verschillende wegen die ik zo kan bedenken. beide met voor en tegens (duh)

optie 1
433mhz button (of google it zoveel smaken !! ) + USB SDR (paar tientjes) met RTL_433 (sdr app onder linux)
kan je alle 433 signalen ontvangen + decoden als je linux begrijpt is dat "plug and play"
alleen om dat in HA te krijgen gebruik ik weer Node-red best wel leuk puzzel werkje maar niet onmogelijk

optie 2
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/randomnerdtutorials.com/wp-content/uploads/2019/05/ESP-01-ESP8266-pinout-gpio-pin.png?quality=100&strip=all&ssl=1

nu moet je uitzoeken of de gpio's ook daadwerkelijk te gebruiken zijn maar hang hier een 3,3v accu aan en een druk knopje op gpio A,B of C en je bent in business in theorie ..

zou alleen wel even goed nadenken over "opladen" en bv accu vervangen

Nu moet ik wel zeggen dat de "accu" op de producten uit vorige post relatief lang meegaan, maar voor accu uitlezen (restant voltage) heb je wel een ADC nodig en die zit weer niet op het boardje hierboven

andere opties
persoonlijk kies ik voor iets met een "App" omdat die camera + talkback functie wel prettig (kan) zijn als het beperkt blijft tot mensen die aanbellen ;) en niet voor elke mus die voorbij vliegt omdat er beweging is gedetecteerd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-07 23:01
Septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:06:
@Just_A_User Correct

Ik wil graag het verbruik van mijn MHI airco in het energy dashboard.

Ampere -> Watt -> kWh -> Energy dashboard

Ampere -> Watt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:
    ## Calculate the airco usage power in Watts
    - name: "Airco Keuken vermogen"
      state_topic: "MHI-AC-Ctrl/OpData/CT"
      unit_of_measurement: "Watt"
      value_template: "{{ (value | float * 230) | round(2) }}"

Watt -> kWh met Riemann integration: dat lukt ook

maar in het energy dashboard bij individual devices zie ik hem er niet tussen staan. Wat doe ik niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Megalomania niet direct te zeggen omdat je de code van je kWh-sensor niet deelt (tip voor toekomstige troubleshooting ;) ).

Waarschijnlijk mis je de state_class, device_class en/of de juiste unit_of_measurement.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Oke, dank. En hoe kan ik dat dan omzetten naar geld? Want ik weet wat ik betaal per kWh, en dus zou verbruik per dag/maand/jaar x stroomtarief mijn verbruik in geld op moeten leveren, en dát is wat ik uiteindelijk wil zien.
Dat ligt een beetje aan over welke periode je het wilt doen en hoe variabel je tarieven zijn. Wil je het gewoon per dag en heb je een variabel of vast contract (niet dynamisch) kan je natuurlijk gewoon een template sensor maken die energieverbruik van die dag vermenigvuldigd met de kosten. Laatste zou je zelfs in een input_number kunnen opslaan om makkelijk aan te kunnen passen.

Wil je het over een langere periode bijhouden waarbij het tarief wijzigt wordt het wel wat complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Megalomania schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Ampere -> Watt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:

maar in het energy dashboard bij individual devices zie ik hem er niet tussen staan. Wat doe ik niet goed?
Heb je niet al een power sensor?

Wat zeker bij zo'n apparaat is een power factor van 1 niet gegarandeerd (en waarschijnlijk een illusie). En ook 230V is niet gegarandeerd. Dus met alleen de stroom verwacht ik dat je er zomaar 25% of meer naast kunt zitten. Dan heb je naar mijn idee niet echt meer een nuttige sensor.

En zoals @Gizz aangeeft is het belangrijk dat je de juiste state_class en device_class hebt. Maar eigenlijk net zo belangrijk als je het in het energy dashboard wilt hebben, zorg voor goede availability!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Evertt Als aanvulling op de rest, bij heel veel lampen is het "power on behaviour" aan te passen. Maar alle merken die ik kan hebben dat standaard op "on" staan zodat de lamp "werkt" achter een domme schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@luigi87 Als je nog een Pi4 hebt liggen is dat wel makkelijk en goedkoop instappen. SSD is dan wel aan te raden maar dan is het best een prima platform, draai het zelf nu al 3 jaar zo. Zolang je HA OS draait kan je later altijd nog super makkelijk overstappen op wat krachtigers als je er meer naast wilt draaien ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Quad Een Ikea Tradfri Snelkoppelknop? Geen ervaring met die knop precies maar de aan/uit tegenhanger is (spat)waterdicht iig.

[ Voor 52% gewijzigd door Septillion op 11-02-2023 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slinkos
[...]

Ampere -> Watt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:

Zoals al gezegd is het voltage nooit exact 230V. Jouw sensor werkt dus wel bij benadering, maar voor een nauwkeuriger getal zou je het voltage moeten weten. Ik doe het zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
      airco_woonkamer_watt:
        value_template: >-
          {{ states ('sensor.electricity_meter_voltage_phase_l3') | float * (states ('sensor.airco_woonkamer_operating_data_ct')) | float }}
        friendly_name: Stroomverbruik Airco Woonkamer/Slaapkamer
        unit_of_measurement: 'W'
        device_class: power

Ik haal het actuele voltage dus uit mijn slmme meter welke elke seconde wordt geupdate. Helaas wordt de amperage van de MHI-AC-Ctrl wat minder vaak geupdate, maar daar moet ik maar genoegen mee nemen.

Het enige wat je hier echter me voor elkaar hebt is dat je nu een berekening hebt gemaakt om het vermogen (wattage) uit te rekenen. Voor je energy dashboard heb je verbruik (kWh) nodig. Dat doe je zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.airco_woonkamer_watt
    name: Stroommeter airco woonkamer/slaapkamer
    method: left
    round: 2
    unit_prefix: k

Deze laatste sensor moet je kunnen toevoegen in je energy dashboard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ampere -> Watt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:

Buiten wat er al gezegd is over de onnauwkeurige berekening, is je mqtt sensor niet correct gemaakt
De state_class en device_class mist en de unit_of_measurement zou W moeten zijn.
Dan zou de Riemann Sum integral moeten resulteren in iets wat meteen werkt voor het Energy Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 16:33

WoBBeL

*zwaai*

Is er hier iemand die bluetooth beacons gebruikt? Ik wil mijn containers voorzien van een beacon zodat ik weet of ze in de tuin staan of niet. Ik zoek echter beacons die lang meegaan en waterdicht zijn.

In combinatie met ESPresense en HA kan ik nooit meer mn container vergeten :+

[ Voor 16% gewijzigd door WoBBeL op 11-02-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:15:
@luigi87 Als je nog een Pi4 hebt liggen is dat wel makkelijk en goedkoop instappen. SSD is dan wel aan te raden maar dan is het best een prima platform, draai het zelf nu al 3 jaar zo. Zolang je HA OS draait kan je later altijd nog super makkelijk overstappen op wat krachtigers als je er meer naast wilt draaien ofzo.
Dan ga ik daar maar eens op bouwen en spelen.
Was inderdaad van plan de HA OS te pakken om addon te gebruiken en Hack toevoegingen.
-Home connect moet er aan
-Midea koppeling voor mijn aircos
-Google Home support.
-Zigbee2mqtt
-Unifi
-zwave

Dus voorlopig ben ik wel ff aan het bouwen denk ik

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
Misschien klein beetje offtopic maar welke batterijen en waar kopen jullie deze voor bv aqara deursensoren?
Ik las ergens , weet niet meer waar, dat er nogal verschillen zijn en bepaalde zeer snel leeg zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-07 17:20
skank schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:59:
Misschien klein beetje offtopic maar welke batterijen en waar kopen jullie deze voor bv aqara deursensoren?
Ik las ergens , weet niet meer waar, dat er nogal verschillen zijn en bepaalde zeer snel leeg zijn
Na een tip van iemand op reddit heb ik deze gekocht. https://amzn.eu/d/5mUjPwP

Zitten er nu anderhalve maand er in. Allemaal nog 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb in home assistant nu even een rare head-scratcher: een bepaalde apexchart-card laat andere data zien in het dashboard tussen de desktop en mobile. Er ontbreken eerdere dagen in de barchart, terwijl die op de mobile versie er wel zijn. Als ik op de desktop over die dagen hover, komt er ook echt 'null' te staan, alsof de data niet bestaat, terwijl deze er dus wel degelijk is.

Ik heb ook gespeeld met de layout en plaatsing, maar daar lijkt het niet aan te liggen. Iemand een idee waarom dit niet consequent wordt gevuld?

Mobile:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wr3XksIz3EklmM9BcdJrWRd8wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6hAQfdUBICvGuerf2AJrGPZ.jpg?f=fotoalbum_small

Desktop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhZvdnUJqKfGVCTrGeu7s77EWN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpYJFqmenyCleWnk3Wes0lmq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Tim____ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:13:
[...]

thx
ook es proberen dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Quad net deze gescoord https://www.action.com/nl...ze-deurbelset-dby-21311w/
Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/_next/image/?url=https%3A%2F%2Faction.com%2Fhostedassets%2FCMSArticleImages%2F54%2F78%2F3009576_8712836968288-110_01.png&w=640&q=75

Ik heb namelijk zelf de uitdaging dat ik niet de deurbel hoor op zolder dus ik wil een dingdong dingus (gong) op zolder oid hebben zal de knop wel ff uit elkaar slopen (knoop batterij.. = 433 mhz 99% kans)

en ik heb een SDR om het af te vangen :) kijken of ik het in HA krijg, en via een gpio pin oid kan triggeren.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 11-02-2023 14:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee hoe je de lampen in een “light group” kan aanpassen (er moet er 1 bij)? Gebruik de helper group via de web interface

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DennusB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:05:
Iemand enig idee hoe je de lampen in een “light group” kan aanpassen (er moet er 1 bij)? Gebruik de helper group via de web interface
Die blauwe dikgedrukte tekst met "GROEP OPTIES" is een knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Die blauwe dikgedrukte tekst met "GROEP OPTIES" is een knop
Kijk, dat wist ik niet! Gelukt. Top. Dankjewel

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Als ik Google home gebruik en dan iets zeg als He Google! Licht uit dan werkt dat prima. De lampen gaan onmiddellijk uit.
Wat ik mooi zou vinden is als ze daar bv 2 seconden over zouden doen. Dat uitfaden is niet echt moeilijk om te doen in HA, maar hoe krijg ik het systeem zover dat er bv een script of automation wordt aangeroepen ipv onmiddellijk UIT
Heeft iemand daar een idee voor?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:28:
Als ik Google home gebruik en dan iets zeg als He Google! Licht uit dan werkt dat prima. De lampen gaan onmiddellijk uit.
Wat ik mooi zou vinden is als ze daar bv 2 seconden over zouden doen. Dat uitfaden is niet echt moeilijk om te doen in HA, maar hoe krijg ik het systeem zover dat er bv een script of automation wordt aangeroepen ipv onmiddellijk UIT
Optie 1: Lampen kopen die zelfs in (instelbare) transition doen als ze uit gaan, bijvoorbeeld Hue of ESPHome lampen
Optie 2: Van elke lamp een template light maken en die bij de power on en power off acties de werkelijke lamp aan laten zetten met een transition (mits de lamp dat ondersteunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ortep schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:28:
Je kan toch scripts ook aanroepen die in ha staan vanuit google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TheFes schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Optie 1: Lampen kopen die zelfs in (instelbare) transition doen als ze uit gaan, bijvoorbeeld Hue of ESPHome lampen
Het zijn hue lampen. Licht uit is knal uit.
Optie 2: Van elke lamp een template light maken en die bij de power on en power off acties de werkelijke lamp aan laten zetten met een transition (mits de lamp dat ondersteunt)
Dat klinkt goed, maar hoe verhinder ik dat google de echte lampen ziet en die gaat bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

skank schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Je kan toch scripts ook aanroepen die in ha staan vanuit google?
Klopt, maar het is nu eenmaal natuurlijker om te roepen Licht Uit dan DimDeLampenNaarUit.
Zeker voor anderen die hier in huis zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18

Rouwette

Rouwette.com

Tim____ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:13:
[...]

De sensors van Aqara welke ik heb hebben allemaal een CR2032 erin.

https://www.amazon.nl/LiC...LiCB&s=electronics&sr=1-2

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-07 17:20
Rouwette schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Dat is gek, ik heb hier 8 raam/deur sensoren. Alle 8 gebruiken 1632. Zijn er verschillende versies van misschien? Ik heb ze nog niet zo heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ortep schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Dat is dan de default setting, maar dat kun je (meestal?) aanpassen. Ik weet niet hoe jij Zigbee aanstuurt, maar in Z2M heb ik bij mijn Hue's de optie om de transitietijd in te stellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToVP1SvUKskgYjHfEnmdwuQJD-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phDhDzL5CujQYKhOGa37givk.png?f=fotoalbum_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ortep schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:01:
[...]

[...]

Dat klinkt goed, maar hoe verhinder ik dat google de echte lampen ziet en die gaat bedienen?
Door alleen de template lights naar Google te exposen, en de werkelijke niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18

Rouwette

Rouwette.com

Tim____ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Dat is gek, ik heb hier 8 raam/deur sensoren. Alle 8 gebruiken 1632. Zijn er verschillende versies van misschien? Ik heb ze nog niet zo heel lang.
Ik zie dat de deur sensors inderdaad de CR1632 heeft.

De temperatuur en tril sensors hebben de CR2032.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Ben een beetje aan het stoeien met de Custom Button Card
Ik kan alleen niet vinden hoe ik een transparante kaart krijg dus zonder Background-color.
Zie foto ik wil graag de naam Present zonder balk maar rechtstreeks op het dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsVvb86xJDQfB8KN7KX6tmRMt3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NUfTHawqR5aK92Ud58r1SbA5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Momenteel ben ik bezig met een documentje op te zetten wat ik allemaal mag migreren en dan installeren/instellen in HA.

Echter is mij sommige dingen nog niet duidelijk.

Ik gebruik ook shelly devices, moet ik hier specifiek de shelly add-on voor hebben? Of werkt dit ook al met MQTT auto discovery?

Daarnaast heb ik mijn huidige Domoticz setup een paar customer energy sensors.
Eentje is mijn netto verbruik ( zonnepanelen opbrengst - verbruik = netto).
Een ander is dat dit netto wordt opgeteld/afgetroken van mijn openstaande energie om te salderen.

Kan je deze sensors ook aanmaken in HA? Of werkt dit?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
luigi87 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:32:
Momenteel ben ik bezig met een documentje op te zetten wat ik allemaal mag migreren en dan installeren/instellen in HA.

Ik gebruik ook shelly devices, moet ik hier specifiek de shelly add-on voor hebben? Of werkt dit ook al met MQTT auto discovery?

Een ander is dat dit netto wordt opgeteld/afgetroken van mijn openstaande energie om te salderen.

Ja dat kan, middels templates. Het netto verbruik bepaal ik op de manier die jij beschrijft.
Je tweede sensor, zal ongetwijfeld kunnen. Nog niet in gedoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos

Het kan zeker. Maar als je je zonnepanelen en je slimme meter data (afname/teruglevering) toevoegt in je Energy dashboard dan wordt er ook een hoop al voor je gedaan. Voor de rest kan je dan met sensor templates aan de slag.

[ Voor 16% gewijzigd door Slinkos op 11-02-2023 17:15 . Reden: Lezen is ook een vak :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gizz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Dat is dan de default setting, maar dat kun je (meestal?) aanpassen. Ik weet niet hoe jij Zigbee aanstuurt, maar in Z2M heb ik bij mijn Hue's de optie om de transitietijd in te stellen
Ik gebruik een conbee stick en deconz/phoscon

Ik gebruik dus niet de hue bridge. Ik zal gaan zoeken. Na het weekend. Ik ben nu niet thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-07 08:05
superduper schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:37:
Ik heb in home assistant nu even een rare head-scratcher: een bepaalde apexchart-card laat andere data zien in het dashboard tussen de desktop en mobile. Er ontbreken eerdere dagen in de barchart, terwijl die op de mobile versie er wel zijn. Als ik op de desktop over die dagen hover, komt er ook echt 'null' te staan, alsof de data niet bestaat, terwijl deze er dus wel degelijk is.

Ik heb ook gespeeld met de layout en plaatsing, maar daar lijkt het niet aan te liggen. Iemand een idee waarom dit niet consequent wordt gevuld?

Mobile:
[Afbeelding]

Desktop:

[Afbeelding]
Kun je deze lovelace code delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Huub- schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Kun je deze lovelace code delen?
Uiteraard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 30d
span:
  end: day
header:
  show: true
  title: Dagelijkse opbrengst zonnepanelen
  show_states: true
  colorize_states: true
series:
  - entity: sensor.ecu_today_energy
    show:
      extremas: true
    type: column
    group_by:
      func: last
      duration: 24h
    color_threshold:
      - value: 0
        color: steelblue
        opacity: 1
      - value: 2
        color: green
      - value: 5
        color: yellow
      - value: 10
        color: orange
      - value: 15
        color: red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-07 08:05
@superduper
Thx!! Werkte zonder aanpassing 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bs-uVk7k6cZMG3ImOsIXV4u-gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XC0H3lJvRsX3eaqQZ3eJGDtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen mijn legenda qua kleuren klopt niet helemaal vlgs mij…

[ Voor 7% gewijzigd door Huub- op 11-02-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rouwette schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Damn sebiet heb ik de verkeerde besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

skank schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:47:
[...]

Damn sebiet heb ik de verkeerde besteld
Welke batterij in de Aquara moet weet ik niet.
Ik heb deze GP merk CR2032 besteld per 40 stuks 16,99 euro. Zijn echt goede knoopcel batterijen voor weinig geld,
zie:
https://www.amazon.nl/GP-...id=pla-829125881257&psc=1

profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
Ik heb toch de juiste :)
Anyway dit is ook een leuke om te weten waar je auto geparkeerd is:

https://www.randomdiyproj...VoDOlM5pAXWgshN5vPCosjBHo

[ Voor 9% gewijzigd door skank op 11-02-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:37
Ik ben aan het worstelen met een vrij "eenvoudige"
automation die ik maar niet werkend krijg. Wat ik wil is dat als iemand in de badkamer is(dus het.licht aan doet), de ventilatie aan gaat. Via de schakelaar waar de badkamer lamp op aan gaat krijg ik het sowieso niet werkend omdat ik deze via "direct binding" in zigbee2mqtt heb ingesteld. Nu heb ik de automation via een off/on state van de badkamer lamp laten lopen maar ook nu wordt de ventilatie niet ingeschakeld.... Heeft iemand een tip voor mij?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: "Badkamer ventilatie "
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - light.badkamer_spiegel
    from: "off"
    to: "on"
action:
  - type: turn_on
    device_id: 10e7d727fe7939637c0c0d36afa462e6
    entity_id: light.mv_unit_speed_test
    domain: light
    brightness_pct: 100
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    brightness_pct: 40
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

De meeste Shelly apparaten kunnen via MQTT werken maar persoonlijk vind ik de Shelly integratie prettiger werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:00
bandy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:00:
Ik ben aan het worstelen met een vrij "eenvoudige"
automation die ik maar niet werkend krijg. Wat ik wil is dat als iemand in de badkamer is(dus het.licht aan doet), de ventilatie aan gaat. Via de schakelaar waar de badkamer lamp op aan gaat krijg ik het sowieso niet werkend omdat ik deze via "direct binding" in zigbee2mqtt heb ingesteld. Nu heb ik de automation via een off/on state van de badkamer lamp laten lopen maar ook nu wordt de ventilatie niet ingeschakeld.... Heeft iemand een tip voor mij?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: "Badkamer ventilatie "
trigger:
    entity_id:
      - light.badkamer_spiegel
    from: "off"
    to: "on"
action:
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    brightness_pct: 40
Wat je zou kunnen checken:
- Bekijk de traces van deze automation, als deze bestaan
- Kijk in de logs of daar iets staat over de automation, misschien staat daar al wat nuttige informatie waar je wat mee kan
- Je hebt de automation op 'mode: single' staan, wat betekent dat elke nieuwe trigger wordt genegeerd zolang er nog een vorige automation op die delay van anderhalf uur zit te wachten. Dit zou ook in de logs te zien moeten zijn. Werkt het wel zoals verwacht als je daar 'mode: restart' van maakt?
- Check de trigger, gaat light.badkamer_spiegel wel aan en uit?
- Klopt je device wel? Weet je zeker dat je ventilatie als 'light' aangestuurd moet worden?
- Verander je device actions eens in service actions. Als het inderdaad 'light.mv_unit_speed_test' moet zijn, zou het bijvoorbeeld zoiets kunnen worden:
YAML:
1
2
3
4
5
- service: light.turn_on
  data:
  target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
Sicco92 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Wat je zou kunnen checken:
- Bekijk de traces van deze automation, als deze bestaan
- Kijk in de logs of daar iets staat over de automation, misschien staat daar al wat nuttige informatie waar je wat mee kan
- Je hebt de automation op 'mode: single' staan, wat betekent dat elke nieuwe trigger wordt genegeerd zolang er nog een vorige automation op die delay van anderhalf uur zit te wachten. Dit zou ook in de logs te zien moeten zijn. Werkt het wel zoals verwacht als je daar 'mode: restart' van maakt?
- Check de trigger, gaat light.badkamer_spiegel wel aan en uit?
- Klopt je device wel? Weet je zeker dat je ventilatie als 'light' aangestuurd moet worden?
- Verander je device actions eens in service actions. Als het inderdaad 'light.mv_unit_speed_test' moet zijn, zou het bijvoorbeeld zoiets kunnen worden:
YAML:
1
2
3
4
5
- service: light.turn_on
  data:
  target:
Het voor mij nog "bijzondere" is dat als ik via de optie "run automation" de trace van de automation wel netjes doorlopen wordt. Maar als ik de badkamer lamp handmatig via de schakelaar bediend de atomation niet gaat lopen?(terwijl de lamp uiteraard wel gewoon aan gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:04
Ik heb zojuist versie 2.xx van InfluxDB ingesteld met Home Assistant. Ik kan dan echter alleen nog maar Flux gebruiken voor queries in Grafana. Daar heb ik geen verstand van. Vroeger kon je met Grafana ook visueel figuren maken. Klopt het dat dat alleen met versie 1.xx van InfluxDB kan? Welke versie kan ik dan het beste installeren? Ik gebruik docker, en zie versie 1.8 t/m 1.10.0.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bandy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Het voor mij nog "bijzondere" is dat als ik via de optie "run automation" de trace van de automation wel netjes doorlopen wordt. Maar als ik de badkamer lamp handmatig via de schakelaar bediend de atomation niet gaat lopen?(terwijl de lamp uiteraard wel gewoon aan gaat)
Als dat het geval is, zit je probleem in de trigger of de condition. Want die worden niet meegenomen als je hem manueel start (die optie heet ook "Run actions", niet "Run automation")

Edit:
Je automation heeft een delay van 1.5 uur en mode single.
Dus tijdens die delay zal hij sowieso niet getriggerd worden

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 11-02-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
TheFes schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:48:
[...]

Als dat het geval is, zit je probleem in de trigger of de condition. Want die worden niet meegenomen als je hem manueel start (die optie heet ook "Run actions", niet "Run automation")

Edit:
Je automation heeft een delay van 1.5 uur en mode single.
Dus tijdens die delay zal hij sowieso niet getriggerd worden
De trigger is in mijn beleving de state van "off" naar "on" . Hier gaat het bij mij mis. De lamp gaat aan dus zijn state veranderd en er is dus èèn trigger(maar de automation start niet). Ga morgen de log eens bekijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:36
maxoss schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:43:
Iemand al ervaring met een LD2410 B of C presence sensor?

https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Deze zouden erg goed werken en ben wel een beetje klaar met mijn net niet goed werkende PIR sensoren.

Enige probleem dat ik nog zie is dat dit natuurlijk 5v voeding moet hebben oftewel je kunt ze nergens mooi ophangen. Dilemma O-)
Ik zag ze voorbij komen tijdens de HA live op YouTube, direct één besteld om mee te testen.
Ik heb het dingetje vandaag binnen gekregen en zonet even aangesloten op een USB kabeltje.

Wordt netjes automatisch gedetecteerd door HA en in de test opstelling werkt het ding nog wel een beetje zenuwachtig moet ik zeggen.
Het varieert heel snel van aanwezig/niet aanwezig, nog even uitvogelen hoe ik dit in node-red kan fixen.
Ook moet ik nog even puzzelen naar een houder of iets dergelijks, ik wil het toepassen op het toilet daar ik klachten kreeg dat de mensen vaak moesten bewegen om weer licht te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:53
TheFes schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Ik zou een input_select aanmaken en die gebruiken.
Button press wijzigt de input_select en de state change van de input select triggert de zender wijziging
Op basis hier van ben ik aan de slag gegaan maar krijg nu een vreemde error. Mijn automation ziet er nu als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Sonos - Roku radio channels new
trigger:
    entity_id:
      - input_select.radio_stations
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 58fb86a2ff3211ea9c9b012854c113a7
        domain: media_player
        entity_id: media_player.eetkamer
        type: is_playing
      - condition: state
        entity_id: remote.harmony_hub
        attribute: current_activity
        state: Sonos Radio
action:
  - service: media_player.play_media
    target:
    data:
      media_content_type: favorite_item_id
      media_content_id: >
        {% if is_state("input_select.radio_stations", "NPO Radio 1") %} FV:2/70
        {% elif is_state("input_select.radio_stations", "NPO 3FM") %} FV:2/68
        {% elif is_state("input_select.radio_station", "Sky Radio") %} FV:2/84
        {% elif is_state("input_select.radio_station", "Qmusic") %} FV:2/85
        {% elif is_state("input_select.radio_station", "BNR Nieuwsradio") %} FV:2/71
        {% endif %}

Waarbij de FV/** items de favorites zijn zoals in de favorites sensor staan. Zoals ook beschreven is hier.

Nu werkt de automation prima voor Radio 1 en 3FM. Maar voor de andere zenders werkt het niet. Waarschijnlijk maak ik een domme fout maar ik zie hem even niet meer. Is ook al wel laat inmiddels :-)
Hier nog ideeën? Wanneer ik de favourite van Sky Radio bv gewoon los aanroep dan doet deze het gewoon.

De fout die ik in de logging krijg is de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for choose at pos 1: Missing favorite for media_id:
    While executing automation automation.sonos_roku_radio_channels_new
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Missing favorite for media_id:
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Missing favorite for media_id: "FV:2/70"
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Missing favorite for media_id: "FV:2/68"

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 451, in _async_step
    await getattr(self, handler)()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 684, in _async_call_service_step
    await service_task
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1787, in async_call
    task.result()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1824, in _execute_service
    await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 213, in handle_service
    await service.entity_service_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 680, in entity_service_call
    future.result()  # pop exception if have
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 968, in async_request_call
    await coro
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 720, in _handle_entity_call
    await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/media_player/__init__.py", line 791, in async_play_media
    await self.hass.async_add_executor_job(
  File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sonos/helpers.py", line 67, in wrapper
    result = funct(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sonos/media_player.py", line 534, in play_media
    raise ValueError(f"Missing favorite for media_id: {media_id}")
ValueError: Missing favorite for media_id:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
wmn79 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 01:52:
[...]

Op basis hier van ben ik aan de slag gegaan maar krijg nu een vreemde error. Mijn automation ziet er nu als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Sonos - Roku radio channels new
trigger:
    entity_id:
      - input_select.radio_stations
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 58fb86a2ff3211ea9c9b012854c113a7
        domain: media_player
        type: is_playing
      - condition: state
        entity_id: remote.harmony_hub
        attribute: current_activity
        state: Sonos Radio
action:
  - service: media_player.play_media
    target:
    data:
      media_content_type: favorite_item_id
      media_content_id: >
        {% if is_state("input_select.radio_stations", "NPO Radio 1") %} FV:2/70
        {% elif is_state("input_select.radio_stations", "NPO 3FM") %} FV:2/68
        {% elif is_state("input_select.radio_station", "Sky Radio") %} FV:2/84
        {% elif is_state("input_select.radio_station", "Qmusic") %} FV:2/85
        {% elif is_state("input_select.radio_station", "BNR Nieuwsradio") %} FV:2/71
        {% endif %}

Waarbij de FV/** items de favorites zijn zoals in de favorites sensor staan. Zoals ook beschreven is hier.

Nu werkt de automation prima voor Radio 1 en 3FM. Maar voor de andere zenders werkt het niet. Waarschijnlijk maak ik een domme fout maar ik zie hem even niet meer. Is ook al wel laat inmiddels :-)
Hier nog ideeën? Wanneer ik de favourite van Sky Radio bv gewoon los aanroep dan doet deze het gewoon.

De fout die ik in de logging krijg is de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for choose at pos 1: Missing favorite for media_id:
    While executing automation automation.sonos_roku_radio_channels_new
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Missing favorite for media_id:
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Missing favorite for media_id: "FV:2/70"
    Sonos - Roku radio channels new: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 1: Missing favorite for media_id: "FV:2/68"

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 451, in _async_step
    await getattr(self, handler)()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 684, in _async_call_service_step
    await service_task
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1787, in async_call
    task.result()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1824, in _execute_service
    await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 213, in handle_service
    await service.entity_service_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 680, in entity_service_call
    future.result()  # pop exception if have
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 968, in async_request_call
    await coro
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 720, in _handle_entity_call
    await result
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/media_player/__init__.py", line 791, in async_play_media
    await self.hass.async_add_executor_job(
  File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sonos/helpers.py", line 67, in wrapper
    result = funct(self, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sonos/media_player.py", line 534, in play_media
    raise ValueError(f"Missing favorite for media_id: {media_id}")
ValueError: Missing favorite for media_id:
Verschil is is_state("input_select.radio_stations) en is_state("input_select.radio_station). Als de eerste twee werken moet het is_state("input_select.radio_stations) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb een ESP32 apparaat gebouwd waar een kookwekker in zit (onder andere). Geprogrammeerd in Arduino IDE. WiFi gedoe werkt ook al. Ik wil het nu interfacen met Home Assistant, zodat als de wekker gaat, Home Assistant een berichtje naar de telefoon kan sturen.

Dingen als ESPHome gaan hem niet worden want er zit ook wat custom zooi in. Iemand tips hoe die het zou aanpakken voor het interfacen met Home Assistant? Ik ben niet super bekend met de mogelijkheden, ik weet vooral dat er van alles en nog wat kan op tig verschillende manieren. Hoe zouden jullie het doen?
Pagina: 1 ... 24 ... 325 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.