Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52

Osxy

Holy crap on a cracker

Just_A_User schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:47:
Inmiddels ben ik wat verder en kan ik Home Assistant benaderen via https://duckdnsnaam.duckdns.org. Dat werkt. Het interne adres https://homeassistant.local:8123/ werkt ook op mijn laptop, al krijg ik daar de melding dat de website wellicht onveilig is, en dan moet ik dus eerst klikken om toch door te gaan, en dan werkt het prima.

Maar de app krijgt geen verbinding meer. Ik heb in de app instellingen als interne adres hetzelfde ingesteld als dat ik op mijn laptop doe, en ik heb als externe adres het duckdns adres opgegeven. Echter, dan werkt het wél als ik mijn wifi op mijn iphone uitzet, maar als ik verbonden ben met wifi, dan werkt het niet, dan krijg ik een foutmelding in een rood kader dat het wel eens niet veilig kon zijn.

Dat is in principe dezelfde melding als die ik op de laptop krijg, alleen heb ik bij die laatste de mogelijkheid om toch door te gaan, maar dat kan ik op mijn iPhone niet.

Iemand bekend met hoe ik dat op kan lossen? Het kan niet zo zijn dat ik nu niet meer via wifi verbonden op mijn telefoon via het interne adres naar mijn HA kan gaan lijkt mij?
Voer als intern adres eens http://homeassistant.local:8123/ in, dus zonder de s. Dan ga je naar de niet SSL variant zonder certificaat dus. Dat is hoe ik het geconfigureerd heb.

De reden dat je soms die melding wel krijgt en soms niet is omdat je soms naar de http en soms naar de https url gaat, compleet onbewust.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Septillion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:24:
@Just_A_User Helaas dat de app inderdaad niet het externe certificaat goed kan keuren als je via intern gaat :/
Of gewoon split DNS gebruiken, werkt perfect en met 1 (wildcard) certificaat :) Maar dat gaat wat te ver voor dit topic.

Meer ontopic, ik heb 2 Zigbee Frient smart plugs gekocht. Zo op het 1e gezicht heeeeeel klein en goede bouwkwaliteit, ik ben benieuwd hoe ze het doen qua meetnauwkeurigheid i.c.m. mijn wasmachine en droger.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
-Casper schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Dan zou ik als ik jou was ook een action meegeven aan de notificatie waarmee je de input boolean aan zet. Anders moet je die handmatig gaan opzoeken in de app (tenzij er een andere automatisering is die dit automatisch herkent natuurlijk). 30 minuten is ook wel redelijk "agressief" trouwens :+
Er hangt een NFC tag aan de buitendeur die ik kan scannen als ik effectief het vuilnis buiten heb gezet :)

Die zet dan mijn boolean helper op true. Er is ook nog een andere automatisatie die elke nacht al mijn boolean helpers terug reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Heeft er hier iemand toevallig een soort van alerting/notificatie systeem op HA wanneer er overproductie is van de zonnepanelen? Een code sample is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:27
dotcom87 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:26:
Heeft er hier iemand toevallig een soort van alerting/notificatie systeem op HA wanneer er overproductie is van de zonnepanelen? Een code sample is altijd welkom :)
Dat hoeft natuurlijk op zichzelf niet lastig te zijn. Je hebt neem ik aan een sensor die aangeeft hoeveel energie je teruglevert. Dus een numeric_state trigger daarop met above: 0 is voldoende.

Echter wil je zaken waarschijnlijk slimmer aanpakken. Een teruglevering van > 0 kan ook rond de 0W schommelen en dus zowel de hele tijd aan en uit gaan, maar ook niet voldoende als je extra apparaten wilt inschakelen. Waarschijnlijk wil je dus weten dat de teruglevering al een aantal minuten meer dan een paar honderd of zelfs duizend watt is. En mogelijk wil je zelfs een voorspelling meenemen dat je ook zoveel energie blijft opwekken gedurende de komende minuten / uren. Zodat je bv ook weet dat je voldoende overproductie hebt om een wasmachine te draaien. Of een elektrische boiler bv een half uur te laten warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 22:02
Oon schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Welke front-end blokjes zijn dat? Die zien er wel netjes uit, ik heb alleen geen Toon.

Edit: Zo te zien zijn de bovenste de standaard gauges?
Zolang je maar iets heb die die data uit je dashboard haalt.
Het zijn 2 gauge kaartjes. met daaronder mini graph card's

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    - type: custom:mini-graph-card
      color_thresholds:
        - color: '#ff9a05'
          value: 0
        - color: '#ff9a05'
          value: 2000
      color_thresholds_transition: hard
      entities:
        - sensor.envoy_122139010344_current_power_production
      name: Zonnepanelen
      group: false
      hours_to_show: 12
      hour24: true
      line_width: 3
      points_per_hour: 6
      show:
        icon_adaptive_color: true
        extrema: true
        icon: true
        labels: false
        name: true
        state: true
        show_indicator: false

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 08-02-2023 12:33 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
RobertMe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:54:
[...]

Dat hoeft natuurlijk op zichzelf niet lastig te zijn. Je hebt neem ik aan een sensor die aangeeft hoeveel energie je teruglevert. Dus een numeric_state trigger daarop met above: 0 is voldoende.

Echter wil je zaken waarschijnlijk slimmer aanpakken. Een teruglevering van > 0 kan ook rond de 0W schommelen en dus zowel de hele tijd aan en uit gaan, maar ook niet voldoende als je extra apparaten wilt inschakelen. Waarschijnlijk wil je dus weten dat de teruglevering al een aantal minuten meer dan een paar honderd of zelfs duizend watt is. En mogelijk wil je zelfs een voorspelling meenemen dat je ook zoveel energie blijft opwekken gedurende de komende minuten / uren. Zodat je bv ook weet dat je voldoende overproductie hebt om een wasmachine te draaien. Of een elektrische boiler bv een half uur te laten warmen.
Ja inderdaad. Kan je hiervoor de forecast van HA gebruiken?

Dus iets als: Wanneer er meer dan 2kW terug op het net gestuurd wordt gedurende 10 minuten en de forecast bevestigd dit, stuur dan een melding naar onze smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Iemand enig idee of er wat veranderd is met de Gree Climate integration? Ik lees het niet terug in de release-notes.
Ik heb 2 airco's en die werken sinds 2023.2.2 niet meer.
De Gree-integratie staat er nog wel tussen.
De Airco is nog verbonden met WIFI omdat ik met EWPE-smart-app wel de airco kan besturen maar Home Assistant ziet het niet meer, ook niet na de update naar 2023.2.3 welke ik zojuist gedaan heb.
Ik heb 2 airco's van het merk Argo welke tot nu toe goed gefunctioneerd hebben in Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQJzv857XL_PqBKKNpkIwFsG3qI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r6AIzySx4WQCwX2O2BQsE14S.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 08-02-2023 08:44 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
Mijn RFLink heb ik niet aan het werk gekregen, FW opnieuw geflashed maar dat wil niet werken. Wat mij opviel is dat het lampje niet altijd brand, ik moest het bordje met de detectoren en antenne vaster aandrukken, lijkt op een slechte connectie. Binnenkort eens beter bekijken en opnieuw solderen, kijken of dat helpt.

Op internet een handleiding gevonden om enkel milights aan te kunnen sturen, dat is voor nu even genoeg, andere zaken volgen nog wel en als ik de RFLink weer nodig heb kijk ik wel weer verder. De benodigdheden had ik nog liggen en de boel in elkaar gezet. Als ik de Milight hub laat sniffen zie ik de commando's voorbij komen als ik lampen aan/uit zet, dus dat is mooi, dat deel werkt.

Maar nu nog de communicatie via MQTT aan de gang krijgen, ik zie geen berichten binnen komen op HA. De broker en MQTT draaien op de HA, geen idee echter of alles goed ingesteld is. Ik weet ook niet of de Milight hub MQTT berichten verzend. Dit weekend weer verder onderzoeken wat er mis gaat.

Hebben jullie tips hoe dit te onderzoeken? Ik kan in de broker zien of er berichten binnen komen, die laat de broker in zijn log zien toch? Welke poort gebruiken jullie voor MQTT? In de handleiding staat dat je 1833 niet moet gebruiken ivm veiligheid?

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49
mr3000 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:32:
Ik maak gebruik van toon_smartmeter integration om mijn rooted toon uit te lezen. samen met mijn envoy zonnepanelen heb ik een aardige energy dashboard gemaakt.

Maar ik mis 1 sensor en ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.Als je kijkt naar mijn dashboard hieronder.
[Afbeelding]

Zie je dat mijn huidige verbuik 0 is. maar in het schema rechtsonder wil ik mijn actuele verbruik laten zien. onafhankelijk of het uit zonne-energie komt of uit het grid. dat maakt me niet uit. Hoe krijg ik dat voor elkaar want ik zie geen 1 sensor die dat bij houdt..
Zou je de yaml config willen delen van je kaarten? Dit is precies wat ik zoek namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
sorted.bits schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:30:
[...]

Yup en het is een heel simpel proces eigenlijk:
  1. Installeer https://github.com/johanmeijer/grott in een docker ergens
  2. Update je settings in het Growatt dashboard van je data logger. Dit zodat hij wijst naar het IP van je docker van Grott.
  3. Daarna heb ik er voor gezorgd dat Grott netjes naar MQTT publiceert.
  4. Daarna kan je in het Growatt dashboard via 'Advanced set' een waarde updaten van je logger. Ik geloof waarde '4' kan je naar '1' zetten. Maar dat moet ik even nakijken, aangezien mijn datalogger nu offline is.
Dat werkt allemaal erg goed moet ik zeggen. Voordeel is dat de informatie VIA grott ook nog naar Growatt gaat en je dus ook daar nog van je dashboard gebruik kan maken. Grott heeft ook directe PV Output support trouwens, ook wel makkelijk.
Kun je stap 3 toelichten? Wat heb je daarvoor gedaan?
Ook stap 4 is voor mij nog onduidelijk en lees ik ook niet terug in de wiki? Ik dacht dat ik enkel het IP adres van de logger moet wijzigen (stap2).

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
dotcom87 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Ja inderdaad. Kan je hiervoor de forecast van HA gebruiken?

Dus iets als: Wanneer er meer dan 2kW terug op het net gestuurd wordt gedurende 10 minuten en de forecast bevestigd dit, stuur dan een melding naar onze smartphones.
Ik zie in ieder geval een verwachte opwek energie "dit uur" en "volgend uur". Daarmee zou je wellicht dus iets kunnen. Uiteraard rekening er mee houdende dat op xx:59 je (alleen) wilt kijken naar het volgende uur. En de sensor niet real time zal zijn dus op xx:00 t/m de volgende API update "dit uur" waarschijnlijk nog steeds "vorig uur" is en "volgend uur" dus "dit uur" is. Waarbij er zo te zien ook geen attributen zijn om te zien voor welk tijdsbestek deze gegevens "gelden" (bij bv de forecast van een weather integration staat er wel een tijdstip per "voorspelling"). Dan zou je dus al moeten werken met de last_changed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mr3000 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Zolang je maar iets heb die die data uit je dashboard haalt.
Het zijn 2 gauge kaartjes. met daaronder mini graph card's

code:
1
...
Thanks!

Ik heb een tijdje geleden al mijn mini graph grafieken vervangen door die van apexcharts-card, maar ik merk dat het erg lastig is om daar correcte realtime informatie uit te krijgen zonder dat het allemaal heel traag wordt.

Heb er nu eentje terug naar mini graph gezet op basis van jouw snippet, en dat ziet er toch wel prima uit. Voor de beeldvorming hier ook het tweede blokje veranderd naar de 'minimal' layout van apexcharts, maar zelfs dan blijft mini graph gewoon een stuk minder chaotisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dz8DOqUVTOZ8qK9WgV8a-AcKnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pSm1PuaaIPJzq9UnGEhALdp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49
Ik ben tevreden klant van Tibber maar mis de functionaliteit om per maand mijn gemiddelde prijs weer te geven. Ik verwacht dat ik hier een template sensor voor moet maken maar krijg even geen grip op welke sensoren ik hiervoor moet gebruiken.

Ik verwacht dat ik een utility sensor moet maken met mijn meterstanden die elke maand resetten.
- sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1
- sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2

Vervolgens zal ik ergens te tot nu betaalde prijs van het totaal vandaan moeten halen. Deze staat wel netjes in het energy dashboard maar voor zover ik weet kan je hier geen informatie uithalen. Mocht dit wel kunnen zal dit natuurlijk erg prettig zijn aangezien ik dan de informatie kan gebruiken van Grid total.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CqWSVvZCMFAIGkCEnxrr0DEAfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebSwxT0EN8szSL4B4hjizP21.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee waar te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 20:21
JeroenH schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:03:
[...]

Ik heb Proxmox als complete leek in een avond geïnstalleerd, dat is echt heel goed te doen. Ik heb deze howto gevolgd, daarmee ging het probleemloos.

Het draait nu een anderhalve maand hier, en tot nu toe (afkloppen) geen problemen. HA staat rond de 1% CPU te gebruiken, dat is op een Pi wel anders :)
Bedankt.. ik heb het gisteravond geinstalleerd.
Het grootste issue waar ik tegenaan liep was dat het nogal lang duurde voordat mijn backup teruggezet was en het zoeken naar de mini HDMI kabel :X
Dat het IP adres gewijzigd is naar een ander IP dus ik moest de instellingen van bepaalde addons wat aanpassen.
Verder kwam ik na enig zoekwerk erachter dat ik de USB verbinding moest toevoegen via proxmox aan de virtual machine.

Ik heb nog wel enig opschoon werk aan mijn HomeAssistant installatie want na de vele updates en configuration.yaml wijzigingen werkt niet alles even goed meer. :/

Hoeveel geheugen hebben de meeste in de NUC zitten?
Ik draai nu met 4GB maar ik heb het vermoeden dat dit wat aan de lage kant is aangezien het meeste hiervan al door HomeAssistant wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:55
Osxy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:30:
[...]

Voer als intern adres eens http://homeassistant.local:8123/ in, dus zonder de s. Dan ga je naar de niet SSL variant zonder certificaat dus. Dat is hoe ik het geconfigureerd heb.

De reden dat je soms die melding wel krijgt en soms niet is omdat je soms naar de http en soms naar de https url gaat, compleet onbewust.
Dat werkt niet meer als je DuckDNS geconfigureerd hebt zoals de vraagsteller dat gedaan heeft. :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 15:58
thespeed schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Bedankt.. ik heb het gisteravond geinstalleerd.
Het grootste issue waar ik tegenaan liep was dat het nogal lang duurde voordat mijn backup teruggezet was en het zoeken naar de mini HDMI kabel :X
Dat het IP adres gewijzigd is naar een ander IP dus ik moest de instellingen van bepaalde addons wat aanpassen.
Verder kwam ik na enig zoekwerk erachter dat ik de USB verbinding moest toevoegen via proxmox aan de virtual machine.

Ik heb nog wel enig opschoon werk aan mijn HomeAssistant installatie want na de vele updates en configuration.yaml wijzigingen werkt niet alles even goed meer. :/

Ik draai nu met 4GB maar ik heb het vermoeden dat dit wat aan de lage kant is aangezien het meeste hiervan al door HomeAssistant wordt gebruikt.
Ik heb een aantal dagen geleden mijn Home Assistant VM overgezet naar Proxmox. Hierbij heb ik HASS 2GB geheugen gegeven en nog niet het gevoel gehad meer nodig te hebben. Als ik naar Home Assistant Hardware kijk is het ram gebruik maar iets over de 1GB geweest. In ProxMox wordt er meer aangegeven, maar dit is wellicht caching?

Ik draai een 30+ integraties en heb een 165-tal apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SonnyBBQ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:09:
[...]
Als ik naar Home Assistant Hardware kijk is het ram gebruik maar iets over de 1GB geweest. In ProxMox wordt er meer aangegeven, maar dit is wellicht caching?
https://www.linuxatemyram.com/ :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 15:58
Haha, die kon ik nog niet. Maar je bevestigd wat ik dacht. 2GB RAM is dus meer dan genoeg in mijn geval. En meer geven zou alleen maar opvullen met cache.
In Proxmox zit geheugengebruik voor de HASS VM op 80-90%, dus blijft mooi van de limiet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
thespeed schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:35:
[...]
ik heb een HP T620 met 16GB, overkill maar was niet al te duur en kan geen kwaad, beter nu te veel dan in de toekomst te kort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

TheFes schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Dat werkt niet meer als je DuckDNS geconfigureerd hebt zoals de vraagsteller dat gedaan heeft. :)
Mijn configuratie is met DuckDNS en Nginx ;) En lokaal werkt http gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Of gewoon split DNS gebruiken, werkt perfect en met 1 (wildcard) certificaat :) Maar dat gaat wat te ver voor dit topic.

Meer ontopic, ik heb 2 Zigbee Frient smart plugs gekocht. Zo op het 1e gezicht heeeeeel klein en goede bouwkwaliteit, ik ben benieuwd hoe ze het doen qua meetnauwkeurigheid i.c.m. mijn wasmachine en droger.
Split DNS of router die NAT loopback ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Osxy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Mijn configuratie is met DuckDNS en Nginx ;) En lokaal werkt http gewoon nog.
Ik weet wel dat het kan, ik had in een eerdere post ook al Nginx Proxy Manager aangeraden.
Maar zoals hij het nu geconfigureerd heeft werkt http niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:32
vandermark schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Kun je stap 3 toelichten? Wat heb je daarvoor gedaan?
Ook stap 4 is voor mij nog onduidelijk en lees ik ook niet terug in de wiki? Ik dacht dat ik enkel het IP adres van de logger moet wijzigen (stap2).
Voor MQTT publicatie gebruik ik de volgende config in mijn grott.ini, die file heb je ook als het goed is:

code:
1
2
3
[MQTT]
ip = 10.X.X.X
topic = energy/growatt

Deze vis ik dan met Home Assistant weer uit MQTT.

Stap 4 is alleen om de frequentie van het doorgeven van data te verhogen vanuit je Wifi module. Wat je dus doet is je gaat naar de 'Data logger setting' (waar je ook het IP veranderd) en je klikt op 'Advanced set'. Dan krijg je wat extra velden in dat dialoog.

Dan vul je bij regel waar je 'Register' en 'Value' hebt, als 'Register' in '4' en als value '1'. Dit veranderd de snelheid naar 1 keer per minuut, ipv elke 5 of 10 minuten.

Vul de juiste key in en klik op 'Yes'.

Deze stap kom ik eigenlijk nergens tegen, maar aangezien ik mijn rapportage snelheid graag zo hoog mogelijk heb, leek dit een goede keuze (hoger dan 1 keer per minuut krijg ik m niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Svennie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:51:
[...]
Maar nu nog de communicatie via MQTT aan de gang krijgen, ik zie geen berichten binnen komen op HA. De broker en MQTT draaien op de HA, geen idee echter of alles goed ingesteld is. Ik weet ook niet of de Milight hub MQTT berichten verzend. Dit weekend weer verder onderzoeken wat er mis gaat.

Hebben jullie tips hoe dit te onderzoeken? Ik kan in de broker zien of er berichten binnen komen, die laat de broker in zijn log zien toch? Welke poort gebruiken jullie voor MQTT? In de handleiding staat dat je 1833 niet moet gebruiken ivm veiligheid?
Als je het gewoon intern draait is er geen voordeel aan om het op een andere poort te draaien. Draai het dus gewoon stock met een user (voor de devices) aangemaakt onder "Options" van de addon, niet als HA user.

Met iets als MQTT Explorer kan je checken of de broker draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Osxy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:30:
[...]

Als ik dit zo configureer, dan laat de app niks meer zien (als ik op wifi zit).

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hoe krijg ik ook alweer die metertjes van je energie dashboard op je normale dashboard? Want dat had ik, en volgens mij moest je dan iets via YAML toevoegen, maar ik weet niet meer wat.

Ik snap dat ik uiteraard naar het energie dashboard kan gaan ,maar ik wil die informatie ook gewoon op mijn reguliere dashboard (in een aparte tab) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:27:
Hoe krijg ik ook alweer die metertjes van je energie dashboard op je normale dashboard? Want dat had ik, en volgens mij moest je dan iets via YAML toevoegen, maar ik weet niet meer wat.

Ik snap dat ik uiteraard naar het energie dashboard kan gaan ,maar ik wil die informatie ook gewoon op mijn reguliere dashboard (in een aparte tab) hebben.
https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
Ik ben sinds dit jaar ook overgestapt op HA (vanaf Domoticz). De installatie heb ik gedaan op een oude Dell laptop als VM binnen Virtualbox. De oude Zigate USB stick is vervangen voor een Sonoff Zigbee 3.0 Plus-E en alles draait naar behoren. Ik heb geprobeerd om mijn Daikin AC (met BRC1HHDW afstandsbediening) te verbinden via de onboard bluetooth van de laptop, maar dat werkte niet. Daarom heb ik een USB extension cable met Asus BT500 adapter gekocht. Via deze dongle lukte het wel om de airco te verbinden en kon ik deze vanaf mijn dashboard bedienen. De laatste tijd verliest HA de verbinding met de airco en krijg ik dit te zien op mijn dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM3Nd5zfT4qVAtenvVNYUX4HPA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MOaHmSJfJa5PrS9ZwIaFLcXR.png?f=user_large

Als ik in mijn logboek kijk zie ik deze melding:

Logger: pymadoka.connection
Source: runner.py:120
First occurred: 7 februari 2023 om 16:26:48 (2369 occurrences)
Last logged: 10:22:09

[org.bluez.Error.Failed] le-connection-abort-by-local
[org.bluez.Error.Failed] Operation already in progress
[org.bluez.Error.Failed] br-connection-canceled
Characteristic 2141E111-213A-11E6-B67B-9E71128CAE77 not found!
No backend with an available connection slot that can reach address B8:F2:55:19:07:AB was found

Verderop zie ik nog een fout m.b.t. bluetooth, maar op dat moment werd de airco niet uitgeschakeld:

Logger: homeassistant.components.bluetooth.scanner
Source: components/bluetooth/scanner.py:301
Integration: Bluetooth (documentation, issues)
First occurred: 7 februari 2023 om 23:28:55 (1 occurrences)
Last logged: 7 februari 2023 om 23:28:55

hci0 (04:42:1A:55:C4:D0): Failed to restart Bluetooth scanner: hci0 (04:42:1A:55:C4:D0): Failed to start Bluetooth: [org.bluez.Error.InProgress] Operation already in progress
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth/scanner.py", line 219, in _async_start
await self.scanner.start() # type: ignore[no-untyped-call]
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/bleak/__init__.py", line 156, in start
await self._backend.start()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/bleak/backends/bluezdbus/scanner.py", line 191, in start
self._stop = await manager.active_scan(
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/bleak/backends/bluezdbus/manager.py", line 368, in active_scan
assert_reply(reply)
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/bleak/backends/bluezdbus/utils.py", line 20, in assert_reply
raise BleakDBusError(reply.error_name, reply.body)
bleak.exc.BleakDBusError: [org.bluez.Error.InProgress] Operation already in progress

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth/scanner.py", line 346, in _async_restart_scanner
await self._async_start()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth/scanner.py", line 301, in _async_start
raise ScannerStartError(
homeassistant.components.bluetooth.scanner.ScannerStartError: hci0 (04:42:1A:55:C4:D0): Failed to start Bluetooth: [org.bluez.Error.InProgress] Operation already in progress

In het logboek nog een vermelding gevonden van gistermiddag:

Logger: homeassistant.helpers.integration_platform
Source: loader.py:761
First occurred: 7 februari 2023 om 15:28:33 (9 occurrences)
Last logged: 7 februari 2023 om 15:32:07

Unexpected error importing daikin_madoka/media_source.py
Unexpected error importing daikin_madoka/logbook.py
Unexpected error importing daikin_madoka/group.py
Unexpected error importing daikin_madoka/energy.py
Unexpected error importing daikin_madoka/hardware.py
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/integration_platform.py", line 40, in _async_process_single_integration_platform_component
platform = integration.get_platform(platform_name)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 744, in get_platform
cache[full_name] = self._import_platform(platform_name)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 761, in _import_platform
return importlib.import_module(f"{self.pkg_path}.{platform_name}")
File "/usr/local/lib/python3.10/importlib/__init__.py", line 126, in import_module
return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1050, in _gcd_import
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1027, in _find_and_load
File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1004, in _find_and_load_unlocked
ModuleNotFoundError: No module named 'custom_components.daikin_madoka-main.cast'

Het wegvallen van de connectie is al 3x eerder gebeurd en kan ik oplossen door de backup van vorige nacht terug te zetten. Daarna werkt het direct weer. Ik hoop hier voor eens en voor altijd een werkende oplossing voor te hebben, zodat ik niet om de zoveel dagen een backup hoef terug te plaatsen.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit kan oplossen?

Edit versies HA:

Home Assistant 2023.1.7
Supervisor 2023.01.1
Operating System 9.5
Frontend-versie: 20230110.0 - latest

[ Voor 17% gewijzigd door GilbertvH op 08-02-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Gracias.

Volgende vraag;

Ik had in mijn vorige installatie nog een versie uit het eind van 2022 voor zo ver ik me kan herinneren. Wat ik daar had waren een aantal graadmeter kaarten, naast elkaar. Dan kon ik opgeven hoeveel kolommen ik wilde, en als ik dan zei 4, en ik voegde 4 graadmeter kaarten toe, dan stonden die netjes naast elkaar. Voegde ik dan een 5e graadmeter kaart toe, dan begon ie op de volgende rij, en dan was de 5e kaart de 1e kaart op die volgende rij, maar die kaart was qua afmetingen gelijk aan de overige 4.

Nu echter, als ik dat probeer, en ik heb in dit geval 8 graadmeterkaarten (2 rijen van 4 kaarten, en ik voeg de 9e graadmeter kaart toe, dan maakt ie die 9e kaart net zo breed als de 4 kaarten in de rij erboven bij elkaar.

Oftewel, de 9e kaart neemt de gehele 3e rij in beslag, in plaats van 1/4e van de 3e rij. Is dit nieuw, of kan ik wat ik had op een andere manier bereiken? Wat ik nu heb is een verticale stapel, met daarin horizontale stapel, en in die horizontale stapel stop ik dan weer die graadmeter kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Gracias.

Volgende vraag;

Ik had in mijn vorige installatie nog een versie uit het eind van 2022 voor zo ver ik me kan herinneren. Wat ik daar had waren een aantal graadmeter kaarten, naast elkaar. Dan kon ik opgeven hoeveel kolommen ik wilde, en als ik dan zei 4, en ik voegde 4 graadmeter kaarten toe, dan stonden die netjes naast elkaar. Voegde ik dan een 5e graadmeter kaart toe, dan begon ie op de volgende rij, en dan was de 5e kaart de 1e kaart op die volgende rij, maar die kaart was qua afmetingen gelijk aan de overige 4.

Nu echter, als ik dat probeer, en ik heb in dit geval 8 graadmeterkaarten (2 rijen van 4 kaarten, en ik voeg de 9e graadmeter kaart toe, dan maakt ie die 9e kaart net zo breed als de 4 kaarten in de rij erboven bij elkaar.

Oftewel, de 9e kaart neemt de gehele 3e rij in beslag, in plaats van 1/4e van de 3e rij. Is dit nieuw, of kan ik wat ik had op een andere manier bereiken? Wat ik nu heb is een verticale stapel, met daarin horizontale stapel, en in die horizontale stapel stop ik dan weer die graadmeter kaarten.
Volgens mij moet je in plaats van je stapels gewoon een grid card gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Volgens mij moet je in plaats van je stapels gewoon een grid card gebruiken
... :X Dit is 'm ja. dit is wat ik herken van mijn vorige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:41:
[...]
Als je het gewoon intern draait is er geen voordeel aan om het op een andere poort te draaien. Draai het dus gewoon stock met een user (voor de devices) aangemaakt onder "Options" van de addon, niet als HA user.

Met iets als MQTT Explorer kan je checken of de broker draait.
daarmee bedoel je op het interne netwerk? Alle sensoren/lichten ed komen, voor zover ik kan voorzien, op mijn interne netwerk, ik ga de broker naar default setting terug zetten, kan het altijd weer wijzigen. Ik zie dat ik 1833 getypt heb terwijl het 1883 is, wellicht is het zo simpel, dat ik die fout ook gemaakt heb in mijn Milight hub.

Ik heb nu een user in HA aangemaakt, een broker user is beter? Dat kan ik ook nog wijzigen. Die MQTT Explorer ga ik bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik ben nu aan de stap dat ik de sensoren voor de kosten per dag/maand/jaar weer ga maken, maar moest ik dat toevoegen aan de automations.yaml of aan de configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
Is het eigenlijk mogelijk om de state van een persoon die thuis is aan te passen of te vertalen? Als ik thuis ben wordt de status van mijn person.naam home. Ik wil eigenlijk graag dat dat Thuis wordt, en eigenlijk hetzelfde voor de status away.

Ik begrijp dat ik een helper zou kunnen maken met een vertaalde status, maar het liefst zou ik dit graag in de state van de persoon zelf hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronker32 op 08-02-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:21

Rouwette

Rouwette.com

Hmm ik ben met https/http aan het stoeien,

https Duckdns werkt

http lokaal werkt niet, NGINX draait volgen mij goed.

Configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.0/24

Ik heb even geen idee waar het fout gaat

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Als je remote/https doet met NGINX dan moet je HA zelf op http laten staan en dus niet de certificaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51
Weet iemand hoe ik een knop kan maken waarmee ik een 433 signaal kan sturen naar mijn deurbel ontvanger? Voorheen is me dat wel eens gelukt met Domoticz. Maar daar heb ik nu niet zo veel aan.
Ontvangen werkt prima. En ik ontvang een telegram-berichtje als de bel gaat. Maar ik wil ook via een knop in Lovelace het belgeluid kunnen triggeren.
Ik denk dat ik wel de ontvangen codes heb waarmee de bel ontvanger getriggerd wordt. Maar hoe zend ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:59:
@Rouwette Als je remote/https doet met NGINX dan moet je HA zelf op http laten staan en dus niet de certificaten geven.
Ehm

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml
  internal_url: "http://internIP:8123"
  external_url: "https://mijn.duckdns.org:8123"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 15:38

Arethusa

Niet die server

Ronker32 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:41:
Is het eigenlijk mogelijk om de state van een persoon die thuis is aan te passen of te vertalen? Als ik thuis ben wordt de status van mijn person.naam home. Ik wil eigenlijk graag dat dat Thuis wordt, en eigenlijk hetzelfde voor de status away.

Ik begrijp dat ik een helper zou kunnen maken met een vertaalde status, maar het liefst zou ik dit graag in de state van de persoon zelf hebben.
Is dit niet op te lossen door de taal van HA in het Nederlands te zetten? Of UI Lovelace Minimalist Instellingen aanpassen naar de juiste taal, mocht je dat draaien.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Just_A_User schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:32:
Ik ben nu aan de stap dat ik de sensoren voor de kosten per dag/maand/jaar weer ga maken, maar moest ik dat toevoegen aan de automations.yaml of aan de configuration.yaml?
Je bedoeld Utilty meter? Dat kan tegenwoordig via de UI als 'helper'. https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
In antwoord op je vraag, het is geen automation dus daar moet het niet. Bij mij staan ze in configuration.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
GilbertvH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:41:
Ik heb geprobeerd om mijn Daikin AC (met BRC1HHDW afstandsbediening) te verbinden via de onboard bluetooth van de laptop, maar dat werkte niet. Daarom heb ik een USB extension cable met Asus BT500 adapter gek
Ik zou iig eerst upgraden want je draait niet de laatste versie. Al denk ik niet dat het daarin zit. Ik heb geen dongle ervaring maar wel Daikin airco's. In mijn airco's heb ik de wifi module geplaatst en dat werkt echt naadloos samen met HA, heel prettig: https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Dus niet de ssl aan je HA geven ;)
YAML:
1
2
3
4
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.0/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:44:
@Rouwette Dus niet de ssl aan je HA geven ;)
YAML:
1
2
3
4
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.0/24
Nu werkt Duckdns niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51
ahbart schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:01:
Weet iemand hoe ik een knop kan maken waarmee ik een 433 signaal kan sturen naar mijn deurbel ontvanger? Voorheen is me dat wel eens gelukt met Domoticz. Maar daar heb ik nu niet zo veel aan.
Ontvangen werkt prima. En ik ontvang een telegram-berichtje als de bel gaat. Maar ik wil ook via een knop in Lovelace het belgeluid kunnen triggeren.
Ik denk dat ik wel de ontvangen codes heb waarmee de bel ontvanger getriggerd wordt. Maar hoe zend ik die?
Ik heb het al zelf uitgevonden.
- Maak een helper: deurbel-gong
- Maak automation: Deurbel gong ->
- > trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

alias: Deurbel Gong
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_button.deurbel_gong
condition: []
action:
  - service: rfxtrx.send
    data:
      event: 0b1111e003af16aa10000060
mode: single 

Mijn eventcode viste ik uit de binary_sensor - attributen, na het drukken op de deurbel. Deze eventcode hierboven komt uit het voorbeeld in volgende bron: Bron

[mbr]Nog makkelijker als je gewoon de yaml van de complete automation post[/mbr]
Edit: done

[ Voor 16% gewijzigd door ahbart op 08-02-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ow, je hebt ook gewoon poort 8123, dat is dan neem ik aan een directe portforwarding naar HA?

Daarmee bypass je dan compleet NGINX. Is het dus alsof je direct https opzet naar HA. Dat kan op zich wel maar dan is het intern ook alleen via https beschikbaar. En gezien het certificaat niet voor het interne adres klopt kan de app dan intern ook alleen maar het duckDNS adres gebruiken.

Als je NGINX opzet dan laat je de portforwarding op je router naar NGINX wijzen en die doet dan het omzetten van http naar https voor extern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Svennie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:30:
[...]

daarmee bedoel je op het interne netwerk?
Ja, gewoon je interne netwerk dus niet aan het internet.
Ik heb nu een user in HA aangemaakt, een broker user is beter? Dat kan ik ook nog wijzigen. Die MQTT Explorer ga ik bekijken.
Eén is niet beter dan het ander maar gezien ik MQTT devices geen gebruikers van HA vind wil ik die ook niet als HA gebruiker aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:49:
[...]

Ow, je hebt ook gewoon poort 8123, dat is dan neem ik aan een directe portforwarding naar HA?

Daarmee bypass je dan compleet NGINX. Is het dus alsof je direct https opzet naar HA. Dat kan op zich wel maar dan is het intern ook alleen via https beschikbaar. En gezien het certificaat niet voor het interne adres klopt kan de app dan intern ook alleen maar het duckDNS adres gebruiken.

Als je NGINX opzet dan laat je de portforwarding op je router naar NGINX wijzen en die doet dan het omzetten van http naar https voor extern.
Hmm ja ik had poort 8123 naar ha internip:8123 lopen. Die heb ik nu verwijderd maar de nieuwe forward 443 krijg ik nog niet goed, we hebben een Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rouwette Mja, ik heb hier ook nog steeds een keer NGINX op de todo staan (maar me al wel een beetje ingelezen :+). En eerste wat ik met het Ziggo modem heb laten doen is in bridge laten zetten.

Maar goed, heb:
- Alles via addons?
- Dus zowel NGINX en DuckDNS?
- DuckDNS aan de praat incl Let's encrypt?
- Dus met forward van 8123 => 8123 (alleen tijdelijk ter test!) kan je HA via je DuckDNS benaderen (http op 8123)?
- HA is benaderbaar via http op intern ip (port 8123)?
- NGINX start zonder issue?

Dan zou TCP forward van 443 naar 433 op je modem moeten staan en dan zou het moeten werken volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
twixx schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:22:
[...]

Ik zou iig eerst upgraden want je draait niet de laatste versie. Al denk ik niet dat het daarin zit. Ik heb geen dongle ervaring maar wel Daikin airco's. In mijn airco's heb ik de wifi module geplaatst en dat werkt echt naadloos samen met HA, heel prettig: https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/
Update maakt geen verschil buiten het feit dat het mijn Sonoff Zigbee dongle werking om zeep helpt. Dat is de reden dat ik nog op deze versie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-09 23:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:08:
@Rouwette Mja, ik heb hier ook nog steeds een keer NGINX op de todo staan (maar me al wel een beetje ingelezen :+). En eerste wat ik met het Ziggo modem heb laten doen is in bridge laten zetten.

Maar goed, heb:
- Alles via addons?
- Dus zowel NGINX en DuckDNS?
- DuckDNS aan de praat incl Let's encrypt?
- Dus met forward van 8123 => 8123 (alleen tijdelijk ter test!) kan je HA via je DuckDNS benaderen (http op 8123)?
- HA is benaderbaar via http op intern ip (port 8123)?

Dan zou TCP forward van 443 naar 433 op je modem moeten staan en dan zou het moeten werken volgens mij...
Ik dacht juist dat de Ziggo Connect Box (modem/router) geen "loopback NAT" heeft en dat er 2 oplossingen zijn (als ik het mij goed herinner):
1) koop een eigen Modem/Router (bijv; Fritz) die het wel heeft OF zet Ziggo ConnectBox in bridge mode (wordt allen modem) en koop/gebruik router die het wel heeft
2) blijf gewoon Ziggo connect box gebruiken en pas juist NGINX toe, om het ontbreken van "loopback NAT" op te lossen.
zie ook:
https://community.home-as...ng-duckdns-add-on/92674/6

[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 08-02-2023 21:06 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Antonio di schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Ik dacht juist dat de Ziggo Connect Box (modem/router) geen "loopback NAT" heeft en dat er 2 oplossingen zijn (als ik het mij goed herinner):
1) koop een eigen Modem/Router (bijv; Fritz) die het wel heeft OF zet Ziggo ConnectBox in bridge mode (wordt allen modem) en koop/gebruik router die het wel heeft
2) blijf gewoon Ziggo connect box gebruiken en pas juist NGINX toe, om het ontbreken van "loopback NAT" op te lossen.
Ik heb duckDNS en lokaal acces via browser prima werken met mijn Ziggo connect box (ook buitenshuis)
(doorgestreept en rood https) https://192.168.1xxx.xxx:8123
Ik krijg dan wel die waarschuwing van niet veilig maar klik op doorgaan etc
of
https://dievanmij.duckdns.org/
De app maakt ook en alleen gebruik van de DuckDNS
Dus als internet eruit ligt kan ik alleen met de browser lokaal bij mijn HA en NIET met de App
Dus dat moet ik nog een keer oplossen met NGINX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc6ERs-mL5cFZ-uvRZRaL7bQ9Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDoH9l6nkIaD6Osf90m540M6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_K1bJZa5c2vGcXpnh_avKc4dq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOWnv7QN7VI0yMXK0ykccRBW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJsvX9VBrcgo3-9zClFUISE0VL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGfvRG25Gkt0jHixN10ajJvR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaaAyj4cf_a3LZfwly1Ro23Vgps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1Kvm9MzPNko2STMD8ins9Y5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Antonio di op 08-02-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik wil graag een sensor maken voor het opladen van mijn fiets.

De volgende code geeft geen foutmelding maar ik moet geen binary sensor hebben geloof ik want die is alleen on / off. Wat kan ik wel gebruiken in dit geval? ik heb de code in een package folder staan.

Edit: nevermind, gewoon sensor natuurlijk

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      fiets_opladen_mega_status:
        friendly_name: "Fiets opladen mega"
        value_template: >-
          {% if is_state('switch.schuur_switch_mega_blitz', 'off') %}
            off
          {% elif state_attr('sensor.schuur_switch_mega_blitz_energy','current') | float(default=0) > 0.1 %}
            charge
          {% else %}
            nocharge
          {% endif %}

[ Voor 3% gewijzigd door Megalomania op 08-02-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:52:
Ja, gewoon je interne netwerk dus niet aan het internet.

Eén is niet beter dan het ander maar gezien ik MQTT devices geen gebruikers van HA vind wil ik die ook niet als HA gebruiker aanmaken :)
ik heb van alles geprobeerd, de 2 clients (Milight hub en een ESP easy nodeMCU) registeren zich:

code:
1
2
2023-02-08 20:21:06: New client connected from 192.168.1.110:49153 as milight-hub-1086058 (p2, c1, k15, u'ha-mosquitto').
2023-02-08 20:26:43: New client connected from 192.168.1.33:30709 as ESPClient6 (p2, c1, k15, u'ha-mosquitto').

Dat deel gaat goed maar er komen geen mqtt berichten binnen. Heb om te testen 1 sensor gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  sensor:
    - name: "Temperatuur"
      state_topic: "Keuken/Temperatuur"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.temperature }}"

Geen idee of de state topic klopt, daarom zou ik graag de binnenkomende mqtt berichten zien... Om te kijken of de broker iets binnen krijgt een test bericht gestuurd via MQTT settings -> Publish a packet:

code:
1
2
Keuken/Temperatuur
payload:18.23

Maar niks in de log van de broker, als ik iets stuur (om het even wat?) via de mqtt test mogelijkheid dan moet ik dat toch zien in de mqtt broker log? Zo ja dan lijkt me er iets fout zitten in de broker installatie/config?

wat kan ik verder nog proberen?

EDIT:
ik dacht dat het normaal gedrag is maar ik denk dat dat het probleem kan zijn: in de broker log zie ik disconnects bijna meteen na de connect (paar seconden erna)

[ Voor 5% gewijzigd door Svennie op 09-02-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:08:

Maar goed, heb:
- Alles via addons? - Ja
- Dus zowel NGINX en DuckDNS? - Ja
- DuckDNS aan de praat incl Let's encrypt? - Ja
- Dus met forward van 8123 => 8123 (alleen tijdelijk ter test!) kan je HA via je DuckDNS benaderen (http op 8123)? - Ja
- HA is benaderbaar via http op intern ip (port 8123)? - Ja

config

DuckDNS log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
# INFO: Using main config file /data/workdir/config
+ Account already registered!
[21:27:24] INFO: OK
217.62.109.34
NOCHANGE
[21:27:24] INFO: Renew certificate for domains: mijn.duckdns.org and aliases: 
Processing mijn.duckdns.org
 + Checking domain name(s) of existing cert... unchanged.
 + Checking expire date of existing cert...
 + Valid till May  9 11:04:42 2023 GMT (Longer than 30 days). Skipping renew!

Lijkt goed..

NGINX geeft nu wel een error
upstream prematurely closed connection while reading response header from upstream

Duckdns:8123 forceert https, krijg inlog half

Home Assistant
Aan het initialiseren

in een incognito venster krijg ik wel de goede inlog via Duckdns.org:8123

[ Voor 3% gewijzigd door Rouwette op 08-02-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede
  • Laatst online: 11:49

ede

Na een jaar goed gedraaid te hebben op een Raspberry Pi 4 met 4 GB geheugen en een 120 GB SSD kreeg ik een paar weken problemen die voor mij onoplosbaar waren.

Na installatie van de nieuwste versie van de MariaDB add-on werd het systeem instabiel. Om de paar uur rebootte het spontaan waarna niet alle services meer opkwamen. De recorder wilde niet opstarten waardoor geen statistieken meer gedraaid konden worden en diverse andere functionaliteiten ook uitvielen.
Ik heb een schone installatie gedaan en de laatste backup ingelezen maar de problemen bleven.
Instellingen getweaked, logs nog eens heel goed naast elkaar gelegd, niets gevonden wat het probleem kon veroorzaken.

Toen zag ik op Marktplaats een Lenovo M73 met een I5 en een SSD voor een prijs onder die van een Pi en die heb ik meteen gekocht.

Vandaag HA erop gezet en de laatste backup. Alles werkt zonder problemen. En veel sneller ook, ik kan nu echt door de statistieken bladeren, iets waar de Pi hard voor aan het rekenen moest.

De database is 4,8 GB groot, misschien dat dat te veel van de Pi vraagt

Gezien het geen vraag betreft voeg ik hem inderdaad samen

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 10-02-2023 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ronker32 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:41:

Ik doe het zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- sensor:
    - name: status_NAAM
      state: >
        {% if is_state("person.NAAM", "home") %}
        Thuis
        {% elif is_state("person.NAAM", "Work") %}
        Werk
        {% else %}
        {{ states("proximity.NAAM_home")  + " km" }}
        {% endif %}

Ik heb zones voor werk, thuis, sport etc aangemaakt en track de status van mensen dus via person.NAAM. De tracker info komt weer van Google (kinderen) of de Companion app (ikzelf en vrouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Rouwette schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:34:
[...]

config

DuckDNS log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
+ Account already registered!
[21:27:24] INFO: OK
217.62.109.34
NOCHANGE
[21:27:24] INFO: Renew certificate for domains: mijn.duckdns.org and aliases: 
Processing mijn.duckdns.org
 + Checking domain name(s) of existing cert... unchanged.
 + Checking expire date of existing cert...
 + Valid till May  9 11:04:42 2023 GMT (Longer than 30 days). Skipping renew!

Lijkt goed..

NGINX geeft nu wel een error
upstream prematurely closed connection while reading response header from upstream

Duckdns:8123 forceert https, krijg inlog half

Home Assistant
Aan het initialiseren

in een incognito venster krijg ik wel de goede inlog via Duckdns.org:8123
Ik heb hierboven bij de 2 schermafdrukken nog een 3de toegevoegd met de Router instelling (port-forward) op mijn Ziggo Connect Box. Mijn HA server heb ik een vast IP gegeven in de Router (static / statisch) en ik gebruik(nog) GEEN NGINX . Kan dus alleen de App niet lokaal met mijn wifi gebruiken als het internet er thuis uit ligt. De App heeft namelijk alleen de DuckDNS verwijzing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@Rouwette
Blijft lastig dit.
Kwam een community add-on tegen. Misschien al geprobeerd. Of niet relevant.
Home Assistant Community Add-on: Nginx Proxy Manager

Hier gaat wan port 443 geforward naar de reverse proxy server. Niet port 8123 (https) alleen 443 is open.
en certificaten worden gebruikt in HA

[ Voor 41% gewijzigd door pentode op 08-02-2023 22:32 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
pentode schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:26:
@Rouwette
Blijft lastig dit. Ik zat al een hele quote te maken. Maar nog geen proxy server...
Kwam wel een community add-on tegen. Misschien al geprobeerd. Of niet relevant.
Home Assistant Community Add-on: Nginx Proxy Manager

Hier gaat wan port 443 geforward naar de reverse proxy server. Niet port 8123 (https) alleen 443 is open.
en certificaten worden gebruikt in HA
Deze gebruik ik dus ook (niet de add on, maar dat maakt verder voor de configuratie niet uit).
Vind deze erg prettig werken met een prima GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:56
Kan één van de scripthelden hier mij helpen? Ik heb nu een vrij lange automation die veel korter kan maar ik kom er even niet uit.
Gaat om het volgende:
Met een omhoog of rechts op mijn Harmony Companion wil ik de volgende Sonos radio favorite kiezen, omlaag of links kiest de vorige zender. Ik gebruik hier Emulated Roku voor.

Mijn automation ziet er nu zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
alias: Sonos - Roku Command change radio channel
trigger:
  - platform: event
    event_type: roku_command
    event_data:
      source_name: HA Roku
      type: keypress
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 58fb86a2ff3211ea9c9b012854c113a7
        domain: media_player
        entity_id: media_player.eetkamer
        type: is_playing
      - condition: state
        entity_id: remote.harmony_hub
        attribute: current_activity
        state: Sonos Radio
action:
  - choose:
      - conditions:
            attribute: media_channel
            state: NPO Radio 1
        sequence:
          - service: media_player.play_media
            target:
            data:
              media_content_type: favorite_item_id
              media_content_id: |
                {% if trigger.event.data.key in ['Right', 'Up'] %}
                  "FV:2/68"
                {% elif trigger.event.data.key in ['Left', 'Down'] %}
                  "FV:2/71"
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: NPO 3FM
        sequence:
            target:
            data:
                  "FV:2/84"
                  "FV:2/70"
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: Sky Radio
        sequence:
            target:
            data:
                  "FV:2/85"
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: Qmusic
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: BNR Nieuwsradio
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}

Volgens mij kan ik een radio list maken waarin dan index + 1 of -1 afhankelijk van welke zender dan aan staat. Maar daar kom ik niet meteen uit.

Dit zou dan de radio list worden waarbij o.b.v. de media_channel (2e kolom) bepaald kan worden welke aan staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                {%set radio_list =
                [
                  ('FV:2/71', 'BNR Nieuwsradio'),
                  ('FV:2/68', 'NPO 3FM'),
                  ('FV:2/70', 'NPO Radio 1'),
                  ('FV:2/84', 'Sky Radio'),
                  ('FV:2/85', 'Qmusic')
                ]
                %}

[ Voor 4% gewijzigd door wmn79 op 08-02-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
wmn79 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:41:
Kan één van de scripthelden hier mij helpen? Ik heb nu een vrij lange automation die veel korter kan maar ik kom er even niet uit.
Gaat om het volgende:
Met een omhoog of rechts op mijn Harmony Companion wil ik de volgende Sonos radio favorite kiezen, omlaag of links kiest de vorige zender. Ik gebruik hier Emulated Roku voor.

Mijn automation ziet er nu zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
alias: Sonos - Roku Command change radio channel
trigger:
  - platform: event
    event_type: roku_command
    event_data:
      source_name: HA Roku
      type: keypress
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 58fb86a2ff3211ea9c9b012854c113a7
        domain: media_player
        type: is_playing
        entity_id: remote.harmony_hub
        attribute: current_activity
        state: Sonos Radio
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: NPO Radio 1
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: NPO 3FM
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: Sky Radio
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: Qmusic
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}
      - conditions:
            state: BNR Nieuwsradio
        sequence:
            target:
            data:
                {% else %}  {% endif %}

Volgens mij kan ik een radio list maken waarin dan index + 1 of -1 afhankelijk van welke zender dan aan staat. Maar daar kom ik niet meteen uit.

Dit zou dan de radio list worden waarbij o.b.v. de media_channel (2e kolom) bepaald kan worden welke aan staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                {%set radio_list =
                [
                  ('FV:2/71', 'BNR Nieuwsradio'),
                  ('FV:2/68', 'NPO 3FM'),
                  ('FV:2/70', 'NPO Radio 1'),
                  ('FV:2/84', 'Sky Radio'),
                  ('FV:2/85', 'Qmusic')
                ]
                %}
Ik zou een input_select aanmaken en die gebruiken.
Button press wijzigt de input_select en de state change van de input select triggert de zender wijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Septillion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:21:
@TheFes Maar het zou geen notification action moeten zijn maar een knop actie, schijnbaar een iOS dingetje.
Eea werkt nu, uit en inloggen in de companion app loste het probleem op. Bedankt voor de reacties iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
RobertMe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Ik zie in ieder geval een verwachte opwek energie "dit uur" en "volgend uur". Daarmee zou je wellicht dus iets kunnen. Uiteraard rekening er mee houdende dat op xx:59 je (alleen) wilt kijken naar het volgende uur. En de sensor niet real time zal zijn dus op xx:00 t/m de volgende API update "dit uur" waarschijnlijk nog steeds "vorig uur" is en "volgend uur" dus "dit uur" is. Waarbij er zo te zien ook geen attributen zijn om te zien voor welk tijdsbestek deze gegevens "gelden" (bij bv de forecast van een weather integration staat er wel een tijdstip per "voorspelling"). Dan zou je dus al moeten werken met de last_changed.
Bedankt voor de info! Ik heb wat gegoogled en ben op een iets andere aanpak uitgekomen.
Eerst heb ik een sensor gemaakt om de waardes van mijn slimmelezer+ om te zetten van kW naar W

YAML:
1
2
3
4
5
- sensor:
  - name: "Power Produced Watt"
    unit_of_measurement: "W"
      {{ states('sensor.power_produced')|float * 1000 }}

Dan heb ik een filter gemaakt om de pieken en dalen te vermijden in de zonneproductie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: filter
  name: LP20 Power Produced Watt
  entity_id: sensor.power_produced_watt
  filters:
    - filter: lowpass
      time_constant: 20
      precision: 0

En dan nog een binary_sensor om aan te geven of er overproductie van de zonnepanelen is of niet, met een delay van 10 minuten in beide richten om snel aan/uit schakelen te voorkomen. Deze kan dan gebruikt worden in de automatisaties. Ik heb deze nu hardcoded op 2000 watt staan, maar hier zou je dan nog een input helper voor kunnen maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- binary_sensor:
  - name: "Excess Solar"
    icon: "mdi:solar-power"
    device_class: power
      {{ states('sensor.lp20_power_produced_watt')|float(0) > 2000 }}
    delay_on:
      minutes: 10
    delay_off:
      minutes: 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
B-Force schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Ik doe het zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- sensor:
    - name: status_NAAM
        {% if is_state("person.NAAM", "home") %}
        Thuis
        {% elif is_state("person.NAAM", "Work") %}
        Werk
        {% else %}
        {{ states("proximity.NAAM_home")  + " km" }}
        {% endif %}

Ik heb zones voor werk, thuis, sport etc aangemaakt en track de status van mensen dus via person.NAAM. De tracker info komt weer van Google (kinderen) of de Companion app (ikzelf en vrouw)
Dank voor je reactie, zo heb ik hem nu ook maar in de mushroom person card wil ik graag de person-entiteit gebruiken met de status 'Thuis' en 'Afwezig' en de ingestelde zones. Dat is helaas dus niet mogelijk lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
Ronker32 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Dank voor je reactie, zo heb ik hem nu ook maar in de mushroom person card wil ik graag de person-entiteit gebruiken met de status 'Thuis' en 'Afwezig' en de ingestelde zones. Dat is helaas dus niet mogelijk lijkt het.
Ish..

Als je de mushroom template card gebruikt kun je een heel eind komen, maar is het wel handwerk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  - type: custom:stack-in-card
    mode: vertical
    cards:
      - type: custom:mushroom-template-card
        entity: person.jij
        layout: vertical
        badge_icon: |-
          {% if is_state(entity, 'home') %}
            mdi:home
          {% elif is_state(entity, 'not_home') %}
            mdi:tree
          {% else %}
            {{ states.zone | selectattr('name', 'eq', states(entity)) | map(attribute='attributes.icon') | list | first }}
          {% endif %}
        badge_color: |-
          {% if is_state('person.jij', 'home') %}
            green
          {% else %}
            grey
          {% endif %}
        primary: ''
        picture: '{{state_attr(''person.jij'',''entity_picture'')}}'
        secondary: |-
          {% if is_state('person.jij', 'not_home') %}
            Niet thuis
          {% elif not is_state('person.jij', 'home') %}
            {{ states('person.jij') }}
          {% else %}
            Familiehuis
          {% endif %}

Ziet dan uiteindelijk zo uit, maar dat vergt nog een aantal andere cards:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d69e_AKHknK4Ivv9gBfYCDmRWsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jgi4VN7gPzrWc7xCQ52Zh6aU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Koepert schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Ish..

Als je de mushroom template card gebruikt kun je een heel eind komen, maar is het wel handwerk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  - type: custom:stack-in-card
    mode: vertical
    cards:
      - type: custom:mushroom-template-card
        entity: person.jij
        layout: vertical
        badge_icon: |-
          {% if is_state(entity, 'home') %}
            mdi:home
          {% elif is_state(entity, 'not_home') %}
            mdi:tree
          {% else %}
            {{ states.zone | selectattr('name', 'eq', states(entity)) | map(attribute='attributes.icon') | list | first }}
          {% endif %}
        badge_color: |-
          {% if is_state('person.jij', 'home') %}
            green
          {% else %}
            grey
          {% endif %}
        primary: ''
        picture: '{{state_attr(''person.jij'',''entity_picture'')}}'
        secondary: |-
          {% if is_state('person.jij', 'not_home') %}
            Niet thuis
          {% elif not is_state('person.jij', 'home') %}
            {{ states('person.jij') }}
          {% else %}
            Familiehuis
          {% endif %}

Ziet dan uiteindelijk zo uit, maar dat vergt nog een aantal andere cards:

[Afbeelding]
Oeh, strak werk! Thanks, hier kan ik wel wat mee! Die states.zone kende ik nog niet, ga ik mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Laatst online: 17:50
Sinds gistermiddag rond 12:00 doet mijn growatt-integratie het niet meer.
https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/

De growatt-server zelf is wel in de lucht.
Reload van de integratie of herstart van HA heeft geen effect.

Heeft iemand hetzelfde probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
djiedjee schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:09:

Hier ook geen Growatt data momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ten eerste: Ik weet niet of ik in dit topic moet zijn of in [Toon] Ervaringen hoort

Ik heb een geroote Toon. Aan deze Toon hangen hangen twee Fibaro rookmelders (Z-Wave, meen ik). Ik heb verder geen Zwave-hubs/ontvangers in huis.

Nu heb ik via HACS diverse Toon-integraties gevonden (Toon smartmeter, Toon climate en Toon boiler status). Maar ik heb nog geen integratie gevonden die -via Toon- mijn rookmelders uitleest (bijv batterijniveau).

Weet iemand hier een oplossing voor?
De enige oplossingen die ik zelf kan bedenken is: 1. Zelf iets programmeren (bijv "Toon smartmeter" aanpassen) of 2. Een Z-Wave USB-stick kopen en de rookmelders direct aan HA hangen.

Maar ik hoop eigenlijk op een bestaande integratie, lekker makkelijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 09-02-2023 13:17 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:06

TheFes schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Ik had juist sinds dinsdag (t/m woensdag) issues.
Ben op de achtergrond wel aan het kijken of Grott hier een oplossing in kan bieden, maar ik struggle nog een beetje met de docker(-compose) installatie handleiding.

EDIT:
Mijn ervaring overigens. Kijk even in home-assistant github tussen de issues van de growatt integratie. Grote kans dat ze weer iets aangepast hebben (tot nu toe al 2x gehad in 3 maanden tijd). Vooralsnog lijkt het nu niet het geval overigens.

EDIT2:
Inmiddels ligt hij er weer vanaf 12:45 uit (dus 45 minuten)

[ Voor 16% gewijzigd door prekz op 09-02-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38
anandus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:01:
Ten eerste: Ik weet niet of ik in dit topic moet zijn of in [Toon] Ervaringen hoort

Ik heb een geroote Toon. Aan deze Toon hangen hangen twee Fibaro rookmelders (Z-Wave, meen ik). Ik heb verder geen Zwave-hubs/ontvangers in huis.

Nu heb ik via HACS diverse Toon-integraties gevonden (Toon smartmeter, Toon climate en Toon boiler status). Maar ik heb nog geen integratie gevonden die -via Toon- mijn rookmelders uitleest (bijv batterijniveau).

Weet iemand hier een oplossing voor?
De enige oplossingen die ik zelf kan bedenken is: 1. Zelf iets programmeren (bijv "Toon smartmeter" aanpassen) of 2. Een Z-Wave USB-stick kopen en de rookmelders direct aan HA hangen.

Maar ik hoop eigenlijk op een bestaande integratie, lekker makkelijk :P
Ik heb dat destijds opgelost door de Toon Smartmeter versie aan te passen en als extra custom component in HA op te nemen. Ik gebruik dat inmiddels al een dik jaar niet meer omdat ik overgestapt ben op Zigbee rookmelders, maar kan wel even kijken of ik die files nog heb als je daar interesse in hebt. (Geen idee of die nog compatible zijn met de huidige versie van HA overigens).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DaLass schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb dat destijds opgelost door de Toon Smartmeter versie aan te passen en als extra custom component in HA op te nemen. Ik gebruik dat inmiddels al een dik jaar niet meer omdat ik overgestapt ben op Zigbee rookmelders, maar kan wel even kijken of ik die files nog heb als je daar interesse in hebt. (Geen idee of die nog compatible zijn met de huidige versie van HA overigens).
Oh, dat zou ik wel fijn vinden! Dan kijk ik even of het te knutselen is. Ik had zelf ook zo'n idee, inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 09-02-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@djiedjee @TheFes @DaLass hier ook Growatt in gebruik sinds afgelopen weekend, de app heeft constant kuren (netwerkfout en noem maar op), als ik het wat vaker probeer werkt het soms wel. Mijn installateur zegt dat dit toevallig is en normaal niet zo vaak voorkomt? Anyways, momenteel zie ik zowel in de Growatt app als HA dezelfde waarde (7,7kWh voor vandaag). Hebben jullie helemaal geen data in HA, of zien jullie ergens een inconsistentie?

Wel zie ik overigens dat ik vaker wat intervallen mis (normaal elke 5 minuten).

[ Voor 8% gewijzigd door Sp33dFr34k op 09-02-2023 13:53 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark

TheFes schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Net toevallig gisteren over gegaan op lokale Grott docker. Ben ik niet meer afhankelijk van Growatt :)
Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

vandermark schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Net toevallig gisteren over gegaan op lokale Grott docker. Ben ik niet meer afhankelijk van Growatt :)
Aanrader!
Staat ook nog op mijn to-do lijstje, maar vroeg me wel af, als je docker host even down is (maintenance bijvoorbeeld), worden de stats dan gequeued en later alsnog doorgestuurd naar Growatt/HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@TheFes @prekz @Sp33dFr34k
na een reboot komt er weer data binnen in HA vanaf Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:02:
[...]

Staat ook nog op mijn to-do lijstje, maar vroeg me wel af, als je docker host even down is (maintenance bijvoorbeeld), worden de stats dan gequeued en later alsnog doorgestuurd naar Growatt/HA?
Dat weet ik niet. Sowieso vind ik het geen probleem wanneer enkele waarden niet meekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
anandus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Oh, dat zou ik wel fijn vinden! Dan kijk ik even of het te knutselen is. Ik had zelf ook zo'n idee, inderdaad.
Ik heb het even quick-and-dirty op GitHub gezet:
https://github.com/DYLaKo/HA-RootedToon-SmokeSensor

In deze versie ben ik destijds uitgegaan van 2 rookmelders, dat was ook mijn setup. Het kan vast mooier, maar bij mij werkte het zo prima. :)

[ Voor 17% gewijzigd door DaLass op 09-02-2023 14:31 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 07:54
Iemand al ervaring met een LD2410 B of C presence sensor?

https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Deze zouden erg goed werken en ben wel een beetje klaar met mijn net niet goed werkende PIR sensoren.

Enige probleem dat ik nog zie is dat dit natuurlijk 5v voeding moet hebben oftewel je kunt ze nergens mooi ophangen. Dilemma O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
...en het is weer gestopt... :-(
djiedjee schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:02:
@TheFes @prekz @Sp33dFr34k
na een reboot komt er weer data binnen in HA vanaf Growatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DaLass schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik heb het even quick-and-dirty op GitHub gezet:
https://github.com/DYLaKo/HA-RootedToon-SmokeSensor

In deze versie ben ik destijds uitgegaan van 2 rookmelders, dat was ook mijn setup. Het kan vast mooier, maar bij mij werkte het zo prima. :)
Super! Ik ga er naar kijken, heel erg bedankt!

Edit: Met wat kleine aanpassingen (dev-nummer voor de rookmelders en de poort) werkt het als een trein! Heel erg bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 09-02-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:06
vandermark schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:58:
[...]

[...]

Aanrader!
Heb je dit toevallig in een docker-compose file gegoten? Zoja wil je deze hier delen?
Daar loop ik namelijk op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb 2x units van Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

nu komt er 1 als "device" netjes in HA

de 2de echter word niet echt gezien als unit en identificeert zich niet lekker (bv temp en humidity missen als sensor)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mqtt:
  fan:
    - name: "nrg-itho-5b74_fan"
      device:
        identifiers: "nrg-itho-5b74"
        model: "ITHO Wifi Add-on"
        name: "ITHO-WIFI"
      availability_topic: "ithobadkamer/lwt"
      unique_id: "nrg-itho-5b74"
      state_topic: "ithobadkamer/state"
      state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}'
      json_attributes_topic: "ithobadkamer/ithostatus"
      command_topic: "ithobadkamer/cmd/not_used/but_needed_for_HA"
      percentage_command_topic: "ithobadkamer/cmd"
      percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}'
      percentage_state_topic: "ithobadkamer/state"
      percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}'
    - name: "nrg-itho-c1f8_fan"
      device:
        identifiers: "nrg-itho-c1f8"
        model: "ITHO Wifi Add-on"
        name: "ITHO-WIFI"
      availability_topic: "ithowcberging/lwt"
      unique_id: "nrg-itho-c1f8"
      state_topic: "ithowcberging/lwt"
      state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}'
      json_attributes_topic: "ithowcberging/ithostatus"
      command_topic: "ithowcberging/cmd/not_used/but_needed_for_HA"
      percentage_command_topic: "ithowcberging/cmd"
      percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}'
      percentage_state_topic: "ithowcberging/state"
      percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}'

Dus gaat in mijn idee vanaf regel 18 fout, de 2de unit kan ik ook geen locatie of andere "details" meegeven.

wat is de correcte wijze voor dit ?

BTW de tweaker heeft ook een "API" maar dat verwerken moet ik nog even voor gaan zitten.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
prekz schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Heb je dit toevallig in een docker-compose file gegoten? Zoja wil je deze hier delen?
Nee, ik volg altijd de Marius manier door op mijn synology een taak te definieren. Gebruik deze als basis en pas hem aan: https://mariushosting.com...are-on-your-synology-nas/.
Dit heb ik als volgt gedaan en werkt goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
docker run -d --name=grott \
-p 5279:5279 \
-e PORT=5279 \
--restart on-failure \
-e gmqttip="192.168.178.150" \
-e gmqttauth="True" \
-e gmqttuser="mqttuser" \
-e gmqttpassword="mqttwachtwoord" \
-v /volume1/docker/docker/grott:/data \
-e gpvoutput="True" \
-e gpvapikey="pvoutputapi" \
-e gpvsystemid="pvoutputsystemid" \
ledidobe/grott

Ik denk dat regel 9 niet hoeft, die folder is geheel leeg. Er is denk ik geen data folder nodig...

[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 09-02-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

prekz schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Waar loop je op vast? Is redelijk straightforward denk ik... even snel op basis van de documentatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  grott:
    image: ledidobe:grott:latest
    container_name: grott
    environment:
      - gnomqtt=True
      - gblockcmd=True
      - gpvoutput=True
      - gpvapikey=apikey
      - gpvsystemid=systemid
      - gmqttip=x.x.x.x
      - gmqttauth=True
      - gmqttuser = xxx
      - gmqttpassword=xxx
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /jouwfolder/your.ini:/app/grott.ini
    ports:
      - 5279:5279
    restart: unless-stopped

P.s.: In docker compose hoef je alleen wachtwoorden met eventuele escape karakters tussen quotes te zetten.
vandermark schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:59:
Ik denk dat regel 9 niet hoeft, die folder is geheel leeg. Er is denk ik geen data folder nodig...
Nog ff gecheckt, de ini kan je wel zelf configureren en daardoor mappen, zie hierboven.

[ Voor 15% gewijzigd door Sp33dFr34k op 09-02-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Ik wil elke 30 seconden de Troom van mijn MHI airco updaten a.d.h.v. de waarde van een losse sensor. Ik heb daarvoor de volgende code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
set_t_room_bg:
  alias: Set T-Room BG
  trigger:
    platform: time_pattern
    seconds: '/30'
  sequence:
  - service: mqtt.publish
    data:
      qos: 0
      retain: false
      topic: Airco_bg/Troom
      payload: '{{ states("sensor.tfa_ts34c_cresta_53_0e_temperature") }}'

Hij wil hem alleen niet updaten. Als ik hard een waarde ingeef, doet hij het wel. Ik heb het gevoel dat mijn temperatuursensor een komma als decimaal teken gebruikt, ipv een punt. Hoe kan ik dat eenvoudig omzetten?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
DynamicDreams schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:34:
Ik wil elke 30 seconden de Troom van mijn MHI airco updaten a.d.h.v. de waarde van een losse sensor. Ik heb daarvoor de volgende code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
set_t_room_bg:
  trigger:
  sequence:
    data:

Hij wil hem alleen niet updaten. Als ik hard een waarde ingeef, doet hij het wel. Ik heb het gevoel dat mijn temperatuursensor een komma als decimaal teken gebruikt, ipv een punt. Hoe kan ik dat eenvoudig omzetten?
als je een template wil parsen in een MQTT service call heb je payload_template nodig.

YAML:
1
2
payload_template: >-
  {{ states("sensor.tfa_ts34c_cresta_53_0e_temperature") }}

dit zou moeten werken

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
DynamicDreams schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:34:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
set_t_room_bg:
  trigger:
  sequence:
    data:

Bij mij ziet hij er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: CLIMATE - MHI Woonkamer - MQTT - Externe Temperatuur
description: Externe temperatuur vanuit de toon naar de MHI
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /30
    hours: "*"
    minutes: "*"
action:
    data:
      topic: MHI-AC-Ctrl-Woonkamer/Woonkamer/set/Troom
      payload_template: "{{state_attr('climate.toon_2','current_temperature')}}"

Ik zie dan ook nog een verschil, jij probeert het topic Airco_bg/Troom aan te passen, maar dat is de waarde die de airco teruggeeft. Als je hem wilt aanpassen moet je het set topic hebben, dus Airco_bg/set/Troom. Daarnaast ook de payload, wat @Dutchess_Nicole ook aangeeft.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:56

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

manusjevanalles schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Ik krijg het nog steeds niet naar wens. Bij elk nieuw tabblad binnen een dashboard komen de cards in het midden, en als ik een grid toevoeg dan komt deze als card. Elke card lijkt random in beeld te komen.

[Afbeelding]

Ik wil graag een grid met 3 columns die een hele rij bezet, zoals op onderstaande screenshot. Ik krijg dat bij een nieuw tabblad niet meer voor elkaar.

[Afbeelding]

Is daar iets aan te doen? Het is eerder (spontaan) wel goed gegaan.
kun je misschien de code van je apex cards hier delen?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:25

CWH

Vrees dat dit een enorme noob-vraag gaat worden, maar ik kom er niet uit en ik kan ook niet echt een, voor mij, duidelijk antwoord vinden.
Ik heb in de configuration.yaml een entry gemaakt: sensor: !include sensors.yaml.
Vervolgens een sensors.yaml aangemaakt.
Hierin had ik een paar custom sensors staan in format:
sensors:
Maar dan krijg ik "sensor duplicate" errors.
Daarom, op basis wat ik ergens gelezen heb, de volgende entry aangemaakt in configuration.yaml:
sensor: !include_dir_merge_list sensors. (De andere verborgen)
Daarna voor elke sensor een aparte file in deze dir aangemaakt.
Maar dan kan ik de sensors in HA niet vinden/gebruiken.
Uiteindelijk maar een sensor in de sensor.yaml gezet, die werkt dan.

Vraag: hoe kan ik nu meerdere sensoren in sensors.yaml aanmaken zonder duplicate errors te krijgen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
CWH schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:04:
Vrees dat dit een enorme noob-vraag gaat worden, maar ik kom er niet uit en ik kan ook niet echt een, voor mij, duidelijk antwoord vinden.
Ik heb in de configuration.yaml een entry gemaakt: sensor: !include sensors.yaml.
Vervolgens een sensors.yaml aangemaakt.
Hierin had ik een paar custom sensors staan in format:
YAML:
1
2
  sensors:

Maar dan krijg ik "sensor duplicate" errors.
Daarom, op basis wat ik ergens gelezen heb, de volgende entry aangemaakt in configuration.yaml:
sensor: !include_dir_merge_list sensors. (De andere verborgen)
Daarna voor elke sensor een aparte file in deze dir aangemaakt.
Maar dan kan ik de sensors in HA niet vinden/gebruiken.
Uiteindelijk maar een sensor in de sensor.yaml gezet, die werkt dan.

Vraag: hoe kan ik nu meerdere sensoren in sensors.yaml aanmaken zonder duplicate errors te krijgen?
Alvast bedankt!
Je gebruikt de legacy-versie om een template sensor te maken, je kunt het beste zorgen dat je in je configuration.yaml template: !include templates.yaml opneemt en daar maak je dan je template sensors. Zie voor meer informatie de documentatie over legacy template sensors en op diezelfde pagina bovenaan vind je hoe je de juiste template sensors maakt.

Ik heb het ook zo in mijn configuration.yaml staan en in mijn templates.yaml heb ik dan (o.a.) het volgende staan:
YAML:
1
2
3
4
sensor:
  - name: Aantal actieve lampen
    icon: mdi:lightbulb-multiple
    state: "{{ expand('light.alle_lampen') | selectattr('state', 'eq', 'on') | list | count }}"

Voor elke volgende template sensor hoef je geen sensor: meer te typen, starten bij - name: is voldoende (wel met de juiste indentatie uiteraard).

Ik gebruik overigens nog steeds wel sensor: !include sensors.yaml, maar dat is alleen voor systeemsensoren zoals de afvalinfo-integratie of de systemmonitor-integratie. Dat ziet er dan zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: systemmonitor
    resources:
      - type: disk_use_percent
      - type: disk_use
      - type: disk_free
      - type: memory_use_percent
      - type: memory_use
      - type: memory_free
      - type: swap_use_percent
      - type: swap_use
      - type: swap_free
      - type: processor_use
      - type: last_boot

[ Voor 12% gewijzigd door Ronker32 op 09-02-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Even een algemene vraag. Hoe regelen jullie via HA dat je de opgewekte zonne-energie (vooral overproductie) optimaal zelf consumeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:25

CWH

Ronker32 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:10:
[...]

Je gebruikt de legacy-versie om een template sensor te maken, je kunt het beste zorgen dat je in je configuration.yaml template: !include templates.yaml opneemt en daar maak je dan je template sensors. Zie voor meer informatie de documentatie over legacy template sensors en op diezelfde pagina bovenaan vind je hoe je de juiste template sensors maakt.

Ik heb het ook zo in mijn configuration.yaml staan en in mijn templates.yaml heb ik dan (o.a.) het volgende staan:
YAML:
1
2
3
4
sensor:
  - name: Aantal actieve lampen
    icon: mdi:lightbulb-multiple
    state: "{{ expand('light.alle_lampen') | selectattr('state', 'eq', 'on') | list | count }}"

Voor elke volgende template sensor hoef je geen sensor: meer te typen, starten bij - name: is voldoende (wel met de juiste indentatie uiteraard).

Ik gebruik overigens nog steeds wel sensor: !include sensors.yaml, maar dat is alleen voor systeemsensoren zoals de afvalinfo-integratie of de systemmonitor-integratie. Dat ziet er dan zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: systemmonitor
    resources:
      - type: disk_use_percent
      - type: disk_use
      - type: disk_free
      - type: memory_use_percent
      - type: memory_use
      - type: memory_free
      - type: swap_use_percent
      - type: swap_use
      - type: swap_free
      - type: processor_use
      - type: last_boot
Bedankt voor de snelle reactie!! Hier kan ik wat mee, ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
DaLass schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:00:
[...]

Bij mij ziet hij er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: CLIMATE - MHI Woonkamer - MQTT - Externe Temperatuur
description: Externe temperatuur vanuit de toon naar de MHI
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /30
    hours: "*"
    minutes: "*"
action:
    data:
      topic: MHI-AC-Ctrl-Woonkamer/Woonkamer/set/Troom
      payload_template: "{{state_attr('climate.toon_2','current_temperature')}}"

Ik zie dan ook nog een verschil, jij probeert het topic Airco_bg/Troom aan te passen, maar dat is de waarde die de airco teruggeeft. Als je hem wilt aanpassen moet je het set topic hebben, dus Airco_bg/set/Troom. Daarnaast ook de payload, wat @Dutchess_Nicole ook aangeeft.
Hmm, ik krijg met /set/troom de boel niet bijgewerkt.

Huidige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Temp manual set
description: Externe temperatuur BG naar de MHI
sequence:
    data:
      topic: Airco_bg/set/Troom
      payload_template: "{{ states(\"sensor.tfa_ts34c_cresta_53_0e_temperature\") }}"

De trace geeft het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Executed: 9 februari 2023 om 18:32:11
Result:
params:
  domain: mqtt
  service: publish
  service_data:
    topic: Airco_bg/set/Troom
    payload_template: 18.2
  target: {}
running_script: false
limit: 10

Alles lijkt goed te staan, maar de waarde in HA bij de airco wordt niet bijgewerkt.

Of moet ik eerst naar een nieuwe versie van de MHI-AC-CTRL?

EDIT:
Inmiddels in HA met de MQTT_explorer gespeeld. Als ik naar het topic Airco_bg/set/Vanes de waarde 1 stuur, reageert de airco direct en zie ik ook cmd_received = ok.

Stuur ik naar het topic Airco_bg/set/Troom de waarde '18', dan krijg ik direct de melding 'unknown command' . Betekent dit dat mijn MHI-AC-CTRL een te oude versie heeft die dit misschien niet ondersteunt?

[ Voor 10% gewijzigd door DynamicDreams op 09-02-2023 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
dotcom87 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:12:
Even een algemene vraag. Hoe regelen jullie via HA dat je de opgewekte zonne-energie (vooral overproductie) optimaal zelf consumeert?
Ik regel het nog niet actief, maar wat ik heb gedaan is nachtverlaging toepassen voor de verwarming, en pas rond 930 weer omhoog gaat (en dus gaat verwarmen). Dan maakt het zoveel mogelijk gebruik van de zonne-energie. Dit is van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyNQyyzo3FC1Sd_ntIWFhbjmXXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bNLEYfYkc5kODuOKhez7SYp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hba-jaHr2SfjTXHr2w1O1ImofQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QWsQf72dnsyj5qKfb6amxwe.jpg?f=fotoalbum_large

In de toekomst wil ik ook de boiler actief gaan aansturen, net als de droger en vaatwasser. Project voor van de zomer :D

[ Voor 16% gewijzigd door kepler op 09-02-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Je zit total kunnen gebruiken ipv total_increasing. Of een template sensor kunnen maken die die 0 waardes er uit filtert
Helaas, de total state_class is toch geen goede oplossing gebleken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AelyyoKG4Iqja-A3cNkdrlffeI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y4gQtdXb8Nv49nTj3UFqNmW4.png?f=user_large

Sterker nog, de total_increasing geeft precies hetzelfde beeld, ik snap niet waarom eigenlijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHOc_zgQEBXfevsO3qeuWAHSJOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sqWr1agwHkYETmb38pFZSY41.png?f=user_large

Mijn originele vraag: Aikon in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" Kortweg: hoe krijg ik uit deze bron goede uitput van voor het Energy Dashboard...

Alleen de nul wegfilteren is het ook niet, want in dit geval zijn de waardes in het dal 0,01 en 0,02... frustrerend dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Aikon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:25:
[...]

Helaas, de total state_class is toch geen goede oplossing gebleken:

[Afbeelding]

Sterker nog, de total_increasing geeft precies hetzelfde beeld, ik snap niet waarom eigenlijk...

[Afbeelding]

Mijn originele vraag: Aikon in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" Kortweg: hoe krijg ik uit deze bron goede uitput van voor het Energy Dashboard...

Alleen de nul wegfilteren is het ook niet, want in dit geval zijn de waardes in het dal 0,01 en 0,02... frustrerend dit...
Ah, je hebt een sensor die dagelijks reset, dan werkt state_class: total niet. Tenzij je een attribute last_reset toevoegt waar je rond middernacht (dan is de zon zeker onder) een datetime-string in zet.

Heb je geen lifetime sensor vanuit je integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
DynamicDreams schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:34:
[...]

EDIT:
Inmiddels in HA met de MQTT_explorer gespeeld. Als ik naar het topic Airco_bg/set/Vanes de waarde 1 stuur, reageert de airco direct en zie ik ook cmd_received = ok.

Stuur ik naar het topic Airco_bg/set/Troom de waarde '18', dan krijg ik direct de melding 'unknown command' . Betekent dit dat mijn MHI-AC-CTRL een te oude versie heeft die dit misschien niet ondersteunt?
Volgens mij werkt het out of the box vanaf versie 2.5R3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
dennistd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 01:15:
[...]

Volgens mij werkt het out of the box vanaf versie 2.5R3
Ik zat blijkbaar nog op 2.5R2 (aldus MQTT-explorer). Inmiddels ook geleerd hoe ik zelf dat ding kan flashen. Na het uitbouwen en weer inbouwen kwam ik tot de ontdekking dat ik ook OTA een update had kunnen doen. Had wat demontagewerk gescheeld, haha.

Inmiddels werkt het naar behoren. Thanks allemaal!

Pagina: 1 ... 23 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.