TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Hij zal dat inderdaad niet elke keer vragen. Maar als je dat voorheen dus ook al had (af en toe) dan had je toen dus ook al geen geldig certificaat, en zal de interne url in de app toen ook niet gewerkt hebben.
Dus ik ga er vanuit dat je destijds geen wifi netwerk ingevoerd had in de app, en dus altijd de externe url gebruikt werd.
Hmm, mooie deductie. Dan zal dat ongetwijfeld zijn hoe het was en is. Maar dan heb ik wel direct een volgende vraag.
Ik heb dus nieuwe HA installatie gedaan op een nieuw device. Ingericht, allemaal prima. Vrouw en ik hebben beiden een iPhone, zij een 12, ik een 13, beiden meest recente versie qua updates.
Op beide telefoons de HA app geinstalleerd, op beiden ingelod op onze respectievelijke accounts. Als mijn vrouw weg gaat van huis, dan verandert haar status in 'Afwezig'. Als ik weg ga van huis, gebeurt dat niét. Er zijn 2 persons aanwezig in HA, dat ben ik en mijn vrouw.
Om een of andere vage reden wordt mijn telefoon gezien als iPhone_van_Jantje, en het toestel van mijn vrouw als iPhone_van_Jantje (2). Er zijn dus ook 2 device trackers:
device_tracker.iphone_van_jantje (ik) en
device_tracker.iphone_van_jantje_2 (vrouw).
In HA echter, heb ik de iphone van mijn vrouw renamed naar Telefoon Jantien en mijzelf naar iPhone Jan. Deze 2 namen hebben ook hun eigen trackers, te weten device_tracker.telefoon_jantien en device_tracker.iphone_jan
Onder beide Persons in HA heb ik dus onze respectievelijke 2 trackers opgegeven, oftewel, bij mij staat daar als devices om te volgen:
device_tracker.iphone_van_jantje en device_tracker.iphone_jan en bij mijn vrouw device_tracker.iphone_van_jantje_2 en device_tracker.telefoon_jantien.
Aangezien het dus ogenschijnlijk bij beide persons hetzelfde is ingericht zou je ook verwachten dat het bij beide personen gelijk werkt, maar dat is dus niet zo. Mijn vrouw gaat weg, en de status in HA verandert in afwezig, en ik ga weg en mijn status blijft Thuis.
Any thoughts?
Och ja, je moet toch wat he.