Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Ferrox1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:33:
Deze triggert niet als trigger in een automation:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_10_0
    attribute: tomorrow
    to: true

Eerst stonden er al quotes, die heb er al afgehaald, maar hij triggert maar niet... Iemand die dit weet?
Is dat attribute daadwerkelijk ook van false naar true gegaan sinds je de trigger gewijzigd hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 06-02-2023 12:35 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omver
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-05 12:12
Aikon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Ik heb dat zo opgelost:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
    sensors:
      solar_east_kwh_meter_active_power_positive:
        unique_id: solar_east_kwh_meter_active_power_positive
        value_template: "{{ (states('sensor.solar_east_kwh_meter_active_power') | float(0)) | abs | round(0) }}"
        unit_of_measurement: 'W'
Gelukt! mijn dank is >>> 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
Voor een thermostaat automatisering heb ik een sensor gemaakt die de som is van de verwachte minimumtemperatuur en de verwachte max temp van de volgende dag:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Temp morgen sum"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
        state: >
          {{ [ states('sensor.buienradar_temperature_1d'), states('sensor.buienradar_minimum_temperature_1d') ]| map('float') | sum }}
        availability: >
          {{ not 'unavailable' in [ states('sensor.buienradar_temperature_1d'), states('sensor.buienradar_minimum_temperature_1d') ] }}

Dit werkt goed en de entiteit werkt als zodanig:
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!4LD7TicxeL/afbeelding.png

In de automatisering krijg ik echter de foutmelding terug in de tracering:
Error: In 'and': In 'numeric_state': In 'numeric_state' condition: entity sensor.temp_morgen_sum state '' cannot be processed as a number
In de automatisering gebruik ik ook de losse temps van buienradar, die gaan goed door de tracering heen. Wat gaat hier mis?

Zo ziet de automatisering eruit die sensor.temp_morgen_sum aanroept:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Zachte nacht --> Zet Nacht schema aan
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "21:59:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.thermostaat_verwarming
    state: "on"
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.buienradar_minimum_temperature_1d
            above: 0
            entity_id: sensor.buienradar_temperature_1d
            above: 5
        entity_id: sensor.temp_morgen_sum
action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.schedule_nacht
mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 06-02-2023 12:38 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:14
TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Is dat attribute daadwerkelijk ook van false naar true gegaan sinds je de trigger gewijzigd hebt?
Goede vraag, maar kan ik niet meer controleren, want de prijzen zijn net bekend geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik gebruik Home Assistant o.a. voor het uitrekenen van hoeveel ik (per dag) krijg voor de geïnjecteerde energie. Nu is Luminus (België) overgestapt naar een variabel maandtarief:
Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing)
(excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 130,70 €/MWh;
Dag (dagmeter) = 0,0660 x Belpex - 1,0500;
Dag (dag- en nachtmeter) = 0,0810 x Belpex - 1,0500;
Nacht = 0,0430 x Belpex - 1,0500;
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd
Die Index wordt maandelijks gepubliceerd op www.luminus.be/index. Dat is een pdf dus daar kan je niets mee automatiseren maar de Belpex prijs zal ik vast ergens wel kunnen opscharrelen maar het grote probleem zit hier:
De waarde van Belpex Day-Ahead (maand geïndexeerd) is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de uurlijkse quoteringen Day Ahead Belpex Baseload (hier Belpex genoemd) tijdens de maand van levering, zoals beschikbaar op www.belpex.be. De waarde van Belpex van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand.
Je weet dus pas op het einde van de maand wat je tarief van de huidige maand is. Heeft er iemand een (geniaal) idee van hoe dit toch achteraf op één of andere manier te berekenen is? Het enige dat ik zo direct kan bedenken is een maandelijkse teller van injectie en die maal een waarde te doen en resultaat op te slaan in een teller die jaarlijks reset. Maar dan heb ik enkel een overzicht voor een jaar en het energie dashboard wordt volledig nutteloos (het kosten gedeelte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ferrox1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Goede vraag, maar kan ik niet meer controleren, want de prijzen zijn net bekend geworden...
dat is in ieder geval een vereiste om te triggeren, als dat attribute niet een andere state dan true naar true is gegaan, zal er niets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
vandermark schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:36:
Voor een thermostaat automatisering heb ik een sensor gemaakt die de som is van de verwachte minimumtemperatuur en de verwachte max temp van de volgende dag:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Temp morgen sum"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
          {{ [ states('sensor.buienradar_temperature_1d'), states('sensor.buienradar_minimum_temperature_1d') ]| map('float') | sum }}
        availability: >
          {{ not 'unavailable' in [ states('sensor.buienradar_temperature_1d'), states('sensor.buienradar_minimum_temperature_1d') ] }}

Dit werkt goed en de entiteit werkt als zodanig:
[Afbeelding]

In de automatisering krijg ik echter de foutmelding terug in de tracering:

[...]

In de automatisering gebruik ik ook de losse temps van buienradar, die gaan goed door de tracering heen. Wat gaat hier mis?

Zo ziet de automatisering eruit die sensor.temp_morgen_sum aanroept:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Zachte nacht --> Zet Nacht schema aan
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "21:59:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.thermostaat_verwarming
    state: "on"
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
            entity_id: sensor.buienradar_minimum_temperature_1d
            above: 0
            entity_id: sensor.buienradar_temperature_1d
        entity_id: sensor.temp_morgen_sum
action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.schedule_nacht
mode: single
staat in ide error ook niet welke state hij dan wel te verwerken kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:40:
[...]

dat is in ieder geval een vereiste om te triggeren, als dat attribute niet een andere state dan true naar true is gegaan, zal er niets gebeuren.
Klopt, ik ga er van uit dat deze rond middennacht naar false gaat. Maar kan met niet heugen dit gezien te hebben, dus ik ga dat morgenvroeg ff checken :)

Helaas geen history op deze attribute..

Ik ga er wel van uit dat er velen zijn die de nordpool integratie hebben draaien. Wellicht dat die een vergelijkbare trigger hebben.

Edit: Zie net te kijken, je hebt gelijk! Prijzen zijn niet bekend, die zijn van gisteren en vandaag. Maar tommorow blijft true... lekker is dat. Dan heeft die geen functie verder...

Edit2: Net een update gehad en doorgevoerd van nordpool... nu is hij wel false. Ik houd het in de gaten.. interessant in ieder geval >:)

Edit3: En nu is hij true, maar de automatisering loopt niet... ik denk toch dat ik er maar een timer aan ga hangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ferrox1 op 06-02-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Timo002 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:58:
[...]

Ik heb een yaml file gemaakt, zie deze post: Timo002 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" Daarin een template waarin ik ben gaan rekenen. Daar waar ik mee reken, word wel dagelijks gereset. Maar de template zelf niet.

Edit:
Hopelijk heb ik het nu door een utility_meter te maken van het berekende resultaat onder template
code:
1
2
3
4
dagelijks_geproduceerd_oost:
    source: sensor.dagelijks_vermogen_oost
    cycle: daily
    name: Dagelijks Geproduceerd Oost

Het is nog niet veel, maar er komt langzaam data binnen.
[Afbeelding]
Als je een sum maakt (group of template) van de (daily) utility meters maakt zou deze ook gewoon dagelijks moeten resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Sinds enige tijd probeer ik Actions aan te maken in de Home Assitant Companion app (IOS). Hiervoor ga ik naar instellingen vervolgens naar acties. Ik heb een 3 tal acties aangemaakt; de bedoeling is dat ik door lang te drukkne op het HA icoon op mijn iphone deze acties snel uit kan voeren.

Het is gelukt om deze acties aan te maken; alleen lukt het niet hiermee de achterliggende automations te starten. Er wordt alleen een preview gestart / weergegeven op mijn iphone maar geen automation gestart?

Wat doe ik fout? Ik las ergens dat ik de triggerSource: preview moet weghalen, maar deze komt iedere keer terug...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRfZxbz-tdGpnFgTP-oUCUZ_ooU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odocLJ5vg8ocALnuXxCJsKF2.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8x3tepnhSGrollu7Lsq40Voj7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krUdTML0sMvym8NjUWzQPh4Q.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y58IbKh2W2g-P0ibh3pz7twwDCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7VErecZk516A8VVEabsr3gi.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

- platform: event
event_type: ios.action_fired
event_data:
# source may be one of:
# - appShortcut
# - preview
# - siriShortcut
# - urlHandler
# - watch
# - widget
actionID: E05397DA-C46D-4DFF-819A-038DD5290088
actionName: Alarm uitschakelen
sourceDeviceID: iphone_41
sourceDeviceName: iPhone (41)
sourceDevicePermanentID: 9F71E972-8ECA-4D3E-BC02-80BE5FC06FFE
triggerSource: preview

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 06-02-2023 13:44 . Reden: Wel erg veel scrollen anders ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Sp33dFr34k schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Interessant, dat is die van Johan Meijer? Draait ook in Docker zie ik, wel fijn. Dus als ik het goed begrijp is dat dan een proxy tussen de omvormer en de Growatt servers, waardoor je niet meer afhankelijk bent van Growatt? En die minuut interval stel je dan ook weer in via Grott? Had jij dit alternatief wellicht ook al geprobeerd @gastje01 ?
Nope, ik heb mijn omvormer nu direct via Modbus en ESPhome aangesloten waarmee ik iedere 10s kan uitlezen. De cloud integratie heb ik niet meer in HA zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

gastje01 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Nope, ik heb mijn omvormer nu direct via Modbus en ESPhome aangesloten waarmee ik iedere 10s kan uitlezen. De cloud integratie heb ik niet meer in HA zitten.
Ja, ik weet wat je nu hebt :) Maar lees maar eens wat dat Grott inhoudt, misschien wel een eenvoudigere oplossing en het is geen "cloud" integratie.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@etmnidj1 Je formatting van je yaml is in ieder geval niet goed.

Maar hoe ben je achter alle parameters daarvan gekomen? En waarom niet alleen op naam?
YAML:
1
2
3
4
        event_data:
          actionName: "Alarm uitschakelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
De code die ik gepost heb komt uit de Companion app en wordt weergegeven als voorbeeld als ik de acties aanmaak. Ik probeer inde companion app de code aan te passen, maar als ik eea opsla plakt hij de rest van code erbij??
Septillion schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:43:
@etmnidj1 Je formatting van je yaml is in ieder geval niet goed.

Maar hoe ben je achter alle parameters daarvan gekomen? En waarom niet alleen op naam?
YAML:
1
2
3
4
        event_data:
          actionName: "Alarm uitschakelen"

[ Voor 9% gewijzigd door etmnidj1 op 06-02-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Ferrox1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:42:
Edit2: Net een update gehad en doorgevoerd van nordpool... nu is hij wel false. Ik houd het in de gaten.. interessant in ieder geval >:)

Edit3: En nu is hij true, maar de automatisering loopt niet... ik denk toch dat ik er maar een timer aan ga hangen.
Heb je ook al het trace bekeken? Kan net zo goed zijn dat die nu wel triggert maar een condition voorkomt dat die wordt uitgevoerd, of in de actions iets mis gaat waardoor niet gebeurd waar je naar zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:04
Chimerax schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Dan pas je die, indien gewenst, aan in de code?
code:
1
update_interval: 10s
Ah, ik gebruik het woord interval verkeerd. :/ Ik bedoel dat het juist mooi is dat de waarden zo vaak, om de 10 seconden, worden bijgewerkt nu ik ESPHome op de wifi Stick heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@etmnidj1 Ik heb geen iOS dus kan het niet checken maar wat je post lijkt me een actie voor een automation. Dit staat zo te zien los van een action voor iOS. Als ik de documentatie geloof zou je nadat je een action aanmaakt voor iOS deze als event trigger kunnen gebruiken in een automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

The Executer schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 00:28:
[...]
Je kunt de cycle optie gebruiken hiervoor denk ik? Ik heb in mijn sensors de volgende config staan:

code:
1
2
3
daily_energy_returned_offpeak:
    source: sensor.energy_production_tarif_1
    cycle: daily
nu heb ik dit staan, dat werkt maar kan ik ook de "bar" veranderen in een grafiek ? ik wil zien bv wanneer er een stijging in de consumptie was.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43
Bedoel je wellicht het attribute: tomorrow_valid ?

Mijn nordpool sensor heeft namelijk geen attribuut tomorrow.
Ferrox1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:33:
Deze triggert niet als trigger in een automation:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_10_0
    attribute: tomorrow
    to: true

Eerst stonden er al quotes, die heb er al afgehaald, maar hij triggert maar niet... Iemand die dit weet?

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb 3 verwarmings "bronnen" voor de woonkamer
  1. elektrisch COP 1 op PV (verwachte)overschot
  2. petroleum kachel(0,40cent tot 1,06 euro cent de liter (0,250ml verbruik per uur gemiddeld))
  3. elektrisch COP 1 (oftewel ik gebruik "bewust" elektra ipv alternatief)
  4. gas-cv
Ik wil eigenlijk de "thermostaat" (sonof wall panel oid) gewoon temp x instellen en afhankelijk van de verwarmings bronnen het huis opwarmen.

ik ga nog sensors in de woonkamer/ruimtes hangen die bv aanwezigheid van de mens detecteren (open vuur en afwezigheid vind ik niet fijn) en daar slim op gaan schakelen of de brandstof is op..

Petroleum kachel smart maken is wel een andere uitdaging om die in HA te krijgen maar hell gezien er een printplaat in zit moet dat te doen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 06-02-2023 18:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
vso schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:45:
Ik heb 3 verwarmings "bronnen" voor de woonkamer
  1. elektrisch COP 1 op PV (verwachte)overschot
  2. petroleum kachel(0,40cent tot 1,06 euro cent de liter (0,250ml verbruik per uur gemiddeld))
  3. elektrisch COP 1 (oftewel ik gebruik "bewust" elektra ipv alternatief)
  4. gas-cv
Ik wil eigenlijk de "thermostaat" (sonof wall panel oid) gewoon temp x instellen en afhankelijk van de verwarmings bronnen het huis opwarmen.

ik ga nog sensors in de woonkamer/ruimtes hangen die bv aanwezigheid van de mens detecteren (open vuur en afwezigheid vind ik niet fijn) en daar slim op gaan schakelen of de brandstof is op..

Petroleum kachel smart maken is wel een andere uitdaging om die in HA te krijgen maar hell gezien er een printplaat in zit moet dat te doen zijn.
0.250 ml per uur? Dus 4000 uur met een liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20

Seafarer

XXX

TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Zooooooooooo waar koop je dat? ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
cerebrum schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:26:
Bedoel je wellicht het attribute: tomorrow_valid ?

Mijn nordpool sensor heeft namelijk geen attribuut tomorrow.

[...]
Yes, dat was inderdaad nog een foutje. Ook tomorrow staat er tussen als attribute in de gui... ik vermoed dat ik daar verkeerd ben gegaan.

Tomorrow bevat namelijk de waarden, en niet de boolean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
RobertMe schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Heb je ook al het trace bekeken? Kan net zo goed zijn dat die nu wel triggert maar een condition voorkomt dat die wordt uitgevoerd, of in de actions iets mis gaat waardoor niet gebeurd waar je naar zit te kijken.
Nee, dat was het zeker niet. Want er is niet eens een trace op het moment dat die er zou moeten zijn.

Vermoedelijk heb ik de verkeerde attribute te pakken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 21:54
manusjevanalles schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Dat is exact wat ik heb gedaan. Ik krijg 3 kleine entities cards in het midden. Doe niets anders dan op het standaard dashboard, waar het wel werkt. Zelfs de code in de code editor is identiek qua opbouw. Het gebeurt ook als ik de code van een werkende grid kopieer naar het nieuwe dashboard.
Ik krijg het nog steeds niet naar wens. Bij elk nieuw tabblad binnen een dashboard komen de cards in het midden, en als ik een grid toevoeg dan komt deze als card. Elke card lijkt random in beeld te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyLxuWkrIjPNkvvnF5dVRQCJA84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDLBVUE0QeYWjkvG1pgaKrV6.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag een grid met 3 columns die een hele rij bezet, zoals op onderstaande screenshot. Ik krijg dat bij een nieuw tabblad niet meer voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ_tUxvh8Zki-_TrrkuBG3-yj-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrUHDTjXUni8kOwab4m01YdV.png?f=fotoalbum_large

Is daar iets aan te doen? Het is eerder (spontaan) wel goed gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door manusjevanalles op 06-02-2023 20:15 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 19:02
nvm

[ Voor 135% gewijzigd door ajaxalex op 06-02-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

manusjevanalles schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Ik krijg het nog steeds niet naar wens. Bij elk nieuw tabblad binnen een dashboard komen de cards in het midden, en als ik een grid toevoeg dan komt deze als card. Elke card lijkt random in beeld te komen.

[Afbeelding]

Ik wil graag een grid met 3 columns die een hele rij bezet, zoals op onderstaande screenshot. Ik krijg dat bij een nieuw tabblad niet meer voor elkaar.

[Afbeelding]

Horizontal stack card gebruiken.
En dan kies je bij tabbladsetting voor sidebar.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 21:54
Quad schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:09:
[...]

Horizontal stack card gebruiken.
En dan kies je bij tabbladsetting voor sidebar.
Dit werkt wel inderdaad, echter zo heb ik het eerder niet gedaan. Deze manier geeft ook 1 cm ruimte aan de rechterkant, wat op de andere manier niet zo is. Enfin, ik geef het op.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

manusjevanalles schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Dit werkt wel inderdaad, echter zo heb ik het eerder niet gedaan. Deze manier geeft ook 1 cm ruimte aan de rechterkant, wat op de andere manier niet zo is. Enfin, ik geef het op.
Zet tabblad dan op panel, laat hij 1 card zien.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:05:
[...]

goed he :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
manusjevanalles schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klinkt als een taak voor layout-card (beschikbaar via HACS).
Naast dat het een 'card' is, voegt het ook een optie bij je views/tabbladen toe om het hele tabblad verticaal of horizontaal op te laten bouwen. Bij horizontaal opbouwen komt elke nieuwe kaart automatisch in de volgende kolom. Met behulp van een 'type: custom:layout-break' card kan je ook zelf kiezen waar je de breaks wilt plaatsen, dus waar je wilt dat de volgende rij of kolom begint.
Ook kan je de standaardopbouw ('masonry') tweaken precies zoals je het zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kort vraagje, migratie ZHA naar Zigbee2MQTT, ik heb er nu alleen maar 5 lampen aan gekoppeld. Om ze later weer fatsoenlijk te kunnen koppelen, is het voldoende om de lampen simpelweg te "removen", de integratie verwijderen en dan Zigbee2MQTT installeren? Gaan ze dan weer automatisch in koppelmodus?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Sp33dFr34k schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:33:
Kort vraagje, migratie ZHA naar Zigbee2MQTT, ik heb er nu alleen maar 5 lampen aan gekoppeld. Om ze later weer fatsoenlijk te kunnen koppelen, is het voldoende om de lampen simpelweg te "removen", de integratie verwijderen en dan Zigbee2MQTT installeren? Gaan ze dan weer automatisch in koppelmodus?
In mijn ervaring vaak niet. Maar het is niet moeilijk om ze in pairing mode te krijgen: 3x schakelaar aan/uit. Dan gaan ze pulseren en staan ze dus in pairing mode.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Laatst online: 20:24
Momenteel heb ik op een oudere nuc proxmox draaien met Home Assistant en nog een paar virtuele machines.
Echter nu wil ik Home Assistant os volledig op de nuc gaan installeren zonder proxmox meer. Dus een dedicated voor HA.

echter kan ik dan ook gewoon de zigbee stick erin doen zodat HA deze herkend?
nu wordt deze doorgegeven door proxmox.
Echter kom ik er niet helemaal uit of ik deze met alleen HA os de stick herkend wordt en dat ik dan alleen een backup terug hoef te zetten.
het is een Sonoff 3.0 stick.

Er staat dan ook de Mosquito add in van HA geïnstalleerd.
of moet ik dit dan volledig gaan herprogrammeren?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Clavat schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:47:
Momenteel heb ik op een oudere nuc proxmox draaien met Home Assistant en nog een paar virtuele machines.
Echter nu wil ik Home Assistant os volledig op de nuc gaan installeren zonder proxmox meer. Dus een dedicated voor HA.

echter kan ik dan ook gewoon de zigbee stick erin doen zodat HA deze herkend?
nu wordt deze doorgegeven door proxmox.
Echter kom ik er niet helemaal uit of ik deze met alleen HA os de stick herkend wordt en dat ik dan alleen een backup terug hoef te zetten.
het is een Sonoff 3.0 stick.

Er staat dan ook de Mosquito add in van HA geïnstalleerd.
of moet ik dit dan volledig gaan herprogrammeren?
Het kan dat de zigbee stick een andere devicename krijgt wat je even moet aanpassen maar verder is het inderdaad een kwestie van de backup terugzetten en even je ipnummer controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
Clavat schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:47:
Uit nieuwsgierigheid: waarom geen Proxmox meer?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Laatst online: 20:24
JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:53:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waarom geen Proxmox meer?
ik heb een krachtigere desktop over waar proxmox of vmware op gaat komen voor deze applicaties. dan kan ik de Nuc appart laten staan waar die staat puur voor HA.
en die desktop past niet in de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Clavat op 06-02-2023 22:56 ]

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Clavat schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:56:
en die desktop past niet in de meterkast.
Helder. Ik draai sinds een tijdje Proxmox op een oude laptop (met een defect beeldscherm) en ik ben er helemaal happy mee. Zelfs ingebouwde UPS! :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Helder. Ik draai sinds een tijdje Proxmox op een oude laptop (met een defect beeldscherm) en ik ben er helemaal happy mee. Zelfs ingebouwde UPS! :)
totdat de stroom uitvalt en de accu defect blijkt te zijn na x jaar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

Hmm ik heb p1mon opnieuw aan de wifi aangemeld, was de pi opeens kwijt? maja

Maar in de energy dashboard komen de waardes negatief, terwijl de sensors gewoon positief zijn. Erg vreemd

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

vso schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:46:
[...]

totdat de stroom uitvalt en de accu defect blijkt te zijn na x jaar ..
Maar met HA kun je de "Battery" monitoren van de laptop waarop HA draait :) :) ,zie:
https://community.home-as...ha-installed-as-os/404905

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Antonio di schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:48:
[...]

Maar met HA kun je de "Battery" monitoren van de laptop waarop HA draait :) :) ,zie:
https://community.home-as...ha-installed-as-os/404905
Dat helpt niet tegen een defecte "cell" in je accu daarmee heb je nog steeds dat hij opeens uitvalt .. als je op "ups" stand gaat. accu's van laptop's gaan 3-5 jaar mee als je geluk hebt als je 100% op 230v draait is dit niet ongewoon.

Gelukkig staan laptop batterijen niet erg bekend om "brandgevaar" maar zoiets in mijn meterkast hangen ..hmm nope.

ik zou echt adviseren een andere oplossing te doen, al is het verzekering technisch.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

Ik zit te kijken naar een Sonoff NS panel voor bij het bed maar weet iemand of je het display ook uit kan laten gaan en weer kan inschakelen met de knoppen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Hallo iedereen,

Sinds enkele weken ben ik overgestapt van HomeKit icm Homebridge naar Home Assistant. Ik draai het OS op een Raspberry Pi4 icm SSD.

Ik moet zeggen dat de overstap redelijk soepeltjes verliep, ook het aanmaken van automations ging best goed. Hier en daar moet nog wel wat aangepast worden, dat gaat via HomeKit minder/niet. Dus al met al ben ik tevreden.

Mijn vraag;
In de keuken heb ik een Fibaro Single Switch (HomeKit) achter een wipschakelaar gemonteerd om de inbouwspotjes te kunnen bedienen. In eerste instantie heb ik binnen HomeKit deze flow in stand gehouden, aangezien het een HomeKit apparaat is. Echter zag ik in Home Assistant de add-on “HomeKit Controller”, daarmee kan alles naar Home Assistant. Wel zo mooi natuurlijk om alles in dezelfde eco-systeem te zetten.

Maar de bediening is enorm traag. Soms zit er wel 10 seconden tussen. Zowel voor eenvoudig aan/uit automation als iets complexere, vertraging is enorm. Als ik handmatig - binnnen de app - de schakelaar bedien, is deze vertraging ook aanwezig.

Herkenbaar bij jullie? Tips om de snelheid te verhogen? Dank.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Toppe schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 06:47:
Ik zit te kijken naar een Sonoff NS panel voor bij het bed maar weet iemand of je het display ook uit kan laten gaan en weer kan inschakelen met de knoppen?
Met de standaard software kun je de screen-off op minimaal 1 minuut zetten, neem aan dat dit in esphome ook gewoon werkt.

Overigens heb je hier denk ik meer aan!!!
https://www.espthings.io/...dd-on-for-home-assistant/

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 14:38
Ik heb een regenmeter in mijn tuin die via 433MHz (RFXcom) regeval meet en doorgeeft. Omdat de regenmeter alleen de totale hoeveelheid gemeten regen doorgeeft heb ik Utility Meters gemaakt in HA die de regenval per week, maand en jaar moeten tonen. Alleen dit werkt niet en de tellers zijn deze maand weer op 0 begonnen.

Overzicht in HA waarbij "Regenval dit jaar" op 16.1mm staat, maar dat is van alleen de maand februari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIKyMdGEZy48WQpIE3z5QegFAS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GgOxw6nV1DELYEd3zN5oDsMD.png?f=user_large

Klik ik op "Regenval dit jaar" dan zie ik wel de goede hoeveelheid van 120.4mm staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGsNp6Zu-fDdYpgC0mTbT46RIec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/66K1iszGeF7uy3xbMWlF7k6p.png?f=user_large

Ik heb de "Regenval dit jaar" Utility Meter, en die per maand vergelijkbaar, als volgt aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-d4DPj4aM7JazjK1IRtIop--Fg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrUjLV8U5Ns334CQ9r2IQGCV.png?f=user_large

Iemand een idee wat hier fout gaat en hoe ik de regenval per jaar op de juiste manier moet gebruiken?

De 16.1mm van deze maand klopt volgens de optelling van het aantal mm's deze maand wanneer ik de dagelijkse regenval in februari optel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfSLMPqJnysShD_w4crNrb113Bg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iQxaK3seljLAizRBVLCngbpz.png?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-02-2023 13:01 ]

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:18
Ik heb mijn HA geinstalleerd (draait op een HP T620), ik loop tegen een probleem aan met mijn RFLink, die ontvangt geen signalen, ik heb hem aangesloten met enkel de USB kabel, wellicht moet er ook een voeding aan? Er branden meerdere lampjes maar dat garandeert niet dat alles werkt?

Dit krijg ik in mijn log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2023-02-07 08:54:42.178 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Disconnected from Rflink, reconnecting
2023-02-07 08:54:42.181 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Initiating Rflink connection
2023-02-07 08:54:42.188 INFO (MainThread) [homeassistant.components.rflink] Connected to Rflink
2023-02-07 08:54:42.190 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] connected
2023-02-07 08:54:43.102 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 20;00;N
2023-02-07 08:54:43.106 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: odo RadioFrequencyLink -
2023-02-07 08:54:43.110 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: RFLink Gateway V1.1 - R
2023-02-07 08:54:43.114 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] received data: 48;
2023-02-07 08:54:43.114 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got packet: 20;00;Nodo RadioFrequencyLink - RFLink Gateway V1.1 - R48;
2023-02-07 08:54:43.114 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] decoded packet: {'node': 'gateway', 'protocol': 'unknown', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-02-07 08:54:43.115 DEBUG (MainThread) [rflink.protocol] got event: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-02-07 08:54:43.115 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] event of type unknown: {'id': 'rflink', 'hardware': 'Nodo RadioFrequencyLink', 'firmware': 'RFLink Gateway', 'version': '1.1', 'revision': '48'}
2023-02-07 08:54:43.116 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rflink] unhandled event of type: unknown

Daarna gebeurd er niks, ik heb klik aan/klik uit getest en MiLights, maar ik zie niks binnen komen, waar kan dat aan liggen?

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:46:
[...]

Met de standaard software kun je de screen-off op minimaal 1 minuut zetten, neem aan dat dit in esphome ook gewoon werkt.

Overigens heb je hier denk ik meer aan!!!
https://www.espthings.io/...dd-on-for-home-assistant/
Dat is ook uiteindelijk het doel alleen moet het display dus wel na een bepaalde tijd automatisch uitschakelen aangezien ik hem op m'n nachtkastje zet.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een vraag over mysql/MariaDB.

Momenteel sla ik, als ik het goed begrijp, voor 380 dagen aan sensor data op in de MariaDB (zie het recorder deel van de configuration.yaml)

YAML:
1
2
3
4
recorder:
   db_url: mysql://homeassistant.........
   commit_interval: 30
   purge_keep_days: 380

Nu wil ik graag het aantal dagen dat de sensor informatie wordt bewaard verhogen. Als ik de Purge_keep_days verhoog naar zeg 600, is dat voldoende?

En belangrijker, blijft de huidige data dan bewaard of wordt er opnieuw begonnen en verlies ik de historische data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 18:32
greg-a schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:01:

Momenteel sla ik, als ik het goed begrijp, voor 380 dagen aan sensor data op in de MariaDB (zie het recorder deel van de configuration.yaml)

YAML:
1
2
3
4
recorder:

Nu wil ik graag het aantal dagen dat de sensor informatie wordt bewaard verhogen. Als ik de Purge_keep_days verhoog naar zeg 600, is dat voldoende?
Wat vindt je voldoende? als je 2 jaar wilt bewaren dan moet je dat doen.
En belangrijker, blijft de huidige data dan bewaard of wordt er opnieuw begonnen en verlies ik de historische data?
Ik zie geen reden waarom het verlengen van een retentieperiode voor dataloss zou zorgen. Als je het zou _verkorten_, dan ja...

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
greg-a schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:01:

YAML:
1
2
3
4
recorder:

Hoeveel opslag heb je? Want ik zie geen verdere include of exclude config, dus je gaat nu ALLE data van alles in HA voor 600 dagen opslaan. Dat worden 100en GB's aan data.
En wat wil je in vredesnaam zo lang gaan opslaan?

Data van Energy sensoren en andere long term statistics wordt al elk uur opgeslagen in de long term statistics en deze staan los van de purge_keep_days. Dus als het je om de energy data gaat dan is dit nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Ter vergelijking: ik sla alles momenteel ook op in mariadb en ik sla slechts voor 14 dagen iets op. Veel langer dan dat is niet meer relevant eerlijk gezegd (ik hoef echt niet te weten of ik 2 maanden geleden eens een lamp heb aangezet.)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
db_url: mysql://...
db_max_retries: 50
auto_purge: true
purge_keep_days: 14
commit_interval: 15
include:
  domains:
    - switch
    - group
    - light
    - camera
  entities: !include_dir_merge_list recorder
exclude:
  entities:
    - sensor.last_boot
    - sensor.uptime
    - sensor.date
    - sensor.time
    - sun.sun
  domains:
    - automation
    - weblink
    - updater
    - media_player
    - shell_command
    - zigbee
  event_types:
    - component_loaded
    - service_registered
    - service_removed
    - service_executed
    - feedreader
    - logbook_entry
    - system_log_event
    - automation_triggered
    - script_started
    - timer_out_of_sync

en met een hoop excludes erbij om te zorgen dat stats die ik nooit wil hebben niet worden opgeslagen (die dan door entity overrides op individuele basis weer worden ge-include) kan ik de db redelijk op orde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Mijn zolderverbouwing is bijna achter de rug dus tijd tijd voor nieuwe verlichting.

Ik heb inmiddels een sonoff mini met ESPhome achter de schakelaar zitten en wil 6 ikea gu10 tradfri spots gebruiken voor dimmen en witbalans.

Nu zou ik graag de wand contact switch in de sonoff mini willen "detachen" van het daadwerkelijk schakelen van het relais.
En dus de GU10 spots altijd op spanning laten. Wel wil ik de switch pulse graag afvangen met home assistant en home assistant de lampen laten aan en uitzetten en scenes e.d.

Iemand hier al eens zoiets gedaan? Of hebben jullie wellicht tips waar ik kan zoeken? Google komt er niet uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
wielhelm schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:53:
Mijn zolderverbouwing is bijna achter de rug dus tijd tijd voor nieuwe verlichting.

Ik heb inmiddels een sonoff mini met ESPhome achter de schakelaar zitten en wil 6 ikea gu10 tradfri spots gebruiken voor dimmen en witbalans.

Nu zou ik graag de wand contact switch in de sonoff mini willen "detachen" van het daadwerkelijk schakelen van het relais.
En dus de GU10 spots altijd op spanning laten. Wel wil ik de switch pulse graag afvangen met home assistant en home assistant de lampen laten aan en uitzetten en scenes e.d.

Iemand hier al eens zoiets gedaan? Of hebben jullie wellicht tips waar ik kan zoeken? Google komt er niet uit :)
Ik doe dat met Shiellies, die ook op ESPHome draaien. Ik neem aan dat je nu een binary sensor hebt voor de button press, en daarmee in ESPHome het relais schakelt.
Je kunt in plaats daarvan ook een event naar Home Assistant sturen en dan in HA de spots schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
mede schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:39:
Ik heb een regenmeter in mijn tuin die via 433MHz (RFXcom) regeval meet en doorgeeft. Omdat de regenmeter alleen de totale hoeveelheid gemeten regen doorgeeft heb ik Utility Meters gemaakt in HA die de regenval per week, maand en jaar moeten tonen. Alleen dit werkt niet en de tellers zijn deze maand weer op 0 begonnen.

Overzicht in HA waarbij "Regenval dit jaar" op 16.1mm staat, maar dat is van alleen de maand februari.

[Afbeelding]

Klik ik op "Regenval dit jaar" dan zie ik wel de goede hoeveelheid van 120.4mm staan:

[Afbeelding]

Ik heb de "Regenval dit jaar" Utility Meter, en die per maand vergelijkbaar, als volgt aangemaakt:

[Afbeelding]

Iemand een idee wat hier fout gaat en hoe ik de regenval per jaar op de juiste manier moet gebruiken?

De 16.1mm van deze maand klopt volgens de optelling van het aantal mm's deze maand wanneer ik de dagelijkse regenval in februari optel:

[Afbeelding]
Gezien het info scherm wel correct is, weet je heeeeeel zeker dat je in Lovelace (je dashboard) wel de juiste entity in de card gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@wielhelm Dat kan, ik doe het met Tasmota maar kan ook wel met ESPhome. Moet je daarvan de config correct maken. Ofwel, voor hulp hier posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Gezien het info scherm wel correct is, weet je heeeeeel zeker dat je in Lovelace (je dashboard) wel de juiste entity in de card gebruikt?
@mede
Dat was inderdaad ook mijn vermoeden. Heb je niet toevallig iets gecopy/paste en alleen de name gewijzigd, maar niet het entity_id?
Wat is de YAML config van die kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Hoeveel opslag heb je? Want ik zie geen verdere include of exclude config, dus je gaat nu ALLE data van alles in HA voor 600 dagen opslaan. Dat worden 100en GB's aan data.
En wat wil je in vredesnaam zo lang gaan opslaan?

Data van Energy sensoren en andere long term statistics wordt al elk uur opgeslagen in de long term statistics en deze staan los van de purge_keep_days. Dus als het je om de energy data gaat dan is dit nergens voor nodig.
Veel dank voor de reacties!
Ik heb in principe voldoende opslag. Ik draai HA in VM virtual box op Windows, de SSD is 128GB, waarvan nog 38GB vrij is. Ik heb MariaDB pas sinds begin december, dus ik gok dat het aantal data punten wel meevalt. Het VDI bestand is inmiddels 6.4GB (ik neem aan dat dit meegroeit met HA/MariabDB).

Ik zal even kijken naar de excludes en includes, ik was mij niet bewust van deze opties. Als ik nu sensoren toevoeg aan de Exclude lijst, blijft de oude data daarvan dan wel bewaard?

De reden dat ik zoveel data opslag wil hebben heeft helaas met een mogelijke rechtszaak te maken waarbij ik mbv Home Assistant dus exact kan aantonen wanneer bepaalde apparaten wel/niet aanstonden. Ik weet niet Nogal een treurige reden, maar dat is helaas niet anders. Dat is ook de reden dat ik naar MariaDB ben geswitched, anders was de standaard 20 dagen van HA voldoende geweest voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:33:
In mijn ervaring, in tegenstelling tot Slinkos, vaak wel maar niet altijd. Ik ben gestart met ZHA (Skyconnect) maar wilde al snel naar Zigbee2MQTT. Dus ik heb devices al heel vaak verplaatst. Ook omdat ik voor test doel er een Sonoff stick bijgekocht heb en een Zigbee2MQTT instance gestart heb op een andere PC. Als je ze netjes verwijderd kan je ze daarna in de andere coordinator weer oppikken. Sommige sensoren en IKEA spul daargelaten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 14:38
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:09:
[...]

@mede
Dat was inderdaad ook mijn vermoeden. Heb je niet toevallig iets gecopy/paste en alleen de name gewijzigd, maar niet het entity_id?
Wat is de YAML config van die kaart?
Dit is de code van de kaart:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: statistic
entity: sensor.rainmeter_yearly
period:
  calendar:
    period: month
stat_type: change
name: Regenval dit jaar

Wanneer ik de Utility Meter bewerk kan ik niet de rotate settings inzien?? Ik gebruik voor het jaaroverzicht dezelfde sensor als diegene die ik gebruik voor maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FeI82H-4M4tkasy_Ix2_XdrvOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlZ011K9yTq1MC63heqwJdqS.png?f=user_large

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Hoe vind je het werken met HomeAssistant?
Ik heb nu Homeassistant op een Intel Nuc met i3 draaien (BOXD34010WYK)
Ik zit dus te twijfelen om hier misschien Proxmox op te gaan draaien.
Maar ik wil wel een stabiele installatie waar ik niet al te veel handelingen hoef uit te richten om het werkende te krijgen met Proxmox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
mede schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:38:
[...]

Dit is de code van de kaart:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: statistic
entity: sensor.rainmeter_yearly
period:
  calendar:
    period: month
stat_type: change
name: Regenval dit jaar

Wanneer ik de Utility Meter bewerk kan ik niet de rotate settings inzien?? Ik gebruik voor het jaaroverzicht dezelfde sensor als diegene die ik gebruik voor maand.

[Afbeelding]
Je geeft daar aan dat je een maand aan data wil (period: month). Als je dat nou eens op period: year zet.
Als je trouwens gewoon de huidige state van de sensor wil weergeven hoef je geen statistics card te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
Weet iemand toevallig hoe ik binnen een template meerdere statussen kan gebruiken?

Op dit moment gebruik ik deze code:

code:
1
 "{{ expand(states.group.buitendeuren) | selectattr( 'state', 'eq', 'on') | list | count }}"

Maar ik gebruik verschillende types sensoren voor mijn buitendeur, een deel werkt met on/off als status en andere met open/closed. Aan bovenstaande template wil ik dus graag een tweede argument toevoegen zodat zowel off als closed worden geteld, maar ik krijg dit niet aan de praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
thespeed schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:45:
Hoe vind je het werken met HomeAssistant?
Ik heb nu Homeassistant op een Intel Nuc met i3 draaien (BOXD34010WYK)
Ik zit dus te twijfelen om hier misschien Proxmox op te gaan draaien.
Maar ik wil wel een stabiele installatie waar ik niet al te veel handelingen hoef uit te richten om het werkende te krijgen met Proxmox.
Ik heb Proxmox als complete leek in een avond geïnstalleerd, dat is echt heel goed te doen. Ik heb deze howto gevolgd, daarmee ging het probleemloos.

Het draait nu een anderhalve maand hier, en tot nu toe (afkloppen) geen problemen. HA staat rond de 1% CPU te gebruiken, dat is op een Pi wel anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
IKKE86 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:01:
Weet iemand toevallig hoe ik binnen een template meerdere statussen kan gebruiken?

Op dit moment gebruik ik deze code:

code:
1
 "{{ expand(states.group.buitendeuren) | selectattr( 'state', 'eq', 'on') | list | count }}"

Maar ik gebruik verschillende types sensoren voor mijn buitendeur, een deel werkt met on/off als status en andere met open/closed. Aan bovenstaande template wil ik dus graag een tweede argument toevoegen zodat zowel off als closed worden geteld, maar ik krijg dit niet aan de praat.
Je kun expand direct op de group toepassen, je hoeft dat niet op het states object te doen.
En je kun in gebruiken om op meerdere items te selecteren
Django/Jinja:
1
{{ expand('group.buitendeuren') | selectattr( 'state', 'in', ['on', 'open']) | list | count }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 22:02
Ik maak gebruik van toon_smartmeter integration om mijn rooted toon uit te lezen. samen met mijn envoy zonnepanelen heb ik een aardige energy dashboard gemaakt.

Maar ik mis 1 sensor en ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.Als je kijkt naar mijn dashboard hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX6_Xe_UChcS9kED2a9hNTALe8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmSIuqrNy56aY7i8TIQmBCZs.png?f=fotoalbum_large

Zie je dat mijn huidige verbuik 0 is. maar in het schema rechtsonder wil ik mijn actuele verbruik laten zien. onafhankelijk of het uit zonne-energie komt of uit het grid. dat maakt me niet uit. Hoe krijg ik dat voor elkaar want ik zie geen 1 sensor die dat bij houdt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 08:07
ik maak nu al een tijd gebruik van de mariadb op mijn synology nas om mijn recorder gegevens naartoe te schrijven. Nu las ik in de release notes van 2023.2 van HA dat je minimaal 10.5.17 van Mariadb moet hebben ivm performance updates.
If you are using MariaDB with Home Assistant recorder, please make sure you run 10.5.17 , 10.6.9, 10.7.5, 10.8.4 (depending on which major release you are using).
De laatste versie die Synology uitgegeven heeft is 10.3.32-1040. Ik heb dit ooit eens ingesteld toen ik nog op een raspberry pi draaide met een sdcard. Inmiddels draai ik proxmox op een nuc i5. Dus kan ik gewoon weer terug naar de default database van HA. Maar ik wil natuurlijk wel m'n geschiedenis migreren. Iemand ervaring mee?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Ik doe dat met Shiellies, die ook op ESPHome draaien. Ik neem aan dat je nu een binary sensor hebt voor de button press, en daarmee in ESPHome het relais schakelt.
Je kunt in plaats daarvan ook een event naar Home Assistant sturen en dan in HA de spots schakelen
Zijn dat Shelly 1's?
Wat is het voordeel van het flashen van die Shellies naar ESPHome?

You are not a beautiful and unique snowflake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 08:07
mr3000 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:32:
Ik maak gebruik van toon_smartmeter integration om mijn rooted toon uit te lezen. samen met mijn envoy zonnepanelen heb ik een aardige energy dashboard gemaakt.

Maar ik mis 1 sensor en ik weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.Als je kijkt naar mijn dashboard hieronder.
[Afbeelding]

Zie je dat mijn huidige verbuik 0 is. maar in het schema rechtsonder wil ik mijn actuele verbruik laten zien. onafhankelijk of het uit zonne-energie komt of uit het grid. dat maakt me niet uit. Hoe krijg ik dat voor elkaar want ik zie geen 1 sensor die dat bij houdt..
Ik heb daarvoor een "Werkelijk verbruik" sensor gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
template:
- sensor:
      - name: "Werkelijk verbruik"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
          {% set P1_verbruik_huidig = states('sensor.power_consumption') | float *1000 %}
          {% set P1_terugleveren_huidig = states('sensor.power_production') | float *1000 %}
          {% set Enphase_opwek = states('sensor.envoy_current_energy_production') | float %}

{{ (( P1_verbruik_huidig - P1_terugleveren_huidig + Enphase_opwek  )) | round(0) }}

- sensor:
      - name: "Huidige Elektriciteitskosten"
        unit_of_measurement: "€"
          {% set verbruik = states('sensor.power_consumption') | float %}
          {% set prijs = states('sensor.current_electricity_price_all_in') | float %}
          {% set opwek = states('sensor.power_production') | float %}
          {% if opwek > 0 | float %}
            {{ (-(opwek * prijs )) | round(2) }}
          {%- else %}
            {{ (+(verbruik * prijs )) | round(2) }}
          {%- endif %}

Nadeel is dat de envoy en P1 niet tegfelijk updaten dus dat het werkelijk verbruik soms ook even negatief is.
De tweede sensor is om van dat werkelijke verbruik de huidige kosten te berekenen.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

[Afbeelding]

Een template sensor aanmaken die je huisverbruik berekent.
Let wel dat er wat afwijkingen in kunnen zitten omdat de sensoren vanuit Toon wellicht met een andere frequentie updaten dan die van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Zartos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Zijn dat Shelly 1's?
Wat is het voordeel van het flashen van die Shellies naar ESPHome?
Ja, dat zijn Shelly 1's.

Het voordeel is dat ik met mijn configuratie kan zien of er verbinding is met HA. Als die er niet is (dus als HA niet werkt) schakel ik alsnog het relais. Daarmee blijft de knop dus werken als HA niet werkt.

Dat is goed voor de HAS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
greg-a schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Veel dank voor de reacties!
Ik heb in principe voldoende opslag. Ik draai HA in VM virtual box op Windows, de SSD is 128GB, waarvan nog 38GB vrij is. Ik heb MariaDB pas sinds begin december, dus ik gok dat het aantal data punten wel meevalt. Het VDI bestand is inmiddels 6.4GB (ik neem aan dat dit meegroeit met HA/MariabDB).

Ik zal even kijken naar de excludes en includes, ik was mij niet bewust van deze opties. Als ik nu sensoren toevoeg aan de Exclude lijst, blijft de oude data daarvan dan wel bewaard?

De reden dat ik zoveel data opslag wil hebben heeft helaas met een mogelijke rechtszaak te maken waarbij ik mbv Home Assistant dus exact kan aantonen wanneer bepaalde apparaten wel/niet aanstonden. Ik weet niet Nogal een treurige reden, maar dat is helaas niet anders. Dat is ook de reden dat ik naar MariaDB ben geswitched, anders was de standaard 20 dagen van HA voldoende geweest voor mij.
Ah okee. Dat is een vrij uitzonderlijke situatie dan.

Je zou natuurlijk altijd even een dump kunnen maken van de database voordat je veranderingen gaat doorvoeren: dan weet je iig dat je de gegevens tot aan je dump compleet hebt.

Helaas heb ik geen idee of data van sensoren die later aan een exclude toegevoegd worden alsnog als serie verwijderd worden. Helaas zegt de recorder documentatie er ook niks over.

Ik weet niet of die rechtzaak een lopend iets is, maar als het iets is wat alleen met het verleden te maken heeft (dus nu niet nog relevant is) zou je natuurlijk altijd een dump kunnen maken met alle sensors die je hebt, en je HA nu op een slimmed-down nieuwe DB kunnen draaien die dan niet zo hard groeit.

Maar dat kan ik natuurlijk niet bepalen.
Veel succes ermee iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
wautah91 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:34:
ik maak nu al een tijd gebruik van de mariadb op mijn synology nas om mijn recorder gegevens naartoe te schrijven. Nu las ik in de release notes van 2023.2 van HA dat je minimaal 10.5.17 van Mariadb moet hebben ivm performance updates.

[...]

De laatste versie die Synology uitgegeven heeft is 10.3.32-1040. Ik heb dit ooit eens ingesteld toen ik nog op een raspberry pi draaide met een sdcard. Inmiddels draai ik proxmox op een nuc i5. Dus kan ik gewoon weer terug naar de default database van HA. Maar ik wil natuurlijk wel m'n geschiedenis migreren. Iemand ervaring mee?
HA stoppen, database dump maken (bv met mysqldump), importeren in de andere MySQL/MariaDB server, hostname (& credentials) in HA aanpassen, HA weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
Ik heb besloten helemaal opnieuw te beginnen omdat een en ander een rommeltje was geworden. Nou, inmiddels weer wat dingen toegevoegd. Nu was ik aan het proberen HACS aan de praat te krijgen, zodat ik duckdns kon installeren.

Echter, nu blijkt dat duckdns al standaard aanwezig is onder add ons? Nou ja, prima, en het ziet er nu ook iets anders uit, want er is nu een soort van schermpje waar je je data in kunt invullen, maar ik loop nu tegen het issue aan dat dat niet werkt.

Ik vul domain in, dat is mijn xxxxx.duckdns.org
Ik vul token in, behorende bij mijn duckdns account.

Heel veel meer kan ik niet invullen, maar als ik op sla dan krijg ik direct een foutmelding. Het bijzondere is dat de foutmelding gewoon netjes de ingevulde data laat zien, dus ook mijn token, maar NIET het duckdns.org account, alsof ik het niet ingevuld heb, en dat ziet hij als 'missing required option', maar ik vul 'm wel degelijk in.

Wat gaat hier mis?

[ Voor 4% gewijzigd door Just_A_User op 07-02-2023 14:58 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
Septillion schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:28:
@etmnidj1 Ik heb geen iOS dus kan het niet checken maar wat je post lijkt me een actie voor een automation. Dit staat zo te zien los van een action voor iOS. Als ik de documentatie geloof zou je nadat je een action aanmaakt voor iOS deze als event trigger kunnen gebruiken in een automation.
Bedankt voor je reactie; Ik ben er verder ingedoken maar het lijkt of het triggeren vanaf mijn iphone (ios.action_fired) niet aankomt in HA; als ik under developer opties "luister'naar ios.action_fired komt er niets voorbij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:02:
[...]

Bedankt voor je reactie; Ik ben er verder ingedoken maar het lijkt of het triggeren vanaf mijn iphone (ios.action_fired) niet aankomt in HA; als ik under developer opties "luister'naar ios.action_fired komt er niets voorbij....
Het aantikken van een action in een notification via de companion app, zorgt voor een mobile_app_notification_action event.

Edit:
Never mind, ik heb even terug geklikt, en het gaat hier om andere actions.

Edit2:
Even getest op de iPhone van mijn werk, en ik krijg gewoon het event binnen als ik luister naar ios.action_fired

[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Heeft iemand anders ook gemerkt dat de IOS app van homeassistant ineens weer HA opent als je widgets gebruikt? Super irritant of mis ik iets? Version 2023.2 heb ik momenteel in gebruik.

IOS 15.7

Ik kan niet meer via edit —> customize en dan Add widget home assistant kiezen, staat er niet meer tussen.

Dit kan alleen maar via edit en dan + sign maar dan krijg je dus dat HA open gaat na een actie…. 8)7 |:(

UPDATE: 📱 restart en de “oude widgtes actions” zijn weer terug _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door Dracula op 07-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Maar het zou geen notification action moeten zijn maar een knop actie, schijnbaar een iOS dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@etmnidj1 Mm, dan weet ik het ook niet, kan alleen af gaan op de documentatie maar heb geen iDevice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:21:
@TheFes Maar het zou geen notification action moeten zijn maar een knop actie, schijnbaar een iOS dingetje.
Was er inmiddels achter, en bij mij werkt het gewoon op mijn werk iPhone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Het aantikken van een action in een notification via de companion app, zorgt voor een mobile_app_notification_action event.

Edit:
Never mind, ik heb even terug geklikt, en het gaat hier om andere actions.

Edit2:
Even getest op de iPhone van mijn werk, en ik krijg gewoon het event binnen als ik luister naar ios.action_fired
Thanks; ik krijg deze niet binnen ;'( In ieder geval bedankt en ik zoek nog even verder... Krijg jij ook een pop up als je een aktie aantikt; dit lijkt een soort preview en daarna wordt de app geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08

Zorian

What the fox?

Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om mijn HA te updaten naar 9.5. Ik zit nu op versie 9.3, ik krijg 9.5 aangeboden, klik op install, hij reboot en is doodleuk nog steeds 9.3 alsof ie niks heeft gedaan.

Het gaat hierom:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/97bafed363e26a2dc7500.png

Ik draai HA op een Raspberry Pi in OS mode, dus direct geflashed vanuit de Pi Imager en niet in een docker of in een ander OS zoals Raspbian.

Nog meer mensen die dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
etmnidj1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Thanks; ik krijg deze niet binnen ;'( In ieder geval bedankt en ik zoek nog even verder... Krijg jij ook een pop up als je een aktie aantikt; dit lijkt een soort preview en daarna wordt de app geopend?
Ja, dat kreeg ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Inmiddels ben ik wat verder en kan ik Home Assistant benaderen via https://duckdnsnaam.duckdns.org. Dat werkt. Het interne adres https://homeassistant.local:8123 werkt ook op mijn laptop, al krijg ik daar de melding dat de website wellicht onveilig is, en dan moet ik dus eerst klikken om toch door te gaan, en dan werkt het prima.

Maar de app krijgt geen verbinding meer. Ik heb in de app instellingen als interne adres hetzelfde ingesteld als dat ik op mijn laptop doe, en ik heb als externe adres het duckdns adres opgegeven. Echter, dan werkt het wél als ik mijn wifi op mijn iphone uitzet, maar als ik verbonden ben met wifi, dan werkt het niet, dan krijg ik een foutmelding in een rood kader dat het wel eens niet veilig kon zijn.

Dat is in principe dezelfde melding als die ik op de laptop krijg, alleen heb ik bij die laatste de mogelijkheid om toch door te gaan, maar dat kan ik op mijn iPhone niet.

Iemand bekend met hoe ik dat op kan lossen? Het kan niet zo zijn dat ik nu niet meer via wifi verbonden op mijn telefoon via het interne adres naar mijn HA kan gaan lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:47:
Inmiddels ben ik wat verder en kan ik Home Assistant benaderen via https://duckdnsnaam.duckdns.org. Dat werkt. Het interne adres https://homeassistant.local:8123 werkt ook op mijn laptop, al krijg ik daar de melding dat de website wellicht onveilig is, en dan moet ik dus eerst klikken om toch door te gaan, en dan werkt het prima.

Maar de app krijgt geen verbinding meer. Ik heb in de app instellingen als interne adres hetzelfde ingesteld als dat ik op mijn laptop doe, en ik heb als externe adres het duckdns adres opgegeven. Echter, dan werkt het wél als ik mijn wifi op mijn iphone uitzet, maar als ik verbonden ben met wifi, dan werkt het niet, dan krijg ik een foutmelding in een rood kader dat het wel eens niet veilig kon zijn.

Dat is in principe dezelfde melding als die ik op de laptop krijg, alleen heb ik bij die laatste de mogelijkheid om toch door te gaan, maar dat kan ik op mijn iPhone niet.

Iemand bekend met hoe ik dat op kan lossen? Het kan niet zo zijn dat ik nu niet meer via wifi verbonden op mijn telefoon via het interne adres naar mijn HA kan gaan lijkt mij?
De app checkt op het certificaat en werkt alleen als die geldig is. Dus ofwel altijd je externe url gebruiken, ofwel duckdns via een reverse proxy instellen, zodat je intern nog gewoon http kunt gebruiken.
Je kunt daar de Nginx Proxy Manager add-on voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[Afbeelding]

Welke front-end blokjes zijn dat? Die zien er wel netjes uit, ik heb alleen geen Toon.

Edit: Zo te zien zijn de bovenste de standaard gauges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:51:
[...]

De app checkt op het certificaat en werkt alleen als die geldig is. Dus ofwel altijd je externe url gebruiken, ofwel duckdns via een reverse proxy instellen, zodat je intern nog gewoon http kunt gebruiken.
Je kunt daar de Nginx Proxy Manager add-on voor gebruiken.
Maar dat is wel bijzonder, want in mijn vorige installatie (die een beetje een rommeltje was geworden) had ik in de app een intern en een extern adres geconfigureerd staan. Dat heb ik er zelf niet ingetypt, maar stond er gewoon.

Nu wil ik best geloven dat ik dus toen altijd via de externe url ben gegaan, alleen als ik NU in de app dus het interne adres en het externe adres invul, en ik herstart de app, dan krijg ik dus een foutmelding. Bij mijn vorige installatie stond het ook beiden ingevuld, maar daar werkte het gewoon, en ik heb daar geen reverse proxy of wat dan ook voor ingesteld destijds.

Dus nogmaals, ik wil prima geloven dat ik altijd via het externe adres gegaan ben, maar ik snap niet waarom de app er nu over valt dat het interne adres er staat, terwijl dat bij de vorige installatie geen enkel issue was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Maar dat is wel bijzonder, want in mijn vorige installatie (die een beetje een rommeltje was geworden) had ik in de app een intern en een extern adres geconfigureerd staan. Dat heb ik er zelf niet ingetypt, maar stond er gewoon.

Nu wil ik best geloven dat ik dus toen altijd via de externe url ben gegaan, alleen als ik NU in de app dus het interne adres en het externe adres invul, en ik herstart de app, dan krijg ik dus een foutmelding. Bij mijn vorige installatie stond het ook beiden ingevuld, maar daar werkte het gewoon, en ik heb daar geen reverse proxy of wat dan ook voor ingesteld destijds.

Dus nogmaals, ik wil prima geloven dat ik altijd via het externe adres gegaan ben, maar ik snap niet waarom de app er nu over valt dat het interne adres er staat, terwijl dat bij de vorige installatie geen enkel issue was?
Had je wellicht de vorige keer je wifi netwerk niet ingegeven, zodat de app niet wist wanneer het interne adres gebruikt kon worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Had je wellicht de vorige keer je wifi netwerk niet ingegeven, zodat de app niet wist wanneer het interne adres gebruikt kon worden?
Hmm, dat zou kunnen, maar om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Doel jij op de 'opties' bij 'Interne URL' in de Home Assistant app? Want daar staat als ik op 'interne URL' klik, onder SSID's inderdaad de naam van mijn Wifi netwerk.

Ik weet echter niet of dat de vorige keer ook zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:00:
[...]

Hmm, dat zou kunnen, maar om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Doel jij op de 'opties' bij 'Interne URL' in de Home Assistant app? Want daar staat als ik op 'interne URL' klik, onder SSID's inderdaad de naam van mijn Wifi netwerk.

Ik weet echter niet of dat de vorige keer ook zo was.
Als je dat niet instelt, dan weet de app niet of je op het Wifi netwerk zit waarbij die interne URL zou moeten werken, en gebruikt hij dus altijd de externe.

Maar moest je voorheen, op je oude HA installatie, ook in de browser (op je laptop) die certificaat waarschuwing wegklikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Als je dat niet instelt, dan weet de app niet of je op het Wifi netwerk zit waarbij die interne URL zou moeten werken, en gebruikt hij dus altijd de externe.

Maar moest je voorheen, op je oude HA installatie, ook in de browser (op je laptop) die certificaat waarschuwing wegklikken?
Dank voor de info. Ehh, ja, maar niet elke keer. Dus soms kreeg ik ineens die melding, en dan moest ik dat inderdaad weg klikken, maar niet elke keer dat ik naar home assistant ging. Ik ga naar homeassistant.local:8123 en daar staat weliswaar in de adresbalk https voor, maar dat is doorgestreept.

Ik heb nu net getest, ik heb het tabblad met home assistant gesloten, naar homeassistant.local:8123 gegaan (die heb ik gebookmarkt), en dan zie ik gewoon direct mijn Home Assistant dashboard. Er kwam dus géén melding die ik moest weg klikken, en dat was op mijn oude installatie ook zo, ook daar kwam die melding sporadisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 07-02-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:06:
[...]

Dank voor de info. Ehh, ja, maar niet elke keer. Dus soms kreeg ik ineens die melding, en dan moest ik dat inderdaad weg klikken, maar niet elke keer dat ik naar home assistant ging. Ik ga naar homeassistant.local:8123 en daar staat weliswaar in de adresbalk https voor, maar dat is doorgestreept.

Ik heb nu net getest, ik heb het tabblad met home assistant gesloten, naar homeassistant.local:8123 gegaan (die heb ik gebookmarkt), en dan zie ik gewoon direct mijn Home Assistant dashboard. Er kwam dus géén melding die ik moest weg klikke, en dat was op mijn oude installatie ook zo.
Hij zal dat inderdaad niet elke keer vragen. Maar als je dat voorheen dus ook al had (af en toe) dan had je toen dus ook al geen geldig certificaat, en zal de interne url in de app toen ook niet gewerkt hebben.

Dus ik ga er vanuit dat je destijds geen wifi netwerk ingevoerd had in de app, en dus altijd de externe url gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Hij zal dat inderdaad niet elke keer vragen. Maar als je dat voorheen dus ook al had (af en toe) dan had je toen dus ook al geen geldig certificaat, en zal de interne url in de app toen ook niet gewerkt hebben.

Dus ik ga er vanuit dat je destijds geen wifi netwerk ingevoerd had in de app, en dus altijd de externe url gebruikt werd.
Hmm, mooie deductie. Dan zal dat ongetwijfeld zijn hoe het was en is. Maar dan heb ik wel direct een volgende vraag.

Ik heb dus nieuwe HA installatie gedaan op een nieuw device. Ingericht, allemaal prima. Vrouw en ik hebben beiden een iPhone, zij een 12, ik een 13, beiden meest recente versie qua updates.

Op beide telefoons de HA app geinstalleerd, op beiden ingelod op onze respectievelijke accounts. Als mijn vrouw weg gaat van huis, dan verandert haar status in 'Afwezig'. Als ik weg ga van huis, gebeurt dat niét. Er zijn 2 persons aanwezig in HA, dat ben ik en mijn vrouw.

Om een of andere vage reden wordt mijn telefoon gezien als iPhone_van_Jantje, en het toestel van mijn vrouw als iPhone_van_Jantje (2). Er zijn dus ook 2 device trackers:

device_tracker.iphone_van_jantje (ik) en
device_tracker.iphone_van_jantje_2 (vrouw).

In HA echter, heb ik de iphone van mijn vrouw renamed naar Telefoon Jantien en mijzelf naar iPhone Jan. Deze 2 namen hebben ook hun eigen trackers, te weten device_tracker.telefoon_jantien en device_tracker.iphone_jan

Onder beide Persons in HA heb ik dus onze respectievelijke 2 trackers opgegeven, oftewel, bij mij staat daar als devices om te volgen:

device_tracker.iphone_van_jantje en device_tracker.iphone_jan en bij mijn vrouw device_tracker.iphone_van_jantje_2 en device_tracker.telefoon_jantien.

Aangezien het dus ogenschijnlijk bij beide persons hetzelfde is ingericht zou je ook verwachten dat het bij beide personen gelijk werkt, maar dat is dus niet zo. Mijn vrouw gaat weg, en de status in HA verandert in afwezig, en ik ga weg en mijn status blijft Thuis.

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:55
Heb je een herstart gedaan nadat je de telefoons in HA hernoemd hebt? Er zou in de integratie maar van elke telefoon 1 naam mogen zijn.

Sowieso zou ik bij je persons ook maar 1 device tracker per persoon instellen. Die met de aangepaste naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
SonnyBBQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:29:
Heb je een herstart gedaan nadat je de telefoons in HA hernoemd hebt? Er zou in de integratie maar van elke telefoon 1 naam mogen zijn.

Sowieso zou ik bij je persons ook maar 1 device tracker per persoon instellen. Die met de aangepaste naam.
Ja, en sowieso heb ik een half uur geleden ook een herstart gedaan. Maar, bij mijn vrouw werkt het dus. Zij heeft 2 trackers staan, zoals ik in de vorige post zei, en dat werkt. Dat ga ik dus nog even niet veranderen want dalijk maak ik het stuk :P

Maar voor mij werkt het dus niet. Ik ga dalijk weg, kijken of er dan wel iets werkt, want als ik van huis weg ben krijg ik wel een melding op mijn telefoon (die komt van de app zelf denk ik want ik heb geen automatisering daarvoor ingesteld) dat ik de zone Huis heb verlaten dan wel heb betreden.

Dan zou ik dus verwachten dat ik dan ook iets zie qua afwezig bij mijn persoon, maar dat is niet zo. Als ik van de 24 uur in een dag 8 uur afwezig was, dan staat in de app bij de geschiedenis van mijn Person dat ik gewoon 24 uur 'aanwezig' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08

Zorian

What the fox?

Zorian schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:12:
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om mijn HA te updaten naar 9.5. Ik zit nu op versie 9.3, ik krijg 9.5 aangeboden, klik op install, hij reboot en is doodleuk nog steeds 9.3 alsof ie niks heeft gedaan.

Het gaat hierom:

[Afbeelding]

Ik draai HA op een Raspberry Pi in OS mode, dus direct geflashed vanuit de Pi Imager en niet in een docker of in een ander OS zoals Raspbian.

Nog meer mensen die dit ervaren?
Het is dus een leuke bug, als je een clean install doet kom je op 9.4 en als je die update naar 9.5 krijg je dus 9.3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Mocht je de Zonneplan One integratie gebruiken en je grafieken werken na de update niet meer: wijzig forcast even in forecast in je code en je bent weer bij (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Helaas dat de app inderdaad niet het externe certificaat goed kan keuren als je via intern gaat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mm, schijnbaar sinds afgelopen update bestaat rgb(var(--rgb-state-input-boolean-color)) niet meer. Zie nog wel verwijzing naar var(--state-input_boolean-on-color) en var(--state-input_boolean-active-color) maar die geven 'not set'. Aantal custom:button-card moeten wisselen naar var(--state-active-color) om weer de juist kleur te hebben....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:52:
Mocht je de Zonneplan One integratie gebruiken en je grafieken werken na de update niet meer: wijzig forcast even in forecast in je code en je bent weer bij (y)
Wat! Dat is wel een flinke breaking change! Hadden ze die stomme typfout er niet gewoon in kunnen laten staan!

:+

Pagina: 1 ... 22 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.