Voor de mogelijke geïnterpreteerden: in 2023.2 is er ondersteuning gekomen voor het gebruik van group helpers om sensoren te combineren. Dit wordt omschreven als een betere opvolger van min_max, die later mogelijk deprecated wordt. Ikzelf had de min_max sensor in gebruik, maar heb zojuist de switch gemaakt. Aanpassen in de YAML is simpel. platform: min_max wordt platform: group en entity_ids: wordt entities:. type (min, max, mean, ...) behoud dezelfde naam en dezelfde opties. En ik gok, maar heb dat niet gecontroleerd, dat de overige opties gewoon beschikbaar blijven (dus device_class, unit_of_measurement, etc).
Leerde vroeger dat je onder andere een groepenkast helemaal moest natrekken. Bij elke verstoring. Dus elk schroefje, klemmetje controleren of het wel goed vast zit. En het liefst met z'n tweeën. Om elk risico uit te sluiten. Aarde draden altijd langer houden. Opdat deze als laatste los gaan, ja ja.Raven schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:19:
[...]
[...]
[...]
Zelfs met kabelklemmen kan het misgaan, laatst eens gekeken of er wel plek was in het kleine 6 modules brede groepenkastje hier. Meteen na het verwijderen van de kap gingen in mijn bovenkamer alarmbellen af:
[Afbeelding: groepenkast onder]
spoiler:Zelfs het plaatsen van kabelklemmen, die juist als doel hebben dat je niks los hoeft te halen en uit hoeft te schakelen, zijn hier een gevaar voor eigen leven.De kammen
Oh en klemmen gaan waarschijnlijk niet passen
Een kast moet van binnen overzichtelijk zijn. Maar ben toch aardig wat kasten tegen gekomen van binnen waar een bord spaghetti jaloers op is ;-P
Bij een rij nullen staat één vooraan.
Is een leuke voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1Raven schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:19:
[...]
[...]
[...]
Zelfs met kabelklemmen kan het misgaan, laatst eens gekeken of er wel plek was in het kleine 6 modules brede groepenkastje hier. Meteen na het verwijderen van de kap gingen in mijn bovenkamer alarmbellen af:
spoiler:Zelfs het plaatsen van kabelklemmen, die juist als doel hebben dat je niks los hoeft te halen en uit hoeft te schakelen, zijn hier een gevaar voor eigen leven.De kammen
Oh en klemmen gaan waarschijnlijk niet passen
ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!
Vrij nauwkeurig. Maar dat is relatief. Soms is een half Ampère al nauwkeurig genoeg. Of een tiende daarvan.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:07:
@pentode @RobertMe die optie kende ik nog niet, goeie. Zelfde principe als een ampere tang dus zo te zien. Vraag me alleen af hoe nauwkeurig het is t.o.v. de alternatieven, kunnen jullie daar iets over roepen? Shelly is mooi afgewerkt, zelfs met DIN rail houder te krijgen, wel geinig. Niet heel goedkoop, maar ook niet zo gek duur. Jammer wel dat de Shelly EM beperkt is tot 2 klemmen. Ik ga me eens verdiepen in de ESP32 oplossing met 6 kanalen.
Op CircuitSetup Github page staan de nodige spec's.
Bij een rij nullen staat één vooraan.
@Rembock Nog verder versimpelde versie:
Je AND was niet nodig en met een choose met een enkele optie kan je ook gewoon de conditions van de automation pakken. Ben je ook van de foutieve tv_uit_15min af
Ik zou zelf overigens er een echte eindtijd aan hangen ipv zon onder. Om twee redenen:
- In de winter werkt het nu ook om 7:00 's morgens
- Maar nog irritanter, om 22:00 's avond werkt deze nu ook. Immers is de zon dan ook onder en 22:00 is na 1:00 (en impliciet voor 0:00).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| alias: verlichting uit description: >- Zet de verlichting uit als de TV 5 minuten uit staat. trigger: - platform: device device_id: [id] domain: media_player entity_id: media_player.lg_webos_smart_tv type: turned_off for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 condition: - condition: or conditions: - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu after: "01:00:00" - condition: time after: "02:30:00" weekday: - fri - sat - sun - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon action: - type: turn_off device_id: [id] entity_id: light.bank domain: light - type: turn_off device_id: [id] entity_id: switch.schakelaar_raamverlichting domain: switch - type: turn_off device_id: [id] entity_id: light.verlichting_eettafel domain: light mode: single |
Je AND was niet nodig en met een choose met een enkele optie kan je ook gewoon de conditions van de automation pakken. Ben je ook van de foutieve tv_uit_15min af

Ik zou zelf overigens er een echte eindtijd aan hangen ipv zon onder. Om twee redenen:
- In de winter werkt het nu ook om 7:00 's morgens
- Maar nog irritanter, om 22:00 's avond werkt deze nu ook. Immers is de zon dan ook onder en 22:00 is na 1:00 (en impliciet voor 0:00).
Waarom denk je dan aan een nieuw groot onderwerp als je al verdrinkt in HA?RoyK schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:08:
Ik moet misschien dus zelf iets gaan maken. Wellicht is Node-Red daar wel voor mij een leuke plek voor.
HA is zo een groot onderwerp, ik verdrink gewoon een beetje in al het content hierover

Ik zou inderdaad ook een before toevoegen, bijvoorbeeld 07:00 uur zodat het alleen daarvoor wordt getriggerd.septillion schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:50:
@Rembock Nog verder versimpelde versie:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 condition: - condition: or conditions: - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu after: "01:00:00" - condition: time after: "02:30:00" weekday: - fri - sat - sun - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon
Daarnaast verwacht ik dat hij pas na 02:30 uit moet gaan op vrijdag, zaterdag en zondag nacht. HA ziet dit natuurlijk als zaterdag, zondag en maandag. Doordeweeks is dan dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| condition: - condition: or conditions: - condition: time weekday: - tue - wed - thu - fri after: "01:00:00" - condition: time after: "02:30:00" weekday: - sat - sun - mon - condition: state entity_id: sun.sun state: below_horizon |
@belly89 Ah, ja, dat is ook waar ja. Of nouwja, niet maandag nacht maar juist donderdag nacht 

Ik heb een raar probleem in HA:
Ik maak gebruik van een 'generic thermostat' i.c.m. een 'scheduler card' via HACS.
Hiermee heb ik een goed werkende thermostaat die met deze zachte dagen om 9.00 aanspringt omdat dan het ochtend schema aan gaat met hogere doeltemperatuur. De thermostaat triggered een 'boolean switch' en via een automatisering gaat de warmtepomp aan. Werkt erg goed. Zo ziet dat eruit in de log:
Echter, ik heb nu een paar gehad dat de 'boolean' switch is getriggered en dus de warmtepomp aanging buiten de thermostaat om. In de log ziet dat er zo uit:
Ik snap niet wat hier gebeurt... Wat betekent:
Dit topic lijkt erop qua fouten en hij gebruikt dezelfde scheduler card...
https://community.home-as...y-switches-at-once/325024
Edit: Er is toch iets anders aan de hand: Om 8.53 ging onverwachts de doeltemperatuur al omhoog naar 20 graden, daardoor ging de WP aan. Ik ga uitzoeken hoe dat kan...
Ik maak gebruik van een 'generic thermostat' i.c.m. een 'scheduler card' via HACS.
Hiermee heb ik een goed werkende thermostaat die met deze zachte dagen om 9.00 aanspringt omdat dan het ochtend schema aan gaat met hogere doeltemperatuur. De thermostaat triggered een 'boolean switch' en via een automatisering gaat de warmtepomp aan. Werkt erg goed. Zo ziet dat eruit in de log:
Echter, ik heb nu een paar gehad dat de 'boolean' switch is getriggered en dus de warmtepomp aanging buiten de thermostaat om. In de log ziet dat er zo uit:
Ik snap niet wat hier gebeurt... Wat betekent:
code:
1
| is ingeschakeld getriggerd door service homeassistant.turn_on |
Dit topic lijkt erop qua fouten en hij gebruikt dezelfde scheduler card...
https://community.home-as...y-switches-at-once/325024
Edit: Er is toch iets anders aan de hand: Om 8.53 ging onverwachts de doeltemperatuur al omhoog naar 20 graden, daardoor ging de WP aan. Ik ga uitzoeken hoe dat kan...
[Voor 6% gewijzigd door vandermark op 03-02-2023 15:13]
STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik heb het energy dashboard in home assistant ondertussen werkende, maar ik vroeg me af of de waardes die op dit dashboard staan ook ergens beschikbaar zijn? Ik wil namelijk zelf graag een dashboard samen stellen in minimalist UI hiervoor. Of is het via Utility Meters mogelijk om dit allemaal zelf uit te tellen?
Ik begrijp je reactie niet helemaal.septillion schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:57:
[...]
Waarom denk je dan aan een nieuw groot onderwerp als je al verdrinkt in HA?Gewoon eens in taal of een flow diagram uitwerken wat je wilt en dan bouw je zo een automation in HA ervoor
Blueprints zijn geen must he, het is een bouwblok gemaakt door iemand anders.
Home Assistant is best wel 'alles omvattend' en is er onwijs veel materie over te lezen en te kijken. Ik heb alle Philips Hue lampen kunnen verplaatsen naar HA, alleen wil de Philips schakelaar nog niet echt lekker. Zo ontdek ik de afgelopen avonden dat dit onderwerp (programmeren van een aan/uit schakelaar) dieper gaat dan verwacht. Ik loop gewoon even tegen een muurtje aan waar ik wel uit gaat komen. Ik had alleen verwacht dat er een blueprint voor het grijpen zou zijn voor een device die in miljoenen huishoudens gebruikt wordt. Dat is me een beetje tegen gevallen

Dit weekend gaat ik er zelf één fabriceren
Die vraag heb ik vaker voorbij zien komen, volgens mij kan dat niet helaas. In theorie staat het natuurlijk wel ergens in de database, maar in HA is het niet beschikbaar naar mijn weten.dotcom87 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:34:
Ik heb het energy dashboard in home assistant ondertussen werkende, maar ik vroeg me af of de waardes die op dit dashboard staan ook ergens beschikbaar zijn? Ik wil namelijk zelf graag een dashboard samen stellen in minimalist UI hiervoor. Of is het via Utility Meters mogelijk om dit allemaal zelf uit te tellen?
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Ik denk dat je 'overschat' wat een blueprint allemaal kan/doet.. Er zijn inmiddels erg veel blueprints, maar tegelijkertijd is juist een schakelaar (fysiek) gebruiken voor een actie zo uniek qua acties/entiteiten/tijd/delay/transitions maw alle parameters dat je dan ZOVEEL in die Blueprint flexibel moet maken, dat het van scratch zelf bouwen sneller is.RoyK schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:36:
[...]
Ik begrijp je reactie niet helemaal.
Home Assistant is best wel 'alles omvattend' en is er onwijs veel materie over te lezen en te kijken. Ik heb alle Philips Hue lampen kunnen verplaatsen naar HA, alleen wil de Philips schakelaar nog niet echt lekker. Zo ontdek ik de afgelopen avonden dat dit onderwerp (programmeren van een aan/uit schakelaar) dieper gaat dan verwacht. Ik loop gewoon even tegen een muurtje aan waar ik wel uit gaat komen. Ik had alleen verwacht dat er een blueprint voor het grijpen zou zijn voor een device die in miljoenen huishoudens gebruikt wordt. Dat is me een beetje tegen gevallen![]()
ja, dat heb ik ook overschat haha. Daarom gaat ik dit weekend mijn eigen versie maken. Ik denk dat ik dit in Node-Red gaat doen omdat dit wat meer visueel is en ik weinig tot geen programmeer ervaring heb 
Hoe dan ook, HA is behoorlijk verslavend heb ik gemerkt. Als mijn lampjes straks staan, gaat ik stapje voor stapje verder in het programma. Ik heb al veel leuks in dit topic en andere draadjes voorbij zien komen. Maar ik zal vast nog wel wat vraagjes gaan droppen.

Hoe dan ook, HA is behoorlijk verslavend heb ik gemerkt. Als mijn lampjes straks staan, gaat ik stapje voor stapje verder in het programma. Ik heb al veel leuks in dit topic en andere draadjes voorbij zien komen. Maar ik zal vast nog wel wat vraagjes gaan droppen.
Huh?Slinkos schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Die vraag heb ik vaker voorbij zien komen, volgens mij kan dat niet helaas. In theorie staat het natuurlijk wel ergens in de database, maar in HA is het niet beschikbaar naar mijn weten.
Ik heb diverse grafieken gemaakt waarin ik zelf eea weergeef en leen uit het energiedashboard. Dat kan toch? Het zijn allemaal eigen entiteiten.
STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock
Het kan best zijn dat je sommige data in een entity heb staan, het moet immers ook ergens vandaan komen, maar het energy dashboard houdt zelf totalen bij etc. Naar mijn weten heb ik dat nergens beschikbaar maar als ik het fout heb dan hoor ik dat graag :-)vandermark schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:28:
[...]
Huh?
Ik heb diverse grafieken gemaakt waarin ik zelf eea weergeef en leen uit het energiedashboard. Dat kan toch? Het zijn allemaal eigen entiteiten.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Ik doelde vooral op NodeRed erbij halen. Tenzij je nog dingen los in NR integreert kan HA hetzelfde als NR. Zoals ik eerder deze week al schreef is NR niet makkelijker dan HA automations, of andersom! Puur kwestie van voorkeur. Maar als NR ook nieuw voor je is betekend dat wel nog een extra pakket en koppeling erbij betrekken.RoyK schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:36:
[...]
Ik begrijp je reactie niet helemaal.
Home Assistant is best wel 'alles omvattend' en is er onwijs veel materie over te lezen en te kijken. Ik heb alle Philips Hue lampen kunnen verplaatsen naar HA, alleen wil de Philips schakelaar nog niet echt lekker. Zo ontdek ik de afgelopen avonden dat dit onderwerp (programmeren van een aan/uit schakelaar) dieper gaat dan verwacht. Ik loop gewoon even tegen een muurtje aan waar ik wel uit gaat komen. Ik had alleen verwacht dat er een blueprint voor het grijpen zou zijn voor een device die in miljoenen huishoudens gebruikt wordt. Dat is me een beetje tegen gevallen![]()
En zoals @Koepert al zei, blueprints zijn niet heilig. Idee is heel leuk maar er is wel een enorme wildgroei. Krijg je beetje dit. Een volledig universele blueprint is dan ook erg lastig, zelfs als het gaat om dezelfde (input) hardware.
Vandaar dat ik als tip gaf om eerst eens op papier te zetten wat je wilt dat er gebeurd. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt kan je eventueel daarna ook gericht om hulp vragen hier. Dan wel graag ook met exact type device en via welke integratie je Zigbee loopt (DeConz, ZHA of Zigbee2MQTT)

Ben een beetje de wegkwijt mbt. bluetooth. Wil een Fingerbot (kloon) en die gaan helaas veelal op bluetooth/kwam ik niet tegen via Zigbee.
Draai binnenkort op een Odroid N2+ en ken de Known working high peformance adapters list ken ik maar doordat veel wat oud zijn is beschikbaarheid een probleem. Iemand die een suggestie heeft? Of een fingerbot achtige oplossing met zigbee ipv bluetooth BLE?
Draai binnenkort op een Odroid N2+ en ken de Known working high peformance adapters list ken ik maar doordat veel wat oud zijn is beschikbaarheid een probleem. Iemand die een suggestie heeft? Of een fingerbot achtige oplossing met zigbee ipv bluetooth BLE?
Maar er zou mogelijks wel een oplossing zijn door zelf Utility Meters aan te maken ofzo?Slinkos schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Die vraag heb ik vaker voorbij zien komen, volgens mij kan dat niet helaas. In theorie staat het natuurlijk wel ergens in de database, maar in HA is het niet beschikbaar naar mijn weten.
Welke integratie heb jij gebruikt voor Enphase? Ik heb Enphase firmware D7.0.88, en ik weet it niet hoe kan ik met HA gekoppeld.Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:21:
[...]
SolarEdge doet het goed, en kunnen we buiten beschouwing laten. Gisteren had ik Enphase (alle panelen) nog gekoppeld aan het energy dashboard en dat werkte prima. Maar ik wilde graag een scheiding maken tussen de panelen die zuidelijk liggen en die noordelijk liggen. Deze sensoren had ik al; maar nog nooit gekoppeld aan het energy dashboard.
[...]
https://community.home-assistant.io/t/enphase-envoy-current-state-of-things/443829/70

@dotcom87 Op zich zijn die gegevens inderdaad ook met een utility meter en een sum te maken ja 

Bedankt voor je reactie! Ik wil doen wat de weg van de minste weerstand is. Ik gaat er vanuit dat ik niet uren en uren wil gaan programmeren. Ik zal visueel gaan maken wat ik van plan ben. En zou ik het heel fijn vinden als jullie me een duwtje in de rug willen geven. Ik sta nu nog aan het begin van alles. Schone lei voor een hopelijk lang en leuk traject in HA!septillion schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:32:
[...]
Ik doelde vooral op NodeRed erbij halen. Tenzij je nog dingen los in NR integreert kan HA hetzelfde als NR. Zoals ik eerder deze week al schreef is NR niet makkelijker dan HA automations, of andersom! Puur kwestie van voorkeur. Maar als NR ook nieuw voor je is betekend dat wel nog een extra pakket en koppeling erbij betrekken.
En zoals @Koepert al zei, blueprints zijn niet heilig. Idee is heel leuk maar er is wel een enorme wildgroei. Krijg je beetje dit. Een volledig universele blueprint is dan ook erg lastig, zelfs als het gaat om dezelfde (input) hardware.
Vandaar dat ik als tip gaf om eerst eens op papier te zetten wat je wilt dat er gebeurd. Als je dat voor jezelf duidelijk hebt kan je eventueel daarna ook gericht om hulp vragen hier. Dan wel graag ook met exact type device en via welke integratie je Zigbee loopt (DeConz, ZHA of Zigbee2MQTT)

Ik ben in HA zelf ook wel lekker aan het rommelen. Wat ik tot op heden niet kan vinden is welke trigger ik moet aanroepen om verlichting uit te zetten. Ik kan nu dus leuk door allerlei scenes heen gaan, behalve uitschakelen.
[Voor 7% gewijzigd door RoyK op 03-02-2023 21:02]
@RoyK Belangrijkste is het verschil snappen tussen triggers (er gebeurd iets / moment in tijd) en conditions (voorwaarde waar aan voldaan moet zijn). Zowel voor HA als NR is dat belangrijk om door te hebben. Als je daarmee kunt omschrijven wat je wilt hebben kan je het in beide maken 
Om licht uit te zetten heb je best wel veel opties:

Om licht uit te zetten heb je best wel veel opties:
- Je maakt weer een scene aan waarin je de lampen simpelweg uit hebt staan.
- Als device actie zal een lamp een turn off actie hebben staan.
- Je kunt de service call light.turn_off gebruiken waarna je alle entiteiten van de lampen die je uit wilt hebben toevoegt. Je kunt meerdere entiteiten in één service call zetten. Het werkt ook met devices.
- Als alle lampen in dezelfde area/ruimte zitten kan je de light.turn_off service call ook doen op de area. Dan gaan alle lampen in de ruimte uit.
@Woohooo het Energy dashboard werkt met de totals.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hmm oke, ik was een beetje in de war gebracht door die Solar opbrengst dan. Als ik die toevoeg van mn growatt omvormer zie ik ineens een big chunk toegevoegd of kom dit dan van zelf goed?
Welke sensor heb jij gebruikt voor de dagtotalen? Ik heb die (DEV) geinstalleerd.Timo002 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Ik heb via HACS “Enphase Envoy (DEV)” geïnstalleerd. De standaard integratie kon niet verbinden, kreeg de tip om dit te installeren voor de nieuwere versie omvormers. Ik kan de dagtotalen wel online zien, dus ze zijn er wel.
Die is er niet, ik heb hiervoor utility meter gemaakt door alle losse omvormers bij elkaar op te tellen. Wil morgen de yaml file wel posten, enige probleem is nog dat deze niet elke dag reset en dus elke dag op blijft tellen.n1euw_k0mer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:04:
[...]
Welke sensor heb jij gebruikt voor de dagtotalen? Ik heb die (DEV) geinstalleerd.
Ik geloof dat er het één en ander veranderd is met toegang tot de Envoy (met nieuwere firmware versies). Lees even hier:n1euw_k0mer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:09:
[...]
Welke integratie heb jij gebruikt voor Enphase? Ik heb Enphase firmware D7.0.88, en ik weet it niet hoe kan ik met HA gekoppeld.
https://community.home-assistant.io/t/enphase-envoy-current-state-of-things/443829/70
![]()
![]()
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Ik gebruik zelf de integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/
Niet zo zeer totals maar het werkt met energie (energy) niet met vermogen (power). In geval van elektriciteit is dat dus (afgezien van eventueel SI pre-fix) met Wh, niet met W.
En ja, sommige iteraties maken het extra verwarrend door ook niet de juist term te gebruiken. Zo te zien doet de Home Wizard integratie dat dus ook verkeerd

[Voor 21% gewijzigd door septillion op 04-02-2023 08:40]
Ziet er op eerste gezicht wel uit als de juiste sensor. Maar dacht dat HA de beginwaarde zou moeten negeren maar dat lijkt het niet gedaan te hebben. Je zou die piek evne handmatig kunnen corrigeren via Dev tools => statistics => grafiek icoon naar de entity.Woohooo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:43:
[...]
Hmm oke, ik was een beetje in de war gebracht door die Solar opbrengst dan. Als ik die toevoeg van mn growatt omvormer zie ik ineens een big chunk toegevoegd of kom dit dan van zelf goed?
[Afbeelding]
Via de UI of via yaml gemaakt? Wel "Meter reset cycle" (UI) of cycle (yaml) op 'daily' gezet?Timo002 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:15:
[...]
Die is er niet, ik heb hiervoor utility meter gemaakt door alle losse omvormers bij elkaar op te tellen. Wil morgen de yaml file wel posten, enige probleem is nog dat deze niet elke dag reset en dus elke dag op blijft tellen.
Mooi mijn se17k heeft ook modbus zie ik. Staat nu aan maar kon geen tcp poort instellen? Even zien of er iets binnen komt.tolunaygul12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:51:
[...]
Ik zie het inderdaad![]()
Helaas had ik de integratie al verwijderd en een andere versie geinstalleerd.
Morgen even als de zon schijnt alles instellen en configureren. De omvormer reageert nu niet op modbus commando's omdat deze "uit" staat.
Maar modbus kan ook over RS485 (of zoiets, seriële poort in ieder gevalVaevictis_ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:45:
[...]
Mooi mijn se17k heeft ook modbus zie ik. Staat nu aan maar kon geen tcp poort instellen? Even zien of er iets binnen komt.

Ben ik de enige waarbij na installeren van 2023.1-1 de verbinding met de synology ineens niet meer werkt ?(DS2020+)
edit: 2.1 natuurlijk
Ik krijg de melding in de logs:
edit: 2.1 natuurlijk

code:
1
2
3
4
| Error setting up entry 192.168.0.189 for synology_dsm 11:04:03 – (FOUT) components/synology_dsm/common.py - bericht kwam voor het eerst om 09:42:05 en verschijnt 3 keer {'api': None, 'code': -1, 'reason': 'Unknown', 'details': 'ClientError = Bad Request'} 11:03:53 – (FOUT) Synology DSM - bericht kwam voor het eerst om 11:03:07 en verschijnt 2 keer |
[Voor 4% gewijzigd door oltk op 04-02-2023 16:49]
Bij mijn SE7K zonder scherm, kan ik via de communications setting page ( als je hotspot van omvorme aanzet en verbind ) de modbus instellingen aanpassen en ook de port setting aanpassen. Heb je dat al geprobeerd ?Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:45:
[...]
Mooi mijn se17k heeft ook modbus zie ik. Staat nu aan maar kon geen tcp poort instellen? Even zien of er iets binnen komt.
Nee, bij mij werkt de verbinding met allebei mijn servers nog. Ik draai op de laatste DSM's en ook op de meest recente HA versie.oltk schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:10:
Ben ik de enige waarbij na installeren van 2023.1-1 de verbinding met de synology ineens niet meer werkt ?(DS2020+)
code:
1 2 3 4 Error setting up entry 192.168.0.189 for synology_dsm 11:04:03 – (FOUT) components/synology_dsm/common.py - bericht kwam voor het eerst om 09:42:05 en verschijnt 3 keer {'api': None, 'code': -1, 'reason': 'Unknown', 'details': 'ClientError = Bad Request'} 11:03:53 – (FOUT) Synology DSM - bericht kwam voor het eerst om 11:03:07 en verschijnt 2 keer
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Het probleem is weer terug, en wederom laat de historie weinig tot niks zien.raymondw schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:34:
@robbinonline @septillion
De manier waarop dat werkt gebruik ik al een tijd...
Lamp1 aanzetten, gaat de rest van de groep ook aan.
Dacht eerst dat het aan de cloud integratie van Govee lag, echter sinds vorige week over naar local-lan.
Heb alles aangepast en merkte dat et zo nog steeds werkte, dacht dat dit de standaard in HA was...
Ook mijn energie dashboard mist een hoop data, een rebuild heeft vorig keer even geholpen.
Ook mijn log laat niet heel veel geks zien. Virtual Machine al opnieuw opgestart gisteravond nog.
Iemand enig idee wat ik nu kan doen?
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ik lijkt dit ook te hebben. Nu geen zin om het uit te zoeken.oltk schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:10:
code:
1 2 3 4 Error setting up entry 192.168.0.189 for synology_dsm 11:04:03 – (FOUT) components/synology_dsm/common.py - bericht kwam voor het eerst om 09:42:05 en verschijnt 3 keer {'api': None, 'code': -1, 'reason': 'Unknown', 'details': 'ClientError = Bad Request'} 11:03:53 – (FOUT) Synology DSM - bericht kwam voor het eerst om 11:03:07 en verschijnt 2 keer
Ik liep hier laatst ook tegenaan, maar volgens mij moet je nu een aparte user voor Home Assistant aanmaken.tlpeter schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:50:
[...]
Ik lijkt dit ook te hebben. Nu geen zin om het uit te zoeken.
https://www.home-assistant.io/integrations/synology_dsm
*mocht ik fout zitten, sorry, ben pas bezig met HA
Is een bekend probleem met de februari update. Zie https://github.com/home-assistant/core/issues/87357oltk schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:10:
code:
Wordt in de volgende versie opgelost.
Ik heb iets vreemds aan de hand met mn 3e button
Ik zie het maar niet, kijk ik ergens over?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
| - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: sensor.unraid_server state: - value: "up" styles: icon: - color: rgb(247, 217, 89) card: - color: white - background-color: rgb(70, 68, 70) - value: "down" styles: icon: - color: rgb(70, 68, 70) card: - color: rgb(70, 68, 70) - background-color: white styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start - padding-top: 10px - type: custom:button-card entity: switch.server name: Switch Server icon: mdi:nas size: 40px state: - value: "on" styles: icon: - color: rgb(247, 217, 89) card: - color: white - background-color: rgb(70, 68, 70) - value: "off" styles: icon: - color: rgb(70, 68, 70) card: - color: rgb(70, 68, 70) - background-color: white styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start - padding-top: 10px - type: custom:button-card noPadding: true cardOptions: icon: mdi:nas tap_action: action: url url_path: !secret url_unraid name: Server UI size: 40px styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start - padding-top: 10px |
Een snelle blik, kopje "styles" heeft een andere identation dan bij de andere twee, die moet wellicht twee spaties naar links?skank schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:58:
Ik heb iets vreemds aan de hand met mn 3e button
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: sensor.unraid_server state: - value: "up" styles: icon: - color: rgb(247, 217, 89) card: - color: white - background-color: rgb(70, 68, 70) - value: "down" styles: icon: - color: rgb(70, 68, 70) card: - color: rgb(70, 68, 70) - background-color: white styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start - padding-top: 10px - type: custom:button-card entity: switch.server name: Switch Server icon: mdi:nas size: 40px state: - value: "on" styles: icon: - color: rgb(247, 217, 89) card: - color: white - background-color: rgb(70, 68, 70) - value: "off" styles: icon: - color: rgb(70, 68, 70) card: - color: rgb(70, 68, 70) - background-color: white styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start - padding-top: 10px - type: custom:button-card noPadding: true cardOptions: icon: mdi:nas tap_action: action: url url_path: !secret url_unraid name: Server UI size: 40px styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start - padding-top: 10px
CardOptions", is dat valide? Die zie ik ook niet bij de andere twee
...
[Voor 98% gewijzigd door Step5 op 04-02-2023 16:33]
ohmy dat was het! super bedanktStep5 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:28:
[...]
Een snelle blik, kopje "styles" heeft een andere identation dan bij de andere twee, die moet wellicht twee spaties naar links?
CardOptions", is dat valide? Die zie ik ook niet bij de andere twee
silly me
Is er een manier om zigbee devices te pollen? Ik heb het idee dat een van mijn sensoren niet altijd verbinden is, maar kan niets geks vinden in een log. Ik gebruik een conbee 2 stick met deconz.
Daarnaast heb ik een hue bridge met 38 lampen. Dit is een apart netwerk (denk ik?). Kan ik deze lampen toevoegen aan deconz en aan de hue bridge? Ik wil eigenlijk de bridge blijven gebruiken voor een paar standaard automatiseringen (zonsopkomst etc)
Daarnaast heb ik een hue bridge met 38 lampen. Dit is een apart netwerk (denk ik?). Kan ik deze lampen toevoegen aan deconz en aan de hue bridge? Ik wil eigenlijk de bridge blijven gebruiken voor een paar standaard automatiseringen (zonsopkomst etc)
Moest ik jou zijn:B-Force schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:11:
Is er een manier om zigbee devices te pollen? Ik heb het idee dat een van mijn sensoren niet altijd verbinden is, maar kan niets geks vinden in een log. Ik gebruik een conbee 2 stick met deconz.
- hue bridge loskoppelen
- alles van hue koppelen via conbee 2 stick met deconz
- wil je nog stapje verder, get rid of deconz en ga naar zigbee2mqtt
Ik kom van jouw situatie, en zit nu in het laatste

Settings / Devices & Services / Devices van je combi stickB-Force schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:11:
Selecteer device van de lijst
Eventueeel op "shown more entities drukken
bij Diagnostic druk op press van Identify.
Als je zigbee component een licht heeft en "Identify" ondersteunt wordt , geeft het ledje even licht licht
Home Assistant experts, help!
Ik ben sinds vorige maand in het bezit van een zonnepanelen installatie met een Growatt omvormer. Ik probeer deze toe te voegen maar dat lukt me gewoon niet. Heb 100% de juiste inloggegegevens gebruikt maar welke van de drie URL's ik ook selecteer, ik krijg steeds de melding ongeldige authenticatie. Website en app werken verder prima dus dat is het probleem niet. Wat me wel opvalt is dat het webadres server.growatt.com is en die niet bij de drie URL's staat. Bezoek ik echter server-us.growatt.com word ik automatisch doorgelicht naar server.growatt.com
Wat doe ik verkeerd? Ik las eerder in de thread dat Growatt issues had maar dat zou nu wel opgelost moeten zijn lijkt me.
Ik ben sinds vorige maand in het bezit van een zonnepanelen installatie met een Growatt omvormer. Ik probeer deze toe te voegen maar dat lukt me gewoon niet. Heb 100% de juiste inloggegegevens gebruikt maar welke van de drie URL's ik ook selecteer, ik krijg steeds de melding ongeldige authenticatie. Website en app werken verder prima dus dat is het probleem niet. Wat me wel opvalt is dat het webadres server.growatt.com is en die niet bij de drie URL's staat. Bezoek ik echter server-us.growatt.com word ik automatisch doorgelicht naar server.growatt.com
Wat doe ik verkeerd? Ik las eerder in de thread dat Growatt issues had maar dat zou nu wel opgelost moeten zijn lijkt me.
Mijn ervaringen met de Skyconnect zijn nog niet heel geweldig.
Nu al een paar keer gehad dat de (ZHA) integratie er mee kapt
, dat heb ik met Deconz en Combee2 nog nooit gehad. Met dezelfde devices.
Nu al een paar keer gehad dat de (ZHA) integratie er mee kapt

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One
Misschien is het beter om Zigbee2MQTT te doen, of prefereer je ZHA?CAP-Team schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:27:
Mijn ervaringen met de Skyconnect zijn nog niet heel geweldig.
Nu al een paar keer gehad dat de (ZHA) integratie er mee kapt, dat heb ik met Deconz en Combee2 nog nooit gehad. Met dezelfde devices.
Of was Z2MQTT nog niet echt ondersteund met de skyconnect?
Bij sensoren op batterijen zal pollen niet of "moeilijk" gaan. Deze apparaten slapen altijd en luisteren nooit, of zelden, naar verkeer. Alleen als de sensor echt wijzigd (dus een pir die beweging ziet) maakt het apparaat, kortstondig, verbinding met het netwerk om het berichtje te sturen en kan de sensor ook kortstondig luisteren naar verkeer. Dit luisteren kun je meestal wel "forceren" met een wake-up, meestal door op het knopje te drukken. Maar iets zegt min dat je met de vraag doelt op een automation die elke X minuten de sensor pollt.B-Force schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:11:
Niet mogelijk en het zijn dan inderdaad aparte netwerken. Kwestie van doorbijten en alles migreren. Eventueel kun je uit de Hue Bridge API info ophalen over de scenes etc zodat je die daarna in Deconz / ... kunt "na maken" (brightness, hue/saturation/...).Daarnaast heb ik een hue bridge met 38 lampen. Dit is een apart netwerk (denk ik?). Kan ik deze lampen toevoegen aan deconz en aan de hue bridge? Ik wil eigenlijk de bridge blijven gebruiken voor een paar standaard automatiseringen (zonsopkomst etc)
Voor zover ik weet is Zigbee2MQTT nog experimenteelskank schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:44:
[...]
Misschien is het beter om Zigbee2MQTT te doen, of prefereer je ZHA?
Of was Z2MQTT nog niet echt ondersteund met de skyconnect?
Correct, kun je ook zien doordat (bijvoorbeeld in Zigbee2MQTT) het device type een 'EndDevice' is en geen 'Router'. In een Map (Zigbee2MQTT Network Map bijvoorbeeld) zie dit ook gerepresenteerd met enkel (een) pijl(en) van de sensor naar andere devices en niet andersom.RobertMe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:47:
[...]
Bij sensoren op batterijen zal pollen niet of "moeilijk" gaan. Deze apparaten slapen altijd en luisteren nooit, of zelden, naar verkeer. Alleen als de sensor echt wijzigd (dus een pir die beweging ziet) maakt het apparaat, kortstondig, verbinding met het netwerk om het berichtje te sturen en kan de sensor ook kortstondig luisteren naar verkeer. Dit luisteren kun je meestal wel "forceren" met een wake-up, meestal door op het knopje te drukken. Maar iets zegt min dat je met de vraag doelt op een automation die elke X minuten de sensor pollt.
[...]
Voorbeeldje van mijn kant:
Om mezelf te quoten: Ga toch voor de ESP's, cheap en erg makkelijk te programmeren. Zag wel dat Fingerbots mogelijk wat lastig in Home Assistent gaan, iemand ervaring? Vind Switchbots eigenlijk wat te duur.GoldenSample schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:04:
Ben een beetje de wegkwijt mbt. bluetooth. Wil een Fingerbot (kloon) en die gaan helaas veelal op bluetooth/kwam ik niet tegen via Zigbee.
[Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 04-02-2023 18:05]
Ah ok, zodra die er is is het dan misschien de moment om over te stappenCAP-Team schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:52:
[...]
Voor zover ik weet is Zigbee2MQTT nog experimenteel
Ga ik waarschijnlijk wel doen idd
Tja er is genoeg open source software wat de titel experimenteel draagt, maar bij mij toch al jaren stabiel draait.skank schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:12:
[...]
Ah ok, zodra die er is is het dan misschien de moment om over te stappen
Natuurlijk er zijn breaking changes, maar uiteindelijk heeft het allemaal een doel.
Dat is in iedergeval mijn ervaring. Ik heb snel een dag prutsen de Sonoff stick weer met Zigbee2MQTT gecombineerd en alle issues verdwenen als sneeuw voor de zon.CAP-Team schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:52:
[...]
Voor zover ik weet is Zigbee2MQTT nog experimenteel
Met ZHA werkt hij prima (muv Hue motion) maar soms wat minder instel mogelijkheden.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Ik zou hier nog even op terug komen.n1euw_k0mer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:04:
[...]
Welke sensor heb jij gebruikt voor de dagtotalen? Ik heb die (DEV) geinstalleerd.
Ik heb een sensor gemaakt voor elke omvormer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: integration source: sensor.envoy_1222440xxxxx_inverter_1222400xxxxx name: inverter_a1_1 unit_prefix: k unit_time: h round: 3 method: left |
Vervolgens heb ik een utility_meter gemaakt van elke sensor:
YAML:
1
2
3
4
| daily_inverter_a1_1: source: sensor.inverter_a1_1 cycle: daily name: Omvormer A1.1 |
Met die gegevens ben ik weer gaan rekenen om de totalen van alle omvormers bij elkaar op te tellen en zodoende kan ik bv een verschil maken tussen de oost en west kant.
Hiervoor heb ik een template gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| - sensor: unique_id: dagelijks_vermogen_oost name: 'Dagelijks vermogen oost' availability: >- {{ states("sensor.inverter_a1_1")|is_number and status("sensor.inverter_a1_2")|is_number and status("sensor.inverter_a1_3")|is_number and status("sensor.inverter_a2_1")|is_number and status("sensor.inverter_a2_2")|is_number and status("sensor.inverter_a2_3")|is_number }} state: >- {% set a1_1 = states("sensor.inverter_a1_1")|float %} {% set a1_2 = states("sensor.inverter_a1_2")|float %} {% set a1_3 = states("sensor.inverter_a1_3")|float %} {% set a2_1 = states("sensor.inverter_a2_1")|float %} {% set a2_2 = states("sensor.inverter_a2_2")|float %} {% set a2_3 = states("sensor.inverter_a2_3")|float %} {{ (a1_1 + a1_2 + a1_3 + a2_1 + a2_2 + a2_3) }} unit_of_measurement: 'kWh' state_class: measurement device_class: power |
Het enige nadeel van bovenstaande is dus dat deze niet reset na een dag maar op blijft tellen. Hiermee heb ik dus eigenlijk en totaal meting gemaakt.
Ik zie nu trouwens dat je vraag om de dagtotalen, per paneel, dan kun je dus bovenstaande gebruiken (alleen nog een dagelijkse reset). Dagtotaal van je systeem kun je deze sensor gebruiken van je envoy:
code:
1
| sensor.envoy_1222440xxxxx_today_s_energy_production |
Ik heb een yaml file gemaakt, zie deze post: Timo002 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" Daarin een template waarin ik ben gaan rekenen. Daar waar ik mee reken, word wel dagelijks gereset. Maar de template zelf niet.septillion schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:47:
[...]
Via de UI of via yaml gemaakt? Wel "Meter reset cycle" (UI) of cycle (yaml) op 'daily' gezet?
Edit:
Hopelijk heb ik het nu door een utility_meter te maken van het berekende resultaat onder template
code:
1
2
3
4
| dagelijks_geproduceerd_oost: source: sensor.dagelijks_vermogen_oost cycle: daily name: Dagelijks Geproduceerd Oost |
Het is nog niet veel, maar er komt langzaam data binnen.
[Voor 34% gewijzigd door Timo002 op 05-02-2023 09:29]
Ik heb ook een dingetje met de opbrengst van m'n panelen, ik kom er maar niet uit. Ik krijg, zolang er opbrengst is, elke 5 minuten door wat de opbrengst is van die dag, dus een oplopend totaal. Daar kan ik helaas niks aan veranderen.
Maar is er even niet genoeg zon, dan krijg ik 0 door. Zie onderstaand afbeelding, blauw is wat ik doorkrijg vd omvormer en paars is de Utility Meter daarvan. Maar de utlity meter telt op na een 0-waarde, de rode streepjes.
Als ik de bron direct toevoeg (blauwe lijn) in het Energy Dashboard dan krijg ik dezelfde waardes als de zelf aangemaakt utility meter.
En heel soms, wil die weleens even opnieuw gaan tellen, maar dat lijkt goed te gaan. Als in: hij telt het totaal in die korte periode op bij het vorige verbruik en klaar. Maar goed, dit is een storingssituatie, dus minder belangrijk om dat goed te krijgen.
Met delta on in de utility meter gaat ie elke 5 min. de opbrengst optellen, dus dat is het ook niet. Met net consumption krijg ik ook belachelijke waardes, ook negatief in het dashboard uiteindelijk.
Dit is de sensor zelf:
Ik lees hierover:
Maar is er even niet genoeg zon, dan krijg ik 0 door. Zie onderstaand afbeelding, blauw is wat ik doorkrijg vd omvormer en paars is de Utility Meter daarvan. Maar de utlity meter telt op na een 0-waarde, de rode streepjes.
Als ik de bron direct toevoeg (blauwe lijn) in het Energy Dashboard dan krijg ik dezelfde waardes als de zelf aangemaakt utility meter.
En heel soms, wil die weleens even opnieuw gaan tellen, maar dat lijkt goed te gaan. Als in: hij telt het totaal in die korte periode op bij het vorige verbruik en klaar. Maar goed, dit is een storingssituatie, dus minder belangrijk om dat goed te krijgen.
Met delta on in de utility meter gaat ie elke 5 min. de opbrengst optellen, dus dat is het ook niet. Met net consumption krijg ik ook belachelijke waardes, ook negatief in het dashboard uiteindelijk.
Dit is de sensor zelf:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - name: "APS South Energy Total" unique_id: "APS South Energy Total" device_class: energy state_topic: "APS/in/3" value_template: '{{ ((value_json["energy"] | float(0)) / 1000) | round(3) }}' unit_of_measurement: "kWh" state_class: "total_increasing" |
Ik lees hierover:
Dit zal de oorzaak zijn, maar ik weet helaas niet hoe ik dit nu moet oplossen... Iemand een idee?For sensors with state_class STATE_CLASS_TOTAL_INCREASING, a decreasing value is interpreted as the start of a new meter cycle or the replacement of the meter.

Dank je, maar:
de waarde die ik elke 5 min doorkrijg is niet van de present time, maar is cumulatief en is niet electric power, maar energy. Dus dat gaat hem helaas niet worden toch?measurement, the state represents a measurement in present time, for example a temperature, electric power

Mijn omvormer heeft alleen een LCD display maar heb het gevonden bij LAN configuration. Ik zat eerst bij RS485 te kijken daar kun je alleen modbus instellingen doen niet de TCP poort aanzetten.tolunaygul12 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Bij mijn SE7K zonder scherm, kan ik via de communications setting page ( als je hotspot van omvorme aanzet en verbind ) de modbus instellingen aanpassen en ook de port setting aanpassen. Heb je dat al geprobeerd ?
Je zit total kunnen gebruiken ipv total_increasing. Of een template sensor kunnen maken die die 0 waardes er uit filtertAikon schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:34:
Dank je, maar:
[...]
de waarde die ik elke 5 min doorkrijg is niet van de present time, maar is cumulatief en is niet electric power, maar energy. Dus dat gaat hem helaas niet worden toch?
Geheh, ik las: There are 2 defined state classes. Maar zie nu dat er een maand later een derde is toegevoegd, de total.TheFes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:40:
[...]
Je zit total kunnen gebruiken ipv total_increasing. Of een template sensor kunnen maken die die 0 waardes er uit filtert
Die ga ik eens proberen, dank

Vandaag is de 2023.2.2 versie uitgekomen en zojuist kan ik bevestigen dat de synology integratie weer werkt.neorider schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:01:
[...]
Is een bekend probleem met de februari update. Zie https://github.com/home-assistant/core/issues/87357
Wordt in de volgende versie opgelost.
Ik heb twee vragen over mijn integratie.
Vandaag is na een week of 3 mijn Solaredge omvormer weer online gekomen. (Antenna was stuk). Maar nu heb ik een -2100kW energie punt in mijn dashboard. Kan ik die verwijderen?
Hiernaast wil ik graag mijn afzuigkap bedienen. Nu lukt het aansturen prima, maar ik wil eigenlijk ook de afstandbediening meenemen in mijn integratie. (Dus nu een RFXCom send, maar ik wil dat commando ontvangen zodat ik kan zien welke stand hij staat).
Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Vandaag is na een week of 3 mijn Solaredge omvormer weer online gekomen. (Antenna was stuk). Maar nu heb ik een -2100kW energie punt in mijn dashboard. Kan ik die verwijderen?
Hiernaast wil ik graag mijn afzuigkap bedienen. Nu lukt het aansturen prima, maar ik wil eigenlijk ook de afstandbediening meenemen in mijn integratie. (Dus nu een RFXCom send, maar ik wil dat commando ontvangen zodat ik kan zien welke stand hij staat).
Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Misschien wat offtopic, maar een vraag over Esphome.
Ik lees via modbus RTU een Growatt omvormer uit met een esp32 en max3485 bordje.
Dit gaat perfect. Echter gaat de omvormer uit als het donker is.
De Esp blijft dan vragen om modbus signalen en dat resulteert in "foutmeldingen" in log van esphome.
Is er een mogelijkheid, een sensor te maken, in esphome, die detecteerd of er wel of geen modbus gelezen kan worden? Soort van "alive" bitje (bij geen fouten van de modbus)
De omvormer status is uit te lezen, echter is deze nu "freezed" op online terwijl hij uit is. Omgevallen bitje waarschijnlijk.
Er wordt met een automation ook geupload naar pvoutput vanuit HA. Deze gaat dus door, vanwege "condition" status "online". Heb het tijdelijk maar opgelost met een AND condition van numeric_state van minimaal 16 watt
Ik lees via modbus RTU een Growatt omvormer uit met een esp32 en max3485 bordje.
Dit gaat perfect. Echter gaat de omvormer uit als het donker is.

De Esp blijft dan vragen om modbus signalen en dat resulteert in "foutmeldingen" in log van esphome.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [19:38:25][D][modbus_controller:032]: Modbus command to device=1 register=0x23 countdown=0 no response received - removed from send queue [19:38:30][D][modbus_controller:032]: Modbus command to device=1 register=0x5D countdown=0 no response received - removed from send queue [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=0 count=1 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=3 count=8 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=42 count=1 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=46 count=1 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=53 count=4 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=103 count=1 |
Is er een mogelijkheid, een sensor te maken, in esphome, die detecteerd of er wel of geen modbus gelezen kan worden? Soort van "alive" bitje (bij geen fouten van de modbus)
De omvormer status is uit te lezen, echter is deze nu "freezed" op online terwijl hij uit is. Omgevallen bitje waarschijnlijk.
Er wordt met een automation ook geupload naar pvoutput vanuit HA. Deze gaat dus door, vanwege "condition" status "online". Heb het tijdelijk maar opgelost met een AND condition van numeric_state van minimaal 16 watt
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ## elke 5 minuten naar pvoutput automation: - id: 4f863af550147e2b3170 alias: update pvoutput trigger: platform: time_pattern minutes: /5 condition: and: - condition: state entity_id: sensor.growatt_status state: Normal - condition: numeric_state entity_id: sensor.growatt_ac_power above: 16 action: service: rest_command.update_pvoutput data: {} mode: single ## v1 = Energy Generation (Wh) / v2 = Power Generation (W) / v3 = Energy Production (Wh) / v4 = Power Production (W) / v5 = Temperature (degr. C) rest_command: update_pvoutput: url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp" method: post headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_1 Content-Type: 'application/x-www-form-urlencoded' payload: >- d={{now().strftime("%Y%m%d")}} {#- date -#} &t={{now().strftime("%H:%M")}} {#- time -#} &v1= &v2={{states('sensor.growatt_ac_power')|float(0) |round(0)}} {#- Power generation (W) -#} &v5={{states('sensor.growatt_temperature')|float(0) |round(0)}} {#- temperature (C) -#} &v7={{states('sensor.growatt_pv1_power')|float(0) |round(0)}} {#- Power Pv1 (W) -#} &v8={{states('sensor.growatt_pv2_power')|float(0) |round(0)}} {#- Power PV2 (W) -#} &v9={{states('sensor.growatt_pv1_voltage')|float(0) |round(0)}} {#- Voltage PV1 (V) -#} &v10={{states('sensor.growatt_pv2_voltage')|float(0) |round(0)}} {#- Voltage PV2 (V) -#} &c1=1 {#- cumulative mode -#}
[Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2023 19:55]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Ik probeer een nieuw dashboard te starten voor mijn energiemanagement. Die wordt standaard door HA gevuld met alle entitities. Als ik op edit klik, en "take control" en een grid met 3 columns probeer toe te voegen, dan worden het hele kleine tegels in het midden:
Wat ik ook doe, ik krijg het niet gewoon schermvullend zoals mijn andere dashboards. View type staat gewoon nog op masonry.
Wat doe ik fout?
Wat ik ook doe, ik krijg het niet gewoon schermvullend zoals mijn andere dashboards. View type staat gewoon nog op masonry.
Wat doe ik fout?
Bedank, maar ik heb HA gerestart and nu didTimo002 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:49:
[...]
Ik zou hier nog even op terug komen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: integration source: sensor.envoy_1222440xxxxx_inverter_1222400xxxxx name: inverter_a1_1 unit_prefix: k unit_time: h round: 3 method: left
YAML:
1 2 3 4 daily_inverter_a1_1: source: sensor.inverter_a1_1 cycle: daily name: Omvormer A1.1
Met die gegevens ben ik weer gaan rekenen om de totalen van alle omvormers bij elkaar op te tellen en zodoende kan ik bv een verschil maken tussen de oost en west kant.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 - sensor: unique_id: dagelijks_vermogen_oost name: 'Dagelijks vermogen oost' availability: >- {{ states("sensor.inverter_a1_1")|is_number and status("sensor.inverter_a1_2")|is_number and status("sensor.inverter_a1_3")|is_number and status("sensor.inverter_a2_1")|is_number and status("sensor.inverter_a2_2")|is_number and status("sensor.inverter_a2_3")|is_number }} state: >- {% set a1_1 = states("sensor.inverter_a1_1")|float %} {% set a1_2 = states("sensor.inverter_a1_2")|float %} {% set a1_3 = states("sensor.inverter_a1_3")|float %} {% set a2_1 = states("sensor.inverter_a2_1")|float %} {% set a2_2 = states("sensor.inverter_a2_2")|float %} {% set a2_3 = states("sensor.inverter_a2_3")|float %} {{ (a1_1 + a1_2 + a1_3 + a2_1 + a2_2 + a2_3) }} unit_of_measurement: 'kWh' state_class: measurement device_class: power
Het enige nadeel van bovenstaande is dus dat deze niet reset na een dag maar op blijft tellen. Hiermee heb ik dus eigenlijk en totaal meting gemaakt.
Ik zie nu trouwens dat je vraag om de dagtotalen, per paneel, dan kun je dus bovenstaande gebruiken (alleen nog een dagelijkse reset). Dagtotaal van je systeem kun je deze sensor gebruiken van je envoy:
code:
1 sensor.envoy_1222440xxxxx_today_s_energy_production

Integratie verwijdered, opnieuw toevoegen, nog steds failed to connect.
Enphase Enlighten App werkt prima.
Niets, je vraagt 3 kolommen en die krijg je. Je vult de eerste kolom met 3 items, die komen daar onder elkaar in. Ik neem aan dat je die drie entities naast elkaar wil zien? Dan moet je elke entity in een ander tabje zetten. In de interface staan een 1, 2 en 3 als het goed is. Je zit op 1 en kan naar kolom 2 of 3 doorklikken.jmachiels schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:53:
Ik probeer een nieuw dashboard te starten voor mijn energiemanagement. Die wordt standaard door HA gevuld met alle entitities. Als ik op edit klik, en "take control" en een grid met 3 columns probeer toe te voegen, dan worden het hele kleine tegels in het midden:
[Afbeelding]
Wat doe ik fout?
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Dat is exact wat ik heb gedaan. Ik krijg 3 kleine entities cards in het midden. Doe niets anders dan op het standaard dashboard, waar het wel werkt. Zelfs de code in de code editor is identiek qua opbouw. Het gebeurt ook als ik de code van een werkende grid kopieer naar het nieuwe dashboard.breinonline schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:13:
[...]
Niets, je vraagt 3 kolommen en die krijg je. Je vult de eerste kolom met 3 items, die komen daar onder elkaar in. Ik neem aan dat je die drie entities naast elkaar wil zien? Dan moet je elke entity in een ander tabje zetten. In de interface staan een 1, 2 en 3 als het goed is. Je zit op 1 en kan naar kolom 2 of 3 doorklikken.
[Voor 10% gewijzigd door jmachiels op 05-02-2023 21:09]
Ha @Timo002, ik heb ook de (DEV) integratie via HACS en wel die van briancmpbllTimo002 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:49:
[...]
Ik zou hier nog even op terug komen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: integration source: sensor.envoy_1222440xxxxx_inverter_1222400xxxxx name: inverter_a1_1 unit_prefix: k unit_time: h round: 3 method: left
YAML:
1 2 3 4 daily_inverter_a1_1: source: sensor.inverter_a1_1 cycle: daily name: Omvormer A1.1
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 - sensor: unique_id: dagelijks_vermogen_oost name: 'Dagelijks vermogen oost' availability: >- {{ states("sensor.inverter_a1_1")|is_number and status("sensor.inverter_a1_2")|is_number and status("sensor.inverter_a1_3")|is_number and status("sensor.inverter_a2_1")|is_number and status("sensor.inverter_a2_2")|is_number and status("sensor.inverter_a2_3")|is_number }} state: >- {% set a1_1 = states("sensor.inverter_a1_1")|float %} {% set a1_2 = states("sensor.inverter_a1_2")|float %} {% set a1_3 = states("sensor.inverter_a1_3")|float %} {% set a2_1 = states("sensor.inverter_a2_1")|float %} {% set a2_2 = states("sensor.inverter_a2_2")|float %} {% set a2_3 = states("sensor.inverter_a2_3")|float %} {{ (a1_1 + a1_2 + a1_3 + a2_1 + a2_2 + a2_3) }} unit_of_measurement: 'kWh' state_class: measurement device_class: power
code:
1 sensor.envoy_1222440xxxxx_today_s_energy_production
Waar laat jij de losse stukjes yaml code? (in welke bestanden bedoel ik?)
Ik heb hier een oost/west opstelling en hoop eea bij te leren

Er zijn nog meer leuke dingen uit te lezen die nu niet in de integratie zitten, bv de piekopbrengst van de dag:
{
"serialNumber": "12222xxxxxxxx",
"lastReportDate": 1675614697,
"devType": 1,
"lastReportWatts": 0,
"maxReportWatts": 97
},
Het lijkt me leuk om die ook in het HA dashboard te tonen, maar die zit dus niet in de huidige integratie.
Mogelijk kan dat wel gemaakt worden met wat jij aan het maken bent?
Interessant, dat is die van Johan Meijer? Draait ook in Docker zie ik, wel fijn. Dus als ik het goed begrijp is dat dan een proxy tussen de omvormer en de Growatt servers, waardoor je niet meer afhankelijk bent van Growatt? En die minuut interval stel je dan ook weer in via Grott? Had jij dit alternatief wellicht ook al geprobeerd @gastje01 ?depl0y schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:38:
[...]
Toen ik mijn Growatt omvormer aansloot, was 1 van de eerste dingen die ik deed, Grott installeren. Toen was ik nog niet echt onder de indruk van de snelheid waarmee informatie binnenkwam.
Via het growatt dashboard toen de interval van data verzenden van mijn Wifi dongle verhoogt en nu krijg ik netjes elke minuut in ieder geval de output doorgestuurd (via MQTT). Sneller dan elke minuut kreeg ik niet voor elkaar.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Misschien een open deur maar: All hard reboot gedaan, dus echt de stroom van je server gehaald? Helpt bij mij nog wel eens met random issues na upgrades/updates/herinstallatie van dingen.n1euw_k0mer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:58:
[...]
Bedank, maar ik heb HA gerestart and nu did![]()
[Afbeelding]
Integratie verwijdered, opnieuw toevoegen, nog steds failed to connect.
Enphase Enlighten App werkt prima.
Hij werkt nu, and ik weet het nietGoldenSample schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:14:
[...]
Misschien een open deur maar: All hard reboot gedaan, dus echt de stroom van je server gehaald? Helpt bij mij nog wel eens met random issues na upgrades/updates/herinstallatie van dingen.

Yup en het is een heel simpel proces eigenlijk:Sp33dFr34k schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:07:
[...]
Interessant, dat is die van Johan Meijer? Draait ook in Docker zie ik, wel fijn. Dus als ik het goed begrijp is dat dan een proxy tussen de omvormer en de Growatt servers, waardoor je niet meer afhankelijk bent van Growatt? En die minuut interval stel je dan ook weer in via Grott? Had jij dit alternatief wellicht ook al geprobeerd @gastje01 ?
- Installeer https://github.com/johanmeijer/grott in een docker ergens
- Update je settings in het Growatt dashboard van je data logger. Dit zodat hij wijst naar het IP van je docker van Grott.
- Daarna heb ik er voor gezorgd dat Grott netjes naar MQTT publiceert.
- Daarna kan je in het Growatt dashboard via 'Advanced set' een waarde updaten van je logger. Ik geloof waarde '4' kan je naar '1' zetten. Maar dat moet ik even nakijken, aangezien mijn datalogger nu offline is.
Vorige week heb ik ESPHome geïnstalleerd op de Growatt Shinewifi stick. Werkt perfect en ben niet meer afhankelijk van een api. De data gaat niet meer naar de Growatt server, maar het uitlees interval is wel erg hoog.
https://esphome.io/components/sensor/growatt_solar.html
https://esphome.io/components/sensor/growatt_solar.html
[Voor 45% gewijzigd door AttiX op 06-02-2023 08:00]
Dan pas je die, indien gewenst, aan in de code?AttiX schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:48:
De data gaat niet meer naar de Growatt server, maar het uitlees interval is wel erg hoog.
code:
1
| update_interval: 10s |
Ik ben lange tijd gebruiker van Domoticz geweest en ben nu sinds enkele maanden overgestapt naar HA. In Domoticz had ik real-time inzicht in het energieverbruik waarbij je direct het huidig gebruikte vermogen dat je afneemt, of wat je zonnepanelen opwekken. Zodra je bijvoorbeeld de kookplaat aanzet of lampen schakelt zie je direct dat deze bijgewerkt wordt.
Dit zal op basis van het interval van de P1 data worden bijgewerkt.
Is dit ook mogelijk in HA? Ik krijg mijn P1 data nu alleen maar inzichtelijk als totaalgebruik.
Dit zal op basis van het interval van de P1 data worden bijgewerkt.
Is dit ook mogelijk in HA? Ik krijg mijn P1 data nu alleen maar inzichtelijk als totaalgebruik.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Ja. Ik gebruik deze integratie om met DSMR mijn slimme meter uit te lezen: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmrmede schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:34:
In mijn HA heb ik daarmee de volgende entititeiten:
sensor.electricity_meter_power_consumption
sensor.electricity_meter_power_production
Waarmee ik het momentane vermogen wat we verbruiken of terugleveren kan zien.
Om (misschien over-)duidelijk te zijn, met de twee bovenstaande entiteiten zie je niet wat je zonnepanelen opwekken. Wat je (in voorkomende gevallen) kunt zien is het overschot wat je teruglevert aan het net, dat is dus momentaan eigenverbruik - momentane opwek.of wat je zonnepanelen opwekken
De momentane opwek van je zonnepanelen zul je met een andere integratie, specifiek voor je merk en type omvormer, in HA moeten trekken.
[Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 06-02-2023 09:40]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter, Sessy 5kWh thuisbatterij in bestelling
Met een template kan je dan weer je daadwerkelijke netto verbruik inzien.JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:38:
[...]
Ja. Ik gebruik deze integratie om met DSMR mijn slimme meter uit te lezen: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr
In mijn HA heb ik daarmee de volgende entititeiten:
sensor.electricity_meter_power_consumption
sensor.electricity_meter_power_production
Waarmee ik het momentane vermogen wat we verbruiken of terugleveren kan zien.
[...]
Om (misschien over-)duidelijk te zien, met de twee bovenstaande entiteiten zie je niet wat je zonnepanelen opwekken. Wat je (in voorkomende gevallen) kunt zien is het overschot wat je teruglevert aan het net, dat is dus momentaan eigenverbruik - momentane opwek.
De momentane opwek van je zonnepanelen zul je met een andere integratie, specifiek voor je merk en type omvormer, in HA moeten trekken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sensor: - unique_id: netto_electricity_usage name: 'Netto electricity usage' availability: "{{states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|is_number and states('sensor.electricity_meter_power_production')|is_number and states('sensor.envoy_122224064353_current_power_production')|is_number }}" state: >- {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 - states('sensor.electricity_meter_power_production')|float * 1000 + states('sensor.envoy_122224064353_current_power_production')|float }} unit_of_measurement: W state_class: measurement device_class: power |
Aanvullend: of een meer algemene oplossing met een losse meter op de groep van de zonnepanelenJeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Klopt, al moet je dan wel oppassen dat dat niet altijd nauwkeurig is als de meetmomenten van de twee integraties verschilt. Ik heb een tijdje een meter "netto verbruik" op mijn dashboard gehad, maar die stond toch regelmatig op bv -200 watt (wat niet kan). Dus die heb ik maar weer weggehaald.mr.DJ95 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:41:
Met een template kan je dan weer je daadwerkelijke netto verbruik inzien.
Overigens haal ik mijn zonnepanelen-meetdata nog uit de (SolarEdge) cloud, dus dat is erg traag. Ik moet er nog aan knutselen dat ik het direct lokaal uit de omvormer haal, dan zou dat een stuk beter moeten kunnen werken - maar vast ook niet feilloos.
Ik hoop dat ik hier een simpele vraag mag stellen. Ben nml geen echte Tweaker. Ik ben nog maar net (1 week) bezig in HA en heb al een geinig dashboard gemaakt.
Nu de vraag: mijn KWh meter van de zonnepanelen geeft een negatieve waarde in Watt wanneer er productie is. Ik wil die waarde voor de grafieken of metertjes weergave liever positief hebben.
Dus wat moet ik hier toevoegen/veranderen?
Nu de vraag: mijn KWh meter van de zonnepanelen geeft een negatieve waarde in Watt wanneer er productie is. Ik wil die waarde voor de grafieken of metertjes weergave liever positief hebben.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| - type: gauge entity: sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72c1a94_active_power name: Zonnepanelen min: 0 max 8000 # etc. |
Ik heb dat zo opgelost:Omver schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:00:
Ik hoop dat ik hier een simpele vraag mag stellen. Ben nml geen echte Tweaker. Ik ben nog maar net (1 week) bezig in HA en heb al een geinig dashboard gemaakt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 - type: gauge entity: sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72c1a94_active_power name: Zonnepanelen min: 0 max 8000 # etc.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: solar_east_kwh_meter_active_power_positive: unique_id: solar_east_kwh_meter_active_power_positive value_template: "{{ (states('sensor.solar_east_kwh_meter_active_power') | float(0)) | abs | round(0) }}" unit_of_measurement: 'W' |
Misschien gek idee, maar zou je op basis van tijdstippen zonsopgang/zonsondergang het uitlezen kunnen stoppen? Beetje workaround, maar als het werktAUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:44:
Misschien wat offtopic, maar een vraag over Esphome.
Dit gaat perfect. Echter gaat de omvormer uit als het donker is.![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 [19:38:25][D][modbus_controller:032]: Modbus command to device=1 register=0x23 countdown=0 no response received - removed from send queue [19:38:30][D][modbus_controller:032]: Modbus command to device=1 register=0x5D countdown=0 no response received - removed from send queue [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=0 count=1 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=3 count=8 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=42 count=1 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=46 count=1 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=53 count=4 [19:38:31][W][modbus_controller:113]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=103 count=1
[...]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zit nog wat te klooien met mijn Growatt omvormer die sinds gister hangt... ik weet nog niet of ik het hierbij ga houden, maar je moet ergens beginnen I guess...
Na de integratie te hebben geïnstalleerd krijg ik een zooi (55) entities, waarvan er 2 nuttig lijken te zijn:
sensor.accountnaam_14zo_total_energy_today
sensor.rdl2ckxxx_energy_today
De waardes van deze 2 zijn allebei gelijk, maar ik kan alleen die 2e toevoegen aan het energy dashboard. Beetje raar... logging staat aan voor beide entities in de recorder.
Ook zie ik dat Home Assistant mijn waardes voor today om 7 uur 's morgens op 0 reset, ergens een timezone setting denk ik... in de Shinephone app stond GMT-12 oid, die heb ik al gecorrigeerd naar +1. Maar wellicht mis ik nog ergens iets...
Na de integratie te hebben geïnstalleerd krijg ik een zooi (55) entities, waarvan er 2 nuttig lijken te zijn:
De waardes van deze 2 zijn allebei gelijk, maar ik kan alleen die 2e toevoegen aan het energy dashboard. Beetje raar... logging staat aan voor beide entities in de recorder.
Ook zie ik dat Home Assistant mijn waardes voor today om 7 uur 's morgens op 0 reset, ergens een timezone setting denk ik... in de Shinephone app stond GMT-12 oid, die heb ik al gecorrigeerd naar +1. Maar wellicht mis ik nog ergens iets...
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Als het goed is heb je ook een lifetime sensor, die zou je moeten gebruiken voor het Energy Dashboard.Sp33dFr34k schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:30:
Ik zit nog wat te klooien met mijn Growatt omvormer die sinds gister hangt... ik weet nog niet of ik het hierbij ga houden, maar je moet ergens beginnen I guess...
Deze gebruik ik sensor.growatt_total_lifetime_energy_output
Je moet NIET de entity met het account-id gebruiken, die gaat namelijk naar 0 als de omvormer uit staat.
[Voor 4% gewijzigd door TheFes op 06-02-2023 11:54]
Top, die DSMR oplossing werkt.JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:44:
[...]
Klopt, al moet je dan wel oppassen dat dat niet altijd nauwkeurig is als de meetmomenten van de twee integraties verschilt. Ik heb een tijdje een meter "netto verbruik" op mijn dashboard gehad, maar die stond toch regelmatig op bv -200 watt (wat niet kan). Dus die heb ik maar weer weggehaald.
Overigens haal ik mijn zonnepanelen-meetdata nog uit de (SolarEdge) cloud, dus dat is erg traag. Ik moet er nog aan knutselen dat ik het direct lokaal uit de omvormer haal, dan zou dat een stuk beter moeten kunnen werken - maar vast ook niet feilloos.
Je kan toch beter je zonnestroom via je de P1 data gebruiken in plaats van je omvormer? Een negatief wattage betekent dan dat je stroom aan het terugleveren bent en op dat moment dus 0 Watt afneemt van het net. Dan zit je ook niet met timing.
Ik heb ook SolarEdge maar die data gebruik ik alleen voor statistieken van de totale opwekking per dag.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Maar als je bijvoorbeeld 100W teruglevert, weet je toch niet of je in huis nu 200, 500 of 1700W gebruikt. Daarvoor moet je toch echt de data van je omvormer hebben.mede schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:41:
[...]
Top, die DSMR oplossing werkt.
Je kan toch beter je zonnestroom via je de P1 data gebruiken in plaats van je omvormer? Een negatief wattage betekent dan dat je stroom aan het terugleveren bent en op dat moment dus 0 Watt afneemt van het net. Dan zit je ook niet met timing.
Ik heb ook SolarEdge maar die data gebruik ik alleen voor statistieken van de totale opwekking per dag.
Thanks, dan ga ik deze gebruiken sensor.rdl2ckxxx_lifetime_energy_output. Bij die staat er dus alleen geen total bij, bij die met het account-id wel.TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Als het goed is heb je ook een lifetime sensor, die zou je moeten gebruiken voor het Energy Dashboard.
Deze gebruik ik sensor.growatt_total_lifetime_energy_output
Je moet NIET de entity met het account-id gebruiken, die gaat namelijk naar 0 als de omvormer uit staat.
EDIT: ik heb ook het idee dat deze is afgerond op 1 decimal, terwijl de consumption op 2 decimalen zijn afgerond, weet niet of dat nog ergens in te stellen is?
[Voor 19% gewijzigd door Sp33dFr34k op 06-02-2023 11:43]
De standaard slimme meter zoals die in het gros van de NL huishoudens hangt weet niet wat de momentane opwek van je zonnepanelen is. Het enige wat dat ding meet is hoeveel je van het net verbruikt, of hoeveel je aan het het net teruglevert. En dat is altijd het resultaat van de rekensom momentaan verbruik - momentane opwek. Verbruik je meer dan je opwekt, dan geeft sensor.electricity_meter_power_consumption een positieve waarde, wek je meer op dan je verbruikt, dan geeft sensor.electricity_meter_power_production een positieve waarde.mede schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:41:
Je kan toch beter je zonnestroom via je de P1 data gebruiken in plaats van je omvormer?
Om het netto verbruik (dus dus het daadwerkelijke verbruik van je huishouden, feitelijk je zonnepanelen wegdenkend) te weten te komen moet je de momentane PV opwek (en die kom je alleen uit je omvormer te weten, of meten met een tussenmeter) optellen bij de waarden uit je slimme meter.
Ik had het over het netto momentane verbruik van mijn huishouden. Dat kan nooit negatief zijn, tenzij bv mijn televisie besluit stroom op te gaan wekken. Zou mooi zijn, gaat niet gebeurenEen negatief wattage betekent dan dat je stroom aan het terugleveren bent en op dat moment dus 0 Watt afneemt van het net. Dan zit je ook niet met timing.

Da's mooi maar voor 101% duidelijkheid: de momentane opwek van je zonnepanelen haal je uit iets van SolarEdge - hetzij de portal/API, hetzij direct uit je omvormer met iets van Modbus over TCP. Die kun je niet te weten komen uit je slimme meter.Ik heb ook SolarEdge maar die data gebruik ik alleen voor statistieken van de totale opwekking per dag.
Met dit template:Sp33dFr34k schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:58:
[...]
Thanks, dan ga ik deze gebruiken sensor.rdl2cxxxxx_lifetime_energy_output. Bij die staat er dus alleen geen total bij, bij die met het account-id wel.
EDIT: ik heb ook het idee dat deze is afgerond op 1 decimal, terwijl de consumption op 2 decimalen zijn afgerond, weet niet of dat nog ergens in te stellen is?
Django/Jinja:
1
2
3
| {%- for e in integration_entities('growatt_server') | select('is_state_attr', 'device_class', 'energy') %} {{ e }} - {{ state_attr(e, 'state_class') }} - {{ states(e) ~ state_attr(e, 'unit_of_measurement') }} {%- endfor %} |
Kom ik op deze entities (allemaal 1 decimaal nauwkeurig)
code:
1
2
3
| sensor.growatt_total_energy_today - None - 0.6kWh sensor.growatt_total_lifetime_energy_output - total - 5553.1kWh sensor.qjb291xxxx_lifetime_energy_output - total - 5554.3kWh |
Die middelste gebruik ik dus voor het Energy Dashboard
Wat doet jouw template precies? Ik heb het gecheckt, maar zie geen verschil voor en na. Ik heb de entities al nauwkeurig op 1 decimaal, maar vroeg me af of het ook op meer kan. Mijn P1 meter is namelijk op 2 decimalen nauwkeurig.TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Met dit template:
Django/Jinja:
1 2 3 {%- for e in integration_entities('growatt_server') | select('is_state_attr', 'device_class', 'energy') %} {{ e }} - {{ state_attr(e, 'state_class') }} - {{ states(e) ~ state_attr(e, 'unit_of_measurement') }} {%- endfor %}
Kom ik op deze entities (allemaal 1 decimaal nauwkeurig)
code:
1 2 3 sensor.growatt_total_energy_today - None - 0.6kWh sensor.growatt_total_lifetime_energy_output - total - 5553.1kWh sensor.qjb291xxxx_lifetime_energy_output - total - 5554.3kWh
Die middelste gebruik ik dus voor het Energy Dashboard
Het template was puur om alle entities uit de Growatt integratie met state_class energy weer te geven (en dan entity_id, device_class en state).Sp33dFr34k schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:46:
[...]
Wat doet jouw template precies? Ik heb het gecheckt, maar zie geen verschil voor en na. Ik heb de entities al nauwkeurig op 1 decimaal, maar vroeg me af of het ook op meer kan. Mijn P1 meter is namelijk op 2 decimalen nauwkeurig.
Het was meer als hulpje om een overzicht van alle entities te krijgen.
Ik heb verder niets in die entities gewijzigd overigens, en bij mij geven beide dus state_class total.
En ik dacht dat je bedoelde dat de ene Growatt entity nauwkeuriger was dan de andere. De integratie levert niet meer dan 1 decimaal, en in Shinephone zie ik ook maar 1 decimaal, dus ik denk niet dat het nauwkeuriger kan.
Ah oké, op die manier. Dan zal 1 decimaal idd wel de max zijn, thanks for checking!TheFes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Het template was puur om alle entities uit de Growatt integratie met state_class energy weer te geven (en dan entity_id, device_class en state).
Het was meer als hulpje om een overzicht van alle entities te krijgen.
Ik heb verder niets in die entities gewijzigd overigens, en bij mij geven beide dus state_class total.
En ik dacht dat je bedoelde dat de ene Growatt entity nauwkeuriger was dan de andere. De integratie levert niet meer dan 1 decimaal, en in Shinephone zie ik ook maar 1 decimaal, dus ik denk niet dat het nauwkeuriger kan.
Ik had zelf zitten slapen. Voordat ik toegang kreeg tot de Zonneplan app, heb ik wat geëxperimenteerd met het ophalen van de prijzen via Enever en daarbij zelf de verkeerde Unit of measurement in de YAML te hebben opgenomen. Ik bleek bij het energiedashboard deze sensor geselecteerd te hebben.Goochelaar schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Weet iemand het mogelijk om de notatie van de eenheid van een sensor aan te passen, of deze notatie te laten accepteren door HA?
De prijs-sensoren van de Zonneplan integratie stonden standaard uit, waardoor ik dat in eerste instantie niet in de gaten had. Maar deze hebben wel gewoon de juiste eenheid.
Deze triggert niet als trigger in een automation:
Eerst stonden er al quotes, die heb er al afgehaald, maar hij triggert maar niet... Iemand die dit weet?
YAML:
1
2
3
4
5
| - platform: state entity_id: - sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_10_0 attribute: tomorrow to: true |
Eerst stonden er al quotes, die heb er al afgehaald, maar hij triggert maar niet... Iemand die dit weet?
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.