Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rouwette schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Ik heb wel eens ergen gelezen dat een 2de HA als sub, die kan dan in je camper (moet wel verbinding hebben met internet, en je master HA moet van buiten bereikbaar zijn)
Master is wel bereikbaar via internet, het is meer dat de connectie via de sub "incidenteel" zou zijn, dus een soort cachende functie met beperkte functionaliteiten.

ik wil een soort "mini" gateway/nas/ha ding bouwen waar we onderweg en/of op locatie gebruik van kunnen maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
@tolunaygul12 , is dat plaatje de info van jouw systeem? Als ik bij mijzelf kijk dan zie ik dat ik op 'Operating System 9.5' draai. Bij jou staat daar 8.0.

Wellicht dat dit er wat mee te maken kan hebben? Dus je OS updaten naar de meest courante versie?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:26
dotcom87 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Ben zelf met deze code op de proppen gekomen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: >-
  Notify: Send notification (repeat) to take out the trash until trash taken out
  is on
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "17:00:00"
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.limburg_net_tomorrow') != 'None' }}"
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.trash_taken_out
    state: "off"
action:
  - alias: Send notification until trash is taken out
    repeat:
      sequence:
        - service: notify.mobile_app_pixel_5
          data:
            title: Take out the trash
            message: "Collected tomorrow: {{ states('sensor.limburg_net_tomorrow') }}"
        - delay:
            minutes: 30
      until:
          entity_id: input_boolean.trash_taken_out
          state: "on"
mode: single
Dan zou ik als ik jou was ook een action meegeven aan de notificatie waarmee je de input boolean aan zet. Anders moet je die handmatig gaan opzoeken in de app (tenzij er een andere automatisering is die dit automatisch herkent natuurlijk). 30 minuten is ook wel redelijk "agressief" trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
In de release notes voor 2023.2 zie ik het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTwdsKXHY79Y7o-_R6wAJgfPomA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0oV794oOPBiuLhqyvhiiZHN.png?f=user_large

Blijkbaar zou je een update entity voor de ESPhome instances in Home Assistant kunnen krijgen. Met de aankomende release van ESPHome (2023.2) moet het dan ook mogelijk zijn om via HA de update te initieren.

Hoe krijg ik nu die update-entities in HA? Ik kan prima de actuele versie als sensor beschikbaar maken (Version Text Sensor), maar een update.instance-x entity krijg ik niet voor elkaar en zie ik ook nergens iets van terug in de documentatie.

Ik draai nu HA en ESPHome in docker containers. Of werkt dit enkel met de ESPHome addon op een supervised installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@jj85 Neem aan je je niets hoeft te doen. Alleen ESPhome 2023.2.0 nog niet uit, laatste is 2022.12.8. Dus klinkt als, heb nog even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Septillion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:22:
@jj85 Neem aan je je niets hoeft te doen. Alleen ESPhome 2023.2.0 nog niet uit, laatste is 2022.12.8. Dus klinkt als, heb nog even geduld.
Zoals ik het lees, is het nu (al) enkel een indicatie dat er updates beschikbaar zijn
Right now, the update entities will only indicate if a device needs updating.
En kan je vanaf ESPhome 2023.2.0 daadwerkelijk de update via HA triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jj85 Mm, ja, zo lees ik het ook. En je hebt bij je device in HA geen uitgeschakelde update sensor staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Septillion Correct, alles in enabled. Maargoed, ik wacht het wel even af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Panzer_V schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:46:
@tolunaygul12 , is dat plaatje de info van jouw systeem? Als ik bij mijzelf kijk dan zie ik dat ik op 'Operating System 9.5' draai. Bij jou staat daar 8.0.

Wellicht dat dit er wat mee te maken kan hebben? Dus je OS updaten naar de meest courante versie?
Klopt, is mijn systeem inderdaad. In de voorgaande versie ( 2023.1 ) werkte het perfect met modbus. Zal vandaag even kijken om te kunnen updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
jj85 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:14:
In de release notes voor 2023.2 zie ik het volgende staan:
[Afbeelding]

Blijkbaar zou je een update entity voor de ESPhome instances in Home Assistant kunnen krijgen. Met de aankomende release van ESPHome (2023.2) moet het dan ook mogelijk zijn om via HA de update te initieren.

Hoe krijg ik nu die update-entities in HA? Ik kan prima de actuele versie als sensor beschikbaar maken (Version Text Sensor), maar een update.instance-x entity krijg ik niet voor elkaar en zie ik ook nergens iets van terug in de documentatie.

Ik draai nu HA en ESPHome in docker containers. Of werkt dit enkel met de ESPHome addon op een supervised installatie?
Dit zou alleen met de ESPHome addon gaan werken meen ik? Immers weet de ESP (hardware ding) noch Home Assistant / de ESPHome integratie dat er een nieuwe versie van ESPHome ("dashboard") geïnstalleerd is waardoor het ook mogelijk is om op basis van deze nieuwe ESPHome versie een nieuwe firmware te bakken. En in de ESPHome integratie kun je meen ik ook niet verwijzen naar een (self hosted) ESPHome installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@RobertMe Thanks.
Bedacht me net inderdaad dat HA rechtstreeks 'praat' met de ESP devices. ESPHome dashboard zit daar inderdaad niet tussen en weet dus niet welke versie er draait.
Via de addon weet HA wel welke versie er draait, bij mijn self hosted install niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ben inderdaad benieuwd hoe ze dat gaan doen ja. Device zou het naturlijk kunnen opvragen mar gezien het lokale beleid van ESPhome zal dat denk ik niet. Dan lijkt het me in de integratie het meest voor de hand liggende. Alleen moet misschien de firmware dan al wel de versie correct ervoor doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:57:
Ben inderdaad benieuwd hoe ze dat gaan doen ja. Device zou het naturlijk kunnen opvragen mar gezien het lokale beleid van ESPhome zal dat denk ik niet. Dan lijkt het me in de integratie het meest voor de hand liggende. Alleen moet misschien de firmware dan al wel de versie correct ervoor doorsturen.
De firmware versie op een ESP (die ESPHome draait) is al beschikbaar. Als ik naar Devices => ESPHome => [een apparaat] ga staat daar al "Firmware: 2022.12.0 (Dec 14 2022, 10:10:24)". In principe zou je dus ook nog kunnen zeggen dat HA periodiek de nieuwste ESPHome versie ophaalt. Enige issue daarmee zou alleen zijn dat een achterlopende installatie (van "dashboard") dan niet kan upgraden naar wat HA de nieuwste versie vindt. En uiteraard zou je dan alleen kunnen laten zien "er is een update" en niet "Klik hier om te updaten".

Maar vraag me dan af of de integratie zelf niet een setting kan krijgen waar je de ESPHome URL kunt instellen. Maar volgens mij is er nu geen mogelijkheid tot instellingen op een integratie, maar alleen op apparaat (waarbij het overzicht een grotere knop laat zien etc als er maar één apparaat is in de integratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb wat problemen met de MariaDB database helaas... Zal komen door de update van gisteren naar 2022.3

Ik draai HA met MariaDB en influxDB voor de lange termijn data.

Ik heb al e.e.a. geprobeerd, eerst zag ik deze fout voorbij komen:

09:16:56 – (WARNING) Recorder
TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.sum_power_east_south_west') | int }}' but no default was specified') while processing template 'Template("{{ states('sensor.sum_power_east_south_west') | int }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.solar_total'

Die heb ik opgelost, fout is verdwenen.

In de States table zat een fout, helaas werkt Repair table niet (Note The storage engine for the table doesn't support repair), maar na een optimize was de fout er ook uit: Status OK op de States table.

Ook kan ik niet de individuele entry's verwijderen van bovengenoemde sensor.sum_power_east_south_west waar de state unknown of unavailable is ipv een int. Dan krijg ik: #1451 - Cannot delete or update a parent row: a foreign key constraint fails (`homeassistant`.`states`, CONSTRAINT `states_ibfk_2` FOREIGN KEY (`old_state_id`) REFERENCES `states` (`state_id`)). Geen idee of dit uberhaupt een probleem kan vormen?

In 2e instantie voor de zekerheid maar allemaal ge-edit naar 0. Echter kon ik daarna geen optimize meer uitvoeren:
Note Table does not support optimize, doing recreate + analyze instead
Error Got error 106 "Socket is connected" from storage engine InnoDB
Status Operation failed

Dan maar weer een reboot, en krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
Database is about to upgrade from schema version: 30 to: 33

Logger: homeassistant.components.recorder.migration
Source: components/recorder/migration.py:154
Integration: Recorder (documentation, issues)
First occurred: 11:46:04 (12 occurrences)
Last logged: 11:46:05

Adding index `ix_events_event_type_time_fired_ts` to database. Note: this can take several minutes on large databases and slow computers. Please be patient!
Index ix_events_event_type_time_fired_ts already exists on events, continuing
Adding index `ix_states_entity_id_last_updated_ts` to database. Note: this can take several minutes on large databases and slow computers. Please be patient!
Index ix_states_entity_id_last_updated_ts already exists on states, continuing
Adding index `ix_states_last_updated_ts` to database. Note: this can take several minutes on large databases and slow computers. Please be patient!

Logger: homeassistant.components.recorder.util
Source: components/recorder/util.py:130
First occurred: 11:50:13 (1 occurrences)
Last logged: 11:50:13

Error executing query: (MySQLdb.OperationalError) (1034, "Index for table 'states' is corrupt; try to repair it") [SQL: UPDATE states set last_updated_ts=IF(last_updated is NULL,0,UNIX_TIMESTAMP(CONVERT_TZ(last_updated,'+00:00',@@global.time_zone)) ), last_changed_ts=UNIX_TIMESTAMP(CONVERT_TZ(last_changed,'+00:00',@@global.time_zone)) where last_updated_ts is NULL LIMIT 250000;] (Background on this error at: https://sqlalche.me/e/14/e3q8)

Logger: homeassistant.components.recorder.core
Source: components/recorder/migration.py:993
First occurred: 11:50:13 (1 occurrences)
Last logged: 11:50:13

Database error during schema migration
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1900, in _execute_context
    self.dialect.do_execute(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/default.py", line 736, in do_execute
    cursor.execute(statement, parameters)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/MySQLdb/cursors.py", line 206, in execute
    res = self._query(query)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/MySQLdb/cursors.py", line 319, in _query
    db.query(q)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/MySQLdb/connections.py", line 254, in query
    _mysql.connection.query(self, query)
MySQLdb.OperationalError: (1034, "Index for table 'states' is corrupt; try to repair it")

The above exception was the direct cause of the following exception:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/core.py", line 742, in _migrate_schema_and_setup_run
    migration.migrate_schema(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/migration.py", line 154, in migrate_schema
    _apply_update(hass, engine, session_maker, new_version, current_version)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/migration.py", line 856, in _apply_update
    _migrate_columns_to_timestamp(session_maker, engine)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/recorder/migration.py", line 993, in _migrate_columns_to_timestamp
    result = session.connection().execute(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/future/engine.py", line 280, in execute
    return self._execute_20(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1705, in _execute_20
    return meth(self, args_10style, kwargs_10style, execution_options)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/sql/elements.py", line 334, in _execute_on_connection
    return connection._execute_clauseelement(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1572, in _execute_clauseelement
    ret = self._execute_context(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1943, in _execute_context
    self._handle_dbapi_exception(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 2124, in _handle_dbapi_exception
    util.raise_(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/util/compat.py", line 211, in raise_
    raise exception
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/base.py", line 1900, in _execute_context
    self.dialect.do_execute(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/sqlalchemy/engine/default.py", line 736, in do_execute
    cursor.execute(statement, parameters)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/MySQLdb/cursors.py", line 206, in execute
    res = self._query(query)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/MySQLdb/cursors.py", line 319, in _query
    db.query(q)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/MySQLdb/connections.py", line 254, in query
    _mysql.connection.query(self, query)
sqlalchemy.exc.OperationalError: (MySQLdb.OperationalError) (1034, "Index for table 'states' is corrupt; try to repair it")
[SQL: UPDATE states set last_updated_ts=IF(last_updated is NULL,0,UNIX_TIMESTAMP(CONVERT_TZ(last_updated,'+00:00',@@global.time_zone)) ), last_changed_ts=UNIX_TIMESTAMP(CONVERT_TZ(last_changed,'+00:00',@@global.time_zone)) where last_updated_ts is NULL LIMIT 250000;]
(Background on this error at: https://sqlalche.me/e/14/e3q8)

Alle tabellen muv States geven een Status OK met een check table.

Wat kan ik nu het beste doen. Kan ik niet simpelweg de hele States tabel verwijderen? Wordt die automatisch weer aangemaakt? Of ben ik dan de long-term-history kwijt? Dat zou ik echt willen voorkomen indien mogelijk.

Ik heb dagelijkse backups beschikbaar, dus daar kan ik ook nog wat mee. Iemand die me weer op weg kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
@Aikon : Heb je de releasenotes eerst gelezen? Daarin staat dat je minimaal een bepaalde MariaDB versie moet hebben. Toevallig is er de dag ervoor een update verschenen.

Daarnaast kreeg ik na de HA upgrade een notificatie dat ik met de handjes overal vanaf moest blijven omdat de database geoptimaliseerd zou worden.

Ben er de hele nacht vanaf gebleven en ondervindt hier geen gekkigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Normaal lees ik ze altijd, maar dit keer eens niet. Gelukkig had ik MariaDB wel geüpdate de dag (?) ervoor naar 2.5.2. Ik heb na de update HA een nachtje rust gegeven idd.

Een check op de States table geeft nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Your SQL query has been executed successfully.
CHECK TABLE `states`;
[ Edit inline ] [ Edit ] [ Create PHP code ]
homeassistant.states
Warning InnoDB: The B-tree of index PRIMARY is corrupted.
Warning InnoDB: Index 'ix_states_event_id' contains 11881413 entries, should be 4294967295.
Warning InnoDB: Index 'ix_states_entity_id_last_updated' contains 11881413 entries, should be 4294967295.
Warning InnoDB: Index 'ix_states_old_state_id' contains 11881413 entries, should be 4294967295.
Warning InnoDB: Index 'ix_states_last_updated' contains 11881413 entries, should be 4294967295.
Warning InnoDB: Index 'ix_states_attributes_id' contains 11881413 entries, should be 4294967295.
Warning InnoDB: Index 'ix_states_context_id' contains 11881413 entries, should be 4294967295.
Warning InnoDB: The B-tree of index ix_states_entity_id_last_updated_ts is corrupted.
Warning InnoDB: The B-tree of index ix_states_last_updated_ts is corrupted.
Error Corrupt

Toevallig wil die overal precies 2^32 entries hebben ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Aikon op 02-02-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12

Zojuist proberen te updaten naar 8.5, maar na een reboot staat deze weer op 8.0.
Thuis maar eens kijken of we dit zelf handmatig kunnen updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:46:
Dit zou alleen met de ESPHome addon gaan werken meen ik??
Correct

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Ik vond het niet maar werd de nieuwe release al gepost?
https://www.home-assistant.io/blog/2023/02/01/release-20232/

Wel knap die assist functie.
Eens naartoe kijken, maar vind het wel verwarrend tov google assistant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Doordat ik de banner bovenaan niet gebruik in mn lovelace UI, zie ik die assist niet.
Kan ik die triggeren op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
skank schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:23:
Ik vond het niet maar werd de nieuwe release al gepost?
https://www.home-assistant.io/blog/2023/02/01/release-20232/

Wel knap die assist functie.
Eens naartoe kijken, maar vind het wel verwarrend tov google assistant :)
wat vind je verwarrend dan?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Ik vraag me meer af wat het nut is t.o.v. Google Assistant i.c.m. een Google Home of telefoon. Nu kan ik van een afstand een "ok Google" roepen en dan het commando. Dat zie ik zonder extra hardware niet gebeuren met Home Assistant. Of zie ik (weer) iets over het hoofd?

Overigens zojuist geprobeerd om een lamp aan te zetten, maar hoewel ik terug kreeg dat de lamp was aangezet, gebeurde er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 20:57
Uit het Sessy thuisaccu verzameltopic, deze kleine thuisaccu krijgt een native Home Assistant integratie *O*
aan de native H.A. integratie wordt nog gewerkt.
Twan_V in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

barrymossel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:59:

Overigens zojuist geprobeerd om een lamp aan te zetten, maar hoewel ik terug kreeg dat de lamp was aangezet, gebeurde er niks.
Idem hier. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njqFg-FIVPm_fWdFJ05Ou6Zv_O8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rlF2gz79sxr5AnsHzpB9wCrG.png?f=fotoalbum_large

Meer NL sentences hier trouwens:

https://github.com/home-a...ts/tree/main/sentences/nl

Met dan aan @TheFes ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 21:12
Heeft iemand assist via Siri al kunnen bedienen?

Als ik vraag via "Hey Siri Assist" wordt de opdracht geladen maar als ik dan een opdracht geef krijg ik de melding dat deze niet gevonden is.

Ik dacht dat je via die opdracht rechtstreeks commando's kon geven in home assistant? Of gaat dat te ver en moet je de opdrachten in iOS definieren? Dat lijkt me niet echt logisch omdat je het dan ook gewoon via Siri kan laten doen als je Home Assistant koppelt met Apple Woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hier lijken de Zigbee(2MQTT) lampen niet te werken. Tasmota en Shelly wel. Geen idee of het daardoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

barrymossel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:13:
Hier lijken de Zigbee(2MQTT) lampen niet te werken.
Hier gaan ook de Z2M lampjes en groups netjes aan en uit :)

edit: excuus, jullie hadden het over Nederlands. De assistant heb ik nog alleen in het Engels getest.
edit 2: ook in het Nederlands doen mijn Z2M devices het prima :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 02-02-2023 14:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
barrymossel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Hier lijken de Zigbee(2MQTT) lampen niet te werken. Tasmota en Shelly wel. Geen idee of het daardoor komt.
Er is inderdaad iets met de de Zigbee MQTT lampen waardoor hij de update entities probeert te schakelen in plaats van de lamp. Frenck is daar al mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik heb net vrijwel dezelfde commandos getest, en bij ,mij werden de lampen keurig geschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vraag me meer af wat het nut is t.o.v. Google Assistant i.c.m. een Google Home of telefoon. Nu kan ik van een afstand een "ok Google" roepen en dan het commando. Dat zie ik zonder extra hardware niet gebeuren met Home Assistant. Of zie ik (weer) iets over het hoofd?

Behalve dat dit dan lokaal werkt zie ik de meerwaarde ook niet zo tov Google Assistant die bij mij thuis op zich wel prima werkt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Het nut is dat je dan niet meer afhankelijk van Google (of Amazon, of Apple) bent. En ja, daarvoor zul je dan extra hardware nodig hebben. Maar met een Amazon Echo of Google Nest Mini, Apple Homepod etc is dat natuurlijk ook het geval. Daarnaast zie ik Assist ook nog wel via spraak in de companion apps komen incl voor de smartwatch. Wellicht dan niet met een wake word (moeilijk te integreren?) maar wellicht wel onder een sneltoets (in de app).

Het is per slot van rekening "Year of the voice" en niet "Year of assist". En Nabu Casa heeft recentelijk de ontwikkelaar van Rhasspy in dienst genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb net vrijwel dezelfde commandos getest, en bij ,mij werden de lampen keurig geschakeld
Ok.. is er ergens nog een log / trail beschikbaar wat er op de achtergrond gebeurd danwel getriggerd wordt als HA Assist aangeeft dat de lampen zijn aangezet?

*Hier zigbee lampen op Deconz btw.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:52:
[...]

wat vind je verwarrend dan?
Net dat wat @barrymossel zegt:

Hoewel met HA het dan lokaal kan werken (wat wel een pluspunt is)..
Maar je hebt nog steeds de hubs nodig om te kunnen praten toch?
Vraag is dan of het sneller zal zijn dan via Google assistant.
Ik heb ook vernomen dat ze GA als backup zouden kunnen gebruiken voor hun assist.
Maw voor bedienen van je IoT loopt het via assist, maar als je dan bv vraagt "wat zijn de treinuren" assist dit niet kan maar GA dan de backup doet en alsnog het antwoord geeft.

Nu we zijn nog maar in stap 1 he, dus nu is het nog typen... (maar eerst vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Het nut is dat je dan niet meer afhankelijk van Google (of Amazon, of Apple) bent. En ja, daarvoor zul je dan extra hardware nodig hebben. Maar met een Amazon Echo of Google Nest Mini, Apple Homepod etc is dat natuurlijk ook het geval. Daarnaast zie ik Assist ook nog wel via spraak in de companion apps komen incl voor de smartwatch. Wellicht dan niet met een wake word (moeilijk te integreren?) maar wellicht wel onder een sneltoets (in de app).

Het is per slot van rekening "Year of the voice" en niet "Year of assist". En Nabu Casa heeft recentelijk de ontwikkelaar van Rhasspy in dienst genomen.
Dat begrijp ik. Maar op een knop drukken en dan praten vind ik gewoon niet nuttig. Dan kan ik net zo goed op de knop voor de lamp drukken. Althans op m'n telefoon. Voor mij persoonlijk is het enige nut dat ik niet hoef op te staan en m'n telefoon niet hoef te ontgrendelen. Maar ook dan gebruik ik het vrijwel niet...

Ach ja, zoveel mensen, zoveel wensen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Ik heb ook vernomen dat ze GA als backup zouden kunnen gebruiken voor hun assist.
Maw voor bedienen van je IoT loopt het via assist, maar als je dan bv vraagt "wat zijn de treinuren" assist dit niet kan maar GA dan de backup doet en alsnog het antwoord geeft.

Nu we zijn nog maar in stap 1 he, dus nu is het nog typen... (maar eerst vinden)
Praten werkt ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Oke, ergens niet het nut van zien is natuurlijk anders dan iets verwarrend vinden. Daardoor was ik dus een beetje verward.

Het nut zit hem vooral in het lokale (en dus privacy vriendelijke). En ja, als je huis al vol staat met Google Home's of Amazon Alexa's dan heeft het niet veel nut :)

En inderdaad, praten werkt ook. Ik kan via spraak commando's op mijn telefoon of horloge

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 02-02-2023 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
barrymossel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Dat begrijp ik. Maar op een knop drukken en dan praten vind ik gewoon niet nuttig. Dan kan ik net zo goed op de knop voor de lamp drukken. Althans op m'n telefoon. Voor mij persoonlijk is het enige nut dat ik niet hoef op te staan en m'n telefoon niet hoef te ontgrendelen. Maar ook dan gebruik ik het vrijwel niet...

Ik zie het mij zelf ook niet snel gebruiken. Maar het is natuurlijk wel een alternatief dat 100% lokaal kan werken. En gecombineerd met Rhasspy dus ook volledig voice based op basis van een trigger / hotword. Dus het is gewoon echt een alternatief voor Google Mini speakers etc.

En een "wat kan het dat X niet kan" is natuurlijk vaak een dooddoener. Waarom bestaan Home Assistant, Domoticz en OpenHab naast elkaar? En dat zijn dan nog alleen maar grote open source projecten. Want voor de normale consument kun je Google Home / Assistant, HomeKit, Hue etc ook in dat rijtje gooien. Dus "waarom bestaat Home Assistant als je lampen ook al via app kunt bedienen via Hue?". Het is een alternatief, met voordelen op gebied van lokaal gebruik en (mede) daardoor ook privacy vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Huh hoe bedoel je?
Nu is het toch maar enkel tekst voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Oke, ergens niet het nut van zien is natuurlijk anders dan iets verwarrend vinden. Daardoor was ik dus een beetje verward.

Het nut zit hem vooral in het lokale (en dus privacy vriendelijke). En ja, als je huis al vol staat met Google Home's of Amazon Alexa's dan heeft het niet veel nut :)
Hoezo niet?
Ik heb liever dat het lokaal is, dan via google hoor.
En liefst ook even snel, of sneller (als dat het geval is?)

Dus als je google home's hebt moet je geen moeite doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:37:
[...]

Huh hoe bedoel je?
Nu is het toch maar enkel tekst voorlopig?
Nee, stem werkt ook. Net nog getest op mijn laptop, druk op het microfoontje en je kunt praten.
En ook op telefoon en android wear kun je je stem gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Hoezo niet?
Ik heb liever dat het lokaal is, dan via google hoor.
En liefst ook even snel, of sneller (als dat het geval is?)

Dus als je google home's hebt moet je geen moeite doen?
Hè, ik snap je even niet meer.. Je zegt eerst dat je het nut er niet van in ziet..
Ik bedoel dat als je je huis vol met Google Homes hebt staan, Assist daar nu nog weinig toegevoegde waarde op heeft, op het lokale element na. Maar Google Home kun je (nog) niet aan Assist koppelen zoals dat wel met Siri kan, dus je zult, als je je Google Home wilt gebruiken, dus toch nog via Google Assistant moeten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MisteRMeesteR schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Ok.. is er ergens nog een log / trail beschikbaar wat er op de achtergrond gebeurd danwel getriggerd wordt als HA Assist aangeeft dat de lampen zijn aangezet?

*Hier zigbee lampen op Deconz btw.
Als je debug logging van de conversation integration aanzet, komt alles in je log terecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Nee, stem werkt ook. Net nog getest op mijn laptop, druk op het microfoontje en je kunt praten.
En ook op telefoon en android wear kun je je stem gebruiken.
Mmm

Op telefoon:
- Ik zag het microfoontje en zocht de tekstballon, zie ik plots de tekstballon
- ik kon idd iets intypen, maar mqtt device ging idd niet aan terwijl hij zei dat hij het aangestoken had, nu zoals ik hierboven las, wacht ik op een fix
- Ik krijg heel veel antwoord als "sorry ik snap het niet, of er is iets fout gegaan" (ook bij niet zigbee devices) , ik krijg gewoon geen lamp aan

Op laptop:
- navigatiebalk bovenaan is bij mij niet zichtbaar (sidebar card), ik kan bijgevolg die assist totaal niet oproepen... of ik zou moeten zelf een knop kunnen toevoegen en linken maar hoe..

Benieuwd of er in de toekomst ook integratie komt met garmin watches.. die vallen uit de boot, wat ik wel mis, maar ik kan niet zonder garmin watch :p

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 02-02-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Hè, ik snap je even niet meer.. Je zegt eerst dat je het nut er niet van in ziet..
Ik bedoel dat als je je huis vol met Google Homes hebt staan, Assist daar nu nog weinig toegevoegde waarde op heeft, op het lokale element na. Maar Google Home kun je (nog) niet aan Assist koppelen zoals dat wel met Siri kan, dus je zult, als je je Google Home wilt gebruiken, dus toch nog via Google Assistant moeten communiceren.
Oh maar nu snap ik jou wel :)
ok duidelijk ! thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:10
Ik heb een lamp in de berging hangen in combinatie met een bewegingssensor. Dit werkte niet helemaal optimaal en dankzij een aantal tips van "Reed's SmartHome" heb ik dit nu opgelost. Zodra de sensor beweging ziet begint er een timer te lopen en zodra de sensor opnieuw beweging ziet begint de timer opnieuw. Als de timer op 0 staat en de sensor ziet geen beweging meer gaat de lamp uit.

Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat de lamp altijd aan gaat terwijl ik hem alleen aan wil als de Lux onder de 32 is. Als ik dit als condition toevoeg begint de timer niet opnieuw te lopen want omdat de lamp aanstaat is de lux niet onder de 32.

Is hier een oplossing voor iets in de zin: Als lamp aan is negeer dan de lux condition ofzo?

Gebruik gemaakt van een "choose" action. Dat zou moeten werken. Code is nu als volgt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Lights | Storage lights on
description: Turn on the lights in the storage depending on movement and lux.
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.sensor_berging_occupancy
    to: "on"
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.sensor_berging_illuminance_lux
            below: 32
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: 4673607e28f923992b2d8e963eff31b2
            entity_id: light.lamp_berging
            domain: light
          - service: timer.start
            data:
              duration: 0
            target:
              entity_id: timer.berging
      - conditions:
          - condition: device
            type: is_on
        sequence:
            data:
            target:
    default: []

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 03-02-2023 11:52 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
RoTeK70 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:35:
Ik zat deze video https://www.smarthomejunk...wesome-on-your-dashboard/ te bekijken en wilde dit ook gaan doen, ging allemaal prima maar loop tegen het SONOS probleem aan. Van alles terug gelezen maar een SONOS speaker werkt nog steeds niet heel goed samen met Spotify en Home assistant.
Is hier nu nog steeds niet een oplossing voor?

Ik wil graag scripts maken die een bepaalde playlist van mijn Spotify account afspeelt via mijn SONOS beam.
Even mijzelf quoten!

Gisterenavond maar weer even verder gaan zoeken naar de Spotify integratie van Home Assistant.
Deze API ondersteund dus de SONOS speakers niet. Ook in HACS niks kunnen vinden.
Dus dan SONOS Beam eruit en Harman Kardon 700 terugkopen want die heeft een Chromecast aan boord.
Kan iemand bevestigen dat dit wel gaat werken met de Spotify integratie voor Home Assistant? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Mmm

Op telefoon:
- Ik zag het microfoontje en zocht de tekstballon, zie ik plots de tekstballon
- ik kon idd iets intypen, maar mqtt device ging idd niet aan terwijl hij zei dat hij het aangestoken had, nu zoals ik hierboven las, wacht ik op een fix
- Ik krijg heel veel antwoord als "sorry ik snap het niet, of er is iets fout gegaan" (ook bij niet zigbee devices) , ik krijg gewoon geen lamp aan

Op laptop:
- navigatiebalk bovenaan is bij mij niet zichtbaar (sidebar card), ik kan bijgevolg die assist totaal niet oproepen... of ik zou moeten zelf een knop kunnen toevoegen en linken maar hoe..

Benieuwd of er in de toekomst ook integratie komt met garmin watches.. die vallen uit de boot, wat ik wel mis, maar ik kan niet zonder garmin watch :p
Als je aangeeft welke zinnen je gebruikt, kan het wellicht toegevoegd worden.
Zonder dat kan ik weinig betekenen.

Voor nu moet je in ieder geval nog iets als "doe" of "zet" of "maak" gebruiken. Daar is echter al een PR voor ingeschoten (ik was er zelf ook al mee bezig, maar iemand is me voor) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:47:
[...]

Als je debug logging van de conversation integration aanzet, komt alles in je log terecht :)
Had ik al gedaan maar krijg geen output :P

code:
1
2
2023-02-02 15:26:15.339 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.conversation.default_agent] No intent was matched for 'schakel wandlamp in'
2023-02-02 15:26:20.263 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.conversation.default_agent] No intent was matched for 'schakel wandlamp keuken in'

vs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IblaoONdDjNhTHXs49AgxgJBMCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K5GUUS6mawt81KjSg5J3ULoN.png?f=fotoalbum_large

Edit, lampen in de keuken (== group met enkel light. entities) blijven dus uit voor de duidelijkheid ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-02-2023 15:29 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:16
Ben weer even wat oude Z-Wave devices (uit mijn Domoticz tijd) in HA aan het hangen maar die 'map / network graph' functionaliteit van Z-Wave JS UI lijkt me eigenlijk helemaal niet bruikbaar, alle devices werken in HA maar in die map zie ik 'failed nodes' en ook zijn de devices (op 1 na) helemaal niet verbonden met de controller (laat staan dat ik iets van routing terug zie). Iemand dezelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit te klooien met de zones. Ik zou graag meerdere zones willen maken, bijv. home - in de buurt - stad - regio 10km - regio 50 km om bepaalde automations mee te laten werken. Helaas verspringen de smartphones geregeld - ook thuis - tussen de diverse zones, omdat het zones-in-zones zijn. Is er geen manier om een zone te maken om een andere zone heen in plaats van overlappend? Je kunt ook echt alleen maar cirkels maken, toch? Het zou handig zijn als je dit wat nauwkeuriger zou kunnen doen.

Of is er een manier om dit probleem te tackelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
MisteRMeesteR schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Had ik al gedaan maar krijg geen output :P

code:
1
2
2023-02-02 15:26:15.339 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.conversation.default_agent] No intent was matched for 'schakel wandlamp in'
2023-02-02 15:26:20.263 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.conversation.default_agent] No intent was matched for 'schakel wandlamp keuken in'

vs.

[Afbeelding]

Edit, lampen in de keuken (== group met enkel light. entities) blijven dus uit voor de duidelijkheid ;)
Jawel, dit zegt mij genoeg in ieder geval.
Ik zie ook al waar het fout gaat. Deze intents zijn er niet.
"Zet wandlamp aan" zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Ik ben het met je eens; ik vind de Assistent nou niet zo'n waardevolle optie. Voor mij is Home Assistant met al haar automations een manier om de boel zoveel mogelijk automatisch te laten reageren op ons gedrag in huis. Die ene keer dat ik met de Google Nest speaker een lamp aan- of uitzet, is alweer jaren geleden. Ik vind het niet handig, maar begrijp best dat dit een veelgevraagde optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
koelkast schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:48:
Ik zit te klooien met de zones. Ik zou graag meerdere zones willen maken, bijv. home - in de buurt - stad - regio 10km - regio 50 km om bepaalde automations mee te laten werken. Helaas verspringen de smartphones geregeld - ook thuis - tussen de diverse zones, omdat het zones-in-zones zijn. Is er geen manier om een zone te maken om een andere zone heen in plaats van overlappend? Je kunt ook echt alleen maar cirkels maken, toch? Het zou handig zijn als je dit wat nauwkeuriger zou kunnen doen.

Of is er een manier om dit probleem te tackelen?
Klinkt voor mij als iets waarvoor je de proximity integratie wel voor kan gebruiken. Hiermee kan je afstand tot zones bijhouden (hemelsbreed), en met deze sensors kan je bijvoorbeeld automations maken als je >10 km van een zone zit. Of juist weer binnen de 10km zit bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

TheFes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Jawel, dit zegt mij genoeg in ieder geval.
Ik zie ook al waar het fout gaat. Deze intents zijn er niet.
"Zet wandlamp aan" zou wel moeten werken.
Sorry, ik snap het niet
Maar bij andere individuele lampen werkt het weer wel zag ik net, maakt verder niet uit, ga het toch niet gebruiken vooralsnog :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
koelkast schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Ik ben het met je eens; ik vind de Assistent nou niet zo'n waardevolle optie. Voor mij is Home Assistant met al haar automations een manier om de boel zoveel mogelijk automatisch te laten reageren op ons gedrag in huis. Die ene keer dat ik met de Google Nest speaker een lamp aan- of uitzet, is alweer jaren geleden. Ik vind het niet handig, maar begrijp best dat dit een veelgevraagde optie is.
Ik gebruik Google Assistant alleen om de TV uit te zetten van een afstand als de kinderen ineens boven zitten of als we weg gaan. Verder eigenlijk ook nooit meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Ik moet zeggen dat het automatiseren van de mechanische ventilatie tot nu toe goed werkt. Ook die Ikea luchtkwaliteitsensor werkt nu zoals gewenst. Staat op de koelkast naast het fornuis en detecteert prima dat er gekookt wordt. Zojuist in de slowcooker vlees aangebakken op zo'n 2,5 meter afstand (en een dikke meter lager) en dat werkt gewoon gedetecteerd.

Aanzienlijk minder energieverbruik en ook niet de godganse dag het geluid van de afzuiging (hij stond hier altijd 24/7 vol aan, aangezien we anders vergeten hem aan en uit te zetten). Happy chap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:13:
Ik moet zeggen dat het automatiseren van de mechanische ventilatie tot nu toe goed werkt. Ook die Ikea luchtkwaliteitsensor werkt nu zoals gewenst. Staat op de koelkast naast het fornuis en detecteert prima dat er gekookt wordt. Zojuist in de slowcooker vlees aangebakken op zo'n 2,5 meter afstand (en een dikke meter lager) en dat werkt gewoon gedetecteerd.

Aanzienlijk minder energieverbruik en ook niet de godganse dag het geluid van de afzuiging (hij stond hier altijd 24/7 vol aan, aangezien we anders vergeten hem aan en uit te zetten). Happy chap!
Denk eraan dat alleen fijnstof (dat is wat die IKEA meter meet), maar één variabele is als het gaat om luchtkwaliteit. Ik heb recent 3 Awair Element meters gekocht, die meten zowel temperatuur, luchtvochtigheid, vluchtige gassen (VOC), fijnstof én (last but not least) CO2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Sicco92 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Klinkt voor mij als iets waarvoor je de proximity integratie wel voor kan gebruiken. Hiermee kan je afstand tot zones bijhouden (hemelsbreed), en met deze sensors kan je bijvoorbeeld automations maken als je >10 km van een zone zit. Of juist weer binnen de 10km zit bijvoorbeeld.
Die kende ik nog helemaal niet, thanks, kan ik zeker gebruiken.

Zo zijn er wel meer functies die er in de loop der jaren in zijn ontwikkeld, zonder dat ik het bestaan ervan ken (of alweer vergeten ben ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
koelkast schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Denk eraan dat alleen fijnstof (dat is wat die IKEA meter meet), maar één variabele is als het gaat om luchtkwaliteit. Ik heb recent 3 Awair Element meters gekocht, die meten zowel temperatuur, luchtvochtigheid, vluchtige gassen (VOC), fijnstof én (last but not least) CO2.
Het gaat me niet om de luchtkwaliteit. De ventilatie staat altijd aan hier. En als we thuis zijn staat ie op de middelste stand. Maar ik wil dat hij op hoog gaat als we douchen of koken (wasemkap zit op de mechanische ventilatie). En laag als we niet thuis zijn. Precies zoals wordt aangeraden:
Gebruik de middelste stand wanneer overdag in uw huis bent. Als u er niet bent dan zet u de ventilator op de laagste stand. Dat geldt ook voor als u op vakantie bent en in de nacht. Gebruik de hoogste stand wanneer u aan het douchen of koken bent en laat ook bij dit systeem de ventilator nog minimaal 30 minuten draaien na het douchen of koken.
Al laten we hier standje hoog voor 60 minuten aan (of tot de luchtvochtigheid in de badkamer op het gewenste niveau is - in de praktijk de afgelopen dagen ongeveer een uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
bhartman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:10:
[...]

De officiele integratie ondersteunt (nog) niet de visitor sensor (dus het daadwerkelijke event wanneer er op de deurbel wordt gedrukt), wat het voor nu dus redelijk nutteloos maakt. Maar er wordt hard aan gewerkt en zo te zien in 2023.2 beschikbaar....
De Officeele integratie is er, maar helaas krijg ik het nog niet werkend.
De sensoren reageren nergens op, ik heb het vermoeden dat dit alleen werkt als mijn homeassistant te benaderen is via http.

Onder netwerk gedeelte van home assistant kom ik dit tegen:

You have configured an HTTPS certificate in Home Assistant. This means that your internal URL needs to be set to a domain covered by the certficate.

Weet iemand of het mogelijk is om het te laten benaderen via http en https?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12

Ondertussen gelukt met handmatig updaten om de OS naar 9.5 te krijgen.
Helaas nog steeds geen oplossing voor modbus problemen !
Na wat zoeken blijkt dat dit veroorzaakt word door een HACS integratie welke de solaredge omvormer uitleest via modbus tcp maar dan via een oude V1.5 library.
2023.2 kan daarmee niet overweg. Dus HACS versie eruit gehaald en na host restart komt de normale modbus van HA weer tot leven :)
Voor solaredge is een andere versie van de integratie beschikbaar welke in deze github page benoemd wordt.
https://github.com/home-assistant/core/issues/86882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
tolunaygul12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Ondertussen gelukt met handmatig updaten om de OS naar 9.5 te krijgen.
Helaas nog steeds geen oplossing voor modbus problemen !
Na wat zoeken blijkt dat dit veroorzaakt word door een HACS integratie welke de solaredge omvormer uitleest via modbus tcp maar dan via een oude V1.5 library.
2023.2 kan daarmee niet overweg. Dus HACS versie eruit gehaald en na host restart komt de normale modbus van HA weer tot leven :)
Voor solaredge is een andere versie van de integratie beschikbaar welke in deze github page benoemd wordt.
https://github.com/home-assistant/core/issues/86882
Apart. Ik heb eerder vandaag HA geupdate en gebruik ook https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus. Maar hier is wel nog (een beetje) data binnen gedruppeld na de update. Of beter gezegd, ik zie data van na de update (een klein beetje opwek dan), en heb ook geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:19:

Apart. Ik heb eerder vandaag HA geupdate en gebruik ook https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus. Maar hier is wel nog (een beetje) data binnen gedruppeld na de update. Of beter gezegd, ik zie data van na de update (een klein beetje opwek dan), en heb ook geen errors.
De integratie an zich werkt wel, maar jij gebruikt waarschijnlijk geen modbus communicatie via HA zelf ? via de config.yaml zeg maar. Dat gebruik ik namelijk wel en daar gaat het dus fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
tolunaygul12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:43:
[...]

De integratie an zich werkt wel, maar jij gebruikt waarschijnlijk geen modbus communicatie via HA zelf ? via de config.yaml zeg maar. Dat gebruik ik namelijk wel en daar gaat het dus fout.
Die snap ik niet. Als je de ingebakken modbus integratie van HA gebruik heb je deze integratie toch niet meer nodig? En andersom hoef je de modbus integratie niet te gebruiken als je deze custom component hebt.

Of bedoel je dat het mis gaat als je én modbus, én deze custom component gebruikt? Want dat doe ik inderdaad niet. Ik gebruik alleen de custom component en doe verder niks met modbus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:59:
[...]

Die snap ik niet. Als je de ingebakken modbus integratie van HA gebruik heb je deze integratie toch niet meer nodig? En andersom hoef je de modbus integratie niet te gebruiken als je deze custom component hebt.

Of bedoel je dat het mis gaat als je én modbus, én deze custom component gebruikt? Want dat doe ik inderdaad niet. Ik gebruik alleen de custom component en doe verder niks met modbus.
Gaat inderdaad fout met de en en functie. De solaredge integratie was gewoon makkelijk omdat daar gelijk alle parameters goed staan.
Gaandeweg heb ik meer en meer apparaten zelf aangestuurd en uitgelezen via de interne modbus. Tot vandaag ging dat goed maar sinds de huidige versie MOET je dus de nieuwere versie van pymodbus gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Na een paar avonden klooien ben ik in ieder geval zover dat al mn Philipslampen in de woonkamer in Zigbee staan, en de slaapkamer van mijn dochter met Ikea lampen en switch ook in Zigbee staan. Voor haar heb ik alles werkend gekregen op de switch. Na boel blueprints uitproberen werkte er gelukkig één op een wenselijke manier.

In de woonkamer heb ik wat minder geluk. De switches van Philips (Heb de RWL021 en 22) doen het wat minder goed. Wat is jullie ervaring op het gebied van aan/uit zetten van je lampen met daartussen een paar scenes? Hebben jullie daar een eigen switch voor gekocht? Zijn er populaire universe switches die het goed doen op HA?

Onder aan de streep denk ik dat het erop neer gaat komen dat ik dit het beste zelf stapje voor stapje moet / kan gaan schrijven.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Deze heb ik ook nog op mijn lijstje staan. Gebruik nu de cloud intergratie maar die is in het weekend vaak offline.

Ik heb nog een oude se17k zonder SetApp. Hoe krijg je daar modbus werkend? Volgens mij nog nergens gezien in een menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
Vaevictis_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Deze heb ik ook nog op mijn lijstje staan. Gebruik nu de cloud intergratie maar die is in het weekend vaak offline.

Ik heb nog een oude se17k zonder SetApp. Hoe krijg je daar modbus werkend? Volgens mij nog nergens gezien in een menu.
Probeer hier eens te kijken, staat ook wat uitleg bij voor versies met lcd scherm :)
https://github.com/WillCo...-multi/wiki/Configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sinds enige tijd kan ik geen updates meer installeren of backups terug zetten. Bij het terug zetten van een backup krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PVDdUp9E3upaqw3asbMY6XMJfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IQX8T7RSLznOy38dC9k8A8A3.png?f=user_large

Ik heb het vermoeden dat dit komt na de laatste update van supervisor. Wanneer ik op de CLI dit doe:

code:
1
2
root@ubuntu_homeassistant:~# ha su repair
Error: Unknown error, see supervisor

Laat dit zien in de supervisor logs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
23-01-31 18:45:19 INFO (MainThread) [supervisor.core] Starting repair of Supervisor Environment
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Prune stale containers
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Prune stale images
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Prune stale builds
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Prune stale volumes
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Prune stale networks
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Fix stale container on hassio network
23-01-31 18:45:19 INFO (SyncWorker_4) [supervisor.docker.manager] Fix stale container on host network

Hier word ik dus ook niets wijzer van... Ik draai Home Assisant supervised op Ubuntu 18.04. Systeem is gewoon healthy, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
tolunaygul12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:26:
[...]

Probeer hier eens te kijken, staat ook wat uitleg bij voor versies met lcd scherm :)
https://github.com/WillCo...-multi/wiki/Configuration
Daarbij dan wel de opmerking dat niet alle omvormers met LCD (& zonder app) ondersteuning hebben voor modbus over TCP. Mijn omvormer (meen een 3000) heb ik eerst de firmware moeten updaten voordat ik de modbus over TCP optie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 20-09 08:46
RoyK schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:13:
Na een paar avonden klooien ben ik in ieder geval zover dat al mn Philipslampen in de woonkamer in Zigbee staan, en de slaapkamer van mijn dochter met Ikea lampen en switch ook in Zigbee staan. Voor haar heb ik alles werkend gekregen op de switch. Na boel blueprints uitproberen werkte er gelukkig één op een wenselijke manier.

In de woonkamer heb ik wat minder geluk. De switches van Philips (Heb de RWL021 en 22) doen het wat minder goed. Wat is jullie ervaring op het gebied van aan/uit zetten van je lampen met daartussen een paar scenes? Hebben jullie daar een eigen switch voor gekocht? Zijn er populaire universe switches die het goed doen op HA?

Onder aan de streep denk ik dat het erop neer gaat komen dat ik dit het beste zelf stapje voor stapje moet / kan gaan schrijven.
Wat bedoel je met home assistant en een switch, heb je home assistant draaien en daarnaast een switch voor de aansturing of heb je home assistant, een zigbee dongel daaraan hangen en ook nog een switch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Denk ik ook, maar ben opzich niet vies van sleutelen aan de meterkast. Als je weet wat je doet kan er weinig foutgaan (altijd hoofdschakelaar uitzetten dus :+ ). Maargoed, de modbus optie is een stuk makkelijker en goedkoper, dus wellicht dat ik die route eerst bewandel voordat ik €60 neerleg voor die kwh meter. Betekent ook dat ik weer een groep verlies in de meterkast (heb er momenteel 2 over, maar hou wel van reserve just in case), ook een nadeel dus. Maar ik ben iig wijzer geworden, waarvoor dank :)
Hier gelukkig redelijk wat ruimte in de groepenkast. Vandaar Ampère klemmen gebruikt( CT-clamps)
om de fase of de nul draad heen. Met een simpele schakeling kun je dan metingen verrichten met een esp.
Zo wordt onder andere hier de pv(zonnepanelen) gemeten. Er zijn kleine complete boardjes te koop die zo op een esp gezet kunnen worden.
Die kunnen ook ergens anders toegepast worden. Waar bijvoorbeeld een tussen stekker niet mogelijk of wenselijk is.
Bijvoorbeeld het gevaar dat een tussenstekker met relais de spanning per ongeluk er af of op gooit (koelkast/vriezer/straalkachel). Of gaat klapperen.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een Expandable 6 Channel ESP32 Energy Meter Main Board aangeschaft. Zie je gelijk hoe (beroerd) de cosinus phi ;-P
En daar alle klemmen opgezet. Op youtube is hierover het nodige te vinden. Dit is dus ook een optie om te overwegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axg0SQc33rVouOvYaHb0pa6zL3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Znof1MsHi8tEfOTAnCewurc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMSn42Q7O5WTdLkWEPtTqXbKBIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YHilXGe2P5NnFYphd0u2d9s3.png?f=user_large

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Heb jullie hulp nodig. Ik wil een Telegram message krijgen als het gasverbruik boven bepaalde waardes is. Momenteel heb ik voor iedere waarde een aparte automation gemaakt. Ik probeer nu om deze te integreren in een automation.

Hieronder wat ik nu bij elkaar geklikt heb. Ik wil iedere dag een Telegram krijgen als het gasverbruik boven de 2 komt en nog eentje als hij boven de 5 komt. Iedere nacht moet de automation resetten.

Gaat dat zo lukken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: telegram_gas_test
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_dagelijks_gas_verbruik
    above: 5
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.electricity_dagelijks_gas_verbruik
    above: 2
action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
        Gas test {{ states('sensor.electricity_dagelijks_gas_verbruik') | float
        }}
mode: restart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
pentode schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Hier gelukkig redelijk wat ruimte in de groepenkast. Vandaar Ampère klemmen gebruikt( CT-clamps)
om de fase of de nul draad heen. Met een simpele schakeling kun je dan metingen verrichten met een esp.
Zo wordt onder andere hier de pv(zonnepanelen) gemeten. Er zijn kleine complete boardjes te koop die zo op een esp gezet kunnen worden.
Die kunnen ook ergens anders toegepast worden. Waar bijvoorbeeld een tussen stekker niet mogelijk of wenselijk is.
Bijvoorbeeld het gevaar dat een tussenstekker met relais de spanning per ongeluk er af of op gooit (koelkast/vriezer/straalkachel). Of gaat klapperen.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een Expandable 6 Channel ESP32 Energy Meter Main Board aangeschaft. Zie je gelijk hoe (beroerd) de cosinus phi ;-P
En daar alle klemmen opgezet. Op youtube is hierover het nodige te vinden. Dit is dus ook een optie om te overwegen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En voor de niet DIYers heeft Shelly ook een oplossing die met CT clamps werkt. En bijkomend voordeel van CT clamps is dat deze volgens mij ook "ongelimiteerd "zijn"? Daar waar een tussenstekker / inline inbouwmodule altijd een gelimiteerd amperage / wattage heeft (en potentieel kan doorbranden). Een CT clamp kun je, AFAIK, dus ook toepassen op bv een wasmachine met een flink hoog verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:46:
[...]

En voor de niet DIYers heeft Shelly ook een oplossing die met CT clamps werkt. En bijkomend voordeel van CT clamps is dat deze volgens mij ook "ongelimiteerd "zijn"? Daar waar een tussenstekker / inline inbouwmodule altijd een gelimiteerd amperage / wattage heeft (en potentieel kan doorbranden). Een CT clamp kun je, AFAIK, dus ook toepassen op bv een wasmachine met een flink hoog verbruik.
Goeie aanvulling. Dave van Eevblog heeft daar een video van gemaakt. Door 283 domme tussenstekkers aan elkaar te knopen. Om zo de interne weerstand te kunnen bepalen. Verzin het maar. En later daar een meditatie cirkel van maken. En tien minuten lang Ohm roepen.
Wat wel kan gebeuren is dat de ct clamp niet meer goed kan meten als de maximale door de clamp te bemeten belasting overschrijdt. Maar met een 200A clamp schijn je nog steeds kleine stroompjes te kunnen meten.

[ Voor 6% gewijzigd door pentode op 02-02-2023 22:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
Hoi, ik heb momenteel een automatisering waarmee ik wat lampen in het huis wil uitschakelen als de tv 5 minuten uit staat. Dit wil ik op werkdagen na 01:00 uur, en in het weekend na 02:30 uur actief hebben.

Echter gaat alles al 5 minuten na de tv uit, ongeacht het moment van de dag. Momenteel zit ik even vast en weet ik niet waar ik de oorzaak moet vinden, weet iemand mij de goede richting op te sturen? :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
alias: verlichting uit
description: >-
  Zet de verlichting uit als de TV 5 minuten uit staat.
trigger:
  - platform: device
    device_id: [id]
    domain: media_player
    entity_id: media_player.lg_webos_smart_tv
    type: turned_off
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    id: tv_uit_5min
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: time
                weekday:
                  - mon
                  - tue
                  - wed
                  - thu
                after: "01:00:00"
              - condition: trigger
              - condition: sun
                after: sunset
                before: sunrise
        sequence:
          - type: turn_off
            entity_id: light.bank
            entity_id: switch.schakelaar_raamverlichting
            domain: switch
            entity_id: light.verlichting_eettafel
      - conditions:
            conditions:
                after: "02:30:00"
                weekday:
                  - fri
                  - sat
                  - sun
        sequence:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
@Rembock 15:00 is ook 'after 01:00:00'... Misschien iets als after 01:00:00, before 07:00:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Rembock schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:10:
Hoi, ik heb momenteel een automatisering waarmee ik wat lampen in het huis wil uitschakelen als de tv 5 minuten uit staat. Dit wil ik op werkdagen na 01:00 uur, en in het weekend na 02:30 uur actief hebben.

Echter gaat alles al 5 minuten na de tv uit, ongeacht het moment van de dag. Momenteel zit ik even vast en weet ik niet waar ik de oorzaak moet vinden, weet iemand mij de goede richting op te sturen? :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
trigger:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                weekday:
                  - mon
                  - tue
                  - wed
                  - thu
        sequence:
      - conditions:
            conditions:
                weekday:
                  - fri
                  - sat
                  - sun
        sequence:
Ff gauw gekeken. Moeten conditions niet buiten de action geplaatst worden?

[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 02-02-2023 22:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Bongoarnhem schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Wat bedoel je met home assistant en een switch, heb je home assistant draaien en daarnaast een switch voor de aansturing of heb je home assistant, een zigbee dongel daaraan hangen en ook nog een switch?
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb HA draaien en wil de Philips switch aan/uit schakelaar die voorheen al mijn lampen via de HUE app aanstuurde nu via HA / Zigbee aansturen. De lampen staan er middels allemaal in. Maar de switch moet ik natuurlijk ook vertellen wat hij moet doen. Daar zijn blueprints voor in de community, alleen nog niet zo veel succes behaald :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
@Rembock mss veroorzaakt de sunset/sunrise nog issues, zie https://community.home-as...ing-as-condition/128346/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Goochelaar schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:13:
Vanwege de overstap naar Zonneplan heb ik via HACS de Zonneplan integratie geïnstalleerd en wilde de tarieven koppelen aan het energie dashboard.

Deze geeft echter een foutmelding:

De volgende entiteiten hebben niet de verwachte meeteenheden 'EUR/kWh', 'EUR/Wh', "EUR/Wh", 'EUR/m³' of 'EUR/ft³':

sensor.zonneplan_gasprijs_huidig (€/M3)

Blijkbaar is voor die integratie dus weer net een afwijkende notatie voor de eenheid gekozen. Is dat eenvoudig aan te passen?
Weet iemand het mogelijk om de notatie van de eenheid van een sensor aan te passen, of deze notatie te laten accepteren door HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@I-King bedankt voor de link, ik heb daar de oplossing gevonden

Mijn automatisering kijkt nu of er een zonsondergang heeft plaatsgevonden, en ook een zonsopgang. Dit is op elk moment van de dag het geval, en wat @Monga aangeeft klopt ook.

Ik heb nu de zon naar een entity met een state "Below horizon" veranderd waardoor het nu wel goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
pentode schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:15:
[...]

Ff gauw gekeken. Moeten conditions niet buiten de action geplaatst worden?
Geen idee, heb het eigenlijk sinds ik HA gebruik het altijd al zo gedaan :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:52
@Rembock Hoe heb je dan nu je conditions? Want 23:00:00 is ook na 01:00:00 en over het algemeen is de zon dan ook below horizon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
@Monga Mijn conditions kijken nu of de zon onder de horizon is en of het na 01:00 / 02:30 uur is :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
trigger:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                weekday:
                  - mon
                  - tue
                  - wed
                  - thu
                entity_id: sun.sun
                state: below_horizon
        sequence:
      - conditions:
            conditions:
                weekday:
                  - fri
                  - sat
                  - sun
                id: tv_uit_15min
        sequence:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:01:
Gaat inderdaad fout met de en en functie. De solaredge integratie was gewoon makkelijk omdat daar gelijk alle parameters goed staan.
Gaandeweg heb ik meer en meer apparaten zelf aangestuurd en uitgelezen via de interne modbus. Tot vandaag ging dat goed maar sinds de huidige versie MOET je dus de nieuwere versie van pymodbus gebruiken.
Er is een nieuwe versie uit die dat probleem zou moeten oplossen: https://github.com/binsen...odbus/releases/tag/V1.8.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Rembock schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:59:
[...]

Geen idee, heb het eigenlijk sinds ik HA gebruik het altijd al zo gedaan :$
Thanx, weer wat geleerd je schijnt dus 'Condition inside an Action' te kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
pentode schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Thanx, weer wat geleerd je schijnt dus 'Condition inside an Action' te kunnen doen.
Je kon altijd al conditions in een action sequence zetten. Daarmee breek je de rest van de sequence dus af. Echter is het in het voorbeeld van @Rembock een condition in een choose. Dus wat in "normaal" programmeren een switch is, waarbij de condition dienst doet als "case".

@Rembock: aangezien je nu twee keer dezelfde sequence hebt voor de condities kun je natuurlijk ook een or gebruiken. De expliciete and is overigens ook niet nodig. En met een or kun je de conditie gewoon op het automation niveau opnemen en vervalt de hele choose.

Even snel uit de losse pols dit dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
trigger:
    for:
condition:
    - or:
          weekday:
              - mon
              - tue
              - wed
              - thu
          weekday:
              - fri
              - sat
              - sun
      id: tv_uit_15min
action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
bhartman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Er is een nieuwe versie uit die dat probleem zou moeten oplossen: https://github.com/binsen...odbus/releases/tag/V1.8.0
Ik zie het inderdaad :)
Helaas had ik de integratie al verwijderd en een andere versie geinstalleerd.
Morgen even als de zon schijnt alles instellen en configureren. De omvormer reageert nu niet op modbus commando's omdat deze "uit" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 20-09 08:46
RoyK schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb HA draaien en wil de Philips switch aan/uit schakelaar die voorheen al mijn lampen via de HUE app aanstuurde nu via HA / Zigbee aansturen. De lampen staan er middels allemaal in. Maar de switch moet ik natuurlijk ook vertellen wat hij moet doen. Daar zijn blueprints voor in de community, alleen nog niet zo veel succes behaald :D
Ik heb geen ervaring met een externe switch die daarvoor gebruikt wordt. Maar het lijkt me dat deze, indien deze correct is gekoppeld in HA, het gewoon zou moeten doen.

Heb je bijvoorbeeld wel schakelaars per lamp in HA die het wel goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vanmorgen is de Pi bij mijn ouders weer gecrashed. Ik zie een enorme spike in CPU load ontstaan als ik de sensor history bekijk en daarna weet ik niets van wat er gebeurd, tot de Pi gepowercycled is. Van eerdere voorvallen weet ik dat de pi op zo'n moment op geen enkele andere manier meer te bereiken is, powercyclen is dan echt de enige optie. Alleen wil ik nu weten wat die freeze veroorzaakt. Maar zonder logging kom ik denk ik niet verder (hoewel ik vermoed dat het de Unifi add-on is).

Is er een manier om de supervisor en host logfiles van voor een herstart in te zien?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
Robbie T schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:57:
Ik heb een lamp in de berging hangen in combinatie met een bewegingssensor. Dit werkte niet helemaal optimaal en dankzij een aantal tips van "Reed's SmartHome" heb ik dit nu opgelost. Zodra de sensor beweging ziet begint er een timer te lopen en zodra de sensor opnieuw beweging ziet begint de timer opnieuw. Als de timer op 0 staat en de sensor ziet geen beweging meer gaat de lamp uit.

Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat de lamp altijd aan gaat terwijl ik hem alleen aan wil als de Lux onder de 32 is. Als ik dit als condition toevoeg begint de timer niet opnieuw te lopen want omdat de lamp aanstaat is de lux niet onder de 32.

Is hier een oplossing voor iets in de zin: Als lamp aan is negeer dan de lux condition ofzo?

Gebruik gemaakt van een "choose" action. Dat zou moeten werken. Code is nu als volgt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Lights | Storage lights on
description: Turn on the lights in the storage depending on movement and lux.
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.sensor_berging_occupancy
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.sensor_berging_illuminance_lux
            below: 32
        sequence:
          - type: turn_on
            data:
            target:
      - conditions:
          - condition: device
            type: is_on
        sequence:
            data:
            target:
    default: []
Volgens mij gaan er hier een paar dingen mis, je hebt nu een vrij complexe automation voor een vrij simpele handeling. Je start daarnaast ook een timer met duration = 0, die eindigt direct.

Ik ben net bezig geweest om een automation uit te werken, maar ik merk dat ik wat input mis: waarom wil je met een timer werken? Gaat bijvoorbeeld de binary_sensor al snel weer uit terwijl je de lamp nog aan wil hebben? Of blijft de binary_sensor juist te lang aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ronker32 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Volgens mij gaan er hier een paar dingen mis, je hebt nu een vrij complexe automation voor een vrij simpele handeling. Je start daarnaast ook een timer met duration = 0, die eindigt direct.

Ik ben net bezig geweest om een automation uit te werken, maar ik merk dat ik wat input mis: waarom wil je met een timer werken? Gaat bijvoorbeeld de binary_sensor al snel weer uit terwijl je de lamp nog aan wil hebben? Of blijft de binary_sensor juist te lang aan?
Ja, ik kan ook een automation maken die de lamp aan doet als beweging gedetecteerd wordt en deze weer uit doet als er geen beweging is. Ik maak gebruik van Aqara sensoren en deze registreren om de 1,5 minuut ofzo. Het gebeurt mij regelmatig dat ik in de berging bezig ben in een hoekje en dat de lamp vervolgens uit gaat. Op deze manier voorkom ik dat.

De timer is daarnaast niet 0. De helper zelf is ingesteld waardoor deze keurig de tijd aftelt. Mocht ik deze voor deze automation willen verlengen kan ik dat doen door extra tijd in de automation toe te voegen (de 0 waaraan je refereert).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h3f5v02jPQV4pZufoLgzCWnVl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwS31X4xfF51xZrKrgW8baEH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Denk ik ook, maar ben opzich niet vies van sleutelen aan de meterkast. Als je weet wat je doet kan er weinig foutgaan (altijd hoofdschakelaar uitzetten dus :+ ).
pentode schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
RobertMe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Zelfs met kabelklemmen kan het misgaan, laatst eens gekeken of er wel plek was in het kleine 6 modules brede groepenkastje hier. Meteen na het verwijderen van de kap gingen in mijn bovenkamer alarmbellen af:
groepenkast onder
spoiler:
De kammen :X
Zelfs het plaatsen van kabelklemmen, die juist als doel hebben dat je niks los hoeft te halen en uit hoeft te schakelen, zijn hier een gevaar voor eigen leven.

Oh en klemmen gaan waarschijnlijk niet passen :/
groepenkast onder

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
Robbie T schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Ja, ik kan ook een automation maken die de lamp aan doet als beweging gedetecteerd wordt en deze weer uit doet als er geen beweging is. Ik maak gebruik van Aqara sensoren en deze registreren om de 1,5 minuut ofzo. Het gebeurt mij regelmatig dat ik in de berging bezig ben in een hoekje en dat de lamp vervolgens uit gaat. Op deze manier voorkom ik dat.

De timer is daarnaast niet 0. De helper zelf is ingesteld waardoor deze keurig de tijd aftelt. Mocht ik deze voor deze automation willen verlengen kan ik dat doen door extra tijd in de automation toe te voegen (de 0 waaraan je refereert).
[Afbeelding]
Ah, helder. Ik heb ook die Aqara motion sensors en in onze vorige woning gebruikte ik in de keuken een wait_for_trigger.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: keukenbooleanaanuit
  alias: Keuken boolean aan bij beweging
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_keuken
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      target:
        entity_id: input_boolean.keukenaanwezigheidaqara
    - wait_for_trigger:
          to: "off"
          for: 180
    - service: input_boolean.turn_off
      target:

Deze wacht totdat er 180 seconden geen beweging is geweest en zet dan de input boolean uit die een automation schakelt. Deze input boolean gebruikte ik dan als trigger om de lamp aan/uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ronker32 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Ah, helder. Ik heb ook die Aqara motion sensors en in onze vorige woning gebruikte ik in de keuken een wait_for_trigger.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: keukenbooleanaanuit
  alias: Keuken boolean aan bij beweging
  trigger:
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      target:
    - wait_for_trigger:
          to: "off"
          for: 180
    - service: input_boolean.turn_off
      target:

Deze wacht totdat er 180 seconden geen beweging is geweest en zet dan de input boolean uit die een automation schakelt. Deze input boolean gebruikte ik dan als trigger om de lamp aan/uit te doen.
Aah ja, dat is ook een mooie manier. Iets om te onthouden. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Yukkie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:04:
Vanmorgen is de Pi bij mijn ouders weer gecrashed. Ik zie een enorme spike in CPU load ontstaan als ik de sensor history bekijk en daarna weet ik niets van wat er gebeurd, tot de Pi gepowercycled is. Van eerdere voorvallen weet ik dat de pi op zo'n moment op geen enkele andere manier meer te bereiken is, powercyclen is dan echt de enige optie. Alleen wil ik nu weten wat die freeze veroorzaakt. Maar zonder logging kom ik denk ik niet verder (hoewel ik vermoed dat het de Unifi add-on is).

Is er een manier om de supervisor en host logfiles van voor een herstart in te zien?
Bij mij is hij toevallig vanmorgen ook gecrashed. Hij is niet meer connected met de Wifi en ik kan hem ook niet meer benaderen. Zit helaas niet thuis nu....dat wordt vanmiddag dan maar powercyclen.

Is er een manier om de supervisor en host logfiles van voor een herstart in te zien? ==> Als bekend is hoe houd ik mij aanbevolen. Ga ik ook eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@pentode @RobertMe die optie kende ik nog niet, goeie. Zelfde principe als een ampere tang dus zo te zien. Vraag me alleen af hoe nauwkeurig het is t.o.v. de alternatieven, kunnen jullie daar iets over roepen? Shelly is mooi afgewerkt, zelfs met DIN rail houder te krijgen, wel geinig. Niet heel goedkoop, maar ook niet zo gek duur. Jammer wel dat de Shelly EM beperkt is tot 2 klemmen. Ik ga me eens verdiepen in de ESP32 oplossing met 6 kanalen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Bongoarnhem schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:17:
[...]

Ik heb geen ervaring met een externe switch die daarvoor gebruikt wordt. Maar het lijkt me dat deze, indien deze correct is gekoppeld in HA, het gewoon zou moeten doen.

Heb je bijvoorbeeld wel schakelaars per lamp in HA die het wel goed doen?
Helaas komt er wel iets meer bij kijken. Er zijn 4 knoppen en moet er natuurlijk een opdracht verzonden worden dat alle lampen die ik toe heb gevoegd aan moeten gaan of uit moeten gaan. Ook zijn er verschillende scenes waar je doorheen wil bladeren. De blueprints die ik tot nu toe heb kunnen gebruiken werken stuk voor stuk niet. Ik moet misschien dus zelf iets gaan maken. Wellicht is Node-Red daar wel voor mij een leuke plek voor.

HA is zo een groot onderwerp, ik verdrink gewoon een beetje in al het content hierover :D

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 03-02-2023 11:09 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.