Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 259 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:00:
Wij gaan binnenkort verhuizen. Ik wil mijn P1 meter meenemen, en dus gewoon in het nieuwe huis in prikken. Wat gaat er gebeuren met mijn energy dashboard, aangezien de waardes opeens compleet anders zijn? Moet ik het resetten, en zo ja hoe?
Corrigeren kan bij developer tools => statistics.

Wat er gaat gebeuren is dat als de nieuwe meter een hogere meterstand heeft het verschil tussen beiden geteld wordt als verbruik. Heeft de nieuwe meter een lagere stand dan wordt de meterstand het verbruik (HA gaat er vanuit dat de waarde is gereset naar 0 en vervolgens weer is opgelopen naar de huidige stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:54
RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:33:
[...]

Corrigeren kan bij developer tools => statistics.

Wat er gaat gebeuren is dat als de nieuwe meter een hogere meterstand heeft het verschil tussen beiden geteld wordt als verbruik. Heeft de nieuwe meter een lagere stand dan wordt de meterstand het verbruik (HA gaat er vanuit dat de waarde is gereset naar 0 en vervolgens weer is opgelopen naar de huidige stand).
Dus als ik niks doe heb ik eigenlijk een dag een fout, en zal het daarna goed gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:58:
[...]

Dus als ik niks doe heb ik eigenlijk een dag een fout, en zal het daarna goed gaan?
Correct. Het uur waarop de P1 data weer binnen komt zal niet kloppen en daarmee is het klaar. Rest van de dag gaat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:14

TWKterry

Master Mariner

RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:09:
[...]

Correct. Het uur waarop de P1 data weer binnen komt zal niet kloppen en daarmee is het klaar. Rest van de dag gaat gewoon goed.
En alle dag, week, maand en jaar totalen zijn natuurlijk ook fout.
Je zult iets moeten corrigeren daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
Bongoarnhem schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:44:
Ik gebruik om te kunnen zien door wie de Playstaiton 5 bezet is gebruik ik de volgende integratie:
https://github.com/JackJPowell/hass-psn

Deze heeft echter 2 nadelen, na een herstart moet ik soms de NPSSO code opnieuw ophalen en als er een andere gebruiker op de Playstation gaat kan ik dat niet altijd zien.

Heeft één van jullie hier een oplossing voor of is er een betere PS5 integratie die jullie gebruiken?
Ik gebruik zelf https://github.com/FunkeyFlo/ps5-mqtt, die heeft dat probleem dat jij noemt iig niet.

Qua welke gebruiker er actief is: geen idee of dat in deze integratie zit, Daar ben ik niet in geinterresseerd

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 01-12-2024 10:38 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb wat geks... ik ben er nog niet 100% zeker van dat het probleem in HA zit, maar ik denk het wel. Ik heb een Renault Twizy, en ik heb daarbij een "Twiz"O'Meter" (ToM) gekocht, een kastje wat je op de OBD2-poort klikt, wat allerlei leuke dingen kan, maar in deze context het belangrijkste: het kan verbinding maken met wifi, en via MQTT data uitsturen, maar ook opdrachten accepteren (laadvermogen beperken bijvoorbeeld).

Ik draai Mosquitto binnen HA, en het aansluiten van de ToM ging makkelijk. Via het topic ToM/TopicJson komen in Mosquitto/HA dergelijke berichten binnen (dit is tijden het laden, daarom geen km/h enz):

{ "XXX": "255", "SOC": "87.7", "SOH": "100", "B-T": "7.00", "M-T": "", "Tun": "", "kWh": "5.3", "Amp": "5", "RPM": "", "Nm ": "", "FW ": "", "C01": "4.07", "C02": "4.07", "C03": "4.07", "C04": "4.07", "C05": "4.07", "C06": "4.06", "C07": "4.07", "C08": "4.07", "C09": "4.07", "C10": "4.07", "C11": "4.07", "C12": "4.07", "C13": "4.07", "C14": "4.07", "Pac": "56.90", "T01": "7", "T02": "7", "T03": "7", "T04": "7", "T05": "7", "T06": "7", "T07": "7", "Reg": "", "ECO": "", "Nor": "0", "220": "1", "CSt": "1", "tAY": "", "B12": "14.75", "PN1": "1", "PN2": "0", "KmT": "160236", "KmR": "51", "KmH": "0.0", "SeT": "", "tKT": "", "tKR": "", "tTM": "", "tKW": "", "t10": "", "t01": "", "tMN": "", "tKH": "", "kW ": "0.30", "CEt": "87", "CdK": "0.0", "C-T": "9", "CKw": "0.30", "Min": " 135", "T-T": "6.40", "Acc": "-8.36", "AnX": "-10.75", "AnY": "60.45", "AnZ": "-116.35" }

Nu het gekke, het lukt me met sommige velden wel om er een sensor in HA van te maken, en met sommige niet. Dit is uit de configuration.yaml. De Twizy SoC (MQTT veld SOC) komt op als sensor, de Twizy battery voltage (MQTT veld Pac) niet, en ik begrijp niet waarom dit verschil er is. Ik heb er meer waarmee het zowel wel als niet lukt, maar dit is een voorbeeld van elk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
mqtt:
  sensor:
    - unique_id: twizy
      name: "Twizy SoC"
      state_topic: "ToM/TopicJson"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.SOC }}"
    - unique_id: twizy
      name: "Twizy battery voltage"
      unit_of_measurement: "V"
      value_template: "{{ value_json.Pac }}"

Ziet iemand hieraan iets wat er bij de Pac fout gaat wat bij SOC goed gaat? Ik kan geen verschil ontdekken.

Anderen waarmee het wel lukt zijn de velden B12, anderen waarmee het niet lukt zijn de velden "KmH", "KmT", "km ", en "kW ". Die laatste twee hebben nog een spatie als derde karakter, ik kan me nog voorstellen dat daar iets mis gaat, maar er zijn er dus ook met drie karakters die niet als sensor opkomen.

Mysterieus. Heb ik in die yaml toch ergens een typfout gemaakt waar ik overheen kijk? Zit er tussen de velden in het MQTT bericht toch een verschil waar ik overheen kijk?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In onze tuin staat een tuinhuis met overkapping waar ik een ledstrip (kleur) wil onder plaatsen voor sfeerverlichting. Lengte is ongeveer 10 meter. In het tuinhuis is wifi, bedraad internet, zigbee (dmv Aqara M3 hub) en elektriciteit aanwezig.

Ik heb geen kennis van wled maar heb wel Hue verlichting in de tuin. Wat is de beste (kwaliteit vs budget) oplossing om dit te realiseren en alles uiteraard ook te integreren in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:07
JeroenH schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:15:
Mysterieus. Heb ik in die yaml toch ergens een typfout gemaakt waar ik overheen kijk? Zit er tussen de velden in het MQTT bericht toch een verschil waar ik overheen kijk?
Je beide sensoren hebben dezelfde unique id, dat zou zomaar kunnen veroorzaken dat de tweede niet geladen wordt. Wat zeggen je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 07:50
Heb eerlijk gezegd niet alle 250+ pagina’s doorgelezen maar ik ben op zoek naar een manier om vanuit home assistant mijn rolluik aan te sturen. Zigbee of wifi, maakt niet veel uit.
Wel belangrijk dat er ook een fysieke knop blijft zodat de andere gezinsleden geen app of HA hoeven te gebruiken.
Gaat dus om een vervanging van onderstaande schakelaar.
Iemand iets gevonden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbnqUt-b0ZpVoV4JvtDbFKRy0Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj5AlfTigHRnMwL2ij9vrJrq.jpg?f=fotoalbum_large

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Swinnio schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:25:
Heb eerlijk gezegd niet alle 250+ pagina’s doorgelezen maar ik ben op zoek naar een manier om vanuit home assistant mijn rolluik aan te sturen. Zigbee of wifi, maakt niet veel uit.
Wel belangrijk dat er ook een fysieke knop blijft zodat de andere gezinsleden geen app of HA hoeven te gebruiken.
Iemand iets gevonden?
[Afbeelding]
Je kunt deze knop behouden en er een rolluikschakelaar achter plaatsen. Elke variant zo ongeveer zal hier gewoon mee werken. Shelly 2PM (= oud, opvolgers zullen net zo goed werken zolang ze rolluiken ondersteunen), Fibaro Roller Shutter is wat ik zelf heb. Maar de "techniek" is gewoon heel simpel en zal met elke slimme module overweg kunnen. Enige potentiële aandachtspunt is pulsdrukker vs momentschakelaar, maar dat is naar mijn idee altijd wel configurabel.

Volledig vervangen van de schakelaar door een slimme schakelaar (i.p.v. een slimme module tussen de domme schakelaar en rolluik) kan ook en bestaan AFAIK ook oplossingen voor. Is esthetisch wellicht iets mooier.
Zelf heb ik dezelfde schakelaar, achter gordijnen, en gewoon een extra "ombouw" / "doosje" gemaakt waar de module in zit. Dus de 3D print op de muur geschroefd en dan de Somfy module daar weer "bovenop". Dus komt in totaal veel verder van de muur af, maar zie ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 08:46
Brynnie schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:19:
In onze tuin staat een tuinhuis met overkapping waar ik een ledstrip (kleur) wil onder plaatsen voor sfeerverlichting. Lengte is ongeveer 10 meter. In het tuinhuis is wifi, bedraad internet, zigbee (dmv Aqara M3 hub) en elektriciteit aanwezig.

Ik heb geen kennis van wled maar heb wel Hue verlichting in de tuin. Wat is de beste (kwaliteit vs budget) oplossing om dit te realiseren en alles uiteraard ook te integreren in Home Assistant?
Ik heb ooit een ledstrip van de lidl gekocht tijdens black Friday. Had Zigbee en koste geloof ik 15,-. Werkt nog steeds prima en is erg gemakkelijk te installeren en te integreren(bij bij met een zigbee stick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:29
Ik heb hier twee hoftronic ledstrips. 2 x 5 meter want 10 meter was er niet. In HA kan ik die gewoon via 1 knop bedienen.

Werkt prima en gaat al jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43

title: "Home"
path: "home"
panel: true
cards:
  - type: custom:mod-card
    card_mod:
      style:
        hui-horizontal-stack-card $: |
          div#root > :first-child > * {
            width: 20%;
            flex: auto; 
          }
          div#root > :last-child > * {
            width: 80%;
            flex: auto; 
          }
    card:
      type: horizontal-stack
      cards:
        - type: vertical-stack
          cards:
            - type: "custom:stack-in-card"
            - type: "custom:stack-in-card"

- type: custom:mod-card
          view_layout:
            grid-area: panel     
          style: |
            ha-card {
              margin-top: 170px;  
            }
          card:
            type: conditional
            conditions:
              - entity: input_select.dashboard_view
                state: 'verlichting'
            card:
              type: vertical-stack
              cards:
                - type: horizontal-stack
                  cards:
                    - type: custom:mushroom-template-card

wat doe ik hier fout ? Ik heb namelijk veel witruimte tussen het menu en het gedeelte rechts ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Ok. Iets heel geks.

Ik vervang de batterij in een Aqara 3-voudige switch (schakelaar).

Ik moet hem even opnieuw pairen en nu zijn plotseling al mijn instellingen bij het drukken op de knoppen volledig door de war. Mijn tuinlampen gaan beetje aan als ik de woonkamer indruk, de lamp boven mijn platenspelen gaat aan als ik die boven de bank uitzet en meer van die ongein.

Bijzonder. Nog maar even openmaken.

Edit, opengemaakt, de vreemde schakelingen blijven. Alles zit wel goed gemonteerd. Iemand een idee?

Edit 2 ; Uit Z2M gekieperd en opnieuw gepaired. Probleem voorbij

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 01-12-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
dixet schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:39:
Je beide sensoren hebben dezelfde unique id, dat zou zomaar kunnen veroorzaken dat de tweede niet geladen wordt. Wat zeggen je logs?
Als ik die van een paar sensoren uniek maak, helpt dat niet, en na terugveranderen zijn er wel nieuwe entiteiten aangemaakt :/ Dat is echt een aspect van Home Assistant wat ik niet lekker vind werken, dat er geen duidelijk mechanisme is waarmee je grip hebt op dit soort entiteiten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUNdwB0ApJ4P3lWFkDld2dknQjk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lf4Y0BUIpzNNfzKUo2vOh6nm.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb al die unique-ID entries er maar uit gegooid, die had ik er in gezet omdat het me anders niet lukte om aan deze entiteiten labels te hangen, iets anders waarom ik niet snap dat dat niet kon...

Maar in dit lijstje valt me wel iets op wat ik eerst niet gezien had: de entiteit sensor.twizy_battery_temperature_2 staat op "unknown". Die staat zo in de yaml:

YAML:
1
2
3
4
    - name: "Twizy battery temperature"
      unit_of_measurement: '°C'
      value_template: "{{ value_json.B-T }}"

Nogmaals de MQTT berichten gecheckt, dit veld heeft daadwerkelijk een waarde:

{ "XXX": "255", "SOC": "41.4", "SOH": "100", "B-T": "21.29", "M-T": "", "Tun": "", "kWh": "2.5", "Amp": "5", "RPM": "", "Nm ": "", "FW ": "", "C01": "3.88", "C02": "3.88", "C03": "3.87", "C04": "3.87", "C05": "3.88", "C06": "3.87", "C07": "3.87", "C08": "3.88", "C09": "3.88", "C10": "3.88", "C11": "3.88", "C12": "3.88", "C13": "3.88", "C14": "3.88", "Pac": "54.20", "T01": "21", "T02": "21", "T03": "21", "T04": "21", "T05": "21", "T06": "22", "T07": "22", "Reg": "", "ECO": "", "Nor": "0", "220": "1", "CSt": "1", "tAY": "", "B12": "14.56", "PN1": "1", "PN2": "0", "KmT": "160694", "KmR": "19", "KmH": "0.0", "SeT": "", "tKT": "", "tKR": "", "tTM": "", "tKW": "", "t10": "", "t01": "", "tMN": "", "tKH": "", "kW ": "0.34", "CEt": "571", "CdK": "0.5", "C-T": "35", "CKw": "0.34", "Min": " 2950", "T-T": "26.78", "Acc": "-8.45", "AnX": "-10.42", "AnY": "62.28", "AnZ": "-3999.07" }

Hoe zou het kunnen dat dit dus wel als sensor aanwezig is maar geen waarde krijgt? Weet iemand of/waar er logs zijn waar je zou kunnen zien hoe deze omzetting (verkeerd) gaat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Was er niet een plugin bij HA die de gezondheid van je systeem in de gaten houdt en eventueel ongebruikte entiteiten wist?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Cyberpope schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:03:
Was er niet een plugin bij HA die de gezondheid van je systeem in de gaten houdt en eventueel ongebruikte entiteiten wist?
Dat laatste weet ik niet, dat eerste lijkt Spook te beschrijven?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:32
Ik draai Home Assistant in docker, en ga de hele installatie overzetten naar een nieuwe server. Maakt het uit of ik de dockermap kopieer naar de nieuwe server, of een backup via Home Assistant gemaakt, importeer in de nieuwe installatie? Of is het om het even?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Dat zou voor Container in theorie om het even moeten zijn, als is kopieren vermoedelijk sneller dan de backup.

Denk bij kopieren ook aan de verborgen folders, vooral .storage

edit: heb je bij Container wel een backup optie dan?
Ja. Nooit gezien of gebruikt.

edit2: als je eerst een backup maakt, en daarna de gegevens kopieert kan je die route altijd nog nemen.

[ Voor 68% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2024 16:04 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 14:32

Rouwette

Rouwette.com

manusjevanalles schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:56:
Ik draai Home Assistant in docker, en ga de hele installatie overzetten naar een nieuwe server. Maakt het uit of ik de dockermap kopieer naar de nieuwe server, of een backup via Home Assistant gemaakt, importeer in de nieuwe installatie? Of is het om het even?
Backup maken en die in de nieuwe situatie inladen. Let op de voorkeur ip van de installatie. Nieuwe host zal ander ip hebben vermoed ik ;)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Heb zojuist mijn unifi deurbel toegevoegd aan Homekit via de Scrypted add-on. Nu krijg ik wel notificaties wanneer iemand aanbelt via Homekit, maar niet meer via de protect app. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

Even een dubbelcheck. Ik wil een aantal kamers voorzien van een, door middel van HomeAssistant, bedienbare lichtschakelaar en dimmer. Ik begrijp inmiddels dat je dan alle 'slimme' lampen moet vervangen voor een set 'domme' lampen die dimbaar zijn. Vervolgens moet je de schakelaars vervangen voor pulsedrukkers én moet je er iets van een slimme schakelaar achterproppen. Bijvoorbeeld een Sonoff Zbmini.

Werkt zo'n Zbmini out-of-the-box i.c.m. de pulsedrukker zodat je én de handschakelaar direct kunt bedienen/dimmen en ook via de app dit kunt regelen na het instellen in HA? Iets met WAF enzo. U kent het wel.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Swinnio schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:25:
Iemand iets gevonden?
[Afbeelding]
@Swinnio
Vergeet niet als je, zoals @RobertMe beschrijft, er een rolluikschakelaar achter zet, dat je deze mechanische schakelaar van je foto aan moet passen. Als ik de fot nu zo zie, dan kan de schakelaar in de uiterste standen linksom en rechtsom blijven staan. Als je de knop en daarna de behuizing eraf haalt, dan kun je ergens een los dingetje (iets roods, in mijn herinnering) vinden dat je eruit moet halen en op een andere manier terugsteken. Als je dat hebt gedaan, dan kan deze mechanische schakelaar niet meer zover naar links en rechts draaien dat die in die stand blijft staan; dan veert die bij loslaten vanzelf terug naar de middenstand. Dat is wel essentieel als je er een domoticaschakelaar (zoals de rolluikschakelaar van Shelly) achter zet, want anders werken die dingen tegen elkaar in, wat tot ongewenste resultaten leidt.

Zoek zonodig de installatiehandleiding van die mechanische schakelaar (van je foto) op internet om te zien welk palletje om moet zetten. Met de Google app (niet chrome) kun je met een plaatje van die knop zoeken, mocht je niet weten waar je het moet vinden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:28:
[...]

@Swinnio
Vergeet niet als je, zoals @RobertMe beschrijft, er een rolluikschakelaar achter zet, dat je deze mechanische schakelaar van je foto aan moet passen. Als ik de fot nu zo zie, dan kan de schakelaar in de uiterste standen linksom en rechtsom blijven staan. Als je de knop en daarna de behuizing eraf haalt, dan kun je ergens een los dingetje (iets roods, in mijn herinnering) vinden dat je eruit moet halen en op een andere manier terugsteken. Als je dat hebt gedaan, dan kan deze mechanische schakelaar niet meer zover naar links en rechts draaien dat die in die stand blijft staan; dan veert die bij loslaten vanzelf terug naar de middenstand. Dat is wel essentieel als je er een domoticaschakelaar (zoals de rolluikschakelaar van Shelly) achter zet, want anders werken die dingen tegen elkaar in, wat tot ongewenste resultaten leidt.

Zoek zonodig de installatiehandleiding van die mechanische schakelaar (van je foto) op internet om te zien welk palletje om moet zetten. Met de Google app (niet chrome) kun je met een plaatje van die knop zoeken, mocht je niet weten waar je het moet vinden.
Ik kan die van mij nog gewoon "vast" zetten en is geen issue. Op het moment dat de Fibaro Roller Shutter meet dat het rolluik geen stroom meer verbruikt (doordat de motor automatisch uitgeschakeld) dan schakelt hij de stroom af. Met slim aansturen kan ik ook weer gewoon openen en sluiten. Het is dus niet dat de knop "vast gezet" de werking blijft blokkeren. Maar kan uiteraard afhankelijk van de module zijn. Maar met een Fibaro Roller Shutter blijft het dus allemaal prima werken, ook als de schakelaar "vast" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:33:
[...]

Ik kan die van mij nog gewoon "vast" zetten en is geen issue. Op het moment dat de Fibaro Roller Shutter meet dat het rolluik geen stroom meer verbruikt (doordat de motor automatisch uitgeschakeld) dan schakelt hij de stroom af. Met slim aansturen kan ik ook weer gewoon openen en sluiten. Het is dus niet dat de knop "vast gezet" de werking blijft blokkeren. Maar kan uiteraard afhankelijk van de module zijn. Maar met een Fibaro Roller Shutter blijft het dus allemaal prima werken, ook als de schakelaar "vast" staat.
@RobertMe
Oh, dat hangt er dan wel vanaf hoe je die aansluit? Als de mechanische schakelaar in de stand ‘omlaag’ blijft staan en het rolluik is met domotica omhoog gestuurd, waarom zou het rolluik daarna niet onmiddellijk weer omlaag gaan als die schakelaar in die stand staat? Anders doet die schakelaar toch nix meer?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:41:
[...]

@RobertMe
Oh, dat hangt er dan wel vanaf hoe je die aansluit? Als de mechanische schakelaar in de stand ‘omlaag’ blijft staan en het rolluik is met domotica omhoog gestuurd, waarom zou het rolluik daarna niet onmiddellijk weer omlaag gaan als die schakelaar in die stand staat? Anders doet die schakelaar toch nix meer?
Er is maar 1 manier om het aan te sluiten? En daarbij sluit je de schakelaar aan op de 2 "knoppen" inputs van de module. Waarbij de uitgang van de module het enige is dat je op de rolluiken aansluit. Dus de module staat dan altijd in controle, en de schakelaar dient alleen als "sturende" input van de module maar dat kan dus "overruled" worden / de schakelaar stuurt niet de rolluiken aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de veranderingen van de komende Zigbee2MQTT 2.0.0 release even doorgenomen en vast wat voorbereid zoals daar beschreven staat, maar kom er achter dat ik toch nog een aantal blueprints had die legacy acties gebruiken.

Dit zijn blueprints voor de Philips 324131092621 dimmer. Iemand hier een goed alternatief voor?
De aan/uit acties zijn prima, maar wat is nou een mooie methode om het dimmen soepel te laten lopen?

[edit]
Zelf al even wat in elkaar geprutst. Ik zie dat er voor blueprints inmiddels ook de device selector beschikbaar is dus wellicht dat ik er wel even een bleuprint van in elkaar ga zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 01-12-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:32
Binnenkort willen wij een server optuigen met proxmox en daar ben ik nu op een laptop mee aan het stoeien. Ook hebben we een Raspberry 4 liggen. Nu kan ik HA draaien in een container of installeren op een ssd (1tb) die aangesloten is op de pi4 om zo een afhankelijkheid te genereren met de server. Wat zou ik jullie ogen de beste optie zijn?

Ik heb ook nog een 5tb WD red schijfje liggen om zo de Pi als een backup servetje in te richten wellicht.

[ Voor 2% gewijzigd door _Uploader_ op 01-12-2024 20:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
_Uploader_ schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:33:
Binnenkort willen wij een server optuigen met proxmox en daar ben ik nu op een laptop mee aan het stoeien. Ook hebben we een Raspberry 4 liggen. Nu kan ik HA draaien in een container of installeren op een ssd (1tb) die aangesloten is op de pi4 om zo een afhankelijkheid te genereren met de server. Wat zou ik jullie ogen de beste optie zijn?

Ik heb ook nog een 5tb WD red schijfje liggen om zo de Pi als een backup servetje in te richten wellicht.
Als je een beetje wil experimenteren met proxmox kun je inderdaad HA beter onafhankelijk daarvan draaien op die Pi4 . Als je enig moment uit geëxperimenteerd bent met proxmox en HA op de Pi tegen zijn grenzen aan loopt kan je altijd nog HA installeren op Proxmox en een backup van de Pi overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs_087
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-09 16:58
Een vraag omtrent het groeperen van Sonos speakers:

Wanneer mijn TV zich in een bepaalde staat bevindt ("playing"),wil ik dat mijn sonos one op het dressoir een groep vormt met mijn Arc. De TV bevindt zich in deze staat als ik wat stream via Netflix, Videoland etc.Wanneer ik bijvoorbeeld een film start op Netflix gebeurd er alleen niet zo veel...

Echter: wanneer de Arc en de One gegroepeert zijn werkt de unjoin-actie wel wanneer ik weer overschakel naar live TV (de One gaat netjes uit de groep en het geluid komt enkel nog uit de Arc).

Het gaat dus eigenlijk alleen om de media.player_join actie. Iemand enig idee wat ik mis/over het hoofd zie? (In de entiteit media_player.sonos_group bevinden zich de One en de Arc.)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
 alias: Sonos groeperen
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - media_player.lg_webos_tv_oled65c25lb
    attribute: source
    to: Live TV
    id: Live tv
    entity_id:
      - media_player.lg_webos_tv_oled65c25lb
    to: playing
    id: Afspelen
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Afspelen
        sequence:
          - action: media_player.join
            metadata: {}
            data:
              group_members:
                - media_player.sonos_group
            target:
              device_id:
                - 660058156169a9c03bacec9792222601
                - 12c27fd464189ea8a982c7f6717bc78f
      - conditions:
            id:
              - Live tv
        sequence:
          - action: media_player.unjoin
            data: {}
            target:
              device_id: 12c27fd464189ea8a982c7f6717bc78f
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb ooit een ledstrip van de lidl gekocht tijdens black Friday. Had Zigbee en koste geloof ik 15,-. Werkt nog steeds prima en is erg gemakkelijk te installeren en te integreren(bij bij met een zigbee stick)
Geeft die ook kleur? In de Lidl.be shop vind ik niks terug helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 13:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Brynnie schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:33:
[...]

https://www.lidl.be/p/nl-...m-livarno-home/p100339438
Is't deze? Die lijkt wel kleur te kunnen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:32
synoniem schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:41:
[...]

Als je een beetje wil experimenteren met proxmox kun je inderdaad HA beter onafhankelijk daarvan draaien op die Pi4 . Als je enig moment uit geëxperimenteerd bent met proxmox en HA op de Pi tegen zijn grenzen aan loopt kan je altijd nog HA installeren op Proxmox en een backup van de Pi overzetten.
Dank je wel voor de bevestiging! Ik was inderdaad wel van plan om wat met proxmox te experimenteren en zal HA binnenkort op de Pi zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 19-09 13:29

Eraser127

Nijkerk

Naar aanleiding van deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80756068 Dacht ik ook makkelijk een avond dim te kunnen implementeren, maar toch werkt het niet helemaal lekker. Ik heb een Robb Shop ROB_200-004-1 Zigbee dimmer boven de badkamerlamp geïnstalleerd en deze werkt ook. Nu wil ik dat tussen 22:00 en 06:00 het licht gedimd is en daarbuiten gewoon vol. Ik heb de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Badkamerlamp dimmer
triggers:
    entity_id:
      - light.badkamerlamp_licht
    from: "off"
    to: "on"
    id: Badkamerlamp uit-aan
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "22:00:00"
            before: "06:00:00"
        sequence:
          - device_id: 4ce4e1a6b566f6b1d0d625908eebd827
            domain: number
            entity_id: 834e292cb43f9d0d9cd3cd0ca33779ad
            type: set_value
            value: 100
    default:
        value: 255

In de configuratie van de dimmer zijn de volgende mogelijkheden:
Ik raak een beetje in de war door de dimschuif (in procent) en de waardes in 0-255, omdat ik die procenten weer niet direct terugzie in op opties tenzij dat direct gerelateerd is aan die 0-255 waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebJp8IFrmR5gllM2G7rROYYR1YA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qIQ78FXY8CCxGcV4H1I5PrIP.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vxdJmosz7SIB1uUWATtp59MIMs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IHH27nlY18YJBdFNG21RYgdL.png?f=user_large

Ik krijg niet goed voor mezelf duidelijk welke optie ik moet gebruiken in de automation om de dim in te stellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T6x5KA5Z-rokEUSD3t7KwL4z3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4jPSol9Mv5pcyeVucUXgcLu.png?f=fotoalbum_large

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 08:46
Brynnie schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:33:
[...]

Ja gewoon rgb dus je kan alle kanten op. Hij staat er helaas niet meer in zie ik.

Maar ik denk dat iets goedkoops als dit ook werkt:

I
https://a.aliexpress.com/_ExpdHP6

[ Voor 54% gewijzigd door Bongoarnhem op 01-12-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 22:02
Eraser127 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:30:
Naar aanleiding van deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80756068 Dacht ik ook makkelijk een avond dim te kunnen implementeren, maar toch werkt het niet helemaal lekker. Ik heb een Robb Shop ROB_200-004-1 Zigbee dimmer boven de badkamerlamp geïnstalleerd en deze werkt ook. Nu wil ik dat tussen 22:00 en 06:00 het licht gedimd is en daarbuiten gewoon vol. Ik heb de volgende automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Badkamerlamp dimmer
triggers:
    entity_id:
      - light.badkamerlamp_licht
    from: "off"
    to: "on"
    id: Badkamerlamp uit-aan
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "22:00:00"
            before: "06:00:00"
        sequence:
            value: 100
    default:
        value: 255

In de configuratie van de dimmer zijn de volgende mogelijkheden:
Ik raak een beetje in de war door de dimschuif (in procent) en de waardes in 0-255, omdat ik die procenten weer niet direct terugzie in op opties tenzij dat direct gerelateerd is aan die 0-255 waarde.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Ik krijg niet goed voor mezelf duidelijk welke optie ik moet gebruiken in de automation om de dim in te stellen

[Afbeelding]
De procenten worden afgeleid van die waarde van 0 - 255. Als je de action light.turn_on gebruikt in plaats van die device action, kun je ook de brightness_pct parameter gebruiken, wat de de helderheid in procenten is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 19-09 13:29

Eraser127

Nijkerk

TheFes schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:45:
[...]

De procenten worden afgeleid van die waarde van 0 - 255. Als je de action light.turn_on gebruikt in plaats van die device action, kun je ook de brightness_pct parameter gebruiken, wat de de helderheid in procenten is.
Oh ja, dat was ik vergeten. Maar dan moet die eerste trigger denk weg, want die light.turn_on staat dan al onderin mijn automation toch? Maar er zit nog ergens een addertje, want nu veranderen de waardes iig nog niet in de config terwijl ik wel de automation heb aangepast.
Had even tijd nodig volgens mij, die config waardes veranderen niet, maar het lijkt erop dat het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Eraser127 op 01-12-2024 23:10 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:19
Voor de mensen onder ons die ook een capaciteitstarief hebben: ik ben op zoek naar een automation die toestellen kan uitschakelen wanneer ik naar een potentieel hogere kwartierpiek ga gaan.

De logica om de "estimated peak" te berekenen op basis van huidig verbruik heb ik al, alsook een binary sensor die aan gaat als we boven onze huidige kwartierpiek gaan gaan.

Maar hoe kan je bijvoorbeeld gradueel toestellen gaan uitschakelen die aan staan? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een soort van hierarchie van "niet-kritisch" naar "kritisch", zodat eerst de toestellen worden uitgeschakeld die het minste impact hebben, zoals bv onze droogkast. Als die even max een kwariertje uit gaat is dat geen probleem.

Ik zou dus een soort van systeem willen waarbij ik een lijst maken van 1 tot n, waarbij hij in die volgorde ook dingen gaat uitschakelen.

1: droogkast
2: extra verwarming badkamer
3: ...

Hij gaat dan, bij een potentieel nieuwe piek, eerst de droogkast uitschakelen. Dan even wachten (pak 1 minuut), om te kijken of het gemiddelde verbruik hard genoeg daalt. Is na die 1 minuut de verwachte nieuwe piek nog steeds boven de huidige piek, schakel dan toestel 2 uit en wacht weer 1 minuut, enzovoort...

Is zoiets mogelijk met HA? Hoe zouden jullie dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik gebruik deze https://community.home-as...excess-solar-power/552677 om pieken te vermijden, niet zozeer in het kader van het capaciteitstarief (nog een terugdraaiende teller voorlopig) maar om te voorkomen dat het gebruikte vermogen TR hoog wordt. Ik heb overigens geen zonnepanelen of zo, dus heb een helper gebruikt voor het maximale vermogen.
De blueprint laat toe om verbruikers een prioriteit te geven en op basis daarvan uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Church of Noise schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:04:
Ik gebruik deze https://community.home-as...excess-solar-power/552677 om pieken te vermijden, niet zozeer in het kader van het capaciteitstarief (nog een terugdraaiende teller voorlopig) maar om te voorkomen dat het gebruikte vermogen TR hoog wordt. Ik heb overigens geen zonnepanelen of zo, dus heb een helper gebruikt voor het maximale vermogen.
De blueprint laat toe om verbruikers een prioriteit te geven en op basis daarvan uit te schakelen.
Interessant, al weet ik niet of het specifiek voor het kwartier piektarief in Belgie bruikbaar is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gister heb ik een Shelly 2.5PM aangesloten op onze WTW (met dank aan eerdere ervaringen hier op tweakers). Achter de driestandenschakelaar was helaas geen nuldraad beschikbaar. Dus ik heb het bij de WTW unit ingebouwd.

Mochten er anderen zijn met een Zehnder WTW: onder de bult bovenop, waar de perilex kabel de unit ingaat, kan je perfect een Shelly kwijt. De kabel gaat via een speciale plug de wtw in. Die kan je dus eruit klikken en dan de kabels veranderen. Ideaal. De shelly past vervolgens precies in de opening van de unit, en is dus netjes weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_f9kqiRUfS7Y6bLdaEvMLNVyUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIQ5sM3CRSzX5VkGMeGOwIja.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKhOy6z8UFjtzwR2cb5z8_bbGrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo0JIIe6XR5n1fYhRzn3UHFE.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de WAF bonuspunten dat de driestandenschakelaar nog gewoon gebruikt kan worden, en voor mijn gemoedsrust fijn dat je via actions in Shelly (zoals anderen ook hadden aangeraden) kan instellen dat bij activeren van de ene switch de andere switch wordt uitgeschakeld.

Met een trend helper in Home Assistant wordt nu obv toename van luchtvochtigheid standje turbo aangezet 30 minuten, met een conditional om te zorgen dat de wtw na afloop weer terug wordt gezet op de oorspronkelijke stand. Werkt als een zonnetje :)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@link0007 heeft je unit geen 0-10V input voor de aansturing? Dat hebben de Zehnder Comfofans (simpele mechanische ventilatie, geen WTW) wel en traploos aansturen is toffer dan in drie grote stappen :) Qua aansluiten ook eenvoudiger. Binnen het Shelly-assortiment pak je dan deze.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

dotcom87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:11:
[...]

Interessant, al weet ik niet of het specifiek voor het kwartier piektarief in Belgie bruikbaar is?
Je mist het tijdsaspect inderdaad, en het is dus een benadering. Was maar een ideetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Even wat advies nodig, ik heb een tijdje geleden een regensensor gekocht. Idee wat leuk, het is droog en gaat regen en en HA stuurt een push melding en *sapphire rent naar buiten om bv de kussens van de tuinset droog te leggen :+

Sensor gekoppeld, entiteiten netjes zichtbaar, automatisering aangemaakt voor 'contact stuur melding' en misschien raad je het al.... druppeltje er op en melding, en nog één, en nog één, etc.
Dus hoe is dit praktisch bruikbaar, ik kan natuurlijk instellen dat er alleen een melding volgende melding moet komen na X tijd maarja hoe lang is dan nuttig, zeker met het weer nu :?

Iemand dé oplossing of idee hiervoor of is dit sowieso een loze sensor?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 19:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHqjXW9z1hhh6hDTRi5DFFdRrOY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qXK11NWGiDm1nWPtrYi9mzE0.jpg?f=user_large
Deze companian app update geeft aan dat Core 2024.12 is vereist. Kan ik deze app update wel veilig installeren voordat de Core 2024.12 uit gaat komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:07
sapphire schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:19:
Even wat advies nodig, ik heb een tijdje geleden een regensensor gekocht. Idee wat leuk, het is droog en gaat regen en en HA stuurt een push melding en *sapphire rent naar buiten om bv de kussens van de tuinset droog te leggen :+

Sensor gekoppeld, entiteiten netjes zichtbaar, automatisering aangemaakt voor 'contact stuur melding' en misschien raad je het al.... druppeltje er op en melding, en nog één, en nog één, etc.
Dus hoe is dit praktisch bruikbaar, ik kan natuurlijk instellen dat er alleen een melding volgende melding moet komen na X tijd maarja hoe lang is dan nuttig, zeker met het weer nu :?

Iemand dé oplossing of idee hiervoor of is dit sowieso een loze sensor?
Altijd leuk om mee te denken met oplossingen voor niet bestaande problemen ;)

Je sensor geeft blijkbaar een trigger bij iedere druppel, er zijn ook slimmere sensoren die bijvoorbeeld de regenintensiteit geven.

Maar gegeven dat je deze sensor hebt en je doel is een signaal te krijgen dat je kussens naar binnen moeten mis je nu een deel van de condities. sapphire hoeft alleen naar buiten te rennen als het regent én de kussens nog buiten liggen .
Dus mijn volledige overkill oplossing zou zijn om airtags oid in de kussens te stoppen. Dan hoef je alleen een melding te krijgen als er regen getecteerd wordt en je daadwerkelijk naar buiten moet rennen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

HuismAndré schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:47:
[...]

Vandaar bezig geweest met de ZBMINIR2 (Extreme). Detached mode werkt keurig. Je krijgt een action sensor MAAR die heeft maat één optie: Toggle. Naast toggle (om dingen aan/uit te zetten) wil je eigenlijk ook "Hold" (om bijvoorbeeld een dimstand in te stellen). Is er al iemand die daar en oplossing voor gevonden heeft bij de ZBMINIR2?
De ZBMINIR2 is nog erg nieuw (dus weinig te vinden). Daarom zelf maar aan het knutselen gegaan. Als je hem in de puls stand zet dan krijg je alleen een event als je de knop indrukt (niet meer als je deze weer loslaat). Die optie is dus niet bruikbaar als je wilt dimmen. In de switch stand krijg je een event als je de knop indrukt en weer als je deze weer loslaat. De events zijn hetzelfde (maar bij pulsdrukkers kun je voorzichtig aannemen dat de eerste puls een indrukpuls is). Ik heb op basis daarvan de volgende automatisering bedacht (waarbij een boolean "voortafel_dimmend" wordt gebruikt om een nog te schrijven script te activeren die het daadwerkelijke dimmen doet).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: test dimmer
triggers:
  - domain: mqtt
    device_id: b337ed64a77afce62d20ecf66b71d414
    type: action
    subtype: toggle
    trigger: device
    id: Toggle-Licht
actions:
  - if:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.voortafel_dimmend
        state: "off"
    then:
      - wait_for_trigger:
          - domain: mqtt
            device_id: b337ed64a77afce62d20ecf66b71d414
            type: action
            subtype: toggle
            trigger: device
            id: Toggle-Licht
        timeout:
          seconds: 1
        continue_on_timeout: true
      - if:
          - condition: template
            value_template: "{{ wait.completed }}"
        then:
          - action: switch.toggle
            target:
              entity_id: switch.voortafel
        else:
          - action: input_boolean.turn_on
            target:
    else:
      - action: input_boolean.turn_off
        target:

Deze automatisering toggelt dus z'n eigen relais (als je de knop na indrukken binnen 1 seconde loslaat) en als je de knop vasthoudt dan wordt na 1 seconde de dimmer_boolean actief zolang je de knop ingedrukt houdt. Die boolean wordt ook gebruikt om te testen of je wellicht in een dimfase zit (zodat na het loslaten niet 1 seconde gewacht wordt tot het dimmen stopt).

@CappieL Op deze manier detecteer ik dus wél het lang indrukken van de aangesloten pulsdrukker.

Tips of suggesties om het anders/slimmer te doen? Ik hoor ze graag.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
dotcom87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 06:18:
Voor de mensen onder ons die ook een capaciteitstarief hebben: ik ben op zoek naar een automation die toestellen kan uitschakelen wanneer ik naar een potentieel hogere kwartierpiek ga gaan.

De logica om de "estimated peak" te berekenen op basis van huidig verbruik heb ik al, alsook een binary sensor die aan gaat als we boven onze huidige kwartierpiek gaan gaan.

Maar hoe kan je bijvoorbeeld gradueel toestellen gaan uitschakelen die aan staan? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een soort van hierarchie van "niet-kritisch" naar "kritisch", zodat eerst de toestellen worden uitgeschakeld die het minste impact hebben, zoals bv onze droogkast. Als die even max een kwariertje uit gaat is dat geen probleem.

Ik zou dus een soort van systeem willen waarbij ik een lijst maken van 1 tot n, waarbij hij in die volgorde ook dingen gaat uitschakelen.

1: droogkast
2: extra verwarming badkamer
3: ...

Hij gaat dan, bij een potentieel nieuwe piek, eerst de droogkast uitschakelen. Dan even wachten (pak 1 minuut), om te kijken of het gemiddelde verbruik hard genoeg daalt. Is na die 1 minuut de verwachte nieuwe piek nog steeds boven de huidige piek, schakel dan toestel 2 uit en wacht weer 1 minuut, enzovoort...

Is zoiets mogelijk met HA? Hoe zouden jullie dit doen?
Misschien hebben de guru's @Septillion of @TheFes een idee hoe je zoiets kan verwezenlijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Vuur Draak schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:36:
[Afbeelding]
Deze companian app update geeft aan dat Core 2024.12 is vereist. Kan ik deze app update wel veilig installeren voordat de Core 2024.12 uit gaat komen?
Ja hoor, alleen als je gebruik wil maken van die toegevoegde Improv Bluetooth functionaliteit heb je 2024.12 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
@link0007 is het toevallig een WHR930?

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
ik heb de volgende automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: Lights | Christmas lights outdoor
description: Schedule for the outdoor Christmas lights in the front yard.
triggers:
  - event: sunrise
    offset: "-01:00:00"
    trigger: sun
    offset: "+01:00:00"
  - event: sunset
  - entity_id: sensor.huis_modus
    to: Slapen
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: >
              {{ trigger.platform == 'sun' and trigger.event == 'sunrise' and
              trigger.offset == '-01:00:00' }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.kerstlampjes
            action: switch.turn_on
      - conditions:
              trigger.offset == '+01:00:00' }}
        sequence:
          - target:
            action: switch.turn_off
      - conditions:
              {{ trigger.platform == 'state' and trigger.entity_id ==
              'sensor.huis_modus' and trigger.to_state.state == 'Slapen' }}
        sequence:
          - target:
      - conditions:
            value_template: >-
              {{ trigger.platform == 'sun' and trigger.event == 'sunset' and
        sequence:
          - target:

Het enige aspect wat hierin goed werkt is dat de kerstverlichting uit gaat als de huis modus naar Slapen gaat. Maar die voor zonsondergang e.d. niet, wat gaat hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@mr.inno en @link0007
Zo te zien wel. Die heb ik ook, maar daar is later ook nog de draadloze bediening toegevoegd. Daardoor is zo’n oplossing voor mij niet slim, want dan werkt die draadloze bediening niet meer. Een dergelijke ‘knopgestuurde’ ventilatiestand overrouled de rest, voor zover ik weet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HuismAndré schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:07:
[...]

De ZBMINIR2 is nog erg nieuw (dus weinig te vinden). Daarom zelf maar aan het knutselen gegaan.
[…]
Tips of suggesties om het anders/slimmer te doen? Ik hoor ze graag.
@HuismAndré
Ik heb dimmers die met een pulsdrukker te bedienen zijn en daarbij is die vertraging instelbaar. Je hebt nu een vertraging van een hele seconde voordat het dimmen begint. Dat is in de praktijk wel erg lang.
Speel eens met die vertragingstijd. Ik verwacht dat 0,5-0,7s ook heel goed werkt en dat dit een stuk comfortabeler is bij het dimmen.
Je moet altijd wachten wanneer het dimmen werkelijk begint, en dan ook snel op tijd weer loslaten om te voorkomen dat je te ver gaat…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
De silvercrest wcd's.zijn momenteel aantrekkelijk geprijsd. Als ik het zo lees zijn de ervaringen hier goed. Dit spul werkt toch ook met Zigbee?

https://search.app?link=h...l1%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
FicoF schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:14:
Dit spul werkt toch ook met Zigbee?
Dat "denk" ik niet? ;)
"Draadloos verbindingsprotocol: Matter via Wi-Fi"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Hippe Lip schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:11:
[...]

@HuismAndré
Ik heb dimmers die met een pulsdrukker te bedienen zijn en daarbij is die vertraging instelbaar. Je hebt nu een vertraging van een hele seconde voordat het dimmen begint. Dat is in de praktijk wel erg lang.
Speel eens met die vertragingstijd. Ik verwacht dat 0,5-0,7s ook heel goed werkt en dat dit een stuk comfortabeler is bij het dimmen.
Je moet altijd wachten wanneer het dimmen werkelijk begint, en dan ook snel op tijd weer loslaten om te voorkomen dat je te ver gaat…
Ik had de tijd inderdaad al aangepast naar 500msec

Overigens denk ik er sterk aan om de "dimmer" door scenes heen te laten stappen in plaats van de huidige scene omhoog of omlaag te dimmen. Dit omdat we slechts een stuk of 4 scenes hebben per lichtgroep (en niet elke scene is wellicht geschikt om omhoog en omlaag te dimmen).

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 02-12-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Sta op het punt hardware te bestellen voor een dedicated home assistant systeem. Raspberry pi 3B+ als basis, beetje krap, maar zou moeten kunnen (reeds in bezit). Zou graag een sanity check doen hier op het forum met meer ervaren HA / RP gebruikers.

Deze HATs heb ik erbij voor ogen:
- Thermocouple HAT 8ch link waarop 8 temp sensoren, 4 type K en 4 onbekend
- RS485 HAT link. Voor een modbus/rs485 verbinding met Huawei SUN2000 omvormer en Brink Flair 400 WTW
- eBus adapter link

En nog een p1 wifi meter (meterkast is ver weg), link

Voorzien jullie problemen met deze hardware setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Mijn DSMR applicatie werk niet meer sinds afgelopen nacht 0.00 uur.
Als ik naar de entiteiten ga staat er “entiteit niet beschikbaar “
Heb al een paar keer een herstart gedaan , geen resultaat.
De bekabeling is ook goed.
Ik lees deze meter uit met de seriële poort van de RPi 4 (tty AMA 0)
Wat kan ik hier verder nog aan doen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:40:
ik heb de volgende automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
      - conditions:
              trigger.offset == '+01:00:00' }}
        sequence:
          - target:
      - conditions:
              {{ trigger.platform == 'state' and trigger.entity_id ==
              'sensor.huis_modus' and trigger.to_state.state == 'Slapen' }}
        sequence:
          - target:
      - conditions:
            value_template: >-
              {{ trigger.platform == 'sun' and trigger.event == 'sunset' and
        sequence:
          - target:

Het enige aspect wat hierin goed werkt is dat de kerstverlichting uit gaat als de huis modus naar Slapen gaat. Maar die voor zonsondergang e.d. niet, wat gaat hier mis?
Dit kan een heel stuk makkelijker met trigger id's

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
triggers:
    id: aan
    id: uit
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
      - conditions:
        sequence:
          - target:

of nog korter met een simpel template

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
triggers:
    id: "on"
    id: "off"
actions:
  - target:
    action: switch.turn_{{ trigger.id }}

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 02-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:45:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
triggers:
Hmmm, ik wou dat ik al eerder wist dat je triggers hetzelfde id kon geven :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
TheFes schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:45:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
      - conditions:
        sequence:
          - target:

of nog korter met een simpel template

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
triggers:
actions:
  - target:
    action: switch.turn_{{ trigger.id }}
Potdikkeme, dat is een mooie oplossing. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:23
Wij hebben een andere woning gekocht, en willen daar ook weer HA gaan gebruiken. Mijn idee is om het daar nieuw op te bouwen, en de lessen die ik geleerd heb met mijn huidige systeem daarin te verwerken.
Op het perceel staat de woning, en een schuur. De schuur staat zo'n 20 meter van het huis, en hemelsbreed zit de meterkast van de schuur en de meterkast van het huis 25 meter uit elkaar. Ramen zijn van HR++ glas.
Niet alleen in huis, maar ook in de schuur willen we het e.e.a. schakelen. In de schuur is netwerk aanwezig.

Ik wil in huis gebruik gaan maken van de Hue bridge voor lampen, en een Conbee stick icm Z2M voor alles wat niet door hue ondersteund wordt. Is dan de beste oplossing om een hue bridge te plaatsen in de schuur?

Kan iemand ons van advies voorzien hoe dat in te richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

ViezeVis schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:10:
Even een dubbelcheck. Ik wil een aantal kamers voorzien van een, door middel van HomeAssistant, bedienbare lichtschakelaar en dimmer. Ik begrijp inmiddels dat je dan alle 'slimme' lampen moet vervangen voor een set 'domme' lampen die dimbaar zijn. Vervolgens moet je de schakelaars vervangen voor pulsedrukkers én moet je er iets van een slimme schakelaar achterproppen. Bijvoorbeeld een Sonoff Zbmini.

Werkt zo'n Zbmini out-of-the-box i.c.m. de pulsedrukker zodat je én de handschakelaar direct kunt bedienen/dimmen en ook via de app dit kunt regelen na het instellen in HA? Iets met WAF enzo. U kent het wel.
Iemand die dit kan beantwoorden toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ViezeVis schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:57:
[...]

Zoek eens op ecodim dimmers ;)

Bestaande afdek materiaal past er op, zelfs de bakelieten van tegenwoordig. WAF is hier prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 02-12-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:07:
[...]

@mr.inno en @link0007
Zo te zien wel. Die heb ik ook, maar daar is later ook nog de draadloze bediening toegevoegd. Daardoor is zo’n oplossing voor mij niet slim, want dan werkt die draadloze bediening niet meer. Een dergelijke ‘knopgestuurde’ ventilatiestand overrouled de rest, voor zover ik weet.
Klopt, is inderdaad een whr930 zonder RF. De RF-module kost los >€200, en dan nog ~€60 voor de draadloze knopjes. En dan heb je nog geen automatisering (geofencing, schema's obv binnentemperatuur, etc.) Dus dit was een no-brainer qua automatisering.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de proxmox gebruikers: ik heb zojuist de kernel upgrade gedaan. Alles verliep soepel.
Aan het eind de auto remove, scheelt weer 2GB data.

Pve herstarten ging daarna prima.
Wel ontdekte ik dat de usb devices niet meer goed reageerden (zwave, zigbee sticks). Na uitpluggen en weer inpluggen en herstart van HomeAssistant was dat ook weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Get!em schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:07:
[...]

Bestaande afdek materiaal past er op, zelfs de bakelieten van tegenwoordig. WAF is hier prima.
Ik had die bekeken, maar die hebben zo'n draaiknop en ik heb een schakelaar/knop. Vandaar dat ik naar een pulsedrukker keek en geen dimmer. Ik had in de eerste zin het woord dimmer genoemd, maar bedoelde dus pulsedrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ViezeVis schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:13:
[...]

Ik had die bekeken, maar die hebben zo'n draaiknop en ik heb een schakelaar/knop. Vandaar dat ik naar een pulsedrukker keek en geen dimmer. Ik had in de eerste zin het woord dimmer genoemd, maar bedoelde dus pulsedrukkers.
Ah, duidelijk, dan heb je inderdaad inbouw dimmers nodig met pulse signaal (die overigens ook bij ecodim zijn, maar niet klein genoeg voor inbouw achter schakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Get!em schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:15:
[...]

Ah, duidelijk, dan heb je inderdaad inbouw dimmers nodig met pulse signaal (die overigens ook bij ecodim zijn, maar niet klein genoeg voor inbouw achter schakelaar)
Check! En dan kan dus zo'n Sonoff zigbee Mini L2 bijvoorbeeld een uitkomst zijn. Behalve dat ik dan ook de 'domme' aan/uit schakelaar moet vervangen voor een maakcontact Pulsedrukker dacht ik. Afdekklepje kan er weer op als ik hetzelfde merk bestel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag eindelijk ook de Aqara cube T1 pro werkend gekregen in ZHA.

Was toen ik em binnen had aan het proberen, maar frustratie alom, het werkte niet. Maanden stil laten liggen.
Vandaag opnieuw proberen toe te voegen en na 10 pogingen eindelijk succes.

De truc: de cube moet in scène modus staan, maar dat kun je aan buitenkant of status event niet zien, zonder een Aqara hub (heb ik niet).
Je moet 5x snel op de koppelknop drukken, totdat ledlampje 3x knippert. Dan is modus gewisseld.
Om te weten welke modus actief is, moet je de events afluisteren met een template sensor.

https://github.com/SirGoo...plate_Trigger_SAMPLE.yaml

Binnenkort de acties er maar inhangen om lampen te bedienen.

WAF en Kids factor trouwens zo goed als nul, ding reageert snel op allerlei bewegingen.

Geek factor: hoog, je kunt tig events eruit krijgen, van draaien tot kloppen tot schudden. En dan maakt het ook uit welke kant boven ligt, of welke de nieuwe kant is die boven ligt.

Afbeeldingslocatie: https://github.com/SirGoodenough/HA_Blueprints/raw/master/images/Tap_Action.gif?raw=true

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 02-12-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ViezeVis schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:24:
[...]

Check! En dan kan dus zo'n Sonoff zigbee Mini L2 bijvoorbeeld een uitkomst zijn. Behalve dat ik dan ook de 'domme' aan/uit schakelaar moet vervangen voor een maakcontact Pulsedrukker dacht ik. Afdekklepje kan er weer op als ik hetzelfde merk bestel.
Zbminil2 gebruik ik hier alleen voor simpele aan/uit schakelaars. Met pulsedrukdimmer geen ervaring.

Overigens heeft de ecodim dimmer met draaiknop alsnog een P poort voor pulse ;) die ook als dusdanig functioneert.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 02-12-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Get!em schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:29:
[...]

Zbminil2 gebruik ik hier alleen voor simpele aan/uit schakelaars. Met pulsedrukdimmer geen ervaring.

Overigens heeft de ecodim dimmer met draaiknop alsnog een P poort voor pulse ;) die ook als dusdanig functioneert.
Ik heb nu ook alleen een aantal aan/uit schakelaars die ik slim wil maken. Alleen zodra ik de schakelaar om zou zetten, krijg ik 'm niet meer aan dacht ik. Dus zo aangesloten en de schakelaar omzetten, dan blijft de lamp uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o96E7qgIn_9XfaeT7NSwgBEGKss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qmxxUpvNdhNSKZs9dNv0J0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

ViezeVis schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:57:
[...]

Met de ZBMINIR2 (wel een NUL nodig) kun je de slimme lampen gewoon laten hangen, fysiek aan/uit schakelen met het relais van de ZBMINIR2 (aangestuurd via de pulsdrukker die je op de ZBMINIR2 aansluit) en dimmen (of door scenes laten stappen) via het langer indrukken van de pulsdrukker. Doordat de ZBMINIR2 (op dit moment) alleen de action "toggle" doorgeeft moet je dat wel een beetje via een hack doen (ZB in edge stand zetten en via een automation relais schakelen en slimme lampen dimmen). E.e.a. heb ik vandaag nog gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:15
FicoF schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:14:
De silvercrest wcd's.zijn momenteel aantrekkelijk geprijsd. Als ik het zo lees zijn de ervaringen hier goed. Dit spul werkt toch ook met Zigbee?

https://search.app?link=h...l1%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4
Ik heb er een op Zigbee voor de wasmachine en daar ben ik erg tevreden mee.

Deze prijs is heel aantrekkelijk. Begrijp ik het goed dat je voor Matter (over wifi, wat deze stekker is) geen extra ontvangers in je huis nodig hebt? Dan vind ik het het proberen wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinnio
  • Laatst online: 16-09 07:50
RobertMe schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:39:
[...]

Je kunt deze knop behouden en er een rolluikschakelaar achter plaatsen. Elke variant zo ongeveer zal hier gewoon mee werken. Shelly 2PM (= oud, opvolgers zullen net zo goed werken zolang ze rolluiken ondersteunen), Fibaro Roller Shutter is wat ik zelf heb. Maar de "techniek" is gewoon heel simpel en zal met elke slimme module overweg kunnen. Enige potentiële aandachtspunt is pulsdrukker vs momentschakelaar, maar dat is naar mijn idee altijd wel configurabel.

Volledig vervangen van de schakelaar door een slimme schakelaar (i.p.v. een slimme module tussen de domme schakelaar en rolluik) kan ook en bestaan AFAIK ook oplossingen voor. Is esthetisch wellicht iets mooier.
Zelf heb ik dezelfde schakelaar, achter gordijnen, en gewoon een extra "ombouw" / "doosje" gemaakt waar de module in zit. Dus de 3D print op de muur geschroefd en dan de Somfy module daar weer "bovenop". Dus komt in totaal veel verder van de muur af, maar zie ik toch niet.
Hier had ik zelf ook naar gekeken maar inbouw gaat volgens mij niet passen in deze schakelaar. Dus dan moet je die shelly (fibaro is alleen zwave zo te zien) alsnog in een losse opbouwdoos ernaast monteren. Ik was eigenlijk op zoek naar een vervanger van deze schakelaar..kon echter niet direct iets vinden maar wellicht heb ik verkeerd gezocht…

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
dannyvdb1997 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:19:
[...]

Ik heb er een op Zigbee voor de wasmachine en daar ben ik erg tevreden mee.

Deze prijs is heel aantrekkelijk. Begrijp ik het goed dat je voor Matter (over wifi, wat deze stekker is) geen extra ontvangers in je huis nodig hebt? Dan vind ik het het proberen wel waard.
Dat lijkt mij wel. Heb er een aantal besteld, komen donderdag binnen, zal dan even testen ook met afstanden. Er moet ook 1 in het tuinhuis komen en die is nogal ver verwijderd van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ViezeVis schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:36:
[...]

Ik heb nu ook alleen een aantal aan/uit schakelaars die ik slim wil maken. Alleen zodra ik de schakelaar om zou zetten, krijg ik 'm niet meer aan dacht ik. Dus zo aangesloten en de schakelaar omzetten, dan blijft de lamp uit.

[Afbeelding]
Lijkt prima, links boven

Afbeeldingslocatie: https://manuals.plus/wp-content/uploads/2024/03/SonoFF-ZBMINIL2-V1.1-Zigbee-Smart-Switch-wiring.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Welke bewegingssensoren worden aanbevolen voor binnenshuis? In het topic kom ik veel Hue tegen, maar moet goedkoop, compact en op batterijen zijn.

Ben van plan nu alles werkt wat meer te automatiseren, dan zijn bewegingsensor wel een leuke toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:49

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben ook weer eens aan de gang gegaan met mijn Home Assistant, het viel me op dat bij de Roomba integratie er een spelfoutje in is geslopen. Het is een beetje pietluttig, maar ik wilde het toch ergens melden.

Dus hier :P

Er staat namelijk sensor.<naam>_afgeroken_missies.

Dat moet natuurlijk sensor.<naam>_afgeBroken_missies zijn :)

Ik weet ook niet precies waar ik zoiets moet melden, aan de eigenaars van de integratie? Of het vertaalteam?

Tenzij afgeroken echt een ding is, dan heb ik geluk, want de teller staat bij mij op 0 :+

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 02-12-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:49

_Eend_

🌻🇺🇦

Get!em schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:11:
Voor de proxmox gebruikers: ik heb zojuist de kernel upgrade gedaan. Alles verliep soepel.
Aan het eind de auto remove, scheelt weer 2GB data.

Pve herstarten ging daarna prima.
Wel ontdekte ik dat de usb devices niet meer goed reageerden (zwave, zigbee sticks). Na uitpluggen en weer inpluggen en herstart van HomeAssistant was dat ook weer opgelost.
Autoremove doe ik altijd pas na een reboot. Je weet maar nooit.

Of misschien ben ik te voorzichtig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:56

Antonio di

a mi me dijeron que si

Get!em schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:07:
[...]

oeps foutje

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 02-12-2024 20:44 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

_Eend_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:40:
Ik ben ook weer eens aan de gang gegaan met mijn Home Assistant, het viel me op dat bij de Roomba integratie er een spelfoutje in is geslopen. Het is een beetje pietluttig, maar ik wilde het toch ergens melden.

Dus hier :P

Er staat namelijk sensor.<naam>_afgeroken_missies.

Dat moet natuurlijk sensor.<naam>_afgeBroken_missies zijn :)

Ik weet ook niet precies waar ik zoiets moet melden, aan de eigenaars van de integratie? Of het vertaalteam?

Tenzij afgeroken echt een ding is, dan heb ik geluk, want de teller staat bij mij op 0 :+
Bij @TheFes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
Ik ben ook maar een simpele gebruiker hoor, je kunt er beter en issue voor op GitHub maken :)

Actually, het was een foutje in de vertaling in Lokalise. Heb een b toegevoegd.

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 02-12-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

_Eend_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:42:
[...]

Autoremove doe ik altijd pas na een reboot. Je weet maar nooit.

Of misschien ben ik te voorzichtig :P
Goed punt. Heb het ook in die volgorde gedaan, heb het alleen hier verkeerd m neergezet. Maar ik bedoelde dus inderdaad geheel aan het eind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
Overigens zijn de vertalingen binnen HA iets waar iedereen aan bij kan dragen. Vertalingen worden gedaan in Lokalise, en als je een account aanmaakt kun je hierbij helpen (of dus correcties doorvoeren).

Zie: https://developers.home-assistant.io/docs/translations/

Bij het aanmaken van een account lijkt het er op dat je na 14 dagen moet gaan betalen, maar dat is niet als je in een bestaand project bijdrages doet.

Voor vertalingen van de Voice commands kun je wel bij mij terecht.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 02-12-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:57

JSchut

.....

Ik ben nieuw met Home Assistant. Heb momenteel het volgende:

- Pi 4 met HAOS
- Home Assistant USB zigbee (Ember 7.4.5)
- Zigbee2MQTT

Vervolgens starter set gekocht bij de Lidl (LIVARNO home Starterset - Zigbee Smart Home)

Ik heb nu 1 lamp gekoppeld en de knop.
Hiervoor heb ik 4 automations gemaakt. Deze werken. (Aan, Uit, Helderheid up, helderheid naar beneden)

Echter loop ik nu vast en kom er met de documentatie niet uit.

Wat ik wil:
1. De stappen in het aanpassen van de helderheid vergroten
2. Als ik een knop ingedrukt hou dan de helderheid blijven aanpassen

Ik heb wel iets gevonden over data die je kunt meegeven, maar ik begrijp niet hoe. Iemand die weet hoe ik dit kan aanpakken?

Edit: Ook heb ik af en toe deze error: zh:ember: Delivery of MULTICAST failed for '65533'.
Kan dat te maken hebben met interferance? Hij ligt nu redelijk dicht bij mijn router (Halve meter ongeveer)

Edit:
Helderheid is mij inmiddels gelukt. Ipv de acties van het device zelf gebruiken heb ik de Light Turn On action gebruikt.

Dit werkt nu goed (Behalve dat het een Crappy button is van de Lidl :P Maar goed die ga ik later wel eens vervangen voor een knappere)

[ Voor 24% gewijzigd door JSchut op 03-12-2024 06:12 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Is het mogelijk om via Hass de focus modus van je iPhone in te stellen? Ik krijg het niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 09:54
TWKterry schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:36:
[...]

En alle dag, week, maand en jaar totalen zijn natuurlijk ook fout.
Je zult iets moeten corrigeren daarvoor.
Kun je me enigszins op weg helpen wat ik precies zou moeten corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Allen,

Hoe kan ik de width en height van een picture-entity card gaan bepalen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
stefjuh schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:14:
Is het mogelijk om via Hass de focus modus van je iPhone in te stellen? Ik krijg het niet voor elkaar.
Nee, je kan hem alleen uitlezen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

Esumontere

Floep, banaan.

JSchut schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:51:
Ik ben nieuw met Home Assistant. Heb momenteel het volgende:

- Pi 4 met HAOS
- Home Assistant USB zigbee (Ember 7.4.5)
- Zigbee2MQTT

Vervolgens starter set gekocht bij de Lidl (LIVARNO home Starterset - Zigbee Smart Home)

Ik heb nu 1 lamp gekoppeld en de knop.
Hiervoor heb ik 4 automations gemaakt. Deze werken. (Aan, Uit, Helderheid up, helderheid naar beneden)

Echter loop ik nu vast en kom er met de documentatie niet uit.

Wat ik wil:
1. De stappen in het aanpassen van de helderheid vergroten
2. Als ik een knop ingedrukt hou dan de helderheid blijven aanpassen

Ik heb wel iets gevonden over data die je kunt meegeven, maar ik begrijp niet hoe. Iemand die weet hoe ik dit kan aanpakken?

Edit: Ook heb ik af en toe deze error: zh:ember: Delivery of MULTICAST failed for '65533'.
Kan dat te maken hebben met interferance? Hij ligt nu redelijk dicht bij mijn router (Halve meter ongeveer)

Edit:
Helderheid is mij inmiddels gelukt. Ipv de acties van het device zelf gebruiken heb ik de Light Turn On action gebruikt.

Dit werkt nu goed (Behalve dat het een Crappy button is van de Lidl :P Maar goed die ga ik later wel eens vervangen voor een knappere)
Draai je HAOS op een SSD, of op het SD-kaartje? In het laatste geval: Dan issie over een paar weken stuk...

Over je knop: Kan je in Z2M de lampen niet binden aan je knop? Dat werkt bij de IKEA TRADFRI knoppen/lampen prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 03-12-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
link0007 schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:08:
[...]

Klopt, is inderdaad een whr930 zonder RF. De RF-module kost los >€200, en dan nog ~€60 voor de draadloze knopjes. En dan heb je nog geen automatisering (geofencing, schema's obv binnentemperatuur, etc.) Dus dit was een no-brainer qua automatisering.
toevallig vorige week een kant en klaar nederlands ESPhome kastje gekocht dat over utp kabel inprikt.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:57

JSchut

.....

Esumontere schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:00:
[...]

Draai je HAOS op een SSD, of op het SD-kaartje? In het laatste geval: Dan issie over een paar weken stuk...

Over je knop: Kan je in Z2M de lampen niet binden aan je knop? Dat werkt bij de IKEA TRADFRI knoppen/lampen prima!
Op dit moment even op een oud SD kaartje om te testen.
Heb ook een SSD klaar liggen waar het op komt te draaien als ik het definitief wil gaan gebruiken.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:46
Na al een aantal jaren gebruik te maken van Home Assistant op een Raspberry Pi3 ben ik nu over naar een kleine Homelab met HAOS op een VM. Hoewel ik met de RPi3 niet veel problemen had draait het allemaal net wat vlotter en stabieler.
En nu ook eindelijk tevreden met het uiterlijk van mijn dashboard. Mede door de update van Lovelace een tijdje geleden is dit een stukje makkelijker geworden.

Ik heb al een android tablet aangeschaft en deze gaan we in plaats van het thermostaat ophangen aan de muur. Thermostaat integratie mist alleen nog dus dat is de laatste stap voor het vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o6b1HaUTuHVwouncsXFmVCzrjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iIjGpZtuYEd6w7HL7tsD7s5j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
janremie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:10:

Ik heb al een android tablet aangeschaft en deze gaan we in plaats van het thermostaat ophangen aan de muur. Thermostaat integratie mist alleen nog dus dat is de laatste stap voor het vervangen.

[Afbeelding]

Nice! Mag ik vragen welk tablet.je gebruikt en vooral hoe je de voeding hebt opgelost? Uiteindelijk wil ik thuis ook over op een display als alles wat beter ingeregeld is, wil alleen geen losse kabels en usb oplader in het zicht. (De vrouw wil dat niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@FicoF
Ik weet niet hoe @janremie het gaat doen, maar ik heb het als volgt gedaan:

Op de plek van de thermostaat was sowieso al een 2 aderige kabel. Bij de ketel heb ik daar een 12v adapter op gezet en achter de tablet heb ik wat extra ruimte gemaakt om daar een 12v usb lader te kunnen stoppen (het snoer was te dun en te lang om met 5v te werken, lader is gewoon een auto lader). Vervolgens heb ik de companion app geinstalleerd op de tablet en heb ik een automatisering gemaakt die een tussenstekker aan zet als de batterij onder de 20% is en uitzet als de batterij boven de 80% zit.

@janremie
Ik zou, of het contrast een beetje uit de achtergrond halen, of je blokjes wat minder opacity geven. Sommige teskt is slecht leesbaar

[ Voor 11% gewijzigd door Janoz op 03-12-2024 10:39 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:46
Ik heb een redelijk goedkope N-one tablet gehaald. Hij hoeft in principe alleen de webbrowser aan te kunnen (Fully Kiosk Browser). Hij komt aan een tussenwandje van de trapkast. Hierdoor kan ik de voeding mooi in de trapkast laten en alleen het kabeltje door de muur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Is er hier iemand die de Unifi g4 deurbel gebruikt i.c.m. Hass? Heb zelf deze bel net aangeschaft en was benieuwd of het volgende mogelijk is met Hass:
- De bel tussen bepaalde uren utzetten, dus geen gong in de hall die afgaat als er na 19:30 wordt aangebeld
- Een MQTT berichtje sturen als er op de bel wordt gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

rorie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:34:
Is er hier iemand die de Unifi g4 deurbel gebruikt i.c.m. Hass? Heb zelf deze bel net aangeschaft en was benieuwd of het volgende mogelijk is met Hass:
- De bel tussen bepaalde uren utzetten, dus geen gong in de hall die afgaat als er na 19:30 wordt aangebeld
- Een MQTT berichtje sturen als er op de bel wordt gedrukt?
Vraag het ook eens in (of al gedaan?!): [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

19roland70 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:27:
Mijn DSMR applicatie werk niet meer sinds afgelopen nacht 0.00 uur.
Als ik naar de entiteiten ga staat er “entiteit niet beschikbaar “
Heb al een paar keer een herstart gedaan , geen resultaat.
De bekabeling is ook goed.
Ik lees deze meter uit met de seriële poort van de RPi 4 (tty AMA 0)
Wat kan ik hier verder nog aan doen?
@19roland70
Je hebt die DSMR-koppeling ws via USB. Dit is een bekend probleem. Na een herstart kan HA de nummering van de USB-poorten anders uitdelen, waardoor je DSMR-stick niet meer gevonden wordt.
Zoek even op ‘by-id’ voor de koppeling bij de instellingen. Dan heb je dat probleem voor altijd getackeld.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 259 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.