Goed punt @Hippe Lip , ik ga opzoek naar een meterVaevictis_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:58:
[...]
Sterker nog het verbruik dat de WP aangeeft in kWh is een softwarematige berekening. Dus alle warmte verliezen krijg je daar sowieso niet mee. Daarnaast is het gewoon een inschatting en kan dus best wel veel uit een lopen.
Er is een gedeeltelijk systeem C (afzuiging in vochtige ruimtes maar nergens roosters), en die blijkt weinig effectief dus ik had even goed quasi geen ventilatie kunnen hebben inderdaad...Seafarer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:34:
[...]
Oh je hebt nu helemaal geen ventilatie.
Als je genoeg ruimte in je meterkast hebt dan is de Refoss EM06 wellicht nog een optie. Schijnt standaard al support voor Home Assistant te hebben.Jay-v schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:29:
[...]
Goed punt @Hippe Lip , ik ga opzoek naar een meter
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0D3PY4RVZ/
André Huisman (www.new-line.nl)
Heb zelf deze in gebruik voor drie groepen:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
1 voor mn zonnepanelen
1 voor mn airco's
1 voor mn schuur/tuin
Alle apparaten van HomeWizard hebben lokale API en worden native ondersteund in HA.
Deze zijn ook MID-gecertificeerd voor accuraatheid en ze hebben ook een 3-fase versie. Moet je dus wel ruimte hebben in je kast en hier gaat wel je stroom doorheen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
1 voor mn zonnepanelen
1 voor mn airco's
1 voor mn schuur/tuin
Alle apparaten van HomeWizard hebben lokale API en worden native ondersteund in HA.
Deze zijn ook MID-gecertificeerd voor accuraatheid en ze hebben ook een 3-fase versie. Moet je dus wel ruimte hebben in je kast en hier gaat wel je stroom doorheen.
[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2024 20:23 ]
Is er geen systeem bekend / beschikbaar waarmee je met simpele kleine stroomspoelen om je fase draden heen kunt meten en registreren?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Maar ook die zijn nog steeds stevig aan de maat (50A is de kleinste volgens mij).BiG-GuY schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:29:
@hemertje
Shelly heeft daar ook verschillende modellen in met EM type kenmerk die met de klemmen werken.
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CH1JW2CW/
[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 27-11-2024 20:37 ]
Mij RPI5 met SSD crasht elke keer na een aantal uur.
Ik kan op dat moment HA niet meer bereiken via de homeassistant.local. En er staat ook niks over in de logboek wat er eventueel mis is. En is de RPI5 resetten de oplossing.
Ik weet niet waar ik het moet zoeken
Ik kan op dat moment HA niet meer bereiken via de homeassistant.local. En er staat ook niks over in de logboek wat er eventueel mis is. En is de RPI5 resetten de oplossing.
Ik weet niet waar ik het moet zoeken
@Evertt Officiële voeding?
Nog wel te zien op je netwerk? Te pingen? En is iets als SMB dan nog wel beschikbaar?
Nog wel te zien op je netwerk? Te pingen? En is iets als SMB dan nog wel beschikbaar?
https://tilmar.nl/ventilatie/sleufventilatie/Church of Noise schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:35:
[...]
Er is een gedeeltelijk systeem C (afzuiging in vochtige ruimtes maar nergens roosters), en die blijkt weinig effectief dus ik had even goed quasi geen ventilatie kunnen hebben inderdaad...
20 to 50 gaatjes naast elkaar boren of freezen. Heel gebruikelijk in Frankrijk, Belgie en Scandinavie.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Weet iemand hoe je makkelijk en netjes in een automation condition kan zeggen "deze entity heeft state X voor minimaal 3 uur"?
Ik zat al met een history_stats helper te klooien maar die lijkt de totale state tijd te pakken? Ik gebruik nu maar de "last_changed" time in een template maar dat is ook niet flawless natuurlijk.
Ik zat al met een history_stats helper te klooien maar die lijkt de totale state tijd te pakken? Ik gebruik nu maar de "last_changed" time in een template maar dat is ook niet flawless natuurlijk.

@-LA- Kan gewoon direct in de UI, gewoon state condition en dan een for invullen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - condition: state entity_id: input_select.house_mode state: Away for: hours: 3 minutes: 0 seconds: 0 |
...ik denk weer te moeilijk, thanksSeptillion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:58:
@-LA- Kan gewoon direct in de UI, gewoon state condition en dan een for invullen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - condition: state entity_id: input_select.house_mode state: Away for: hours: 3 minutes: 0 seconds: 0

Ik gebruik de originele rpi5 voeding RPI5 is ook niet te pingen de hele rpi crasht.Septillion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:42:
@Evertt Officiële voeding?
@Jay-vHuismAndré schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:18:
[...]
Als je genoeg ruimte in je meterkast hebt dan is de Refoss EM06 wellicht nog een optie. Schijnt standaard al support voor Home Assistant te hebben.
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0D3PY4RVZ/
Niet om een wedstrijdje te doen welke de beste is, maar om je keuze te geven: Eastron meters zijn er ook met WiFi. Daar kun je werkelijk alle kanten mee op.
En die zijn er ook in modbusversie (RS485), zodat je het bedraad aan kunt sluiten. Werkt ook prima met HA.
Keuze te over dus.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Die stroomspoelen die ik ken zijn nogal grote lompe dingen waardoor je al heel snel in de problemen komt met beschikbare ruimte. Beter dingen kiezen die je in serie met je groepsautomaat zet.hemertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:26:
Is er geen systeem bekend / beschikbaar waarmee je met simpele kleine stroomspoelen om je fase draden heen kunt meten en registreren?
<John O`Mill>
Die van HomeWizard zijn relabeled Eastron met wifi. Met als belangrijkste verschil dat ze in het HomeWizard platform werken en ook de lokale API optie hebben via wifi. Weet niet of de originele van Eastron met wifi ook plug&play werken in HA.Hippe Lip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:54:
[...]
@Jay-v
Niet om een wedstrijdje te doen welke de beste is, maar om je keuze te geven: Eastron meters zijn er ook met WiFi. Daar kun je werkelijk alle kanten mee op.
En die zijn er ook in modbusversie (RS485), zodat je het bedraad aan kunt sluiten. Werkt ook prima met HA.
Keuze te over dus.
Vind het zelf wel een voordeel dat ik die data ook in HomeWizard zelf heb, vind ik zelf overzichtelijker dan hoe HA het weergeeft.
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2024 23:39 ]
Een simpele vraag, met hopelijk ook een simpel antwoord...
Mijn grafieken zien er nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/tn3LLbKNRVZXCJ0XvWxsCn0A.png?f=user_large)
Kan ik deze aanpassen dat ik alleen de echte waarde zie en niet de min/max en daarmee zo'n blauwe 'band' om de echte waarde?
Mijn grafieken zien er nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/tn3LLbKNRVZXCJ0XvWxsCn0A.png?f=user_large)
Kan ik deze aanpassen dat ik alleen de echte waarde zie en niet de min/max en daarmee zo'n blauwe 'band' om de echte waarde?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
mensen ook problemen met de rituals genie integratie?
die werkt wel via de app maar niet meer via home assistant. ben erachter gekomen dat als je de snelheid van blazen aanpast hij het wel doet, is de api call veranderd?
die werkt wel via de app maar niet meer via home assistant. ben erachter gekomen dat als je de snelheid van blazen aanpast hij het wel doet, is de api call veranderd?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Probeer toch eens een andere voeding?Evertt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:40:
[...]
Ik gebruik de originele rpi5 voeding RPI5 is ook niet te pingen de hele rpi crasht.
En je gebruikt niet ook een Sd-kaart? enkel ssd?
edit
(SD-kaart en voeding zijn goed voor ongeveer 99% van de onverklaarbare crashes bij RasPi's)
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 28-11-2024 08:52 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja, die integratie met de API is erg matig op het moment. Loopt een groot/lang issue voor op Github, zowel Rituals als Frenck zijn er mee bezig. Het is een perfect storm met API wijzigingen, app wijzigingen (Rituals), DDOS'ende HA installaties als de API even down is geweest, etc etc etc.remcoXP schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:26:
mensen ook problemen met de rituals genie integratie?
Weet iemand toevallig of je notificaties verstuurd vanuit HA naar Android automatisch kan laten sluiten na X aantal minuten?
:strip_exif()/f/image/6xEolwgJ5r8kVu8NsjBRl9Gd.png?f=user_large)
Ik gok dat ik dit meer aan de Android kant moet gaan zoeken, maar wellicht kan het simpelweg d.m.v. een of andere property bij de notification actions ofzo.
In principe stuur ik klimaatnotificaties alleen wanneer Android Auto verbonden is, handig om te weten of de CV wel netjes uit of aan gegaan is terwijl ik achter het stuur zit. Die dingen hoef ik vervolgens niet ook nog eens op m'n telefoon te zien.
:strip_exif()/f/image/6xEolwgJ5r8kVu8NsjBRl9Gd.png?f=user_large)
Ik gok dat ik dit meer aan de Android kant moet gaan zoeken, maar wellicht kan het simpelweg d.m.v. een of andere property bij de notification actions ofzo.
In principe stuur ik klimaatnotificaties alleen wanneer Android Auto verbonden is, handig om te weten of de CV wel netjes uit of aan gegaan is terwijl ik achter het stuur zit. Die dingen hoef ik vervolgens niet ook nog eens op m'n telefoon te zien.
[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 28-11-2024 09:02 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
https://companion.home-as...fications-basic/#clearingD4NG3R schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:00:
Weet iemand toevallig of je notificaties verstuurd vanuit HA naar Android automatisch kan laten sluiten na X aantal minuten?
[Afbeelding]
Hulde, dat is 'em.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| sequence: - action: notify.mobile_app_telefoon_x metadata: {} data: title: Thuisklimaat message: Thermostaat uitgeschakeld, tot ziens! data: car_ui: true notification_icon: mdi:home-thermometer channel: Climate importance: high ttl: 0 tag: thermostaat - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 - action: notify.mobile_app_telefoon_x metadata: {} data: data: tag: thermostaat message: clear_notification |
Makkelijker is de timeout optie die 1tje verder stond:D4NG3R schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:36:
[...]
Hulde, dat is 'em.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 sequence: - action: notify.mobile_app_telefoon_x metadata: {} data: title: Thuisklimaat message: Thermostaat uitgeschakeld, tot ziens! data: car_ui: true notification_icon: mdi:home-thermometer channel: Climate importance: high ttl: 0 tag: thermostaat - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 - action: notify.mobile_app_telefoon_x metadata: {} data: data: tag: thermostaat message: clear_notification
https://companion.home-as...sic/#notification-timeout
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| automation: - alias: "Notify of Motion timeout" trigger: ... action: - action: notify.mobile_app_<your_device_id_here> data: message: "Motion Detected" data: timeout: 600 # How many seconds the notification should be received by the device |
[ Voor 43% gewijzigd door Hmmbob op 28-11-2024 09:46 ]
Dat is.. inderdaad iets netter. 
Zeu, korte timeout van 10 seconde geeft het gewenste resultaat. Popup op m'n auto schermpje zonder dat ik later op m'n telefoon nog notificaties heb staan.
Zeu, korte timeout van 10 seconde geeft het gewenste resultaat. Popup op m'n auto schermpje zonder dat ik later op m'n telefoon nog notificaties heb staan.
[ Voor 69% gewijzigd door D4NG3R op 28-11-2024 09:51 ]
@D4NG3R (en @-Casper) Nog makkelijker met een timeout 
[edit]Shoot, nog een pagina
[edit]Shoot, nog een pagina
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 28-11-2024 09:51 ]
Ik zit met iets heel vreemds te klooien:
Om de map van mijn Roborock te wijzigen moet ik het volgende script aanroepen:
dat werkt prima als ik dat bij ontwikkelhulp middelen test, sla ik het echter op als script dan verdwijnt de "0" als waarde, want blijkbaar denkt homeassistant dat 0 geen waarde is. Gevolg, de juiste map wordt niet geselecteerd.
Heeft iemand een idee hoe ik hier omheen kan werken?
Om de map van mijn Roborock te wijzigen moet ik het volgende script aanroepen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| action: vacuum.send_command target: device_id: - c4af34499fd0180fabecc905e88c486e data: command: load_multi_map params: 0 |
dat werkt prima als ik dat bij ontwikkelhulp middelen test, sla ik het echter op als script dan verdwijnt de "0" als waarde, want blijkbaar denkt homeassistant dat 0 geen waarde is. Gevolg, de juiste map wordt niet geselecteerd.
Heeft iemand een idee hoe ik hier omheen kan werken?
Er is een V2 uitgekomen maar dat geldt voor alle versies. Ze hebben dit nergens gemeld omdat de oude nergens meer te krijgen is.prekz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:56:
@tlpeter dat klopt dus niet helemaal.
Je hebt al 2 PoE varianten, zie hierboven.
De chime is aangepast zodat die ook via de app of HA kan worden aangepast (bv volume) en werkt nu ipv op 433 Mhz op 949Mhz(? ergens daar)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@madtraxx Probeer eens
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| action: vacuum.send_command target: device_id: - c4af34499fd0180fabecc905e88c486e data: command: load_multi_map params: "0" |
ah die had ik als troubleshooting al geprobeerd (sorry vergeten te vermelden) maar die pakt hij dan niet.Septillion schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:45:
@madtraxx Probeer eens
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 action: vacuum.send_command target: device_id: - c4af34499fd0180fabecc905e88c486e data: command: load_multi_map params: "0"
als ik op de scriptpagina zelf uitvoer dan werkt het, zodra ik het script aanroep dan werkt het niet meer.
(als ik het script dan ook bekijk dan is de waarde 0 verdwenen)
zal er een manier zijn om die nul waarde naar een template o.i.d. weg te schrijven en deze aan te roepen? op die manier verdwijnt hij iig niet uit het script.
[ Voor 18% gewijzigd door madtraxx op 28-11-2024 11:57 ]
Verwacht in de loop van volgende maand een Voice live stream met een update over de hardware.Ferra schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:35:
[...]
Ah nice! Wat is de planning ongeveer dat deze in de verkoop komen :-)?
Heeft iemand misschien een suggestie voor een blue print die ik kan gebruiken om mijn P1 meter gegevens via Home Wizard uit te lezen en indien er stroom wordt gegenereerd via mijn zonnepanelen (current power = negatief) mijn Bosch wasmachine te activeren indien deze aan staat en remote control actief is?
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery
Ik snap het even niet meer; ik heb een sensor die in het sjabloon keurig de waarde aangeeft, maar via statussen "unavailable" aangeeft. Misschien ben ik er te lang mee bezig dat ik het niet meer zie.
Wat kan de oorzaak zijn?
Wat kan de oorzaak zijn?
Wat is je template?CWH schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:02:
Ik snap het even niet meer; ik heb een sensor die in het sjabloon keurig de waarde aangeeft, maar via statussen "unavailable" aangeeft. Misschien ben ik er te lang mee bezig dat ik het niet meer zie.
Wat kan de oorzaak zijn?
https://www.bol.com/nl/nl...c-zwart/9300000156536773/
Met een RAM upgrade is dit wat om Home Assistant op te draaien?
Heb zelf sinds een klein weekje deze. Draait HAOS in een VM onder Proxmox en verder ook nog een kleine webserver en test HA VM zonder enige effort.Frantic schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:14:
https://www.bol.com/nl/nl...c-zwart/9300000156536773/
Na Sinterklaas komt er nog een geheugen upgrade in, maar met 8GB draait het nu ook al als een zonnetje.
@Kodess @prekz Dan heb ik ook al de V2 aangezien ik de chime kan aanpassen via Home Assistant. Die heb ik nu toch al zeker een half jaar en misschien wel langer.Kodess schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:18:
[...]
Er is een V2 uitgekomen maar dat geldt voor alle versies. Ze hebben dit nergens gemeld omdat de oude nergens meer te krijgen is.
De chime is aangepast zodat die ook via de app of HA kan worden aangepast (bv volume) en werkt nu ipv op 433 Mhz op 949Mhz(? ergens daar)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| - name: "weekly_power" unique_id: "Weekly Power" unit_of_measurement: kWh state: "{{ (states('sensor.weekly_energy_offpeak_use')|float(0) + states('sensor.weekly_energy_peak_use')|float(0))|round(2) }}" device_class: "energy" state_class: "total_increasing" icon: mdi:transmission-tower |
Afzonderlijk geven beide sensors ook de correcte waarde en via sjablonen dus ook.
Als ik in de grafiek deze waarde aanklik wordt aagegeven:
Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de template integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| title: "Home" path: "home" cards: - type: horizontal-stack cards: - type: vertical-stack view_layout: # position: left width: 33% # 1/3 van de breedte cards: - type: "custom:stack-in-card" cards: - type: custom:mushroom-entity-card .... - type: vertical-stack view_layout: # position: right width: 66% cards: |
geeft me
:strip_exif()/f/image/hFXNNTQZTNMsIyAu4h1clzBm.jpg?f=fotoalbum_large)
hoe geraak ik van de witruimte links en rechts af ?
En onder de klok heb ik een icoon verwijderd, maar de achtergrond van het icoon is er nog. Hoe doe ik dit weg ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.date_templated name: " " icon: none icon_color: white card_mod: style: mushroom-state-info$: | .container { --card-secondary-font-weight: bold; } .: | ha-state-icon { --icon-symbol-size: 0px; } |
Weet je zeker dat er niet een wel werkende sensor.weekly_power_2 is?CWH schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:08:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - name: "weekly_power" unique_id: "Weekly Power" unit_of_measurement: kWh state: "{{ (states('sensor.weekly_energy_offpeak_use')|float(0) + states('sensor.weekly_energy_peak_use')|float(0))|round(2) }}" device_class: "energy" state_class: "total_increasing" icon: mdi:transmission-tower
Afzonderlijk geven beide sensors ook de correcte waarde en via sjablonen dus ook.
Als ik in de grafiek deze waarde aanklik wordt aagegeven:
Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de template integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
Ik weet dat de vraag hier niet thuishoort, maar omdat hier ook veel hardwarekennis aanwezig is doe ik toch een poging.
Ik heb een mooie vloerlamp met aanraakdimmer (de oude versie van de Luceplan Constanza), maar die dimmer werkt alleen goed met een ouderwetse gloeilamp. Een ledlamp gebruikt te weinig stroom, waardoor de dimmer daarmee niet goed werkt.
Je snapt ‘m waarschijnlijk al: die dimmer wil ik graag vervangen door een touchdimmer die wel met een ledpeertje werkt en dan natuurlijk het liefste eentje die ik aan mijn HA (óf aan Fibaro) kan koppelen. Voorwaarde is dan wel dat op de een of andere manier de touch-functie in stand blijft.
Het mooiste zou dan zijn als datook nog via datzelfde staafje dat er nu ook aan zit, maar laat ik dat niet als eis stellen; wel een aanraakdimmer.
Verder stel ik geen eisen, hoor
Wie o wie heeft suggesties hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik heb een mooie vloerlamp met aanraakdimmer (de oude versie van de Luceplan Constanza), maar die dimmer werkt alleen goed met een ouderwetse gloeilamp. Een ledlamp gebruikt te weinig stroom, waardoor de dimmer daarmee niet goed werkt.
Je snapt ‘m waarschijnlijk al: die dimmer wil ik graag vervangen door een touchdimmer die wel met een ledpeertje werkt en dan natuurlijk het liefste eentje die ik aan mijn HA (óf aan Fibaro) kan koppelen. Voorwaarde is dan wel dat op de een of andere manier de touch-functie in stand blijft.
Het mooiste zou dan zijn als datook nog via datzelfde staafje dat er nu ook aan zit, maar laat ik dat niet als eis stellen; wel een aanraakdimmer.
<John O`Mill>
@Hippe LipHippe Lip schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:06:
Ik weet dat de vraag hier niet thuishoort, maar omdat hier ook veel hardwarekennis aanwezig is doe ik toch een poging.
Als het mag, vaar ik even op deze vraag mee !!
Ik hen drie dimbare lampen, die je via drie tikken op de standaard hoog/midden/laag kan zetten met een gewone lamp.
Ik heb al verschillende plugs gebruikt: Shelly/fritzdect e.a. maar allemaal als je deze aansluit begint de stekker te brommen.
Het gaat bij mij het liefst om aan/uit en dan met de hand dimmen op midden.
Als dat dimmen er bij kan, zou mooi zijn natuurlijk.
Nee, had ik niet.TheFes schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:46:
[...]
Weet je zeker dat er niet een wel werkende sensor.weekly_power_2 is?
Ik heb eea opgeruimd en verplaatst in templates.yaml, eigenlijk niks aangepast, herstart, (wat ik al vaker gedaan had maar niet hielp) en opeens werkt alles weer.
Bedankt voor je snelle hulp!
Klein vraagje, ik meen me te herinneren dat je een backup file kon checken of ie goed of slecht was. Ergens in de backup moest je dan kijken of een bepaald bestand (wal-bestand?) "0" was, of juist niet. Weet het niet meer.
Of misschien anders; hoe kun je checken of een (gedownloade) backup te gebruiken is?
Of misschien anders; hoe kun je checken of een (gedownloade) backup te gebruiken is?
Ik kwam alleen even om te melden dat ik Home Assistant opnieuw van scratch ga installeren en volledig opzetten.
Wish me luck. En als ik over een dag niet reageer, dan ben ik vermoord door m'n vrouw.
Wish me luck. En als ik over een dag niet reageer, dan ben ik vermoord door m'n vrouw.
Kijk eens bij https://www.ecodim.nl/nl/ of die iets hebben wat je zoekt?Hippe Lip schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:06:
Zij hebben in ieder geval goede RCL dimmers die zowel met fase aansnijding of fase afsnijding overweg kunnen waarmee LED werkt en daarnaast diverse protocollen SMART ondersteunen
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Die ook veel ruimte kostenHippe Lip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:56:
[...]
Beter dingen kiezen die je in serie met je groepsautomaat zet.
Edit: Net na het posten toch de oplossing gevonden,
Na alles te updaten controleer in Node-red zelf onder pallets of er daar ook updates beschikbaar zijn.
Blijkbaar was node-red-contrib-home-assistant-websocket verouderd en daar kwam de melding vandaan.
Sinds de laatste keer ( afgelopen maand ) dat ik alles heb geupdate heb ik bovenaan in Node-red een Melding staan, de Mouse-over geeft aan "Home-assistent Nodes with issues" (Zie Screenshot)
Op dit moment merk ik niks aan het functioneren van de geactiveerde Flows, ik heb ook een aantal uitgeschakelde flows, maar ik kom nergens in een log of flow tegen waar deze melding vandaan komt.
Omdat het toch voor mezelf wel in het oog spingt zou ik graag deze melding willen 'oplossen'.
Iemand een idee waar ik kan kijken om welke Node of Flow het gaat ?
Na alles te updaten controleer in Node-red zelf onder pallets of er daar ook updates beschikbaar zijn.
Blijkbaar was node-red-contrib-home-assistant-websocket verouderd en daar kwam de melding vandaan.
Sinds de laatste keer ( afgelopen maand ) dat ik alles heb geupdate heb ik bovenaan in Node-red een Melding staan, de Mouse-over geeft aan "Home-assistent Nodes with issues" (Zie Screenshot)
Op dit moment merk ik niks aan het functioneren van de geactiveerde Flows, ik heb ook een aantal uitgeschakelde flows, maar ik kom nergens in een log of flow tegen waar deze melding vandaan komt.
Omdat het toch voor mezelf wel in het oog spingt zou ik graag deze melding willen 'oplossen'.
Iemand een idee waar ik kan kijken om welke Node of Flow het gaat ?
/f/image/tUB7U3CptaPFdLxIPkTaLbRn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door _trickster_ op 28-11-2024 19:25 ]
Dank, @hemertje. Dimmers vinden is niet zo lastig, maar een touch/aanraakbediening daarvoor (geïntegreerd of los, maakt me niet uit) kan ik nergens vinden.hemertje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:06:
[...]
Kijk eens bij https://www.ecodim.nl/nl/ of die iets hebben wat je zoekt?
Zij hebben in ieder geval goede RCL dimmers die zowel met fase aansnijding of fase afsnijding overweg kunnen waarmee LED werkt en daarnaast diverse protocollen SMART ondersteunen
Suggesties zijn welkom!
<John O`Mill>
Hallo? Leef je nog?barrymossel schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:36:
Ik kwam alleen even om te melden dat ik Home Assistant opnieuw van scratch ga installeren en volledig opzetten.
hebben jullie tips om een rolgordijn te automatiseren voorzien van accu?
Ik heb hier zelf een tweetal van deze liggen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNJLBL01LM.htmlhemertje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:07:
Al ben ik er nog niet aan toegekomen om ze daadwerkelijk te bevestigen.
Ik ben nu bezig stap voor stap mijn HUE lampen en schakelaars in HA te integreren maar krijg niet simpel een automation waarmee ik de drukknop kan bedienen.
als ik het vergelijk met een drukknop in HUE dan kanik met de drukknop vasthouden het licht feller laten gaan en na nog een keer drukken en vasthouden het licht laten dimmen.
Ik krijg dit dus niet voor elkaar in HA.
Is er iemand die een simpele automation heeft waarmee ik dit kan doen ?
Ik heb nu dit wat waarmee alleen het licht aan/uit wil
als ik het vergelijk met een drukknop in HUE dan kanik met de drukknop vasthouden het licht feller laten gaan en na nog een keer drukken en vasthouden het licht laten dimmen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| - id: kantoor_knop_korte_druk alias: Kantoor Licht Aan/Uit trigger: - platform: device device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_short_press subtype: turn_on action: - service: light.toggle target: area_id: kantoor mode: single - id: kantoor_knop_lang_indrukken_helderder alias: Kantoor Licht Feller Maken triggers: - device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_long_press subtype: turn_on trigger: device conditions: [] actions: - repeat: while: - condition: state entity_id: input_boolean.button_held state: 'on' sequence: - target: area_id: kantoor data: brightness_step: 10 brightness_pct: 76 action: light.turn_on - delay: '0.3' mode: restart - id: kantoor_knop_lang_indrukken_dimmen alias: Kantoor Licht Dimmen triggers: - device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_long_press subtype: turn_on trigger: device conditions: [] actions: - repeat: while: - condition: state entity_id: input_boolean_button_held.input_boolean_button_held state: 'on' sequence: - target: area_id: kantoor data: brightness_step: -10 action: light.turn_on - delay: '0.3' mode: restart - id: kantoor_knop_losgelaten alias: Stop Helderheidsaanpassing trigger: - platform: device device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_short_release subtype: turn_on action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.button_held mode: single |
En de motor?D4NG3R schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:27:
[...]
Ik heb hier zelf een tweetal van deze liggen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNJLBL01LM.html
Al ben ik er nog niet aan toegekomen om ze daadwerkelijk te bevestigen.
Hue werkt toch met Zigbee? Dan kan je dit toch gewoon in Zigbee2MQTT instellen?taz10 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:44:
Ik ben nu bezig stap voor stap mijn HUE lampen en schakelaars in HA te integreren maar krijg niet simpel een automation waarmee ik de drukknop kan bedienen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 - id: kantoor_knop_korte_druk alias: Kantoor Licht Aan/Uit trigger: - platform: device device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_short_press subtype: turn_on action: - service: light.toggle target: area_id: kantoor mode: single - id: kantoor_knop_lang_indrukken_helderder alias: Kantoor Licht Feller Maken triggers: - device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_long_press subtype: turn_on trigger: device conditions: [] actions: - repeat: while: - condition: state entity_id: input_boolean.button_held state: 'on' sequence: - target: area_id: kantoor data: brightness_step: 10 brightness_pct: 76 action: light.turn_on - delay: '0.3' mode: restart - id: kantoor_knop_lang_indrukken_dimmen alias: Kantoor Licht Dimmen triggers: - device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_long_press subtype: turn_on trigger: device conditions: [] actions: - repeat: while: - condition: state entity_id: input_boolean_button_held.input_boolean_button_held state: 'on' sequence: - target: area_id: kantoor data: brightness_step: -10 action: light.turn_on - delay: '0.3' mode: restart - id: kantoor_knop_losgelaten alias: Stop Helderheidsaanpassing trigger: - platform: device device_id: 4f091c41edc056c68297103d8ecb0214 domain: zha type: remote_button_short_release subtype: turn_on action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.button_held mode: single
Deze dingen zijn voor rolgordijnen zonder motor
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| title: "Home" path: "home" panel: true cards: - type: horizontal-stack cards: - type: vertical-stack cards: - type: "custom:stack-in-card" cards: style: | ha-card { margin: 15px ; box-shadow: none; width: 200px ; - type: "custom:stack-in-card" cards: style: | ha-card { margin: 15px ; box-shadow: none; width: 200px ; - type: "custom:stack-in-card" cards: style: | ha-card { margin: 15px ; box-shadow: none; width: 200px ; - type: horizontal-stack # <-- Panel toegevoegd hier cards: - type: conditional view_layout: grid-area: panel conditions: - entity: input_select.dashboard_view state: 'verlichting' card: type: vertical-stack |
dit is mijn huidge code.
De breedte van de stack-in cards is ok. Maar er wordt teveel witruimte voorzien voor de vertical stack. Hoe versmal ik deze ?
oplossing
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| cards: - type: custom:mod-card card_mod: style: hui-horizontal-stack-card $: | div#root > :first-child > * { width: 25%; flex: auto; } div#root > :last-child > * { width: 75%; flex: auto; } card: type: horizontal-stack |
[ Voor 12% gewijzigd door Faece op 29-11-2024 09:59 ]
Nauwelijks... Wat ga je ontzettend wennen aan automatiseringen. En iedereen in het gezin. Ik zit momenteel in een zéér goed verlicht huis waar het stinkt naar etensgeur van gisteren.
Maar langzaam maar zeker begint e.e.a. weer vorm te krijgen. Zonder een hoop overbodige meuk die ik niet (meer) gebruikte. En zonder die weet ik hoeveel warnings in de log.
Ik snap de vraag niet helemaal, die dingen zijn alles in 1 en hang je gewoon aan de ketting van het rolgordijn.
Edit: Of bedoelde je in de oorspronkelijke vraag dat je reeds gemotoriseerde rolgordijnen op accu hebt, en deze wil automatiseren? Ik las de vraag als dat je op zoek was naar iets om (ouderwetse) rolgordijnen slim te maken, voorzien van accu.
[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2024 10:56 ]
Yes, ik heb er 2 om wat zwaardere vouwgordijnen mee te sturen. Werkt prima met zigbee2MQTT, maken wat geluid maar niet hinderlijk voor mij. Elke dag geautomatiseerd omhoog en omlaag, elke 2 maanden even 2 uurtjes opladen met usb c powerbank. Werken voor ons perfect!hemertje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:07:
ja ik zie en lees het nuD4NG3R schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:37:
[...]
Ik snap de vraag niet helemaal, die dingen zijn alles in 1 en hang je gewoon aan de ketting van het rolgordijn.
Easy Installation
Just screw the device to the wall, attach the adapter, insert the beaded cord of your roller shade, and the device will be ready to be connected.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GQHcX6Z2YuujQvgPlU9aqS0K.jpg?f=user_large)
dacht dat het een afstandsbediening van een motor was
goeie tip, dankjewel!
ook deze in gebruik begrijp ik?koelkast schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:49:
[...]
Yes, ik heb er 2 om wat zwaardere vouwgordijnen mee te sturen. Werkt prima met zigbee2MQTT, maken wat geluid maar niet hinderlijk voor mij. Elke dag geautomatiseerd omhoog en omlaag, elke 2 maanden even 2 uurtjes opladen met usb c powerbank. Werken voor ons perfect!
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNJLBL01LM.html
Ja, precies deze!hemertje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:57:
[...]
ook deze in gebruik begrijp ik?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZNJLBL01LM.html
Had iemand de beta release notes al gedeeld?
Niet een enorm grote release deze maand, ik weet vanuit de digitale wandelgangen dat een grote nieuwe feature het net niet gered heeft, en waarschijnlijk in 2025.1 wel geïntroduceerd wordt.
Wat er wel in zit zijn een hoop verbeteringen voor Voice. Assist is een heel stuk sneller geworden, vooral bij error handling. Waar je soms wel tot 10 seconden moest wachten (en meer als je heel veel entities hebt) gaat dat nu een stuk sneller. Het probleem was dat er een error melding is dat je een actie probeert uit te voeren op een entity die wel bestaat, maar niet exposed is naar Assist, maar daarvoor moeten dus wel alle entities gecheckt worden. Dit is nu sterk verbeterd.
Een ander probleem was dat sommige talen heel veel mogelijke zinnen hadden die gematcht moeten worden met de input vanuit de gebruiken. Engels is vaak een vrij simpele taal. Een zin als Turn on the ligts in the kitchen heeft weinig varianten. Je zou er could you voor kunnen zeggen als je het netjes wil vragen en zou kitchen lights kunnen gebruiken. Nederlands is wat dat betreft wat ingewikkelder, niet alleen hebben wij meerdere lidwoorden (de/het) (voor Duits is dit overigens nog veel ingewikkelder) maar ook meer mogeiljkheden om je zin op te bouwen (en ja, voor Engels zijn ook best nog wel meer mogelijkheden te bedenken)
Ik had het mezelf er een beetje makkelijk vanaf gemaakt door de area optioneel 3x in dezelfd zin op te nemen, maar dat zorgt er ook voor dat een zin als zet in de keuken de keukenlampen aan in de keuken een correcte zin was.
Door dat soort dingen te optimaliseren heb ik het aantal opties voor Nederlands met 97% terug kunnen brengen (van 191 miljard naar 19 miljard) terwijl ik ook een hoop nieuwe zinnen toegevoegd heb.
Dat is door meerdere language leaders gedaan, wat ook een flinke snelheidsverbetering met zich mee brengt.
Maar buiten dat brengt 2024.12 meer leuks voor Voice, je kunt nu namelijk bij een LLM voice assistant als Gemini of ChatGPT aangeven dat hij het eerst lokaal via de voordefinieerde zinnen moet proberen, en als dat niet lukt pas naar de cloud stuurt. De LLM wordt daarmee een fallback voor Assist.
Allereerst zorgt dat dat door STT fout omgezette zinnen (bijvoorbeeld Z de keukenlamp aan door de LLM wel begrepen worden, en de actie uitgevoerd wordt, maar het zorgt er ook voor dat je nu veel meer kunt vragen. Zoals het oplossen van een rekensom, het vertellen van een grap, of het aantal dagen tot Kerst, of hoeveel keer de letter R in strawberry zit (waar hij foutief 2 op antwoordt).
Een LLM is wel betaald, maar met een model als ChatGPT 4o mini gaat dat echt om centenwerk per maand. Met een hoop testen er bij betaal ik niet meer als EUR 0.25 per maand voor het gebruik van ChatGPT voor voice commands.
Niet een enorm grote release deze maand, ik weet vanuit de digitale wandelgangen dat een grote nieuwe feature het net niet gered heeft, en waarschijnlijk in 2025.1 wel geïntroduceerd wordt.
Wat er wel in zit zijn een hoop verbeteringen voor Voice. Assist is een heel stuk sneller geworden, vooral bij error handling. Waar je soms wel tot 10 seconden moest wachten (en meer als je heel veel entities hebt) gaat dat nu een stuk sneller. Het probleem was dat er een error melding is dat je een actie probeert uit te voeren op een entity die wel bestaat, maar niet exposed is naar Assist, maar daarvoor moeten dus wel alle entities gecheckt worden. Dit is nu sterk verbeterd.
Een ander probleem was dat sommige talen heel veel mogelijke zinnen hadden die gematcht moeten worden met de input vanuit de gebruiken. Engels is vaak een vrij simpele taal. Een zin als Turn on the ligts in the kitchen heeft weinig varianten. Je zou er could you voor kunnen zeggen als je het netjes wil vragen en zou kitchen lights kunnen gebruiken. Nederlands is wat dat betreft wat ingewikkelder, niet alleen hebben wij meerdere lidwoorden (de/het) (voor Duits is dit overigens nog veel ingewikkelder) maar ook meer mogeiljkheden om je zin op te bouwen (en ja, voor Engels zijn ook best nog wel meer mogelijkheden te bedenken)
- zet de lampen in de keuken aan
- zet in de keuken de lampen aan
- zet de keukenlampen aan
- zet de keuken lampen aan (eigenlijk fout, maar spatiefouten zijn snel gemaakt, dus wel ondersteund)
- schakel de keukenlampen in
- doe de keukenlampen aan
- wil je de keukenlampen aan zetten (hele andere zinsconstructie, waar bij Engels alleen could you er voor gezet wordt
- kun je de keukenlampen aan zetten
Ik had het mezelf er een beetje makkelijk vanaf gemaakt door de area optioneel 3x in dezelfd zin op te nemen, maar dat zorgt er ook voor dat een zin als zet in de keuken de keukenlampen aan in de keuken een correcte zin was.
Door dat soort dingen te optimaliseren heb ik het aantal opties voor Nederlands met 97% terug kunnen brengen (van 191 miljard naar 19 miljard) terwijl ik ook een hoop nieuwe zinnen toegevoegd heb.
Dat is door meerdere language leaders gedaan, wat ook een flinke snelheidsverbetering met zich mee brengt.
Maar buiten dat brengt 2024.12 meer leuks voor Voice, je kunt nu namelijk bij een LLM voice assistant als Gemini of ChatGPT aangeven dat hij het eerst lokaal via de voordefinieerde zinnen moet proberen, en als dat niet lukt pas naar de cloud stuurt. De LLM wordt daarmee een fallback voor Assist.
Allereerst zorgt dat dat door STT fout omgezette zinnen (bijvoorbeeld Z de keukenlamp aan door de LLM wel begrepen worden, en de actie uitgevoerd wordt, maar het zorgt er ook voor dat je nu veel meer kunt vragen. Zoals het oplossen van een rekensom, het vertellen van een grap, of het aantal dagen tot Kerst, of hoeveel keer de letter R in strawberry zit (waar hij foutief 2 op antwoordt).
Een LLM is wel betaald, maar met een model als ChatGPT 4o mini gaat dat echt om centenwerk per maand. Met een hoop testen er bij betaal ik niet meer als EUR 0.25 per maand voor het gebruik van ChatGPT voor voice commands.
Hoe kan ik een kaart laten "zakken" ? dus meer bovenruimte ?
iets met margin-top ?
dus... de conditional card wil ik een aantal cm laten zakken. Hoe doe ik dit ?
iets met margin-top ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - type: horizontal-stack cards: - type: conditional conditions: - entity: input_select.dashboard_view state: 'verlichting' card: type: vertical-stack cards: |
dus... de conditional card wil ik een aantal cm laten zakken. Hoe doe ik dit ?
[ Voor 72% gewijzigd door Faece op 29-11-2024 12:36 ]
Als je al een ChatGPT abo hebt, zit dit dan inbegrepen?TheFes schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:01:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Je zou even de stappen uit de documentatie kunnen volgen, en kijken of de API werkt zonder dat je funds hebt:Hmmbob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:43:
[...]
Als je al een ChatGPT abo hebt, zit dit dan inbegrepen?
https://www.home-assistan...ions/openai_conversation/
nee volgens mij niet, moest een nieuw ding daarvoor aanmaken... maar het is prepaid en met 25 euro kan ik jaren zoals het nu lijkt...Hmmbob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:43:
[...]
Als je al een ChatGPT abo hebt, zit dit dan inbegrepen?
MSI Cubi gescoord met Black Friday. Mooie dingen 
lekker pielen met home assistant in dit huis zodat ik 't in de vingers heb tegen dat het nieuwe huis opgeleverd wordt.
lekker pielen met home assistant in dit huis zodat ik 't in de vingers heb tegen dat het nieuwe huis opgeleverd wordt.
[ Voor 54% gewijzigd door Frantic op 29-11-2024 12:55 ]
mooie ontwikkelingen!
als leek ben ik nog hoofdzakelijk zoekende in HA
wat kunnen jullie mij als dummie adviseren om HA te leren met de mogelijkheden van dien?
als leek ben ik nog hoofdzakelijk zoekende in HA
wat kunnen jullie mij als dummie adviseren om HA te leren met de mogelijkheden van dien?
Ik had per ongeluk op een conversation agent ChatGPT 4o aan staan (zonder mini dus). Toen ging het wel ineens vrij hard..darkrain schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:54:
[...]
nee volgens mij niet, moest een nieuw ding daarvoor aanmaken... maar het is prepaid en met 25 euro kan ik jaren zoals het nu lijkt...
hehe ja, maar ik dacht wel dat je een limiet kan opgeven en dus nooit meer uitgeeft dan erop staat.TheFes schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:07:
[...]
Ik had per ongeluk op een conversation agent ChatGPT 4o aan staan (zonder mini dus). Toen ging het wel ineens vrij hard..
Iemand een idee of ik met m'n ZigBee EcoDimmer een "semi-domme" plafondlamp zoals https://www.praxis.nl/ver...29-4cm-zwart-wit/10119135 zou kunnen bedienen?
Dimmen zal vast wel gaan, maar zou ik ook de temperatuur kunnen regelen?
Nee, dat moet je niet in combinatie gaan gebruiken. Die zigbee dimmer knijpt de stroomtoevoer om zo te dimmen, terwijl deze lamp de dimmer in/bij de lichtbron heeft zitten. Resultaat is waarschijnlijk een knipperende lamp en een kortere levensduur.HowsMyApple schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:09:
Iemand een idee of ik met m'n ZigBee EcoDimmer een "semi-domme" plafondlamp zoals https://www.praxis.nl/ver...29-4cm-zwart-wit/10119135 zou kunnen bedienen?
Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320
Daar zou ik niet van uitgaan bij een lamp met eigen ledcontroller + afstandsbediening om te dimmen en de kleurtemperatuur aan te passen. Die controllers willen vaak een normale (niet gedimde) voeding ontvangen om normaal te werken.HowsMyApple schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:09:
Net als dat slimme lampen, die een kleine controller ingebouwd hebben, ook niet werken achter een losse dimmer.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik draai nu HA OS op een Proxmox NUC. Binnen HA OS heb ik diverse add-ons draaien. Daarvan zou ik een aantal willen verplaatsen naar een eigen LXC binnen Proxmox.
Het fijne aan de add-ons vind ik dat de webinterface meteen beschikbaar is binnen de app/dashboard van HA zelf ('ingress') en je je niet druk hoeft te maken om security.
Nu heb ik een LXC draaien met een webinterface. Deze met Caddy+Tailscale beschikbaar gemaakt op https en standaard port en middels de Tailscale MagicDNS is deze nu benaderbaar vanaf ieder apparaat binnen mijn Tailscale. Als ik een webpage card maak binnen HA en daar de URL ingeef, duurt het echter wel 'even' voordat ie de verbinding maakt. Ik moet dan een paar keer verversen voor ik hem te zien krijg als dashboard. Dat stoort mij wel enigszins...
Ik heb ook NGINX proxy draaien en dat gaat duidelijk sneller, maar als er geen security is ingebouwd in de betreffende software erachter is dat natuurlijk wat ongewenst...
Hoe doen anderen dit, die van HAOS met add-ons naar losse containers zijn overgestapt?
Het fijne aan de add-ons vind ik dat de webinterface meteen beschikbaar is binnen de app/dashboard van HA zelf ('ingress') en je je niet druk hoeft te maken om security.
Nu heb ik een LXC draaien met een webinterface. Deze met Caddy+Tailscale beschikbaar gemaakt op https en standaard port en middels de Tailscale MagicDNS is deze nu benaderbaar vanaf ieder apparaat binnen mijn Tailscale. Als ik een webpage card maak binnen HA en daar de URL ingeef, duurt het echter wel 'even' voordat ie de verbinding maakt. Ik moet dan een paar keer verversen voor ik hem te zien krijg als dashboard. Dat stoort mij wel enigszins...
Ik heb ook NGINX proxy draaien en dat gaat duidelijk sneller, maar als er geen security is ingebouwd in de betreffende software erachter is dat natuurlijk wat ongewenst...
Hoe doen anderen dit, die van HAOS met add-ons naar losse containers zijn overgestapt?
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 29-11-2024 13:37 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja, klopt, dus het was verder geen rampdarkrain schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:08:
[...]
hehe ja, maar ik dacht wel dat je een limiet kan opgeven en dus nooit meer uitgeeft dan erop staat.
Hi,
Ik ben nieuw met Home Assistant en struikel me nu een weg door setups en yaml-codes heen. Ik ben met de afvalinfo-integratie bezig om deze goed te krijgen, en heb een mooie card ontwikkeld die de datum van ophalen prioriteert en overzichtelijk neerzet. Nu wil ik eigenlijk in plaats van de datum de tekst 'over X dagen' gepresenteerd krijgen, maar dat lukt me niet. Zien jullie hoe ik dit kan toevoegen in de yaml-code?
Ik hoor het graag!
Ik ben nieuw met Home Assistant en struikel me nu een weg door setups en yaml-codes heen. Ik ben met de afvalinfo-integratie bezig om deze goed te krijgen, en heb een mooie card ontwikkeld die de datum van ophalen prioriteert en overzichtelijk neerzet. Nu wil ik eigenlijk in plaats van de datum de tekst 'over X dagen' gepresenteerd krijgen, maar dat lukt me niet. Zien jullie hoe ik dit kan toevoegen in de yaml-code?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| type: custom:auto-entities card: show_name: true show_icon: true show_state: true type: glance title: Eerstvolgende afvaltype state_color: true filter: include: - entity_id: sensor.afvalinfo_* attributes: days_until_collection_date: <= 14 options: {} exclude: - attributes: days_until_collection_date: "= " - state: unknown - entity_id: sensor.afvalinfo_*_trash_type_today - entity_id: sensor.afvalinfo_*_trash_type_tomorrow sort: method: attribute attribute: days_until_collection_date numeric: true |
Ik hoor het graag!
@MokerKoper Ik heb template sensors aangemaakt, die per afvaltype de days_until_collection als value hadden.
We hebben nu een 'lamp' boven ons kookeiland hangen met daarin 8 lampen, 2x e27, 3 e14 en 3 gu10. Alles wordt nu geschakeld met 1 wipschakelaar maar het mooiste zou zijn dat we deze lampen kunnen dimmen. Qua bedrading in de 'lamp' zou dat allemaal wel kunnen dus ik zat te denken aan een zigbee inbouwdimmer bij de lamp zelf te plaatsen.
Dan heb ik nog wel het probleem dat ik van een wipschakelaar een pulsdrukker moet maken, is dat alleen een veertje toevoegen of moet ik een heel nieuw binnenwerk? Helemaal mooi zou het zijn als we in HA kunnen regelen dat met 1 knop de e27 en e14 lampen kunnen dimmen maar als dat level boven de 70% komt we de gu10 ook erbij aan kunnen zetten.
In het kort:
- 1: van een wip naar puls schakelaar is een veertje genoeg of een nieuw binnenwerk nodig?
- 2: tips voor een dubbele zigbee dimmer of 2 dimmers die met puls overweg kunnen?
- 3: is de 2e dimmer te regelen via de 1e dimmer stand via HA?
Dan heb ik nog wel het probleem dat ik van een wipschakelaar een pulsdrukker moet maken, is dat alleen een veertje toevoegen of moet ik een heel nieuw binnenwerk? Helemaal mooi zou het zijn als we in HA kunnen regelen dat met 1 knop de e27 en e14 lampen kunnen dimmen maar als dat level boven de 70% komt we de gu10 ook erbij aan kunnen zetten.
In het kort:
- 1: van een wip naar puls schakelaar is een veertje genoeg of een nieuw binnenwerk nodig?
- 2: tips voor een dubbele zigbee dimmer of 2 dimmers die met puls overweg kunnen?
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Is het mogelijk om de X-sense SBS50 aan HA te knopen zonder dat deze internet toegang heeft? Ik kan wel een (beperkte) integratie vinden maar die werkt met een (2e) user via "de app" en dat suggereert gebruik van de (Chinese) server. Mijn huidige spullenboel gebruik vooral Zigbee en is nog internet vrij......
Nginx Proxy kan ook beveiligd worden met wachtwoord voor diensten die geen ingebouwd login mechanisme hebben. Nginx Proxy Manager (Add-On) kan je dit ook in instellen als je deze zou gebruiken. En een bekende Docker container hiervoor is SWAG.JanHenk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:36:
Ik draai nu HA OS op een Proxmox NUC. Binnen HA OS heb ik diverse add-ons draaien. Daarvan zou ik een aantal willen verplaatsen naar een eigen LXC binnen Proxmox.
Gebruik zelf HA OS direct op een ASUS PN64 PC en heb wat Add-ons die geen Ingress ondersteunen. Die gebruik ik gewoon via de Nginx Proxy.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 29-11-2024 18:53 ]
@BiG-GuY Ik heb dat getest (NPM Basic Auth), maar dan moet ik om één of andere reden in de browser bij iedere keer verversen opnieuw inloggen en in de dashboards van HA krijg ik überhaupt geen prompt voor user en pass. Tot nu toe heb ik daar nog geen succes mee dus. 
Tailscale is wat dat betreft een heel stuk eenvoudiger, eenmaal ingesteld. Maar is wel een heel ander beestje..
Tailscale is wat dat betreft een heel stuk eenvoudiger, eenmaal ingesteld. Maar is wel een heel ander beestje..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7nYSYUYqqxO5M3brsggJ09t5.jpg?f=user_large)
hoe kan ik tussen de menu items meer ruimte krijgen ?
het zijn allemaal custom:mushroom-template-card's
1. zal afhankelijk zijn van je schakelaar, denk ik? Ik heb hier gelezen dat iemand er gewoon een veertje in had gezet.Mr.Viper schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:55:
We hebben nu een 'lamp' boven ons kookeiland hangen met daarin 8 lampen, 2x e27, 3 e14 en 3 gu10. Alles wordt nu geschakeld met 1 wipschakelaar maar het mooiste zou zijn dat we deze lampen kunnen dimmen. Qua bedrading in de 'lamp' zou dat allemaal wel kunnen dus ik zat te denken aan een zigbee inbouwdimmer bij de lamp zelf te plaatsen.
In het kort:
2. Geen specifieke tips, mijn dimmer is Shelly en dus wifi. Maar ze zijn er zeker.
3. Je kan een automation inrichten die de spots schakelt a.d.h.v. >70% inschakelen en <70% uit.
Door er een 'kop kaart' titel of ondertitel tussen te zetten? Dat vind ik nu de gemakkelijkste optie in de Secties weergave.Faece schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:28:
[Afbeelding]
hoe kan ik tussen de menu items meer ruimte krijgen ?
het zijn allemaal custom:mushroom-template-card's
Dankzij de hulp van @AUijtdehaag niet zo verschrikkelijk lang geleden in de Home Assistant wereld terecht gekomen. Nu klaagde mijn ODROID-C4 NUC al een tijdje over opslag problemen (maar het systeem draaide nog... redelijk foutloos).
Nu is helaas, na een getrachte restart, de hele NUC overleden. Hij komt niet meer in de lucht; mogelijk dat de volle schijf het opstarten van HA belemmert? Jammer, maar ik was toch al van plan om naar een geheugenuitbreiding te gaan zoeken.
Zijn hier mensen die me hierover zouden kunnen adviseren? Zou zoiets een goede optie zijn met een leuke SSD schijf erin?
https://www.hashop.nl/HAs...-N4000-met-Home-Assistant
Nu is helaas, na een getrachte restart, de hele NUC overleden. Hij komt niet meer in de lucht; mogelijk dat de volle schijf het opstarten van HA belemmert? Jammer, maar ik was toch al van plan om naar een geheugenuitbreiding te gaan zoeken.
Zijn hier mensen die me hierover zouden kunnen adviseren? Zou zoiets een goede optie zijn met een leuke SSD schijf erin?
Ik doe alles in yaml ....Vuur Draak schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:35:
[...]
Door er een 'kop kaart' titel of ondertitel tussen te zetten? Dat vind ik nu de gemakkelijkste optie in de Secties weergave.
https://www.marktplaats.n...nige-thinclient-t630-haosHenri2500 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:06:
Dankzij de hulp van @AUijtdehaag niet zo verschrikkelijk lang geleden in de Home Assistant wereld terecht gekomen. Nu klaagde mijn ODROID-C4 NUC al een tijdje over opslag problemen (maar het systeem draaide nog... redelijk foutloos).
is ook een optie.
Dan noemt het 'heading' en krijg je zoiets dergelijks:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: grid cards: - type: heading heading_style: title icon: "" layout_options: grid_columns: full grid_rows: 1.5 |
Voor de mushroom cards is er een hele mooie config topic op home assistant forum.
Daar wordt per kaart uitgelegd wat er mogelijk is met card mod
https://community.home-as...ing-config-guide/600472/1
https://www.bright.nl/vid...hey-google-met-gemak.html
Ik weet niet of deze link al voorbij is gekomen.
ChatGPT met een oude telefoon.
Ik weet niet of deze link al voorbij is gekomen.
ChatGPT met een oude telefoon.
Ik gebruik om te kunnen zien door wie de Playstaiton 5 bezet is gebruik ik de volgende integratie:
https://github.com/JackJPowell/hass-psn
Deze heeft echter 2 nadelen, na een herstart moet ik soms de NPSSO code opnieuw ophalen en als er een andere gebruiker op de Playstation gaat kan ik dat niet altijd zien.
Heeft één van jullie hier een oplossing voor of is er een betere PS5 integratie die jullie gebruiken?
https://github.com/JackJPowell/hass-psn
Deze heeft echter 2 nadelen, na een herstart moet ik soms de NPSSO code opnieuw ophalen en als er een andere gebruiker op de Playstation gaat kan ik dat niet altijd zien.
Heeft één van jullie hier een oplossing voor of is er een betere PS5 integratie die jullie gebruiken?
Ik ben op dit moment bezig met de verbouwing van ons huis. Nu alles nog open en goed toegankelijk is in het huis wil ik rekening houden met de toekomstige Home Assistant installatie.
Naar elke ruimte is inmiddels utp gelegd en de meeste inbouw dozen zijn 50mm diep geworden in plaats van 40mm voor het plaatsen van Shelly oid. Ook is de keuken apparatuur allemaal besteld met wifi mogelijkheden.
Wat zouden nog meer leuke toevoegingen zijn voor het huis om deze smart te maken?
Naar elke ruimte is inmiddels utp gelegd en de meeste inbouw dozen zijn 50mm diep geworden in plaats van 40mm voor het plaatsen van Shelly oid. Ook is de keuken apparatuur allemaal besteld met wifi mogelijkheden.
Wat zouden nog meer leuke toevoegingen zijn voor het huis om deze smart te maken?
@KindrihKindrih schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:04:
Ik ben op dit moment bezig met de verbouwing van ons huis. Nu alles nog open en goed toegankelijk is in het huis wil ik rekening houden met de toekomstige Home Assistant installatie.
- Elk een aparte groep voor koken, koelkast, vriezer, oven, wasmachine, droger, etc. Niet delen dus, zodat je elk een tussenmeter kunt geven.
- Als je een gevel op het zuiden hebt: bij elk raam een inbouwdoos (buiten dus) voor het aansluiten van elektrische screens, zodat je die automatisch kunt bedienen.
- UTP-aansluiting in je technische ruimte voor bv. ventilatie; vroeg of laat wil je in die ruimte sowieso iets.
- UTP bij hoofdeind bed én aan het voeteneind (beeldscherm o.i.d.)
- Loze leidingen naar strategische punten in de woonkamer voor surround sound of vergelijkbaar.
- WCD + loze leiding naar plafondpunt voor beamer.
<John O`Mill>
Vandaar bezig geweest met de ZBMINIR2 (Extreme). Detached mode werkt keurig. Je krijgt een action sensor MAAR die heeft maat één optie: Toggle. Naast toggle (om dingen aan/uit te zetten) wil je eigenlijk ook "Hold" (om bijvoorbeeld een dimstand in te stellen). Is er al iemand die daar en oplossing voor gevonden heeft bij de ZBMINIR2?HuismAndré schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:13:
[...]
Ik heb toevallig een paar dagen geleden een paar besteld in de hoop precies dit te kunnen doen. Overigens ben ik van plan het relais ook te blijven gebruiken (aangestuurd door Home Assistant, om de lampengroep af te schakelen als we naar bed gaan) maar ik hoop de Busch-Jaeger schakelaar (die ik van een veertje ga voorzien zodat het een pulsdrukker wordt) te kunnen gebruiken om te dimmen of door dimstanden heen te lopen.
Zie deze post (zelfde soort vraag), hopelijk heb je er wat aan: https://gathering.tweaker...message/78963020#78963020Kindrih schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:04:
Wij gaan binnenkort verhuizen. Ik wil mijn P1 meter meenemen, en dus gewoon in het nieuwe huis in prikken. Wat gaat er gebeuren met mijn energy dashboard, aangezien de waardes opeens compleet anders zijn? Moet ik het resetten, en zo ja hoe?
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.