Ik wil eigenlijk een soort van sidebar met rechts al mijn info. Maar misschien is mijn idee wel niet ok en is er een betere manier...Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:54:
@Faece Je kan in het echte menu gewoon meerdere dashboards toevoegen, is dat wat je zoekt?
@Vortexmerc Hele availability zou dus niets mogen doen met of ze nog reageren. Puur dat HA alle entities die te maken hebben met het device als "unavailable" zal markeren zodra er >6 uur niets van gehoord is. En batterij devices kunnen prima langer dan dat stil blijven als er niets te melden valt om batterij te besparen.
Maar heb je er dus iets van een automation aan hangen die op de beweging van je sensor af moet gaan? En die doet het dan echt niet meer?
Want je bent niet bepaald de eerste met Hue sensors aan ZHA. Maar ben zelf een Z2M gebruiker
Maar heb je er dus iets van een automation aan hangen die op de beweging van je sensor af moet gaan? En die doet het dan echt niet meer?
Want je bent niet bepaald de eerste met Hue sensors aan ZHA. Maar ben zelf een Z2M gebruiker
@Faece Klinkt mij als dat je gewoon een dashboard kunt aanmaken.
Maar goed, wil je het gewoon allemaal in een dashboard kan dat natuurlijk ook. Met een conditional card (of tegenwoordig gewoon visability) kan je gewoon zichbaar maken wat je wilt. Zal je alleen op moeten slaan ergens wat getoond moet worden bijvoorbeeld in een helper. En dan weer het nadeel dat dit dan global is voor alle users. Je zou ook weer een helper per user kunnen aanmaken of zelfs een template sensor waar je het per gebruiker in zet (TheFes heeft daar een mooie voor). Maar de complexiteit loop dan heel snel op.
Maar goed, wil je het gewoon allemaal in een dashboard kan dat natuurlijk ook. Met een conditional card (of tegenwoordig gewoon visability) kan je gewoon zichbaar maken wat je wilt. Zal je alleen op moeten slaan ergens wat getoond moet worden bijvoorbeeld in een helper. En dan weer het nadeel dat dit dan global is voor alle users. Je zou ook weer een helper per user kunnen aanmaken of zelfs een template sensor waar je het per gebruiker in zet (TheFes heeft daar een mooie voor). Maar de complexiteit loop dan heel snel op.
Klopt ik heb een automation met 2 sensors in een trap hal die het licht aan doen of er nu iemand van beneden komt of van boven. en ik merkte dat die boven dus niets meer deed. licht ging niet meer aan.Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:03:
@Vortexmerc Hele availability zou dus niets mogen doen met of ze nog reageren. Puur dat HA alle entities die te maken hebben met het device als "unavailable" zal markeren zodra er >6 uur niets van gehoord is. En batterij devices kunnen prima langer dan dat stil blijven als er niets te melden valt om batterij te besparen.
toen ik beneden kwam wel door de andere sensor.
die hue sensors gegeven ook temperatuur weer en je ziet bij deze sensor dat rond 4:00am dit stopte tot ik de ZHA intergratie herstart heb rond 7:00 en nu weer data sinds toen. dus rond 4am is die toch echt wel unresponding gekomen en geen data meer nog sensor motion input.
Daar heb je een goed punt. In het begin wilde ik weten hoe stabiel het eigenlijk is, maar idd wat heb je eraan? Puur eigenlijk om te weten dat het goed zit. Heb de tijden daarom ook aangepast naar 3x per dagThinkPad schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:34:
[...]
En @dannyvdb1997 @CappieL
Jullie speedtestjes zullen ongetwijfeld een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar waarom elk uur?
In het kader van duurzaamheid voelt het voor mij als verspilling van resources (er zijn servers die dat verzoek moeten beantwoorden, tussenliggende switches/routers die de data transporteren etc). Elk uur testen voelt voor mij als 'omdat het kan'.
Ik schreef daar al eens eerder wat over:
[...]
Ja enkel HA OS op de PI idd.Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:37:
@water_escape En @Church of Noise beide HA OS op bare metal?
En als HA niet reageert kan je vaak nog proberen via Samba of je dan de log wel kunt bekijken.
Water-Escape
@Vortexmerc Enige dat ik als niet ZHA gebruiker nog kan bedenken, stick firmware up to date?
Verder bestaat "de sonoff usb 3.0 coordinator" niet. Sonoff heeft nogal moeilijk gedaan met naamgeving maar ze bieden twee sticks aan met verschillende chips. De ZBDongle-P met Ti chip en de ZBDongle-E met SL chip.
Verder bestaat "de sonoff usb 3.0 coordinator" niet. Sonoff heeft nogal moeilijk gedaan met naamgeving maar ze bieden twee sticks aan met verschillende chips. De ZBDongle-P met Ti chip en de ZBDongle-E met SL chip.
Ik vind het prima om over nut en noodzaak te discussieren, maar ik constateer enkel dat het niet werkt zoals ik zou verwachten en daar post ik een vraag over. Ik zoek dan ook gewoon een technische oplossing.ThinkPad schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:34:
[...]
En @dannyvdb1997 @CappieL
Jullie speedtestjes zullen ongetwijfeld een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar waarom elk uur?
In het kader van duurzaamheid voelt het voor mij als verspilling van resources (er zijn servers die dat verzoek moeten beantwoorden, tussenliggende switches/routers die de data transporteren etc). Elk uur testen voelt voor mij als 'omdat het kan'.
Ik schreef daar al eens eerder wat over:
[...]
Om toch op jouw antwoord te reageren; je hebt gelijk, ik zal het niet elk uur nodig hebben, maar vind het wel interessant om te weten (en ja dan hoef je hem niet elk uur uit te voeren). Je praat hier nu echt, zoals je zelf al aangeeft, over een 'druppel op een gloeiende plaat'. Waarom streamen mensen in ultra HD als ze ook gewoon naar minder scherp beeld kunnen kijken?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Ik heb een hele serie tuya devices via de Smart Life (Beta) integratie lopen, en na een update van HA lijkt die integratie niet meer te werken. De github pagina zegt dat het nu in de core zit, maar ik zie nergens hoe en waar ik die integratie dan vandaan moet halen en weer kan koppelen aan mijn bestaande data en paginas/devices.
Iemand tips hoe je de spullen van de smartlife (beta) custrom integratie overtilt naar de blijkbaar core integratie?
Iemand tips hoe je de spullen van de smartlife (beta) custrom integratie overtilt naar de blijkbaar core integratie?
Dus om een lang verhaal kort te maken.... In 1 dashboard. Punt.Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:07:
@Faece Klinkt mij als dat je gewoon een dashboard kunt aanmaken.
Volgens mij is dit nog niet beantwoord. Ikzelf had dit probleem ook, en het komt voor bij de oudere sensoren van HUE.Vortexmerc schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:24:
Hallo,
Ben nieuw met HA en heb anoying issue met HUE motion sensors.
Ik gebruikte deze al 2+jaar met de hue bridge en no issues, nu rechtstreeks aan HA gekoppeld met ZHA en een sonoff usb 3.0 coordinator.
Ging allemaal goed maar heb nu op 2 weken 2 verschillende hue sensors die ineens unavailable gaan. event is became unknown.
Mijn zigbee dekking is heel goed door vele devices te hebben.
Deze morgen alleen de ZHA intergratie herstart en kwam terug leek het, zag de battery status van de hue motion sensor maar nu check ik paar uur terug hetzelfde.
Met de eerste sensor eens volledige reset en repair gedaan, die tot nu toe het issue niet terug gekomen maar dat het nu met een andere sensor begint vertrouw het niet zo.
Ik las ergens dat die hue sensors soms reconnecten met een niet secure methode en dat dit de coordinator niet toelaat, maar dat is puur een gok in het duister.
Vervang ik beter die dingen met sonoff of aqara motion sensors? beetje spijtig.
Welke versie heb jij? Ik had een V1 (eerste versie met (ik meen) Philips erop). Die hebben idd een security key exchange issue welke in mijn geval na een paar maanden optrad. De nieuwe (V2, met Signify erop) zou dit probleem niet moeten hebben. Deze heb ik nu dan ook en tot op heden geen enkel probleem.
Btw, ik gebruik een Sonoff USB stick (non TI) met ZHA.
@Septillion Neen, maar ik had gisteren multiplatform Add-on geinstalleerd. En ondanks dat ik de dongel opnieuw geflashed had, bleek die Add-on de boel te blokkeren.
Dit klinkt wel dat het zou kunnen zijn en wat ik ook in die lijnen online vond. het zijn SML001 en dus de oudere.Anteros schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:54:
[...]
Volgens mij is dit nog niet beantwoord. Ikzelf had dit probleem ook, en het komt voor bij de oudere sensoren van HUE.
Welke versie heb jij? Ik had een V1 (eerste versie met (ik meen) Philips erop). Die hebben idd een security key exchange issue welke in mijn geval na een paar maanden optrad. De nieuwe (V2, met Signify erop) zou dit probleem niet moeten hebben. Deze heb ik nu dan ook en tot op heden geen enkel probleem.
Btw, ik gebruik een Sonoff USB stick (non TI) met ZHA.
best dan die vervangen met nieuwere versies. 4 van mijn 5 motions sensors zijn nog deze oude. eentje is SML003 en dus signify.
Interessant! Heb hem net toegevoegd bij mij. Ik lees dat deze standaard elk uur loopt? Dat is nog aanvaardbaar. Ik neem aan dat zo'n speedtest ook geen astronomische hoeveelheden data over het netwerk moet sturen?JustMyOpinion schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:44:
Korte vraag... gebruiken jullie de Speedtest.net integratie?
Bij mij werkte dit prima, maar is afgelopen week enorm aan het haperen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik kan zien is dat de 'storing' begint om 21 november 10.30 uur.
Qua updates heb ik die dag ge-update:
ESPHome (2024.10.3): 10.25 uur
Cloudflared: 13.23 uur (dus erna, en valt dus af)
Jullie hier ook last van?
@Opifex Geen idee wat de integratie doet, maar normale speedtest.net doet 15 sec volle bak per kant. Op 1Gbit/s heb je het dan wel over 3GB+.
als ik dit in mijn webbrowser ingeef, moet ik dan iets zien ?verjager schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:11:
[...]
Stel dat je in je Akuvox het als volgt instelt:
code:
1 http://<home_assistant_ip>:<port>/api/webhook/akuvox_doorbell_validcard=$card_sn
als ik de badge inlees, zie ik het in de log van de deurbel
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UcuoipRD7lw1oaqQ7OuR63UG.jpg?f=user_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| trigger: webhook allowed_methods: - POST - GET - HEAD - PUT local_only: true webhook_id: akuvox_doorbell_validcard=0430F4A64F6180 |
dit is wat ik nu heb, maar het komt niet binnen...
edit : het werkt
@JustMyOpinion Welk doel probeer je te bereiken? Ik heb zelf ook een tijdje de speedtest integratie gedraaid met als doel om de stabiliteit van m'n verbinding in kaart te brengen. Uiteindelijk de conclusie getrokken dat het voor dat doel nogal overkill is, daarnaast zorgde het voor merkbare vertraging omdat elk half uur de lijn weer volgetrokken werd.
Destijds had ik vergelijkbare problemen, de integratie besloot soms uren lang te weigeren. Wisselen van server loste het weer een paar dagen op voordat deze weer weigerde. Dikke kans dat het komt omdat het niet de bedoeling is dat er zo vaak/consistent getest word.
Tegenwoordig ping ik enkel 8.8.8.8 nog elke 30 seconden om te achterhalen of m'n lijn up en een beetje stabiel is.
Destijds had ik vergelijkbare problemen, de integratie besloot soms uren lang te weigeren. Wisselen van server loste het weer een paar dagen op voordat deze weer weigerde. Dikke kans dat het komt omdat het niet de bedoeling is dat er zo vaak/consistent getest word.
Tegenwoordig ping ik enkel 8.8.8.8 nog elke 30 seconden om te achterhalen of m'n lijn up en een beetje stabiel is.
:strip_exif()/f/image/sQgkICzcnnGbZSyyUHDlMrLY.png?f=user_large)
[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 25-11-2024 15:26 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik ben aan het kijken naar verlenging van mijn energiecontract, en twijfel over dynamische prijzen. Is er een manier om op basis van de DSMR-data van afgelopen jaar te berekenen wat de kosten zouden zijn geweest als ik toen dynamische prijzen had gehad?
@JustMyOpinion
Heb laatst een add-on ontdekt die de standaard Speedtest.net implementatie verbeterd via speedtest-cli. Deze add-on draait een speedtest wanneer hij opstart en als hij klaar is stopt de Add-on.
Je kan dan een Automation maken die om de zoveel tijd een Speedtest draait en die data wordt dan gelogd in de Speedtest integratie.
Zo heb ik het voor nu ingesteld dat een specifieke Speedtest.net server gebruikt wordt van Odido in Amsterdam en dat ik via mijn Unifi UDM-SE het verkeer routeer over mijn Odido 5G Backup (K&K). Dit vooral om de stabiliteit te beoordelen. Een doorlopende ping heb ik ook lopen via de Ping (ICMP).
https://github.com/MrSuicideParrot/hassio-speedtest-addon
server_id voor Odido Amsterdam is: 52365
Heb laatst een add-on ontdekt die de standaard Speedtest.net implementatie verbeterd via speedtest-cli. Deze add-on draait een speedtest wanneer hij opstart en als hij klaar is stopt de Add-on.
Je kan dan een Automation maken die om de zoveel tijd een Speedtest draait en die data wordt dan gelogd in de Speedtest integratie.
Zo heb ik het voor nu ingesteld dat een specifieke Speedtest.net server gebruikt wordt van Odido in Amsterdam en dat ik via mijn Unifi UDM-SE het verkeer routeer over mijn Odido 5G Backup (K&K). Dit vooral om de stabiliteit te beoordelen. Een doorlopende ping heb ik ook lopen via de Ping (ICMP).
Het doel is eigenlijk om te achterhalen dat als één van de gezinsleden roept 'het internet is weer eens traag' ik kan zien of het inderdaad zo is of dat het aan het apparaat ligt waar ze mee bezig zijn...D4NG3R schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:13:
@JustMyOpinion Welk doel probeer je te bereiken? Ik heb zelf ook een tijdje de speedtest integratie gedraaid met als doel om de stabiliteit van m'n verbinding in kaart te brengen. Uiteindelijk de conclusie getrokken dat het voor dat doel nogal overkill is, daarnaast zorgde het voor merkbare vertraging omdat elk half uur de lijn weer volgetrokken werd.![]()
[Afbeelding]
Bedenk me nu dat ik dan ook op dat moment de test kan doen middels op en knop drukken o.i.d. maar een grafiekje vind ik eigenlijk ook gewoon mooier.
Deze heb ik inderdaad voorbij zien komen, ga er eens naar kijken. ThnxBiG-GuY schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:42:
@JustMyOpinion
Edit: Heb nu die add-on geïnstalleerd. Om de 3 uur een test.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Misschien een beetje off-topic, Maar ik zit met het volgende,
Ik wil graag een lucht Ontvochtiger aanschaffen om in de badkamer te plaatsen.
graag zou ik deze willen verbinden met Home assistant om het proces te automatiseren.
iemand toevallig advies/ervaring met lucht ontvochtigers die compatible zijn met Home Assistant?
graag zou ik deze willen verbinden met Home assistant om het proces te automatiseren.
iemand toevallig advies/ervaring met lucht ontvochtigers die compatible zijn met Home Assistant?
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
@JustMyOpinion Nouwja, let erop dat een speedtest natuurlijk gewoon je pijp probeert dicht te trekken. Dus als je heftig met andere zaken bezig bent zal of dat opeens merkbaar langzamer zijn of de speedtest uitslag is misleidend...
De afgelopen maanden een aantal verschillende ontvochtigers uitgetest voor ons magazijn en showroom. Eigenlijk is puntje bij paaltje: Neem gewoon de meest voordelige "domme" versie en schakel deze aan en uit met een slim stopcontactje, aangestuurd door een luchtvochtigheidsmeter.The-dragon schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:43:
Zelf hebben we uiteindelijk gekozen voor de Qlima D 720 Cube en sturen de fan aan via Home assistant maar die keuze werd eigenlijk hoofdzakelijk bepaald door de 10+ liter opvangbak. Voor thuis zou ik een kleinere (en stillere) versie kiezen en die, zoals gezegd, via aan/uit schakeling sturen. Neem dan wel een die onthoudt in welke stand hij stond als je "de stekker eruit trekt". Bij de volgende is dat inderdaad het geval (en was ook best redelijk stil):
https://www.amazon.de/dp/B0DG2P52MX
Is af en toe beschikbaar voor rond de 150 euro.
André Huisman (www.new-line.nl)
Dan schakel ik hem maar weer eens uit. Want ik merk net dat hij ook om de 5 minuten een test doet, en niet om het uur zoals de documentatie zegt. Dat is niet wenselijk in België, waar er in de praktijk nog steeds traffieklimieten zijn.Septillion schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:54:
@Opifex Geen idee wat de integratie doet, maar normale speedtest.net doet 15 sec volle bak per kant. Op 1Gbit/s heb je het dan wel over 3GB+.
@HuismAndré @The-dragon Die Qlima bestaat ook als Midea Cube 20 en daarvoor bestaat wél een HA integratie - ik heb er zo 3 draaien hier...
[ Voor 11% gewijzigd door Church of Noise op 25-11-2024 20:10 ]
@The-dragon Ik heb een clean air optima luchtontvochtiger via local tuya geïntegreerd met HA. Ik gebruik o.a de vocht sensor van het apparaat voor verschillende triggers.
[ Voor 5% gewijzigd door kai_the_one op 25-11-2024 21:06 ]
De vochtsensor van het ding zelf is nogal 'meh'. Ik gebruik de luchtvochtigheidsmeting van de Netatmo CO2 sensoren in de ruimtes in kwestie. Bevalt erg goed. Aansturen via een "generic_hygrostat" die de fan switcht van 0 naar 100%.Church of Noise schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:09:
@HuismAndré @The-dragon Die Qlima bestaat ook als Midea Cube 20 en daarvoor bestaat wél een HA integratie - ik heb er zo 3 draaien hier...
Inderdaad, ik gebruik ook andere meters (die van Tado waar aanwezig, specifieke Zigbee dingetjes van Sonoff elders).HuismAndré schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:42:
[...]
De vochtsensor van het ding zelf is nogal 'meh'. Ik gebruik de luchtvochtigheidsmeting van de Netatmo CO2 sensoren in de ruimtes in kwestie. Bevalt erg goed. Aansturen via een "generic_hygrostat" die de fan switcht van 0 naar 100%.
Wil iemand eens meekijken of mijn automation klopt voor mijn RV sensor in de mechanische ventilatie? Wat ik eigenlijk wil is de reguliere above 75 RV (high), below 65 RV (low) en between 60-75 RV (medium) acties. Maar dan wel zodanig gespecificeerd dat:
- Dit alleen tussen 6:00 en voor 22:30 gebeurt
- En na 22:35 de ventilator nog op de low-preset wordt gezet.
Mijn twijfel zit hem erin dat de 'if-condition' voor na 22:35 niet gaat werken op deze manier omdat ik al eerder in de code een andere condition heb opgenomen. Namelijk de tijd van 6:00-22:30. Iemand die dit kan bevestigen? Ik kan het testen, maar dan moet ik zo laat douchen
- Dit alleen tussen 6:00 en voor 22:30 gebeurt
- En na 22:35 de ventilator nog op de low-preset wordt gezet.
Mijn twijfel zit hem erin dat de 'if-condition' voor na 22:35 niet gaat werken op deze manier omdat ik al eerder in de code een andere condition heb opgenomen. Namelijk de tijd van 6:00-22:30. Iemand die dit kan bevestigen? Ik kan het testen, maar dan moet ik zo laat douchen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| alias: Itho - set MV to high and low after shower description: "" mode: single triggers: - entity_id: - sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 75 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 trigger: numeric_state - entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 65 for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 trigger: numeric_state - entity_id: - sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 75 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 above: 65 trigger: numeric_state conditions: - condition: time after: "06:00:00" before: "22:30:00" actions: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 75 sequence: - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 - data: {} action: script.mv_preset_high - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 65 sequence: - data: {} action: script.mv_preset_low - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 75 above: 65 sequence: - action: script.itho_mv_medium_preset data: {} - if: - condition: time after: "22:35:00" then: - action: script.mv_preset_low data: {} |
@ViezeVis Ja, dat klopt. Dat if-statement zal altijd false zijn.
Hierbij een gewijzigd voorstel:
Hiermee wordt om 22:35 altijd de low preset ingeschakeld.
De andere acties worden alleen binnen het tijdsframe uitgevoerd.
Hiervoor heb ik trigger-ids gebruikt om dubbel informatie te vermijden.
Ik heb de modus op queued gezet, om te voorkomen dat je ventilatie niet in de nachtstand gaat wanneer deze voor 22:35 net werd getriggerd door een van de numeric_state triggers.
O ja, de meerdere choose: blokken heb ik samengevoegd, en de acties onder default: geplaatst.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| alias: Itho - set MV to high and low after shower description: "" mode: queued max: 10 triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 75 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: above - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 65 for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 id: below - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 65 below: 75 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: in_between - trigger: time at: "22:35:00" id: bedtime conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: trigger id: bedtime - condition: time after: "22:35:00" sequence: - action: script.mv_preset_low data: {} default: - if: - condition: time after: "06:00:00" before: "22:30:00" then: - choose: - conditions: - condition: trigger id: above sequence: - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 - action: script.mv_preset_high data: {} - conditions: - condition: trigger id: below sequence: - action: script.mv_preset_low data: {} - conditions: - condition: trigger id: in_between sequence: - action: script.itho_mv_medium_preset data: {} |
Ik heb de modus op queued gezet, om te voorkomen dat je ventilatie niet in de nachtstand gaat wanneer deze voor 22:35 net werd getriggerd door een van de numeric_state triggers.
O ja, de meerdere choose: blokken heb ik samengevoegd, en de acties onder default: geplaatst.
Waarom een if in de default sequence en niet gewoon een tweede choose blok?verjager schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:11:
@ViezeVis Ja, dat klopt. Dat if-statement zal altijd false zijn.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 alias: Itho - set MV to high and low after shower description: "" mode: queued max: 10 triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 75 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: above - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 65 for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 id: below - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 65 below: 75 for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: in_between - trigger: time at: "22:35:00" id: bedtime conditions:[] actions: - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: trigger id: bedtime - condition: time after: "22:35:00" sequence: - action: script.mv_preset_low data: {} default: - if: - condition: time after: "06:00:00" before: "22:30:00" then: - choose: - conditions: - condition: trigger id: above sequence: - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 milliseconds: 0 - action: script.mv_preset_high data: {} - conditions: - condition: trigger id: below sequence: - action: script.mv_preset_low data: {} - conditions: - condition: trigger id: in_between sequence: - action: script.itho_mv_medium_preset data: {}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| alias: Itho - set MV to high and low after shower description: "" mode: queued max: 10 triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 75 for: minutes: 1 id: above - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity below: 65 for: minutes: 2 id: below - trigger: numeric_state entity_id: sensor.rv_badkamer_1_humidity above: 65 below: 75 for: minutes: 1 id: in_between - trigger: time at: "22:35:00" id: bedtime conditions: - condition: or conditions: - condition: trigger id: bedtime - condition: time after: "06:00:00" before: "22:30:00" actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: bedtime sequence: - action: script.mv_preset_low - conditions: - condition: trigger id: above sequence: - delay: seconds: 30 - action: script.mv_preset_high - conditions: - condition: trigger id: below sequence: - action: script.mv_preset_low - conditions: - condition: trigger id: in_between sequence: - action: script.itho_mv_medium_preset |
Je herhaalt zo wel de time condition, maar overall is het een stuk overzichtelijker
Die or condition lijkt me ook overbodig, op het moment van die specifieke trigger, weet je dat het na 22:35 is
time condition verplaatst naar het algemene condition blok, toch in een or condition dus
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 26-11-2024 11:28 ]
Even een noobvraag over energie monitoring. Ik zou graag mijn verbuik monitoren per groep. Nu heb ik gekeken naar Shelly's maar mijn DIN Rail (links) is al vol.
Kan iemand mij naar een goede oplossing sturen?
:strip_exif()/f/image/t0NFA5w06rLiCoLwqNtpT8Rp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben namelijk recent verhuist naar een nieuwbouwwoning. Mijn energie verbruik is hoog (~635kWh afgelopen maand). Mijn vorige woning was 2000-2200 kWh per jaar, dus ik dacht dat het vanuit mijn warmtepomp kwam. Deze verbruikte echter maar 240kWh de afgelopen maand en verder heb ik weinig nieuwe apparatuur in huis.
Ik ben namelijk recent verhuist naar een nieuwbouwwoning. Mijn energie verbruik is hoog (~635kWh afgelopen maand). Mijn vorige woning was 2000-2200 kWh per jaar, dus ik dacht dat het vanuit mijn warmtepomp kwam. Deze verbruikte echter maar 240kWh de afgelopen maand en verder heb ik weinig nieuwe apparatuur in huis.
Met je P1 meter kun je toch je geschiedenis al zien? Wat is je baseload snachts?Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:55:
Even een noobvraag over energie monitoring. Ik zou graag mijn verbuik monitoren per groep. Nu heb ik gekeken naar Shelly's maar mijn DIN Rail (links) is al vol.
[Afbeelding]
Kijk eens of je patronen ziet van hoger verbruik die je niet zomaar kunt verklaren. Vervolgens kun je ook groepen aan/uit schakelen en het effect op je P1 meter zien toch?
Simpel uitsluit spelletje.
Hoger verbruik in nieuwbouwwoning denk ik al snel aan de volgende:
- Inductieplaat met hoog vermogen
- (Stoom)oven met hoger vermogen
- Ventilatiesysteem op wisselstroom
- Vloerverwarming pompen
- Tuinverlichting
- Bij het klussen?!? Grotere apparatuur gebruikt? Tijdelijke straalkachels gebruikt?
@Jay-v Voor per groep metering zal je echt veel ruimte moeten hebben. En naar mijn idee op de lange termijn ook maar matig nuttig.
Maar ik zou eerst eens simpeler beginnen met het monitoren van het vermogen. Is het al hoog tijdens idle? Zie je pieken die je niet kunt verklaren? Is dat altijd of alleen tijdens aanwezigheid?
Daar kan je denk ik al heel veel uithalen. Mocht dat niet genoeg zijn zou je bijvoorbeeld een Shelly (Pro) 3EM kunnen kopen en dan gewoon over tijd eens een beetje wisselen tussen verdachte groepen.
En de enige verdachten die ik kan lezen, laadpaal?
Maar ik zou eerst eens simpeler beginnen met het monitoren van het vermogen. Is het al hoog tijdens idle? Zie je pieken die je niet kunt verklaren? Is dat altijd of alleen tijdens aanwezigheid?
Daar kan je denk ik al heel veel uithalen. Mocht dat niet genoeg zijn zou je bijvoorbeeld een Shelly (Pro) 3EM kunnen kopen en dan gewoon over tijd eens een beetje wisselen tussen verdachte groepen.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 26-11-2024 11:49 ]
Die zag ik ook, maar vond ik haast te logisch om te benoemen, omdat die vaak al wel een meter hebben of in ieder geval een rapportage met kWh geladen.Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:36:
De aanpassingen waar jij het over hebt, gaat over structurele groepsmeting. Dit is mooi voor monitoring, maar een piekverbruiker zou je er ook op een andere manier uit kunnen halen. Pak een stroomtang en schakel de grootverbruikers eens in/uit/. Of met een paar goedkope wifistekkers om een aantal verbruikers te monitoren.Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:55:
Goed punt, laadpaal is echter nog niet in gebruik.Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:36:
@Jay-v Voor per groep metering zal je echt veel ruimte moeten hebben. En naar mijn idee op de lange termijn ook maar matig nuttig.
:strip_exif()/f/image/PQOyXNW2h54wozKQSz2xg2HT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lacJ0Lx2hyfvkHWLY6TtGh3a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B9zHW3iAomSYjjrdkdbCRmf6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrWa1422raZBnTYYbUKfGLOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PHbp0TP3giseY2ZUv865KNCw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een thuiswerkdag waar ik niet thuis heb gegeten, geen TV. 15kWh van mijn warmtepomp, 3.2 kwh van mijn homelab (router, switch, 3 APs, NAS) en 0.6 monitor + laptop.
Het gaat me ook vooral om het inzicht te krijgen. Ik hoef het niet perse de meters terug te verdienen.
Klopt, maar dat is genoeg voor mij. Quooker, wasmachine, droger etc zitten allemaal op een eigen groep.Stef012 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:38:
[...]
De aanpassingen waar jij het over hebt, gaat over structurele groepsmeting.
De quooker was ik overigens vergeten, dat zal ook een groot deel kunnen verklaren.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 26-11-2024 13:37 . Reden: Plaatjes even wat kleiner / minder in your face ]
pfff... als ik dat zo zie zit je rond de 800W sluipverbruik. Dan is het niet zo gek dat de zo hoog uitkomt. 0,8*24*365= ruim 7000kwh per jaar. Zeker even de cooker met een (zigbee
) stekkertje aansluiten.
Dat is inderdaad duidelijkerTheFes schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:02:
[...]
Waarom een if in de default sequence en niet gewoon een tweede choose blok?
Mee eens, soms kun ook je teveel willen om herhaling te vermijden[...]
Je herhaalt zo wel de time condition, maar overall is het een stuk overzichtelijker
Nog mooier!Die or condition lijkt me ook overbodig, op het moment van die specifieke trigger, weet je dat het na 22:35 is
time condition verplaatst naar het algemene condition blok, toch in een or condition dus
De quooker verbruikt bij mij ongeveer 20kWh per maand. Verder heb ik een vergelijkbaar vebruik als jij - maar dan wel met een werkende laadpaal die ongeveer de helft van mijn verbruik verklaart.Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:55:
[...]
Klopt, maar dat is genoeg voor mij. Quooker, wasmachine, droger etc zitten allemaal op een eigen groep.
De quooker was ik overigens vergeten, dat zal ook een groot deel kunnen verklaren.
De usual suspects zijn hierboven al benoemd: WTW en inductieplaat. Ik heb zelf ongeveer 150kWh nog niet verklaard, en dat zijn bij mij de enige twee (grote) verbruikers die ik nog niet meet.
In plaats van alle groepen structureel te meten zou ik inderdaad 1 voor 1 proberen apparaten uit te sluiten, door of per groep een tijdje te meten, te kijken naar patronen in verbruiks-pieken of eventueel individuele apparaten te meten.
@Jay-v Je WP komt al neer op 630W continue gemiddeld. Tel daar nog 135W continue gemiddeld voor je Homelab bij op en 765W. Dus dat is nog zo'n goeie 100W voor al het andere incl koelkast, vriezer, quooker. Dus dat lijkt me zo gek nog niet.
Vind het vervolgens nog wel redelijk hoge pieken, kan je die verklaren? Koken? Wassen? Droger?
Vind het vervolgens nog wel redelijk hoge pieken, kan je die verklaren? Koken? Wassen? Droger?
Ik gok dat de hoge pieken van de SWW zijn uit de warmtepomp. Lijken overeen te komen met de 4kWh die ervoor gerekend is.Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:46:
@Jay-v Je WP komt al neer op 630W continue gemiddeld. Tel daar nog 135W continue gemiddeld voor je Homelab bij op en 765W. Dus dat is nog zo'n goeie 100W voor al het andere incl koelkast, vriezer, quooker. Dus dat lijkt me zo gek nog niet.
Ik zou dan eerder inzetten op bijv. AdGuard als DNS, die heeft ook statistieken over performance van DNS-requests. In de tijd dat je thuis gewoon meer dan 100Mbps hebt zou eigenlijk niemand meer last van te weinig bandbreedte moeten hebben (en dat is wat Speedtest meet), maar gaat het 9/10 keer om DNS requests die lang duren of packet loss oid.JustMyOpinion schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:05:
[...]
Het doel is eigenlijk om te achterhalen dat als één van de gezinsleden roept 'het internet is weer eens traag' ik kan zien of het inderdaad zo is of dat het aan het apparaat ligt waar ze mee bezig zijn...
Bedenk me nu dat ik dan ook op dat moment de test kan doen middels op en knop drukken o.i.d. maar een grafiekje vind ik eigenlijk ook gewoon mooier.
[...]
Deze heb ik inderdaad voorbij zien komen, ga er eens naar kijken. Thnx
Edit: Heb nu die add-on geïnstalleerd. Om de 3 uur een test.
Laat ik nu ook AdGuard draaien! Maar wat bedoel je nu specifiek? Ik zie qua performance enkel 'Gemiddelde upstream responstijd'. Is dit wat je bedoelt?Oon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:49:
[...]
Ik zou dan eerder inzetten op bijv. AdGuard als DNS, die heeft ook statistieken over performance van DNS-requests. In de tijd dat je thuis gewoon meer dan 100Mbps hebt zou eigenlijk niemand meer last van te weinig bandbreedte moeten hebben (en dat is wat Speedtest meet), maar gaat het 9/10 keer om DNS requests die lang duren of packet loss oid.
@Jay-v , Quooker heb ik daarom op een geschakeld wcd (zigbee) zitten welke om 22.00 uit gaat en 6.00 weer aan. Daar tussen hoeft hij niet warm te houden. Koelt niet genoeg af om veel vermogen te trekken bij weer aan gaan maar hoeft niet 1 a 2 keer per uur aan te springen. Heb ook een tijdje een PC gehad met proxmox tegelijk als HA server en NAS maar ben daar na monitoren mee opgehouden. Veel te veel sluip verbruik waar dat weinig toegevoegde waarde had. Draai nu HA gewoon op een PI4. Sluipverbruik nu tussen de 200 en 400w.
Heb dan geen warmtepomp maar de laadpaal knalt er wel in met totaal verbruik.........
Heb dan geen warmtepomp maar de laadpaal knalt er wel in met totaal verbruik.........
Zoiets als de volgende?Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:55:
[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/dp/B0D6X16RX1/
Momenteel niet leverbaar (maar een paar dagen geleden nog wel). Is dus af en toe leverbaar (en zit rond de 200 euro). 3 x 200A sensoren (normaliter voor de hoofdaansluiting maar aangezien je al een P1 hebt kun je ze ook op een 3-fasen groep zetten) en 16 x 50A groepssensoren.
Ja dat, als ik last heb van traag internet of van anderen hier thuis hoor dat het internet traag is zie ik meestal in de query log veel recente requests met een hele hoge response tijd of wordt er iets te veel geblockt, dat is in mijn ervaring een veel betrouwbare manier om 'traag internet' te quantificeren dan een speedtest.JustMyOpinion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:56:
[...]
Laat ik nu ook AdGuard draaien! Maar wat bedoel je nu specifiek? Ik zie qua performance enkel 'Gemiddelde upstream responstijd'. Is dit wat je bedoelt?
Speedtest is een enkele stream, als die eenmaal verbinding heeft zou je daar altijd wel een paarhonderd Mbps uit moeten halen, het nut van zo'n speedtest automatisch draaien (voor die enkele keer dat het wél de bandbreedte is) weegt dan weer niet op tegen het nadeel van iedere zoveel minuten je hele verbinding dicht trekken.
Bedankt voor het antwoorden, zal eens kijken naar idd query log. Zou leuk zijn als er dan nog wat te knutselen valt om daar een grafiekje uit te krijgen.Oon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:22:
[...]
Ja dat, als ik last heb van traag internet of van anderen hier thuis hoor dat het internet traag is zie ik meestal in de query log veel recente requests met een hele hoge response tijd of wordt er iets te veel geblockt, dat is in mijn ervaring een veel betrouwbare manier om 'traag internet' te quantificeren dan een speedtest.
Speedtest is een enkele stream, als die eenmaal verbinding heeft zou je daar altijd wel een paarhonderd Mbps uit moeten halen, het nut van zo'n speedtest automatisch draaien (voor die enkele keer dat het wél de bandbreedte is) weegt dan weer niet op tegen het nadeel van iedere zoveel minuten je hele verbinding dicht trekken.
Het verbruik van mijn homelab maak ik mij geen zorgen om. Dat is incl 3 PoE AP's, 2 camera's dus valt allemaal wel mee.Peet3kabo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:10:
@Jay-v , Quooker heb ik daarom op een geschakeld wcd (zigbee) zitten welke om 22.00 uit gaat en 6.00 weer aan. Daar tussen hoeft hij niet warm te houden. Koelt niet genoeg af om veel vermogen te trekken bij weer aan gaan maar hoeft niet 1 a 2 keer per uur aan te springen. Heb ook een tijdje een PC gehad met proxmox tegelijk als HA server en NAS maar ben daar na monitoren mee opgehouden. Veel te veel sluip verbruik waar dat weinig toegevoegde waarde had. Draai nu HA gewoon op een PI4. Sluipverbruik nu tussen de 200 en 400w.
Mijn doel was vooral meer inzicht hebben. Een tijdschakelaar voor de Quooker zou ik inderdaad makkelijk kunnen implementeren.
die dingen zijn gemaakt voor de amerikaanse markt, het werkt hier waarschijnlijk ook wel maar onze groepenkasten zijn in de regel veels te klein om al die klemmen in kwijt te kunnenHuismAndré schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:22:
[...]
Zoiets als de volgende?
https://www.amazon.nl/dp/B0D6X16RX1/
Momenteel niet leverbaar (maar een paar dagen geleden nog wel). Is dus af en toe leverbaar (en zit rond de 200 euro). 3 x 200A sensoren (normaliter voor de hoofdaansluiting maar aangezien je al een P1 hebt kun je ze ook op een 3-fasen groep zetten) en 16 x 50A groepssensoren.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
ik wil de S0- kWh energiemeter die gekoppeld zit op de heishamon pcb uitlezen in HA en weergeven in een grafiek
wat doe ik hier verkeerd?
ik krijg deze configuratie foutmelding
wat doe ik hier verkeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Start Energie monitoring Warmtepomp mqtt: sensor: - name: "Actueel vermogen Warmtepomp" state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/Watt/1" unit_of_measurement: "W" value_template: "{{ value | float }}" - name: "Totaal verbruik Warmtepomp" state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1" unit_of_measurement: "kWh" value_template: "{{ value | float }}" # Einde Energie monitoring Warmtepomp |
ik krijg deze configuratie foutmelding
code:
1
2
3
4
5
| Configuration errors Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block collection in "/config/configuration.yaml", line 13, column 2 expected <block end>, but found '<block mapping start>' in "/config/configuration.yaml", line 14, column 3 |
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
@hemertje sensor moet onder mqtt hangen dus je moet wel inspringen. En de rest is ook niet goed uitgelijnd. yaml is a b* over spaties.
Overigens zijn de templates ook niet nodig als je niets met de value doet. Naar float omzetten is ook niet nodig.
Zeker als je het in het energy dashboard wilt gebruiken zou ik wel kijken of je een availability kunt maken. Heeft de WP / Heisamon een LWT? Eventueel zou je met de availability ook af kunnen vangen als deze bijvoorbeeld onterecht wel eens 0 wordt of geen getal bevat.
[edit]Ook even state class en device class toegevoegd en als het goed is ook een device waar ze samen onder vallen. Laat alleen avilability voor jouw.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| # Start Energie monitoring Warmtepomp mqtt: sensor: - name: "Actueel vermogen Warmtepomp" unique_id: actueel_vermogen_wp state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/Watt/1" unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement device: name: Panasonic Warmtepomp identifiers: - de_warmtepomp #value_template: "{{ value | float }}" - name: "Totaal verbruik Warmtepomp" unique_id: totaal_verbruik_wp state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing device: name: Panasonic Warmtepomp identifiers: - de_warmtepomp #value_template: "{{ value | float }}" # Einde Energie monitoring Warmtepomp |
Overigens zijn de templates ook niet nodig als je niets met de value doet. Naar float omzetten is ook niet nodig.
Zeker als je het in het energy dashboard wilt gebruiken zou ik wel kijken of je een availability kunt maken. Heeft de WP / Heisamon een LWT? Eventueel zou je met de availability ook af kunnen vangen als deze bijvoorbeeld onterecht wel eens 0 wordt of geen getal bevat.
[edit]Ook even state class en device class toegevoegd en als het goed is ook een device waar ze samen onder vallen. Laat alleen avilability voor jouw.
[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 26-11-2024 19:44 ]
Heeft hier iemand al ervaring met een Aqara Zigbee rookmelder in HA? Ik heb de Chinese versie aangeschaft via vriend Ali, maar krijg deze niet gekoppeld met mijn Conbee II stick met Deconz 
En er zit een andere batterij in dan een AA, dus deze gaat op marktplaats
Als de Europese versie wel goed werkt, neem ik die en andere de Honeywell/Xiami variant. Di schijnt wel te werken met Deconz, iemand daarmee ervaring?
En er zit een andere batterij in dan een AA, dus deze gaat op marktplaats
Maar als ik het goed begrijp kan ik links boven groep 1 t/m 4 en 5 t/m 8 (Hager MKS516):Septillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:36:
Laten vervangen voor 2x deze: https://www.shelly.com/products/shelly-pro-4pm ?
Dan heb kan ik makkelijk het verbruik van wasmachine, droger, quooker, vaatwasser enz meten aangezien deze allemaal een eigen groep hebben?
Volgens mij zijn de Shelly's niet gecertificeerd als volwaardige groep. Dit is een stroommeter met relay. Sowieso is de max load 40A tegelijk, terwijl de losse groepen gewoon 16A + marge aankunnen qua belasting. Dus niet met dezelfde veiligheid zoals een normale groep wel heeft.Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:53:
[...]
Maar als ik het goed begrijp kan ik links boven groep 1 t/m 4 en 5 t/m 8 (Hager MKS516):
[Afbeelding]
Dan heb kan ik makkelijk het verbruik van wasmachine, droger, quooker, vaatwasser enz meten aangezien deze allemaal een eigen groep hebben?
Deze plaats je tussen de groepen zelf en de draden die naar de groep gaan. Dat zou eventueel in het lege deel rechts kunnen, zou wel adviseren om dit door iemand te laten doen die weet waar die mee bezig is.
Je kan ook kijken naar de EM modellen, die werken met klemmen en worden om de draden heen gedaan. Hiervoor hoef je de groepen niet aan te passen of los te halen. Voordeel van het klem systeem is dat de stroom niet volledig door de Shelly's lopen wat minder risico's met zich meebrengt.
[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 26-11-2024 22:25 ]
je kunt toch in HA al zien op welke van de 3 fases het verbruik zit?Jay-v schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:53:
[...]
Maar als ik het goed begrijp kan ik links boven groep 1 t/m 4 en 5 t/m 8 (Hager MKS516):
[Afbeelding]
Dan kun je toch met die losse Shelly pluggen binnen de fases waar je het meeste verbruik zit even gaan meten waar het verbruik echt zit?
En zeker een wasmachine en droger kunnen prima in zo'n plug
Wel opletten met het maximale vermogen dat je verwacht en dat wat de plug aankan. Ik heb specifiek andere plugs gekocht voor zware verbruikers omdat de gewone Shelly plugs in overstroombeveiliging gingen (lees: uitvielen) bij bvb de microgolf...
@Jay-v Nee, dat kan niet! En Shelly is geen automaat.
Er zijn alleen wat Chinese merken die proberen een automaat met smart te maken. Maar of je daarmee je mooie Hager wijkt vervangen...
Dus zou ik toch gewoon een smartplug voor aanraden.
Er zijn alleen wat Chinese merken die proberen een automaat met smart te maken. Maar of je daarmee je mooie Hager wijkt vervangen...
Ik zeg niet dat het goed is, maar je kunt die beveiliging er af halen in de instelling in het apparaat zelf (via IP adres van de Shelly kan je hier komen:Church of Noise schreef op woensdag 27 november 2024 @ 05:58:
Wel opletten met het maximale vermogen dat je verwacht en dat wat de plug aankan. Ik heb specifiek andere plugs gekocht voor zware verbruikers omdat de gewone Shelly plugs in overstroombeveiliging gingen (lees: uitvielen) bij bvb de microgolf...
/f/image/2mIN5aOuKdtWeQFIVvHhqTkw.png?f=fotoalbum_large)
(Unit staat buiten, dus wifi ontvangst is wat slecht daar

Thanks, ik ga even kijken hoeveel ruimte ik overhoud op mijn DIN rail.Septillion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:00:
@Jay-v Nee, dat kan niet! En Shelly is geen automaat.
Ik heb een aantal smartplugs in gebruik, maar het mooie aan de shelly vind ik dat ik een hele groep kan pakken (bijvoorbeeld alle verlichting, of alle airco's) en ik gewoon een utp naar mijn switch kan leggen.
Ander nadeel van een smartplug is dat ik het niet makkelijk achter mijn quooker, wasmachine en droger kan installeren ivm ruimte gebrek
Van Zigbee gevices ben ik nog nooti een China en een Europa versie tegengekomen volgens mij, alleen met de Wifi...B-Force schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:51:
Heeft hier iemand al ervaring met een Aqara Zigbee rookmelder in HA? Ik heb de Chinese versie aangeschaft via vriend Ali, maar krijg deze niet gekoppeld met mijn Conbee II stick met Deconz
En er zit een andere batterij in dan een AA, dus deze gaat op marktplaatsAls de Europese versie wel goed werkt, neem ik die en andere de Honeywell/Xiami variant. Di schijnt wel te werken met Deconz, iemand daarmee ervaring?
Dus ben eerder bang dat Deconz deze dus (nog) niet ondersteund...
@Jay-v Ik zou de laatste zijn die het niet doet voor de extra info en getalletjes
Maar het moet wel logisch en betaalbaar blijven.
Maar die Quooker stekker zit zo strak? Dan is een module erachter plaatsen waarschijnlijk ook lastig?
Maar goed, je zou best een Shelly Pro 3EM ofzo kunnen plaatsen. Kan je 1x een 3-fase of 3x een 1-fase groep mee meten*. Deze zou je dan voor dingen kunnen gebruiken die je wilt zien maar geen plug kunt gebruiken. Maar als je echt alles wilt meten dan neemt dat gewoon serieus veel ruimte in. En heel realistisch gezien heb ik ook besloten dat het niet echt nuttig is en alleen maar leuk
* Maar de spanning voor de meter zal van een 3-fase groep moeten komen als je 1-fase groepen wilt meten op meerdere fases
Maar die Quooker stekker zit zo strak? Dan is een module erachter plaatsen waarschijnlijk ook lastig?
Maar goed, je zou best een Shelly Pro 3EM ofzo kunnen plaatsen. Kan je 1x een 3-fase of 3x een 1-fase groep mee meten*. Deze zou je dan voor dingen kunnen gebruiken die je wilt zien maar geen plug kunt gebruiken. Maar als je echt alles wilt meten dan neemt dat gewoon serieus veel ruimte in. En heel realistisch gezien heb ik ook besloten dat het niet echt nuttig is en alleen maar leuk
* Maar de spanning voor de meter zal van een 3-fase groep moeten komen als je 1-fase groepen wilt meten op meerdere fases
Het is ook vooral "voor de leuk", zo'n shelly kost ongeveer 90, dus amper duurder dan 4 smart plugs.Septillion schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:41:
@Jay-v Ik zou de laatste zijn die het niet doet voor de extra info en getalletjesMaar het moet wel logisch en betaalbaar blijven.
De Quooker stekker zit achter een lade, met een smart plug komt de lade tegen de stekker. Een inbouw ding kan ook niet zonder dat ik de achterplaat van mijn keuken kastje verder uitzaag aangezien ik het stopcontact anders niet kan de-monteren.
Bedankt voor de inzichten :-)
Ik zelf heb deze gekocht Qlima D 812 Smart - Luchtontvochtiger - 12L begin van het jaar, en die werkt met Home Assistant via local Tuya.The-dragon schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:43:
Ik gebruik hem in de waskamer waar ook de kleding wordt opgehangen die moet drogen, en de kleding droogt ook nog 50% sneller.
[ Voor 13% gewijzigd door Barfman op 27-11-2024 10:10 ]
3 ontvochtigers in huis?Church of Noise schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:09:
Waar is dat goed voor als ik vragen mag?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik wil een tablet voor aan de muur aanschaffen en zit te kijken naar de Samsung A9/A9+ versies.
Is 4GB ram en 64GB opslag voldoende voor HomeAssistant of beter 8GB/128GB?
Zou graag zien dat de tablet minstens 5 jaar mee kan.
Ik heb een tweetal Samsung A8 tablets voor dit doeleinde en met Fully Kiosk erop werkt het prima. Ik gebruik de allergoedkoopste versie,TWKterry schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:16:
Ik wil een tablet voor aan de muur aanschaffen en zit te kijken naar de Samsung A9/A9+ versies.
Type is SM-X200, en dan de 32G opslag versie. RAM is vrij onbelangrijk, omdat je over het algemeen toch alleen maar een webpagina aan het weergeven bent.
Je kan wat centjes in je zak houden voor dit doeleinde.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Vraagje; ik wil graag een custom voice assistent voor HA gaan aanschaffen. Iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Ik heb de Atom Echo en ESP32 S3 Box 3 gezien, maar lees ook dat deze af en toe matig zijn. En hoeveel heb je er nodig in een kamer van een kleine 50m2 om je commando’s goed te verstaan?
Daarnaast wil ik graag een tablet voor de vrouw om ook HA te kunnen bedienen indien nodig. Zijn hier goede opties beschikbaar die een soort always on , kiosk mode, van Home Assistant garanderen, zonder dat ze iets anders kunnen aanklikken?
Daarnaast wil ik graag een tablet voor de vrouw om ook HA te kunnen bedienen indien nodig. Zijn hier goede opties beschikbaar die een soort always on , kiosk mode, van Home Assistant garanderen, zonder dat ze iets anders kunnen aanklikken?
Geen ervaring met custom voice assitants.Ferra schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:50:
Vraagje; ik wil graag een custom voice assistent voor HA gaan aanschaffen. Iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Ik heb de Atom Echo en ESP32 S3 Box 3 gezien, maar lees ook dat deze af en toe matig zijn. En hoeveel heb je er nodig in een kamer van een kleine 50m2 om je commando’s goed te verstaan?
Zolang de tablet een browser kan draaien, kun je er HA mee bedienen.
Wil je het fool-proof maken, kun je een dedicated dashboard voor de tablet maken. Kun je weinig fout doen.
@Jay-v
Die Quooker hoef je echt niet te monitoren, tenzij je daar heel veel warm water uit tapt. Maar dat kun je zonder monitoring zo ook wel vaststellen.
Bovendien gaat dat monitoren niet echt goed. Ik had er ook een slimme stekker met powermeter tussen zitten, maar die meet niet goed. Dat komt omdat de Quooker in standby telkens maar een paar seconden aan gaat en die meters elke 5 tot 10s een sample nemen. Ik zag in de grafieken dat die paar seconde bijverwarmen soms wel en vaak niet geregistreerd werden.
Das dus wel een puntje van aandacht.
Waar ik verder aan dacht in verband met je hoge verbruik: weet je of er ergens in huis een elektrische vloerverwarming is? In de badkamer of zo? Dat is weliswaar niet waarschijnlijk in een huis met warmtepomp, maar je weet maar nooit wat voor fratsen sommige aannemers uithalen. En dat soort dingen zijn écht enorme energievreters! Zeker als je de timerfunctie die er altijd aan hoort te zitten niet gebruikt.
Die Quooker hoef je echt niet te monitoren, tenzij je daar heel veel warm water uit tapt. Maar dat kun je zonder monitoring zo ook wel vaststellen.
Bovendien gaat dat monitoren niet echt goed. Ik had er ook een slimme stekker met powermeter tussen zitten, maar die meet niet goed. Dat komt omdat de Quooker in standby telkens maar een paar seconden aan gaat en die meters elke 5 tot 10s een sample nemen. Ik zag in de grafieken dat die paar seconde bijverwarmen soms wel en vaak niet geregistreerd werden.
Das dus wel een puntje van aandacht.
Waar ik verder aan dacht in verband met je hoge verbruik: weet je of er ergens in huis een elektrische vloerverwarming is? In de badkamer of zo? Dat is weliswaar niet waarschijnlijk in een huis met warmtepomp, maar je weet maar nooit wat voor fratsen sommige aannemers uithalen. En dat soort dingen zijn écht enorme energievreters! Zeker als je de timerfunctie die er altijd aan hoort te zitten niet gebruikt.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@SeptillionSeptillion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:37:
@hemertje sensor moet onder mqtt hangen dus je moet wel inspringen. En de rest is ook niet goed uitgelijnd. yaml is a b* over spaties.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 # Start Energie monitoring Warmtepomp mqtt: sensor: - name: "Actueel vermogen Warmtepomp" unique_id: actueel_vermogen_wp state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/Watt/1" unit_of_measurement: "W" device_class: power state_class: measurement device: name: Panasonic Warmtepomp identifiers: - de_warmtepomp #value_template: "{{ value | float }}" - name: "Totaal verbruik Warmtepomp" unique_id: totaal_verbruik_wp state_topic: "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing device: name: Panasonic Warmtepomp identifiers: - de_warmtepomp #value_template: "{{ value | float }}" # Einde Energie monitoring Warmtepomp
Mijn dank is groot, ik ben startende met HA, dus nog vanaf 0 aan het uitzoeken hoe het een en ander werkt.
ChatGPT kwam met deze oplossing, blijkbaar helaas dus niet goed en voldoende!?
Wat bedoel je met 'een availability maken' ?
De WP / Heisamon heeft een LWT, deze staat op 'LWT = Offline'
Klopt onderstaande wat ChatGPT aangeeft wel:
Data Weergeven in Grafieken
Gebruik de ingebouwde Energy-dashboard of een Lovelace-card:
Energy-dashboard:
Ga naar Instellingen > Energie.
Voeg de nieuwe sensor toe onder "Energieverbruik."
Lovelace Card: Gebruik een grafiekkaart om het energieverbruik weer te geven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: statistics-graph entities: - entity: sensor.energieverbruik stat_types: - mean - sum name: Energieverbruik hours_to_show: 24 |
Grafieken verfijnen
Voor geavanceerdere weergave kun je integraties zoals Grafana gebruiken om aangepaste dashboards te maken.
Configureer automatische logboekbewaring in Home Assistant om historische data te behouden via Recorder:
YAML:
1
2
3
4
| recorder: include: entities: - sensor.energieverbruik |
Tips
Controleer in de MQTT-logs of de gegevens correct worden ontvangen van Heishamon.
Gebruik het "Developer Tools" > "States" in Home Assistant om te zien of de sensor data correct toont.
Wil je de gegevens in realtime zien? Overweeg een Live Graph Card.
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 27-11-2024 17:20 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Klopt als een bus. Nabu Casa was zo vriendelijk om er als dank voor mijn bijdrage als language leader 5 op te sturen, en heb inmiddels al mijn Google speakers de deur uit gegaan en ben volledig over. Dat zegt wellicht al wel ietsCadezo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:03:
@Ferra Binnenkort komt de Home Assistant Voice PE uit volgens mij, misschien heel even daar op wachten. @TheFes heeft hem al, mag er alleen niet teveel over zeggen, maar hij was volgens mij aangenaam verrast.
Volgens mij klopt dit niet. Veel van dit soort stopcontactjes gebruiken een HLW8032 of soortgelijk IC voor het meten van spanning, stroom en vermogen. Dat is een compleet op zichzelf staand (continu opererend) meetsysteem dat dan eens per zoveel tijd z'n data doorgeeft aan de processor van het stopcontactje. Dus hoewel je momentane vermogensweergave wellicht niet zal kloppen (omdat die net gedaan wordt als de Quooker weer uit is) zal de energiesensor (die je dus gebruikt voor het bepalen van het verbruik) behoorlijk nauwkeurig zijn (mits correct gekalibreerd).Hippe Lip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:01:
Bovendien gaat dat monitoren niet echt goed. Ik had er ook een slimme stekker met powermeter tussen zitten, maar die meet niet goed. Dat komt omdat de Quooker in standby telkens maar een paar seconden aan gaat en die meters elke 5 tot 10s een sample nemen.
https://github.com/ahmedarif193/Hlw8032
<<<
@Jay-v Als er geen ruimte is in het stopcontact dan kun je een korte verlengkabel gebruiken (of maken) met haakse stekker, die in het stopcontact plaatsen, daar het slimme stopcontactje in en daar op z'n beurt weer de stekker in van je Quooker.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - type: vertical-stack view_layout: position: right width: 66% cards: - type: conditional conditions: entity_id: input_select.dashboard_view state: 'verlichting' card: type: custom:mushroom-template-card |
ik wil een conditional card opbouwen, maar ik krijg nu al een error... "conditions needs to be an array". Wat doe ik fout ?
gevonden
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - type: vertical-stack view_layout: position: right width: 66% cards: - type: conditional conditions: - entity: input_select.dashboard_view state: 'verlichting' card: type: custom:mushroom-template-card |
[ Voor 27% gewijzigd door Faece op 27-11-2024 13:08 ]
Nee, die is er niet. Alles zit op de warmtepomp via vloerverwarming. Mijn vermoeden is dat het verbruik wat de warmtepomp laat zien niet accuraat is. Hij doet dit alleen per dag dus kan vanaf het apparaat zelf ook geen betere inzichten krijgen en moet het elders monitoren. Verder zou mijn WTW wel eens een energie slurper kunnen zijn, maar daar heeft mijn zigbee netwerk weer geen bereikHippe Lip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:01:
@Jay-v
Wellicht hang ik een PoE Zigbee coordinator op zolder. Ik heb er immers al een UTP liggen.
Achja leuke hobby verder
Hoe oud is deze WTW?Jay-v schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:46:
[...]
Verder zou mijn WTW wel eens een energie slurper kunnen zijn
Wanneer ouder dan 2010 heb je waarschijnlijk een energieslurpende wisselstroom versie, deze vervangen voor een gelijkstroom versie en je bespaart 90% voor dit apparaat
Wat belangrijk is, is dat je de verbruikswaarde (kWh-waarde) uit de stekker haalt en niet door HA laat berekenen op basis van vermogen (W- / kW-meting).HuismAndré schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:33:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Veel van dit soort stopcontactjes gebruiken een HLW8032 of soortgelijk IC voor het meten van spanning, stroom en vermogen. Dat is een compleet op zichzelf staand (continu opererend) meetsysteem dat dan eens per zoveel tijd z'n data doorgeeft aan de processor van het stopcontactje. Dus hoewel je momentane vermogensweergave wellicht niet zal kloppen (omdat die net gedaan wordt als de Quooker weer uit is) zal de energiesensor (die je dus gebruikt voor het bepalen van het verbruik) behoorlijk nauwkeurig zijn (mits correct gekalibreerd).
https://github.com/ahmedarif193/Hlw8032
<<<
@Jay-v Als er geen ruimte is in het stopcontact dan kun je een korte verlengkabel gebruiken (of maken) met haakse stekker, die in het stopcontact plaatsen, daar het slimme stopcontactje in en daar op z'n beurt weer de stekker in van je Quooker.
Je conditions moeten in een lijst-format.Faece schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - type: vertical-stack view_layout: position: right width: 66% cards: - type: conditional conditions: entity_id: input_select.dashboard_view state: 'verlichting' card: type: custom:mushroom-template-card
ik wil een conditional card opbouwen, maar ik krijg nu al een error... "conditions needs to be an array". Wat doe ik fout ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| type: conditional conditions: - condition: user users: - f3217a328b384d87b295ea60bc9af0b9 - condition: and conditions: - condition: state entity: "" state: "" - condition: state entity: "" state: "" card: {} |
Conditions is meervoud, daaronder zit een array van meerdere condities, dus:Faece schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - type: vertical-stack view_layout: position: right width: 66% cards: - type: conditional conditions: entity_id: input_select.dashboard_view state: 'verlichting' card: type: custom:mushroom-template-card
YAML:
1
2
3
4
| conditions: - condition: state entity: input_select.dashboard_view state: verlichting |
Overigens ondersteunen de meeste kaarten tegenwoordig een "visibility" optie, je hebt de conditional card dus meestal niet meer nodig.
In jou mushroom-template-card:
YAML:
1
2
3
4
5
| type: custom:mushroom-template-card visibility: - condition: state entity: input_select.dashboard_view state: verlichting |
Nog geen jaar oud :-). De gehele woning is dit jaar pas gebouwd.hemertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:49:
[...]
Hoe oud is deze WTW?
Wanneer ouder dan 2010 heb je waarschijnlijk een energieslurpende wisselstroom versie, deze vervangen voor een gelijkstroom versie en je bespaart 90% voor dit apparaat
Dimmen op long press kan wel, mits er ook een release event is.CappieL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]
Je kunt die Sonoffs natuurlijk 'detached' gebruiken om alleen het druksignaal op te pikken. Dit laat je interpreteren door HA en laat je HA de slimme lamp aan-/uitgaan/dimmen.
De lamp moet dan wel slim en te dimmen zijn.
Je kunt het druk signaal (single press, double press) zelf interpreteren (x schakelingen in 1-2 seconden), long press zal niet lukken ben ik bang.
Start dimmen op het long press event in een repeat loop, stop zodra het release event wordt gegeven.
Dat vraag ik me ten sterkste af. Mijn 21 jaar oude Brink Renovent HR gebruikt in stand 1,2,3 resp. 26, 54 en 120W. Z'n gemiddelde verbruik in de zomer is zo'n 15kWh per maand. In de winter loopt dat op tot 45kWh. Over 2024 heeft mijn WTW tot nog toe 283kWh verbruikt waar nog zo'n 50kWh bij gaan komen voor december. Zeg afgerond 340kWh. Een 90% besparing hierop zou betekenen dat een nieuwe WTW niet meer dan 34kWh per jaar mag gebruiken. Da's nog geen 100W per dag.hemertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:49:
[...]
Hoe oud is deze WTW?
Die 90% zal vast ergens vandaan komen maar wellicht is dat uitgaande van een WTW die 24/7 op stand 3 staat te draaien? Verder. Stel dat die 90% klopt dan zou de besparing zo'n 300kWh zijn oftewel 60 euro per jaar. Dan gaat het nog wel even duren voordat je die nieuwe WTW terugverdiend hebt. ;-)
Dat is ook precies wat ik zeg.CappieL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:02:
[...]
Wat belangrijk is, is dat je de verbruikswaarde (kWh-waarde) uit de stekker haalt en niet door HA laat berekenen op basis van vermogen (W- / kW-meting).
elektrisch gezien. Wat is de rendements verbetering betreffende warmte terugwinning? Dat zal bij die nieuwe ook beter zijn vermoed ik.HuismAndré schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:22:
[...]
Dat vraag ik me ten sterkste af. Mijn 21 jaar oude Brink Renovent HR gebruikt in stand 1,2,3 resp. 26, 54 en 120W. Z'n gemiddelde verbruik in de zomer is zo'n 15kWh per maand. In de winter loopt dat op tot 45kWh. Over 2024 heeft mijn WTW tot nog toe 283kWh verbruikt waar nog zo'n 50kWh bij gaan komen voor december. Zeg afgerond 340kWh. Een 90% besparing hierop zou betekenen dat een nieuwe WTW niet meer dan 34kWh per jaar mag gebruiken. Da's nog geen 100W per dag.
Die 90% zal vast ergens vandaan komen maar wellicht is dat uitgaande van een WTW die 24/7 op stand 3 staat te draaien? Verder. Stel dat die 90% klopt dan zou de besparing zo'n 300kWh zijn oftewel 60 euro per jaar. Dan gaat het nog wel even duren voordat je die nieuwe WTW terugverdiend hebt. ;-)
Zou kunnen (hoewel ik me zo voor kan stellen dat een 20 jaar oude wisselaar die nog nooit bakvet gezien heeft een stuk beter z'n werk doet dan een 5 jaar oude die ook de afzuiging van het koken voor z'n rekening neemt). Echter werd hier specifiek gezegd "energieslurpende wisselstroom". Hoewel het verschil echt groot kan zijn (mijn oude CV pomp verbruikte inderdaad veel meer dan de nieuwe DC versie) zie ik 90% niet echt zitten aan de elektrische kant. Een factor 4 is dan al geweldig te noemen.Seafarer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:27:
[...]
elektrisch gezien. Wat is de rendements verbetering betreffende warmte terugwinning? Dat zal bij die nieuwe ook beter zijn vermoed ik.
Ik heb toevallig een paar dagen geleden een paar besteld in de hoop precies dit te kunnen doen. Overigens ben ik van plan het relais ook te blijven gebruiken (aangestuurd door Home Assistant, om de lampengroep af te schakelen als we naar bed gaan) maar ik hoop de Busch-Jaeger schakelaar (die ik van een veertje ga voorzien zodat het een pulsdrukker wordt) te kunnen gebruiken om te dimmen of door dimstanden heen te lopen.CappieL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
[...]
Je kunt die Sonoffs natuurlijk 'detached' gebruiken om alleen het druksignaal op te pikken. Dit laat je interpreteren door HA en laat je HA de slimme lamp aan-/uitgaan/dimmen.
De lamp moet dan wel slim en te dimmen zijn.
Je kunt het druk signaal (single press, double press) zelf interpreteren (x schakelingen in 1-2 seconden), long press zal niet lukken ben ik bang.
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 27-11-2024 14:16 ]
Ah nice! Wat is de planning ongeveer dat deze in de verkoop komen :-)?TheFes schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:11:
[...]
Klopt als een bus. Nabu Casa was zo vriendelijk om er als dank voor mijn bijdrage als language leader 5 op te sturen, en heb inmiddels al mijn Google speakers de deur uit gegaan en ben volledig over. Dat zegt wellicht al wel iets
onder tussen wel erg benieuwd naar waar de energie heen gaat.Jay-v schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:09:
[...]
Nog geen jaar oud :-). De gehele woning is dit jaar pas gebouwd.
inno
excuus, ik bedoel de standaard mechanische ventilatie ipv WTW-unitHuismAndré schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:22:
[...]
Dat vraag ik me ten sterkste af. Mijn 21 jaar oude Brink Renovent HR gebruikt in stand 1,2,3 resp. 26, 54 en 120W. Z'n gemiddelde verbruik in de zomer is zo'n 15kWh per maand. In de winter loopt dat op tot 45kWh. Over 2024 heeft mijn WTW tot nog toe 283kWh verbruikt waar nog zo'n 50kWh bij gaan komen voor december. Zeg afgerond 340kWh. Een 90% besparing hierop zou betekenen dat een nieuwe WTW niet meer dan 34kWh per jaar mag gebruiken. Da's nog geen 100W per dag.
Badkamer, bijkeuken, kelder.Seafarer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:21:
[...]
3 ontvochtigers in huis?
Waar is dat goed voor als ik vragen mag?
(eerste twee worden ook gebruikt om was te drogen, ipv de droogkast)
Ondertussen ook een bedrijf gevraagd om een ontwerp en offerte te maken voor een systeem D ventilatie met wtw, zou al een deel van de nood moeten opvangen.
[ Voor 21% gewijzigd door Church of Noise op 27-11-2024 16:18 ]
Ik ben bezig met een (puber)wekker op basis van dit project. De wekker van de kids is dan gekoppeld aan hun eerste lesuur van de dag.
Er zijn twee template sensors: één voor de "eerste les de volgende dag" en één voor de weergave van de eerstvolgende wekker. Ik heb de documentatie van de Template sensors doorgelezen maar ben er (nog?) niet helemaal in thuis. Ik heb nu maar een include gemaakt in mijn configuration.yaml en een aparte templates.yaml waarin de code van beide template sensors staat:
Ik lees echter dat dit een "ouderwetse" legacy-manier is en beter de nieuwe methode moet gebruiken - of heb ik dat verkeerd begrepen? Bovenstaande code ombouwen lijkt voor mij nog een brug te ver maar ik leer graag. Misschien zit ik gewoon te lang naar mijn scherm te turen.
Er zijn twee template sensors: één voor de "eerste les de volgende dag" en één voor de weergave van de eerstvolgende wekker. Ik heb de documentatie van de Template sensors doorgelezen maar ben er (nog?) niet helemaal in thuis. Ik heb nu maar een include gemaakt in mijn configuration.yaml en een aparte templates.yaml waarin de code van beide template sensors staat:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
| - trigger: - platform: state entity_id: sensor.date - platform: state entity_id: - sensor.ical_magister_event_0 - sensor.ical_magister_event_1 - sensor.ical_magister_event_2 - sensor.ical_magister_event_3 - sensor.ical_magister_event_4 - sensor.ical_magister_event_5 - sensor.ical_magister_event_6 - sensor.ical_magister_event_7 - sensor.ical_magister_event_8 - sensor.ical_magister_event_9 - sensor.ical_magister_event_10 - sensor.ical_magister_event_11 - sensor.ical_magister_event_12 - sensor.ical_magister_event_13 - sensor.ical_magister_event_14 - sensor.ical_magister_event_15 - sensor.ical_magister_event_16 - sensor.ical_magister_event_17 - sensor.ical_magister_event_18 - sensor.ical_magister_event_19 - sensor.ical_magister_event_20 - sensor.ical_magister_event_21 - sensor.ical_magister_event_22 - sensor.ical_magister_event_23 - sensor.ical_magister_event_24 - sensor.ical_magister_event_25 - sensor.ical_magister_event_26 - sensor.ical_magister_event_27 - sensor.ical_magister_event_28 - sensor.ical_magister_event_29 - sensor.ical_magister_event_30 - sensor.ical_magister_event_31 - sensor.ical_magister_event_32 - sensor.ical_magister_event_33 - sensor.ical_magister_event_34 - sensor.ical_magister_event_35 - sensor.ical_magister_event_36 - sensor.ical_magister_event_37 - sensor.ical_magister_event_38 - sensor.ical_magister_event_39 - sensor.ical_magister_event_40 - sensor.ical_magister_event_41 - sensor.ical_magister_event_42 - sensor.ical_magister_event_43 - sensor.ical_magister_event_44 - sensor.ical_magister_event_45 - sensor.ical_magister_event_46 - sensor.ical_magister_event_47 - sensor.ical_magister_event_48 - sensor.ical_magister_event_49 sensor: - name: "Nextup lesson Magister" # device_class: timestamp unique_id: nextup_lesson_magister state: >- {% if now().hour < 12 %} {% set x = states.sensor | selectattr('object_id', 'match', 'ical_magister') | selectattr('attributes.start', 'defined') | rejectattr('attributes.location', 'in', ('','verborgen')) | rejectattr('attributes.all_day', 'eq', true) | sort(attribute='attributes.start') | map(attribute='attributes.start') | list %} {{ x|first if x != [] else '' }} {% else %} {% set x = states.sensor | selectattr('object_id', 'match', 'ical_magister') | selectattr('attributes.start', 'defined') | rejectattr('attributes.start', 'search', as_timestamp(now()) | timestamp_custom ('%Y-%m-%d') ) | rejectattr('attributes.location', 'in', ('','verborgen')) | rejectattr('attributes.all_day', 'eq', true) | sort(attribute='attributes.start') | map(attribute='attributes.start') | list %} {{ x|first if x != [] else '' }} {% endif %} - trigger: - platform: state entity_id: sensor.date - platform: state entity_id: sensor.nextup_lesson_magister - platform: state entity_id: input_number.magister_offset sensor: - name: Description of next up lesson unique_id: description_of_nextup_lesson state: >- {% set midnight = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0).timestamp() %} {% set event = states('sensor.nextup_lesson_magister') | as_timestamp(default=0) %} {% set delta = ((event - midnight) / 86400) | int %} {% if is_state('sensor.nextup_lesson_magister','') %} Onbekend {% elif delta < 0 %} Onbekend {% elif delta == 0 %} Vandaag {{ (states('sensor.nextup_lesson_magister')|as_timestamp - (states('input_number.magister_offset')|int(default=90) * 60)) |timestamp_custom('%H:%M', true)}} {% elif delta == 1 %} Morgen {{ (states('sensor.nextup_lesson_magister')|as_timestamp -(states('input_number.magister_offset')|int(default=90) * 60)) |timestamp_custom('%H:%M', true)}} {% else %} Over {{ delta }} dagen {{ (states('sensor.nextup_lesson_magister')|as_timestamp - (states('input_number.magister_offset')|int(default=90) * 60)) |timestamp_custom('%H:%M', true)}} {% endif %} |
Ik lees echter dat dit een "ouderwetse" legacy-manier is en beter de nieuwe methode moet gebruiken - of heb ik dat verkeerd begrepen? Bovenstaande code ombouwen lijkt voor mij nog een brug te ver maar ik leer graag. Misschien zit ik gewoon te lang naar mijn scherm te turen.
ChatGPT is leuk, maar duik hiervoor vaker de documentatie inhemertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:01:
[...]
@Septillion
Mijn dank is groot, ik ben startende met HA, dus nog vanaf 0 aan het uitzoeken hoe het een en ander werkt.
ChatGPT kwam met deze oplossing, blijkbaar helaas dus niet goed en voldoende!?
Dat je zorgt dat HA weet wanneer de sensor als 'unavailable' getoond moet worden. Meest gebruikelijke met MQTT is daar in ieder geval naar een LWT te verwijzen. Maar dan zou deze zolang de WP netjes online is ook de waarde 'online' moeten bevatten. En pass 'offline' worden als de WP niet meer actief met MQTT praat.Wat bedoel je met 'een availability maken' ?
De WP / Heisamon heeft een LWT, deze staat op 'LWT = Offline'
In dit geval zou je ook toe kunnen voegen dat het state topic een getal moet bevatten.
En qua grafiek, probeer eens de UI
@Ruimzicht Dan heb je dat verkeerd gelezen
Juist die onder de tempalte integratie (dus onder tempalte vallen) zijn de "nieuwe" template sensors. De legacy template sensors vielen onder de sensor integratie met als platform: template. Deze ondersteunde ook geen triggers.
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 27-11-2024 17:28 ]
Oh je hebt nu helemaal geen ventilatie.Church of Noise schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:14:
[...]
Badkamer, bijkeuken, kelder.
(eerste twee worden ook gebruikt om was te drogen, ipv de droogkast)
Ondertussen ook een bedrijf gevraagd om een ontwerp en offerte te maken voor een systeem D ventilatie met wtw, zou al een deel van de nood moeten opvangen.
@Jay-vJay-v schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:46:
[...]
Nee, die is er niet. Alles zit op de warmtepomp via vloerverwarming. Mijn vermoeden is dat het verbruik wat de warmtepomp laat zien niet accuraat is. Hij doet dit alleen per dag dus kan vanaf het apparaat zelf ook geen betere inzichten krijgen en moet het elders monitoren. Verder zou mijn WTW wel eens een energie slurper kunnen zijn, maar daar heeft mijn zigbee netwerk weer geen bereik.
Wellicht hang ik een PoE Zigbee coordinator op zolder. Ik heb er immers al een UTP liggen.
Achja leuke hobby verder
Als ik je goed begrijp heb je nog geen tussenmeter voor je WP. Dat zou wel handig zijn. Niet zozeer omdat ik ook maar enigszins verwacht dat dáár je energielek zit (lees: daar geloof ik nix van), maar omdat veel WP’s in hun eigen meetweergaves niet alle energieverbruik weergeven. Dan laten ze bijvoorbeeld alleen het verbruik van de compressor zien en niet van de circulatiepomp(en) en de stuur/regelelektronica.
Daarom heb ik er een (modbus)tussenmeter van Eastron tussen zitten, zodat ik precies weet wat de WP als geheel verbruikt. En als het een L/W-WP is dan heb je ws twee tussenmeters nodig. Voor de spielerei is dat sowieso een nuttige aanvulling op je systeem, al verwacht ik niet dat je daarme je lek op gaat sporen. Oh, dat zei ik al…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat is ruim voldoende. Heb ook een oudere A8 (geloof ik) aan de muur hangen met fully kiosk erop. Gaat prima.TWKterry schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:16:
Sterker nog het verbruik dat de WP aangeeft in kWh is een softwarematige berekening. Dus alle warmte verliezen krijg je daar sowieso niet mee. Daarnaast is het gewoon een inschatting en kan dus best wel veel uit een lopen.Hippe Lip schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:33:
[...]
@Jay-v
Als ik je goed begrijp heb je nog geen tussenmeter voor je WP. Dat zou wel handig zijn. Niet zozeer omdat ik ook maar enigszins verwacht dat dáár je energielek zit (lees: daar geloof ik nix van), maar omdat veel WP’s in hun eigen meetweergaves niet alle energieverbruik weergeven. Dan laten ze bijvoorbeeld alleen het verbruik van de compressor zien en niet van de circulatiepomp(en) en de stuur/regelelektronica.
Daarom heb ik er een (modbus)tussenmeter van Eastron tussen zitten, zodat ik precies weet wat de WP als geheel verbruikt. En als het een L/W-WP is dan heb je ws twee tussenmeters nodig. Voor de spielerei is dat sowieso een nuttige aanvulling op je systeem, al verwacht ik niet dat je daarme je lek op gaat sporen. Oh, dat zei ik al…![]()
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.