Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 255 ... 344 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

pietje63 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:00:
Voor lange toelichting, zie hieronder :)

DIt seizoen wil ik gaan testen met de nachtverlaging, door dit de enige dag van de week wel toe te passen en de andere niet. Wat ik zou willen, is een tabel

dag van de weekGemiddeld m3/graaddag
Maandag0.5
Dinsdag
(etc).
0.6

Home assistant lijkt echter standaard geen tabel card te hebben, en ook de gevonden cards bieden standaard niet echt wat ik zoek.. Klopt het dat ik hier zelf voor wat zal moeten gaan maken, of iemand tips? Grootste uitdaging voor mij zal dan zijn om de m3/graaddag per dag van de week te krijgen. Ik heb nu een entity met gasverbruik (standaard uit energy dashboard) en een template entity met graaddagen (zelf gemaakt, een item per dag). Maar hoe krijg ik de totalen voor alle maandagen?

toelichting / historie
Ik probeer mijn energieverbruik te optimaliseren. Sommige "wijzigingen" zijn echter lastig te meten, zoals het effect van nachtverlaging (of dagverlaging op de dagen dat we niet thuis zijn). Daarvoor zijn er te veel variabelen (naast graaddagen ook, zon, aantal keer dat kinderen de deur open laten staan, etc..). Door vloerverwarming is opwarmen langzaam en voor mijn gevoel minder efficiënt (dan temp vast houden), maar warm houden is natuurlijkook niet optimaal.

Wat ik afgelopen stookseizoen (voor HA) heb gedaan, is elke dag het m3 gasverbruik genoteerd (/geladen) en de gewogen graaddagen. Daarmee per dag van de week gekeken hoeveel m3 per graaddag ik gebruikte. Vervolgen kan ik vergelijken tussen maandag (overdag niemand thuis, dagverlaging) en woensdag (overdag iemand thuis, geen dagverlaging). Door een langere periode te hanteren, zou het toch een aardig beeld moeten geven. Dit invullen is echter relatief veel werk (al is het maar omdat ik het niet één keer doen, maar dagelijks of wekelijks..).

Voorzichtige conclusie van vorig jaar: dagverlaging levert een kleine besparing op (op woensdag gemiddeld 5% meer verbruik dan op maandag). Relatief beperkte winst, maar "good to know".
Degreedays is een HACS integratie die in iedergeval je graaddagen bij kan houden
https://github.com/Ernst79/degree-days

Even meedenken voor je weergave, maar nog geen kant en klare oplossing:
Zou je een utility meter kunnen maken met dagen van de week als tariffs? En de automation die dan de weekday oplepelt als tariff van dat moment. En daar dan een plot bar chart van maken?
Of een apex chart met group by op weekday?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 12:45
Iemand een tutorial hoe ik mijn update kan bijwerken op de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus v2?
Ik merk dat sommige apparaten niet goed worden gevonden (zie elders dit topic) dus wellicht is dit nog een optie.

Firmware: 6.10.3.0 build 297

Ik heb geprobeerd vanaf een mac met de juiste silicon drivers voor macos, maar alsnog lijkt dit niet goed te werken.

Ik wilde latest driver pakken van (LINK)

en bijwerken met de webpage (LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@hemertje Meer dan addon installeren zou niet nodig moeten zijn. Je hebt ook niets aangepast in de configuration? Wat komt er in de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@brtkpr Is dat de dongle met de verwarrende naam, dus eigenlijk een ZBDongle-E aka SL adapter? Of is het toch een ZBDongle-P?

En wat gaat er niet goed? Krijg je een melding ofzo? En je test dus op een losse PC en niet waar je HA op draait?

Overigens lijk Sonoff alleen de 7.4.3 uitgebracht te hebben en niet 8.0.2.
https://github.com/itead/...master/Dongle-E/NCP_7.4.3

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-10 22:08
ik ben op zoek naar een soort dummy switch.

Ik heb een fysieke schakelaar (aan/uit) maar kan eventueel ook een pulse drukker worden als dat handiger is.
Deze schakelaar hangt verder nergens aan vast (lamp oid). Ik wil hier een module achter plaatsen waarmee ik andere zigbee devices kan aansturen.

Wat is daarbij handig? Als ik reguliere inbouw modules gebruik (ik heb bijvoorbeeld nog qubino/fibaro of ecodim liggen). Dan komt er stroom op de schakeldraad bij inschakelen. Aangezien ik geen schakeldraad heb vraag ik mij af of dit helemaal veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb veel gelezen over de keuze tussen ZHA en Z2M. Ik zie ook mensen die beide naast elkaar draaien...

Ik heb momenteel een Hue Bridge en deze in HA gekoppeld. Maar zo langzamerhand ook wat meer IKEA spul erbij, die dan weer niet in de Hue Bridge zit (maar slechts rechtstreeks gekoppeld aan een remote)..

Ik heb o.a. de volgende devices:
- Een heel regiment Hue lampen en spots
- Een aantal IKEA tradfri spots en losse lampen op plekken waar licht wat minder belangrijk is.
- Een aantal Hue In-Wall Switches met pulsdrukkers, worden nog regelmatig gebruikt naast automatiseringen.
- Hue Dimmer Switch

Nu wil ik e.e.a. ook uitbreiden met wat Zigbee sensoren, etc. Dus het liefst alles in één netwerk met één bridge.

Is de keuze voor Z2M dan beter, qua ondersteuning van de huidige devices die ik in bezit heb?

Waarom zijn er mensen die van Z2M naar ZHA gaan of zelfs beide naast elkaar draaien? De reden daarvoor is mij wat onduidelijk.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:19
JanHenk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:58:
Ik heb veel gelezen over de keuze tussen ZHA en Z2M. Ik zie ook mensen die beide naast elkaar draaien...

Ik heb momenteel een Hue Bridge en deze in HA gekoppeld. Maar zo langzamerhand ook wat meer IKEA spul erbij, die dan weer niet in de Hue Bridge zit (maar slechts rechtstreeks gekoppeld aan een remote)..

- Een aantal IKEA tradfri spots en losse lampen op plekken waar licht wat minder belangrijk is.
- Een aantal Hue In-Wall Switches met pulsdrukkers, worden nog regelmatig gebruikt naast automatiseringen.
- Hue Dimmer Switch

Nu wil ik e.e.a. ook uitbreiden met wat Zigbee sensoren, etc. Dus het liefst alles in één netwerk met één bridge.

Is de keuze voor Z2M dan beter, qua ondersteuning van de huidige devices die ik in bezit heb?

Waarom zijn er mensen die van Z2M naar ZHA gaan of zelfs beide naast elkaar draaien? De reden daarvoor is mij wat onduidelijk.
Volgens mij is het persoonlijk.
Ik gebruik ZHA met zeer veel devices en sensoren

Een nadeel is wel dat je je Hue lampen niet kan updaten via ZHA. Maar of dat nou zo erg is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb86GFlwSLBjVi3P4akgtcv9CL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4Q2ODwbbhmf8lVoCkDukLHi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goZ43S-DFY5Il5Caonpz1lfZVkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBuh7GIOxXuUI0w9yb1qApQ7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door water_escape op 20-11-2024 12:05 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@prekz Zolang je een module met N gebruikt is het niet erg om de uitgang van een module niet aan te sluiten.

Maar welk protocol? Naar mijn idee geeft pulsdrukker met Wifi module met custom firmware meeste opties. Maar andere is voor aan uit ook gewoon mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JanHenk Z2M gebruiker hier, vooral wegens de super duidelijke lijst van supported devices en duidelijke release notes. Voordeel van ZHA is vooral dat het iets makkelijker op te zetten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ook zwaai van mijn kant naar jou :)

Iets met vouwwagens :P

Edit,
@JanHenk , ja jij ook met dezelfde vouwwagen, maar ik kan jou nickname niet matchen met het andere forum. :>

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 20-11-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:06:
@JanHenk Z2M gebruiker hier, vooral wegens de super duidelijke lijst van supported devices en duidelijke release notes. Voordeel van ZHA is vooral dat het iets makkelijker op te zetten is.
Ik zit vooral even met welke zigbee bridge ik zal kopen. De keuze voor de ene of de andere software is ook van belang bij welke hardware. Je kan ook beide kopen natuurlijk, maar goed.

Ik denk dat ik alsnog begin bij ZHA en dus de SLZB-06M . Kan altijd nog de andere kopen en overstappen.. :)

offtopic:
Ik herken inderdaad zowel @hemertje (nog dank voor de handleiding :)) als jou @Get!em van de vouwwagenclub / Holtkamper sub, maar ik ben daar zelf de klassieke lurker. ;) Wel dezelfde gebruikersnaam overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:25
Get!em schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:12:
[...]

Ook zwaai van mijn kant naar jou :)

Iets met vouwwagens :P
. :>
inderdaad, leuk! :9

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
water_escape schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:02:
Een nadeel is wel dat je je Hue lampen niet kan updaten via ZHA. Maar of dat nou zo erg is...
Kan ZHA dit niet of zijn er geen updates?

Z2M ondersteund in ieder geval wel OTA, maar Signify iss niet heel erg open in het uitgeven van firmwares. Sommige Hue lampen is wel een firmware van beschikbaar en Z2M kan die ook updaten. Maar voor de meeste apparaten onbreekt simpelweg de firmware.

En v.w.b. of dat erg is, "it depends". Power on behavior is iets dat mijn lampen niet hadden af fabriek, die feature is pas veel later toegevoegd middels een firmware update. Daarnaast is er ook eens een security issue geweest waarmij middels een heel gerichte aanval op/via de lampen ook de bridge aangevallen kon worden. Ook dat is met een firmware update opgelost.

En verder, Hue lampen zonder Hue Bridge ondersteunen natuurlijk geen entertainment mode. Iemand die daar gebruik van maakt kan dus ook niet overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JanHenk Bridges is wel groot woord :D Grofweg zijn er maar twee types, de Ti versie met de open source zStack firmware of de SL vesie met closed source EmberZNet firmware.

Zowel ZHA als Z2M kunnen prima met beide werken tegenwoordig. Maar beide hebben ook wel een lijstje met recommended adapters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:27:
voor 05-12 wil ik nieuwe druk/draai LED-dimmers vragen welke ook overweg kunnen met Home Assistant

wat zou jullie keuze zijn en waarom?

Ik denk aan ECODIM -dimmers
  • Zigbee
  • Z-Wave
  • Matter
?

Of hebben jullie een beter advies?
De reactie van ChatGPT:

Hier is een overzicht van de voor- en nadelen van Zigbee, Z-Wave en Matter:

Zigbee
Voordelen:
  • Open standaard, breed ondersteund.
  • Lage kosten.
  • Geschikt voor grote netwerken (tot 65.000 apparaten).
Nadelen:
  • Kan interfereren met Wi-Fi (werkt op 2.4 GHz).
  • Apparaten van verschillende fabrikanten werken niet altijd goed samen.
Z-Wave
Voordelen:
  • Minder gevoelig voor interferentie (werkt op lagere frequenties).
  • Betrouwbaar en energiezuinig.
Nadelen:
  • Licentiekosten maken het duurder.
  • Ondersteunt minder apparaten per netwerk (232 maximaal).
Matter
Voordelen:
  • Nieuwe universele standaard, breed ondersteund (Google, Apple, Amazon).
  • Werkt via bestaande technologieën zoals Wi-Fi en Thread.
Nadelen:
  • Nog in opkomst, beperkte apparaten beschikbaar.
  • Gebaseerd op nieuwe technologieën, kan implementatie tijd kosten.
Klopt dit in jullie ogen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hemertje als ik nieuw zou starten zou ik niet investeren in z-wave. Los van de prijs zijn hiervoor relatief weinig apparaten en apparaatsoorten op de markt.

Matter vind ik niet echt boeiend, omdat je in HA toch alles met elkaar kan laten praten. Verder is de matter-standaard nog beperkt qua veel functionaliteiten. Daarnaast is matter geen radioprotocol, wat z-wave, zigbee en thread wel zijn.

Zigbee is goedkoop, heeft in tegenstelling tot wifi een meshfunctionaliteit en er is véél voor te krijgen. Door een zigbee-stickje te gebruiken in combinatie met Z2M/ZHA heb je ook niet het nadeel van verschillende apparaten die niet goed met elkaar kunnen praten. Kijk bijvoorbeeld eens in de database van Z2M, op dit moment 3900(!) verschillende apparaten die braaf samenwerken met je usb-stickje en Z2M.

Thread is op termijn een interessante opvolger van Zigbee, maar je hebt er nu nog niet veel aan. En tegen de tijd dat je wel Thread-apparaten gaat aanschaffen steek je een extra usb-stick in je HA en kun je ook Thread gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:42

BiG-GuY

JanHenk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:58:

- Hue Dimmer Switch

Ik heb Z2M en ZHA naast elkaar draaien. 96 devices via Z2M en 8 devices via ZHA.
Over het algemeen raad ik Z2M aan, voor de meest complete en uitgebreide ondersteuning.

Op ZHA heb ik alleen Smart Power Sockets verbonden omdat deze het Zigbee en MQTT netwerk spammen. Afhankelijk van het formaat van je Zigbee netwerk of dat een probleem is. Als je ze koppelt aan Z2M is het afhankelijk van het type plug ingesteld dat ze maar elke 30sec mogen rapporteren, dan heb je dit probleem niet, maar dat vond ik niet genoeg resolutie voor mijn gebruik.

Zo heb ik twee smartplugs op onze Game-PC's boven staan en zet ik ze op afstand aan wanneer we ze nodig hebben voor gamestreamen via MoonLight. Dan zie ik nu binnen 1sec dat ze aanstaan, terwijl dit standaard via Z2M pas na 30sec zichtbaar wordt, dit is enkel voor de smart plugs, overige apparaten updaten wel gewoon instant op Z2M. Binnen Z2M kan je zelf instellen hoe vaak en wanneer welke sensor moet rapporteren, binnen ZHA kan je dit niet aanpassen en ligt het aan het apparaat zelf hoe vaak die rapporteert.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 20-11-2024 14:03 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@hemertje Redelijk, maar de nadelen van Zigbee mag je ook onder Matter plakken.

Maar:
- Zelf nog nooit issues gehad met storing tussen Wifi en Zigbee, ook niet in mijn appartement waar ik 40+ wifinetwerken zag verspreid over de complete 2.4GHz band.
- Als HA er tussen mag zitten hoeft het onderling ook niet samen te werken, zolang het maar met HA praat kan je alles gewoon koppelen. Natuurlijk ook naar andere domeinen / integraties, dat is nu ent de kracht van HA.
- Ook Zigbee is energiezuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JanHenk Als aanvulling op @BiG-GuY, dat is voor mij de reden dat ik voor energie monitoring de voorkeur geef aan Wifi. Dan kan ik zowel het interval verhogen als de pluggen kalibreren justeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:57:
@JanHenk Bridges is wel groot woord :D Grofweg zijn er maar twee types, de Ti versie met de open source zStack firmware of de SL vesie met closed source EmberZNet firmware.

Zowel ZHA als Z2M kunnen prima met beide werken tegenwoordig. Maar beide hebben ook wel een lijstje met recommended adapters :)
Excuzes-moi, de terminologie is voor mij nog even wennen in dit kader. Ik dacht aan de Hue "Bridge", maar de juiste term is dus adapter... :)

Z2M raad eigenlijk de TI chip aan met de zStack firmware, maar "werkt ook" met de SL chip. Ik kan nu niet echt zien wat de voor- of nadelen van de beide chips zijn, als men wel gewoon stelt dat het andere ook werkt.

Ik heb net even gekeken naar de documentatie van Z2M en die is wel echt netjes en gestructureerd. Ieder apparaat dat ik heb, staat er wel in. Misschien toch de stap wagen en daar mee aan de slag gaan.

Zou jij de TI chip nemen?
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:03:
@JanHenk Als aanvulling op @BiG-GuY, dat is voor mij de reden dat ik voor energie monitoring de voorkeur geef aan Wifi. Dan kan ik zowel het interval verhogen als de pluggen kalibreren justeren.
Goed punt, de paar energie sockets die ik heb werken inderdaad ook op Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@JanHenk
Het ligt ook aan hoe groot je Zigbee netwerk is. Mijn ervaring is dat de TI CC2652P stabieler is dan de SL EFR32MG21 voor Z2M.

Heb daarom de SMLight SLZB-06 voor Z2M in gebruik en de SMLight SLZB-06M voor ZHA. Als ik later wel de apparaten vervang die ik nu gekoppeld heb aan ZHA, kan de 06M ook Thread en Matter aan.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

alex3305 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:30:
@AW_Bos Er zijn verschillende protocollen in omloop voor warmtekostenverdelers (WKV) meters. Ook per fabrikant kan het protocol verschillen. Dit zou je ook bij ISTA na kunnen vragen. Het kan ook zijn dat ze een API beschikbaar hebben.
Er is wel een API, maar blijkbaar niet voor eindgebruikers :-(.
Inmiddels heb ik nu wel on-line inzicht in een portaal. Dat scheelt wel. Misschien kan ik daarmee wat scrapen ofzo. :P

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 20-11-2024 14:37 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Nog even een vraagje, op de Homey kon ik kiezen bij "als" - het een doordeweekse dag is".
Hoe werkt dat bij Home Assistant eigenlijk? Ik had al gezocht naar triggers, maar kom er niet echt uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-85t7vnuSYUYeeFO-TLhBDnbPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfAwZ9QYfutW0b1x1BSmAm8f.png?f=fotoalbum_large

Ik wil dus:

Wanneer 16 uur is, een doordeweekse dag, zet airco aan, en zet deze uit na 240 minuten

Note; ik had al wel een scheduler gemaakt, maar hoe dit nu in het totaalplaatje te krijgen is mij niet duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbqoFSBbdgqaWERMQ8FRuI1Rmw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sGYE9M2lxfRWiHFEJlLhQ0gU.png?f=user_large

Graag volgende keer je automation als yaml delen ipv als plaatje

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
BiG-GuY schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:
Zo heb ik twee smartplugs op onze Game-PC's boven staan en zet ik ze op afstand aan wanneer we ze nodig hebben voor gamestreamen via MoonLight. Dan zie ik nu binnen 1sec dat ze aanstaan, terwijl dit standaard via Z2M pas na 30sec zichtbaar wordt, dit is enkel voor de smart plugs, overige apparaten updaten wel gewoon instant op Z2M. Binnen Z2M kan je zelf instellen hoe vaak en wanneer welke sensor moet rapporteren, binnen ZHA kan je dit niet aanpassen en ligt het aan het apparaat zelf hoe vaak die rapporteert.
Is dat niet ook afhankelijk van het apparaat (de plug dus)?
Mijn Z-Wave stekkers en modules van Fibaro kan ik bv prima instellen dat ze elk uur het verbruik moeten rapporteren of als het met X Watt veranderd. Als een apparaat dan van uit (<minder dan 2W verbruik) naar aan gaan (met bv 20W verbruik) wordt dat gewoon instant gerapporteerd, zonder dat die bv elke seconden zijn data moet pushen.
En IIRC hetzelfde met mijn Zigbee temperatuur sensoren. Ook die rapporteren zeer traag op een interval (elke 15 minuten of nog langzamer) tenzij er een verschil is van iets van 1 of 2 graddn ten opzichte van de laatst gerapporteerde waarde. Uiteraard moet de sensor dan wel vaker meten, maar wordt dus niet elke waarde gerapporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
brtkpr schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:56:
Nog even een vraagje, op de Homey kon ik kiezen bij "als" - het een doordeweekse dag is".
Hoe werkt dat bij Home Assistant eigenlijk? Ik had al gezocht naar triggers, maar kom er niet echt uit

[Afbeelding]

Ik wil dus:

Wanneer 16 uur is, een doordeweekse dag, zet airco aan, en zet deze uit na 240 minuten

Note; ik had al wel een scheduler gemaakt, maar hoe dit nu in het totaalplaatje te krijgen is mij niet duidelijk.
Trigger = tijdstip
Condition = weekdagen

Zo dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
condition: time
weekday:
  - mon
  - tue
  - wed
  - thu
  - fri

Kun je ook bij elkaar klikken in de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is er ergens een goed document/website over de wat de beste structuur van het opbouwen van je systeem. Want zie zoveel mogelijkheden dat het snel een bende wordt met los aan elkaar geknoopte automatiseringen.

En vind ook dat je voor veel zaken weer een losse automatisering moet maken, maar gok dat ik dat verkeerd zie of iets verkeerd doe.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
verjager schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:17:
[...]

Trigger = tijdstip
Condition = weekdagen

Zo dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
weekday:
  - mon
  - tue
  - wed
  - thu
  - fri

Ga ik dat vanavond even in de GUI proberen toe te passen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29

D4NG3R

kiwi

:)

verjager schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:17:
Yup, op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WAdKPAMEnHsC-CkQG5EeYzmxkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ED72VJ5tiIB5mjDfeclAAea2.png?f=fotoalbum_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@brtkpr Nu is een helper ook een mogelijkheid, zeker als je wel een wekelijks ritme wilt maar niet elke dag hetzelfde. Dan neem je simpelweg de schedule helper als trigger. En kan je die ook als trigger voor het uitgaan gebruiken.

Zoals bij veel dingen in HA is er meer dan één mogelijkheid met elk zijn voor en nadelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

brtkpr schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:56:

[Afbeelding]

Ik wil dus:

[Afbeelding]

[mbr]Graag volgende keer je automation als yaml delen ipv als plaatje[/]
Als het je te doen is om werkdagen dan kun je ook nog de integratie "Werkdag" gebruiken. Die geeft een entiteit "vandaag_werkdag" die je dan in je automatisering kunt gebruiken. Je kunt hem zelf nog configureren (bijvoorbeeld als jouw werkweek van donderdag t/m maandag loopt (horeca, dinsdag/woensdag vrij), snipperdagen invoegen en ook feestdagen toevoegen.

https://www.home-assistant.io/integrations/workday/

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:17:
[...]

Is dat niet ook afhankelijk van het apparaat (de plug dus)?
Mijn Z-Wave stekkers en modules van Fibaro kan ik bv prima instellen dat ze elk uur het verbruik moeten rapporteren of als het met X Watt veranderd. Als een apparaat dan van uit (<minder dan 2W verbruik) naar aan gaan (met bv 20W verbruik) wordt dat gewoon instant gerapporteerd, zonder dat die bv elke seconden zijn data moet pushen.
En IIRC hetzelfde met mijn Zigbee temperatuur sensoren. Ook die rapporteren zeer traag op een interval (elke 15 minuten of nog langzamer) tenzij er een verschil is van iets van 1 of 2 graddn ten opzichte van de laatst gerapporteerde waarde. Uiteraard moet de sensor dan wel vaker meten, maar wordt dus niet elke waarde gerapporteerd.
Binnen Z2M kan je wel verschillende zaken instellen hiervoor, binnen ZHA niet.

Wanneer de plugs uit zijn, rapporteren ze niet zo vaak, probleem is vooral als de plug aan is hij dan elke seconde wilt rapporteren als het apparaat erachter aanstaat, omdat het stroomverbruik geen constante waarde is bij de meeste apparaten. Zo schommelt de plug die ik op mijn 77" OLED TV heb tussen de 0w in stand-by en 60-400W in gebruik, dat kan dus per seconde verschillen hoe helder het beeld is dat je ziet en dan rapporteert de plug dus te vaak bij verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-uUXsj2tMAIwagPJJtWv9Sbkmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbKRucqO1uvBDQLoCiNUFgYK.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van het merk/type hoe die standaard ingesteld staat in Z2M, mijn Niko inbouw sockets rapporteren in Z2M standaard heel weinig, soms maar 1x per uur. Terwijl de Frient Power Plugs standaard elke 5 seconde rapporteren. Heb ook Bosch Smart Home gehad een periode voor Power Plugs, via de originele hub rapporteerden die elke 30sec, via Z2M en ZHA ging die ook lekker elke seconde spammen en liepen die plugs en het Zigbee netwerk vast daardoor 8)7 .

Kreeg het met het formaat van mijn Zigbee netwerk alleen niet stabiel met die plugs erbij op Z2M. Ook niet op ZHA als ik alles op ZHA draaide. Die crashte dan meerdere keren per dag.

Doordat je in ZHA dus niet kan tweaken hoe vaak een apparaat rapporteert, is de kans groter dat je je Zigbee netwerk overbelast, zeker bij apparaten die heel erg vaak rapporteren.

Als je ook naar het Zigbee gebruik kijkt per kanaal, zie je dat kanaal 20 waar ik ZHA op draai tussen de 35-80% belast is met enkel de 8 Power Plugs. Terwijl kanaal 25 waar ik Z2M op draai tussen de 20-40% zit met veel meer apparaten erop. Al mijn 2.4Ghz wifi draait op kanaal 1, om zo ver mogelijk van Zigbee kanalen 20/25 af te zitten.

Nu met enkel de Power Plugs via ZHA kunnen ze welk elke seconde rapporteren wanneer ze dat willen, maar normaal gesproken zie ik elke 5sec een update, tenzij het verschil in verbruik groot is, dan kan het elke sec zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 20-11-2024 16:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Laatst online: 15:30

Esumontere

Floep, banaan.

Esumontere schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:22:
Ik ben voor een automatisch dimmende voordeurlamp op zoek naar een simpele bewegingsdetector. De lamp bevat 2 Ikea Tradfri lampen die feller moeten gaan branden als er beweging bij de voordeur wordt gedetecteerd. Onze voordeur bevindt zich onder een overkapping dus ik kan de sensor droog ophangen.

Ik ben bezig met het inrichten van mijn HA, en krijg morgen als het goed is een Zigbee stickje binnen.

Ik zoek nu dus naar een simpele Zigbee bewegingsdetector voor een goede prijs. Ik heb al wat gezocht in dit topic maar ik vind maar weinig ervaringen met verschillende merken. Wel zag ik een hoop negatieve ervaringen met de Ikea Vallhorn sensor, dus die laten we maar even liggen.

Is bijvoorbeeld uitvoering: Sonoff SNZB-03 | Bewegingssensor een goede optie, of is het de moeite om er meer geld aan uit te geven?
Niemand die hier ervaring mee heeft? Volgens mij heeft de helft van de gebruikers hier minimaal 1 bewegingssensor, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 16:15

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Weet iemand hier een oplossing voor a.u.b.
Onlangs kreeg ik van iemand een Skyconnect ( niet de ZBT-1) het oude model.
Dat probeer ik bij mij te installeren maar krijg het niet voor elkaar, wat ik ook probeer.
** Skyconnect aangesloten met cabel op mijn T630 USB poort
** Gekeken in HA op welke poort hij aangesloten zat
** ik voeg hem toe aan mijn apparaten, als Zigbee (ZHA) te installeren
** juiste poort aangegeven: /dev/ttyUSB2
** dan krijg ik steeds deze foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfQMb9NU3IntMwUtUSYZoL0vnwE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6SbntCAtY2hLNshqXkoAHQst.jpg?f=user_large

Nu begrijp ik, dat de persoon hem geïnstalleerd had als Zigbee radio met multiprotocol firmware.
Maar dat hoeft voor mij niet, alleen Zigbee wil ik hebben.

Wie kan mij een stoot geven, dat deze Skyconnect op mijn systeem gaat werken.
Ik heb het pas xx keer geprobeerd, en op de Home assistant.io site kom ik ook niet verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Esumontere schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:50:
[...]

Niemand die hier ervaring mee heeft? Volgens mij heeft de helft van de gebruikers hier minimaal 1 bewegingssensor, toch? :)
Gebruik zelf enkel de motion sensors van Hue. Binnen de kleine witte buiten de Outdoor versie. Niet de goedkoopste, wel goede kwaliteit. Deze kunnen namelijk heel snel van occupied naar niet occupied gaan. Dacht 5 sec minimaal. De indoor versie draait op 2x AAA de outdoor op 2xAA. Gaan beiden heel lang mee (meerdere jaren).

Gebruik ook de helderheid en temperatuur sensor in een Hue Outdoor sensor in de tuin om mijn rolluiken en thermostaten dynamisch aan te sturen.

Bij veel goedkopere sensoren is de timeout minimaal 1-15min. Waardoor hij dus tijdens de timeout niet opnieuw beweging kan detecteren.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 20-11-2024 17:16 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 21:04
Omdat mijn SD kaart van de rpi4 8gb defect is.

Ben ik zoek naar een andere configuratie.

Alleen wat kan ik het beste voor kiezen is dat mij huidige RPI 4 gebruiken met een usb adapter met een 2.5 inch SSD.

Of te kiezen voor een RPI5 met een M.2 SSD.

Ga ik daar echt op snelheid vooruit of maakt dit niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Gondelier Kan je niet gewoon negeren en dan de handleiding volgen?

PS Printscreen :D

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:56:
Beste Tweakers,

Graag ff hulp bij het installeren van Node-Red.

Is de installatie van Node-Red via Add-ons voldoende?

Is de extra installatie via HACS - Integrations - Node Red ook nodig?
En daarna de extra installatie via Settings - Device & services - Node Red ?
Zo wordt het hier tenminste uitgelegd?
YouTube: Install Node Red on Home Assistant

Starten na de installatie van Node-Red via Add-ons wil hier niet lukken.
Node Red blijft op STARTEN staan!?
Normaal hoor je STOP en RESTART te zien?

[Afbeelding]

Wie weet raad?

_/-\o_
SSL uitzetten is de truuk
Dan start Node Red wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@hemertje Ah, ja. Als je geen SSL (in HA) gebruikt dan SSL uit zetten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:20:
@hemertje Ah, ja. Als je geen SSL (in HA) gebruikt dan SSL uit zetten inderdaad.
HA draait in je LAN
is er nog een reden om in je LAN SSL te draaien, https?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@hemertje Als je geen Reverse Proxy wilt draaien bijvoorbeeld. Of echt alles lekker dicht wilt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:12:
@Gondelier Kan je niet gewoon negeren en dan de handleiding volgen?

PS Printscreen :D
@Septillion
De handleiding heb ik doorgelopen en toen kwam ik steeds op dezelfde fout uit, maar toen was ik van plan hem opnieuw te flashen.
Maar bij de web-flasher staat op de pagina:
“ De firmware-update is tijdelijk niet beschikbaar.”

Ik ben momenteel niet thuis, dus ik kom er op terug.

(Print-screen 🤣😂🤣, je geheugen is nog goed 👍)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Gondelier
Heb je het al geprobeerd met de officiële flasher tool Add-on? https://github.com/home-a...ree/master/silabs_flasher

Deze heb ik in het verleden ook gebruikt voor de SkyConnect en HA Yellow.
Deze flasht standaard de laatste officiële Zigbee firmware, maar je kan zelf een eigen .gbl via URL opgeven.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 21-11-2024 09:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03

MJV

In mijn oude HA-install had ik een aantal custom menu-items in de sidebar. Bijvoorbeeld snelkoppeling naar File editor, ESPHome (Add-ons). Ik heb nu een verse install (nieuw huis) maar krijg niet gevonden hoe ik die snelkoppelingen terugkrijg. Iemand de gouden tip?

--edit--
Dit zit dus niet onder Dashboards/configuratie, maar met een schuifje onder de betreffende Add-on :).

[ Voor 17% gewijzigd door MJV op 21-11-2024 09:39 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:40
Ik heb sinds deze week een 2-tal bewegingssensoren van Shelly geïnstalleerd (Shelly BLU motion) en dit werkt op zich perfect.

Nu is er een standaard automatisering die op zich ook perfect werkt (Turn on a light when motion is detected.)

Maar ik wil er graag een voorwaarde aan toevoegen, namelijk dat de lampen alleen maar aangaan als de zon onder is.

Dit kan volgens niet in deze standaardautomatisering, of mis ik iets :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-10 09:50
Ik heb een "domme" Somfy RTS rolluiken die ik aanstuur met Rfx. Nu lukt het om ze helemaal naar onderen/boven aan te sturen.

Maar wat ik nu wil:
Send command down voor 10 sec en dan stop. Is dat mogelijk bij automation? Dus dat het rolluik halverwege blijft staan.

Nu zag ik opties met een ESPhome, maar mijn voorkeur heeft om niet te migreren.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:34
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:50:
Ik heb sinds deze week een 2-tal bewegingssensoren van Shelly geïnstalleerd (Shelly BLU motion) en dit werkt op zich perfect.

Nu is er een standaard automatisering die op zich ook perfect werkt (Turn on a light when motion is detected.)

Maar ik wil er graag een voorwaarde aan toevoegen, namelijk dat de lampen alleen maar aangaan als de zon onder is.

Dit kan volgens niet in deze standaardautomatisering, of mis ik iets :?
Je hebt neem ik aan een blueprint gebruikt? Je kunt controle overnemen van de automation, dan koppelt hij hem niet meer aan de blueprint, maar zet hij alle config in de automation zelf. Daarna kun je dan ook extra conditions toevoegen.

Home Assistant configuratie

• brtkpr
haha ligt ongetwijfeld aan mezelf maar kan de "en als". trigger de weekdagen niet vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

DaYwaLkUr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:52:
Ik heb een "domme" Somfy RTS rolluiken die ik aanstuur met Rfx. Nu lukt het om ze helemaal naar onderen/boven aan te sturen.

Maar wat ik nu wil:
Send command down voor 10 sec en dan stop. Is dat mogelijk bij automation? Dus dat het rolluik halverwege blijft staan.

Nu zag ik opties met een ESPhome, maar mijn voorkeur heeft om niet te migreren.
Ik gebruik zelf de Tahoma Switch (via lokale API) en mn RTS gordijnen gebruik ik 'open', 'dicht' en de 'my' stand voor een tussen stand.

Dan hoef ik niet te timen met secondes om weer andere commando's te sturen. Dat gaf namelijk niet altijd hetzelfde resultaat qua afstand. Als je dit wel wilt, kan je in een Automation gewoon een 'wait' tussen de commando's zetten, zodat hij x secondes wacht tussen je eerste commando en je latere commando.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@MJV Zou eigenlijk wel een goede zijn als addons met een side bar item eigenlijk gewoon behandeld zouden worden als Dashboard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

brtkpr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:10:
[...]

haha ligt ongetwijfeld aan mezelf maar kan de "en als". trigger de weekdagen niet vinden?
Dat is onderdeel van de 'Tijd en plaats' > 'Tijd' voorwaarde. :)

• brtkpr
D4NG3R schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:23:
[...]

Dat is onderdeel van de 'Tijd en plaats' > 'Tijd' voorwaarde. :)
Oke voel me echt dom, maar goed, weer stapje verder _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s08Do5r9HseeVqu0COh2uBncAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tw5SmE4Br9mhqdtAAkhtEdbz.png?f=fotoalbum_large

Vraag ik me alleen af wat "na" en "voor". betekent aangezien dit als ingesteld bij wanneer.

• HuismAndré

HuismAndré

brtkpr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

Vraag ik me alleen af wat "na" en "voor". betekent aangezien dit als ingesteld bij wanneer.
Als je die leeglaat dan zijn ze niet van toepassing. Dat zie je goed als je de yaml code bekijkt (3 stipjes helemaal rechts van 'tijd' aanklikken en dan "Bewerken als Yaml" kiezen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

[Afbeelding]

Na X tijd, en voor Y tijd. Als je die leeg laat mag het gewoon de hele dag. Als je daar bijvoorbeeld na 10:00 en voor 13:00 van maakt dan werkt het dus alleen tussen 10:00 en 13:00.

Gezien je als trigger statisch 6:30 gebruikt, heeft het niet heel veel nut om daar verder te filteren op tijd. Die automation gaat immers niet af op andere tijden dan exact 6:30. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2024 10:46 ]

• Grolsch
TheFes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:06:
[...]

Je hebt neem ik aan een blueprint gebruikt? Je kunt controle overnemen van de automation, dan koppelt hij hem niet meer aan de blueprint, maar zet hij alle config in de automation zelf. Daarna kun je dan ook extra conditions toevoegen.
Het is inderdaad een blueprint, maar wat je verder typt volg ik niet.

Zou je het iets meer in "jip en janneke" taal kunnen uitleggen?

Ik zie nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ACHZek3.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:44:
[...]

Het is inderdaad een blueprint, maar wat je verder typt volg ik niet.

Zou je het iets meer in "jip en janneke" taal kunnen uitleggen?

Ik zie nu dit:

[Afbeelding]
https://www.home-assistan...ing-an-imported-blueprint

• TheFes
[...]

[Afbeelding]

gewoon leeg laten, is optioneel.
Je kunt de time condition ook gebruiken om iets alleen tussen bijvoorbeeld 6:00 en 22:00 te laten doen, maar dat is in jouw use case niet relevant

Spuit 11, volgende keer ook op de laatste pagina kijken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 21-11-2024 10:59 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@brtkpr Als je het leeg laat doet het niets.

Als je het invult wordt er ook naar het tijdstip gekeken. Is het nu bijvoorbeeld na 11:00?

[edit]Spuit 11, er was nog een pagina :+

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 21-11-2024 11:21 ]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:09

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Sinds gisteren is de 'BMW Connected drive' integratie ermee gestopt, een authenticatie probleem. Opnieuw opstarten / inloggen heeft geen effect, Heb een draadje gzien op Github maar nog geen oplossing of oorzaak gelezen.

De 'My BMW' app werkt wel gewoon naar behoren. Meer die hier last van hebben en/of een oplossing hiervoor gevonden hebben?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 21:55
AW_Bos schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:35:
Er is wel een API, maar blijkbaar niet voor eindgebruikers :-(.
Zucht...
Inmiddels heb ik nu wel on-line inzicht in een portaal. Dat scheelt wel. Misschien kan ik daarmee wat scrapen ofzo. :P
Dat heb ik bij een concurrent van ISTA, ASG, ook een tijdje gedaan. Inloggen via een REST call, de token opslaan als sensor data en dan de WKV data ophalen. Aangezien hun frontend toch de data via JSON ophaalde kon ik daar mooi op inhaken. Daarbij had ik dan een automation om de login elke x-tijd te verversen. Dat werkte redelijk, maar zij sleutelde regelmatig aan de JSON responses. Dat vond ik dan niet zo'n hele grote ramp, maar wel toen ik ze ook betrapte mijn meetdata aan te passen :|. Immers kon ik dat tracken met Home Assistant. Ik heb de partij toen hierop aangesproken en daarop hebben hun het contract met onze VvE beëindigd :/...

Zoals ik al zei, nu registreer ik de meetdata met de hand. We zitten nu bij Brunata WMS volgens mij, die zouden geloof ik ook een API hebben. Die mensen zijn in ieder geval veel vriendelijker en meer open dan bij ASG. Ook over het technisch aspect. Ik wil daar nog een keer induiken.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 21:55
Ik heb sinds gisteren een Amazfit GTR 2. Vooralsnog vind ik het een leuke smartwatch / smartband. Alleen ben ik nog even aan het zoeken wat een goede manier is om de data in Home Assistant te krijgen.

Ik had eerst de app van de fabrikant Zepp. Dat werkte wel en heeft ook een integratie met Health Connect, wat heel recent ook in de Home Assistant for Android Companion app zit. Nu alleen nog in de beta, maar dat was geen probleem om die te installeren. Alleen de Zepp app stuurt blijkbaar alleen gegevens door van een weegschaal :/. Daar heb ik dus niet veel aan.

Nu was ik aan het spelen met Notify for Zepp die een betaalde Home Assistant integratie heeft. Die heb ik door de paywall nog niet uit kunnen proberen, maar ik ga er van uit dat die gewoon werkt.

Maar ik zag ook nog Gadgetbridge. Die o.a. ook met broadcast intents op Android ook redelijk zou integreren met mijn Amazfit.

Ik heb die nog niet uitgeprobeerd, maar ben ook wel benieuwd wat anderen gebruiken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Grolsch hou er wel rekening mee dat je licht nu niet uit zal gaan als tijdens de wait HA opnieuw start terwijl de sensor geen beweging meer waarneemt. Want dan wordt je automation, die vanaf 'motion gedetecteerd' continu draait, gereset.

Zelf ben ik daarom geen voorstander van deze opbouw, maar het is niet fout of zo :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 21-11-2024 12:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Iemand hier ervaring met camera's in een HA dashboard?

Ik heb 7 camera's die ik in een dashboard wil, die camera's komen uit Frigate. Nou wil ik gewoon de realtime view; in Frigate krijg ik netjes ~10FPS, maar in HA komt hij niet verder dan 0.5FPS via het Frigate kaartje.
Even in de devtools kijken dan zie ik dat hij een proxy URL via HA gebruikt, helemaal prima als ik remote aan het kijken was maar ik kijk gewoon lokaal, dus ik wil de directe WebRTC URL hebben.

Helaas lukt het me niet om de webrtc-camera card aan de praat te krijgen (HA blijft zeggen dat die niet bestaat; "Custom element doesn't exist: webrtc-camera."), dus ik moet 't met de Frigate card doen vrees ik, maar dat is echt een draak met tientallen opties die ik allemaal niet wil en specifiek uit moet zetten..

Edit: Ik heb de webrtc-camera card aan de praat gekregen, nu nog uitzoeken hoe ik een HA dashboard netjes in 9 tegeltjes kan verdelen

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 21-11-2024 12:48 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
De conditie voor zonsopkomst en na zonondergang komt niet heel vaak voor op 1 dag :9
Of je moet er een splitsing in maken met een OF

[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 21-11-2024 12:44 ]

• TheFes
ahbart schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:43:
[...]

De conditie voor zonsopkomst en na zonondergang komt niet heel vaak voor op 1 dag :9
Of je moet er een splitsing in maken met een OF
dat hoeft niet, dit werkt gewoon (heeft heel lang niet gewerkt, maar is een half jaar geleden ofzo gefixt)

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
TheFes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:45:
[...]
dat hoeft niet, dit werkt gewoon (heeft heel lang niet gewerkt, maar is een half jaar geleden ofzo gefixt)
Hmm. Gefixt? Dat is wel apart. Want het klopt eigenlijk niet. Meer een foulproof correctie dan.
Maar prima als het zo werkt. Had ik nog niet ontdekt. d:)b

• Grolsch
Gizz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:39:
@Grolsch hou er wel rekening mee dat je licht nu niet uit zal gaan als tijdens de wait HA opnieuw start terwijl de sensor geen beweging meer waarneemt. Want dan wordt je automation, die vanaf 'motion gedetecteerd' continu draait, gereset.

Zelf ben ik daarom geen voorstander van deze opbouw, maar het is niet fout of zo :)
Hoe zou je het dan wel doen :? Ik sta altijd open voor verbeteringen, maar ben geen programmeur ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:50:
[...]

Hoe zou je het dan wel doen :? Ik sta altijd open voor verbeteringen, maar ben geen programmeur ofzo.
Met meerdere triggers: Licht aan bij beweging gedetecteerd en licht uit bij geen beweging gedetecteerd gedurende X minuten. Die laatste conditie doet zich ook voor, X minuten na het opnieuw opstarten van HA (als er niets gedetecteerd wordt in die tijd). En zo zijn er heel veel van dit soort triggers die robuuster gemaakt kunnen worden door rekening te houden met wat er gebeurt bij het opnieuw opstarten van HA.

Wat je sowieso eigenlijk nooit moet willen zijn automatiseringen waar lang in "gehangen" blijft. Beter is het met triggers, helpers en timers te werken die een eventueel vervolg triggeren (in plaats van met een "wait" binnen de automatisering te wachten tot een conditie zich voordoet).

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Grolsch

Vergelijkbare voorwaarden hebben bij mij iig voor wat funky gedrag gezorgd toen ik nog geen lichtsensoren gebruikte.

In de zomermaanden ging de verlichting op beweging in de badkamer soms niet uit wanneer er in de ochtend gedouched werd. Omdat zonsopkomst precies in de 5 minuten plaatsvond dat er geen beweging meer gedetecteerd werd. Dus niet meer na zonsondergang en voor zonsopkomst, dus geen commando om de lamp uit te zetten. :+

Destijds opgelost door het aanzetten af te vangen gebaseerd op de stand van de zon, maar het uitzetten gewoon altijd door te laten gaan, zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cgb_k5s58frKsB_1wweXbM_XyzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jvevhGI3QPhdinyHhxDQbSn2.png?f=fotoalbum_large

Korte klap: Is de trigger beweging en is het nacht? Dan de lamp aan. Anders lamp uit.

Aanrader om deze even te bekijken, trigger ID's zijn krachtig. :)

En-als gebruik ik zelf effectief nooit meer, zeker niet als deze voorwaarden dynamisch zijn. Er zijn te veel edgecases welke voor irritant gedrag kunnen zorgen wanneer een automations zowel iets aan- als uit moet zetten. :)

Eigenlijk het enige wat ik daar nog heb staan (en dan ook direct bij alle automations) is een check of m'n globale killswitch voor automations uit staat. :P

[ Voor 49% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2024 13:55 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:49
HuismAndré schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:15:
[...]

Met meerdere triggers: Licht aan bij beweging gedetecteerd en licht uit bij geen beweging gedetecteerd gedurende X minuten. Die laatste conditie doet zich ook voor, X minuten na het opnieuw opstarten van HA (als er niets gedetecteerd wordt in die tijd). En zo zijn er heel veel van dit soort triggers die robuuster gemaakt kunnen worden door rekening te houden met wat er gebeurt bij het opnieuw opstarten van HA.

Wat je sowieso eigenlijk nooit moet willen zijn automatiseringen waar lang in "gehangen" blijft. Beter is het met triggers, helpers en timers te werken die een eventueel vervolg triggeren (in plaats van met een "wait" binnen de automatisering te wachten tot een conditie zich voordoet).
Is dat zo? Mijn ervaring is dat triggers zoals "geen beweging gedetecteerd gedurende X minuten" een herstart van HA ook niet overleven. Maar wellicht gaat het bij mij ergens anders fout.

• HuismAndré

HuismAndré

Belangrijk is dat bij de uitschakeling geen "from" gekozen wordt (zodat ook van unavailable naar niet gedetecteerd een verandering is. Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Test
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.hue_motion_receptie_occupancy
    to: "on"
    id: beweging-begin
    trigger: state
  - entity_id:
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
    id: beweging-eind
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - beweging-begin
        sequence:
          - metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.receptie
            action: switch.turn_on
      - conditions:
            id:
              - beweging-eind
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.receptie
            action: switch.turn_off

Edit: Net getest (receptie verlichting aan en daarna HA herstarten) en verdorie, het werkt niet (meer?). Voorheen werden de Hue bewegingssensoren door de Hue Bridge aangeleverd, tegenwoordig door Z2M. Zou dat dan wellicht het verschil maken? Je ziet heel duidelijk dat hij gaat van onbekend naar niet gedetecteerd (dus dat zou een verandering moeten triggeren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1RmXLSqFXdqSRXe_RtgGFTpkhU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VEqBDLGsfgJIMvpkzRJNMszg.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2024 13:53 ]

• Pejdref
@HuismAndré

Dat heb ik, bijvoorbeeld onderstaande werd laatst niet getriggerd na een restart (was voor de restart net naar uit veranderd). Heb het verder niet meer getest omdat ik dacht dat het normaal gedrag was.

De trigger kijkt naar een template binary sensor die aan of uit staat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Heatpump_status_error_warning
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.heatpump_status_is_correct
    for:
      minutes: 10
actions:
  - action: notify.persistent_notification
    metadata: {}
    data:
      title: Heat pump status error
      message: Heatpump status is wrong for >10 minutes, please check.
mode: single

Edit: @HuismAndré Ik zie nu je edit dat het toch niet meer werkt. -O-
Nu we hier toch zijn, wellicht iemand die hier een oplossing voor heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Pejdref op 21-11-2024 13:54 ]

• HuismAndré

HuismAndré

@Pejdref Wellicht is het een optie om de from mogelijkheden te noemen:
code:
1
2
- on
- unknown

Ik zal dat eens testen (want ik wil deze functionaliteit wel (terug?)).

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
ahbart schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:48:
[...]

Hmm. Gefixt? Dat is wel apart. Want het klopt eigenlijk niet. Meer een foulproof correctie dan.
Maar prima als het zo werkt. Had ik nog niet ontdekt. d:)b
Het werkte altijd al voor time condtions. Dus iets als dit ging gewoon over de nacht heen.
YAML:
1
2
3
after: 22:00
before:: 06:00

Bij sun condition werkte dit niet, dat gedrag is dus een tijde geleden gelijk getrokken.

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:56:
@Pejdref Wellicht is het een optie om de from mogelijkheden te noemen:
code:
1
2
- on
- unknown

Ik zal dat eens testen (want ik wil deze functionaliteit wel (terug?)).
dat beperkt het alleen maar, zonder de from: moet hij op elke state change naar de gewenste to: triggeren.

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:02:
[...]

dat beperkt het alleen maar, zonder de from: moet hij op elke state change naar de gewenste [mono[to:[/] triggeren.
Hierboven had ik een verkortte versie van m'n automatisering staan. De daadwerkelijke versie is een stuk langer en bevat ook nog een Ring deurbel waarvan ik de beweging gebruik om het licht in de receptie aan te zetten. Om te voorkomen dat dit tijdens een reset van de Ring integratie gebeurt gebruik ik het volgende stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
    value_template: "{{ trigger.to_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
[

Dus nogal wiedes dat het licht niet uitging 3 minuten na de herstart. Maar als ik in de tracering kijk dan zie ik dat hij wel degelijk keurig afgevuurd wordt (dus het werkt nog steeds gewoon zoals verwacht maar wordt daarna geblokt door mijn condition template). :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:08:
[...]

Hierboven had ik een verkortte versie van m'n automatisering staan. De daadwerkelijke versie is een stuk langer en bevat ook nog een Ring deurbel waarvan ik de beweging gebruik om het licht in de receptie aan te zetten. Om te voorkomen dat dit tijdens een reset van de Ring integratie gebeurt gebruik ik het volgende stukje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
conditions:
    value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
    value_template: "{{ trigger.to_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
[

Dus nogal wiedes dat het licht niet uitging 3 minuten na de herstart. Maar als ik in de tracering kijk dan zie ik dat hij wel degelijk keurig afgevuurd wordt (dus het werkt nog steeds gewoon zoals verwacht maar wordt daarna geblokt door mijn condition template). :o
Dit soort conditions zijn tegenwoordig niet nodig, dat kun je gewoon in de trigger opnemen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entity_id: foo.bar
not_from:
  - unavailable
  - unknown
not_to:
  - unavailable
  - unknown

(wel alleen in YAML modus)

Dit zou je dus bij je trigger op de Ring event entity kunnen toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 21-11-2024 14:17 ]

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:14:
[...]

Dit soort conditions zijn tegenwoordig niet nodig, dat kun je gewoon in de trigger opnemen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entity_id: foo.bar
not_from:
  - unavailable
  - unknown
not_to:
  - unavailable
  - unknown

(wel alleen in YAML modus)
Oeh. Da's fijn (en vrij recent).

De reden dat ik de "to" condition toepas is omdat de automatisering diverse dingen doet (en het herstarten van de ring integratie (dat tot voor kort echt elk uur moest gebeuren om de bewegingsmeldingen een beetje betrouwbaar te houden) gooide zonder die "to" uitsluiting roet in het eten).

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:49
Ik ben aan het klooien met nutsmeters om het verbruik van mijn warmtepomp per dag en maand te bepalen, maar kom er niet uit of ik nu wel of geen delta-waarden moet gebruiken.

De sensor die ik nu gebruik is

sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292

en deze geeft onderstaande grafiek. Mijn conclusie was dat ik dan delta-waarden aan moet vinken, zodat elk uur de nieuwe waarde bij de vorig opgeteld wordt en ik dan uiteindelijk het totaalverbruik te zien krijg. Is deze conclusie juist? Het valt me namelijk op dat het verbruik van mijn buitenunit volgens mijn Homewizard kWh meters voor geen meter overeen komt met onderstaande grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUQ8bs7aXWinz9vXRV0i7ufK0D4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H7cqGOL80vXMYcihfdBOyHuZ.png?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:21:
[...]

Oeh. Da's fijn (en vrij recent).

De reden dat ik de "to" condition toepas is omdat de automatisering diverse dingen doet (en het herstarten van de ring integratie (dat tot voor kort echt elk uur moest gebeuren om de bewegingsmeldingen een beetje betrouwbaar te houden) gooide zonder die "to" uitsluiting roet in het eten).
2.5 jaar vind ik niet heel recent hoor
Het is toegevoegd in 2022.5

• TheFes
Aziraphale schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:22:
Ik ben aan het klooien met nutsmeters om het verbruik van mijn warmtepomp per dag en maand te bepalen, maar kom er niet uit of ik nu wel of geen delta-waarden moet gebruiken.

De sensor die ik nu gebruik is

sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292

en deze geeft onderstaande grafiek. Mijn conclusie was dat ik dan delta-waarden aan moet vinken, zodat elk uur de nieuwe waarde bij de vorig opgeteld wordt en ik dan uiteindelijk het totaalverbruik te zien krijg. Is deze conclusie juist? Het valt me namelijk op dat het verbruik van mijn buitenunit volgens mijn Homewizard kWh meters voor geen meter overeen komt met onderstaande grafiek.

[Afbeelding]
Een sensor die het verbruik over het laatste uur aangeeft, en vervolgens per 20 minuten een state update geeft, lijkt me ongeschikt voor een utility_meter. Lijkt me dat je dan dubbeltellingen krijgt.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:47
Bestaat er een manier om een iframe te laden (ik wil dit nr mealie doen) waarbij je username en paswoord meegeeft, zodat hij standaard inlogt.
Dit is blijkbaar niet meer mogelijk in de url zelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Pejdref schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:52:
@HuismAndré

...
Edit: @HuismAndré Ik zie nu je edit dat het toch niet meer werkt. -O-
Nu we hier toch zijn, wellicht iemand die hier een oplossing voor heeft?
Het werkt dus wel (maar mijn daadwerkelijke automatisering had een to en from clausule die juist de status vanaf "unknown" negeerde ivm de ring deurbel die ook in de daadwerkelijke automatisering was meegenomen. Ter info het hele ding (waarbij dus een from "unknown" to "niet gedeteerd" keurig zorgt dat het licht 3 minuten na de herstart uit gaat):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
alias: Receptie Verlichting
triggers:
    entity_id:
      - event.loods_beweging
    id: beweging-buiten
    not_from:
      - unavailable
      - unknown
    not_to:
      - unavailable
      - unknown
    entity_id:
      - event.loods_beweging
    for:
      minutes: 2
    id: beweging-buiten-eind
    entity_id:
      - event.loods_ding
    id: deurbel-gebeld
    not_from:
      - unavailable
      - unknown
    not_to:
      - unavailable
      - unknown
  - entity_id:
    to: "on"
    id: beweging-binnen
  - entity_id:
    for:
    id: beweging-binnen-eind
actions:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - beweging-binnen
          - condition: or
            conditions:
              - condition: state
                entity_id: input_boolean.notify_receptie
                state: "off"
        sequence:
          - target:
            action: input_boolean.turn_on
            target:
            data:
              entity_id: >-
                media_player.keuken_nest, media_player.inpak_nest,
                media_player.kantoor_nest, media_player.jbl_gameroom,
                media_player.huiskamer_nest
              cache: true
            action: tts.say
      - conditions:
            id:
              - beweging-buiten
        sequence:
            target:
              entity_id:
                - switch.receptie
          - data:
      - conditions:
            id:
              - deurbel-gebeld
        sequence:
          - data:
      - conditions:
            id:
              - beweging-buiten-eind
              - beweging-binnen-eind
            entity_id: binary_sensor.hue_motion_receptie_occupancy
            for:
        sequence:
            target:
            action: switch.turn_off
          - data: {}
            target:
            action: input_boolean.turn_off
mode: parallel
trace:
  stored_traces: 15
max: 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TheFes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:25:
[...]

Een sensor die het verbruik over het laatste uur aangeeft, en vervolgens per 20 minuten een state update geeft, lijkt me ongeschikt voor een utility_meter. Lijkt me dat je dan dubbeltellingen krijgt.
Waar maak je uit op dat er om de 20 minuten een state update word gegeven? De grafiek lijkt gewoon netjes 1x per uur te veranderen. Ik zie iig niet meer dan 3 (verschillende) waarden per blok van 3 uur. :)

@Aziraphale Als ik de beschrijving van delta bij de utility meter mag geloven zou dat de oplossing moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2024 14:32 ]

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:23:
[...]

2.5 jaar vind ik niet heel recent hoor
Het is toegevoegd in 2022.5
Ben bang dat mijn automatisering voor de verlichting in de receptie (en het hele "er is iemand in de receptie" omroepverhaal) al ouder is dan dat. Time flies.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 21-11-2024 14:33 ]

• Pejdref
@HuismAndré Bedankt, ik zal binnenkort ook nog eens testen of het bij mij ook werkt zoals ik zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
D4NG3R schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:32:
[...]

Waar maak je uit op dat er om de 20 minuten een state update word gegeven? De grafiek lijkt gewoon netjes 1x per uur te veranderen. Ik zie iig niet meer dan 3 (verschillende) waarden per blok van 3 uur. :)

@Aziraphale Als ik de beschrijving van delta bij de utility meter mag geloven zou dat de oplossing moeten zijn.
Need more coffee :X

• Aziraphale
@D4NG3R Dank, ik zet het aan en kijk dan wat er gebeurt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:57:
@D4NG3R Dank, ik zet het aan en kijk dan wat er gebeurt.
Ik dacht dat het over een Nibe warmtepomp ging? Je kunt een entity activeren
code:
1
sensor.heat_meter_hw_cpr_ep14_44306
en
code:
1
sensor.heat_meter_heat_cpr_ep14_44308
en dan de statistic entity geberuiken om per uur, dag, week, maand etc te sorteren. Deze entity is namelijk 'total_increasing'. Als het om een andere warmtepomp gaat zou je deze tactiek ook kunnen proberen al heten de entities mogelijk anders. Dan gebruik je de utility meter dus niet, al kun je die met een entity die 'total_increasing' is wel makkelijk aanmaken in dag en maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Septillion
@BiG-GuY
Van alles heb ik geprobeerd, maar niets hielp.
De tips van Septillion en BiG-GuY heb ik ook doorgelopen, maar Ik kreeg het niet voor elkaar..
Uiteindelijk is het toch gelukt, wat heb ik gedaan:
** Instellingen: systeem  Hardware
** Home Assistant Skyconnect:  configureren
** Zigbee aangeklikt:  installeren
** Daarna kreeg ik een pop-up: Uw Skyconnect is ingesteld met de laatste Zigbee firmware
Toen:
Kreeg ik een melding dat er een nieuwe integratie was:  Toevoegen, Home Assistant Skyconnect.
Gekozen:  nieuw netwerk
En hopla.
Septillion en BiG-GuY bedankt voor jullie hulp !! _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA3xDuLtaZhLIW7SeU_UXXTjUdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sscSEXMR0Iq24ht6x3Xm5YIQ.png?f=fotoalbum_large

(Print Screen :) :) )

• Aziraphale
RPiNut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:46:
[...]

Ik dacht dat het over een Nibe warmtepomp ging? Je kunt een entity activeren
code:
1
sensor.heat_meter_hw_cpr_ep14_44306
en
code:
1
sensor.heat_meter_heat_cpr_ep14_44308
en dan de statistic entity geberuiken om per uur, dag, week, maand etc te sorteren. Deze entity is namelijk 'total_increasing'. Als het om een andere warmtepomp gaat zou je deze tactiek ook kunnen proberen al heten de entities mogelijk anders. Dan gebruik je de utility meter dus niet, al kun je die met een entity die 'total_increasing' is wel makkelijk aanmaken in dag en maand.
Het is inderdaad een Nibe (S2125-8 met VVMS320), maar de sensoren de je noemt heb ik niet. Ik heb alleen de sensor die ik eerder noemde, dezelfde voor sww, en nog sensoren voor de geproduceerde energie voor verwarming en sww. Waar heb jij die entities gevonden? Of moet ik die, of de een of andere manier, zelf aanmaken?

• RPiNut
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:18:
[...]
Waar heb jij die entities gevonden? Of moet ik die, of de een of andere manier, zelf aanmaken?
Onder 'Diagnostic' staan bij mij, zelf geactiveerd, 9 entities. Onderaan staat bij mij '+299 entities not shown' en daar heb ik ze tussen gevonden. Je zoekt ze op en activeerd ze.

Misschien goed om te weten, ik heb een Nibe F730.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKJHm_w_vQYLf2hTv6HIftvIAyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFbuEGyOvIE36tjbx7yBo5vR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Zou je de entity 31584 en 31586 eens willen proberen? Ik kan door de andere warmtepomp moeilijk zien wat welke entity doet, zelfde als hier kijk ik soms wat ze per stuk doen.

Edit 2:
Ik denk dat het om de volgende 2 entities gaat bij jou. De namen en registers zijn iets anders. In de S2125 json van de NibeGW vond ik de volgende dus:

Naam: Hot water, compressor only
sensor.hot_water_compressor_only_31584
Unit: kWh

Naam: Heating, compressor only
sensor.heating_compressor_only_31586
Unit: kWh

[ Voor 29% gewijzigd door RPiNut op 21-11-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 14:15
pietje63 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:00:
Voor lange toelichting, zie hieronder :)
Zou de flex table card integratie voor jou werken? zelf nooit gebruikt

• Aziraphale
@RPiNut Het verschilt per serie van Nibe welke sensoren je te zien krijgt, dus dat ik die twee van jou niet heb is niet zo gek
Die laatste twee heb ik wel, maar die geven de warmteproductie weer. Daarvoor zou ik ze dus wel kunnen gebruiken, maar die andere sensoren wil ik dan gebruiken voor de verbruikte energie om de COP te berekenen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51

pietje63

RTFM

oltk schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:52:
[...]

Zou de flex table card integratie voor jou werken? zelf nooit gebruikt
Had ik eerder gezien. Ondersteunt het niet native, maar wel interessant dat het ook een service kan aanroepen als source. Dat code wellicht wat makkelijker
https://github.com/custom...s/example-cfg-services.md

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:03

luigi87

Domotica Fanaticus

Graag zou ik bij een van mijn shelly dimmer 2 devices een setting willen aanpassen vanuit HA via een url.

Ik dacht dat ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen (zoals hier beschreven) via deze url. http://user:pass@192.168.1.73/settings/0?btn_type=detached

Maar helaas werkt deze niet (user en pass zijn dan gevuld met de juiste gegevens)

Iemand een idee wat er fout gaat?

- leeg -

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 22:17

nnk

Spreek uit: en en kaa

NicoLP schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:04:
ik heb ook een lenova tablet de tab 2 al wat ouder
deze heeft volgens info ook resolutie van 1920x1200
maar krijg niet meer dan 3 secties naast elkaar met jouw code
heb jij hier nog iets extra aan gedaan om het passend te krijgen ??

Nico

[...]

[mbr]Schopje naar de vragen[/]
Ja goede vraag. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat die sidebar weggaat met de Wallpanel extension (`?wp_hide_sidebar=1` toevoegen aan de URL). En verder doe ik iets in de Android instellingen. Want op mijn laptop met 1920x1080 krijg ik wel met gemak 4 kolommen naast elkaar, ook met sidebar. Maar op Android lukte dat in eerste instantie niet, omdat de browser (of heel Android) op een lagere resolutie (of scaling?) draait dan de tablet zelf aankan. Ik weet niet meer helemaal zeker welke optie het was, en het was niet heel duidelijk wat de waarde moest zijn, maar volgens mij was het de "smallest width" optie in de developer settings, zie ook https://android.stackexchange.com/a/237459.

• verjager
  • Niet online
luigi87 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:11:
Graag zou ik bij een van mijn shelly dimmer 2 devices een setting willen aanpassen vanuit HA via een url.

Ik dacht dat ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen (zoals hier beschreven) via deze url. http://user:pass@192.168.1.73/settings/0?btn_type=detached

Maar helaas werkt deze niet (user en pass zijn dan gevuld met de juiste gegevens)

Iemand een idee wat er fout gaat?
Ik gebruik onderstaande Rest switch om de deurbel gong uit (detached) te kunnen zetten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
### Switches
switch:

# Deurbel gong
  - platform: rest
    name: "Shelly1-deurbel gong"
    resource: http://192.168.0.110/settings/relay/0
    body_on: 'btn_type=toggle'
    body_off: 'btn_type=detached'
    is_on_template: '{{ value_json.btn_type == "toggle" }}'

Volgens mij mis je dus 'relay' in jouw URL.

• RPiNut
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:11:
@RPiNut Het verschilt per serie van Nibe welke sensoren je te zien krijgt, dus dat ik die twee van jou niet heb is niet zo gek
Die laatste twee heb ik wel, maar die geven de warmteproductie weer. Daarvoor zou ik ze dus wel kunnen gebruiken, maar die andere sensoren wil ik dan gebruiken voor de verbruikte energie om de COP te berekenen.
Ik was er even van uit gegaan dat de registers het zelfde waren, omdat je op die manier misschien warmtepompen makkelijker kan aansturen. Leuke denkfout.

Ik zie in de configuratie van NibeGW ook enkele andere registers die 'kW' als unit hebben, en die zij ook nog gescheiden. Misschien kan je met de S2125 ook de stroom die gebruikt word er uit filteren. Dan kun je inderdaad de COP berekenen van warm water en verwarming.

Zelf heb ik een Shelly 3EM aan de warmte pomp gehangen. Ik vind deze wat nauwkeuriger aangezien de Nibe bij mij enkel per 10Wh meld en 1 keer per 2 minuten update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
1. Ik werk enkel met de compagnion app voor Android

Ik heb een camera beeld dat opspringt als de bel gaat. Hoe zorg ik ervoor dat de app en dus de popup opspringt voor alle andere Android apps ?
Pagina: 1 ... 255 ... 344 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.