Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 254 ... 344 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 16:19
SanderH_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:27:
Ik moet een nieuwe wasmachine/droger combo kiezen. Ik zoek een set (of eerder merk) die het best overweg kan met HA en waar ik dus het meeste mogelijkheden mee heb.

Na wat speurwerk kom ik bij LG uit, met hun LG ThinQ integratie die blijkbaar vrij uitgebreid is. Wat zijn jullie ervaringen?
Hier hebben we een maand of twee geleden deze aangeschaft: Bosch WQB245A5NL via Coolblue.

Via Home Connect kun je veel dingen doen. Heb het zelf nog niet aangesloten op HA want nog niet echt een reden toe, dat zal wel komen als de zon weer meer schijnt.

Droogresultaat is goed, meldingen als pluizenfilter is vol en programma is klaar etc kunnen allemaal doorgegeven worden. Net als starten op afstand of met voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@--Christiaan-- Als het goed is zie je ook wat de state is en wat de wanted state is. En inderdaad 'Locked' is net 'locked'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54
Septillion schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:31:
@--Christiaan-- Als het goed is zie je ook wat de state is en wat de wanted state is. En inderdaad 'Locked' is net 'locked'.
Ik zie het nu inderdaad, het gekke is dat in de dropdown in de frontend, ik alleen Locked kan kiezen. Als ik locked typ, verandert hij het automatisch in Locked. Ik moet het dan hard editen in de YAML. Nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
--Christiaan-- schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:52:
[...]
Ik zie het nu inderdaad, het gekke is dat in de dropdown in de frontend, ik alleen Locked kan kiezen. Als ik locked typ, verandert hij het automatisch in Locked. Ik moet het dan hard editen in de YAML. Nu werkt het.
Als ik in de UI voor [mono]Locked]/] kies, resulteert dat in YAML gewoon in locked zonder dat daar handmatige wijzigingen voor nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hubxTRpcitzlpGoi6G4XLj63dA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ZEP1Tw5kQIgPhfNzK4HZ811.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1zDr98CUniFIBk_WxQFyJeXHaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFO10C7W6Gh2B1AwtmojG3cF.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54
TheFes schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:17:
[...]

Als ik in de UI voor [mono]Locked]/] kies, resulteert dat in YAML gewoon in locked zonder dat daar handmatige wijzigingen voor nodig zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier nu ook. Dan snap ik niet waarom hij in eerste instantie failede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:21
JBS schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:11:
Op de WC boven heb ik een IKEA LED1923R5 GU10 spot. Met een eenvoudige automation schakelt deze overdag met warm witte kleur aan, 's avonds en 's nachts in rood. Zon stand onafhankelijk, statische dag/avond&nacht tijden. Onderstaand de YAML van de betreffende automation.
Hmmbob schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:53:
Edit: je hebt me wel op n idee voor hier in huis gebracht. Dank daarvoor :)
Het is geen rood maar gedimd licht geworden: we hebben zo'n design lampmet filamenten in een open kap, dus dan ziet zo'n RGBWW lamp er niet uit. Het geheel wordt geschakeld met een PIR.

In de muur zit een ROB_200-004-1 dimmer van Robb achter de schakelaar (de -1 is voor een gewone schakelaar, de -0 voor een puls-drukker), de PIR is een Sonoff SNZB-03.

Voor inspiratie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
wc_boven_package:
  automation:
    - id: lights_wc_boven
      alias: "Zet de verlichting van de WC boven aan of uit"
      mode: restart
      max_exceeded: silent
      triggers:
        - trigger: state
          entity_id: binary_sensor.pir_wc_boven_occupancy
          to: "on"
          from: "off"
          id: turn_on
          entity_id: binary_sensor.pir_wc_boven_occupancy
          to: "off"
          from: "on"
          id: turn_off
      conditions: []
      actions:
        - alias: "Checking what to do"
          choose:
            - alias: "Do we need to turn on the lights?"
              conditions:
                - "{{ trigger.id == 'turn_on' }}"
              sequence:
                - if:
                    - condition: time
                      after: "22:30:00"
                      before: "06:45:00"
                  then:
                    - alias: "Lamp WC boven gedimd aan..."
                      action: light.turn_on
                      target:
                        entity_id: light.wc_boven
                      data:
                        brightness: 80
                  else:
                    - alias: "Lamp WC boven voluit aan..."
                      action: light.turn_on
                      target:
                      data:
                        brightness: 255
            - alias: "Do we need to turn off the lights?"
              conditions:
                - "{{ trigger.id == 'turn_off' }}"
              sequence:
                - alias: "Lamp WC boven bedienen..."
                  action: light.turn_off
                  target:

https://github.com/hmmbob...rst%20floor/wc_boven.yaml

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:19
found them at Settings - Keep Generational Backups _/-\o_

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb de nieuwste versie van de Ring videodeurbel op batterij deze week gekocht maar heb het idee dat er iets niet klopt. Wanneer ik deze toevoeg aan HA valt mij op dat het apparaat als 'Unknown Doorbell' gemarkeerd staat en het heeft maar 2 sensor entiteiten maar niet iets wat gelinkt lijkt aan het drukken op de deurbel (Ding) of motion detection.

Ik vraag me af of dit model te nieuw is en simpelweg nog niet ondersteund is door HA maar het doet niet echt iets nieuws ten opzichte van oudere modellen zover ik kan zien.

Ik las iets over een recente wijziging voor de Ring integratie van het niet langer ondersteunen van binary sensors en dat dit vervangen is door event entities. Maar ik zie enkel een 'last activity' entity en een camera entity, daar kan ik volgens mij niet mee zien wanneer iemand daadwerkelijk op de deurbel knop drukt.

Iemand anders toevallig ook met dit model?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ob7WrOMS6aMR73FC7eC1pgawY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZRbNq9uFoU0NUAHAKBVVMIcF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTklWaMJ0xr_NQT6f-gBm-_nYIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fPg1gB03YkMS8U8Ynus1hSZ7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
kazuka schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:45:
Ik heb de nieuwste versie van de Ring videodeurbel op batterij deze week gekocht maar heb het idee dat er iets niet klopt. Wanneer ik deze toevoeg aan HA valt mij op dat het apparaat als 'Unknown Doorbell' gemarkeerd staat en het heeft maar 2 sensor entiteiten maar niet iets wat gelinkt lijkt aan het drukken op de deurbel (Ding) of motion detection.

Ik vraag me af of dit model te nieuw is en simpelweg nog niet ondersteund is door HA maar het doet niet echt iets nieuws ten opzichte van oudere modellen zover ik kan zien.

Ik las iets over een recente wijziging voor de Ring integratie van het niet langer ondersteunen van binary sensors en dat dit vervangen is door event entities. Maar ik zie enkel een 'last activity' entity en een camera entity, daar kan ik volgens mij niet mee zien wanneer iemand daadwerkelijk op de deurbel knop drukt.

Iemand anders toevallig ook met dit model?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien heeft er 44 minuten geleden iemand op de bel gedrukt. Dat is dus je event entity, die elke keer als er iemand op de bel drukt van state wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TheFes schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:58:
[...]

Zo te zien heeft er 44 minuten geleden iemand op de bel gedrukt. Dat is dus je event entity, die elke keer als er iemand op de bel drukt van state wijzigt.
Ahh inderdaad, nu zie ik iets meer als ik bij de attributen kijk van deze last activity entiteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywqGXccX6e1UVT89bbx9Sop3W7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BfC3SFKFQaP7KB65T6XCDUyv.png?f=fotoalbum_large

Nu even uitvogelen hoe ik deze in een automatisering krijg, de oudere methode met een aparte binary sensor was wat meer rechttoe rechtaan voor mijn gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
kazuka schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:05:
[...]

Ahh inderdaad, nu zie ik iets meer als ik bij de attributen kijk van deze last activity entiteit:

[Afbeelding]

Nu even uitvogelen hoe ik deze in een automatisering krijg, de oudere methode met een aparte binary sensor was wat meer rechttoe rechtaan voor mijn gevoel.
Een state trigger op die entity

YAML:
1
2
3
trigger: state
entity_id: event.je_deurbel 
to: null

Die laatste regel zorgt er voor dat er alleen op state changes getriggerd wordt, niet op attribute changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
HuismAndré schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:11:
[...]

Niet alleen vanwege gebruiksgemak. Ook vanwege 100% betrouwbaarheid is hier de verlichting thuis nog steeds Hue (ondanks een Z2M installatie met Sonoff P dongle). De laatste issue met Hue kan ik me gewoonweg niet herinneren (en ik hoop datzelfde ooit over Z2M te kunnen zeggen). In de Loods zijn we wel 100% overgestapt op een Z2M installatie (maar thuis houden we het nog even bij Hue, vooral ook omdat we het gros van de lampen fysiek aan- en uitzetten met de lichtschakelaars (en daar is Z2M niet echt van gediend)).
Tsja. Ik heb nu een jaar of 7 Hue lampen. Eerst een jaar of 2, 3 aan een Hue Bridge, eerst aangestuurd met een Homey, daarna HA, en intuasen dus al jaar of 4, 5 zonder bridge en met Z2M, eerst een CC2531 en nu al jaren een Sonoff P. Het aantal verstoringen over die 7 jaar kan ik waarschijnlijk op 1 hand tellen, en dat is dan niet alleen met Z2M. Grootste issue dat ik me kan herinneren is dat ik de (2) wakeup scenes van Hue gebruikte en die ineens hernoemd waren en dus HA niet bestaande scenes aanriep. En daar kan ik HA niet echt de schuld van geven. En in "the grand scheme of things" is er eens een HA issue geweest dat ervoor zorgde dat de lampen meteen op 100% gingen branden. Maarja, dat lag aan het aansturen van de light entities, niet aan de integratie. En wass met een Hue Bridge dus ook fout gegaan. En ook als ik alle HA issues mee neem kan ik waarschijnlijk op 1 tot 2 handen tellen hoe vaak de aansturing van de lampen niet lekker werkte. De Hue Dimmer, met direct bindings, kan ik mij in iedee geval niet van herinneren wanneer ik die voor het laatst gebruikt heb "omdat de boel niet werkte", en Z2M web UI heb ik denk ik 0 keren gebruikt omdat HA niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Op advies van mijn buurman ga ik deze slimme stekker aanschaffen. Deze Blitzwolf werkt via het Zigbee 3.0 protocol. Ik heb momentele in mijn huis al een Hue-bridge. Als ik deze stekker koop, kan ik hem dan direct vinden in HA, of moet ik toch daarvoor een zigbee module kopen?

https://www.bol.com/nl/nl...itoring/9300000121848825/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRPZ0C2px4LO3UcwNBS_-W5NmK0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jDUBAfnU8O3cj9CDKUYV92ou.jpg?f=user_large

En heeft er iemand ervaring met ISTA verwarmingssensoren? Deze heb ik in mijn huurwoning, en het zou echt te gek zijn als ik deze in HA kan uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jG98t48Zv9kAyrMXcAXd1-j1E4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nw2kDKpFhvqH0xyESwaHe3zG.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 19-11-2024 01:39 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

AW_Bos schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:36:
En heeft er iemand ervaring met ISTA verwarmingssensoren? Deze heb ik in mijn huurwoning, en het zou echt te gek zijn als ik deze in HA kan uitlezen.
[Afbeelding]
Dat zijn doprimo meters (warmtekostenverdelers). Die werken op een of andere radio (868MHz zo te izen), hier de specsheet: https://www.ista.com/file...verdeler/ista_doprimo.pdf

Er blijkt tegenwoordig een monitoringtool en een app voor te zijn, maar geen idee wat die doen. Toen ik hier (inmiddels een jaar of 6 geleden) naar heb gekeken was het antwoord op uit willen lezen dat je dan het radiosignaal moet reverse engineeren en dat was mij een beetje teveel moeite.

Wat ik wel weet is dat die dingen ontiegelijk onbetrouwbaar zijn, de afwijkingen die ze hebben zijn absurd. Wij hadden een klein appartementje met blokverwarming (vanuit de kelder), hadden de verwarming bijna nooit aan staan en kregen toch een hele flinke narekening. Toen ben ik eens gaan zoeken en ik was niet de enige, die kastjes bepalen alleen maar een verdeelsleutel voor alle gebruikers samen dus als de buren aan de andere kant van het gebouw flink gaan stoken met de ramen open gaat jouw rekening omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door Oon op 19-11-2024 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:07
brtkpr schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:22:
[...]

ZHA, Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus, frient waterleak detector

Blijft hangen bij;
[Afbeelding]
Ik zag net op diverse andere foras dat wellicht te maken kan hebben dat de dongle een nieuwe firmware moet hebben?
Wel gek dat de rookmelder wel wordt gezien de de waterlekkage dan weer (half) niet. Zie afbeelding.
Mensen nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
@brtkpr

Detector even wakker houden door contact te maken zodat het interview kan worden afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
RudolfR schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:14:
@brtkpr

Detector even wakker houden door contact te maken zodat het interview kan worden afgerond?
Ja dat doe ik ook steeds, in die zin, soms detecteert het systeem niets, maar na herstart ze ZHA integratie ineens wel. Ik blijf dan maar een minuut of tien op de knop drukken…
Zag ook deze link maar ik zal wel iets fout doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@AW_Bos Hij staat niet als werkend met Hue in de database maar volgens deze review werkt hij wel maar niet de energy monitoring. Laatste moet bij deze plug ook gepolled worden.

Met Z2M of ZHA werkt hij prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mensen hier ervaring met de Zigbee Frient Smoke Detector in HA? https://frient.com/products/intelligent-smoke-alarm/

Zit daarnaar te kijken om ook die info beschikbaar te krijgen in HA :) Ik heb een HA SkyConnect als Dongle in gebruik!

Ja, ik weet dat het hierboven ook over Frient gaat, maar dan vooral over de water detector zo te zien!

[ Voor 18% gewijzigd door DennusB op 19-11-2024 09:23 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 22:52
Allen,

Al een tijdje aan het klooien om een tablet te configureren met fully kiosk browser op een A9 plus tablet.
Ik ben vooral benieuwd hoe jullie het volgende aanpakken:

Ik heb in fully kiosk browser ingesteld dat de tablet het scherm inschakeld bij beweging van de facecam, dat werkt best goed. Echter wanneer ik een automation maak, waarin ik een browser mod pop-up wil weergeven van de deurbel, dan wordt het scherm niet ingeschakeld.
Nu werkt dit prima als ik de motion detection activeer van de facecam, of deze hele functie uitschakel.

Mijn vraag is dus; wat is hierin handig? Scherm altijd aan? Of browser mod werkend krijgen op de fully kiosk motion detection modus? Hoe doen jullie dit?

Schopje naar het vragentopic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 19-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
DennusB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:19:
Mensen hier ervaring met de Zigbee Frient Smoke Detector in HA? https://frient.com/products/intelligent-smoke-alarm/

Zit daarnaar te kijken om ook die info beschikbaar te krijgen in HA :) Ik heb een HA SkyConnect als Dongle in gebruik!

Ja, ik weet dat het hierboven ook over Frient gaat, maar dan vooral over de water detector zo te zien!
Haha, die werkte wel in 1x hier bij mij (heb ik dus ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Staat in de database als ondersteund door ZHA en Z2M. Wat wil je nog meer weten? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz Nu zal @DennusB alleen nog moeten weten welke integratie hij gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:04:
@Gizz Nu zal @DennusB alleen nog moeten weten welke integratie hij gebruikt :+
Zigbee2MQTT hier :) Dus dat zou moeten werken. Thanks beide!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heeft iemand een idee of er zigbee koolmonoxide- en rookmelder in 1 bestaat? Ik heb nu allemaal Frient rookmelders hangen, maar zou op zolder bij de CV toch graag een koolmonoxide erbij hebben. Een 2 in 1 apparaat zou fijn zijn, anders maar een losse koolmonoxidemelder erbij. In het laatste geval, tips? Mogen ze langs, of in ieder geval dichtbij elkaar hangen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 10:29
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:27:
Heeft iemand een idee of er zigbee koolmonoxide- en rookmelder in 1 bestaat? Ik heb nu allemaal Frient rookmelders hangen, maar zou op zolder bij de CV toch graag een koolmonoxide erbij hebben. Een 2 in 1 apparaat zou fijn zijn, anders maar een losse koolmonoxidemelder erbij. In het laatste geval, tips? Mogen ze langs, of in ieder geval dichtbij elkaar hangen?
Best lees je eens de reacties onder dit artikel:
Reacties op rookmelder
Er wordt aangegeven dat rook en koolmonoxide het beste op verschillende punten in de ruimte wordt gemeten, aangezien rook stijgt en koolmonoxide niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag vandaag dat er een optie voor home assistant is toegevoegd aan de shelly wall display. Even updaten en inloggen en werkt als een trein. Blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dank @Vuur Draak @Ben(V), duidelijk. Hebben jullie (goede) ervaringen met een zigbee CO melder?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MokerKoper
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08 20:58
Vraag:

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en wil daar vanaf het begin alles goed regelen om een smart home te kunnen bouwen (waarschijnlijk op basis van HA). Nu moet ik binnenkort alle elektrapunten doorgeven en ben voornemens een wandcontactdoos op hoogte (160 cm?) aan te laten leggen in de buurt van mijn thermostaat om het huis te kunnen bedienen.

Welk display is handig om hier te plaatsen? Ben op zoek naar een minimalistische oplossing die het makkelijk maakt voor het hele huishouden de verlichting/muziek te kunnen bedienen. Ik kijk nu naar een Sonoff NSPanelPro, maar sta open voor alternatieven.

Alvast dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Laatst online: 21:50
MokerKoper schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:10:
Vraag:

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en wil daar vanaf het begin alles goed regelen om een smart home te kunnen bouwen (waarschijnlijk op basis van HA). Nu moet ik binnenkort alle elektrapunten doorgeven en ben voornemens een wandcontactdoos op hoogte (160 cm?) aan te laten leggen in de buurt van mijn thermostaat om het huis te kunnen bedienen.

Welk display is handig om hier te plaatsen? Ben op zoek naar een minimalistische oplossing die het makkelijk maakt voor het hele huishouden de verlichting/muziek te kunnen bedienen. Ik kijk nu naar een Sonoff NSPanelPro, maar sta open voor alternatieven.

Alvast dank voor de reacties!
Ja hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Zoals het er nu naar uitziet gaan wij volgend jaar een nieuw huis bouwen en wil ook alles meteen goed meenemen. Liefste zigbee.

Voor de lampen:
https://www.maledro.nl/sh...laar-enkel-wit---600w/183

Stopcontacten (wellicht niet alles):
https://www.maledro.nl/sh...emonitoring-wit---16a/192

Aansluiting voor tablet aan de muur:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65208832

Ik ga voor een aardwarmtepomp met zone regeling. Hoop dat dit ook in Homeassitant kan. Moet nog uitzoeken wat voor pomp + systeem.

Iemand nog meer tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:56:
Dank @Vuur Draak @Ben(V), duidelijk. Hebben jullie (goede) ervaringen met een zigbee CO melder?
Nee geen ervaring maar het lijkt me tamelijk nutteloos om een CO melder met HA te automatiseren.
Als je een CO melding krijgt wil je alleen maar heel veel alarm herrie krijgen om dan zo snel mogelijk je huis te verlaten.
Een melding via HA te krijgen lijkt me niets toe te voegen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 10:29
Ben(V) schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:20:
[...]

Nee geen ervaring maar het lijkt me tamelijk nutteloos om een CO melder met HA te automatiseren.
Als je een CO melding krijgt wil je alleen maar heel veel alarm herrie krijgen om dan zo snel mogelijk je huis te verlaten.
Een melding via HA te krijgen lijkt me niets toe te voegen.
Ik heb er ook (nog) geen ervaring mee, maar ik zou zelf wel een HA koppeling willen. Wat betreft sirenes kun je dan het koppelen aan je muziekinstallaties (sirene.mp3) en een deurbelsirene e.d. en voor slechthorenden alle lampen laten knipperen middels een HA automatisering.

Weet ook niet hoe gevoelig die sensor is maar je zou ook misschien een beginnend lek of foute afstelling van je ketel kunnen beginnen detecteren nog voordat de sirenes afgaan nog voordat het te laat is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Alarmeren via HA lijkt me niet veilig.
Stel dat je HA server uitval. vastloopt of de spanning valt weg.
CO is een echte sluipmoordenaar die je zo direct mogelijk wilt laten alarmeren en niet via omwegen.

Koop gewoon zo'n ding op batterijen die een sirene heeft, is veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
@AW_Bos Er zijn verschillende protocollen in omloop voor warmtekostenverdelers (WKV) meters. Ook per fabrikant kan het protocol verschillen. Dit zou je ook bij ISTA na kunnen vragen. Het kan ook zijn dat ze een API beschikbaar hebben.

Wij hebben momenteel Zenner Wireless M-Bus meters en die zijn niet echt eenvoudig uit te lezen. Ik loop nu dus elke paar dagen een rondje en schrijf ze met de hand op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCOfkbITtzbZjFxfQ2dirzjlbWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rFYPKwsiDg9ktUX6dv98LNWS.png?f=fotoalbum_large
Waarbij ik ook direct de eenhouden na correctiefactor bereken via een Template sensor en samenvoeg met een Utility meter.

Ik vind het wel jammer dat ik dit niet kan toevoegen aan het energiedashboard. Want daar moet een verplichte maateenheid bij die ik niet heb. Dat ding meet namelijk alleen eenheden en de hoeveelheid GJ wordt pas aan het eind van het jaar berekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
Ben(V) schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:30:
Alarmeren via HA lijkt me niet veilig.
Stel dat je HA server uitval. vastloopt of de spanning valt weg.
CO is een echte sluipmoordenaar die je zo direct mogelijk wilt laten alarmeren en niet via omwegen.

Koop gewoon zo'n ding op batterijen die een sirene heeft, is veel veiliger.
Het een sluit het ander niet uit? En ook bij brand wil je een direct alarm hebben natuurlijk.

Een HA koppeling naast een sirene maakt het bv ook mogelijk om een melding te ontvangen dat er iets aan de hand is als je weg bent. Zodat je dus thuis langs kunt gaan / iemand langs kunt sturen / als je thuis komt weet dat CO alarm af gaat en je al voorbereid aan de deur in gaat (/deur opent en niet naar binnen gaat) i.p.v. deur open, naar binnen "wat hoor ik toch? Het brandalarm" en dan hele huis na lopen op zoek naar de brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beiden kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 13:47
Ik ben al even aan het sukkelen met een script in HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Text To Speech Notification
description: Convert text to speech and play it on selected media players
fields:
  media_player:
    selector:
      entity:
        multiple: false
    name: media_player
    description: The media player on which the TTS should be played
    required: false
    default: media_player.smart_speakers
    description: Enter the message that needs to be converted to speech
    required: true
sequence:
  - alias: Check if quiet time is off
    condition: state
    entity_id: binary_sensor.quiet_time
    state: "off"
  - alias: Check if someone is home
    entity_id: sensor.house_mode
    state: "Home"
  - alias: Set the media player volume to 60%
    action: media_player.volume_set
    target:
      entity_id: "{{ media_player if media_player is not none else 'media_player.smart_speakers' }}"
    data:
      volume_level: 0.6
  - alias: Play the message
    action: tts.speak
    target:
      entity_id: tts.home_assistant_cloud
    data:
      media_player_entity_id: "{{ media_player if media_player is not none else 'media_player.smart_speakers' }}"

Het script krijgt dus als variabele een media_player entity binnen, maar optioneel. Ik dacht eerst dat de "default" die ik meegaf ook door het script ging gebruikt worden, maar dat is dus niet het geval. Die default zorgt er voor dat in de UI deze waarde getoond wordt.

Ik moet dus in het script zelf controleren of er een field variabele is doorgegeven. Ik dacht dat dit ging werken:

"{{ media_player if media_player is not none else 'media_player.smart_speakers' }}"

maar dat is niet het geval. Heeft iemand de oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:23
AW_Bos schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 01:36:

[Afbeelding]
Kan je hier iets mee?
https://github.com/Ludy87/ecotrend-ista/tree/main
Op HA loopt een kleine discussie: https://community.home-as...and-water-meters/141333/1
Ik heb zelf geen Ista maar kwam je vraag tegen en herinnerde me de HACS integratie, zoekende naar iets anders binnen HACS

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RobertMe schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:40:
[...]

Het een sluit het ander niet uit? En ook bij brand wil je een direct alarm hebben natuurlijk.

Een HA koppeling naast een sirene maakt het bv ook mogelijk om een melding te ontvangen dat er iets aan de hand is als je weg bent. Zodat je dus thuis langs kunt gaan / iemand langs kunt sturen / als je thuis komt weet dat CO alarm af gaat en je al voorbereid aan de deur in gaat (/deur opent en niet naar binnen gaat) i.p.v. deur open, naar binnen "wat hoor ik toch? Het brandalarm" en dan hele huis na lopen op zoek naar de brand.
Precies dat inderdaad, bijkomend voordeel is ook nog dat ik HA kan laten notifyen wanneer de batterij bijna leeg is. Ipv dat dat ding zelf gaat piepen omdat de batterij leeg is, vooral leuk als dat in de nacht gebeurt (not) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
dotcom87 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:47:
Ik ben al even aan het sukkelen met een script in HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Text To Speech Notification
description: Convert text to speech and play it on selected media players
fields:
  media_player:
    selector:
      entity:
    description: Enter the message that needs to be converted to speech
    required: true
sequence:
  - alias: Check if quiet time is off
    entity_id: binary_sensor.quiet_time
    state: "off"
  - alias: Check if someone is home
    entity_id: sensor.house_mode
    state: "Home"
  - alias: Set the media player volume to 60%
    action: media_player.volume_set
    target:
      entity_id: "{{ media_player if media_player is not none else 'media_player.smart_speakers' }}"
    data:
      volume_level: 0.6
  - alias: Play the message
    action: tts.speak
    target:
      entity_id: tts.home_assistant_cloud
    data:
      media_player_entity_id: "{{ media_player if media_player is not none else 'media_player.smart_speakers' }}"

Het script krijgt dus als variabele een media_player entity binnen, maar optioneel. Ik dacht eerst dat de "default" die ik meegaf ook door het script ging gebruikt worden, maar dat is dus niet het geval. Die default zorgt er voor dat in de UI deze waarde getoond wordt.

Ik moet dus in het script zelf controleren of er een field variabele is doorgegeven. Ik dacht dat dit ging werken:

"{{ media_player if media_player is not none else 'media_player.smart_speakers' }}"

maar dat is niet het geval. Heeft iemand de oplossing hiervoor?
is defined in plaats van is not none

Overigens zat het door jou verwachte gedrag in de 2024.11 beta, maar dat is er weer uit gehaald omdat het nogal breaking was voor mensen die het oude gedrag gewend waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 13:47
TheFes schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:01:
[...]

is defined in plaats van is not none

Overigens zat het door jou verwachte gedrag in de 2024.11 beta, maar dat is er weer uit gehaald omdat het nogal breaking was voor mensen die het oude gedrag gewend waren
Top, dat werkt inderdaad!

Is er ook een manier om enkel de mogelijkheid te geven om media_players te selecteren voor dat field in de UI?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
dotcom87 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:04:
[...]

Top, dat werkt inderdaad!

Is er ook een manier om enkel de mogelijkheid te geven om media_players te selecteren voor dat field in de UI?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
fields:
  media_player:
    selector:
      entity:
        filter:
          - domain: media_player

Zie ook de documentatie: https://www.home-assistan...electors/#entity-selector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 12:52
Ik wil beginnen aan een projectje om mijn PV overschot te kunnen gebruiken in mijn warm water boiler.
Het idee (niet echt nieuw of vooruitstrevend):
Via een 0-10v dimmer een powercontroller aansturen welke dan een 'domme' spiraal doet opwarmen. Dit gestuurd vanuit HA (uiteraard) met als input de data uit een P1 poort.
Voor de 0-10v dacht in nu aan: shelly 0-1-10v dimmer pm gen3
De controller: KEMO M240 controller

Ik twijfel alleen een beetje aan de shelly. Heeft iemand een idee voor een iets meer robuuste oplossing?
Wat als HA opeens vast loopt en de shelly in een bepaalde stand blijft staan, heeft deze shelly een auto-off functie ingebouwd ? Zo dat hij bijvoorbeeld 1 uur na de laatste aanpassing terug uit gaat.

Het idee is nu om bijvoorbeeld elke 5sec de P1 teruggave te bekijken en vanuit dat getal de 0-10v waarde aan te passen.

Bijkomend denk ik wel dat het slim is om een soort clixon te hebben op de boiler welke de verwarming uit schakelt bij 70+graden.

Iemand enige opmerkingen of ziet iemand problemen met dit idee of de componenten?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 16:19
RobertMe schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:17:
[...]

Tsja. Ik heb nu een jaar of 7 Hue lampen. Eerst een jaar of 2, 3 aan een Hue Bridge, eerst aangestuurd met een Homey, daarna HA, en intuasen dus al jaar of 4, 5 zonder bridge en met Z2M, eerst een CC2531 en nu al jaren een Sonoff P. Het aantal verstoringen over die 7 jaar kan ik waarschijnlijk op 1 hand tellen, en dat is dan niet alleen met Z2M. Grootste issue dat ik me kan herinneren is dat ik de (2) wakeup scenes van Hue gebruikte en die ineens hernoemd waren en dus HA niet bestaande scenes aanriep. En daar kan ik HA niet echt de schuld van geven. En in "the grand scheme of things" is er eens een HA issue geweest dat ervoor zorgde dat de lampen meteen op 100% gingen branden. Maarja, dat lag aan het aansturen van de light entities, niet aan de integratie. En wass met een Hue Bridge dus ook fout gegaan. En ook als ik alle HA issues mee neem kan ik waarschijnlijk op 1 tot 2 handen tellen hoe vaak de aansturing van de lampen niet lekker werkte. De Hue Dimmer, met direct bindings, kan ik mij in iedee geval niet van herinneren wanneer ik die voor het laatst gebruikt heb "omdat de boel niet werkte", en Z2M web UI heb ik denk ik 0 keren gebruikt omdat HA niet werkte.
Hoe gaat de rest van het huishouden er mee om? Vinden ze het prettig en gebruiken die dan geen app?

Grootste probleem vind ik nog dat er geen gebruikersapp is. Alleen de echt HA-app maar die laat ik de pubers niet gebruiken, veel te veel kans dat er wat mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
@brogel

Misschien bestaat er een Shelly Dimmer waar je ESPhome op kunt flashen?
Dan kun je lokale logica laten ingrijpen als de verbinding met HA wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@brogel Volgens mij is dat wel te scripten / in te stock Shelly. Maar anders met Tasmota of ESPHome zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@FicoF Hier is toch >90% interactie met HA gewoon via schakelaars en sensoren. Dus rest zou zonder app kunnen.

Maar afgezien van dat het logbook/history/map niet beperkt kan worden kn er toch niet zo veel fout gaan als je ze een dashboard geeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 19-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
De laatste tijd heb ik best wel vaak dat home assistant op eens offline is. Vorige week heb ik iets geïnstalleerd voor een swap geheugen (ivm crashen bij updaten van ESPhome devices). Met dat extra stukje geheugen komt vaak Home assistant zelf wel weer in de lucht, maar zelfs dan duurt het vaak uren.

Voordat ik het swap geheugen had kwam hij zelf niet meer online (aka, voedingsstekker eruit, harde reboot)

Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken in de logboek files, gezien die vaak na een restart ook niet meer up-to-date zijn, of ik kan ze nergens vinden.

Ik draai op een Rpi 4 met een SSD via USB. Hij voelt altijd snel aan.

wie kan me vertellen waar ik het beste kan beginnen met foutzoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Thomox op 19-11-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Als je met swap hebt lopen pielen klinkt het niet als HA OS, correct? Waarom niet HA OS?

En gezien RPi4, ook een RPi voeding? En niet toevallig DuckDNS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:46
Richard_AFC schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:34:
Allen,

Al een tijdje aan het klooien om een tablet te configureren met fully kiosk browser op een A9 plus tablet.
Ik ben vooral benieuwd hoe jullie het volgende aanpakken:

Ik heb in fully kiosk browser ingesteld dat de tablet het scherm inschakeld bij beweging van de facecam, dat werkt best goed. Echter wanneer ik een automation maak, waarin ik een browser mod pop-up wil weergeven van de deurbel, dan wordt het scherm niet ingeschakeld.
Nu werkt dit prima als ik de motion detection activeer van de facecam, of deze hele functie uitschakel.

Mijn vraag is dus; wat is hierin handig? Scherm altijd aan? Of browser mod werkend krijgen op de fully kiosk motion detection modus? Hoe doen jullie dit?

[mbr]Schopje naar het vragentopic[/]
Installeer de Fully Kiosk integratie in HA (https://www.home-assistant.io/integrations/fully_kiosk/), daarmee kan je een aantal zaken van je tablet uitlezen, maar ook het scherm aan en uit zetten. Als je al een automation hebt om een popup te tonen, kan je daar ook wel een action in hangen om eerst het scherm aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:43:
@Thomox Als je met swap hebt lopen pielen klinkt het niet als HA OS, correct? Waarom niet HA OS?

En gezien RPi4, ook een RPi voeding? En niet toevallig DuckDNS?
Voor zover ik weet is het wel degelijk HA OS, hoe check ik dat?
RPi voeding is de orginele voeding die erbij zat. Wellicht een vermogensprobleem denk je? Ik zal checken hoeveel A de huidige kan leveren.

Vwb de swap, dat is via een externe library (git) gedaan als add-on --> increase swap heet het.
Geen DuckDNS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Thomox schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:48:
[...]

Voor zover ik weet is het wel degelijk HA OS, hoe check ik dat?
RPi voeding is de orginele voeding die erbij zat. Wellicht een vermogensprobleem denk je? Ik zal checken hoeveel A de huidige kan leveren.

Vwb de swap, dat is via een externe library (git) gedaan als add-on --> increase swap heet het.
Geen DuckDNS...
Draai je toevallig nog op een SD-kaartje want dat kan door wearout ook dit soort vage problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Makkelijkste is normaal onthouden wat je zelf geïnstalleerd hebt :+ Maar volgens mij zie je alleen bij HA OS onder Settings => About staan " Operating System 13.2 " (of andere versie maar dan loop je achter) als je HA OS draait.

Maar met HA OS zou je absoluut niets aan het OS moeten aanpassen buiten HA om. Zou niet nodig moeten zijn en is juist vragen om problemen...

Qua voeding, de RPi is daar nogal kritisch op. Maar met een RPi4 voeding zou ik geen probleem verwachten.

Anders een scherm eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Septillion schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:19:
@AW_Bos Hij staat niet als werkend met Hue in de database maar volgens deze review werkt hij wel maar niet de energy monitoring. Laatste moet bij deze plug ook gepolled worden.

Met Z2M of ZHA werkt hij prima :)
Dan ga ik zo een antenne aanschaffen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Nu online
synoniem schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:51:
[...]

Draai je toevallig nog op een SD-kaartje want dat kan door wearout ook dit soort vage problemen geven.
Nope, ik draai sinds de installatie (ruim 1 jaar geleden oid) al op een SSD
Septillion schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:58:
@Thomox Makkelijkste is normaal onthouden wat je zelf geïnstalleerd hebt :+ Maar volgens mij zie je alleen bij HA OS onder Settings => About staan " Operating System 13.2 " (of andere versie maar dan loop je achter) als je HA OS draait.

Maar met HA OS zou je absoluut niets aan het OS moeten aanpassen buiten HA om. Zou niet nodig moeten zijn en is juist vragen om problemen...

Qua voeding, de RPi is daar nogal kritisch op. Maar met een RPi4 voeding zou ik geen probleem verwachten.

Anders een scherm eraan?
Het lijkt erop dat het inderdaad HA OS is.

core: 2014.11.2
superviser: 2024.11.4
Operating System: 13.2
Frontend: 20241106.2

Het geheel draait in de meterkast, dus een scherm eraan is nogal een ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:35
Thomox schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:40:
De laatste tijd heb ik best wel vaak dat home assistant op eens offline is. Vorige week heb ik iets geïnstalleerd voor een swap geheugen (ivm crashen bij updaten van ESPhome devices). Met dat extra stukje geheugen komt vaak Home assistant zelf wel weer in de lucht, maar zelfs dan duurt het vaak uren.

Voordat ik het swap geheugen had kwam hij zelf niet meer online (aka, voedingsstekker eruit, harde reboot)

Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken in de logboek files, gezien die vaak na een restart ook niet meer up-to-date zijn, of ik kan ze nergens vinden.

Ik draai op een Rpi 4 met een SSD via USB. Hij voelt altijd snel aan.

wie kan me vertellen waar ik het beste kan beginnen met foutzoeken?
Is de rpi nog wel verbonden met je netwerk? Dus knipperende lampjes in de lan port. Die van mij had de hele rare eigenschap dat ie de complete adapter gewoon uitschakelde uit het niets, heb er zelfs een automation voor geschreven die dat oplost zonder reboot als het weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:24
Mijn Afvalwijzer werkt verder prima, maar alleen de restafval datum geeft altijd "Unknown" aan. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? GFT datum etc werken voor de rest prima. Heb al even gezocht, maar ik kom het niet vinden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
afvalbeheer:
  wastecollector: Omrin
  resources:
    - gft
    - restafval
    - papier
  postcode: XXXXXX
  streetnumber: X
  upcomingsensor: 1                # (optional)
  dateformat: '%d-%m-%Y'           # (optional)
  dateonly: 0                      # (optional)
  name: ""                         # (optional)
  nameprefix: 1                    # (optional)
  builtinicons: 1                  # (optional)
  dutch: 1                         # (optional)

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-11-2024 15:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:24
Super, jouw Google Fu is beter! Door restafval aan te passen naar sortibak is het verholpen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Nu online
Nattekat schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:06:
[...]

Is de rpi nog wel verbonden met je netwerk? Dus knipperende lampjes in de lan port. Die van mij had de hele rare eigenschap dat ie de complete adapter gewoon uitschakelde uit het niets, heb er zelfs een automation voor geschreven die dat oplost zonder reboot als het weer gebeurt.
Poeh, geen idee eigenlijk, ga ik meenemen, thnx voor je tip!
Mocht dat het geval zijn, hoe heb je dat opgelost in je automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:35
Thomox schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:32:
[...]

Poeh, geen idee eigenlijk, ga ik meenemen, thnx voor je tip!
Mocht dat het geval zijn, hoe heb je dat opgelost in je automation?
Met deze sensor en shell commands:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
command_line:
  - binary_sensor:
      name: Connection Status
      unique_id: ha_connection_status
      command: 'curl http://supervisor/network/info -s -H "Authorization: bearer $SUPERVISOR_TOKEN"'
      value_template: >
        {% set is_connected = namespace(status="OFF") %}
        {% for interface in value_json.data.interfaces %}
          {% if interface.connected %}
            {% set is_connected.status = "ON" %}
          {% endif %}
        {% endfor %}
        {{ is_connected.status }}
shell_command:
  disable_enu: ip link set enu1u1u1 down
  enable_enu: ip link set enu1u1u1 up

En dan deze automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Reset network interface
description: ""
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.connection_status
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: shell_command.disable_enu
    metadata: {}
    data: {}
  - action: shell_command.enable_enu
    metadata: {}
    data: {}
  - device_id: x
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: HA white
mode: single

Het is overigens geen gegeven dat de adapter bij jou ook enu1u1u1 heet, dat kan je achterhalen door de curl die de status ophaalt dmv een supervisor call zelf in de console uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24
skank schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:24:
[...]

Dat is nu gelukt. Mits gebruik nginx manager, poorten opzetten en een subdomein maken...
Mealie is nu van buitenaf accessible.
Het casten lukt nu ook... alleen, als ik dan kijk op mn google hub, moet ik in mealie inloggen, en als ik klik bij het invulveld van mn user of paswoord, dan krijg ik geen toetsenbord om te typen, en kan dus niet inloggen

Tevens wijst de reverse proxy naar de addon zelf, en niet echt naar een bepaalde view van mn dashboard, dat lukte niet.

Ik zit dus echt enorm ver, maar weet niet goed hoe ik dit kan oplossen.

I dunno of er hier mensen zitten die mealie casten naar hun hub :)
Toevallig niemand die raad weet? Ik zit echt vast.
Zit zowel te zoeken aande kant van mealie, of script of de nginx addon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06

BiG-GuY

FicoF schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:15:
[...]

Hoe gaat de rest van het huishouden er mee om? Vinden ze het prettig en gebruiken die dan geen app?

Grootste probleem vind ik nog dat er geen gebruikersapp is. Alleen de echt HA-app maar die laat ik de pubers niet gebruiken, veel te veel kans dat er wat mis gaat.
Hier is de Hue Hub al een tijd losgekoppeld en heb ik 96 Zigbee apparaten verbonden via Z2M met de SMLight SLZB-06.

Heb ook nog 6 Frient Smart Plugs en 2 Niko Power Sockets die heel vaak data rapporteren op een eigen SMLight SLZB-06M via ZHA.

Je kan meerdere Dashboards maken binnen HA en uiteraard meerdere gebruikers. Per gebruiker kan je dan een ander Dashboard instellen, dan kunnen ze niet bij alles.

Mijn partner gebruikte voorheen de losse apps nog wel. Maar sinds ik de dashboards heb uitgewerkt is hij daar tevreden mee. Werkt nog vlotter ook, omdat je het compleet kan aanpassen naar wat je handig vindt.

Heb eigen thema’s gemaakt voor ronde en rechthoekige vakken/knoppen. Zodat ik dat kan gebruiken waar ik wil in verschillende kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COLLQDrPzw4G8EHmDu6B5JRzGGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UKBlyR4TvLQki1dDDwy8EW2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF18KO2QU07DEq3qP67JTxc76Kk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jitenD3S9rbI8jy6bZ190N4Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4relPrFIcXfgJ2RJZw2j4GXkxLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOo3iRcNlQtH1FjeZzPiIlS7.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit was het vorige Dashboard, toen ik enkel rechthoekig thema had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMPOo23RamXXY13Jr-lgz_2hqW0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PTdD2SoVQyRJ1601rOvoc37f.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmQvwZPl7DX6ksUaqHdc9e2pb6w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8f8P9KIJXXaXDUr7kEQrhlk1.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door BiG-GuY op 19-11-2024 15:51 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ajaxalex schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:18:
[...]

Ik ga voor een aardwarmtepomp met zone regeling. Hoop dat dit ook in Homeassitant kan. Moet nog uitzoeken wat voor pomp + systeem.

Iemand nog meer tips?
Zoek op Tweakers eens op 'Panasonic + Heishamon'

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
voor 05-12 wil ik nieuwe druk/draai LED-dimmers vragen welke ook overweg kunnen met Home Assistant

wat zou jullie keuze zijn en waarom?

Ik denk aan ECODIM -dimmers
  • Zigbee
  • Z-Wave
  • Matter
?

Of hebben jullie een beter advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:40

Rouwette

Rouwette.com

hemertje schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:21:
[...]

Zoek op Tweakers eens op 'Panasonic + Heishamon'
Op da badkamer heb ik een ICASA dimmer, is zigbee met frontje erbij. Maargoed ligt aan je voorkeur of je en netwerk of je Zigbee/Matter/z-wave.

Ik heb Zigbee en Matter al heb ik nog geen matter apparaten :P netwerk is er al _O-

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Een Zigbee USB met Zigbee temperatuur/luchtvochtigheid sensor heb ik in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Een vriend van mij wil ook met HA aan de slag, en heeft wel enige ervaring met Domotica (KNX).

Wat zouden jullie adviseren als een goede basis voor een HA server :?

Hij wil er geen 100'en euro's aan kwijt, maar een RPI met SD kaartje lijkt mij ook te kort door de bocht.

Op MP vind ik diverse "thin clients", is dit aan te bevelen?

En wat is dan het onderliggende OS:?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:09

Esumontere

Floep, banaan.

Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:55:
Een vriend van mij wil ook met HA aan de slag, en heeft wel enige ervaring met Domotica (KNX).

Hij wil er geen 100'en euro's aan kwijt, maar een RPI met SD kaartje lijkt mij ook te kort door de bocht.

Mijn HAOS (dedicated home assistent OS) draait op een HP t630 thin client die ik hier op V&A heb gekocht voor 50 euro. Werkt uitstekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Hier ook een gelijkaardig systeem. Heb er wel een (klein format) SSD van 1T bijgekocht (destijds 35€) en nog wat oude ram toegevoegd (max mogelijke).
De vraag is uiteraard ook of je er -ook- een mediastreaming device van wil maken of beelden van tig bewakingscamera's wil opslaan/interpreteren. Maar zuiver voor HA en basis zaken is een thinclient de waytogo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hier draait hij op een afgeschreven laptop.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje

Ik heb een paar weken geleden op MP een Home Assistant Server HP T530 32gb 4gb DDR4 gekocht
prima machientje, ben je voor een paar tientjes klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik ben voor een automatisch dimmende voordeurlamp op zoek naar een simpele bewegingsdetector. De lamp bevat 2 Ikea Tradfri lampen die feller moeten gaan branden als er beweging bij de voordeur wordt gedetecteerd. Onze voordeur bevindt zich onder een overkapping dus ik kan de sensor droog ophangen.

Ik ben bezig met het inrichten van mijn HA, en krijg morgen als het goed is een Zigbee stickje binnen.

Ik zoek nu dus naar een simpele Zigbee bewegingsdetector voor een goede prijs. Ik heb al wat gezocht in dit topic maar ik vind maar weinig ervaringen met verschillende merken. Wel zag ik een hoop negatieve ervaringen met de Ikea Vallhorn sensor, dus die laten we maar even liggen.

Is bijvoorbeeld uitvoering: Sonoff SNZB-03 | Bewegingssensor een goede optie, of is het de moeite om er meer geld aan uit te geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 19-11-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik heb onderstaande vraag ook al in het shelly topic gesteld, maar aangezien het een HA kwestie is acht ik de kans op succes hier groter :P

Ik heb zojuist de Shelly Blu Motion binnen, en gekoppeld via BT aan mijn nieuw bestelde Shelly Plug S.

Instellen in de shelly app was zo gedaan, de app detecteert ook beweging.
De nieuwe shelly plug S zit ook al in HA, maar hoe krijg ik nu die motion sensor in HA :?

Dat stukje volg ik even niet....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:28:
Ik heb onderstaande vraag ook al in het shelly topic gesteld, maar aangezien het een HA kwestie is acht ik de kans op succes hier groter :P

Ik heb zojuist de Shelly Blu Motion binnen, en gekoppeld via BT aan mijn nieuw bestelde Shelly Plug S.

De nieuwe shelly plug S zit ook al in HA, maar hoe krijg ik nu die motion sensor in HA :?

Je moet in de configuratie van de plug aangeven dat hij als Bluetooth proxy werkt denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10 23:11
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:28:

Ik gebruik hier zelf de BTHome integratie voor, maar volgens mij gaat het dan niet via de Shelly device maar direct naar de bluetooth adapter van HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Op hashop.nl hebben ze wel wat ideeen ter inspiratie. Zelf draai ik het op een NUC. Helemaal prima.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:18
Indien dit niet het juiste topic is, hoor ik graag waar ik de onderstaande vraag kan stellen.

Al mijn Robb Zwave dimmers vertonen vreemd gedrag, sporadisch dimmen de lampen (naar 0), om vervolgens weer in dezelfde dimstand terug te keren. Dit gebeurt niet op hetzelfde moment en niet altijd bij dezelfde dimmer, het kan ook prima zijn dat dit verschijnsel weken niet waargenomen wordt.

Vandaag gebeurde het weer en ben ik er ingedoken, samenvatting:
  1. Rond de waargenomen tijd, zie ik in HA history het verbruik van de dimmer richting de 0 gaat (zie screenshot hieronder).
  2. In de logs zie ik dat de “last seen” status vaak veranderd, de ZwaveJS event logs registreren precies op dat moment, in een tijdsbestek van ~8 seconden, dat er ongeveer 29 keer een “Verbruiks(consumption)” update verstuurd wordt (zie screenshot hieronder).
  3. Robb servicedesk is niet bekend met het probleem
  4. Geen verschil wanneer 0 draad aanwezig is.
Mijn voorzichtige conclusie is dat de dimmer het verkeer niet aan kan en zichzelf dus even “reset”. De logs nemen overigens geen “Power Failure” waar, dus "Last state after power failure" lijkt het niet te zijn.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en mij de juiste richting op kan helpen (parameter aanpassen?)?

Overige relevante info:
Setup: HA (Core 2024.7.3) & ZwaveJS (v13.02) in docker. Ongeveer 22 actieve Zwave apparaten, dekking is goed.
Betreft de volgende dimmer: https://www.robbshop.nl/r...nwJI8q2zx_kwaAsXzEALw_wcB

Screenshots (verbruik richting de 0)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAmcZz4-rO2XeSR6bSJOhftD08I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMimnIZ70mlkht6W1GgzacKc.jpg?f=fotoalbum_large

"Overload" aan updates? "Last seen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAz7xfqVoFxm8h7--ex1S5fsGx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btL2PrbQaszvA7qgiofOfcC7.jpg?f=fotoalbum_large

ZwaveJS event log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
11/19/2024, 6:45:25 PM - value updated
Arg 0:
└─commandClassName: Meter
└─commandClass: 50
└─property: value
└─propertyKey: 66049
└─endpoint: 0
└─newValue: 132.642
└─prevValue: 117.675
└─propertyName: value
└─propertyKeyName: Electric_W_Consumed
Arg 0:
└─propertyKey: 66817
└─newValue: 0.883
└─prevValue: 0.84
└─propertyKeyName: Electric_A_Consumed
Arg 0:
└─propertyKey: 66561
└─newValue: 153.227
└─prevValue: 140.586
└─propertyKeyName: Electric_V_Consumed
11/19/2024, 6:45:24 PM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 117.675
└─prevValue: 90.813
Arg 0:
└─newValue: 0.84
└─prevValue: 0.663
Arg 0:
└─newValue: 140.586
└─prevValue: 109.66
11/19/2024, 6:45:23 PM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 90.813
└─prevValue: 64.266
Arg 0:
└─newValue: 0.663
└─prevValue: 0.487
Arg 0:
└─newValue: 109.66
└─prevValue: 78.919
11/19/2024, 6:45:22 PM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 64.266
└─prevValue: 37.413
Arg 0:
└─newValue: 0.487
└─prevValue: 0.309
Arg 0:
└─newValue: 78.919
└─prevValue: 48.06
11/19/2024, 6:45:21 PM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 37.413
└─prevValue: 11.949
Arg 0:
└─newValue: 0.309
└─prevValue: 0.134
Arg 0:
└─newValue: 48.06
└─prevValue: 18.248
11/19/2024, 6:45:20 PM - value updated
Arg 0:
└─newValue: 11.949
└─prevValue: 133.142
Arg 0:
└─newValue: 0.134
└─prevValue: 0.893
Arg 0:
└─newValue: 18.248
└─prevValue: 152.346
11/19/2024, 6:45:18 PM - value updated
Arg 0:
└─commandClassName: Multilevel Switch
└─commandClass: 38
└─property: currentValue
└─newValue: 36
└─prevValue: 36
└─propertyName: currentValue
Arg 0:
└─property: currentValue
└─propertyName: currentValue
Arg 0:
└─property: duration
└─newValue
└──value: 1
└──unit: seconds
└─prevValue
└──value: 0
└──unit: seconds
└─propertyName: duration
Arg 0:
└─property: targetValue
└─propertyName: targetValue
Arg 0:
└─commandClassName: Configuration
└─commandClass: 112
└─property: 12
└─newValue: 0
└─prevValue: 0
└─propertyName: Load Type
Arg 0:
└─property: 11
└─newValue: 2
└─prevValue: 2
└─propertyName: Wiring Type
Arg 0:
└─property: 7
└─newValue: 0
└─prevValue: 0
└─propertyName: MOSFET Driving Type
11/19/2024, 6:45:17 PM - value updated
Arg 0:
└─property: 6
└─newValue: 100
└─prevValue: 100
└─propertyName: Maximum Brightness Value
11/19/2024, 6:45:17 PM - value updated
Arg 0:
└─property: 5
└─newValue: 15
└─prevValue: 15
└─propertyName: Minimum Brightness Value

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Iemand enig idee hoe ik een LED controller als dit slim krijg en aan kan sturen in HA?
Dit wordt in mijn keuken gebruikt voor led strips in 2 plankjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwZkfKcG9_dZCfAv7A_CqgLO8XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ItmvkHFzHLNS4wwnIHnzu4y.jpg?f=fotoalbum_large

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 16:15

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Grolsch
In heb mijn ThinClient T630 een tijdje geleden hier
https://www.marktplaats.n...oor-homeassistant-hp-wyse
gekocht en geen moment spijt gehad.
Lekker stil en geen draaiende delen, ze worden geleverd met de laatste HAOS, en je kan zelf kiezen in welke configuratie je het wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik probeer mijn energieverbruik in kWh te monitoren alleen ik kom er niet uit.

Wanneer mijn drieweg klep op ON staat moet de kWh die gemoeten wordt in de sensor sensor.warmtepomp_buitenunit naar de sensor stroomverbruik_sww worden opgeslagen en elke keer worden bijgewerkt zodat ik over lange tijd het verbruik van SWW kan bijhouden.

Dus stand sensor.warmtepomp_buitenunit = 120 wanneer de klep op ON komt te staan. Wanneer de klep daarna op OFF komt is de stand sensor.warmtepomp_buitenunit = 123. De sensor stroomverbruik_sww moet dan waarde 3 kWh bevatten. De volgende keer wordt er bijvoorbeeld 8 kWh gebruikt. Dan moet sensor stroomverbruik_sww 11 kWh zijn.

Ik was gestart met een stukje code alleen de regel met ??? kom ik niet uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: template
    sensors:
      stroomverbruik_sww:
        unique_id: "stroomverbruiksww"
        value_template: "{% if state_attr('sensor.althermasensors', '3way valve(On:DHW_Off:Space)') == 'ON' %} 
           {{        
----- ?????            stroomverbruik_sww +  (state_attr('sensor.warmtepomp_buitenunit_eind) - (state_attr('sensor.warmtepomp_buitenunit_eind) 
            }} 
        {% else %}

{%endif%}
        " 

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-11-2024 08:53 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tweakfdr Maak een utility meter met tarifs aan. Automation om de tarifs te wisselen en je bent er.

Je template sensor nu gaat niet opeens sommen natuurlijk en is in het legacy format...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 21:04
Mij HA reageert nergens meer op de rpi4.
Zigbee geeft geen signaal meer af via de Conbee 2.
Backup terugzetten helpt niet ben bang dat deze is overleden.
Of heeft iemand nog een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Evertt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:14:
Mij HA reageert nergens meer op de rpi4.
Zigbee geeft geen signaal meer af via de Conbee 2.
Backup terugzetten helpt niet ben bang dat deze is overleden.
Of heeft iemand nog een andere oplossing.
Gebruikte je een SD-kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Evertt Inderdaad eerst de voor de hand liggende twee:
Gebruik je een SD kaart?
Gebruik je de officiële RPi voeding?

En qua backup, hoe heb je dat getest als hij helemaal niets meer doet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

pietje63

RTFM

Voor lange toelichting, zie hieronder :)

DIt seizoen wil ik gaan testen met de nachtverlaging, door dit de enige dag van de week wel toe te passen en de andere niet. Wat ik zou willen, is een tabel

dag van de weekGemiddeld m3/graaddag
Maandag0.5
Dinsdag
(etc).
0.6

Home assistant lijkt echter standaard geen tabel card te hebben, en ook de gevonden cards bieden standaard niet echt wat ik zoek.. Klopt het dat ik hier zelf voor wat zal moeten gaan maken, of iemand tips? Grootste uitdaging voor mij zal dan zijn om de m3/graaddag per dag van de week te krijgen. Ik heb nu een entity met gasverbruik (standaard uit energy dashboard) en een template entity met graaddagen (zelf gemaakt, een item per dag). Maar hoe krijg ik de totalen voor alle maandagen?

toelichting / historie
Ik probeer mijn energieverbruik te optimaliseren. Sommige "wijzigingen" zijn echter lastig te meten, zoals het effect van nachtverlaging (of dagverlaging op de dagen dat we niet thuis zijn). Daarvoor zijn er te veel variabelen (naast graaddagen ook, zon, aantal keer dat kinderen de deur open laten staan, etc..). Door vloerverwarming is opwarmen langzaam en voor mijn gevoel minder efficiënt (dan temp vast houden), maar warm houden is natuurlijkook niet optimaal.

Wat ik afgelopen stookseizoen (voor HA) heb gedaan, is elke dag het m3 gasverbruik genoteerd (/geladen) en de gewogen graaddagen. Daarmee per dag van de week gekeken hoeveel m3 per graaddag ik gebruikte. Vervolgen kan ik vergelijken tussen maandag (overdag niemand thuis, dagverlaging) en woensdag (overdag iemand thuis, geen dagverlaging). Door een langere periode te hanteren, zou het toch een aardig beeld moeten geven. Dit invullen is echter relatief veel werk (al is het maar omdat ik het niet één keer doen, maar dagelijks of wekelijks..).

Voorzichtige conclusie van vorig jaar: dagverlaging levert een kleine besparing op (op woensdag gemiddeld 5% meer verbruik dan op maandag). Relatief beperkte winst, maar "good to know".

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@pietje63 Is je issue nu de weergave of de berekening? Want een standaard entities-card komt wat dat betreft al aardig in de richting van een tabel. Of anders met custom:multiple-entity-row.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:55:
@Evertt Inderdaad eerst de voor de hand liggende twee:
Gebruik je een SD kaart?
Gebruik je de officiële RPi voeding?

En qua backup, hoe heb je dat getest als hij helemaal niets meer doet dan?
Ik gebruik de officiële voeding en ik gebruik een SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

pietje63

RTFM

@Septillion
Terecht vraag.. Wat mij betreft een beetje verweven. Als er geen standaard oplossing is, dan is het de berekening.

Bij sommige custom cards zie ik echter dat dit meer verweven zit. Kijk ik naar de apex-chart kaart, dan zie je dat bepaalde data-bewerkingen afhankelijk zijn van de kaart. Dus als er een kant en klaar oplossing is, is dat het makkelijkst. Anders is de grootste uitdaging de berekening.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Evertt En vraag 3? :+

Maar als je dan toch bezig moet, koop een SSD. Acht de kans groot dat je SD overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:19:
@Evertt En vraag 3? :+

Maar als je dan toch bezig moet, koop een SSD. Acht de kans groot dat je SD overleden is.
Ik heb dit getest met een oude backup daar stonden andere automatisering nog in.

En HA opnieuw op de SD gezet daarna de backup terug gezet.

Denk zelf dat de SD is overleden omdat de laatste paar dagen meer problemen zijn geweest zoals dat ineens de energie verbruik niet werd geregistreerd.

Voor SSD kan ik toch beter een RPI5 nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Evertt op 20-11-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Evertt Ah, niet zo zeer probleem van systeem dus maar van jezelf om geen actuele backup te hebben :+

Maar ja, dat klinkt als defecte SD. RPi4 kan net zo goed als een RPi5 met een USB SSD werken. Enige is dat een RPi5 ook een NVME SSD aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
miicker schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:46:
Iemand enig idee hoe ik een LED controller als dit slim krijg en aan kan sturen in HA?
Dit wordt in mijn keuken gebruikt voor led strips in 2 plankjes.
[Afbeelding]
Ik hebwat onderzoek gedaan en vervolgens mijn eigen oplossing gebouwd op basis van een NodeMCU, H-Driver en MQTT. Integreert prima in Home Assistant.

Check voor de volledige beschrijving Keukenverlichting L&S smart maken en zoek naar een post van mij (fvhemert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Septillion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:33:
@Evertt Ah, niet zo zeer probleem van systeem dus maar van jezelf om geen actuele backup te hebben :+

Maar ja, dat klinkt als defecte SD. RPi4 kan net zo goed als een RPi5 met een USB SSD werken. Enige is dat een RPi5 ook een NVME SSD aan kan.
Ik maak alleen volledige backup als ik grote veranderingen wijzigd en automatisch backup staat aan bij een update van HA maar is nog niet volledig wat ik van u begrijpt.

Heb nog een 2.5 inch SSD liggen even een usb adapter kopen kan deze op de RPI geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@pietje63 Je berekent dus voor iedere maandag, dinsdag, etc., het gasverbruik per gewogen graaddag en schrijft dat weg naar een helper o.i.d.? Als je het gemiddelde per weekdag wilt weten, zou je iets van een Statistics helper kunnen gebruiken (average_timeless of de mean). En dan de weergave met een entities card ofzo, zoals @Septillion noemde.

Wat je ook kunt doen als het alleen voor analyse is, om de data weg te schrijven naar Google Sheets. Dan heb je alle data daar en kan je makkelijk iedere bewerking doen die je wilt. Is alleen wel lastig om die data weer terug te krijgen naar Home Assistant, maar als het alleen voor analyse zou zijn maakt dat wat minder uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Cadezo op 20-11-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
fvhemert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:05:
[...]

Ik hebwat onderzoek gedaan en vervolgens mijn eigen oplossing gebouwd op basis van een NodeMCU, H-Driver en MQTT. Integreert prima in Home Assistant.

Check voor de volledige beschrijving Keukenverlichting L&S smart maken en zoek naar een post van mij (fvhemert)
leuke gedaan naamgenoot jvhemert / hemertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Beste Tweakers,

Graag ff hulp bij het installeren van Node-Red.

Is de installatie van Node-Red via Add-ons voldoende?

Is de extra installatie via HACS - Integrations - Node Red ook nodig?
En daarna de extra installatie via Settings - Device & services - Node Red ?
Zo wordt het hier tenminste uitgelegd?
YouTube: Install Node Red on Home Assistant

Starten na de installatie van Node-Red via Add-ons wil hier niet lukken.
Node Red blijft op STARTEN staan!?
Normaal hoor je STOP en RESTART te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZHMwdA7nZyX1tN_2VybAb8Eczc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LkDBCy4bCP1TD4znou4kBzW.png?f=fotoalbum_large

Wie weet raad?

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoLP
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 16:53
ik heb ook een lenova tablet de tab 2 al wat ouder
deze heeft volgens info ook resolutie van 1920x1200
maar krijg niet meer dan 3 secties naast elkaar met jouw code
heb jij hier nog iets extra aan gedaan om het passend te krijgen ??

Nico
nnk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:47:
Hierbij dan ook mijn Home Assistant showcase. Ik heb nog niet belachelijk veel devices en maar relatief weinig automations, maar ik heb wel redelijk wat tijd besteed aan het maken van een mooi (al zeg ik het zelf) en informatief dashboard. Dit dashboard draait in Fully Kiosk in 1920x1080 op een Lenovo Tab M10 (3rd Gen) die ik via bijgeleverd hoesje aan de muur heb vastgemaakt in de woonkamer, op de plek waar eerst de thermostaat hing. Hij wordt opgeladen via een USB-C lader die in de muur zit (https://www.smart-things....h-mounted-power-supply/):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tablet laat altijd het dashboard zien als er iemand thuis is. Als er niemand thuis is (volgens de WiFi router), dan is het scherm uit. Het dashboard heeft meerdere tabs, maar deze is standaard in beeld:

[Afbeelding]

Verder zijn er nog tabs met meer details over energie, de zonnepanelen, het binnenklimaat, het weer, de robotstofzuiger, en de agenda. Maar die zijn allemaal wat minder netjes en compact.

Op het 'home' dashboard (zie plaatje hierboven) zie je van boven naar beneden, van links naar rechts:
  • Eerste kolom:
    • De tijd en datum, groot genoeg om vanuit vrijwel heel de woonkamer te lezen.
    • De 5 eerstvolgende items op de agenda.
    • De verlichting: aan/uit en dimmen of van kleur veranderen.
  • Tweede kolom:
    • De temperatuur van de afgelopen 48 uur in de verschillende kamers. De kleuren veranderen a.d.h.v de waardes (blauw is koud, oranje is normaal, rood is heet).
    • De temperatuur volgens de drie thermostaten, met de mogelijkheid om de target te veranderen.
    • Het stroomverbruik en zonneopbrengst van de huidige dag, standaard energie-dashboard grafiek.
    • Het instantane verbuik/opwekking in Watt.
  • Derde kolom:
    • CO2 over de afgelopen 24 uur in twee kamers, ook hier veranderen de kleuren.
    • Luchtvochtigheid van vier kamers.
    • De twee decentrale WTW ventilatie units: status en instelling.
    • Gasverbruik van de huidige dag, standaard energie-dashboard grafiek.
    • Waterverbruik van de huidige dag, standaard energie-dashboard grafiek.
  • Vierde kolom:
    • Het weerbericht.
    • Buienradar verwachting komende 2 uur.
    • Buienradar verwachting komende 24 uur.
    • Wanneer moet welke afvalcontainer buiten.
    • Wie is er thuis en wanneer is de status voor het laatst gewijzigd.
    • Shortcut om de robotstofzuiger 'Spoenk' aan te zetten.
    • Controle en status van de deurbel.
    • Shortcut om heel het huis in vakantiemodus te zetten.
De code van het home-panel van het dashboard kan je hier vinden: https://gist.github.com/C...232ad868b2adfa2e7202d9660. Daarin zie je ook meteen welke cards er gebruikt worden en hoe het allemaal in elkaar zit.

De belangrijkste apparaten die ik gebruik zijn:Verder standaard integraties zoals DSMR (P1 kabel), Enphase (de zonnepanelen), de router, de Fully Kiosk browser (van de tablet), de EvoHome thermostaat, de robotstofzuiger, etc.

Dan heb ik nog iets customs gedaan: mijn twee 'domme' decentrale WTWs (SudWind Ambientika Solo+) heb ik 'slim' gemaakt:

[Afbeelding]

Het eerste probleem was dat ze alleen aan/uit konden door een fysieke knop op het apparaat. Oplossing: een Shelly voor de stroomtoevoer zetten zodat ik dat via Home Assistant kan regelen. Het tweede probleem was dat ze alleen harder/zachter konden via een IR afstandsbediening. Oplossing: met een ESPHome micro-controller de afstandsbediening nagemaakt en op de ontvanger richten. Dat, in combinatie met een CO2 sensor, maakt mijn WTW veel zuiniger en stiller: hij kan uit of zachter als de CO2 en luchtvochtigheid in orde zijn. En hij gaat natuurlijk automatisch harder draaien als er teveel CO2 in de kamer is, wat ook prettig is.
Schopje naar de vragen

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-11-2024 11:24 ]

Pagina: 1 ... 254 ... 344 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.