Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 253 ... 344 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47
Iemand een tip voor een mooi DIY project om een wall mounted touch screen te maken?

Ik had een hele mooie case voor mijn iPad 2 geprint, maar helaas is de webkit versie echt te oud, en zal deze in de toekomst ook niet meer ondersteund worden. Ik zit nu te denken om gewoon een RPI Zero met een touch screen van Aliexpress te bestellen en hier een mooie behuizing voor te printen. Ik hoopte dat er al een bestaand project beschikbaar is wat ik (deels) kan reproduceren.

Edit: Inmiddels dit topic gevonden Wallmount tablet voor Home Assistant

[ Voor 9% gewijzigd door peligro2k op 16-11-2024 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
Faece schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:37:
in een automation wil ik dat de bel blijft gaan tot op een knop wordt gedrukt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
repeat:
  count: 1
  sequence:
    - action: media_player.play_media
      target:
        entity_id: media_player.oefenzaal_raam
      data:
        media_content_id: media-source://media_source/local/ding-dong-81717.mp3
        media_content_type: audio/mpeg
      metadata:
        title: ding-dong-81717.mp3
        thumbnail: null
        media_class: music
        children_media_class: null
        navigateIds:
          - {}
          - media_content_type: app
            media_content_id: media-source://media_source
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 0
        seconds: 3
        milliseconds: 0

dit is mijn code van het bellen.

ik had dan een script staan waarin een input_boolean aan wordt gezet
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

alias: deur_openen
sequence:
  - action: rest_command.example_request
    data: {}
  - action: input_boolean.turn_on
    metadata: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.deur_open_toe
description: ""

dus eigenlijk zou het dan iets moeten zijn "zolang de boolean op 0 staat, gaat de bel" . Juist ?
Hoe vertaal ik dan "zolang" naar code ?
Een repeat-while of repeat-until gebruiken ipv een counted repeat
https://www.home-assistan...repeat-a-group-of-actions

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:42
Cadezo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:18:
[...]

Die 3 zijn bij mij unknown (en weighted op 0), maar ik heb de utility meter (voor jaarlijks gasverbruik) ook pas vandaag aangemaakt, dus dat vind ik opzich niet zo heel gek.

Degree days this year staat wel op 1949 en die waarde lijkt goed overeen te komen met MinderGas.

Lijkt alsof er bij jou iets niet goed zit, heb je de settings goed staan?
Heb het probleem gevonden. Zat ‘m in het weerstation. Valkenburg ZH blijkt niet te werken, dus daarna gekozen voor Voorschoten (ook dichtbij) en nu krijg ik mooie prognoses.

Heb jij dit nu ook in een mooie grafiek neergezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 08:40

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben met google AI bezig om camera beelden te beoordelen, werkt an sich prima maar als er maar een kleine wijziging is of de trigger staat niet op de camera zegt hij dingen over de auto die niet verplaatst is, dat denk de ai dan wel. Iemand die daar een oplossing voor heeft?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik heb een automation waarbij een snapshot wordt opgeslagen en dan later wordt doorgestuurd via mail. De mail komt binnen,de snapshot werd gemaakt, maar hij zit er niet bij als bijlage...

ik veronderstel da
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
actions:
  - action: camera.snapshot
    data:
      filename: www/tmp/snapshot.jpg
    target:
      entity_id: camera.deurbel_profile_name
  - action: notify.X
    data:
      title: "ALERT : Deurcamera alarm"
      target:
        - X@telenet.be
      data:
        images:
          - www/tmp/snapshot.jpg
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 10:29
Faece schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:10:
Ik heb een automation waarbij een snapshot wordt opgeslagen en dan later wordt doorgestuurd via mail. De mail komt binnen,de snapshot werd gemaakt, maar hij zit er niet bij als bijlage...

ik veronderstel da
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
actions:
    data:
    target:
    data:
      target:
        - X@telenet.be
      data:
        images:
          - www/tmp/snapshot.jpg

Werkt hetvolgende wel; ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
actions:
    data:
    target:
    data:
      target:
        - X@telenet.be
      data:
        image: /www/tmp/snapshot.jpg

dus de - weg en de / erbij en image ipv images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 07:04
Septillion schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:37:
[...]

Dan ontkom je (nog) niet aan wat db magie. In de basis is het dan eigenlijk hetzelfde als wat ik deed met het omzetten van de corrupte db. Dus alle nieuwe totals ophogen met laatste waarde van de oude sensor (in zo wel statistics als statistics_short_term). En dan alle oude rows naar het nieuwe entity id verhuizen.

Laatste is nu zelfs simpeler omdat het al in de db staat en het dus alleen een update van metadata_id is. Dus als je het wilt doen kan ik denk ik wel de queries schrijven. Mooiste zou dan wel je db zijn als je dat niet erg vind.
Ik ga eerst in een test opstelling zelf eens wat omprutsen in de database en als ik er niet uit kom hoor je het! Is ook wel weer leuk om het zelf onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Vuur Draak schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:30:
[...]

Werkt hetvolgende wel; ?

dus de - weg en de / erbij en image ipv images
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

action: notify.X
data:
  title: "ALERT ! : Deurcamera alarm"
  target:
    - X@telenet.be
  data:
    image: /www/tmp/snapshot.jpg

Zo ?
Doet het niet

edit:
misschien heeft het iets te maken met gmail ?
https://github.com/home-assistant/core/issues/126008

edit
heb die google integratie weggedaan en smpt integeratie geinstalleerd,
YAML:
1
2
3
4

data:
    images:
      - www/tmp/snapshot.jpg

dit deed het voor me

[ Voor 30% gewijzigd door Faece op 17-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Faece Je url is niet goed, zie hosting files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
was ondertussen gelukt. bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
ik heb nu een snapshot gemaakt met datum en uur
YAML:
1
2
/config/www/tmp/snapshot{{ now().strftime(':%d-%m-%Y_(%H:%M.%S)') }}.jpg

hoe kan ik deze dan gaan wegschrijven ?

ik had dit. 3 snapschots in een tijdsbestek van 10 seconden, maar ik zou graag de datum en tijd erbij...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7

data:
    images:
      - www/tmp/snapshot.jpg
      - www/tmp/snapshot2.jpg
      - www/tmp/snapshot3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Faece op 17-11-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:54
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende: Ik heb onderstaande code in mijn configuration.yaml staan, maar ik krijg nibe_s2125_cop_energy_heating niet te zien als sensor om die toe te voegen aan mijn dashbaord. De andere twee sensoren zie ik wel en ik zal wel ergens gruwelijk overheen kijken, maar ik snap werkelijk niet waarom ik die ene sensor niet kan zien. :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  - sensor:
      - name: "Nibe S2125 COP Total"
        unique_id: "nibe_s2125_cop_energy"
        unit_of_measurement: ""
        state: >
          {% set nibe_s2125_out_energy_cop = states('sensor.energy_log_produced_energy_for_heating_over_the_past_hour_32284') | float + states('sensor.energy_log_produced_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32286') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_cop = states('sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292') | float + states('sensor.energy_log_used_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32294') | float %}

{{ (nibe_s2125_out_energy_cop / nibe_s2125_in_energy_cop) | float | round(2) }}
  - sensor:
      - name: "Nibe S2125 COP Heating"
        unique_id: "nibe_s2125_cop_energy_heating"
          {% set nibe_s2125_out_energy_heating = states('sensor.energy_log_produced_energy_for_heating_over_the_past_hour_32284') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_heating = states('sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292') | float %}

{{ (nibe_s2125_out_energy_heating / nibe_s2125_in_energy_heating) | float | round(2) }}
  - sensor:
      - name: "Nibe S2125 COP Hot water"
        unique_id: "nibe_s2125_cop_energy_hot_water"
          {% set nibe_s2125_out_energy_hot_water = states('sensor.energy_log_produced_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32286') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_hot_water = states('sensor.energy_log_used_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32294') | float %}

{{ (nibe_s2125_out_energy_hot_water / nibe_s2125_in_energy_hot_water) | float | round(2) }}

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-10 22:09
Gizz schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:41:
Het is heel inefficiënt om dit met een time als trigger op te lossen. Je automation wordt dan heel vaak gestart terwijl dat niet nodig is.

Doe gewoon als trigger de state van je garagedeur open voor 5 minuten. Die 5 minuten kun je gewoon meegeven in de trigger :) En als condition stel je het tijdstip in als voorwaarde.
Dit werkt alleen als de garage deur dan open gaat en niet als hij al eerder is opengezet.
Daarom is niet voor deze toepassing geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
anboni schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:50:
Create New Automation -> Add Trigger -> Time and location -> Time Pattern

[Afbeelding]
Top dit werkt voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@!AJ! zeker wel, alleen heb je 1 trigger extra nodig zoals @Pejdref terecht opmerkte:Pejdref in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Dus voor de algemene check een trigger op deur 5 minuten open. En een extra trigger om 20:30 uur om de automation dan ook af te trappen.

Dat is nog steeds véél efficiënter dan je automation elke paar minuten laten draaien gedurende een halve dag :P HA werkt met state-based triggers en dan is het vrij lomp om continu een automation te laten draaien met allerlei conditions terwijl die conditions al je trigger kunnen zijn.

Je gaat ook niet elke 5 minuten kijken of er iemand bij je voordeur staat die op de bel drukt. Je gaat pas naar de voordeur als op de bel gedrukt wordt. Op dezelfde manier ga je niet elke 5 minuten kijken of je garagedeur nog open staat: HA kan je dat direct laten weten als dat het geval is.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 17-11-2024 12:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
Cadezo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:24:
In aanvulling op @anboni kan je ook iedere 'x' aantal minuten laten triggeren met:
YAML:
1
2
trigger: time_pattern
minutes: /x #trigger iedere x-de minuut

Zie ook: https://www.home-assistan...ger/#time-pattern-trigger
Bedankt voor het mee denken. Dit is een mooie oplossing. heb nu de timer om de 5 min gezet.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
Gizz schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:39:
@!AJ! zeker wel, alleen heb je 1 trigger extra nodig zoals @Pejdref terecht opmerkte:Pejdref in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Dus voor de algemene check een trigger op deur 5 minuten open. En een extra trigger om 20:30 uur om de automation dan ook af te trappen.

Dat is nog steeds véél efficiënter dan je automation elke paar minuten laten draaien gedurende een halve dag :P HA werkt met state-based triggers en dan is het vrij lomp om continu een automation te laten draaien met allerlei conditions terwijl die conditions al je trigger kunnen zijn.

Je gaat ook niet elke 5 minuten kijken of er iemand bij je voordeur staat die op de bel drukt. Je gaat pas naar de voordeur als op de bel gedrukt wordt.
Ja, als je het zou vertelt is dat best wel logisch. Ik start de automation om 20:30 en daarna als de garage deur open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Aziraphale schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:29:
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende: Ik heb onderstaande code in mijn configuration.yaml staan, maar ik krijg nibe_s2125_cop_energy_heating niet te zien als sensor om die toe te voegen aan mijn dashbaord. De andere twee sensoren zie ik wel en ik zal wel ergens gruwelijk overheen kijken, maar ik snap werkelijk niet waarom ik die ene sensor niet kan zien. :?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  - sensor:
          {% set nibe_s2125_out_energy_cop = states('sensor.energy_log_produced_energy_for_heating_over_the_past_hour_32284') | float + states('sensor.energy_log_produced_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32286') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_cop = states('sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292') | float + states('sensor.energy_log_used_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32294') | float %}

- sensor:
          {% set nibe_s2125_out_energy_heating = states('sensor.energy_log_produced_energy_for_heating_over_the_past_hour_32284') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_heating = states('sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292') | float %}

{{ (nibe_s2125_out_energy_heating / nibe_s2125_in_energy_heating) | float | round(2) }}
  - sensor:
          {% set nibe_s2125_out_energy_hot_water = states('sensor.energy_log_produced_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32286') | float %}
          {% set nibe_s2125_in_energy_hot_water = states('sensor.energy_log_used_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32294') | float %}

{{ (nibe_s2125_out_energy_hot_water / nibe_s2125_in_energy_hot_water) | float | round(2) }}
De name bepaalt het entity_id, niet het unique_id. Je sensor is dus sensor.nibe_s2125_cop_total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
@maxxie85 , @Cranberry Ook net de update uitgevoerd. Hier ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AJ!
sypie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:07:
Je kunt toch prima de automation om 20:30 in laten gaan en de open-tijd van de deur van daarvoor al meenemen? De opentijd staat los van de tijd op de klok.
Ja, zo heb ik het nu ook gedaan:

Trigger 1: om 20:30
Trigger 2: Als de garage deur langer dan 5 min opstaat.

Conditie: Tussen tijd valk 20:30 en 06:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
!AJ! schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:10:
[...]

Ja, zo heb ik het nu ook gedaan:

Trigger 1: om 20:30
Trigger 2: Als de garage deur langer dan 5 min opstaat.

Conditie: Tussen tijd valk 20:30 en 06:30
Ik zou de condition dat de deur 5 minuten open staat ook toevoegen. Anders staat hij wellicht net 10 seconden open en gaat hij om 20:30 meteen weer dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
TheFes schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:56:
[...]

De name bepaalt het entity_id, niet het unique_id. Je sensor is dus sensor.nibe_s2125_cop_total
Ok, die snap ik. Maar ik heb in de code editor van de card het volgende staan:

code:
1
2
3
  - sensor.nibe_s2125_cop_total
  - sensor.nibe_s2125_cop_heating
  - sensor.nibe_s2125_cop_hot_water

Volgens mij moet het dan goed staan, maar dan heb ik hem er wel zelf tussen gezet. Ik krijg die voor Heating namelijk niet te zien in de visuele editor en hij staat dus op de card ook als "Entity not available". Die voor Hot Water en Total ziet hij wel als entity, maar Heating niet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 15:35
Ik heb een vraagje betreffende HAOS bij het opstarten; ik gebruik momenteel een vrij trage usb stick als opslag, waardoor het opstarten langer duurt dan sommige time-outs heb ik het idee. Hierdoor ben ik gedwongen om 'login' te typen na een foutmelding over dat de Home Assistant CLI niet gestart kan worden. Is er iets dat ik kan doen om deze handmatige actie niet meer te hoeven herhalen? Het is vrij vervelend om iedere keer een toetsenbord te moeten aansluiten + scherm voor monitoring omdat ie niet op wil starten.

Als ie eenmaal is opgestart, werkt alles helemaal prima, maar als er om wat voor reden dan ook een complete herstart nodig is, is het niets dan ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 10:22
Nattekat schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:03:
Ik heb een vraagje betreffende HAOS bij het opstarten; ik gebruik momenteel een vrij trage usb stick als opslag, waardoor het opstarten langer duurt dan sommige time-outs heb ik het idee.
Ik zou beginnen om voor een appel en ei een snellere USB-stick te scoren en kijken of het daarmee beter gaat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Probeer je alleen het entity id te gokken? Ik zou eens gewoon op naam zoeken in je entities of nog beter, Dev tools => states.

Daarnaast wil je of een default aan je float geven of een goede availability .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Nattekat Met login duik je normaal juist uit de CLI dus het is naar mijn idee raar dat het daarna juist wil starten... Laat eens wat echte foutmeldingen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:20:
@Nattekat Met login duik je normaal juist uit de CLI dus het is naar mijn idee raar dat het daarna juist wil starten... Laat eens wat echte foutmeldingen zien :)
Meer is er niet. Hij blijft een tijdje hangen op "Waiting for home assistant cli to be ready", uiteindelijk in 75% van de gevallen gevolgd door "[WARN] Home Assistant CLI not starting! Jump into emergency console…". Als ik dan 'login' typ, lijkt ie een tweede poging te doen die wel altijd goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Nattekat Mja, dat kan ik dus niet echt linken. Niet gewoon toeval?

Maar echte oplossing lijkt me makkelijk, neem snellere opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:16:
@Aziraphale Probeer je alleen het entity id te gokken? Ik zou eens gewoon op naam zoeken in je entities of nog beter, Dev tools => states.

Daarnaast wil je of een default aan je float geven of een goede availability .
Nee, die entity id en naam heb ik uit de configuration.yaml die ik in mijn post van 12:29 geplaatst heb. Daar heb ik de sensoren voor de COP Total, COP Hot Water en COP Heating in staan, maar die laatste lijkt niet door te komen. De sensoren/entities die ik voor de berekeningen gebruikt heb kloppen wel en werken ook bij de COP Total, maar bij de COP Heating dus niet.

En wat bedoel je met "wil je of een default aan je float geven of een goede availability"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Maar zoek eens op naam, want zoals @TheFes ook al zei, een entity id is alleen maar gebaseerd op de naam maar het is geen harde link. Als HA vind dat het niet een 1 op 1 translatie kan maken van naam naar entity id dan het het een ander entity id kiezen.

Een default is wat je float-filter moet doen als wat er in gaat geen getal is. Gezien je dat nu niet mee geeft resulteert dat in een error. Zie float filter documentatie.

Alternatief is dus in een availabilty voor de template sensor af te vangen dat er dan een state geprobeerd wordt te renderen en hem 'unavailable' te markeren. Zie template sensor documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sembeek
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-10 16:57
mr.DJ95 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:51:
[...]

Wil overigens ook kijken of ik in de toekomst kan kijken en het goedkoopste verwachte moment van de week kan bepalen. Zo iets als dit: https://energie.theoxygent.nl/
Is dit je nog gelukt, ik zit hier nu mee te stoeien en ik heb de data eruit kunnen krijgen via het volgende bash script die het output in een json en home assistant die als command line sensor gebruikt in de attributes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
curl -s "https://energie.theoxygent.nl/api/prices.php" | jq '[.[][] | {x, y}]' | python3 -c "
import sys, json, datetime;
data = json.load(sys.stdin);
output = [];
today = datetime.datetime.now().date();
end_date = today + datetime.timedelta(days=6);
for row in data:
    row_date = datetime.datetime.fromtimestamp(row['x'] * 100);
    if today <= row_date.date() <= end_date:
        output.append({'time': row_date.astimezone(datetime.timezone.utc).isoformat(), 'value': (row['y'])});
print(json.dumps({'data': output}, indent=4))
"

Als ik de output hier van in een apex-chart graph zet krijg ik het volgende (waarvan rood het door home assistant berekende gemiddelde is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TER9Xv1w3-l6mjB47K8OAlrD1ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5r5XhPu8yH6f2EEScnFuaiAb.png?f=fotoalbum_large

Er komen dus meerdere waardes per datum/tijd terug, ik denk dat dat de verschillende lijnen zijn die ook zichtbaar zijn op https://energie.theoxygent.nl/.
Ik kan alleen echt geen lijn koppelen met de lijn op de website, ik denk dat de waardes kale stroomprijzen zijn (dus moeten nog omgerekend worden), maar ik vind geen lijn die kwa pieken en dalen overeenkomt met de lijnen op https://energie.theoxygent.nl/.

Heeft iemand dit toevallig al geïntegreerd en uitgevonden? Anders hebben anderen misschien wat aan mijn script en kunnen we samen een oplossing zoeken.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nattekat
Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:27:
@Nattekat Mja, dat kan ik dus niet echt linken. Niet gewoon toeval?

Maar echte oplossing lijkt me makkelijk, neem snellere opslag :)
Ja, ik ben bang dat ik daar niet meer omheen kan. Maar het is toch mens-eigen om altijd de makkelijkste oplossing te zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Septillion Dat heb ik gedaan, maar ik kom hem daarin dus niet tegen. En ik heb dat gezocht op zowel de naam als de entity-id uit de configuration.yaml. En het hele script werkte ook prima, totdat mijn warmtepomp na een update een keer een storing in de ModBus had. Na het opnieuw opstarten waren er dingen gewijzigd en sinds ik die sensoren aangepast heb in de configuration.yaml werken alleen mijn totale COP en mijn warm water COP nog. Het is alleen die van Heating die nergens meer is te vinden, terwijl de sensoren waar hij op is gebasseerd er nog wel gewoon zijn en ook uitgelezen kunnen worden.

En er gaan enkel getallen in, namelijk de waardes van die sensoren. Of begrijp ik het dan niet goed? Als ik die documentatie lees gaat het me compleet duizelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Okay, goed dat je op naam gezegd hebt. Want in je configuration.yaml stat dus GEEN entity id ;) Alleen een unique id maar die zie je niet terug in de UI.

Maar kijk eens in je log? Zou kunnen dat je daar nu gewoon een error hebt wegens het ontbreken van de default. En dat hij daardoor ook niet aangemaakt wordt. Want als alles goed gaat en draait gaan er alleen getallen in. Maar dat hoeft bijvoorbeeld tijdens het starten niet het geval te zijn. En ook delen door 0 is nogal problematisch.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 17-11-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 14-10 10:22
sembeek schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:45:
Er komen dus meerdere waardes per datum/tijd terug, ik denk dat dat de verschillende lijnen zijn die ook zichtbaar zijn op https://energie.theoxygent.nl/.
Ik kan alleen echt geen lijn koppelen met de lijn op de website, ik denk dat de waardes kale stroomprijzen zijn (dus moeten nog omgerekend worden), maar ik vind geen lijn die kwa pieken en dalen overeenkomt met de lijnen op https://energie.theoxygent.nl/.

Heeft iemand dit toevallig al geïntegreerd en uitgevonden? Anders hebben anderen misschien wat aan mijn script en kunnen we samen een oplossing zoeken.. _/-\o_
Ik denk dat bij elk genoemd bedrag 12ct moet optellen (De overheidsheffingen volgens de site waar je naar linkt).

Home Assistent lijkt de resolutie van de x-as te verlagen en waardes te middelen. Daardoor wijkt je grafiek af.

De website+api hebben een resolutie van blokken van 1 uur
Je HA grafiek lijkt een resolutie van 4 uur te hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 10:29
Nattekat schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:12:
[...]

Ja, ik ben bang dat ik daar niet meer omheen kan. Maar het is toch mens-eigen om altijd de makkelijkste oplossing te zoeken :P
De makkelijkste oplossing is een relatief begrip: ;)

Voor jou is de makkelijkste oplossing misschien om informatie in te winnen, eventueel code in te voeren en na een test verder te kunnen, zonder een (online) bestelling te hoeven maken voor een nieuwe opslag stick.

Voor diegenen die hier proberen te helpen is de makkelijkste oplossing het probleem bij de bron aanpakken; een goede stick adviseren, en niet langer te hoeven trouble-shooten (in het oneindige?).

Een goede vervolg vraag zou wellicht zijn wat voor type (usb) opslag wordt aangeraden?
(ik heb bijvoorbeeld een externe ssd met een usb kabeltje aan m'n Pi4 hangen en ben er zeer tevreden mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:33
sembeek schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:45:
[...]

Is dit je nog gelukt, ik zit hier nu mee te stoeien en ik heb de data eruit kunnen krijgen via het volgende bash script die het output in een json en home assistant die als command line sensor gebruikt in de attributes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
curl -s "https://energie.theoxygent.nl/api/prices.php" | jq '[.[][] | {x, y}]' | python3 -c "
import sys, json, datetime;
data = json.load(sys.stdin);
output = [];
today = datetime.datetime.now().date();
end_date = today + datetime.timedelta(days=6);
for row in data:
    row_date = datetime.datetime.fromtimestamp(row['x'] * 100);
    if today <= row_date.date() <= end_date:
        output.append({'time': row_date.astimezone(datetime.timezone.utc).isoformat(), 'value': (row['y'])});
print(json.dumps({'data': output}, indent=4))
"

Als ik de output hier van in een apex-chart graph zet krijg ik het volgende (waarvan rood het door home assistant berekende gemiddelde is):
[Afbeelding]

Nee helaas daar geen vorderingen mee gemaakt, ik probeer nu zonder historische informatie een schatting te doen op basis van wind, regen en zon geholpen door Ai.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59

alias: Advies stroomgebruik
description: >-
  Adviseer via AI of het een goed moment is om apparaten zoals de wasmachine te
  starten.
triggers:
  - at: "00:01:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: template
    value_template: |
      {{ states('sensor.tibber_pulse_griendstraat_power')|float < 17000 }}
actions:
  - data:
      prompt: >
        De actuele stroomprijs is {{
        states('sensor.griendstraat_elektriciteitsprijs') }} eurocent per kWh.
        Vandaag is de gemiddelde prijs {{
        states('sensor.tibber_gemiddelde_prijsvandaag') }} eurocent, de laagste
        prijs {{ states('sensor.tibber_laagste_prijsvandaag') }} eurocent, en de
        hoogste prijs {{ states('sensor.tibber_maximale_prijsvandaag') }}
        eurocent.

De weersverwachting en stroomprijsfactoren voor de komende dagen zijn: -
        Dag 1 ({{ (now() + timedelta(days=1)).strftime('%A') }}): windsnelheid:
        {{ states('sensor.windsnelheid_1d') }} km/u, regen: {{
        states('sensor.regen_1d') }} mm, zonkans: {{ states('sensor.zonkans_1d')
        }}%. - Dag 2 ({{ (now() + timedelta(days=2)).strftime('%A') }}):
        windsnelheid: {{ states('sensor.windsnelheid_2d') }} km/u, regen: {{
        states('sensor.regen_2d') }} mm, zonkans: {{ states('sensor.zonkans_2d')
        }}%. - Dag 3 ({{ (now() + timedelta(days=3)).strftime('%A') }}):
        windsnelheid: {{ states('sensor.windsnelheid_3d') }} km/u, regen: {{
        states('sensor.regen_3d') }} mm, zonkans: {{ states('sensor.zonkans_3d')
        }}%. - Dag 4 ({{ (now() + timedelta(days=4)).strftime('%A') }}):
        windsnelheid: {{ states('sensor.windsnelheid_4d') }} km/u, regen: {{
        states('sensor.regen_4d') }} mm, zonkans: {{ states('sensor.zonkans_4d')
        }}%. - Dag 5 ({{ (now() + timedelta(days=5)).strftime('%A') }}):
        windsnelheid: {{ states('sensor.windsnelheid_5d') }} km/u, regen: {{
        states('sensor.regen_5d') }} mm, zonkans: {{ states('sensor.zonkans_5d')
        }}%.

Houd rekening met de weersvoorspellingen, windsnelheid (hoge snelheid
        betekent meer kans op goedkope stroom), regen (hogere prijzen bij
        regen), en zonkans (meer zon betekent mogelijk lagere prijzen).

Is vandaag een goed moment om stroomintensieve apparaten te gebruiken?
        Zo niet, welke dag is beter? Geef een kort en bondig advies in
        Nederlands.
    response_variable: stroomadvies
    action: google_generative_ai_conversation.generate_content
  - delay: "00:00:02"
  - data:
      title: Stroomprijsadvies
      data:
        push:
          sound: default
    action: notify.mobile_app_alex_iphone

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-11-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:17:
@Aziraphale Okay, goed dat je op naam gezegd hebt. Want in je configuration.yaml stat dus GEEN entity id ;) Alleen een unique id maar die zie je niet terug in de UI.

Maar kijk eens in je log? Zou kunnen dat je daar nu gewoon een error hebt wegens het ontbreken van de default. En dat hij daardoor ook niet aangemaakt wordt. Want als alles goed gaat en draait gaan er alleen getallen in. Maar dat hoeft bijvoorbeeld tijdens het starten niet het geval te zijn. En ook delen door 0 is nogal problematisch.
Daar zie ik ook niets en delen door 0 zou dan bij de andere ook een issue moeten zijn. Zucht... Is er niet gewoon een utilitymeter oid te maken waarbij ik de waarde van de ene utilitymeter deel door de andere? Alles wat ik wil is de COP (dus opbrengst/verbruik) berekenen en weergeven en ik heb voor beide utilitymeters per uur en per dag aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Kan je ook eens de sensor erboven plaatsen? Want soms is dat juist de fout.

Daarnaast, vervang eens float door float(1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

Nattekat schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:03:
Ik heb een vraagje betreffende HAOS bij het opstarten; ik gebruik momenteel een vrij trage usb stick als opslag, waardoor het opstarten langer duurt dan sommige time-outs heb ik het idee. Hierdoor ben ik gedwongen om 'login' te typen na een foutmelding over dat de Home Assistant CLI niet gestart kan worden. Is er iets dat ik kan doen om deze handmatige actie niet meer te hoeven herhalen? Het is vrij vervelend om iedere keer een toetsenbord te moeten aansluiten + scherm voor monitoring omdat ie niet op wil starten.

Als ie eenmaal is opgestart, werkt alles helemaal prima, maar als er om wat voor reden dan ook een complete herstart nodig is, is het niets dan ellende.
Gewoon een goedkope SSD installeren? (voor een kleine 20eu heb je al iets, zeker niet top of the bill, maar dat is helemaal niet nodig, en 't zal vele malen sneller zijn dan een USB stick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:12:
@Aziraphale Kan je ook eens de sensor erboven plaatsen? Want soms is dat juist de fout.

Daarnaast, vervang eens float door float(1).
Dat laatste snap ik en zal ik doen, maar wat bedoel je met het eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Aziraphale Waat staat er exact voar wat je post in Aziraphale in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Want soms zit de fout ervoor waardoor het blok erna niet goed klopt qua yaml bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:24:
@Aziraphale Waat staat er exact voar wat je post in Aziraphale in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Want soms zit de fout ervoor waardoor het blok erna niet goed klopt qua yaml bijvoorbeeld.
Erm.... Nou.... Of je schakelt de entiteit/sensor in omdat hij uit staat. Dus. :$ :$ :$

Ik geloof dat ik me even in een hoekje ga zitten schamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-10 14:49
Ik ben al een tijdje aan het rommelen om een reminder te krijgen om het afval buiten te zetten. De Afvalwijzer app op mijn telefoon werkt vaker niet dan wel, dus dan maar anders.

Het idee: zodra ik op woensdag of zaterdag tussen 6:00 en 9:00 voor het eerst die dag de keuken in loop moet ik op de Sonos speaker een gesproken herinnering krijgen. Omdat het plastic om de 2 weken en papier elke 4 weken opgehaald wordt hoef ik deze herinneringen niet elke week, maar alleen als ik een event met de naam [Trashreminder] in mijn Google agenda heb, gemakshalve staan deze op dezelfde tijdsblokken als ik de herinneringen wil krijgen.

Na veel gepruts, ChatGPT vragen en weet ik veel wat heb ik het nog steeds niet werkend. Volgens de traces lijkt het mis te gaan bij de conditiecheck in de agenda, de conditionele check geeft een 'false' terug en kapt daarmee de rest af.

Waar gaat dit mis?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Trash Reminder Notification
description: Play a reminder notification on Sonos kitchen to put trash outside
triggers:
  - type: motion
    device_id: a53811a2f4d21b7a18002d5467de344b
    entity_id: 3666d39a17078504267fad084c9facdf
    domain: binary_sensor
    trigger: device
conditions:
  - condition: time
    after: "06:00:00"
    before: "09:00:00"
    weekday:
      - wed
      - sat
    value_template: >
      {% set event = state_attr('calendar.r-r-l', 'message') %} {% set
      start = state_attr('calendar.r-r-l', 'start_time') %} {% set end =
      state_attr('calendar.r-r-l', 'end_time') %} {% if event and
      '[Trashreminder]' in event and 
         now() >= as_datetime(start) and now() <= as_datetime(end) %}
         true
      {% else %}
         false
      {% endif %}
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.trash_notification_sent
    state: "off"
actions:
  - target:
      entity_id: media_player.kitchen
    data:
      media_content_id: >-
        Good morning. Before grabbing your coffee, do not forget to put the
        trash outside.
      media_content_type: tts
    action: media_player.play_media
  - action: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.trash_notification_sent

In aanvulling: de boolean die voorkomt dat ik de melding meer dan één keer krijg wordt door een andere automation gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 08:52
Ik heb een entity die heet "sensor.afvalwijzer_next_in_days", als die op 1 staat doe ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

alias: "notificatie: afval  morgen"
description: ""
triggers:
  - at: "17:30:00"
    trigger: time
conditions:
    entity_id: sensor.afvalwijzer_next_in_days
    state: "1"
actions:
  - data_template:
      message: Morgen wordt {{states.sensor.afvalwijzer_next_type.state}} opgehaald
    action: notify.all

wellicht heb je daar wat aan?

[ Voor 28% gewijzigd door mr.smith op 17-11-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-10 14:49
Er is dus toch wel een mogelijkheid om de afvalwijzer in HA te krijgen? Ik vond het al een vreemde dat ik hem nog niet gevonden had, daarom maar zelf herinneringen in de agenda gezet. Echter, dan moet ik ze alsnog aanpassen als er andere ophaaldagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59

Toppe

Oké ✅

Ik gebruik browser Mod maar deze is nogal los geslagen qua aantal apparaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT49r03Vi9xqesloI0xHcKg1wq0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/he9Wbg6jLXQYk1wcJ1XSX0aP.png?f=user_large

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Heeft HA de mogelijkheid om entiteiten op grote schaal te verwijderen?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 17-11-2024 23:22 . Reden: Plaatjes iets minder in your face ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 08:52
R-R-L schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:04:
Er is dus toch wel een mogelijkheid om de afvalwijzer in HA te krijgen?
Jazeker, de afvalwijzer integratie!

https://github.com/xirixi...ijzer/blob/main/README.md

[ Voor 14% gewijzigd door mr.smith op 17-11-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:07
Of de afvalbeheer integratie installeren via HACS. Die heb ik al tijden lang perfect werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Aziraphale schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:29:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  - sensor:

- sensor:

- sensor:

@Aziraphale
Hoe heb jij je HA gekoppeld aan je Nibe? Bij mij is dat een modbuskoppeling. Dat stukje code liet je niet zien.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
######################################
## MODBUS-verbinding met warmtepomp ##
######################################
#

modbus:
  - name: "Nibe"
    type: tcp
    host: 192.168.2.105
#    host: 192.168.2.106. ### TIJDELIJKE WAARDE OM DIT UIT TE SCHAKELEN
    port: 502
    delay: 2
    message_wait_milliseconds: 30
    timeout: 5

sensors:
      - name: "Nibe Buitentemperatuur (BT1)"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: '°C'
        address: 1
        input_type: input # andere mogelijkheid: holding
        scale: 0.1
        precision: 1 # Number of valid decimals
        scan_interval: 60 # update interval of the entity in seconds

- name: "Nibe Aanvoer (BT2)"
        address: 5
        input_type: input
        precision: 1
        scan_interval: 15

- name: "Nibe Retour (BT3)"
        address: 7
        input_type: input
        precision: 1
        scan_interval: 15

Op deze manier heb ik alle adressen die ik uit wil lezen in de configuration.yaml opgenomen. Als ik daarbij een adres vergeet, dan is die sensor er ook niet. Heb je goed gekeken of je het juiste adres hebt opgenomen?

En weet je zeker dat je het juiste input_type hebt gebruikt? Ik heb er ook mee lopen stoeien en kwam erachter dat ik bij sommige waardes het verkeerde input_type had gebruikt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Hippe Lip Ook met ModBus en dat draait op zich prima. Inmiddels heb ik hem ook aan de gang, want de entiteit was (God knows why) uitgeschakeld...

Enige wat ik nu nog uit moet zoeken is hoe ik de sCOP en de COP per maand er uit kan halen om een goede vergelijking in de monitoring te kunnen maken. Nu krijg ik namelijk een steeds fluctuerende COP omdat hij zich baseert op het verbruik van het laatste uur. Wordt nog een uitdaging, want ik ben nog steeds een absolute beginner in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:03
Ik ben al een aantal weken aan het zoeken naar een privacy vriendelijke oplossing van een robotstofzuiger, maar heb nog weinig kunnen vinden. Een cloudless robotstofzuiger bestaat niet, Valetudo is mooi maar ik wil niets flashen en ik heb een paar modellen op het oog waar Valetudo niet op kan.

Wat is handig? Ik weiger een apparaat rond te laten rijden wat 3d scans uitvoert van mijn huis en dit naar een of andere shabby server in China stuurt, maar met drie kinderen, een hond en weinig vrije tijd zou dit wel een uitkomst bieden. Ik heb nu een Blaupunkt robotstofzuiger rijden uit 2017 die sterk verouderd is, maar die ik eenvoudig met een lokaal tijdschema in kon stellen. Een nieuwe wil ik aan HA koppelen uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Orangelights23 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:24:
Ik ben al een aantal weken aan het zoeken naar een privacy vriendelijke oplossing van een robotstofzuiger, maar heb nog weinig kunnen vinden. Een cloudless robotstofzuiger bestaat niet, Valetudo is mooi maar ik wil niets flashen en ik heb een paar modellen op het oog waar Valetudo niet op kan.

Wat is handig? Ik weiger een apparaat rond te laten rijden wat 3d scans uitvoert van mijn huis en dit naar een of andere shabby server in China stuurt, maar met drie kinderen, een hond en weinig vrije tijd zou dit wel een uitkomst bieden. Ik heb nu een Blaupunkt robotstofzuiger rijden uit 2017 die sterk verouderd is, maar die ik eenvoudig met een lokaal tijdschema in kon stellen. Een nieuwe wil ik aan HA koppelen uiteraard :)
Je kunt eens kijken naar Valetudo: https://valetudo.cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Even doublecheck of ik 't misschien niet begrijp: Via de UI wil ik een scene aanmaken. Naam ingevuld, icoon en ruimte (ook leeg getest) en minimaal één apparaat of entiteit toegevoegd. Opslaan, maar dat doet verder niets. Ook geen foutmelding (ook niet in de log). Er wordt geen scene toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEUj6_6q0L7j7s5kTtaHL1ua4pE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUdop90qbmuAeklKJosn6AaG.jpg?f=fotoalbum_large

In de docs (https://www.home-assistant.io/docs/scene/) zie ik dat scenes aanmaken via YAML moet, en via de scene.create service werkt 't ook, maar wat doet die ogenschijnlijke functionaliteit dan (ook) in de UI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aziraphale schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:10:
@Hippe Lip Ook met ModBus en dat draait op zich prima. Inmiddels heb ik hem ook aan de gang, want de entiteit was (God knows why) uitgeschakeld...

Enige wat ik nu nog uit moet zoeken is hoe ik de sCOP en de COP per maand er uit kan halen om een goede vergelijking in de monitoring te kunnen maken. Nu krijg ik namelijk een steeds fluctuerende COP omdat hij zich baseert op het verbruik van het laatste uur. Wordt nog een uitdaging, want ik ben nog steeds een absolute beginner in HA.
@Aziraphale
Mijn sCOP meet ik door gebruik te maken van de afgegeven warmte te delen door de meterstand van de tussenmeter. een andere manier heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik overweeg om dagelijks waardes naar een Google spreadsheet weg te schrijven, waaronder de tussenmeterstand en de waardes die de Nibe geeft over de afgegeven warmte. Op die manier kan je een grafiek maken van de sCOP (op basis van de laatste 365 waardes).

Waar ik veel meer mee zit is dat je de afgegeven warmte wel weet, zelfs van de verwarming en SWW apaart, maar dat ik niet weet wat bij elk van die twee het opgenomen vermogen is/was. Dat houdt de Nibe zelf helaas niet bij. Daarvoor zal ik dus nog een automatisering moeten verzinnen.
Nog niet aan toegekomen...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:03
Bedankt, maar lees mijn berichtje nog eens. Noemde ik al, maar niet werkbaar voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Hippe Lip schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:24:
[...]

@Aziraphale
Mijn sCOP meet ik door gebruik te maken van de afgegeven warmte te delen door de meterstand van de tussenmeter. een andere manier heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik overweeg om dagelijks waardes naar een Google spreadsheet weg te schrijven, waaronder de tussenmeterstand en de waardes die de Nibe geeft over de afgegeven warmte. Op die manier kan je een grafiek maken van de sCOP (op basis van de laatste 365 waardes).

Waar ik veel meer mee zit is dat je de afgegeven warmte wel weet, zelfs van de verwarming en SWW apaart, maar dat ik niet weet wat bij elk van die twee het opgenomen vermogen is/was. Dat houdt de Nibe zelf helaas niet bij. Daarvoor zal ik dus nog een automatisering moeten verzinnen.
Dat dagelijks wegschrijven naar een spreadsheet is inderdaad wel een idee. Maar eens kijken of ik uit kan vogelen hoe dat moet.

Maar mijn Nibe geeft via Modbus ook het verbruik per uur aan voor verwarming en sww. Is dat er bij jou dan niet uit te krijgen? Bij de laatste update van mijn S320 dook dat ineens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47
Orangelights23 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:24:

Je zou eventueel een moderne stofzuiger kunnen kopen met LIDAR etc, en deze met een zogenaamde Fingerbot bedienen. Je blokkeert dan internet traffic via je router en gebruikt een Zigbee Fingerbot om de stofzuiger in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Orangelights23 schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:26:
[...]

Bedankt, maar lees mijn berichtje nog eens. Noemde ik al, maar niet werkbaar voor mijn situatie.
Oopsie! Ik denk dat je enige opties dan zijn apparaten die Matter/Thread of Zigbee ondersteunen. Ik geloof dat Roborock en Ecovacs hier mee bezig zijn maar verder is het aanbod erg mager zover ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aziraphale schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:41:
[...]

Dat dagelijks wegschrijven naar een spreadsheet is inderdaad wel een idee. Maar eens kijken of ik uit kan vogelen hoe dat moet.
Dat gaat met deze integratie. Ik houd op die manier steeds meer in een spreadsheet bij.
Maar mijn Nibe geeft via Modbus ook het verbruik per uur aan voor verwarming en sww. Is dat er bij jou dan niet uit te krijgen? Bij de laatste update van mijn S320 dook dat ineens op.
Goh, das nieuw voor mij. Welke parameter is dat (nummer of naam)?
En hoe kwam je daar achter?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:23
Hippe Lip schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:24:
[...]

@Aziraphale

Ik hou mijn COP en SCOP in Homeassistant sensors bij.
Daarvoor gebruik ik een helper die aangeeft dat de WP compressor werkt en een aantal sensors van de warmtepomp en de kwh meter van de warmtepomp. Ik bereken eerst het afgegeven warmte vermogen van de WP, daarna de COP en SCOP. Als iemand er foutjes in vindt: laat het me weten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
# Warmtepomp warmtevermogen
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_p
    name: "WP warmte vermogen P"
    icon: mdi:heat-pump-outline
    unit_of_measurement: "kW"
    device_class: power
    availability: >
        {{  states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') not in ['unavailable', 'unknown'] and
            states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') not in ['unavailable', 'unknown'] and
            states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') not in ['unavailable', 'unknown']
        }}
      {% set minimum_flow = 5 %}
      {% set flow = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() / 1000 / 60 %}
      {% set Tout = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') | float() %}
      {% set Tin = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') | float() %}
      {% set SoortMassaWater = 0.998 %}
      {% set SoortWarmteWater = 4186 %}
      {% set dT = Tout - Tin %}
      {% set q = flow * SoortMassaWater * SoortWarmteWater * dT %}
      {# if flow > minimum_flow #}
      {% if states('binary_sensor.adlar_warmtepomp_wp_compressor') == 'off' %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
        {{ q | round(3) | abs }}
      {% endif %}

# Warmtepomp COP
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_cop
    name: "WP warmte vermogen COP"
        {{  states('sensor.wp_warmte_vermogen_p') not in ['unavailable', 'unknown'] and
            states('sensor.wp_huidig_vermogen') not in ['unavailable', 'unknown']
        }}
    state: "{{ (states('sensor.wp_warmte_vermogen_p') | float() 
    / states('sensor.wp_huidig_vermogen') | float() ) | round(2)
    }}"

# Warmtepomp SCOP
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_scop
    name: "WP warmte vermogen SCOP"
        {{  states('sensor.wp_warmte_vermogen_p_som') not in ['unavailable', 'unknown'] and
            states('sensor.warmtepomp_verbruik') not in ['unavailable', 'unknown']
        }}
    state: "{{ (states('sensor.wp_warmte_vermogen_p_som') | float() 
    / states('sensor.warmtepomp_verbruik') | float() ) | round(2)
    }}"

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 00:23
Vergeten te vertellen WP warmte vermogen P (som) is een helper 'integral' 'Linker Rieman', preciese 2 van sensor WP warmte vermogen P

en wp huidig vermogen is ook een tempate sensor
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- sensor:
  - unique_id: wp_huidig_vermogen   
    name: "WP huidig vermogen"
    device_class: power
#      state_class: measurement
    unit_of_measurement: 'kW'
      {{ states('sensor.warmtepomp_meter_electric_consumption_w') not in ['unavailable', 'unknown'] 
      }}
    state:
      "{{ states('sensor.warmtepomp_meter_electric_consumption_w') | float(0) / 1000  | round(3)
      }}"

Hopelijk heb ik niets vergeten

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-11-2024 09:18 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:07
newbie vraag

Vanavond ga ik starten met HA, in mijn huis is alles nagenoeg aangesloten via Hue hub, Frient voor rook en-water melders en nog wat Aqara temp sensors die lopen via de soundbar (smartthings).
Ik kan dit allemaal via Google Assistant weer met spraakbediening activeren

Inmiddels ook een Sonoff E plus dongle binnen.

Kan ik nu de Hue lampen als voorbeeld ook "extra" koppelen zonder dat ik nu de hub/bridge er tussen heb? Dus echt als een 2e gescheiden apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
brtkpr schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:12:
newbie vraag

Vanavond ga ik starten met HA, in mijn huis is alles nagenoeg aangesloten via Hue hub, Frient voor rook en-water melders en nog wat Aqara temp sensors die lopen via de soundbar (smartthings).
Ik kan dit allemaal via Google Assistant weer met spraakbediening activeren

Inmiddels ook een Sonoff E plus dongle binnen.

Kan ik nu de Hue lampen als voorbeeld ook "extra" koppelen zonder dat ik nu de hub/bridge er tussen heb? Dus echt als een 2e gescheiden apparaat?
Je kunt een Zigbee device maar aan één coordinator koppelen. Dus of aan de Hue Hub, of aan de Sonoff stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
TheFes schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:17:
[...]

Je kunt een Zigbee device maar aan één coordinator koppelen. Dus of aan de Hue Hub, of aan de Sonoff stick.
Oke, duidelijk. Dan gaat het toch via de HUE -Bridge lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Hippe Lip Die staan als "energy_log" onder de entities van de Nibe integratie, als het goed is. Maar dat is wel afhankelijk van de warmtepomp die je gebruikt. Bij de S-serie zit het er bij mij dus in en ik heb dan losse logs voor verbruik en productie van verwarming, sww en koeling en dan daarnaast nog het verbruik van "components".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aziraphale schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:35:
@Hippe Lip Die staan als "energy_log" onder de entities van de Nibe integratie, als het goed is. Maar dat is wel afhankelijk van de warmtepomp die je gebruikt. Bij de S-serie zit het er bij mij dus in en ik heb dan losse logs voor verbruik en productie van verwarming, sww en koeling en dan daarnaast nog het verbruik van "components".
@Aziraphale
Ik heb een S1255, dus dat zou er bij mij ook in moeten zitten. In de modbus manuals die ik online vond ben ik nog geen parameter 'energy_log' of 'energy log' tegengekomen.
Waar vind je die?
En hoe ben je hier in hemelsnaam achtergekomen? :)

Edit
Ik heb net de lijst met alle modbusregisters nog eens uitgelezen uit de Nibe, maar de enige registers waarin het woord 'energy' zit hebben te maken met de 'smart energy source'.
Hoe heet die parameter letterlijk bij jou en welk nummer heeft die?

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 18-11-2024 12:12 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Ik heb een webhook met webhook_id: akuvox_doorbell.
Als die webhook binnenkomt zou ik graag het icoonkleur veranderen. Kan dit ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
               - type: template
                    entity: light.wachtzaal_ledstrip
                    icon: mdi:led-strip-variant
                    icon_color: >
                      {% if is_state('light.wachtzaal_ledstrip', 'on') %}
                        {{ states("input_text.kleur_iconen") }}
                      {% else %}
                        {{ states("input_text.kleur_iconen_bleker") }}
                      {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Je doet et nu op de state van een light, is dat wat je wilt? (Ook een beetje ene half bakken snippet...)

Als je het puur om de webhook wilt dan zal je ergens moeten opslaan dat event plaatsgevonden heeft. Dus een helper of een template (binary) sensor. Maar zal je ook moeten bepalen wanneer je weer wilt dat de kleur terug verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:21:
@Faece Je doet et nu op de state van een light, is dat wat je wilt? (Ook een beetje ene half bakken snippet...)

Als je het puur om de webhook wilt dan zal je ergens moeten opslaan dat event plaatsgevonden heeft. Dus een helper of een template (binary) sensor. Maar zal je ook moeten bepalen wanneer je weer wilt dat de kleur terug verandert.
ik wil het inderdaad niet op het licht, maar op de webhook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Faece schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:25:
[...]
ik wil het inderdaad niet op het licht, maar op de webhook
Je kunt een webhook maar in 1 automation gebruiken.
Het is een soort event, daarna is de status niet meer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Hippe Lip schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:52:
[...]

@Aziraphale
Ik heb een S1255, dus dat zou er bij mij ook in moeten zitten. In de modbus manuals die ik online vond ben ik nog geen parameter 'energy_log' of 'energy log' tegengekomen.
Waar vind je die?
En hoe ben je hier in hemelsnaam achtergekomen? :)

Edit
Ik heb net de lijst met alle modbusregisters nog eens uitgelezen uit de Nibe, maar de enige registers waarin het woord 'energy' zit hebben te maken met de 'smart energy source'.
Hoe heet die parameter letterlijk bij jou en welk nummer heeft die?
Tja, ze doken bij mij op na een firmware update. Volgens mij is dit ook in het Nibe topic wel ter sprake gekomen. Het zijn de volgende:

sensor.energy_log_used_energy_for_heating_over_the_past_hour_32292

sensor.energy_log_produced_energy_for_heating_over_the_past_hour_32284

sensor.energy_log_used_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32294

sensor.energy_log_produced_energy_for_hot_water_over_the_past_hour_32286

Maar ik vermoed dat het erin zit dat ik een S2125 L/W warmtepomp heb en jij een W/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 16:19
Rivanov schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:08:
[...]

Thanks! Besteld. :)
Vanavond ook nog twee IKEA Tretakt gekocht. Gekoppeld aan Hue bridge en werkt perfect. :)
Nu kerst weer voor de deur staat wil ik veel zaken gaan schakelen via HA. Dit is het eerste jaar dat dit systeem goed werkt om er ook echt gebruik van te maken. Ik heb hier Hue draaien en wil er eigenlijk geen andere Hub meer bij, maar de Hue bridge is bijna vol.

Is het dan verstandig om toch een Ikea hub te kopen of is een losse Zigbee stick dan een betere oplossing? Heb zelf weinig ervaring daarmee, maar lijkt dat je dan meer vrijheid hebt om allerlei zaken te koppelen, mits zigbee ondersteunend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Kan ik op 1 of andere manier meerdere integraties draaien van 1zeflde integratie ? Ook als deze maar 1 integratie toelaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Laatst online: 22:48
Hoe houden jullie automation met meerder conditions een beetje overzichtelijk?
Ik heb een automation voor ventilatie thuis welke afhankelijk van verschillende inputs de ventilatie op automatisch, 50% of 100% zet. Automatisch betekend co2 sensor in woonkamer. Ik heb echter in de slaapkamer zigbee co2 sensors en in badkamer luchtvochtigheid sensor.

Ik heb nu het volgende lijstje in conditions staan maar wil er eigenlijk nog een aantal aan toevoegen. Het wordt er echter niet overzichtelijker op. Hoe lossen jullie dit op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSGsnWSr8glWWGtA1GZsSNht0I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wC9rga4L4WtXlT8SWD90IUxx.png?f=fotoalbum_large

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:55
FicoF schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:47:
[...]

Nu kerst weer voor de deur staat wil ik veel zaken gaan schakelen via HA. Dit is het eerste jaar dat dit systeem goed werkt om er ook echt gebruik van te maken. Ik heb hier Hue draaien en wil er eigenlijk geen andere Hub meer bij, maar de Hue bridge is bijna vol.

Is het dan verstandig om toch een Ikea hub te kopen of is een losse Zigbee stick dan een betere oplossing? Heb zelf weinig ervaring daarmee, maar lijkt dat je dan meer vrijheid hebt om allerlei zaken te koppelen, mits zigbee ondersteunend.
De meesten hier zijn overgestapt van een aparte (hue) bridge naar een zigbee stick. Kosten vallen ook mee dus zou daar zeker mee gaan experimenteren als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
-Casper schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:27:
[...]

De meesten hier zijn overgestapt van een aparte (hue) bridge naar een zigbee stick. Kosten vallen ook mee dus zou daar zeker mee gaan experimenteren als ik jou was.
Die kosten zijn niet zo hoog en dat is ook niet zo het probleem. Vind het nu nog wel fijn dat de vrouw terug kan vallen op de Hue app, maar kerstverlichting is wel te automatiseren natuurlijk dus dan is de noodzaak er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Vandaag lekker bezig geweest met HA in te richten. Vrijwel alles werkte direct op mijn Frient apparaten na. Wat ik ook doe, de Zigbee dongle wil hem maar niet herkennen. Iemand een idee? Drives me crazy😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:21
brtkpr schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:57:
Vandaag lekker bezig geweest met HA in te richten. Vrijwel alles werkte direct op mijn Frient apparaten na. Wat ik ook doe, de Zigbee dongle wil hem maar niet herkennen. Iemand een idee? Drives me crazy😵‍💫
Welke frient apparaten, welke zigbee integratie gebruik je in HA (ZHA, zigbee2mqtt?), welke stick gebruik je?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Hmmbob schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:00:
[...]

Welke frient apparaten, welke zigbee integratie gebruik je in HA (ZHA, zigbee2mqtt?), welke stick gebruik je?
ZHA, Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus, frient waterleak detector

Blijft hangen bij;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciBVpx3s6-a81Id2oNFUwMLyyPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ABvcqZFi5OM53MrJOoqT3GJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door brtkpr op 18-11-2024 17:26 . Reden: Plaatje/info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

-Casper schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:27:
[...]

Er zijn er behoorlijk wat die omwille van gebruiksgemak toch via de Hue Bridge en integratie blijven werken.
Als workaround bestaat DiyHue als integratie, die laat toe om een virtuele Hue bridge te realiseren die toelaat om toch de Hue App te gebruiken. In de praktijk vind ik die omslachtig en koos ik er dus voor om toch via Hue te blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Church of Noise schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:02:
[...]

Er zijn er behoorlijk wat die omwille van gebruiksgemak toch via de Hue Bridge en integratie blijven werken.
Als workaround bestaat DiyHue als integratie, die laat toe om een virtuele Hue bridge te realiseren die toelaat om toch de Hue App te gebruiken. In de praktijk vind ik die omslachtig en koos ik er dus voor om toch via Hue te blijven werken.
Niet alleen vanwege gebruiksgemak. Ook vanwege 100% betrouwbaarheid is hier de verlichting thuis nog steeds Hue (ondanks een Z2M installatie met Sonoff P dongle). De laatste issue met Hue kan ik me gewoonweg niet herinneren (en ik hoop datzelfde ooit over Z2M te kunnen zeggen). In de Loods zijn we wel 100% overgestapt op een Z2M installatie (maar thuis houden we het nog even bij Hue, vooral ook omdat we het gros van de lampen fysiek aan- en uitzetten met de lichtschakelaars (en daar is Z2M niet echt van gediend)).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ieder zijn overweging natuurlijk. maar als de keuze is om een 2e bridge in te zetten of een zigbee stick uit te proberen dan zal ik altijd aansporen om het laatste te doen. Al is t alleen al om ervaring op te doen terwijl je hue bridge alle belangrijke zaken nog regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
-Casper schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:21:
Ieder zijn overweging natuurlijk. maar als de keuze is om een 2e bridge in te zetten of een zigbee stick uit te proberen dan zal ik altijd aansporen om het laatste te doen. Al is t alleen al om ervaring op te doen terwijl je hue bridge alle belangrijke zaken nog regelt.
Exact dit wil ik doen. Alle verlichting in huis blijft op Hue draaien. De kerstverlichting mag het wel even niet doen, dus dan is zo`n zigbee stick prima om even wat ervaring op te doen.

Het is overigens wel jammer dat HA zo groot is maar nog niet helemaal stabiel en goed genoeg om in huis te gebruiken als standaard. Was 5 jaar geleden ook zo, toen mee gestopt, maar nu loop ik tegen dezelfde aan als toen. Beetje meer focus op gebruiksgemak zou wel mogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:19
TheFes schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:27:
[...]

Moet je er wel even bij zeggen dat je de Google Drive Backup add-on gebruikt, wat je laat zien is geen standaard HA functionaliteit.

Overigens wel altijd een goed idee om te zorgen dat je een backup hebt die niet op hetzelfde systeem staat.
Hallo @TheFes

Ik krijg geen resultaten met 'google drive' in the Addon Store?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24
hemertje schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:05:
[...]

Hallo @TheFes

Ik krijg geen resultaten met 'google drive' in the Addon Store?
Click the 3-dots menu at upper right ... > Repositories and add this repository's URL: https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

Reload the page , scroll to the bottom to find the new repository, and click the new add-on named "Home Assistant Google Drive Backup"

[ Voor 16% gewijzigd door skank op 18-11-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
skank schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:18:
[...]

Click the 3-dots menu at upper right ... > Repositories and add this repository's URL: https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

Reload the page , scroll to the bottom to find the new repository, and click the new add-on named "Home Assistant Google Drive Backup"
thank you!

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
Ik moet een nieuwe wasmachine/droger combo kiezen. Ik zoek een set (of eerder merk) die het best overweg kan met HA en waar ik dus het meeste mogelijkheden mee heb.

Na wat speurwerk kom ik bij LG uit, met hun LG ThinQ integratie die blijkbaar vrij uitgebreid is. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Faece schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:32:
Kan ik op 1 of andere manier meerdere integraties draaien van 1zeflde integratie ? Ook als deze maar 1 integratie toelaat ?
Nee, volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
FicoF schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:05:
[...]

Exact dit wil ik doen. Alle verlichting in huis blijft op Hue draaien. De kerstverlichting mag het wel even niet doen, dus dan is zo`n zigbee stick prima om even wat ervaring op te doen.

Het is overigens wel jammer dat HA zo groot is maar nog niet helemaal stabiel en goed genoeg om in huis te gebruiken als standaard. Was 5 jaar geleden ook zo, toen mee gestopt, maar nu loop ik tegen dezelfde aan als toen. Beetje meer focus op gebruiksgemak zou wel mogen. ;)
Misschien afhankelijk van wat je gewend bent maar hier draait inmiddels de verlichting al enkele jaren op HA en hebben nagenoeg nooit last van verstoringen. Moet daar wel bij zeggen dat al mijn verlichting zo is ingeregeld met schakelaars dat we niet geforceerd zijn om met HA de verlichting te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:03

Seafarer

XXX

SanderH_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:27:
Ik moet een nieuwe wasmachine/droger combo kiezen. Ik zoek een set (of eerder merk) die het best overweg kan met HA en waar ik dus het meeste mogelijkheden mee heb.

Na wat speurwerk kom ik bij LG uit, met hun LG ThinQ integratie die blijkbaar vrij uitgebreid is. Wat zijn jullie ervaringen?
Uuuuuhhhhh, de was moet gewoon schoon en droog. Lijkt me belangrijker dan HA integratie. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TimDJ schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:59:
Hoe houden jullie automation met meerder conditions een beetje overzichtelijk?
Ik heb een automation voor ventilatie thuis welke afhankelijk van verschillende inputs de ventilatie op automatisch, 50% of 100% zet. Automatisch betekend co2 sensor in woonkamer. Ik heb echter in de slaapkamer zigbee co2 sensors en in badkamer luchtvochtigheid sensor.

Ik heb nu het volgende lijstje in conditions staan maar wil er eigenlijk nog een aantal aan toevoegen. Het wordt er echter niet overzichtelijker op. Hoe lossen jullie dit op?

[Afbeelding]
Grofweg wel zo ja. Maar resulteert het dan ook in 11 verschillende standen? Want als "Force max", "VOC to high" en "CO2 to high" bijvoorbeeld allemaal in de maximale stand van de ventilatie zouden resulteren zou ik die lekker samennemen in één option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
skank schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:18:
[...]

I don't see these options

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
Seafarer schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:38:
[...]

Uuuuuhhhhh, de was moet gewoon schoon en droog. Lijkt me belangrijker dan HA integratie. ;)
Dat natuurlijk ook ja, maar zolang je bij een model van de “main” merken blijft verwacht ik daar geen problemen. Lijkt mij wat makkelijker om er meteen deze met de betere HA integratie mogelijkheden uit te kiezen nu ik er toch nog geen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 00:20

Antonio di

a mi me dijeron que si

SanderH_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:43:
[...]

Dat natuurlijk ook ja, maar zolang je bij een model van de “main” merken blijft verwacht ik daar geen problemen. Lijkt mij wat makkelijker om er meteen deze met de betere HA integratie mogelijkheden uit te kiezen nu ik er toch nog geen heb.
Off-topic: Ik heb in mijn kennissen/vrienden kring alleen maar slechte ervaringen met Aziatisch Witgoed. Ook met LG & Samsung Wasmachines en Drogers en de service. Ik zou gewoon Duits witgoed kopen en als je geen ruimtegebrek hebt een aparte wasmachine en droger (wat je wast kan niet altijd allemaal ook gedroogd worden). Droger alleen met warmtepomp (scheelt heel veel energie) en zelfreinigende condensor (oorzaak van meeste branden thuis niet schoonmaken van deze condensor/filter, wat je daar mee voorkomt!). Wasmachine hoe stiller hoe minder trilling hoe langere levensduur. Koop 9-10kg uitvoeringen met sensoren . Past je dekbed er ook in en sensoren gaan overbodig stroom en water verbruik tegen!

HA.
Koop een Siemens of Bosch met Home Connect (is ook integratie met HA) en eigen service dienst in NL. Mijn Wasmachine is een "Home Connect" Siemens maar ik heb Home Connect nooit gebruikt ook omdat ik mijn was-gegevens niet in de Cloud wil hebben!. Vraag hier (op dit forum) eens naar de Home Connect ervaringen.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54
Hoi,

Op de een of andere manier triggert deze automation niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Deursensor opent slot met tijdsvoorwaarde
description: >-
  Open het slot als de deursensor opengaat en het slot niet open is geweest in
  de afgelopen 30 seconden.
triggers:
  - type: opened
    device_id: c069dfad930ce0de189045245790a32f
    entity_id: fa5203bd9546796f158a01cf79cb1210
    domain: binary_sensor
    trigger: device
conditions:
    entity_id: lock.slot_voordeur_lock
    state: Locked
    value_template: >
      {{ (now() - states.lock.slot_voordeur_lock.last_changed).total_seconds() >
      30 }}
actions:
  - target:
      entity_id: lock.slot_voordeur_lock
    action: lock.unlock

In het logbook zie ik dat de deursensor wel open gaat (
Deursensor halletje Door was opened). Waar gaat het hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@--Christiaan-- Maar wat zegt de trace van de automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Laatst online: 22:48
Septillion schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:40:
[...]

Grofweg wel zo ja. Maar resulteert het dan ook in 11 verschillende standen? Want als "Force max", "VOC to high" en "CO2 to high" bijvoorbeeld allemaal in de maximale stand van de ventilatie zouden resulteren zou ik die lekker samennemen in één option.
Ja dat is wel een goeie. Op zijn er maar een paar standen. Enige is dat een optie ook meerdere voorwaarden heeft. Zoals buiten kouder dan x, binnen warmer dan x en tijdstip later dan x.

Maar dit is zo gegroeid maar combineren per ventilatie stand is misschien wel overzichtelijker

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54
Ik dacht niks, maar keek niet goed.

Triggered by the state of binary_sensor.deursensor_halletje_contact at November 18, 2024 at 20:10:19

Test If Slot Voordeur is Locked

Stopped because a condition failed at November 18, 2024 at 20:10:19 (runtime: 0.00 seconds)

Dat is vrij raar, want hij staat echt op Locked.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

tozzke

aka tozzert

--Christiaan-- schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:11:
[...]

Ik dacht niks, maar keek niet goed.

Triggered by the state of binary_sensor.deursensor_halletje_contact at November 18, 2024 at 20:10:19

Test If Slot Voordeur is Locked

Stopped because a condition failed at November 18, 2024 at 20:10:19 (runtime: 0.00 seconds)

Dat is vrij raar, want hij staat echt op Locked.
is de state toevallig niet 'locked' ipv 'Locked'?
Pagina: 1 ... 253 ... 344 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.